'Apple stelt meerdere producten uit vanwege problemen met AI-Siri'

Apple heeft de release van zijn slimme bril intern uitgesteld naar eind 2027, meldt Bloomberg. Dat zou komen door de problemen met de ontwikkeling van de AI-upgrade van spraakassistent Siri. Om dezelfde reden zou Apple pas deze herfst zijn nieuwe HomePod en Apple TV uitbrengen.

Dit nieuws in het kort

  • Bloomberg meldt dat Apple de release van zijn eerste slimme bril heeft uitgesteld, van begin 2027 naar eind 2027
  • Deze bril zou niet voorzien zijn van een scherm, maar wel van speakers, microfoons en camera's
  • Verder schrijft Bloomberg dat Apple deze herfst nieuwe modellen van de HomePod en Apple TV wil uitbrengen met een snellere chip

Apple zou zijn slimme bril in eerste instantie begin 2027 willen uitbrengen, maar mikt nu op een release aan het eind van dat jaar. Dat schrijft Mark Gurman van Bloomberg op basis van gesprekken met ingewijden. Het uitstel zou onder meer te maken hebben met de aanhoudende problemen met de AI-upgrade van Siri. Met de AI-upgrade moet Siri meer kunnen en werken op basis van een groot taalmodel. Door de problemen met de ontwikkeling van de nieuwe Siri zouden meerdere andere producten die leunen op de AI-assistent, zoals de AirPods met camera's, ook zijn uitgesteld.

De eerste slimme bril van Apple zou nog geen scherm bevatten, maar wel speakers, microfoons en camera's. Naast het maken van foto's en video's worden de camera's naar verluidt gebruikt om de ingebouwde AI-assistent te helpen. Net als de slimme brillen van Meta zou de bril van Apple ook op sterkte beschikbaar zijn.

Naast deze bril zou Apple ook werken aan een AR-bril, dus met een scherm, al duurt het vermoedelijk nog jaren voordat dat product verschijnt. Apple is naar verluidt van plan om aan deze bril technologie toe te voegen 'die het zicht van mensen verbetert'.

HomePod en Apple TV

Gurman meldt verder dat Apple deze herfst nieuwe modellen van de Apple TV 4K en HomePod Mini wil uitbrengen. De Bloomberg-journalist schreef eerder nog dat deze apparaten in 2025 zouden worden uitgebracht, maar volgens hem zijn ze net als de slimme bril maandenlang uitgesteld door de problemen met de nieuwe versie van Siri.

De voornaamste upgrade van de speaker en settopbox is de toevoeging van een nieuwe soc, meldt Gurman. Naast dat ze daardoor sneller werken, kunnen ze zo ook gebruikmaken van nieuwe AI-functies. Het uiterlijk van beide apparaten zou vrijwel ongewijzigd blijven. De originele HomePod mini stamt uit 2020, terwijl de recentste Apple TV bijna vier jaar geleden werd uitgebracht.

Apple HomePod mini
Apple HomePod mini uit 2020

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-06-2026 • 10:16

43

Submitter: protected22

Reacties (43)

Sorteer op:

Weergave:

Maar Gurman heeft het dus al eerder mis gehad. Als je maar blijft zeggen dat er iets zal worden uitgebracht, heb je vanzelf een keer gelijk.

Dus kan het kloppen? Zeker, maar er is wel zeker een devaluatie van voorspellend vermogen door Gurman.
Als ik alle obvious er uit haal (de volgende generatie M-Serie wordt sneller bijvoorbeeld) dan heeft Gurman het heel vaak niet goed.
En Tweakers blijft deze bron maar posten, ondanks alle falende geruchten van Gurman. Misschien voortaan bij de nieuwsberichten een disclaimer plaatsen dat deze bron, in dit geval Gurman het vaak mis heeft en het dus echt pure speculatie is?
Gurman roept al jaren elke paar maanden dat de nieuwe AppleTV er aan komt, hij gaat zeker een keer gelijk hebben :+
Maar Gurman heeft het dus al eerder mis gehad. Als je maar blijft zeggen dat er iets zal worden uitgebracht, heb je vanzelf een keer gelijk.

Dus kan het kloppen? Zeker, maar er is wel zeker een devaluatie van voorspellend vermogen door Gurman.
Mark Gurman is als schieten met hagel, als je het vaak doet raak je altijd wel iets.
Hij zit er onwijs vaak naast, zeker de laatste jaren, alleen er wordt onthouden wat hij (toevallig) wel goed heeft.
AppleTV hardware roepen ze al jaren. Eerst zien, dan geloven.
Het is niet Apple die het roept. En mijn eerste generatie 4K doet het ook nog steeds prima, dus geen idee waarom iedereen per se nieuwe hardware moet.
Ooit krijgen ze gelijk ;)
Ik kijk uit naar de nieuwe HomePod mini. Heb er meerdere in mijn huis staan en zoek er nog eentje voor op zolder. Leuke apparaatjes voor een zeer schappelijke prijs!
Ik zou graag de nieuwe Apple TV hebben, we wachten er al een beste tijd weer op.

We gebruiken nu de huidige versie en een voorloper, maar de voorloper is wel aan een upgrade toe. Blijf het een perfect apparaat vinden icm. een IPhone en een mooie tv zonder dat je alles direct op de TV moet bedienen.
maar de voorloper is wel aan een upgrade toe.
Op welk vlak?
Ik heb volgens mij wel een jaar gewacht op die nieuwe Apple TV (die elk moment uit zou komen) en uiteindelijk heb ik een maand of 3 geleden toch maar gewoon de huidige Apple TV gekocht. En nog geen moment spijt van. Hij is supersnel en werkt stukken beter/stabieler dan mijn vorige Android TV box. Als die nieuwe alleen een wat snellere chip heeft dan merk je dat denk ik niet direct. En AI-dingen gebruik ik vooralsnog toch niet op een mediabox. Mocht dat later wel handig blijken dan is dat een goed excuus om alsnog de nieuwe te halen ;)
Ik heb 8 juni omcirkeld in de agenda en ben erg benieuwd of Apple met iets tofs kan komen als het om AI gaat. Zeker nu ze het in meerdere producten terug willen laten komen mag ik hopen voor ze dat het goed geïmplementeerd gaat worden. De nieuwsberichten en eerste poging van AI stemt me niet gerust
De AirPods met cameras is een misverstand. AirPods hebben namelijk al cameras echter begrijpen weinig analisten dat. Ze krijgen misschien een gelekte part list te zien en denken dat ze een scoop hebben en verzinnen daar een verhaal omheen.
De AirPods met cameras is een misverstand. AirPods hebben namelijk al cameras echter begrijpen weinig analisten dat. Ze krijgen misschien een gelekte part list te zien en denken dat ze een scoop hebben en verzinnen daar een verhaal omheen.
Dit is iets wat ik nu voor het eerst hoor. Ik weet dat ze sensoren hebben, maar ik zie geen enkele camera.

Kan je hier wat meer over uitwijden? En zien we dezelfde definitie van een camera?
die "camera's" zijn dan lichtsensoren (of worden zo gebruikt?).
Geweldig, nog meer camera's in de openbare ruimte.
Oei ja stel je voor dat het iemand boeit wat jij in de openbare ruimte doet waar iedereen je toch al kan zien.... omdat het... badum-tsssj! .. openbaar is!
Mag ik alsjeblieft over straat lopen zonder dat dat door duizend camera's gefilmd wordt? Ik kan niet eens mijn huis verlaten zonder dat dat op de deurbelcamera van de buurman staat.
En dat is slecht.. vanwege... wat precies?

Ik word ook gezien door een handjevol camera's als ik de deur uit loop. Nou en? Zodra er bij mij ingebroken wordt of iemand opvallend vaak en lang naar m'n huis aan het staren is vind ik het wel prima dat die persoon óók bekeken wordt door m'n deurbel en die van een handjevol buren.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 juni 2026 10:52]

Omdat ik al genoeg filmpjes op social media voorbij heb zien komen waarin mensen belachelijk worden gemaakt bijvoorbeeld. En mensen doen die achterlijke dingen niet met mensen als er geen camera was. En als ze het al wel deden stond het niet op social media waar vervolgens miljoenen hun oordeel over je vellen.

Je wil niet weten hoeveel mensen behoorlijk last hebben van filmpjes wat maar op internet wordt geplempt.
Als ik in het openbaar loop zien mensen me ja, maar dat betekent niet dat iedereen dan alles maar moet filmen en op social media moeten slingeren.
Omdat ik al genoeg filmpjes op social media voorbij heb zien komen waarin mensen belachelijk worden gemaakt bijvoorbeeld. En mensen doen die achterlijke dingen niet met mensen als er geen camera was. En als ze het al wel deden stond het niet op social media waar vervolgens miljoenen hun oordeel over je vellen.

Je wil niet weten hoeveel mensen behoorlijk last hebben van filmpjes wat maar op internet wordt geplempt.
Als ik in het openbaar loop zien mensen me ja, maar dat betekent niet dat iedereen dan alles maar moet filmen en op social media moeten slingeren.
Dit is ook mijn voornaamste bezwaar en tevens mijn grootste zorg. Ik heb geen moeite om gefilmd te worden, maar dankzij de verslaving aan views & likes is geen elke opname meer veilig.
En daarom verbieden o.a. openbare zwembaden het gebruik van dergelijke brillen. Omdat het niemand boeit.
Een zwambad kun je ook pas in na betaling. Is het dan wel openbáár?
Ja dat is het. Openbaar zegt niet perse iets over of het gratis is.
Maatschappelijk heb je gelijk, juridisch niet.

Een zwembad bijv. is een private instelling die publiek toegankelijk is. En die private instelling mag doen en laten wat ie wil wat toegangsbeleid betreft. Maar dat maakt het juridisch geen openbare ruimte.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 juni 2026 10:50]

En het is verboden beelden van personen te publiceren zonder hun nadrukkelijke toestemming, gaat men zich daar aan houden dan?

Nee, je komt gewoon op Dumpert wanneer je struikelt en op je snuffert gaat voor een deurbel camera of er vreemde trekhaakhobbies op na houdt.

Openbare ruimte hoeft toch niet gelijk te staan om vereeuwigt te worden op het grote boze internet?

Oprotten met al die camera's.
Het is verboden als de wet op vrijheid van nieuwsgaring niet in het gedrang komt*

Nu is een epische faceplant niet perse nieuwswaardig overigens. Daar heb je gelijk in.
Ook in de openbare ruimte heb je ervoor een privacy. Opnames met VR brillen en consorten zijn onzichtbaar voor de personen die gefilmd worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vette cameraploeg. Als persoon kun je dus ook geen bezwaar maken slechts achteraf als iets al op sociale media gepost is en je dat daar niet wil hebben kun je een poging doen om iets eraf te halen maar weten we allemaal hoe moeilijk dat is.

Zo is effectief straat fotografie om zijn geholpen. In theorie zou ik een aantal foto’s uit mijn portfolio niet mogen publiceren omdat er expliciet mensen op staan die herkenbaar zijn en niet expliciet toestemming hebben gegeven.(een markante kop van een willekeurig persoon, ouderen dan die een groot schaakspel aan het spelen zijn op een plein etc.)
HCB zou helemaal kapot geprocedeerd worden in deze tijd
De afkorting HCB ken ik zo gauw even niet maar straatfotografie wel.

Maar wat is feitelijk het verschil tussen een AR-bril die iets opneemt of iemand ie doet alsóf die aan het telefoneren is en ondertussen gewoon de achtercamera alles laat filmen op straat?
Henri Cartier Bresson, google doet de rest

Verder natuurlijk geen enkel verschil, maar het wordt echt vervelend dat alles en iedereen alles maar loopt te filmen.

Probleem is dat dingen uit z’n verband getrokken worden. Zie filmpje van AZC. De hele context waarom politie daar was is weggehaald die waren daar niet om koekjes uit te delen.

Op de school van mijn zoon bijvoorbeeld werd een filmpje van een leraar gepost die nogal tekeer ging tegen een leerling. Bleek dat de man net zijn vrouw verloren had. Zo iemand wordt dan extra beschadigd door een onbeschofte leerling, daar mag je mensen best tegen beschermen.

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 1 juni 2026 11:03]

In theorie zou ik een aantal foto’s uit mijn portfolio niet mogen publiceren omdat er expliciet mensen op staan die herkenbaar zijn en niet expliciet toestemming hebben gegeven.(een markante kop van een willekeurig persoon, ouderen dan die een groot schaakspel aan het spelen zijn op een plein etc.)
HCB zou helemaal kapot geprocedeerd worden in deze tijd
Dit is in Nederland niet zo dat je altijd expliciete toestemming nodig hebt om een straatfoto met herkenbare personen te publiceren.

En als ik het even google wordt er een belangenafweging gemaakt tussen privacy, portretrecht, journalistieke vrijheid, artistieke vrijheid en vrijheid van meningsuiting, maar is expliciete toestemming voor straat fotografie zonder vaste camera niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 1 juni 2026 11:27]

@Kevinkrikhaar "De laatste versie van de HomePod mini stamt uit 2020" klopt, maar er is nooit een andere versie van de HomePod mini geweest. "De originele HomePod mini stamt uit 2020" is volgens mij correcter.
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast :)
@DeNachtwacht Beiden zijn correct. Met jouw versie is het niet direct duidelijk dat die originele ook gelijk de laatste / meest recente versie was.
Las de kop, en dacht, ah, het maandelijkse Gurmannetje.

[Reactie gewijzigd door Pietopdeheuvel op 1 juni 2026 10:53]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn