Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: Rage3D, submitter: watercool

Rage3D heeft wat informatie los weten te peuteren over ATi's plannen. Het blijkt dat ATi voldoende middelen heeft om nVidia voorlopig voor te blijven. De eerste chip die uit zal komen wordt de R350. Volgens eerdere geruchten zal deze opvolger van de 9700 Pro in het voorjaar gereleased worden en meer dan genoeg performance in huis hebben om de GeForce FX van nVidia te verslaan. De opvolger van de 9900, met codenaam R400, zouden we eind zomer 2003 kunnen verwachten. Gegevens over de chip zijn nog niet bekend.

ATi Radeon 9700 GPU In het interview kwamen nog een aantal interessante feiten naar boven. In het voorjaar wil ATi met de M10 DirectX 9 ook voor notebooks toegankelijk maken. Over de strategie met betrekking tot het uitbrengen van nieuwe chips laat COO Dave Orton ook het een en ander los: ATi wil elke twaalf maanden een compleet nieuwe grafische chipset uitbrengen, met elke zes maanden een flinke revisie. Integrated chipsets zal ATi eerst aan gaan bieden voor laptops, en vervolgens richting desktopmarkt gaan werken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Is Ati misschien niet een beetje té hard van stapel aan het lopen? Volgens mij is er niet één spel dat alle kracht vereist van de R300 of de geforce4, dus laat staan de R350 en R400.

ATI heeft volgens mij een stuk minder resources dan Nvidia. Als ATI teveel geld in R&D heeft gepomp, wordt dit snel genoeg hun strop.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop voor ze dat het hen lukt. Alleen is het niet echt realistisch dat de consument deze kaarten voor dezelfde prijzen zal blijven kopen met zo'n korte interval waar niet echte behoefte naar is.

Wat maakt het nu uit of je UT2003 op 80fps of 120fps kan draaien?

(edit)
Wat een boel reacties zeg, maakt ogenschijnlijk toch een hoop los. Ik wil alleen even zeggen dat de essentie van mijn vraag was of ATI niet misschien teveel resources in één keer aan het opmaken is, voor iets dat toch echt geen nut is voor de <b>massa</b>! De gemiddelde enthousiaste gamers kopen de radeon 9500 en de ti4200tjes nu, de ti4600 ook steeds aantrekkelijker. Ik weet dat het altijd zo geweest is, maar denk nou na. Als Nvidia en Ati nog harder gaan ontwikkelen dan de gamesindustrie, dan blijven ze misschien wel de hardcore gamers (echt niet zo'n grote groep) bedienen, omdat zij UT2003 op 1600x1200 met tig keer FSAA willen spelen. Maar alle andere gamers krijg je echt niet over de streep als er geen games voor zijn.

Mijn andere vraagstelling was dus of ze nu niet de evolutie een beetje teveel aan het pushen zijn, gezien de gamesevolutie niet deze versnelling lijkt te hebben/krijgen.

Ik heb to nu toe alleen één nuttige reactie gezien, gezeik over wat hardcore gamers willen in een kaart heeft hier niks mee te maken. Ik ben er zelf ook een en wil ook het snelste van het snelste, maar daar haalt Nvidia en Ati niet de uiteindelijk winst uit hoor.
Stilstand is achteruitgang in de technologische wereld, je moet doorgaan nu je er de middelen voor hebt. Ze hebben nu een tweede design team en brengen nu ipv steeds hele nieuwe generaties R100->R200 een nieuwe generatie uit, daarvan een refresh, dan weer een nieuwe generatie, dan weer een refresh enzovoorts. De R350 moeten ze wel uit de hoge hoed toveren, laten we niet vergeten dat er toche een deel aanzien op het spel staat. Ze willen gewoon de snelste kaart op de markt hebben :)

De R400 is alleen een ruuw schema voor losgelaten, meer niet, net zoals je dat bij nVidia over het algemeen ruim van te voren kan aanzien komen, en ze hints geven in interviews. Zo is de nV30 HEEL VAAK tersprake gekomen in de speeches van de nVidia CEO. lang voordat er ook maar sprake van een launch was.

ATi doet dat nu ook een beetje, zonder veel weg te geven, toch een vage schim van de toekomst laten zien. En omdat hele generaties nu eenmaal meer aanspreken dan halve, en beide al geruime tijd in ontwikkeling zijn kunnen ze dat best doen.

Wat me opvalt is dat veel mensne vinden dat de vooruitgang niet nodig is enzo, want daar hebben we toch niets aan. Terwijl nVidia het jaren lang gedaan heeft, en je daar veel minder mensen over hoorde.

Tenslotte is er nog dit: Om een DX9 spel op goede snelheid en luxe te spelen heb je een DX10(of wat de volgende dan ook wordt) kaart nodig, met een DX 9 kaart kom je meestal wel met de juiste features, maar bij hogere reso's ed komt hij dan net te kort. Je koopt dus een kaart nu, om de nieuwste games te kunnen spelen, en in de toekomst niet meteen te hoeven upgraden, hij kan dan nog best meet in DX 9, maar niet alles maximaal. Dus daarvoor is het best belangrijk dat ze voorlopen op de software, zodat de consument niet elke DX versie aan een nieuwe kaart hoeft als ze nog enigsinds mee willen kunnen. Als je de nieuwste of ena nieuwste koopt die "bij"is (dus nu dx 9) dan kan je de gehele DX 8 generatie en DX9 generatie genieten van dat ding.

Ik vindt het dan ook redelijk logisch dat de kaarten voorlopen op de software.

Ow en nog wat, ATi heeft best een hele hoop invloedrijke "vriendjes" in hardware land, en meer resources dan de meeste mensen verwachten. Het bedrijf heeft zeer lang weten te overleven en loopt al bijzonder lang mee. langer dan de meeste andere spelers op de markt, ze gaan niet zomaar verloren. ATi heeft een hele hoop bizz waar mensen niet aan denken als je het over ATi hebt.
ATi doet dat nu ook een beetje, zonder veel weg te geven, toch een vage schim van de toekomst laten zien.
Nou, een vage schim van de toekomst............Het is al eind zomer 2003 ! Nog een half jaar en er zijn al samples.

Als Ati dit waarmaakt loopt alles op rolletjes;
Semi-budget: Radeon 9500 verslaat ti 4200, Nv31 komt, wordt opgevangen door Radeon 9700 die in prijs zakt door de introductie van de R350.
High-end: Radeon 9700 wordt verangen door R350. De R350 is beter dan nv30 en nv31, ongeveer gelijk aan nv35 en nv 34.
Top kaart: De nv 30 wordt gekilled door de R350, de nv35 wordt verslagen door de R400 (waanschijnlijk met DX.10)
Mobile topkaart:Ati verslaat met M10 de 440Go en de ti4200.

Zo zou het dan volgens Ati allemaal moeten verlopen, zeer zonnig moet ik zeggen :). Ik hoop dan dat nVidia ook de opvolger van de NV35 klaar heeft staan, Of de nv35 moet een knaller worden. Ook in de mid-end sectie moet nVidia oppassen vanwege de radeon 9500 voor maar $220 die een stuk sneller dan de ti4200 is, daar ligt het geld. Ik hoop toch dat nVidia nu ook er weer flink tegenaangaat voor de komende generatie, anders wakkert het concurentievuur uit. Dat willen we niet, niet nu we lekker kunnen genieten van de lage prijzen :).
De NV35 eerder dan de R400? Hoe kom je in hemelsnaam op die gedachte?

Vorige week was iedereen (inclusief de grootste Nvidia fans) het er nog over eens dat de NV35 pas in de herfst 2003 komt. (6 maand na de GeforceFX).

Toen heb ik al voorspeld dat dat gelijk zou zijn met de R400, en nu lijkt het zelfs zo te zijn dat de R400 eerder komt.
ATI zit dit jaar op rozen.
De R350 is beter dan nv30 en nv31, ongeveer gelijk aan nv35 en nv 34.
Top kaart: De nv 30 wordt gekilled door de R350, de nv35 wordt verslagen door de R400 (waanschijnlijk met DX.10)
Toch heb ik zo mn twijfels dat de r350 beter zal zijn dan de nv30, en denk ik dat de nv35 eerder zal zijn dan de r400 (en dus lager geprijst en met een snellere opvolging dan de r400)

Om de zoveel tijd zet ati de toon en dan weer nvidia, dat is normaal, ati is een stuk groter dan nvidia en heeft dus (misschien) een langere adem, toch ben ik (als je naar het verleden kijkt en naar de support nu) nog steeds iets meer geneigd naar het gebruik van nvidia (voor mij voornamelijk vanwege ati's slechte opengl en linux support)
DX10 kaart nodig om DX9 te spelen? Lariekoek, DX10 betekent gewoon weer nieuwe functies. Kijk maar naar de Parhelia (hoop dat ik hem goed spel), die kwam uit omstreeks september en is DX9 compatible. Nou de Geforce4 versloeg hem makkelijk.

Voorruitgang is inderdaad noodzakelijk, dat is ook helemaal mijn punt niet. Maar als je iets met een korreltje zout moet nemen, is het de IT business wel. De IT business is zo dynamisch, dat precedenten slechts helpen in je strategieën maar absoluut niet bepalend zijn.

Ik vind dat de grafische kaarten business een beetje te hard van stapel aan het lopen is. De beste zijn is leuk en goed voor je imago, maar als er niet genoeg mensen zijn die behoefte hebben aan weer een nieuw powermonster als je R350 nog makkelijk tot zomer 2004 meekan.

En waarom zou je kaart zo lang mee kunnen gaan? Omdat spellen fabrikanten pas DX9 spellen gaan maken wanneer het SDK beschikbaar is. Tuurlijk Carmack is er nu al tijden mee aan het spelen, maar de rest van de gameswereld is nu pas begonnen. Dus verwacht de grote stroom van DX9 spellen maar pas over minimaal een jaar. O wacht dan hebben we al de R450 die vette DX10 spellen kan spelen, tsja... haastig spoed is zelden goed.
Jij hebt dus niet begrepen wat ik bedoelt heb, met een DX9 kaart DX9 spellen spelen gaat goed, alleen zal je het waarschijnlijk niet in de hoogste resolutie aan kunnen of met AA oid. Om echte intensieve DX9 games te spelen, heb je al snel een kaart van DX 10 niveau nodig.

Je koopt dus nu (DX 8) een kaart (DX9) die deze spelen met alles aan en FSAA kan spelen, tegen de tijd dat DX 9 intensief gebruikt word hoef je nog niet persee een nieuwe, want je voldoet nog aan de features, je kan nog even mee, zij het met iets lagere snelheid. Stel nu dat je pas een DX9 kaart kon kopen als de DX 9 titels in de winkel liggen dan krijg je dat ze precies snel genoeg zijn voor DX 9 maar zodra DX 10 komt is het veel te traag en moet je nieuw (beetje overdreven maar je snapt hopelijk wat ik bedoel).

Nu koop je DX 9 kaart voor 8&9, anders had je een DX 9 kaart alleen voor DX9 gekocht, dan heb ik liever het eerste, snappie?
Snap precies wat je bedoelt. Maar je benadering klopt niet. Er worden geen DX* kaarten gemaakt, maar gewoon Grafische kaarten met 3D functies. De reden dat de kaarten straks niet voldoende speed hebben ligt niet aan de DX* versie maar aan de snelheid en architectuur van de grafische chips. Logisch dat een kaart meet een 400mhz core sneller is dan eentje die het met een 275mhz kloppend hart moet doen. Tel daar de nieuwe truukjes en meer/sneller video-geheugen bij op en het gat word nog groter.

Dit heeft dus niks te maken welke 3D-features een kaart ondersteunt (die DX* dan weer herkent/ondersteunt) maar gewoon met vooruitgang in de hardware. Dat een kaart die DX9-features heeft beter presteert dan eentje die DX8-features ondersteunt is min of meer logisch, de langzamere kaart is een generatie ouder......

En nogmaals: Kaarten worden gemaakt waarop API's worden geschreven (DX) en niet andersom....

M.a.w.: Er bestaan geen DX8 , DX9 whatever DX* kaarten. Daarom zijn er ook genoeg kaarten die bijv. compleet de DX7/8 features hebben , maar ook deels de DX8/DX9 features.....
Helaas met DX werkt het niet altijd meer zo dat de kaart gemaakt wordt en daarna de API, Microsoft dicteerd een hele hoop wat dat betreft. Er zijn dan wel onderhandelingen over enzo, maar een hoop wordt er gewoon doorheen geduwd en hebben ze maar te implementeren om de stempel te krijgen. Natuurlijk weet dat er niet echt DX* kaarten zijn, maar dat is makkelijk om uit te leggen wat ik bedoelde, we gaan echter wel steeds meer die kant op, wat ik niet een al te leuke ontwikkeling vind :( (R100 DX 7, R200 DX 8.1, R300 DX 9) ATi maakte ongeveer zulke sprongen als DX dat deed, nVidia gooide er dan nog een "sub generatie" tussenin maar de echte generatie stappen lopen tegewoordig erg synchroon met de DX ontwikkeling.

Het wordt ook steeds vaker een maatstaf waar een videokaart aan moet voldoen terwijl het misschien niet altijd even nuttig is in mijn ogen.

Maar het grote punt wat ik bedoelde is dat het dus opzich wel mooi is dat de hardware aardig voorloopt, zo kan je langer met je hardware doen. Omdat je de features nog ondersteund maar de snelheid ff minder is.

Leuk voorbeeld wat dat betreft is de GF FX, deze ondersteund weet ik hoeveel instructies in de Pixel Shaders, maar als ze echt allemaal gebruikt zouden worden, geeft nVidia trouwens toe, dan zou het ding ook gaan kruipen. Je hebt de feature wel, en kan de nieuwe spellen die ze nodig hebben ook spelen, maar tegen de tijd dat het allemaal, altijd en gelijk gebruikt wordt, wordt hij "te traag" en is het tijd voor een nieuwe, moet natuurlijk niets en het is net wat je zelf wil, maar zo ervaren de bikkelende hardware kopers het :P

En Carmack speelt trouwens amper met de DX API, en dan hoofdzakelijk DX 8, want dat is wat de XBOX ondersteund en waar hij spellen voor maakt, verder houd hij zich alleen bezig met OpenGL en daar bestaan niet een PS en VS versies :D
Is Ati misschien niet een beetje té hard van stapel aan het lopen? Volgens mij is er niet één spel dat alle kracht vereist van de R300 of de geforce4, dus laat staan de R350 en R400.
Nee, die is er niet echt nee... Als je op standaardinstellingen speelt dan is een 9700pro snel genoeg, maar sinds ik m'n 9700Pro heb speel ik standaard met alle opties aan en 4xAA (of 6xAA) en 16xAF. Waarom zou je nog zonder spelen met zulke kaarten? Want de power hebben ze, dus gebruik het dan ook. En dan hoef ik helemaal geen DX9 games te hebben, want AA en AF werkt in elk spel wel. Daar komt die extra kracht dus wel mooi van pas.

En als er straks DX9 games komen, dan heeft de R300 waarschijnlijk niet genoeg puf om met alle opties aan te spelen en een R350 of R400 waarschijnlijk wel. Dus naar mijn mening komen ze er zeker niet 'te vroeg' mee en lopen ze niet 'te hard van stapel'. :7
Ik heb ook nogal eens het gevoel dat de middelen het doel voorbij streven. Ik ben onlangs van een Ti4600 terug gegaan naar Ti4200. Ik kan niet zeggen dat het er echt merkbaar minder op is geworden. Als je niet teveel met Aniso/fsaa prutst (zeg maar, defaults) draait alles echt nog als een zonnetje.

Het is op zich geen vreemd verschijnsel dat ATi het wint van nVidia, ondanks de resources. Zie ook het Intel / AMD verhaal. Intel heeft met succes een inhaalrace afgerond, ik denk dat nVidia daar op een gegeven moment best toe in staat is. Maar voor nu, ATi rulez.
Het is op zich geen vreemd verschijnsel dat ATi het wint van nVidia, ondanks de resources. Zie ook het Intel / AMD verhaal. Intel heeft met succes een inhaalrace afgerond, ik denk dat nVidia daar op een gegeven moment best toe in staat is. Maar voor nu, ATi rulez.


Dat Intel een beetje de vloer aanveegt met AMD is niet zo verwonderlijk, gezien de groottes en cash-reserves van beide bedrijven. (Daarbij komt dat het design van de P4 van het begin af aan al zo was opgezet dat ie langzamer was dan de AMD's, maar makkelijker en sneller op hogere snelheden geklokt kon worden.)

Op dat gebied liggen ATI en nVidia een stuk dichter bij elkaar dan Intel & AMD. Nu ATI zo'n grote voorsprong lijkt te hebben zie ik nVidia niet opeens "terug komen" met een killer chip die eventjes de R350/R400 compleet van de wereld afblaast.
Ik geloof niet dat je de gelekte demo van doom3 hebt gespeeld. Gezien hoeveel frames je daar haald?? Zelfs met een ti4600 kom je niet boven de 20 frames uit als je in actie zit.
Dus het is wel degelijk belangrijk ,voor als je wilt gamen, dat er nieuwe kaarten komen. Voor de rest kunnen deze kaarten misschien wel leuk zijn voor grafisch ontwerpers.
Ik denk persoonlijk niet dat deze ontwikkelingen ons enig kwaad kunnen doen. Vooral niet voor de concurrentie. Nvidia zal er nu waarschijnlijkj extra hard aan gaan trekken om weer marktleider te worden. oude serie's voor dumpprijzen?? We zullen moeten afwachten. Time will tell.
Een gelekte demo van een programma wat nog helemaal niet getuned is, maar wel zoveel mogelijk features probeert te gebruiken. En wat bovendien nog lang niet uitkomt.

Dus het zal niet zo'n vaart lopen. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat met wat eye-candy af en de resolutie ron de 1024x786 Doom 3 (als hij al in 2003 echt op de planken ligt) nog wel te spelen is op een Ti4600 e.d.

Er is hier al een eerdere discussie over geweest, en de fabrikanten/publishers van deze games weten ook wel dat als je iets maakt dat helemaal niet op 1 generatie onder de huidige top te spelen is je veel en veel minder verkoopt. Juist de speler/thuisgebruikerss zitten vaak genoeg achter de Packard Bells en andere Dixons zooi, met een kaart uit de vorige generatie (of zelf nog een lagere budgetkaart).

En grafische gebruikers zitten niet te wachten op een game-gpu, maar op de professionele varianten. Deze maken uiteraard wel gebruik van dezelfde technologieen en ontwikkeling in ontwerp, dus heb je ergens wel gelijk.
[quote]

ATI heeft volgens mij een stuk minder resources dan Nvidia
[/qoute]
ATi is al jaren een veel groter bedrijf dan nVidia. Je hoeft niet de snelste videochip te kunnen bakken om een groter marktaandeel te hebben.
Volgens mij is er niet één spel dat alle kracht vereist van de R300 of de geforce4, dus laat staan de R350 en R400.
Spelontwikkelaars staan te springen om betere videokaarten om de nieuwste snufjes te kunnen integreren in hun spellen. Misschien is er momenteel geen spel dat de kracht van de R350 of R400 kan benutten, dat maakt niks uit want die chips bestaan domweg nog niet, De R300 en GF4 hebben wel degelijk nut, want langzamere kaarten (Radeon 8500 en GF3) hebben al flink moeite met bijvoorbeeld UT2003.
Die ATI kaarten klinken altijd wel goed en ook in de benchmarks scoren ze lekker.

Maar... Hoe zit het nu met de driverondersteuning? Ik heb uiteindelijk toch voor een nVidia kaart gekozen omdat ik op GoT iets teveel mensen zag worstelen met bepaalde games die rare dingen doen op een ATI kaart of het zelfs helemaal niet doen!

Dat moet voor de echte Tweaker natuurlijk geen probleem zijn maar ik was nu even op zoek naar een probleemloze kaart en dat was even geen ATI.

Of zijn die driverproblemen nu een keer verholpen?
Ik was er ook een beetje bang voor :)
Maar ik heb gisteren m'n GF2 vervangen door een Radeon 9700Pro, nieuwste drivers geinstalleerd en Counter-Strike, Warcraft III en UT 2003 (demo) zonder problemen gespeeld.

Op het forum lees je wel dat er veel mensen zijn met problemen, in ieder geval veel meer dan bij de Geforce-series.
moet je toch het forum es doorlezen ;) staat genoeg over problemen met drivers van Nvidia, best veel eigenlijk nog..

Drivers, is afhankelijk van je systeemconfiguratie. op het ene systeem werkt het wel, andere niet. ATi heeft hier altijd goed gewerkt, Nvidia ook. heb aantal verschillende kaarten gehad nl.

Blijven flamen op de drivers heeft geen zin, want de meeste problemen zijn meer dan een jaar oud. een jaar is in videokaart(drivers)land ERG lang.

Daarbij mag je natuurlijk niet de beta drivers meerekenen. niet die van ati, niet die van Nvidia.. anders heb je natuurlijk een hele andere uitslag.

* 786562 Sleep0rz
Ziet er naar uit dat Ati flink zijn spierballen laat zien met het onwikkellen van nieuwe grafische chips. Toch knap van die jongens, nu nVidia ook nog eens de kennis van 3dfx in huis heeft. Dit kan (en gaat waarschijnlijk ook) heel interressant worden voor de consument (tweakers in het bijzonder) :Y)
Toch knap van die jongens, nu nVidia ook nog eens de kennis van 3dfx in huis heeft.
Hoezo nu? NVidia heeft toch al lang geleden (inmiddels) 3Dfx opgekocht...
Quote uit het artikel op rage3d: Attitude is "Capture the Flag" (technology leadership) and hold on to it. No "one shot wonders." Continue to drive that technology into lower cost segments.
Ik dacht dat Capture the Flag een First Person Shooter-onderdeel was? ;)

[ontopic]
Ati maakt grote sprongen. Het is prachtig, dat de underdog het grote NVidia van de troon weet te houden. Ben benieuwd naar de oorlog tussen die R350 en de GeForceFX.

Ati levert kwaliteit, de drivers zijn eindelijk eens in orde en de prijzen van de nieuwste Radeon's kunnen makkelijk vechten tegen die van NVidia.
[/ontopic]

* 786562 The
Nee het zal zijn zoals bij de R300 ze lauchen de kaart met DX9 support voordat DX9 zelfs officiel uit is. En bij de R400 gaat hetzelfde zijn je hebt een kaart dat DX10 compatible is maar DX10 gaat dan nog niet uit zijn ze.
Microsoft & GPU bakkers & Game Developers
Zetten eerst de DX spect vast van de volgende versie en gaan dan die SDK GPU games.ontwikkelen
De GPU komen het eerst omdat hun produkt cycle het snelst is Games het laast omdat het groot is 9mnd tot 3jaar
en MS stel de final versie ook nog es paar keer uit.

dus Vaak komen de Nieuwe DX hardware eerder uit dan de SDK & Runtime versie van DX.

De branche werkt dus nauw samen aangezien de produkten nogal afhankelijk van mekaar zijn.

Nu is er al maanden DX9 hardware Parhelia en 9500/9700(PRO) kaarten en de Final DX9 versie is er nog niet.

dus hoezo kan de R400 geen DX10 zijn dat kan zeker maar hoeft niet

Vergeet vooral de beta en voorgaande versies niet waar vooral de hardware vendors mee te maken krijgen lang voordat de final er is.

D'r zijn nu dus wel al beta DX9 versies.
Kondigen ze dat nu al aan :?

Vind het nu veel te vroeg, ze zijn nog met de opvolger van de r300 bezig en nu geven ze al info over de opvolger van de opvolger van de r300 :/
Ati heeft 2 designteams, ze zijn met het ontwerp van de r400 een jaar gelden begonnen(na release r200 )
Ati heeft 2 designteams, ze zijn met het ontwerp van de r400 een jaar gelden begonnen(na release r200 )
Je hebt helemaal gelijk. Dit is iets wat Masera en Jolos over het hoofd zien.

ATi heeft bij de presentatie al aangegeven dat ze eigenlijk meer vooruit keken naar de toekomst, en dat ze meer plezier konden halen uit de release van R400, zodat R300 naar de mainstream kon. R400 zou dan in de nazomer van 2003 uit komen.

De twee teams zijn de oostkust en westkust teams. Een er van is het voormalig ArtX team en het andere is het R200 team, dat inderdaad al sinds eind 2001 bezig is met de ontwikkeling van R400. En met enig geluk gebruiken ze straks ook wat technieken van ArtX, die hun in de Flipperchip van de GameCube hebben gestopt (zoals supersnel embedded 1T-SRam).

Dat R350 de opvolger van de R300 is klopt eigenlijk maar gedeeltelijk. Op de originele roadmap van ATi stond de R350 er in eerste instantie niet. Het was toen gewoon R300 -> R400 -> R500. R350 is dus niet echt een nieuwe generatie maar gewoon een refresh zoals nVidia ook vaak refresh-varianten uitbrengt.

Mag ik trouwens zeggen dat ATi enorm zeker over komt:
Based on what they saw at Comdex (NV30). ATI feels very good about their lineup through the spring when they'll introduce some new products, up to the R400 in the Summer (post July)
Dus ze waren definitely not impressed door NV30...

Ik mis trouwens informatie over RV350 (de mainstreamvariant) van R350.
Even over de refresh, ik heb het verhaal geluisterd en wat ze zeggen is dit:
Het wordt een refresh in de zin van GF3->GF4, beetje meer functies, maar vooral een verfijnt design, en niet een refresh als GF3->GF3 Ti 500. Het is dus een aardige refresh en niet alleen een overclock uit de doos zegmaar.

De R350 is op de kaart gekomen toen de nV30 zo verweg bleek en er ruimte bleek voor een verbeterde R300, en dat de R400 een stukje terug geschoven kon worden.
Nvidia doet het zelfde ik vind wel begrijpelijk
Ik geloof er eigenlijk ook niet veel van. Ik zou het al een hele prestatie vinden als ze de r400 zouden kunnen lanceren rond kerst 2003. Maar je weet natuurlijk niet wat het verschil is tussen de r300 en de r400, of wel?
Hmm :) eindelijk een degelijke notebook grafische chipset. Waarschijnlijk ook nog redelijk betaalbaar. Ik vraag me af wat de specs zullen zijn van de M10 van ATI. Mijn M7 is ook redelijk, en haalt hoge benches, maar in real-time gamen merk ik toch wel minderheden, maar toch hoge benchmark met 3DMark. Wazig niet?

Er komt nog een tijd, dat iemand liever een notebook (lees: desknote) heeft dan een volledige pc installatie. Lekker compact, overal naar mee te nemen, en straks met ultieme power op elk gebied. Het enigste nadeel is dat de (grote) schermen nogal wat stroom zuipen, en een P4 is ook niet geweldig voor de accutijd. Ook het geluid (denk ook aan de voeding, die hebben namelijk steeds vaker een cooler, omdat ze zo warm worden...). Maar met een M10 in m'n schootpc'tje wil ik nog wel een keertje UT2003 opstarten. :)
Het is vrij logisch dat hoge scores in 3DMark niet direct hoge framerates in games betekenen. 3DMark is puur een grafische applicatie, terwijl bij een game meer komt kijken. Zo zal de CPU ook tijd moeten besteden aan de AI, eventueel netwerkverkeer, en moet de invloed van de speler op de omgeving en op objecten in die omgeving berekenen. Ook andere onderdelen gaan een rol spelen, zoals geheugen en harddisk, voor bv de opslag van levels. Dus naast een snelle GPU zullen ook die componenten een boost nodig hebben om van een laptop een gamedoos te maken. Vooral de harddisk loopt hierin achter op de desktops, 5400 rpm is high-end voor een notebook, terwijl het voor een desktop low-end is.
heb ik gisteren nog zitten doen op een laptop met P4 2.4 Ghz en Radeon M9 erin! Deed het een heeeeeeel stuk beter dan mijn P4 systeempje met Geforce2 MX400 erin. Bij mij is het niet speelbaar, op die laptop wel! Hij had alleen net iets te weinig geheugen had ik het idee, maar 256, had wel 512 mogen zijn onder WinXP. Heel soms bleef UT2003 namelijk zo'n fractie van een seconde hangen als je voor de eerste keer schoot in een vers level, per wapen denkt hij even na dan lijkt het... Maar voor de rest perfect te spelen! Ik ga ook sparen voor een laptop met mobiele ATI erin, straks zo'n M10 hmmm!
Als dit echt waar is, dan wordt het zweten voor Nvidia, maar ik heb de vertrouwen erin dat Nvidia een slimme zet heeft gedaan met 0,13 Yields en DDR-II geheugen. Daar kunnen ze wel een paar mooie kaarten van maken.

Heb het idee dat Nvidia nog een verrassing in petto heeft!
Het voordeel dat ATI heeft is dat zij nu al een hogere bandbreedte hebben en zijn nog heel makkelijk over kunnen stappen naar DDR-II. Nu zijn ze dus ook niet zo afhankelijk van de allerlaatste technologien op het gebied van geheugen (de allersnelste modules moeten hebben).

Tevens halen ze alles uit de 0.15 en kunnen ze straks overstappen op het 0.13 procedé, wat al wat verder ontwikkeld is.

Voor beide aanpakken is dus wat te zeggen.
de huidige kaarten hebben dat maar dat zegt niks over nvidia

die kunnen als ze willen ook gewoon meer bandbreedte gebruiken in hun ontwerpen

(er is geen wet ofzo dat ze dit niet mogen doen)

Als de bandbreedte nodig is pushed nvidia dit er wel in
Tja geen wet nee. Maar toch gebruiken ze het niet terwijl het wel duidelijk voordelen biedt. Misschien is het dan toch een kwestie van niet kunnen? in plaats van niet mogen?
De R300 zou qua specs (kloksnelheid, bandbreedte enzo) toch sneller zijn dan de GF FX? Dan zie ik het probleem voor ATI toch niet zo.. Als ze maar lekker met elkaar concurreren
Het is natuurlijk PRACHTIG dat er zoveel nieuws van ATI na elkaar uit komt, ik ben er alleen bang voor dat dit wel eens ten koste van de kwaliteit van de drivers zou kunnen gaan....

[Edit]
hoezo nou flamebait? Het hangt er vanaf hoe unified het ontwerp is, indien de R300 gewoon een R250+ is zeg maar dan kun je zonder extra resources eenvoudig 2 producten ondersteunen, anders gaat het mijns inziens ten koste van of driver updates (aantal updates en kwaliteit er van)
[Edit]
Ik denk juist dat dit de kwaliteit van de drivers ten goede komt. Waarom ik dat denk?

ATi heeft zich er op toegelegd om 10 keer per jaar nieuwe drivers uit te brengen. We zien nu al steeds dat er goede vooruitgang wordt geboekt met die drivers. Als er problemen zijn met games, dan wordt dit binnen no time opgelost.

Kijk eens op het Rage3D forum. Daar zitten engineers en mensen uit het driverdelevopmentteam van ATi. Als er een probleem is, dan zoeken zij zo snel mogelijk een oplossing. Betere service kan haast niet. Door deze interactie worden bugs sneller opgespoord en daardoor nog sneller opgelost.

En dan het punt waarom ik denk dat de drivers alleen maar beter worden...

ATi heeft natuurlijk zichzelf een grote last op de schouders gehaald door 10 keer per jaar een driverupdate aan te bieden die performancewinst oplevert en/of bugfixes bieden. In vergelijking met 3 jaar terug kon je je dit bij ATi niet indenken dat dit nu zou gebeuren. Mensen raken gewend aan de toenemende goede kwaliteit van de drivers, dus kan ATi het niet maken om ineens de boel te gaan verknallen. Vooral niet nu de Radeon9700 en 9500-series het zo enorm goed (gaan) doen.

Ze krijgen dus een steeds grotere fanbase, die waarschijnlijk zijn overgestapt op ATi omdat o.a. de drivers beter worden. Als de drivers slechter zouden worden, dan verliezen ze die klanten. Vooral klanten die nu al huiverig zijn voor ATi, maar toch de stap hebben gewaagd, zullen na een misstap zonder pardon overstappen op bv nVidia, omdat de "driverproblemen daar niet zo groot zijn".

Tel daarbij op dat de productcycle van ATi nu zeer aggressief is, waardoor meer mensen in contact komen met ATi kaarten. Dan ben je het eigenlijk wel aan je stand verplicht om veel werk in de drivers te stoppen. Anders zijn alle investeringen in nieuwe kaarten en nieuwe driverprogramma's allemaal voor niets geweest en wil straks niemand meer een ATi kaart hebben omdat ze het zo verklooit hebben. Denk niet dat ATi zo dom is om minder aandacht aan de drivers te geven, zeker nu er een stijgende lijn zit in de kwaliteit van die drivers.

Zo, lang verhaal en WC-Eend gaat nu naar bedje toe. :z
Hmm....dat ga ik maar gauw eens neuzen bij RAGE-3D :+

Want er is niet 1 build by ATi-driver waarmee ik bijv. Neverwinter Night bijhoorlijk kan spelen. Spelen gaat soms nog wel, maar met saven loopt de boel geheid vast. Ligt het aan mij systeem :? Denk het niet, heb uiteindelijk met de Omega/Plutonium drivers(catalist-2.3) (build by vrijwilligers) toch een werkende save-functie. Met de 2.4 Catalist variant gaat het weer helemaal mis :? :( hoe kan dit nou, de drivers werken alleen maar slechter. sneller misschien maar daar heb zo weinig aan he, als je fun compleet verstoort word door vastlopers....

Overigens vind ik het terecht dat de consument goede drivers verlangd, tenslotte is de 3D-techniek allang uit de kinderschoenen dus ze hebben alle tijd gehad om hun huiswerk goed te doen. Als ze zich verstoppen achter nieuwe 3D-funties kunnen ze op zijn minst de klant hiervoor waarschuwen, nu tast je nog te vaak in het duister. Er zijn nog veel dingen te verbeteren in 3D-land, bijv. wanneer je nieuwe drivers installeert. Waarom moeten wij zelf de ouwe installatie ongedaan maken, terwijl Creative Labs met hun updates aantonen dat het ook anders kan, lees makkelijker. Waarom word er niet ff gevraagd of je je ouwe settings wil houden (matrox doet dat al eeuwen) zodat je niet weer door de refresh-settings ellende heen hoeft.

Tuurlijk zijn hier tooltjes voor maar daar gaat het niet om, het zou gewoon bij de kaart zelf horen da's pas vooruitgang. Nee, nu mag je zelf uitzoeken wat je mist wat er in de eerste plaats zowiezo bij hoort te zitten.
Kijk, bovenstaande problemen los ik nog wel op. Weet de weg wel in het registry maar er zijn genoeg gebruikers die niet eens weten wat dat is en dat hoeft ook niet. Laat die slimme jongens dat maar uitdokteren en met handige, simpele oplossingen komen. Da's pas vooruitgang !
\[Off-topic]
Over Neverwinter Nights. Ik las gisteren dat er een nieuwe patch door Bioware is uitgegeven, waarmee je eindelijk het "shiny water"-effect aan kan zetten. Nadeel is alleen dat "shiny weapon" opeens niet meer werkt.

Als je de DX9 drivers hebt geinstalleerd dan verdwijnt het water helemaal, maar heb je wel "shiny armour/weapon". Dit zal in patch 1.28 van NWN worden verholpen aangezien er wat problemen waren met de pixelshaders in versie 1.27.

Blijkbaar liggen de problemen niet bij de videokaart en zijn drivers, maar voornamelijk bij de game zelf.

Handige threads:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?threadid=33650793
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33651006

De ATi medewerkers zijn te herkennen aan het ATi-logo onder hun naam.
Het lijkt me dat Ati wel geleerd heeft van o.a. de 8500 wat betreft drivers, en dat ze zoiets niet nog een keer laten gebeuren willen ze de markt een beetje in handen krijgen, zowel met topkaarten zoals de 9700 pro als met integrated chips voor notebooks/mobo's :)
Hmm... zo'n aggressieve schedual van ATI...

en dan te denken dat nVidia de overstap naar hun laatste productieprocédé zo heeft moeten bekopen...

als ATI die overstap maakt zullen ze toch ook die problemen hebben???

volgens mij is dit gewoon een martketing stunt om de mensen bij de GeForce FX weg te houden...
Nee, geen marketingstunt, want alle informatie die hier verteld wordt, was eigenlijk al bekend. Het verschil is nu dat ATi het dan officieel verklaard als waarheid.

En ATi zal minder problemen hebben dan nVidia omdat de technologie dan al langer bestaat en de grote problemen er zijn uitgehaald. De beginyields die ATi heeft op 0.13 zullen hoger zijn dan de beginyields van nVidia op 0.13. Reken maar dat ATi ondertussen ook al geexperimenteerd heeft met 0.13 micron sinds de lancering van de 0.15 micron R300. Die zitten echt niet stil.
Volgens mij zitten de CEO's van nVidia en ATi elke vrijdag in de kroeg samen een biertje te drinken terwijl ze zich rot lachen dat wij er intrappen dat we elke cyclus maar weer een nieuw kaartje aanschaffen.

Maar goed, als de ontwikkelingen in game land nou ook eens zo snel gingen. Je moet nu wel erg lang wachten voordat je de nieuwe features van een kaart in een spel tegen komt.
Of je slaat 1 of 2 generatie's over.Als je kijkt dan duurt dat ongeveer een jaar die 2 generaties.R350 voorjaar R400 Najaar.

Heb zelf nu een Ati Radeon van Gigabyte en die kan wel een jaartje nog minimaal mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True