EA ontslaat Battlefield 6-ontwikkelaars, maar het is niet bekend hoeveel

Electronic Arts heeft ontwikkelaars ontslagen bij de Battlefield 6-studio's. Het gaat om onder meer Criterion, DICE, Ripple Effect en Motive Studios. Het is niet bekend hoeveel mensen zijn ontslagen. EA benadrukt dat Battlefield een prioriteit blijft voor het bedrijf.

Werknemers krijgen te horen dat er een 'herstructurering' plaatsvindt bij de Battlefield-studio's, schrijft IGN. De studios blijven intact, maar de ontslagen treffen verschillende teams op verschillende afdelingen. EA bevestigt tegenover IGN dat er banen worden geschrapt, maar geeft geen aantallen.

Het is niet ongebruikelijk binnen de game-industrie dat na het verschijnen van een game er banen geschrapt worden. Het maken en opzetten van een game vereist meer ontwikkelaars dan het onderhouden ervan, ook bij live-servicegames zoals Battlefield 6. Er zijn nog wel mensen nodig om nieuwe content uit te brengen, maar dit is minder dan het maken van een hele nieuwe game.

Het is dan ook niet duidelijk of de ontslagen iets te maken hebben met de prestaties van de game. Battlefield 6 was in elk geval een van de snelst verkopende games van het jaar. EA zegt 'specifieke keuzes binnen de Battlefield-organisatie' te hebben gemaakt 'om onze teams beter af te stemmen op wat belangrijk is binnen de community'. "Battlefield blijft een van onze grootste prioriteiten en we blijven investeren in de franchise, gegidsd door feedback van spelers en inzichten van Battlefield Labs."

Battlefield 6 Season 2

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-03-2026 • 08:42

57

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

Draait natuurlijk allemaal om stakeholdervalue en winstmaximalisatie.

Terwijl “wij” het al maanden moeten stellen met hele schrale (aanvullingen op de) content. Het is hetzelfde debacle als met BF4, en dat is zo jammer voor de franchise en vooral dus de fans.
Helemaal mee eens, de eerste maanden echt kapot gespeeld. En toen ineens pats boem was het gevoel weg. Te weinig maps, het levelen is echt tergend traag. Ze hadden mijn aandacht wel langer kunnen vasthouden, maar het werd al te snel te eentonig. Jammer wel, want het begon zo goed!
ow ik vind het wel leuke maps en speel regelmatig en team up met mijn zoon. Ik heb een heel andere ervaring. Erg vermakelijk, teveel maps dus focus op een paar.

Ik heb ze ook wel allemaal versleten, vanaf Battlefield 1942. Maar ja vroeger was alles beter :-P
Het zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsorganisaties. Als jij ergens in investeert wil je toch ook een zo goed mogelijk rendement? Als het tegenvalt ga je ergens anders heen met je geld.
Zomaar werknemers ontslaan is anders heel erg Amerikaans en not done in Nederland. Hier hebben we werknemers bescherming. Als je dit wilt moet je freelancers aannemen, die weten van tevoren waar ze aan toe zijn. Rendement of niet, netjes is anders. Zeker als je als developer niks verkeerd hebt gedaan en een goed verkopend product hebt opgeleverd.
het ding is:
Game is af, hoofdproject is dus klaar, en door.

Dat personeel schuift in de game industrie is gewoon een feit toch?
Welk debacle bedoel je met bf4? Het spel dateert uit 2013 en wordt nog steeds volop gespeeld? Als ik zo af en toe kijk zie ik best wel veel servers met veel spelers (en bf4 heeft vziw geen bot spelers)

Ik hoef zelf ook niet zo nodig overspoeld te worden met heel veel maps, zo kan je tenminste een map een beetje leren kennen. Maar goed net als bij jou, het is maar een mening
De eerste maanden na release was BF4 dramatisch, spel bevroor en crashte om de haverklap, instabiele servers en hitregistratie, visuele bugs, etc., etc.. Pas later werd het spel beter en stabieler. En daarna is het eigelijk pas echt een goede BF geworden in mijn optiek en misschien zelfs wel de beste van de hele franchise.
Maar dan is dit toch niet 'hetzelfde debacle' dan BF4 die het dan juist anders deed toch
Tja, als de content nu al schraal is volgens jou, wordt het met meer ontwikkelaars het er ook niet per definitie beter op. Twee vrouwen maken 1 baby nu eenmaal ook niet sneller, laat staan "beter".
offtopic:
Is dit een echte uitspraak AHHAH?
Twee vrouwen maken 1 baby nu eenmaal ook niet sneller, laat staan "beter".
deze analogie wordt veel gebruikt bij softwareprojecten
maar hij klopt toch niet?

mij lijkt dat je het werk kunt opdelen onder devs? er kunnen mensen bezig zijn met code voor de UI en andere met code voor de wapens en andere weer voor NPCs?

wat ik mij wel kan voorstellen is dat je overleg moet hebben over welke termen je gebruikt als je bijvoorbeeld ergens van data ofzo gebruik wilt maken.

idem met modelleurs. tis niet dat terwijl eentje een wapen ontwerpt dat degene die kleding maakt zit te duimen draaien.
Ja maar dit gaat maar zover, veel taken zijn (deels) afhankelijk van andere taken en kunnen niet altijd los worden opgepakt. Daarnaast zijn sommige dingen simpelweg niet (goed) mogelijk om op te splitsen over verschillende medewerkers. Meer mensen inzetten heeft dan niet zo veel zin meer.

Dit is overigens niet alleen van toepassing voor alleen de game industrie, je ziet dit ook bij horeca waarin op bepaalde dagen meer inzet nodig is dan andere, alleen daar wordt veel flexwerk gebruik.
Een veelgemaakte quote is "What one programmer can do in one month, two programmers can do in two months" het is een overdrijving met een kern van waarheid. De bedoeling van de quote is dat je niet alle projecten kan versnellen met pure mankracht. En dit gaat puur om de programmeerwerk, niet de art, dat is idd makkelijker op te delen.

Natuurlijk kan je werk die gescheiden is opdelen maar er daar is een grens waarna het opdelen ineens enorme overhead met zich mee brengt. Verder is game-dev een heel iteratief process met korte feedback-loops waar soms hele gameplay elementen worden vervangen als die niet werken, zelfs laat in een project. Die feedback-loops wil je zo kort mogelijk houden. Dit alles bots heel erg met hoe grote teams werken waar alles in modules is opgezet en de interfaces tussen de modules van te voren uitgewerk worden.
Tot op zekere hoogte kunnen meer ontwikkelaars inderdaad ervoor zorgen dat iets sneller klaar is. Maar dat is dus niet gegarandeerd en altijd. Bij een project als een nieuwe game from scratch maken (de baby in de anaologie) is er op den duur wel een punt waardoor het niet meer (veel) sneller wordt ontwikkeld.
Veel (IT) project managers denken van wel: 9 vrouwen kunnen in 1 maand een baby maken.
Software is geen baby en het maken van content gaat zeker niet sneller door mensen te ontslaan. Het is een bekende uitspraak, maar slaat de plank imo ernstig mis.
Ligt eraan. Als die mensen alleen maar bezig zijn met elkaar bezig te houden in vergaderingen e.d.
Geen enkele developer die ik ken wil graag extra meetings. Sterker nog, ik denk dat de meeste developers aardig mondig zijn als ze te veel meetings hebben in hun ogen.
Als mijn agenda vroeger volgezet was met meetings dan was de zin om te werken die dag helemaal over en de trend voor de rest van de week gezet. Meetings met 20 heeft niks nut, kleine meetings met 2-3 ofzo heb ik niks op tegen, maar niet als er meer dan 10 man zijn zegje moet doen. Maar heel veel meetings kunnen gewoon een email zijn en veel tijdsbesparing. Uiteraard zijn er altijd (bepaalde) personen in een bedrijf die bezig gehouden moeten worden en die hunzelf dikwijls interessanter willen maken dan het is, en dan is meetings organiseren altijd leuk ... Ooit in een bedrijf gewerkt en na meeting nummer 6 hadden we de kleur van een knopje beslist ... De enige reden dat ik het er 2 jaar heb volgehouden was ... het was max 10 minuten met de wagen, en ik kon de kids afzetten aan school en nog altijd ergens tussen 8u30 en 8u45 beginnen. Dat is veel waard, maar uiteindelijk geef je het toch op, althans ik toch. Laat mij gewoon doen, zeg wat je nodig hebt, desnoods kleine bespreking en ik maak het wel, maar we gaan niet liggen lullen of een streepje zo moet staan of zo, laat mij gewoon weten hoe ik moet zetten !
als je die ene vrouw 2x zo hard haar best laat doen kan ze 2 baby's maken in dezelfde tijd . moet lukken met AI.
lijkt me een geweldige game, maar nooit gespeeld; boycot EA met je portomonais!

vertik het nog games van deze uitgever aan te schaffen. Voornamelijk omdat ze eens (master)gamerservers offline gehaald hadden van games die nog gewoon verkocht worden.

EA :r bedrijf
De studio draait slecht
> Je word ontslagen

De studio draait normaal, op koers
> Je word ontslagen

De studio draait goed
> je word ontslagen

Ik snap niet waarom je dan voor EA gaat werken afgezien dat het wellicht leuk staat op je CV

En uiteraard heeft de fanbase 3 nieuwe "medium" sized maps gekregen in circa 6 maand tijd met vrijwel geen nieuwe content buitenom (wapens, voertuigen, tis bedroevend slecht)

Ik heb tevens nu helemaal geen hoop meer op enorm veel nieuwe content nu dit nieuws naar buiten is gebracht, want het was al enorm schaars in 2 seizoenen tijd.
Geld. Meeste mensen gaan ervan uit dat het bedrijf niet zomaar failiet gaat en je dus wat stabiliteit hebt. Maar om eerlijk te zijn, je kan de vraag ook stellen waarom mensen voor bijvoorbeeld Meta, Google of Microsoft gaan werken. je weet dat bij iedere ontslagronde je de volgende kan zijn.

Denk ook wel dat dit een beetje te maken heeft met het feit dat EA gekocht was door een ander bedrijf. Die zien nu waarschijnlijk hoeveel het kost en willen het met zo min mogelijk uitgaven doen. Wat niet verkeerd is, want als je kijkt naar welke games het goed doen, zijn het meestal ook wel games waar niet 100'en mensen aan werken.
je kan de vraag ook stellen waarom mensen voor bijvoorbeeld Meta, Google of Microsoft gaan werken. je weet dat bij iedere ontslagronde je de volgende kan zijn.
Dat is toch bij elk bedrijf zo? En ja zeker in de VS kan het een stuk sneller dat je op straat staat. Maar als je bij die bedrijven als ietwat senior developer een half miljoen per jaar ontvangt, en je in een gebied bent waar andere ook je snel weer aannemen, want ze kunnen makkelijk van je af weer, heb je zo weer nieuw werk.

En voor er een hoop over mij heen vallen, ik snap prima dat het gebrek aan zekerheid daar absoluut nadelen heeft. Maar er zitten ook voordelen aan, waarbij bedrijven en zeker startups sneller mensen aan kunnen nemen. Dat plus geen idee hoe EA betaald, maar degene die hier genoemd zijn betalen gewoon erg goed.
Zie het meer als een project zoals freelancers doen, maar met op het moment dat je op het project zit de zekerheid hebt van werk.
Alle bf’s gekocht en gespeeld. 2 en 4 toch de leukste. Ik ga elke keer als er een nieuwe is , dat dan even spelen, daarna weer terug naar 4.
Mja het lijkt mij als developer ook wel lastig in bepaalde facetten van gamedevelopment om een constant inkomen te verkrijgen. Voor bepaalde rollen zal er gerust genoeg werk zijn, maar voor andere zaken zul je toch wel moeten hoppen van bedrijf naar bedrijf om nog een beetje stabiel inkomen te krijgen.
Zeer weinig content en wel de volle mel betaald. Sowieso ook niet echt leuke maps. Te verl Infantry gericht. EA laat voor de zoveelste keer weer zien dat ze niet te vertrouwen zijn.
Tja ik vind het juist een prima balans tussen voertuigen en infanterie, met wat dingetjes, eg zoals zeker little birds te makkelijk laag kunnen vliegen en dan zijn ze onkwetsbaar voor manpads. Ik zou wel graag wat meer grote mappen zien, maar ik heb geen behoefte om weer de situatie te hebben met mappen waarbij de primaire rol van infanterie is om de stats van de tankers / piloten te padden. Op de nieuwe map hebben ze dat goed gedaan bijvoorbeeld door een significant gedeelte van de objectives ondergronds te maken.
Snap niet dat mensen nog steeds games kopen van EA. Het is toch steeds weer maar weer gare opgewarmde soep.
Zeer weinig is ook overdreven. Het is in lijn met de voorgaande games. Zeker als je kijkt naar de content van BFV en 2042. Dan lagen de verwachtingen van sommige mensen gewoon verkeerd.
Ik ben verbaasd dat er nog mensen zijn die iets van EA kopen, elk jaar weer nieuwe aanwas van gamers waarschijnlijk. EA is bij de meeste toch echt allang al afgeschreven. Niet van gamers voor gamers meer. Zo vergaat het ook de auto industrie trouwens met de enshittification. En dan huilie huilie chinezen dumpen hun auto's. Nee, jullie leveren prutswerk en na 20 jaar houdt het ergens op.

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 10 maart 2026 09:06]

De propaganda/hype voor Battlefield 6 was groot en veel mensen zijn erin getrapt. Ik heb de beta gespeeld en het was voor mij misschien nog net een 7.0/10, de bare minimum waar een shooter aan moet voldoen en mensen hypten het op als de tweede komst van Jesus.

Ik speel nog eigenlijk alleen maar Battlefield One uit 2016, de laatste keer dat de developers nog écht moeite in het spel hadden gestoken.
Wat ik hier (nog) niet lees wat mij erg tegenviel aan BF6:

- grafisch is het voor een (highend) pc niet overtuigend, het spel is duidelijk console georienteerd (zoals zoveel spellen vandaag de dag)

- het vastzitten in planten, puin is ronduit ridicuul en naar mijn medeweten (nog steeds) niet opgelost.

- single player campaign is kort en te gescript.

- EA probeert continu geld aan je te verdienen door cosmetische spullen te verkopen, als overigens in zoveel spellen. Daar staan inderdaad geen nieuwe content tegenover.

Echt veel betere spellen komen overigens niet uit. Gamen op de PC lijkt wel dood. Nu met Cronos bezig en dat is sinds lange tijd weer eens leuk om te spelen. Echter, ook dit spel is console georienteerd en mist de finesse van PC gaming m.i.

Allemaal vrij persoonlijk natuurlijk :)
Ja, het vastzitten in planten, dat is echt terug naar 2003 en wel erg bizar. Ook het vastzitten op bijna onzichtbare randjes komt vaak voor. Maar ook nog steeds het schieten tegen onzichtbare muren, containers, randjes enzovoort. Terwijl je op beeld vrij zicht hebt, schiet je tegen een onzichtbaar schild.
Zo waar. Dank voor de aanscherping van mijn comment :)
Grootste probleem is de netcode. Deze is echt ongelofelijk slecht.
Ze moeten de basis van BF6 nu eindelijk eens op orde krijgen. Ik heb er inmiddels zo’n 130 uur in zitten; hoewel het concept heel tof is en de gameplay soms heerlijk wegpeelt, blijven twee zaken zwaar ondermaats: de netcode en de balans.

Zelden speel ik een ronde die echt spannend is tot het einde. Het is bijna altijd een 'stomp': of je wint met overmacht, of je wordt genadeloos ingemaakt. Die felbegeerde rondes waarbij het aantal tickets dicht bij elkaar ligt, zijn helaas een zeldzaamheid.

De netcode voelt simpelweg niet goed. Het maakt niet uit welk wapen de tegenstander gebruikt; het voelt vaak alsof alle kogels tegelijkertijd binnenkomen (de bekende 'superbullet'). Of je nu tegen een KTS100 of een SCW-10 vecht, je bent voor je gevoel direct kansloos.

De ene ronde voel je je een god en lukt alles, de volgende ronde lijkt het alsof je met veren schiet terwijl je zelf bij het minste of geringste neervalt.

De audio is bij vlagen bizar. Hoewel ik met Spatial Sound speel en de richting goed kan horen, klopt de visuele feedback vaak niet. Ik hoor regelmatig een helikopter recht boven me, maar als ik omhoog kijk, is er in geen velden of wegen een voertuig te bekennen, terwijl het geluid luid en duidelijk blijft doorgaan.
Nou, dat gevoel heb ik ook inderdaad. Vaak zijn het potjes waar je OF 600 tickets voor staat OF 600 tickets achter staat en je gewoon niets kan beginnen tegen de overmacht van het andere team. Heel bizar. Ik heb nu nog maar iets van 30 uur gespeeld, maar heb maar 1 of 2 keer een draw gehad en een handvol keer dat ik het écht spannend vond met beide teams op de 50 tickets vechten om de winst.


Inderdaad herken ik ook dat audio issue wat je beschrijft en dacht dat het aan mij lag, haha! Dan hoor ik heel duidelijk een drone of heli boven mijn hoofd rondzweven, maar als ik dan om mee heen kijk is die in geen velden of wegen te bekennen (of naja, in het luchtruim, maar je snapt hem).

Als je een potje hebt waar je een paar goede plane/heli vliegers hebt, waar een aantal tanks lekker bezig zijn etc dan voelt het écht wel grandioos aan, maar die zijn wel een zeldzaamheid helaas.


Daar komt dan OOK nog eens bij dat het vrij spelen van de gear / upgrades zó traag gaat dat het eigenlijk niet leuk meer aanvoelt. Zeker niet als je niet heel veel tijd hebt om het überhaupt te spelen.


Én E L K E keer dat je het spel opstart de 'Koop nu de battleplass' of 'upgrade naar de phantom editie' of weet ik welke ellende.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 10 maart 2026 09:42]

Heb het zelf al een aantal weken niet meer opgestart, maar in mijn ervaring waren de stomps echt niet zo overheersend als beweerdt wordt. Hoe vaak we wel niet 600 punten voor staan op de enemy, die dan plots 2 bases capt en opeens weer gelijk met je staat. Die catch-up mechanics zijn echt TE belachelijk.
Nou, hier is het verschil vrijwel altijd 500 tickets of meer. Waarvan een groot deel 700 tickets of meer is en ook vaak 800 tickets of meer.
Ik heb exact dezelfde mening.

In de ene ronde kan ik een K/D van 5 behalen, en in de andere een K/D van 0,4. Ik weet van mezelf dat ik niet zo goed en ook niet zo slecht ben. Het hangt inderdaad af van of je speelt met overmacht of genadeloos wordt ingemaakt. Er is iets grandioos mis met de matching systeem, alsook met de balans in de maps. En soms voelt het inderdaad in zo een ronde waarin je wordt afgemaakt, alsof je wapens niks meer doen. Ik schiet als eerst op een vijand met meerdere kogels, maar hij maakt mij af in minder tijd en later dan ik had gereageerd op hem. Alsof de netcode bepaalt welke team overmacht in een ronde. Misschien om low skill players aan de haak te houden met de hoge K/D lotterij? Want ik weet nogg bij BF V dat ze de TTK hadden verhoogd omdat ze anders low skills players aan het wegjagen waren. Daar waren de veteranen niet blij mee.

Daarbij vind ik dat de helft van de maps zeer ongebalanceerd zijn en totaal geen fun factor hebben. Ik ben dezelfde drie maps aan het roteren en dat ben ik nu ook wel beu. Vind het vreemd dat ze 6 maanden na release maar 1 map hebben uitgebracht. En nog steeds geen single mode voor Redsec. Wat ik ook mis zijn grote maps, ik vind de kleine maps wel eens leuk om te spelen, maar ik mis die grootschalige gebalanceerde maps met veel vehicles wel wat Battlefield zo uniek maakte.
Ik heb al een hele tijd niet meer wat van EA gekocht, nu de oli(e)garchen van Saudi Arabië (PIF) het in hun handen hebben, heb ik aan helemaal geen vertrouwen meer dat het nog fatsoenlijke games uitbrengt.

De laatste game van EA was alweer Mass Effect Andromeda. Toen was ik het vertrouwen verloren.
Hoewel alle studios onder EA zodanig gruwelijk sterven dat zelfs necromancers het lijk niet willen oppgraven, de ondergang van BioWare is toch BioWare zelf: YouTube: BioWare Presents: The State of the Games Industry

en dit was nog ten tijde van Dragon Age 2. Laatst ook nog Dragon Age Veilguard voor €7,50 op een clearance sale gekocht tussen alle Ben10 videogame meuk.

BioWare heeft zichzelf vernietigd door mensen zoals Hepler aan te nemen die niet eens videogames willen spelen.

[Reactie gewijzigd door TrafalgarLaw op 10 maart 2026 09:34]

De glans is eraf... het spel draait (op de XSX althans) vrijwel vlekkeloos, een verademing na BF2042.

Al snel volgde de eerste battlepass, en de eerste "events", en de nutteloze cosmetische COD-style content drops, de microtransactions, de "free gifts" om je naar de store te lokken... en zo gleed het af naar het spel dat het nu is.

De seasons brengen tot dusver matige maps en weinig zinvolle content, voornamelijk méér manieren om je te laten betalen.

Op de XSX kon ik afgelopen zaterdag (zonder crossplay) vrijwel geen game vinden via de reguliere queue. Uiteindelijk 5 minuten moeten wachten om op 32 spelers te komen, waarna de overige 32 seats met bots worden gevuld.

Ik ben bang dat ook BF6, net zoals BF2042, een kort leven beschoren is.
edit:
typo

[Reactie gewijzigd door H1sDudeness op 10 maart 2026 09:15]

Mja die bots is nog wel een dingetje. Het viel mij wel op dat het aantal botgames op de PS5 echt een stuk lager zijn dan op Xbox en PC.
Mja die bots is nog wel een dingetje. Het viel mij wel op dat het aantal botgames op de PS5 echt een stuk lager zijn dan op Xbox en PC.
Je hebt helemaal gelijk hoor, de playerbase op PS5 is groter dan op XBOX. Desalniettemin heb ik geen issues met servers vinden voor BF1 of BF5 op XBOX, welke ook geen crossplay hebben.

PS: Ik realiseer mij dat dit niets zegt over server aantallen en aantal actieve spelers, maar het zegt wel wat over mijn ervaring als speler.
Ik ben na t eerste seizoen ook afgehaakt. Ik heb er wel genoten maar zag wel meteen welke kant ze wilde opgaan met skins verkopen. Dat icm groot deel van de challenges achter een tijdslot zetten om ervoor te zorgen dat je meer blijft gamen, dan haak ik juist af. Klopt; challenges zijn niet verplicht maar als een game druk gaat uitoefenen op mij en verplicht bepaalde game modes te spelen omdat ik anders geen wapen of wapencosmetic krijg, dan krijgt t spel gewoon een middelvinger.
terecht, ik heb het spel gekocht voor toch een behoorlijk wat geld en de singleplayer waren de bots/NPC's echt zeer beroerd, zou dat verwachten van een game uit 2005.

Had na een uurtje het zin eraf door de slechte gameplay.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn