Analist: Battlefield 6 verkoopt meer dan 7 miljoen exemplaren in vijf dagen tijd

EA heeft in vijf dagen tijd meer dan zeven miljoen exemplaren verkocht van Battlefield 6, zo schat Alinea Analytics in. Daarmee is het volgens het analistenbureau de op een na snelst verkopende game van het jaar, na FC 26.

De meeste verkopen van Battlefield 6 waren op Steam, denkt Alinea Analytics volgens GameIndustry.biz. Meer dan de helft van de kopers schafte de game aan op dat platform. Daarna volgt PlayStation, met kort daarachter Xbox. Een derde van de kopers is Amerikaans. Hoeveel Nederlanders en Belgen de game zouden hebben gekocht, is onbekend. Battlefield 6 kwam vorige week uit. Tweakers publiceerde een videoreview van de game en zal binnen afzienbare tijd een review en een benchmarkartikel over de game publiceren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-10-2025 • 15:52

109

Submitter: RobinNL

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap de hype niet zo. Gewoon weer meer van hetzelfde, wat is daar zo leuk aan? En alles is zo snel en hyperactief dat het wel lijkt of het vooruit gespoeld is! Mensen zeggen "BF gaat terug naar z'n roots!" maar in mijn ervaring was het allemaal toch een stuk trager met een lager Michael Bay gehalte. Er gebeurt gewoon zoveel tegelijk dat je er koppijn van krijgt!

Maar misschien ben ik wel gewoon een ouwe zak die het allemaal niet meer bij houdt :+
Voor mij is Battlefield 1942 terug naar de "roots" en daar heeft deze game weinig van weg. Dus die slogan mogen ze van mij best weglaten.
Ja ik kan mij wel vinden in je reactie. Heb enkel de beta gespeeld en toen had ik een beetje hetzelfde gevoel. Daarna in BF1 gedoken (die ik nog niet echt gespeeld had) en ik had gelijk zoveel meer plezier tijdens het spelen. Daarna 4 weer geïnstalleerd en dat blijft de beste imo van de BF's die nog volle servers heeft.
De hype komt denk ik vooral van de COD spelers die hun game langzaam in een soort Fortnite zien veranderen. Die zijn nu helemaal blij met een soortgelijke shooter die actief roept dat ze zeker die kant níét op willen.
Klopt. Ik blijf het steeds vergelijken met BF2. Ik zou graag terug willen naar dedicated servers waar ik bij. één map steeds kan blijven spelen, of dezelfde spelers tegen kom. Mbt laatste met name het sociale aspect. Het is nu steeds hoppen naar maps die ik niet wil spelen en met random mensen. Na ja. Het zal wel de hang naar een stuk nostalgie zijn ofzo.
Dat kan je middels portal toch alsnog bewerkstelligen? Het is dan niet zuiver een dedicated server maar verder heb je veel vrijheid met de invuling ervan.
Thanks. Ik hoorde het idd. Zal eens kijken...
Wat ik - als ouwe zak - naar vind is de drukke, onoverzichtelijke en om aandacht schreeuwende menu's in deze game(s).

Alsof iemand ooit een spel niet speelt, omdat het menu te saai is.

Ik startte dit spel op en heb 30 seconden zitten staren om het menu uit te vogelen.

Verder vind ik het wel een erg goede game. Vermaak me er goed mee, loopt goed en als bonus ziet het er goed uit.

Tot slot: ik vind de hele kernel-toegang wel niet helemaal comfortabel: je installeert bijna letterlijk een 'goedaardig' virus op je PC. In EA we trust /s
Ligt niet aan jou hoor, ik weet nog steeds niet hoe ik iemand moet joinen, en doe dat maar via me xbox party
Heb hetzelfde met shooters haha. Laatste die ik denk ik heb gedaan was BO3. Vroeger waarschijnlijk teveel Combat Arms en Warrock gedaan en nu op uitgeblust. Merk ook inderdaad dat die drukte van zo'n game me niet meer trekt. Tevens vind ik de games ook te simpel, op vaak de single player story na dan. Ik duik nu veel liever in een goeie CRPG zoals Pathfinder.
Heb hetzelfde met shooters haha. Laatste die ik denk ik heb gedaan was BO3. Vroeger waarschijnlijk teveel Combat Arms en Warrock gedaan en nu op uitgeblust. Merk ook inderdaad dat die drukte van zo'n game me niet meer trekt. Tevens vind ik de games ook te simpel, op vaak de single player story na dan. Ik duik nu veel liever in een goeie CRPG zoals Pathfinder.
Wat valt er te lachen?
1,2 miljoen keer verkocht op Xbox, zo dood is het platform niet zoals wordt beweerd op het internet afgelopen tijd.
Gezien de aangekondigde forse prijsverhogingen voor Game Pass zullen velen, waaronder ikzelf, hun abonnement stopzetten. Ik heb Battlefield 6 inmiddels “gratis” gespeeld via Game Pass en besloten hem daarna te kopen, overigens wel op Steam, waar het grootste deel van mijn spellen staat.

Het Xbox platform is zeker niet dood, maar het vertrouwen onder gamers (actief op NeoGAF en Resetera) neemt duidelijk af.
Hoe kan het dat ze hun vertrouwen kwijt raken? Ik heb zelf alleen een PS5, maar ik heb een tijd een Xbox Series S geleend van een vriend en ik vond GamePass echt een heel goede propositie.
De Xbox verkopen blijven duidelijk achter bij die van PlayStation. Xbox lijkt bovendien in een identiteitscrisis te verkeren: er is geen heldere koers zichtbaar. De onlangs uitgebrachte Xbox Ally speelt geen Xbox-games af, alleen PC Game Pass, iets wat de gewone Ally ook al kon. Intussen zijn verschillende projecten (zoals Everwild) stopgezet en studio’s gesloten.
Ondanks de samenwerking met AMD doen er geruchten de ronde dat Microsoft geen nieuwe generatie Xbox hardware zal uitbrengen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de Xbox in de toekomst gewoon een “Xbox branded PC” wordt, mogelijk geproduceerd door partners als Lenovo en Asus. De forse prijsverhogingen helpt daar ook niet mee. Alles wordt duurder maar dit zijn significante prijsverhogingen.

Zoals mijn profielnaam al doet vermoeden, ben ik een trouwe Xbox speler (geweest), maar ik begin mijn enthousiasme te verliezen. De first‑party titels weten me niet meer te boeien; Sony’s exclusives zijn op dat vlak van een heel ander niveau, zeker als je, zoals ik, houdt van verhalende games.

In principe geef je eigenlijk een beetje zelf aan. Jij bent gegaan voor een PS5. Jij hebt met een geleende Xbox vast veel plezier mee gehad maar niet besloten hem ook te kopen. Of de keuze gemaakt om voor een PS5 te gaan en geen Xbox Series S of X. En vergeet ook niet, jij kan met je PS5 ook gewoon Xbox games spelen zoals Forza Horizon en waarschijnlijk ook binnenkort Halo, wat sinds de eerste Xbox onlosmakelijk met het merk verbonden is geweest.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 17 oktober 2025 09:23]

Er zijn ook nog gamers die geen gamepass abonnement hebben maar nog wel een tijd kunnen spelen totdat hun Gamepass tijd afloopt die ze gewoon hebben gekocht in de winkel via kaarten. Ik heb al best wel wat reacties langs zien komen dat die ook stoppen met Gamepass zodra die tijd op is gebruikt.
Mm, ik zat nog aan de Xbox game pass te bedenken die je ook kan gebruiken voor PC, maar het artikel benoemt letterlijk de consoles PS en Xbox.

Verkoopcijfers consoles:
PS4 (incl. Pro) = ~117 million total sold
Xbox Series X/S = ~25–35 million (best guess) total sold

Dan zijn er veel Xboxers die BF6 hebben gehaald. :)

[Reactie gewijzigd door Settler11 op 16 oktober 2025 16:09]

Gewoon 24% marktaandeel onder current-gen consoles. Mensen laten zich gek maken. Het zal niet zijn waar Microsoft op gehoopt had, maar dood? Nintendo verkocht veel generaties nog niet de helft.

Ik denk dat de Series X/S ansich gewoon winstgevend is geweest. Want ze zijn gewoon bezig met de volgende.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 oktober 2025 18:18]

Gewoon 24% marktaandeel onder current-gen consoles. Mensen laten zich gek maken. Het zal niet zijn waar Microsoft op gehoopt had, maar dood? Nintendo verkocht veel generaties nog niet de helft.
Als je naar de verkoopaantallen van de huidige systemen kijkt is het eerder 12%:
Switch: 153 miljoen
PS5: 80 miljoen
Xbox X|S: 33 miljoen
Switch 2: 8 miljoen

Dat is technisch gezien niet dood.

Als je de vorige generatie consoles erbij wilt pakken met de Xbox One en de PS4 met 58 en 117 miljoen respectievelijk, dan komt Xbox uit op 20%.

Prima natuurlijk als je nog op een Xbox One of PS4 speelt. Maar die kun je anno 2025 niet echt relevant meer noemen. Je kunt er in ieder geval geen Battlefield 6 op spelen. bron
Battlefield 6 is available on PlayStation 5, Xbox Series X/S, and PC

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 17 oktober 2025 01:29]

Volgens mij is dat voornamelijk omdat als je de gamepass hebt, krijg je 10% korting met EA Play dus veel mensen hebben daar denk ik gebruik van gemaakt.
Ik heb er ook gebruik van gemaakt maar dan via PC en via de EA App.
Maar in welke situatie zou dat dan voorkomen? Enkel in situatie dat iemand een PS5 én Xbox heeft, zou die 10% een voorkeur zijn geweest om op de Xbox te kopen boven PS5 (of PC), dat lijken mij meer uitzonderingen dat het gros gewoon de game koopt 'want Xbox speler'.
Er wordt wel meer beweerd op het internet…
Dat is het ook niet, alleen negatief in het nieuws. Ik wil het ding niet kwijt, en de quick resume actie is geniaal ;-)
Ik vermoedt dat de meeste Xbox consoles in de VS zijn verkocht. Hier in Europa en Azië zal het marktaandeel Xbox consoles niet heel groot zijn denk ik zo.
Leuk spel! Er zitten echter nog behoorlijk wat bugs in die aangepakt moeten worden, zoals problemen met bloom en hitregistratie. Soms word je ook van stenen meshes gelanceerd. Verder is het grafisch een prachtig spel. Ik heb er inmiddels al zo’n 30 uur in zitten.
Beetje vermoeiend worden alle reacties dat er veel bugs zijn.
Deze Battlefield heeft de meest stabiele launch sinds het begin van de genre.

Battlefield 3 had de nodige issues zoals een niet werkende Multiplayer op launchday, corrupte bestanden en nog veel meer issues.
Battlefield 4 werd maanden te vroeg gereleased en werd destijds slecht onthaald.
Voor het gemak en om dit bericht niet te lang te maken, noemen we 2042 maar even niet.

Inmiddels ook al behoorlijk wat uren er in zitten en kan niet anders zeggen dat BF6 ontzettend goed in elkaar zit.
Beetje vermoeiend worden alle reacties dat er veel bugs zijn.
Deze Battlefield heeft de meest stabiele launch sinds het begin van de genre.
Die twee dingen sluiten elkaar toch niet uit? Een spel kan het meest stabiele zijn in een reeks/franchise én veel bugs hebben. Zeker voor nieuwkomers is de buggy geschiedenis van de voorgaande Battlefield-spellen irrelevant. Leuk dat BF6 goed draait en speelt, maar als het net zoveel bugs heeft als Cyberpunk 2077 ten tijde van launch (even ter voorbeeld), dan is de rest onbelangrijk. De maatstaf is veel breder dan alleen de spellen binnen je eigen franchise.
Die twee dingen sluiten elkaar toch niet uit? Een spel kan het meest stabiele zijn in een reeks/franchise én veel bugs hebben
Ja, dat kan, maar dat is dus nu niet van toepassing, dat is juist mijn punt.
Het aantal bugs is zeer beperkt en degene die er wel zijn worden door de ontwikkelaars openlijk erkend en opgelost.
Een game met het aantal spelers zoals Battlefield krijg niet bug-vrij, zeker niet op launchday.
Daarnaast zijn er betrekkelijk weinig games die geen bugs/glitches hebben, dat valt haast niet uit te sluiten.
Hoe correleert het aantel spelers met bugs die in een game zitten? Dit zat al in de game voor launch en heeft hier toch niks mee te maken?

Verder lees je naast enkele bugs wel zaken als hitreg die gewoon niet goed is. Dit heb ik zelf ook al meerdere keren meegemaakt ingame. Of het gevoel dat jij als speler een halve seconden achterloopt op wat de rest doet. Als voorbeeld werd gebruikt dat spelers neer werden geschoten in close combat door spelers die niet eens op hun gericht stonden te schieten. Het draaien naar werd pas geregisseerd tijdens het neergaan van de speler.

Bij elke launch wordt er kritisch gekeken naar bugs en andere foutjes. Niets nieuws. Ben het verder dan ook met jou eens dat het vooralsnog een vrij soepele introductie is geweest. Zelfs met 400k wachtende voor je tijdens de eerste avond kwam ik er vrij snel in!
Ik heb het spel niet en eigenlijk is mijn reactie niet per se op Battlefield gericht. Maar is het niet van de zotte dat we zeggen: Dit is de stabielste launch, want de vorige hadden meer bugs? Volgens mij is het niet echt relevant of de vorige meer bugs had, elke bug is er 1 te veel. Waar is de tijd gebleven dat een product gewoon goed getest wordt uitgebracht?
Mooi om te zien dat er een stijgende lijn zit in de launchkwaliteit maar dat maakt de bugs die er zijn (en dus ervaren worden) niet ineens iets anders dan bugs.

Hij doet gewoon een valide constatering. Ik merk die dingen ook op.

Ps ik speel BF voor het eerst, vergelijking met oudere versies maken het niet beter/slechter voor mij want die speel(de) ik niet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 oktober 2025 16:19]

Dit, en die bloom is geen bug =]
Batttlefield 3 was een puinhoop at launch.

Ik kreeg letterlijk 1sec een que van 350k. Hop in game.
16uur in, 0 crashes.
Net hoe je het ziet. BF6 komt op de markt op de manier zoals 't hoort, niet 'de beste game launch ooit'. Vorige games werden gewoon veel te vroeg op de markt gegooid. Bugs zijn er nog zat, ook die je in de beta al had, samen met een waslijst aan QoL fixes die ook wel mogen komen (chatbox die maar op 20% snelheid scrolled dan de bedoeling is, en vaak bovenaan blijft zitten als je iets wil lezen etc).

Dit bevestigd nogmaals dat de beta voor 99% van de tijd vaker een demo is en al aangeeft hoe een game de markt op komt. Dus dat hele verhaal van 'dit is een beta en niet het volledige product' is meer PR praat dan anders, zeker bij de grotere uitgevers :P

Wil overigens niet zeggen dat ik BF6 een slechte game vind hoor, het is een prima game en ik vermaak me er mee, maar er is nog genoeg om te verbeteren/fixen.
Helemaal mee eens dat BF6 een stuk stabieler is gelanceerd dan z’n voorgangers, maar bugs of andere dingen benoemen mag natuurlijk gewoon, daar is niks mis mee. Feedback helpt het spel alleen maar beter te maken, zeker in de eerste maanden na release.
Als het goed is dan is de hitreg via een hotfix opgelost. Dat lag kennelijk aan een aantal specifieke wapens met specifieke attachments. Daar is gisteren een hotfix voor uitgebracht.
Een groot verkoop succes. Zelf heb ik de game ook maar als BF veteraan vind ik de game overhyped en teveel concessies doen om een groter publiek te trekken. Maar de centjes geven mij ongelijk dus het zal wel.
Ben wel benieuwd welke concessies je bedoelt? Ik zie hier en daar wel aanpassingen die misschien wat meer gericht zijn op het CoD-publiek, maar vind het juist opvallend en mooi dat het spel prima te spelen is zonder afhankelijk te zijn van een movement meta.

Voor mij zit de Battlefield geest wel echt in dit spel. De actie, het geluid en de graphics maken allemaal dat je je constant in een Spielberg actiefilm waant. Mijn enige kritiekpunt richt zich op de maps. De CQB/urban maps zijn top, maar de 'grote' maps (behalve classic Firestorm) missen voor mij identiteit.
Dat laatste punt vind ik persoonlijk weer een puntje van kritiek. Ik speel zelf BF al sinds 1942 en ik vond juist dat sinds BF1 de nadruk teveel ligt om in de chaos te zitten. Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg om een tijdje te moeten lopen/rijden naar de volgende vlag. Juist dan kan je ook bepalen vanaf welke kant je hem gaat aanvallen met wat meer tactiek/ strategie. Ik heb sinds BF1 het gevoel dat ik constant beland in een meat grinder en je mag hopen dat je meer dan 1 minuut in leven bent.

Sinds BF1 ben ik eigenlijk wat sneller afgehaakt en ben ik over gestapt op milsims zoals Arma of Squad.
Maar het punt is dat je ook niet altijd zin hebt in een serieuze milsim maar ook gewoon wat simpeler vermaak en juist BF3/4 en ervoor hadden daar de perfecte balans in gevonden naar mijn mening.
Ik hoop echt dat ze met meer grote mappen komen in BF6, want voor de rest ziet het spel er goed uit.
Ik heb Battlefield 6 ook gekocht maar ik kan er maar niet inkomen. Het gaat allemaal zo snel, zo chaotisch, zo snel dood. Ik heb het wel geprobeerd om erin te komen maar eind van de middag toch maar een refund aangevraagd bij Steam. Dat doe ik eigenlijk nooit, maar deze aankoop heb ik wel spijt fijn.

Ik zie helaas dat als je langer dan 2 uur gespeeld hebt dat ze geen refund doen. Sjah, ik moest toch wel proberen...
Probeer een wat rustigere game mode. Conquest of de nieuwe variant daarvan Escalation. Dan kun je wat meer de defend flag speelstijl toepassen en er aan gewend raken. Eenmaal gewend verdwijnt van de ruis van de chaos en heb je een hoop fun.
ik heb hem 2.5 uur getest en ook refund gedaan. Steam doet daar neit moeilijk over. veel te chaotisch en COD game, dit is absoluut geen battlefield spel. Mini maps en alleen maar chaos.
Het heet ook battlefield ?
Ik denk dat ik me daar ook wel in kan vinden hoor. De balans was altijd mooi. Als je actie wilde had je altijd iets als Locker, maar wilde je grootschalige maps dan was er ook genoeg keus.

Ik mis nu ook wel maps als Dragon Pass of Paracel Storm waar de actie meer verdeeld is in kleinere battles rondom de vlaggen en waar er ook voldoende downtime zit tussen de actie. Het gevoel hebben dat je met je squad echt invloed had door bijvoorbeeld tussen points heen-en-weer te racen in een hummer of black hawk was voor mij peak battlefield.
Zal ook wel beetje aan je skills liggen. BF1 is voor mij de makkelijkste shooter die ik ooit gespeeld heb omdat hij zo traag en simpel is. Geen onnoze jumps en slides, geen 80 gadgets, gewoon "pick your gun" en play.
Alleen had BF3 kleine maps die vol zaten met chokepoints, waar je gewoon tickets weg aanschieten was (Operation Metro? meest voorliggend voorbeeld). Dus je punt gaat niet echt op, dit is een thema die zich al afspeelt vanaf BF BC2 waar je al veel kleinere maps had en het gewoon 1 grote chaos is.
Vooral kleine chaotische maps en zeker te weinig grotere maps.
Locked classes zijn in feite losgelaten.
Gadgets zoals spawn beacons zijn ineens toegewezen aan Assault ipv Recon.
Een recon kan nu ineens een anti air uit zijn kontzak trekken.
Crappy serverbrowser
De feel vd maps is veel chaos, van alle kanten beschoten worden en meteen in de actie zitten ipv een iets rustigere overdachte speelstijl
Etc. Etc.

De Legacy is zeker flink losgelaten.

En Vince Zampella is gehaald om zijn oude COD truukje te herhalen en 100mio spelers aan te trekken. Het is zoals ik de lokale winkeltjes mis maar er nauwelijks tegen de supermarkt valt op te knokken.

Mijn hart huilt maar zoals ik al zei het verkoopt en dat is hetgeen wat telt.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 16 oktober 2025 17:02]

Assault spawn beacon geven was net een goed idee. In vorige games werden ze voor minstens de helft van de tijd gebruikt door egoïstische spelers die ze mijlenver van een objectief plaatsten zodat ze meteen terug konden spawnen op hun sniperplek. Assault gaat ze tenminste ergens plaatsen waar het bijdraagt aan het team.
Yep ervaar het als heel positief. Daarvoor speelde een van ons als recon met een carbine ofzo. Nu spelen met agressief met allemaal een class die daar bij past voor de aanval/flank
Tja, kan niet zoveel daarmee, dat gehaat op die snipers. Ja het kan flink irritant zijn maar ook een sniper draagt bij aan de teamplay.

Het is verder geen feit dat mensen die dichterbij de action spawnen daarmee/daardoor meer bijdragen aan het team.

Een sniper in een hoekje die niks kan draagt niet superveel bij. Iemand die steeds dicht op de actie spawnt en als een kip zonder kop rondloopt en als een rund je tickets bleed ook niet en kan nog veel meer schade doen. Het is allemaal relatief.
Snipers die goed zijn kunnen bijdragen aan het team. De meerderheid zijn lang niet goed genoeg. En de enige bijdrage is kills, wat lang niet zoveel doet als PTFO'en. Iemand die rondloopt als kip zonder kop kan nog steeds een mobiele spawnpoint zijn. En constant van je team base of de rand van de map naar een objectief lopen kost je evenveel punten als iemand die blind rondloopt, aangezien je even vaak doodgeschoten wordt voor je bij je objectief aankomt.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 18 oktober 2025 10:56]

Ik denk dat een hoop van die kritiepunten wel te verhelpen zijn via Portal, maar inderdaad zijn het concessies in de base game. Het is zeker meer een one-man-army shooter dan een squad/team-game.

Denk met name dat het aan het vertrekpunt/referentiekader ligt. Ik heb tot aan de release oneindig uren in Warzone BR en rebirth gestoken en dan is dit een verademing (8)7) en voor mij echt wel een battlefield die thuishoort in het rijtje.
Dat denk ik ook. Maar mijn vertrekpunt is BF1942. :) COD mp / Warzone heeft mij nooit kunnen bekoren maar dat die spelers dit wel zien zitten begrijp ik wel. Portal helpt voor een deel maar dat is dan toch een noodgreep. De basegame van mijn favoriete serie is inmiddels erg verdund van cola met prik naar cola zonder prik.

Probleem met BF serie is verder ook dat ze na 1942 zich (openlijk) tot doel hebben gesteld COD te verslaan en vrij veel dingen hebben geprobeerd om dat te bereiken.

Waardoor nu iedereen soort van kan claimen dat het een echte BF is omdat er ooit iets geprobeerd en uitgebracht is onder de BF banner .

BF Bad Company wordt door velen ook gezien als een echte BF maar dat was het in mijn ogen niet vanwege gebrek aan all out warfare. Volgensmij werd het door EA destijds ook gezien als een spin off. Wel een goede game, maar geen echte BF in de traditie van 1942 en BF2.
Movement mag van mij nog wel wat meer generfed worden. Geen slide, en van mij part mag jump ook wel weg gehaald worden, vervangen voor Climb of mantle obstackle. Als dat wilde gedoe houden ze maar in COD
Ik heb het spel niet gekocht omdat ik tijdens de beta de urban mappen echt waardeloos vond. Ik houd meer van grote open desert mappen zoals ze vroeger hadden.
Centjes geven jou helemaal geen ongelijk!! De verkoopcijfers staan niet garant voor goede kwaliteit. Mensen slikken gewoon heel veel om hun uitgave en hebberigheid goed te praten
Ik wilde hem ook kopen maar kwam er snel achter dat Firestorm de enige echte grote map is en die is ook nog eens verkleind als ik de reviews op Steam mag geloven. Ik wacht nog even tot er meer grote mappen zijn, stiekem hoop ik dat ze Caspian Border 1:1 copyen van BF3.
Het is mij niet opgevallen dat operation firestorm kleiner is geworden heel eerlijk gezegd.
Volgens mij is de eerste grote update met nieuwe maps al gepland eind oktober.
uiteraard achter een paywall zeker?
Lekker zuur. Maar nee. Gewoon inbegrepen.
Caspian Border lijkt me mooi. Golmud Railway is ook erg welkom!
Yeah die is ook goed. Ik vond van BF1942 El Alamein ook erg goed. Best goed gebalanceerd voor die tijd.
Is het zo dat je met een paar uur in het spel een groot nadeel hebt v.w.b. wapens of zijn de "noob" wapens ook nog degelijk? Ik twijfel omdat ik niet zoveel kan spelen maar ik niet met een paintball wapen tegen mensen met 200 scopes en 1 hit kill wapens. (los van skills :+ )
Nee hoor, de starter wapens zijn eigenlijk de ideale jack of all trades. De M4A1 carbine is op ervaring gaande de populairste gun, flinke rate of fire en genoeg schade per kogel, en goed genoeg onder controle te houden. Bijna alles wat je daar na unlocked zijn wapens die meer extremen hebben, zoals zeer hoge of lage rate of fire etc. Vergeet ook niet te letten op Bloom, hoe langer je vol automatisch schiet des te meer zal je missen, dus op afstand burst fire of single tap.

Het lastigste is eigenlijk de mappen leren kennen. Het is overduidelijk dat ze wat gespiekt hebben van Call of Duty. Elke map heeft wel 25 angles waarvan je beschoten kan worden. Vroegah waren mappen simpeler en deze is een stuk uitdagender vanwege de zeer hoge aantal loop routes die elke map heeft.
Het begin wapen wat je krijgt is degelijk en kan goed meekomen met de andere wapens. Je mist wel wat attachments maar die zijn niet heel lastig om vrij te spelen.
Eerste cijfers gaan wel die kant op, initieel vanwege de mods op je wapens die moet vrijspelen (zoals ik begreep, 3500 kills om je lvl van wapen te maximaliseren), maar onderling zitten er ook wapens die via challenges unlocked worden die lijken op papier allemaal de betere versies.

Maar zelfs buiten paar uur, nu wordt er ziekelijk veel xp gegrind op de portal servers, wanneer ze dat stopzetten dan loop jij op dat moment al uren en uren tegen.

Per saldo is alleen de TTK zo krap, zoveel spelers op een map, beetje tactisch spelen kan jij meer dan prima meekomen met de mensen die al 40+ uur in de gam hebben zitten.
Ik gebruik bij vrijwel alle classes nog het basis wapen of de eerste geunlockte assault rifle, de b36A4. Dat wapen en ik zijn het met elkaar eens. Het enige wapen wat ik momenteel iets TE vind zijn de shotguns, ook op range.
Ik gebruik ook nog de eerste wapens want ze voelen goed aan en ik maak er vrij makkelijk kills mee. Voor achievements pak ik soms wel een ander wapen die daar voor nodig is.
En wat is het weer ouderwets mooi vermaak. Heerlijk om weer een moderne shooter te hebben zonder Beavis & Butthead, Snoop Dogg of andere onzin skins. Begrijp me niet verkeerd, ieder z'n ding, maar de constante stroom aan zulke cosmetics hebben CoD de laatste jaren wel steeds meer verpest voor mij. Wat ooit een military shooter was (en een mooie aanvulling op BF als je gewoon even wat kleinere matches wilde spelen op een toffe engine) is nu een walhalla voor grinders en skin collectors geworden. Eeuwig zonde.

Battlefield 6 doet weer echt een hoop goed. Wel is de hoeveelheid content bij release erg schaars, maar voorlopig vermaak ik me er weer ontzettend mee. Toch mis ik ook wel weer wat dingetjes zoals de levelution, maar hopelijk gaan ze daar nog weer mee komen in toekomstige expansies.
eind oktober komen de eerste 2 nieuwe maps uit, als dat het tempo is voor de rest dan zit dat wel snor.
Ik zag het inderdaad en dat is zeker hoopvol. Ik vind BF altijd wel goed geweest in uitbreidingen. Alleen jammer dat het bij release tegenwoordig zo schaars is :).
Levelution vind ik ook een groot gemis in deze editie. Maar heb net dit artikel gevonden, waar ze uitleggen waarom er geen levelution meer is:
... explained that the developers have opted to implement 'tactical destruction' in Battlefield 6, as being able to destroy everything during matches could harm the game's fun factor.
https://wccftech.com/heres-why-battlefield-6-doesnt-have-levolution/
Ik snap de uitleg niet helemaal of - beter gezegd - misschien begrijp ik de term levelution niet goed. Ik dacht altijd dat levelution juist de grotere dynamische situaties in de game waren en niet zozeer de destruction. De uitleg "alles moet kapot vs. tactische destruction" snap ik helemaal en ben ik het ook wel mee eens.

Maar ik vond juist die dynamiek van eerstgenoemde wel ontzettend tof en maakte voor mij de game nog leuker. Het zat ook niet in elke map (en ik ben ook van mening dat het niet in elke map zou moeten zitten), maar het feit dat je het grote gebouw in Shanghai neer kon halen en zo een compleet andere map kon creeren of dat de hele boel ineens onder water stond in Flood Zone vond ik in ieder geval een zeer aangename toevoeging aan de game. Ook de subtielere dynamiek als de bewegende trein(en dus capture point) in Golmud Railway gaf gewoon net dat beetje extra op wat al kwaliteitsmaps waren.

Maar, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de maps tot zover (met uitzondering van de Brooklyn infantry-only map, maar dat is meer omdat ik gewoon niet goed genoeg ben in dergelijke combat) erg tof en leuk speelbaar vind. Er zijn nog wat bugs hier en daar en er mist misschien nog enige balancing in bepaalde maps, maar over het algemeen ben ik echt heel tevreden en ben ik ook echt niet verbaast over de verkoopcijfers van de game.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 16 oktober 2025 23:30]

Nog nooit een BF gespeeld. Wel altijd COD. Mijn gevoel is dat je met BF eerst heel lang moet wachten, lang reizen om vervolgens constant van afstand afgeknalt geworden (Meer Pubg Warzone achtig) en je niet echt die close combat arcade achtige momenten hebt zoals bij COD. Klopt dit ? Ondanks het dan beide shooters zijn. Zijn het dan toch totaal verschillende games.

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 16 oktober 2025 17:24]

Dat is juist de reden waarom ik BF speel. Ik hoef niet die 13-jarige-frikandelbroodjes-energydrink gameplay met gekke skins :P
Daarom dat ze de mappen wat kleiner gemaakt hebben in bf6. Bij voorgaande nr spellen was dit idd meestal het geval. Wat ik er wel goed aan vond was dat je dan even op adem kon komen na een goede combat
Tja, wel verdiend :) Dit is eindelijk weer terug naar de roots van FPS en je ziet dat het beloond word :D Heb er zelf ook al rustig 30 uur in zitten onderhand
worden hier ook de keys in meegenomen bij acties zoals Intel Gamer Days? van een maand geleden.

denk dat het er dan nog wel veel meer zullen zijn


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn