EA biedt excuses aan voor Battlefield-storing en geeft boosters ter compensatie

EA biedt zijn verontschuldigingen aan voor een grote storing in de EA-app op vrijdagmiddag. Daardoor konden spelers de game soms niet direct spelen. De uitgever geeft spelers die daar last van hadden twee boosterpacks en een Battle Pass ter compensatie.

EA biedt op X zijn verontschuldigingen aan voor een grote storing in de EA-app. Dat gebeurde op vrijdagmiddag. Het langverwachte Battlefield 6 kwam toen om 17.00 uur uit, maar omdat zoveel spelers tegelijk de game wilden downloaden en starten, lukte dat in veel gevallen niet. Op vrijdag had ook GeForce Now last van een storing; het is niet bekend of dat kwam door Battlefield, maar dat is niet ondenkbaar.

Naast verontschuldigingen zegt EA getroffen spelers compensatie te bieden. De uitgever geeft 'iedereen op de EA-app die werd getroffen' twaalf Hardware- en Career-boosters, die laatste voor 60 minuten. Die krijgen spelers vanzelf in hun inbox in de game. Ook krijgen getroffen spelers gratis toegang tot de eerste Battle Pass. Als spelers de Phantom Edition Battle Pass al hebben gekocht, krijgen ze toegang tot de eerstvolgende Battle Pass.

EA Battlefield

Battlefield kwam vrijdag definitief beschikbaar. Tweakers reviewde de game eerder deze week al.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

11-10-2025 • 11:28

184

Submitter: RobinNL

Reacties (184)

Sorteer op:

Weergave:

Om die reden ben ik zelf begonnen met de Singleplayer, geen problemen ondervonden. Behalve dan dat blijkbaar geen Virtueel Machine aan mag staan als je het spel wilt spelen. Niet een groot probleem maar wel bijzonder.
Dat is toch te krankzinnig voor woorden? EA hoeft helemaal niet te bepalen of iemand wel of geen virtuele machines aan mag hebben, kom nou. En als ze dan zeggen dat het met veiligheid of anti-cheat o.i.d. te maken heeft, hebben ze zelf het systeem niet op orde.
Niet alleen dat, ook dingen zoals Daemon Tools (disc emulatie) drivers mag je niet eens geïnstalleerd hebben. Je kan het niet eens met een disc spelen...
Ik gebruik rewasd om een controller te remappen, maar ook dat mag niet draaien. Maar zelfs als ik die sluit draait er nogsteeds ergens een proces of service dat battlefield ziet als deamontools (kennelijk onderdeel van rewasd) maar het proces heet anders, dus ik heb geen idee welke ik moet sluiten. Rewasd verwijderen lost het probleem op, maar dan kan ik mijn controller niet remappen. Erg irritant, want ik wil vliegen met een joystick, en joystick ondersteuning doet battlefield al enige tijd niet meer aan.
Rewasd word door een te groot deel om te cheaten. Remap naar muis en ze kunnen in controller only lobbies met muis + aim assist spelen. Vervelend voor de normale gamers maar goede leiden onder de slechte
Hmm, inmiddels wel denk ik, ben misschien te kort door de bocht, ik vond een joystick entry bij de controls, waar NIKS gemapped is. Als je daar je keys in knikkert kon ik mn joystick tebruiken (logitech 3d, en airbus)
En als je compatibility mode aan zet in reWASD?
Dat heb ik al 80 jaar niet meer gebruikt disc emulatie zit gewoon in windows
... EA hoeft helemaal niet te bepalen of iemand wel of geen virtuele machines aan mag hebben, kom nou.
Ja, maar nee.
Ik trek de gelijkenis met een auto met een overdaad aan intrusieve veiligheidsmaatregelen.
Bij zo'n auto zouden die maatregelen je moeten beschermen. Wat ze in de praktijk doen: misschien beschermen, maar met zekerheid de ervaring verpesten.
Mijn tip: koop absoluut niet. Zodra je geld er aan uitgeeft, hou je het actief in stand.

En met EA ook: wij zijn onderdeel van het probleem. EA vergalde twaalf jaar terug al de spelervaring met Simcity, vanwege DRM-maatregelen. De maatregel stond totaal niet in verhouding met wat het moest oplossen.

En wat gebeurt er twaalf jaar later: een maatregel die niet in verhouding lijkt te staan (of communiceer het tenminste) van ...tsja ... welk probleem eigenlijk?
En als EA dit dus al meer dan tien jaar volhoudt en ze hebben een marktwaarde van zo'n 50 miljard dollar, dan denk ik: we zijn collectief incompetent. Wat mij betreft trekken we het met wortel en al uit de grond, maar we zijn onderdeel van het probleem zolang we kopen.
Het zijn niet de legitieme spelers die het het spel kopen die het probleem zijn. Het zijn de cheaters en cheat makers die het probleem zijn. Want die hebben voor deze maatregel gezorgt. Net zoals piraten voor DRM hebben gezorgt niet de betalende klant die is alleen de duppe van alle ellende.
Beide zijn een probleem.
De valsspelers zijn uiteindelijk de hoofdoorzaak, en de kopers houden het wangedrag van de ontwikkelaar actief in stand. En dat is dus ook een probleem.
Met DRM/piraterij geldt hetzelfde:
De piraten zijn de hoofdoorzaak. Maar als een ontwikkelaar een slechte DRM-implementatie doet en een naïeve consument koopt het, houdt die consument het ook in stand.
Punt is alleen dat de maatregelen er tegen ontzettend belabberd zijn, meer symboolpolitiek dan wat anders. Piraterij is een goed voorbeeld, over het algemeen is een pirated-product gewoon beter dan het origineel omdat al die stomme controles eruit gesloopt worden. En net als die brein filmpjes "you wouldnt steal a car"- die filmpjes zitten juist NIET in pirated versies van de media, dus aan wie is de boodschap dan gericht? Aan de mensen die het eerlijk hebben gekocht! Die worden lastig gevallen en uitgemaakt voor vanalles dat niet te skippen valt.

En toch blijven ze dat jaren doorgaan. Is de piraterij er ooit maar iets merkbaars van gezakt? Zo ver ik weet zijn daar geen cijfers van, dus dan is het antwoord nee (anders hadden brein en consorten het maar al te graag van de daken geschreeuwd).

Weet je wat de meeste invloed had tegen piraterij? Betaalbaar streaming. Mensen zijn heus bereid te betalen, is wel gebleken. En wat zie je nu? Alle streaming prijzen gaan fors omhoog en de piraterij neemt weer toe.

En dan dus cheat protection, hoeveel cheaters houd het precies tegen? Levert dit een netto goede ervaring op? Danzkij deze intrusieve maatregelen, zien we nooit geen cheaters meer? > Onzin, cheaters zijn er nog steeds vollop. Het ontmoedigt wellicht de gemiddelde scriptkiddie, maar het gros deinst er echt niet van terug.
Kunnen de mods even de -1 vragen om hen motivatie? of komen de meningmodders weer meer na boven nu het weer ietsje minder is? " daar gaan we weeeer".

Er is namelijk zat te zeggen over dat de eindgebruiker meer te zeggen heeft over wat wel/niet op een systeem "mag" draaien dan elke willekeurige softwaredeveloper dat een motivatie een vereiste mag zijn als je het daar niet mee eens bent.
Voor de Singleplayer is het inderdaad discutabel maar voor multiplayer zijn dergelijke checks helaas nodig, blijkbaar worden VM's nog wel eens gebruikt om de cheat software te gebruiken dus we mogen hen bedanken voor de vergaande anti cheat in games.
Ik snap niet dat je -1 krijgt want ik geef je gelijk...

Een gamemaker mag wat mij betreft niet bepalen wat ik op mijn pc heb draaien!
Aan de andere kant hoeven ze ook geen rekening te houden met wat jij hebt draaien. Nu weet ik niet waarom er geen VM mag draaien, maar als daar een goede reden voor is dan lijkt het me juist handig als ze het melden. Als het voor anti cheat is zouden ze wat mij betreft wel gewoon single-player moeten toelaten.
Ik kan op Battlefied V niet eens ReShade gebruiken!
Veel mp games geven geen toegang tot de framebuffers omdat de depthbuffer daar dan ook in zou zitten; dat kan gebruikt worden om door o.a. smoke en fog te kijken
Het gaat erom dat een game (voor entertainment) jouw systeem scant om voor jou te bepalen wat voor software je wel en niet mag gebruiken. Die game moet lekker in zn eigen sandbox blijven en zn muil houden over andere software. Dit soort onzin alleen al is voor mij genoeg om heel EA lekker links te laten liggen.
Maar vervolgens wel lekker klagen als een spel helemaal vol zit met hackers en mensen die vals spelen (y)
Vroeger hadden we dedicated lobby's, bij de servers die goed waren speelden de admins zelf mee, dan was een cheater binnen de kortste keren verbannen. Niet op IP, maar op Steam ID. Je kon daar niet omheen werken tenzij je een nieuw account maakte en daar je game opnieuw kocht. Dit werkte nogal goed en je had zelden last. bedrijven als EA willen dolgraag al je gedrag in de gaten houden en gaan extreem ver met de controle over hun lobbies, matchmaking en hun anti cheat engines. enerzijds om je zo veel mogelijk te pushen naar microtransacties, en anders houden ze je wel in de smiezen met die anti-cheat engine. 'goh, deze persoon heeft ook FIFA, misschien kunnen we nog wat meer geld binnen harken met wat targeted ads'

Maar cheaters in een game tegenhouden is veel belangrijker dan je autonomie en privacy natuurlijk
Wat heeft dat er mee te maken? Alsof computers scannen de enige manier is om dat tegen te gaan? En zelfs dan werken dat soort maatregelen behoorlijk belabberd aangezien die doorgaans spelers bannen in waves, en niet terwijl hij actief aan het exploiten is, waardoor je game waar zo'n eikel in zit al verpest is. Leuk dat ze dan van alles lopen te scannen, maar als speler zijnde schiet je er geen hol. Die gebande spelers maakt een nieuw account aan, en is gewoon weer terug tot de volgende banwave.

En anderzijds geven die krengen veel ste veel false positives, zoals je hier kunt lezen, allerlei software waar dat ding op triggered terwijl het er weinig mee te maken heeft.

Dus het is hartstikke intrusief, trekt resources, geeft false positives en werkt amper om daadwerkelijk cheaters weg te houden. Deze zooi hoeft echt niet verdedigd te worden hoor.
Counterpoint, als je als game (game maker) dat niet doet dan mag of kan een speler ook cheat software draaien, die het spel voor anderen verbruien.

Ik heb op mijn gaming systeem liever games zonder cheaters dan een VM. Als ik iets met VMs wil doen doe ik wel een dual boot met Linux ofzo.
Je hoeft de game toch ook niet te spelen? Draai wat je wil en speel iets anders.

Ga je bij een potje voetbal ook vertellen dat je zelf wel uitmaakt hoe het gaat...

Cheaters vergallen echt zowat elke online game, van mij part eisen ze dat je alleen een clean installatie van Windows mag hebben en verder niks, misschien dat het dan wel een keer ophoudt. Niemand verplicht je om het te spelen.

Ja leuk is het niet, maar helaas is het nodig omdat er zoveel mensen niet gewoon normaal kunnen doen

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 oktober 2025 00:35]

Jonge jij bent zo een type dat als een bedrijf niks doet tegen cheaters je loopt te klagen dat ze niks doen en als ze dat wel doen dan is het ook niet goed. Wat moeten ze dan volgens jou? Dat iedereen een camera op hun scherm en toetsenbord moet richten tijdens het spelen ofzo?
Binnenkort mag je je gsm niet meer naast je hebben liggen 8)7 /s
Valt mee als je hoort dat genoeg cheats gebruik maken van VM om onder de cheatdetectie uit te komen. En ja dat is lullig voor die paar mensen die wel legit VM er naast hebben draaien om welke legit reden dan ook. Maar dat is met bijna alle maatregelen.
Ja zat er later ook aan te denken dat het daar wel mee eens te maken kon hebben en dan snap ik het wel, is niet de schuld van EA maar van de cheaters. Gelukkig was het gewoon een kwestie van de GUI sluiten (er draaide al geen VM op dat moment) en daarna kon ik spelen.
Maar ja, de vraag is of het wenselijk is. Cheaten is slecht, maar een winkel overvallen is dat ook. Maar we gaan ook niet bij elke winkel iedere persoon controleren op wat die bij zich heeft (wat vergelijkbaar is met controleren op wat er op ieders pc staat).
Leuk dat je het over controleren hebt genoeg plekken waar ze wel op wapens en drank controleren voor je naar binnen mag. Zeker als het vaak voor komt op bepaalde plekken.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 12 oktober 2025 11:49]

Klopt het dat he voor de singleplayer campaign ook online moet zijn?
De Single player werkte niet met de EA app. Maar nu een paar potjes gespeeld te hebben :Y)
De single player kon je ook niet spelen door de ea bug..


Trouwens alleen ea players met beta access destijds ziin getroffen.. dus bijna iedereen via ea app
ik heb zowel de beta gespeeld, als de game via intel code geactiveerd in de ea app, en ik heb vanaf half 6 gewoon kunnen spelen, ook meerdere keren uitgelogd, en inloggen terug werkte ook gewoon zonder problemen.
Wel echt het EA games model: reclame maken voor boosters en add-ons zodat mensen het steeds normaler gaan vinden om aan paid premium, uiteindelijk soms zelfs richting pay to win mee doen, bovenop de toch al stevige aanschafprijs.
Ja maar die aanschafprijs hebben ze vaak niet meer, want Gamepass, dus ja je moet ergens je centjes nog aan verdienen.

Waar de gaming generatie de afgelopen keer met de xbox one en hoger op zijn achterste hoeven stond om te protesteren dat always online ellende was en digital only ook en ook nog eens veel te duur, zijn we langzaamaan gewoon door de grote parijen die kant op gewurmd. Gamepass voor je games, DLC voor games die je dus niet eens bezit, en de volgende stap is gewoon monthly fees voor DLC. En zo hebben we na 40 jaar geen productie kosten meer voor media, geen transport en opslag kosten meer voor de games geen winkels meer nodig maar ze zijn net zo duur of niet duurder dan de fysieke games van yesteryear. En en het mooie is, je hebt alleen maar het recht om te gebruiken gekocht. Als na 4 jaar iemand zegt bij EA joh die stekker gaat er uit. Dan kan jij fluiten naar een werkende game.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 11 oktober 2025 11:46]

Nuance: forza horizon 4 heb ik nooit gekocht, alleen dlc. Vervolgens kreeg ik een gratis key van Microsoft voor de game toen de game uit de store gehaald werd. Ongevraagd, kreeg simpelweg een bericht met een uitleg en key.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 oktober 2025 12:12]

Ondertussen heb ik €100 voor die game betaald (met alle DLC) en geen enkel bericht ontvangen en geen compensatie. Bovenop het feit dat mijn cloudsave zo corrupt was dat ik niet langer dan 5min meer kon spelen.
Oftwel richting 100 % anticonsumer & enshittification.
Ze kunnen het echt nooit goed doen.... gaat er iets roepen mensen ik wil compensatie. Geven ze compensatie zijn er mensen roepen dat het wel echt hun model om gratis premium items gratis weg te geven....
Van mij doen ze het goed als mensen die euro's betalen ook euro's kunnen claimen of mogen refunden. Digitale goodies zijn voor sommigen misschien prima gewild, maar dit moet niet de norm worden. Battlefield fans zullen er vast niet om weglopen als het bij een incident blijft, maar zo niet, dan moet die optie er altijd zijn lijkt me als je eenmalig moet betalen en dat enkel werkt met online services. Anders moet je er een abonnement van maken, met dan ook nul opstartkosten.
Zover ik weet konden mensen al refunded.(er zijn in ieder geval verhalen dat ze hun geld terug kregen). Dus ja dat is mogelijk. De reden dat ze xp boosters geven is zodat je niet direct achterloopt op de steam spelers die wel konden spelen.
Toch netjes? Kost EA bijna niets die career boosts. Voor de prijs van een Pass en wat digitale perks hebben ze de angel eruit getrokken bij de boze of teleurgestelde spelers.

Kan mij nog wel wat spelletjes herinneren dat de uitgever zoiets zei als "Sorry, overmacht", "We konden dit niet voorzien", "Fijn dat het spel zo populair is". Er bijna trots waren op urenlange wachtrijen of crashes.
> verkoop half spel
> vraag extra $$$ voor de overige helft
> vraag nog meer extra $$$ voor reskins van die tweede helft, tot 20x aan toe
> besteed meer geld aan reskinnen en andere microtransacties
> behaal geweldige marges op die microtransacties
> besteed minder geld aan zorgen dat 't spel werkt, bespaar $$$
> gamers klagen omdat spel niet werkt
> 'geef' gamers klein stukje van die tweede helft die je eerder afgepakt had voor 'niks'
> (bonus: verkoop je toko aan de saudies en ga lekker rentenieren in barbedos)
> PROFIT!!! $$$$

Dit is geen Helldivers 2 die 'uit het niets' komt vallen. Dit is een EA 'AAA' release.
Die kunnen echt wel zorgen dat hun zaakjes op orde zijn.. als ze dat wat had geboeid.
Immers is het precies zoals jij het zegt. Het 'kost ze niks' om deze boze en teleurgestelde spelers te sussen, dus waarom zouden ze investeren in preventief voorkomen dat er iets mis gaat? :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 11 oktober 2025 22:43]

Heel netjes opgelost. Ik kon gister vanaf 23:00 starten.. toen was het probleem bij mij opgelost. Game ziet er grafisch echt heel goed uit.
Dat is direct waarom ik geen games koop/speel wanneer ze net uit zijn. De hele wereld moet dan spelen, en 9 van de 10 keer zijn de servers overbelast. Zonde van je tijd :)

[Reactie gewijzigd door Saeverix op 11 oktober 2025 11:31]

Voor de duidelijkheid: dit was een EA App probleem, geen Battlefield probleem. De game was gewoon te spelen op alle andere platforms.
Dat is inderdaad een belangrijk detail, en ik wist niet dat de EA App niet meer verplicht was als je op Steam koopt. Dat was voorheen nog wel eens het geval, dat via Steam alsnog een andere launcher geinstalleerd werd.
Ik speel BF6 via Steam. Moest bij de eerste keer opstarten even door het EA app inlogvenster, maar sindsdien start het gewoon zonder ooit de EA app te zien. Altijd een pluspunt wanneer irritatiefactors worden weggenomen.
Interessant. Ik ga zo meteen eens kijken of dit voor fc24 ook geldt
Maar daarmee wel ke Steam accopunt gelinked met je EA account no doubt? Met veel meer rechten dan ze nodig hebben waarschijnlijk?
Ja de ea app zit gekoppeld aan je steam account. Als je eenmaal die link gelegd hebt ben je verlost van de ea app. Werkte als een zonnetje op steam... Een platform wat wel gebouwd is voor miljoenen spelers
wel apart dat het blijkbaar wel een probleem was als de game gekocht was via EA, maar niet als je de code via hardware heb bemachtigd. ik heb de hele avond zonder enig probleem kunnen spelen, en ik speel m via de ea app, maar heb de code bemachtigd via intel hardware.
Toch belachelijk dat je een app nodig hebt om een game te kunnen spelen…
Je hebt helemaal gelijk. Battlefield staat bekend om zijn bugs en na een paar maanden is de prijs ook wat zachter.
Uurtje of 20 inzitten in de multiplayer maar nog niks gezien werkt en loopt als een zonnetje echt geweldige Battlefield weer eens 😎

Goeie release ook! Geen gezeik geen geneuzel opstarten en gaan!
Qua prijs weet ik het nog zo niet. Iedereen is redelijk positief dus prijs gaat daardoor minder snel naar beneden.
Tja in de vorige versie heb ik 400+ uur inzitten dus voor de prijs van een avondje uiteten heb ik een spel waarin ik weer 400+ uur ga steken.

Dus zie het probleem qua prijs niet zo. Als je gratis wil spelen kan je toch bij een van de vele koop skins en speel ook mee in het circus spellen?
Je kan m toch gewoon vast kopen? Je hoeft er toch niet gelijk vol in, ik heb m ook gekocht, maar nog niet aan begonnen.
Met die logica kun je ook wachten totdat het spel in de aanbieding is :)
voor 70 euro basisprijs is dat geen verkeerde gedachte
Exactly. Sinds GTA 5 heb ik nooit nog een spel gekocht aan de originele prijs.
Het spel werkte vanaf de eerste minuut vlekkenloos hier online. Geen negatieve ervaringen qua verbinding met de servers.
Zelfde bug als de beta release, zit in een party met een vriend , hij begint te spelen en ik zit nog in de home screen te wachten.
Die ben ik ook al tegengekomen inderdaad. Verder draait alles perfect
Maar ja, ze lossen het ook op en geven je gooddies om het goed te maken.
Kan je dus net zo goed meteen kopen als je het anders 3 dagen later zou halen.
Maar dat heb je dus alleen bij een multi player spel, een story mode of single player game speel je dus dan ook hierom niet ?
Single player games met online vereiste koop ik inderdaad niet. Compleet bezopen om voor een single player dingen online te moeten doen. Inloggen met accounts is al helemaal een no-no. Dat account gezeur is leuk voor online multiplayer maar nergens voor nodig bij offline games.
@Saeverix

Afgezien van, zonde van je tijd . Het is maar een spel
Klopt het is maar een spel, maar het is wel zuur voor mensen die op launchday een game kopen en het vervolgens niet kunnen spelen.
Toch wel persoonlijke mening
Flippen al omdat die op launchday een game kopen en het vervolgens niet kunnen spelen.

Het is al een mega chaos in de wereld, ook met name oorlogen en dan zo een spel wat de realitijd benaderd. zelf kids die dit spelen. lijkt me niet echt gezond en dat ouders dit dan ook nog toestaan.
Lijkt me niet echt gezonde voeding

Ik heb zelf ooit eens BF 4 gespeeld bizar als ik nu BF 6
Maar goed gaat om het verdien model
Niet iedereen raakt erdoor beïnvloed. Er zijn genoeg mensen die het verschil kennen tussen spel en realiteit en gewoon gamen om te ontspannen of even te ontsnappen aan de dagelijkse drukte.
spel en realiteit en gewoon gamen om te ontspannen of even te ontsnappen aan de dagelijkse drukte.

Volhens mij heb je dan rust nodig na een dagelijkse drukte, week .... Ik zie deze hele BF dan ook niet als een ontspannen of even te ontspannen spel en dat deze de realitijd wel heel erg benaderd
Correct, na mijn woonwerk ritje door het verkeer ontspan ik mij met een gamesessie carmageddon, een rustgevende verkeerssimulatie. Al dat schieten is nergens goed voor. Niets beter dan een stevige motorkap.
Elke keer als ik Zero Signal van Fear Factory opzet zie ik nog steeds de glanzende motorkappen vd openings video van Carmageddon voor me :D Nostalgie!
Zero Signal is ook uit Mortal Kombat 1 film. Scorpion/Johnny Cage -> "Welcome!". :+
Precies ieder zijn spelletjes of het nu game XYZ is
Volgens mij probeer jij vooral voor een ander in te vullen wat ontspanning is of zou moeten zijn en zo werkt dat natuurlijk niet. Je argument dat er chaos in de wereld is slaat ook kant noch wal, want ik kan me geen tijd herinneren dat er geen oorlog ergens in de wereld was. Prima dat jij geen soelaas haalt uit spellen als deze, maar dat betekent niet dat een ander dat niet kan en/of mag. Voor mij en vele anderen is het wel ontspanning en wat jij daarover te zeggen hebt verandert daar niets aan.

Dus dat gezegd hebbende; als ik iets koop voor op release day dan mag ik er best vanuit gaan dat ik het kan spelen en mag ik ook prima teleurgesteld zijn als het niet kan door een (technisch) probleem.
Gelukkig kijken we er allemaal op onze eigen manier naar en hoeven we elkaars mening niet te delen. :)
Blijft lastig begrijpend lezen. Gamen is een prima vorm van ontspanning en zoals gezegd zijn er mensen die de realiteit los kunnen zien. Dus ja, ook BF kan een vorm van ontspanning zijn.

Neemt uiteraard niet weg dat er meerdere vormen van ontspanning te bedenken zijn.
Precies en niet iedereen deelt jouw mening.
Geen enkele studie heeft kunnen aantonen dat games spelen tot geweld leidt in het echte leven, gecorrigeerd voor voorafbestaande psychiatrische aandoeningen.
Volhens mij heb je dan rust nodig na een dagelijkse drukte, week .... Ik zie deze hele BF dan ook niet als een ontspannen of even te ontspannen spel en dat deze de realitijd wel heel erg benaderd
Niets is ontspannender dan gesimuleerde moord en explosies.

Gelukkig staat het iedereen vrij om zelf te bepalen hoe hij of zij 'ontspant'.
Ja, het jagen zit in de mens, strijd is een oer-emotie en in de natuur is het niet anders.

Na de hele dag mailtjes sturen naar collega's is toch niets lekkerder dan verbinden met je oer-instinct, het rationele gedeelte van je brein volledig buiten spel te zetten.

En welke geest?

We zijn een verzameling synapsen, een dier die zichzelf een persoonlijkheid heeft aangeleerd.
Mag ik dat zelf bepalen? Bedankt :) Even gamen haalt me na een drukke dag of week even uit mijn werk, heerlijk om mee te ontpannen juist.
Klopt, het is ook coping mechanisme en weg duwen van emoties en gevoelens, gaat lang goed tot de boog knapt. Overigs vind het ik BF6 wel gaaf uit zien en overweeg ik een PS5 te kopen hiervoor en GTA6.
Nogmaals, studies die verband tussen gewelddadige games en daadwerkelijk gewelddadig gedrag aantonen zijn er niet. In tegenstelling tot de effecten van doomscrolling bijvoorbeeld.

Dan weet ik wel wat ik mijn zoon liever zie doen
Nogmaals, studies die verband tussen gewelddadige games en daadwerkelijk gewelddadig gedrag aantonen zijn er niet.
Ik daag je uit om een Amerikaanse 'schoolshooter' te vinden die niet obsessief dit soort games speelde.
Ik daag je uit een school shooter te vinden die niet elke dag eet. Correlatie is geen bewijs.
Alle studies die het verband tussen gewelddadig gedrag en spelen van gewelddadige games zijn gecorrigeerd voor vooraf bestaand psychisch lijden.

Concreet : de verklaring voor school shootings ligt niet bij games die ze spelen, maar bij de voorafbestaande psychopathologie.

Games maakten die mensen niet ziek; ze waren ziek, ze schieten de school overhoop, en waren toevallig ook gamers.

En de vlotte beschikbaarheid van wapens in de USA is eigenlijk nog het grootste probleem.

Maar iets aan het tweede amendement doen, nou nou... De NRA is maar wat content met de morele paniek rondom games.


Also: what @RoamingZombie said

[Reactie gewijzigd door Mortov Molotov op 11 oktober 2025 18:54]

Ik heb nu een aantal reacties van jou gelezen en vraag me ten zeerste af of het wel goed met je gaat....
edit:
Zal het iets nuanceren. Ik word juist heel rustig van gamen. Of het nu om racegames gaat, Satisfactory of Battlefield. Dat wat jij hier doet, is stellen dat het geweld op aarde veroorzaakt wordt door één ding, gewelddadige games. Juist door games als Battlefield, waar je tactische keuzes moet maken, wordt je brein gestimuleerd om meer tot zich te nemen en meer na te denken. Dat het een oorlogsspel is, doet daar verder niets aan af. Zoals reeds hierboven door iemand anders gemeld, er is geen enkele studie die bewijst dat dit soort spellen geweld in het echte leven aanwakkert. Juist je frustraties en erfenissen eruit knallen is goed voor een mens, om aan de realiteit deel te kunnen nemen en ergernissen te overzien. Persoonlijk word ik juist heel erg rustig van de Battlefield-series.

[Reactie gewijzigd door Indifstublatia op 11 oktober 2025 13:44]

Gaat prima hier ); zelf zonder boosters ter compensatie

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 11 oktober 2025 13:45]

Ik heb het idee dat Jeroen gewoon wat loopt te trollen.
Psychologie is niet bepaald een exact vak en helemaal niet een blauwdruk die op iedereen van toepassing is.
@Punkster Gaat nu wel heel erg of topic
Heb een hele grote kring mensen om me heen
Ik speel al van kinds af aan shooters. Ik denk dst hrt werkelijke probleem niet ligt bij games maar bij de opvoeding. Ouders en eigenlijk de mensheid in het algemeen heeft sinds corona de mentaliteit: het ligt aan iedereen behalve aan mezelf. Lekker met de vingertjes wijzen naar andere en zelf je verantwoordelijkheid niet nemen. Er is niks mis met shooters kinderen kunnen hier juist hun frustraties en energie in kwijt. Dit voorkomt juist dat het buiten de spelwereld escaleert. Maar daar weten mensen die nog nooit een spel hebben aangeraakt geen zak van. Maar wel lekker klagen.
Het ging hier over mijn persoonlijke mening, betrefende BF Wat een ander voor games speelt zal mij een worst zijn
Kinderen weten over het algemeen prima het verschil tussen realiteit en spel. Uiteraard kunnen mensen tijdelijk agressiever worden na het spelen van een actiespel of het zien van een actiefilm. Dat is altijd al geweest.

Het verschilt uiteraard per kind hoe het er mee omgaat.
Kom eens met 1 onderzoek die aantoont dat gamen (in welke vorm dan ook) een slechte invloed zou zijn op de door jou genoemde dingen?

Dit wordt al tientallen jaren onderzocht en er is never een verband aangetoond.
maar het is wel zuur voor mensen die op launchday een game kopen en het vervolgens niet kunnen spelen.
Zuur, maar niet onverwacht. Elke Battlefield die hiervoor uitkwam had soortgelijke problemen. Correctie, praktisch elk AAA(A)-spel heeft opstartproblemen.

Het is ondertussen toch wel een klein beetje gedeelde schuld van de (PC-)gamers die spellen te snel kopen, waardoor er geen prikkel is om gewoon een werkend spel te leveren wanneer het net uitkomt (ongeacht het platform waar het mee geleverd wordt).
Beetje flauwe reactie, want op Steam had ik een hele fijne launch.

Die boosters zijn wel aardig, maar een gratis battlepass is wel erg netjes.
Ach, op de eerste dag spelen is toch leuk.

Dan weet nog niet iedereen welke wapens het beste zijn en begint iedereen op 0.
Mwa, velen weten dat inmiddels wel tijdens de beta's. ;)
Wie koopt zoiets ook op de EA App.... genoeg ervaring mee gehad dat ik er nooit iets op koop. Is niet de developers fout, dit is EA die het veroorzaakt heeft
ja ok, gisteravond was een beetje frustrerend, maar ondertussen wel gratis battle pass. Ik zeg dat is winst. En wel gelachen op de paar servers die wel speelbaar waren, xp farms met nade spam is ook humor voor een uurtje en vandaag werkt alles gewoon zoals het hoort.

Mensen doen ook vaak wel wat erg entitled als het op dit soort dingen aankomt. Ga er maar aan staan aan zo'n game launch. Er zal altijd iets gebeuren wat niet van te voren bedacht is, dit is een nette oplossing voor een paar uur aan issues lijkt me.
COD zou spelers 2x Double XP gegeven hebben en dat was het. Ze hebben het bij Battlefield goed opgelost, dat wel :)
Weet niet of het nog zo is maar Origin was altijd gekoppeld aan steam. Als dat nog steeds zo is snap ik wel waarom je het op ea app koopt.
Het is alsof Microsoft je één jaar gratis updates geeft, maar je wel even een account moet aanmaken.

Soms vraag ik mij of het juridisch allemaal mag. Je levert een dienst, en in mijn optiek komen bedrijven te snel weg met 'hier heb je een gratis* iets'. Zeker mooi als je het spel graag speelt in dit geval, maar bij Viaplay krijg je bijvoorbeeld bij een storing, enkel korting als je lid blijft. Dat voelt hier ook wel zo.
Ik zweer soms is het nooit goed en mensen zeuren om te zeuren.

Ze bieden ten minste compensatie aan en echt bizar snel al na de storing in hun eigen app en NOG zeuren mensen dat het niet goed is..... 8)7
Tja, je betaald wel voor deze game. Het was kennelijk wel snel opgelost, maar je moet eens andersom redeneren: als jij niet op tijd komt bij een afspraak, dan moet je wel een boete betalen.

Persoonlijk vind ik dat bedrijven zich er te gemakkelijk vanaf maken. Een goede compensatie als je lid wilt blijven en de game blijft spelen.
Waar moet ik een boete betalen als ik te laat kom op een afspraak? Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
De tandarts ofzo. De vergelijking is sowieso brak. Ea geeft immers best wel wat weg ter compensatie. Lijkt wel een boete...
Die dingen horen gewoon gratis te zijn.
Het is een service en een service heeft nou eenmaal nooit 100% uptime. Dit wordt waarschijnlijk helemaal gedekt in hun TOS. Prima dat ze spelers nog compenseren.
Klinkt een beetje als vroeger was alles beter. Geen pay 2 win, geen dlc, geen server storingen.

Maar ik kan mij genoeg games van vroeger herinneren die buggy als hell waren. Maar patches ho maar.
Huh wat?

Unreal tournament nooit gekocht of gespeeld of de quake series?

Of zelfs battlefield 1942 om in de battelfield topic te blijven.

Al die games waren goed genoeg en compleet bij de release. Tot in de treuren getest op bugs. Vandaag de dag ben jij de eindgebruiker, de Gamer, de beta tester van de battlefield games als je het koopt en gebruikt in de eerste release periode van de battlefield game.
Dan denk ik dat ik een stukje ouder ben dan jij.

Pre internet. Ok we zitten hier op tweakers dus misschien hier niet. Maar pre dat veel mensen internet hadden kocht je een game op floppy of cardridge en dat was het. Had je een bug, jammer joh.

Wees blij dat er tegenwoordig zo gepacht word.
Blij dat er gepatched wordt? Vroeger moesten games af zijn bij release, want je kon ze achteraf niet meer fixen. Noem 1 game uit de vorige eeuw die niet speelbaar was bij launch. Niet een met bugs, want alles heeft bugs, maar echt dingen die het spel verstoren. Tegenwoordig is geen enkele game meer speelbaar bij launch. Sommigen starten niet eens op zonder patch. Je koopt een halfbakken product en mag hopen dat de bugs waar jij last van hebt ooit gefixed gaan worden. Met dank aan patchmogelijkheden. Nee hoor, vroeger was het inderdaad veel beter.
Niet helemaal de vorige eeuw, maar wel dichtbij de vorige eeuw: Big Rigs: Over the Road Racing uit 2003. Maar dat kwam meer omdat de game in onafgeronde toestand werd uitgebracht. Neemt niet weg dat het een game is met dusdanig veel storingen en tekortkomingen dat je wel kunt spreken van ‘onspeelbaar’.
Wikipedia: Big Rigs: Over the Road Racing

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 oktober 2025 11:39]

Huh wat?

Unreal tournament nooit gekocht of gespeeld of de quake series?

Of zelfs battlefield 1942 om in de battelfield topic te blijven.

Al die games waren goed genoeg en compleet bij de release. Tot in de treuren getest op bugs. Vandaag de dag ben jij de eindgebruiker, de Gamer, de beta tester van de battlefield games als je het koopt en gebruikt in de eerste release periode van de battlefield game.
Denk dat je geheugen iets te rooskleurig is. Beide games hadden last van bugs en exploits en hebben diverse patches ontvangen. Battlefield zelfs incremental 'b' patches.
Geeft gratis boosters weg als compensatie?

Geeft pay2win meuk wat technisch gezien 0 euro kost weg ter compensatie bedoel je zeker. Nou nou.

[Reactie gewijzigd door Azenomei op 11 oktober 2025 15:40]

Dan is het toch geen pay2win? Hoe zijn dit soort boosters uberhaubt pay2win? Alsof level wat zegt over iemand zijn skill.
Als het niets is en niets doet, waarom zit het erin dan?
Het is een XP booster. Voor mensen die sneller willen levellen. Dat maakt het nog niet een “skill” booster.
Levellen unlockt nieuwe wapens, attachments, skills. Als je boosters koopt bereik je die sneller. "Gratis" lang grinden of extra betalen en minder lang grinden, dat is toch per definitie pay-to-win?
Als wapens incrementeel beter zouden worden, dan wel. Maar dat is gewoon niet het geval. Een M4A1 die je al op rang 2 krijgt, is prima geschikt voor je hele Battlefield-carrière. Attachments maken een wapen wel beter, maar 2 avondjes spelen en je hebt een gun behoorlijk vrij gespeeld met alle attachments.

Het draait vooral om looks, gevoel of persoonlijke voorkeur, bijvoorbeeld omdat je fan bent van een bepaald wapen. Uiteindelijk zal er ongetwijfeld een meta ontstaan, maar dit is geen MMORPG waarin een level 80 dagger honderd keer sterker is dan een level 1 dagger.

[Reactie gewijzigd door Ro4x op 12 oktober 2025 12:35]

er is weinig reden om naast die M4 wat anders te unlocken, prima wapen.
Maar die M277 is toch echt wel heel sterk. door zijn langere range en kleinere magazijn, is het dus niet meer je call of duty wapen, maar meer iets waarmee je in de bosjes gaat liggen.

dus om te zeggen dat de m4a1 alles is wat je nodig hebt.. is net even iets te kort door de bocht.
Ik heb ook altijd pech. Dan werk je keurig netjes door tot 17:30, kijk je eerst de Thursday Night NFL game terug (NY Giants, goeie QB zeg), je vreet ondertussen je pizza op en rond een uur of 21:00 start je het hele gebeuren vanaf de PlayStation 5 Pro en jaahooor...helegaar geen storing, helemaal niets noppes tot diep in de nacht:(

Helaas, geen boosters voor u!
Werkt de service naar behoren en dan klagen? Wereld op z’n kop.
Game gerefund op EA en gekocht op Steam werkte als een zonnetje. Geld is ook al netjes teruggestort door EA. Prima launch verder. Vind het knap dat ze door hun eigen launcher toch een deel van de ervaring van de launch kunnen verprutsen. Verder credits naar alle devs die standby hebben gestaan om ons een goede vrijdag avond te bezorgen :). Want ik moet eerlijk zijn. Het is best een leuk spelletje!
Kun je als je een EA spel op Steam koopt het spel starten zonder dat de EA launcher opstart? Mij lukt het niet met FC26. Als ik het spel via Steam start (op Steam gekocht) dan start de launcher ook op.
Bij battlefield is het een keer inloggen via een EA login scherm. Ik hoef daarnaast niets meer te doen met de EA app of andere launchers. Hoe het met FC26 zit zou ik je niet kunnen vertellen..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn