Gerucht: Apple werkt aan Siri-versie die draait op Google-servers

Apple zou werken aan een versie van zijn digitale assistent Siri die gebruikmaakt van servers van Google. Tot nu toe was alleen bekend dat Apple de modellen van Google Gemini zou inzetten om de eigen assistent beter te maken.

De eerstkomende versie van Siri met Gemini erin gaat Apple binnen een maand laten zien en die draait op Apples eigen servers, meldt Bloomberg-auteur Mark Gurman in zijn nieuwsbrief over Apple. De versie die het bedrijf in iOS 27 en macOS 27 wil zetten, draait niet langer op eigen servers maar op die van Google.

Door die stap kan Siri gebruik gaan maken van de Tensor-chips van Google, die het zoekbedrijf heeft gemaakt voor AI-taken. Daardoor moet de software meer functies hebben en sneller werken. Dat moet er onder meer voor zorgen dat Siri de context van een gesprek blijft onthouden, zoals een eerder gerucht ook al vermeldde.

Gurman meldt verder dat Apple in eerste instantie alleen sprak met OpenAI en Anthropic over samenwerking rondom Siri, maar dat veranderde afgelopen najaar. Apple vond dat Gemini vooruitging. Een rechter bepaalde ook dat de overeenkomst tussen beide bedrijven rond het gebruik van de Google-zoekmachine in Safari door de beugel kan.

Apple Intelligence Siri
Apple Intelligence Siri

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-01-2026 • 08:10

75

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het een bijzondere gang van zaken. Laten we hopen dat Apple Google voldoende betaalt om de privacy te waarborgen. Maar onder de streep lijkt het er wel op dat Apple Siri niet de baas kan.

We zullen het zien. Wat mij betreft brokkelt Apple dermate af dat het de premium prijs amper nog kan verantwoorden.
Ze maken alleen gebruik van hun resources, hetzelfde als Azure/AWS, en je kunt er vanuit gaan dat alles goed beveiligd is volgens allerlei standaarden van Apple.
In eerdere berichten was er toch ook al sprake dat ze Gemini zouden gaan gebruiken.
Dat was gemini op de server van Apple

nu is het andersom, Siri op de server van Google zodat ze gebruik kunnen maken van tensor chips die speciaal ontwikkeld zijn voor voice assistant.


Het zou mij eerlijk niks verbazen als dit een probeersel was van eerder. Ze hebben wel meerdere ai getest en daar kwam gemini als beste uit om mee samen te werken
Ze maken alleen gebruik van hun resources, hetzelfde als Azure/AWS, en je kunt er vanuit gaan dat alles goed beveiligd is volgens allerlei standaarden van Apple.
Assumption is the mother of all f ups...
In tegenstelling tot het vorige nieuwsbericht op Tweakers zou het dan nu wel op de servers van Google draaien. Ik hoop dat Apple het op een dusdanige manier in gaat richten dat Google daadwerkelijk niet bij je data kan. Daar zomaar vanuit gaan is misschien iets te naief, want Apple geeft wel een bepaalde controle uit handen en daarmee ook een stuk transparantie.

Het zijn nog maar geruchten, maar ik mag van harte hopen dat er niets waar van is. De goede kant gaat het vooralsnog niet op.
Mwah. Het zal allicht gewoon net zo zijn als hun AWS workload. Beheer ligt gewoon bij Apple maar ze kunnen binnen GCP de tensor hardware inhuren.

Google heeft echt geen zin om nog vingers te branden aan de concurrent z’n spulletjes door dat beheer ook te gaan doen. Nee die zien ze al aankomen.
Idd.
De versie die het bedrijf in iOS 27 en macOS 27 wil zetten, draait niet langer op eigen servers maar op die van Google.
Wat ik opmerkelijk vind en niemand over spreekt is dat Apple en Google dan heel gelijkaardige AI-functies zal krijgen. Gemini is ontworpen om op OS-niveau te opereren met geavanceerde vector search en search modellen. Iets waar Google sowieso al heel veel ervaring met had. Dus ergens is het logisch dat Apple Google nodig heeft om dat tot een goed einde te brengen. Het resultaat is wel dat een Android telefoon en een Apple telefoon gelijkaardige AI functies zullen hebben. Dat is opmerkelijk want Apple kan hier dan amper op innoveren.

Als je een foto zoekt met volgende opdracht: 'Was was de naam van de camping waar we 2 jaar geleden geweest zijn?" Of "Geef me alle foto's waar persoon x staat met een lach". Zoiets vergt een enorme context want je moet per document of per foto een analyse maken van wat er gaande is zonder heel de foto of heel het document als context op te slaan. Dat context model kan natuurlijk op uw telefoon staan en gegenereerd worden door de NPU. Bijvoorbeeld tijdens het opladen.

Iets anders opmerkelijk waar niemand over spreekt is hoe alle andere android merken hiermee gaan omgaan. Google gaat die Service echt niet gratis leveren en de marges op telefoons zijn flinterdun. Dus Google gaat AI als een betalende service moeten aanbieden terwijl Apple dat ofwel 'gratis' doen ofwel is het in Icloud verwerkt. Met 5Gb gratis icloud kom je wem niet ver maar de betalende Icloud is extreem populair over heel de wereld.

Wat ook opmerkelijk is dat Apple Amar Subramanya als hoofd heeft aangesteld. Een leading engineer op de Google op gemini assistant. Het is alsof Google zijn beste mannetje bij Apple heeft geplaatst om een volledige integratie te maken met Google AI services met een Apple saus.
Het resultaat is wel dat een Android telefoon en een Apple telefoon gelijkaardige AI functies zullen hebben. Dat is opmerkelijk want Apple kan hier dan amper op innoveren.
Apple heeft ook eigen modellen ontwikkeld om bijvoorbeeld UI of specifieke functies aan te roepen. Apple kan dus prima een eigen model lokaal draaien, of op de servers van Google als het te groot is. Ik gok dat bijv het aansturen van de UI gaat gebeuren door Gemini, die een (lokaal) model van Apple aanroept.
Google betaalt Apple nu miljarden om de standaard zoekmachine op iPhones te zijn, misschien kunnen ze dat tegen elkaar wegstrepen.
Hoezo kan je dat van uit gaan?
Waarom denk iedereen dat Apple zoveel geeft om privacy. Denk dat dit stiekem meer is dan Google omdat alles gesloten is.


Ben je echt bang om privacy dan moet je echt offline blijven.
Ben je echt bang om privacy dan moet je echt offline blijven.
Het probleem daarmee is dat je haast niet offline kán tegenwoordig. Je werk, je school, je bank, verzekeringen, sportclub etc. Alles is online.
Omdat Apple verschillende keren op privacy heeft gehamerd. Tijdens diverse AI presentaties roept men geregeld dat de iPhone zo goed is dat alles lokaal verwerkt wordt. En ook voor de AI hype heeft bv Craig Federighi in 2020 een presentatie geven waarin Apple vindt dat er niet onnodig data verzameld moet worden en dat zo veel mogelijk op het apparaat zelf verwerk moet worden.

Apple maakt heel veel marge op hun hardware dus kunnen ze dat permitteren. Google daarentegen leeft van software en advertentieinkomsten en heeft jouw data nodig om winst te kunnen maken. Als Apple volledig met Google in zee gaat incl gebruik van Google servers dan kun je je afvragen in hoe verre Apple nog privacy echt hoog op haar agenda heeft staan.
Het is niet omdat Apple er op hamert dat het niet gewoon marketingpraat is.

Apple verzameld zelf hopen aan data die ze gebruiken voor advertenties.
En net zoals Google verkoopt die niet rechtstreeks door aan derden.
Ben je echt bang om privacy dan moet je echt offline blijven.
Hoeft niet hoor. Je kan een hoop doen om je privacy te waarborgen. Het probleem is dat je daar best wat kennis voor nodig hebt, geen Apple moet gebruiken (niet omdat ze slecht met je privacy omgaan maar omdat Apple voor jou bepaald wat goed is of niet) en de gebruiksvriendelijkheid omlaag gaat.
Waarom stel je de (onmogelijke) situatie van zwart/wit? Er zijn gradaties, ik heb iets meer vertrouwen in Apple dan de advertentieboer Google.
Is jouw beredenering ook niet zwart-wit? Je geeft aan dat er gradaties zijn, maar je kiest partijen die beiden slecht zijn wanneer het om je privacy gaat, waar de ene iets minder slecht is. Alsof je een land kiest om te wonen maar je kiest Belarus ipv Rusland, want het ene is iets minder beperkend voor je vrijheid.

Als je om je privacy geeft dan zijn er genoeg andere opties die zoveel beter zijn. Apple is ook geen heilige. Het zegt een hoop dat Apple alleen is gaan geven om hun privacy nadat de fappening gebeurde. Het was algemeen bekend dat iedereen makkelijk bij je foto's kan. Dat was de grootste motivatie van Apple om extreem hun imago te veranderen zodat mensen denken dat ze geven om privacy. Ja, ze hebben nu goede opties built-in waardoor third-parties moeilijker zonder toestemming bij jouw gegevens komen in vergelijking tot veel Android toestellen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen betere alternatieven zijn. Er zijn nog steeds betere opties waarvan sommigen nog steeds Android als OS gebruiken.
Nou, vertel maar dan. Welke non-niche producten kun je kopen die niet op Apple- of Google-software draaien?

Ik ben momenteel ook rond aan het kijken voor iets anders. Heb al 10+ jaar iPhones gehad, maar ben er nu wel klaar mee. Android gebruikers steken vaak hun kop in het zand en komen met "maar Apple is net zo erg", terwijl dat nooit zo was. Apple heeft wat data, Google wil AL je data. Maar deze recente berichten rondom hun huwelijk met Google, en de afkeer van Amerikaanse afhankelijk spelen allemaal mee.

Maar het enige wat ik tegenkom zijn niche-producten:

- Ik heb een Jolla C2 besteld, maar ben me volledig bewust van het feit dat de Android App Support een extra laag er bovenop is, en je dus problemen met sommige apps kunt gaan verwachten. Sommigen zullen toch Google nodig hebben, en ik ga er geen Google-laag op zetten. Er zijn ook native apps, maar waarschijnlijk lang niet voor alles. En ze zouden een grote vraag niet eens aankunnen. Ik heb in december m'n bestelling geplaatst en die zou pas na 4-6 weken geleverd worden. Hopelijk ergens in februari? Na 4 weken nog niks over gehoord.

- Ik heb voor de tussentijd een tweedehands Samsung S10e gekocht om met custom roms te spelen. Deze telefoon heeft goede ondersteuning vanuit een aantal interessante opties (Lineage OS, /e/OS, crDroid en nog een aantal). Ik als technerd red me daar wel mee, maar het installeren van zoiets is niet voor Ome Piet weggelegd. Plus dat er na het installeren allemaal waarschuwingen vanuit het apparaat komen tijdens het opstarten dat je niet de officiële software draait. En daar bovenop nog dat ze lang niet allemaal zo Google-loos zijn. Zelfs /e/OS, dat overal patst met privacy en "degooglen", komt nog met microG en een standaard appstore die contact heeft met Google Play. Ik ben momenteel met /e/OS aan het spelen en MicroG heb ik ondertussen kunnen verwijderen (via een rare third party hack), maar apps installeren (en waarschijnlijk uptodate houden) buiten Google Play om valt nog niet mee. Dingen als Aurora Store en de meegeleverde App Lounge werken niet zonder Google, en F-Droid is fantastisch maar heeft alleen open source spul, dus geen bank apps, whatsapp, etc. Plus dat ik niet verwacht dat de ABN app gaat werken zonder Google.

Dus ik ben benieuwd naar die keuzes die jij voor je ziet, die geen afhankelijkheid hebben van Apple of Google, maar wel bruikbaar zijn voor de gemiddelde mens. Naar iets wat ik m'n vader aan zou kunnen raden als die weg zou willen van Big Tech.

[Reactie gewijzigd door kozue op 26 januari 2026 09:49]

Dat is wel jammer heh, dat we voor vrijheid toch even net iets meer moeten doen. Ik denk dat je met Jolla wel een stap de goede richting in maakt alleen heb ik hier geen ervaring mee. Ik weet dat Graphene vrij eenvoudig te installeren is. Een vereiste is wel dat je Pixel device hebt. Hier draaien Google apps in hun eigen afgesloten sandbox op jouw toestel.

Het is inderdaad altijd jammer dat je tot een bepaalde hoogte altijd afhankelijk bent van Big-Tec. Laatst was er een bericht over de NexPhone die eventueel Linux ook als optie geeft om in te booten. Helaas is dat in mijn ervaring niet echt geoptimaliseerd voor touch invoer. Ik hoop wel dat er in de toekomst wel meer support is voor Linux als platform zodat al onze bekende apps daarin kunnen draaien.

In de tussentijd is hier een lijstje zodat je makkelijk kan zien wat voor jou het beste werkt:
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm
Iets meer doen heb ik geen problemen mee. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat geen probleem zouden vinden. Maar als het te technisch wordt, snapt de gemiddelde persoon het niet meer. Iets kunnen en iets willen zijn niet hetzelfde. Momenteel heb je beide nodig om over te stappen. Wat we nodig hebben is een oplossing die iedereen *kan*, dan kunnen degenen die willen gewoon meedoen zonder terug te worden gehouden door technische kennis.

Ik vind zelf Linux op een PC best makkelijk te installeren, maar zelfs dat is voor de meesten een stap te ver. Een telefoon OS vervangen is veel moeilijker voor de gemiddelde persoon dan dat. Bootloaders unlocken, developer mode aanzetten en daar bepaalde opties aanvinken. Met een goede handleiding komt een techgeek er wel uit, maar bv m'n vader absoluut niet.

Graphene is voor mij geen optie. Ik heb en wil geen Google telefoon (en ook geen Google apps, ook niet in een sandbox). Een telefoon waar "Samsung" op staat heb ik geen problemen mee, maar een telefoon die "Google" loopt te schreeuwen aan de buitenkant zou ik me kapot voor schamen, als anti-Google persoon. En die link, die ken ik al. Staat in m'n bookmarks. Maar het is nogal beperkt. Graphene draait alleen op Pixels, Calyx draait op niks (ziet er dood uit), en puur AOSP is niet bruikbaar (te basic) en te vol met Google. Blijven alleen LineageOS en z'n afgeleiden over (iode, /e/). Maar geen van allen is echt Google-vrij.
Ik snap je wel. Ik heb daarom ook mijn Pixel gewrapped. Moet wel zeggen dat zo'n dbrand wrap er voor iedere telefoon wel mooi uitziet. En je kan zo het Google logo weghalen. Persoonlijk voor mij maakt het niet echt uit wat mensen over mij denken. Een toestel is voor mij toch nooit stock aan de binnenkant. Dus de buitenkant is maar een omhulsel.

Verder is Graphene tegenwoordig voor iedereen makkelijk te installeren via een browser. Zowat alles gebeurt automatisch!

Nog steeds hoop ik wel dat Linux op mobile even goed wordt als op PC. Dan is er vrij eenvoudig meer keuze.
Is jouw beredenering ook niet zwart-wit? Je geeft aan dat er gradaties zijn, maar je kiest partijen die beiden slecht zijn wanneer het om je privacy gaat, waar de ene iets minder slecht is. Alsof je een land kiest om te wonen maar je kiest Belarus ipv Rusland, want het ene is iets minder beperkend voor je vrijheid.
Really? Je hebt iOS en Android op mobiel gebied. Voor desktops heb je net iets meer, maar daar is het ook erg beperkt. En in jouw voorbeeld kies je twee landen uit van de 120 (?) die er op de wereld zijn.
algemeen bekend dat iedereen makkelijk bij je foto's kan
Hebben we het hier over? Dit zijn de zelfde lieve woordjes die Google en Meta handteren; de illusie dat je gegevens van jouw zijn en dat jij bepaalt met wie je ze deelt. Maar ondertussen worden er zo veel gegevens uit geëxtraheerd dat er enorme profielen opgebouwd worden.
Ho ho rustig aan, het is hier geen Twitter :) ik ben hier niet om je de grond in te trappen. Ik ben hier om te leren van mede-Tweakers en mijn kennis te delen met jullie. Dat van Belarus en Rusland is slechts een analogie die je ook toe kan passen op heel veel andere situaties, het was slechts een voorbeeldje. Misschien niet de beste, maar nog steeds geen reden om met aangespannen bilspieren uit je panty te schieten. Misschien moet je daarvoor weer terug naar X, Facebook of Reddit.

Ik merk al dat je het iets te letterlijk opvat. Het idee is meer dat je meer keuzes hebt dan de iOS en Google z'n visie van Android. Binnen Android heb je meer keuzes om uit te kiezen. Zie de reactie van @kozue die goede informatie toevoegt aan de discussie.
Hebben we het hier over? Dit zijn de zelfde lieve woordjes die Google en Meta handteren
Heb het gevoel dat jij denkt dat ik al gelijk een kant kies als Apple niet mijn keuze is (of lees ik dit verkeerd?). Persoonlijk vind ik Apple geen slecht bedrijf, ze maken ook goede keuzes. Maar ik ben niet echt van een kamp kiezen en die blindelings verdedigen. Dat doe ik bij geen enkele "multi billion company". Wat ik wel doe is dat ik de beste dingen ergens uitpakt en mijn eigen voordeel daaruit pak. Android geeft mij hierin de meeste vrijheid maar ik trek wel Google hiervan los. Hierdoor is mijn Android toestel op een hele minimale manier afhankelijk van de services van Google. En dankzij GrapheneOS zijn al mijn Google Apps (GApps) ge-sandboxed waardoor Google zo min mogelijk toegang heeft tot mijn privacy. Verder kan Google ook niet bij mijn foto's die op mijn cloud staan omdat ik mijn eigen cloud-storage host dmv een NAS. En ja, daar zitten ook features in die Google Photo's ook heeft zodat ik makkelijk kan zoeken. Alleen zijn deze wel privacy-vriendelijk en opensource.

Dus "de illusie dat je gegevens van jouw zijn en dat jij bepaalt met wie je ze deelt. Maar ondertussen worden er zo veel gegevens uit geëxtraheerd dat er enorme profielen opgebouwd worden" zijn geen illusie bij mij maar echt. Je moet er alleen eventjes voor zitten.

[Reactie gewijzigd door InfiniteSpaze op 26 januari 2026 15:17]

ik heb iets meer vertrouwen in Apple dan de advertentieboer Google.
Als Apple privacy echt serieus zou nemen zouden ze niet meermaals in zee gaan met diezelfde advertentieboer in ruil voor een grote zak geld. Wellicht is het zo dat de privacy van de gebruikers niet geschonden wordt met dit soort deals, maar waarom doen ze er dan zo geheimzinnig over? Waarom moet via een rechtszaak naar buiten komen welk bedrag Google richting Apple schuift hiervoor?
Als ze privacy van hun gebruikers echt zo hoog in het vaandel hadden staan zouden ze hier ver weg van blijven alleen vanwege de suggestie die het wekt als je met de grootste advertentieboer en privacy schender in zee gaat.
Alles is een afweging. Er is een AI race gaande tussen enkele grote spelers die enorme sommen geld investeren in hun AI ontwikkeling. Oorspronkelijk wilde Apple het zelf doen waarbij ze zich richtte op AI op je device in plaats van in de Cloud. Alleen ging de ontwikkeling niet zo snel, vielen de resultaten tegen.

Dus haken ze aan bij één van de grote spelers. Hoe dat straks in de praktijk gaat uitpakken, dat is koffiedik kijken. Vooralsnog stelt Apple Intelligence nog nog niet zoveel voor. En draait er nog niks in de Google Cloud.
Het is idd niet zwart wit, maar een goed voorbeeld is wel Google pay vs Apple Pay.

Tweakers nieuwsbericht Google pay
Soms kan dit nog wel een ticketje verder gaan.
Als ik bijvoorbeeld zie dat ik bij Bunq mijn aankoopbewijs kan koppelen aan een transactie.
Erg handig voor grote aankopen, maar wat gebeurd er met deze data?

Het zou mij niks verbazen als je straks je bon digitaal mee zou kunnen krijgen bij al je transacties, omdat dit in theorie allemaal gekoppeld kan worden.
Deze gegevens zijn voor bepaalde bedrijven echt goud waard.
Beide partijen zijn transparant in wat ze doen. In dat opzicht zijn ze dus beide even betrouwbaar.

Google is transparant, in dat ze iedere scheet gebruiken om je te profileren en advertenties aan te bieden op iedere mogelijke plek waar hun klanten ze willen hebben.

Apple is transparant, in dat ze specifieke data gebruiken voor advertenties in de App Store (en nog een paar plaatsen).

Het primaire verschil zit in het feit, dat als je geen Apple-diensten gebruikt, je geen Apple-advertentie-profiel hebt. Bij Google moet je meer je best doen om dit niet te hebben.
ik gebruik google os op mijn telefoon, maar ik krijg alleen advertenties te zien in de store en nergens anders, net zoals bij Apple. Dat google een ander verdien model heeft dan Apple is duidelijk en niet vergelijkbaar. Producten van Google bouwen een profiel op, net zoals de Apple diensten dat ook doen. In andere delen van de wereld krijg je ook elders advertenties te zien bij Apple, zoals Apple News en in MLS (Major League Soccer) op je Apple TV.
Google is op de eerste plaats een advertentieverkoper met Google Ads, Google Marketing Platform, AdMob, AdSense, enz. Allemaal diensten waarin Google advertenties aanbiedt aan apps/webdiensten, enzovoorts. Dat adverteren gaat op basis van je opgebouwde profiel en reikt dus over 'alles' (kort door de bocht.), en niet alleen op het gebruik van Google-producten.

Zoals ik schreef laat Apple advertenties in de App Store, en nog een paar plaatsen zien. (zoals je al zelf al meer specificeert. Straks komen er ook advertenties in Apple Kaarten, als het goed is.)

Beiden zijn hier gewoon transparant in, en is dat dus prima (qua privacy). Ze hebben inderdaad een ander verdienmodel, en dat kun je ook prima vergelijken.
Google's dataverzameling gaat een heel stuk verder dan die van Apple. Dit is ook in lijn met hun verdienmodel.
Lees mijn reactie van zwart/wit nog eens even terug 8)7
Ik ken binnen mijn familie, vrienden en kenniskring veel Apple gebruikers, maar geen er van gebruikt Siri. Er moet nog heel veel aan verbeteren wil dat veranderen.
Zelf kom ik ook niet verder dan:

Goedemorgen --> Alle lampen en verwarming aan

Welterusten --> Alle lampen uit en verwarming uit

Zet timer op x minuten

Wat wordt het weer vandaag.
Probeer eens een afspraak aan te maken in je agenda. Dat is wel handig hoor :) . Mits Siri het goed uitvoert..
Mits Siri het goed uitvoert..
Dat is precies waarom ik daar Siri dus -niet- voor gebruik. Een timer van 40 minuten ipv 14 is nog te overzien, maar een afspraak verkeerd plannen....
Het is een beetje handigheid in krijgen hoe je duidelijke commando’s geeft. ik begin meestal met “maak een afspraak op xx dag van bijv. 10-11u”. en deel 2 is dan de omschrijving, die je geeft nadat Siri hierom vraagt. dit gaat vrijwel altijd goed.

Oh een whatsapp bericht sturen via spraak in de auto werkt meestal ook prima.
En dat is het hele ding: Siri werkt echt voor geen meter voor complexere commando's, of als je een commando nét niet op een manier zegt zoals Siri hem verwacht. Moderne voice assistants kunnen daar gewoon mee overweg, Siri niet.

Toen Google kwam met hun concurrent (Google Assistant) in 2016 liepen ze al ver achter, en dat hebben ze in die bijna 10 jaar niet meer ingehaald. Sterker nog, ik heb het idee dat ze nauwelijks iets aan Siri hebben gedaan in die jaren.
Ik weet niet of ik hier nu heel erg blij van moet worden. Afgelopen jaar ben ik overgestapt van Android naar iOS om wat meer los te komen van Google (ok, iOS is ook niet geweldig qua privacy, maar voor mijn gevoel beter dan Android). En nu gaat Apple meer en meer Google services gebruiken en promoten... Straks blijft er niet echt een keuze over op deze manier (ja, je hebt Graphene en /e/os en dergelijke, maar die missen (voor mij) ook functionaliteit die mijn leven makkelijker maken).
Je vat het eigenlijk heel goed samen. Als gebruiker zou je het liefst willen dat het allemaal in orde is wat privacy betreft als je welk toestel dan ook koopt, en als je privacy wil opgeven om welke reden dan ook zodat je een bepaalde functionaliteit kan gebruiken, dan is dat je keuze.
Het verdienmodel van Google is advertenties en data, het verdienmodel van OpenAI is abonnementen en API's. Apple's verdienmodel is hardware verkopen.

Om ChatGPT te trainen, heeft OpenAI bijna het hele internet "gescraped". Apple is historisch gezien veel voorzichtiger met gebruikersdata. Ze kunnen zich geen privacyschandaal veroorloven, omdat "veiligheid" hun belangrijkste verkoopargument is. Dit maakt het verzamelen van trainingsdata lastiger en trager. Daardoor is het voor Apple ook zo lastig om Siri om te toveren tot een echte AI.

Google lanceerde zijn AI vrij snel dat toen nog bard heette, wat leidde tot génante fouten en hallucinaties in demo's. Apple brengt zelden technologie uit die "bèta" of experimenteel aanvoelt. Ze wachten liever tot de technologie foutloos en nuttig geïntegreerd is in het besturingssysteem, in plaats van een losse chatbot te lanceren die soms onzin uitkraamt.

[Reactie gewijzigd door mavadosh op 26 januari 2026 08:36]

Misschien heb je gelijk. Dit is in ieder geval het verhaal dat mensen elkaar online vertellen. Vraag me eigenlijk wel af wat daar precies waar van is. Apple is namelijk een van de rijkste bedrijven ter wereld, geen worstelende start-up. Je kan me niet wijs maken dat zij niet de capaciteit in huis zouden kunnen hebben / halen om dit op hun manier uit te voeren.

Als je het mij vraagt is er ook gewoon falend leiderschap bij Apple. Zie ook de leiderschapswissels recentelijk bij de AI afdelingen. Dat ze geen AI willen uitbrengen die onzin uitkraamt klopt ook niet helemaal. Zie de mislukte lancering van "Apple Intelligence" bij ios 18 in de US.

[Reactie gewijzigd door Craelis op 26 januari 2026 10:47]

Falend leiderschap? Waarin? Denk eerder dat er geen valide business case was. Waar zou apple verdienen aan prompt gedreven AI? Dit jaar of volgend jaar gaan veel bedrijven hun AI investeringen her-evalueren en er zal veel afgeschreven gaan worden, omdat het geen geld oplevert. Apple hoeft geen miljarden af te schrijven, want die zijn niet geinvesteerd.
Hoe weet je dat? Volgensmij hebben ze wel heel veel geinvesteerd. Hun hele ios18 release draaide er om. Er waren rond ios18 release veel artikelen over deze issue bij Apple. Heb er zo snel even eentje ge-duckduckgo'd: https://9to5mac.com/2025/03/09/siri-apple-intelligence-ios-18-development-went-wrong/

Ik denk dat heel veel bedrijven als de dood zijn dat wel blijkt dat AI een valide business case is. Want -stel- dat het wel allemaal dikke winsten gaat opleveren, kan je je eigen bedrijf wel opheffen als je die boot gemist blijkt te hebben. Daarom scalen ze nu allemaal zo erg.
Wat een afgang... in de meest recente ontwikkeling op techgebied, oftewel AI, laat Apple het volledig afweten. Dit in combinatie met de release van Liquid Glass mag er toch echt wel eens iemand intern aansprakelijk worden gesteld voor deze flaters

Zoals in de Tweakers podcast al terecht werd opgemerkt... ze hebben daar echt liggen te slapen. Je had Siri wat bij release best baanbrekend was, daarna zijn er amper ontwikkelingen vooruit geweest. En toen was er opeens AI en toen miste ze weer de boot.

Slim om Gemini te ondersteunen, maar ik ben in een jaar tijd flink sceptisch geworden over de toekomst van Apple. Ik moet het namelijk ook nog maar eens zien met de foldable die ze gaan uitbrengen. De iPhone Air was namelijk ook geen daverend succes.
Bijzonder dat je sceptisch bent over de toekomst van Apple. De iPhone 17 verkoopt extreem goed en daardoor is hun marktaandeel wereldwijd gestegen.

Of AI danwel wanneer AI een belangrijk criterium wordt bij de aanschaf van een telefoon, is maar afwachten. Tot nu toe is het allemaal nog niet zo boeiend.
Bijzonder dat je sceptisch bent over de toekomst van Apple. De iPhone 17 verkoopt extreem goed en daardoor is hun marktaandeel wereldwijd gestegen.

Of AI danwel wanneer AI een belangrijk criterium wordt bij de aanschaf van een telefoon, is maar afwachten. Tot nu toe is het allemaal nog niet zo boeiend.
Ik weet niet of jij mij de -1 gegeven hebt, maar als je (beoordelaar) niet met me eens bent hoeft het niet gelijk als ongewenst beschouwt te worden.

Ik kijk niet naar verkoopaantallen of waar het grote publiek voor valt. Ik kijk naar hetgeen waar Apple voor stond. Doortastend, innoverend (op zijn eigen manier) en het uitbrengen van vaak goed over nagedachte producten of diensten. Ik benoem ook niet dat ik sceptisch ben over de verkoopaantallen.

En nee, ook ik denk dat AI nog geen sellingpoint is waardoor mensen overstappen (nogmaals ik heb het niet over verkoopaantallen gehad). Alleen van zo'n groot techbedrijf mag je wel verwachten dat je minstens met een representatief model mag komen. Een bedrijf wat de laatste jaren juist zelf meer diensten, onderdelen of producten ontwerpt. Gaat in mijn opinie wel scheef met zijn software op de iPhone.
Nee hoor, ik heb je in het geheel niet beoordeeld. Ik ben het volkomen met je eens dat een nette reactie waar je het niet mee eens bent, nimmer een -1 verdiend.

Apple heeft geen representatief AI model. Dat heeft met de eerder gemaakte keuzes te maken om zoveel mogelijk op de lokale devices van de gebruiker uit te voeren en het gebrek aan gebruikers gegevens om de modellen goed mee te trainen.

Google heeft gewoon veel meer geïnvesteerd in haar AI ontwikkeling en heeft heel veel gegevens om mee te trainen.

Maar om te stellen dat dit een probleem is voor Apple, nee dat denk ik niet. Ze haken gewoon aan bij Google. Net zoals ze vroeger geen eigen search engine ontwikkelde, is ook nimmer een probleem geweest. Uiteindelijk gaat het er alleen maar om kan je met een iPhone ongeveer hetzelfde als met een Android telefoon. In dat geval zal Apple zich niet druk hoeven te maken over verlies van marktaandeel.
Nee hoor, ik heb je in het geheel niet beoordeeld. Ik ben het volkomen met je eens dat een nette reactie waar je het niet mee eens bent, nimmer een -1 verdiend.

Apple heeft geen representatief AI model. Dat heeft met de eerder gemaakte keuzes te maken om zoveel mogelijk op de lokale devices van de gebruiker uit te voeren en het gebrek aan gebruikers gegevens om de modellen goed mee te trainen.

Google heeft gewoon veel meer geïnvesteerd in haar AI ontwikkeling en heeft heel veel gegevens om mee te trainen.

Maar om te stellen dat dit een probleem is voor Apple, nee dat denk ik niet. Ze haken gewoon aan bij Google. Net zoals ze vroeger geen eigen search engine ontwikkelde, is ook nimmer een probleem geweest. Uiteindelijk gaat het er alleen maar om kan je met een iPhone ongeveer hetzelfde als met een Android telefoon. In dat geval zal Apple zich niet druk hoeven te maken over verlies van marktaandeel.
De keuze vind ik verstandig inderdaad om eieren voor hun geld te kiezen. Maar een paar jaar geleden kondigde ze Apple Intelligence groots aan, nu blijkt dus dat ze het helemaal niet kunnen. Dit is iets wat voor mijn idee vrij zeldzaam is bij Apple. Vandaar me sceptische en kritische reactie.

En waar de zoekmachine slechts een klein onderdeel is van de functionaliteit, wordt AI veel breder geïntegreerd in het toestel. Daarom denk ik dat de impact groter zal zijn. En nu is het zeker nog gimmick op een paar goede functionaliteiten na, maar dat kan omslaan. Ze hebben immers ook de zoekmachine tot op heden nog niet vervangen.

Misschien kan het ook mijn perceptie zijn en moet ik gewoon geen onderscheidende ("magische" *kuch* /s) dingen meer van ze verwachten.
offtopic:
Fijn dat we het eens zijn met de beoordeling, misschien moet Tweakers AI in zetten of de beoordeling enigszins representatief is (grapje) :+
Ik vind het net allemaal heel goed.
Het feit dat Google het zo goed doet is omdat ze werkelijk alles van je verzamelen en dus ook goede A.I. hebben kunnen maken.

Apple doet dat niet dus hebben ze veel minder data om A.I. te trainen.

Dat ze nu dus de technologie van Google gaan gebruiken op hun eigen servers en dus niet gekoppeld aan Google is een zeer goede keuze.

Als ze op servers van Google gaan draaien hoeft op zich ook geen probleem te zijn als het enkel bij infrastructuur blijft. Als er data uitgewisseld wordt is het een andere zaak natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Sanghelios op 26 januari 2026 10:51]

Nuance

Apple is niet bezig geweest met prompt gedreven AI, dat klopt, maar Apple is al heel lang bezig met AI onder de motorkap. 5 Jaar geleden kwam de M1 uit met geintegreerde Neural Engine. En in 2017 in de A11 Bionic‑chip, gebruikt in de iPhone 8, 8 Plus en iPhone X zat de eerste door Apple ontwikkelde Neural Engine. Deze werd/wordt gebruikt bv voor computational photography. Ook in FCPX zit al een tijd allerlei AI gebaseerde features. Kortom, Nee, het is niet zo dat Apple het volledig laat afweten op AI gebied.

Verder is het, gezien de gigantische hoeveelheid geld die andere bedrijven in AI pompen en er geen snars mee verdienen helemaal geen foute beslissing. Er gaan, en daar kun je donder op zeggen, de komende tijd een hoop bedrijven hun investeringen in AI nog eens bekijken. Dit zal voor veel bedrijven betekenen dat ze de stekker er uit gaan trekken, vergelijkbaar met de "Great Web Whipeout" van 2000. Apple zal daarbij geen vele tientallen of honderden miljarden hoeven afschrijven.

Laten we eerlijk zijn, de meeste bedrijven doen nauwelijks wat nuttigs met AI. Kijk eens wat de meeste mensen er mee doe, Grappig bedoelde plaatjes genereren. Meer niet
Wat een blamage dit als dit waar is. Kun je net zo goed gelijk een Pixel kopen.
Draait iOS tegenwoordig ook op Pixel?
Nee, maar eerst allemaal de buik vol van Apple Intelligience, zelfs AI je eigen afkorting geven en dan Gemini gaan gebruiken. Leuk dat de basislaag nog iOS is maa de rest gaat via Google servers.
Wat heeft dat ermee te maken? Uiteindelijk vergaart Google bakken met data als je hun services gebruikt. Inmiddels is toch wel algemeen bekend dat Apple flink wat zakken geld van Google krijgt om de services van Google als default in te stellen. Kortom: Apple vind geld belangrijker dan de privacy van hun gebruikers.
Nu gaat Apple op de achtergrond wederom gebruik maken van de services van Google, waarbij het onduidelijk is waar er gebeurt met de data als je er gebruik van maakt. Daarbij: je hebt geen mogelijkheid om Siri te gebruiken zonder verbinding met Google, dus ook Siri is een no go als je het zeker wilt weten.

En zo holt Apple hun eigen services steeds meer uit om geld te besparen of zelfs te verdien ten koste van hun gebruikers en draai je straks iOS met zogenaamde Apple services die meer en meer gebruikmaken van bv. de services van advertentieboer en grootschalig privacy schender Google.
Let wel, daar zijn we nog niet, maar die richting gaat het wel op.
Lijkt me redelijk logisch dat wanneer Apple Google's AI modellen gebruikt dat ze daar ook Google's hardware voor inkopen.
Nee, je begrijpt het verkeerd. Ze gaan de servers van Google gebruiken.
Dat begrijp ik. Google werkt hier als een cloud provider. Vergelijkbaar met Azure en AWS.
If you can't beat them...
Dames en heren... rustig aan het is Mark Gurman die dit meldt... de "journalist" van Bloomberg, de man die al jaren onzin roept...

Ik plak mijn oude reactie maar weer onder deze post:

Hier een lijstje met alle onzin die de man verkoopt, en iedere redactie (ook tweakers) voor waarheid aanneemt en klakkeloos plaatst zonder ook maar enige kritische noot te plaatsen bij zijn betrouwbaarheid… alles voor clicks en engagement 🙄
  • Paar weken geleden claimde hij nog dat ze de stekker uit de MacPro getrokken hebben. Terwijl hij vorig jaar nog riep dat er dit jaar een nieuwe zou komen in 2025.
  • De nieuwe iPad Pro M5 zou 2 front camera’s krijgen, niet gebeurd.
  • De nieuwe MacBook Pro gaat een touch screen krijgen, dat roept hij al jaren, nog nooit gebeurd.
  • Er kwam vorige maand nog een nieuwe AppleTV uit, niet gebeurd. Is die er al?
  • De nieuwe Apple Watch zou een iPhone 4 achtig ontwerp krijgen, nooit gebeurd.
  • De Apple Watch zou een nieuw bandjes systeem krijgen, nooit gebeurd.
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan de lijst is ondertussen eindeloos…
Als je maar genoeg roept is er vanzelf wat waar. Ofwel, ook een blinde kip vangt wel eens een worm
Ik hoop dat het bij een gerucht blijft.
Als het wél doorgaat kun je praktisch gezien je ziel alleen nog verkopen aan Google, of aan Apple én Google.
En natuurlijk zijn er alternatieven, maar allemaal met flinke beperkingen. (Niet persé beperkt door de techniek zelf, maar wel door de aanbieders van relevante apps.)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn