ASUS Zephyrus Duo heeft twee 16"-oledschermen en RTX 5090

ASUS presenteert tijdens CES de Zephyrus Duo, een 16"-laptop met twee oledschermen, die 320 graden kunnen draaien. De laptop bevat in de duurste configuratie een Intel-processor van de Panther Lake-generatie en een RTX 5090-gpu.

De Zephyrus Duo is volgens ASUS de allereerste 16"-gamelaptop met twee schermen. Het gaat om twee 16"-oledschermen, die een '3k-resolutie' en een 16:10-beeldverhouding hebben. Beide schermen hebben een verversingssnelheid van 120Hz en een maximale helderheid van 1100cd/m². De schermen hebben een TrueBlack 1000-certificering. In tegenstelling tot de Zenbook Duo, die ASUS eerder uitbracht, heeft de Zephyrus Duo schermen die een hoek van meer dan 180 graden kunnen maken ten opzichte van elkaar. Daardoor kan de laptop ook in een soort tentmodus werken.

ASUS Zephyrus Duo GX651ASUS Zephyrus Duo GX651ASUS Zephyrus Duo GX651ASUS Zephyrus Duo GX651

ASUS voorziet de Zephyrus Duo van een Intel Panther Lake-processor, maar maakt niet bekend om welke specifieke cpu het gaat. De laptop is voorzien van 64GB Lpddr5x-8533-geheugen en een ssd van maximaal 2TB groot. Verder is er een RTX 5090-gpu aan boord, met een maximale tgp van 135W. Het maximale totale verbruik van cpu en gpu is 150W. Voor de koeling maakt ASUS gebruik van een vaporchamber.

Het toetsenbord klikt magnetisch vast op het onderste scherm van de Zephyrus Duo en communiceert via bluetooth. Er zit een accu in, die ook energie levert aan de achtergrondverlichting. De toetsen hebben een 'diepe' travel van 1,7mm. Onder het toetsenbord bevindt zich een touchpad, dat groter is dan bij de vorige generatie Zephyrus Duo. Welke configuratie ASUS in België en Nederland zal gaan leveren en tegen welke prijs, is nog niet bekend.

Door Jelle Stuip

Redacteur

06-01-2026 • 08:06

32

Reacties (32)

Sorteer op:

Weergave:

Gaat het om een RTX 5090 of RTX 5090 mobile?

ik blijf de naamgeving erg verwarrend vinden zo.
Wat denk je nou zelf... Dat ding lijkt nog geen centimeter dik te zijn.
Ik heb geen idee hoe goed de 5090 te undervolten is.

Er staat dat het een RTX 5090 is, als dat het toch niet is maar de mobile variant mag dat van mij gewoon gespecificeerd worden.
Er staat dat het een RTX 5090 is, als dat het toch niet is maar de mobile variant mag dat van mij gewoon gespecificeerd worden.
Daar zijn ze ~twee generaties terug mee gestopt.

Het is wel degelijk een 5090 (het is dus een 5080), maar vergeleken met desktop ga je echt maar max een 25% kunnen halen.

TGP van 135W terwijl een desktop kaart makkelijk 600W kan verstoken.

De chip is in principe niet anders dan bij desktop, wat vroeger wel het geval was bij de M versies.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 6 januari 2026 15:55]

Naast de energie die zo'n kaart tekort komt, zie je vaak ook wat andere beperkingen zoals op het geheugen, geloof zowel qua hoeveelheid als bandwidth.

Ik heb zelf een 3070 laptop, is nog steeds erg snel, maar is wel een stap lager van een 3070 desktop kaart, wel sneller dan eend desktop 3060, terwijl deze geen (echte) bottleneck zou moeten hebben door de energie.
Naast de energie die zo'n kaart tekort komt, zie je vaak ook wat andere beperkingen zoals op het geheugen, geloof zowel qua hoeveelheid als bandwidth.
Dan heb je ook nog eens dat op zo'n klein oppervlak de koeling vaak een probleem is, met throttling tot gevolg. De doorlopende prestaties zijn een slag lager dan de piekprestaties.
Idd, het is gewoon onmogelijk om de fullsize GPU in een laptop te steken, niet enkel door warmte problemen, maar ook power toevoer, en ook de componenten zoals ddr7 pakken te veel plaats (vandaar dat de mobile varianten altijd minder ddr7 vram hebben dan de desktop variant.

Ze hadden nooit mogen dezelfde namen gegeven hebben aan kaarten die compleet verschillend zijn. En als ze dat wel willen doen, dan had er iets in de naming convention moeten staan die duidelijk maakt dat het een mobile version is: 5090-M ofzo. Want nu worden veel mensen bedrogen omdat ze denken dat het de echte 5070 , 5080 of 5090 is... veel mensen kijken niet naar de vram size of de tdp van de gpu, ze zijn niet allemaal tweakers.

En het throtlling probleem is ook een probleem voor de andere componenten die mee afzien van de hoge gpu temperaturen. Bij mij begint de CPU te throtlen een beetje later na dat mijn GPU een paar minuten volle vaart aan het werken is (je ziet dat de cooler van de cpu de naburige aangezogen warmte niet kwijt kan).

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 6 januari 2026 14:37]

Dat klopt ja. Soms ook ander type geheugen.

Maar iedereen begrijpt wel dat het iig niet desktop class graphics is.

Jouw 3070 kan een tgp hebben vanaf 80W tot 125W oid. Die eerste optie zit echt onder 3060 desktop daardoor. Met 125W kan het wel boven een 3060 uitkomen, maar dat komt dus juist vooral door powerbudget.
100w is die volgens de specs die ik zo snel zag. Ik heb destijds zat testen gezien, en zat qua performance steeds tussen de 3060 en 3070, en dan ook wel redelijk in het midden van die 2. Uiteraard is dan bijv resolutie wel flink van invloed. Ik durf niet meer te zeggen hoe dat precies eruit zag, ik dacht dat het op 1440 was gebaseerd.
De hoogste waren volgens mij in van die flinke 17 inch laptops

Er waren ook 3080's (laptop versies) toen, en je zag dat deze amper sneller waren, terwijl de 70 wel een stuk sneller was dan de 60.
Mobile 5090 is gebaseerd op de 5080 desktop chip ( GB203 ) helaas dus het klopt niet wat je zegt.
Ah fair.

maar het is iig geen aangepaste binned down chip meer zoals je vroeger nog wel eens zag met 950m en aanverwanten.

GB203 klinkt wel als een chip die meer past bij de powerbudgetten.
Het zal zo ongeveer de helft van de performance zijn van een 5090 desktop. Ik zou me echter meer druk maken om de koeling en vooral het geluid van die koeling waarbij het geluid al snel richting de 50dB gaat en zelfs er boven....

edit: filmpje van Hardware Canucks waarbij er meerdere laptop en desktop GPU's worden vergeleken.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 6 januari 2026 09:20]

Het is wel degelijk een 5090, maar vergeleken met desktop ga je echt maar max een 25% kunnen halen.
TGP van 135W terwijl een desktop kaart makkelijk 600W kan verstoken.
Dat ie niet dezelfde performance gaat geven is het enige wat je kan stellen maar verder valt er weinig te zeggen als het gebruikte vermogen en performance helemaal niet lineair aan elkaar stijgen.

Mijn CPU kan ik ook op 50% vermogen laten draaien en dan haal ik nog steeds 85% van de performance tov de normale vermogen en performance.
Dat is fair. Ik zie dat ik nog wat andere typefoutjes heb gemaakt ook.

Oh nee die 135W klopt wel.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 6 januari 2026 15:55]

100% een laptop variant. Anders is de batterij leeg na 5 minuten.

tijdje terug toevallig een laptop gekocht met een 5070 erin, ook nergens aangegeven dat het specifiek een laptop variant is, maar is wel degelijk een laptop variant. Stroomtoevoer is anders gewoon simpelweg niet te doen, laat staan een 5090 die max ruim 600 watt trekt.
Met een maximale tgp van 135 watt kunnen we ervan uitgaan dat het een RTX 5090 Mobile is, maar goed het is niet exact gespecificeerd in het artikel. TDP ligt tussen de 95 en 150watt.
Mobile, dus RTX5070 performance ongeveer.


En ja, het is inderdaad heel irritant dat Nvidia de 'm' suffix weggehaald heeft. Toen ze dat deden bij de 10 series zat er opzich wat in, want voor het eerst in jaren had een laptop GTX1080 net zoveel CUDA cores als de desktopkaart. Bij latere generaties kregen de desktopkaarten weer meer cores maar is de 'm' nooit teruggekomen.
Je kan er eigenlijk wel van uit gaan dat (bijna) alle laptops een mobiele versie hebben.

Maar het blijft ruk dat Nvidia het onderscheid niet weergeeft
Dit gaat echt belachelijk duur worden.
Ik denk dat je richting de 5k gaat. Persoonlijk zou ik dit dus nooit over hebben voor een laptop, maar er zijn er genoeg dit hier met smart op zitten te wachten.
Ik denk dat je richting de 5k gaat.
Oprecht: ik denk dat je daarmee zeer optimistisch bent. 5090, tweemaal OLED scherm, 64 GB RAM... Good luck :)
Helemaal eens ik verwacht eerder tegen de 7 of 8k aan, al helemaal als nvidia da goedkope videokaartje 5k gaat maken
Kan me bijna niet voorstellen dat hier echt een markt voor is.
Een alles in een laptop waarmee je kunt gamen en multi-display werk kan doen. Hmmm ik kan me wel voorstellen dat mensen deze zo graag willen hebben dat ze er 5k voor over hebben.

Interessant om te zien of dat voorbij de niche-fase komt.
Kan me bijna niet voorstellen dat hier echt een markt voor is.
Als je het van je werkgever krijgt dan is er wel een markt voor ;-)
Er is een markt maar ze is zeer beperkt.

Ik heb nu zo een lenovo yoga book 9i met 2 schermen die ik gebruik voor werk en heb daarnaast een Scar 16 met 4090. Dit zou wel nice zijn voor me als single device ipv 2 dure laptops te gebruiken.

Aan de andere kant, zoiets heeft geen battery life met dergelijke GPU en 135 Watt is gewoon te weinig voor die 5090 chip. De scar varianten doen 175 watt en zelfs daar is de performance gain tussen de 4090 en 5090 mobile minimaal tot onbestaande. Een te vergeten gen van mobile gpu's alleszins.
"Het maximale totale gebruik is 150W"

Dan is die mobiele """RTX5090""" belachelijk geknepen. Had dan een RTX5070 in de laptop gedaan, waarschijnlijk zat je dan rondom dezelfde performance. Vreemde keuze dit weer van Asus.
En ben ook benieuwd wie nou de doelgroep is. Gamen kan je hier niet lekker mee en waarom ga je 'zware applicaties' draaien op een ROG (Republic of Gamers) laptop? Dan denk ik toch al sneller aan een ExpertBook of TUF.
Zonde van de chip, ik snap veel gamelaptop configuraties eigenlijk allang niet meer. Veel te krachtige CPU of GPU en cooling die ver ondergeschikt is om zelfs de stock prestaties continue en stabiel te behalen met een veel te korte batterij duur.

Als ze nu eens minder modellen releasen maar optimale configuraties zou je de markt denk ik een stuk blijer maken.
Eerste dual screen laptop met GPU, kan dat?
Als ik toch in de pricewatch kijk.
Gaat belachelijk duur zijn natuurlijk maar als gamedev systeem voor weg van huis... 🤔
Als Wie is de Mol ooit een nieuwe laptop nodig heeft...
Dat is precies wat ik ook dacht 😅
Wat ik eigenlijk niet snap, met zo'n werkpaard waarom er dan geen numeriek toetsenbord op kan, of bij kan. Ja ik snap dat je er een los toetsenbord aan kan hangen, maar dan ga je je doel weer voorbij. Juist dit is voor onderweg 2 schermpjes hebben..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn