OM: pro-Russische hackgroep betaalde 17-jarige voor spioneren met wifisniffer

Een 17-jarige jongen werd vermoedelijk betaald door een aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep om te spioneren met wifisniffers. Dat meldt het Nederlandse Openbaar Ministerie. De jongen werd recent met een leeftijdsgenoot aangehouden. Er is ook een derde verdachte.

De 17-jarige hoofdverdachte stond vermoedelijk in contact met een aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep en met twee 17-jarige jongens die in Nederland wonen, schrijft het OM. De hoofdverdachte zou zijn twee leeftijdsgenoten instructies hebben gegeven om op meerdere plekken in Den Haag wifinetwerken in kaart te brengen. De Telegraaf schreef eerder dat ze onder meer langs ambassades en de hoofdkantoren van Europol en Eurojust liepen.

De informatie die de twee 17-jarigen verzamelden, werd volgens het OM weer door de hoofdverdachte gedeeld met de pro-Russische hackgroep. Hier werd hij volgens het OM voor betaald, al is het niet duidelijk hoeveel hij hiervoor zou hebben gekregen. De gedeelde informatie zou gebruikt kunnen worden voor digitale spionage en cyberaanvallen.

Het OM zegt zeer terughoudend te zijn in het delen van verdere informatie, omdat de drie verdachten nog jong zijn. Wel zegt het OM dat er op dit moment geen aanwijzingen zijn dat er 'andere personen uit de omgeving strafrechtelijke betrokkenheid hebben' bij de zaak. "Ook zijn er vooralsnog geen aanwijzingen dat er druk is uitgeoefend op de verdachte die in contact stond met de aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep."

Verder meldt het OM dat een van de 17-jarigen 'onlangs' is verhoord en dat er bij hem gegevensdragers in beslag zijn genomen. Deze verdachte is verder niet aangehouden 'vanwege zijn beperkte rol in de zaak'. De hoofdverdachte werd samen met de overgebleven verdachte op 22 september aangehouden, waarbij de hoofdverdachte 14 dagen in de jeugdgevangenis heeft gezeten. Sinds 8 oktober heeft hij huisarrest, tot 27 oktober. De andere verdachte zat tot 8 oktober in huisarrest.

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-10-2025 • 18:16

115

Submitter: Joesv

Reacties (114)

Sorteer op:

Weergave:

De gemiddelde jongere is waarschijnlijk maar één of twee Jeffrey Sachs podcasts verwijderd van een Russische spion worden. De jongeren worden gehersenspoeld met allerlei genocides en andere misdaden tegen de mensheid die door het collectieve westen gedaan zouden zijn zodat ze ineens even vergeten dat Rusland hun buurland aan het uitroeien is.

Jongeren zijn kwetsbaar en alleen een ijzersterke grip op de media en het narratief kan ons beschermen tegen Rusland en China. Dit nieuws is weer eens bewijs hiervan. Ze hersenspoelen kinderen zodat ze gaan spioneren. In feite zijn dat kindsoldaten
Het lijkt ook zo'n redelijke man. Met dingen als "we moeten naar vrede toe werken" of "we moeten uiteindelijk wel in de zelfde wereld level als Rusland". Totdat je op gaat letten wat hij niet zegt. Als je niet eens de kant van de oorlog die burgers aanvalt wil veroordelen, ben je wel een beetje het spoor kwijt, hoe redelijk je meningen op eerst gezicht ook lijken.
Ja precies dat snapt de jeugd niet maar toch trappen ze daar in. Ik begrijp niet hoe de mensen nog een platform mogen hebben, de EU zou daar veel zwaarder tegen kunnen optreden vind ik.
Hij hoeft niet eens te weten dat hij voor Russen werkt.

Hij kan benaderd zijn (of gereageerd hebben op) een 'onderzoeker' die iets wil onderzoeken waarvoor hij mensen nodig heeft die regelmatig door bepaalde straten willen lopen. Bv. om voor Google in kaart te brengen hoelang je over bepaalde trajecten loopt onder verschillende omstandigheden. Of om wat voor reden ook die voor iemand die geld wil verdienen plausibel klinkt. Hij kan de sniffer toegestuurd krijgen en denken dat het enkel een GPS-tracker is. De vraag waarom dat niet met een simpele app kan is niet relevant wanneer je er voor betaald krijgt.

Toen ik studeerde zag ik regelmatig oproepen voor proefpersonen voor onderzoeken en dergelijke in de blaadjes van universiteiten en HBO's. Tegenwoordig zal dat dat via websites en sociale media gaan, waardoor het bereik veel groter is.
Het zal dus heel makkelijk zijn om vrijwilligers te vinden voor dit soort werk, zonder dat ze weten wat ze écht aan het doen zijn.
Het is toch veel simpeler om een brakke Android spy app te maken, en die bij Instagram als reclame in te kopen rond Den Haag. Genoeg jongeren die erin trappen en dan heb je veel meer data
Ligt er maar net aan welke informatie je wilt hebben. En specifiek voor dat doel gemaakte sniffer kan veel meer soorten informatie verzamelen dan een app op een telefoon. Ze zullen meer willen weten dan enkel de SSID's
Ik snap niet helemaal waarom die kinderen hiervoor zijn ingezet.

Rusland heeft voor zover ik na kan gaan een ambassade in Nederland. Dus ook politiek onschendbare mensen hier rondlopen.
Waarom zijn die niet gewoon ingezet om ff rond te lopen met een flipper zero?
Politieke onschendbaarheid heeft ook zijn grenzen. En hiermee zou Rusland hun diplomatieke relaties met Nederland enorm onder druk zetten.
En hiermee zou Rusland hun diplomatieke relaties met Nederland enorm onder druk zetten
En dat is nu niet gebeurt?
Met harde bewijzen komen is in een geval als deze waarschijnlijk al een stuk lastiger. Van hackersgroepen wordt vaak vermoedt dat ze opereren in opdracht van een bepaald land, maar niemand van de groep of het land zal het erkennen. Als iemand van de ambassade dit geintje zou flikken wordt ontkennen toch wel wat lastiger :+
Maakt dat nog heel veel uit bij Rusland of het wel of niet kan? Ze zullen het ook als het niet kan ontkennen.

Ik vermoed dat ze beiden doen, die ambasade zal vast ook wel gegevens verzamelen. In Belgie is dat al wel eens in het nieuws geweest Ukkelse schepen wil antennes op Russische ambassade aanpakken | BRUZZ
Als ze een diplomaat dit laten uitvoeren wordt hij waarschijnlijk alsnog het land uitgezet en geef je ineens ook als land toe dat je er mee bezig bent. Met deze jongens kunnen ze nog altijd gewoon ontkennen.
Als ze hun diplomaten hiervoor inzetten kunnen ze niets ontkennen. Als ze lokale tieners gebruiken kunnen ze het op een derde partij schuiven.
Welke grenzen? Zover ik weet kunnen diplomaten letterlijk alles maken wat ze willen.
Informeer jezelf maar eens, google maar op 'diplomatieke onschendbaarheid intrekken'. Er zijn hier héél zeker grenzen aan. Dit is geen vrijkaart om criminele zaken uit te voeren.
Ja heb gekeken op de site van de Nederlandse overheid, dit kan alleen door het zendland ingetrokken worden niet door het gastland. Dus dat betekent dat Rusland ze gewoon door kan laten gaan met spioneren en niks aan de hand. Dus nee het gastland kan helemaal niets, betekent dat ze nog steeds onschendbaar zijn.
In de praktijk werkt dat anders. En diplomaten worden wel degelijk regelmatig uitgezet in allerlei landen. Je mag diplomaten terugsturen naar hun eigen land. En nee, dat gebeurt niet zomaar, het is een hele zware maatregel. Wegens spionage is daar eentje van, dat komt relatief vaak voor.

Van de site van de overheid:
Diplomaten moeten zich natuurlijk wel houden aan de wetten van het land waar ze zijn. Ook dat staat in het Verdrag van Wenen. Doen ze dat niet? Dan kan Nederland daar iets van zeggen, de minister kan de ambassadeur ‘op het matje roepen’, of zelfs terugsturen. Zeker dat laatste gebeurt natuurlijk niet zomaar.
https://www.rijksoverheid...matie-wat-doen-diplomaten

In 2022 nog - Nederland zet 17 Russische diplomaten uit vanwege spionage: https://nos.nl/l/2423081

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 19 oktober 2025 20:53]

Russen zijn meesters in vertwijfeling te zaaien. Als men daadwerkelijk Russen inzet, kan men aangewezen worden als schuldig. Nu kan men blijven ontkennen. Er zullen altijd mensen zijn die twijfelen aan de beweringen van de geheime dienst.

Russen hebben weinig scrupules, ze trainen zelfs dolfijnen. Ze zijn bovendien heel praktisch ingesteld. Waar de Amerikanen miljoenen uitgaven om een pen de ruimte in te sturen, namen zij een potlood mee. In dit kader zou je het kunnen zien; een paar honderd euro uitgeven aan een paar tieners of jarenlang een dubbelspion opleiden en daar bakken met geld aan uitgeven.
Waar de Amerikanen miljoenen uitgaven om een pen de ruimte in te sturen, namen zij een potlood mee.
Er is alleen niet veel waar van dit verhaal. De Space Pen is ontwikkeld door een extern bedrijf met eigen geld. De Russen hebben die pennen later ook gebruikt voor hun eigen ruimtereizen

https://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-nasa-spen/
Dank je, dit is precies hoe Russen te werk gaan. Twijfel zaaien en anderen laten ontkennen hoe het zit.

Prigozjin, Navalni, Levin-Oetkin, Starovojt, Yandarbiyev, Litvinenko en de lijst is veel langer. Allemaal gestorven aaneen natuurlijke dood. Persoonlijk heb ik nog nooit defenestratie meegemaakt, maar in Poetins cirkel is het doodnormaal.

[Reactie gewijzigd door ABD op 18 oktober 2025 04:59]

Haha...'defenestratie' en 'doodnormaal' in 1 zin. :)
De discussie over potloden of Space Pens is inderdaad irrelevant. De echte kern zit in de Russische modus operandi en de cultureel-strategische denkwijze die dit soort operaties stuurt.

De inzet van een 17-jarige via een pro-Russische hackgroep is een schoolvoorbeeld van hybride, asymmetrische oorlogsvoering: maximale verstoring en plausible deniability creëren met minimale middelen.

Dit gedrag vloeit voort uit een cultureel en strategisch circulair tijdsbesef, in scherp contrast met onze westerse, lineaire beleving van tijd. Terwijl wij het verleden als afgesloten zien (een Duitser voelt zich bijv. niet verantwoordelijk voor zijn overgrootvader), zien velen in Rusland de geschiedenis als een reeks terugkerende cycli: het verleden is altijd aanwezig in het heden. Deze diepe, melancholische band met de geschiedenis stelt hen in staat om met strategisch geduld te opereren. Korte termijn verliezen zijn acceptabel, omdat het einddoel, het herstellen van invloedssferen, een kwestie van de lange adem is. Juist onze focus op snelle resultaten en het heden wordt hierdoor een zwakte die ze strategisch uitbuiten. Het gaat niet om de techniek, maar om de strategie van verdeel en heers en het ondermijnen van ons vertrouwen vanuit een totaal ander tijdskader.
En potloden gebruiken in de ruimte is een extreem slecht idee omdat grafiet elektrische geleidend is en het zonder zwaartekracht overal heen zweeft.
Ik krijg hier een -1 omdat mensen de romantiek van ruimtereizen zo heerlijk vinden. Ik ook, ik kijk graag Science Fiction. Dan hoor je pieuw pieuw van de lasers en grommende motoren. In vacuum.... De wetenschap is een vies woord tegenwoordig.
Misschien word je gemind omdat je zelf wetenschap lijkt te ontkennen.

Mensen kunnen inderdaad niet in het vacuum van de ruimte leven. Dat heeft echter niets de afwezigheid van zwaartekracht te maken, maar met de afwezigheid van zuurstof en (lucht)druk. Dat is echter goed op te lossen door die mensen in een omhulsel te stoppen waar adembare lucht in zit (ruimtepak, capsule, ruimteschip, ruimtestation, etc.).
Je bloed stolt gewoon en rode bloedlichaampjes gaan niet stuk, anders hadden astronauten nooit in de ruimte kunnen overleven (sommigen langer dan een jaar). Sommige biologische processen werken iets anders, maar zijn niet zodanig verstoord dat ze levensbedreigend zijn.
Je botten worden inderdaad broos doordat er geen druk meer op wordt uitgeoefend.,Dit is op de korte termijn door oefeningen te vertragen, maar voor langere termijn nog een probleem.
Je spieren worden niet opgegeten (of, minder letterlijk, door andere oorzaken vernietigd). Doordat de spieren veel minder nodig zijn voor activiteiten verliezen ze massa, waardoor ze minder krachtig worden. Dat is tot op zekere hoogte te vertragen en voor sommige spieren gedeeltelijk tegen te gaan door oefeningen. Voor de langere termijn is het nog wel problematisch voor spieren die minder makkelijk te oefenen zijn, zoals je hart. Dit probleem, net als het brozer worden van je botten zijn trouwens ook op Aarde problemen voor mensen die niet tot nauwelijks (kunnen) bewegen, zoals mensen die langdurig bedlegerig zijn.
Straling is inderdaad een probleem in de ruimte. Het aardmagnetisch veld biedt daar inderdaad tot op zekere hoogte bescherming tegen, maar het is niet zo dat je daarbuiten onmiddellijk een fatale dosis straling oploopt. Ook metaal, waar ruimteschepen van gemaakt worden, biedt bescherming tegen straling. Ruimteschepen die langere tijd buiten het aardmagnetisch veld actief zijn zullen een dikkere metalen wand moeten hebben dan ruimteschepen en capsules die dicht bij de Aarde blijven. Dat levert handicaps op omdat ze daardoor zwaarder worden, maar het is geen dealbreaker. Je zal echter wel wat extra maatregelen moeten nemen voor wanneer de zon even extra actief is.

Dit is allemaal algemeen beschikbare informatie die niet door ruimtevaartorganisaties wordt verzwegen, zoals jij lijkt te willen suggereren.
Heel lang verhaal - overigens ook veel te kort door de bocht want het mirakel leven op aarde en de evolutieleer zijn veel ingewikkelder dan zuurstof en luchtdruk en het heeft zeker wel met zwaartekracht te maken - waarmee je bevestigt dat een mens niet in de ruimte kan leven. Waarvoor dank.

Natuurlijk, het menselijk lichaam is zeer vergevend. Je kunt het heel lang verwaarlozen en dan herstelt het vanzelf als je het juiste doet; in dit geval kunnen astronauten herstellen nadat ze geland zijn op Aarde. Het lichaam komt echter nooit meer in de toestand waarin het ooit geweest was. Astronauten die uit ISS teruggekeerd zijn, zijn heel lang doodziek en moeten heel lang revalideren. En die zijn beschermd geweest de het aardmagnetisch veld. Bovendien kan men alfa- en betastraling vrij eenvoudig stoppen, maar om gammastraling en neutronen te stoppen heb je metaleriaal als beton of lood nodig. Succes om daar iets mee te bouwen.

Ik heb het kort en bonding omschreven, en jij schrijft veel NIET om de kern van het verhaal te bagatelliseren om vervolgens te bevestigen dat de mens niets te zoeken heeft in de ruimte. Je bagatelliseert het aardmagnetisch veld enorm, in de diverse straling van de zon kan een organisme niet overleven. Een beetje extra lood verwerken werkt echt niet op lange termijn. Bloedarmoede bestaat ook op aarde, maar niet in de vorm wat een astronaut in de ruimte ontwikkelt en het gaat zeker niet in hetzelfde tempo. Het gaat minstens twee keer zo hard en binnen 2 weken hebben astronauten een ernstige vorm van bloedarmoede.

Verzwegen is niet het goed woord, het is niet letterlijk verzwegen maar het wordt niet eerlijk verteld in de perspraatjes en andere PR momenten; in mijn beleving is verzwijgen ook liegen, maar dat is persoonlijk. Want wetenschappers moeten publiceren, maar behalve wetenschappers uit hetzelfde vakgebied en enkele wetenschapjournalisten leest nauwelijks iemand het. Het komt niet in de PR voor, dus Jan met de Pet denkt dat het tof is dat Musk roept dat we naar Mars gaan. Wat in mijn beleving hetzelfde is als mensen op death row zetten; mensen naar mars sturen is een uitgesteld doodsvonnis.

Natuurlijk, er worden vast allemaal hacks uitgevonden om de aftakeling van het lichaam een beetje uit te stellen, zoals medicijnen en materialen om straling tegen te gaan, maar leven op andere planeten is een hoax. Verlengen en uitstellen is niet voorkomen. Planeten die leefbaar kunnen zijn, staan veel te ver weg. Ik denk soms dat de droom naar de ruimte voor sommige mensen een excuus is zodat we net zo slecht met de aarde om kunnen blijven gaan als we nu doen.

En dan hebben we het niet eens gehad over de gevaren van het passeren van de dampkring door enorme wrijving. Of ben je Challenger en Columbia vergeten?

Ruimtevaart is best nuttig als men met drone wil gaan mijnen naar kostbare zeldzame mineralen, maar mensen, die zijn ontstaan uit hondermiljoenen jaren evolutie op aarde, kunnen niet in de barre omstandigheden van de ruimte leven. Dat kun je ontkennen zoveel je wil.

[Reactie gewijzigd door ABD op 20 oktober 2025 22:21]

Een touwtje? Het gaat uiteraard niet om het potlood zelf! Maar om de losse grafietdeeltjes die ontstaan bij het schrijven.

"Reizen in de ruimte is een nog slechter idee": Dat is een slecht idee, als je rommelig werkt, zoals met potloden die grafietdeeltjes verspreiden.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 19 oktober 2025 13:56]

Russen hebben weinig scrupules, ze trainen zelfs dolfijnen.
Je hebt gelijk met de scrupules en de dolfijnen. Maar de VS en Frankrijk (en waarschijnlijk vele andere landen) hebben ook dolfijnen in dienst.
Russen hebben weinig scrupules, ze trainen zelfs dolfijnen.
Daar zijn ze niet alleen in.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 18 oktober 2025 17:05]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Robbierut417 oktober 2025 23:23
Rusland heeft voor zover ik na kan gaan een ambassade in Nederland. Dus ook politiek onschendbare mensen hier rondlopen.
Diplomatie != spionage. Dat lijkt mij evident. Denk je dat landen vrijwillig spionnen van andere landen toelaten?
Is dat een serieuze vraag?

Het is algemeen bekend dat dit gebeurd. Elk land doet dit overigens, ook op Nederlandse ambassades lopen mensen rond uit de inlichtingendiensten.

Zie bijvoorbeeld:
Nederland zet opnieuw Russische diplomaten uit om spionage
AIVD ontmaskert twee Russische diplomaten als spionnen

of uit dit artikel:
In de wetenschap dat Moskou op een uitzetting zou reageren door zelf een Nederlandse diplomaat uit te zetten, werd de aanwezigheid van Russische spionnen in Nederland jarenlang door het ministerie van Buitenlandse Zaken gedoogd.
Oftewel, ja, landen laten vrijwillig spionnen van andere landen toe.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Robbierut418 oktober 2025 08:56
Heb je in je eigen bron ook gelezen dat het daar om heimelijk plaatsen van spionnen gaat en dat ze werden uitgezet? Dat gaat niet om vrijwillig toestaan dus. Je bron onderschriift je stelling niet.
Welk stuk uit "de aanwezigheid van Russische spionnen werd jarenlang gedoogd" is precies onduidelijk voor je?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Robbierut418 oktober 2025 09:05
Je mag wat vriendelijker reageren. Heb je de rest ook gelezen. Je cherry picked nu een zin zonder naar de context te kijken. Ook deze quote toont niet aan dat dit standaard practice is. Integendeel, het toont aan dat er in dit specifieke geval een risiconafweging is gemaakt. Jij doet alsof dit een doodnormale situatie is. Dat is het niet.

[Reactie gewijzigd door Bor op 18 oktober 2025 11:06]

Jij doet alsof dit een doodnormale situatie is. Dat is het niet.
Hoeveel artikelen moet ik linken waarin er spionnen als diplomaat aanwezig waren, voordat het voor jou duidelijk is dat dat een doodnormale situatie is?

Kijk anders zelf eens even rond op nos.nl, dat scheelt een hoop linkjes posten.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Robbierut418 oktober 2025 11:09
Dat het gebeurt ontken ik niet. Dat het standaard practice is echter onzin. Je kan als diplomaat niet even de spion gaan uithangen zonder consequenties. Jouw eigen bronnen tonen dat al aan. Zelfs de koppen van jouw artikelen laten al zien dat het niet zo in elkaar steekt als jij wilt doen voorkomen. Diplomatie != spionage. Als elke diplomaat zonder consequenties zou kunnen spioneren had geen land nog spionnen nodig. Hoefden er geen 17 jarigen gerecruit te worden om zaken heimelijk uit te voeren etc.
In het oostblok, is het algemeen bekend dat ambassades aangestuurd vanuit Moskou een broeinest zijn van spionnen. Verder staan er al voldoende reacties hier die aangeven hoe zoiets werkt.

Als je punt is dat er ook normale diplomaten en regulier personeel werkt op ambassades, dan heb je daar gelijk in, maar er zitten helaas ook spionen tussen.
Nou ik denk niet dat Rusland hun ambassadepersoneel opgeeft als spion als ze naar Nederland komen. Dus totdat ze betrapt worden, zijn ze officieel geen spion.

Maar het is een publiek geheim dat Rusland (en veel andere landen) hun ambassades inzet als spionagecentra.
Er zijn bronnen te over, check bv deze
Het zou gaan om een aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep en niet om een Russische inlichtingendienst. Ik ga er vanuit dat die laatste al over die informatie beschikken.
De vraag is misschien hoe dun het onderscheid is tussen zo'n gelieerde hackersgroep en een inlichtingendienst Zo zijn er omschrijvingen van APT28 als een aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep en als cybereenheid van een Russische inlichtingendienst (zoals eerder dit jaar door de MIVD).
Overheid kan ontkennen dat ze er iets mee te maken hebben. Men treft nu willekeurige jeugd aan, maar wie er dan in Rusland welke opdracht geeft is niet duidelijk. En vanuit NL kom je daar waarschijnlijk niet zomaar achter (of gaan ze sowieso niet prijs geven in deze rechtzaak).
Beetje in dezelfde lijn als dat grotere criminelen steeds kleinere boefjes inhuren, totdat je 1 iemand hebt die de vuile was moet buiten hangen. De rest zal ontkennen dat ze er iets mee te maken hebben.

Tenslotte kan je er al van uit gaan dat inlichtingendiensten bepaalde diplomaten e.d. extra in de gaten houden [**]. Zij hebben namelijk bepaalde priviliges die ook een geheime agent niet zomaar bereikt. Bvb: tijdens een staatsbezoek zijn andere staatshoofden een van de weinige mensen die in direct fysiek nabijheid bijelkaar komt. Ik zet dan even mijn aluhoedje op: na de Putin-Trump bijeenkomst in Alaska en Trump's opvallende radiostilte zo'n 2 weken later, gingen er wel wat geruchten rond dat deze met elkaar te maken kunnen hebben gehad (denk aan vergiftiging o.i.d.).

Nu zijn er genoeg redenen om aan zo'n alu-hoed theorie te twijfelen (waaronder risico's en vergelding gevolgen als ze wel dit verband leggen). Daarvoor zijn diplomaten "teveel waard". Maar een paar willekeurige jongens uit NL? Daar zullen die hackergroepen in Rusland echt niet wakker om liggen. Ze zullen waarschijnlijk meer balen dat ze nu geen nieuwe informatie meer krijgen.

[**] Ik moet hier mee ook denken aan cadeautjes zoals "The Thing" die werd gedoneerd van Rusland aan Amerika. Niet alleen een mooi afgewerkt kunstwerk, het bleek ook een passieve spionage mic te bevatten wat een van de voorlopers is van RFID. Mooi pronkstok voor in de diplomatieke vergaderruimtes!

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 18 oktober 2025 02:24]

Als die betrapt worden, worden ze teruggestuurd naar Rusland. En dan moet Rusland alles ontkennen en Nederlandse medewerkers terugsturen. En vervolgens moeten er vervangers gevonden worden bij andere ambassades, en gezinnen verhuizen.
Omdat een Flipper Zero alleen sub GHz doet, geen wifi ranges :+
Daar heb je toch wel mods voor?
Daar heb je het Flipper Zero WiFi Devboard voor, met de Marauder firmware...

Heb ik van horen zeggen natuurlijk, niet alsof ik zelf zo'n ding hier op m'n bureau heb liggen kennis daarvan heb ;)
Maar alleen maar 2.4Ghz via het dev board en Marauder, dus waarschijnlijk wil je iets anders gebruiken voor je internationale spionage!
Een flipper zero is hooguit high tech speelgoed vergeleken met wat hackers gebruiken ;)
Een Wifi sniffer kan je met een Flipper Zero prima doen. Ook gewoon met een Raspberry Pi Zero W2 trouwens als je dat zou willen. Devboard aan je Flipper en een GPS-addon eraan sleutelen voor een paar euro en je kan wardriven. Of je bestelt een Pineapple bij Hak5 of zo.

Heb ik van horen zeggen, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 17 oktober 2025 21:20]

Ik neem aan dat al het ambassadepersoneel wel gevolgd wordt door de AIVD. Dus die zouden binnen de kortste keren betrapt worden.
Een paar jongeren hiervoor inzetten die niet in beeld zijn bij de AIVD werkt daarom beter.
Omdat je ze dan kunt uitzetten (de diplomaten). Verder zijn deze kinderen zijn natuurlijk ook een stuk goedkoper dan een diplomaat. En je bouwt ervaring op met het manipuleren van kwetsbare groepen om ze te laten doen wat je wilt. Etc..
Ik snap niet helemaal waarom die kinderen hiervoor zijn ingezet.

Rusland heeft voor zover ik na kan gaan een ambassade in Nederland. Dus ook politiek onschendbare mensen hier rondlopen.
Waarom zijn die niet gewoon ingezet om ff rond te lopen met een flipper zero?
Rusland heeft inderdaad ambassadepersoneel dat hiervoor ingezet zou kunnen worden. Maar dat personeel is bekend bij de Nederlandse inlichtingendiensten. Wanneer die regelmatig rondjes lopen bij interessante gebouwen, dan valt dat op. Wanneer vermoed wordt dat ze aan het wifi-sniffen zijn, kan er zelfs iemand met een stoorzender achteraan gaan lopen.

Jongeren vallen minder op en kunnen tal van redenen hebben om bv. elke dag met een rugzak door een bepaalde straat te lopen. Wanneer zo iemand regelmatig rond dezelfde tijd op straatcamera's te zien is wekt dat geen argwaan.
Willekeurige volwassenen zouden even onopvallend zijn, maar het komt minder vaak voor dat een volwassene regelmatig rond dezelfde tijd tijdens kantooruren langsloppt. Dat zou eerder argwaan wekken.

Het zal hier niet om een eenmalige actie gaan om de SSID van bepaalde gebouwen in kaart te brengen.
Ze zullen willen weten welke netwerken wanneer actief zijn, hoeveel gebruikers er zijn aangesloten en mogelijk zelfs wat voor soort devices zijn aangesloten.
Er zijn altijd mensen die de hotspot op hun telefoon aan hebben staan en door regelmatig met een sniffer langs te gaan kan je zien wanneer zo'n persoon aanwezig is en in welk deel van het gebouw. Het deel van het gebouw kan weer wat zeggen over de werkzaamheden die die persoon verricht, of wanneer je weet wat de deskundigheid van die persoon is, wat voor soort werkzaamheden in een bepaald deel van een gebouw worden verricht.
Daarom zullen interessante gebouwen over langere tijd regelmatig 'gesnift' worden.
Wat moet je met wifi netwerken in kaart? "De gedeelde informatie zou gebruikt kunnen worden voor digitale spionage en cyberaanvallen." Hoe dan?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 oktober 2025 18:28]

Als je de mac adressen van de Access points weet, kun je vrij makkelijk merk achterhalen. Afhankelijk van de gemeten sterkte kan het ook zomaar zijn dat je kan bepalen of het wel of geen nut heeft om daar in de buurt te gaan zitten met je laptop of iets dergelijks. Netwerk namen geven soms veel te veel informatie etc etc.

Vroeger ging je rondrijden om gratis internet te hebben, tegenwoordig is het gewoon onderdeel van de inventarisatie van je target.

Social engineering is zelfs mogelijk als je de netwerk namen kent etc.
Alternatief kan het natuurlijk ook gewoon de eerste stap zijn in de recruiting van een asset. Een relatief onschuldige actie is het begin van de glijdende schaal.
"WiFi-netwerken in kaart brengen"? Zoals wat mensen ook voor de lol doen op bijv. https://beacondb.net voor locatiebepaling (als alternatief op Google/Apple-diensten)?

Wat trouwens weinig mensen weten is dat veel WiFi-netwerken verklikken of je thuis bent. Niet alleen aan de signalen te zien, dat is een stuk geavanceerder maar kan natuurlijk ook, maar simpelweg in de beacon frames wordt vermeld hoeveel apparaten er verbonden zijn. Dit is voor betere load-balancing handig, maar je kan dan ook makkelijk uitlezen of er nu minder apparaten verbonden zijn in huize Ziggo7718 dan toen je de vorige keer langsliep (ctrl+f BSS load https://mrncciew.com/2014/10/08/802-11-mgmt-beacon-frame/)

[Reactie gewijzigd door baseoa op 17 oktober 2025 18:33]

Interessant, is dat iets dat wifi hotspots kunnen afzetten in hun instellingen? Of is dat noodzakelijk voor de goede werking van wifi?
Noodzakelijk sowieso niet voor thuisgebruik. Op een conferentie met honderden clients en een handjevol access points is het eerder relevant, of als je bij een LAN-party een goede verdeling wil hebben of zo

Ik heb zelf niet gekeken of het uit te zetten is. Zal sowieso van het apparaat afhangen en ik ben tegenwoordig niet onder de indruk van hoe configureerbaar de meeste zijn voor eindgebruikers. Je zou eens op een verkeerd knopje kunnen klikken en de helpdesk bellen, beter dat expertopties volledig weggehaald worden (sarcasme) :(
Ter algemene info. Op de meeste APs valt deze informatie onder het kopje WMM (wifi multimedia). (En dit zie je vaak (niet altijd) wel op consumenten-APs)

De ‘luxere’ APs kun je instellen wat er wordt meegestuurd met de QBSS. Daar kun je STA (station count) vaak los aan en uitzetten. (Maar ook niet altijd. Het is niet gegarandeerd dat als je een AP van 300 euro hebt dat je het dan altijd kan)

CC @this

Edit: En voordat iedereen enthousiast dit uitzet. Het mechanisme faciliteert vaak ook zaken als seamless roaming, wat fijn kan zijn als je meerdere APs in huis hebt. 😁

[Reactie gewijzigd door lenwar op 18 oktober 2025 08:39]

maar simpelweg in de beacon frames wordt vermeld hoeveel apparaten er verbonden zijn.
Dat helpt in mijn geval niet veel. Ik zie nu 24 wifi connected devices en maar een daarvan is mijn telefoon. Veel succes om daar een patroon uit te halen.
Wellicht kan men zaken uit de MAC-addressen afleiden.
Nja, loop drie keer de straat af en kijk waar er nu de minste verbonden apparaten zijn vergeleken met de vorige keer dat je langskwam. Natuurlijk niet als enige factor maar als ik ze intentie had om iemand iets afhandig te maken zonder confrontatie, zou ik dit soort mogelijkheden wel nagaan

[Reactie gewijzigd door baseoa op 28 oktober 2025 18:15]

Wow dit klinkt heel kwetsbaar, kan je dit ook tegengaan?
Zolang we deze mensen(jongeren) op het nieuws als "hackers" en "spionen" plaatsen zullen ze het stoer vinden en zal dit vaker voorkomen. Ze moeten online geplaatst worden als "landverraders". Dan zal het een negatieve sigma aanhouden en zullen de meeste het niet willen doen.
En jij deed nooit ondoordachte dingen op je ~17de? We weten de details niet. Voor hetzelfde geld kregen ze een leuke opdracht, betaald via paypal wat volkomen legit lijkt en hebben ze er zelf geen Russische associatie bij gehad.

Bedenk dat de opdrachtgevers meesters zijn in manipulatie, zeker van jongeren. Wil je daarmee dan gelijk de toekomst van zo’n jongen kapot maken?

Ik heb zelf wel eens een stuk code ter review ontvangen via Fiverr, waarbij ik mij afvroeg wat de achterliggende bedoeling was. Bleek gelukkig legit, maar had ook anders kunnen zijn
Oneens, als zeventien jarige ben je niet achterlijk, je mag zelfs fulltime werken. Dat je grenzen anders liggen en je meer opportunistisch te werk gaat op die leeftijd, wil niet zeggen dat we alles maar normaal moet vinden, zo werkte het niet toen ik zeventien was in elk geval.
Je zegt dat een minderjarige niet achterlijk zou zijn, maar volgens de wet worden zij wel degelijk minder zwaar gestraft. Dat komt omdat hun verstand nog niet volledig is ontwikkelt.

Zo werkte het ook toen jij zeventien was.

Deze jongens zijn slachtoffer geweest van Russische beïnvloeding.

[Reactie gewijzigd door Stronk op 18 oktober 2025 17:34]

Dat ze gebruikt zijn is duidelijk. Het hele net doen of ze onwetend zijn bevalt mij niet. Dat men in veel (andere) gevallen rekening kan houden met de leeftijd zijn we denk ik met elkaar eens. Maar als het om dit soort serieuze zaken gaat, denk ik dat we niet naief moeten zijn.

Overigens is het verstand helemaal niet on-ontwikkeld op die leeftijd, hier een artikel.
IQ meet alleen hoe goed je het doet op redeneertesten vergeleken met leeftijdsgenoten. Het zegt niks over hoe ver je hersenen ontwikkeld zijn of hoe volwassen je manier van denken is. Het deel van je hersenen dat gaat over keuzes maken is pas klaar met ontwikkelen rond je 25e.

"In fact, there are characteristic developmental changes that almost all adolescents experience during their transition from childhood to adulthood. It is well established that the brain undergoes a “rewiring” process that is not complete until approximately 25 years of age"


Je bent eigenlijk nog niet volledig jezelf tot je ongeveer 25 bent. De wet in Nederland is nog streng, gezien je al vanaf je 18e als volwassene wordt berecht.

[Reactie gewijzigd door Stronk op 20 oktober 2025 14:52]

Als jij een algemeen punt wil maken waren we het al eens. Maar in deze case, gezien de ernst, zijn we het niet eens.
Strafblad en lang zitten, nog spannerder.
Ik ben inmiddels Opa , zou er niet aan moeten denken dat dit gaat gebeuren met mijn zoon, zeer onwaarschijnlijk. Maar kan i=ook je kleinkinderen overkomen.
Betere nachtmerrie scenario.
Mwuah. Denk je?

Denk je niet dat de verheerlijking van rijkdom op sommige Social Media, snel, makkelijk geld verdienen uitlokt? Kijk naar hoeveel beïnvloedbare jongeren gefocussed zijn op al die modemerken van kleding. Tot op het niveau dat zelfs ‘nep-merk-kleding’ een status lijkt te geven. Zoals een ‘effen shirtje met een blauw/wit/rood blokje’ van Tommie Hillfiger. Of een onderbroek van 40 euro, waar je het elastiek van moet laten zien, vanwege het merk. (Wat schijnbaar in de gevangenis betekend dat je gedekt wil worden) Of dingen als een dure telefoon of horloge.

Status op basis van ‘spul’ in plaats van ‘kunde’.

Als je 17 bent is 2000 euro (even uit m’n duim, niet het artikel) natuurlijk een gigantische hoeveelheid geld.

Die kinderen die met een wifi-sniffer rondlopen hoeven natuurlijk niet eens te weten wat ze aan het doen zijn. ‘Loop langs deze gebouwen met dit kastje’ voor 2000 euro.
Vroeger was dat toch nog wel een dingetje, 'war driven' noemden we het.
https://wigle.net/

Op zich haal je niet veel nuttigs meer uit een simpele scan, of je moet toevallig de aanwezigheid van een wifi netwerk/(B)SSID als 'trigger' willen gebruiken voor iets.
Bij zulke locaties ga je écht niet makkelijker vanaf een WiFi netwerkje een brug slaan naar een intern beveiligd netwerk.
Zou het niet het afvangen van handshakes zijn? Die kunnen ze dan op hun gemak kraken om later terug te komen en te verbinden met het netwerk
Dat via Russische (cyber)criminelen minderjarige Nederlandse jongeren hiervoor zijn geronseld is totaal niet vreemd.

Allereerst kan het Kremlin (en dat zullen ze zeker doen) iedere betrokkenheid ontkennen.

Ten tweede is de strafmaat in dit soort gevallen lager dan bij volwassenen.

Ten derde zijn er altijd wel jongeren (digitaal vaardig of niet) te vinden die zwichten voor "snel geld" omdat ze de gevolgen van hun daden nog niet volledig overzien.

Ten vierde kan het ook zo zijn dat ze juist jongeren ronselen omdat die gevoelig kunnen zijn voor status, en of het gewoon enorm spannend vinden om hieraan mee te doen.

Los hiervan vind ik het vreemd dat organisaties zoals Europol, Eurojust en ambassades het gebruik van WIFi binnen hun gebouwen toestaan.

[Reactie gewijzigd door Knallmeister op 17 oktober 2025 21:19]

Minderjarigen hebben meestal een chronisch geldgebrek, zijn erg actief op sociale media en zijn erg bevattelijk voor geloofwaardige verkooppraatjes om óf een voordeeltje te krijgen óf makkelijk geld te verdienen.
Er zou ze bv. verteld kunnen zijn dat ze met een GPS-tracker dagelijks op verschillende tijden en bij verschillende weersomstandigheden een bepaald traject moeten lopen zodat Google betrouwbaarder kan zeggen hoelang je over een bepaalde afstand loopt op verschillende tijden onder verschillend omstandigheden. Zelfs wanneer ze denken dat er nooit zinnige gegevens uit kunnen komen zullen ze graag het geld aanpakken.
Grappig al die reacties over dat 'die kinderen' dit en dat en zus en zo doen.
Als je 17 bent, ben je wettelijk nog een kind, maar je weet echt wel net zo goed als een 50-jarige wat je doet. Ook al krijg je een bak (waarschijnlijk heel weinig) met geld.

Beste straf voor dit soort jongelui:
- Deportatie naar het land dat jou heeft ingehuurd.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik veel minder stomme fouten gemaakt op m'n 17e

je hersenen zijn sowieso nog niet volgroeid en je manier van denken en kijk op de wereld zijn zoveel anders. Als iemand mij nu een aanbod doet wat te mooi is om waar te zijn reageer ik daar anders op dan wanneer ik zeventien was. Kwam je toen met een mooie fatbike aan voor een rondje fietsen met een scanner, dan ging ik een rondje fietsen, lachen!
De 17-jarige hoofdverdachte stond vermoedelijk in contact met een aan de Russische overheid gelieerde hackersgroep en met twee 17-jarige jongens die in Nederland wonen, schrijft het OM.

Zij vermoeden dit slechts, er is dus niets met zekerheid vastgesteld. Waarom worden wij, de burgers, met behulp van (social)media voortdurend bang gemaakt voor vijanden zoals Rusland en China? Is dit een middel om bezuinigingen in andere sectoren te rechtvaardigen, zodat er meer geld naar Defensie kan gaan? Bijvoorbeeld omdat Trump een NAVO-bijdrage van 5% eist?
Nederland is allang akkoord met de 3,5 + 1,5 procent eis van de Navo. Dus er is geen noodzaak om hier verder nog reclame voor te maken of burgers bang te maken.

De feiten zijn dat er drie 17 jarige jongens ingehuurd zijn om Wifi netwerken rond de Navo top in Den Haag in kaart te brengen. Voor de rest is het speurwerk en afwachten of er ooit keihard bewijs gevonden wordt wie erachter zit.
Waarom we bang worden gemaakt voor ‘vijanden’? Het is toch de bedoeling dat we bang zijn voor vijanden?
De rechter toetst en definieert versimpeld gezegd, wat “waar” is. Het OM vervolgt alleen. Het OM zal niet alles openbaar publiceren dat ze weten (al is het maar omdat het kinderen zijn.)

Je mag het uiteraard bangmakerij noemen, maar dan kan het OM helemaal geen openbare reacties meer geven over onderwerpen. Waarom moeten de bewoners van een straat banggemaakt worden als er een mogelijke aanslag op een van de buren is verijdeld. (Hij was tenslotte (nog) niet uitgerekend)
Het is nog 'vermoedelijk', omdat in Nederland iemands schuld van een crimineel feit pas is vastgesteld na een veroordeling door de rechter.

Zelfs wanneer je midden op straat in vol zicht van tientallen getuigen en camera's iemand neersteekt, blijf je slechts 'verdacht' van moord of doodslag totdat je daar door de rechter voor veroordeeld wordt.

'Vermoeden' betekent dus niet dat ze denken dat die jongen misschien wat gedaan zou kunnen hebben. Wanneer iemand opgepakt wordt en in voorarrest zit zijn er voldoende bewijzen en aanwijzingen dat het op z'n minst waarschijnlijk is dat hij een misdrijf heeft begaan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn