Spotify-gebruikers kunnen vanaf volgende week met elkaar chatten

Muziekstreamingdienst Spotify krijgt binnenkort een chatfunctie. Gebruikers van zestien jaar of ouder kunnen daarmee berichten naar elkaar sturen en muziek uitwisselen. De functie verschijnt volgende week in Nederland en België.

Spotify schrijft dat de nieuwe berichtenfunctie beschikbaar komt voor gebruikers met en zonder Premium-abonnement. Via de functie kunnen twee gebruikers privéberichten naar elkaar sturen en content van de streamingdienst met elkaar delen, zoals muziek, podcasts en audioboeken. De functie komt beschikbaar voor de mobiele apps van de dienst.

De chatfunctie laat gebruikers berichten naar elkaar sturen als ze eerder contact hebben gehad op het platform, bijvoorbeeld als ze elkaar volgen of samen een playlist hebben gemaakt. De verzender moet eerst een berichtenverzoek sturen naar de ontvanger. Pas als de ontvanger die accepteert, kunnen de twee gebruikers chatten. Het gaat alleen om een-op-eengesprekken, en dus niet om groepschats.

Spotify brengt de berichtenfunctie in eerste instantie uit in een 'select aantal landen'. Het bedrijf bevestigt tegenover Tweakers dat de functie vanaf volgende week beschikbaar komt in Nederland en België.

Update, woensdag - Een woordvoerder van Spotify bevestigt tegenover Tweakers dat de berichtenfunctie volgende week verschijnt in Nederland en België. Het artikel is hierop aangepast.

Spotify Messages
Bron: Spotify

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

26-08-2025 • 20:30

147

Submitter: Techrvw

Reacties (146)

Sorteer op:

Weergave:

Dit is niet nieuw. Spotify heeft al sinds het begin een chat functie gehad maar die hebben ze ergens in 2015 om een of andere reden weggehaald. Nu komt ‘ie dus weer terug.
Die chatfunctie weghalen was een van de beste beslissingen die ze ooit gemaakt hebben. Het is gewoon een onnodige functie die al door zoveel apps op een betere manier wordt gedaan.

Laat Spotify gewoon lekker muziek streamen en ook eens lange playlists ondersteunen. Dat is een functie waar vanaf het begin echt om wordt gevraagd.
Volgende stap is waarschijnlijk het verder doordrukken van AI functies, als zie ik daarin voor het maken van afspeellijsten wel mogelijkheden in.
In Australië en een aantal andere landen bestaat al de AI-dj functie in Spotify. Die draait dan desgevraaggd muziek op basis van jouw luistergedrag. Heb de functie een keer kunnen testen. Op zich wel geinig maar niet heel accuraat.

Ik zit vooral te wqchten op lossles kwaliteit al jaren eigenlijk..
Ik zoek altijd manieren om nieuwe muziek te vinden, en opzich is Spotify daar al redelijk goed in, maar eventueel kan AI daar nog een stukje mee helpen.

Lossless interesseert mij eigenlijk niet zo veel. Ik heb de online tests gedaan waarbij je moet selecteren welke track lossless en welke 320kbps is, maar ik kan niet verschil niet horen op een goede geluidsinstallatie. En meestal luister ik toch muziek via bluetooth, dus dan heeft lossless geen nut.

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 27 augustus 2025 10:06]

Music-map.com is een leuke site om nieuwe muziek te vinden, gebaseerd op je favoriete artiesten
Niet alle lossy vormen zijn gelijk. De vergelijkingssites zijn meestal gemaakt door mensen met verstand van zaken.

Maar geloof me: het verschil tussen een 'stereo' mp3 en een 'joint stereo' mp3 hoor je al. En zelfs officieel gekochte mp3's zijn soms nog 'joint stereo'.

Er is een site genaamd 'spotibot' die op basis van een artiest of van je last FM profiel een spotify lijst kan genereren. Vroeger veel artiesten door leren kennen, maar geen idee of het nog steeds goed werkt.
Dat lijkt me wel heel nice zo'n dj functie als dat fatsoenlijk zou werken.

Nu is de crossfade van het ene naar het andere nummer eigenlijk vaak gewoon ruk.

Lijkt me ideaal om op een feestje een ai dj in te kunnen zetten die dit wel leuk kan mixen!
Precies dat! We krijgen ongevraagd allemaal functies en extra content door onze strot geduwd... Spotify voldeed jaren geleden al prima, al die podcasts en rare filters en chatfunctie heb ik niks...
Podcasts vind ik wel leuk, ook al heb ik daar Podimo voor.


Persoonlijk zie ik deze chat chatfunctie als een manier om je te laten blijven kijken naar het scherm, en er straks extra geld aan te verdienen via het tonen van advertenties zoals ook de streamingsdiensten doen. Nu zetten veel mensen een playlist aan en gaan verder, dus beperkte schermtijd voor Spotify. Vervelende ontwikkeling wat mij betreft als het echt zo ver zal gaan.
Je ziet dat vaak bij sharing en social media apps ...commerciële verwatering om zo meer marktaandeel te proberen krijgen. Netflix als video dienst kwam ook met allerlei game troep waar niemand om vroeg en wat straks mogelijk een excuus kan zijn om meer in rekening te brengen. Het wachten is dat ze ook muziek(videos) als product gaan aanbieden.
Ben het met je eens. Ik wil muziek luisteren en nieuwe muziek ontdekken, zoals Spotify oorspronkelijk was.

Al die extra's als podcasts, luisterboeken, jam's starten en deze nieuwe onzin zie ik liever helemaal niet in mijn Spotify maar de homepagina er is van vergeven waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Weg ermee... daar betaal ik niet voor. Kom met een goede basis voor muziek en stel daar het abonnement op in. Als mensen deze extra onzin willen dan kunnen ze voor de add-in extra betalen ... da's een veel eerlijker verdienmodel.
Mijn idee, fatsoenlijk werkende shuffle zou ook fijn zijn.

De podcasts vond ik zelf nog wel fijn maar de luisterboeken en het feit dat ik daar ongevraagd €5 meer voor moest betalen heeft mij echt doen twijfelen om naar Apple music te gaan.

Het is dat Spotify connect zoveel beter is.
Dit inderdaad, ik ben om deze reden overgestapt naar Deezer. Had meteen Hifi-audio en ook weer een normale lay-out (die spotify eerst ook had). Even Spotify playlists overgezet met Soundizz (maar er zit ook een dedicated overstap functie in deezer), echt heel makkelijk
Is het aanbod / keuze muziek van Deezer al vergelijkbaar met Spotify? Ik twijfel al een tijdje, maar dit soort onzin (chat) en die shuffle doet me wel weer denken om toch eens de overstap te wagen.
Deels heb je helemaal gelijk. Maar aan de andere kant: hoe meer chat mogelijkheden - hoe meer de hegemonie wordt doorbroken van WA....
En zo verspreid zich ook de achterliggende data (anders is alles wat je doet in handen van 1 partij).
Wel een mooi excuus om de prijzen potentieel mee te verhogen.
Helemaal met je eens. Chatten in mijn muziek app is het echt de laatste behoefte die ik heb. Overigens is Spotify een app die ik ontzettend veel gebruik, maar waar ik naar rato echt de allerminste interactie met de UI heb. Je gooit een playlist aan en hebt de komende uren geen omkijken meer, terwijl je de app wel gebruikt.
Ik ben een beetje moe van dit soort comments Tweakers. Als jij (n = 1) het niet wil betekent toch niet dat anderen het ook niet willen? Zolang het niet storend is voor de gebruikservaring dan hoef je het ook niet te gebruiken? Waarom zijn zo veel mensen tegen op nieuwe features. Je hoeft het niet te gebruiken.
Niemand dwingt je een chatfunctie gebruiken, als in letterlijk, met het mes op je keel, maar als een van je sociale contacten een chatverzoek stuurt, is de realiteit dat veel mensen dan toch toestemmen. Want ja.. het komt zo lullig over tegen je collega / vriend / kleinkind / etc als je die afwijst. Peer pressure en zo.

Het nadeel is, dat mensen later niet meer weten of die ene link nou gestuurd is via de mail, whatsapp, Signal, Telegram, iOS Berichten (vroeger iChat), Facebook Messenger of wat je allemaal nog meer hebt.

Ik ben zelf ook voorstander van zoveel mogelijk opties. Want waarom niet? Maar niet als iets overbodig is.

Daarnaast zou het niet de eerste keer zijn dat zo'n functie misbruikt bleek te worden om een botnet te besturen, zonder dat het opviel, 'want valt binnen gebruikelijke netwerkactiviteit' van in dit geval Spotify.
Ik snap je punten inderdaad! Wat mij gewoon zo tegenvalt op Tweakers is dat veelal de top comments bijna altijd tegen nieuwe features zijn op platform/app/website XYZ. Tweakers lijkt eerder een soort van techconservatieven aan te trekken.

Als Tweaker zou ik eerder denken "oh interessant, ik zou dat wel willen proberen al zie ik zelf het nut er niet direct van in". Hetzelfde was een tijdje dat heel veel mensen tegen reviews van EVs waren "Dit is toch geen autoweek" etc. Als je werkelijk alles tech leuk vindt, dan kan alles je interesseren. En mocht dat niet zo zijn dan lees/gebruik je het toch niet? Daar ligt mijn frustratie een beetje.
Ja, dat snap ik wel.

Je hebt gelijk dat techniek / tweaken (al is dat nooit echt aangeslagen als werkwoord, beetje misgegokt wat dat betreft, lol) een heel breed begrip is en dat daarvan toch maar een vrij beperkt deel aan bod komt hier. Het is en blijft toch vooral smartphones, videokaarten, computerspelletjes, welke computer bouw ik voor € X00 etc. wat de klok slaat.

Mijn broer werkt in de landbouwmechanisatie en daar experimenteert men al jaren met precisie-landbouw zoals een spuitrobot die alleen waar onkruid staat, herbicide spuit. Een ploegrobot die zelfstandig het land ploegt. Een systeem wat met onder andere nfc-chips precies administreert waar op een perceel aardappelen groeien, in welke kuubkist ze terecht komen, waar die in de koeling staan, tot en met in welk plastic kilo-zakje ze bij de supermarkt in het schap liggen. Maar daar zie ik hier nooit iets van terug. Ik snap best dat er meer markt is voor adverteren bij een Samsung smartphone review, maar af en toe een uitstapje zou verfrissend zijn.

Daarnaast zijn er denk ik inderdaad verschillende groepen op Tweakers, waarvan sommigen wel degelijk heel conservatief zijn. De ironie is dat sommige groepen zichzelf heel modern en scherp vinden, terwijl ik wel eens denk… Je kunt bij alles wat je niet aanstaat wel een voorbeeld geven wat slecht uitpakte, maar daarom is nog niet heel de overheid 'fout', of alles wat met algoritmes werkt. Dan snap je gewoon niet wat algoritmes zijn en hoe computers werken.
En een echte shuffle!

Regel dat 'ns in plaats van iets in te voeren dat zo te zien alleen goed is voor weg te klikken contactverzoeken |:(.
Waarschijnlijk omdat als jij een chatomgeving opzet je ook een beetje verantwoordelijk wordt voor wat in die omgeving gebeurd. Je kan nu al wachten op doodsbedreigingen en allerlei andere gure dingen om via die chat te gebeuren.

Dat terwijl er al meer dan genoeg andere manieren zijn om te communiceren.
Ondanks alle negatieve reacties zie ik wel potentie.

Jongeren delen muziek met elkaar, handig voor die doelgroep om elkaar te wijzen op nieuwe hits of een mooie podcast.

Benieuwd of het bij die doelgroep aanslaat, heb toch het idee dat het Tweakers publiek toch wat jaartjes ouder is…
Ja en dat kan nu niet met een simple share actie? |:(
Native werkt toch fijner :) En ik volg mensen op Spotify die ik niet prive ken ( mensen die ik heb gevonden via playlists ).
Waarom? Waarom kan ik gevolgd worden in mijn muziek-app?
Volgens mij moet je dat expliciet aanzetten. Persoonlijk volg ik mensen die ik meerdere keren tegen kom via playlists, als ik meerdere goede playlists zie van een persoon dan wil ik graag dat persoon volgen omdat ik een hoge kans acht dat zijn volgende playlist ook weer goed zal zijn voor mij.
Omdat je publiek afspeellijsten kunt delen. Een goede afspeellijst is een kunst, dus dat je de maker van een fijne lijst kunt volgen snap ik nog wel.
Voor Spotify is een normale afspeellijst voorstellen een kunst. Andere apps doen dat toch een stuk beter🤡
Omdat de sociale functies voor jongeren een heeeele belangrijke factor zijn in waarom andere muziekdiensten geen optie zijn. Het delen van muziek en activiteit etc is daar ook onderdeel van, en als je elkaar volgt gaat dat eenvoudiger. Ook deze chatfunctie is iets dat ongetwijfeld ook gebruikt gaat worden. Het is een beetje hit-or-miss in dit soort apps en niet alle jongeren zitten erop te wachten, maar in andere apps zie je ook wel dat er toch veel binnen de app gedeeld wordt.
Waar is de tijd dat de wereld overzichtelijk was. Een applicatie voor elke functie 😂
Je hebt toch ook specifiek gereedschap voor iedere functie? Een moer vastdraaien met een hamer werkt vaak net zo goed als een chatfunctie in een muziekapp. Juist dat je voor iedere functie precies weet waar je moet zijn, omdat dat gekoppeld is aan één of een paar apps, maakt het overzichtelijk. Als je in iedere app kan chatten wordt het pas echt overzichtelijk.
Het is meer alsof ze het gereedschap polijsten zodat je het kunt gebruiken als spiegel. Dat is niet de primaire functie van het gereedschap. Chat functie overal in proppen is naar mijn mening nutteloos.

Straks wordt het uitgebreid dat je ook fotos kunt versturen, gaat Spotify een volwaardige chat app worden of blijft het bij een SMS achtige functie die zeer gelimiteerd is (wat dus nutteloos is, gezien je betere chat apps hebt).

En over overzicht gesproken: ja weet je nog dat had ik naar je gestuurd. Ja uuuh. Via welke app? Whatsapp, instagram, facebook, signal, telegram, snapchat, uuh Spotify?? Lekker overzichtelijk :+
Maar dat is waar integratie voor bestaat. Heel Android is bijvoorbeeld gebouwd op het idee dat je het makkelijk kan laten lijken alsof bijvoorbeeld het delen van iets uit een andere app onderdeel is van de eigen app. Hetzelfde geldt voor de meeste andere systemen (iOS, tegenwoordig Windows, enz).

Het is echt niet nodig om er nog een contactpunt aan toe te voegen dat vooral misbruikt zal worden door de industrie om mensen aan het platform te binden om manieren waar de functionaliteit in kwestie nooit om zal vragen.

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 26 augustus 2025 21:47]

Wijzen op nieuwe hits en podcasts, is dat niet wat spotify in de basis zelf al zou moeten doen?
Toen ik een tiener was, was muziek meer dan vermaak. Het was een manier om je identiteit te laten zien en te delen met vrienden en bekenden.

Ook weten we niet wat de strategie van Spotify is, ik zou me niet verbazen als het via Spotify bijvoorbeeld mogelijk wordt op in contact te blijven met je favoriete artiest.

Maar toch niks mis mee dat een APP gaat testen wat werkt. Ze zullen ook vast marktonderzoek hebben gedaan en de vraag is of wij de doelgroep zijn voor deze functie...
Ook weten we niet wat de strategie van Spotify is, ik zou me niet verbazen als het via Spotify bijvoorbeeld mogelijk wordt op in contact te blijven met je favoriete artiest het mediateam van de platenmaatschappij van je favoriete artiest.
fixed that for you ;)
FF via WA/Signal etc een playlist delen is net zo prima.

Maar goed ik heb vooral persoonlijk geen behoefte aan een extra app met een sociaal netwerk eromheen waar je ook weer op moet letten etc. Schoenmaker blijf bij je leest...

Ik hoef ook geen muziek in Signal , etc.
Ik denk persoonlijk dat je de plank compleet misslaat in de manier waarop je denkt dat jongeren met muziek om gaan, en dat er maar heel weinig mensen ineens via Spotify gaan chatten over muziek ipv de kanalen die ze nu al hebben.

Maar wie weet, misschien slaat het wel aan. Ik zou persoonlijk liever zien dat Spotify alle social media rommel eruit sloopt maar ik ben al voorbij de 30 dus ik zal vast niet meer hun doelgroep zijn :+
Waarom zou je dat niet gewoon op Whatsapp of een Discord doen?

Ik zie echt niet zo goed in waarom het bedrijf hier tijd en moeite aan besteed. Ook omdat het ze ook weer opent voor allerlei moderatie en verantwoordelijkheidsproblemen.
Een geweldig voorbeeld van Wikipedia: Feature creep, er zijn voldoende apps om berichten mee te versturen en het vervuilt de muziek app heel veel.
Bij mij riep het voornamelijk enshittification op.
Wikipedia: Platformverval

Lees de definitie is goed, en hoe is dit platformverval?

Begrijp me niet verkeerd hè? Ik zit er ook niet op te wachten, en het voegt voor mij ook niets toe, maar ik zie niet hoe dit het beter maakt voor de aandeelhouders ten koste van de gebruikers?
hoe dit het beter maakt voor de aandeelhouders ten koste van de gebruikers?
Voor de aandeelhouders: gebruikers blijven misschien langer hangen op het platform, dus meer engagement, dus line goes up, dus meer geld.

Voor de gebruikers: zwaardere app, drukkere/verwarrender interface, verdere vendor lock-in, en versplintering van chat-platformen.

En dan komen er natuurlijk allemaal mogelijkheden voor Spotify bij om meer data te verzamelen, AI's te trainen en reclame te maken of te pushen. Want natuurlijk blijft het niet bij alleen maar chatten met je vrienden. Daar komen uiteindelijk ook chatbots en allerhande 'promo's' bij.
Plus de mogelijkheid om de kosten in de toekomst te laten stijgen. Want overstappen naar een andere muziek dienst betekend dan ook het verlies van je chat contacten, wat de drempel om over te stappen verhoogd.
Chat is de eerste stap, daarna kunnen ze de Discord-kant op gaan en lekker veel diensten proberen te verkopen. Zodra een bedrijf iets met externe aandeelhouders doet krijg je dit soort onzin.
Enshitification en feature creep kunnen hand in hand gaan. ;)
Dit is idd wederom een schoolvoorbeeld van enshittification.
Uiteraard wordt het binnenkort dan ook weer duurder voor iedereen want ja, dat stukje van het platform moet ook onderhouden worden....
Dit is ook wat ik ook vind wat WhatsApp is geworden, allemaal socialmedia features hebben ze erin gestopt en voorheen was het gewoon een app die een ding goed deed en dat is met mensen die je kent kunnen chatten. Spotify is een app voor het luisteren van muziek, daar zou ik juist niet met andere mensen willen chatten. Maar goed dat ik geen Spotify meer gebruik en al een tijd over ben op Youtube Music.
Laten we eerst eens zien of het nuttig is ipv het van tevoren al af te fikken. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen van zaken die van tevoren geen goed idee leken, maar achteraf juist briljant bleken. Gewoon proberen dus
Je moet niet functies toevoegen als die "misschien handig" zijn. Dat is nou juist de valkuil van feature creep. Je moet kijken wat je belangrijkste doel van je applicatie is (Spotify: muziek spelen) en kijken of je nieuwe functionaliteit dát verbeterd. Een systeem om berichtjes te sturen is dat hier niet. Desnoods maak je dan een losse app "Spotify Messenger".

Alleen zien ze Spotify meer als een "platform" waardoor het uiteindelijk de facebook/instagram/X/etc kant op gaat. Maar dan met muziek. Ik vind dat niet nodig. 1 app voor alles is gewoon heel erg inefficient.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 26 augustus 2025 20:50]

Beperkt aantal voorbeelden. Er is een veelvoud, een bijzonder groot veelvoud aan voorbeelden waar het gewoon slecht is.
Stop het dan in een beta of early-access. Ik betaal voor die dienst en wil die graag ongestoord kunnen gebruiken zonder al teveel wijzigingen in functionaliteit of interface.
Er zijn zoveel dingen die ze zouden kunnen fixen aan die app, maar in plaats daarvan kiezen ze ervoor om dingen toe te voegen waar niemand om gevraagd heeft.
Laten we nou niet allemaal gaan wijzen naar de shareholders en project managers of hun bloeddruk schiet omhoog. :+
Helemaal Winamp gevoel inderdaad.
Het is ook een mooi voorbeeld van Zawinski's Law: elke app breidt uit totdat het een chatfunctie heeft.
Laat het alsjeblieft een optionele feature zijn die je zelf wel of niet kunt inschakelen.
Ik hoef echt geen chats te ontvangen wanneer ik muziek aan het luisteren ben. Dat is mijn zen moment.

Echt, stop met dingen te maken waar niemand om vraagt. Genoeg chat alternatieven...
Volgende stap is Spotify niet meer kunnen sluiten zonder dat de muziek stopt zodat je geen andere chat-apps kunt gebruiken :+ .
En een AI die een gesprek begint over de nieuwe releases van de meest betalende platenmaatschappij.
Ik wissel veel muziek uit met mijn vrienden. Als dit een beetje behoorlijk werkt dan zit ik hier zeker op te wachten.

Bij voorkeur dan wel alleen van mensen die ik zelf ook volg, maar ik neem aan dat zoiets het geval gaat zijn.

Ik hoef dan weer al die podcasts niet overigens. Helemaal prima als men meer features toevoegt maar ik zou graag zien dat dat ook uit kan, idem uiteraard voor een chatfunctie.

[Reactie gewijzigd door doltishDuke op 26 augustus 2025 22:37]

Wat mis je dan nog in de delen functie van Spotify?
Helemaal eens, ik gebruik Spotify al jaren voor het luisteren naar muziek. Als er geen mogelijkheid is om de chat functie uit te zetten dan is het voor mij een reden om over te stappen op iets anders.
Eens. Maar er zal op de een of andere manier wel geld mee te genereren zijn...
Afgelopen zondag stond ik met een bekende te praten die zijn Spotify aan had staan. Krijg ik 🤬 een popup, of ik mee wil doen met zijn 'jam'. Serieus? Laat me met rust. Ik luister muziek als ik dat wil, ik heb geen behoefte aan weer een programma dat denkt een 'community' te moeten worden.
Complete rommel inderdaad. Deze platform willen zo graag een kloon van elkaar zijn. Nog even en Spotify gaat z'n eigen TikTok-kloon videoplatform inbouwen in de app.
Er is al een soort tiktok achtige feed in Spotify, waarmee je snel nieuwe hits kan ontdekken.
Die functie is wel handig als je samen met vrienden muziek aan hebt staan en de rest de jam kan joinen om zo muziek in de wachtrij te kunnen zitten. Of als je met meerdere mensen in de auto zit en iedereen eenvoudig muziek in de wachtrij kan zetten of de muziek kan veranderen.
Dat is ook zo. Maar dat moet altijd een eigen keuze kunnen zijn. En ik vind het best ver gaan dat als ik bij iemand zijn auto even sta te kletsen en ik een nummer wil opzoeken, ik ongevraagd met een ander apparaat wordt 'gekoppeld' met de vraag of ik een jam wil starten. Er is ook geen optie om dit te blokkeren. Dat vind ik echt kwalijk.
Dit kan je gewoon uitzetten hoor. Ik heb in mijn app letterlijk de functie: mensen in de buurt automatisch uitnodigen voor een jam, uitgeschakeld
Dat heb ik ook uit staan😁. Ík werd uitgenodigd.
Schoenmaker blijf bij de lees!

Meer hoef ik volgens mij hierover niet te zeggen. Man man man. Dat Spotify gaat echt de verkeerde kant op, maar ze hebben het voor elkaar.... anno 2025 kan je ook een muziekstreaming app beetje bij beetje omzeep helpen met onzin features.

Voglende stap? Een eindeloos scrolbare tijdlijn? En Shorts, reels?
App wordt steeds zwaarder en bevat meer bugs. Ik wou dat er een Spotify Lite-app bestond voor muziek/audio en meer niet. Ik hoef geen chat en geen video's.
Leuk voor Android, voor iOS helaas (nog) niet beschikbaar.
Het ziet er interessant uit maar is voor mij niet te downloaden.

"Deze is app is niet beschikbaar op Google Play in jouw regio." Als ik in de playstore op de telefoon zoek.

Online krijg ik de melding "Deze app is niet beschikbaar voor je apparaten.".
Spotify is hiermee gestopt. Hoewel de Spotify-app bijna dagelijks een update krijgt, heeft de oude Spotify Lite geen update meer gehad sinds 26 aug 2024 en werkt het al maanden niet meer.
Werkt dat wel in Nederland?

Ik krijg "This item isn't available in your country.". Had 't graag willen gebruiken.
Er zijn alternatieven.

Ik zelf ben een paar jaar geleden (na een bijzonder frustrerende ervaring met Spotify's klantenservice) op YouTube music overgestapt. Tot mijn verbazing was het functioneel en qua aanbod bijna 1:1 hetzelfde (maar dan plus het aanbod van alle muziek die toevallig op YouTube staat). Het enige wat ik nog steeds mis is albums sorteren op artiest (waarom zoiets basaals niet mogelijk is, geen idee).

Uiteraard heeft YouTube ook zijn minpunten, maar ik wilde vooral aangeven dat je niet per se vast zit aan Spotify.
Schoenmaker blijf bij de lees!
Precies! Netflix, ga weer is videobanden per post opsturen, en Samsung. Terug naar de basis.. Rijstkokers!! Of nog erger. Amazon. Ga is gewoon lekker boeken verkopen in plaats van marktleider zijn in cloud-platformen.

Uiteraard is dit een compleet onzinnige feature. Begrijp me niet verkeerd, maar mogelijk zitten hier mensen wel op te wachten. Je luistert met een groepje naar een podcast, en je kunt commentaar live uitwisselen?
Serieuze vraag, luister jij wel eens tegelijkertijd een podcast met iemand? Ik heb dat serieus nog nooit meegemaakt. Tijdens een voetbalwedstrijd ,F1 race of een ander live gebeurtenis kan ik me dit voorstellen, maar anders echt niet.
Ikzelf niet, maar ik luister ook geen podcasts. Het was ook maar een voorbeeld. Spotify heeft ook die Jam-functie en dat je samen met vrienden kunt luisteren. Allicht dat het daar op inhaakt?

Ook daar gebruik ik persoonlijk niet. Voor mij is Spotify een soort reclamevrije radio (ik pak meestal een paar Spotify-playlists, en daar doe ik het mee.)

Maar goed. Het feit dat jij en ik het niet doen, zegt niets over de rest van de wereld, natuurlijk. Ik doe niets met WhatsApp-statussen. M’n dochter (11) doet daar heel veel mee. In haar kring is dat een serieus ding.
Thanx, en ja de jam functie ken ik en paar keer gebruikt, maar dan was ik met dezelfde mensen in dezelfde ruimte, geen chat voor nodig. Er zal altijd wel een doelgroep zijn voor elke toegevoegde functie maar het voelt wel aardig onnodig. App wordt complexer, meer kans op bugs, mogelijk prijzen omhoog, voelt toch een beetje schoenmaker blijf bij je leest. Maar goed, we hebben er helaas geen stem in, dus we gaan het zien. Helaas kan er vaak bij dit soort toevoegingen niks uitgeschakeld worden, zelfde als bij jouw voorbeeld van WhatsApp-statussen, gebruik het ook totaal niet maar uitzetten en uit beeld brengen is niet mogelijk. Toch jammer.
Je luistert met een groepje naar een podcast, en je kunt commentaar live uitwisselen?
Whatsapp? Signal? Meta messenger? Tweakers DM?
De commentaren hier lezend tel ik tot nu toe welgeteld 1 positieve reactie. Tweakers zijn overduidelijk niet de juiste doelgroep voor deze feature.
Nou als dat het idee is achter “we verhogen onze prijzen om onze service te blijven verbeteren”.

Waarom in godsnaam een chat in een muziekdienst.

Soms denk ik nog wel eens aan de goede oude tijd dat dat je 40k mp’s in eigen bezit had en die gewoon lekker afspeelde met Winamp
Waarom? Dat lijkt me overduidelijk: muziek verbindt mensen en brengt hen samen. Denk maar aan festivals, concerten en optredens. Muziek is onlosmakelijk verbonden met menselijke interactie. Daarom lijkt chatten over muziek mij het meest logische wat er is.
Chatten over muziek ja, maar daar heb je toch geen losse chatomgeving voor nodig in je muziek app? Waarom zou je dit niet doen via de bestaande platformen waarbij hun core business chatten is?

ik ben helemaal voor concurrentie overigens, maar ben wel voor een schoenmaker blijf bij je leest.
De Winamp tijd was zo slecht nog niet :). Maar voor een iPhone gebruiker is het eigenlijk net zo makkelijk om een nummer te kopen via iTunes en dit in de Music app af te spelen, als een abonnementje op Apple Music/Spotify aan te schaffen.

Ik ben een jaar of twee geleden gestopt met de muziek streaming diensten en weer begonnen met muziek kopen. Voornamelijk omdat ik merkte dat ik bij streaming diensten helemaal niet bewust bezig was met muziek en niet kon opnoemen welke artiesten ik nu luisterde en leuk vind. Daarnaast merk ik dat de bijna oneindige keuzevrijheid muziek luisteren voor mij niet leuker maakt. Met 100 albums kom ik al een heel eind.

Bijkomend voordeel is dat je de gekochte digitale muziek gewoon op een CD kan (en mag) branden voor bijvoorbeeld gebruik in een oudere auto.
Maar de belangrijkste vraag is hier natuurlijk: mag je binnen de app ook chatten met een taalmodel?
Ik zit te wachten op een AI DJ die tussen elke 3 nummers een kwartier over onzin kletst om dan het meest hersendode 'radio-belspel' te spelen met een andere AI die simuleert dat hij met een aardappelmicrofoon in een windtunnel staat.... Natuurlijk uit te zetten voor 3,99 per maand extra
1 dj en 3 sidekicks die continu lachen om niks.
Weer een excuus om de prijzen te verhogen: functionaliteiten waar niemand op zit te wachten.
Daar hebben ze dit niet als excuus voor nodig hoor.

Exact 2 jaar geleden betaalde ik 9,99. Een jaartje later 10,99. Intussen €12,99.

Als ze dit soort features met dat extra geld ontwikkelen is het misschien tijd om toch weer op te gaan zeggen... want de app is ook elke update slechter in het simpel afspelen van muziek en playlist beheer.
Ah, heel interessant.

Waar blijft Spotify HiFi (lossless audio)? Wil je iets hebben waardoor je potentieel meer geld kan vragen voor een abonnement? Begin daar en niet met deze bloat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 augustus 2025 20:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.