Spotify verhoogt prijzen wereldwijd, maar niet in Nederland en België

Spotify verhoogt wereldwijd zijn prijzen, maar niet in Nederland en België. Dat gebeurde in april al. Nu voert het bedrijf die prijswijziging in een groot deel van de rest van de wereld door, maar Spotify bevestigt aan Tweakers dat dit niet voor de Benelux geldt.

Spotify zegt in een blogpost dat het de prijzen van Spotify Premium 'in meerdere markten in Zuid-Azië, het Midden-Oosten, Afrika, Europa, Latijns-Amerika en in Pacifisch Azië' verhoogt. Het bedrijf stelt klanten 'in de komende maand' op de hoogte via een e-mail, maar de muziekstreamingdienst geeft geen gedetailleerd overzicht van welke prijzen er met hoeveel stijgen.

Spotify bevestigt aan Tweakers dat de prijsstijging in Nederland en België niet aan de orde is. "Dit geldt inderdaad niet voor de Nederlandse en Vlaamse markt", zegt een woordvoerder. Vermoedelijk gaat het om dezelfde prijsstijging die Spotify in april doorvoerde. Toen stegen de prijzen in Nederland en België met tussen de 1 en 4 euro. Een Premium-abonnement kost sindsdien 12,99 euro in Nederland en 11,99 in België. De nieuwe prijsverhoging komt daar dus niet nog bovenop.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

04-08-2025 • 17:24

231

Submitter: tonka

Reacties (231)

231
231
81
3
0
120

Sorteer op:

Weergave:

Voor 2 euro extra heb je youtube music én geen reclame meer op youtube.
Ja, laten we dat allemaal doen en vervolgens balen dat er weer een Europees product ten onder gaat. Apple music,Youtube music en Amazon Music gaan oneerlijke concurrentie aan met Spotify. Apple, Google en Amazon kunnen meerdere diensten aanbieden voor een concurrerende prijs zonder daar winst uit te hoeven halen.
Spotify vraagt het hoogste bedrag van alle streamingdiensten en biedt de laagste kwaliteit audio, nu snap ik wel dat voor 99% de kwaliteit van de stream totaal niet boeit, maar ik ga geen spotify draaien op mijn stereo systeem, heb het wel een kans gegeven, maar het is echt zonde van de speakers en versterker om zo'n signaal erin te stoppen.

Tidal, Qobuzz, Apple music allemaal high res en maar 9,99 per maand, opzich als ze het kwaliteitsprobleem zouden oplossing, kan ik best over het prijsverschil heen, zeker omdat spotify unmatched playlists heeft.
Ik lees steeds dat de kwaliteit van Spotify niet goed zou zijn, om dat voor mezelf eens uit te zoeken heb ik eens voor 1 maand het proefabonnement van Tidal geprobeerd.

Ik wou wel eens horen hoe goed MQA en Dolby Atmos muziek zou klinken op mijn toch niet kinderachtig geluids systeem.

Wat een teleurstelling, gewoon stereo streams klinken daar echt niet beter, ook de Atmos tracks had ik echt wel meer van verwacht. Het aantal tracks in Atmos valt om te beginnen erg tegen, het is dikwijls hilarisch gemixt, voorlopig is het meer een gimmick voor mij.

Ik heb super resultaten met Spotify connect, de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik eigenlijk altijd in extended stereo (bij andere merken soms ook wel all channel stereo genoemd) luister.

Ik doe dit op een Pioneer SC-LX 801, 7.2.4 systeem. Dat klinkt ronduit INDRUKWEKKEND. Eender welk genre of stijl, mits een paar kleine tweaks misschien aan bass of treble, klinkt het zo goed als ALTIJD minstens zeer goed.

Je bent natuurlijk altijd gebonden aan de originele mix.

De non believers mogen altijd eens naar een demonstratie komen luisteren.
Ik luister meestal ofwel in de auto, met een simpel geluidssysteem -overigens wel met subwoofertje-, of thuis met Sonos (dat nou niet bekend staat om de geweldige geluidskwaliteit). Het verschil in geluid en geluidskwaliteit tussen Spotify en Apple Music is gigantisch. Ook met de koptelefoon of IEM’s enorm verschil. Het enige waar ik geen verschil mee hoor zijn de Shokz. Ik ben trouwens niet overgestapt vanwege geluidskwaliteit, gewoon grappige bijkomstigheid wat mij betreft.

Ben wel met je eens dat Atmos muziek weinig extra toe lijkt te voegen, soms denk ik verschil te horen, maar waarschijnlijk is dat subjectief.

Waar je op luistert lijkt dus uit te maken.

Een goed 7.2.4 systeem lijkt me wel erg gaaf trouwens, maar nog even blijven sparen. Mij lijkt dat Atmos in films op zo’n systeem wel echt indrukwekkend is. Als ik op je aanbod van een demonstratie in zou willen gaan zou het hierom zijn.
Standaard staat de streaming kwaliteit van Spotify op "Automatisch". Probeer het eens met deze op "Zeer hoog", dan is het verschil niet te merken.
Helaas, stond volgens mij altijd al op zeer hoog. Nu natuurlijk niet meer, want ik heb geen Premium meer. Kan het zijn dat ‘automatisch’ later is toegevoegd en dat de App de kwaliteit toen automatisch van Zeer Hoog naar Automatisch is veranderd? Dan zou dat nog wel kunnen.

Ik heb m’n vrouw en een vriend, die beiden aangaven verschillen in geluidskwaliteiten nooit te horen, mee laten luisteren. Beiden wilden op voorhand eigenlijk aantonen dat ze ook hier het verschil niet zouden horen en dat het iets subjectiefs was dat ik in m’n hoofd haalde, maar beiden hoorden ook duidelijk verschil. Wat m’n een vriend van me zei sprak boekdelen: “ok, verschillen in geluidskwaliteit hoor ik meestal niet, maar dit verschil is wel heel erg groot.”

Ik ga niet terug naar Spotify. Het (vermeende ;)) verschil in geluidskwaliteit was nooit de reden om over te stappen, maar een leuke bijkomstigheid. Reden voor de overstap was prijsverhoging en true shuffle. Keuze voor Apple vanwege Apple One incl Cloud en ATV+. Dat Apple Music minder goed is in nieuwe muziek aanraden neem ik voor lief.
Op Android is het een bekend probleem bij Spotify dat de automatische volume leveling problemen geeft. Maar ik kon zo snel niet iets vinden in mijn iPhone instellingen (nam even aan dat je een iPhone hebt).

Bij mijn Android toestel staat deze automatische volume leveling uit sinds we een BMW rijden, in de Mazda hadden we er nooit last van. Maar in de BMW is het alsof je de speakers achter een gouden gids hebt verstopt met die functionaliteit aan. Staat de optie uit, is het goede kwaliteit.

Inderdaad niet zo goed als de lossless van Tidal, echter is dit in de auto verwaarloosbaar met rijwind/rolgeluid. Op de set thuis is het verschil duidelijker, maar daar draai ik toch CDs als ik kwaliteit wil. (en het beperkte aanbod op Tidal speelt parten)
Kan je beschrijven wat de verschillen zijn? Ik ben benieuwd of het de codering is, of iets anders dat een van de diensten met het geluid doet.
Het geluid is op Apple Music harder, dat is het eerste dat opvalt. Dus volume omlaag tov Spotify. Vervolgens is er meer definitie: je hoort gewoon meer, meer geluidjes in popmuziek, de bas is helderder (minder zompig, strakker, beat en baslijn beter van elkaar te onderscheiden), de stemmen beter te verstaan, de geluiden vallen minder in elkaar weg. Getest in de auto via CarPlay en thuis via Sonos, oftewel totaal verschillende manieren van afspelen, maar wel telkens onderling op dezelfde speakers tegen elkaar getest. Kan je hier iets mee?
Natuurlijk is mijn 7.2.4 systeem echt wel de MAX voor Atmos films en series. Ik woon in een bungalow, dus alleenstaand, dus het volume opendraaien is geen probleem. Wanneer ik alleen thuis ben verduister ik soms de hele ruimte en draai het volume open, wat een ervaring iedere keer weer.

Ik heb ook een 98 inch scherm, dus kom je wel dicht in de buurt van een bioscoop ervaring.

Scherm is minder groot, maar geluid is grootser en meer indrukwekkend dan in de cinema.
Off-topic: die versterker staat in de Pricewatch als 9.2. Kan je daar dan een 7.2.4 systeem mee bouwen? Kom je dan geen 2 kanalen tekort?
De pioneer SC-LX 801 heeft 9 versterkte kanalen, met een extra stereo versterker of 2 actieve speakers kan je er 11 aansturen.
Ik heb zelf 5.1.2 met een 77 inch Oled, sorry, maar ik vind het geluid en ervaring veel fijner dan de bios.
In de bios maakt het heel erg uit waar je zit. Maar het beeld doet altijd onder van mijn beeld thuis en kwaliteit door de positie ook vind ik.
Een surround versterker is al helemaal niet bedoeld om alle verschillen in stereo te laten horen, op mijn marantz cinema 30 is er weinig tot geen verschil met spotify connect en tidal, echter als ik naar de stereo set wissel en stream via de eversolo dmp a10 met hegel H30A en P30A hoor je het verschil blind ook zonder dat je audiofiel bent.
Ga dit nog eens beluisteren op sonus faber amati’s of een stel Dynaudio’s met een accuphase e-800s of een Gryphon Diablo 333 en dan praten we weer verder, goed? en kijken of je het verschil nog steeds niet hoort. Niets neerbuigends over jou set, maar jou set heeft absoluut niets met high end te maken. Je moet er vooral van genieten, maar een receiver die jij noemt laat absoluut niet alle nuance verschillen horen. Spotify is de slechtste van alle streamer diensten. Klinkt gecomprimeerd, zelfs slechter dan goed gemaakte mp3’s
Ja, met een set van 100.000€ ga je het kwaliteitsverschil goed horen, met een van 500.000€ nog beter.

Wat ik vooral bedoel, is dat je met een goede set van 12 tot 15.000€ een ongelofelijk goede klank kan realiseren. Iemand die graag analytisch luistert op een stereo set: veel plezier ermee.

Ik luister graag zoals hierboven beschreven, klinkt in de hele leefruimte met open keuken echt zeer goed.

Ook als je er voor gaat zitten op de luisterplek, vind ik het heel erg goed. Open, breed, diep, met mooie plaatsing van instrumenten en stemmen. Als de luidsprekers visueel niet zichtbaar zouden zijn , zouden ze heel moeilijk aan te wijzen zijn, de klank komt mooi los van de luidsprekers.

Ik heb de versterker en luidsprekers al enkele jaren, ik woon hier nu 3 jaar in dit huis, het heeft me wel maanden tijd gekost om het te doen klinken zoals het nu klinkt en ik wil. Ik ben zelf muzikant en heb ervaring met studio-opnames en geluidstechniek, daarom wist ik ook dat plaatsing van speakers en vooral subwoofers cruciaal zijn. Ook equalising kan bij deze amp per kanaal worden bijgesteld, wat ik dan ook doe. Je hebt wel wat kennis en inzicht in de materie daaromtrent nodig.

Om hierbij weer on topic te komen, op de juiste manier klinkt ook Spotify heel goed.
Met en goedkope tot extreem dure audio-apparatuur ontstaat altijd een ander klankbeeld lijkt het. Wat mooi of niet mooi is, is dan weer subjectief.

Is niet gewoon te herleiden wat de compressie ratio is van de streams?
daarom wist ik ook dat plaatsing van speakers en vooral subwoofers cruciaal zijn.
Geen kritiek (want ik denk dat ik het 'goed' horen ook niet beheers) - maar was het niet zo dat juist de plaatsing van de subwoofer minder nauw luisterde? Omdat de lage tonen veel minder richting hebben? Wel kan het natuurlijk uitmaken of er veel demping omheen zit.
De plaatsing van een sub kan enorm veel verschil maken, je kan hem eender waar plaatsen, je zal altijd wel voldoende bas kunnen creëren.

Maar voor correct fasegesdrag, oncontroleerbare dips en pieken is het nooit slecht om toch maar wat te experimenteren met een correcte plaatsing.

Zeker bij subs die enkel een 0° of "omgekeerde" 180° fase hebben is het niet evident als de sub bvb wat verder van de hoofdkanalen afstaat om dat echt juist te hebben.

Bij bvb SVS subs kan je ten 1ste de fase 180° draaien, maar heb je ten 2de ook een traploze regelaar die je tussen de 2 uitersten kan inregelen.

Het fasegedrag echt correct hebben maakt het verschil tussen ok geluid en goed geluid.
Hallo audiofieltje, heb jij dan een set staan thuis die op het niveau zit van de apparatuur die je daar aanhaalt?

Ik weet dat mijn set niets met high-end te maken heeft en dat pretendeer ik ook niet.

Je voelt je precies al aangevallen omdat ik beweer dat Spotify wel goed klinkt bij mij.

Geloof me maar, ik geniet met volle teugen van alles wat ik bekijk en beluister, vooral omdat ik de kunst versta van het onderste uit de kan te halen met wat ik tot mijn beschikking heb en mij kan permitteren.

Zou ik als het kon een set van honderdduizenden € kopen om "high-end" in stereo te luisteren? Nee, eigenlijk niet.

Als ik reviews lees over high-end apparatuur moet ik er dikwijls toch mee lachen: "je ziet de zangeres mooi voor de gitarist rechts van de piano het beste van zichzelf staan geven". Het gaat dan eigenlijk over een studioplaat, die helemaal op aparte tracks wordt opgenomen en dan gemixt door een technicus/producer. Dus van een soort natuurlijke staging is helemaal geen sprake, toch worden zulke uitspraken verzonnen. Een echte stereo opname waar je natuurlijke staging op zou kunnen horen wordt met 2 gematchte microfoons gedaan, en buiten klassieke muziek zou ik niet weten waar je zulke opnames kunt vinden in moderne genres, zelfs niet van live opnames.

Daarmee wil ik alleen maar aantonen dat het gemakkelijk is iemands bevindingen neer te halen, maar het gaat niet om geld of apparatuur, niet om de dikste, grootste of duurste, het gaat bij mij om plezier en genieten en er voor mezelf de sport van te maken om kleine verbeteringen te kunnen realiseren met plaatsing, afstellen en tweaken van wat ik heb.

Maar als je me uw Gryphon Diablo i.c.m. uw Sonus Fabers eens wilt laten horen, ga ik graag op uw uitnodiging in.

Groetjes Tchiele
En mqa was pure oplichting, dat was het al
Vanaf dag 1
Mede om die reden stream ik zelf inderdaad ook niet.

Ik maak van geen enkele streaming dienst gebruik, en speel zelf alles af van eigen cd's, klinkt misschien ouderwets, maar ik heb hierdoor wel de volledige controle over mijn eigen muziek, en heb altijd minimaal cd kwaliteit (afgezien van de kwaliteit van opnemen en masteren door bands en maatschappijen, wat bij streaming diensten niet anders is...)
En de maker ziet er nog wat van terug ook!
Ik vind die discman alleen zo onhandig bij het sporten ;-) En inderdaad, er is bij mij ook al vaak muziek uit playlists verdwenen omdat... nobody knows... Dus de controle is inderdaad wel wat waard ja.

Er zijn streamingdiensten die inmiddels net zo goed - of betere - kwaliteit bieden dan CD's (44/16/1411). Maar zo gauw Bluetooth in the mix komt, verlies je utieraard de wedstrijd. Al is zelfs Bluetooth betere kwaliteit dan Spotify (of Youtube music) tegenwoordig.

Voor de artiest is het sowieso beter wanneer je een CD of LP van ze koopt.
Ik heb 3 maanden Tidal genomen vanwege de 'betere' kwaliteit. Kan het verschil met Spotify echt niet horen (op een audiofiele headphone). Tidal Android app had issues in de auto en bestond niet voor de OnePlus watch. Dus uiteindelijk Tidal maar weer opgezegd.
Wat noem jij een audiophiele headphone? Op zijn minst toch wel een Hifiman Arya Stealth of unveiled, of een Audeze lcd-x en als amp violectric of burson soloist gt4. Altijd zo grappig die vergelijkingen, maar ze pakken dan niet het spul die dergelijke verschillen ook kunnen laten horen, no disrespect trouwens
Speel je dan op een telefoon of laptop zonder DAC ofzo? Want de Dali IO-12 zou dit ook duidelijk moeten kunnen laten horen, het verschil.
Telefoon met hogere kwaliteit bluetooth protocol. Naam even kwijt, APTX?. En Spotify gezet op altijd hoogste kwaliteit leveren in de settings.
Ja dat schiet niet op, dat is eigenlijk de op 1 na laagste kwaliteit die je kan hebben, je zou eens een externe dac moeten gebruiken zoals de audioquest dragonfly cobalt of iets van fiio, dan kan je nog zoveel meer uit je koptelefoon halen!
Ik wil uit de combo 'telefoon en draadloze koptelefoon' het beste geluid zonder verdere hardware. En als ik dan spotify en tidal vergelijk maakt het geen verschil. Tuurlijk kan ik extra hardware kopen en misschien hoor ik dan wel verschil. Maar ik wil geen extra gedoe. Dit werkt nu soepel en makkelijk.
Hangt het niet veel meer af van omgevingsgeluid en eigen gehoor? Dat gehoor van ons is echt geen absolute sensor lijkt mij.
Het hele idee dat alleen extreem dure apparatuur het 'juiste' is klinkt altijd wat ....'extreem'... ;)
Dat dus, een daarom gaan Europese producten ten onder. Daarom heb ik Tidal hi res family. Europese bedrijven en de EU moeten zichzelf in de spiegel kijken en zich afvragen hoe lang ze mijn megalomane politiek willen blijven bedrijven in plaats voor hun eigen burgers te staan.
Tegenwoordig wordt er redelijk wat gejammerd als de consument kiest voor een niet-Europees product. Het probleem is dat Europese producten tegenwoordig niet altijd meer de kwaliteit hebben die ze ooit hadden.
Dat HiFi geluid bij Spotify is daar inderdaad zo'n voorbeeld van. Zelf vind ik het wel gebruiksvriendelijker dan bvb Apple Music. Dus dan moet je keuzes maken.

Lichtjes offtopic, maar pak een voorbeeld bij auto constructeurs: wat er met Stellantis de laatste tijd gebeurt. Ik denk dat je beter met een Chinees of zeker Koreaans merk rondrijdt ipv met een Citroën of Peugeot tegenwoordig. Zegge dat die laatsten ooit oerdegelijke vooruitstrevende wagens maakten.

Maar goed, ik vraag me echt af wanneer men zich op dat punt in Europa eens gaat herpakken.
Scheve vergelijking, Apple is niet alleen een streaming dienst. Spotify is ver uit groter en populairder dan streaming dienst only bedrijven uit Amerika. Moeten ze dan ook hardware en eigen CPU’s produceren, een eigen zoekmachine maken en een eigen OS maken om te kunnen concurreren met Google en Apple?
Neen dat niet, maar wel een totaalpakket aanbieden waar ze goed in zijn, nl streaming.
Hoe lang is men bij Spotify al bezig over die HiFi kwaliteit? De concurrentie doet dit nu toch al een tijdje.

Daarom dat ik hierop reageerde en een vergelijking maakte met de autowereld. Waar men in Europa vroeger altijd het neusje van de zalm op technologisch vlak uitbracht, doet men dingen tegenwoordig altijd maar half.

Wat je zelf ook aanhaalt dat Spotify veruit groter en populairder is klopt wel en zal imo niet snel veranderen. Maar veel Europese bedrijven teren nog altijd op hun imago van jaren en voelen zich onkwetsbaar. Dat is bij auto's zo, dat is bij elektronica zo (Miele al voorbeeld genomen waar ik zelf dagelijks werkzaam bij ben).
En kijk hoe het destijds Nokia vergaan is...

Ik heb zelf ook een wasmachine van Miele, een Spotify abonnement en een Loewe televisie. Op zich ben ik van al die dingen wel tevreden, maar de echte reden is dat ik er via het werk voor een leuke prijs aankom en tevens de onderdelen gunstig kan bekomen als het fout loopt.
Ook om die reden staat er een Duitse auto op mijn oprit. Zeker voor dat laatste: no way dat ik nog met een Europese wagen blijf rijden als mijn garagist er morgen mee besluit te kappen. Via de officiële wegen snijden de Europese merken een hele hap vlees uit je billen als er wat mee is.


Dus ja, waarom zou je dan als consument persé Europees moeten kopen?
Spotify heeft echt een beroerde kwaliteit. Youtube music is iets beter. Maar niet veel.
Waarom zouden we moeten balen als een “Europees” product ten onder gaat, puur omdat het “Europees” is of ooit was? Dan doen ze immers duidelijk iets niet goed als ze stuk gaan, anders had het de consument wel aangesproken of was hun businessmodel op orde. Koste wat het kost “Europees” steunen, wat ze ook flikken en hoe ondermaats de kwaliteit/prijs:kwaliteitverhouding ook is, vind ik heel vreemd. Zeker als het om Just Another Big Corp ala Spotify gaat, wat overigens grotendeels in Amerikaanse handen is. Maar ieder z’n ding. :)

Ik ben voorstander van het steunen van de (semi-)lokale economie, waarbij die van NL het belangrijkst is, maar niet koste wat het kost. Als we werkelijk zouden moeten huilen om zo’n bedrijf als Spotify, dan denk ik dat er een heel ander probleem speelt: er zijn veel te weinig “Europese” concurrenten voor Spotify. En het is veel en veel te makkelijk om de Amerikaanse partijen daar (exclusief) de schuld van te geven.
Streaming is gewoon een erg lastige markt. Al die andere bedrijven verdienen hun geld op een andere manier dan via streaming van muziek. Netflix doet het goed omdat ze zich richten op eigen content. Dat is met muziek wel wat lastiger dan met films en series waar veel meer aanbod in is.
Dat is met muziek wel wat lastiger dan met films en series waar veel meer aanbod in is.
Spotify kan toch prima artiesten in contract nemen om muziek te maken, zoals Netflix dat ook doet met film producenten? Muziek lijkt mij veel simpeler/goedkoper om te maken dan een speelfilm / televisie serie.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @drdelta6 augustus 2025 08:20
Ik ga niet liegen exclusieve muziek voor streamingdiensten klinkt als een nachtmerrie. Moet je voorstellen dat je voor Iron Maiden een Spotify-abo moet nemen maar als je ook Black Sabbath wil luisteren moet je Tidal erbij nemen.
Dat is toch exact hetzelfde probleem als met de streamingdiensten als Netflix? Als ik Stranger Things, House of the Dragon, Loki, Clarksons Farm en Severed wil kijken heb ik al 5 verschillende abonnementen nodig. :+

Eens dat dit een nachtmerrie is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar die nachtmerrie leven we al in voor films en series, dus het is niet heel gek als die platenboeren het ook gaan flikken. En er zijn al momenten geweest dat er exclusieve lanceringen zijn geweest bij o.a. Spotify, Apple Music en Tidal. Het enige verschil is dat bij exclusieve lanceringen van films en series je genaaid wordt omdat het plot binnen een dag ergens wel gespoild wordt tenzij je tijdelijk digitaal kluizenaar wordt, maar met muziek is dat gelukkig nog een stuk minder problematisch.
Deezer en Qobuz zijn kwalitatief hoogstaande Europese alternatieven. Bonus: ze steunen AI muziek niet (Spotify wel) en als je politiek interessant vindt, Spotify doneerde een enorme bak geld aan Trumps inauguratie diner.
Deezer vind ik niet lekker werken, maar Qobuz ken ik nog niet. (Ze zijn trouwens wel aan de prijs met €16/mnd, voor €1 meer heb ik Apple Music Family. oO) Kan je daar toevallig ook je eigen nummers uploaden naar je bibliotheek en alle metadata aanpassen? Dat zijn twee van m’n meest geliefde functies van Apple Music. :)
Tegenwoordig wil ik graag af van Amerikaanse producten en laat Spotify nu een Zweeds bedrijf zijn. Google is een vreselijk naar bedrijf geworden aan wie ik zo weinig mogelijk geld wil besteden. Laten we meer Europees denken ipv elke keer in de Amerikaanse gebakken lucht te geloven. En ja dan mag het best wel duurder zijn.
Het is juist dat Spotify van oorsprong een Zweeds bedrijf is. Alleen door de beursgang hebben ze ook veel Amerikaanse aandeelhouders.

bron: https://www.fool.com/investing/how-to-invest/stocks/who-owns-spotify/
Aandelen kopen dus! Dan zijn ze weer in europese handen. 8)7
Wst kijk je dan ganse dagen dat dit het waard is? De laatste keer dat ik actief op YT iets opgezocht heb was voor een review van een digitale piano... waar geluid en video een meerwaarde hebben.

99% van de "content" op yt kan perfect een blogpost zijn.

[Reactie gewijzigd door devilkin op 4 augustus 2025 20:59]

Wow dit is wel een cultuur shock voor mij deze comment, samen met de blogpost comment denk ik dat je wat ouder bent? Meeste jongeren kijken tegenwoordig exclusief of merendeels Youtube.

Dit voelt een beetje alsof je iemand vraagt waarom je Google gebruikt. Of waarom je voor Netflix zou betalen als je een DVD kan huren.
Zwaar offtopic weliswaar :)

Ik ben 40+, dus wss wel bij het oudere publiek hier(?).

Ik erger me dood aan het feit dat zoveel zaken in video gegooid worden maar dan niet doorzoekbaar zijn, en ik niet op 1-2-3 kan het stukje eruit halen wat nuttig is voor mezelf. Nee, geen nood aan de persoon zijn gezicht, stem, ads, backstory, weet ik veel wat nog meer ;) video reviews doen het helemaal niet voor me tenzij het effectief meerwaarde heeft (voor een wagen snap ik het wel nog ;))

Zelfde dat ik een game stream na 5 minuten afzet wegens boring (ik game graag maar ik heb geen interesse om iemand te zien gamen), een coding stream me al helemaal niet kan boeien, en ik nog nooit een sportwedstrijd bekeken heb (maar wel heel actief sport).

Sure, video is heel eenvoudig om maken (kijk maar naar de tonnen "kwalitatieve video" die elke dag op alle socials gegooid worden) en heel toegankelijk (iedereen met een smartphone, jammergenoeg?)... maar of deze toegankelijkheid nu net echt bevorderlijk is heb ik m'n twijfels bij.

Verder vraag ik je inderdaad waarom je nog Google gebruikt terwijl er kwalitatievere search engines zijn (Kagi bvb, of SearXNG) waarbij je antwoord niet volledig door een LLM wordt voorgekauwd (juiste technologie op de juiste plaats gebruiken), en een dvd speler heb ik al in geen decennia gezien :D gezien m'n tech park thuis denk ik wel dat ik mee ben... maar niet met de video-hype. Die laat ik met plezier passeren en steek m'n tijd in zaken die voor mij nuttiger zijn.
Ik zou het toch nog eens een kans geven want YouTube bevat véél meer content dan alleen maar product reviews of nutteloze vloggers.

Hier bevat mijn feed vooral video's over natuur, geschiedenis, astrofysica, astronomie, engineering, muziek, koken en ja ook dat zou een blogpost kunnen zijn maar een video maakt vele dingen toch meer behapbaar.

En ik val ook (bijna) in de categorie 40+ :D
Maar hij heeft wel een belangrijk valide punt en dit stoort mij ook (maar ik ben ook al wat ouder): Als je iets snel wilt opzoeken wil ik niet gedwongen een video van 10 minuten kijken voor iets dat ook in 1 regel of alinea tekst uitgelegd had kunnen worden. Verschrikkelijk...

En hetzelfde geldt idd voor AI zoekantwoorden. Die moet je alsnog gaan dubbelchecken via een niet-AI search dus zinloos. En het gevaarlijke daarvan is dat slimmere mensen zich daarvan bewust zijn, maar tante Truus neemt alles wat AI daar neerzet blind voor waar aan.
Als je snel iets wil opzoeken dan ben je bij YouTube aan het verkeerde adres maar dat weet je op voorhand dus heb je eigenlijk de verkeerde tool gebruikt niet?

Je hebt zeker een punt wat die AI zaken betreft, dat lijkt nergens op.
Als je snel iets wil opzoeken dan ben je bij YouTube aan het verkeerde adres maar dat weet je op voorhand dus heb je eigenlijk de verkeerde tool gebruikt niet?
Dat klopt natuurlijk. Ik had erbij moeten zeggen dat mijn probleem is dat sommige dingen alleen nog maar in YouTube filmpjes te vinden zijn. Want waarom dingen uitleggen op een wegpagina als je ook je eigen Youtube channel kunt creeren met volgers en allemaal video's van geforceerd minimaal 10 minuten o.i.d. omdat je anders geen advertentieinkomsten hebt...

[Reactie gewijzigd door remcos2 op 5 augustus 2025 14:47]

Als je iets snel wilt opzoeken wil ik niet gedwongen een video van 10 minuten kijken voor iets dat ook in 1 regel of alinea tekst uitgelegd had kunnen worden. Verschrikkelijk...
Dat is een probleem idd. Het is nu te makkelijk (en ook lucratief helaas) om juist video-informatie te publiceren. Maar dat is helemaal niet makkelijk om snel te raadplegen.
Maar ondertussen zijn veel mensen wel visueel ingesteld dus is het ook weer niet zo slecht. Vertellen dat het derde boutje van rechts moet worden losgedraaid lijkt handig maar het kunnen zien is toch een stuk betrouwbaarder.
Ik heb het persoonlijk ook niet echt op random video bekijken die een of ander algoritme me wilt voorschotelen... Liever doelgericht. Maar ieder voor zich :) Misschien minder kans om aangenaam verrast te worden, minder kans om (weer eens) onaangenaam verrast te zijn ;)

Geef me de mogelijkheid om content te skimmen (zoals ik vaak doe bij tekst), goeie search, geen ads, geen tracking en ik zou mss al iets meer geneigd zijn.

[Reactie gewijzigd door devilkin op 5 augustus 2025 09:36]

Ook dat is geen enkel probleem, gewoon abonneren op je favoriete kanalen. Zo doe ik het trouwens ook hoor.
Da's 1 zaak. Al de rest daarentegen blijft wel een probleem, inherent aan het platform (YT) en de vorm (video).
Jongeren kijken geen youtube. Dat is tiktok.
Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ik mag graag kijken naar reviews van bijzondere auto's, of rebuilds en kijk ook graag naar drumvideo's. Zonder bewegend beeld en geluid wordt dat toch vrij snel saai 😉
Als je dan genoegen neemt met 256kbps en een app waar totaal geen overzicht in zit, dan wel ja.
Maar denk er ook aan om helemaal over te gaan op YouTube Premium.

[Reactie gewijzigd door Albert020 op 4 augustus 2025 18:48]

256kbps zegt niet veel. Alle fatsoenlijke lossy codecs zijn dan iig al transparant t.o.v. het origineel voor 99,9% van de mensen. Maar dat is verder wel offtopic natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 4 augustus 2025 18:54]

Als het AAC is dan is het goed alsnog ; ) MP3 is alsnog prima maar wel een vreemde keuze. Geen ervaring met Apple music overigens.
Eh, "MP3" zegt dus precies niets over de kwaliteit of het algoritme dat erachter hangt, behalve dan dat het niet lossless is. Zo zegt de kreet "streamen in 4K" niets over de kwaliteit zonder cijfers over de bitrate die je toegeworpen krijgt, waarbij het bij "MP3" om o.a. de gebruikte codec (met psychoacoustic model).
Het is bij YTM inderdaad AAC (moet je wel instellen in de app, default is minder), dus met 256kbps zit 99% van de mensen daar wel goed :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 augustus 2025 09:51]

Ben overgestapt omdat spotify vaak muziek verwijdert of dat het ineens niet meer beschikbaar is voor mijn regio. Na de laatste prijsverhoging was het gewoon ook niet meer waard voor mij om spotify te blijven gebruiken.
Dat doen alle streaming diensten. Heeft met de rechten te maken.
Ik heb beide maar YouTube Music redt het totaal niet ten opzichte van Spotify. YTM biedt totaal geen overzicht en zijn duidelijk de audiotracks van video’s. Vaak is de kwaliteit wel iets beter, maar ivm gebrek aan gebruiksgemak gebruik ik YouTube Premium eigenlijk enkel en alleen om reclamevrij filmpjes te kijken
Voor veel minder heb je apple music losless.
Ik heb sowieso geen advertenties op YouTube, op de pc via een adblocker en op de iPhone/iPad kijk ik via DuckDuckGo.
Daar gebruik ik wel Revanced voor.
Ben na de prijsverhoging mooi overgestapt op Apple Music.


Spotify maakt ontzettend veel winst, waar deze prijsverhoging voor nodig is.. ik weet het niet, maar corporate greed wil ik niet belonen.
Door de prijsverhoging ben ik naar het basic abbo gegaan, wist niet eens dat dat bestond. Betaal je het oude bedrag en mis je alleen de luisterboeken.
Goede tip! Heb je dit voor een family abonnement voor elkaar gekregen of niet?

edit:
Laat maar. Bij inloggen zie je pas dat dit daar ook geld! Top-tip!

[Reactie gewijzigd door slelieveld op 4 augustus 2025 17:51]

Ja, werkt ook voor een family account, zelf ook gedaan, die luisterboeken functie is sowieso waardeloos door het limiet op aantal luister uren.
Apart, ik heb dit ook maar even meteen aangepast. Lijkt alsof ze dat vrij sneaky erin hebben gefietst en toen een afslag hebben gemaakt tussen basic en premium, waardoor je nu dus betaalt voor brol die je niet gebruikt.. Ik kan me niet herinneren hier een e-mail over gehad te hebben.

Bedankt Spotify! /s
Daarnaast is het ook zo dat de optie om terug te gaan naar basic alleen mogelijk is als je voor de verandering al rechtstreeks via Spotify een abonnement had lopen.

Neem je een totaal nieuw abonnement of was je via een derde partij (bijvoorbeeld KPN) aangesloten bij Spotify? Dan is de mogelijkheid er niet om nee te zeggen tegen de luisterboeken.
Ik heb er toen nog specifiek naar gekeken maar kreeg het niet gevonden. Nu zie ik idd dat ik 6 euro meer betaal voor iets wat niet eens werkt.
Inderdaad. Ik zag vandaag pas dat het 21.99 was geworden. Ik meen me te herinneren dat het altijd 17.99 was.

Ik zie nu dat het vanaf 8 mei ineens 21.99 is geworden.

Rare praktijken...
(En ook @slelieveld)
Ik heb ruim op tijd een mail hierover ontvangen, op 2 mei, en o.a. Basic Family wordt daarin expliciet genoemd.
Als je vóór de prijswijziging naar een van onze andere abonnementen wilt overstappen, bekijk dan eens welke opties er zijn, zoals Basic Family, Premium Duo en Premium Individual. Ga naar www.spotify.com/premium voor meer informatie.
Je hebt gelijk, ik heb die 12 april ontvangen en hier niet juist op geacteerd). Ik was in de veronderstelling dat mijn huidige abonnement hetzelfde bleef, dus niet dat ik in een keer ging betalen voor luisterboeken. Dus ik ben met je eens dat erover gecommuniceerd is, maar de wijziging is verkeerd om in gestoken.

Ik krijg namelijk automatisch een ander abonnement en moet daarvoor meer gaan betalen, terwijl ik hetzelfde had willen houden en expliciet had willen overstappen op het duurdere abonnement als ik ook luisterboeken wilde hebben. Ik moet nu dus ook expliciet actie ondernemen om mijn abonnement te downgraden terwijl ik nooit gekozen heb voor een upgrade, die is mij gewoon in de maag gesplitst.

Dus dit is weer eens de omgekeerd wereld waar veel van die platformen zo gehaaid mee zijn geworden.

Wat het sneaky maakt is dat het abonnement dat ik had al Premium heette en er een basic abo naast is gezet. Dat is natuurlijk je reinste oplichterij. Er had een abonnement Premium Plus naast moeten komen waarmee je ook luisterboeken krijgt. Ik vind het allemaal smerige technieken en reken maar dat deze wijziging bij de marketing afdeling en in de board room beklonken is.

Je wil denk ik niet weten hoeveel mensen nu met een duurder abonnement dan nodig opgescheept zitten.

[Reactie gewijzigd door warzaw op 5 augustus 2025 10:03]

Maar je had eerder ook al toegang tot luisterboeken, toch? Ik wel in elk geval, en toen dat abbo duurder werd, koos ik voor het goedkopere abonnement.

Het had heus wel wat transparanter gekund, maar "je reinste oplichterij" vind ik echt zwaar, zwaar overtrokken.
Ik heb het zelf icm met een duo account
Deze tip heb ik begin dit jaar ook gelezen en toen heb ik mijn Family abonnement aangepast. Maar eind mei ineens werd mijn abonnement opgezegd en omgezet naar een gratis abonnement.

Het Basic abonnement was er niet meer en ik kon alleen Family Premium voor €21,99 per maand afsluiten.

Nu kijk ik opnieuw en zie alsnog niet de optie om naar Basic te gaan. Ik heb ooit rechtstreeks via de Spotify website afgesloten. Hier kijk ik: Abonnementen en add-ons - Spotify

Anderen dit probleem ook?
Ik kan inderdaad ook alleen maar Premium (Duo).

Dit staat op https://support.spotify.com/nl/article/spotify-basic/
Opmerkingen:

Als je Basic niet als beschikbaar abonnement in je account ziet staan, kom je er momenteel niet voor in aanmerking.

Basic-abonnementen zijn niet beschikbaar voor leden van Premium Student- of Duo/Family-abonnementen.
En:
Je Basic-abonnement opzeggen

Let op: als je opzegt, kun je je in de toekomst niet meer opnieuw abonneren op Basic
Ik lees dit als: Basic verdwijnt.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 4 augustus 2025 21:07]

Dit is dan eind mei bij mij gebeurde dit onder het mon van 'betalingsprobleem'. Daar kreeg ik een mail over en uiteindelijk was m'n abonnement beëindigd en overgezet naar een gratis account.
Wat een gouden tip! Zojuist ook omgezet haha , scheelt weer 2 euro per maand voor iets dat ik niet gebruik.
Hier ook, meteen gedaan! Basic duo ipv premium, scheelt 3 euro per maand. Flauw van Spotify
Ja zelfde hier gedaan. Ik ga niet 6 euro extra betalen voor het iets wat ik niet eens gebruik. Mooi terug gegaan naar de oude prijs. Ze zijn al duur genoeg.
Dat klopt inderdaad, maar let op: dit is alleen mogelijk voor bestaande Family abonnees. Je kunt het dus niet apart afsluiten. Vroeg of laat zal Spotify hier waarschijnlijk helemaal mee stoppen, of je 'verleiden' over te stappen op wat anders.
Thanks @jcbvm ! Scheelt me een paar euro per maand op mijn Family Premium abonnement!
Helaas werkt dat niet als je afgelopen jaar via kpn bent gaan betalen, dan zien ze je als een nieuwe klant en heb je pech. Daarom zit ik nu bij Deezer, scheelt iets en werkt praktisch hetzelfde. Alleen de Tweakers podcast moet ik nu via de site luisteren want die staat er niet op….
Dank voor de tip!
En voor de anderen, dit werkt dus óók voor het Spotify Duo abonnement.
Wel zuur om te weten dat ik gewoon al maanden teveel heb betaald voor spul wat ik helemaal niet gebruik.
Goede tip thnx gelijk aangepast, ik had het blijkbaar gemist ergens....
. Dubbel

[Reactie gewijzigd door remcheese op 4 augustus 2025 20:34]

Zooo lifesaver! Thanks voor de tip, daarom altijd de comments lezen 😊
Dit kan ook bij Family abo, zelf door prijsverhoging ook opeens luisterboeken erbij gekregen. Niet om gevraagd maar wel flink stukje meer gaan betalen. Je kan je abo omlaag zetten, mis je dus wel de luisterboeken. Voegt in mijn ogen sowieso niks toe gezien je maar 12 uur krijgt en alleen de beheerder het kan gebruiken. Kan je je beter 4euro iedere maand besparen vind ik persoonlijk.
Wat een onzin, ze hebben vorig jaar weliswaar winst gedraait maar dit jaar al meer. 2023 en eerder maakten ze ook veelal verlies.
nieuws: Spotify lijdt verlies van 86 miljoen euro ondanks groei in aantal abo...
Spotify heeft gewoon een net income van 1,1 miljard. Leuk dat ze een aantal jaren geleden verlies leden, is nu niet meer zo relevant.
Omzet is niet hetzelfde als winst, volgens de info die ik heb, hebben ze jaren verlies gemaakt en gaat het dit jaar ook nog niet heel goed nieuws: Spotify lijdt verlies van 86 miljoen euro ondanks groei in aantal abonnees
Wie heeft het over omzet? Ik heb het over net income = nettowinst. Het is een beursgenoteerd bedrijf, de financials kun je zo bekijken.
En wat is precies je bron? Want ik kan dit niet 123 terug vinden.
De cijfers van een beursgenoteerd bedrijf zijn niet lastig te vinden hoor.


Hier bijvoorbeeld: https://finance.yahoo.com/quote/SPOT/
Dus je post een algemene bron en we moeten het zelf opzoeken? Terwijl hier meerdere bronnen op Tweakers vermelden dat Spotify in Q2 een netto verlies draaide.

Spotify's Q2 Paradox: Cash Flows Explode 77% While Net Income Disappoints

Daarom ben ik benieuwd wat precies je bron is, om te kijken hoe jij aan de cijfers komt en of dat je de cijfers mogelijk verkeert lees. Ik haal nergens de winst van dik 1 miljard vandaan.


Update: Ondertussen heb ik gevonden dat Spotify in 2024 voor het eerst een compleet boekjaar met winst afsloot. Maar dat is voor het eerst.


Ik kan dit terug vinden over de winst over de afgelopen jaren:
Jaar Nettowinst (miljoen euro)
2017 -1396.0
2018 -92.0
2019 -208.0
2020 -664.0
2021 -40.0
2022 -453.0
2023 -576.0
2024 1140.0

[Reactie gewijzigd door Rolfie op 4 augustus 2025 18:49]

Eerste halfjaar 2025 137 miljoen euro winst, tweede kwartaal 2025 86 miljoen verlies (pagina 4)

In 2024 is er 1,1 miljard winst gemaakt (pagina 104)

Bij beursgenoteerde bedrijven is het allemaal niet zo lastig om de primaire bron te vinden. Kostte mij nog geen 3 minuten.
Klopt inderdaad. Maar dat wel voor het eerst.

Net mijn post geupdate met wat meer informatie. Ze hadden ook wel flink gesneden in de kosten heb ik gelezen.

Maar ze maken dus niet structueel winst, zoals Q2 al liet zien, Q1 was wel positief, maar structueel zitten ze nog niet in de zwarte cijfers.
Is het een logisch gevolg dat als de prijsverhoging een feit is en klanten weglopen. De aandeelhouders willen dit mogelijk compenseren en gaat de prijs omhoog.

Kwaliteit van Spotify is dat er veel te vinden is, maar niet alles is te vinden. Er zijn opnames die al veel eerder uit de markt gehaald zijn en verwijder zijn uit streamingdiensten. De kunst van muziek vinden speelt overal.

Bij betaalde Spotify kun je de streaming op hoge kwaliteit zetten, en dat klinkt voller. Dit hangt ook van de oorspronkelijke mix kwaliteit af.

Het is en blijft de moeite waard is om een deel van je collectie, playlist, lp, cd of cassette te delen met mensen om je heen. Stereo, mono, Atmos, koptelefoon, oortjes, zolang het goed klinkt.

In mijn ogen blijft het een kwestie van je muzieksmaak ontwikkelen en er over te lezen en vooral te luisteren.
Klopt en daar gaat dan een groot stuk van naar de aandeelhouder via dividend...
Spotify keert (nog) geen dividend uit. Logisch ook, want ze maakten jaren verlies.

Overigens is dividend gewoon ”rente” voor eigenaars die geld steken in een bedrijf. Het is hun inkomen. Jij kunt dat ook krijgen, gewoon een aandeel kopen en wachten tot ze dividend gaan uitbetalen.

Wat trouwens een leuke aanpak is, om aandelen in bedrijven waarvan je diensten afneemt te kopen (als ze dividend uitkeren). Zo kan je op de lange duur wellicht je dienst betalen met uitkering van dividend van datzelfde bedrijf.
Algemene bron? Secytime geeft je de officiële beurscijfers.

Verleden jaar meer dan een miljard winst. Voor dit jaar liggen ze op koers om daar nog overheen te gaan.
Ja beetje flauw irritant gedoe.. het niet kunnen vinden van cijfers van beursgenoteerde bedrijven. Helaas is dat een beetje de norm geworden op tweakers, daarom reageer ik eigenlijk ook nooit meer op items.
Dat mag je vinden, maar als we meer informati hadden, hadden we ook direct kunnen zien, dat de jaren er voor dikke verlies geleden was, en dat ze de 2 jaar er voor, ongeveer evenveel verlies hadden geleden.

Maar andere lieten ook zien, dat in Q2 dit jaar ze 86M verlies was ofwel een netto verlies ipv netto winst.
Je refereert naar een artikel op Tweakers.net over de winst van Spotify, wat geen enkele diepgang bevat over de cijfers.


Afgelopen kwartaal hadden ze hogere personeelskosten door de stock based compensation. Deze is toegenomen omdat de koers gestegen is.

Daarnaast hebben ze een currency hit gehad door de val van de dollar. Deze is door “Liberation day” flink gevallen, maar stijgt nu weer. Het kan dus goed zijn dat ze volgens kwartaal een currency gain hebben de andere kant op.

beide zijn evenementen waar je geen invloed op hebt. Feit is, Spotify is gewoon een zeer winstgevend bedrijf op dit moment, dit zie je ook terug in de koers.
Algemene bron? Secytime geeft je de officiële beurscijfers.
Maar als Secytime een bron had gegeven, hadden we waarschijnlijk direct kunnen zien dat vorig jaar de winst ook lag aan specifieke dingen, zoals veel ontslag van personeel en dat dit voor het eerst was geweest. De vorige jaren was er een flink verlies, zoals ik kon terug vinden.
Verleden jaar meer dan een miljard winst.
En in 2023 576M verlies, 2022 450M verlies.
Voor dit jaar liggen ze op koers om daar nog overheen te gaan.
In Q2 draaide ze 86Miljoen verlies dit jaar, ik weet niet of dat nu echt op koers liggen is.
YouTube Finance, hoewel een prima bron, is wel een aggregator. @Secsytime had gewoon even naar de shareholder deck kunnen wijzen: https://s29.q4cdn.com/175625835/files/doc_financials/2025/q2/Q2-2025-Shareholder-Deck-FINAL.pdf te vinden op https://investors.spotify.com/home/default.aspx

Daar kan je bijv. zien dat ze een behoorlijke cashpot aan het opbouwen zijn.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 4 augustus 2025 19:57]

Verleden jaar meer dan een miljard winst. Voor dit jaar liggen ze op koers om daar nog overheen te gaan.
Waar komt dit juist terug? In het artikel van Tweakers van een aantal dagen terug staat juist dat ze verwachten nauwelijks meer winst te maken vanwege de zwakke dollar. Dus mij lijkt dat ze dan niet echt op koers liggen om er nog overheen te gaan. Daarin is ook te lezen dat ze 86 miljoen verlies hadden afgelopen kwartaal.

Bron: https://tweakers.net/nieu...i-in-aantal-abonnees.html

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 4 augustus 2025 20:43]

Het komt terug in de actuele cijfers, de TTM (Trailing last Twelve Months). Staat in de link van Secytime, de beurscijfers.
Waar denk je dat die cijfers vandaan komen?
Lol..meen je dat nu...Apple zit op een berg cash van 400 miljard... dat hebben ze zomaar gekregen of wat...Ik denk dat die het voorbeeld van zijn dus je bent overgestapt naar het foute bedrijf..
Een bedrijf mag van mij best winst maken, daar is niets mis mee. Het gaat ne er om dat ze de prijzen verhogen zonder duidelijke reden, anders dan meer winst willen maken. Dit terwijl het geld tegen de plinten klotst.. vandaar de term corporate greed.
Maar komaan...Apple verhoogd alle jaren de kostprijs van de gsm, roomt x procent af van alles wat er in hun appstore verkocht wordt...die doen gewoon net hetzelfde...Denk je dat iemand aandelen van Apple aanhoud omdat ze het leuk vinden... dat moet geld opbrengen en veel is niet genoeg. Je hebt echt wel oogkleppen op rov Apple lijkt me.
Wat dus niet het geval is bij Spotify, of dat boekhoudkundige truukjes zijn of het afromen voor de eigenaren (platenmaatschappijen) is een tweede. Dikke winst maken ze in ieder geval (vaak) niet.
Waar heb je het precies over?


Ze hebben een free cash flow van 2,8 miljard.
Paar dagen geleden stond hier op Tweakers nog dat ze 86 miljoen verlies hadden gemaakt het laatste kwartaal. Dat is waarschijnlijk toch de reden om wat aan de inkomsten te doen lijkt mij? Geen enkel bedrijf gaat met alle plezier door met verlies maken. Dat wil elk bedrijf zo snel mogelijk stoppen.

Edit: Vermoed dat je winst in 2024 bedoelt als ik de financials bekijk? Dat neemt niet weg dat ze in 2025 verlies hebben gemaakt, dus dat zullen ze waarschijnlijk willen ombuigen. Als je kijkt naar wat voor verliezen ze in het verleden opgestapeld hebben, dat moet natuurlijk wel een keer terugverdiend worden.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 4 augustus 2025 19:30]

Is dat verlies niet vanwege uitkeringen aan platenlabels; dat wil zeggen: de grootaandeelhouders van Spotify?
Geen idee, ik heb er de boekhouding nu niet op nagelezen :). In het artikel van Tweakers werd aangegeven dat dit vooral kwam door veel hogere personeelskosten. Las dat ze 7000+ werknemers hebben, dat vind ik wel erg hoog voor uiteindelijk niet meer dan een streaming dienst.
En Apple maakt geen winst? ;)
Apple heeft de prijzen niet verhoogt ;)
Apple heeft de prijzen nog niet verhoogd. Dat komt pas als meer mensen de overstap hebben gemaakt.
Ja, want Apple doet gelukkig niet aan Corporate Greed 8)7
Klopt, wat dat betreft is het kiezen tussen twee kwaden! Maar dan wel voor 4 euro minder xD
Dus dan kies je maar voor het bedrijf dat Spotify en andere concurrerende diensten jarenlang loopt af te persen wat ongetwijfeld tot hogere kosten en dus prijzen voor Spotify heeft gezorgd?

Kom op zeg, laten we niet doen alsof het je ook maar iets boeit hoe "corporate greed" een bedrijf is. Je kan best zeggen dat je gewoon goedkoper muziek wilt luisteren, is niets mis mee, maar laten we dat "Hollier than thou" stukje achterwegen laten...
Je principes zijn voor 4 euro overboord? Zeg dan gewoon dat je goedkoper wil en klaag niet over corporate Greed terwijl je naar een bedrijf overstapt die koploper is in winst maken op hun producten.
Wel ironisch dat je naar Apple overstapt, die niet bekend staan om hun winstgevendheid
Los van dat het niet klopt.

Als winst de redenatie is om bij Spotify weg te gaan dan is Apple (na Nvidia rijkste bedrijf ter wereld) wel een hele onlogische keus.

Spotify is de wegbereider geweest om streaming naar de massa te krijgen, voor mij juist een reden om ze wat te gunnen (ik weet dat artiesten hier anders over zullen denken)
Is het niet zo dat ze bijna allemaal steeds meer trucjes bedenken om meer geld uit hun klanten te persen ? Video en audio streaming services ? gaming ?

Volgens mij is er niet 1 die roomser dan de paus is.

Wat mij mooi zou lijken is dat er in iedere telefoon een SD kaart slot komt waar je gewoon SD kaartjes in kan wisselen waar allemaal je eigen gekochte muziek op die SD kaartjes staat/opslaat.

Dat lijkt mij wel wat.
Het is natuurlijk bijzonder hilarisch dat je uitgerekend corporate greed benoemt als reden dat je overgestapt bent naar Apple. Als er 1 bedrijf is dat corporate greed tot kunst heeft verheven dan is het Apple wel
Same...bevalt super goed. Klinkt ook nog eens een stuk beter. Maar ben al bijna een jaar over :) no way dat ik nog terug ga.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 4 augustus 2025 22:45]

Die prijsverhoging is zoals altijd, nodig om de aandeelhouders tevreden te houden. Mede daardoor kunnen dan een aantal managers zichzelf (of elkaar) een schouderklopje geven door middel van een heel leuk aandelenpakket of een forse bonus (of een combinatie daarvan).
Precies ik heb, nog een blgoede hint. voor jullie

Als Ik het gebruik al jaren de app zonder aboo en zonder update werkt perfect zonder reclame.. Zou nu wel in me eigen handen hebben gesneden maar gebruik het toch bijna. Nooit

Geldwolven allemaal geld verdienen Ala, maar je kan, het ook te gek maken

Ooit was het bedoeld voor gratis muziek
Zelfde gedaan, kortdurend de twee naast elkaar gehad. Verschil in geluidskwaliteit is echt waanzinnig, ongeacht waar je het op afspeelt. Een vriend die aangaf geluidskwaliteit niet belangrijk te vinden en sowieso nooit verschil te horen moest zijn mening bijstellen: “ja, ok, maar dit verschil is ook echt wel heel groot.”

Ging nog niet eens om de Atmos opnames.
Dat verschil was bij mij best groot toen ik van 20mm naar 40mm drivers ging toen ik een andere koptelefoon kocht, en dan niet eens zo'n dure koptelefoon maar van een gemiddelde JBL naar een Marley..., prijsklasse zo rond de € 69,95.

En dan ook lossless op Apple music maakte het verschil helemaal af :*) , maar ook op 320kbps is dat al een enorm verschil, 20mm tegenover 40mm.
En dan neem je iets van Apple?
hahaha, dit is cynisch bedoeld zeker.

overgestapt vanwege corporate issues naar het bedrijf met de MEGA omzet en winsten.
Ja leuk enzo, maar er is totaal geen diepgang in dit artikel. De winst is afgenomen omdat de “stock based compensation” hoger is door de hogere beurskoers en een currency loss.


Spotify is gewoon een geldmachine op dit moment.
Wacht, je wilt corporate greed niet belonen, maar stapt over naar Apple Music? Wat klopt er niet in de zin?
Ik gebruik ook apple music, toch heb ik ook een Spotify Premium account, alleen heb ik die aan mijn dochter gegeven omdat ik deze destijds bij mijn xs4all abonnement kreeg en nooit ben over gegaan naar kpn toen kpn de merknaam xs4all liet vallen.

Hierdoor heb ik omdat ik wel mijn telefoon abonnement en mijn dochters telefoon abonnement (dat zij wel zelf betaald maar ook op mijn naam staat) alle extra voordelen van zowel mijn xs4all abonnement maar ook alle kpn+ voordelen omdat ik door deze combi in de hoogste tier val bij kpn.

How about that ?!

Wanneer de Spotify prijs omhoog zou gaan heb ik hier dus geen last van.

Ik ben het wel met je eens dat bijna overal de 'corporate greed' de spuigaten uit loopt tegenwoordig. Eerlijk gezegd vond ik dat al veel eerder toen het normaal werd een jaartje iets minder winst 'verlies' gaan te noemen. Maar dat is mijn mening.
Corporate greed wil je niet belonen en dan stap je over op Apple Music. :?
Er zijn zoveel valide redenen om uit te wijken naar een alternatief voor Spotify en dan krijg je het voor elkaar om "winst maken" aan te halen.. Dat is ook best een prestatie, hoor :+ Bijvoorbeeld de waardeloze verdeelsleutel van de pot, het gebrek aan behoorlijke kwaliteit audiostreams, waardeloze algoritmes die suggesties aanleveren, randomizer die niet functioneert (ik wil geen pseudorandomizer die bepaalde muziek zwaarder weegt dan andere muziek), de "Discover Weekly" en andere gegenereerde playlists zijn Meer Van Hetzelfde Of Gewoon Hetzelfde om vooral niet de luisteraar te prikkelen, de enshitification rondom luisterboeken, en het gebrek aan inzicht in wat de eindgebruiker van UX, jarenlang HQ audio beloven maar niet leveren.

Wisselen omdat Spotify winst wil maken.. Tsja. 't Is een reden, zullen we maar zeggen.
Spotify is vanaf introductie in 2008 in 2024 voor het eerst winstgevend geweest, dus corporate greed valt wel mee denk ik.
Ik werd laatst door de klantenservice geattendeerd op een beetje verstopt abo: premium zonder bullshit als luisterboeken voor een 10tje (naar aanleiding van mijn geklaag over de prijsverhoging :p).

In de app en via de mobiele website was die niet te vinden. Op de website via een PC was die er wel.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 4 augustus 2025 17:34]

Ze hebben dat heel smerig gespeeld, samen met hun oninteresse om te luisteren naar user feedback (bv de smart shuffle die nooit goed werkte - maar zwaar opgedrongen werd) zegt dit veel over hun.

We hadden dus een Premium Family abbo, hiervan verhogen ze de prijs en voegen ze 10 uur luisterboeken toe. In het geheim introduceren ze een Basic Family abbo, wat eigenlijk hetzelfde prijs heeft als Premium Family voorheen had maar zonder luisterboeken.

Ze hebben dus gebruikers zo stiekem geupgrade naar een duurdere abbo door het naam te behouden, 1 extra functie toe te voegen en prijs te verhogen en dan stilletjes de abbo die je eigenlijk had te introduceren onder een andere naam verstopt in de account instellingen.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 4 augustus 2025 17:50]

Dat heet dark patterns en enshittification. Maar let op: dat abonnement zonder de luisterboeken is niet apart af te sluiten! Zie ook mijn opmerking elders in dit draadje en talloze reacties bij het nieuwsbericht van april over de prijsverhogingen.
Gewoon de klantenservice bellen(ja dat kan)
Zowieso als je tijd niet lid bent krijg je in email aanbieding, 2 a3 mnden bvoor een tientje da doet me vrouw, altijd
Hier nu sinds de laatste verhoging over gegaan op Apple Music, heb eigenlijk alles van Apple, maar Music werkt niet logisch. Geen duidelijke overzicht, mixes waar je niks mee kan, een suggestie overzicht waar de Kruidvat jaloers op zou kunnen zijn, nee, Spotify heeft het goed voor elkaar.
Oh, het viel mij eigenlijk heel erg mee! Ik dacht dit is precies als Spotify maar dan in een ander jasje!
Dat had ik gehoopt, zoals van whatsapp naar signal gaan. Wellicht gebruik ik het anders.
Ze hebben geen luisterhistorie natuurlijk.. dat moet je inderdaad opnieuw opbouwen.
En geen door algoritme bewerkte shuffle! Sinds ik over ben naar Apple Music kom ik er achter dat er allerlei muziek in mn playlist staat die Spotify domweg nooit afspeelde.
Ik vind de interface en features van Apple Music juist fijner, al is het wel flink wennen als je jaren Spotify hebt gebruikt. Maar weet wel: er zijn allerlei third-party apps voor Apple Music als je dat wil, bijvoorbeeld Marvis. Je hoeft de Apple Music-app niet te gebruiken :)

Maar het fijnste aan Apple Music vind ik dat je zelf muziek kan uploaden naar je account (en is dan beschikbaar op alle devices) en de metadata van nummers volledig kan bewerken (en ook dat synct overal heen); dat is echt goud waard.
Ik ben benieuwd hoe veel de prijzen in Afrika zullen stijgen, misschien wel 20 cent per maand, meer kan echt niet.

Ik betaal nu voor Spotify-premium € 13.70 per jaar via Nigeria, zal hooguit € 15.- gaan worden.

€ 15 is voor veel mensen ruim een week werken in Nigeria.
Hoe werkt dat dan? Altijd achter een vpn?
Eenmalig vpn gebruiken voor Nigeria.

Nieuw account aanmaken, betalen voor een jaar PayPal of CC

Je oude account werkt niet op je nieuwe account.

Je lijsten toevoegen aan je nieuwe account.

Thats all.
stel je neemt een family abonnement, dan nodig je je oude account toch uit?
Ik wist niet dat ze in derdewereldlanden familie accounts aanboden, volstrekt nieuw voor mij.

India heeft wel een studenten account.

Dank je wel voor de info, dit wist ik niet.
Spotify al lang niet meer gebruikt ... Youtube Music is prima. En ik gebruik Youtube Premium met Duitse N26 creditcard en Google Play betaalaccount in Oekraïne dmv VPN. Kost mij afhankelijk van de wisselkoers rond de 5,80 euro per maand. Werkt prima en was eenmalige setup.

Voor Netflix Premium werk ik met Turkse cadeaubonnen die ik via Turkse VPN activeer. Werkt al jaren prima en veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door g86 op 4 augustus 2025 21:05]

Linkje naar Turkse VPN met Turkse kadobonnen?
Ik koop ze via g2a.com. Dat kan zonder VPN. Activeren doe ik via VPN van mullvad.net.
Ik gebruik al een paar jaar Tidal via VPN, iets van €3 per maand voor 16 en 24 bit audio.
Hier gestopt met streamen. Ik download weer ouderwets, en als de muziek me aan staat koop ik het bijvoorbeeld via Bandcamp. Dan is het van mij en kan niemand de spulleboel onbeschikbaar maken om wat voor reden dan ook.
Plus nóg een voordeel: direct bij de artiest kopen betekent meer inkomsten, en zo nu en dan organiseert Bandcamp Bandcamp Friday, waardoor ook alle inkomsten naar de artiest gaan. :)
M2 lekker vanuit je telefoon had laats, nig, een spincel 100cd gekocht nostalgie
Ik koop ook zoveel mogelijk op Bandcamp. Heb laatst aan een Amerikaanse zangeres gevraagd na een optreden, of hun claim van klopt dat het grootste deel naar de artiest gaat. Ze vloog me zowat om de hals O+
En je hebt geen maandelijkse kosten.

De meeste muziek kan je enkele keren gratis luisteren voordat ze irritante popups gaan geven. Als je elke maand een album koopt ben je onder streep goedkoper uit dan streaming diensten gebruiken.
Tidal, over diverse jaren, in de afgelopen jaren, een paar maanden gebruikt als enige optie om muziek te streamen als alternatief voor Spotify. En zeker qua geluidskwaliteit is het vele malen beter. Maar gebruikersgemak (denk app op telefoon/Windows/Linux) loopt het achter. De doorontwikkeling blijft helaas wat achter om voor mij een volledige overstap te maken.
Tidal is opzich prima en betaalbaar, maar de grootste ergenis is de hoeveelheid content in playlists die ineens verdwenen is en soms, maar niet altijd, weer onder een andere entry terugkeert. Ook lijkt de content van artiesten niet aan een unieke artist ID gekoppeld te zijn waarop gezocht kan worden, want als je zoekt op artiesten krijg je bij gelijke of overlappende artiestnamen een zooi irrelevantie entries. Dus stel je hebt een nummer A van artiest X en vraagt alle tracks van X op, dan krijg je ook tracks van andere artiesten die X in hun naam hebben. Je zou hopen dat ze een iets intelligenter systeem hanteren om ambiguiteit te vermijden.
Dit was slechts eenmalig in mijn ervaring. Tidal gaf aan alleen nog maar 16 en 24 bit audio beschikbaar te stellen en alle nummers die daar niet aan voldeden werden verwijderd. Evenals 360 graden muziek...
Probeer Qobuz eens. Ook hele hoge kwaliteit streamen en de app (in elk geval op iOS) werkt hartstikke goed. Sterker nog: ze ontwikkelen hem ook continu - ik krijg regelmatig updates met allerlei zichtbare verbeteringen. Maar ook de website op mijn desktop (Linux) werkt helemaal prima.
Voor de Apple users: kijk zeker eens naar Apple One: https://www.apple.com/nl/apple-one/ Dat gezins pakket is super, kun je met 5 andere delen, en dan komt het uit op nog geen 4,50 EUR per maand per persoon.

Dan heb je niet alleen Apple Music, maar ook Apple TV, 200GB iCloud data, games, en nog wat andere dingen geloof ik

Maar zelfs wanneer je het alleen voor Apple Music en Apple TV doet is het al een hele mooie deal. Gebruik het zelf al een hele poos met aan aantal vrienden, werkt super, en geen gedoe met aantonen dat je op hetzelfde adres woon (zoals Spotify doet met hun family abo)
Ik zou willen dat Arcade en TV eruit kon en puur iCloud storage met Apple Music 😀 Ik hoef geen games op mijn mobiel en/of via Apple en Apple TV+ hoef ik ook niet. En een 1TB abo voor storage.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 4 augustus 2025 18:42]

Ik hoef hoef geen Cloud opslag, geen games op mijn mobiel. en ja muziek heb je toch ook radio voor ? :D .
Ja dat heb ik ook gedaan, veel betere deal.
Wel alles aan elkaar gekoppeld. Als er 1 gaat zitten klooien of iemand zorgt dat je CC declined (uiteindelijk is het gezinshoofd verantwoordelijk voor de betalingen) zit jij met de gebakken peren en gedoe; incl. risico dat je account geblokkeerd wordt. Onderwater ook eea aan koppelingen mbt iCloud, Aankopen, etc. Voor die paar euro besparing: mij niet gezien. ;)

Er zijn wel andere manieren om het voor een fractie van de prijs te krijgen, maar die mogen hier helaas niet in detail besproken worden.
Wat heerlijk om geen muziek streamingdienst te hebben, ik zet gewoon heerlijk de radio aan en klaar.
Continu diezelfde reclametroep en continu dezelfde muziek aanhoren waarbij een ánder bepaalt wat je hoort? En er waarschijnlijk doorheen wauwelt? Ugh.

Het enige dat die streamingdiensten missen is een optioneel nieuwsbericht elk uur/twee uur/vier uur. Zou op zich prima moeten kunnen, met een LLM en een goeie text-to-voice dienst die het netjes voorleest.

Gat in de markt: als Google met z'n NotebookLM podcast-functionatelit nou zoiets kan bouwen voor de grote diensten en dat optioneel áán of uit te zetten valt...

Ik meen trouwens wel dat Spotify in het verleden zoiets gedaan heeft.. maar dat was vóórdat AI z'n intrede deed.
Ja heerlijk die reclame troep, je kan toch niet 24/7 luisteren ?. Daarbij zijn sommige van die radio dj’s juist wel grappig

Je ben druk met je werk , teams meetins, pauzes, gefocust je toch eens niet hoort. Daarbij weet ik zelf toch niet wat ik wil luisteren(vind veel leuk van oud tot nieuw).
Ik kan prima 24/7 luisteren.. maar inderdaad, ik luisterde altijd wel graag naar Edwin Evers bij 538 en 's middags Ruud de Wild bij 538. Maar dat is alweer zó lang geleden..

Als ik nu iets nieuws wil horen pak ik gewoon een Apple Music playlist die past bij waar ik denk zin in te hebben, of ik pak een playlist met alle nieuwe releases en kom dan nog wel eens pareltjes tegen die ik niet kende.
Och ik kende iemand die niet eens meer wist dat radio bestond zowat, er was een storing met spotify ofzo tijdje geleden.
Hij zij ja fuck hoe kan ik nu muziek luisteren, zij ik en een ander nou eeuh radio ?. ja maar weet niet meer hoe dat werkt en krijg je reclame enzo.
Hoezo je heb ook internet radio, die aan 1 stuk doorgaan van 538 of veronica, qmusic etc. ja nee geen idee wil gewoon spotify.

Het probleem sowieso bij mij is, ik weet niet wat ik wil luisteren. dat weet ik echt nooit.
Als ik afspeel lijst van Spotify aan zet, dan ga ik juist veel sneller muziek skippen. wat ik op de radio niet heb(Dat ik wissel van zender ofzo).
Dan luister ik gewoon verder heerlijk door, ook de spelletjes etc van de commentaren vind ik grappig. en de reclame boeit mij niet.
Kan me inderdaad herinneren dat Spotify een 'wake-up playlist' (of zoiets) had. Waarbij je eerst het nieuws te horen kreeg en dan startte je daily shuffle playlist. Heb dat wel even kort gebruikt destijds
Dat was het geloof ik ja! Best prettig eigenlijk wel. En ik heb destijds met HomeAssistant het een en ander geautomatiseerd ("als Snollebollekes op de radio langskomt, mute het geluid totdat het voorbij is...") en elk uur even schakelen naar een radiozender om te streamen. Maar dat was allemaal met de hand gescript.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2025 21:33]

Deze zomer Spotify nog eens geprobeerd op vakantie, maar de prijs is echt te hoog om doorlopend aan vast te zitten. Ik koop liever mijn muziek. Om nieuwe dingen te leren kennen kan het wel nuttig zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.