'Intel-ceo heeft maandag ontmoeting met president Trump na oproep tot ontslag'

Intel-ceo Lip-Bu Tan is maandag naar verluidt in het Witte Huis voor een ontmoeting met president Donald Trump. Volgens bronnen van The Wall Street Journal wil hij onder meer uitleg geven over zijn persoonlijke en professionele achtergrond. Trump riep vorige week op tot het ontslag van Tan.

Bronnen van The Wall Street Journal melden dat Tan naar verwachting een 'uitgebreid gesprek' zal voeren met Trump. Hij wil daarbij onder meer zijn persoonlijke en professionele geschiedenis toelichten en gaat mogelijk ook voorstellen doen voor samenwerking tussen de overheid en Intel.

De Amerikaanse president riep vorige week op tot het ontslag van Tan. In een bericht op zijn eigen platform Truth Social betichtte hij de topman, die in maart aantrad als ceo van Intel, van belangenverstrengeling. Tan was eerder ceo van Cadence Design Systems, dat producten leverde aan de Chinese National University of Defense Technology. Die universiteit is gelieerd aan het Chinese leger. Tweakers schreef vorige week een uitgebreid artikel over de ceo van Intel.

Tan hoopt nu naar verluidt alsnog Trumps goedkeuring te krijgen door zijn toewijding aan de Verenigde Staten te tonen. Ook wil hij benadrukken hoe belangrijk het is om de productiecapaciteiten van Intel te behouden voor de nationale veiligheid van het land, meldt The Wall Street Journal.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

11-08-2025 • 11:00

114

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

Een president die zich bemoeit met een CEO van een bedrijf....
Alles wat Trump doet is voor het vergroten van controle. Hij wil laten zien dat hij iedereen naar zijn pijpen kan laten dansen. Alles voor het kapot maken van wat er nog van democratie en vrijheid over is in de VS.

Het Trumpregime heeft universiteiten doen buigen, de hele Republikeinse partij is al jaren volledig voor hem gezwicht en de grote bedrijven zijn nu aan de beurt. Zie ook: Nvidea en AMD gaan 15% van China-omzet afdragen
De reden en aanleiding waarom Tan wenkbrauwen omhoog doet gaan is zijn rol bij Walden International en dat hij als voormalig CEO van Cadence Design Systems die de Amerikaanse wet heeft overtreden toen CDS restricted chipontwerp software aan de Chinese regering verkocht (een Chinese universiteit onder het Chinese leger om specifiek te zijn, met sterke banden met het leger alsook Huawei).

Dat is echter slechts het topje van de ijsberg, want Walden International, waar Tan voorzitter van is:
  • is eigenaar Hercules Microelectronics die FPGAs levert aan Huawei
  • eigenaar Zhejiang Jingneng Microelectronics die chips maakt voor Geely
  • lid Baidu dochter Apollo
  • eigenaar van "Entity listed" Shenzhen Intellifusion Technologies Co.
  • eigenaar van Gokin Solar Technology die gebruik maakt van Oeigoerse slavenarbeid
  • Shanghai Biren Technology, die probeert China's antwoord op nVidia te worden (met, ja, IP-diefstal)
  • eigenaar Beijing E-Town Semiconductor Technology Company, nog een "listed" firma
Jammer dat iedereen schijnbaar Tweakers' artikel niet gelezen heeft en zich niet in de materie verdiept voor ze politieke onzin gaan uitkramen in de comments die niets met de feiten te maken heeft. Je hoeft Trump niet te mogen om wel om feiten te geven en deze entity lists zijn toch echt gegrond op economische, technologische, industrieële oorlogsvoering en diefstal van China, en worden opgesteld onder zowel democratische als republikeinse presidenten en lang voordat Trump ooit president werd.
Waardevolle aanvulling; dank je. Deze Reuters link geeft een vergelijkbare samenvatting Dat laat onverlet dat je eerst moet aantonen dat iemand schuldig is voor je hem met pek en veren laat afvoeren.

Wellicht dus terecht dat de carrière en het handelen van de man onder de loep gaan, maar het moet nog maar blijken of hij schuldig is aan zaken die onwettig zouden zijn.
Tan is momenteel voorzitter van Walden International, eigenaar of grootbelanghebbende in tal van bedrijven die dus nauw betrokken zijn met en onder controle staan van de Chinese overheid en niet alleen in chipsector maar massa-surveillance, dat is voorbij iedere twijfel feitelijk aangetoond. Dank voor dat artikel, die had ik zelf nog niet gelezen!

Tan was CEO van CDS toen deze heimelijk en onwettig restricted chipontwerp software aan de NUDT die onder directe controle staat van de CMC verkocht, en wat dus echt allesbehalve een civiele instelling is.

Naast dat hier zeer waarschijnlijk strafbare feiten zijn gepleegd is het meer dan gerechtvaardigd voor de Amerikaanse regering, die miljarden investeerd in Intel, om vraagtekens te zetten bij een CEO als Tan die onder directe controle danwel druk van de Chinese regering staat en zijn hele leven in teken heeft gezet van bedrijfsvoering in dienst van China en de Chinese technologie-sector. Natuurlijk een vreemde eend om als baas van Intel op te treden tenmidden van een chipoorlog, helemaal gezien de precieze context en details die hier komen kijken.

[Reactie gewijzigd door arct4llon op 11 augustus 2025 19:05]

Ook al klopt dat verhaal, het gaat er bij Trump enkel om dat je voor hem buigt en hem een afkoopsom betaald. Dan mag je gewoon weer verder gaan. Dat Trump een criminele (veroordeelt zelfs) fascistische dictator is die door chantage zich af laat kopen staat als een paal boven water.
Hoeft hij Shanghai Biren alleen maar de Intel GPU te sturen, dat is wel lekker makkelijk.

Nu zit hij al gebeiteld voor wat industriële spionage.
Nou ja het is meer een verdienmodel. Je kan van alles blijven doen als je het maar netjes afkoopt bij de regering / trump. Vroeger dacht men dat de voormalige Soviet-Unie meer op het westen zou gaan lijken, maar in alles lijkt de amerikaanse regering eigenlijk steeds meer op de rusissche of hongaarse ;) . Een elite die op malafide manier zichzelf verrijkt ten koste van de eigen bevolking ( die tarieven worden gewoon opgehoest door de amerikaanse burger en is eigenlijk een verschuiving van kapitaal van de middenklasse richting de extreem rijken )
Vergroten van controle? Tan is verdacht en ik vind het raar dat hij uberhaupt al Intel runt, roepen voor zijn ontslag is niet raar.
Universiteiten? Zoals dat title 21 gedoe? Groot gelijk heeft ie ook. Heeft veel te lang op zich laten wachten.
Naar de pijpen laten dansen? Hij heet Trump niet Pelosi. Zijn macht heeft grenzen.
Houd jezelf niet voor de gek. Trump's macht heeft geen grenzen meer, zie bijvoorbeeld de importtarieven, het congres gaat hierover, niet de uitvoerende macht.
  1. Trump doet daar niets op uit (in alles worden gerechtelijke bevelen genegeerd)
  2. Het congres, onder controle van de GOP, doet er niets tegen. Ze zijn te laf.
  3. De meerderheid van de Democratische afgevaardigden en senatoren zijn ook stil (zie link bij punt 1).
De conclusie is: Trump doet er alles aan om de democratie kapot te maken, en de partijen die dit hadden kunnen tegenhouden, hebben gebogen. De grenzen zijn weg.

Wat betreft de universiteiten: Columbia heeft op alle punten aan de eisen van Trump toegegeven (met bedreiging van het verlies van 400 miljoen aan financiering), en de uitvoerende macht de mogelijkheid gegeven om nieuwe onzin-onderzoeken te beginnen, extra eisen op te leggen. Ook hebben ze 200 miljoen boete betaald.

Dit is na protesten, waarna ook demonstrerende studenten zijn geschorst, met dreiging dat ze van de universiteit verwijderd worden als ze geen sorry zeggen. Hier een voorbeeld van een student (die een green card heeft, dus permanente verblijfstatus) die is opgepakt door ICE, met als doel hem uit te zetten (nogmaals: Hij heeft een permanente verblijfstatus).

Daarnaast kun je het both-sidesism achterwege laten, geen enkele Democratische politicus heeft ooit van een universiteit geëist dat een universiteit het beleid aanpast. Mogelijk hebben ze wetten geschreven over beleid van onderwijs in het algemeen, maar ze hebben zeker geen universiteit gedreigd met het stoppen van financiering omdat er studenten hebben gedemonstreerd.
_geen enkele Democratische politicus heeft ooit van een universiteit geëist dat een universiteit het beleid aanpast_

Je liegt. Obama's Title 21, specifiek het gedeelte omtrent onderwijsinstituten. Beleid is overal ingrijpedn aangepast.
Ok, eerst een detail: Title IX =/= Title 21. IX=9.

Nu: wat ik lees in je link is dat de politieke ontwikkelingen van Title IX ten tijde van Obama's presidentsschap op geen enkel moment gericht waren op een universiteit. Dit was gericht op de alle secundaire en tertiaire onderwijsinstellingen. Dan: opgestelde regelgeving dient te worden opgevolgd, zo niet, dan gaan beslissingen van boetes of opschorten van financiering via de departement van onderwijs. Niet via een woedeuitbarsting van een politicus. Niet via maffiapraktijken. Trump doet dat wel, Democratische politici niet.

Je kan beargumenteren dat de regelgeving niet via congres is gegaan. Hebben de republikeinen ook gedaan. Dat is alles wat je kan beargumenteren. Wil je met dat argument schermen? Ok, een link
Er is sowieso enorm veel gelobby van bedrijven bij de politiek in de VS. Als de politiek zo gevoelig is voor wat grote bedrijven willen (want anders geen campagne steun etc.), is het dan zo vreemd dat het omgedraaide ook gebeurt?

Of de politiek zich afvraagt of een bepaalde CEO in een kritieke sector wel de juiste is of niet is wat mij betreft nog wel te doen. Al kan je je afvragen of de manier waarop het nu gebeurt wenselijk is of niet.
Het is een haat-liefde verhouding he. De grote bedrijven financieren de campagne in de hoop op gunstige beslissingen van de gekozen president.
En wat hier gebeurt is dat Trump de CEO onder druk zet, die moet vervolgens op audiëntie komen, en de uitkomst is dat hij mag blijven. Later blijkt dat Intel een flinke donatie doet aan de 'Presidential Library' van Trump, dat een van zijn zoons in de RvC komt en dat de CEO zelf ook nog wat geld via super PACs doneert.

De mate van corruptie bij Trump is echt schokkend. Bizar dat hij hiermee wegkomt bij kiezers die zich hebben laten hersenspoelen.
De meeste deals die Trump heeft gesloten op deze manier hebben gewoon te maken met het (terug)brengen van productie en investering naar Amerikaanse bodem. Voor Europeanen natuurlijk moeilijk te behappen, een president die voordelen voor eigen burgers afdwingt.
Prima dat Trump productie en investeringen naar Amerikaanse bodem wil brengen, maar de manier waarop hij dit af probeert te dwingen is inconsequent en onverantwoord.

Hij schoffeerd, verspeidt aperte leugens is aantoonbaar corrupt en speelt voordurend op de man. Bovendien presenteert hij zich graag als de Grote Dealmaker, maar hij slaat met zijn zwabberende tariefbeleid voordurend de plank mis en bijt niet door.

Deze aantijging tegen de CEO van Intel is doorspekt van de xenofobie; toon eerst aan dat de man banden met China heeft voordat je hem voor rotte vis uitmaakt en zijn aftreden eist.

Trump is een te rijke kleuter met veel te veel macht en verantwoordelijkheid die geen idee heeft wat ie aan het doen is.
Ja, Trump is een hork maar hij krijgt veel gedaan. Ik denk dat de Amerikanen er over 4 jaar veel beter bij zitten dan wij met onze "fatsoenlijke" Europese politici die niet verder komen dan managed decline.
Wat Trump gedaan krijgt is financieel goed voor de elite: lagere belastingen, minder regels tegen het dumpen van giftig afval in rivieren, het verkopen van federal lands waardoor moguls nog meer in bezit krijgen.

De overige 95% van de bevolking zit dan met een nog grotere staatsschuld, slechtere gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur. En niks opgelost om de grote uitdagingen van deze tijd op te lossen. Overstromingen, bosbranden, hittegolven... maar Trump heeft gewoon alles op binnen de overheid wat met klimaatverandering te maken heeft (zelfs alleen al het meten van belangrijke parameters). En de rechtsstaat is verder afgebrokkeld door meer corrupte benoemingen. Nee, ik denk niet dat de gemiddelde Amerikaan er over 4 jaar beter bij zit.

Trump sloopt de federale overheid van de VS en dat is precies wat zijn belangrijkste donoren willen: geen sterke federale overheid die problemen oplost, maar onbeperkte macht en invloed voor de Oligarchen. Iets waar ze al decennia aan werken om de Republikeinse partij met al hun geld te hervormen.

En ondertussen denken de gehersenspoelde volgers dat 'woke' erger is dan deze corruptie en afbraak van de democratie.
EU is helemaal niet bezig met klimaatverandering tegenhouden via degrowth. Noem ergens waar dat in de beleidsstukken staat! De EU zet juist in op een transitie via het stimuleren van innovatie.

Je praat kennelijk na wat je in je sociale bubbel hebt gehoord.

En nee, ik denk niet dat de VS opeens geen koploper meer zijn op het gebied van innovatie. De vraag is alleen waar al die benefits landen. En in de VS is de Republikeinse partij al decennia bezig om te zorgen dat vooral het grote kapitaal daaraan verdient en niet de bevolking. Dat is waar ik het over had.

Alleen maar vrij baan geven aan "innovatie" is niet wat in het verleden leidde tot voordeel voor iedereen. Kijk eens terug naar de Industriele Revolutie: de macht van het kapitaal nam alleen maar toe en dat leidde tot uitbuiting en milieuverontreiniging. Door de socialistische tegenbeweging is uiteindelijk bevochten dat kinderen niet meer hoefden te werken maar naar school konden, dat arbeiders een minimaal levensvatbaar loon verdienden, dat er voorzieningen kwamen voor mensen die ziek werden, pensioenregelingen etc. etc.

Vanaf de jaren '60 kwam daar ook aandacht voor het milieu bij. Ook dat moest worden afgedwongen via de overheid, omdat een bedrijf dat niet gehinderd wordt door regels liever zijn gif in de rivier dumpt dan eerst geld uit te moeten geven om afvalwater schoon te krijgen.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 11 augustus 2025 17:43]

Lol, innovatie? Op welk gebied?
Echt, dramatisch narratief? Ik denk grotendeels op waarheid berust. Hij maakt ruim baan voor de grote (tech)bedrijven en hun bazen om maar te doen wat ze willen ten koste van mens en milieu, in ruil voor hun loyaliteit en/of 'cadeautjes' (rijkdom). Ondertussen blijft de gewone man met niets achter.

Sure, over 4 jaar loopt de US misschien voor met technische innovatie, maar als het geld alleen maar naar de CEOs en aandeelhouders (en in dit geval corrupte politici) gaat wat heeft een land en zijn gemiddelde burger daar dan aan?

Overigens is problemen weg innoveren precies wat we in Europa proberen te doen, o.a. in de vorm van circulariteit, alleen hoor je daar helaas weinig over.
Nee. Dat is juist het probleem. Van de gevolgen van die ongebreidelde groei hebben we nu al last: een planeet in onbalans - klimaatverandering - en de verdeling van geld in onbalans - de ASOCIAAL rijken.

Het wordt tijd dat die ongebreidelde groei stopt en we verantwoord groeien.
Die groei ruim baan geven is eindeloos beter dan zitten te neuzelen over hoe de huidige taart precies verdeeld moet worden.
Ik kan moeilijk in woorden uitdrukken hoe oneens ik het hier mee ben. Het is naar mijn mening juist ongebreidelde groei, die niet meer bij is te houden door wetgeving en onderzoek en die grote bedrijven buitensporige macht heeft gegeven, die ons in de huidige puinhoop heeft gebracht. We komen nu pas achter de negatieve gevolgen van beslissingen die 10-50 jaar geleden gemaakt zijn en nu worden onderzocht omdat we op allerlei maatschappelijke vlakken van alles mis zien gaan. Bijv. op het gebied van verontreiniging van onze leefomgeving en bijbehorende bedreigingen voor de volksgezondheid.

Nu de ontwikkelingen vertragen of stopzetten en met z'n allen bedenken welke kant we op willen lijkt me veel zinniger dan (tech)bedrijven maar random te laten 'innoveren'. Waarom alle haast? Zodat je volgende jaar de iPhone 20 kan kopen of GPT-6 kan gebruiken? Want die heeft alle oplossingen?

[Reactie gewijzigd door pixeled op 11 augustus 2025 19:14]

Europa moet eerst een eenheid worden, hoe we er nu in staan is leuk maar werkt niet met stemmingen. Democratie is lastig, als een van de leden ergens tegen is dan kunnen regels geblokkeerd of vertraagd worden, een vriendje van poetin in europa kan een hoop sancties tegenhouden of vertragen.

Wij zouden ook moeten stimuleren om productie in europa te hebben, als er nu een 3e wereld oorlog uit breekt dan zijn we zwaar de pineut en afhankelijk van amerika die nu wel orde op zaken stelt.
Je kan veel zeggen over trump, ik mag hem ook niet, maar om kritieke productie processen terug te krijgen op eigen continent is wel belangrijk en zouden we ook in europa moeten doen.
Productie in Europa (van waar tot waar loopt dat eigenlijk?) klinkt leuk, maar wie gaat dan die goedkope onderbroeken van de Zeeman in elkaar zetten? Ik niet in ieder geval.

We zijn een wereld, en al sinds de "Gouden Eeuw" enorm met elkaar verbonden. We kunnen helemaal niet zonder elkaar en zonder handel met elkaar.

Trump wil ook helemaal de productie niet terughalen. Dan verdient hij namelijk helemaal geen geld met zijn tarieven.
Het vervelende is ook nog dat hij dit straffeloos kan doen; als het toch niet zo werkt als hij wil, dan kan hij altijd nog milder worden en dan is Europa weer blij en gaan ze erin mee, wat poeh hey, het valt gelukkig mee!
Zie de reactie hier. Dat legt het een beetje uit maar is niet een volledige lijst.

Vast ook pure xenofobie tweakers dan? Of dat is weer te ver?
Nee, dit is gewoon corruptie. Een president hoort een bedrijf niet te manipuleren. Dan is het geen democratie meer, maar een dictatuur.

Daarnaast is Trump het levende bewijs dat iedere gek met veel geld aan de macht kan komen in de VS. Dit heeft niks meer te maken met verstand of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 11 augustus 2025 17:57]

Nee, niet elke politicus is corrupt. En al zou dat zo zijn, dan nog moet je niet stoppen met het te benoemen wanneer het zo openlijk gebeurt als bij Trump. Paar voorbeelden:

- donatie van een vliegtuig aan de Trump Library: hier hebben het land en de burgers niets aan. Wel krijgt Trump zo voor de rest van leven de beschikking over dat vliegtuig, nadat het eerst op kosten van de belastingbetaler wordt gepimpt. Met dank aan de regering van Qatar die uiteraard geen enkele invloed of gunst in ruil willen...

- gouden horloges voor $100k per stuk verkopen die met crypto kunnen worden betaald door oncontroleerbare buitenlandse donoren.

- een meme coin lanceren met oncontroleerbare transacties. Ook weer een duidelijk route om verbod op buitenlandse beïnvloeding te omzeilen.

Ga me niet vertellen dat ook maar een van deze zaakjes enig voordeel oplevert voor de burgers van Amerika. En nee, je kunt dit niet zomaar wegwuiven door naar andere politici te wijzen als daar iets speelt.
Niet elke politicus is corrupt, maar de vorige president was dat wel degelijk. Hoe verklaar je anders dat zijn drugsverslaafde zoon op de BoD van Burisma zat? Is dat geen quid pro quo? Dat is de hypocriete vergelijking waar ik het over heb (en vele andere voorbeelden). Waarom zou ik dat niet mogen benoemen, waarom telt het verleden niet meer? Maar wat ik vind is niet interessant, het gaat om het amerikaanse volk.

Het is niet perse dat het amerikaanse volk de deals van Trump goedkeuren, ze wijzen de nog veel slechtere deals van de voorganger af. Ze accepteren een bepaalde mate van openbare corrupte deals omdat de voorganger nog veel vuilere deals maakte en er ook nog mee weg kwamen. Trump was niet de beste kandidaat, hij was de minst slechtste optie en dat wil wat zeggen. En dan zelfs de popular vote winnen? Dan heb je echt serieus fouten gemaakt.

Oke, dus waarom verdedig ik Trump? Dat doe ik niet. Ik verdedig historische feiten. Het historische feit dat een volk een kat in het nauw is. Ze maakt rare sprongen. Maar de rare sprongen zouden niet bestaan zonder die muur. Trump is slechts het product van de politiek die is bedreven en het volk had genoeg. De wanhoop was zo groot en de tegenkandidaat zo slecht dat er maar 1 uitkomst mogelijk was. In feite ben ik blij dat Trump het resultaat is, want het had nog veel erger kunnen zijn.

Oke, dus wat is er dan erger? Dan hoeven we alleen maar te kijken naar de geschiedenis. Neem Duitsland na de eerste wereld oorlog bijvoorbeeld. Het volk werd onderdrukt door vreselijke geopolitiek en na verloop van tijd was het zo erg dat zelfs Hitler een acceptabele optie bleek. Hitler ontstond niet in een vacuum, hij was het resultaat van jarenlange onderdrukking en de gevolgen voor de wereld waren desastreus. De Franse revolutie was ook zo'n periode van "bezinning" en die bloederige periode wordt notebene elk jaar gevierd. De gebroeders de Witt hebben ook nog wel ergens een mening over de wraak van het volk.

Het huidige politieke klimaat is niet veel anders. Fortuyn, Wilders, Le Pen, Orban en velen anderen zijn vooralsnog relatief onschuldige gevolgen van een politiek klimaat. In plaats van het volk te dienen, te luisteren en te doen, graaft de elite zich juist verder in omdat ze geloven in hun eigen morele superieuriteit. In de afgelopen 20+ jaar zijn die ideeen alleen maar gegroeid, maar geen van de politieke elite neemt er lering uit. Hoe dan ook zal er een omslag komen, die is simpelweg onvermijdelijk. De HOE, dat is nog te bezien. En de hoe is een hele interessante filosofische discussie, maar als ik heel erg eerlijk ben, de meeste scenarios zijn tamelijk bloederig en die vind ik niet perse de beste optie.
Trump, Orban, Wilders en Le Pen zijn juist politici die worden gesteund door de elite die achter de schermen aan de touwtjes trekken. Dat zijn de miljonairs en miljardairs die uit de olie- en gasindustrie komen, of juist de financiële elite van de grote hedge funds. En uiteraard ook Rusland die dat soort kandidaten steunt.

Zij bedrijven al jaren een populistische strategie: het volk enorm boos maken en dan wijzen op buitenlanders/"woke links"/"de politieke elite" als zondebok.

Tegelijkertijd zijn veel van de problemen waar de onder- en middenklasse mee kampen juist het gevolg van decennialang rechts beleid van bezuinigen op overheidsdiensten en alles privatiseren. Best wel ironisch dus dat juist dat extreem rechts claimt de oplossing te brengen...
Sorry, je doet alsof alleen de rechter kant van het politieke spectrum zich laat beinvloeden door de rijke elite.

Maar dan heb je echt niet opgelet. Zoek eens voor de grap op hoeveel geld beide kampen opgehaald hebben voor hun politieke campagne. Hint: 1,1 miljard MEER voor de democrats. Hoeveel acteurs, zangers en publieke figuren hadden zich wel niet achter Harris geschaard? Maar dat is natuurlijk zonder beinvloeding, want het is de ultieme partije ofzo?
En Klaus Schwabe en z'n WEF doet alles ook alleen maar uit liefdadigheid ofzo.

Het is vooral vreselijk naief om te denken in absoluten. En vooral om te denken dat alleen maar 1 zijde zich laat beinvloeden. Dat getuigt van elitisme en dat is juist hetgeen waar het probleem zit. Maar blijf vooral geloven in je gelijk en zet vooral je pickachu gezicht op als je wereld ineenstort.
Nee hoor, ik doe helemaal niet alsof. De Democrats in de VS hebben ook veel grote donoren en ook hun eigen problemen. Daar moet ook zeker wat aan veranderen.

Als het aan mij lag was Bernie Sanders in 2016 de kandidaat geweest en hij had zeer waarschijnlijk Trump verslagen. Stel je voor dat de afgelopen 8 jaar Sanders president was geweest ipv Trump en daarna Biden... Dat was heel wat beter geweest voor de wereld.

Sanders accepteert geen grote corporate donaties en dat doen meer kandidaten bij de democrats. Bij de Republikeinen is er werkelijk niemand die dat doet. Het is dus niet allemaal een pot nat.

Maar hoe dan ook: al die zogenaamde populisten zijn echt niet zuiver op de graat en geven geen klap om 'het volk'.
Als de politiek zo gevoelig is voor wat grote bedrijven willen (want anders geen campagne steun etc.), is het dan zo vreemd dat het omgedraaide ook gebeurt?
De schaal en manier waarop Trump dat doet is wel nieuw.
Prima schaal. Campagnedonaties nemen al sinds jaar en dag exponentieel toe. De enige vergelijking die je kan maken is het verschil tussen beide kampen. Dat was 2,9 miljard voor democrats en 1,8 voor Trump. Dat is toch een winstpuntje voor Trump.

Oke, de manier. Ik weet niet of je het weet, maar de manier, de meest opzichtige flamboyante brulaap die hij is, dat is waar ze bewust op hebben gestemd. Het is absoluut niet zo dat Trump de beste kandidaat was, hij was de minst slechtste optie. Zo erg zelfs dat hij zelfs de popular vote heeft gewonnen. En niet alleen dat, zijn approval rating zijn momenteel door het dak in de ogen van het Amerikaanse volk.

En dat is vooral wat we moeten doen, door de ogen van het Amerikaanse volk kijken. Niet onze eigen europese ogen, dat is zinloos en die hebben geen enkel recht van spreken. De EU is het onderdeurtje van de wereld. We hebben geen macht, we hebben geen mandaat, we hebben alleen handel. Rusland, China en Amerika hebben altijd de overhand in onderhandelingen omdat we ze die positie geven vanwege die handel. Gas afsluiten kostte 10 jaar. tarief onderhandelingen: verloren. Vervuilende producten en slavenarbeid uit China? Lullen we niet over.

Het is nog zelfs veel erger dan dat. We accepteren zelfs de klimaatuitspraak van een UN rechtbank. Een organisatie die bestaat buiten de geopolitiek die alleen maar de macht heeft die we ze geven. Rusland, China en Amerika wijzen de uitspraak af. Afrika en India negeren ze simpelweg. En wij gaan vrijwillig met de billen bloot uit een soort misplaatst schuldgevoel, wij de EU met de meest schone en technologisch vooruitstrevende industrie ter wereld en we accepteren boetedoening. Hoe denk je dat wij beoordeeld worden door de politieke powerhouses?
Er zijn mensen in de politiek die vinden dat mensen van een bepaald land niet meer in onze universiteiten mogen werken, en ook dat bepaalde bedrijven moeten vertrekken of banden ermee moeten verbreken. Daar zitten o.a. zaken voor medicijnen en onze gezondheid tussen..

Kennelijk is dat wel een valide reden, en mag je dit wel noemen/mee bemoeien?

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 11 augustus 2025 12:22]

Bedrijven moeten de ballen kussen van de sterke man. Hoe de VS in 6 maanden is afgezakt van democratie naar een autocratie.

[Reactie gewijzigd door babbeloo op 11 augustus 2025 13:33]

En het lastige is ondanks dat je het niet kan negeren en er wel wat mee moet. Ondanks dat het mafklapper is.
Tja, een Zuid-Afrikaan aan het hoofd dat vindt Trump nog wel prima, maar iemand met een Chinese achtergrond dat ziet hij niet zitten...
De CEO is geboren in Maleisie.
Trump snapt het verschil alleen niet
Dat klopt ook weer :-) Van de Aziatisch bestuurders in de USA, zijn er bar weinig echt uit China.
Lip-Bu Tan is echter wel degelijk Chinees, zij het geboren in Maleisië en opgegroeid in Singapore, waar zeer veel "etnische Chinezen" wonen en werken.

Zijn bedrijf Walden International is verder een megagrote partner en leveraar aan een hele waslijst Chinese bedrijven waaronder Huawei, Baidu, Geely, Shenzhen Intellivision en ga zo maar door, waaronder heel veel bedrijven die onder Amerikaanse export-restricties en sancties staan, en sommige die nauw betrokken zijn bij Oeigoerse slavenarbeid en natuurlijk China's massa-surveillance systemen.
Wanneer landsbelang en veiligheid spelen, kan dit best een ding zijn toch bij een giga bedrijf. Lekker betrokken.
Tja, Trump wil je republiek herstellen net als Caesar. Maar zal net als Caesar verder willen gaan dan gewenst.
Het is een democratisch gekozen despoot of het nu om burgemeesters gaat (bijv van je eigen hoofdstad of de CEO van een bedrijf als despoot ben jij de bepalende factor.

Ik heb in het verleden Steve Bannon gevolgd, een van de gevaarlijkste machtige mensen in de VS en lange tijd adviseur van Trump (nu officieel niet meer) het ...'beleid' dat Trump nu uitvoert sluit aan bij de 'visie' van Bannon dat hij jaren geleden al verkondigde.
Een incapabele president at that, hij heeft zelf al meerdere keren aangetoond dat hij geen verstand van zaken heeft.
Zo incapabel is hij niet voor zijn eigen vermogen die schijnt nu verdubbeld te zijn. Die wordt nu op 7 miljard geschat.
Dat is allemaal door corruptie. Voordat hij president werd heeft hij alleen maar verlies geleden. Om dat te verhullen maakte hij nooit zijn financiën openbaar.
Sinds wanneer is het doel van president zijn verstand van zaken te hebben?
Hij bereikt tot dusver zijn doelen, al is dat voor een groot deel van de wereld geen goed nieuws.
Zijn persoonlijke doelen misschien. Niet die van de VS.
Zijn persoonlijke doelen misschien. Niet die van de VS.
Wel die twee dingen zijn in Trump natuurlijk erg verweven. Maar een feit is dat ie in zeer korte tijd een groot deel van zijn verkiezingsbeloftes waargemaakt heeft. In de Amerikaanse politiek is dat enorm belangrijk omdat het niet zoals Nederland en Belgie een land van coalities is. Voor zijn aanhangers (de meerderheid in de VS, laten we dat niet vergeten) gaat alles precies zoals ze verwacht hadden. Alle grote productie bedrijven hebben enorme investeringen in de VS aangekondigd, import van vrijwel alles is lager, Amerikaanse producten zijn procentueel goedkoper geworden, immigratie is omlaag, uitzettingen verveelvoudigd, de macht van Amerika op wereld politiek is veel groter dan het in 30 jaar geweest is.

Natuurlijk hebben veel van die dingen een gevolg dat zich nog niet heeft laten zien en gaat Trump in sommige gevallen zelfs de maga gekken iets te ver, maar hij is in de ogen van veel Amerikanen de meest succesvolle president in decennia en zelfs veel gerenomeerde economen zijn verbaasd over de positieve effecten van sommige maatregelen. Over een paar jaar kan je weer een iPhone kopen die in VS gemaakt is, en daar gaat het allemaal om. Europa weet maar al te goed hoe outsourcing een economie kan uithollen.

Persoonlijk vind ik het een hork en een gevaarlijke gek,, maar mijn mening doet er niet toe.
De grote vraag is: hoe duur gaat die Amerikaanse Iphone dan zijn, rekening houdend met de hoge arbeidskosten dan bv in China... idem ditto met de talrijke grondstoffen die ze nog steeds moeten invoeren...

Dit is kleuterpolitiek, op zen Belgisch, niet verder dan de neus kijken en de gevolgen zijn voor de volgende regering :p
Wat een onzin. Dit klinkt als een MAGA promotiepraatje.
Noem eens 1 ding wat hij voor elkaar heeft gekregen wat ook echt goed is voor de VS. Volgens mij is het allemaal gebakken lucht.
[...]


Voor zijn aanhangers (de meerderheid in de VS, laten we dat niet vergeten)
De grootste minderheid in de VS zul je bedoelen (49,8% tegen 48,3 voor Harris)
Ja want de oorlogen die hij in 24 uur na zijn in dienst treden zijn nu ineens opgelost.. Oh nee.

Want de prijzen van boodschappen daar zijn gedaald… Oh nee

Want Obamacare is volledig afgeschaft… Oh nee toch niet

Want de muur met Mexico is helemaal gebouwd en Mexico betaald ervoor… Oh nee

Er is een volledig niet zorgstelsel geïmplementeerd… oh nee

Enorme stijging in banen… Oh nee ook niet

Hij is alleen bezig voor zichzelf en geeft werkelijk geen reet om de normale Amerikaan.

Hij heeft bereikt dat vrijwel geen enkele toerist nog naar Amerika gaat, in ieder geval flink gedaald. Veel mensen boycotten Amerikaanse producten. En allerlei gedoe met ander landen.
Trump is niet eens een echte republikein of christen, maar alleen omdat dit hem het beste uitkomt.
Hij is alleen bezig voor zichzelf en geeft werkelijk geen reet om de normale Amerikaan.
Deze conclusie zal zeer zeker juist zijn, maar is gelijkertijd ook een van de redenen waarom Amerika massaal op hem gestemd heeft en niet op een (beroeps)politicus, omdat dat zowel de republikeinen als democraten hebben aangetoond dat zij niet (voldoende) opkomen voor de belangen van gewone Amerikanen. De Amerikaanse politiek kiest en besluit uiteindelijk in het voordeel van de groep die hen financiert.

Het probleem is dus niet Trump, maar de wijze van financiering en de invloed die daar uit voortvloeit, en dat gaat niet veranderen, want elke politicus - democraat of republikein - is binnen een of twee zittingstermijnen multimiljonair en/of stapt over naar het bedrijfsleven of denktank met een royaal salaris. De kip met gouden eieren slacht je niet.
Op de inflatie en de als een tierelier draaiende economie na heb je gelijk. De economie daar is een drama en vooral als je kijkt naar uitstaande schulden van overheden, bedrijven en burgerbevolking. In toenemende mate wordt er steeds minder ingelost wat een eerste signaal op een aankomende recessie is.

De economie is daarnaast ook niet zo heel lekker, het lijkt goed als je alleen kijkt naar de beurzen alleen zijn de beurzen niet de werkelijke economie. Meer bedrijven investeren minder en verkleinen het aantal vacatures of stoppen in z'n geheel met de werving.

De inflatie is echt een probleem en ik snap niet zo goed waarom je aangeeft dat deze lager is dan in jaren. De Amerikaanse economie heeft onder Corona ongelofelijk veel geld in de economie gepompt (net als een groot deel van de rest van de wereld) en daar is grote inflatie uit voortgekomen. Dat de inflatie nu lager oogt staat los van Trump, dat is het gevolg van stoppen met geld strooien.

Op het vlak van gezondheid doet Trump het dan wel weer goed. De weg naar meer betaalbare medicijnen en behandelingen is ingeslagen en zelfs de kwaliteit van het voedsel (minder onnodige toevoegingen) staat vrij hoog op de agenda. Toch heeft Amerika nog een lange weg te gaan.

En daarnaast, wij zitten hier in de EU en hebben andere onderwerpen van gesprek. Wat je noemt als punt heeft op ons vrijwel geen invloed. Ja, ik zie waar je op reageert en ja, ik kan mij goed vinden in jouw post, maar ook in die van Vexxon.
De medicijnprijzen zijn hier ook lager dan in de omringende landen, met als gevolg grote tekorten. Zo eenvoudig is het dus niet die prijzen te verlagen.
Ik hoop echt dat de VS gaat nadenken over hun huidige politiek stelsel. De VS staat echt voor gek tegenover de rest van de wereld met deze president. En niemand fluit hem terug. In andere democratieën zoals we in Nederland kennen, maar ook Duitsland of de VK wordt je allang teruggefloten door de oppositie of andere collega's.
Oppositie is er ja niet. Het zijn allemaal republikeinen in zijn regering. Wie moet ze stoppen. De volgende verkiezingen.
Alsof Trump de macht normaal zal overdragen als een Democraat gekozen zou worden. We hebben allemaal gezien waar dat toe heeft geleid op 6 januari 2021.
Je bedoelt de ongeplande bezichtiging van het Capitool door ongewapende mensen?
is dat zo? Zolang er een meerderheid is van een bepaalde politieke kleur fluit er helemaal niemand iemand terug. Dat zien we in Nederland als we het over de immigratie crisis spreken. Of het moedwillig wegzetten van een specifieke bevolkingsgroep. Als er daadwerkelijk mensen waren terug gefloten had dit kabinet veel eerder geklapt.
is dat zo? Zolang er een meerderheid is van een bepaalde politieke kleur fluit er helemaal niemand iemand terug. Dat zien we in Nederland als we het over de immigratie crisis spreken. Of het moedwillig wegzetten van een specifieke bevolkingsgroep. Als er daadwerkelijk mensen waren terug gefloten had dit kabinet veel eerder geklapt.
Onze meerderheid bestaat vaak uit meerdere partijen de laatste decennia en dat betekent dus ook dat er meerdere inzichten zijn. Ze sluiten vaak compromissen, maar zullen het lang niet altijd eens zijn. Zeker als het gaat om wat er in de publiciteit wordt gezegd. Binnen de kamerdeuren wordt er wel degelijk invloed op elkaar uitgeoefend.

Ook de oppositie kan wel degelijk invloed uitoefenen. Je hoeft immers hier niet bij een persoon of een partij zijn. Waarom denk je dat onze politiek niet zo daadkrachtig is? Er worden veel verschillende perspectieven en inzichten meegewogen.
Wie zou er na moeten denken over het politieke stelsel in de VS? Trump trekt meer en meer macht naar zich toe. We zijn bijna op het punt dat niks hem meer tegen kan houden. Hij legt nu al gerechtelijk uitspraken naast zich neer als het hem uit komt en de hele republikeinse partij is als de dood dat Trump zich tegen hen keert dus niemand hourd Trump nog tegen.

Om het stelsel te veranderen moeten mensen die aan de macht zijn het willen veranderen, en dat gaat niet gebeuren. Staat de VS voor gek of is dit precies wat Trump wil?
Amen! Het verbaasd mij ook al vanaf het begin. Wat een randdebiel die Trump... Vreselijke vent: alleen z'n smoelwerk al |:(

Hopen dat het Amerika (tja en helaas ons ook maar daarvoor op korte termijn lastige weg terug) nog meer ellende zal bezorgen zodat steeds meer inwoners zien hoe incapabel deze man is en de hele wereld economie is z'n eentje op z'n kop zet, ongeloof!

[Reactie gewijzigd door Urk op 11 augustus 2025 11:27]

Het is afgezien van een politiek spel ook een financieel spel. Er schijnt ook geld mee verdient te worden met speculatie op invoerechten e.d. De hele regering Trump schijnt hier geld mee te verdienen. Volksverlakkerij en iedereen(naja, zeker niet iedereen) juicht hem toe.
Eens benieuwd met wat voor cadeau hij naar daar zal gaan.
Nou dat inderdaad, Trump gedraagt zich als koning zonder kroon. Met kadootjes en hielenlikkerij om te kopen.
Trump gedraagt zich als maffiabaas. Betaal voor "bescherming" of we maken je bedrijf kapot.
Wittehuis wil hij ook al gaan decoreren met goud... hij is knetter gek en steeds meer van de mensen die op hem hebben gestemd keren zich tegen hem, maar ben bang dat we nog niet zo maar van hem af zijn na deze 4 jaar.
Hij heeft dat al gedaan. je moet maar eens foto's opzoeken van de kitsch die daar staat. hopen bladgouden accenten, gouden engelenbeeldjes, enzovoort...
Er is in het Witte Huis een gang waar schilderijen van alle 'first ladies' hangen. En hij heeft een schilderij van zichzelf er tussen laten hangen, niet eens een schilderij van Melania. Dat is het kleuterschool niveau waarop Trump denkt. Kennelijk wil hij zo graag zichzelf zien dat hij zelfs tussen de first ladies zijn eigen foto wil zien.
edit:
Hij heeft nu ook Obama's schilderij laten verplaatsen: https://www.buzzfeed.com/mjs538/trump-hiding-obama-portrait

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 12 augustus 2025 07:16]

Hier, een schilderij van first lady Bill Clinton.
Er zijn al artikelen te koop met "Trump for 3rd term". Als het aan hem ligt wordt de wet veranderd en wil hij voor een derde termijn gaan. Zelfde wat Putin heeft gedaan zodat hij tot 2030 president kon aanblijven.
Of hij negeert gewoon de wet. Dat doet die wel vaker.
Ach, Biden was Obama's derde termijn, dus...
Een gouden Athlon CPU uit het jaar 2000, Grump gaat alleen voor goud, that’s all.

Dat een Athlon niet van Intel is doet er even niet toe.

[Reactie gewijzigd door sypie op 11 augustus 2025 12:09]

Bedoel je Athlon of Atom? Athom CPU's ken ik niet...
Hahaha, en dan te durven roepen dat er sprake is van belangenverstrengeling. Als er een iemand is die belangenverstrengeling tot een soort kunst verheven heeft, dan is het Trump.
"Every accusation is a confession."

Tot nu toe is het maar zelden dat die vuistregel niet van toepassing is.
Dat vind ik wel een flinke beschuldiging om te maken. Wat probeer je te zeggen? 😜
Het voelt bijna als een ritueel: die nieuwe CEO die even langs moet bij de president om te laten zien dat ’ie loyaal is, een soort “ring kussen” voordat hij verder mag met z’n werk. Dat hele verleden van Tan, inclusief die Chinese connecties, lag al op tafel toen hij in maart begon. Er was toen geen publieke ophef of grootschalige media-aandacht. En nu ineens is het een groot probleem, precies terwijl er allemaal gevoelige dingen over die Epstein-zaak naar buiten komen. Vast toeval, maar intussen wordt de voorpagina wel gevuld met dit politieke toneelstuk, terwijl een veel ongemakkelijker verhaal mooi uit beeld blijft.
Het is natuurlijk wel mogelijk een probleem. Even Trump erbuiten gelaten, moeten we misschien ook in de EU eens kijken wie onze bedrijven overnemen of besturen.

Er zijn mensen die China een goed land noemen, ik twijfel daaraan. Net zoals ik liever geen Amerikanen zie in ons systeem, die voornamelijk er zitten voor eigen gewin (Liberty Global bijvoorbeeld).

Dus op dat gebied ben ik wel van mening dat Trump goed is daar iets over te zeggen, al is zijn reden niet omdat hij zich zorgen maakt om het land China, maar om zijn eigen investeringen.
Het probleem is misschien niet eens wie er aan het roer staat, maar hoe en wanneer dat ineens ter discussie komt. Vaak liggen de feiten al lang op tafel, maar wordt het pas groot nieuws als er politiek iets te halen valt. Zolang er geen vaste en duidelijke spelregels zijn, draait het meer om timing en belangen dan om echte veiligheid. En dan is het lastig te zien wat oprechte zorg is en wat gewoon een handig moment is om iemand onder vuur te nemen.
Gegarandeerd dat hij of Intel ook 15% moeten afdragen aan de overheid zoals AMDen Nvidia of 5% in zn eigen zak
Eventjes de voetjes kussen. En wellicht een glazen plaquette als cadeau meebrengen met een 24-karaats gouden basis net zoals Tim Cook dat recentelijk deed. Dan zal het vast wel voor even gesust zijn ;)
Pers erbij en dan met feiten aankomen zetten richting Trump, dan heeft het misschien nog effect dit gesprek.
Ondertussen mogen nVidia en AMD met instemming weer naar China exporteren. Uiternaard met een heffing, wat in de zakken van "de overheid" beland. Ik zie dit ook wel voor Intel gebeuren, niet exportregulering zijn werk laten doen (waardoor China dadelijk bovenaan de lijstjes prijkt vwb AI toepassingen) maar proberen te profiteren van bepaalde exportkanalen.
Misschien een vliegtuig cadeau geven of een vastgoed dealtje voor de Trump bedrijven?

En het meest gekke is dat 50% van de Amerikanen dit allemaal zelf normaal vindt…

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.