Nieuwe versie Qi2-standaard krijgt ondersteuning voor draadloos laden op 25W

Het Wireless Power Consortium heeft een nieuwe versie van de Qi2-standaard aangekondigd. Deze biedt een hoger laadvermogen van 25W. Er verschijnen binnenkort 'meerdere grote Android-smartphones' die 25W-laden ondersteunen.

De nieuwe Qi 2.2.1-specificatie is op woensdag uitgebracht, zo schrijft het WPC in een persbericht. In de praktijk wordt de nieuwe versie omgedoopt tot 'Qi2 25W'. De eerste apparaten met Qi2 25W worden inmiddels gecertificeerd, zegt het consortium. Volgens de organisatie worden de komende tijd 'honderden apparaten' getest.

Het verhoogde laadvermogen is de grootste wijziging in Qi2 25W. Voorheen bedroeg de maximale laadsnelheid van Qi2 maximaal 15W. Om dit hogere laadvermogen van 25W te ondersteunen, is overigens wel een telefoon nodig die gecertificeerd is voor Qi2 25W. Bestaande Qi2-smartphones blijven voor zover bekend dus gewoon draadloos laden op 15W.

Volgens het WPC komen er binnenkort 'verschillende grote Android-smartphones' uit, die allemaal deze nieuwe Qi2 25W-standaard ondersteunen. De organisatie noemt geen concrete telefoonreleases. Het consortium benoemt ook dat de iPhone Qi2 25W gaat ondersteunen. Apple bracht vorig jaar al een MagSafe-oplader met 25W-vermogen uit voor de iPhone 16-serie. Qi2 is gebaseerd op MagSafe, dus het is aannemelijk dat die iPhone 16-toestellen later ook Qi2 25W-opladers gaan ondersteunen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

23-07-2025 • 18:26

54

Reacties (54)

Sorteer op:

Weergave:

@AverageNL In dit nieuwsbericht had wel een linkje naar het artikel van eerder deze week van @arnoudwokke gemogen: review: Waarom wil niemand Apple kopiëren? Magnetisch laden mist aantrekkingskracht
Ik had liever gehad dat MagSafe verplicht werd voor de Qi standaard. Wat heb je aan draadloos laden zonder MagSafe? Alleen in de auto handig waar je een exact vakje hebt zonder positionering.

Ik weet dat Android merken dit oplossen middels hoesjes maar ik vind het doodzonde om een hoesje om een dure telefoon te doen. Telefoons hebben veel verfijndere exterieur materialen dan hoesjes dat hebben ( op leer na, maar dat is smerig in de zomer met die hitte ). en dan nog niet eens gehad over de telefoon die alleen maar dikker word door een hoesje
De 25W IS met Magsafe, anders gaat die terug naar een lager wattage.
Magsafe is een prima oplossing voor voornamelijk in de auto, maar ik hoef iig mijn telefoon niet met 25W op te laden, de accu van mijn 6j oude Mi 9 doet het nog steeds prima, +/-50% van een volle lading wanneer hij 60 uur niks doet.

Hoe bescherm ik mijn batterij?
Langzaam draadloos laden met ongeveer 4W max (20% verlies), via Qi.
5W IKEA charger, de zo een beetje de meest betrouwbare charger die er te koop is.
En laad mijn batterij tot max 80%, zodat de batterij niet elke dag met een maximale lading belast wordt.

Laden met 4~5W is meer dan voldoende om in de nacht je telefoon weer volledig te laden, veilig op mijn nachtkastje.
Een hoesje beschermt wel je scherm als je telefoon op de grond valt, dat vervangen is ook duur. Verder gebruik ik al jaren goedkope usb-c stekkertjes en kabels met magneten erin, niet draadloos maar wel makkelijk en beter voor de usb-c poort.
Zeker, hoesjes zijn gemaakt voor mensen die hun telefoon op de grond gooien. Voor die doelgroep essentieel.

Maar ik ken zelf veel mensen die nooit hoesjes gebruiken en de telefoon niet op de grond gooien en die prefereren een schonere ervaring met puur de telefoon. Dunner, lichter en fijner in gebruik.
mensen kunnen ook wel eens dingen perongeluk laten vallen. of doen jij en jouw kring nooit dingen perongeluk? |:(
Telefoons kunnen een ongelukje aan tegenwoordig. Mensen die een heuze barst in hun scherm hebben zijn gewoon roekeloos. Normale valpartijen kan een telefoon gewoon aan, en ik spreek uit ervaring, heb nog nooit een telefoonhoesje gehad en zeker wel eens per ongeluk laten vallen. Nog nooit een barst in mijn scherm gehad.
Zeggen dat je geen kinderen hebt, zonder te zeggen dat je geen kinderen hebt.
Ik heb kinderen (jonge dan nog) en ik heb al generaties lang een iPhone zonder hoesje. Nog nooit problemen mee gehad. Terwijl deze al heel vaak de grond van dichtbij gezien heeft.

Zelfs een ruwe betonnen vloer heeft deze overleefd. Dat was de ene keer dat ik toch echt serieus schrik had om duidelijke schade te zien.

[Reactie gewijzigd door this op 24 juli 2025 07:36]

Zelfs een ruwe betonnen vloer heeft deze overleefd. Dat was de ene keer dat ik toch echt serieus schrik had om duidelijke schade te zien.
Ik zie drie beweringen, corrigeer me als ik je verkeerd begrijp:
  • Telefoons overleven een val op een betonnen vloer
  • Jij laat je telefoon regelmatig vallen
  • Mensen met schade aan hun scherm gaan roekeloos met hun telefoon om
Ik zie in die beweringen een zekere tegenspraak. Kan het zijn dat jij al die keren mazzel hebt gehad, maar dat niet iedereen altijd mazzel heeft? Ik heb een tijdje een bank aan de eettafel gehad; bij het afstappen viel mijn telefoon soms uit mijn (blijkbaar te ondiepe) broekzak. Dat ging 10x goed. De elfde keer had ik een heel klein barstje in de hoek van een scherm: te klein om op te vallen, maar groot genoeg om een belangrijke les te leren: moderne telefoons zijn niet ontworpen om (regelmatig) te vallen.

Ik ben blij voor je dat jij die les nog niet geleerd hebt, want een telefoon is veel mooier en handzamer zonder hoesje (afgezien van het niet vlak op een tafel kunnen liggen door de camera's). Maar daarmee beweren dat anderen roekeloos zijn vind ik te kort door de bocht.
Ik zakte door mijn knieën en mijn telefoon (iPhone) gleed uit mijn broekzak, en viel vanaf 10 cm hoogte op een tegelvloer. Hele scherm gebarsten, zover dat zelfs splinters er vanaf vielen. Hij hoeft maar net ongelukkig neer te komen.
vind ik een beetje kortzichtig

een telefoon kan zeker niet tegen het vallen op een tegelvloer oid

rare ongelukken kunnen ook gebeuren

dat het jou nooit overkomen is betekent niet dat het niet kan gebeuren
Barst 1 = Telefoon lag in het stuurtasje. Ik haal even iets anders uit het stuurtasje en trek per ongeluk de telefoon mee. BATS.

Barst 2 = Fiets valt om door een windvlaag. BATS

Ongelukjes gebeuren soms ;)
had je maar niet zo roekeloos met wind moeten fietsen. altijd wachten tot het windstil is voordat je gaat fietsen! /s
Maar dat is toch niet het punt hier? Dat een hoesje je telefoon beschermt is allemaal leuk en aardig, maar is het gewoon erg raar dat een groot deel van 'de standaard' alleen werkt met een hoesje, daar gaat het juist om. Het magnetisch vast zetten en correct oriënteren van je laadmiddelen zou gewoon op de kale telefoon moeten kunnen als onderdeel van de standaard en niet alleen icm een hoesje die deze magneten wél heeft.
Ik heb nog nooit magsafe gemist en ik laad al draadloos sinds de Nexus 4. Gewoon op zijn slaapmatje leggen naast het bed en klaar, nooit problemen mee gehad.
Tot je 1x een telefoon met MagSafe hebt gehad. Daarna wil je nooit meer zonder
Ik weet dat Android merken dit oplossen middels hoesjes maar ik vind het doodzonde om een hoesje om een dure telefoon te doen. Telefoons hebben veel verfijndere exterieur materialen dan hoesjes dat hebben ( op leer na, maar dat is smerig in de zomer met die hitte ). en dan nog niet eens gehad over de telefoon die alleen maar dikker word door een hoesje
Voor mij zijn smartphones een gebruiksvoorwerp of gereedschap, geen fashion statement. Een hoesje zorgt ervoor dat het gereedschap langer meegaat. Voor ander gereedschap zorg ik ook goed, dus waarom niet voor mijn smartphone?

Hedendaagse smartphones zijn zo dun dat een hoesje wat meer body toevoegt. Geen probleem op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2025 20:00]

Hedendaagse smartphones zijn zo dun dat een hoesje wat meer body toevoegt.
Ja, daarom steken fabrikanten miljoenen euro's in research voor dunnere telefoons, zodat mensen een hoesje kunnen gebruiken om het "body" te geven :)

Hoesjes zijn naar mijn mening een noodzakelijk kwaad. Een telefoon die lekkerder aanvoelt met hoesje is een slecht ontworpen telefoon. Een telefoon die sneller stuk gaat zonder hoesje (lees: vrijwel alle telefoons), is eigenlijk ook een slecht ontwerp.
Ja, daarom steken fabrikanten miljoenen euro's in research voor dunnere telefoons, zodat mensen een hoesje kunnen gebruiken om het "body" te geven :)
Het boeit mij niet wat de achterliggende gedachte is of hoeveel geld fabrikanten daaraan uitgeven. Dat is niet mijn probleem of zorg.
Ik vind een telefoon zonder hoesje oncomfortabel dun. De bezels zijn ook te dun. Het lijkt soms alsof het is ontworpen om gebruikt te worden met een hoejse.
De qi2 standaard is met magneten. Het is in principe MagSafe maar universeel. Als een telefoon qi2 wil hebben zitten de magneten dan ook in de telefoon.

[Reactie gewijzigd door Highsky91 op 23 juli 2025 19:03]

Is het niet zo dat de telefoon slechts een metalen ring bevat, en de lader de magneten?
De telefoon bevat de magneten. Dit zorgt ervoor dat niet elk accessoire magneten nodig heeft.
Nee dat is dus het probleem, Qi2 heeft verschillende versies waaronder een waar je geen magsafe verreist, je kan gewoon een telefoon lanceren zonder magneten maar wel Qi2 adverteren.
Je hebt gelijk! Ik zie nu inderdaad dat het magnetisch gedeelte optioneel is. Ik ging er vanuit dat het er standaard bij zat.
Wat heb je aan draadloos laden zonder MagSafe?
Gewoon, een draadloze oplader. Blijkbaar hebben mensen heel veel moeite om een telefoon op een draadloze pad te leggen waarbij het toestel in het midden ligt. Ik gebruik het al jaren en nergens last van. Zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Wat heb je aan draadloos laden zonder magsafe?
Ik gebruik al meer dan 10 jaar draadloos laden zonder magsafe en heb daar nog nooit een probleem mee gehad.
Ik leg hem gewoon op een oplaadplaat neer en hij begint met laden. Daar hoeven geen magneetjes voor aan de telefoon te klikken. Snap ook nooit waarom mensen het zo moeilijk vinden om een telefoon op zo'n plaat te leggen en er magneetjes voor nodig hebben.
Het leggen op zo’n plaatje maakt de telefoon onbruikbaar. Met MagSafe zijn er meerdere form factors waar de telefoon nog bruikbaar is tijdens het opladen.

MagSafe maakt draadloos opladen zo goed dat het beter is dan kabel qua gemak.

Gewoon draadloos laden is net zo onhandig als een kabel inpluggen en maakt je telefoon onbruikbaar in tegenstelling tot het laden met een kabel.
Hoezo maakt het de telefoon onbruikbaar? Ik kan nog gewoon bellen met de telefoon. Die zet je dan gewoon op speaker of oortjes in.

Magsafe aan een draadje en dan aan de achterkant klikken is net zo onhandig als bedraad laden.
En telefoon boven op een powerbank via magsafe is ook niet echt praktisch vast te houden. Dus allemaal net zo onhandig.

Draadloosladen doe je als je de telefoon niet in je handen nodig hebt. Of je nou magsafe gebruikt of niet.
Hoezo werken niet zonder magsafe, mijn telefoon met draadloos laden (qi standaard) had geen magsafe, bestond toen nog niet, maar werkte gewoon als die op de draadloze lader lag.
Je kan geen mailtjes sturen zonder magsafe
Wat voor baggertelefoon heb je dan? Zelfs met mn oude Nexus 5 kon ik dat ding gewoon bedienen als die op de lader lag, dis mailtjes sturen was geen probleem.
Hoe dan? Moment dat je gaat typen kan je hem toch niet meer op de lader laten liggen?
Ik had gewoon een aliexpress cradle waar die fatsoenlijk op bleef liggen als ik aan het typen was, dus ik hoefde em dan niet op te pakken. Maar zelfs dan, het is draadloos, dus ff oppakken, typen, send, terugleggen, zonder gehassle dat de laaddraad achter je kop thee / whatever blijft hangen.
Mijn auto heeft een draadloze lader, maar ik gebruik hem nooit. Het laden gaat te langzaam, zo langzaam dat hij bij gebruik van GPS netto nauwelijks of niet oplaadt. Ook wordt de telefoon heet en op een warme dag soms te heet.

Ik vraag me af of 25 watt in plaats van 15 watt echt verschil gaat brengen, zeker ook met de warmteproductie in het achterhoofd.

Een ‘ouderwets’ draadje werkt in de praktijk stukken beter wat mij betreft.
Inderdaad. Kabeltjes zullen altijd veel beter werken
Het verschilt een beetje per auto of je tegen problemen aanloopt qua warmte. Soms zit de lader en dus telefoon weggestopt in een vakje met amper luchtstroom. Dat helpt niet voor de koeling natuurlijk.

Bij mijn huidige auto wordt hij ook veel te warm, terwijl mijn vorige auto dat niet had. Zelfde telefoon, want ik ben net een krap jaartje terug van auto veranderd.
Als ie heet wordt, is de kans groot dat ie niet op de goede plek ligt om goed contact te maken. Ja, hij wordt wat warm, maar heet is ie nooit. Das echt ofwel foute boel ofwel brakke verbinding. En ja, de meeste autoladers worden voor (grote) iPhones gemaakt, dus als jouw Android toestel net effe anders ligt, dan is het al niet meer optimaal.
Toevallig een Tesla? De originele draadloze accessoires waren waardeloos. Ik heb laatst in een nieuwe Tesla Y gezeten (die met de reflectie achterlichten) en daar werkt draadloos laden perfect zelfs met dikke hoesje erop. Maar de oudere modellen? Waardeloos!
Net eens nagevraagd in het Tesla topic. Daar weten ze van niets. Heb jij een bron dat de Y Juniper een nieuwe draadloze lader heeft?
Mezelf. Mijn telefoon laad niet in mijn Tesla 3 van 2020, tenzij ik het hoesje eraf haal.

In de nieuwe model y Juniper waar ik in gezeten heb kan ik mijn telefoon neerleggen en het ging direct laden zonder dat ik het hoesje eraf haalde. N=1 in dit geval, maar voor mij was dat wel een groot verschil. In mijn hoesje zit ook een bankpas, maar ook als ik die eruit haal en hoesje erop laat wil het niet laden in de Tesla 3. De yuniper heeft met hoesje én bankpas erbij geen probleem.

Ik kan dan niet anders concluderen dat het nu beter geregeld is. Of in ieder geval dat het met mijn telefoon, Samsung 25 ultra, de spoel beter gepositioneerd is.
Hier een draadje op reddit waar iemand hetzelfde ervaart als ik.
OnePlus heeft al een tijdje draadloos laden met 50W. Waarom loopt de Qi standaard zo achter?

Voor Apple gebruikers is dit natuurlijk wel een mega technologische vooruitgang. 🤡
Apple bracht vorig jaar al een MagSafe-oplader met 25W-vermogen uit voor de iPhone 16-serie. Qi2 is gebaseerd op MagSafe, dus het is aannemelijk dat die iPhone 16-toestellen later ook Qi2 25W-opladers gaan ondersteunen.

Dus jouw verhaal klopt niet helemaal.
25W is nog altijd weinig als je vergelijkt hoe snel de Oneplus draadloos kan laden.
Klopt, maak hier ook al jaren gebruik van met snelle laadtijden. Verschil is denk ik vooral dat Oneplus dit hunj eigen systeem is en ze enkel met hun eigen soft en hardware moeten rekening houden.

De oplader voorziet ook extra koeling, de marge zit hem vooral dat QI2 veilig moet zijn voor alle merken qua warmte
Mijn vivo x100 pro van ruim anderhalf jaar oud kan ook met 50W draadloos laden. Voelt toch alsof deze nieuwe standaard wat achterloopt wat dat betreft.
Xiaomi heeft zijn eigen uitvoering hiervan op mijn 15 Ultra laad ik draadloos met 80 Watt.
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom draadloos laden niet met magnetische pogo-pins gaat, zoals op vroegere Sony Xperia-telefoons als ik het wel heb, en meerdere wearables.

Lijkt me het voordeel van een snelle, gemakkelijke aansluiting die nauwelijks slijt plus een veel hogere efficiëntie dan met inductie.

Ik heb wel eens geprut met USB-adapters maar die waren het nooit echt.
@Dwizzy. Magsafe kun je voor meer dan alleen het uitlijnen van een lader gebruiken, best wel handig !
Volgens betrouwbare bron zal de Pixel 10 hier ook mee komen. 8-)

Joepie! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.