Rabobank-klanten kunnen door storing geen geld overmaken - update

Rabobank-klanten kunnen door een storing geen geld overmaken via de app of browser. De bank bevestigt dat er een 'technisch probleem' is waardoor transacties niet ondertekend kunnen worden. De storing begon rond 10.45 uur dinsdagochtend.

De Nederlandse bank zegt op zijn site en sociale media aan een oplossing te werken. Het bedrijf zegt nog geen inzicht te hebben in hoe lang de storing gaat duren. Volgens Allestoringen begon de storing rond 10.45 uur. De storing treedt op wanneer klanten geld willen overmaken via de site of app en de transactie moeten ondertekenen. Dit ondertekenen blijkt op dit moment niet mogelijk te zijn.

Update, 14.24 uur - De bank meldt op sociale media en zijn site dat de storing is verholpen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-05-2025 • 12:50

130

Submitter: Calamor

Reacties (130)

Sorteer op:

Weergave:

Alweer niet? Rabobank had nog geen twee weken geleden ook een storing waardoor ik niet kon pinnen om medicijnen op te halen bij de apotheek.
Altijd cash geld meenemen!
Het is overduidelijk dat we niet kunnen vertrouwen op onze banken.
Ik heb standaard paar honderd euro thuis cash liggen voor nood.
Lekker dramatisch. We kunnen prima vertrouwen op de banken. (Pinnen ligt er al helemaal praktisch nooit uit) Juist omdat het 99,9% van de tijd wel kan, valt die andere 0,1% op.

Maar je moet ook je gezond verstand gebruiken. Zelf heb ik domweg een rekening bij 2 verschillende banken. De ene gebruik ik dagelijks, de ander heeft een paar honderd euro.

Mocht ik nou echt net ff iets moeten betalen (scenario concertkaartje) en er is storing bij de 1, dan gaat het van die andere rekening.

Ook geen gek idee om cash in huis te hebben, hoor, maar mijn ervaring is dat als betaling niet lukt door storing, dat je daar niet voor gepland had. Nou goed, dan leggen ze het achter de kassa neer (of, zelfs bij mij in de grote stad, geven ze het gewoon mee en betaal ik het de volgende keer wel).

Voor dit specifieke probleem. Nou ja, doe je je overboekingen toch later vandaag? Neemt niet weg dat het irritant is, maar is ook niet einde van de wereld.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 mei 2025 13:24]

Wellicht wat dramatisch. Maar om te zeggen 'we kunnen prima vertrouwen op de banken' gaat te ver.

In principe heb je helemaal gelijk. Echter is het niet voor niets dat er geadviseerd wordt om meerdere honderden euro's in huis te hebben, zodat je bij grote storingen even vooruit kan.
https://www.nu.nl/economi...e-briefjes-en-munten.html

Storingen kunnen gewoon plaatsvinden. Naast de 'normale' storingen heb je natuurlijk ook nog het risico op storingen door buitenlandse mogendheden die kwaad in de zin hebben.

Is voor de meeste mensen niet supermoeilijk om jezelf hierop voor te bereiden. Is wat knullig en jammer als je met 'pants down' staat mocht het wel een keer fout gaan.
(zie ook de gelijkenis van de 5 dwaze en 5 wijze vrouwen)
"Honderden euro's" klinkt ook alweer dramatisch. Nibud adviseert 70 euro per volwassene, 30 euro per kind. Dus voor een doorsnee gezin is dat 200 euro.

Overigens is dat wel in de categorie noodpakket, niet zozeer omdat er iets mis is met de banken, maar omdat er nou eenmaal eens een keer langdurige stroomuitval' kan zijn en dan werken pin-terminals ook niet. Als je dan niks in huis hebt, zou dit de kosten moeten dekken.

Maar goed, als dat gebeurt zijn er wel meer uitdagingen met de primaire levensbehoeften, dat gaat er niet om of je dagdagelijks op de banken kunt rekenen.

En dat kan je. Miljoenen transacties per dag bewijzen het.
Met contanten kom je bij zo'n storing ook niet ver hoor. Ik heb het laatst in Spanje mogen ervaren. Tanken kan niet meer, de pompen werken elektrisch. Afrekenen in de winkels lukt niet, want de kassa systemen werken ook niet meer. Telefonie werkt ook niet. Dus iets bestellen werkt ook niet.

Dan kan je met je flappen gaan zwaaien, maar je kunt er even goed niets mee. Als het langer dan twee dagen duurt zullen ze ongetwijfeld noodmaatregelen nemen om wel contant te kunnen betalen. Maar de eerste twee dagen kun je er niets mee.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 27 mei 2025 17:14]

Zelfs mijn oma is nog stabieler dan de politiek.

2 jaar terug wilden ze vanwege zwart geld nog al het geld digitaal maken.
Hoe kom je daarbij. Ze zijn al een tijd bezig met een wet, waardoor er overal en altijd contant betaald moet kunnen worden. Wat minder samenzwerings sites bezoeken misschien. Het enige dat er inmiddels wel veranderd is, is dat het max contant te betalen bedrag zonder melding omlaag is. Een maatregel tegen witwassen.
Pinnen heeft ook bijna jaarlijks enkele storingen...en pinautomaten zijn vaak genoeg leeg....dus met een beetje pech gebeurd beide tegelijk en kan het wel erg vervelend zijn.... Gebeurd bijna elk jaar wel een keer, met vaste klanten is niet zo erg maar vervelend is het wel.
Nou, niet altijd. Ik heb in het verleden mijn bank ooit en officiële waarschuwing gegeven toen ik merkte dat ik ineens ergens anders woonde. Nog zo'n fout en ik stapte over.

Mensen bedenken van alles, maar niet iedereen kan even goed omgaan als ze niet kunnen pinnen aan de kassa vanwege een storing. Wat cash geld achterhouden is hoe dan ook altijd verstandig. Je kop in het zand steken is niet zo verstandig.

Als je alleen voor jezelf moet zorgen is het geen ramp als je vooruit kunt uit je voorraadkast, maar als je kinderen hebt of het land ligt minimaal 72 uur plat, dan ga je het echt wel voelen.

PS: Ik maak van elke storting op mijn dividend een afdraai in pdf formaat even met mijn spaarrekening idem dito. Een depositie is leuk, maar als het ooit zover komt kun je wel al je geld herleiden. Dit is dus een print van alle transacties die ik ooit heb gedaan.
Als je alleen voor jezelf moet zorgen is het geen ramp als je vooruit kunt uit je voorraadkast, maar als je kinderen hebt of het land ligt minimaal 72 uur plat, dan ga je het echt wel voelen.
Dat laatste geval is er zo ongeveer *niks* dat je kunt doen, op zeer extreme "prepper" zaken na, zonder dat je het gaat voelen.
En dan? Sta je daar in een apotheek, zonder je geld dat thuis ligt op een plek waar ze überhaupt geen contant geld aannemen.
Misschien woon je dan in een hele grote stad met veel wanbetalers? Een goede apotheek stuurt je anders gewoon mailtje met betaalinfo. Heb zelf ook altijd cash bij en mijn pas werd laatst geweigerd op het terras door een storing. Mevrouw stond erop dat ze geen cash aan kon nemen. Ik zeg jammer dan en stond op. Kon het ineens wel.
Waarschijnlijk - even uit mijn hoofd - omdat ze dat verplicht zijn en je anders inderdaad gewoon kan weglopen. Jij hebt het immers aangeboden en zij hebben het geweigerd.
Nee hoor. Als het bedrijf van tevoren heeft aangegeven dat ze geen cash accepteren, hoeft een bedrijf dat ook niet te doen. Met een kapotte/niet werkende pas kan je als bedrijf natuurlijk wel even meedenken met de klant.

https://www.rijksoverheid...%20ze%20niet%20accepteren.
Ah, ok.

Als ze het kenbaar hebben gemaakt van te voren, wat hier nog de vraag is.

Even daarvan uit gaande was ik in dit geval ook weggelopen.
briefje bij de kassa is al genoeg. zie je vaak helaas niet of te laat.
Maar heeft de wederpartij ook geen informatieplicht?
Briefje bij de kassa is niet genoeg. De wet stelt, dat je alvorens het pand te betreden, kennis moet kunnen nemen van de geldende voorwaarden. Het weigeren van contant geld hoort daar ook bij, en hoort dus buiten aangeplakt te zijn. Een briefje bij de kassa is te laat, en betekent dat je gewoon contant kunt betalen. Je hebt immers niet, wettelijk verplicht, buiten kennis kunnen nemen, van het feit dat er niet contant betaald kan worden.
En dan nog, hebben ze je prima geïnformeerd, wat als de pin niet werkt dan? Internet, stroom of bank storing op dat moment. Dat hoeft niet aan jou te liggen. En dan? Als je vaste klant bent kom je de volgende dag even terug, maar ik kan me ook situaties voorstellen dat dat geen optie is.
Ik roep dat al Jaren Zorg dat je cash geld bij je hebt.
Heb dit al diverse keer megemaakt Sta je daar met je boodschappen, en de pin ligt weer eens uit. ATM idem denk dat het straks een aardige puinhoop gaat worden met al die betalingen.
Sta je daar met je boodschappen, en de pin ligt weer eens uit.
Weer? Hoe vaak gebeurd jou dat?

Ik kan me (op tanken) na ook niks voorstellen waar ik echt last (anders dan irritatie) van zou hebben. Als ik geen eten mee kan krijgen uit de supermarkt pak ik iets wat nog op de plank thuis staat maar waar ik minder zin in heb.
Hoe vaak dit jaar denk 3 x afgelopen jaar keer of 6 Ik heb het div keer meegemaakt,in de supermarkt, tanken, pinnen in de winkel
IDD pak ik iets wat nog op de plank thuis staat maar waar ik minder zin in heb.
Maakt eigenlijk niet uit hoe vaak dit gebeurd, een storing kan, maar de Rabo is wel heel bizar met storingen. Dan hebben we nog de ATM die regelmatig een storing hebben.
Als je niet kunt pinnen kun jij ook je brandstof niet afrekenen. Er zijn al een tijd veel storingen en alles digitaal is fantastisch zolang het werkt. Neem je ook nog de oorlog in ogenschouw dan is het zeer verstandig om wat cash op zak te hebben.
De adviesbuffer voor contant geld is 70 euro voor een alleenstaande, maar maak daar maar gerust 150 euro per man van waarvan je een klein deel cash bij je hebt. Dit geeft veel gemoedsrust. Dadelijk breekt de pleuris uit en dan is het te laat.
Denk dat je beter aardig wat contant geld moet hebben.
Verbaasd me echt niet als de hele boel maar dan ook helemaal plat gaat.
Zorg ook voor wat blikvoer en water in huis, de belangrijkste overlevings dingen.
Precies dit, heb altijd voldoende geld mee om cash te kunnen tanken (~€100-150), daar red je jezelf ook mee in andere situaties mee. Helemaal cashloos is gewoon niet handig.
(gebruik het cash geld overigens zo goed als nooit)
ik heb alleen een betaalpas bij de rabobank en vanmorgen en zojuist gepind. Ik wist niet eens van de storing af. Dus ik heb nergens last van gehad en toch dingen betaald. Zo zijn er wel vaker storingen terwijl een gebruiker er geen last van heeft.
Dat helpt lang niet altijd. Een paar weken geleden was ik op reis in het buitenland, en toen had de Rabobank storing precies op het moment dat wij de huurauto probeerden op te halen. Dat was met ± €500 borg erbij een flink bedrag. Daarnaast moesten we in Zweedse Kronen betalen.

Wat mij tegenviel is dat ik ook niet met de creditcard van de Rabobank kon betalen, in het verleden was dat een los systeem.

Gelukkig heeft mijn vriendin nog een rekening bij een andere bank en die werkte wel. Anders weet ik niet hoe we het hadden moeten oplossen en hadden we mogelijk nog uren bij de autoverhuur moeten wachten totdat het weer werkte.

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 28 mei 2025 12:36]

Zelf heb ik geen Rabo maar ik had dat hier bij de apotheek ook laatst gezien, men kon niet pinnen vanwege storing.

En natuurlijk accepteert de apotheek hier net als meerdere geen contant geld vanwege veiligheid voor de medewerkers.
Jaren geleden had ik eens een situatie in een grote supermarkt waar alle pinapparaten eruit lagen. Gelukkig kon je toen nog met acceptgiro betalen. Maar ondanks dat er dus wél een oplossing was, raakten veel mensen ongeduldig en lieten ze hun volle winkelwagens gewoon staan, verspreid door de winkel heen — inclusief spullen die eigenlijk in de vriezer of koelkast hoorden. De schade is hierdoor naar mijn idee echt veel groter geworden dan nodig was.

Het leek er ook op dat niemand echt de leiding nam om aan te geven dat betalen gewoon mogelijk was, dus misschien was het voor veel mensen niet duidelijk dat er al een alternatief was geregeld. Zelf stond ik ondanks de storing binnen 10 minuten weer buiten, mét betaalde boodschappen.

De acceptgiro bestaat niet meer maar een 'overschrijvings formulier' bestaat (nog) wel. Dus daar kan je naar mijn idee dus dan prima mee betalen als er geen cash aangenomen kan worden.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 27 mei 2025 13:18]

Of als winkel (zelfs een super), kun je gewoon bonnetje opmaken… zullen altijd goochemerds zijn die nooit zullen betalen, maar voor de 99% van de vaste klanten komt het wel goed.
Dan moet de betreffende winkel(ier) daar wel mee (willen) werken. Er zijn altijd wel alternatieven te bedenken. Goede kans dat als je een vast klant bij de lokale slager/kaasboer bent, dat dan ook wel iets is te regelen met 'later betalen'. (je klanten vertrouwen bestaat natuurlijk nog wel bij kleine winkels). Bij kleine winkeliers zijn allicht het overmaken met een betaalverzoek/Zakelijk Tikkie ook nog een ding? (kwestie van twee banken hebben als winkelier)

Het is in de praktijk gewoon lastig.

Supermarkten zijn hiervoor verzekerd (vaak een interne verzekeraar voor de winkelfilialen). Er komt dus uiteindelijk een kostenberekening. Wat zijn de werkelijke kosten voor de ondernemer. Een x-aantal goederen die niet meer verkocht kunnen worden, of het accepteren van allerlei alternatieve betalingsmethoden en het personeel trainen/opleiden (en bijhouden) voor iets dat vrijwel nooit gebeurd. (Ik het even niet over het 'weggooien van voedsel' hierdoor, want dat is natuurlijk ook nog een ding.)

Goede kans dat een zakelijke ondernemer kosten kan verhalen bij diens betalingsverwerker bij dit soort gelegenheden? Geen idee wat voor soort contracten er bestaan voor de Albert Heijn's, Lidl's en Jumbo's van dit land.
Meeste supermarkten hebben ook formulieren voor een eenmalige machtiging. Maar ja, dan moeten ze met de hand en uit het hoofd (of met de rekenapp) een bonnetje maken. En dat is veel werk, te moeilijk, lastig etc.
We hebben het hier over een storing in het betaalsysteem, maar de kassa zelf functioneert nog wel. Het is daarom niet nodig om alle handelingen handmatig uit te voeren.
Yep, I stand corrected. Was even in de war met een stroomstoring in het verleden waarbij ik in het verleden met een kar vol met boodschappen in een donkere supermarkt stond.
Dat niet alleen, het zorgt ook voor voorraad verschillen, en de loyalty systemen staan buiten werking.
eenmalige machtiging is daarvoor prima geschikt en formeel de back-up methode voor pin.
Van die storing hoorde ik ook en toen ik met de pin wilde afrekenen bleek het toch geen issue, apple pay als middle man bleek toen wel gewoon te werken. De Rabo-app had echter de transacties pas een paar dagen later in de gaten met een rentedatum een aantal dagen later, vermoed dat daar een handmatige reparatie is uitgevoerd.
Maar doorgaans heb ik nog een paar briefjes in de portemonnee en nog een paar bankrekeningen waar vandaan van betaald zou kunnen worden.
Make Cash Great Again!

Mijn tip: neem een 2e bankrekening er bij
Bij een andere bank
de vorige keer werd je geattendeerd om voortaan cash geld achter de hand te houden (nog even los van het hetzelfde advies van de overheid onlangs).

* Mompelt iets met ezel en steen *
De storing betrof uitsluitend het niet kunnen overmaken van geld op een andere bankrekening. Betalen in winkels en pinnen werkte gewoon.
Alle commotie en suggesties over contant geld in deze commentaren zijn niet relevant.
De storing om een uur of 15:00 weer opgelost.
Feit blijft dat het irritant is als je geen geld kan overmaken, en in sommige gevallen ( Bijvoorbeeld bij belasting ) kan je dat op hoge boetes komen te staan.
Meeste reageren meer algemeen op PIN en betaal problemen.
Bij ons pin storing recent omdat PIN bedrijf firmware en instellingen wijzigt en PIN er uit lag.
Zo een PIN apparaat lijkt meer op Android smartphone met PIN functie.

Zelf niet zo dol op pinnen , pin bij reguliere winkels waar ik regelmatig kom en ook waar ik tank , maar zal dus altijd cash bij me hebben.
Gezien we tegenwoordig nogal graag vertrouwen op het gemak van altijd op elk moment bankzaken kunnen regelen, adviseer ik mensen toch om een tweede bank te nemen, bijv. gewoon een gratis bank als Revolut.

Maar eigenlijk is het wel gek. Vroeger moesten we een overschrijving per post regelen en ging er sowieso wel meerdere werkdagen overheen voordat het was geregeld. Nu zijn we gewend dat overboekingen er binnen enkele seconden zijn en is men verontwaardigd als dat even een keer niet kan door een storing.
Ja maar wat als er een grotere internetstoring is waarbij meerdere bedrijven of zelfs ISP's helemaal platliggen. Of een stroomstoring?

Misschien klinkt het ouderwets maar het is altijd handig om ook wat contanten te hebben liggen. Niet dat je een hele bankrekening onder je matras moet stoppen maar bewaar altijd genoeg contanten zodat je voedsel, water en andere noodmiddelen kan kopen in geval van nood.
Om dan bij de kassa naar huis gestuurd te worden omdat het systeem daar eruit ligt. Of dat er alleen betalen per pin mogelijk is.

Maar gelet op de toch wel regelmatige storingen… is ten minste wat contant / 2e bankrekening niet heel verkeerd als back-up.
Precies dit. Het is een illusie dat je wel iets kunt kopen in de winkel met contant geld als stroom/internet plat ligt.
Op de markt of bij de groenteboer zou je het misschien nog wel kunnen proberen (al zul je niet de enige zijn). De AH, Jumbo, Praxis of andere grote keten gooit gewoon de deur dicht bij een stroom/internet storing.
Ik weet een aantal Gamma en Karwei bouwmarkten die voor dit soort situaties incassoformulieren hebben liggen. In dat geval kun je een incasso ondertekenen, ingevuld door de kassier (m/v/x). Dan kan de klant toch verder klussen en uiteindelijk krijgt de winkelier toch zijn geld. Het idee was decennia geleden al ontstaan toen pinstoringen ook al voorkwamen.
De AH in mijn dorp heeft naast de zelfscankassa's met pinbetaling, nu ook een zelfscan met contant-geld-automaat.
Misschien voordeel van niet in de randstad wonen, genoeg winkels hier waar je contant kan betalen. Sterker nog, waar ze dat heel fijn vinden.
Das mooi, maar zonder stroom doen die dingen het bar weinig.
Dan werkt het inderdaad niet, maar bij een pinstoring dus wel.
Ik was in Alicante tijdens de recente landbrede stroomstoring. En waar een enkele winkel nog een apparaatje met batterij had, was in de meeste gevallen 'alleen contant' al vrij snel het devies.

Als jouw bank specifiek eruit ligt is cash misschien niet ineens overal geaccepteerd, maar in andere gevallen worden ondernemers minstens zo snel creatief en kun je zelfs als het standaard card only is toch ineens wel contant betalen.
de lokale landwinkel accepteert zeker wel contant. Vraag is hoe lang die dat volhouden, daarom ook hier een voorraad voor een paar weken.
Ik heb ook niet nader te noemen bedragen in zowel Euro's als Dollars in huis. Daarnaast ook voldoende proviand om makkelijk een maand of 2 a 3 comfortabel te kunnen overleven zonder NUTS voorzieningen of mogelijkheden om voedingsmiddelen te kopen.

En nee dat is niet omdat ik een aluhoedje op heb. Ik denk wél dat het enigszins overkill is. Zo'n stroomstoring als in Zuid-Europa laatst, duurt ook niet lang genoeg om echt in paniek te raken.

Echter wil ik niet, als er een grote outage is die bij wijze van spreken een week duurt, in alle chaos naar een winkel moeten om achter de feiten aan te lopen.

Dat geld is vooral voor zaken waar ik niet over na heb gedacht mocht dat moment komen.

Je wilt eigenlijk niet in een situatie komen dat als de feces de ventilator raakt, je met je contante geld naar een winkel moet om in basisbehoeften te voorzien. Als elk huishouden in Nederland er ook zo in zou staan, zou een grote hack voor een land als Rusland al minder interessant worden, het wordt dan lang niet zo samenlevingsontwrichtend als dat ze willen.
Of we maken gebruik van Crypto :Y)

[Reactie gewijzigd door willyfreak op 27 mei 2025 13:44]

want met crypto heb je geen last van internet storingen? 8)7
Het gaat hier over een technische storing en dat is met crypto wel te voorkomen 8)7
depends? uiteindelijk is crypto ook 'technisch'. Er zijn zat cryptoboeren die ook last hebben van technische storingen ;-)
Mijn supermarkt accepteert geen crypto.
Sommige terminals kunnen ook "Store-and-forward" doen als er geen verbinding is.
Dit gebeurd bijvoorbeeld ook in vliegtuigen.
Er is echter wel een risico voor de partij die de pin betalingen accepteerd omdat het kan zijn dat de betaling niet kan plaatsvinden als er weer connectiviteit is (bv geen/onvoldoende saldo).

Als er helemaal geen stroom is zullen bv kassas het ook niet meer doen dus dan wordt het sowieso een lastig verhaal bij bv de AH.
Uiteraard vind ik dat het slim is om contanten in huis te hebben. Extra betaalmiddelen kan nooit kwaad. Hoe meer alternatieven je hebt om op terug te vallen bij storingen, hoe beter.

Maar jij hebt het nu over voedsel, water, etc. kopen, wat je neem ik aan in een winkel koopt. Dit specifieke artikel gaat over een storing in de overschrijvingen, dus niet in betalingen met je bankpas. Contant geld is in veel gevallen geen alternatief voor overschrijvingen. Tenminste, meestal gaat dat om grote aankopen (zoals een auto), of het betalen van rekeningen (belastingdienst, energie, etc.) als je geen automatische incasso hebt.
Om hieraan aan te haken, misschien interessant om dan een andere Europese bank in het buitenland te overwegen. We zijn immers vrij om een andere bank te kiezen buiten NL, maar doen dit weinig. Dit geeft je toch iets meer risico spreiding en in andere landen hebben ze ook andere regels die gunstig kunnen zijn. Bijvoorbeeld: in Belgie mogen banken geen negatieve rente op spaargeld in rekening brengen.
probleem hier is dat je dan wel kans hebt op lange overdracht tijden.
bron: ik heb een openbank rekening gehad 8)7
Tegenwoordig is dat ook (zo goed als) instant.
Tenminste dat is mijn ervaring
Bij Openbank wordt het gezien als internationale overboeking en duurt het 2 tot 4 dagen voor het geld er is. Bij andere buitenlandse banken kan die situatie natuurlijk weer anders zijn. Vanaf een Deense bank overmaken naar een Nederlandse bank kan ook meerdere dagen duren.
Een 'internationale' overboeking zegt niet zoveel. Bijna alle Europese landen zijn zogenoemde SEPA-landen. Je bent een SEPA land als je gebruik maakt van Iban.

Als je geld overmaakt van één iban naar een ander iban, dan staat het geld en vrijwel gelijk op, max 1 dag verwerkingstijd. Denemarken is ook een SEPA-land en ik weet vrij zeker dat het niet 2 tot 4 dagen kan duren.

Pas als je geld overmaakt naar een 'niet SEPA-land', wordt het eigenlijk pas als internationale overboeking gezien. Dan kan het wel langere tijd duren.
Het staat er nooit vrijwel gelijk op en ik ben het met je eens dat het beide SEPA landen zijn, daarom vind ik het ook vervelend dat het telkens zo lang duurt.

Misschien heeft het met weekenden te maken.

[Reactie gewijzigd door henkbert op 28 mei 2025 12:43]

Aan de andere kant, instant payments word steeds breder en Europese ingezet. Ik kan zo instantaan held overboeken naar mn n26 rekening.

Dit terwijl ze een jaar of 3 geleden overboeken mbv ideal introduceerden, tegen een niet normaal hoog tarief, maar dan had je wel meteen beschikking over het geld.
N26 duurt soms nog een paar uur als ik het vanaf ING verstuur. Niet dat het mij uitmaakt.
En dat je belasting aangifte niet meer automatisch wordt ingevuld ;)
Maar eigenlijk is het wel gek. Vroeger moesten we een overschrijving per post regelen en ging er sowieso wel meerdere werkdagen overheen voordat het was geregeld. Nu zijn we gewend dat overboekingen er binnen enkele seconden zijn en is men verontwaardigd als dat even een keer niet kan door een storing.
Dat komt juist omdat het zo goed geregeld is. Nu overschrijven praktisch direct werkt, verwachten mensen ook 24/7 over te kunnen schrijven. Je hoeft niet meer vier dagen van tevoren het geld alvast te storten, want dat geld komt toch direct aan. Met die verwachting komen mensen die wel verwachten direct over te kunnen schrijven en daarom uren voor de deadline betalen in de problemen.

Ook was overschrijven per post niet per se nodig als je een cheque kon schrijven. Je kon je betaling klaarzetten op het moment dat je die nodig had, zolang je maar zorgde dat je saldo hoog genoeg was op het moment dat de cheque werd verzilverd. Zo'n betaling werkt niet meer nu, tenzij je via een creditcard betaalt, het geld moet direct van jouw rekening af, anders heb je geen betaalbewijs.

Hoe beter het bankwezen wordt, hoe meer we er gebruik van kunnen maken, en hoe kwetsbaarder we worden als we terugvallen op oude systemen.
cash werkt ook altijd
Bij ons op het werk bij de horeca (los bedrijf) accepteert geen contant. In de toekomst verwacht ik meer en meer kans op dergelijke zaken.

En of dat dan weer toegestaan is of niet; ik heb geen zin/ tijd om een rechtszaak te starten of de politie bellen als iemand mijn contact geld weigert voor hun producten of diensten.
Daar gaat de politie ook niet voor komen, want een winkel/bedrijf mag contact geld weigeren als betaalmiddel. Als het maar duidelijk aangegeven staat.

https://www.rijksoverheid...%20ze%20niet%20accepteren.
Werkt uw toevallig bij Revolut?
Nee, maar ik heb wel een Revolut en een Openbank rekening als alternatieven voor m'n Rabobank rekening
De wereld is veranderd, waar ik woon is het heel gewoon om geld rechtstreeks over te maken naar de rekening van de verkoper via een QR code die je vanuit je bank app scant. Het geld staat binnen een paar seconde op de rekening van de ontvanger en je loopt met je spullen de winkel uit.
Andere dingen zo als even geld van je spaar rekening naar je betaal rekening verschuiven op het moment dat je voor de vakantie aan het boeken bent is ook dood gewoon tegenwoordig.

Mensen passen zich aan aan de mogelijkheden die de technologie ze bied. Ik heb vrienden over de hele wereld en spreek ze regelmatig via Whatsapp of Zoom. Iets dat je je zelfs 10 jaar geleden bijna niet kon voorstellen, laat staan dat je elkaar ook kunt zien ongeacht of je binnen of buiten bent etc.
Niet zo heel erg lang geleden was het internet alleen beschikbaar als er niemand aan de telefoon was nu heb je het internet op je telefoon. Het nieuws was te vertrouwen en de krant werd iedere dag bezorgt met informatie over dingen die de dag of als het wat verder weg was een aantal dagen daar voor waren gebeurt. Nu weet je op het moment dat het gebeurt precies waar de bomen in Parijs ontploffen en welke route de terroristen hebben genomen om van terras naar terras te gaan en mensen overhoop te schieten en volg je de acties van de politie live op je telefoon terwijl je ergens in de bush in Australie loopt.

Natuurlijk zijn mensen er niet blij mee als iets dat ze gewend zijn ze ontnomen wordt. dat is nu eenmaal hoe dat soort dingen werken. Als morgen je auto het niet doet ben je ook niet blij omdat je dus te laat op je werk komt want je bent gewend met de auto te gaan en niet de extra 30 minuten met het openbaar vervoer te reizen of andersom natuurlijk.

Het is dus helemaal niet gek het is heel erg normaal dat dingen die in middels normaal zijn als normaal beschouwd worden en als ze er even niet zijn of niet werken mensen die er op vertrouwen dat het gewoon werkt niet blij zijn als het vertrouwen wordt beschaamd.
Ik vind eerlijk gezegd wel dat er een verschil zit tussen dat iets je ontnomen wordt, of dat het even een half uurtje niet werkt. Dat geldt voor een bank, maar ook zeker voor jouw voorbeeld van een auto. Ik denk dat iedereen wel meemaakt in het leven dat de auto een keer niet start. Dat zijn dingen om rekening mee te houden. En als het echt geen oplossing is dat je auto een keer niet werkt, dan moet je een alternatief paraat hebben staan (bijv. tweede auto). Maar een keertje te laat op het werk komen is toch ook niet zo'n ramp? Alsof iedereen altijd maar perfecte levens kan lijden waar alles stipt op tijd gebeurt. We vergeten soms ook een beetje dat we allemaal mensen zijn.

Misschien komt het gewoon doordat ik inmiddels de 40 jaar ben gepasseerd. Ik heb veel van deze ontwikkelingen bewust meegemaakt. En ik ben me dus ook bewust van de ongelofelijke luxe die het is dat we 99,9% van de tijd 'instant' geldoverboekingen kunnen doen. Ik sta zelf alleen ook wel wat relaxed in het leven. Als er een keer iets niet kan, dan kan het gewoon niet. Je kunt nou eenmaal niet overal maar controle over hebben. En als het toch teveel stress geeft als je bank offline ligt, regel dan voor je eigen gemoedsrust een tweede bank.

[Reactie gewijzigd door Cybje op 27 mei 2025 15:11]

Ik heb geen bank app op mijn telefoon.
Dat betekend dat ik alleen thuis kan kijken. Lijkt me ook handig, geen manier om mij onderweg te dwingen geld over te maken oid (ik ga soms 's nachts door wat socio-economisch slecht gestelde gebieden).

Maar ik heb altijd wel wat cash bij me, scheelt, dat ben ik dan wel kwijt, maar beter dan neergestoken te worden omdat je niets hebt (wel eens gelezen dat dat ook gebeurt is).
Voor een groot deel ben ik het met je eens. Ik heb er ook voor gekozen om een 2e bank te nemen zodat ik altijd geld kan overmaken. Toch ben ik wel van mening dat storingen te vaak voorkomen. Ik betaal bij de Rabobank best hoge hosten en het gaat met de betalingen regelmatig mis.
Hele trage verwerking waardoor transacties mislukken zijn nog het meest irritant.

Met de dikke winsten die banken maken verwacht ik er soms wel net iets meer van. Maar een 2e betaalrekening is echt een uitkomst gebleken!
of als in Duitsland, in de meeste duitse winkels kan je altijd nog BAR BEZHALUNG doen!
ook als het netwerk uit is, doen ze nog accepteren1
Ik hoop dat het inmiddels beter loopt maar bij Revolut kan het twee manieren gaan a) er is niks dus je hoeft nooit een medewerker te spreken b) alles gaat mis en er is niemand om mee te praten. Sommige mensen leiden meer dan 24 maanden met geblokkeerde Revolut tegoeden terwijl ze gewoon op je geld zitten.

Niet dat Rabobank vandaag prima is ofzo, maar elke extra bank is natuurlijk ook weer een risico. Ik denk dat een tweede bank hebben wel een tof idee is als je goed oplet welke bank bij jou past en hoe de risicos afwegen want dat is voor iedereen weer anders.
Uiteraard moet je, zoals bij alle geldzaken, wel even uitzoeken welke tweede bank bij jou past. Revolut was ook puur een suggestie als gratis bank. Openbank kan natuurlijk ook. En je kunt ook gewoon een betaalde bank nemen met fysieke kantoren, als je daar waarde aan hecht.

Maar nu heb ik het wat teveel over details. Mijn tip is gewoon om een tweede bank te hebben. Zeker als je het belangrijk vindt om altijd te kunnen bankieren.
Wat ik had gisteren is dat een bedrag voor de aannemer terug kwam vanuit de rabobank en daarna weer overgemaakt werdt.

Als je een tweede bank had had je dus via de aannemer weer geld terug moeten krijgen.

Maar in zijn algmeenheid heb je wel gelijk. Ik heb ook een tweede rekening bij Revolut.
Exact. In deze huidige tijd met extreme afhankelijkheid van de digitale wereld en de geopolitieke spanningen, is het niet raar om na te denken of je niet een single point of failure in je betaalmethoden hebt. En te zorgen voor een backup betaalmogelijkheid, zoals meerdere bankrekeningen, creditcards, contant geld, prepaid cards (Paysafecard), mobiel betalen.
Dit ja, en je hoeft er niet eens een extra fysieke pas voor mee te nemen met Apple/Google pay.

Hell ik woon in Indonesië en stroomstoringen zijn hartstikke normaal en dan nog heb ik zelden meer dan een triviale hoeveelheid cash bij me. Als stroom lokaal niet werkt dan maak ik het over. Als 1 bank niet werkt dan gebruik ik de andere. En dan zijn er nog verschillende cash apps.
Voor mijn gevoel is het de laatste tijd vaak raak bij de Rabobank. Afgelopen weekend was er ook een storing waardoor geld overmaken niet lukte, en een maandje terug ofzo kon je niet pinnen of geld opnemen met je pasje.
Ja het is de laatste tijd wel raak dat viel mij ook op
Als je zoekt naar nieuwsartikelen met het woord ''bank'' op Tweakers kom je schrikbarend veel storingen tegen. Voor Rabobank is dit al minstens de vierde storing dit jaar.
Ik heb wel het idee dat Rabobank hier eerlijker over is dan andere banken die hun storingen niet altijd publiceren.
Storingen worden vaak gemeld aan Tweakers of via allestoringen.nl gezien. Pas dan gaat Tweakers verder onderzoeken en/of vragen stellen richting de bank. Het is niet zo dat de bank zelf proactief communiceert. Ook in dit geval heeft een gebruiker in een tweet gevraagd aan de bank wat er aan de hand was. Daarop reageert de bank dat er inderdaad problemen zijn. Tweakers refereert vervolgens naar een standaard status pagina.
Dus nee, de Rabobank is niet eerlijker of minder eerlijk dan andere banken.
Bedankt voor de aanvulling! Nuttige info
Niet alleen bij Rabo. ABN , Regiobank en ING heb ik dit jaar al meerdere keren iets gelezen over een storing.
Zijn er meer storingen, of zijn er meer berichten van storingen?
Dit dus.

Er zullen veel meer storingen zijn dan die het nieuws bereiken. Als er een storing is met een systeem dat aandelenkoersen voor zakelijke ondernemers beperkt, dan komt dit niet in het nieuws :). Ook als er een batch-verwerking voor een rapportage naar de ECB het niet doet, dan merkt niemand hier wat van. (behalve de ECB en de bank zelf.)

De enige storingen die 'wij' voorbij zien komen, zijn de storingen die impact hebben aan de buitenkant van het bedrijf. (dus waar er klantcontact is)
Tja, vervelend, maar het wordt wel opgelost. Het wordt pas écht een probleem als zoiets meerdere dagen duurt.
Kort, lang, maakt niet uit, als je de opmerking van @Vagax leest... :/
Maakt wel uit voor het grote plaatje.

Hoe langer de storing duurt, hoe meer mensen hier meer last van hebben. Een storing van 15 minuten kan er inderdaad al voor zorgen dat iemand z'n kaartjes misloopt (wat natuurlijk minimaal extreem zuur is voor iemand), maar als een storing (bij wijze van) 3 dagen duurt, kan dit extreem lastig zijn voor als je bijvoorbeeld moet tanken of eten kopen. (en in dat geval is er vast wel wat anders te regelen natuurlijk, maar ter illustratie.)

Zelfde met een stroomstoring. Een stroomstoring van 15 minuten kan individueel impact hebben, maar een stroomstoring van 24 uur heeft nog een veel grotere impact.
Pinnen vs. geld overmaken zijn wel twee heel verschillende dingen.

Heb al een tijdje niet meer in die hoek gewerkt, dus het is een beetje weggezakt, maar als een bank problemen heeft met het verwerken van betalingen om technische redenen, dan worden de pintransacties (tot een vooropgesteld maximumbedrag) gewoon eventjes vastgehouden.

Dat betekent dat je misschien eventjes door een storing niet je saldo kan inzien, of geen geld kan overmaken, maar je nog wel een pin-transactie kunt doen. Het idee achter deze benadering is het "snelweg-scenario". De banken wilden niet hebben dat omdat een beheerder bij een van de transactie betrokken banken over een kabel was gestruikeld, je niet meer zou kunnen tanken.

Pinnen heeft een absurd hoge uptime. Volgens mij minder dan 1x per jaar storing. Daarom haalt het ook het landelijke nieuws als er storing is. (Je winkeltje op de hoek kan natuurlijk gewoon een storing met zijn apparaat/specifieke payment provider hebben, of het internet ligt er bij hun uit, ik heb het over de centrale dienst)

Maar mobiel/internetbankieren heeft ook hele goede beschikbaarheidscijfers. Die staan gewoon hier:
https://www.betaalverenig...rnet-en-mobiel-bankieren/

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 mei 2025 17:20]

Nee snap ik. Ik ben volledig bekend met de ins en outs van betalingssystemen. Ik bedoel alleen aan te geven dat een langere storing over het algemeen meer impact heeft dan een korte storing. (voor het grote plaatje). Ook al kan een korte storing voor één individu ook al gigantische impact hebben.
ik wilde laatst betalen toen ik op een festival stond met de app, mooi niet dat het werkte. Was daar niet echt blij mee, gelukkig had ik cash maar goed wel bijzonder slechte zaak. En nu weer :/
Volgens mij is ABN de bank met de minste storingen in Nederland (uit mijn hoofd, gezien hoe weinig ABN voor komt in het nieuws op Tweakers), dus je zou die kunnen overwegen...
Merkte net dat Tikkie hier en daar wat raar doet vandaag. Dat komt toevallig van ABN vroegâh maar lijkt er op dat de infrastructuur ook helemaal zelfstandig is nu.
Wat apart dit is nu de zoveelste bank dit jaar met een storing. Ik zou wel weten wat nu precies elke keer deze storingen zijn en veroorzaakt heeft. Of het met elkaar te maken heeft of toeval is. Dit jaar heeft elke bank al een storing gehad waardoor overmaken of inloggen niet mogelijk was. Toch het bericht dat contact geld in huis belangrijk maakt. Maar dan natuurlijk niet de 70 euro wat ze aanraden.
Alweer een storing joh? Dit is de 3e of 4e keer in een maand tijd bij de Rabo volgens mij. Ben toch oprecht benieuwd hoe het kan dat dit zovaak kan gebeuren.
Kaartjes Metallica misgelopen door de storing, was snel uitverkocht... Gelukkig via Paypal na wat gedoe aan de praat gekregen en kaartjes gekocht voor het concert in Berlijn ipv London maar ik wou liever naar London.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 27 mei 2025 13:09]

Londen, Belijn... alles beter dan die arena-galmbak. Enjoy!
Beetje vreemd met de Nederlandse banken.
Met buitenlandse banken zie ik eigenlijk nooit een probleem, buiten de geplande serviceonderbrekingen voor updates etc.
(Gebruikerservaring, n=1.)
Welke bank heeft er nou downtime door een gepland onderhoud voor updates? Dan leven ze echt 20 jaar terug in de tijd. In de huidige tijd zou dat geen downtime moeten geven.
Argenta Belgie ;( .

Maar heb wel geen enkele storing meegemaakt in de 5 jaar dat ik klant ben.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 27 mei 2025 18:37]

Wij gebruiken al jaren KBC in België (kost iets meer per jaar) maar heb werkelijk nog nooit een storing bemerkt... daar kunnen wij al over oordelen :)
Met buitenlandse banken geen problemen? Kom je wel eens in Duitsland? Daar lag een tijd geleden het hele pin systeem er bijna een WEEK uit
Zojuist werkte het weer bij mij in de telefoonapplicatie, ondanks melding dat er nog een storing gaande is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.