AMD kondigt Radeon AI PRO R9700 aan: een zakelijke RX 9070 XT met 32GB vram

AMD heeft zijn Radeon AI PRO R9700-videokaart aangekondigd tijdens de Computex. Het gaat in feite om een zakelijke variant van de Radeon RX 9070 XT, die is voorzien van dubbel zoveel geheugen. De release vindt in juli plaats.

AMD voorziet de Radeon AI PRO R9700 van een Navi 48-gpu. De kaart beschikt over 64 compute-units, goed voor 4096 shaders, en heeft daarmee een identieke gpu aan de RX 9070 XT. Daarmee heeft de videokaart ook 128 AI-accelerators aan boord, en gebruikt de kaart gewoon een 256bit-geheugenbus en een PCIe 5.0 x16-interface.

Anders dan die gamingvideokaart heeft de R9700 wel 32GB GDDR6-geheugen. Dat is dubbel zoveel als AMD's RDNA 4-kaarten voor consumenten. Dat maakt de kaart volgens AMD geschikt voor het draaien van grote AI-modellen. Het bedrijf claimt dat de kaart in verschillende llm's tussen de 361 en 496 procent beter presteert dan de RTX 5080 met 16GB. Dat is ook niet verrassend, aangezien de AI-prestaties van een gpu altijd instorten zodra het model te groot is voor het vram.

Gebruikers kunnen verder maximaal vier R9700-kaarten binnen één systeem gebruiken, die vervolgens ook hun vram kunnen bundelen tot een maximale vram-pool van 128GB. AMD laat daarmee zien dat bijvoorbeeld het Mistral Large Instruct-model met 123 miljard parameters binnen die 128GB aan vram past. Datzelfde geldt voor Deepseek R1 Distill met 70 miljard parameters. De fabrikant deelt verder geen prestatiecijfers voor traditionelere workloads.

De Radeon AI PRO R9700 komt in juli op de markt. AMD wilde vooralsnog geen adviesprijzen bekendmaken.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

21-05-2025 • 06:01

58

Reacties (58)

58
58
16
2
0
30
Wijzig sortering
Weet iemand of SDXL + ComfyUI goed te doen is op AMD kaarten? Had gehoord dat het vooral op nvidia was gericht. Ik wilde misschien een 5070ti kopen want 16gb VRAM is het minimaal vereist, maar 32gb zou perfect zijn! Vind een 5090 of 4090 veel te duur.
Ja, het werkt maar is zeker een stuk minder snel. Ik weet niet wat de 9070XT qua performance doet op SDXL, ik hoorde dat de AI prestaties significant beter zijn dan de vorige generaties, maar mijn 6800xt is met 1.2/1.4 it/s op 1024x1024 niet echt rap.
Sowieso is Linux wel het os waar het op moet draaien. Ik draai zelf OpenSuse Slowroll.

:edit:
Verder zijn er voor AMD ook een aantal geoptimaliseerde modellen welke een betere performance zouden moeten geven.
https://www.tomshardware....to-3-3x-performance-boost

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 21 mei 2025 08:37]

Een 5060ti is er ook met 16gb toch?
Klopt, maar die is toch een stuk langzamer dan een 5070ti. Zeker als je ook af en toe een spelletje wil spelen.
Nogsteeds geen pytorch rocm ondersteuning onder windows. Geen feest dus.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 21 mei 2025 12:02]

Dat is dus gewoon Linux onder windows installeren en toont een beetje het pijnpunt. Veel extra stappen, ook enigzins buggy. Helaas ook niet zo snel als vergelijkbare Nvidia hardware.
Het valt op zich wel best mee hoor.
Als je de docs volgt, dan gaat het eigenlijk vrij soepel.
Je kan daar dan ook de instructies vinden om eenvoudig torch te installeren.

Is het buggy? Yup, vast en zeker.
Maar ik kan bevestigen dat alles prima werkt.

AMD heeft nog wat tijd nodig, software-wise lopen ze nog steeds "flink" achter.
Qua hardware, puur hardware specs, evenredig of zelfs beter.
Zie ook onze blogs, waar we gelijkaardige Nvidia hardware "verslaan".
Ik had het getest met een 7900xtx voordat ik deze terug had gestuurd. Comfy ui, flux etc met verschillende face detailers en allerlei cusrom setups voor productie taken.

Ondanks de 24gb had ik een betere tijd met mijn oude 3080rtx. Het was niet vooruit te branden en de boel stalles constant op de AMD setup.
Schijnt behoorlijk goed te werken met ZLuda. Opensource cuda alternatief voor AMD. Die 32GB maakt m al geschikter dan een 5080 zeker voor grotere afbeeldingen.
16GB is geen minimum, ik gebruik gewoon een 3060ti met 8GB VRAM met Forge als interface en flux-dev-q8.gguf
Dit zou ik ook heel graag willen weten
Dankzij de naamgeving krijg ik enorme nostalgische gevoelens naar de Radeon 9700 O+ O+

Verder valt of staat het product natuurlijk met de prijs t.o.v. Nvidia en hun specifieke producten voor AI doeleinden. Wat dat betreft is het wel heel "makkelijk" van AMD om deze kaart te vergelijken met een RTX 5080....
Ik haal een 9500 en mod hem naar een 9700pro brb
:X Oh nee! Checkerboard effect! :+
Ahh heerlijk. De tijd dat een bios mod nog echt wat kon doen.
Heb zelf ooit een X800 Pro geflashed naar een X800XT. Goede tijden waren dat.
Kan nu weer met een 9070 -> 9070 XT! Herleef je jeugd zou ik zeggen! :)
Dan krijg je de clocks en voltage maar niet de hardware specs vd XT, tis een default OC.
Nog altijd prima winst, maar toch anders ;)

Dat was met de 9500 wel, moest nog wel SMD solderen op PCB....voor VBIOS/driverID volgens mij. Goeie ouwuhh tijd.
Ja het was anders, zeker. Ik weet ook nog de gouden tijden van met potloodlood en tape Athlons overklokken.

Maar de BIOS mod van de 9070 is meer dan een standaard OC, je krijgt alles behalve de extra cores van de XT in de plaats, veel meer dan je met een gewone overclock krijgt.

Is zelfde als de softmods van de Vega kaarten vroeger.
De kaarten verschillen nu qua clocks, destijds kon je echt meer shaders op de chip unlocken omdat de chips op de X800Pro en XT hetzelfde waren.

De X800Pro zou alleen net afgekeurde XT chips moeten krijgen maar door goede productie yields werden er gegeven moment alleen nog goede chips gebruikt die eigenlijk ook in XT's hadden kunnen zitten. De 9500 was een wat ingewikkelder te modden maar ook daar kon er meer uithalen dan alleen hogere clocks.

Was inderdaad een goede tijd haha
Damn, nu wil ik een Radeon 9800xl uit een oude Medion scoren en unlocken :+
Ja goede oude tijd inderdaad.
Jammer dan amd de consumenten lijn niet RX9700 genoemd heeft.

De 9700 Pro was toen zo'n giga stap tov de 8500 128MB die ik had. Zo veel sneller was echt een geweldige ervaring. En je kon ze erg leuk over locken met wat voltmods voor de gpu en memory. Cpu koeler er op voor betere koeling. Echt leuke rijden waren dat!
Ik kan me nog de situatie rondom onze Hercules 8500LE herinneren… O+
Die LE's waren lager geclockt en hadden lagere voltages. Weet nog dat ik baalde dat ik een Le gekocht had op de hcc beurs. Had niet door dat er twee verschillende waren. En toen daar na vmods gedaan en hem verder kunnen pushen dan de normale.

Dat was helemaal in het begin van mijn tweak tijd. Eerste eigen pc. 4e videokaart na de Voodoo Banshee, GeForce DDR, 2 GTS. En dus mijn eerste Radeon kaart.
Als enkel het verschil ‘m zit in het geheugen capaciteit, dan neem ik aan dat dit ook in een consumenten kast kan worden geïnstalleerd?

Ik wilde upgraden van mijn 7900 XTX maar omdat de 9070 XT zo weinig VRAM heeft ben ik ervan afgezien. Dit zou zomaar een een upgrade kunnen worden.
Was bij mij ook de bottleneck om tot aankoop over te gaan van zowel eventueel een RTX5080 of de RX9070XT omdat beiden slechts met 16GB VRAM kwamen.

Ik zit gewoon af te wachten tot er een RTX5080 TI/SUPER met 24GB VRAM uitkomt of een RX9070XT met 32GB VRAM .. en eindelijk goed nieuws nu .. :Y)
Zijn deze kaarten niet net als de vroegere nVidia Quadro kaarten ongeschikt voor gamen vanwege andere drivers? De hardware is weliswaar identiek maar de software en ondersteuning niet. En waarschijnlijk hangt er ook een zakelijk prijskaartje aan. AMD zou zichzelf in de voet schieten als deze kaart onder de 1000 euro MSRP uit zou komen.

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 21 mei 2025 07:53]

Je kunt bij AMD PRO kaarten ook Adrenalin drivers installeren. Maar deze kaart zal inderdaad niet ideaal zijn voor games, professionele kaarten zijn meestal lager geklokt. Je ziet ook aan de blower koeler dat dit een kaart is die niet zo heet wordt.

En ook al verdubbelt het geheugen, de bandbreedte verdubbelt niet mee. Dus buiten wat uitschieters, verwacht ik niet dat deze kaart beter zal presteren dan een RX 9070 XT.
Ja, ik zit ook te wachten op een 9050 met 128GB vram want alles daaronder is echt te weinig...... 8)7
neem ik aan dat dit ook in een consumenten kast kan worden geïnstalleerd?
4 zelfs
Heb het altijd al gezegd dat deze zou komen .. 8-)

Ironisch .. Enkele maanden terug werd nog ontkent door AMD dat er een 32GB RAM model van de RX9070XT zou komen.
Frank Azor, AMD's 'Chief Architect of Gaming Solutions', gaat daarnaast in op recente geruchten over AMD's komende RX 9070 XT. Die stelden dat er op termijn ook een variant van die videokaart uitkomt met 32GB vram, maar Azor zegt dat 'de 9070 XT-kaart niet beschikbaar komt met 32GB'.
nieuws: AMD onthult Radeon RX 9070-videokaarten op 28 februari, ontkent komst....
het is geen gaming-kaart voor consumenten, maar een AI-accelerator voor bedrijven die gebaseerd is op dezelfde chip.
het is geen gaming-kaart voor consumenten, maar een AI-accelerator voor bedrijven die gebaseerd is op dezelfde chip.
En wat is de Nvidia RTX5080 dan waarmee ze een vergelijk maken ? Gaat natuurlijk over llm's, maar je hebt toch de VRAM nodig en 16GB VRAM is gewoon niet genoeg.
Het bedrijf claimt dat de kaart in verschillende llm's tussen de 361 en 496 procent beter presteert dan de RTX 5080 met 16GB.
Zoals Dasiro al zegt is dit gewoon een marketingtrucje van AMD. NVIDIA heeft genoeg AI-accelerator GPU's waar AMD hun aanbod mee kan vergelijken, maar dat doen ze natuurlijk niet want dan is het beeld minder rooskleurig.

Kijk bijvoorbeeld naar NVIDIA's RTX PRO 4000, 4500, 5000 en 6000. Dat zijn nieuwe GPU's met Blackwell architecture. Laatstgenoemde heeft 96 GB VRAM. Dit zijn ''zakelijke'' GPU's en directe concurrentie voor AMD in dit segment. Een RTX 5080 is dat gewoon niet.
Ik denk dat de RTX PRO modellen zo maar 10x duurder zijn dan deze kaart wordt
Als je de prijzen van de RTX Pro kaarten bekijkt dan lijkt de 5090 zelfs een goede deal.
NVIDIA's RTX PRO 6000 is dan ook 8x duurder .. kost €8000 !!

Waarom zouden ze het daarmee vergelijken .. :?
Ik haalde meerdere modellen aan ter voorbeeld om te laten zien dat NVIDIA genoeg AI-accelerator GPU's heeft waarmee AMD hun product kan vergelijken. Is de duurste PRO 6000 vergelijkbaar qua prijs of prestaties? Nee, natuurlijk niet - dat heb ik ook nooit gezegd. Maar er zijn meer vissen in de zee, die wél vergelijkbaar zijn qua prijs, specificaties en doelgroep. AMD had prima de PRO 4000 kunnen nemen of een Quadro kaart van de vorige generatie om mee te vergelijken.

Bij de 9070 XT vergelijkingen deed AMD dat bijvoorbeeld gewoon netjes en zoals het hoort - met relevante concurrentie, in dit geval de RTX 5070 Ti (en geen RTX 3060 of wat dan ook).

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 21 mei 2025 14:41]

Zoals Dasiro al zegt is dit gewoon een marketingtrucje van AMD. NVIDIA heeft genoeg AI-accelerator GPU's waar AMD hun aanbod mee kan vergelijken, maar dat doen ze natuurlijk niet want dan is het beeld minder rooskleurig.

Kijk bijvoorbeeld naar NVIDIA's RTX PRO 4000, 4500, 5000 en 6000. Dat zijn nieuwe GPU's met Blackwell architecture. Laatstgenoemde heeft 96 GB VRAM. Dit zijn ''zakelijke'' GPU's en directe concurrentie voor AMD in dit segment. Een RTX 5080 is dat gewoon niet.
NVIDIA's RTX PRO 6000 kost dan ook €8000 !!

Waarom zou AMD het hiermee vergelijken .. :?
ik maak hun marketing-claims niet
tenzij het in eenzelfde prijsklasse is..... wat ik niet verwacht.
Vandaar dat ze er 4 display-uitgangen op zetten
nou ja, er komt dan ook geen RX9070XT met 32GB,, maar een AI PRO RX9700...

[Reactie gewijzigd door inhico op 21 mei 2025 06:50]

Ja, iedereen wist dat er een RX9070XT met 32GB gewoon onder een andere naam zou komen .. ;)

:) .. AMD Radeon AI PRO R9700 .. 8-)
Kijk even naar de titel van de beste man. Op basis daarvan lijkt het mij dat hij zich alleen op de consumententak richt. Dit is ook geen 9070XT voor de consumentenmarkt maar een 9700 voor de zakelijke danwel AI semi-professional markt. Denk dat zijn opmerking eigenlijk gewoon nog staat. Er is idd geen 9070XT 32GB beschikbaar.

Als ze de 9700 niet mishandeld hebben m.b.t gaming drivers kan hij natuurlijk ook voor gaming interessant zijn.

De vergelijk met de 5080 slaat nergens op en is een goedkoop marketing trucje om de discussie te mijden dat AMD gewoon mijlenver achterloopt..

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 21 mei 2025 07:29]

chief gaming solutions.... van de pro versie zijn er al jaar en dag kaarten met meer geheugen.
Zou deze kaart beter voor VR doeleinden inzetbaar zijn dan de reguliere 9070xt? Met zijn grotere RAM pool?
Nee. AMD kaarten zijn sowieso al wat minder voor VR, wordt namelijk vaker wat slechter ondersteund. Wil je beter voor VR kun je beter een 5070ti of 5080 kopen, zeker als je ook nog eens wireless wilt, want due hebben betere hardware encoders.
Mooi a.i. kaarten uitbrengen zonder dat je het ook support.

Video gen, image gen etc werkt nu alleen nog lekker op nvidia kaarten. Alleen llms werken (zonder problemen en een hoop gedoe)

[Reactie gewijzigd door whiner op 21 mei 2025 08:04]

Mooi zoveel geheugen!

Offtopic: komt er vandaag nog een artikel over concurrent Nvidia? De shady business shit wat nu aan de gang is en waar elk gewaardeerd gamekanaal op youtube het over heeft?
Kun je iets specifieker zijn? Geen idee waar je het over hebt en echt geen zin om youtube af te zoeken.
Je kunt ook nieuws submitten, als je thema aan wilt dragen.
YouTube: NVIDIA's Dirty Manipulation of Reviews

En alle reacties en bevestigen daar weer op van Hardware Unboxed, DerBauer, J2C, etc.

[Reactie gewijzigd door The-Priest-NL op 21 mei 2025 10:14]

Oh.... dat soort grapjes doet nVidia al sinds jaar en dag.
https://www.reddit.com/r/...dias_new_nda_which_heise/

En als je nog oudere koeien uit de sloot wil halen, trucjes met anisotrope filters die alleen in de filter-tester het goed doen maar niet in spellen, met opzet code van spellen 'optimaliseren' zodat ze op AMD-kaarten slechter lopen, etc... Ze doen het uit financieel oogpunt prima door legaal te blijven maar steeds de randjes op te zoeken.
Ik ben niet bekend met deze lijn van GPU's, weet iemand of hier ook versies van komen van board partners? Want deze kaart lijkt me een prime target voor een ASUS ProArt kaart, helemaal met die nieuwe look van de ProArt kaarten.
AMD, geef ons een 9080 XT met 32GB voor de gamers onder ons :)
Al moet ik zeggen dat ik zeer content ben met mijn 9070 XT op dit moment, echt een top kaart voor het geld.

Ga hem binnenkort undervolten om hem te pushen richting een RTX 5080 qua performance.
Die geruchten waren dus wel waar blijkbaar! Alleen geen 'consumenten versie'.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn