C-knop is te remappen op Nintendo Switch 2 - correctie

De nieuwe C-knop om de nieuwe native voicechatapp GameChat te gebruiken is herprogrammeerbaar. Eerder stond in dit artikel dat de C-knop vanaf april 2026 onbruikbaar werd zonder betaald abonnement, doordat remappen van de C-knop niet mogelijk was. Dat is onjuist.

Nintendo Switch 2Na afloop van de gratis periode, die duurt tot en met maart 2026, is GameChat alleen te gebruiken met een actief Nintendo Switch Online-abonnement. Daardoor leek het erop dat de nieuwe C-knop niet meer bruikbaar was voor gebruikers zonder actief abonnement, meldde ook Polygon. Op een ondersteuningspagina van Nintendo is echter te zien dat de C-knop wel te remappen is, waardoor de knop voor andere functies gebruikt kan worden.

Met de nieuwe C-knop van de Nintendo Switch 2 kunnen gebruikers het chatmenu van GameChat openen. Met deze native voicechatapp kunnen gebruikers communiceren met elkaar via de geïntegreerde microfoon van de Nintendo Switch 2, ook als zij ieder een andere game spelen. Gebruikers kunnen bovendien gameplay naar elkaar streamen. GameChat ondersteunt maximaal vier gelijktijdige gebruikers. Tweakers mocht al enkele uren met de Nintendo Switch 2 aan de slag.

Update, 11.42 uur - De insteek van het artikel was aanvankelijk dat de C-knop mogelijk helemaal niet meer te gebruiken zou zijn zonder Nintendo Switch Online-abonnement. Dat is incorrect, zoals tweaker JackAvery opmerkt. Het artikel is herschreven om te verduidelijken dat de C-knop geherprogrammeerd kan worden.

Door Sabine Schults

Redacteur

09-04-2025 • 10:54

132

Reacties (132)

132
130
40
2
0
50
Wijzig sortering
Ter info: de info van Polygon klopt niet. De C-knop is gewoon remappable, je kan deze gebruiken voor wat je wilt indien je GameChat niet gaat gebruiken.

Dit blijkt uit een video van Nintendo over de toegankelijksheidopties. De C-knop is daarin, in tegenstelling tot de home-knop, niet "grijs gemaakt".
Ik zie alleen maar een video van button-mappings op de linker Joycon (die heeft geen c-knop). Mis ik iets?
Op seconde drie zie je dit beeld van de rechter joycon. De home knop is duidelijk grijs gemaakt - deze is niet remappable. De C-knop is donkergrijs ingekleurd net als de andere knoppen, dus wel remappable.
De HOME knop is niet remappable?! Dus Nintendo besluit 1 knop achter een huis te verstoppen?! /rant

/s voor als dat niet duidelijk was
daarnaast is abbonoment als titel nogal misleidend, je hebt NSO nodig om dan te kunnen gebruiken. zoals bij de concurrentie op andere consoles ook is.
En dat laatste vergeet iedereen dus.

Switch was de eerste Nintendo systeem die uiteindelijk geld vroeg voor online (ook niet meteen)

Sony deed dat met PS4 voor het eerst, en Microsoft deed het nog langer.

Als PC gamer vind ik het niet fijn (Switch heb ik vooral voor bepaalde games), maar liever €19,99 per jaar voor Switch Online dan €71,99 per jaar voor PS Plus Essential.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 april 2025 11:04]

Als PC gamer heb je toch geen Sony account nodig?
Denk dat miz meer bedoelt dat PC zijn primaire platform is. Dus 20 ophoesten voor de switch ernaast is nog goed te praten, maar 72 not so much.
was recentelijk nog een rel dat ze wel steeds meer verplichten om een sonyaccount te gebruiken bij helldivers 2. got directors cut heeft psn account nodig voor online, god ragnarod HAD t ook maar bij geselecteerde games is het tijdelijk niet nodig
PSN account != PS Plus
dat weet ik. bij de pc versies van die games die ik benoemde heb je wel een PSN account benodigd.
Waar PS Plus volgens mij af en toe ook gratis games heeft en NSO enkel de Arcade aanbiedt, zolang je abonnee blijft, waar bij PS Plus je de game houdt zover ik weet.

EDIT:
I stand corrected

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 april 2025 12:17]

de gratis games die je bij ps+ krijgt zijn gratis zolang het abbonement loopt. als je ps+ abbo verloopt heb je 2 opties. Of je koopt de game of je verlengd je abbo om weer toegang te krijgen

je hebt bij sony verschillende tiers voor verschillende toegangsopties.

bij nso heb je ook 2 tiers en beide hebben opties. als je bv zoals in mijn geval een nso + expansion hebt dan krijg je toegang tot emulators van Gameboy/Color en Advance, Nes SNES N64 en dan binnenkort gamecube.

mk8 deluxe pass zit er gratis bij in, splatoon 2 dlc, animal crossing happy home designer, Genesis console en in de toekomst de upgrade packs for BOTW/TOTK en volgens de direct ook Kirbys forgotten lands en Metroid prime 4.

met alleen NSO heb je toegang tot: Gameboy/color NES en SNES. nogsteeds wel een volle library met goeie classics

[Reactie gewijzigd door markievk op 9 april 2025 12:10]

En dan heb je ook nog kans dat sommige titels van ps plus afgaan
Chatten is volgens mij gratis op Xbox Live, en er is ook Discord integratie.
xbox gratis chatten is pas sinds 2021, daarnaast is voicechat nog wel live benodigd. discord gebruik ik niet dus weet ik niet. en waarom dan niet in de titel specifiek melden dat t NSO betreft. los abbo kan de implicatie geven dat t een los abbo is buiten nso om

[Reactie gewijzigd door markievk op 9 april 2025 11:11]

NSO is toch een abonnement?
klopt. Echter de vorige titel zou de impressie kunnen geven dat er een nieuw abbonement benodigd is, terwijl ie dan in het nso pakket zit.
Bedankt voor je opmerking, ik heb het artikel herschreven.
"De C-knop zou namelijk niet te remappen zijn."

EDIT : blijkt toch te remappen zijn.

Misschien toch voor de steam deck gaan..

[Reactie gewijzigd door Gemmeke op 9 april 2025 13:34]

Tja, andere doelgroep. Ik heb hier een Steamdeck liggen vanaf dag 1 dat het lanceerde, niet veel meer dan 10 uur gebruikt. Het heeft geen exclusieve titels dus voor mij irrelevant. Elk spel dat op de Steam library staat speelt voor mij significant beter op de PC. Zowel qua controls als graphics en scherm.

Al zou de Switch (2) geen exclusives hebben, zou ik het ook zeker niet kopen. Maar helaas leven wij niet in die wereld, dus die komt er vanaf dag 1 ook in.
Ik vind de Steam Deck juist erg prettig om visual novels te spelen. Niet exclusief dus voor SD, maar fijner dan via desktop. Vooral als het gaat om 720p VN's, is het lastig om acceptabele upscale-kwaliteit te krijgen op mijn 4k-televisie. Heb via Magpie en Lossless Scaling allerlei settings geprobeerd, maar meestal leidt dit tot redelijk zichtbare artefacten vanwege oversharpening en/of "uitgesmeerde" tekst. Vanaf 1080p is het vaak wel prima te doen op een 4k-tv.
Bij een monitor is dat denk ik meestal het best opgelost door de native resolutie van de computer op 720p te zetten, bij tv's… zal het aan het model liggen of dat überhaupt (zo laag) kan?
Ja, maar wordt de kwaliteit dan veel beter ipv upscaling? Blijft toch een 4k-tv. Daar heeft upscaling volgens mij wel een meerwaarde. Of behaalde jij hier heel erg goede resultaten mee?

Wat bedoel je met model? Het type upscaling (acnet, cas, fsr, anime4k etc.?)?

[Reactie gewijzigd door Meister Sachs op 9 april 2025 11:49]

Ik zal het eens moeten vergelijken, het lijkt mij logisch dat een computer en mediaspeler hier beter mee omgaan dan de meeste upscalers, maar dat is omdat in mijn ervaring als gebruiker/consument upscalen van content vaak matige resultaten biedt. Aan het eind van de dag is je mediaresolutie ook niet de enige relevante resolutie als daarna de mediaspeler of het OS het wéér scalen.

Nee, ik bedoelde niet upscale modellen/shaders, maar de TV zelf, of je in het OS van een Smart TV de resolutie wel zo laag kunt zetten (720p). Dat kan vast wel, maar toen ik het postte was ik er niet zo zeker over.
Tja, andere doelgroep. Ik heb hier een Steamdeck liggen vanaf dag 1 dat het lanceerde, niet veel meer dan 10 uur gebruikt. Het heeft geen exclusieve titels dus voor mij irrelevant.
De Steam Deck heeft geen exclusieve titels dus voor mij relevant. Ik heb al een hele bibliotheek die ik op het apparaat direct en/of via streaming kan spelen. :)

Een bonus is dat zelfs exclusieve titels die niet op de Steam Deck uitkomen vaak te spelen zijn op de Steam Deck. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 april 2025 11:43]

Ik kan me enorm vinden in deze comment. Ik heb de SteamDeck uiteindelijk verkocht omdat het voor mij geen meerwaarde had en de meeste games die ik dan wel met controller zou spelen gewoon niet goed genoeg liepen om het echt waard te maken.

Of ik de Switch 2 haal weet ik nog niet zeker, de launch games trekken me niet gelijk, maar wellicht dat ik tegen die tijd beslis hem toch te halen.
Maar dat zijn toch precies de dingen die je van tevoren wist? Het is nog steeds gewoon een pc, alleen in handheld-vorm dus je hebt dezelfde games als op je desktop. En dat het niet de kracht van een high-end desktop heeft, lijkt me ook geen verrassing. Het klinkt ook niet alsof je vaak op reis bent.
Waarom heb je 'm dan toch gekocht?

Ik snap nooit zo goed waarom er zoveel mensen zijn die compleet verkeerde verwachtingen bij de Steam Deck hebben. Zeker als je jezelf als Tweaker of pc-gamer ziet, mag je best een realistische inschatting kunnen maken van wat het apparaat wél en níet goed kan – helemaal in relatie tot wat jij zelf graag speelt. En als je dat lastig vindt, waren er vóór de launch al meer dan genoeg reviews en uitgebreide analyses beschikbaar.

Ik heb zelf ook een Deck sinds dag één, en heb ‘m later ingeruild voor de OLED-variant. Natuurlijk ga ik er geen Cyberpunk 2077 op spelen met path-tracing aan – dat zou nergens op slaan. Maar ik ben (erg) veel onderweg, en dan is mijn deftige setup thuis natuurlijk nutteloos. Die neem ik niet mee in het trein naar Frankfurt of de vliegtuig naar Azie.

Ondanks dat, speel ik er prima games op die uitstekend draaien en ook echt leuk zijn. Alle recente Yakuza-titels bijvoorbeeld (The Man Who Erased His Name, Infinite Wealth en Pirate in Hawaii) – gewoon op 720p, meeste settings high met hier en daar wat medium, zonder FSR en een stabiele 60 FPS. Beter dan de PS4-versies op 1080p/30 FPS.

Kortom: ik mis echt niks op de Deck, zolang ik m’n verwachtingen afstem op wat het apparaat is. Geen desktopvervanger, maar een enorm capabele handheld-pc voor onderweg.
Dat wist ik vantevoren ja, het was voor mij een stukje ondersteuning richting Steam/Linux (ook al gebruik ik Linux niet) maar ook een gokje dat ik het wat meer op de bank zou gebruiken. Op vakanties e.d. leek het me ook wel aardig, daar komen die 10u dan ook vandaan. Voor wat het moet doen is het zeker een prachtig product, wellicht nog eens een kans geven met streaming op TV voor een mutliplayer game met vrienden op de bank. Iets als Baldur's Gate e.d..

Heb er verder geen spijt van overigens. Switch speel ik overigens wel significant meer, maar komt vooral door de exclusives en vrijwel nooit in handheld form.
Intussen is het arikel herschreven, omdat de C-knop wel herprogrammeerbaar is.
Ja, van de steamdeck ben je tenminste zelf de eigenaar :).
Wat is jouw punt precies? Van de Switch en straks de Switch 2, ben je dat toch ook? :?
Nee, want ninteno bepaalt dus gewoon dat één van de knoppen niets doet tenzij je betaalt, en je mag daar niets aan doen.
Op de steamdeck mag ik veel meer remappen, en er eventueel zelfs een totaal ander besturingssysteem op zetten.
De C-knop is gewoon herprogrammeerbaar? Het artikel is herschreven dankzij JackAvery in 'C-knop is te remappen op Nintendo Switch 2 - correctie'. Dat de Home-knop niet remappable is, lijkt mij ook niet zo'n probleem, dat is immers een knop/functie die je veelvuldig nodig hebt op de Switch. Net als dat een Start knop op Xbox of Playstation ook niet herprogrammeerbaar is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 april 2025 16:11]

Ja lekker, Tweakers heeft hier gewoon hun hele artikel, comments en alles herschreven.

Sluit dan gewoon het artikel en zet er een banner op: "Sorry, we wilden te graag snel zijn en hebben ons onderzoek niet goed gedaan."
Zie de laatste paragraaf in het artikel 😅
Twee verschillende doelgroepen he
De Steam Deck heeft een totaal andere doelgroep. Totaal niet te vergelijken. Er is bijna geen overlap tussen de groepen.
Daar zijn ze ook heel transparant over geweest. In de Nintendo Direct hebben ze aangegeven dat die knop voor GameChat is en dat als introductie, GameChat de eerste paar maanden gratis te gebruiken is en daarna een NSO-abonnement vereist (wat je overigens sowieso nodig hebt om online te spelen in veel spellen, waarschijnlijk sowieso alle spellen die GameChat ondersteunen).

Ik ben er ook geen fan van dat alles achter een abonnement zit, maar dit is wel een beetje framing. Deze uitspraak doet het lijken alsof ze hebben besloten om de functie achter een abonnement te zetten na die datum, in plaats van dat het altijd al een abonnementsdienst zou worden, maar dat ze het bij de launch gratis beschikbaar stellen om iedereen de mogelijkheid te gunnen om het te ervaren.

Daarnaast is het nou ook weer niet zo dat NSO schokkend duur is. Niet dat de prijs belangrijker is dan het principe, maar het is al stukken goedkoper dan bijvoorbeeld Xbox Game Pass.
Goede reactie op de laatste zin na. De vergelijking met Xbox Game Pass gaat echter nogal mank omdat je bij Game Pass daadwerkelijk toegang krijgt tot een gigantische hoeveelheid games, inclusief AAA games die speelbaar zijn op dag 1.

Ik heb even gekeken wat je krijgt aan games op NSO, maar dat zijn geen switch games. Dat zijn games van de oude gameboys + NES/SNES/N64 (de prijs van NSO is afhankelijk van welke platformen je wilt).
Lijkt me niet gek dat dat goedkoper is.
Ligt eraan welk abonnement je neemt. Jij omschrijft Game Pass Ultimate (€216 per jaar). Game Pass Core is meer vergelijkbaar met NSO (voornamelijk bedoeld als je alleen online wilt gamen) en is ook nog €84 per jaar en dus nog steeds een stuk duurder dan de online dienst van Nintendo. (€20 per jaar).
Dat kan wel zo zijn, ze hebben echter wel GameChat expliciet benoemd als een reden waarom het apparaat duurder is geworden. Ze hebben dus een abonnementsdienst toegevoegd en als gevolg is het apparaat zelf duurder geworden. Je betaalt dubbel als je het wilt, je betaalt enkel als je het niet wilt. Zij weten ook wat ze doen, je hoeft ze niet in bescherming te nemen, Nintendo staat niet voor niets bekend als de gierigste grote consolemaker. :Y)
In justifying the $450 price of the Switch 2, Nintendo executives predictably pointed to the system's upgraded hardware specs, as well as new features like GameChat and mouse mode. "As you add more technology into a system, especially in this day and age, that drives additional cost," Nintendo Vice President of Player & Product Experience Bill Trinen told Polygon.
https://arstechnica.com/g...ware-prices-cost-so-much/
Nintendo heeft GameChat aan de reeds bestaande abonnementsdienst toegevoegd. Het abonnement is niet duurder geworden. Ze verbinden dit natuurlijk wel aan het abonnement om een hoger aantal abonnees te proberen krijgen. De mensen die GameChat gaan gebruiken zijn wel voornamelijk mensen die multiplayer gaan spelen, en reeds een abonnement hebben of dat sowieso zouden nemen. Nintendo, Microsoft en Sony zetten online multiplayer functionaliteit helaas allemaal achter een abonnement.

Wat Bill Trinen verder zegt is dat een heel pakket van zaken, waaronder GameChat maar ook de krachtigere hardware en een aantal andere features voor hun de hogere prijsstelling van de console verantwoordt. Dat is natuurlijk marketingtaal om hun prijsstelling te verklaren, maar is tegelijkertijd niet verschillend van andere hardwarebouwers. "Je krijgt meer specs en features, we gaan wel een hogere prijs vragen."

Natuurlijk zijn er R&D kosten aan zo'n feature verbonden en er zit nu ook o.a. een microfoon in de hardware, maar het is vanzelfsprekend niet de belangrijkste kostendrijver bij het ontwerpen en bouwen van de nieuwe console.
Ik ben er ook geen fan van dat alles achter een abonnement zit, maar dit is wel een beetje framing.
Nee dat is het niet. Het is precies hetzelfde als wat Nintendo heeft gezegd.
Daarnaast is het nou ook weer niet zo dat NSO schokkend duur is.
Alsof dat uitmaakt. Je moet een abonnement betalen om die knop, waar je altijd voor moet betalen, te kunnen gebruiken. Als je geen abo neemt heb je wel voor die knop betaald. En ga nou niet zeggen dat die knop ook niet duur is. Alsjeblieft zeg.

Tweakers rapporteert hier neutraal over wat Nintendo zelf heeft gezegd, ga dat slechte gedrag van Nintendo nou niet lopen verdedigen want dat komt echt over fanboyism. Het enige wat jij ervoor terugkrijgt zijn hogere prijzen en gebrek aan innovatie. Want laten we wel wezen, Nintendo was enorm innoverend de vorige generaties: N64, Gamecube, Wii, Wii U, Switch. Stuk voor stuk innoverende consoles die allemaal iets unieks en waardevols brachten waar we ook buiten Nintendo om veel van terug zien.

Maar de Switch 2? Dat is een Switch 1 maar dan iets sneller. En je kunt er nu een webcam op aansluiten waar je dan wel een abo voor moet nemen. Dat kun je niet serieus innovatie noemen. Het kost echter wel bizar veel meer.
Je moet een abonnement betalen om die knop, waar je altijd voor moet betalen, te kunnen gebruiken. Als je geen abo neemt heb je wel voor die knop betaald. En ga nou niet zeggen dat die knop ook niet duur is. Alsjeblieft zeg.
Op mijn laptop zitten toetsen die ik nooit zal gebruiken, en met mij nog miljoenen andere mensen. Ik heb nog nooit iemand commentaar zien leveren op de meerkosten van die de ongebruikte toetsen. Zelfs in mijn auto zitten knoppen, die ik nooit gebruik, sterker nog: voor sommige knoppen heb ik een abonnement nodig. Moet ik daarover klagen?
Moet ik daarover klagen?
Ja!

Hoe moeten fabrikanten anders weten wat jij er van vindt? Hoe moeten ze anders weten wat voor knoppen jij niet of juist wel zou willen hebben? En hoe moeten ze het anders weten als je het er helemaal niet mee eens bent?

Het klakkeloos accepteren of, erger nog, andere mensen ontmoedigen om te klagen, leidt er alleen maar toe dat fabrikanten meer dingen doen waar je wel voor moet betalen maar waar je been baat bij hebt.
Voor andere mensen is deze knop of toets wel nuttig, waardoor klagen meer neerkomt om te klagen voor het klagen. Misschien moet je eerst denken aan anderen, waarvoor de toets of knop wel hun nut heeft.
Voor andere mensen is deze knop of toets wel nuttig, waardoor klagen meer neerkomt om te klagen voor het klagen. Misschien moet je eerst denken aan anderen, waarvoor de toets of knop wel hun nut heeft.
Sorry, maar ik koop een auto niet voor anderen. En ook laptops koop ik in eerste instantie voor mijzelf. Jij argumenteert hier nu echt voor het argumenteren want ik weet 100% zeker dat jij een auto ook voor jezelf koopt en niet voor anderen.
Dit is precies waar je argumentatie mank gaat: Je valt over een knopje waar je extra voor moet betalen, maar je wilt een auto c.q. laptop die aangepast is aan jouw individuele behoeften. Wat denk je dat dit gaat kosten? Sinds de industriële revolutie worden we geacht te accepteren dat er minder maatwerk is. En daar horen knopjes bij die niet door iedereen gebruikt worden.
Dit is precies waar je argumentatie mank gaat: Je valt over een knopje waar je extra voor moet betalen, maar je wilt een auto c.q. laptop die aangepast is aan jouw individuele behoeften. Wat denk je dat dit gaat kosten? Sinds de industriële revolutie worden we geacht te accepteren dat er minder maatwerk is. En daar horen knopjes bij die niet door iedereen gebruikt worden.
Je bent echt aan het argumenteren voor het argumenteren. Nergens maar dan ook echt nergens beweer ik dat ik een auto c.q. laptop wil die aangepast is aan mijn individuele behoeften. Wat een onzin.
Ik stop met jou. Je moet maar eens nalezen wat je zelf schrijft, vanaf het begin.
Het is ook helemaal niet erg dat GameChat alleen voor een abo is. En ook al zijn ze er transparant over geweest. Dat is het punt niet echt. Het punt is meer dat het best onzin is dat de knop niet te remappen is en dan compleet nutteloos zal zijn voor iedereen zonder abo. Dit doet gewoon een deuk slaan in de algemene ervaring die je zal hebben met de switch 2 zowel voor beide met en zonder abo. Want ook iemand met abo zou de knop mogelijk best willen remappen omdat ze GameChat niet willen gebruiken i.c.m. met een abo want het alleen voor online spelen hebben.

Edit: oops lees nu de rest van reacties pas goed. Blijkt dus uiteindelijk toch remappable te worden.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 9 april 2025 11:34]

Er zit op de huidige Switch een knop voor een screenshot. Gebruik m nooit, zit me ook niet in de weg. Het zou mij worst zijn of ze m remappable maken.
Als je controllers wil contrifugeren moet je naar PC. Daar kun je doen wat je wilt.
Bizar dat die knop alleen gebruikt kan worden voor een betaalde dienst...

Edit: de update van het artikel geeft aan dat de C knop te remappen is, dat is al een heel stuk beter.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 9 april 2025 12:51]

Mwoah, er zijn heel wat smart-TV's verkocht met afstandsbedieningen met een specifieke Netflix knop. En in maar al te veel gevallen, wordt die app al een aantal jaar niet meer onderhouden, dus is gewoonweg niet meer dan een advertentie voor een dienst die je er ook niet op kunt gebruiken. Lijkt mij gewoon hetzelfde toch? En dan kost een Switch, ondanks de toch stevige prijs, een heel stuk minder dan zo'n TV.
Dat anderen het ook doen (op een heel ander soort apparaat) maakt het niet minder slecht. De "ja maar hij begon"-verdediging werkt niet echt, behalve op het schoolplein.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 9 april 2025 12:49]

Dat beweer ik ook helemaal niet. Maar op één of andere manier bestaat daar (veel te) weinig ophef en verontwaardiging over, en is het hier ineens wél een issue.
Daar bestaat ook ophef, alleen zie je de ophef over televisies logischerwijs niet terug in de comments onder een artikel over een spelcomputer, want het is een ander onderwerp.

Auto's hebben ook knopjes die het alleen doen in combinatie met een betaaldienst, maar dat doet hier ook niet ter zake.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 9 april 2025 20:00]

YouTube, Netflix, Disney+ én Amazon Prime op mijn Sony AB, en zelfs de nieuwe KPN boxjes hebben een Netflix en een Disney+ knop aan boord. En die zijn niet remappable...

Sowieso snap ik de ophef niet zo. Het is een chatfunctie - die gebruik je niet als je solo aan het gamen bent, da's specifiek iets wat je in online games gebruikt. Dus So what dat die functie straks aan een abbo hangt - zonder dat abbo had je dat ding toch al niet gebruikt.
Dus de prijs van spellen is hoog, de prijs van de console is relatief hoog (in vergelijking met een Steam deck), en dan zijn via die route (marges) alsnog niet kosten gedekt voor een "Chat app" waardoor je dus een abonnement moet hebben. Nintendo, ook niet meer wat het geweest is.
De handleiding voor de nieuwe console is ook een betaalde app 🤣
Pas maar op, straks moet je een oplaad fee betalen, per keer dat je de accu op wilt laden.
Ik ben vaak kritisch op zulke zaken, maar realistisch gezien gaan mensen deze service toch alleen gebruiken als ze online gamen? En daar is dit abonnement überhaupt voor nodig.

Het enige dat gaat clashen zijn de free-to-play games als Fortnite etc.
Toch niet echt schokkend nieuws? Om online te kunnen spelen heb je toch al dat abonnement nodig. Aangezien dit een online feature is, is dat toch te verwachten. Dit zit hetzelfde bij XBOX en Playstation.
Toch grappig om te zien hoe men nog steeds hierin gelooft. Je betaald al voor je internet abonnement, wat voegt het betalen om op internet te mogen met je console toe?
Vroeger kon je ingame op je xdoosje erachter komen op wie de host van de server was (halo 3) dus je betaalde eigenlijk voor server discovery. :+ Wat ook gratis was op de PC(niet halo 3 dan).
Dus nee, ik snap niet helemaal waarom al die consoles een betaald abonnement nodig hebben voor alleen discovery.
Het gaat natuurlijk niet alleen om discovery maar ook het tegengaan van uitwassen als cheating en ander onwenselijk gedrag. Als je maar genoeg spelers hebt zit er een behoorlijk prijskaartje aan de mankracht om dat te controleren. De online dienst van een game is daarmee een soort doorlopende kostenpost die niet voor eeuwig gedekt kan worden door een enkele aanschafprijs.
quote: bron
It doesn’t even sound like you can remap it to something else.
quote: tweakers
De C-knop zou namelijk niet te remappen zijn.
Sorry, maar dat zegt de bron niet. En zoals hierboven door @JackAvery al aangegeven is, lijkt dat ook niet waar te zijn. De bron spreekt uit een vermoeden, Tweakers neemt het als een "feit" over.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 9 april 2025 11:12]

Als iets cruciaal is voor de beleving moeten ze er geen extra geld voor rekenen maar het onderdeel maken van het basisproduct.

Wij spelen gewoon samen op de bank, niks online. Face2face interactie.
De kosten van dat abonnement zijn trouwens ook maar 20 euro per jaar.
Klinkt super goedkoop maar we weten allemaal wat bedrijven voor truucjes uithalen met abonnementen.

Het abonnement van 40 euro per jaar klinkt interessanter vanwege alle oude games die je dan op je switch kan spelen. Maar ook hiervan denk ik dat dit weer van die "instap" prijzen zijn die later weer fors verhoogd gaan worden als mensen inmiddels in de boot zitten.

Als het zo cruciaal is deze C-knop, Bill. Waarom niet in de prijs verwerken van het apparaat?
Nou, uitgaande van 20 euro per jaar met een levenduur van zo'n 4 jaar is 80 euro bovenop de prijs ineens best veel...
De kosten van dat abonnement zijn trouwens ook maar 20 euro per jaar.
Bovenop wat je voor je console, en games, betaald.

Stel je voor dat Valve een abonnementsdienst introduceert om met elkaar te chatten en online te kunnen gamen met de games die je al gekocht hebt/waar je al voor betaald hebt. De wereld zou op z'n kop staan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn