Nvidia gaat in VS gamers en makers aanwijzen die RTX 5090 of 5080 mogen kopen

Nvidia gaat in de Verenigde Staten een lijst hanteren van gamers en contentmakers die een RTX 5090 of 5080 mogen kopen. De voorraad van die kaarten is sinds de release beperkt. Iedere Amerikaan met een account bij Nvidia mag zich aanmelden.

Het systeem heet Verified Priority Access, zegt Nvidia. Het bedrijf zegt niet of het gaat loten of dat het uit de lijst van aanmeldingen handmatig kopers gaat selecteren. Met dit systeem kan een beperkt aantal klanten de videokaarten tegen adviesprijzen verkrijgen. Dat lukt op de vrije markt niet: ze zijn bij webshops steevast honderden euro's duurder.

De release van de RTX 5080 en 5090 afgelopen weken gingen gepaard met beperkte voorraden wereldwijd. Nog steeds zijn de kaarten slecht verkrijgbaar. Het is onbekend wanneer er genoeg kaarten op voorraad zullen zijn. De RTX 4000-kaarten zijn intussen uit de handel, waardoor het kopen van Nvidia-videokaarten nu moeilijk is.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-02-2025 • 15:55

124

Reacties (124)

Sorteer op:

Weergave:

Als ik niet bezig was met lokale AI had ik al lang een AMD-kaart gekocht. Wat een farce. En wat jammer dat de andere fabrikanten geen goed alternatief hebben (puur voor lokaal LLM's en diffusion modellen te draaien). Dit is toch de gouden kans voor AMD/Intel zou ik denken.
AMD heeft sinds kort ZLUDA. Hiermee ondersteunt je AMD-kaart ook CUDA. :)
Het is nog wel in ontwikkeling, we zullen nog even geduld moeten hebben tot het echt bruikbaar is.
https://github.com/vosen/ZLUDA

[Reactie gewijzigd door poktor op 20 februari 2025 17:01]

Dat is enigzins kort door de bocht want ZLUDA is geen project van AMD meer, het is een derde re-incarnatie van een project dat ooit door AMD werd gesponsord, toen niet meer (waarschijnlijk omdat AMD er geen juridisch gevecht met NVidia over wilde aangaan), toen gereboot als project dat slechts voor bepaalde AI toepassingen bruikbaar zou zijn, en nu inmiddels voor de derde keer is gepivot/reboot om alsnog een drop-in CUDA replacement voor AMD hardware te zijn.

Super interessant, maar ik denk iets te optimistisch om te claimen dat het (al) een daadwerkelijk realistisch alternatief is voor CUDA, de wiki zegt letterlijk dit:
Warning: This version ZLUDA is under heavy development (more here) and right now only supports Geekbench. ZLUDA probably will not work with your application just yet.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 februari 2025 22:03]

Ik las het ook, ja. het wordt nu aangeboden als open source, maar er is nog flink wat werk nodig voordat het bruikbaar is voor het grote publiek. Maar het is inderdaad een zeer interessant project. Eentje om in de gaten te houden!
Overigens, zoals hieronder aangehaald ondersteunt Ollama AMD's ROCm. Hiermee kun je een LLM op een AMD-GPU draaien.

[Reactie gewijzigd door poktor op 20 februari 2025 18:06]

ComfyUI-ZLuda werkt op dit moment heel erg goed.

Ik verwijs je ook even hiernaar: https://www.reddit.com/r/...can_run_sd_and_heres_how/

(voor mijn 780M heb ik wel custom ROCm's moeten gebruiken)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 20 februari 2025 20:50]

"Echt bruikbaar", het is heel, heel goed bruikbaar op dit moment. Ik gebruikte het op een 7700XT en nu op de iGPU van de 8700G (780M) met een OC.

Een Illustrious model op 768x1024 is nog anderhalve minuut werk:

Illustrious model, Euler A - SGM Uniform, cfg 5, 20 steps
100%|██████████| 20/20 [00:53<00:00, 2.68s/it]
Requested to load AutoencoderKL
loaded completely 5924.18515625 159.55708122253418 True
Prompt executed in 66.65 seconds
Vindt dat netjes voor alleen al een iGPU.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 20 februari 2025 20:46]

Gut, ik loop achter! Dank hiervoor! ik heb ook een 7700XT, ik heb vanavond wat te doen :)

[Reactie gewijzigd door poktor op 21 februari 2025 12:36]

Ik raad Stability Matrix aan en installeer comfyui-zluda aan
Nog mooier er komt binnenkort deepx een chip van rond de 50 dollar die hetzelfde kan als de kleina vida krachtpatser voor ai die rond de 650 euro kost..
Je kan, zoals anderen zeggen prima llms draaien op amd. Vanaf de 6000 serie is het geen enkel probleem.
Ik draai zelf deepseek 14b op mn 6800xt met een text to speech en speech to text pipeline.

Je kan gewoon een ollama docker pakken die rocm ondersteund, en die samen met open-webui in een docker netwerkje stoppen. Mocht je m'n compose willen gebruiken stuur je maar een dm 😉

Naast llms kan stable-diffusion ook. Dat gaat wel trager omdat er meer optimalisatie voor nvidia is. Maar sdxl is zeker te doen. Bijvoorbeeld via Invoke-ai of Comfy-ui. Ik haal op 1024x1024 1.32it/s zeker niet snel, maar te doen.

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 20 februari 2025 20:09]

Ik wist niet dat dit nu ook redelijk performant geworden was. Is het nog altijd zo dat de setup moeilijker is? Of is dat ook al in orde?
Setup voor LLM's is niet lastiger dan voor nvidia. Voor Stable-Diffusion is Comfy-ui ook net zo makkelijk. Invoke heeft voor mij een bug dat wanneer ik update ik via de python environment de goede versie moet downloaden. Maar dat is sec een invoke-ai ding, niet een AMD of Pytorch ding
Mijn ervaring is wel op Linux, ik draai OpenSuse Leap 15.6.

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 20 februari 2025 18:41]

TTS en STT pipelines.. Skyrim, toevallig? ;)
Dit draai ik ook, maar dan op een 7700XT. Ollama heb ik nog niet in deze context geprobeerd. Moet wel kunnen inderdaad, maar ik zit met beperkt GPU RAM. Ik heb 12GB, maar omdat ik over 3 schermen speel, zit de kaart helemaal vol en is er geen ruimte meer voor een LLM. En met Chim in WSL2 is de 32GB RAM op mn moederbord tijdens het draaien van Skyrim ook zo goed als vol, dus ik moet het voor nu even bij Google's Gemini houden. :)
Ik ben wel benieuwd naar je docker compose. Ik doe alles met docker, maar wil ook m’n 6800 met 16GB VRAM eens benutten hiervoor. Ik draai het nu mild op m’n M4 Mac Mini, en los via Ollama op Windows geïnstalleerd. Maar ik neem aan dat het met docker en ROCM beter moet zijn.
Dat komt ongeveer overeen met met in NVIDIA 2070S
Nvidia maakt een hoop tam tam over A.I. maar AMD GPU's kunnen ook A.I. draaien.
Theoretisch wel ja, maar heel veel AI lokale apps zijn toch echt alleen CUDA only helaas.

Heb zelf een 3090 en wil graag over, maar heb geen zin om terug te gaan naar 16GB voor een 5080, of 3000+ euro scalper prijzen te betalen voor een 5090.
Zag vanmiddag bij alternate en megekko een 5090 suprim liquid voor 4499…..
In het verleden heb ik ook een aantal keer een amd kaart gehad, altijd problemen met drivers, artafacten en ander gedoel. Specs zijn altijd erg mooi maar ik, en veel vrienden hebben toch teveel problemen met amd waarvoor toch altijd weer kiezen voor een nvidia. Hopelijk komt hier snel vernadering in en daarmee meer concurentie zodat de prijzen voor de consumtenten wat leuker wordern. Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Man man man... het moet nou toch niet echt gekker worden...
Is gewoon weer tactiek van hun he.....Nvidia kaarten van minimaal 1600 en hoger.... |:(
Misschien is dit juist wel goed, ipv dat al die scalpers er mee aan de haal gaan en de prijzen verdubbelen? Kijk hier op tweakers bij vraag en aanbod wat mensen er voor vragen. Het zou wel mogen maar als ik tweakers was had ik al die verkopers hun account gebanned. Deze site zwaar misbruiken om dikke winsten te maken op een videokaart, terwijl vele mensen hier hun kennis gratis met elkaar delen.

[Reactie gewijzigd door fifanoob op 21 februari 2025 10:26]

Je bent immers niet verplicht om iets voor vraagprijs te kopen natuurlijk. Vraag en aanbod is eeuwenoud en zal dan ook nooit verdwijnen. Vindt je een GPU te duur? Dan zul je dat hoogstwaarschijnlijk altijd gaan vinden en dus ook eindeloos wachten.
Dat klopt, maar er zijn grenzen. Zie het met concert kaartjes etc. daar werd dit in het verleden ook mee gedaan en nu worden kaartjes vaak op naam verkocht om door verkoop praktisch onmogelijk te maken.
Van mij mogen ze dat ook met videokaarten doen.

Het aanbod is gewoon heel beperkt en dus zou er meer beschermingen moeten komen. Vind ik dan in elk geval.
En het resultaat is dat Ticketmaster en de artiesten nu zelf de scalpers zijn geworden en populaire events al gelijk duur worden verkocht (flexibele prijzen). Ik zie het voordeel niet voor de klant in je voorbeeld.
Nou nee hoor, ik heb daardoor vaak genoeg voor een redelijke prijs kaartjes kunnen kopen voor concerten die in het verleden voor 3x zo duur via marktplaats aangeboden werden.

Ik zie het voordeel wel.

Zie hetzelfde als met huurprijzen voor woningen. Ook daar is bescherming voor geregeld, je mag niet onbeperkt huur vragen, deze moet ergens op gebaseerd zijn, anders kan je naar een huurcommissie gaan en of naar een rechter.
Of zeggen jullie daar ook van, ja vraag en aanbod, je bent niet verplicht om dit huis te huren?

[Reactie gewijzigd door fifanoob op 21 februari 2025 10:28]

Volgens mij is er een vrije sector huurmarkt waar je inderdaad onbeperkt huur mag vragen. (En daarbij gaat inderdaad op; je bent niet verplicht dit huis te huren).

[Reactie gewijzigd door Xamsix op 21 februari 2025 21:37]

Nee dat mogen ze niet.


Op 1 juli 2024 treedt de Wet Betaalbare Huur in werking. De wet voert een aantal belangrijke wijzigingen door voor u als particuliere verhuurder.
Ik heb het over de vrije sector, dat valt boven het aantal punten waar die wet effect op heeft. Dus daar mag onbeperkt huur worden gevraagd.

Een bron omdat je vrij stellig bent; https://www.rijksoverheid...woning-in-de-vrije-sector

[Reactie gewijzigd door Xamsix op 23 februari 2025 05:40]

Maar hoe voorkom je dat scalpers nvidia accounts maken en hun MSRP kaarten aan woekerprijzen doorverkopen?
De accounts moeten vaak al een nvidia kaart gekocht hebben in het verleden - dus geen "nieuwe" klanten.. ik vermoed dat het systeem ook slim genoeg is om de serie nr van de kaart in de gaten te houden zodat deze niet meerdere nvidia accounts kan aanmaken..
Scalpers doen het vaak met meerdere videokaarten. Nvidia kan nu zo in zien of ze al een kaart hebben gekocht en dus krijgen ze ( vermoed ik ) niet een mogelijkheid om een 2e kaart te kunnen kopen.
Dus je bedoelt dat nvidia zelf kan gaan scalpen? Zolang ze paper launches doen en perma schaarste creeeren maakt het toch niet uit.
Kunnen ze doen, maar dan weet iedereen meteen dat het Nvidia is en gaan mensen het product wellicht links laten liggen. Nu is dat anders.
"Kijk hier op Tweakers bij vraag en aanbod wat mensen er voor vragen."

Helemaal mee eens, ze zouden hier niet boven de kostprijs mogen worden aangeboden.
Ik wacht nog wel even en ga misschien wel weer eens over naar AMD.
Een winkel vraagt 3100+ 4500+ in de pricewatch.

edit: nog achterlijkere prijs dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 21 februari 2025 19:26]

Is ook tactiek. Goodwill creëren met een lage MSRP. Dan lage voorraden hebben en boardpartners forceren hun kaarten voor meer te verkopen door de chip duur te maken...
Kunnen ze later zeggen: Tjah, dat is aan hun en de klant. Wij hebben deze prijs gezet!
En dan maar een paar 100 eigen kaarten produceren.
Ja en de productie van de 40 serie vroegtijdig stoppen om de potentiële klanten ook geen alternatief te bieden binnen in hun systeem. Ik ben er echt helemaal klaar mee en ik zal mijn huidige GPU gebruiken tot die echt niet meer kan en dan zal het wel met deze hobby.
Dat is denken in complottheorieën.
Nvidia verdient geen cent meer als fabrikanten of retailers er zoveel voor vragen. Ze hebben een msrp op hun kaarten en Nvidia verkoopt die ook aan een vaste prijs aan hun partners. Dat er weinig stock is tot daar aan toe maar de prijzen van de fabrikanten of winkels daar heeft Nvidia geen schuld aan.

[Reactie gewijzigd door LeStef op 21 februari 2025 10:18]

Dat is toch al lang boven water? De fabrikanten moeten beduidend meer betalen voor de chip dan bij de 40 serie en NVIDIA doet net of de MSRP omlaag is gegaan.
Dit doen zij al jaren...het is de zelfde truuk ;)

Heeft niks te maken met complot theorieën.

[Reactie gewijzigd door xaradine op 20 februari 2025 23:08]

is niet nieuw, is al in vorige releases ook gedaan. Zelfde zelfs voor playstation etc

[Reactie gewijzigd door d3x op 20 februari 2025 16:06]

De RTX 4000-kaarten zijn intussen uit de handel, waardoor het kopen van Nvidia-videokaarten nu moeilijk is.
Hm. Lijkt alsof NVidia denkt dat Intel en AMD niet bestaan... Ik ben in de markt voor een vervanging voor die 2070 die ik heb. Het *hoeft* geen NVidia kaart te worden. Een RX7700 kan ook...
En toch lees ik je reactie alsof je wel wilt dat het een Nvidia kaart is. Schijnbaar is er dan toch iets wat je tegenhoud om die overstap naar AMD of Intel te maken.
Ze hebben ook gewoon aspecten waar ze ook echt wel koning zijn. Hun upscaling en ray tracing is toch echt wel momenteel het beste dat er is.
Beide zijn nog zeker niet klaar met ontwikkeling (maar gelukkig gaat het wel hard), maar Nvidia heeft wel de minst slechte implementatie.

Ze kunnen teren op die reputatie. Maar er komt een punt waar de markt draait en zegt "nouja, leuk dat het op papier beter is, maar ik wil iets dat ik wel kan krijgen". Als de reputatie overslaat naar "toch niet te krijgen", dan zal AMD beter gaan scoren (en zal Nvidia tijdelijk wat meer kruimels strooien).

En gelukkig komt AMD er wel aan gerent (en de Intel Arc aangejogged), hopelijk nemen die dan het stokje over van Nvidia. Want die is toch bezig met AI.

Ik kijk ook uit naar dat de Intel Arc significant gaat worden. Het is duidelijk tijd voor wat marktwerking.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 20 februari 2025 16:16]

Ik ben het ermee eens dat we concurrentie hard nodig hebben, maar helaas zijn AMD en Intel (nog) geen concurrentie voor de kaarten die ik zoek. Dan hadden ze toch op z'n minst een opvolger voor de 7900XTX aan moeten kondigen, eigenlijk nog een stapje hoger.

Misschien met de volgende generatie bij AMD en hopelijk blijft Intel grote sprongen maken iedere generatie.
van mij hoeven AMD en Intel niet mee te doen in de 1000+ euro categorie. laat ze maar richten op iets wat voor een grotere groep betaalbaar is.
En wat uiteindelijk voor de meeste mensen ook meer dan genoeg performance geeft. Je hoeft tegenwoordig echt niet meer perse op Ultra 4K te spelen voor een goede ervaring.

Nvidia heeft met de duurdere kaarten gewoon een Enthousiast groep gecreëerd die graag betalen voor het beste. Dat is veel lucratiever dan destijds dat alle kaarten rond de 600 of lager zaten.
Dat mag, en dat gebeurt al jaren dus dan is je wens al de realiteit.
Een ander sterk punt van Nvidia is hun CUDA. Wil je met AI aan de slag en lokaal een LLM draaien, dan kun je eigenlijk niet om CUDA heen. Ook die nieuwe DeepSeek uit china is gebouwd op CUDA.
Maar, hier is AMD ingesprongen sinds kort en sinds november is ZLUDA op github te downloaden, waarmee je op een recente AMD-kaart ook CUDA kunt draaien. Mooi, al is het nog wel in ontwikkeling. Nog even geduld! :)
https://github.com/vosen/ZLUDA

[Reactie gewijzigd door poktor op 20 februari 2025 18:09]

Tien jaar driver support. Altijd alle API's volgens specificatie, en vaak als eerste ondersteunt. Ze hebben steevast twee jaar eerder het nieuwste shader model.

Laten we eerlijk zijn, Nvidia is gewoon een A-merk en dat ook altijd geweest. De prijzen waren altijd al hoger.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 februari 2025 18:05]

"altijd alle APIs volgens specificaties"

Haha.
Laat me echt niet lachen.
Ik ben op professioneel vlak al genoeg driver bugs tegen gekomen.
Laten we ook maar zwijgen over hun OpenCL support, of valt die niet onder je "alle"?
Ik herinner me ook heel goed het DirectX10.1 Assassin's Creed debacle, waar de game gepatcht werd om die extraatjes, die N.B. enkel op ATI kaarten van toen werkte, eruit te halen omdat NVIDIA die niet implementeerde.
En met 10 jaar driver support ben je vet als er de laatste 3 jaar niets meer voor jou kaart wordt gedaan. Mijn oude Radeon x800xt zal ook nog wel werken onder Windows 11... Met de oude Vista driver. Dat heeft meer te maken met goede Windows backwards compatibility dan "driver support".

Ik zeg niet dat ATI/AMD en zeker Intel heilig is, verre van. Maar je moet nu ook niet gaan overdrijven langs de andere kant. Ik heb doorheen de jaren beide merken gehad, en beiden hebben hun bugs doorheen de jaren. Soms opgelost, soms mee leren leven.
Ga ik toch even inhaken. Als je gewoon alles op high zet (want verschil met ultra is vaak bijna niet te zien, laten we eerlijk zijn) en je gebruikt raytracing, dan knalt ook de 7900XT en de XTX je gewoon de kamer uit hoor :)
Voor mijn vorige upgrade keek ik gewoon naar wat het beste paste in mijn bestaande systeem met de meeste bang for buck binnen het energiebereik dat dat systeem kan ondersteunen. Dat bleek een AMD-kaart te zijn waar dat voorheen een Nvidia videokaart was, dus dan maar AMD.

Merkvast en -loyaal zijn is een luxe in een markt voor luxeproducten. Dat kan ik mij niet veroorloven. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 februari 2025 16:15]

Gemak voornamelijk. Een andere NVidia kaart is een simpele wijziging, hoef ik niet eens andere drivers voor te gebruiken.
Maar dat gemak wordt teniet gedaan als de beschikbaarheid nihil is of de kosten er van te hoog worden.
Een 7700 is amper sneller dan de 2070, ik zou dat echt geen degelijke upgrade beschouwen.

Ik had een 2070S, en heb deze enkele maanden geleden vervangen door een 7900XT en ben er enorm tevreden van: de kaart is dubbel zo snel, en ik betaalde er maar 600 euro voor (2e hands).

Als ik dan zie dat de 5070 ti amper 10% sneller is en door de eikels van Megekko voor 1700 euro verkocht wordt, dan ben ik plots nog blijer met mijn aankoop.

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 februari 2025 16:14]

Een 7700 is amper sneller dan de 2070, ik zou dat echt geen degelijke upgrade beschouwen.
50% sneller volgens een anti-AMD site. Dat is een aardige upgrade, maar waarschijnlijk kan @Aetje zijn geld beter besteden voor hogere prestatie per euro.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 februari 2025 16:18]

Ah, bedankt voor de correctie! Ik dacht dat het verschil kleiner was (25-35%), maar ik vergis me dus faliekant.

Alsnog zou ik bij een upgrade van zo'n oude kaart een grotere stap aanraden: de 7800XT is best wat sneller en kost nu minder dan 500 euro.

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 februari 2025 16:30]

Eens, die kan concurreren met de 3070, misschien wel 3080. Mooie upgrade.
Edit: foutje

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 februari 2025 17:11]

Yup, ik ben er nog niet echt diep op ingegaan... maar rond de 700 euro kan ik er wel voor opzij zetten. Als ik zie dat @kiang aangeeft dat die 7900 daar onder zit dan wordt dat vrij aantrekkelijk.
In het terrein van 5080/5090 bestaan intel en amd inderdaad niet. Zolang intel en AMD geen alternatief kunnen bieden met vergelijkbare performance kan nvidia dit soort fratsen blijven uithalen.

https://gpu.userbenchmark...RX-7700-XT/4179vsm2184147

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 20 februari 2025 16:08]

En dan link je naar userbenchmark.com, zo'n beetje de meest bevoorrechte site die er is...

Met een 7900XT of 7900XTX kan je ook prima 4k games draaien trouwens. De echte high end is inderdaad voor Nvidia, jammer genoeg. Ik zit al tijden te wachten op meer concurrentie. Kom op Intel, je kan beter dan dit.
Intel staat op het punt om te worden verdeelt.
RIP
Hoeft ook niet want de 5 serie is een joke ;)
Digital Foundry had een mooie opmerking. Die vroegen zich af waarom Nvidia niet werkt zoals Sony en MS werken met hun consoles. Zelf maken en verkopen, pre-order lijst waarop je jezelf kan inschrijven etc.

Later kunnen board-partners dan hun kaarten verkopen als de voorraad eenmaal op orde is. Waarom doet Nvidia dit meteen via board-partners die allemaal veel teveel vragen. Je krijgt een OC model die 2% sneller is (wooptiedoo).
Omdat dit veel meer geld en moeite kost voor nvidia voor amper extra winst
Ja precies, en de GPU markt is een side business geworden zonder concurrrentie voor Nvidia
De vraag is of dat zo is. Blijkbaar betaald de markt enorm veel geld voor vid kaarten want de prijzen gaan over de kop.

Geld wat niet is uitgegeven wat de klant wel aan scalpers betaald gaat niet naar Nvidia toe, dat is allemaal voor de tussenpersoon. Als ze die kaart 100 euro duurder maken en via eigen kanalen verkopen dan ben je er al. 100 euro is dan nog weinig gezien de prijzen die mensen betalen voor die kaarten.
En denk je nu echt dat ze bij nvidia dat niet beseffen?
Wees gerust als ze dat niet doen is omdat dit teveel moeite voor hen kost aan te weinig opbrengst.
Denk dat je gaat huilen als je weet wat de kost prijs van zo een RTX 5090 is...
Als je weet dat blackwell 10 miljard kostte om te ontwikkelen ...
Zoveel gaan er nou ook niet uit een wafer, het is echt een gigantische chip. En dan nog de uitval.
Het echte geld haalt nVidia op bij bedrijven.
Daar wordt praktisch dezelfde GPU chip voor duizenden €€ extra verkocht.
Dan zien ze de verkoop van die chips aan consumenten alleen als maar als "verlies", want het had ook voor veel meer verkocht kunnen worden.
Waarom doet Nvidia dit meteen via board-partners die allemaal veel teveel vragen
Omdat ze problemen met de ACM krijgen wanneer ze concurrenten uitsluiten. Zeker als ze de chips later wél beschikbaar maken voor derden.
Digital Foundry had een mooie opmerking. Die vroegen zich af waarom Nvidia niet werkt zoals Sony en MS werken met hun consoles. Zelf maken en verkopen, pre-order lijst waarop je jezelf kan inschrijven etc.

Later kunnen board-partners dan hun kaarten verkopen als de voorraad eenmaal op orde is. Waarom doet Nvidia dit meteen via board-partners die allemaal veel teveel vragen. Je krijgt een OC model die 2% sneller is (wooptiedoo).
Omdat Sony en Xbox geen board partners hebben. Als Nvidia dit op grote schaal gaan doen dan stoppen de board partners ermee. Zo is bijvoorbeeld MSI in 2018 met Radeon gestopt.

Overigens kon je bij Xbox toch ook niet inschrijven? Ik heb hem uit de fysieke mediamarkt...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 februari 2025 01:52]

Het moet niet heel veel gekker worden. Vraag creëren en het aanbod bewust beperkt houden. Schandelijk is het.
Ik denk dat het eerder is dat ze ze niet snel genoeg kunnen maken omdat de opbrengst van werkende chips gewoon te laag is en productiecapaciteit niet beschikbaar is (want dit soort nieuwe machines zijn er ook niet onbeperkt en ik ga er vanuit dat de server-hardware voor gaat)
Dan gun je ze wel heel erg het voordeel van de twijfel.
Inderdaad, productiecapaciteit bij TSMC moet je maanden van tevoren al inkopen.
De snelste kaarten of niet, hier moeten toch vele potentiële klanten op afhaken? Of ben ik verkeerd?
Mij zul je niet snel Nvidia meer zien kopen.

[Reactie gewijzigd door gut2000 op 20 februari 2025 16:05]

Mja. Praktijk leert dat heel veel mensen heel principieel zijn, totdat puntje bij paaltje komt :) Niet enkel bij GPU, maar in general.

Dit is de derde(?) generatie waar ze dit flikken. En toch staat er nog steeds een giga lijn met kopers. Die ongetwijfeld allemaal heel tegen deze concepten zijn, de prijzen niet fijn vinden en hopen dat het de volgende generatie beter wordt. En dan dus toch kopen, dus het concept in leven houden.

Denk bijvoorbeeld ook aan pre-orders voor games. Stel je voor dat de game niet te krijgen is tijdens de launch! Die "software schaarste" ofzo? Ook te dom voor woorden. En toch doet men het.

Ik zeg wel eens: Principes tellen pas als ze getoetst zijn. Tot dan is het stoerdoenerij.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 20 februari 2025 16:26]

Een kaart mogen kopen als Nvidia het zegt. Moet niet gekker worden dit.
Voortrekkerij van content creators mag ook wel eens een keer stoppen.
Wil je liever een kaart kopen zonder eerst reviews te kunnen lezen of bekijken? Bovendien is de groep content creators natuurlijk klein in vergelijking met het grote aantal mensen dat zo’n kaart wil kopen. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat ze de kaart na de review moeten terugsturen.
We doen dus eerst een paper-launch, en gaan dan iets verzinnen waarop de meest belangrijke mensen die reclame voor je kunnen maken, toch aan jou hardware kunnen komen naar jou goeddunken.

De prijzen zijn al voor de rijken, maar je moet dus ook al een ster zijn!

[Reactie gewijzigd door Mars Warrior op 20 februari 2025 16:04]

Dit gaat toch nergens meer over.
Gamers staan al lang niet meer op nummer één bij Nvidia.
Dat is al een tijdje geleden.
Dit beaamt dat in mijn ogen.
Mijn volgende videokaart word een AMD.
Ook bij AMD staan gamers niet op 1. AMD's consumentenprocessor en consumentenvideokaart zijn niets anders dan afgeleiden van hun serverproducten. En daar wordt het echte geld verdiend. Consumentenproducten zijn bijproducten.
Hier kan Apple nog jaloers van worden 8)7
Ik ben gelukkig over gestapt naar een 100% amd build, met mn 7800xt kan ik nog jaren met gafische pracht spelen _/-\o_

Wat heb je als gemiddelde gamer aan een 5090 ? je bent de 0.001% van de pc gamers die Cyberpunk2077 volledig met pathtracing op 4k/120fps kan spelen ?? mja leuk voor je

[Reactie gewijzigd door Metallize op 20 februari 2025 16:38]

Nou, wat je er aan hebt, zeg je zelf al: je kan de zwaarste games op de hoogste settings en met hoge framerate spelen. Dat is een duidelijk voordeel, wat veel gamers graag willen. Maar je, tegen welke prijs...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.