FIOD verdenkt 57-jarige van verkopen van moederborden en gpu's aan Rusland

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst heeft een 57-jarige Nederlandse persoon opgepakt die moederborden en videokaarten aan Rusland zou hebben verkocht. De verdachte zou daarmee de Sanctiewet hebben overtreden.

Dat schrijft de FIOD, al geeft die weinig informatie. Het gaat om een 57-jarige persoon die bestuurder was bij een vennootschap. "De verdenking heeft betrekking op de verkoop van gesanctioneerde moederborden en grafische kaarten aan Russische afnemers via Hongkong, Verenigde Arabische Emiraten en Cyprus voor een bedrag van tenminste 24 miljoen Amerikaanse dollar", klinkt het bij de opsporingstak van de Belastingdienst. "De woning van de verdachte en het bedrijfspand zijn doorzocht. Er is beslag gelegd op fysieke en digitale administratie, bedrijfspanden en diverse bankrekeningen."

Zowel de bestuurder als de vennootschap worden verdacht van het overtreden van de Sanctiewet. De afgelopen drie jaar zijn er steeds meer sancties opgelegd aan Rusland nadat dat Oekraïne aanviel. Onderdeel van die sancties, die ook vanuit de Europese Unie zijn opgelegd, is dat veel technologie niet meer aan Rusland mag worden verkocht. Daar vallen ook de moederborden en gpu's onder die de verdachte mogelijk verkocht, al noemt de FIOD niet specifiek om welke technologie het gaat.

Update, 19.20 uur - In het artikel stond aanvankelijk dat de verdachte de spullen verkocht, maar die wordt daar alleen van verdacht.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

14-02-2025 • 16:53

151

Submitter: etrans

Reacties (144)

144
114
50
6
2
23
Wijzig sortering
Mooi dat ze hem hebben kunnen opsporen en oppakken. Dit soort mensen zijn medeschuldig aan de slachtoffers in Oekraïne, want mede door dit soort apparatuur kan Rusland nog steeds militair materieel (denk aan die drones, maar vermoedelijk ook andere zaken) produceren en blijven inzetten tegen de burgerbevolking van Oekraïne.

Die sancties zijn er niet voor niets, die zijn omdat Rusland een agressor is die landen binnenvalt en de hele EU wil destabiliseren.

Om daar dan puur uit winstoogmerk aan mee te werken door het leveren van onderdelen die daaraan kunnen meehelpen, overschrijdt een grens zó ver dat dit gewoon niet te verdedigen is. Hopelijk krijgt hij dan ook een forse straf.
Maar hoe zit het dan met China die Rusland weer helpt met spulletjes? Blijkbaar hanteren we geopolitiek gezien een andere moraal. Best apart.
De FIOD heeft in China geen macht en kunnen daar dus ook vrij weinig doen..
Inderdaad, maar daarbij moet wel worden gezegd dat deze bedrijven niet vrij spel hebben hierdoor en dat ze door zaken te doen met gesanctioneerde partijen zelf ook op sanctielijsten kunnen belanden. De EU en VS hebben al meerdere Chinese, India en Turkse bedrijven aangepakt die sancties omzeilden. Het is dus niet zo dat er niets tegen wordt gedaan, maar het proces verloopt trager en diplomatieker dan bij individuen binnen de eigen jurisdictie.
EU-landen leggen ook exportbeperkingen op aan 33 bedrijven die betrokken zijn bij het omzeilen van sancties, waaronder bij bedrijven uit Turkije, China en India.
Bron: https://www.rijksoverheid...epakket-aan-tegen-rusland

Of ze effect hebben?
Hebben de sancties tegen Rusland effect?

De sancties tegen Rusland raken de Russische schatkist. Onder andere € 300 miljard van de Russische Centrale Bank is geblokkeerd in de EU en G7-landen. Ruim € 21 miljard aan private tegoeden is bevroren. En Rusland loopt € 90 miljard aan export naar de EU mis. Geld dat Rusland niet kan gebruiken om oorlog te voeren.

Exportbeperkingen zorgen er ook voor dat Rusland steeds minder toegang heeft tot hoogwaardige technologie, zoals vliegtuigonderdelen en computerchips.
Door handelssancties en verminderde import zijn er in Rusland tekorten aan bepaalde producten ontstaan. Hoewel sommige goederen via omwegen alsnog worden geïmporteerd, zijn deze vaak duurder, wat bijdraagt aan prijsstijgingen en inflatie. Bovendien zijn lokaal geproduceerde vervangingen vaak van mindere kwaliteit.

De sancties tevens impact op de Russische wapenproductie. Die moeite heeft om geavanceerde chips en optische systemen te verkrijgen, wat de productie van wapens bemoeilijkt.

Naast directe sancties worden ook secundaire sancties overwogen tegen bedrijven en landen die systematisch sancties helpen omzeilen. Dit dwingt bedrijven wereldwijd om voorzichtig te zijn met hun handel met Rusland, omdat ze anders zelf financiële of juridische risico's lopen. Zo hebben de VS en de EU al meerdere banken en logistieke bedrijven in derde landen aangepakt die Russische transacties faciliteerden.

Afstemming van sancties tussen de VS, EU en VK zou in mijn ogen een stuk beter kunnen. Ik kan de bron nu even niet vinden, maar een tijdje geleden is er een overzicht gepubliceerd dat via OSINT inzicht gaf in hoeveel schepen in de schaduwvloot zaten en of ze op de sanctielijst stonden bij de VS, EU en VK. Daaruit bleek dat er nog een flinke mismatch was tussen de lijsten.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 14 februari 2025 17:57]

De sancties raken Rusland nauwelijks. Zeker in vergelijking met het dichtdraaien van onze gaskraan. Rusland is meer booming than ever. De sancties zijn een wassen neus. Overal is gewoon McDonalds, KFC, Adidas/Nike stores, etc. Je koopt in de supermarkt gewoon europees bier, hollandse/franse/belgische kaas en alles wat daarvoor ook verkrijgbaar was.
En dit baseer je op?

En toch even ingaan op je reactie, sancties raken Rusland vooral door het bemoeilijken van het verkrijgen van reserve-onderdelen voor machines, vliegtuigen etc. Computeronderdelen, processors etc.

Het hoofddoel van de sancties is niet dat de Russische bevolking geen NL kaas meer kan eten.
Ik ben zeer regelmatig in Ruland voor familie bezoeken.
Ook reserve onderdelen vallen reuze mee. Als ze de sancties 'volledig' hadden willen doen zou je
de merk garages moeten raken. Maar alle westerse automerken rijden nog volop (incl tesla truck)
en onderdelen zijn ook in andere sectoren nauwelijks een probleem. Ik had niet voor alle sectoren spreken maar zoals ik het zie is het westen veel meer geraakt dan rusland zelf.
Je zegt dat sancties ‘nauwelijks’ effect hebben en dat Rusland ‘booming’ is, maar op basis waarvan? Heb je specifieke bronnen of is dit vooral gebaseerd op jouw persoonlijke waarnemingen? Individuele observaties kunnen namelijk misleidend zijn, omdat ze geen compleet beeld geven van de bredere economische situatie. Macro-economische data geeft een veel beter beeld.
De sancties raken Rusland nauwelijks.
Dat ze geen effect zouden hebben of Rusland nauwlijks raken, is aantoonbaar onjuist en zelfs Poetin zelf erkent dat de sancties impact hebben: hij gaf toe dat sancties de Russische economie treffen en dat ze 'een negatief effect' hebben op de ontwikkeling van het land.

Is ook alleen al te zien aan de rentestand op dit moment, in tegenstelling tot China (3,10%), EU (2,9%) en VS (4,5%) is die van Rusland op dit moment 21%. Wat laat zien dat Rusland te maken heeft met zware inflatie en economische instabiliteit en de economie zwaar leunt op kunstmatige steun. De Russische overheid blijft grote uitgaven doen, vooral in de militaire sector, wat de economie op korte termijn draaiende houdt, maar zeker niet duurzaam is.
Russia's central bank sought to curb inflation by instituting the highest interest rates – 21% – since the early 2000s.
De inflatie in Rusland is aanzienlijk hoger dan in China, de EU en de VS. In december 2024 bedroeg de jaarlijkse inflatie in Rusland 9,9%. Ter vergelijking, in januari 2025 was de inflatie in China 0,5%, in de eurozone 2,5% en in de VS 3%.

Als je bedoelt dat het Westen zichzelf harder heeft geraakt dan Rusland, dan klopt dat simpelweg niet. De EU en VS hebben zich aangepast door alternatieve gasleveranciers en LNG-importen, terwijl Rusland een groot deel van zijn meest lucratieve markt is kwijtgeraakt.

De gasexport naar de EU daalde van 155 miljard m³ in 2021 naar iets meer dan 50 miljard in 2024, wat Gazprom tientallen miljarden aan inkomsten kostte. Rusland is nu afhankelijk van China en India, die minder betalen en striktere voorwaarden hanteren.

Bovendien zijn de transportkosten voor Russische olie naar Azië flink gestegen. De kosten voor het verschepen van Russische ESPO-olie van de haven van Kozmino naar China zijn meer dan verdrievoudigd, van ongeveer €1,5 miljoen naar tussen de €5 en €5,5 miljoen per reis.

Zoals ik al zei in mijn eerdere reactie, hebben de VS, het VK en de EU strengere sancties opgelegd aan de Russische schaduwvloot. Dit heeft geleid tot een tekort aan beschikbare tankers, waardoor de transportkosten verder zijn gestegen en Rusland moeite heeft om zijn olie naar afnemers te verschepen.

Bovendien hebben Oekraïense drone-aanvallen meerdere Russische olieraffinaderijen uitgeschakeld, wat de productie verder belemmert en leidt tot inferieure dieselkwaliteit bij sommige eenheden aan het front.

Dus ja, het 'dichtdraaien van de gaskraan' heeft impact, maar vooral op Rusland zelf.
Rusland is meer booming than ever
Dan hebben jij en ik een hele andere definitie van booming. Kijk alleen al naar de inflatie en rentestand die ik eerder noemde, en het beeld van een florerende economie stort snel in. Voeg daar het verlies van €90 miljard aan exportinkomsten, torenhoge transportkosten door sancties op de schaduwvloot, en een nijpend arbeidstekort aan toe, en je hebt eerder een economie die structurele problemen verdoezelt met oorlogsgestuurde uitgaven.
De sancties zijn een wassen neus. Overal is gewoon McDonalds, KFC, Adidas/Nike stores, etc. Je koopt in de supermarkt gewoon europees bier, hollandse/franse/belgische kaas en alles wat daarvoor ook verkrijgbaar was.
Je mist het punt van de sancties als ik dit zo lees, of je gebruikt het bewust als drogreden. Dit is hetzelfde als zeggen: “De sancties werken niet, want je kunt nog steeds Coca-Cola kopen in Moskou.” Dat was in de Sovjet-Unie ook al het geval, ondanks het IJzeren Gordijn en de Koude Oorlog.

Maar om er toch kort op in te gaan; McDonald's en KFC hebben hun Russische activiteiten verkocht en opereren nu onder nieuwe namen: "Vkusno i Tochka" (voorheen dus McDonald's) en "Rostic’s" (voorheen dus KFC). Adidas en Nike hebben hun officiële winkels gesloten, en hun producten komen nu binnen via parallelimport, tegen hogere prijzen.

Maar dit is niet de sector waar sancties op gericht zijn. De sancties raken Rusland op strategische niveaus, vooral militair, technologisch, financieel, logistiek & handel en energie/hydrocarbons. Grote Russische banken zijn afgesloten van SWIFT, kapitaalstromen worden beperkt, en westerse investeringen zijn grotendeels verdwenen. Tevens slopen Russische luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen voor onderdelen en maken gebruik van inferieure en ongecertificeerde neponderdelen om de bestaande vloot operationeel te houden.
Ook reserve onderdelen vallen reuze mee. Als ze de sancties 'volledig' hadden willen doen zou je
de merk garages moeten raken. Maar alle westerse automerken rijden nog volop (incl tesla truck)
en onderdelen zijn ook in andere sectoren nauwelijks een probleem.
Daarnaast heeft de Russische auto-industrie moeite om moderne voertuigen te produceren. Autofabrikanten zoals AvtoVAZ (Lada) zijn door het gebrek aan technologie en onderdelen gedwongen geweest om verouderde modellen zonder ABS en airbags te produceren. Deze functies zijn inmiddels deels teruggekeerd dankzij alternatieve leveranciers, maar de productie blijft achter bij het niveau van voor de sancties, zowel qua kwaliteit als leveringscapaciteit.

Bovendien zijn auto-onderdelen, net als andere producten die ik eerder noemde, voornamelijk via parallelimport verkrijgbaar. Dit betekent dat ze alleen beschikbaar zijn tegen hogere prijzen, minder keuze, vaak met langere levertijden en via verschillende leveranciers (whack-a-mole), waarbij sancties voortdurend moeten worden omzeild en aangepaste handelsroutes nodig zijn.

Daarnaast zal Rusland in 2025 naar verwachting ongeveer 32,5% van zijn totale overheidsuitgaven aan defensie besteden. Wanneer de uitgaven voor nationale veiligheid worden meegerekend, loopt dit op tot ongeveer 40% van de totale overheidsbegroting.

Klinkt als zeer 'gezond' beleid.... bijna de helft van de overheidsuitgaven naar militaire en veiligheidsdoeleinden, terwijl gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur vast prima zonder kunnen en totaal niet verwaarloost worden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 15 februari 2025 15:10]

Bovendien zijn de transportkosten voor Russische olie naar Azië flink gestegen. De kosten voor het verschepen van Russische ESPO-olie van de haven van Kozmino naar China zijn meer dan verdrievoudigd, van ongeveer €1,5 miljoen naar tussen de €5 en €5,5 miljoen per reis.
Ik snap niet goed hoe sancties van de VS het transport van Rusland naar China kan duurder maken? Ik heb het artikel gelezen maar daaruit kon ik nog steeds niet echt afleiden wat de oorzaak is van de duurdere reis.
Kan je dit mogelijks wat verduidelijken?
Ja hoor, geen probleem. Het antwoord is naar mijn idee vierledig, omdat er vier hoofdoorzaken zijn voor de stijgende transportkosten van Russische olie naar bijv. China.

Ten eerste hebben sancties op de Russische schaduwvloot ervoor gezorgd dat er minder betrouwbare tankers beschikbaar zijn. De VS, het VK en de EU hebben sancties opgelegd aan schepen en bedrijven die deze tankers verzekeren of financieren, waardoor Rusland nu afhankelijk is van een kleiner aantal minder betrouwbare schepen. Dit drijft de kosten op, omdat handelaren meer moeten betalen om schepen te vinden die het risico willen nemen en de schepen die ze vinden zijn (vaak) in een slechtere staat (dus ook duurder om te verzekeren).
Hoe werkt een prijsplafond?
Rusland is de op 1 na grootste exporteur van ruwe olie ter wereld. Met het prijsplafond wordt het voor Moskou moeilijker om de olie tegen woekerprijzen te verkopen. Op deze manier willen de EU, G7 en Australië ervoor zorgen dat arme landen hun energievoorziening veilig kunnen stellen.

Met deze maatregel verbieden de EU, G7 en Australië bijvoorbeeld de daar gevestigde rederijen om Russische olie te transporteren, als die olie wordt verkocht voor een prijs die hoger ligt dan het afgesproken prijsplafond. Dit geldt ook voor bedrijven die dit vervoer verzekeren.
Daarnaast speelt verzekering en financiering zelf een rol. Westerse verzekeraars zoals Lloyd’s of London mogen geen Russische olie transporteren als deze boven het prijsplafond wordt verkocht. Hierdoor moeten Russische oliehandelaren werken met minder betrouwbare verzekeraars, die hogere premies vragen vanwege de verhoogde risico’s. Zeker nu het al een paar keer mis is gegaan in o.a. de Zwarte Zee. Dit maakt het transport aanzienlijk duurder en riskanter omdat een verzekering in havens verplicht is, zonder dat kun je de lading niet lossen.

Om die eis te omzeilen, wordt soms olie op zee overgepompt van het ene schip naar het andere, zodat het van oorsprong onduidelijker wordt en sancties makkelijker vermeden kunnen worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij Griekse wateren, waar Russische ruwe olie en diesel een 'nieuwe herkomst' krijgen voordat het verder wordt verhandeld.

Een derde factor is dat Russische olie vaak langere en complexere routes moet afleggen. Door sancties kunnen sommige Russische tankers bepaalde havens of waterwegen niet meer gebruiken, waardoor alternatieve routes nodig zijn die meer brandstof en tijd kosten. Dit verhoogt niet alleen de operationele kosten, maar verlengt ook de levertijden, wat de totale prijs per reis verder opdrijft. Ook een van de redenen dat ze het overpompen, zodat ze erna meer keuzen hebben qua havens. Dit proces kost echter wel tijd en brengt ook risico's met zich mee (wat weer geld kost).

Tot slot is er het risico op sancties voor Chinese bedrijven die Russische olie vervoeren of financieren. De VS heeft al meerdere Chinese bedrijven en banken op sanctielijsten gezet omdat ze Rusland helpen sancties te omzeilen. Dit zorgt ervoor dat steeds minder Chinese bedrijven bereid zijn om in de Russische oliesector te investeren of transacties te verwerken, wat financiering en handel verder bemoeilijkt en de prijzen opdrijft. Een hot potato houd je liever niet vast, tenzij je er genoeg voor krijgt om de hitte te verdragen, wat in dit geval betekent dat hogere premies, duurdere transporttarieven en meer risico’s voor iedereen die ermee te maken heeft.

Een interessant account om te volgen is rondom dit is https://bsky.app/profile/exit266.bsky.social, ook in combinatie met alles maritiem en de Ukrainian (Grain) Corridor.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 15 februari 2025 22:54]

Dit maakt het een heel stuk duidelijker. Heel erg bedankt voor de moeite en uitleg! Erg interessante leesvoer!
Ik weet niet hoor, maar mijn vriendin is Russisch en zij heeft wat familie en veel vrienden in en buiten Rusland. Dat reizen erheen is al een probleem. Het kan wel, maar is erg duur en omslachtig. Het kan soms goedkoper, maar dan wordt de reis zeg maar 3 dagen, waar je voorheen in een uur of wat naar Petersburg vloog vanuit Schiphol. En wij sturen regelmarig spullen daarheen, omdat het daar veel duurder is geworden. Bovendien helpt momenteel de Russische douana al helemaal niet meer mee, want zij lijken steeds meer spullen uit het Westen tegen te houden en leggen invoerheffingen op. Erg grappig, want zo raken ze alleen maar hun eigen burgers die op die spullen zitten te wachten. Het is géén handelswaar.

Inderdaad zijn bepaalde spullen nog steeds/weer te koop, maar allemaal via achterdeuren en die zijn niet bepaald goedkoop. En McDonald bestaat daar niet meer, als je die ziet, zijn ze gewoon te beroerd geweest om de borden weg te halen. De boel is verkocht en heeft nu een of andere belachelijke naam (lekker, punt). Vele merkwinkels bestaan er nog onder een wat andere naam (soms gewoon het Europese merk, fonetisch in Cyrillische tekens), en soms gewoon anders. Je moet wel een aantal dingen onderscheiden: als jij een McDonald filiaal opent in Lutjeboertange, ben jij gewoon de eigenaar van de zaak. Jij bent franchisehouder en verplicht je gewoon om de juiste spullen via hen te kopen. Uiteraard koop je geen vlees in de VS, en de broodjes komen ook ergens anders vandaan volgens een specifiek recept. Toen de sancties in gingen, trok McDonald USA de handen er vanaf, maar ze konden nog wel aan bepaalde spullen komen. Dingen die nog op voorraad waren, werden gewoon verkocht. Alleen was op de mayonaisebakjes bv de naam McDonald doorgestreept met een stift.

Kortom: de sancties raken de mensen daar wel. DIngen zijn duurder en sommige dingen zijn helemaal niet meer te koop. En die rente worden ze niet vrolijk van natuurlijk. Het hangt er ook een beetje af wie je het vraagt. Veel mensen roepen nog steeds dat het hen niet raakt, maar dat is meestal stoere praat. Ze geven het niet graag toe, want de vragen die daarop volgen worden steeds pijnlijker voor hen...
Ik heb jarenlang in Iran gewerkt, en ik kan je vertellen dat sancties een industrie enorm raken. Veel is nog steeds mogelijk, maar alles is vertraagd, de keuze is minder en de aanvoer/logistiek is duurder, langer en ingewikkelder.

En natuurlijk worden wij ook geraakt door de hele situatie in deze oorlog, maar dat is ook iets waar we samen op moeten staan tegen de aggresoor, en inderdaad de gevolgen accepteren dat de prijs van het gas etc. omhoog gaat. Het alternatief is aan het goedkope gas-infuus van Poetin ons in slaap laten sukkelen.
@lowievh Wellicht de steden in de directe omgeving van Moskou maar de rest van de regio boeit ome Putin toch al niet zo :
- Als ze al niet zelf passagiersvliegtuigen uit de lucht schieten, valt er af en toe vanzelf al een vliegtuig uit de lucht omdat ze geen onderdelen meer krijgen of service..
-Boter achter slot en grendel omdat het anders gejat wordt
-Inflatie van 9%
-Rente van 21%
ja die Russen die komen er wel...je (aangetrouwde?)familie zal vast blij zijn dat ze binnengevallen zijn want het was nodig..toch..?

[Reactie gewijzigd door NIK0 op 15 februari 2025 14:08]

-Inflatie van 9%
-Rente van 21%
Die Russen krijgen dus kennelijk nog 12% reëel rendement op hun spaargeld !?
Het is iig niet houdbaar op de lange termijn vermoed ik..

[Reactie gewijzigd door NIK0 op 16 februari 2025 10:35]

Die Russen krijgen dus kennelijk nog 12% reëel rendement op hun spaargeld !?
Nee, je _betaalt_ 21% als je leent, maar dat is niet het percentage dat je _krijgt_. Hoeveel dat is weet ik niet, dat wordt nooit genoemd, maar het is substantieel lager. Je spaargeld in roebels wordt i.i.g. hard minder waard daar.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 16 februari 2025 21:34]

Ik ben ook van Russische afkomst en ik hoor van familie hele andere verhalen dan die jij hier neerzet. Misschien dat jouw familie zich in goede kringen bevindt, maar die van mij hebben zeer regelmatig moeite met de eindjes aan elkaar te knopen. De relatie met de oorlog in Oekraïne is voor iedereen duidelijk, alleen leeft ook bij mijn familie de overtuiging dat Poetin daar niet zo veel aan kan doen, maar dat het bijvoorbeeld de schuld is van een land waar ik in woon.

Toch maken ze zelf ook opmerkingen over Oekraïense "drones" die neerstorten in hun regio, en dat ze niet zo goed raad weten met de geruchten dat het gewoon gammele verkeersvliegtuigen met achterstallige onderhoud zijn. Gelukkig voor de Rus wordt er fors minder gevlogen dan 3 jaar geleden, maar toch.
Volledig mee eens, ben zelf ook per twee maanden minimaal een keer in Rusland en kan het verhaal enkel bevestigen. Voor de normale burger is er vrij weinig van de oorlog te merken qua Westerse merken die niet beschikbaar zouden zijn.
@Lucky0wn Je hebt het alleen maar over westerse merken maar hoe denk je dat het zakenleven daar ervoor staat met rentes van 21% en de "gemiddelde" rus buiten Moskou met inflatie van 9%?
https://www.10news.com/ne...being-locked-up-in-russia
https://www.cnbc.com/2024...-are-stealing-butter.html
Ik heb ook moeite met de geloofwaardigheid van die beweringen. Vooral omdat het zo heftig afwijkt van wat ik hoor, de gemiddelde Rus heeft echt wel te lijden onder de situatie.
"Maar hoe zit het dan met China die Rusland weer helpt met spulletjes?"
Ik denk niet dat de FIOD machtig genoeg is om China te arresteren.
Snap ik maar is China dan niet net zo schuldig aan de slachtoffers in Oekraïne? Zij houden indirect ook zo de oorlog in stand want zij verdienen er ook aan.
Wij houden indirect ook de oorlog instand, wij kopen nog steeds lng van Rusland. En Oost Europa koopt ook aardgas van Rusland. Dat is niks vergeleken met India die is samen met china de grootste afnemer van Rusland.

En niemand zegt over India.
Helaas zeker waar. Het liefst gaat die teller ook gewoon naar 0. Daar komt wel bij dat de sancties vanuit ons Rusland wel dwingen om hun zooi goedkoper op de nog overgebleven markt aan te bieden. Hierdoor verschepen ze even veel of zelfs meer, maar verdienen ze daar minder aan dan voorheen.

Als bakker baal je toch als je jouw broodjes niet meer voor 2,85, maar alleen voor 1,50 en steeds minder kan verkopen.
De teller gaat nooit naar nul, we blijven de les niet leren.

Europa was zwak tijdens WW1
Europa was zwak tijdens WW2
Europa was zwak tijdens de olie crisis in de jaren 70
En Europa blijft zwak tijdens het uitvoeren van de "sancties" tegen russisch gas.

We blijven afhankelijk van dictators, we hebben geen militaire macht, we hebben geen grondstoffen macht en we hebben voor een groot deel geen goederen macht.

Wat hebben we wel? Kennis? Dat kan je niet eten, behalve in tijden van vrede en kennishandel
Een haven, die verdient geld in tijden van vrede en is een vorm van macht tijdens vrede. En dat kan je niet eten tijdens moeilijke tijden. Staal en basis voedsel zoals graan komt voor een heel groot deel uit niet westerse landen.

Dat is de les die Europa niet kan en wil leren.
De voornaamste reden dat het niet leuk is dat er teveel mensen geloven dat we allemaal kleine soevereine landjes moeten blijven. Zolang er zo gedacht blijft worden kunnen we het nooit opnemen tegen de grootmachten ook al zijn we economisch de sterkste regio. We zullen echt veel meer EU moeten hebben willen we iets meer kunnen gaan betekenen. Maar daar win je geen landelijke verkiezingen mee dus geen enkele grote partij durft dat. Alleen een partij als Volt lijkt het door te hebben.
Sorry, maar volt wil het huidige EU repareren. Idealistisch, maar totaal onwerkbaar en onrealistisch.

De EU is ontwikkeld uit een handelssamenwerking. De democratische structuren die je mag verwachten van een federaal systeem ontbreken volledig in het huidige EU instituut. Er zijn zoveel burocratische lagen aangebracht. de individuele sovereiniteit is opgegeven de democratie is vervangen door burocratie.

De huidige EU zal simpelweg nooit die machtspositie opgeven, Volt kan dat simpelweg niet veranderen, hoe graag ze het ook willen. Volt behoort tot het parlement, een ADVIES orgaan binnen de EU. De overige 8 (of meer, afhankelijk hoe je telt) organen zijn indirect (at best) gekozen. Het parlement kan alleen adviseren over voorstellen van de commisie, niet aanvoeren. De commisie kunnen we niet kiezen. De voorzitter (internationaal bekend als de president van de EU) kunnen we niet kiezen.

Dus ja, leuk dat de Volt de EU wil veranderen, maar het zal nooit die positie bekleden waarin ze dat voorstel daadwerkelijk kunnen voorleggen. Elke partij met afwijkende ideeen wordt acuut uitgesloten. Als een landelijke partij dreigt samen te werken met een rechtste partij, dan gaat de EU fractie dreigen met santies voor die partij binnen de EU fractie.

edit: de enige echte weg voorwaarts is een ECHTE eu, maar daarvoor moet eerst het huidige ding volledig afgebroken worden. Er moet scheiding der machten komen, er moeten diverse (verkiesbare) instituten komen en meerdere controle/correctie mechanismen aangebracht. Allemaal zaken die nu ontbreken. Tot die tijd is de EU gedoomd te falen.

[Reactie gewijzigd door morphje op 17 februari 2025 12:21]

Ze lijken bij Volt dan weer niet door te hebben dat Dassen totaal ongeschikt is.
Nee. De EU is een bureaucratische moloch die heeft gezorgd voor extreem dure energie, en heel veel bureaucratie. Praten zijn ze goed in, bijeenkomsten. Maar in Zuid-Europa zien het als een flappentap voor hun falende politiek, en nee, meer centralisatie en dirigisme gaat Europa echt niet helpen.
De jaren daarvoor was Europa wel degelijk sterk, maar op de verkeerde manier. We hebben heel veel landen en bevolkingsgroepen onderdrukt. En ok in de 20e eeuw zat Nederland nog in allerlei landen. Denk aan Suriname, Indonesië maar ook een VK wat Hong Kong had afgepakt van China.
En vergeet ook niet dat Amerikanen helemaal de Amerikanen niet zijn, maar alleaal verhuisde Europeanen. Want die hebben gewoon een heel continent zo ongeveer afgepakt van de native Americans.

En ik denk dat we dus wel een les hebben geleerd, namelijk dat niet meer doen. Dus hebben we onze mogelijkheden daartoe wegbezuinigd omdat we dat nooit meer gingen doen.
De andere kant van het verhaal is dat je nu dus zwakker staat.
We hebben geleerd? Wanneer dan? Tussen 1945 en 1972 toen we afhankelijk bleken van olie van dictators? Of tussen 1972 en 1990 toen we langzaam afhankelijk werden van kolen uit dictoriaal afrika? Of 1990 en later toen we afhankelijk werden van russisch gas? Argument aanvoeren van 100+ jaar geleden is volstrekt onzinnig in dit argument. Onze problemen met weggeven van macht is veel recenter.

De les dat we het niet meer willen doen betekend niet dat we dus maar moeten stoppen met het oefenen en bijhouden van onze krijgsmacht. De wereld is niet lief, de wereld is niet ideaal. Maar wij europeanen denken dat wel. Behalve Frankrijk, die bouwde 80+ reactoren, die heeft een flinke krijgsmacht en een legioenenleger. Die heeft eigen vliegtuigen, etc etc.

De les waar ik het over heb is simpel: we geven onze grondstoffen op (want vervuilend) en verkopen onze kennis aan de laagste bieder (want, snel geld en idealisme) en productie moet ook elders (want goedkoper). Dit soort zaken kunnen we (grotendeels) prima oplossen binnen een EEG, wat we ook voorheen deden. Prima voorbeeld: In Ijmuiden staat de minst vervuilende, meest innoverende en meer kwalitatieve staalproductie in de hele wereld, maar toch klagen we steen en been. Tata moet weg, laat die chinesen maar lijden van hun 4 keer zo vervuilende staal productie. NIMBY. En Frankrijk deed daar ook aan mee, ze stopte met reactoren bouwen, hun leger is ook gekrompen, etc etc. Maar daar keert nu wel het tij.

De afhankelijkheid wordt steeds groter en groter, maar de echte macht zit bij die dictator die wel een stok heeft. En dan zijn we niks meer dan het sulletje met een grote mond en een grote zak geld samen met andere sulletjes die het niet met elkaar eens kunnen worden. Mag jij raden wat het eindresultaat is.....
Europa was denk ik sterk zat, maar de oorlogen gingen er juist over dat Europa zelf onderling in oorlog was. Lijkt me niet dat veel landen toen iets tegen een verenigd europa in hadden kunnen brengen.
De gezamenlijke economieën van Europa zijn 10x zo groot als Rusland maar toch geeft Rusland meer uit aan wapens dan "wij" in Europa als we dat kunnen keren kan en zal Rusland het moeilijk krijgen.
Dat is juist mijn hele argument. Als Europa 4% uitgeeft aan DEFENSIE en dan voornamelijk met eigen materialen zoals tanks, vliegtuigen, ammunitie, etc etc. Dan zijn we wel sterk. Veel sterker dan de VS in sommige opzichten.

Wij hebben geen stealth nodig, dus onze vliegtuigen zijn gelijk 4 keer zo goedkoop (lees: eurofighter) die net zo capabel is als de F22. Een beetje meer ontwikkeling en we hebben een vliegtuig die net zo capabel is als de F35 en de communistische equivalenten.

Met een eigen wapenindustrie kunnen we wel vliegtuigen en ammunitie leveren aan oekraine zodra WIJ dat nodig achten en geen toestemming hoeven te vragen aan de VS om onze F16 te mogen leveren. Dat is wat macht is en dat is wat de VS ook heeft laten zien.

Met een eigen nucleaire basis energievoorziening zoals Frankrijk dat heeft, hadden we de gasleiding direct kunnen afsluiten naar rusland toe. Beetje aanvullen uit de waddenzee en noorwegen en klaar. Maar nee, in tijden van plenty werd het omgezet in kunstmest en enorme hoeveelheden omgezet in energie (Duitsland voornamelijk).

Met een eigen kenniseconomie waar de staten eigendom blijven houden van hun subsidie onderzoek hadden we veel meer geld in eigen zak gehouden. Nu verkopen we patenten aan de VS voor een habbekrats (mRNA bijvoorbeeld).

We hebben de grootste productiefaciliteit voor nucleaire isotopen ter wereld, maar onderzoek ligt al decennia praktisch stil en we hadden expert kunnen zijn op dat gebied als we onderzoek bleven doen.

Dat soort zaken (en nog veel meer) had Rusland in een hoek gedrukt waar ze nooit meer uit konden komen. We hadden gelijk 500k man naar de grens van Polen en Hongarije moeten sturen als signaal. Gelijk vliegtuigen, vrachtwagens en boten vol met ammunitie moeten sturen, Gelijk de gasleiding afsluiten. Dat is harde macht en dat is het enige wat echt werkt. Nooit onderhandelen met een pestkop.

Samenwerken is prima, maar je moet altijd bereid (en in staat zijn) om die samenwerking acuut af te sluiten. En of we het nou leuk vinden of niet, de VS doet dat nu voor ons.
Je vergeet Unilever, die met de smoes "levensonderhoud" goed zaken doet ondanks de sancties en boycotten.
@GameNympho Het heeft even geduurd maar Unilever heeft de belangen verkocht en zit niet meer in Rusland zover ik weet
Daarnaast, leveren we ook (oorlogs)materieel, geven we geld om tot een 'overwinning' te komen.
Ja, China is moreel minstens net zo schuldig, meer eigenlijk, want daar gaat het miet om een paar miljoenen. Juridisch is een ander verhaal, die sancties zijn niet bindend voor alle landen. Er zijn meer landen die niet meedoen met de sancties tegen Rusland dan wel.

Enige hypocrisie zit er natuurlijk wel in: het westen zou best sancties kunnen opleggen aan landen die sancties helpen te ontwijken, maar we hebben China veel te hard nodig,
Ja, en noord Korea ook. En nu?
Ja China draagt daar ook veel schuld voor. Waarom is dat een 'maar'?
Wij hebben onszelf afhankelijk gemaakt van china dus met sancties schieten we onszelf in de voet
MaAr HoE zIt HeT dAn MeT cHiNa
Laten we snel over China beginnen om het niet over Rusland te moeten hebben. Je reactie scoort hoog op de 'ik ben een Russische bot'-schaal
China krijgt ook steeds meer beperkingen opgelegd en Amerikaanse high-tech spullen zijn aan steeds meer restricties gebonden om te voorkomen dat ook China er nog een groot voordeel uit kan halen. Dus die route wordt ook stilaan dichtgetimmerd. Maar dat maakt het alleen maar moeilijker en duurder voor sulke landen, maar niet onmogelijk. Dat laatste is trouwens ook zeer moeilijk.
Als je in China kritiek hebt op de regering wordr je letterlijk plat gereden door een tank, of kom je de rest van je leven in de gevangenis. In de USA is het ook niet altijd zo goed gesteld met human rights, maar aan hoe de situatie in China is, daar kan zelfs Trump nog een puntje aan zuigen.
Grote bedrijven zoals Maersk hebben gewoon oude schepen uit hun vloot verkocht tegen niet markt conforme prijzen (dubbel zo hoog!) zodat de sancties omzeilt kunnen worden.

Toch wel frapant dat wij enkel en alleen maar achter de kleintjes aan gaan. Tenminste zo lijkt het ondertussen.
Minstens 24 miljoen dollar vind ik niet zo klein.
Tja dat komt omdat je het verkeerde nieuws volgt. Zie bijv https://www.ftm.nl/artike...gefunds-belastingparadijs en herinner je tegelijk hoeveel stennis er was om Sywert van der Lienden die een paar miljoen verdiende via nepotisme. Waarom kreeg dat eerste onderwerp zo weinig aandacht in de pers, terwijl het om een bedrag gaat dat circa 100 tot 200 keer zo groot was?
Omdat het compleet andere zaken zijn, en ook of het al dan niet een misdrijf is? Maar $24M is niet echt dat iemand 3 GPUs en 2 moederborden heeft doorverkocht, die is gewoon grootschalig bezig geweest met een vijandig land te helpen om sancties te kunnen ontduiken. Dat een 'kleintje' noemen ga ik gewoon niet in mee.

En los daarvan, zo kunnen we ook wel zeggen als een foute klusjesman €700 van een oud vrouwtje steelt we ons ook niet zo druk erover moeten maken, van Sywert heeft veel meer geld andere afhandig gemaakt.
zelfs als je 4 miljard aan speculanten geven zonder te onderhandelen geen misdrijf vind, waarom moet schiphol het niet terugbetalen? Waarom krijgen ze nog meer geld kado, zonder dat hier ooit over wordt gepraat in de politiek of pers? Gaat nergens over.
Grote bedrijven zoals Maersk hebben gewoon oude schepen uit hun vloot verkocht tegen niet markt conforme prijzen (dubbel zo hoog!) zodat de sancties omzeilt kunnen worden.
Klopt, maar zolang ze niet aan gesanctioneerd bedrijf hebben verkocht zijn ze niet aan te pakken. Niet heel Rusland valt onder sancties, dat gaat om specifieke bedrijven of productgroepen.
Het betreft nog altijd een verdachte! Je gaat al aan het feit voorbij dat hij nog niet veroordeeld is.
Kortom, terughoudendheid hierin is wenselijk. Pas als hij daadwerkelijk veroordeeld wordt kun je je zaken uiten over de persoon in kwestie.
Ik vraag me wel af hoe je dat als (duidelijk internationale) ondernemer kan weten. Je verkoopt zaken aan een bedrijf uit Hongkong, de VSA of Cyprus. De eigenaar is misschien wel een Rus, maar er zijn genoeg Russen die in het buitenland wonen en tegen de oorlog zijn.

Hoe kan je weten dat het een bedrijf is dat de onderdelen verder doorverkoopt aan Rusland? En ben je daarom schuldig? En als er geen sancties zijn specifiek tegen dat bedrijf waar je aan verkocht hebt, heb je dan sowieso iets verkeerd gedaan?
Hopelijk krijgt hij dan ook een forse gepaste straf indien schuldig bevonden.
Fixed.
Gezien het de fiod is gaat het niet werkelijk om Rusland..
Om diezelfde reden rijdt je geen VW, Porsche, Mercedes-Benz, gebruik je geen Phillips producten, etc...? Of is dit toevallig de flavour of the month die nu even populair is om te bashen?
Dit slaat echt nergens op. Wij nemen overigens nog steeds Russische gas af. Dus zo kan je de overheid ook gelijk opdoeken
Nederland moet ook eens naar zich zelf kijken.

https://www.nu.nl/economi...wel-meer-uit-rusland.html

Dus de staat blijft rusland lekker spekken met geld. De staat is dus ook medeschuldig aan slachtoffers is Oekraïne.

Maar we zetten Russisch gas gewoon niet op de sanctielijst...
Allemaal prima maar waarom leveren we dan nog steeds aan Israël? Die hebben inmiddels genocide op hun geweten en daar lijken we als land veel minder problemen mee te hebben als je naar beleid kijkt. Over een dubbele standaard gesproken.

@Honza63 UN human rights treaty van 1951 definieert het zo:

any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such: (a) Killing members of the group; (b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group; (c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; (d) Imposing measures intended to prevent births within the group; (e) Forcibly transferring children of the group to another group.

Bron

[Reactie gewijzigd door watabstract op 16 februari 2025 21:42]

Tip: bestudeer eerst eens wat een genocide is.
Als na 1½ jaar oorlog 98,5% van de bevolking nog in leven is kan je het van alles noemen maar dat dus niet.
Je haalt de Verenigde Staten en Rusland door elkaar merk ik.
Wat een onzin zeg.

Heel simpel gezegd, wij mogen als inwoners en bedrijven in de Europese Unie niets verkopen aan Rusland en Belarus (Wit-Rusland). Maar wel aan Marokko. In Marokko is er geen enkel toezicht op de doorverkoop aan handelaren in andere landen in Afrika, zoals Congo of Eritrea. Vanuit die twee landen worden met grote regelmaat zeecontainers vol met apparatuur naar Rusland verscheept.

Als ik nu inlog op mijn account bij CTT Intermodaal Transport, dan kan ik voor een X-bedrag (dat ik dus lekker niet ga benoemen) twee zeecontainers reserveren die maandag a.s. al op transport worden gezet naar Rotterdam, om vervolgens dinsdagochtend koers te zetten naar Marokko. En dat levert mij dan meer op dan het te verkopen aan een partner waar dan ook in de Europese Unie.

Van deze reeks sancties voelt Rusland helemaal niets. Nu verkoop ik geen moederborden of ander elektronische apparaten wat voor Rusland interessant kan zijn, maar die hele sanctielijst is zo lek als een mandje en door nota bene de Europese Commissie zélf kan je doodleuk volgens de regels toch gewoon je spul verkopen wat grappig genoeg binnen drie weken bij Poetin en zijn consorten in de voortuin ligt.
Wel als ze kunnen traceren dat die spullen van jou afkomstig zijn. Neergestorte drones worden ontleed, ook om te kijken waar de onderdelen vandaan komen.
En jij denkt dat een verkoper op elk stukje hardware zijn naam en adres plakt ?
[Van deze reeks sancties voelt Rusland helemaal niets.] Dus zelfs de prijzen van deze artikelen zijn gelijk gebleven? Toch wel netjes dat de Marokkanen, Congolezen en/of Eritreeërs deze artikelen voor kostprijs verkopen aan de Russen.
Voor dit hebben ze een woord bedacht:

Whataboutism.
Als er een Nederlands woord voor dit was had ik die ook zeker benoemd, net zoals het woord gezellig of natafelen niet kan worden vertaald in het Engels. We kunnen wel een soort van vertaling doen maar dat is niet geheel hetzelfde. Als er dus een Nederlands woord voor was had ik die gebruikt.

Overigens als we het zo letterlijk moeten gaan nemen dan mag het woord computer ook niet gebruikt worden want dat is geen Nederlands woord, het staat wel in de van Dale, maar is een leenwoord en (in de letterlijke zin) geen Nederlands.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het hier om sancties tegen Rusland gaat. Niet tegen Marokko. Dat zij niet meedoen aan de sancties... tja... er doen meer landen niet mee dan wel mee aan de sancties. Maar moeten we onszelf dan dubbel in de voet schieten? Dus ook niks meer verkopen aan landen die geen sancties instellen tegen Rusland? Blijven maar weinig landen over dan waar we nog mee mogen handelen. En ja daar zullen de landen die wel sancties ingesteld hebben niet blij mee zijn, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar. Men kan nu eenmaal niet verwachten dat iedereen op 1 lijn ligt, maar men kan ook niet verwachten dat alle handel dan maar met iedereen moet stoppen die niet mee wil werken.

Voor ons zijn de Russische leiders degenen die fout zijn, voor andere landen zijn wij degenen die fout zijn. Wie er gelijk heeft is altijd relatief en daar kan geen feitelijk antwoord op gegeven worden denk ik maar.
Gezellig: Cozy.
Natafelen: After Dinner Socializing (dit wordt al sinds de 80er jaren gebruikt).
Computer is sinds de 50er jaren van de vorige eeuw een officieel Nederlands woord. Dat het van origine uit de Latijnse komt, dat doet er verder niet toe, het is en blijft correct Nederlands. De Nederlandse taal is nauw verbonden met het Latijn, dus alle afgeleide van het Latijn, is officieel en correct Nederlands. Zo is onze taal opgebouwd.

//

V.w.b. de sancties, geen enkele zakelijke sanctie helpt. Dat was al bekend voor het ingesteld/verordend werd.

[Reactie gewijzigd door YouriHL op 16 februari 2025 21:00]

Klopt maar gezellig betekent geen cozy, cozy betekent knus. En natafelen daarbij serveer je een zin, dat is geen woord.
Het woord computer is inderdaad een afgeleide van het Latijn en het doet me vreugde dat je weet waarover je praat. Dat zijn tenminste de goede discussies.

Maar goed dat terzijde gezien dit niets te maken heeft met het onderwerp.

Dat sancties niet werken hebben we natuurlijk al meermaals gezien, maar de grote vraag is dan, wat zou wel werken?
Naast de studie International Business & Management aan het HBO, heb ik ook conservatorium gedaan (deze niet afgerond i.v.m. veranderen naar IBMS). Daar heb ik Latijn geleerd, want veel muzikale termen zijn of Italiaans of Latijns.
Mooi dat ze hem hebben kunnen opsporen en oppakken. Dit soort mensen zijn medeschuldig aan de slachtoffers in Oekraïne,
Ik meng me vaak liever niet op internet platforms over politiek om bepaalde redenen. Maar ik vind dit wel een erg harde statement richting 1 persoon, dan kan je alles wel scharen aan medeschuldig zijn aan een oorlog. Grootte corporaties die hier aan verdienen en dat blijven doen omdat sommige businessen belangrijk zijn qua geld, en daar worden geen echt sancties tegen ingesteld of als dit wel wordt gedaan omzeilen ze dat. Nu is deze man opgepakt, morgen staat de volgende weer op.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 februari 2025 17:20]

Dat ben ik zeer krachtig met je oneens. Het is hetzelfde als drugsdealers, weliswaar is hun doelgroep verslaafd, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan maar moet faciliteren.

Redenaties als de jouwe vind ik echt een symptoom van de huidige maatschappij, waar we blijkbaar kwalijk gedrag maar gaan vergoelijken, of afdoen met dat anderen het ook doen dus dan maakt het niet uit.
Dat ben ik zeer krachtig met je oneens. Het is hetzelfde als drugsdealers, weliswaar is hun doelgroep verslaafd, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan maar moet faciliteren.

Redenaties als de jouwe vind ik echt een symptoom van de huidige maatschappij, waar we blijkbaar kwalijk gedrag maar gaan vergoelijken, of afdoen met dat anderen het ook doen dus dan maakt het niet uit.
Ik vind sancties of drugs toch wel echt verschillende dingen. Sancties zijn politieke economische motieven. Drugs, geld/verslaving/gezondheid.

Jouw laatste redenatie over mijn redenatie, ben ik het totaal mee oneens. Prima het is jouw mening dat het een symptoom is, maar dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk zo is.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 februari 2025 19:12]

Euh, in beide gevallen hebben we krachtige duidelijke regels afgesproken, en met goede reden.

Overigens denk ik dat iemand die in Ukraine een raket op zijn huis krijgt, dat zeker ook als een gezondheidsissue kan ervaren.

Drugsoverlast vergelijken met een alles vernietigende oorlog waarin dagelijks 1000den mensen sterven....

En dan toch die paar regels die we kunnen bedenken als helpend, als minder belangrijk afdoen.

Echt?
Je verdraaid wat ik gezegd heb, maar goed. Over de oorlog roep je nu maar wat met cijfers, die niet te verifiëren zijn van beide kanten. Drugs maakt volgens deze cijfers in de USA:
https://nida.nih.gov/rese...overdose-death-rates#Fig2 jaarlijks 100000 doden. Laat staan in de wereld.
Welke cijfers verdraai ik? Er is toch een oorlog? Er sterven toch mensen? De beelden spreken toch voor zichzelf?

En los van dat zogenaamde verdraaien, er is onderzoek, veel onderzoek. Er zijn bronnen, veel bronnen. Zowel in het nieuws, als uot eerste hand.

En dan zeggen dat sancties die besloten zijn om te helpen dat te stoppen minder belangrijk noemen?

In principe doet een drugsgebruiker het zichzelf aan en is een grote hoeveelheid van de doden juist te wijten aan de criminalisering van de handel.

De man/vrouw die gelukkig probeert te zijn in de stad, heeft er niet zoveel aan, als een ander besluit een paar bommen random op een dorp te gooien en zijn hele familie naar de andere kant te helpen.

[Reactie gewijzigd door familyman op 15 februari 2025 09:49]

Heb niet het gevoel iets gemist te hebben in m'n leven. Wel mis ik de relatie tussen het verkopen van gpu's aan Rusland om de oorlog te faciliteren, mijn bijdrage en jouw reactie daarop.
Wat een grap. “Trump aan de macht gaat een hoop levens sparen”. Net zoals hij op dag 1 de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ging stoppen zeker?
Dat is pure whataboutism.
Als grote bedrijven (al dan niet illegaal) geld verdienen door met Rusland zaken te doen, praat dat het opeens goed als 1 ondernemer persoonlijk miljoenen verdient aan het afslachten van Oekraïniers? Want ja, daar is die meneer medeverantwoordelijk voor. Hij verdient het om als oorlogsmisdadiger te worden berecht.
Waarom dan niet elke wapenleverancier/fabrikant berechten als oorlogsmisdadigers? Die zijn vele malen erger dan deze man, die dus blijkbaar niet eens rechtstreeks computerhardware geleverd heeft, maar aan bedrijven die dat leverde. Dan moeten wij ook onze regering berechten want door ons toedien, en die van vele andere westerse regeringen, heeft die oorlog ook door kunnen blijven gaan.
Natuurlijk, iedereen die nu wapens verkoopt aan Rusland (zoals Iran), dat zijn ook oorlogsmisdadigers. Niettemin blijft dat whataboutism.
Nee, nee, iedereen die wapens verkoopt, dus ook westerse bedrijven die aan Oekraine leveren, want daarmee worden net zo hard mensen vermoord. Niet zo hypocriet doen. Och, en dan wordt weer de tegenwoordig hippe term whataboutisme gebruikt. Het maakt wel degelijk uit of 'jij' hetzelfde doet, als 'jij' het doet, dan mag een ander net zo goed (let op, 'jij' doel ik dus niet persoonlijk op jou. Ik zet het er maar bij, want zoiets tussen quotes zetten gaat hier nogal eens aan mensen voorbij en denken dan dat je toch direct hen bedoelt)
Oekraine is de aangevallene, niet de aanvaller. En of u het een hippe term is of niet maakt geen ruk uit: whatabouism is whataboutism.
Ja, whataboutisme is gewoon zinloos.

En ongeacht dat Oekraine zogenaamd de aangevallene zou zijn, dat maakt het nog niet goed dat westerse bedrijven vette winsten maken met het helpen bij doden van andere mensen. Drones uitrusten met napalm bv is geen fatsoenlijke manier van vechten.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 19 februari 2025 10:38]

Nu nog een sanctiewet voor Israel.
<rent hard weg bij de comments>

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 14 februari 2025 18:41]

Dat gebeurt natuurlijk niet met dit kabinet wat bewust wegkijkt van alles wat daar gebeurt.
Het is mij niet duidelijk wie jij een crybaby vindt. De overtreder van de sanctiewet? Natuurlijk is dat een crybaby, als ie moet huilen om z'n straf. En het is terecht als ie straf krijgt. Wat mij betreft moet 't behandeld worden als zijnde een oorlogsmidaad (tegen i.i.g. Oekraïne).
Als je anti Rusland blijft geloof je leugens, als je pro Rusland bent geloof je enkel de waarheid als je vele reacties hier leest. Degene die nu roepen dat het de fout van de Navo is moeten eens wat dieper op de kwestie ingaan, dat vraagt een beetje moeite en dat is lastig dat besef ik. Hoe lang probeert Rusland Oekraïne nu al te destabiliseren door de rebellen die eigenlijk Russen zijn die naar daar verhuist zijn geweest door de Russische overheid te bewapenen en ervoor te zorgen dat ze tegen de regering van Oekraïne ingaan om tweedracht te zaaien onder het volk.

Poetin dacht echt dat de Oekraïners op hem zaten te wachten als de grote verlosser omdat hem dat werd verteld door zijn adviseurs en de rebellen leiders die dachten zelf de macht te kunnen grijpen. Rusland heeft constant de Minsk akkoorden genegeerd door de rebellen te blijven bewapenen. Maar Rusland is steeds onschuldig toch, net zoals het hun fout niet was dat Russische rebellen met Russische wapens vlucht MH17 hebben neergehaald, net zoals het hun fout niet was dat Azerbeijan vliegtuig is neergestort. Net zoals het hun fout niet was dat Navalny is gestorven.

Dat Rusland de Krim heeft ingenomen was dit ook de fout van de Nato zijn expansiedrang, ligt volgens mij niet echt in de buurt van Europa. Als je het over de Minks akkoorden wil hebben kijk dan eens wat er in 2014 en 2015 is gebeurd, toen de akkoorden getekend waren heeft Rusland eenheden van zijn leger Oekraïne binnengestuurd om het Oekraïnse leger aan te vallen maar zal wel fake news zijn van onze Westerse media hé.

Wat betreft deze zaak is het goed dat die man is opgepakt, men kan wel beweren dat ze niet weten dat hun export in Rusland gaat terecht komen maar wees maar zeker dat ze het goed genoeg weten. Jammer genoeg gaat winst voor veel mensen nog boven mensenlevens.

De sancties tegen Rusland hebben effect, jammer genoeg gaan de Russen niet op straat komen om te protesteren tegen dure prijzen, ze geloven de propaganda van de Russische staats tv dat het allemaal de fout van het grote bozen Westen is, ze hebben ook geen andere bronnen. En als je durft protesteren of commentaar geven op het regime zijn er drie mogelijkheden, je vliegt naar Siberië om nooit meer terug gezien te worden, je valt uit een raam dat toevallig openstaat of valt toevallig van de trap, je eet of drinkt iets dat u zo slecht bevalt dat je er van sterft. En dan zijn er mensen in Europa die graag onder bewind van Poetin zouden leven want dan is de gas tenminste goedkoop. En goedkoop gas tegenover vrijheid is een no-brainer.
Iedereen die zaken doet met de Russen, daar waar de producten voor wapentuig kunnen worden gebruikt, dienen te worden behandeld als zijnde oorlogsmisdadigers. En dus ja, óók de 'kleine man', wat deze persoon volgens sommige Putin-knuffelaars is (wat deze 57-jarige niet is).
Dat wordt pas bizar zodra het over twee jaar weer mag. Dan zit je opeens vast voor iets dat legaal is.
Sancties overtreden is ook dan nog steeds niet legaal..
U heeft wellicht ooit wel eens een bekeuring gekregen voor harder rijden dan honderd en opeens mocht je 120 en later zelfs 130.
Niks vreemds aan dat regels kunnen veranderen. Maar die sancties zijn niet zo maar opeens weg.
Dan moet de FIOD ook even langs bij degenen die er voor zorgen dat Nederland nog LNG importeert uit Poetin-land.
Ik heb nooit geloofd dat tech spullen zoals moederborden en videokaarten verkocht worden aan Rusland voor oorlogse doeleinden. Sancties zijn bedoeld om Russische burgers onder druk te zetten kijk “jullie kunnen niets meer kopen, jullie zitten vast door Poetin” en door sancties burgers upfucken opstand laten te komen tegen de staat van Rusland.
goed dat die gepakt is
Altijd weer 57-jarigen, laatst ook al een 57-jarige die iets ergs had gedaan
Maakt geen ruk uit, iedereen die zaken doet met Putin is medeverantwoordelijk aan de slachting in Oekraïne, en ze dienen ALLEMAAL als oorlogsmisdadigers te worden berecht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.