Toezichthouder: EC gebruikte illegale microtargeting rond voorstel chatcontrole

De Europese Commissie heeft op illegale wijze gericht geadverteerd over het wetvoorstel rond chatcontrole. Dat heeft de Europese privacytoezichthouder EDPS geoordeeld. De EC deed dit onder meer door de opinie van een specifieke groep Nederlanders te beïnvloeden.

Privacystichting noyb, die de klacht heeft ingediend, stelt dat de Europese Commissie liberale of links georiënteerde Nederlanders via X wou overtuigen om de voorgestelde chatcontrolewet goed te keuren. Die moest Europese en nationale overheden meer inzage bieden in chatberichten. De EC deed dit door zich te richten op personen die geen interesse toonden in trefwoorden zoals Qatargate, brexit, Marine Le Pen of Christian-phobia. Behalve onder Nederlanders verspreidde de Commissie ook advertenties onder gebruikers in België, Finland, Frankrijk, Portugal, Slovenië, Tsjechië en Zweden.

Volgens de European Data Protection Supervisor heeft de Europese Commissie op illegale wijze persoonlijke gegevens verwerkt zonder wettelijke basis. De EDPS legt echter geen boete op, omdat de EC is gestopt met deze methode van adverteren. Het blijft bij een berisping.

Door Idriz Velghe

Redacteur

13-12-2024 • 17:07

67

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (67)

67
61
29
5
0
14
Wijzig sortering
En dit is EXACT waarom je de EU (en andere overheden) deze macht dus niet in handen moet geven. In geen enkele vorm. Niet alleen voor de censuur óók voor de beïnvloeding.

Glas, plas, was. Over tot de orde van de dag.
Man gaat hier totaal niks mee doen.

Meerdere zaken van corruptie geweest of komen. Bonnetjes bewust weigeren openbaar te maken al dan niet een wet om te te regelen.

Ik ben zo vreselijk anti-deze-EU. Ik ben het eens met het idee, maar de uitvoering is zo totaal waardeloos.
Misschien eens door een andere bril bekijken: Het feit dat dit aan het licht komt door ook een Europese organisatie (EDPS) bewijst dat de instituties werken. En 'ze' gaan er inderdaad niks mee doen, omdat 'ze' er al mee gestopt waren en het daarom nu om een berisping gaat.

Het geeft dus EXACT aan dat je er zelfs als Europese Commissie niet mee weg komt.
Complimenten aan de EDPS zijn terecht. Ze hebben in (relatief) korte tijd een helder besluit genomen. Maar dat is niet de reden dat het aan het licht komt. NOYB heeft namens een betrokkene die hierdoor getroffen is en uit het besluit blijkt dat het bewijs door de betrokkene zelf is verzameld. Maar tot op heden heeft de EC betrokkenen nog steeds niet juist geïnformeerd en oude mededelingen waarmee betrokkenen verkeerd zijn geïnformeerd staan nog online.

Dus ja, de EDPS doet goed werk, maar dat is niet voldoende.
Het feit dat ze ermee gestopt zijn, maakt de overtreding toch niet ongedaan volgens mij.
Als een burger een snelheidsovertreding doet, en nadat hij daarop betrapt werd door een flitscamera, stopt met zo snel te rijden, krijgt hij toch evengoed een boete voor die overtreding.
Of gelden er voor politici en hoge EU ambtenaren andere wetten ?
Mijn originele reactie was vooral getriggered door de ongenuanceerde opmerkingen waarin sommige politici worden nageblaat: Er gaat iets fout en vervolgens is de HELE EU waardeloos en moet afgeschaft worden. Ja, er gaan inderdaad dingen mis, maar het blijft niet onopgemerkt, en het heeft al helemaal niets met de 'hele EU' te maken, die m.i. al decennia lang ons land heel veel voordelen biedt.
We hebben het hier over propaganda die, moedwillig, door de EU wordt verspreid. Dit is niet de eerste keer dat dit soort signalen over de EU en EC naar buiten komen. Het lijkt er toch echt op dat er iets fundamenteel fout zit in Brussel.

Ikzelf ben geestelijk afgehaakt toen men in Brussel het nodig vond om zich te bemoeien met het vermogen van mijn stofzuiger…
Onze huidige AEG stofzuiger haalt al op 350watt uitstekende stofzuigkracht, en dat is echt een verdienste van deze wet.
Ikzelf ben geestelijk afgehaakt toen men in Brussel het nodig vond om zich te bemoeien met het vermogen van mijn stofzuiger…
En dat vond ik een hele goede zet van de EU, want die vermogens werden absurd hoog. Een straal kachel is er niks bij. Efficiëntie moest verbeterd worden. Nu nog die settop boxen die iedere kabelaar in ieders huiskamer plaatst en 24/7 30 watt oid gebruiken terwijl de TV 0.1 watt in standby mag gebruiken.
Dat laatste is helaas omdat "Brussel" het veel te lastig eens kan worden over de echt grote thema's.
Tegelijkertijd zorgt het reguleren van dergelijke vermogens dat er niet in Nederland à 18 miljoen mensen, maar heel de EU à ~350 miljoen mensen en ver daar buiten (want zelfde stofzuigers) serieus veel energie bespaard wordt door de schaalgrootte.
Idem dito met spaar/ledlampen.
Je hebt gelijk dat er dingen fundamenteel fout zitten binnen Europa op het vlak van lobbyen en corruptie, zie bijv rapportage FTM over Europarlement. Maar de enige manier om dit tegen te gaan is JUIST sterkere Europese instituties hebben die de macht hebben om dit soort corruptie tegen te gaan. Anders geef je de lobbyisten alleen maar meer mogelijkheden om nog meer te lobbyen
Grappig dat je zowel klaagt over propaganda als over stofzuigerbemoeienis. Maar de enige reden dat je je druk maakt over stofzuigerbemoeienis is … propaganda.

Ecodesign is zeer succesvol en uitstekende wetgeving, maar ook flink mikpunt van anti-regelgeving propaganda :)
Er gaat niet voor het eerst iets fout hé? Er gaat wéér iets fout.

En ik ben niet voor het afschaffen van de EU, maar het opnieuw opbouwen.

We hebben nu veel ervaring opgedaan met deze eerste poging. Tijd om met de PoC te stoppen en opnieuw te beginnen met de geleerde lessen.
En hoe zie je dat voor je, zo'n Europa 2.0? Hoe moet dat opgebouwd of gestart worden dan? Garanties heb je niet en zul je nooit krijgen ook. Ik zie dan ook niet wat opnieuw beginnen gaat verhelpen. Fouten als deze heb en hou je nu eenmaal, ongeacht het versienummer dat je erop plakt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 december 2024 14:26]

Eentje met een anti-corruptie afdeling die stelselmatig de ambtenaren controleert.
Niks geheim, zoals kosten die men maakt (bonnetjes die niet openbaar hoeven als men eigen familie tegen de regels in dienst neemt).

Budget een hele berg soberder (cohesie mag voor 90% geschrapt worden en natural resources and environment mag door de lidstaten zelf betaald worden ipv vanuit de algemene pot)

Meer nationaal stemmen. Neem het pulsvissen wat beter is voor het milieu maar door Frankrijk geblokkeerd is omdat het hun vissers slecht uitkomt.
Dit moet niet Europa-breed geblokkeerd kunnen worden. Dit is beter voor onze vissers én het milieu.
Het is maar een voorbeeld.

Dat zou voor mij een mooi begin zijn.
Het feit dat ze het doen/proberen, al is het eenmalig is al een teken/probleem.

Het is per "toeval" technologie-onderzoeker Danny Mekic (naam van nu.nl) opgevallen dat de reclames raar waren en hierdoor ging graven.

Dus was die ene persoon er niet achteraan gegaan had niemand dit ooit geweten! Hoe vaak is het niet eerder voorgekomen? Nu komen de twijfels.

Dit is wel een instituut die vooral door grote buitenlanden gestuurd wordt met wetten die boven onze grondwet gaan. Des te meer reden dat zij never, ever hun boekje te buiten gaan.

En daarnaast hebben ze constant hun mond vol over buitenlandse (Russische/Chinese/Amerikaanse) inmenging en nu doen ze hetzelfde! Staat goed. En wat denk je dat die landen nu gaan roepen met deze kennis?

Het het nou gewoon niet gedaan, is dat nou echt teveel gevraagd, EC?
Had Meta niet onlangs een hele dikke boete gekregen voor iets wat al lang gestopt was?
Is dat niet een wat overtrokken reactie? Want deze kritiek kun je letterlijk op elke overheid plakken. Dus om dan te zeggen ik ben specifiek tegen deze EU lijkt me wat overdreven. Overheden maken fouten bewust en en onbewust. Daar worden ze op aangesproken. Soms gebeurt er iets, soms niet.
Nee, die reactie zou je op elke overheid moeten toepassen!

Zij hebben letterlijk alle macht he? Inclusief een geweldsmonopolie.

Als zij besluiten dat een wet jou benadeeld dan heb je 0 daar tegen in te brengen. Als de democratie besluit dat jouw manier van leven niet wenselijk is, zal je het anders moeten doen.

Als je privacy niet gewenst is, ben je die keihard kwijt.

Als er een ding is die je absoluut mag verwachten is dat ze zich aan de eigen regels houden. Dan is het iig helder waar ze mee bezig zijn. Liefst nog meer transparantie wat mij betreft.
Overdrijven is echt een kunst he. Daarbij zijn er genoeg plekken en mogelijkheden om ergens iets tegen in te brengen. Jij schetst een absurde niet bestaande situatie en je suggereert oplossingen die een samenleving niet verder brengen maar doen instorten.
Of je kan gewoon voorkomen ipv genezen.

Je moet soms gewoon hard zijn en zeker richting hele duurbetaalde overheid vol experts.

Ze worden héél dik betaald en daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Dit is er zo eens en dat mag best gezegd worden. Dat is niet overdrijven maar de harde waarheid.

Zij zijn degene die de experts hebben en genoeg geld om die aan te houden. Hoeveel miljard zit er ook alweer aan ambtenarij in Europa?
Kan iemand mij uitleggen waarom de EC überhaupt adverteert voor bepaalde wetgeving? Dit neigt toch gewoon naar propaganda?
Neigt?

Ik heb al veel schokkends gehoord over beïnvloeding door overheden, maar hiervan viel ik bijna van mijn stoel.
Niet alleen reclame maken voor een omstreden wetsontwerp, dat de EU heel veel macht gaat geven ten koste van haar burgers. Maar het ook nog targeten op mensen die er mogelijk gevoelig voor zijn via hun politieke profiel.

Macht corrumpeert, en meer macht corrumpeert méér.

[Reactie gewijzigd door Sensor55 op 13 december 2024 18:03]

Niet alleen reclame maken en propaganda verspreiden, maar als jij het tegenovergestelde doet als burger/bedrijf, ga je wel een probleem hebben.
De EDPS legt echter geen boete op, omdat de EC is gestopt met deze methode van adverteren.
Wut wat? Die moet ik onthouden voor de volgende keer dat ik per ongeluk een verkeersovertreding bega. "Ja edelachtbare, ik heb het strafbare feit gepleegd maar ik ben er mee opgehouden."
Mee eens. Als zelfs een wetgevende en bepalende club in de EU al zoiets doet is het eind zoek en schaadt dat het toch al zo broze vertrouwen in instanties in het algemeen en de EU in het bijzonder.

En vooral: ze ondermijnen hiermee hun eigen autoriteit om ooit nog eens tegen een overtreder een op te treden.
Maar eh... die boete gaat dan naar de EU? Dan pomp je dus gewoon geld rond!
dat is juist een heel groot deel van het probleem: de mensen (ambtenaren, politici, marketeers) achter die beslissing worden niet aangepakt, maar de belastingbetalende burger moet ervoor opdraaien.
De EDPS legt echter geen boete op, omdat de EC is gestopt met deze methode van adverteren. Het blijft bij een berisping.
Dit vind ik nou zo jammer.
Het EC moet hoor voor kei hard afgestraft worden. Hoe halen ze het in hun hoofd om de opinie van mensen in bepaalde landen te willen beïnvloeden.
Hetzelfde als dat ze enorme subsidies en leningen geven aan grote mediabedrijven (ik noem geen namen *kuch*), of was dat uit liefdadigheid?
Ik snap echt niet, waarom DPG samen met Het MediaHuis (beide uit Belgie) zoveel invloed mag hebben op de Nederlandse mediamarkt.
Valt ergens te achterhalen of dit vaker is gebeurd?
We kennen deze nog: https://nos.nl/artikel/22...eschuldiging-geenstijl-in

Een anti-nepnieuws "flagship project of the EU" dat beïnvloed is om negatief over een NL medium te schrijven dat niet bepaald pro-EU is.
Uit de bron:
In an attempt to "flip" the views in the Netherlands, the Commission went to X/Twitter and made postings indirectly promoting this Regulation.
Ik vraag mij toch af of er ook op andere plaatsen wat wordt gepushed; het nieuws hieromheen op bijv nu.nl lijkt ook flink gekleurd; alleen de headlines al:

NU+ Nog altijd geen Europese wet tegen online kindermisbruik: zo zit dat
https://www.nu.nl/tech/63...rmisbruik-zo-zit-dat.html

Blokkade van omstreden EU-wet tegen online kindermisbruik op losse schroeven
https://www.nu.nl/tech/63...k-op-losse-schroeven.html

Kabinetssteun voor omstreden EU-wet tegen online kindermisbruik nog onzeker
https://www.nu.nl/politie...misbruik-nog-onzeker.html

Nederland blijft omstreden EU-wet tegen online kindermisbruik blokkeren
https://www.nu.nl/tech/63...ermisbruik-blokkeren.html
Onze 'hyperefficiënte' samenleving is niet klaar voor een crisis zoals oorlog
https://www.nu.nl/binnenl...-crisis-zoals-oorlog.html
Sinds ik begrepen heb, dat veel journalisten graag eens voorlichters worden. En een aantal ook zo'n degelijke rol heeft gekregen bij verschillende ministeries. Neem ik journalisten en nieuwssites niet meer zo serieus.

Heb jij nog iets gehoord van Brenno de Winter, na zijn goedkeuring van de Corona app?

/Toevoeging.
Na de coronacrises, is er een debat geweest in de Balie.
https://debalie.nl/programma/media-in-crisistijd-26-11-2022/

Zacht gezegd, de conclusie was dat de journalisten niet kritisch genoeg waren.

[Reactie gewijzigd door wica op 13 december 2024 19:32]

Als je dit überhaupt normaal vind..
"Laten we mensen overtuigen dat prive gesprekken in onze database horen"
Sorry maar dit is toch te leip voor woorden? Of mis ik iets? Heb echt nog nooit zoiets bizars gelezen over de EC. Flabbergasted hier.
Ben je verbaast over dat dit gebeurd of dat je er nu over hoort?
Slim plan, lijkt me een zekere win-win.

Je krijgt gratis geld voor overtredingen die andere maken, die jij ook maakt, maar aangezien jij Judge Dredd bent, is er niemand die je kan raken. En uiteindelijk heb je totale macht over de bevolking..

Go EU go, nu nog een voetbal team die de wereld beker wint, of iets de ruimte in schieten wat ook weer kan landen en dan krijg je mischien (heel mischien) een paar EU burgers op je hand.
Is een advertentie op platform X zo effectief dan? De advertentie is 600k gezien. En men is er mee gestopt. Mug, olifant iemand?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.