ING maakt Google Pay voor Wear OS-smartwatches beschikbaar

De ING maakt Google Pay beschikbaar voor bepaalde smartwatches. Klanten van de Nederlandse bank hebben daarvoor een smartwatch met een NFC-chip en Wear OS 2.0 of nieuwer nodig, in combinatie met de nieuwste versie van de Google Wallet-app voor smartwatches.

Pixel Watch 3 design
Google Pixel Watch 3

De betaalfunctie is vanaf 3 oktober beschikbaar voor klanten. Op een supportpagina legt de bank uit dat gebruikers eerst via de ING-app een smartwatchkoppeling moeten activeren, waarna een digitale betaalpas via de smartwatch aan de Google Wallet toegevoegd kan worden. Daarvoor is tevens de Google Wallet-app voor smartphones nodig. Wear OS is het besturingssysteem van verschillende series smartwatches, waaronder van Googles eigen Pixel Watch-reeks, maar ook van bepaalde reeksen slimme horloges van Samsung, OnePlus, Xiaomi, OPPO, Mobvoi en Fossil.

Deze zomer stopte de ING met het ondersteunen van de native ING Mobiel Betalen-functie van de bankierenapp en raadt in plaats daarvan Google Pay aan. Naast contactloos betalen met smartphones kunnen klanten van de bank betalen al langer betalen met smartwatches via Apple Pay en Garmin Pay.

Door Yannick Spinner

Redacteur

03-10-2024 • 19:22

125

Reacties (125)

125
125
23
3
0
101

Sorteer op:

Weergave:

Los van de discussie of Google Pay al dan niet een goed idee is: de overstap van ING is tenminste een complete implementatie. Niet zoals bij de Volksbank, waar Google Pay op Wear OS niet ondersteund wordt 8)7

[Reactie gewijzigd door B_Swinkels op 3 oktober 2024 21:11]

Ik snap dat je er een hele discussie over kan voeren, maar puur vanuit een gebruikeroogpunt werkt voor mij Google pay zoveel sneller en soepeler dan via de ING app. Wat dat betreft ben ik er wel blij mee.
Ik ben er mee gestopt nadat ING alleen maar via Google Pay mobiel betalen ondersteunde. Dit doe ik uit principe omdat ik van mening ben dat Google (en Apple) al genoeg macht hebben om dan ook nog eens in het betalingsverkeer een schakel te zijn. Voor elke mobiele betaling gaat weer wat geld richting deze twee tech giganten en ik ben daar wel een beetje klaar mee. Ze zitten werkelijk overal. Tv, mobiel, horloge, auto, deurbel, brandmelder enz

Ik heb nu een super strak hoesje met mijn pas erin. Ik hoef niet eens meer mijn scherm aan te zetten om de nfc chip te activeren. Werkt perfect.

Pas als Wero breed beschikbaar komt en door banken apps ondersteunt wordt ga ik weer mobiel betalen met mijn toestel.

[Reactie gewijzigd door david-v op 3 oktober 2024 20:30]

Valide vraag is echter wat beter is voor de gemiddelde consument: een matig geïmplementeerd eigen systeem (er is vast een reden dat de banken gestopt zijn met eigen systemen. Ook ING, als grote internationale speler.) , of een goed werkend en gebruiksvriendelijk systeem maar via Google.
Niet om de een of andere kant te kiezen en ik ben er zeker ook nog niet uit. Maar: voor beiden zijn voors en tegens, me dunkt.
Wat is beter:
- Een bankpasje gebruiken waarna alleen je bank en de winkel waar je betaalt de betaling registreert
- Vanuit "gemak" nog meer van je persoonlijke leven door Google laat indexeren zodat ze nog beter je gegevens kunnen gebruiken om adverteerders te laten betalen om jou nog gerichter advertenties te kunnen voorschotelen gebaseerd op wat je zelfs niet online koopt.

Ik ben van mening dat dit vanuit Europees verband verboden zou moeten worden dat banken dit met Google en Apple enz. mogen koppelen.
Google ziet niet wat je koopt. Enkel de merchant (winkel) en het bedrag zijn zichtbaar.
Daardoor krijgen ze een goed beeld van je inkomen/uitgavepatroon. Als jij bij de kapper afrekent heb je daar over het algemeen je haar laten doen. Dan weet Google ook gelijk wat je daarvoor over hebt. Ik heb weleens met de data mogen werken en het is voor Google dus heel makkelijk om via afschrijvingen een inkomensschatting te doen met een relatief kleine afwijking.
Uiteindelijk is die data natuurlijk geanonimiseerd, maar dat lijkt er makkelijk terug te draaien als jij naar een kapper in een bepaald dorp gaat bijvoorbeeld
Ik verdien 3700 per maand...en nu? Lekker belangrijk die informatie... Ik veeg er mn r**t mee af wat google met die info doet. Gaan ze me nu andere advertenties sturen? Dus? Ik bepaal toch zelf of ik iets koop of ergens interesse voor heb? We zijn geen kleuters met bankpassen .... Grow up! Het is 2024...niemand is geïnteresseerd in jouw leven behalve je naasten en familie....
Leuk dat jij er geen risico's in ziet, maar ik ben zelf toch wel wat sceptischer. De maatschappij waar we in leven schraapt alle info bij elkaar en straks heeft de verzekering bijvoorbeeld ook inzicht in jouw salaris, betaal je ineens veel meer dan een ander omdat je meer verdiend. Of je hebt een keer een bepaalde behandeling gehad en je kan je nieteens meer verzekeren voor bepaalde aandoeningen. Dit is allemaal speculeren natuurlijk, maar het deert je waarschijnlijk niks totdat je zelf negatief wordt behandeld.
Daar valt al extreem veel uit af te leiden over iemand's dagelijkse leefpatroon.
Bijvoorbeeld of iemand net even wat meer te besteden heeft, dus dat de adverteerders voor de wat meer luxe artikelen meer bereid zijn te betalen voor gerichte advertenties aan jou.
Al die kleine dingen kunnen het 'beeld' wat Google heeft van jou alleen maar duidelijker maken.
Je gaat niet naar de Mediamarkt voor bananen.
Bedrag + winkel kan je veel mee.

Het is mijns inziens ook meer dat dit de zoveelste papschotel is waar big tech hun grote worstige vinger in steken, dan specifiek het soort info wat ze krijgen als je dit geval in een vacuum bekijkt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 oktober 2024 10:13]

Nou ja, dit is een beetje een valse tegenstelling. Google Pay vervangt natuurlijk de eigen betaalapp van de banken. Het gemak gaat juist over het gebruiken van je telefoon, en dat dan met een eigen app of Google.

Het punt is verder wel valide, daar niet van.
Nou ja, dit is een beetje een valse tegenstelling. Google Pay vervangt natuurlijk de eigen betaalapp van de banken.[...]
En dat is precies het probleem.
Nu is het nog de optie om met een betaalpas te betalen, maar op dit hellende vlak zitten we nu dus al dat je de 'digitale betaalmethode' al niet meer kunt doen zonder dat Google toegang krijgt tot jouw betaalgegevens.
Jawel hoor, Zoals ze al zeiden hadden ze 2 andere opties. Apple en in het geval van smartwatch betalingen Garmin.

Zelf gebruik ik al een tijdje Garmin, met een beetje hetzelfde principe, minder macht voor de grootste spelers op de markt.
Dat zijn geen opties, dat is compatibiliteit.
Als jij een Samsung telefoon hebt heb je er geen drol aan dat ze ook apple pay ondersteunen en vice versa.
Deze "opties" zijn er omdat dat de hardware is die mensen hebben, niet om jou een keuze te geven.
Als iedereen alleen maar op iPhones zat hadden we deze Google integratie niet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 oktober 2024 10:27]

Dan had je inderdaad Apple integratie. Ik snap je punt niet helemaal.
Er was niks mis met de implementatie van de ING. Van andere banken bleek dat niet altijd het geval te zijn, maar die van ING heb ik zelf jaren lang gebruikt, werkte perfect.

Wat mij het meeste steekt is dat de ING ook onderdeel is van het nieuwe Europese Wero. Dat zal ergens in 2025/2026 zijn entree doen in Nederland. België, Frankrijk en Duitsland hebben het nu al. Wat ze nu doen is iedereen naar Google Pay pushen om over een paar jaar weer iedereen naar wero over te krijgen.

Dit allemaal terwijl ING de tarieven continu blijft verhogen.

Ik ben het met je eens dat een brakke implementatie niet best is voor de klant. Deze tech giganten springen niet voor niks in dat gat, en dat levert ze veel geld (en informatie) op.

Ik blijf er zoveel mogelijk vandaan. Niet dat ik Google helemaal niet gebruik, maar ik wil het beperkt houden tot het strikt noodzakelijke. Mobile betalingen kan ik nabootsen met een pas in het hoesje van mijn telefoon. Voor mij is dat prima en ik mis helemaal niks. Als Wero beschikbaar is ga ik weer mobiel betalen gebruiken.
De ING implementatie werkte uitstekend. Snel en simpel, nooit problemen.

Vanwege de hier al uitgebreide redenen, betaal ik nu maar weer met de gewone bankpas.

Glukkig verlaagt ING nu mijn maandkosten omdat ik minder functies gebruik 8)7
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik zowel op de flagship toestellen van OnePlus als op mijn Google Pixel relatief vaak had dat hij de ING Mobiel Betalen app niet in één keer pakte. Mijn vriendin en vader zaten hier ook geregeld mee te klooien. Google Pay werkt, op soms een extra verificatie na, altijd soepel.

Het gaat mij even niet om het privacy of monopolie debat, maar puur om gebruiksgemak. Ervaarde niemand anders die problemen?
ik merkte dat het het afgelopen half jaar de betaling via de ing app steeds slechter werd, steeds vaker dat hij het niet pakte, alsof ze doelbewust de app ervaring verslechterde.
het kan zo zijn dat het betaalterminal afhankelijk was maar dat weet ik niet zeker.

daarvoor had ik eigenlijk nooit problemen en was het seconde werk om te betalen.
Er is natuurlijk in dat halfjaar aan de Google Pay implementatie gewerkt ipv de eigen implementatie beter maken. Natuurlijk gaat de app ervaring dan verslechteren of in ieder geval niet beter worden.
(...)

Het gaat mij even niet om het privacy of monopolie debat, maar puur om gebruiksgemak. Ervaarde niemand anders die problemen?
Ja, ik had dezelfde ervaringen die jij omschreef ook op m'n OnePlus Nord, dus destijds maar weer gewoon de bankpas gebruikt. En vrijwel gelijk met dat ik een nieuwe telefoon kreeg, stopte de ING met de betaalmogelijkheid in hun app en adviseerde zij de overstap naar Google Pay.
Ik kan geen Google Pay op mijn Huawei gebruiken, wel de Huawei versie van Curve. Dat is een debet kaart die het te betalen bedrag in rekening brengt van een andere vrij te kiezen debet card. Betalen kan via de fysieke kaart en via de telefoon. Ik heb het nog niet vaak gebruikt, maar het lijkt goed te werken. Waarom kunnen de banken gezamenlijk niet iets dergelijks opzetten? Ze moeten dan wel de debet cards wat sneller uitgeven, ING geeft nog steeds VPay cards uit. Dat kan sneller.
Wanneer je Curve installeert op een ander merk, wordt Google Pay gebruikt. Ik neem aan dat Huawei het project financiert.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 3 oktober 2024 22:07]

Bij de ING app moest ik mijn telefoon echt een goeie 3 of 4 seconden tegen de pinautomaat aanhouden. Bij Google Pay is dat een halve seconde. En ik heb het idee dat hij hem ook vaker goed pakt, in plaats van dat de pinautomaat drie keer achter elkaar zegt dat dat er iets is fout gegaan.

Ik ben echt wel blij met die overstap naar Google Pay.
Datzelfde had ik ook bij mijn vorige pas en was erg (pas en telefoon) afhankelijk van de betaal-terminal.
Die 3 seconden extra is mijn tijd wel waard om _niet_ mijn betaalgegevens bij Google te krijgen.

Maar die optie is niet meer, dus jammer, helaas, dan maar niet meer betalen met m'n telefoon maar weer "ouderwets" met m'n bankpas.
Ik moet bij google pay ALTIJD mij biometrisch verifieren. Elke betaling vergt dus 2 handelingen, tegen pin houden, verifieren en weer tegen de pin houden. Ook voor bedragen onder de 50 euro.
Enorm irritant :(
In Wallet: klik rechtsboven op je account->Instellingen voor Wallet->Verificatie instellingen->OV-Betalingen->Verificatie vereist uitschakelen.
Dank. Die stond idd aan.
Maar geld dit dan ook voor de winkel, want ik gebruik nooit OV....
(vreemde plek dan wel)
Ja staat verkeerd.
Bij de ING app moest ik mijn telefoon echt een goeie 3 of 4 seconden tegen de pinautomaat aanhouden.
Vreemd hier pakte die hem al als ik mijn telefoon naar de automaat bewoog, was rustig nog 5 cm van het pinapparaat verwijderd.

Zelf vind ik het wel jammer, gebruik Google Pay liever niet, had liever de keuze gehad. Voordeel is dat ik nu niet meer aan ING gebonden ben want ik zag die app (en betalen met hun app) juist als reden om bij ING te blijven :)
Absoluut mee eens. Betalen werkt nu 100% van de tijd, snel en zonder pincode of ander gedoe. Nu alleen nog voldoende saldo hebben :'(
Maar lag dat niet aan ing implementatie dan?
Als ing meer tijd en geld in de app had gestoken dan konden ze net zoveel als Google.
Teminste android houd je niet gevangen in hun eco system als met Apple iPhone.
Dat "meer tijd en geld" waren nu net de dingen die ING niet meer wilde ophoesten.
Ja tuurlijk het is gewoon goedkoper en als wallet met restricties komt of privacy onvriendelijk dan springt de eu wel bij.
Maar dat vriendelijkheid van wallet kan ING ook bereiken want androi/google brengt daar geen restricties op zoals Apple.
Luuk,

Ben het 100% met je eens.
Werkt een stuk sneller.
.oisyn Moderator Devschuur® @Luuk19833 oktober 2024 21:36
maar puur vanuit een gebruikeroogpunt werkt voor mij Google pay zoveel sneller en soepeler dan via de ING app
Behalve dan dat je 16+ moet zijn voor Google Pay. Mijn dochter kon eerst mobiel betalen met ING, nu niet meer :/

Maar verder eens, ik ben ook overgestapt en het werkt zoveel fijner.

Nu uitvogelen hoe ik 'm toevoeg aan m' horloge want de pagina van ING slaat natuurlijk weer een stap over (je moet een kaart kiezen in app instellingen, maar daar kun je helemaal geen kaart kiezen :F)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 oktober 2024 23:02]

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die het niet kan vinden :D

Je moet schijnbaar gewoon dezelfde procedure doorlopen als vorige keer, gewoon de betaalpas opnieuw toevoegen. Er staat nu een smartwatch icoontje naast in het google pay menu.

Service - app instellingen - google pay - pas toevoegen... Menu doorlopen

[Reactie gewijzigd door Steef op 3 oktober 2024 22:35]

.oisyn Moderator Devschuur® @Steef3 oktober 2024 23:00
Mijn probleem was dat ik de app nog niet had geüpdatet, dus die icoontjes had ik nog niet in de Google Pay instellingen :) (waarvan ING vergeet te melden dat je daar dus naartoe moet).
Daar kwam ik na 4 uur ook achter😭 ( sukkel die ik ben )
Had zelfs hulp gezocht via de chat in de ING app, daar kreeg ik het bericht dat het nog niet beschikbaar was voor de smartwatch!?!?.
Gelukkig zag ik het hier voorbij komen van de update voor de ING app...🫣🤭
.oisyn Moderator Devschuur® @BBoy014 oktober 2024 15:10
Nou, ging vandaag afrekenen bij de AH, "pas niet herkend". Geen idee wat er mis is. Samsung Galaxy Watch6 Classic.

.edit: ah, Google Pay stond niet als standaard betaalapp ingesteld. De Wallet app zei wel de hele tijd "stel wallet als standaard in" met een vinkje erbij, en als je daarop drukte dan ging je naar de NFC settings, maar de UI daar was me wat onduidelijk (geen idee of dat Wear OS is of Samsung's schil), maar ik moest dus op "betalen" drukken en dan kun je daar "Google Pay" instellen. Dat "betalen" zag er meer uit als het kopje van een submenuutje dan een daadwerkelijke knop 8)7.

Ik gok dat het nu werkt, nog niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 oktober 2024 17:05]

Okeeey, ik heb dezelfde smartwatch, meteen gecheckt en ook hier stond hij niet als standaard aangevinkt😅
Morgen eens even checken in de winkel.👍
.oisyn Moderator Devschuur® @BBoy014 oktober 2024 22:28
Ik kan zeggen dat het nu iig werkt! Nog een ding, je moet de wallet app open hebben staan. Dat is schijnbaar een vereiste op Wear OS.

Ergens snap ik het wel, dat ding zit aan je pols en je wil niet dat scammers er random betaalverzoeken langs halen oid. Maar wel een beetje irritant. Ik heb de dubble press van de home button nu zo ingesteld dat ie de wallet app opent.
Idd ergens wel logisch, scammers genoeg...
Ik ga hem ook maar onder die knop zetten, lijkt mij ook het snelst om de app te benaderen. Thnx voor de tip.
Ik dacht dat het aan mij lag. Gisteravond ook een half uur met dat stappenplan zitten prutsen, maar zonder succes.
Bij mij lukt het ook niet (ING app is geupdated), voer kaartnummer in zoals de ING app weergeeft daarna de melding dat het toevoegen niet gelukt is (Samsung Watch 4).
Gisterochtend alles gecheckt. Geen updates beschikbaar, dus app up to date... Gistermiddag nog eens gecheckt en toen was er alsnog een update beschikbaar. Geen idee hoe het komt, want voor zover ik weet worden app-updates in de Play nooit gefaseerd uitgerold. Volgens mij kan dat niet eens.

Hoe dan ook, het werkt nu. Gisteren bij de Gamma alleen nog niet. Kaartlezer zat daar links en wat weggedrukt, dus wat onhandig met horloge aan linkerpols. Na 2 klunzige pogingen met meldingen dat de kaart niet gelezen kon worden en dat de kaart langer bij de lezer gehouden moest worden toch maar de telefoon gepakt
Ik snap die klachten over de ING app weer niet.
Ik gebruikte dat mobiel betalen over de volledige levensduur dat ze het zelf deden en de keren dat ik bij een automaat meer dan één keer mijn telefoon moest aanbieden is op één hand te tellen.

Moet daar wel bij zeggen dat ik Google Pay nooit gebruikt hebt.
Ik zit Google in mijn dagelijks leven juist een beetje overal tussenuit te trekken, dus ik ben weer gewoon met die passen gaan werken i.p.v. ze nu wel weer allemaal transactie informatie te gaan voeren.
Dan maar geen mobiele betalingen, zo heel veel voegt het ook niet toe.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 oktober 2024 10:08]

Het werkte inderdaad op zich wel. Maar in verhouding met GPay voelde het extreem stroperig. Het duurde even op de app te openen, ik heb meerdere keren gehad bij sommige automaten dat hij het niet in één keer pakte en ik 'm soms wel 2 of 3 keer opnieuw moest doen. Ik heb dat altijd afgeschoven op matige betaalautomaten, maar sinds ik GPay gebruik vind ik het echt een verschil van dag en echt. Het is SUPER snel in verhouding, ALLE automaten reageren eigenlijk al meteen als je al een beetje in de buurt komt en de transactie is bijna meteen klaar.

Pas toen ik GPay moest gebruiken viel pas op hoe lomp, traag en vervelend die ING app is in verhouding. Daarmee bedoel ik niet dat de ING app niet werkte, maar het verschil met GPay vind ik echt verbazingwekkend groot. Zo groot zelfs dat als ik dat geweten had ik direct naar GPay was overgegaan zodra het geintroduceerd werd.

Dat neemt eventuele privacy concerns die je hebt niet weg natuurlijk, maar puur even om te reageren vanuit een gebruikersperspectief.
Dat is toch ook logisch banken zijn geen tech bedrijven.
Daar ben ik het helemaal mee eens, Google pay werkt 10x sneller dan ING voorheen en weigert bijna nooit. Tenzij je saldo te laag is haha...want even snel je saldo checken dat hebben ze er dan weer uitgehaald.
Inderdaad, vond het een behoorlijke tegenvaller. Ik was er helemaal vanuit gegaan dat ik ook met m'n PW2 zou kunnen gaan betalen toen de overstap naar Google Pay werd gemaakt.
Je kan bij Google Pay via de Wallet app alle tracking uitschakelen. Zo'n drama is het dus niet.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 4 oktober 2024 05:27]

Heb net een pas aangemaakt op mijn galaxy watch en ook gelijk maar een betaling gedaan. Werkt heel goed en veel makkelijker :*)
Waar heb je het kaartnummer van de rekening gevonden?
Bedankt het is gelukt!
Gewoon in je bankapp naar je pas toe, dan kaartgegevens
Al gevonden? Bij kaartgegevens zie ik alleen de laatste 3 cijfers van mijn kaartnummer.

Update: ING app moest ik nog updaten.

[Reactie gewijzigd door MrBlueEyes op 3 oktober 2024 21:09]

Even een vraag. Bij mij alles up to date. Maar ik heb een 4cijferig kaartnummer. Echter met die 4cijfers herkent de app (bij pas toevoegen) dit nummer niet. Het lijkt alsof ik minimaal 6cijfers moet invullen om verder te komen (met datum invullen). Iemand ervaring hiermee?
Je pas heeft zelfs 19 cijfers. 4x4 en dan nog 3 op het eind.

Je opent de ing app.
Instellingen -> service -> google pay instellen voor Android-> bankpas aanklikken en dan smartwatch en je ziet daar je gegevens.
Nogmaals checken op een update. Gisterochtend was er geen update beschikbaar, gistermiddag opeens wel en had ik de mogelijkheid om de volledige kaartgegevens te zien.
Hè hè, dat werd wel eens tijd... Wacht er al een paar maanden op ondertussen.
Je moet een 13 cijferig nr invoeren.
Ga naar de ING-app en tik rechtsonder op "Service"
Scroll naar "Zelf regelen" en tik op "Je app-instellingen" en vervolgens "Google Pay"
Selecteer de betaalpas die je wilt toevoegen en tik op "volgende"
Tik op "Zo activeer je de smartwatch"
Onthoud of noteer je kaartnummer, vervaldatum en cvc code
Bedankt! Was me al gelukt maar toch bedankt voor de info!
Elke keer als ik berichten als deze lees hoop ik dat het een keer over bunq gaat met ondersteuning voor Garmin Pay. Maar ach, de oh zo moderne en technische bank bunq doet dat maar niet. Helaas.

Wij overwegen gezien de fors gestegen prijzen van bunq over te stappen eind van het jaar. Naar een bank die wel de moderne gemakken ondersteund! :+
Kijk ook eens bij banken buiten Nederland maar in de EU. Openbank is bijvoorbeeld gratis en ondersteunt Garmin Pay. De rente bij de gratis spaarrekening is ook nog eens hoger dan wat je bij Nederlandse banken krijgt.
Gratis... Waar verdienen zij hun geld mee?
Openbank is een product van het Spaanse Banco Satander, wat qua marktwaarde de grootste bank van de Eurozone is.
BS is een van de grootste banken in de wereld.

Openbank heeft in een aantal landen “OpenWealth” wat een product is waar mensen in real-time kunnen investeren in zaken. Daar verdienen ze commissie mee.
Ze verkopen ook goedkope hypotheken in sommige landen. Dit is de bulk van hun inkomsten.
De ‘gratis’ bankrekeningen zorgen voor beschikbaar privaat geld, wat geïnvesteerd/beleend kan worden door de bank.

OpenBank is een soort ‘lage-service’ bank waardoor zij hun kosten laag houden. (Ik bedoel dit niet flauw. Verreweg de meeste particulieren hebben helemaal geen ‘service’ van hun bank nodig. Als alles het gewoon doet en je kunt doen wat je nodig hebt, is je bank dus prima voor je.)
Het geld tegen een hogere rente uitlenen waarschijnlijk.
N26, Revolut, Openbank, het zijn banken waar je nog gratis en rekening kan openen. Ze verdienen hun geld met het aanbieden van extras waar je geen gebruik van hoeft te maken als je niet wilt. Ze vallen onder de noemer fintech banken. Alles gaat online, dus vermoedelijk lage kosten. Geen fysieke locaties. Openbank is onderdeel van Santander, N26 is relatief gezien een nieuwe bank (10 jaar oud?)

Zie verder dit artikel van de Consumentenbond. Overigens staat in het artikel dat je mobiel betalen van deze banken via apple id Google Pay moet regelen, maar Openbank ondersteunt (nog) de eigen implementatie.
Via de Google Wallet app met een normale smartphone moet ik nog wel eens authenticeren (wat gelukkig met vingerafdruk kan) om een betaling goed te keuren. Blijkbaar moet dat bij de smartwatch dan ook. Ik heb niks gelezen dat ze het misschien doen met je hartslag of andere waardes die de smartwatch verzamelt, dus helaas vind ik het zelf dan minder prettig. Pincodes of patronen werkt gewoon wat minder vlot dan gewoon een vingerafdruk zetten en de rest gebruiken ze helaas nog niet. Dus dan gaan we deze helaas nog niet gebruiken. Zijn er eigenlijk nog andere smartwatchfabrikanten die wel nog wat anders ondersteunen dan pincode/patroon voor vergrendeling? Ik wil eigenlijk helemaal geen vergrendeling, of in ieder geval geen die storend werkt.

Verder wel tevreden over Google Pay icm ING. Tijdje geleden eens gekeken hoe goed dat werkt sinds het met Google Pay kan en dat werkt op zich wel prima. Ik vind het niet tof dat allerlei diensten nu over mijn betaalgeschiedenis (en soms productgegevens) weten, maar ik heb nog niet echt een andere oplossing gezien die net zo goed werkt eigenlijk. En voor deze toevoeging vind ik het niet nuttig genoeg.
Via de Google Wallet app met een normale smartphone moet ik nog wel eens authenticeren (wat gelukkig met vingerafdruk kan) om een betaling goed te keuren. Blijkbaar moet dat bij de smartwatch dan ook. Ik heb niks gelezen dat ze het misschien doen met je hartslag of andere waardes die de smartwatch verzamelt, dus helaas vind ik het zelf dan minder prettig. Pincodes of patronen werkt gewoon wat minder vlot dan gewoon een vingerafdruk zetten en de rest gebruiken ze helaas nog niet.
Ik weet niet hoe WearOS het regelt, maar ik kan je wel zeggen hoe Apple het doet: je moet je Watch ontgrendelen als deze van je pols is geweest. Eenmaal ontgrendeld (en rond je pols) kan je met Apple Pay altijd betalen zonder bijkomende authenticatie.

Zodra je watch van je pols wordt gehaald vergrendeld ie zich weer.

Mocht je horloge gejat worden dan kan deze niet voor betalen gebruikt worden, zolang hij ontgrendeld rond dezelfde arm blijft kan je betalen zo veel je wil (en zo veel je bankrekeningsaldo toelaat)
Mja dat lees ik nu ook. Maar Apple heeft toch ook geen andere manieren om het scherm te ontgrendelen dan pincode of patroon? Want dat mis ik toch wel om dit te gaan gebruiken ipv telefoon.
Er is een optie om automatisch de Watch te ontgrendelen als je je telefoon ontgrendelt. Ik weet niet of WearOS een soortgelijke oplossing heeft.
Ohja, die was ik vergeten. Doet ie inderdaad, met een melding en "Vergrendel" knop in het geval dat dit ongewenst zou zijn (bvb dief doet 'm om).

Prentje.

Hoedanook vind ik zelf 1x per dag na het opladen even de pincode intypen echt geen probleem. Zeker niet op de nieuwere (grotere) modellen. Op m'n oude Series 3 van 42mm was dit nog wel eens mistypen, maar met de series 5 en 10 nu gaat het gewoon altijd goed.
Klopt, enkel 4 of 6-cijferige pincode. Maar die moet je dus enkel ingeven wanneer je je horloge omdoet, en da's normaal max 1x per dag.
Wear OS werkt hetzelfde.
WearOS is hetzelfde. Het kijkt naar je huid met een sensor en wanneer huidcontact te lang weg is, schiet pincode-lock er weer op.
ik heb nog niet echt een andere oplossing gezien die net zo goed werkt eigenlijk
Hoesje voor je telefoon waar je je pinpas in kan stoppen. Ik ben gestopt met mobiel betalen van ing sinds ik verplicht gebruik moest maken van Google Pay wat ik pertinent weiger te doen.

Werkt verrassend goed moet ik zeggen. Ik hoef niet eens mijn scherm aan te zetten ;)

Heb je meerdere passen die je regelmatig gebruikt bij mobiele betalingen dan is het geen oplossing.

[Reactie gewijzigd door david-v op 3 oktober 2024 20:28]

Ik ga ook google pay niet gebruiken , bij de supermarkt gewoon met mijn pinpas en bij hogere bedragen moet je toch je code al gebruiken dus kum je net zo goed je pas gebruiken en voor de rest bij webschops scan ik met mijn ING app de QR code werkt prima en ik mis eigenlijk helemaal niets.
.oisyn Moderator Devschuur® @ronald1368134 oktober 2024 08:19
en bij hogere bedragen moet je toch je code al gebruiken
Bij Google Pay moet dat dus niet, het kan. Bij een pinpas moet het.
In Wallet: klik rechtsboven op je account->Instellingen voor Wallet->Verificatie instellingen->OV-Betalingen->Verificatie vereist uitschakelen.
Ja dat is alleen voor OV. Van mij mag dat best ook voor bedragen onder de 50 euro voor overige uitgaven zijn.
Werkt ook voor overige betalingen.
Dat werkt dan niet echt lekker bij mij. Ik zie nu ook weer gewoon een bubble staan "om veiligheidsredenen moet u bevestigen dat u het bent voordat u contactloos betaalt". En pas dan kan ik echt contactloos betalen.
Pfffff, eindelijk dan !
Zou dit artikel het niet moeten hebben over Google Wallet in plaats van Google Pay? Google Wallet is hetgeen waarmee je de betaling doet en Google Pay is het systeem die winkels kunnen implementeren om betalingen via Google Wallet te kunnen ontvangen.
Ik hoop dat Google Wallet ook ooit beschikbaar wordt op Garmin watches, al is dat misschien ijdele hoop. GarminPay is er voor ING nu al maar ik vind het maar omslachtig.. je moet op de watch eerst de GarminPay app openen en een pincode invoeren. Op je kleine schermpje

Voordat dat dat hebt gedaan heb je allang je telefoon of bankpas te pakken...
Heb de epix gen 2 en heb een snelkoppeling gemaakt naar een fysieke knop. Heoef alleen 1 knop ingedrukt te houden en dan opent de betaalfunctie al. Dan klik ik binnen 2 sec mijn pincode in en betalen maar. Dan bij volgende betalen op zelfde dag hoef ik niet weer pincode in te voeren. Even weer knop ingedrukt houden en betalen maar.
in België wachten we nog steeds op Garmin Pay, prijs je gelukkig.
Ik kan dus het kaartnummer niet vinden van mn passen die ik wil toevoegen. Ik heb ze al in Google wallet, maar via smartwatch kan ik ze niet toevoegen. Kaartnummer en cvc code kan ik niet vinden in mn ing app. Niet waar ing site zegt dat het moet staan.
Ggrrr..
.

[Reactie gewijzigd door Ronald38 op 3 oktober 2024 21:08]

Je moet de ING app updaten :) Na de update staat het er wel in.
Geen update te vinden hier.
En de beschrijving van smartwatch betaling activeren is ook lekker duidelijk...

>Start in de ING-app
>Ga naar de ING-app en tik rechtsonder op "Service"
>Scroll naar "Zelf regelen" en tik op "Je app-instellingen"
>Selecteer de betaalpas die je wilt toevoegen en tik op "volgende"
>Tik op "Hoe kan ik smartwatch activeren"

In de "Je app-instellingen" zie ik helemaal geen pas die ik kan kiezen. Lijkt me een vergeten stap tussenin...
Ook niet als je zelf op de Play Store zoekt? Daar vond ik het wel.

En er mist idd net een stapje: je moet dan Google Wallet aantikken voor de stap van je pas.
Overheen gekeken met mijn andere, buitenlandse, ING app 8)7
Geüpdatet en ja, nu heb ik het smartwatch optie wel, maar het mist wel een Tik op Google Pay stap na Je app-instellingen... Als persoon die grote aantallen handleidingen voor wat minder digitaal bekwame mensen die alles stap voor stap moeten hebben heeft geschreven, vind ik dat wel een beetje min, ontbrekende stappen.
Zullen ze het enkel voor de nieuwe Master Card / Visa betaal (debit) kaarten hebben. Ik ben net ook zoekende en met mijn Vpay kan ik niks vinden of wat dan ook.
Ik heb ook Vpay pas en heb nu mijn ING kaart op m'n Pixel Watch 3.
De VPay kaart kent de gevraagde gegevens niet. ING geeft nog steeds VPay kaarten uit wanneer de oude is verlopen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 3 oktober 2024 22:26]

Heb je een update voor ING klaar staan? Ik moest hem even updaten voordat ik het kon vinden. ING App --> Service --> App Instellingen --> Google Pay. Dan zie je wellicht je smartphone-actieve GPay kaarten al staan met een grijs horloge icoontje. Dat even aanklikken en dan smartwatch kiezen. Schrijf nummer + datum + CVC code op.

Ga naar je smartwatch --> Google Wallet --> Add. Kijk op je telefoon en voer de codes in. Accepteer de EULA en kies voor ING app inloggen ter validatie. Even inloggen, pruttelen en klaar.
Hoi, dit werkt bij niet. Dit komt omdat ik mijn betaalpas wil toevoegen. Die heeft een kaartnummer van 4 cijfers (laatste 4 zichtbaar?). Bij aanmelden worden er geen 4 geaccepteerd, maar
Minimaal 6.

Spreek jij uit ervaring maar dan met koppelen creditcard? (Welke een cvc heeft)?

Anyway ik zoek een oplossing om mijn betaalpas te koppelen
Deze stappen moeten werken.

1. Update je ING app en wallet app op beide je smartphone en je smartwatch.

2. Open je ING app op je telefoon, kies service, App instellingen, Google pay.

3. Kies daar je kaart en kies daarna je horloge. Je kunt dan een nieuw uniek nummer en cvc code te zien. Schrijf dit ergens op. Sluit de ING app.

4. Open de wallet app op je horloge. Kies toevoegen., hij wijst je naar telefoon waar nu de wallet app open is.

5. Vul de eerder genoteerde kaart gegevens in (uniek nieuw nummer) en kies toevoegen. Hij zal je vragen te valideren met je ING app of bank bellen. Kies App, kies volgende. Je ING app opent automatisch, autoriseer het toevoegen.

Done?
Vanmiddag nog contact gehad in de app van ING wanneer ze Google Pay gingen ondersteunen op Galaxy Watches en daar kon ze nog niks over zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.