IDC verwacht dat smartphoneverkoop in 2024 toeneemt door AI-functies

IDC verwacht dat het aantal verkochte smartphones dit jaar wereldwijd met 5,8 procent toeneemt. Daarmee stelt het onderzoeksbureau zijn eerdere voorspelling van 4 procent groei in 2024 bij. De groeistijging zou voortkomen uit de toevoeging van nieuwe AI-functies in smartphones.

Het onderzoeksbureau voorspelt dat er in 2024 wereldwijd 1,23 miljard smartphones verkocht zullen worden; een stijging van 5,8 procent vergeleken met 2023. In een eerdere prognose verwachtte IDC een stijging van 4 procent, naar 1,21 miljard verkochte exemplaren. De grootste toename zou in het aantal verkochte Android-toestellen zitten, met een groei van 7,1 procent. Bij iPhones gaat het om een verwachte stijging van 0,8 procent. Dit verschil zou onder meer veroorzaakt worden doordat Apple toenemende concurrentie ondervindt in China.

IDC heeft zijn verwachting naar boven bijgesteld omdat de groei in de eerste helft van dit jaar sterker was dan verwacht. Volgens het onderzoeksbureau spoort de komst van nieuwe AI-functies naar toestellen meer consumenten aan om een nieuwe smartphone te kopen. IDC voorspelt dat smartphones met AI-functies tegen het einde van 2024 goed zijn voor 18 procent van de smartphonemarkt.

Onder andere Google en Samsung introduceerden dit jaar al diverse AI-functies in hun smartphones. Ook Apple heeft een reeks AI-functies aangekondigd, die in de komende iPhone 16 worden verwacht. IDC voorspelt dat de vraag naar iOS-toestellen hierdoor in 2025 met 4 procent toeneemt. Apple Intelligence wordt vanwege de Digital Markets Act dit jaar mogelijk nog niet uitgebracht in de Europese Unie. Apple kondigt de iPhone 16-serie hoogstwaarschijnlijk aan op maandag 9 september. Het bedrijf heeft eerder deze week de datum van zijn volgende aankondigingsevenement bekendgemaakt.

Apple Intelligence
Apple Intelligence. Bron: Apple

Door Sabine Schults

Redacteur

28-08-2024 • 08:49

115

Reacties (115)

115
115
43
1
0
63
Wijzig sortering
Volgens het onderzoeksbureau spoort de komst van nieuwe AI-functies naar toestellen meer consumenten aan om een nieuwe smartphone te kopen.
Ik ben ontzettend benieuwd waar ze dat vandaan halen. Ik word vaak gevraagd door familie, vrienden, maar ook collega's, om advies over nieuwe smartphones.
Niemand, maar dan ook echt niemand, heeft mij het afgelopen jaar verteld dat AI functies een wens zijn voor een nieuwe telefoon. Al mijn technische vrienden en collega's mijden dat soort functies juist als de pest.
Dit kan ik inderdaad volledig beamen, ik zou haast zeggen dat mensen in mijn directe omgeving, waaronder ik zelf ook, juist steeds meer op zoek gaan naar simpele smartphones, of zelfs een dumbphone. Ik begin, en merk, dat er steeds meer afkeer is naar al die nieuwe snufjes. Doe mij maar een telefoon met Whatsapp ondersteuning, of nog liever Signal.
Nieuwe snufjes zijn op zich prima alleen worden die standaard stuk voor stuk misbruikt voor datavergaring zodat je als betalende consument verkocht wordt aan derde partijen. Nieuwe functies die LOKAAL op het toestel draaien kan interessant zijn, veel dingen in de "cloud" zijn doorgaans niet in het belang van de gebruiker. En dat geeft inderdaad weerstand.
Apple wilt vaak functies lokaal gebruiken, maar juist bij AI wat in dit artikel genoemd wordt, zal dat bij iPhones niet beschikbaar zijn in de EU toch? Of heb ik wat nieuws gemist tijdens de vakantie?
Niet vanaf launch datum tenminste. Maar IDC heeft het dan ook over wereldwijde verkopen...
Ai van apple krijgt 3 tiers
Lokaal op device
Lokaal in hun ai cloud
Externe service opt in

Nog niet in EU omdat met wetgevingen die ook per land kunnen verschillen je als software dus flink aan de bak moet voor lokalisering voor de EU uitrol
Dan is dat toch juist in lijn met wat het IDC zegt? Als je nu iemand een high-end telefoon adviseert, dan krijg je de AI functies er immers bij (of komen ze later wel middels een update). Of je dat nu wilt of niet (helaas). Voor sommige mensen is het een vereiste, want "wat Pietje deed met het omcircelen en er vervolgens op zoeken, dat wil ik ook!". Er wordt daardoor ook wel een beetje onbewust voor gezorgd dat iemand anders dergelijke functies wel/ook op de telefoon wilt hebben.

Het afgelopen jaar was "AI op de telefoon" ook nog niet echt een ding, dat is het tegenwoordig wel, nu daar functies voor ontwikkeld zijn. Men ziet dus dat toestellen die nu wel AI functies hebben, dat die vervolgens beter verkopen voor een klein percentage. Ik vraag mij dan dus wel af, of deze groei van 5% slaat op de algemene smartphone verkopen, of op de verkoop van smartphones met AI functies. Dat laatste is natuurlijk specifieker en dus een kleinere groep, dan is 5% groei natuurlijk sneller behaald, maar ook minder toestellen in totaal verkocht tov smartphone verkopen in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 augustus 2024 09:20]

Het artikel geeft in elk geval aan dat het 'door AI-functies' komt dat mensen meer telefoons gaan kopen. Dus niet dat het er per ongeluk bij zit, maar dat dat de reden is.

In het artikel staat dat het eerst 4% was, en nu is opgeschroefd naar 5,8% door AI-functies. (dus 1,8% er bovenop)

Nou moet ik zeggen dat ik je goede voorbeeld van 'Pietje kan wat omcirkelen, en dat wil ik ook', niet in m'n hoofd had zitten, maar dat zal vast ook meespelen. Maar zou dat echt zo'n spurt nemen? Een totaal van 1,8% meer omdat er wat gimmicks in zitten?
Zoals het artikel ook aangeeft gaat het hier om de 'dure modellen' die de functies als eerste zullen krijgen (wat niet geheel verassend is natuurlijk). Ik vind zelf die 1,8% meer voor alleen wat AI-functies wel heel erg veel klinken.

We gaan het beleven denk ik dan maar :)
Ik zit er persoonlijk in elk geval niet op te wachten en zal er zeker geen ander toestel voor kopen. Sterker nog. Ik ga de mijne volgend jaar vervangen, en ik ga gewoon een model van vorig jaar bestellen. (waarschijnlijk een iPhone 15)
Ja ik ook, klinkt als de zoveelste hype term dat AI.

De meeste mensen willen met dat ding bellen (en als ik in de stad loop blijkbaar het liefste videobellen, buiten, op de speaker). Eindeloos door de tiktok, facebook, instagram etc. scrollen en berichtjes sturen en soms een foto maken. Allemaal zaken die je met je EI (Eigen intelligentie) ipv AI kunt doen.
Als calculator waar je met kladjes er uitkomsten uit rollen.

Ook zo op de ipad.

Op mac is code generatie of wiki fata verzamel ook wel handig.
Logo genereren
Code genereren
Text verbeteren voor website content
Ja precies zo werkt het, als het onderzoeks bureau het vind dan krijg je berichten zoals deze op websites, AD neemt berichten van tweakers over dus leest je oma en je moeder het, natuurlijk wil iedereen niet onderdoen voor anderen dus ja, jij binnenkort willen ze allemaal AI op hun telefoon. Waarvoor je het wil gebruiken..? dat maakt niet uit, ze willen het gewoon er op hebben en het moet vast wel heel handig zijn anders hadden ze er niet over gelezen.
Inderdaad. Hoewel ik een technische achtergrond heb en de hele opkomst van de computer heb meegemaakt, interesseren mij de meeste nieuwe functies niet.
Mijn 4 jaar oude telefoon krijgt al ruim een jaar geen updates meer. Ik heb naar een vervanger gezocht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn huidige toestel, een oerdegelijke Huawei, de beste optie is. Misschien zet ik er een nieuwe accu in.
Mijn toestel heeft (grotendeels) open source Android 10. Ik heb hier ook oude toestellen met nieuwere versies (Lineage OS). Ik merk het verschil niet tussen 13 en 10. Een toestelupgrade is meestal niet meer dan een financiële downgrade😁
Ja, kan makkelijk dat dit de manier is om investeringen los te krijgen; stellen dat de verkopen beter worden....
En wie kan/wil het ontkennen? Hype bestaat - dus effect wordt verwacht. En het idee is toch juist dat de AI in de cloud draait? Dan heb je toch geen nieuw client-device nodig?
Waarom al die moeite om een beperkte AI op het 'kleinste' device te draaien? - wat altijd connected wil/kan zijn omdat dit de hoofdfunctie van dat device is....
Aan die andere kant, mijn xs voldoet nog prima en ik zag geen enkele reden om een nieuwere Iphone te nemen. Nu met de AI-functies geeft me wel meer reden om weer eens te upgraden. Maar ik ga dan ook niet voor de 16, maar wacht op de 17 denk ik.
Gezien EU apple AI tegenhoud
Zal het geen vaart lopen.
Al mijn apple spul is 2018 iphone iPad pro , mac mini.

Voor mij is apple AI meest features voor Mac. Dus M4 Mac mini of Macbook air.
Gezien de AI uitrol EU extra vertraagd is geen haast.
Heb nu dus die iphone iPad pro Mac mini
Dus goede feature step up vele gens ga op vooruit plus AI
Iphone iPad Air Mac mini misschien MacBook air op lange termijn verspreid over 2024 eind , 2025 begin en eind
Ik zat ook te kijken of ik wilde upgraden van mijn Pixel 7 Pro naar de 9 serie en ik zie simpelweg geen reden om dit te doen. Bovendien krijg je de premium AI functies maar 1 jaar, dus daarna moet je maandelijks gaan betalen. Dat was niet iets wat ik van plan was om te doen.
Ik zou inderdaad eerder juist nu een nieuwe telefoon kopen om te zorgen dat mijn telefoon nog even mee kan en voorlopig niet volledig door AI wordt overgenomen. We weten immers allemaal waar dit heen zou kunnen gaan. Binnenkort ‘voelt’ je telefoon aan de manier waarop je klikt dat je je een beetje minder voelt en brengt automatisch je beste vriend. Sommige mensen zouden dat prettig vinden, bij anderen gaan alle alarmbellen af.
Niemand, maar dan ook echt niemand, heeft mij het afgelopen jaar verteld dat AI functies een wens zijn voor een nieuwe telefoon.
“If I had asked my customers what they wanted they would have said a faster horse.” - Henry Ford

Persoonlijk denk ik zeker voordeel te kunnen hebben bij sommige AI functies dus zal ik mijn iPhone zeker niet eerder inwisselen dan dat toestellen met die functionaliteit hier verkocht gaan worden. Als het wel een 'game changer' wordt wil ik niet jaren aan een toestel vastzitten die het 'net niet' kan...
offtopic:
(( Henry Ford heeft dat nooit gezegd. Onthoud dat hij nog de auto, nog de lopende band, nog verwisselbare componenten heeft 'uitgevonden'. Hij heeft het "slechts" goed samengevoegd om auto's te kunnen massaproduceren, ze daarmee goedkoper kon maken en ze daarmee aan het grote publiek te kunnen slijten. ))
https://hbr.org/2011/08/henry-ford-never-said-the-fast

Doet mij denken aan andere quote:
"The problem with quotes on the internet is that you can't always be sure of their authenticity" - Abraham Lincoln ;)


Maar goed. Dat terzijde. Stel dat de quote wel bij iemand paste:

Gemechaniseerde transport heeft een aantal zeer concrete voordelen. (een biologisch transportmiddel heeft voedsel nodig, moet slapen en uitrusten, slijt relatief hard, heeft een beperkt vermogen, heeft zaken als emoties en gevoel en kun je moeilijker componenten van vervangen :) .)

De praktische functies die AI-zaken op dit moment toevoegen vereisen absoluut geen integratie in een besturingssysteem. We kunnen onze foto's al bewerken op basis van een beschrijving. We kunnen al vragen aan een computer stellen zodat we niet zelf een zoekmachine hoeven te gebruiken, enzovoorts.

Uiteraard zullen zaken die we onder de paraplu-term AI gooien uitgediept worden en er zullen vast wel leuke/goede/handige dingen bij komen. Maar echt 'game changers' voor dagelijks gebruik die niet in een losse app/webdienst gestopt kunnen worden verwacht ik echt niet.

Mijn verwachting is, is dat wanneer Apple straks met haar AI-spullen op de proppen komt dat ze dan met heel veel bombarie wat niche-dingetjes laten zien, die vooral 'geinig' zijn, maar niet veel meer zullen doen dan we nu al kunnen via andere mechanismen. Dus meer een soort gimmicks die voor een paar mensen echt wat toevoegen en de rest van de wereld prima zonder zal kunnen. (Uiteraard zullen alle tech-sites/review-sites/mainstreammedia het als de uitvinden van de eeuw gaan noemen, want Apple.)
Mijn verwachting is, is dat wanneer Apple straks met haar AI-spullen op de proppen komt dat ze dan met heel veel bombarie wat niche-dingetjes laten zien, die vooral 'geinig' zijn,
Je volgt kennelijk het Apple nieuws niet heel erg, maar afgelopen juni hebben ze een heel behoorlijke demo van "Apple Intelligence" gegeven wat naar mijn mening wel serieuzer was ingestoken dan 'geinige' gimmicks.
AI functionaliteit die door het hele OS beschikbaar is en ook gebruik kan maken van data uit de diverse apps zonder dat de privacy volledig door het toilet gespoeld wordt is voor zover ik weet nog niet eerder op de markt gezet en heeft meer potentieel dan 'losse' AI flodders die nu te pas en te onpas overal ingebouwd worden.
maar niet veel meer zullen doen dan we nu al kunnen via andere mechanismen.
Ja, op je paard kom je ook van A naar B...
Ja, op je paard kom je ook van A naar B...
Klopt. Maar ik wil Apple z'n AI niet vergelijken met een verouderde technologie (zoals een paard voor transport), dus die analogie is een beetje een vreemde sneer naar Apple in mijn ogen. Maar goed. Dat terzijde.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat als Apple met functies komt die we al hebben, door bijvoorbeeld via een derdeparij-app, dat het dan dus functioneel allemaal weinig toevoegt voor wat er al is en dat het dan dus, naar mijn verwachting, niet zal zorgen tot heel veel extra verkopen (zoals het artikel aangeeft).

De functies die ik voorbij heb zien komen zijn technisch gezien natuurlijk mooi, misschien zelfs fantastisch. Maar functioneel vooral gimmicks en handigheidjes waarvan we maar moeten afwachten hoe goed ze in de praktijk zullen werken. Uiteraard zullen er een aantal mensen zijn die er prima gebruik van kunnen maken omdat het precies binnen hun gebruikseisen valt.

Siri werd ook jaren geleden neergezet als het een fantastische persoonlijke assistent. In de praktijk is Siri toch vooral 'meh'. Als we naar de presentaties van Siri kijken van toen was het helemaal top en stoer enzovoorts... De spraakherkenning werkt prima, maar waar het echt om gaat stelt het allemaal weinig voor. Allemaal net niet.
Als we naar de presentaties van Siri kijken van toen was het helemaal top en stoer enzovoorts... De spraakherkenning werkt prima, maar waar het echt om gaat stelt het allemaal weinig voor. Allemaal net niet.
Ik gebruik Siri regelmatig voor dingen als navigatie, of even handsfree een alarm of reminder zetten of gewoon omdat het sneller is om een instelling te vragen dan te zoeken in het instellingen scherm ;)
Geen idee wat je verwachting is en zonder dat je dat kenbaar maakt kan ik ook niet plaatsen waarom je het allemaal 'net niet' vindt. Als je verwacht dat Siri je afwas doet is het inderdaad een waardeloos concept...
AI wordt nu zeer sterk gemarketeerd . Het zit nu onder vergrootglas.

Als app dat zeer had kunnen gebruiken werd dat voor die hype gewoon geïmplementeerd en moest de cpu dat gewoon doen .
Als game neural net AI nodig had en andere methoden niet voldeden werd dat ook geïmplementeerd. Tot mate wat toendertijd main stream cpu aankonden .

Het verschil is nu dat gkaarten
Npu kan inzetten en prof software al AI features toepassen zij het dat voor zware cuda dus nv g-kaart dat kan afhandelen
Nou, ik heb 2018 XS max
En ja A18 pro soc met voldoende krachtige iNPU en wat extra ram
Zit ik wel op te wachten.
Omdat bepaalde ai features ik wel
Goed kan gebruiken.
Gezien mijn mac mini x86 wacht ik ook op M4.
XSmax naar 16 is flinke stap met AI daar boven op. Mijn ipad pro ook van 2018 .
Dit jaar 1 van die 2de volgendjaar
Ik ben ontzettend benieuwd waar ze dat vandaan halen.
Aan ChatGPT gevraagd, vermoedelijk.
Dat kan natuurlijk ook aan jou bubbel liggen.

Bij veel jeugdige gebruikers spelen zaken als filters op foto's en video's wel mee in de overweging om een smartphone te kopen. Ook zeker niet bij alle jonge gebruikers, en niet iedereen zal het specifiek als een AI wens benoemen maar als een wens voor goede filters (die AI toevallig mogelijk maakt op de achtergrond).

In andere landen slaat AI ook wat beter aan. Nederland is altijd al een land geweest waar we iets minder gevoelig voor smartphone trends zijn in vergelijking met andere rijke landen. In armere landen zijn mensen soms juist weer veeleisender aan smartphones omdat genoeg gezinnen geen desktop/laptop hebben en alles met de smartphone doen, dan kan een LLM daar ook meer voordeel bieden dan voor de gemiddelde Nederlander die vooral op een laptop of tablet zijn epistels typt.

Ik zie de vraag naar AI ook niet zo sterk om mij heen. Al hoor ik soms wel wat waardering voor AI functies, zoals het sorteren van foto's op basis van wie/wat op de foto staat. Maar ik twijfel er niet aan dat er wel een vraag is die ten minste een deel van de groei verklaard.
Bij veel jeugdige gebruikers spelen zaken als filters op foto's en video's wel mee in de overweging om een smartphone te kopen.
rijmt niet met:
"Although GenAI smartphones are relatively new in the market, premium flagships will continue to adopt GenAI features to help separate them from the pack,
Uiteraard zullen er mensen zijn die een toestel kopen vanwege wat gimmicks. Het probleem is alleen, dat ze het nu ook al kunnen alleen zonder een 'premium flagship' te hoeven te hebben. De apps/webdiensten doen het al. Dus waarom zou je dan een vermogen uitgeven aan iets dat je functioneel al hebt?
Ik kan me ook écht niet voorstellen dat je een nieuwe telefoon koopt vanwege de AI mogelijkheden.

Maar aan de andere kant, 5% van de markt verspreid over de wereld zijn misschien ook niet veel mensen hier in de buurt.
Leuke anekdote van jou, maar het onderzoeksbureau haalt deze informatie uit enquêtes.
Ik heb echt nog geen enkele AI functie voorbij zien komen (voor mobiele telefoons) waar ik van onder de indruk was, of waarvan ik echt het gevoel had dat ik het wilde gebruiken..

Het hele AI (en zeker voor telefoons) verhaal is veel te vaak een oplossing voor een probleem wat helemaal niet bestaat..
AI lijkt een bubbel,. Maar dat is het niet. Het is gewoon een tool. Je kan er straks een eigen App of website mee maken, je foto's mee aanpassen, complexe berekeningen voor je laten doen. Dit kan nu al, maar nog niet echt gebruikersvriendelijk. Apps zoals we die nu kennen worden overbodig, zeg maar doei tegen spottify, photoshop etc. Wat van belang is de achterliggende diensten waar AI gebruik van kan maken. De telefoons zullen catalisator zijn van deze AI. Of je er op zit te wachten, geen idee, maar het gaat er komen, ze gaan het proberen.
Nu nog gratis, maar over 5 jaar vraag ik me af hoe dat gaat. Die cloud versie blijft echt niet gratis. En de lokale versie zal niet krachtig genoeg zijn.
Daarom krijgen systemen nu al AI co-processoren.
Een groot deel van de vraagstelling/opdracht kan dan al offline verwerkt worden.
Indien de vraag/opdracht niet lokaal verwerkt kan worden, kan deze worden zeer specifiek worden doorgezet naar de cloud. (Waarschijnlijk efficiënter dan dat nu gebeurd omdat de lokale AI alleen dat op vraagt wat deze nodig heeft)
Een hybride AI gaat dus veel uitkomst bieden.

Uiteraard zullen er altijd premium functies zijn waarvoor betaald moet gaan worden, maar een ontzettend groot gedeelte zal “gratis” blijven….
Nou ja, we zullen betalen met onze data, omdat deze grote AI machines moeten leren van de massa, kunnen ze niet zonder deze zoekopdrachten.

Veelal zal het erop neer komen dat specifieke zakelijke functies betaald gaan worden, en dat consumenten een groot gedeelte gratis kunnen blijven gebruiken.

Wel vermoed ik dat bedrijven zoals Adobe, voor Photoshop de AI op zo’n manier weten in te zetten dat algemene AI tools waarschijnlijk minder goed het model weten in te zetten voor fotobewerking.
Een taalmodel kan door veel verschillende diensten worden ingezet, maar uiteindelijk gaat het er om dat een tool de juiste input weet geven voor een output waar de eindgebruiker iets aan heeft.
Deze input kan ook een GUI zijn die alle functies simpel en toegankelijk maakt voor deze eindgebruikers.
Hoe bedoel je AI co-processoren? Wat maakt een co-processor specifiek voor AI?
Er worden tegenwoordig npu' s in laptops en telefoons opgenomen.

Wikipedia: Wikipedia: AI accelerator.
Op een gegeven moment is onze data niks meer waard. Kijk bv naar google photo's. Daar heeft google veel van geleerd. Was het leren zo goed als voorbij limiteren ze de data.

Dat zal met AI ook gebeuren. En hoe krachtig die co processors zijn is natuurlijk maar de vraag. Waarschijnlijk goed genoeg voor heel specifieke taken.

Ik kan de uitzending van ik dacht nieuwsuur over AI niet meer vinden. Maar waar er super veel mensen op de achtergrond nog bezig waren met het leren/censueren van AI.
Hoeveel % van de bevolking heeft en hoeft geen website, bewerkt nooit foto's en heeft hun laatste 'berekening' op de middelbare school gedaan? 60? 80? 90%?

Dat het een tool is, zeker, maar ook tools kunnen hypes zijn, of gehypt worden, want mensen zijn makkelijk te overtuigen dat een tool handig is. Dat wil niet zeggen dat ze die handigheid nodig hebben of (gaan) gebruiken.

Volgens mij is AI een hype, de honderden miljarden die geïnvesteerd werden/worden gaan ze nooit terugverdienen want voor het overgrote deel van de mensen is het niet meer dan een gadget.

voor de duidelijkheid: AI's in deze context zijn LLMs/generative AI's.
Ze gebruiken het nog niet omdat het nu nog onhandig werkt. Maar stel je voor een telefoon zonder apps, alleen een AI aanbieder die alles voor je doet wat je vraagt.

Reken maar dat iedereen dat gaat gebruiken en AI is helaas geen hype. Je bent er gewoon nog onbekend mee.
Je zegt dat het geen bubbel is, noemt het een tool om vervolgens diverse zaken op te noemen waarin "AI" wel degelijk overhyped wordt en waar je zelf aangeeft dat het nog eigenlijk niet zo ver is. Sommige van je voorbeelden is het scenario wat je schetst echt nog heel ver weg.
Daarnaast is je hele taalgebruik over dit onderwerp ook van het niveau wat ik associeer met de hype rondom AI.

Dat het een tool kan zijn ben ik met je eens, maar dan wel een paar stapjes terug van wat je nu schetst.
Wat is het doel van het herhalen van wat ik zeg, zonder iets toe te voegen. Ik kan hier niets mee, sorry
Als jij denkt dat ik herhaal wat jij hebt gezegd dan heb je of mijn reactie niet echt gelezen of heb je wat anders neergetikt dan je zelf denkt.
Jij begrijpt duidelijk niet wat ik heb geschreven. Blijkt niet uit je reactie. Het lijkt er ook op dat je geen of weinig ervaring hebt met dit onderwerp.
Wat een heerlijk typische reactie. Ik werk dagelijks met LLMs en ben er ook regelmatig mee aan het experimenteren om te zien wat de mogelijkheden zijn. Daarom denk ik ook stellig te kunnen zeggen dat jij de potentie van LLMs en andere generativeAI nog steeds aan het overhypen bent.
"Je bent er dagelijks mee bezig"
Ik lees dat als je hebt wat prompts ingetypt en dat was het.
De jongens spielerij die ook wat llm hebben gedownload, maar eigenlijk niet weten wat ze ermee moeten.
Chef, projecteer je eigen kennen en kunnen niet op anderen. Er is daadwerkelijk nog niks aan jouw reacties waaruit blijkt dat je daadwerkelijk weet waar je het over hebt.

Eerst over hype je de boel, vervolgens ipv je reactie toe te lichten en te onderbouwen als je daarop wordt gewezen wordt je boos.

En dan weet ik niet waar ik het over heb....

[Reactie gewijzigd door Creesch op 29 augustus 2024 14:55]

Uit je reactie blijkt dat arrogantie je niet ongewoon is.
Zoals ik al dacht, spelen met AI is prima, maar ga dan niet uit de hoogte doen of je alle wijsheid in pacht hebt.
Je staat totaal niet open voor ideeën, maar dat kan ook zijn door gebrek aan kennis.
Zoals ik al dacht, spelen met AI is prima, maar ga dan niet uit de hoogte doen of je alle wijsheid in pacht hebt.
Volgens mij is hier het welbekende spreekwoord waar een pot en ketel in voorkomen prima van op toepassing. Ik zal het verder hier bij laten.
Lijkt mij ook beter zo
zeg maar doei tegen spottify
Los van dat je Spotify verkeerd spelt.
Waar slaat deze opmerking op? Door AI wil ik ineens niet meer naar muziek luisteren?

Telefoons zijn nu al totaal niet meer innovatief. Daar gaat AI geen reet aan veranderen. Mijn telefoon van 7 jaar oud kan exact hetzelfde als de nieuwste. Hij heeft alleen 1 camera ipv 5, maar die ene gebruik ik al nauwelijks.
Waar slaat deze opmerking op? Door AI wil ik ineens niet meer naar muziek luisteren?
Hij bedoelt waarschijnlijk AI muziek tools als Suno of Udio die je kan gebruiken om eindeloos zielloze liftmuziek te genereren die aan de door jou gegeven beschrijving voldoet.
Lees even wat ik zeg. De App Spotify wordt overbodig, AI speelt het voor je af, geen App meer nodig. Dat betekent niet dat het gratis is, de dienst zelf moet je gewoon betalen.
Telefoons zijn nu al totaal niet meer innovatief. Daar gaat AI geen reet aan veranderen. Mijn telefoon van 7 jaar oud kan exact hetzelfde als de nieuwste. Hij heeft alleen 1 camera ipv 5, maar die ene gebruik ik al nauwelijks.
Wel als AI al die apps overbodig maakt en dat is mijn voorspelling.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 28 augustus 2024 17:28]

Alsof de app nu het unieke is van Spotify? Ik wil gewoon muziek afspelen, that’s it. Wat gaat die AI dan volgens jou doen? Op het start knopje drukken?
Wat voegt het toe? Ik denk dat er wel interesse is in lokaal dingen berekenen op kosten van de gebruiker. Daar lijkt het iig om te draaien. De gebruikers moeten gaan bijdragen in ruil voor een prompt en Apple en Google gaan dat normaal maken.
Als je de berichten leest over de exploderende kosten voor datacenters van Google/etc door AI, dan lijkt toch echt een hoop van deze berekeningen remote te gebeuren.
Het is waarschijnlijk niet of het een of het ander maar allebei, onder druk van concurrentie. Wie kan er de meeste data centraliseren? Let maar op. straks krijgen we een AI-engine in de GUI zodat je niet meer kan zien waar je stroom naar toe gaat omdat het ook je grafische interface rendert.
Als je de berichten leest over de exploderende kosten voor datacenters van Google/etc door AI, dan lijkt toch echt een hoop van deze berekeningen remote te gebeuren.
De bulk van het AI rekenwerk zit in het opbouwen van de modellen. Er moeten petabytes aan tekst, afbeeldingen etc verwerkt worden om een model te trainen. Dat is in principe eenmalig maar ontwikkelen van steeds nieuwere, betere modellen blijft wel doorgaan.
Het daadwerkelijk uitvoeren van een prompt op een model is relatief daar aan licht werk wat zelfs lokaal op een telefoon kan draaien (met iets minder accurate resultaten).
Ik geloof wel dat veel mensen het graag gaan gebruiken als 'personal assistant'. Siri/Alexa/Cortana waren al best populair en 'AI' zal beter kunnen begrijpen wat men bedoeld en er persoonlijker op reageren. Uiteraard met een aantrekkelijke stem, want de echte behoefte is gezelschap. Mensen zullen het gebruiken tegen eenzaamheid. En vervolgens worden ze er nog eenzamer door.
Ik vind het soms ook leuke techniek, maar ik ben me altijd druk aan het afvragen welk doel ik ervoor kan hebben. Tot nu toe vind ik dat niet heel snel.
AI functies zijn er natuurlijk al jarenlang, maar alsnog bljven die "digitale assistenten" erg dom en leveren meestal de verkeerde antwoorden, tsja dan worden mensen sceptisch. Het is wel handig om een timer voor je gekookte ei te zetten.
Nou, ik ben echt wel onder de indruk van circle to search. Hoe obscuur het object dat je fotografeert ook is, circle to search weet het te vinden. Zelfs het exacte type bewegingssensor dat ik al jaren in mijn plafond heb zitten (en die nu vervangen moet worden). Ik vind dat echt wel indrukwekkend.

Edit, on topic: en nu weten we dus waarom fabrikanten zo de nadruk op A.I. leggen in hun presentaties. Volgens deze data verkoopt het wel degelijk meer telefoons...

[Reactie gewijzigd door Theratron op 28 augustus 2024 10:08]

Ik vind circle to search ook fantastisch maar daar heeft je telefoon zelf geen AI capaciteit voor nodig toch
Nee, dat werkt online via Google idd. Maar niet iedere telefoon heeft het. Het zit in ieder geval op de Samsung Galaxy S24 Ultra en Tab S9 (en het staat vanzelfsprekend op de Pixels), maar of je het ook zelf op een ander apparaat kan zetten weet ik niet eigenlijk.
recentelijk heeft samsung in ieder geval ook cirlce to search aangekondigd/uitgebracht voor een aantal oudere modellen
Yes. Maar wat ik meer bedoelde te zeggen is dat ze onder andere 'circle to search' en dingen als 'magic eraser' zwaar benoemen tijdens de presentatie van nieuwe toestellen, en ik denk dat het artikel hierboven impliceert dat dat toch de reden is dat mensen een nieuwe telefoon kopen.
Of het nou alleen een (exclusieve) service is of een functie die op de toestellen zelf draait maakt denk ik niet echt uit : )
Volgens mij zit het op alle toestellen, in ieder Google Lens welke uiteindelijk door circle to search gebruikt wordt en daar kan je dus zelfs als zit Circle to search niet op een toestel, precies hetzelfde mee alleen moet je dan even eerst een screenshot maken en daarna in Lens de focus handmatig op het onderdeel wat je wilt zoeken zetten.
Ok! Maar dus wel via een omweg. Maar goed, de meeste mensen zullen toch reageren op de slimme marketing praat bij de presentatie denk ik. Het is nu A.I. en dat is gaaf en dat wil je hebben! : )
Ach ik gebruik mijn telefoon nog gewoon precies als 10 jaar geleden. Alleen de apps zijn soms verandert.
Het gaat tegenwoordig allemaal wat soepeler en sneller vanwege de krachtiger hardware en betere scherm technologie maar echt life changing is het niet meer- op betalen met Google Pay na.
Text uit een afbeelding halen en kopieëren (zoals je dat nu al op Samsung-telefoons standaard kan doen) vind ik wel een mooi voorbeeld van "AI". En er zijn prima meer dingen te bedenken die makkelijker te maken zijn, omdat "AI" simpelweg automatisering is.

Dus wat dat betreft zie ik het zeker wel gebeuren. Dingen kosten soms veel tijd als je ze zelf moet doen (zoals hierboven: lezen, overtypen, geen typo's maken) terwijl het met de introductie van zo'n "AI"-foefje 1 of 2 drukken op de afbeelding is.

Daar zou ik meer aan denken dan de standaard samenvattingsdemo, het maken van een eigen app (dat duurt sowieso nog wel even) of het chatbotje dat kan gaslighten als een malle :)
Als er iets is waarom ik geen nieuwe smartphone koop is het wel AI!

Geef mij maar een fatsoenlijke batterij.
[grapje]
Ik denk dat je onderschat hoeveel marketeers er in de wereld zijn ;) Die zullen er vast op kicken...
[/grapje]

Alle gekheid op een stokje. Ik geloof er om eerlijk te zijn ook niet zo veel van. AI (of in elk geval LLMs) zijn natuurlijk een hele leuke gimmick, en er zijn echt mooie/goede toepassingen voor, maar ik verwacht niet dat er veel mensen zullen zijn die veel geld gaan neerleggen voor iets dat ze nu (voor hun gevoel) ook al kunnen.

Ik zou het persoonlijk juist veel fijner vinden als mijn telefoon veel minder doet/kan dan hij nu doet, om zo inderdaad accutijd te sparen.

Als ik kijk naar mijn Apple Watch. Die haalde ongeveer 2 dagen toen hij nieuws was. Nu is hij 2,5 jaar oud en ben ik blij als ik 24 uur haal. Als ik nou kijk naar smartwatch van Garmin. De Venu 3 bijvoorbeeld. Die ontvangt ook push-berichten, werkt met Siri, kan ook het weer en wat fotootjes laten zien en heeft ook een vracht gezondheidssensoren. (voor meer dan dat gebruik ik de Apple Watch niet. Ik zou ook niet weten wat hij in praktische zin meer kan)
Die heeft een geadverteerde accuduur van 14 dagen in Smartwatch-modus (26 dagen als je de smart functies uit zet). Al zou het de helft van die 14 zijn in de praktijk.... Dan gaat het bij Apple toch echt ergens heel erg verkeerd wat mij betreft :|
Leuk het grapje, maar ik vrees dat jij daar wel gelijk ik gaat krijgen. Ik vrees namelijk dat zoveel nuttelose AI functionaliteit er aan zit te komen dat mensen overgehaald worden. Het misschien gebruiken maar zeker niet nodig hebben.

Kijk voor de grap het filmpje van tweakers met de AI widget over het weer.
Ik gebruik nu sinds gisteren Arc en bijvoorbeeld het samenvatten is nu al een verademing. Al pak je een artikel van Tweakers dan geeft hij ook een korte conclusie van de reacties.

Op mijn telefoon zou ik het wel handig vinden voor o.a. mailtjes die binnenkomen, vooral de wat langere om even een samenvatting te genereren, een draft op te stellen als antwoord etc. Of bijvoorbeeld beter zoeken in foto's, al moet ik zeggen dat dat nu al super accuraat is op mijn iPhone.

Accutijd vind ik zelf niet zo spannend, als ik hem intensief gebruik moet hij het een volledige dag volhouden, dat lukt prima. Als ik hem minder gebruik dan kan ik er 2 dagen mee doen, imo voldoende.
Ook met mijn AWU2, die houdt het ongeveer 3 dagen vol (zonder intensief sporten). Maar na een uurtje opladen zit die ook weer op 80%. Voor mij persoonlijk vind ik een Garmin ook niet mooi en handig, mijn heel huis draait op HomeKit en als ik mijn telefoon niet bij heb kan ik wel op mijn AWU mijn huis nog bedienen.
Ook met mijn AWU2, die houdt het ongeveer 3 dagen vol (zonder intensief sporten).
Dit is in de praktijk prima. Dat had mijn horloge ook in het begin. (ruim 2 dagen dus). Nu dus minder dan 24 uur. Ik hoop voor je dat hij dit vol houdt! :) - Misschien heb ik gewoon domme pech gehad.
Maar het blijft natuurlijk wel gek, dat een horloge van Garmin dat (voor mijn gebruik) exact hetzelfde kan, 14 dagen met een accuduur doet en m'n huidige horloge ruim 2 dagen (toen hij nieuw was). Het verschil is zo idioot groot.

Mijn huis is geautomatiseerd met Home Assistant en gebruik Siri/Homekit als spraakassistent. Dit gaat dus ook prima werken met een Garmin. Alleen zal ik dan niet de knopjes hebben op m'n horloge, maar die gebruik ik nu ook niet. Ik vind dat geen fijne manier van werken. (puur persoonlijk)

Ik stuur maar weinig e-mails. (als het er gemiddeld 2 per week zijn is het veel.) Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Je voorbeeld van Arc is inderdaad een mooie en precies waar ik op doel. Je kunt het nu al. Daar hoeft geen integratie in het OS voor te komen. Gewoon een app die toegang tot je mail heeft om de samenvatting/draft te maken en klaar.

Dan kan iemand die het wilt/nodig heeft het installeren, en degene die het niet nodig heeft, heeft geen last van nog meer instellingen/spul in het besturingssysteem. (ik ga er vanuit dat je het minimaal kunt uitzetten straks, al is dat natuurlijk niet gegarandeerd.)
In dat laatste heb je zeker gelijk. Alleen voor mij persoonlijk wil ik niet dat mijn data bij allemaal verschillende partijen komt te liggen van ontwikkelaars. De kans op een lek wordt daardoor alleen maar groter en dat betekend dat er data op straat komt te liggen. Nu is Apple natuurlijk niet heilig in mijn / ons geval, maar ik heb wel de keuze gemaakt dat ik mijn data meer vertrouw bij Apple dan bij iedere random AI ontwikkelaar. Ik stop bijvoorbeeld ook geen zakelijke of privé data in een random AI assistant zoals ChatGPT omdat ik vrijwel zeker weet dat die data gebruikt gaat worden.

Met Apple AI ga ik dan ook niet de optie gebruiken om ChatGPT te koppelen, gelukkig hebben we die keuze.
Dat is een heel valide redenatie.

Maar Apple kan toch ook gewoon een app maken? Ze hoeven het niet per se hard in het besturingssysteem te stoppen. Maak gewoon een API waarmee een 'AI-app' z'n ding kan doen per component.

Stel dat iemand het een fijner idee vindt dat het via Microsoft loopt (omdat ze daar toch al veel naartoe sturen) dan gebruiken ze het systeem van Microsoft. Of een willekeurige andere partij natuurlijk.

Op die manier kan iedereen z'n eigen duivel kiezen.

En voor degenen die het allemaal niets kan schelen wat er met diens data gebeurd, die doen gewoon een willekeurige of allemaal :).
Zeker mee eens, daar kunnen ze nog het een en ander leren, maar daar hebben we gelukkig de EU voor. Apple is een prachtig bedrijf met prachtige harde waren en software, maar ze moeten nog wel wat leren.
Ik ben over de jaren minder enthousiast over Apple geworden. Vroeger was het allemaal mooi minimalistisch en heel erg functiegeoriënteerd. Ze gooien de laatste jaren steeds meer spul in hun producten en diensten. Dat maakt het allemaal nodeloos complex en chaotisch.

Ik ben allang blij dat je in Spotlight bijna alles kunt uitzetten zodat je alleen maar op apps zoekt. (Helaas ook altijd in een woordenboek en ik krijg links naar Safari, App Store en Kaarten, waar ik niet om gevraagd heb en niet uit kan zetten.)

Waar ik wel erg blij mee ben is de App Bibliotheek. Ik heb nu dus één beginscherm met 2 apps en een paar web-snelkoppelingen in een mapje. (naast de 4 apps onderin). Gewoon kaal/schoon. Zeker nu met iOS 18 dat we eindelijk zelf de apps kunnen neerzetten waar we willen, is het een mooi gezicht.
Die smartphone makers kunnen dat makkelijk door OS optie met keuze performance of balanced od eco mode. Paneel stuk minder helder hdr minimaliseren en soc klok omlaag.
Maar dan ook minder performance zo ook 60hz ipv 120 schermaansturing
Dat is een optie natuurlijk, maar of dat in de praktijk veel zal uithalen weet ik niet. Dat zijn allemaal zaken die van belang zijn tijdens gebruik. Ik doel meer op al die achtergrondzaken die continu doorgaan. Indexering van foto's, categorisering van foto's, maken van albums, het op de achtergrond bijhouden van alles en nogwat.

Van mij hoeft het allemaal niet. Het is op zich geinig hoor. Maar als ik nou al die achtergrond-spullen uit kan zetten en daarmee de accuduur van m'n telefoon kan verdubbelen zou ik het wel weten :)

Ik gebruik zelf iOS en ben op zich best tevreden, maar er zijn zo veel dingen die je niet gewoon kunt uitzetten. En dat vind ik jammer.
Misschien kan AI wel je batterijduur verbeteren! O-)
Of juist verslechteren omdat er voor voorheen simpele acties nu een nodeloos complexe actie (met ditto stroomverbruik) uitgevoerd wordt.
Daar dient de efficiëntere en steeds krachtigere iNPU voor.
Voor mobiel zuinige AI
Op PC kan je met 4090 helemaal wild gaan met AI
Copilot exlusief alleen met iNPU.
Dus wil igpu of dgpu misbruiken
Heb AI toepassingen van derden.
Naast dat wat extra ram nodig hebt voor 2 a 4gb small language ai model
https://deepmind.google/d...entre-cooling-bill-by-40/

Dat gaat op lokaal niveau sowieso ook gebeuren en lijkt me geen grap. Waarom zou je het hele optimalisatieproces met de hand uitwerken (en dan ook nog eens per device) terwijl het ook geautomatiseerd kan worden?

Daarom vind ik dat het geen "AI" mag heten. Het is voor nu automatisering, niet intelligentie.
Mee eens met je eerste punt (krijg je korting als je geen AI wilt?).

Ik heb liever een kleinere telefoon.
Ik zou ook graag een kleinere telefoon willen. Het is helaas een niche, je komt uit bij zeer dure toestellen van Asus en Samsung.
Er is kennelijk te weinig vraag naar kleinere betaalbare toestellen. Ik vermoed dat de reden is dat veel mensen wereldwijd alles op hun telefoon doen, geen desktop of laptop hebben.
Je hebt al AI dus iNPU van paar tops voor die introductie features zoals face-id.
Iphones is dat 5Tops
A12.
Camera functies object herkenning focus en beeld genereren met meerdere sensors. Ik zie get nu meer als uitbreiding voor software features.
Meestal wordt bij innovaties het effect op de korte termijn overschat en op d lange termijn onderschat. Dus voor dit jaar heb je gelijk. Over twee jaar kunnen we niet meer zonder.

Ik heb net spreekuur gedaan met ai assistentie en dat scheelt me 25% aan tijd en de kwaliteit van het gesprek is beter omdat ik niet tegelijk hoef te typen. Misschien niet specifiek voor de smartphone hoewel ik die nu wel gebruikte.
Precies :)

Ik zit nu over totaal nieuwe systemen te leren op een manier waarbij ik domme vragen naar een ChatGPT-botje kan sturen om mezelf een weg door het leerproces te rubberducky'en.

Vooral de wat technischere dingen zijn sinds de mogelijkheid er is om complete handleidingen te indexeren plotseling veel simpeler geworden om mee te krijgen. Vroeger zat ik wekenlang te studeren voor wat ik nu binnen een paar dagen (of sneller) kan begrijpen. Met de nadruk op dat laatste: begrijpen.

Je kan alle documentatie lezen die er is, maar zolang het kwartje niet valt ben je eerst dagen tot wekenlang met modder aan het gooien om uit te vinden hoe iets nieuws werkt. Die hele fase kun je door deze tools enorm verkorten.
Neem je in de 25% tijdbesparing dan ook het nakijken van wat de AI allemaal heeft geregistreerd mee, of niet? En heb je ook al rekening gehouden met het effect op langere termijn mbt je eigen geheugen en automatiseren van schrijven met betrekking tot hoe veel vaker je wellicht moet teruggrijpen naar de notities? Dit laatste is al onderzocht als je we hebben over schrijven met pen en papier vs typen, AI zal dit effect alleen maar vergroten: https://www.scientificame...-for-memory-and-learning/
Ik lees het samen met de patiënt na. En waarom zou ik na moeten grijpen op notities? Alles staat er na het consult in. Schrijven doe ik al jaren niet meer ondanks een mooie vulpen verzameling. Handgeschreven zaken hebben geen plaats in de moderne geneeskunde
De meeste van die AI-functies draaien alsnog gewoon in de cloud, dus waarom zou je daar een verse smartphone voor moeten kopen?
Marketinggeneuzel. En als mensen er in trappen kopen ze een nieuwe telefoon en verdien je weer geld als fabrikant.

Jarenlang was er imho geen echte innovatie op smartphonegebied, het lijkt erop dat fabrikanten nu AI gebruiken om te zeggen: "kijk, nieuwe baanbrekende feature, koop nu!". Terwijl volgens mij het nu van AI op je telefoon vrij beperkt is.
Bij Apple mag Siri graag wat slimmer en dat zou lokaal moeten kunnen draaien wel vanaf iPhone 15 pro niveau hardware. Vermoedelijk daarmee ook straks de normale iPhone 16. We gaan het zien :Y)
Maar wat is het nut? Siri is vergeleken met Google Assistant echt mega beperkt en het enige waar ik persoonlijk die assistant voor gebruik is om een paar beperkte domoticazaken aan te sturen, en dat werkt nu ook al prima op mijn 4 jaar oude smartphone. Nut ontgaat me volledig.
Juist daar in een digitale assistent is toch een taalmodel mogelijk van grote waarde. Dan kun je complexere vragen stellen, met grotere nauwkeurigheid dicteren en gaan meertalige zaken ook juist verwerkt worden zoals Engelse device setup / navigatie combineren met Nederlandse straatnamen en Nederlandstalige of anderstalige inkomende berichten.
Niet alles dit jaar nog natuurlijk en al helemaal niet lokaal snap ik wel, maar hoe beperkt LLM technologie ook is ten opzichte van AGI, juist in dit soort meer gerichte use cases die veel draaien om taal is er echt nog wel flink wat te winnen hiermee.

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 28 augustus 2024 10:26]

Ik ben pas geïnteresseerd in een digitale assistent als ik er interessante filosofische discussies mee kan hebben zoals in Deus Ex.

Bioscoop kaartjes kopen kan ik ook gewoon in de Kinepolis app.
Small LM zijn lokaal waar je i-NPU voor gebruik, SLM
Het zwaardere werk wordt in de cloud gedaan met LLM
Met de lancering van de nieuwe Pixel 9 heb ik wat meer meegekregen over wat de 'AI'-functies inhouden op de nieuwe generatie telefoons. Tot nu heb ik echt geen enkele meerwaarde gezien om voor die reden een nieuwe telefoon te nemen. Hoofdoorzaak #1 voor een nieuwe telefoon is een betere batterijduur en camera.
Jij prikt daar dan succesvol door de marketing heen. Tegelijk nemen veel consumenten domweg een nieuwe telefoon in plaats van er op andere manier wat over mee te krijgen. En de local AI processing FOMO kan dan vast wel wat extra zieltjes over de streep trekken. Geloof ik ook wel, anders zouden die marketing afdelingen ook weinig waard zijn als ze dat met zo een hype nog niet lukt om meer te verkopen. Mensen willen dat heel hun digitale doen en laten net 'zo slim' wordt als ChatGPT.
Helaas helaas... daar komt de desillusie alweer aan, maar dan is toch die omzet al gedraaid, en AI in het algemeen krijgt zo uiteindelijk onterecht, maar even zo onvermijdelijk, in de komende jaren een steeds viezere smaak van loze beloftes...
Serieus ... je gaat een nieuwe gsm kopen voor een AI functie ? Ik vraag mij soms af wat deze bureaus nu bijbrengen ... Er is een groep mensen die en gsm koopt omdat er een nieuwe is van model X die (tegenwoordig marginaal) beter is, en dan heb je de groep die een telefoon bij hun abonnement neemt en om de x aantal jaar vervangt en dan de groep mensen die gewoon een gsm koopt als de oude echt te traag is en/of stuk is. Maar voor AI functies een gsm kopen ... geen idee wat die mensen daar genomen hadden, maar dit is toch de reinste onzin.
AI is een van de redenen waarom ik thuis Linux draai.
Ik denk liever zelf na.
Als windows zich ermee gaat bemoeien, bij mailtjes bijvoorbeeld, dan moet je dat telkens controleren.
Als dat ook bij mobieltjes gaat gebeuren...
AI is voor veel mensen, ik merk het op het werk al, een reden om zelf niet meer na te denken.
Ik denk eerder dat verkoop naar beneden gaat vanwege inflatie, dat men de hand op de knip houdt...
Ik zou een smartphone net vermijden als er een hoop AI buzzwords bij de marketing gebruikt worden.

Meerwaarde is momenteel ook echt nihiel voor huis- tuin en keukengebruik.
Kan die magische AI ook voor een nieuwe iPhone mini zorgen? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.