Snapchat krijgt ondersteuning voor iPads

Snapchat krijgt vanaf versie 13.4.0.41 native ondersteuning voor iPads. De app bestaat al sinds 2011 voor iOS, maar tot nu toe konden iPad-gebruikers enkel de iPhone-versie gebruiken met een grote zwarte rand rond de app.

De iPad-versie van Snapchat vult, in tegenstelling tot de iPhone-versie, het volledige scherm. De iPad-versie is echter nog steeds beperkt in functionaliteit. Zo werkt de app alleen in portretmodus en ontbreekt ondersteuning voor functies zoals Split View en Slide Over. Toch biedt deze update voordelen, zoals een verbeterd overzicht van contacten en de mogelijkheid om meldingen te ontvangen op de iPad.

Met deze stap onderscheidt Snapchat zich van concurrent Instagram, dat ondanks herhaaldelijke verzoeken van gebruikers nog steeds geen volwaardige iPad-app heeft uitgebracht. Instagram-gebruikers zijn daarom nog steeds aangewezen op de iPhone-versie in vergroot formaat of de webversie.

Door Andrei Stiru

Redacteur

27-08-2024 • 10:18

28

Reacties (28)

28
28
16
1
0
7
Wijzig sortering
Ik blijf dit een voorbeeld vinden hoe lui sommige ontwikkelaars zijn..
Er zijn zo veel voorbeelden te vinden van iPad apps die zoooo veel meer functionaliteit bieden door het grotere scherm en waar je als ontwikkelaar helemaal los kan gaan.
De meeste Android tablet apps zijn telefoons apps die geüpscaled worden zonder daar extra functionaliteit aan toe te voegen. Vroeger was het verschil tussen de Nu.nl app op de iPad en Android tablets heel groot en kon je op de iPad echt zien dat er meer moeite & liefde is gestoken in de applicatie.

Xcode is een prima programmeerplatform en zeker in combinatie met Swift is het steeds makkelijker om Apps te ontwikkelen voor verschillende platformen tegelijkertijd. Aangezien de Apps onderhuids voor iOS, iPadOS en TVOS praktisch hetzelfde zijn gaat het puur om UI en de aansturing hiervan.
Ik kijk hier bijvoorbeeld ook even KPN aan die als 1 van de grootste aanbieders van Nederland als ENIGE!!! nog steeds geen AppleTV app heeft. Ze hebben beloofd dat die eraan komt, maar ja dit kan KPN kennende nog maanden duren bijvoorbeeld...

Dus ontwikkelaars, wees niet zo lui en ontwikkel gewoon direct de UI's voor alle 3 de platformen!
Ah dit gaat over snapchat, niet over Instagram.

het gaat hier niet om luie ontwikkelaars denk ik, maar een bedrijf dat prioriteiten moet stellen. Al hebben ze 100 FTE "tot hun beschikking", dan kunnen die natuurlijk niet opeens voor 300 FTE arbeid verrichten. Ik neem aan dat ze in ieder geval een deel van de ontwikkelaars van Meta krijgen en een kleine eigen core groep hebben.

Daarnaast heb ik het gevoel dat Mark Zuckerberg een "hekel" heeft aan Apple.
-In 2015 hadden ze het probleem dat relatief veel van hun medewerkers iPhones gebruikte waardoor ontwikkeling voor Android wat achter de feiten aan liep (mijn interpretatie van het probleem).
-Meta heeft zijn medewerkers impliciet verboden iPhones te gebruiken in 2018.
-Apple heeft Meta speciale rechten rond iPhones ontnomen rond 2019.
-Ze zijn een tijd geleden geraakt door die privacy maatregel van Apple
-Zuckerberg voelde ze zich iets bedreigd door Vision Pro had ik het gevoel. Althans, hij had er ferme kritiek op terwijl de target audience volgens mij heel verschillend is.
-Recentelijk heeft Apple voor OpenAI gekozen ipv FB voor Generative AI. Dit was overigens ook voor Elon Musk een pijnlijke zaak.

Het kan dus ook zijn dat Meta gewoon liever wat afwachtend wil zijn dan dat ze bijdragen aan het groot maken van Apple platformen. Persoonlijk vind ik dat Meta veel te veel inbreuk maakt op mijn privact, dus blijf ik weg bij dit bedrijf.

[Reactie gewijzigd door klonic op 27 augustus 2024 13:52]

Tja, zelfs instagram doet het niet op iPad. En NPO mag ook wel wat moeite doen qua AppleTV, want je kunt daar helemaal niks mee.
Dit heeft niet zoveel te maken met luiheid zoals je aangeeft, maar simpelweg met bedrijfsvoering.

Als bijvoorbeeld 5% van je gebruikers op iPad de app gaat gebruiken, betekent dit dat je voor die 5% alle UI opnieuw moet bouwen. Zoals je zelf ook zegt, vinden gebruikers vaak het simpelweg mee-scalen van UI niet voldoende, maar willen ze ook echt gebruik laten maken van de extra ruimte en gebruikservaring die gebruikers op een iPad gewend zijn.

Dat is nogal een investering als bedrijf, voor die hypothetische 5% die je app op een iPad gebruikt. Niet alleen initieel, maar omdat je (in het geval van een iPad app) de ondersteuning voor iPad niet zomaar kunt weghalen als app ontwikkelaar, betekent dit dat onderhoud ook altijd blijft. Ondanks dat je iPad gebruiker percentage terugloopt bijvoorbeeld.

Dus ik denk dat het vooral te maken heeft met investering in development tijd om een aparte iPad UI te maken, zeker als deze native is (en geen cross-platform zoals Flutter / React Native). Blijkbaar is dat voor veel bedrijven het nu nog niet waard, te zien aan geen of gebrekkig support ervoor.
Bedrijfsmatig dan praat je echt over niche apps... Ik heb het meer over apps zoals:
  • Instagram
  • Snapchat
  • Whatsapp
Het valt me op dat sommige sociale media weinig prioriteit krijgt op de iPad, ondanks dat het een ontzettend populair apparaat is. En ondanks dat er voor andere doeleinden juist gigantisch veel apps ontwikkeld worden.

Om een ander voorbeeld te noemen is whatsapp, dat al meer dan een jaar in Beta is: nieuws: WABetaInfo ontdekt testversie WhatsApp voor iOS die compatibel is met...

Ik zat hier altijd met smart op te wachten. Al heb ik de hoop bijna opgegeven, al een jaar geen updates vanuit whatsapp. Terwijl het sowieso al een beetje raar is dat er nooit en iPad versie ontwikkeld is.

Ik gebruik nu Beeper. Dit werkt overigens behoorlijk goed. Beter dan alle andere opties. Maar het zou zo mooi zijn als het gewoon native werkt.

Het valt mij in het algemeen op dat er een behoorlijk aantal dingen niet vanzelfsprekend zijn bij een iPad, die ik voordat ik hem kocht wel als vanzelfsprekend had beschouwd. Ik begin soms een beetje achterdochtig te worden, dat het allemaal vanuit winstmaximalisatie voor apple is. Al zou Meta daar natuurlijk geen belang in hebben.

[Reactie gewijzigd door Emielio op 27 augustus 2024 12:16]

Zal wel met prioriteiten te maken hebben. WhatsApp is lang niet zo groot in de VS als hier. Slechts 40% gebruikt het daar tegen 90+% in de EU.
https://x.com/worldranking_/status/1720525674895519752
Want 90% van de EU is slechts 100.000 mensen? Sorry, maar besef je wel hoeveel mensen dat zijn? We hebben het over vele miljoenen. Dat is geen kleine markt. En ook in de VS gaat het nog eens om 100 miljoen en groeiende: nieuws: WhatsApp heeft 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de VS Wel minder dan hier, maar dan nog is het - de EU en de VS bij elkaar genomen - een gigantische markt.

En iPads verkopen hier in de EU ook als zoete broodjes.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 augustus 2024 11:28]

Nee dat zijn nog steeds veel mensen, maar Amerikanen ontwikkelen toch vooral voor zichzelf. Als het kan word het uitgerold naar de rest van de wereld. Dat zie je nu ook al met oa AI dingen waar ze Europa gewoon links laten liggen of pas veel later uitrollen vanwege extra regelgeving.
En iPads verkopen hier in de EU ook als zoete broodjes.
Echt? De verhouding mensen met/zonder tablet die ik ken is echt 1/10 denk ik, bovendien heeft bijna iedereen daarvan een goedkope android.... nu zit ik niet in een apple groep mensen, maar dan nog.

[Reactie gewijzigd door ImperatorTiber op 27 augustus 2024 15:09]

Als je sociale media niet zo populair is in een bepaald deel van de wereld, dan ga je toch juist zorgen dat het goed beschikbaar is. Whatsapp concurreert in de USA voornamelijk tegen iMessage denk ik? Ik zou zeggen vol de concurrentie aangaan en zorgen dat het wel op alle platformen draait.
Ik snap het bij WA ook niet zo goed. Ze hebben immers al desktopapps, dus het is niet alsof ze niet gewend zijn om een UI voor een groter scherm te ontwikkelen en onderhouden. Bovendien doet Xcode een hoop van het werk om een tablet-UI te maken zelf, dus dat scheelt ook alweer tijd.
Het is puur luiheid... Want zoals ik zelf ook al eerder hierboven had vermeldt en jij ook zegt is dat Xcode het grotendeels al voor je regelt!
Sterker nog, op Android is de WhatsApp beschikbaar (ik gebruik het zelf ook)

En de UI is vanwege het grotere scherm ook meer toegepast op een tablet, dus dat maakt het nog vreemder dat er geen iPad alternatief is.
Apple fans zullen hier Appel wel weer dankbaar voor zijn. Voor mij waren dit redenen om weg te gaan bij Apple's ecosystem.
Dit heeft totaal niks met Apple te maken, dit is puur een keuze uit Snapchat zelf.
Bijna 100% mee eens. Maar wat Apple wel had kunnen doen is zorgen dat elke IOS app per definitie op een iPad werkt en je dus geen opt-out daarvoor hebt. Dan heb je wellicht kans dat zo'n app niet helemaal geoptimaliseerd is, maar het is nog steeds beter dan helemaal niks.
Dat doet het toch ook? Ik kan zo'n beetje elke iPhone app ook op mijn iPad draaien alleen wordt ie uitgetrokken en heb ik een zwarte balk aan 2 kanten.. Maar werken doen de meeste zonder problemen?
Het gaat hier om een dedicated iPad versie te maken zodat je ook daadwerkelijk fatsoenlijk gebruik kan maken van het grotere scherm...
Ok, dan zit ik fout. Ik dacht dat je opt-out kon doen, net zoals je dat ook bij macOS kunt doen.
Wat een onzinreden... sorry dat ik het zeg..
Dit heeft niks te maken met Apple maar met luiheid bij de ontwikkelaar van de app...
In Xcode is het vrij simpel om bij het maken van de iOS app tegelijkertijd een UI toe te voegen voor iPad..
Dit doet Xcode bijna geheel zelf en vraagt geen uren werk.
Het is inderdaad vrij gemakkelijk om tegenwoordig iPad support aan te vinken bij een nieuwe app, en met SwiftUI gaat het bijna volautomatisch. Dat gezegd hebbende kan ik mij goed voorstellen dat een legacy codebase met vooral UIKit code niet zo één twee drie over te zetten is; Snapchat is een grote app, met veel views en edgecases. En eenmaal werkend moet het ook worden onderhouden: dat betekent meer tests en meer gevallen waar op gelet moet worden.

Ik heb zelf een SwiftUI app die ook op iPads draait, maar er zijn wel degelijk verschillen in hoe sommige APIs zich gedragen op dat platform.
Tuurlijk vraagt het iets meer tijd over het geheel, maar ja het draait toch ook voornamelijk om de gebruikerservaring? Je wilt toch zo veel mogelijk positieve feedback krijgen zodat mensen jouw app gaan raden? ;)
Ik zie het zelf meer als een gezonde en (vooral) logische investering die je moet doen om jouw app succesvol te maken.
Als gebruikerservaring een hoge prioriteit heeft kan het zijn dat juist niet een iPad-versie maken een logische keuze kan zijn. iPhone-apps draaien in principe prima op iPadOS, en daar hoef je verder niks voor te doen. Op moderne iPads met stage manager draait het dan in een venster met het aspect-ratio van een iPhone. Dat is in principe gratis, en het werk om dat te ondersteunen wordt door Apple gedaan.

Ik denk dat het aantal mensen dat vraagt om een native iPad versie van zo'n app heel gering is, en dat veel ontwikkelaars het daarom er bij laten. Want je loopt toch het risico de ervaring (voor zowel telefoon- als iPad-gebruikers) minder te maken door zo'n uitbreiding.
Ik ken juist aardig wat mensen die al jaren smeken om een normale iPad versie van Instagram.. Blijf erbij dat het een kleine moeite moet zijn voor dat soort ontwikkelaars om een aparte versie te maken en te onderhouden.
Ik mag uiteraard hopen dat die niet de enige reden is… maar dat is wel meer een ding van Snapchat dan van Apple natuurlijk, ze hadden prima een iPad versie kunnen maken zonder zwarte rand, en dat kan in dezelfde builds daar hoef je niet iets geheel nieuws voor op te zetten. Dat heeft weinig met het eco systeem van Apple te maken, maar meerprijs van ontwikkelaars.
Ook Android heeft hier last van trouwens, dus voor de zwarte rand reden hoef je het niet te doen.
Hopelijk geeft dit Meta meer push voor Instagram en Whatsapp native for iPad (Ja Whatsapp voor iPad bestaat maar zit al heel lang in Beta zonder enig nieuws, lijkt niet erg veel push achter te zitten om het ook snel uit te brengen)

[Reactie gewijzigd door iCore op 27 augustus 2024 10:29]

Dat valt mij ook op, hier wacht ik al heel lang met smart op. Toen ik mijn iPad kocht kwam ik er achteraf pas achter dat er geen native whatsapp voor was, was hier erg verbaast over. Een jaar geleden blij met de beta, en nu bijna de hoop opgegeven, want als er een jaar na de bèta nog steeds complete radiostilte is vanuit Meta, lijkt er weinig te gebeuren. Ik gebruik nu Beeper. Beste alternatief, maar een beetje raar dat het zo moet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.