Instagram: doelgroep op iPad is niet groot genoeg voor native app

Er komt voorlopig geen iPad-versie van de Instagram-app. Volgens de topman van het Facebook-zusterbedrijf is de doelgroep die een iPad zou gebruiken om Instagram te benaderen niet groot genoeg om er een prioriteit van te maken.

Instagram-topman Adam Mosseri zegt dat hij hoopt dat de app er ooit komt, maar dat het voorlopig geen prioriteit heeft. Hij doet dat in antwoord op een bericht van YouTuber MKBHD, die opmerkt dat er nog altijd geen iPad-app is voor het op beeldmateriaal gerichte sociale netwerk. Instagram bestaat al meer dan tien jaar en begon als iPhone-app.

Intussen zit de grootste doelgroep voor Instagram op Android, zo zegt Mosseri in de reeks tweets. Bovendien delen mensen het meeste via directe berichten en niet via de feed of via de stories, zo claimt de topman. Hij gebruikt geen cijfers om die bewering te staven.

Gebruikers vragen al jaren om een iPad-versie van de Instagram-app. De app werkt wel op iPads, maar is daar een opgeblazen versie van de iPhone-app die niet het hele scherm inneemt. Android heeft al jaren ingebouwde scaling, waardoor het op tablets met Android in elk geval fullscreen werkt, maar er is geen aangepaste interface voor tablets.

Instagram op iPad

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-02-2022 • 09:22

67

Reacties (67)

67
67
27
0
0
34
Wijzig sortering
Uit nieuwsgierigheid en onwetendheid, hoeveel moeite is het om een iPad native app te maken als je al een iPhone versie hebt staan?

Volgens mij hoeft er aan de interface niet zoveel te gebeuren. Blijft de code niet gewoon grotendeels hetzelfde en is het niet meer een kwestie van de interface dusdanig laten schalen dat het scherm gevuld wordt?
Uit de laatste alinea blijkt dat de door jou bedachte route al lang gevolgd is. Het gaat er om dat de tablet specifieke gebruiken ook worden beantwoord. Een telefoon wordt meestal in 'portait' stand gebruikt waar een tablet veel vaker in 'landscape' stand wordt gebruikt. Dan is het vaak handiger dat de menu-achtig zaken aan de zijkant zitten. Ook hoeven menu's en zo niet geschaald te worden maar kunnen ze netjes minder ruimte innemen zodat er meer ruimte blijft voor plaatjes.

Dat gezegd hebbende: met android is er een heel groot scala aan beeldscherm-maten, zowel in centimeters (inches voor de amerikanos onder ons) en ook in pixels. Hoe gaat het daar mee?
En hoe zit het met de website en zogenaamde web-apps?

Toegegeven: met facebook gaat het op tablets en ChromiumOS ook niet altijd even goed. In landscape mode is de interface vaak toch portrait met links en rechts lege ruimte. De foto's zijn dan soms wel voor de volle breedte, waarvan je dan de zijkanten gewoon niet te zien krijgt...
Een telefoon wordt meestal in 'portait' stand gebruikt waar een tablet veel vaker in 'landscape' stand wordt gebruikt.
Ik moet de eerste nog zien die een tablet, en vooral een iPad, vooral in landschapsmodus gebruikt. Ik zie iedereen iPads (en diverse andere tablets ook) altijd in portretmodus vasthouden, wat ze ook doen. Alleen de Surfaces en iPad Pro's zijn een uitzondering, omdat dat ook deels laptops zijn.

Edit: verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 10:59]

Wel eens een video gekeken? :)
Tuurlijk, maar het ging hierboven meer om apps in het algemeen. Natuurlijk zijn er mensen die een tablet voor bepaalde dingen in landschapsmodus gebruiken, maar veelal doen ze dat in portretmodus.
Ik gebruik hem (iPad Pro) altijd in landscape modus icm mijn Magic keyboard. Zeg maar als een surface.
Je hebt gelijk: ik was onduidelijk. Ik bedoelde de reguliere iPads, niet de Pro's.
Maar alleen als je de Magic keyboard erbij gebruikt haha. Maar zonder deze zie ik mijn vrouw juist wel weer de Pro gebruiken in landscape modus 🤔
Nee? Ik ken niemand die dit doet
Mijn moeder heeft dan een Samsung tablet maar die gebruikt het op beide manieren. Speel spellen spelen in landschapmodus natuurlijk. Maar ook typen vind ze makkelijker omdat de toetsenbord groter is. Wel heeft ze dan de tablet op tafel en op een houder staan. Portretmodus gebruikt ze dan weer bijvoorbeeld bij scrollen van Facebook maar bij langere berichten typen draait ze de tablet toch weer.
Uit interesse, zijn er statistieken van landschapsmodus vs. portretmodus gebruik (even kort gegoogled maar niets recent gevonden)? Ik gebruik mijn iPad Air voor 99% in landschapsmodus, zonder toetsenbord, voor nagenoeg elke app.
Op Android schaalt het allemaal in portrait mode wel bijna altijd goed. Maar landscape hebben de meeste apps gewoon uitstaan. Er zijn manieren om landscape te forceren en dan is het hit or miss met de gui elementen. Iig merk je dat de ontwikkelaars geen zin hebben om landscape goed in te delen. Dat is dan gelijk ook exact waarom ze geen tablet versie hebben.

Webapps is precies zoals je het zelf al opmerkt, gewoon veel wit links en rechts en geen herindeling van menu elementen.
Ik gebruik mijn tablet echt nooit in landscapemodus en in mijn omgeving zie ik ook nooit mensen die hem horizontaal houden. Volgens mij is het juist op de ipad vrij simpel om een app te laten schalen, dat zit toch allemaal al ingebouwd in de devtools?
Als je dat afzet tegen het hoge profiel van de app. Bar weinig.
Het is vrij eenvouding een iPhone app om te zetten naar een iPad app (vanuitgaande dat deze middels xcode is vervaardigd). Wat daarbij een probleem zal zijn, zoals door andere aangegeven, is de stand waarin de app gebruikt gaat worden (portrait vs. landscape).

Echter het grootste probleem verwacht ik dat dat de resolutie van de foto's/filmpjes/reels/etc. is. (https://louisem.com/37587...best-instagram-image-size en https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T) . Met slechts 1080*1080 ga je op de meeste moderne iPads gebruik moeten maken van upscaling e.d. voor de afbeeldingen (https://www.ios-resolution.com/). Iets wat als hobby fotograaf heel snel opvalt als een low-res image terug zie op een iPad.
Ik denk dat je het een beetje te simpel voorsteld. Je heb inderdaad een interface die correct moet schalen, maar daarnaast heb je ook je ipad-versie die correct en logisch moet werken. Ik zie vb een pijnpunt in de orientatie van je ipad. Voor een smartphone versie kun je makkelijk wegkomen met portrait-only af te dwingen. Als je kwalitatief werk wilt afleveren, geraak je daar niet mee weg voor een ipad-versie. Dus dan moet je al extra info gaan weergeven, maar dan moet je geheugenbeheer ook in orde blijven. Je kan kiezen voor dezelfde info anders weer te geven, once again ga je wss de foto's ipv een rij van 3 een rij van 5 maken en moet je geheugenbeheer in orde blijven. Moet je ook zorgen dat je density niet onder leid zonder schreeuwig te worden. Dus om het op z'n belgisch/west-vlaams te zeggen: is het sop de kolen weert?

Anderzijds snap ik ergens ook wel zuck heeft wel genoeg cash liggen om een mogelijke tegenslag (die in dit geval heel goed zal meevallen) bare-handed op te vangen
Ze hebben om een onduidelijke reden nooit een app voor een iPad willen maken.
De reden is letterlijk de titel van dit artikel
Instagram: doelgroep op iPad is niet groot genoeg voor native app
kip en ei...
Misschien is de doelgroep er niet omdat ze niet met een opgeblazen iphone app willen werken?
Misschien... Echter denk ik dat juist een bedrijf als Meta prima inzicht heeft of er een goede doelgroep voor is. Maar allicht heb je gelijk natuurlijk.
De reden is letterlijk de titel van dit artikel
Reden? Meer een excuus...

Aan de andere kant: waarom een app als deze niks meer biedt dan een webpagina?

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 23 juli 2024 10:59]

Technisch gezien als het goed is bar weinig. Het is gechargeerd nog net niet een vinkje aanzetten dat ie ook voor tablets moet werken.
Volgens mij hoeft er aan de interface niet zoveel te gebeuren.
En hier kan je je denk ik dus heel erg in vergissen. Een goede gebruiksvriendelijke interface is zeer complex om goed te doen. Ook als je veel ervaring hebt. Een telefoon is echt een heel ander apparaat dan een tablet. (er zijn uiteraard wat 'vage tussen-maten' voor zowel telefoons als tablets). Je ziet het al aan heel veel tablet apps, dat het het vaak 'net niet' is. Misschien valt het niet eens altijd op, omdat we als mensen ook een beetje geconditioneerd zijn om de apps toch maar te gebruiken.
Volgens mij is het gewoon vanwege de klappen die Apple uitgedeeld heeft aan Facebook / Meta ....
Met de acties van Apple gerelateerd aan tracking is Instagram op iOS voor Meta geen doelgroep meer. Tel daarbij op dat buiten de US het marktaandeel van iOS beduidend lager is tov Android en de noodzaak voor een native app verdwijnt al snel.
De recente anti-tracking heeft niets te maken met wel of geen native app op de iPad, omdat er de afgelopen 9 jaar hiervoor ook geen native app is gemaakt mét tracking. Het is gewoon lui, andere apps kunnen het wel, de moeite is minimaal.
Met de acties van Apple gerelateerd aan tracking is Instagram op iOS voor Meta geen doelgroep meer.
Misschien vergis ik me, maar volgens mij kan je nog net zoveel tracken op iOS als voorheen, alleen nu moet is het meer zichtbaar geworden.

Ook de 'Sta trackingverzoeken van apps toe' is hooguit wat meer granulair gemaakt. Voorheen hadden we 'Beperk reclametracking' wat hetzelfde deed, alleen kon je het niet per app in en uitschakelen.

Echter. Ook zonder die reclame-ID kan een app nog best een boel data vergaren van een individu en kan je die data waarschijnlijk relatief makkelijk aan persoon koppelen als je dat wilt.

Maar uit nieuwsgierigheid: Van je niet-tech-savvie kennissen. Hoeveel mensen kijken er naar en laten zich er door beïnvloeden om een app wel of niet te installeren? (zover bij mij (anekdotisch dus) bekend trekt niemand zich er wat van aan in mijn kringen. Ik kijk er persoonlijk wel altijd naar en kies een andere app (wanneer mogelijk) die hetzelfde doet maar met minder trackingprivileges. Sterker nog. Ik gebruik liever een mobiele site van bepaalde zaken, dan een app om die reden. Een site kan minder data vergaren over mij dan een app. (denk aan nieuws-apps, youtube, enz, enz, enz).

Ik heb ook geen nieuwsberichten voorbij zien komen dat door die transparantie minder mensen bijvoorbeeld de Facebook of Instagram apps zijn gaan gebruiken.
Het werkt anders, je installeert de app, en daarna vraagt die of je getrackt wil worden. Als je nee antwoord blijft de app gewoon werken, maar mag Facebook je niet meer third party tracken. Dit gaat meer over alle andere apps waar hij sdk’s in zitten.
Het is meer dat ze het niet willen. Want Apple bied meer dan genoeg mogelijkheden om Apps voor meerdere platformen (iOS, iPadOS, TVOS, ect...) te maken op een (eenvoudige) manier.
Het technische stuk zal waarschijnlijk ook niet het probleem zijn.

Een tablet app gebruik je op een andere manier dan een telefoon-app. Althans. De layout is vaak (net) anders. Apple zal ongetwijfeld richtlijnen hebben over hoe en wat, maar het is natuurlijk wéér iets dat onderhouden moet worden door Meta. Buiten dat werkt, zover bij mij bekend, de 'mobiele site' (tablet site in deze context) van Instagram prima. (ik gebruik Instagram persoonlijk niet, maar ik hoor er nou echt nooit iemand over klagen, dus ik ga er een beetje vanuit dat die prima werkt)
Ik weet in elk geval dat wanneer je een ios app maakt het eenvoudiger is dan Android. Gezien de schermverhoudingen niet veel verschillen.
Een afdeling van ons opereerd op JD (groot online platform in China) en 90% winkeld met hun mobiel, 10% per PC. Het is minder dan 1% dat voor dergelijke toepassingen hun iPad gebruikt. Het is dan ook totaal nodeloos om tijd te spenderen om hier je content voor te updaten.

Maar kijk bij je eigen thuis, wie gebruikt nou eigenlijk IG op zijn iPad? Bij mij is het merendeel een beetje kijken naar wat data en misschien m'n dochtertje die wat speelt.
Ik gebruik mijn iPad nagenoeg uitsluitend voor fotografiegerelateerde zaken (waaronder instagram). Shoppen doe ik of op mijn telefoon, maar liever op mijn laptop. Jou ervaring is dus niet de mijne, just saying :)
Nee, maar onze ervaring met JD is voor dagelijks duizenden mensen gebruikers, soms zelfs tienduizenden per dag. En hoewel shopping niet hetzelfde is als foto bewerking zoals jezelf doet, is het begrijpelijk van ons oogpunt uit dat een iPad app nagenoeg niets toevoegt, immers voor die 10+ gebruikers per dag is het niet de moeite om onze shop daar voor te optimaliseren.
Absoluut met je eens hoor, het is een platform dat weinig gebruikt wordt. Mijn werkgever heeft wel gekozen voor die app. Met in totaal meer dan 10 miljoen dagelijkse gebruikers is zelfs een klein percentage al snel gewoon de moeite waard. Vooral aangezien de concurrenten dat ook doen en dat lijkt me iets waar instagram minder last van heeft.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 23 juli 2024 10:59]

Ben zelf geen Instagram gebruiker, maar volgens mij lijkt mij de browser versie ook prima te gebruiken op een iPad. Zo kan je toch gewoon fullscreen zijn. Ik gebruik al een tijd YouTube via Safari zodat ik een adblocker kan gebruiken en dat werkt gewoon prima.
Anoniem: 368883 @Winduss28 februari 2022 09:38
Het enige "obstakel" is dat je geen multi-image stories kan aanmaken via de website, en dat je daar wel de native app voor nodig hebt.

Vooral voor fotografen kan het interessant zijn om hun foto's te kunnen bewerken in LightRoom om iPad, om vervolgens direct een multi-image story aan te maken.
Dat kunnen die fotografen toch ook gewoon doen nu? De UI van die Instagram app maakt niet optimaal gebruik van alle pixels van de iPad, maar functioneel staat het niks in de weg voor zover ik weet.
Dit werkt veel beter dan alles. Met de extensions Vinegar, SponsorBlock en Intent heb je echt een krachtige YouTube website!
Vinegar is nieuw voor mij, maar dat lijkt me fijne toevoeging, bedankt!
Intent. Voor welke browser?
Dit is voor Safari op iOS. Het heet trouwens Intention zie ik. Maakt YouTube weer wat schoner: https://apps.apple.com/us...feed-blocker/id1532992803
Wat cool. Thnx voor deze extensions. Vinegar is écht een vooruitgang!
We kennen elkaar niet, maar je bent voor nu even mijn beste vriend!
Ik was echt al een tijd op zoek naar zoiets als dit. Thanks!

Uiteraard is het voor iedereen een persoonlijk iets, of je wel of niet zit te wachten op 'like ons'-berichtjes in filmpjes, maar ik vind het superstorend. Fijn dat ik hier eindelijk vanaf ben.
Firefox kan dit ook.
Ik verbaas me er wel vaker over dat grote bedrijven hele stukken van de markt laten liggen door slechte ondersteuning van bepaalde hardware.
Naast Instagram/Ipad heb ik soortgelijke frustraties over Discovery+/LG-WebOs en ING/GarminPay...
Daar kan ik er nog in komen omdat er tientallen televisie fabrikanten zijn met vaak eenieder een apart OS en onderliggende hardware (en ook een hoge segmentatie qua gebruikersaantallen).

Dit is gewoon onwil van Instagram.
LG WebOs is bijna letterlijk een chrome browser, en apps zijn dan ook niet veel meer als een webapp. Dat is net de kracht van webos, dat het poepsimpel is om een app te maken als je al een website hebt. Gezien alle streamingdiesten dat toch al hebben, is het bijzonder jammer dat ze geen app maken voor WebOs.

Het switchen tussen apps voelt aan alsof je van tabblad wisselt, omdat het zo is.
Ik zou toch echt denken dat dit een kip of het ei verhaal is. Ik gebruik de iPhone-app regelmatig, maar een iPad-versie zou aanzienlijk sneller gebruik van maken, vooral bij het bewerken waarbij je het resultaat beter kunt bekijken.
Misschien gekke gedachte hoor, maar hebben ze gedacht aan een pwa?
Pfff, als je ziet dat het onafhankelijke developers wel lukt om goede apps te maken voor iPad, Mac én iPhone, dan vraag je je echt af waar Meta precies mee bezig is.
Een niet native app voelt op elke device trager aan.
Wat een grappenmakers bij Facebook…
Ik meen me nog te herinneren dat Facebook ook erg laat was met een native iPad app. Zou in het begin ook een te kleine doelgroep geweest zijn.
Maar intussen zat iedereen en zijn moeder met een iPad op Facebook, dan wel via een webbrowser of een zeer populaire onofficiële Facebook cliënt, en toen was hij er ineens.
Voor een bedrijf als Meta valt het me dan ook erg tegen dat ze niet even een app uitbrengen voor iPad-OS, je zou denken dat men toch ruim voldoende interne resources zouden moeten hebben.
Waarschijnlijk komt het gewoon door alle restricties die Apple oplegt. Gelukkig heb ik helemaal niets met facebook…
Instagram is mijn favoriete vorm van social media, maar de passiviteit van Meta/Facebook bij het verbeteren en door ontwikkelen van dit medium is om gek van te worden. Voor mijn gevoel is het in 10 jaar tijd functioneel hetzelfde gebleven en misschien zelfs wel beperkter. Het zou zoveel beter en mooier kunnen zijn dan wat het nu is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.