TikTok experimenteert met functie om video's te vinden door te zingen of neuriën

TikTok test een functie waarmee gebruikers video's kunnen zoeken door een melodie te neuriën, of door een gedeelte van een nummer te zingen of af te spelen. De functie heet Sound Search en is momenteel beschikbaar voor een selecte groep gebruikers in bepaalde regio's.

TikTok Sound SearchDe werking van Sound Search is vergelijkbaar met die van de detectietool van YouTube Music, meldt TechCrunch. Via de functie kunnen gebruikers echter niet alleen een nummer identificeren, maar ook video's zoeken die dat lied bevatten.

Volgens TikTok is Sound Search ontworpen om nummers te herkennen en niet om specifieke geluidsfragmenten te detecteren die regelmatig in video's terugkeren. Toch slaagt de functie er volgens TechCrunch in om verschillende TikTok-memes te detecteren, waaronder het veelgebruikte geluidsfragment 'Nobody's gonna know'.

Een beperkte groep gebruikers kan de functie gebruiken door Sound Search aan te tikken via het microfoonpictogram in de zoekbalk van de app. Het is niet bekend wanneer TikTok de functie beschikbaar stelt aan alle gebruikers van het platform.

Door Sabine Schults

Redacteur

29-07-2024 • 15:33

82

Reacties (82)

82
82
22
0
0
15
Wijzig sortering
Kijk eindelijk eens wat vernieuwing. Ik gebruik al jaren google om oude memes terug te vinden met wat keywords (werkt erg goed). Dit is ook een goede toevoeging op zoeken naar iets. Zie de link met tiktok nog niet persee direct maar zie dit wel handig zijn voor google etc.
Google heeft deze functie sinds October 2020, ik zie in het artikel 10-15 seconden, misschien is dat intussen wel een stuk beter geworden.

https://blog.google/products/search/hum-to-search/
https://support.google.co...=GENIE.Platform%3DAndroid

En sinds dit jaar ook in de Youtube music app, die schijnt wel een stuk beter te zijn dan de eerdere google versie

https://www.theverge.com/...-search-available-android
Ik zou net zeggen, niks nieuws hier toch? Heb dit jaren terug al 's op mijn telefoon gedaan en dat werkte toen al aardig. Vervolgens vergeten met hoe en wat ik dat kon doen. Maar nieuw was het al niet. Desondanks wel een toffe feature.
Lang geleden : midomi.
Neuriën en kijken welk liedje het ook alweer was
Ook meteen mooie manier om stemmen van mensen op te nemen om daar AI op te trainen.
Dat wordt al jaren gedaan met "hey google" en "Alexa" commands.
Google censureert veel, ik moet DDG, Yandex of startpage gebruiken om sommige memes terug te vinden
Vernieuwing? Dit idee zat al in een aflevering van married with children een sitcom van de jaren 80....
Ik heb al een paar dagen een nummer in m'n hoofd en heb geen idee hoe ik m kan terugvinden. Kan niet wachten totdat dit beschikbaar is

Edit: gevonden!
Snoop Dogg & Wiz Khalifa - Young, Wild & Free (feat. Bruno Mars)

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 29 juli 2024 16:02]

De charme van vroeger: Een liedje neuriën in de Free Recordshop en de verkopers die een wedstrijdje deden wie hem het eerste had gevonden :)
Wel herkenbaar. In de FRS bij ons werkte iemand die DJ was in het weekend. Die wist echt alles. Als het er niet was, bestelden ze het wel.
Mijn hemel, ik dacht dat het een legende was. Ik heb ooit dit fragment gezien toen ik nog een klein Frituurmannetje was. Eigenlijk komt alles dus van Al Bundy. Of Married with Children. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 29 juli 2024 18:50]

Tenenkrommend je maakt er een edit voor aan ??? 😂😂😂
Vertel wat luister jij dan?

Wel een handige functie, als het werkt

In je hoofd klinkt het alsof je je het nummer echt goed na neuriet, maar andere mensen horen vaak totaal niet wat jij wel denkt te horen
Melodietjes die door je hoofd blijven zweven hebben er maling aan of je ze leuk vindt of niet. :)
Leuk, neurie je 'Pedro Pedro' en je kunt aan de slag met 28 miljoen hits 8)7
Ja, dit lijkt mij ook een geweldig idee. Een social mediabedrijf jouw stem laten opnemen zodat ze nieuwe AI modellen kunnen trainen en jou op een later tijdstip kunnen imiteren.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Nixy30 juli 2024 13:39
Dat niet alleen. Je geeft toestemming om jouw stem te verwerken en op te slaan. Daar kan je met slechte bedoelingen ook heel wat narigheid mee uithalen wanneer je bv op basis van AI stemmen gaat klonen. Er zijn al gevallen bekend waarbij dit is toegepast om mensen af te persen. Nu is het de vraag of je mag verwachten dat Tiktok dergelijke kwade bedoelingen heeft maar onthoudt ook; alle informatie die je opslaat of op laat slaan heeft de potentie om gelekt te worden.
Is er toch al heel lang bij Shazam. Ook al een aantal jaar bij Google Assistent.

Niet echt vernieuwend en het verbaast mij wel dat een aantal tweaker-volgers dit als 'nieuw' ervaren...
Dit soort artikelen plaatsen ze toch wel vaker? Dit gaat niet persé over de techniek maar gewoon over dat die functie nu in de TikTok app komt, een van de populairste sociale kanalen die we op de wereld hebben nu. Daarbij is die net een iets andere opzet, het gaat namelijk niet om het vinden van liedjes, maar om het vinden van videos op basis van muziek én in dit geval ook nog eens normaal/gesproken geluid (geluiden zijn op TikTok nogal belangrijk). Dus, best een grappig nieuwtje als je het mij vraagt.

Ik zie ook niet heel veel volgers die het als 'nieuw' ervaren, ik zie hier vooral weer eens off-topic discussies die het weer moeten hebben over hoe verslavend TikTok is en hoe weinig ze geven om privacy. Snap ik allemaal, maar niet de plek daarvoor.
Dit is toch fantastisch. Ik vind Tiktok echt fantastisch. Ik weet dat tiktok een privacy risico is maar dat zijn amerikaanse social media ook. Daar zit weinig verschil in. Het grote verschil is dat Tiktok veel meer de nadruk legt op wat de gebruikers willen en interesse in hebben. Amerikaanse social media zijn helemaal gefocussed om de interesses van gebruikers te beïnvloeden naar wat zij willen dat gebruikers interesse in ontwikkelen. FB/IG laat mij de hele tijd dingen zien die ik niet leuk vind of geen interesse in heb. Zelfs de advertenties op Tiktok zijn leuk, nuttig en en passen bij mij.
Ik denk dat je eens moet lezen waar TT vooral nadruk op legt.
Dat is jou zou lang mogelijk aan het scherm gelijmd houden. (niet dat anderen dat niet doen overigens)
En daar zijn ze gevaarlijk goed in ...

Dat TT een profiel van je heeft waarbij ze precies weten wat voor een advertenties ze je moeten voorschotelen zou ik eerder eng dan leuk/nuttig vinden. Maar wie ben ik :)
Ik kijk liever naar een relevante advertentie waarbij ik kan besluiten iets wel of niet te kopen, dan irrelevante onzin.

Zo is het natuurlijk flauwekul dat als ik een koffiemachine zoek, ik máándenlang advertenties van koffiemachines blijf zien nadat ik er ééntje gekocht heb. Kom dán met advertenties waar mijn favoriete merk koffie in de aanbieding is, leuke mokken (ik vind geeky dingen leuk, dus pas je ads maar aan daarop!), zoetjes en koffiemelk, Dáár heb ik veel meer aan dan 20 koffiemachines.
Dan mis je duidelijk het punt. Als ze zo gericht (en blijkbaar raak) kunnen adverteren wilt zeggen dat ze een aardig gedetailleerd profiel van je hebben aangelegd. En uit zo'n profiel kun je veel meer info halen dan je schoenmaat ;)

Dan heb ik liever dat de advertenties compleet nergens op slaan, again ... maar wie ben ik :)
Lekker boeie dat ze data van je hebben. Waar ben je zo bang voor dan? Dat je gepersonaliseerde advertenties krijgt? Of dat ze jouw naam en leeftijd en email adressen doorverkopen? Wat maakt dat nou eigenlijk echt in wezen uit? Dit is niet echt prive informatie als je het mij vraagt.

Ze hebben alleen publieke data van jou, aangezien de data die ze hebben, ergens vandaan moeten halen. Wat jij dus zelf goed prive houd hebben zij dan ook niet in handen. Als jij iets er tussendoor laat glippen dan is het niet prive meer.
Dit: https://www.eff.org/deepl...ata-brokers-and-insurance, doordat ze data verkopen over jouw, dat jij meer gaat betalen voor een verzekering zonder dat je het weet waarom.
Dus? Als het niet met persoonlijke data gaat, dan gaan ze wel een andere reden verzinnen om de verzekering te verhogen in prijs.

Je gebruikt gratis digitale applicaties. Tuurlijk gaan ze data van jou doorverkopen, hoe moeten ze anders voort blijven bestaan? Ik vind het niet zo gek hoor.

Het is de reden waarom Apple zo extreem duur is, zij doen het (in zekere zin) veel minder tot niet van je data doorverkopen.
Dus? Als het niet met persoonlijke data gaat, dan gaan ze wel een andere reden verzinnen om de verzekering te verhogen in prijs.
Het verschil is dat de prijs voor jouw persoonlijk omhoog gaat, ipv voor iedereen.
De data of de conclusie/beoordeling die ze hebben verzameld hoeft niet eens waar te zijn.
Het zijn algorimte van TikTok of de verzekering beoordelen jouw met ombekende criteria en data en kan ook nog een oude data zijn.
Ze zeggen wel een als je "normaal" doet is er niks aan de hand, maar het "normaal" kan veranderen.
Je gebruikt gratis digitale applicaties. Tuurlijk gaan ze data van jou doorverkopen, hoe moeten ze anders voort blijven bestaan? Ik vind het niet zo gek hoor.

Het is de reden waarom Apple zo extreem duur is, zij doen het (in zekere zin) veel minder tot niet van je data doorverkopen.
"Gratis" en betalen met data is niet gratis.
Het zou niet mogen bestaan en het zou ook een andere naam moeten krijgen "FreePrivacyNightmare" of zo.
Tevens vindt de EU dat ook.
Betalen met data is nooit goed te praten, je weet niet wat er mee gebeurt en welke consequenties het heeft voor jouw.
Dat je advertenties te zien krijgt moet een betaalbare keuze zijn.

Ook Apple is net als andere bedrijven een advertentie afdeling gestart omdat het toch wat opleverd.
Dus Apple gaat ook steeds meer reclame laten zien gebaseerd op jouw data.
Want Apple moet geld blijven verdienen voor de aandeelhoudens. Data = geld.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 07:44
Lekker boeie dat ze data van je hebben. Waar ben je zo bang voor dan? Dat je gepersonaliseerde advertenties krijgt? Of dat ze jouw naam en leeftijd en email adressen doorverkopen? Wat maakt dat nou eigenlijk echt in wezen uit? Dit is niet echt prive informatie als je het mij vraagt.
Als je denkt dat dit de enige informatie is die Tiktok van je verzameld ben je behoorlijk naief. Men kan een zeer compleet profiel van je maken inclusief interesses maar ook locatie, politieke en sexuele voorkeur (veel verder gaand dan de vraag of je bv hetro bent of niet), informatie rond je gezondheid, reisbewegingen etc.
Wat jij dus zelf goed prive houd hebben zij dan ook niet in handen.
Dit gaat echt niet alleen om publieke data. Er valt heeeeel erg veel af te leiden aan jouw gebruik van de app en de filmpjes die je bekijkt (waar je naar kijkt, zoekt, hoe lang je ergens naar kijkt etc). Dit nog los van de zaken die de app technisch kan verzamelen van jouw telefoon.

Ook deze nieuwe feature waarbij je Tiktok de mogelijkheid geeft jouw stemgeluid te verwerken en op te slaan ligt zeer gevoelig wat mij betreft, zeker met de huidige ontwikkelingen rond AI (clonen van stemmen etc). Ook hier geef je weer erg veel informatie weg.

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 juli 2024 13:33]

Dit gaat echt niet alleen om publieke data. Er valt heeeeel erg veel af te leiden aan jouw gebruik van de app en de filmpjes die je bekijkt (waar je naar kijkt, zoekt, hoe lang je ergens naar kijkt etc). Dit nog los van de zaken die de app technisch kan verzamelen van jouw telefoon.
Dit vind ik te kort door de bocht. Je kan niet met zekerheid een profiel van mij maken aan de hand van de filmpjes die ik bekijk. Dit zijn eerder aannames dan dat ze met zekerheid mijn personaliteit kunnen uitstippelen.

Daarnaast zeg ik niet dat het prima is met de hoeveelheid data bedrijven verzamelen, alleen ik vind aan de andere kant ook dat er erg dramatisch over word gedaan. De bedrijven hebben al een gedetailleerd profiel over mij, en mijn leven is er (nog) niet slechter op geworden. In tegenstelling. Meta heeft bijvoorbeeld hun VR headsets juist goedkoper aan kunnen bieden omdat ze de winst uit jouw data halen. Prima “trade” als je het mij vraagt. Maakt mij niet uit dat ze weten welke pizza ik het lekkerst vind en daarop advertentie gaan tonen.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 30 juli 2024 08:03]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 08:04
Je kan niet met zekerheid een profiel van mij maken aan de hand van de filmpjes die ik bekijk.
Dat kan zeer, zeer eenvoudig. Je hebt als mens nou eenmaal voorkeuren. Wat je bekijkt, hoe lang je ergens naar kijkt etc zegt zeer veel over jou als persoon. Zou je daar nog eye tracking aan toevoegen via bv de camera dan is het helemaal feest; dan kan je exact bepalen waar je focus ligt binnen een filmpje / foto etc.

Verder; cambridge analytica en microtargetting vergeten?
Maakt mij niet uit dat ze weten welke pizza ik het lekkerst vind en daarop advertentie gaan tonen.
Dat is dan ook niet waar het doorgaans om draait. Welke pizza iemand lekker vindt is triviaal. Er valt zo veel meer te halen om jou, bv politiek, te beïnvloeden. Lees je eens in, bijvoorbeeld door middel van het boek in mijn andere reactie. "Ik heb niets te verbergen" blijft mij verbazen...

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 juli 2024 08:05]

Maar mijn vrienden weten mijn voorkeuren ook etc. dus die data is al niet prive meer.

Veel mensen die ik ken kunnen ook een accuraat profiel van mij maken, dus al die data is op dat moment toch al niet meer prive.

En ik snap daar het probleem niet zo erg van. Uiteindelijk maakt het uit of het jouw leven negatief beïnvloed. Maar daar heb ik in mijn leven nog niets van gevoeld. Behalve dat ik op Coolblue advertenties krijg van laptops inplaats van wasmachines, wat erg aangenaam is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 08:16
Vrienden weten vast en zeker veel over je. Een profiling bedrijf weet mogelijk zelf meer. Aan je vrienden vertel je zaken in vertrouwen, dat gaat bij profiling niet echt op. Deze vergelijking gaat echt scheef.
Veel mensen die ik ken kunnen ook een accuraat profiel van mij maken, dus al die data is op dat moment toch al niet meer prive.
Dat gaat echt behoorlijk veel minder ver dan met goede algoritmes mogelijk is.
En ik snap daar het probleem niet zo erg van.
Dat is (helaas) duidelijk; wederom, lees je eens in in de risico's voor jezelf maar ook als maatschappij (door bv beïnvloeding van jouw politieke voorkeuren etc).
Wat jouw interesses zijn zegt heel veel over je persoonlijkheid.
Natuurloijk kijkt iedereen wel eens iets a-typisch, puur uit nieuwsgierigheid om het een keertje te zien. Maar wanneer je het regelmatig blijft kijken, dan interesseert het je persoonlijk en is het geen nieuwsgierigheid meer. Zelfs je swipegedrag zegt veel over je werkelijke interesses. In je for-you-page komen allerlei video's langs. Video's van mensen die je actief volgt, van mensen die je niet actief volgt, maar waarvan je meestal wel de video's blijft kijken wanneer ze langs komen, van mensen die het tegengestelde vinden van de video's die je interessant vindt en gewoon allerlei random video's. Op de manier hoe jij daar doorheen swipet kunnen ze afleiden hoe het jou interesseert. Het meeste leren ze wanneer je je een beetje verveelt en niet snel geboeit wordt door bepaalde video's, wat ze kunnen zien wanneer je veel video's doorswipet, ook de video's die je vaak wel kijkt. De video's die je blijft kijken interesseren je dus écht en zeggen dus iets over je persoonlijkheid.
Het wordt natuurlijk pas interessant wanneer die persoonlijheid iets anders is dan je naar de buitenwereld probeert te projecteren (je brienden zijn bv. links terwijl je van campagne filmpjes van Trump, Wilders en Baudet zit te smullen, of ze zijn voor een groot deel boerenzonen, terwijl jij naar video's over milieuproblemen kijkt). Dat soort kennis kan problematisch zijn. (Het is mij opgevallen dat ik op de socials de laatste tijd vrijwel geen aanbevelingen meer krijg voor bepaalde pagina's omdat een vriend dezelfde pagina volgt of geliked heeft. Het kan problematisch zijn wanneer je PVV-vrienden regelmatig voorbij zien komen dat je een artikel van Greenpeace geliked hebt, of je Groen-Links-vrienden dat je posts van Wilders gelijked hebt.)
Dat soort kennis geeft de makers achter de app een bepaald soort macht. Facebook en consorten zijn puur commerciële instellengen die die kennsi zullen gebruiken om via hun platformen zoveel mogelijk geld aan je te verdienen. De angst is dat Tiktok die kennis zou kunnen gebruiken om een mannetje aan je deur te laten kloppen met informatie over de video's die jij zoal kijkt, die in jou kring of op jouw werk moeilijk uit te leggen zijn, met het verzoek om voor het onder de pet houden van die informatie bepaalde dingen te doen of niet te doen die voor China gunstig zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 07:46
Daar is hij: het semi "ik heb niets te verbergen" argument. Ook in deze setting onjuist.

Interessant en zeer relevant leesvoer voor je: Je hebt wél iets te verbergen - Over het levensbelang van privacy

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 juli 2024 07:46]

Ik heb nooit het statement “Ik heb niets te verbergen” gezegd. Alleen de dingen die ze niet mogen weten (seksleven bijvoorbeeld) heb ik het online ook nooit over. Die data hebben ze simpelweg niet. Je doet alsof ze bijna data simpelweg uit de lucht kunnen halen.

Maar als je ze bepaalde informatie niet geeft kunnen ze daar simpelweg ook heen accuraat profiel op maken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 08:10
Alleen de dingen die ze niet mogen weten (seksleven bijvoorbeeld) heb ik het online ook nooit over. Die data hebben ze simpelweg niet. Je doet alsof ze bijna data simpelweg uit de lucht kunnen halen.
Die data hebben ze al lang. Dat halen ze niet uit de lucht maar uit jouw kijk en gebruiksgedrag. Naar welke filmpjes kijk je het langst, wat swipe je snel weg etc. Dat is nog maar een heel erg versimpelde weergave van wat er mogelijk is. Er wordt zeer veel data over jou verzameld. Profiling is een zeer serieus ding waar zeer veel geld en resources in omgaan. Wederom: lees eens een goed boek. Kijk eens een documantaire over bv Cambridge Analytica. Je onderschat de risico's gigantisch.
Maar als je ze bepaalde informatie niet geeft kunnen ze daar simpelweg ook heen accuraat profiel op maken.
Dit is echt zeer naïef. De informatie die je ze niet direct geeft (weet jij exact wat de app allemaal van jou verzameld op de achtergrond?) profileren ze wel op basis van jouw gedrag binnen de omgeving.

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 juli 2024 08:11]

Jouw gedrag binnen de omgeving tel ik mee als informatie die je aan ze meegeeft. Ik ben me echt wel bewust dat ze mijn gedrag in een app of website ook verzamelen. Als je niet wil dat ze bepaalde dingen van je weten moet je die dingen simpelweg niet opzoeken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 08:19
Jouw gedrag binnen de omgeving tel ik mee als informatie die je aan ze meegeeft.
Dat zou opgaan wanneer jouw gedrag binnen de omgeving niet ook heel erg veel zou zeggen over jouw gedrag buiten de omgeving. Wederom; profiling is een serieus ding.
Als je niet wil dat ze bepaalde dingen van je weten moet je die dingen simpelweg niet opzoeken.
Zo werkt het echt totaal niet. Ook uit de zaken die je wel zoekt (of juist niet) valt informatie te deduceren. Lees het door mij aangehaalde boek eens om mee te beginnen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 juli 2024 08:19]

Terugkomend op jouw statement dat ze je politiek beïnvloeden.

Ligt er erg aan of jij je als persoon laat beïnvloeden. De afgelopen 10+ jaar ben ik qua politieke houding niet veranderd bijvoorbeeld.

Je moet je inderdaad wel bewust zijn dat ze je proberen te beïnvloeden. En dat ze dat proberen vind ik inderdaad ook een slechte zaak.

Maar het is wat het is. Uiteindelijk ligt het bij jezelf of je je laat beinvloeden.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 30 juli 2024 08:19]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Ricco0230 juli 2024 08:21
Maar het is wat het is. Uiteindelijk ligt het bij jezelf of je je laat beinvloeden.
Dit is echt schokkend naïef. Iedereen is te beïnvloeden en dat gebeurt ook in meer of mindere mate. Het erge is dat je het vaak niet eens doorhebt dat dit gebeurd. Soms gebeurt het zelfs in plain sight (bv influencers, het zit al in de naam) maar veelal is het veel subtieler en onduidelijker.
Misschien ben ik op dit gebied ook wel erg naïef. Het ding is, is dat ik echt wel andere (voor mij) belangrijkere dingen heb om me zorgen over te maken. Dat ik dit soort zorgen er niet bij kan hebben. Misschien is het daarom dat het mij minder uitmaakt op dit moment dan jij.

Misschien verandert dat later weer. Maar op dit moment maak ik me er niet zo enorm veel zorgen om. Ik ben wel van browser etc. geswitcht om vervolgens wat minder getracked te worden. Maar daar blijft het ook wel beetje bij.

Uiteindelijk verzamelen ze die data toch wel van jou. Het leven vind ik te kort om me daar nou ieder moment van de dag mee bezig te houden. Daar heb ik denk ik de energie niet voor. Daarnaast heb ik vertrouwen in EU wetgeving om dit probleem op te lossen.
Dat je gepersonaliseerde advertenties krijgt?
Nee, erger - dat ze mensen gaan manupileren.

En verder: combineren van data is waar de crux zit. Wat jij aan Klaas in goed vertrouwen vertelt, zou Mien niet zomaar mogen weten toch? Maar daar hebben bedrijven/computersystemen dus blijkbaar geen moeite mee.
Los van elkaar is het idd gewoon bekend.

De bank weet ook wel dat je boodschappen hebben gedaan en hoe vaak je dat doet en waar je dat doet. Mag iedereen dat dan weten?

En meer toegespitst op TT: ze weten dus ook hoe lang je kijkt en wanneer je kijkt, is dat ook bekend bij iedereen dan?

'Ze' hebben wel degelijk meer dan alleen publieke data..... ze hebben jouw gebruikersprofiel en dat laat profilering toe.....en dat kan alle kanten op gaan - ook met goede bedoelingen....
Wat maakt dat nou eigenlijk echt in wezen uit?
Simpel: manupilatie. Jou iets verkopen wat je leuk vindt is niet hetzelfde als jou iets verkopen wat je nodig hebt. Misschien zeg jij dan: "dat werkt bij mij niet" - maar dat is helaas erg moeilijk vast te stellen.
En vervolgens: als jouw profiel zo goed klopt dan is de kans op misbruik door kwaadwillenden ook weer groter.

Het is niet de kruidenier op de hoek, die goed weet dat je koffiemerk A lekker vindt - daar zit geen probleem met personalisatie. Het probleem is dat de personalisatie van de aanbieder ontbreekt. Want als de kruidenier jou rommel verkoopt dan spreek je hem daar op aan.

Je kan bij advertenies niet uitgaan van goede bedoelingen vanuit jouw optiek - het enige wat telt is: meer verkopen.
Ik moet zeggen dat de meeste TT ads die ik voorbij zie komen niet erg relevant zijn.. of mijn profiel is messed up :+
Maar ook voor advertenties maken ze een profiel.
Advertenties worden in eerste plaats afgestemd op je kijkgedrag aan video's. Kijk je veel video's met 'mannelijke' onderwerpen, zal je geen advertenties voor maandverband ed. zien. Maar zodra je advertenties gaat kijken, en niet meteen naar de volgende video swipet, wordt ook bijgehouden wat voor advertenties dat zijn, om te proberen je meer van dat soort advertenties voor te schotelen. Een advertentie waar naar gekeken wordt levert meer op dan een advertentie die meteen weggeswiped wordt.
Klopt maar echte re-marketing advertenties ben ik nog niet tegengekomen, dus echte re-targeting zoals Google Display/Pmax
Ja ik kan altijd nog kiezen om advertenties in het geheel te blokkeren ;) (en dat doe ik dan ook).

Het punt is, dat áls advertenties relevanter worden, het minder storend zou zijn.
Deze is wel heel leuk en toepasselijk hier vind ik.
YouTube: Trying to stop the sexy TikTok dancers

Maar je hebt gelijk, Tiktok weet precies wat voor filmpjes je leuk vindt.
Maar FB denkt te snel dat ik iets leuk vind merk ik, als ik bijvoorbeeld een profiel bekijk van iemand die iets heel specifieks doet dan krijg ik daar best lang nog dingen van voorgeschoteld.
Anoniem: 2053118 @Pino Blauw29 juli 2024 15:51
Het is ook de enige sociale, platform dat ik nog gebruik/leuk vind. Facebook, Instagram, Threads, is allemaal oud geworden. Maar goed ik zit zelf nu ook in de 30. Dus ik ben ook de jongste niet meer 😂

Facebook etc heb ik nu 2/3 jaar geleden verwijderd. En eerlijk ik mis er niks aan.
tiktok is ouder dan threads :9

Ik ben ook in de dertig en nog nooit tiktok gebruikt, behalve wanneer iemand mij iets door stuurde wilde ik het nog wel eens bekijken echter forceert tiktok nu naar het installeren van de app waarbij voorheen het via de webbrowser gekeken kon worden, dus dat doe ik ook al niet meer, ik weiger de app te installeren. Zelf nog nooit gebrowsed op de site zelf, geen interesse in. idem voor yt shorts, instagram e.d.

leeftijd zegt dus niet veel

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 29 juli 2024 16:13]

Anoniem: 2053118 @Tweakwondo29 juli 2024 16:37
Klopt, threads is jong maar een oud idee dat gestolen is van Twitter. Een webbrowser gebruiken voor TikTok is ook onhandig. Persoonlijk vind ik het via de smartphone veel fijner werken.

Leeftijd zegt inderdaad niks. Maar de mensen om mijn heen die ook in de 30 zijn of bijna 30 gebruiken allemaal nog steeds oude socials met onder andere TikTok.
en tiktok is weer gestolen van vine of whatever de trend daarvoor was. zo zal het altijd blijven doorgaan.

waarom is een webrowser voor een dienst als tiktok onhandig?
Anoniem: 2053118 @Tweakwondo29 juli 2024 16:57
Vine, zegt me helemaal niks. Maar goed ik heb het even opgezocht en het klopt wat je zegt maar de motor van TikTok werkt veel geavanceerder en gecompliceerder.

Dat is een persoonlijke, ervaring ik vind het via webbrowser niet fijn en onhandig.
Tiktok heeft vooral een imagoprobleem. Wanneer er in de media over gesproen wordt is het constant over een app waarin tieners dansvideos'van zichzelf delen.
Dat was inderderdaad een groot deel van de video's die ik te zien kreeg toen ik me een aantal jaar geredel aanmeldde. Maar het Tiktok algorithme werkt vrij goed. Na een week of twee dergelijke video's wegswipen zijn ze voorgoed uit mijn for-you page verdwenen. (Ik kan me zelfs niet herinneren wanneer ik voor het laatst een video met een minderjarige heb gezien.)
Wanneer je als man zegt dat je Tiktok gebruikt en ineteressant vindt aan mensen die Tiktok niet zelf gebruiken, wordt je meteen weggezet in de hoek van de viezerikken die het lekker vinden om tieners in hun bikini te zien dansen.
Wanneer je als man zegt dat je Tiktok gebruikt en ineteressant vindt aan mensen die Tiktok niet zelf gebruiken
Maar wat is er dan wel interessant?
om tieners vrouwen in hun bikini te zien dansen.
Dat is een vrij normaal patroon eigenlijk. Sex sells....
Tiktok heeft vooral een imagoprobleem.
En terecht en hopelijk geldt dat ook voor FB e.d.
constant over een app waarin tieners dansvideos'van zichzelf delen.
Die staan er dus ook daadwerkelijk op en worden dus blijkbaar ook vaak geupload....
Een imago probleem t.o.v. FB en de rest.

Doordat er in de media enkel gesproken wordt over de dansvideo's van tieners, denken mensen die niet bekend zijn met Tiktok al snel dat je er als volwassen man enkel op zit om die minderjarigen in bikini te zien dansen.

Wat voor mij interessant is? Ik volg een paar aankomende astrofysici en andere wetenschappers die heel interessant over hun vakgebied kunnen vertellen, van Jip-en-Janneke niveau tot masters niveau. En daardoor krijg ik ook de nodige losse video's over deze onderwerpen te zien. Ik volg een kapitein van een mammoet-containerschip die heel interessant kan vertellen over het reilen en zeilen op het schip, in de havens, etc. en mooie plaatjes deelt die hij onderweg op zee maakt. Ik krijg ook regelmatig wat video's van archeologen/ geschiedkundigen en taalwetenschappers te zien en zo nog tal van onderwerpen.

Voor vrouwen in bikini heb ik andere bronnen. ;)
Maar in mijn beleving zijn TT filmpjes altijd 'shorts' - hoe werkt dat dan met langere filmpjes? Dat kan dus wel? Is dit [TT] dan wel het geschikte medium?
(aanname dat de onderwerpen die jij noemt wat langer worden belicht)

En dat imago probleem hebben die andere media ook wel denk ik - al zal het dan niet direct om bikini-meisjes gaan.
Video's op Tiktok hebben verschillende lengtes, van 30 seconden voor korte nieuwsfeitjes tot 10 minuten. De meeste video's die ik bekijk duren een minuut of drie. Niet genoeg om ergens echt helemaal in te duiken, wel genoeg om een interessant feitje te brengen of een nieuwsbericht toe te lichten. In ieder geval langer dan de meeste shorts/ reels in de andere socials.
Ik vindt het fijn dat niet alles eigendom is van Amerikaanse miljardairs. Laat de CCP en de Silicon Valley vampieren maar tegen elkaar vechten.
Ik dacht dat je sarcastisch was
Wikipedia: Opiumoorlogen

Vroeger heeft de UK dit gedaan middels opium nu gaat het via social media.

Kijk ook eens naar het verschil van gebruik van TikTok in China tegenover het westen.

In China krijg je er punten voor als je TikTok gebruikt met educatieve filmpjes bekijkt, in het westen is het vooral kortstondig vermaak. De mensen verslaafd krijgen en dat gebeurd al aardig.
Er is een hele goede reden waarom de overheid in China het zelf actief blokkeert en de standaardzin gebruikt: Douyin = TikTok... want dit is niet het geval.
Het grote verschil is dat Tiktok veel meer de nadruk legt op wat de gebruikers willen en interesse in hebben.
Je snapt toch wel dat Facebook-advertenties net zo effectief kunnen zijn, zolang je evenveel toegang geeft tot je persoonlijke data. Zo kunnen ze een gedetailleerd profiel van jou opbouwen om gerichte marketing toe te passen ( wat tiktok al van je heeft ondertussen). Nou, dat is niet echt iets waar je blij van zou moeten worden.
Wat dat betreft is de missie van TikTok dus geslaagd! Ze hebben er weer een trouwe gebruiker bij en leren exact wat jij leuk vindt en wat niet. Vrij triest dat je dit zo op het internet zet, maar helaas is het de realtiteit waarin we leven tegenwoordig. Een snelle dopamine kick en men kan er weer mee door.

Ik zou je een aanraden om TT volledig te verwijderen en dat 1-2 maanden vol te houden. Zou je veel goed doen.
Wat is daar triest aan?

Want wat is er triest aan dat je iets specifieks leuk vindt?
Zowel Tiktok, YouTube en Netflix weten dat mijn interesses bij autos ligt gezien de content die ik kijk (en voorgesteld krijg).


Waarom het je goed zou doen om Tiktok te verwijderen is me helemaal een raadsel.
Ik krijg veel nieuwe informatie via Tiktok, zowel van de auto's maar ook het wereldnieuws wat niet op de standaard Nederlandse websites komt.
Ik vraag me af wat je mist, ik volg dezelfde interesses en ik zou niet weten wat ik mis. Het zijn gewoon slechte en verslavende media, vooral TikTok is er gewoon op ingericht om je langer te laten kijken. En het werkt dus!
Hoe kun je ook weten wat je mist, als je het niet kent?

Ik heb ook geen idee waarom je stelt dat het meer verslavend is dan andere media, ik weet natuurlijk niet wanneer jij opgegroeid bent maar 20 jaar geleden was zat iedereen voor een TV. Nu kijken mensen op een smartphone, zo echt anders is het simpelweg niet.

Maar hoe dan ook, de TV is in geen enkele gevallen zo snel en breed met media als Tiktok.
Dus dan kies je er voor om trage en meer eenzijdige media te kijken, dat mag, maar dat zie ik zelf juist als een groter probleem.
Omdat ik de nieuwe sites volg met een dergelijke achtergrond. En daarbij dus veel meer informatie krijg over een onderwerp, geen snelle flash van informatie waar je eigenlijk net niks aan hebt.

20 jaar geleden zat ik buiten te spelen en niet voor de buis gekluisterd, dus dat statement klopt al niet.

Maar goed, het is niet voor niks dat TikTok zo in opspraak is. Veel korte en snelle dopamine prikkeltjes om te zorgen dat je blijft kijken. Belooft niet veel goeds als je zo positief bent over zo’n platform tbh..
maar 20 jaar geleden was zat iedereen voor een TV.
En was de tijd automatisch beperkt (vanwege het aanbod) en was het nooit persoonlijk....
Nu kijken mensen op een smartphone, zo echt anders is het simpelweg niet.
Natuurlijk wel. Dat beide systemen hetzelfde doel hadden is waar. Jouw als kijker winnen en vervolgens wat meer verkopen. Maar de effectiviteit van TT is natuurlijk wel vele malen hoger. Omdat het dus anders werkt.
Een draagbaar scherm met een draadloze verbinding, dus 24h/7d bereikbaarheid. Waarbij jij zelf betaald voor de apparatuur en de verbinding. Dat laatste was/is bij Televisie ook wel maar nu kost het echt wel wat meer - logisch ook want bereikbaarheid is enorm toegenomen.
En vervolgens heeft TT/FB een fanstisch model bedacht; zelf maken ze geen context (hoogstens betalen ze daarvoor als het lijkt te werken zoals bij YT) maar pushen ze wel reclame. En verdienen daar nog veel meer aan dan TV ooit deed en hebben weinig te maken met beperkingen in bv. 'zendtijd'.

Dus verschillen genoeg met als resultaat: meer reclame en meer verslaving. :|
En was de tijd automatisch beperkt (vanwege het aanbod) en was het nooit persoonlijk....
Beperkt niet echt, er waren 15+ zenders met overal wel iets.
Maar dat het niet persoonlijk was, dat klopt, daarom is de huidige manier van streamen vele malen beter.

Meer reclame ben ik overigens helemaal niet mee eens, ik zie (naar mijn idee) vele malen minder reclame op TV dan de 15minuten per uur die op de reguliere TV te vinden is.
En verslaving, ik heb er geen last van en ken ook niemand die dat wel heeft.

https://www.nji.nl/mediao...ediagebruik-13-16-jarigen
Gemiddeld besteden kinderen van 13 tot en met 16 jaar circa vier uur per dag aan tv series kijken (vooral Netflix), computeren en gamen. Daarnaast zijn ze zo'n anderhalf uur per dag aan het communiceren via social media.
Ik zou dus zeggen dat Tiktok toch echt een kleinere verslaving heeft dan de andere.
Ik vraag me eigenlijk sowieso af of we altijd terecht spreken van een verslaving in al die gevallen. In mijn omgeving wordt het verdomd veel gedaan, maar lijkt het eerder op constante verveling en daardoor tijdverdrijf dan dat de meesten nou echt onder het hokje verslaafd zullen vallen. Zeker zo'n TikTok is nou echt zo'n app die er in gezelschap of tijdens verplichtingen echt totaal nooit wordt bijgepakt, terwijl de mogelijkheid er wel is. Hetzelfde geldt voor televisie, overigens, dat was in mijn ogen vaak ook gewoon tijdverdrijf. Ga je verder terug dan deden mensen dat met boeken, sporten, jagen of klussen, weet ik het, gewoon om maar wat te doen te hebben. Als mensen dat soort dingen deden omdat ze anders niet te doen hadden werd het toch ook niet gezien als verslaving? Ik heb vooral het idee dat omdat het minder actief is, het direct veroordeeld wordt.

En is er iets mis met dat soort tijdverdrijf? Misschien wel helemaal niet. Vroeger was het trouwens inderdaad beperkt op de televisie, ook met 20 zenders, maar keken mensen dan maar iets stoms om hun tijd door te komen. In die zin is content die je persoonlijk ligt dus misschien zelfs beter en nuttiger dan vroeger, naast de eventueel 'verslavende' werking...
Mee eens; dat invulling/vermijding van 'niets doen', niet automatisch verslaving is. Maar als het juist wel gebeurt als men in gezelschap is, of in de auto of op de fiets....dan wordt het anders denk ik.
het algoritme van TikTok doet zo te zien beter zijn werk dan insta en facebook.
Klopt, ik bevestig wat Pino zegt.
Tiktok laat je betere content suggesties zien dan FB of zelfs YT dat doet.
Eens. Veel interessante genuanceerdere politieke kanalen tegengekomen. Minder drama en 'brigading' dan op Twitter/X in de reacties. Ook wel mindere dingen (zie nog altijd veel jonge extremistische gelovigen van zowel orthodox christelijke, als islamitische insteek. Maar ja, daar zijn de Instagram reels comments ook niet vrij van.

Blijkbaar reikt het algoritme ook verder dan slechts filmpjes aanbevelen die bij mijn interesses passen maar zelfs personen! Heb namelijk goede internationale contacten aan Tiktok overgehouden d.m.v. de Live functie die je af en toe in je gezicht wordt gedrukt. Derhalve heb ik voor TT nog altijd een zwak. Ondanks de dubieuze kanten doet het ook nog echt haar functie als sociaal medium/bruggenbouwer.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Pino Blauw30 juli 2024 07:40
Het grote verschil is dat Tiktok veel meer de nadruk legt op wat de gebruikers willen en interesse in hebben. Amerikaanse social media zijn helemaal gefocussed om de interesses van gebruikers te beïnvloeden naar wat zij willen dat gebruikers interesse in ontwikkelen.
Eh, je bent sarcastisch hoop ik? Al het commentaar op Tiktok gaat mede om het beïnvloeden van de gebruikers waarbij men zelfs niet wil openbaren hoe het algortime achter de aanbevelingen werkt. De hele wereld rond influencers op Tiktok bestaat om jou te beïnvloeden net als de reclames die je voorgeschoteld krijgt.
Tiktok veel meer de nadruk legt op wat de gebruikers willen en interesse in hebben
Gebruikers willen dopamine...
Zelfs de advertenties op Tiktok zijn leuk, nuttig en en passen bij mij.
Onbeperkt budget dus?

oei.....

Ook al is TikTok 'leuk' - het is hopelijk toch wel duidelijk wat het probeert te bereiken (net zoals de anderen die je noemt)?
Mij lijkt een uncensored 18+ versie van Tiktok wel leuk :+

Ik heb naast de westerse versie, ook de chinese versie.
Zeker, als je er een weet of vind, let me know :P
Dat is er al en heet OnlyFans
Dat is een betaalde versie van Instagram, niet van TikTok... :'(

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 30 juli 2024 23:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.