Peugeot biedt ChatGPT aan in alle nieuwe auto's met spraakbediening

Autofabrikant Peugeot gaat ChatGPT 3.5 aanbieden in alle modellen van de nieuwste generatie auto's die zijn uitgerust met spraakbediening. De spraakassistent moet deze maand beschikbaar zijn in twaalf Europese talen en zeventien Europese landen, waaronder Nederland.

Stellantis schrijft in een persbericht dat ChatGPT 3.5 in de nieuwste generatie 208, 2008, 308, 308 SW, 408, 508, 508 SW, Rifter, Traveller, Partner en Expert kan worden toegevoegd, als deze wagens beschikken over spraakbediening. De spraakassistent zal volgens de fabrikant deel uitmaken van het Connect Plus-pakket. Dit pakket is na aankoop van een nieuwe Peugeot-wagen zes maanden gratis te gebruiken. Daarna kost het 12 euro per maand of 120 euro per jaar.

Klanten die een Peugeot-wagen hebben aangekocht voor de introductie van ChatGPT, kunnen de functie ook integreren. Ze dienen hiervoor een abonnement van 1,5 euro per maand of 15 euro per jaar af te sluiten bij de dienstverleningscentra van de autofabrikant. Het is niet duidelijk welke modellen er in dit geval wel of niet in aanmerking komen.

Peugeot is al langer bezig met ChatGPT-integratie. De autofabrikant ging begin dit jaar met een pilotprogramma van start waarbij de AI-chatbot werd toegevoegd aan alle wagens van klanten in vijf Europese landen. Peugeot maakt gebruik van ChatGPT3.5. De AI-chatbot kan verbaal worden geactiveerd via het 'OK Peugeot'-spraakcommando. Volgens de fabrikant kan de assistent antwoord geven op uiteenlopende vragen. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld vragen naar bezienswaardigheden in een stad.

ChatGPT-integratie in Peugeot-wagens

Door Jay Stout

Redacteur

15-07-2024 • 10:57

182

Submitter: wildhagen

Reacties (182)

182
180
59
5
0
105
Wijzig sortering
Bezienswaardigheden in de stad..

Sorry maar ik wil 100% spraakbediening van mijn auto... Hey Peugot, zet stadsverlichting aan. Hey Peugot, zet de airco 2 graden kouder. Hey Peugot, deactiveer lane assist.

Volgens mij is er nog geen auto die dit heeft, en dat vindt ik best teleurstellend..
En ik vraag me op mijn beurt vooral af wat er mis is met de ouderwetse knoppen die gewoon ALTIJD op dezelfde manier werken. Automatiseren om het automatiseren en ons maar afvragen waarom auto's zo duur worden...

Daarbij weiger ik nog altijd om tegen apparaten te praten, ik vind het echt de stomste uitvinding ooit.
- geen knoppen is geen noodzaak om vroeg in het ontwerpfase hier keuzes over te maken.
- knoppen zijn duur en bewerkelijk om te bedraden.
- Touchscreen is flexiebel en kun je dus aanpassen naar nieuwe inzichten of diverse modellen/opties in een auto.

Deze ontwikkeling maakt auto's juist goedkoper, dan het gebruik van fysieke knoppen.
En de wellicht niet eeuwig ondersteunde en bugvrije software wordt meer een meer een single point of failure.

Mijn 30 jaar oude auto met fysieke knoppen werkt nog altijd perfect en kan door een ieder met een klein beetje verstand van bedrading gerepareerd worden. Ben benieuwd hoe dat gaat met volledig software gestuurde auto's. Van veel smartphones van 6 jaar geleden hoef je nu niet meer te verwachten dat ze nog echt functioneel zijn. De ene na de andere app werkt niet meer omdat het OS te oud is en nieuwe updates niet meer compatible zijn.

Op korte termijn heb je zeker gelijk, maar ik houd mijn hart vast hoe dat zich ontwikkelt op de lange termijn.
Inderdaad, dit maakt de auto goedkoper…
… voor de fabrikant.

Reken er maar op dat de marketing teams een reden zullen vinden om dezelfde of een hogere prijs te hanteren.
Goedkoper misschien maar niet veiliger. Knoppen kun je blind bedienen, een touchscreen niet. Sommige dingen moet je wat mijn betreft niet volledig willen vervangen.
Ik vind dit scenario alleen maar opgaan in relatief kale/oude auto's met weinig features of een scenario waarin je vele jaren met een auto rijdt.

Mijn huidige auto heeft bijvoorbeeld een aardige hoeveelheid knoppen om climate control zones te regelen, die knoppen zijn echt niet blind te vinden.

Ondertussen zegt Spotify op een touchscreen na een paar seconden dat het zoeken gepauzeerd is omwille van verkeersveiligheid.
Niet goedkoper voor de consument, wel hogere winstmarges voor de aandeelhouders.
Goedkoper niet, want er moet nu ook ineens een afdeling software-ontwikkeling zich hiermee bezig houden en de software hiervoor bijwerken. Dat is toch echt een heel stuk ingewikkelder dan een knopje dat ervoor zorgt dat de ventilator tussen drie of vier standen kan schakelen (om een voorbeeld te noemen)

En juist dat flexibele is ook meteen het nadeel. Ik kan de functies nu niet meer blind bedienen. De ene keer kan ik linksonder in beeld het volume regelen, de andere keer bel je daar de hulpdiensten mee. En als er ook nog een beetje delay in het systeem zit gebruik je wel eens de verkeerde functie. Dat zorgt er allemaal niet voor dat je je beter op het verkeer kunt focussen, wat me toch wel essentieel lijkt.
Na jaren van design wordt zo'n dashboard gewoon als één geheel gemaakt en is het echt neit zo duur. HOe kan een simpel spelletje een paar euro kosten met printplaat en knoppen.

Waarschijnlijk zit alle elektronica gewoon onder de knoppen maar is het in de aansluiting anders.
- Touchscreen is flexiebel en kun je dus aanpassen naar nieuwe inzichten of diverse modellen/opties in een auto.
Dat is precies het probleem. Met de knoppen, voor in elk geval de basis functies in een auto, kan ik in elk merk auto binnen een paar tellen wegrijden. Of het nou een BMW, Mercedes, Nissan of Peugeot is, lampen, radio, spiegels, binnen enkel tellen staat het goed.

Stap je echter in een Tesla... Dan kom ik er ook wel uit en rij ik ook vrolijk weg, maar het kost meer tijd. En zeker met huurauto's, waar ik regelmatig mee rij, is dat just a waste of time.
Een touch screen is inderdaad veel goedkoper voor de fabrikant die de automobilist moet bekopen met afleiding op de weg. Ik snap eigenlijk niet dat dit soort grappen nog steeds door RDW worden goedgekeurd.
Ik vind het geweldig. Ik praat elke dag tegen mijn huis. Nu met gemini of andere AI's gaat het echt naar een ongekend niveau.
Hoezo? Gemini kan nog geen lampen aan of uitzetten, en ook nog niet navigeren. Ik ben weer terug naar Google Assistant helaas.
Misschien omdat ik betaal voor de advanced versie. Ik kan alles vragen aan Gemini wat ik aan de assistent vroeg.
Ik zou 100% het liefst gewoon weer alles fysiek hebben met echte knoppen (geen touchpanels) maar ik denk dat we dat niet meer terug gaan zien. Bij heel veel nieuwe auto's zit alles al verwerkt in een touchscreen waarbij de aandacht helemaal van de weg af gaat. Dan heb ik nog liever goede spraakbediening die slim genoeg is om natuurlijk gesproken commando's te vertalen naar acties zonder dat je daar de exacte benaming voor uit je hoofd hoeft te leren.
En waar rijd je op dit moment zelf in? Als ik voor mezelf spreek; ik rij sinds 1 jaar een Tesla en heb de knoppen echt geen moment gemist. Enige wat echt heel stom is is het dashboardkastje die 2 klikken nodig heeft om te openen.

Er is zoveel geautomatiseerd in de auto dat ik in 95% van de ritten ook het touchscreen niet hoef te gebruiken. Wat voorbeelden:

- Auto warmt automatisch op voordat ik naar werk ga, maakt het hoger zetten van de clima overbodig
- Auto navigeert automatisch naar het adres in mijn agenda
- Auto navigeert automatisch sochtends naar werk en savonds terug
- Ik luister altijd Apple Podcasts en die speelt automatisch mijn playlist
- Stuurverwarming en stoelverwarming bepaalt de auto zelf of die wel of niet aan gaat

En veel dingen (al werkt het niet altijd top) kan ook met spraak.

Ik hoef nooit geen fysieke knoppen meer terug.

Edit: en andere invalshoek; onlangs is er een nieuwe UI gelanceerd, dat is ook alleen mogelijk met een touchscreen. Slechte UX in de auto met knoppen kan op een later moment (bijna) niet meer aangepast worden.

[Reactie gewijzigd door VluggeJ4pie op 22 juli 2024 14:10]

Knoppen zijn nog steeds best handig voor veel mensen, zoals ik. In sommige huurauto's vond ik het juist lastig dat ik de volume via een scherm moest aanpassen, ipv de 'ouderwetse' draaiknop. De draaiknop kan je zonder weg te kijken van de weg, bedienen. De iDrive knop van BMW vind ik nog steeds heel erg gebruiksvriendelijk icm een logisch menu.

Ben overigens benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt als veel auto's chatgpt gebruiken. Je kan het daarmee volgens mij best handig maken voor gebruikers, maar ook niet. Net als wat je noemt met het verwijderen van knoppen. Daar moet een goede balans zijn denk ik ipv lukraak alles te verwijderen voor iets nieuws zonder na te denken of het de gebruiker echt helpt.
Ben er zelf ook geen voorstander van, maar een hoop andere mensen wel, en die hebben dat thuis ook doorgevoerd, dus waarom dan ook niet in de auto?
Daarbij weiger ik nog altijd om tegen apparaten te praten, ik vind het echt de stomste uitvinding ooit.
Ik wil best tegen apparaten praten, maar dan moet het wel een goede interface zijn, die ook daadwerkelijk betrouwbaar werkt.

De huidige spraakinterfaces proberen te doen alsof ze magie zijn, en je dus alles kan zeggen wat je wil. Dit is vragen om problemen, want ze kunnen dit nooit waarmaken. Het is veel beter om een beperkte lijst van rigide opties te hebben, en deze ook duidelijk weer te geven. 'Hey auto, voeg tussenstop 'De Ruijterkade honderdvijfentwintig, Amsterdam' toe" is héél veel om in 1x goed te krijgen, "hey auto - navigeren - tussenstop - Amsterdam - D-E-R,K - één-twee-vijf - bevestig" is een stuk makkelijker om correct in te spreken én te begrijpen, al helemaal als bij iedere stap de mogelijke opties op het scherm worden weergegeven.
Nu spreek ik zelf dus normaal gesproken in een dialect (Limburgs), waarom zou ik ineens tegen een apparaat in het Nederlands gaan spreken? Dat voelt voor mij al helemaal tegennatuurlijk. Als je dan ook nog in een voor de machine gecodeerde taal moet gaan spreken... Gaan wij ons dan niet aanpassen aan de machines in plaats van dat deze ons het leven makkelijker zouden moeten maken?
Ik rijd geregeld op een wijkbus, en het inspreken van adressen voor het navigeren in Google Maps is de enige wartaal die ik tegen zo'n apparaat zal uiten.

Voor de rest blijf ik gewoon fan van alle fysieke knoppen op een dashboard. Want je snapt wel: heb je plots een flinke verkoudheid of een schorre stem, dat jouw auto je stemopdrachten ineens niet meer begrijpt.
Ik vind het nog steeds counter-intuïtief om tegen machines praten, maar dat is wellicht een generatie dingetje. Misschien dat die Gen Z/A kiddo's daar wel geen moeite mee hebben. (?)
Je kunt kiezen voor een goedkoper merk, als Dacia

Of koop een tweedehands auto. Je hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste te kopen...
Bellen vind ik dan wel weer gemakkelijk. Bel .... zonder dat je iets uit een lijst moet selecteren.
Of "navigeer naar..."
Ik hou er wel van :)
Als ik iets NIET wil dan is het wel spraakbediening in de auto. Lijkt me levensgevaarlijk, aangezien niemand kan garanderen dat de auto alles goed 'verstaat' en niet iets heel anders doet dan de chauffeur bedoelt. Of een gesprek opvangt dat helemaal geen commando is, maar daar wel commando's uit filtert.

Doet me denken aan een collega die regelmatig discussies had over artikelseries in ons assortiment, waarbij hij het woord 'serie' zo uitsprak dat Siri steeds werd geactiveerd op z'n iPhone...
Zo lang we het niet hebben over daadwerkelijk besturingsacties lijkt het me relatief onschuldig. Daarnaast, ik weet niet of je ooit hebt gehoord van ghost braking, dat komt voor als sensor data verkeerd word uitgelezen en is net zo goed levensgevaarlijk. En dat zit ook in heel wat moderne auto's.
Ik reageer op een reactie van @Heaget , ik zal 'm nog maar even herhalen:
[...] ik wil 100% spraakbediening van mijn auto... Hey Peugot, zet stadsverlichting aan. Hey Peugot, zet de airco 2 graden kouder. Hey Peugot, deactiveer lane assist.
Dan hebben we het dus wel degelijk over besturingsacties, en is dat dus niet onschuldig.
Daar hebben we dan een andere blik op. Besturingsacties zie ik enkel als het stuur manipuleren, gas geven of remmen. Lane assist uitzetten dmv spraak heeft geen enkel risico als je dit bewust uit zet.
Alles wat effect kan hebben op het gedrag van de auto in het verkeer, is een besturingsactie.
Het gevaar van verlichting of lane assist bedienen met stemcommando's is dat het systeem ook een ander commando of een flard van een gesprek verkeerd kan interpreteren.
Goed punt inderdaad. Dat is zeker een mogelijk gevaar.

Wel is dit wat mij betreft simpel te ondervangen door de spraakassistent de geinterpreteerde opdracht te laten herhalen en vervolgens om bevestiging vragen aan de bestuurder.
De vraag is of het dan nog efficient is om op die manier je auto te bedienen
Gezien de hoeveelheid bestuurders die het al voor elkaar krijgen om kilometers met een knipperlicht te blijven rijden, die toch een geluid geeft én constant iets in je beeld laat zien, zie ik dit niet zo maar goedkomen. Veiligheidsfuncties worden steeds vaker en meer toegepast, mogelijk wordt een grote hoeveelheid binnenkort zelfs verplicht. Mensen gaan erop vertrouwen en als het er dan ineens niet meer is, ga je dus wel degelijk rare acties krijgen.

Met dit soort zaken moet je er vanuit gaan dat de gemiddelde bestuurder werkelijk een ontiegelijke debiel is, en dan nog is er ruimte om fouten te maken...
Dit vergeleken met die veel betere bestuurder dan de rest die zeker nooit een debiel is?
Een radio die ineens op vol volume gaat kan anders ook voor ongelukken zorgen.
Zelfs dan...
"Hey auto, zet de airco uit"
"Ok, ik speel deathmetal op Spotify"
"Wat!? Nee, hey auto, zet de muziek uit en de airco uit"
"Ok, volume omhoog en volume omhoog"
"Au mijn oren! Grrr hoe doe ik dit handmatig..."
*Crash*
Dit laat het voorkomen alsof spraakherkenning de laatste 10 jaar niet enorm veel beter is geworden. Ik gebruik heel veel spraakcommando's en deze worden over het algemeen vaker goed dan fout geïnterpreteerd.
ghost braking, dat komt voor als sensor data verkeerd word uitgelezen en is net zo goed levensgevaarlijk. En dat zit ook in heel wat moderne auto's.
Ghost braking? Oh ja, daar heb ik wel eens van gehoord. Dat is iets dat bij Tesla's regelmatig gebeurd toch?
In andere moderne auto's heb je er geen last van.

En je hebt helemaal gelijk, dat is gevaarlijker dan spraakbediening in de auto.
Ahja dit was te verwachten. De typische Tweakers tech-conservatieve reactie. Er gaan sowieso beperkingen en veiligheidsmarges inzitten. Je mede passagier gaat echt niet kunnen roepen dat AI alle systemen moet gaan uitgooien en de handrem aantrekken op de snelweg.
Je mede passagier gaat echt niet kunnen roepen dat AI alle systemen moet gaan uitgooien en de handrem aantrekken op de snelweg.
Ik zal het maar naief noemen, het vinden van videos waar passagiers dit grappig vinden om te doen is niet zo moeilijk.

Maar elke keer als ik iets moet of wil doen met spraak, verstaat het systeem mij niet. Noch in het Nederlands noch in het Engels.
Ahja dit was te verwachten. De typische Tweakers tech-conservatieve reactie. Er gaan sowieso beperkingen en veiligheidsmarges inzitten.
Ik zal 'm dan even omdraaien, die van jou is de typische tech-progressieve reactie, waarbij 'nieuw' per definitie 'beter' is en je er bij voorbaat van uit gaat dat de ontwikkelaar het beste met de consument voor heeft. Ik denk dat we inmiddels voldoende voorbeelden hebben van (auto-)fabrikanten die marketing en omzet belangrijker vinden dan het welzijn van de inzittenden - en dan hebben we het nog maar niet over de rest van de wereld.

Ben ik dan een tech-conservatief? In dit geval misschien wel, maar je zou het ook zo kunnen zien dat ik inmiddels oud genoeg ben om het belang van dit soort ontwikkelingen te kunnen relativeren.
Er staat nergens in het artikel dat chatgpt gebruikt wordt om functies in de auto aan te sturen.

Daarnaast is spraakherkenning in sommige gevallen veiliger dan andere methodes. Ik kan mensen bellen via spraakcommando's en berichten voor laten lezen en beantwoorden. Daarbij kan ik mijn ogen gewoon op de weg gericht houden. Daarnaast vind ik het in de praktijk wel handig, met de Google Assistant heb je in principe heel wikipedia tot je beschikking, best handig als je een vraag hebt over een willekeurig onderwerp.
In mijn Ford kan ik de airco lager zetten met spraakbediening. Werkt voor geen meter en daarom gebruik ik het niet maar dat is niet het punt. De draaiknop is efficiënter en houd mij minder lang met iets bezig.

Alle veiligheidsacties (zoals lane assist) denk ik niet dat de fabrikanten dat willen koppelen aan zo'n onbetrouwbare feature, laat staan in de VS waar dit gegarandeerd een rechtszaak gaat worden als het faalt.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 22 juli 2024 14:10]

Yup, Spraakbediening in mijn Peugeot* is bij de beesten af. Ik heb niet direct het vertrouwen dat ChatGPT het makkelijker of beter zal maken. Betalen daarvoor gaat al helemaal never nooit niet gebeuren.

P.s. en die van mijn Ford daarvoor idem ditto.

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 22 juli 2024 14:10]

Ik heb ook een tijdje een Ford gehad, als je even de verkeerde knop indrukte op het stuur, kreeg je die brakke voice bediening en nooit uitgevonden hoe je dat snel weg kreeg. gruwelijk irritant!
" zeg een commando..."
wat mijn Ford wel had was dat op de momenten dat ik Android auto draaide de spraakknop een "hey google "knop werd. Mijn Opel doet dat niet en dat is wel iets dat ik mis.
Ingedrukt houden niet de oplossing? Als ik druk krijg ik in mijn Volvo Google (native android) maar ingedrukt krijg ik Siri (Apple CarPlay)
Iedereen natuurlijk wat hij fijn vindt. Ik heb dat juist uitgeschakeld omdat ik mijn computers en andere devices altijd op Engels heb staan. Nu ben ik er dus via google achter gekomen dat mijn Engels nu ook weer niet zo duidelijk is dat de computer dat veel verstaat. De NL spraakbediening van de auto gebruik ik wel veel, maar verstaat mijn simpele commando's ook niet altijd. Ik denk daarom dat het mogelijk maken van complexe spraak commando,s voor veel mensen lang niet zo ideaal is.
Of het nu in het Engels is of in het Nederlands; er zijn weinig mensen die de taal accentloos spreken, waardoor zo'n hele spraakbediening vaak niet werkt of verkeerd werkt.
En dan kan zo'n spraakassistent voor diverse uitspraken geprogrammeerd worden, maar alleen al in het Nederlands zijn er zo ontzettend veel dialecten en sociolecten.
ik zei zo ooit voor een bericht "ik ben tien na vijf daar". Vriend kreeg "Ik ben Tina" aan
Kun je aardige ruzies door krijgen. Er zal trouwens niemand in Nederland zijn die niet weet wat je bedoelt, maar op de keper beschouwd is het slecht Nederlands. Het probleem is alleen dat je er soms niet bij nadenkt, juist omdat iedereen je begrijpt.
Wat is het verschil tussen een bevestiging krijgen van "de spraakherkenning" en het lampje dat aan gaat als ik de knop in druk? Buiten de achterliggende techniek natuurlijk en de computer dient wel een check uit te voeren dat het ook daadwerkelijk geactiveerd is voordat het terugroept "ok, lane assist geactiveerd". Maar als eindgebruiker kun je dan net zo goed vertrouwen op dat lampje als op de voice feedback.
Het op spraak harder en zachter zetten van o.a. de airco / ventilatie kon de Honda Civic van mijn broer in 2005 al (8e generatie was dit). Systeem had wat beperkingen, zo moest je Engels spreken en de juiste term gebruiken maar in de basis functioneerde het prima!

Leuke gadget maar een fysieke knop is in veel gevallen veel handerig.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 22 juli 2024 14:10]

Het is het oplossen van niet bestaande problemen, met een oplossing die slechter werkt. Die voice functies werken vaak niet lekker en dat leid meer af dan dat je gewoon de knop van de airco gebruikt.

Ik kan de meeste functies in mijn auto bedienen zonder mijn ogen van de weg te houden, want het zijn allemaal fysieke knoppen. Maar fabrikanten vinden dat ze daar voor een oplossing moeten bieden en dat zijn dat voice controls die traag zijn en slecht werken. In het ergste geval word er een verkeerde match gemaakt en gebeurt er iets anders wat je dan weer ongedaan moet maken.

Of touchscreens in plaats van knoppen zo dat je niet meer op tast iets kunt vinden maar op het scherm moet kijken, of als iemand een nog genialere inval heeft gehad extra handelingen om bij de optie te komen die je wilt wijzigen.

En nu gaan we de problemen die er eerst niet waren oplossen met AI zo dat we niet alleen afhankelijk worden van hoe goed die dingen kan doen maar ook nog eens extra betalen elke maand.

Ik ben blij met mijn knopjes, maar helaas zien fabrikanten dat anders.
Die spraakbediening heeft echt wel meerwaarde als het bijvoorbeeld gaat om het instellen van een adres in de navigatie. Dat gedoe met lettertje links/rechts kiezen is echt onverstandig als je je ogen op de weg moet houden en even stil staan is ook lang niet overal mogelijk.
Het probleem is dat de spraakbediening universeel compleet rampzalig is. Het doet vaak wel iets, maar ik heb al snel een poging of 5 nodig om de auto zo ver te krijgen om het juiste te doen. Het is verschrikkelijk afleidend om constant de spraakbediening te moeten controleren en verbeteren, waardoor deze dus eigenlijk juist in drukke verkeerssituaties onbruikbaar is. Dan heb ik liever een betrouwbare fysieke interface.
Dat klopt, echter is dit weer onderhevig aan goed werkende spraak herkenning wat dus een probleem blijkt in veel gevallen. Google Assistant werkt hier meestal wel goed, maar de spraakherkenning van fabrikanten meestal niet. En dan ben je als nog afgeleid want je moet een hoop pogingen doen om het juiste adres met spraak in te voeren.

Met fatsoenlijk UI design en een onscreen toetsenbord is adres invoer niet zo een probleem met 6 toetsen (4 voor richting, Ok en cancel). Als je een volledig toetsenbord toont en je hebt een lijst met auto complete hoef je vaak maar een paar letters te selecteren om de juiste optie te krijgen en die te selecteren.

Onder het rijden? Nee, maar zoals altijd gezegd: ga goed voorbereid op reis. Onder het rijden een adres invoeren is sowieso afleiding. Ook al is het met goedwerkende voice input want je zult altijd kijken of het klopt en of er andere informatie getoond word (alternatieve route, werkzaamheden etc.).
Google Assistant werkt hier meestal wel goed, maar de spraakherkenning van fabrikanten meestal niet. En dan ben je als nog afgeleid want je moet een hoop pogingen doen om het juiste adres met spraak in te voeren.
Ligt heel erg aan de fabrikant. In principe is het ook relatief eenvoudig omdat de lijst met geldige adressen vooraf vastligt. Mijn 10 jaar oude Volvo heeft daar in ieder geval niet zo'n moeite mee al moet je aanwennen eerst de plaatsnaam te zeggen ;)
Onder het rijden? Nee, maar zoals altijd gezegd: ga goed voorbereid op reis. Onder het rijden een adres invoeren is sowieso afleiding. Ook al is het met goedwerkende voice input want je zult altijd kijken of het klopt en of er andere informatie getoond word (alternatieve route, werkzaamheden etc.).
Ok, maar als je al rijdend bijvoorbeeld de andere kant op gestuurd wordt omdat er een omleiding is is het wel handig een invoermethode te supporten waarbij je wel je ogen op de weg kan houden. Het probleem van zo'n 'aanklik' methode is dat je veel te lang op het scherm blijft kijken.
Denk meer dat ze een probleem oplossen door zichzelf geintroduceerd, met inderdaad die afschuwlijke touch-screen bediening. Die zijn volgens mij ook goedkoper voor de fabrikant en werken blijkbaar goed in de marketing :(
Goedkoper, maar er kan ook minder kapot gaan. Vaak zie dat op een gegeven memo ent kopjes en potmetertjes etc het aan begeven. Ook aan het stuurwiel, zo kan ik bv mijn telefoon niet maar,koppelen aan de auto want maar een knopje had Bluetooth setup, dus dan ga ja…. Als het allemaal touch screen is (en die zijn behoorlijk betrouwbaar) dan zijn te kosten voor iedereen lager.
Als ze fatsoenlijke schermen inbouwen wel, helaas is dat lang niet altijd het geval ;) te vaak slechte touchscreen gehad (niet altijd goed reageren, dubbel klikken, inaccuraat, stukken scherm die niet meer werken etc.) dat ik er niet meer zo erg fan van ben (als het voor de fabrikant het bijzaak is). En repareren is vaak erg duur, daar ging je voordeel. Als ze er nou 10 jaar garantie op geven wil ik best ;)

[Reactie gewijzigd door andries98 op 22 juli 2024 14:10]

Die knopjes zijn vaak gewoon vervangbaar en gaan in de praktijk echt niet zo vaak stuk.
Tsja, maar die touchscreens gaan óók kapot - een vervanging daarvan kost al snel honderden euro's, en je zit al snel opgescheept met een tweedehandsje uit een sloopauto.

Druk- en draaiknopjes zijn volstrekt triviaal. Er zijn zat standaard-afmetingen die al decennia te krijgen zijn voor minder dan een euro per knopje. Doe een klein beetje extra moeite bij het ontwerpen en een defecte knop is voor een paar tientjes te vervangen. Ik heb dat liever dan een halfbakken touchscreen-oplossing dat een nachtmerrie is om te gebruiken.
Het is het oplossen van niet bestaande problemen, met een oplossing die slechter werkt. Die voice functies werken vaak niet lekker en dat leid meer af dan dat je gewoon de knop van de airco gebruikt.
Zoals geldt voor eigenlijk alle voice assistants (niet bestaande problemen oplossen). Zou het direct allemaal uitzetten, al was het alleen maar omdat ik geen permanente open microfoon in mijn omgeving wil. Ik weet dat het ergens naïef is en ik de hele dag een microfoon bij me draag (mijn iPhone). Maar om daar nou vrijwillig aan mee te werken zodat ik mijn auto kan vragen wat er te zien is in een stad? Nee dankje...

Ik hoop overigens niet dat het gewoon wordt dat dit standaard geïntegreerd wordt (of niet uitgezet kan worden). Nio auto's hebben ook nog eens zo'n kinderlijk poppetje midden op het dashboard als voice assistent. |:(

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 22 juli 2024 14:10]

Tesla is hier mee bezig, grok integratie die functies in de wagen kan aansturen. Aansturen via voice commands kan nu ook, maar is nog wat onhandig aangezien je min of meer de juiste dingen moet zeggen.
Misschien is het onder andere ook navigatie. Nu gebruiken sommigen bijvoorbeeld Siri daarvoor. Die doet het best goed, maar dat kan volgens mij best beter. Zelfs voor basic dingen.
Navigatie sturen gaat in de Tesla echt nu al perfect. Minder eenvoudig is het aansturen van alle andere functies zoals zetelverwarming, spiegels, airco enz. Er zitten wel grappige easter eggs in zoals open butthole (openen van de laadpoort)
Mijn Polestar heeft al aardig wat functies die je zo kunt bedienen. Airco, stoel- en stuurverwarming bv. Dit geldt voor alle Android Automotive auto's (div. modellen van Renault en Volvo bv)

Daarnaast uiteraard ook de radio, navigatie, YT music , Spotify.

Ik kan zelfs de verlichting in huis bedienen en de garagedeur openen met spraak opdrachten vanuit de auto

[Reactie gewijzigd door guido66 op 22 juli 2024 14:10]

Hey Peugot, kan je de airco 2 graden kouder zetten? Natuurlijk! Hier is het resultaat van jouw vraag. Eh Peugot, ik vroeg 2 graden kouder, nu staat het op 40 graden. Het spijt me, je hebt gelijk! Hier is een correcte aanpassing. Als je nog vragen hebt of verdere hulp nodig hebt, laat het me weten!

*zucht en rijdt verder met de airco op ondertussen 42 graden en draait de ramen open, want dat kan nog wel zonder spraakondersteuning*
Voordat de auto al zijn voicetingeltje af heeft, heb ik handmatig al e.e.a. aangepast, zelfs via de trage menu's in mijn 308. Eindeloos discussiëren met mijn auto met 'ik begrijp het niet' of totaal andere adressen als ik aangeef kan ik missen als kiespijn. Android Auto gaat dan wel wat beter, maar ook niet perfect.
100% misschien niet, maar Mercedes heeft een vrij goed systeem daarvoor (MBUX) wat meestal vlekkeloos werkt:
Hey mercedes, zet bluetooth aan.
Hey mercedes, navigeer naar Mcdonalds Emmen.
Hey mercedes, zet de stoelverwarming van de bijrijdersstoel op stand 2.
Hey mercedes, vertel eens een grap.

De meeste zijn, vind ik, overbodig omdat een knopje indrukken vaak sneller is. Maar vooral die navigatie inspreken is superhandig. Zeker als je het adres niet weet maar de locatie wel een titel heeft zoals Mcdonalds X, Tennisvereniging X, parkeergarage X etc.
Ik las dit initieel als een grap...maar toen zag ik dat je serieus was.
Ben benieuwd waarom je dacht dat het een grap was. Natuurlijk, spraakbediening is er al wel, maar zoals je in veel reacties hier ziet is dat heel beperkt, moet je in het engels spreken of werkt het slecht.

Juist daarvoor denk ik, als je een model als chatgpt hiervoor geschikt maakt kan dat nuttig zijn zodat je niet precies hoeft te zeggen "Zet de airconditioning 2 graden koeler" maar dat ook elke variatie op het woord airco/verwarming gebruikt kan worden.
Er zouden natuurlijk nog meer mogelijkheden moeten zijn met ChatGPT. Bijvoorbeeld, navigeer naar Barcelona, en plan de laadstops bij een Macdonalds in rekening houdend met lunch rond 12.00 en diner rond 18.00. (als voorbeeld).

Dat zou iets zijn wat ik tof vind. Naast de bediening van de hele auto in natuurlijke taal. Er zit zoveel op tegenwoordig en verstop in multimedia systemen...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Heaget15 juli 2024 11:45
Natuurlijk, spraakbediening is er al wel, maar zoals je in veel reacties hier ziet is dat heel beperkt, moet je in het engels spreken of werkt het slecht.
Dat lijkt mij dan ook precies de reden waarom er geen 100% spraakbediening is in een auto. Spraakdetectie is gevoelig voor misinterpretaties, veelal traag en vooral niet geschikt voor alle situaties (bv veel omgevingsgeluid, meerdere personen in de auto etc).

Maar misschien belangrijker nog; in noodgevallen is het indrukken van een knop veel sneller, intuïtiever en veiliger.
Ik had dit misschien anders moeten formuleren.

Ik zou willen dat er, naast fysieke bediening, 100% spraakbesturing aanwezig zou zijn in auto's. Dat komt voort uit het feit dat je nu in veel auto's alleen nog maar touch bediening hebt op een schermpje, waardoor je aandacht veel meer van het daadwerkelijke autorijden wordt afgeleid dan met spraakbediening of met fysieke knoppen.

Ik zou inderdaad zeker niet willen dat je een auto ENKEL kan bedienen via spraakbesturing.
Lijkt mij dat die touch bediening in auto's net hetgeen is dat op de schop moet, en terug meer knopjes voorzien.
Omdat ik gewoon me niet kan voorstellen dat je dit serieus zou willen, soms vraag ik me af of ik ergens in de laatste paar jaar in een alternate reality terecht gekomen ben. Want ik kan me echt niet meer verplaatsen in mensen.

Dingen die al jaren perfect werken via muscle memory en veel minder directe input benodigen vervangen met een computer die de hele tijd monitort wat je zegt en doet. Ja nee sorry ik volg mensen niet meer.

[Reactie gewijzigd door Majestici op 22 juli 2024 14:10]

Ik dacht dat je je niet voor kon stellen dat L-VIS bij de Macdonalds zou willen lunchen en dineren ;-)
Kan ik me ook niet voorstellen.
Ben ik toch niet met je eens. Als je ziet wat auto's tegenwoordig allemaal voor features hebben, dan vind ik persoonlijk al die fysieke knoppen maar onoverzichtelijk en rommelig.

Ik rij nu zelf een Model 3 en vind het gebrek aan al die knoppen echt een verademing. Als ik af en toe eens in een 'normale' auto moet stappen, dan verbaast het mij dat vaak het stuur alleen al iets van 15-20 knoppen heeft, daar wordt je toch helemaal kriegel van...
Max Verstappen heeft er meer op zijn stuurtje zitten, maar die heeft de handleiding gelezen. ;)
Zou inderdaad fijn dat als je elke keer bij starten kan zeggen "Hey, zet ISA uit". :+
Ik voel me nu net een piloot met een checklist van zaken die ik eerst aan/uit moet zetten voordat ik weg kan rijden...
Zou me niks verbazen als Tesla dat al heeft. :P
hebben ze ook, al is het beperkt tot de zaken die niks met rijden te maken hebben. Temperatuur regelen, geen probleem. Mist lampen aan/uit, nee, dat kan/mag niet. Zelfs het dashboard is te openen met een voice command. Het werkt echt wel goed, in het Nederlands, maar zoals gezegd, alleen voor bijzaken.
Temperatuur regelen geen probleem. Welke ventilator-outlets er gebruikt worden kan echter niet.....
Die van Tesla is niets beter dan die van andere merken.... Nog sterker; hij is een stuk minder goed dan Google en Apple op hun auto-integraties: Daar kun je tenminste Spotify een playlist af laten spelen, dat kan Tesla niet.

Ofwel: Nope, ook Tesla is niet erg goed (understatement of the year) met hun spraak assistent.
Nog sterker; hij is een stuk minder goed dan Google en Apple op hun auto-integraties
En welke auto integraties kun je wel met google en Apple regelen dan? Zaken op je telefoon, ja, daar zullen ze wel goed in zijn, maar het instellen van zaken zoals temperatuur (zie car controls en climate controls) gaat uitstekend.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat het aanpassen van een playlist niet echt in mijn top taken staan in de auto. Het is meestal één play list kiezen voor vertrek en dat was het eigenlijk.
En welke auto integraties kun je wel met google en Apple regelen dan? Zaken op je telefoon, ja, daar zullen ze wel goed in zijn, maar het instellen van zaken zoals temperatuur (zie car controls en climate controls) gaat uitstekend.
Excuses; ik bedoelde met "hun autointegraties" Android Auto en Apple Carplay. Die zijn beter in voice commandos voor datgene wat er op je telefoon gebeurt dan dat Tesla dat is
Ik moet ook eerlijk toegeven dat het aanpassen van een playlist niet echt in mijn top taken staan in de auto. Het is meestal één play list kiezen voor vertrek en dat was het eigenlijk.
We hebben het ook niet over top taken. Ook de temperatuur aanpassen is geen top taak. Alle top taken zijn zowieso niet beschikbaar. Maar een andere playlist afspelen doe ik niet veel minder vaak dan de temperatuur in de auto aanpassen. Althans; dat zou ik graag doen als het wat makkelijker was.......
ah dan begrijpen we elkaar beter. Dank voor de uitleg.

Ik heb vrijwel nooit gebruik gemaakt van voice commands in mijn vorige auto's. De techniek is tegenwoordig al een stuk verder, dat zie je ook in Tesla maar andere autobouwers doen het ook prima.

Ik zou heel graag de mistlampen kunnen aan/uit zetten met een voicecommand. Mistlampen aanzetten was altijd een gedoe bij de VW, Peugeot, Ford en nu Tesla waar ik in rij. Of het nou een fysieke knop was (vaak was het een multifunctionele knop) of een scherm actie, bij mij is dat een zwak punt. De mistlampen gebruik ik letterlijk 1 tot 2 keer per jaar als het al zover komt. Knoppen of scherminteracties zijn daardoor niet gegriefd in mijn geheugen en ik moet er altijd naar op zoek gaan....niet bepaald fijn als je ineens in een mistbank terechtkomt.
Mijn Mercedes van januari dit jaar kan dit allemaal. Ik kan niets bedenken wat niet kan via spraak. Niks bijzonders meer tegenwoordig.
Dalijk komt Peugot nog met een K.I.T.T. uitvoering, zie de specs

Voice Stress Analyzer - K.I.T.T. can process spoken voices and determine if someone may be lying. First used in Episode 26, "Merchants of Death".

https://knight-rider.fand...2000)#K.I.T.T.'s_Features

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 22 juli 2024 14:10]

Dat kan ik zelf wel, de airco bedienen.

Ik wil vooral navigatie hulp. Navigeer naar Nijmegen en maak een tussenstop ergens halverwege voor vegetarische noodels.
Hey Peugot, zet stadsverlichting aan. Hey Peugot, zet de airco 2 graden kouder. Hey Peugot, deactiveer lane assist.

Volgens mij is er nog geen auto die dit heeft, en dat vindt ik best teleurstellend..
De Prius 2005 Business had dit voor niet essentiële zaken.
Zo je kon climate control bedienen, navigatie, radio, en vast nog wat zaken.

En naar het blijkt hebben nieuwere modellen dat ook: youtube

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 22 juli 2024 14:10]

Wat is hier handiger/praktischer aan dan gewoon de bediening te gebruiken? Verschrikkelijk om tegen mn auto te praten voor een simpele handeling wat me minder dan een seconde kost.
En dan de volgend antwoorden waaruit blijkt dat je commando wel/niet is begrepen zeker?

"-Ok, groot licht ingeschakeld.
- Ok, Airco zet ik kouder.
- Ok, Inhaalassistent geactiveerd."

Lijkt mij levensgevaarlijk.
"-Ok, groot licht ingeschakeld.
Dat gaat toch al vele jaren lang volledig automatisch? Heb ik geen stem of knop voor nodig, staat altijd aan en niemand die last van heeft.
Ik heb dit in mijn Polestar 2 met bijna 90% van de apparatuur, werkt super.
bwah, ik vraag mijn Polestar (google dus eigenlijk) regelmatig of een bepaalde winkel nog open is als ik in de auto zit en die nog net wil halen. Werkt perfect als de resultaten in google bestaan. Die zegt dan hoeveel minuten de winkel nog open is.

Alleen context kan totaal niet. Dus met opvolgvragen aan de hand van een vorig resultaat.
Daar zal chatGPT wel beter in (moeten) zijn (hopelijk).
Dit bestaat al jaren in diverse auto's. Maar doe mij maar fysieke knoppen.
Of gewoon lekker zelf aan het knopje draaien, niks mis mee toch. klopt altijd. werkt altijd. gaat vlugger.
Mijn renault kan al veel dingen bedienen, stoel/stuuurverwarming, temperatuur en airco etc.

Ik vermoed echter dat voor sommige dingen het niet is toegestaan om het met stem te bedienen zoals de verlichting. Je wilt niet dat tijdens een gesprek de verlichting wordt uitgezet, of ACC 😏

Overigens zit er geen support voor de massagestoelen in, als je die aan wilt zetten word je naar het dichtstbijzijnde massagestalon gestuurd 😁

Overigens kan ik wel enthousiast worden van zo'n functie in de auto.
Als je rond middernacht een betaalbaar hotel met 24 uurs receptie zoekt in het buitenland dan zou chatgpt je kunnen redden.
Bediening van eenvoudige zaken zoals het verhogen of verlagen van het volume, het regelen van de airco, etc., gaat gewoon veel eenvoudiger via druk- en draaiknoppen. Neem bijvoorbeeld de richtingaanwijzer. Iedere keer “Hey Peugeot, zet de richtingaanwijzer voor links/rechts aan” roepen als je een bocht neemt, is niet echt handig, toch?

Spraakbediening is alleen nuttig voor meer complexe instructies, zoals “Hey Peugeot, navigeer naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt waar ze ook lekkere broodjes verkopen.”

Of iets verder in de toekomst: “Hey Peugeot, breng me naar mijn bestemming en maak me 5 minuten voor aankomst wakker.”
Jwel hoor, in onze Renault Austral kan dat allemaal en nog veel meer via Google Assistent
Vraag me af of dat nou verantwoord is als je dat kan doen tijdens het rijden... En als het niet kan, wat is dan echt de toegevoegde waarde boven het gewoon via je telefoon doen?
Waarom zou praten, tegen een computer notabene, een probleem zijn? Je kan/mag toch ook tegen je passagiers praten of handsfree bellen?

Bovendien zit er bij praten tegen een computer ipv een persoon geen/minder druk op om direct te 'moeten' antwoorden (=meer druk/stress/afleiding = gevaarlijker).

Wat ik me afvraag is hoe lang je nog in een auto kan rijden waar alle ingebouwde opties en functies niet achter een paywall verstop zitten.
Het zou goed kunnen dat ik hier toch "oud" wordt en niet meer goed mee ga met de nieuwe techniek... Maar ik denk dat je toch niet op dezelfde manier met een computer praat als met een mens, in de zin dat mensen toch meer na zullen moeten denken over hoe ze dingen vragen, of dat het stomme ding je niet goed verstaan had of aan het hallucineren is en onzin antwoorden geeft. Dat lijkt me ontzettend afleidend.

Een echt persoon kan inderdaad ook afleidend zijn maar die kan wel zien wat je aan het doen bent en hoe de situatie op de weg is (en ja ik weet dat er genoeg mensen zijn die dat niet zien). Zelf als ik met iemand in de auto zit kan prima kletsen, maar als er iets in het verkeer gebeurt dan tune ik hun bijna vanzelf volledig uit. Even later zeg ik dan dat ik niks meer gehoord heb van wat ze zeiden omdat het verkeer even mijn volle aandacht nodig had. En ja ok ik begrijp ook dat ook niet alle bestuurders dat kunnen.

Maar los daarvan, het feit dat met iemand praten afleidend kan zijn wil natuurlijk niet zeggen dat we dan maar kletsende computers in moeten gaan bouwen omdat je ook kletsende passagiers kunt hebben. Uiteindelijk zou het best kunnen dat de techniek zo ver is en dat wij mensen er zo aan gewend zijn dat het een hele veilige en nuttige toevoeging kan zijn maar ik denk dat we daar nog lang niet zijn.
Maar denk je nu echt dat praten tegen chatgpt gevaarlijker is? Je kan/wil dat "stomme ding" niet negeren zoals je wel bij een passagier zou doen? Dat vind ikp8 erg raar.

Maarja, ik ben zou oud(erwets) dat ik helemaal niet aan voice bediening doe. Ik heb volgens mij nog steeds maar 1 keer in mn leven 'hey google' gezegt.
Welk probleem lost dit op?

Mijn 12 jaar oude navigatie geeft bijvoorbeeld al aan waar tankstations zijn.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 22 juli 2024 14:10]

Soms moet je een probleem maken om een functie te verkopen ;)
Uhm, nee je moet mensen laten geloven dat ze een probleem hebben. Op de één of andere manier hebben techbedrijven heel goed onder de knie hoe dat werkt.
Dit is natuurlijk van alle tijden. En los van of het wel of niet een goede functionaliteit is, soms weten mensen gewoon niet goed wat mogelijk is buiten wat ze gewend zijn. Ik denk overigens wel dat deze ChatGPT functie in een auto belachelijk is, maar goed, wie ben ik. Ik ben wel een groot-verbruiker van ChatGPT dus dat zou in ieder geval iets van waarde moeten hebben.

Anyways, zoals Ford zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."
Het probleem dat AI nog niet in alles geïntegreerd is :)

Even serieus, als we het allemaal aan elkaar kunnen koppelen, zal het leven grotendeels geautomatiseerd worden - een van de doelen van veel van de dergelijke organisaties die LLM’s ontwikkelen.
Dus je koopt eerst het Connect Plus pakket om vervolgens na 6 maanden 12 EUR per maand te betalen? Bijzonder, Kan me overigens ook nog niet voorstellen waarom ik dit nodig zou moeten hebben. Maar wellicht krijgen we een probleem gevonden bij de oplossing die hier aangedragen is.
Vanaf september zou dit toch moeten kunnen vanuit Apple's CarPlay? En tegen die tijd zal Google in Android Auto ook wel Gemini geïntegreerd hebben.
Als Apple daadwerkelijk ChatGPT/AI Siri gaat uitrollen in de EU wel, volgens mij is het laatste nieuws dat ze dat niet van plan zijn ivm EU wetgeving.
De eeuwige dreigementen van grootmachten. Als ChatGPT zo'n gevaar was hadden ze OpenAI al aangepakt in de EU lijkt mij.
Dit verhaal lijkt mij meer een wraak actie om het open moeten gooien van de RDIF en de Apple Store.
We zullen zien hoe dit gaat aflopen en eigenlijk is dit weer een andere discussie.
Tja, OpenAI heeft ook de memory functie niet uitgerold in de EU. Toen ik in Canada was gebruikte ik 't vollop en ineens terug in NL werkte het niet meer. Vroeg me af of het een bug was, maar nee, bewust uitgezet ivm EU regels (zeggen ze).

Het zal ook niet de eerste keer zijn dat Apple iets uitrolt in de US en het niet naar ons brengt
ChatGPT heeft nu de memory functie in eu...
Je koopt een auto met chatgpt functionalitiet, and 6 maanden later werkt het niet meer

Dat zit volgens mij nog binnen de garantie periode...
Dat valt alleen niet onder de garantie ;)
Er zijn fabrikanten waar ChatGPT, middels een OTA update, al beschikbaar is in hun auto's.
Ik zou graag een nieuwe auto willen kopen met een minimale offline boordcomputer en fysieke knoppen voor alles, zo een die gewoon doet wat ik wil en al helemaal geen SaaS model aan mijn auto gekoppeld.
Dat noem je een oldtimer of een youngtimer.
Die komen met 15-20 jaar oude auto problemen...
Is een kwestie van goed onderhouden.
Wat een prima argument is als je hem ooit zelf nieuw aangeschaft had en altijd netjes alles hebt bijgehouden. Echter het gros doet dat niet, en dan koop je dus al het achterstallig onderhoud. Ook al zijn ze "eerste eigenaar", "dealer onderhouden", etc. Zelfs met een Honda of Toyota.

En met moderne nieuwprijzen, zijn de occasion prijzen wanstaltelijk. Dus ze vragen voor de 15 jaar oude corolla met 2ton op de teller nog 10K of meer. Dus je kunt ze ook niet goedkoop op de kop tikken en dan simpelweg restaureren.

[Reactie gewijzigd door Majestici op 22 juli 2024 14:10]

Heb je gelijk in 2e hands prijzen zijn momenteel erg hoog. Rij zelf al 14 jaar in een 22 jaar oude Volvo S40 staat nu 240000 op de teller. Pas overwogen deze te vervangen maar blijf er toch nog maar in rijden. Rij weinig en ik heb geen zin in de investering 10K en dan afwachten.
Heb er een nieuwe autoradio ingezet :-)
En met moderne nieuwprijzen, zijn de occasion prijzen wanstaltelijk. Dus ze vragen voor de 15 jaar oude corolla met 2ton op de teller nog 10K of meer. Dus je kunt ze ook niet goedkoop op de kop tikken en dan simpelweg restaureren.
Dit dus. De 20 jaar oude Fiat Punto van mijn vrouw met inmiddels 210k op de teller begint nu toch echt wat kuurtjes te vertonen dat het autootje z'n beste tijd heeft gehad. Maar een soortgelijk alternatief met weinig kilometers op de teller vind je niet beneden de 10.000 euro. Echt absurd wat kleine hatchbackjes tegenwoordig kosten. Ja een Peugeot 108, VW UP etc. kan je krijgen voor rond dat bedrag, maar daarmee lever je serieus ruimte in ten op zichte van onze huidige Punto.
Twintig jaar geleden waren auto's op sommige punten beter dan nu. Betere motoren, versnellingsbak etc. Reparaties waren ook nog eens sneller uit te voeren.
Merken als BMW gebruiken kunststof onder de motorkap waar dat niet zou moeten.
Klopt, de versnellingsbak van mijn nieuwe Civic valt me echt vies tegen tov mijn Accord die wegging. Initieel leek het wel ok, maar nu ik er een paar maanden in rij valt het toch wel tegen. Vreemde gewaarwording dat een 21 jaar oude bak beter aanvoelde dan een 6 jaar oude.
Ooit had ik een auto met een versnellingsbak die zo soepel was dat ik letterlijk met mijn pink kon schakelen.
De opvolger had dat niet. Maar later hoorde ik dat die soepele bak veel minder lang mee ging. Die kreeg problemen bij de 150.000 km of zo. (lang geleden, ik weet het niet precies meer)
Dat lijkt wel de route waar het eindigt, maar dat is ook niet vol te houden.
Daar ben ik serieus ook naar op zoek. Een nieuwe (lees: NIEUWE) auto, liefst electrisch, zonder connectiviteit en andere niet-auto gerelateerde zaken,
Veelal betaal je voor software die om te huilen is, een entertaintment systeem dat al verouderd is op het moment dat de foto van de verkoopbrochure geschoten wordt en een data lekkage waar mijn loodgieter hoofschuddend van wegloopt.

Geef mij een goede en simpele auto. Lane assist en andere rij-ondersteunende functies mag er in zitten (graag zelfs als ze goed werken) maar verder niets. Voor een update kan ik best langs de garage rijden als dit een verbetering tot gevolg heeft.

Scheelt denk ik als de developer tijd heeft om de functies goed te maken die er in moeten zitten en niet aan 'spraaktbesturing voor je youtube video' hoeft te werken.
Dan ben je bij Dacia aan het goede adres. Veel auto voor weinig geld. En redelijk offline allemaal.
"weinig" geld. De goedkoopste die ik nu zie op Dacia.nl is 17.500 euro. Dat is niet weinig.
Een nieuwe auto kostte een x aantal jaar gelden inderdaad rond de 15 tot 25.000 euro. Dan is nieuw voor 17 half een koopje als je de huidige (zwaar overdreven) prijzen ziet. Overigens zijn de occasion prijzen helemaal van de zotten. Maarja, wat een gek ervoor geeft!
Ineos Grenadier zoek je dan
Zoiets, maar ik zoek ook al eventje naar Ineos Grenadier geld. :+
Ik zweer nog even bij mijn 2018 Alfa Romeo Guilietta. Gewoon een "Dom" touchscreen met opties: Radio, Media en Navigatie. Voor de rest alles fysieke knoppen.

In de ochtend telefoon bleutooth aan, playlist kiezen in Spotify en gaan!

Als ik soms kijk wat mn pa allemaal loopt te kl*tvioolen op de touchscreen van zn Volvo.. Man man, dat wil je toch helemaal niet?
De trend dat alle knoppen touch worden is over zijn hoogtepunt heen.

De fabrikanten hebben blijkbaar toch veel feedback gehad dat mensen dat niet willen en velen gaan hun volgende model weer meer fysieke knoppen geven.
Auto reviewers hebben ook massaal zitten klagen dat ze de knoppen terug willen.
Als ik heel eerlijk ben, ik wil helemaal geen AI asistentie in de auto die niks te maken heeft met autorijden. Welke bezinswaardigheden zijn er in een stad is toch niet iets wat je tijdens het autorijden wil weten?
  • Breng me naar het dichts bij zijnde garage of zoek een garage in de buurt van X.
  • breng me naar een snellader/tankstation over ongeveer 50 km op mijn huidige route
  • Over 150km wil ik stoppen om te slapen, breng me naar een hotel in de buurt met een prijsklasse van 100 tot 150 euro.
En ga zo maar door.

Maar goed, ik snap dat het voor een LLM lastig is om te weten wat wel en niet gerelateerd is aan auto rijden, dus dan maar een LLM waar je tegen kan kletsen over van alles en nog wat....
(...) dus dan maar een LLM waar je tegen kan kletsen over van alles en nog wat....
'Mijn auto begrijpt me beter dan mijn partner dat deed, dus nu heb ik een relatie met mijn auto!' :+

Op zich kun je die dingen natuurlijk ook al aan je telefoon vragen. Zelfs zonder AI kan Google dat al jaren.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 14:10]

Ik denk dat Autofabrikanten weer eens flink met hun klanten moeten gaan praten, wat willen jullie in een auto.
Ik wed dat verreweg de meesten zeggen:
- Fysieke knoppen
- Cupholders
Wat willen jullie niet
- Alles via touch screen en voice bediening

Niemand zit te wachten op een Hyacint Bucket in de auto.
- Let op die voetgangers!
Welke voetgangers?
- Die op het trottoir

*lekker muziek aan het luisteren*
- In 200 meter aan de linkerkant is het huis waar Alfred Jodocus Kwak is bedacht

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 22 juli 2024 14:10]

Was voor mij 1 van de redenen om te stoppen met goegel maps.
Veel te veel onnodige afleiding alleen maar om de "partners" in de spotlight te stellen en "je ervaring te verbeteren" :?
Wat op zich wel chill zou zijn is om de fileberichten wat te lokaliseren.

Als ik van Groningen naar Leeuwarden rijd, zal het me een rotzorg zijn of er bij Maastricht langzaamrijdend verkeer is.

En voor de rest inderdaad: fysieke knoppen en cupholders.

Gekoeld stuur zou fijn zijn :D
Zoveel mogelijk mat zwart interieur zodat er niks spiegelt in het de voorruit in het donker. 8-)

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 22 juli 2024 14:10]

Wat op zich wel chill zou zijn is om de fileberichten wat te lokaliseren.
Als ik van Groningen naar Leeuwarden rijd, zal het me een rotzorg zijn of er bij Maastricht langzaamrijdend verkeer is.
Ik gebruik Waze, altijd actueel op de route die ik rij.
auto reviewers geven die feedback al naar de autofabrikanten en wellicht horen ze het ook van gewone klanten.
Er zijn al de nodige fabrikanten die aangeven dat ze in nieuwe modellen weer meer fysieke knoppen gaan gebruiken ipv touch.
Ondertussen is de app van nieuwe Peugeots nog altijd een drama. Waarom nieuwe features pushes als de oude nog niet eens goed werken?
Games komen er mee weg. Waarom mag de rest er niet mee experimenteren? :+
Als Peugeot rijder kan ik dit beamen. Veel slechter dan die app is er niet.
Dit is absoluut een feature waar ik een auto voor zou selecteren. Totdat m'n telefoon het via bluetooth kan in ieder geval.

Ik zit me in de auto zo vaak dingen af te vragen waar ik op dat moment niet de handen vrij heb om zelf te googlen. Op deze manier met ChatGPT spreken is een ideale manier om over een bepaald onderwerp te leren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.