Scholen kunnen ChromeOS veilig gebruiken maar moeten zelf opties uitzetten

Scholen kunnen Google Chrome, ChromeOS en Chromebooks veilig gebruiken, maar moeten dan wel een aantal opties zelf uitzetten. Dat zegt de Nederlandse minister Mariëlle Paul na onderzoek van SURF en SIVON.

De Nederlandse overheid concludeerde in 2021 dat Google Workspace for Education, ChromeOS en Chromebooks niet voldeden aan de AVG. Vervolgens ging de overheid met Google in overleg om aanpassingen te maken, zodat de software en diensten wel zouden voldoen.

Intussen zijn er geen hoge risico's meer in de diensten van Google, meldt minister Paul. "Om ervoor te zorgen dat de maatregelen die met Google zijn afgesproken worden doorgevoerd, dienen scholen en schoolbesturen zelf een aantal nieuwe instellingen door te voeren." Surf bevestigt dat en in de handleidingen blijkt dat beheerders onder meer de Chrome Web Store, Google Play-integratie en Privacy Sandbox uit zouden moeten zetten.

Daarnaast zijn er nog een aantal adviezen die SURF geeft maar die niet te maken hebben met de Data Protection Impact Assessment of DPIA. SURF adviseert onder meer om Google te vervangen als zoekmachine door DuckDuckGo, Startpage of een ander privacyvriendelijker alternatief. Ook geeft SURF in overweging om een adblocker te installeren.

Google Workspace Admin
Google Workspace Admin

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-06-2024 • 19:14

99

Submitter: tomhoven

Reacties (99)

Sorteer op:

Weergave:

Allemaal leuk en aardig de kritiek op Chromebooks, maar qua aanschaf, beheer en gebruiksvriendelijkheid wint het dik van alle alternatieven.

Als je het hier niet mee eens bent dan heb je nog nooit een groep 4 bezig gezien op hun computer. Het werkt, het blijft werken en iedereen snapt het. Inclusief goede integratie met youtube, mail en de onderwijs applicaties in Chrome. Ook zonder slimme meester of juf die tijd heeft om elke dag na schooltijd weer 5 computers opnieuw te configureren omdat handige leerlingen het toch gelukt is om de beveiliging te ontmantelen en Roblox te installeren :)

Bespaarde tijd en geld door voor deze oplossing te kiezen kan beter aan het onderwijs zelf besteed worden. Beetje reclame of personalisatie neem ik op de koop toe. Kids kijken daar dwars doorheen, doen ze op hun eigen smartphone en tablet ook 😂
Maar dat de Chromebooks op kosten, beheer en gebruiksvriendelijkheid winnen wil toch niet zeggen dat er dan helemaal geen kritiek meer mag zijn op onderdelen waar verbetering mogelijk is?
Beetje reclame of personalisatie neem ik op de koop toe. Kids kijken daar dwars doorheen, doen ze op hun eigen smartphone en tablet ook 😂
Dat is juist een probleem op de lange termijn. Zo gaat men eerder akkoord met dat advertentie-gezeik en hebben die adverteerders hun zin.

En natuurlijk dat ze de kinderen het Google ecosysteem in trekken, waar Google de totale controle heeft over alles, inclusief die advertenties dus. Het is jammer dat Chrome de grootste en bekendste browser is, want tegenwoordig is het gewoon een marketingapparaat van Google.

Afgezien van dat - ik snap ook wel weer waarom scholen kiezen voor Chromebooks. Kost geen drol en als er eentje wordt gesloopt is dat ook net niet zo'n ramp.
Al zorgen die goedkope dingen wel voor een berg afval, met zo'n Celeron zit er na een tijdje geen gang meer in.
Ik snap niet waar je het recht vandaan denk te halen om voor minderjarige kinderen te bepalen dat het niet erg is om ze te laten profileren op basis van hun schoolprestaties. Daarna geef je ze waarschijnlijk nog huiswerk, zodat hun profiel ook nog aan de thuissituatie kan worden gekoppeld. Met de inzet van AI de komende jaren bepaalt Google waarschijnlijk waar de kinderen kunnen studeren, werken, of ze een lening krijgen voor hun huis, welke zorgverzekering het ziet zitten om ze te verzekeren etc. Google geeft niet voor niets hun systeem min of meer gratis weg.
De school van mijn dochter was in de veronderstelling dat haar account niet de verantwoordelijkheid van de school was, hoewel zijn hen wel hadden aangemaakt zonder toestemming van haar ouders. Toen ik om een takeout vroeg en die heb bekeken bleek dat Google gewoon haar voor- en achternaam in het profiel had staan en dat elke sessie met IP adres en computergegevens was gelogd. Google geeft geen inzicht in de gebruiksdata die wordt gelogd, maar ongetwijfeld hebben ze zich gestort op interesses, intelligentie etc.
Ik vind het heel kwalijk dat scholen waar geen mensen rondlopen met kennis van zaken worden geadviseerd door een verkopende partij om dit lekker makkelijk en goedkoop systeem te implementeren, dat deels wordt betaald met persoonsgegevens van leerlingen. In feite is dat dus kinderarbeid.
Toen de DPIA had uitgewezen dat het niet mocht worden gebruikt op basisscholen heeft Nederland zoals gewoonlijk weer een oogje dichtgeknepen en nog twee jaar getolereerd dat Google persoonsgegevens van kinderen heeft vergaard zonder toestemming van verantwoordelijken (ouders/voogd). Wat mij betreft zouden scholen hier massaal voor moeten worden aangeklaagd, maar helaas heeft Google bij de meeste Nederlanders het imago opgebouwd van 'weldoener' die alles 'gratis' weggeeft, zodat niemand zich druk maakt over de gevolgen op de lange termijn.
Wanneer kinderen een smartphone met Android en GSF gebruiken dan hebben ouders daarvoor gekozen en hoewel ook daar dikwijl boetes ivm privacyschending aan Google worden verstrekt is dat dus nog een min of meer bewuste keuze. Je basisschool zou die keuze nooit voor je mogen maken.

In het kader van kennis van docenten in het basisonderwijs van dergelijke leermiddelen snap ik niet dat kinderen wel op een Chomebook moeten gaan werken, maar nooit een echte uitleg krijgen over wat zo'n ding kan en doet en hoe je ermee om zou moeten gaan. Er worden nog steeds zwemdiploma's vereist voor een uitje naar een zwembad, scholen delen fietsdiploma's uit, maar voor het gebruik van een apparaat dat je levensloop ingrijpend kan veranderen wordt nog echt uitleg gegeven.
Bij ons op de basisschool is het Windows en iedereen kan er prima mee overweg. Basisschool kinderen kun je sowieso leren wat ze willen. Ze snappen mijn MacBook en de PlayStation ook.
Het verschil zit 'm uiteindelijk in wie 'm aanschaft en wie verantwoordelijk is.
Als de systeembeheerder van school het moet regelen is een Chromebook veel handiger, zeker bij 9/10 scholen waar de 'systeembeheerder' een of andere ouder of leerkracht is die die taak vrijwillig op zich heeft genomen maar daat totaal geen formele kennis van heeft.

Helaas is het hier bij ons normaal dat als een laptop nodig is, de ouders die moeten aanschaffen. En mooi niet dat ik dan de systeembeheerder van school in de buurt laat komen van de instellingen. Als wij iets aanschaffen is het van ons, en dan blijft school daar mooi met hun vingers vanaf. Maar als school Chromebooks wil gaan aanschaffen lijkt mij dit geen verkeerde keuze, nu gebruiken ze iPads die nog een flink stuk duurder zijn en veel minder kunnen.
De tijd dat de systeembeheerder een verdwaalde docent is ligt bij het grootste percentage van onze scholen ver achter ons. In de meeste gevallen vervullen externe bedrijven deze rol. Deze externe bedrijven kunnen ChromeOs en Windows even goed beheren en zullen er echt niet meer of minder onderhoud aan hebben.
De hele discussie hangt ook erg af van welke insteek je hebt. Om het in OSI layers te zeggen, op laag 8 en 9 (persoon en organisatie) is ChromeOS top, tenminste als je de privacy problemen aanpakt. Maar Russisch gas was in 2019 net zo top van dat perspectief.

Als overheid moet je natuurlijk ook een laagje hoger kijken - layer 10 - en denken, goh, als alle Nederlanders in het Google of Microsoft ecosysteem zitten, wat effect heeft dat?? Waarom legt Google eigenlijk geld toe op onderwijs IT? Sponsoren ze dat uit de goedheid van hun hartje?

Dan kijk je naar factoren als “we geven per jaar xyz aan Microsoft en Google en hebben mede daarom bijna geen echte eigen ICT industrie” (beetje zelfs gevalletje als “wat is het effect van het outsourcen van alles naar China”) en “wat als president trump niet blij is met ons en druk wil uitoefenen door onze it infra plat te leggen”. Meneer trump will bijvoorbeeld het internationaal gerechtshof in Den Haag plat leggen - of we dat a.u.b. willen doen, of onze overheid gaat plat.

Er zijn vast 100 meer dingen waar je als overheid naar moet kijken als je dit soort beslissingen neemt. De oorlog in de Oekraïne heeft denk ik wel duidelijk gemaakt dat onze politici dat absoluut niet doen. Betekend niet dat je dat als individuele school moet doen maar IEMAND moet het doen…
Er zijn vast 100 meer dingen waar je als overheid naar moet kijken als je dit soort beslissingen neemt. De oorlog in de Oekraïne heeft denk ik wel duidelijk gemaakt dat onze politici dat absoluut niet doen.
Het gaat bij privacy-schending, big data, veilige software, tracking methodes, je veiligheid overlaten aan Microsoft/Google, etc. om rechtse zaken: het is rechts die dat mogelijk heeft gemaakt en in stand houdt. Ja logisch dan, dat als je rechts stemt, dat je met die rotzooi zit. Je krijgt precies die politici die je wilt. Wil je die rotzooi niet, dan moet je links stemmen.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 08:27]

Ik denk dat het niet zo zwart-wit is - er zijn zat rechtse politici die nog steeds de liberale idealen aanhangen van individuele vrijheid - waar privacy een belangrijk deel van is - maar over het algemeen heb je inderdaad gelijk. Al zou ik toch liever stellen dat het de extremen zijn die niet goed zijn voor privacy etc - links wil traditioneel graag dat de overheid bepaald wat wel en niet kan en daar is tracking natuurlijk erg fijn voor. Maar goed, dat doet er niet aan af dat je vandaag de dag inderdaad flink links moet stemmen (PvdD, GroenLinks etc in Nederland) wil je tegen de dingen die je noemt stemmen.
In Nederland misschien wel, in België is het nog schering en inslag.
Zeker bij de kleinere scholen.
Aps dat klopt, dan staat jullie iets anders te dien dan klakkeloos ChromeOs implementeren 😉
Oh er staan ons nog veel dingen te doen, of het ooit werkelijk gaat gebeuren is maar de vraag.
Dat zal vast in de randstad e.d. allemaal prima zitten, maar hier bij ons heeft ook de grootste scholengemeenschap (met zo'n 15 scholen) geen centraal geregelde oplossing daarvoor. Alleen het ouderportaal wordt gedeeld door de scholen die dat wilden (dus niet allemaal), maar de lokale ICT mag iedere school zelf regelen.
Vrijwel iedere school heeft dan ook weer gekozen voor een leverancier voor de iPads die nu gebruikt worden, maar de PC's op school zelf vallen daar niet onder.
Te makkelijk wellicht, geen enkel privacy concern? Toen mijn kind op de basisschool zat zag ik een keer een publieke folder met alle data van alle kinderen gewoon op een Google drive en zelfs na melding stond het er weken later nog. Te makkelijk is niet altijd het beste en al helemaal niet door het via Google te doen. Vind ik, laat IT/leraren eerst even een goede cursus volgen oid.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 08:27]

Dat is niet anders bij sharepoint, of bing die ook alles standaard aan wil zetten, en ook heel graag aan online account gekoppeld word... En echt als ik zie hoeveel gedoe een goed ingerichte Microsoft omgeving is, dan is het vele malen makkelijker om daar de mist mee in te gaan !.
Bespaarde tijd en geld door voor deze oplossing te kiezen kan beter aan het onderwijs zelf besteed worden. Beetje reclame of personalisatie neem ik op de koop toe. Kids kijken daar dwars doorheen, doen ze op hun eigen smartphone en tablet ook 😂
Bespaarde tijd en geld, die vervolgens vanaf het VMBO dubbel zoveel kost omdat kinderen zo gewend zijn aan de Chromebooks dat ze niet weten hoe ze met Windows 11 moeten omgaan.

Je wilt niet weten hoeveel leerlingen op het VMBO in de eerste 2 maanden extreem veel problemen ervaren met hun (vaak door The Rent Company/easy4u) geleverde laptop om moeten gaan en de boel in puin laten lopen en vervolgens een aantal lessen moeten missen omdat ze pas later op de dag voor een "tijdelijk" vervangend exemplaar hun rooster kunnen afwerken.

Het is leuk dat op de basisschool laagdrempelige oplossingen worden gebruikt, maar stem het op zijn minst met elkaar af en stap vanaf groep 6 of 7 over op Windows omdat het voortgezet onderwijs toch echt niet meer werkt op Chromebooks.
Het feit dat het werken met Windows blijkbaar een vereiste is op het VMBO is wat mij betreft net zo'n red flag als het werken met ChromeOS op het primair onderwijs.
Werken met Windows is gewoon een vereiste voor 90% van het bedrijfsleven. De school kan leerlingen dan toch beter voorbereiden om daar mee om te gaan.
Alle bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt heb kan ik zowel via linux als mac als windows als chromeOS als android mijn werk doen omdat bijna alle applicaties die ik nodig heb browser support hebben.
Met alle SaaS en IaaS toepassingen kan je straks met alles wat toegang heeft tot het internet je werk uitvoeren.
Meeste mensen met een normale kantoorjob krijgen gewoon een laptop met Windows van het werk.
En kennis van de office applicaties is vaak een minimum vereiste voor een administratieve functie.

Ook ik ga geen apparaten die niet in ons beheer zijn op ons netwerk laten.
Helemaal mee eens dat onbeheerde apparaten niet op het netwerk mogen.

Het gaat meer om de trend dat steeds meer via een browser kan en niet meer een dedicated applicatie heeft. De office applicatie is ook online beschikbaar bijvoorbeeld, ik vindt het zelf minder prettig werken en niet alles van de app is beschikbaar maar de meeste functies kunnen met de webapp hun taak doen.
Eh, wacht even, Chromebooks op de basisschool is een Red Flag en voor het voortgezet is dat Windows?

Wil je dan liever Windows op de basisschool en ChromeOS op het voortgezet? :-)

Ik begrijp niet het punt wat je wilt maken?
Het punt dat ik wil maken is dat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat ons onderwijs niet aan de basis van het buisiness model van de een of de andere Amerikaanse Multinational staat.
Tja, er is helaas weinig Europees, Aziatisch, Zuid-Amerikaans of Australisch te krijgen.
Op de een of andere manier lijken alleen Amerikanen heeft voor elkaar te krijgen om een groot tech-bedrijf op te zetten.
Niet dat we in Europa niks hebben, maar niets zo groot als een Apple, Microsoft, Google, Meta of dat soort namen.

Dus dan kom je al uit op een custom Linux-build die je dan voor schoolcomputers kan maken. Maar dan leer je kinderen een OS wat niemand echt heel erg gebruikt.
Ja, servers draaien natuurlijk vaak Linux maar dit gaat dan om alle kinderen, niet alleen de ICT-opleidingen.
Maar ik snap ook niet helemaal wat er precies erg aan is. We hebben ook geen Nederlandse auto’s hier. Wel Europese natuurlijk maar en zijn ook veel Japanse auto’s. En een groot deel van onze satellieten zijn ook Amerikaans. We hebben nu Galileo maar dat is ook relatief kort zo. Daarvoor was het ook allemaal GPS.
Dus ja, ik snap je punt nu wel maar er is volgens mij ook weinig aan te doen. En of het erg is….
windows is toch gebruikers vriendelijk ? }> Niet echt als een overstap zoveel moeite zou zijn. het staat Microsoft volledig vrij om een goede eenvoudige interface te maken, die wel voor iedereen werkt.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Probleem is niet of Windows gebruiksvriendelijk is, als je het vergelijkt met de moderne MacOS dan is Windows niets minder gebruikersvriendelijk (meer). Als je het vergelijkt met een gemiddelde Linux distro is het zelfs zeer gebruiksvriendelijk en een stuk minder foutgevoelig.

Maar ChromeOS is gewoon een veel beperkter OS met veel minder opties, dat is makkelijker om aan te wennen en bij een overstap heb je dus altijd nieuwe opties die je nog niet kende.
Maar waarom kan Microsoft, dan ook niet een vergelijkbare omgeving aan bieden (ze hebben in het verleden ook al, meerder keren een beperktere os versie uitgebracht.) ? Waarom moet iedereen zich aan Microsoft aanpassen ? Vroeger imiteerde Microsoft juist ook zijn concurrenten... En ik zie geen enkele reden waarom de gebrekkige gebruikers vriendelijkheid van Microsoft een probleem voor basisscholen zou moeten zijn.
Omdat veel dingen die (bijvoorbeeld) Windows wel heeft en ChromeOS niet heeft niet Windows specifiek zijn, maar gewoon bij complexer computer gebruik hoort. Mijn oude informatica studie heeft tegenwoordig ook een "Computer Essentials" klas omdat tegenwoordig zelfs technisch ingestelde studenten van de middelbare school afkomen zonder te weten wat een file systeem is of wat programma installeren inhoud.

Digibetisme begint steeds meer een probleem te worden voor jongeren omdat ze enkel nog maar in aanraking komen met simpele systemen zoals ChromeOS, iOS en Andriod.
Het is net zoals mensen ook niet weten hoe het interne van een brood rooster werkt. Ik zie niet in hoe het een probleem is van andere als Microsoft zich blijkbaar niet kan aanpassen, aan wat tegenwoordig als gebruik vriendelijk word gezien. De meeste mensen zouden zich met hun werk moeten bezig houden, niet met de techniek hier achter !
Het gaat niet specifiek over Windows (hoewel de harde realiteit wel is dat Windows nog steeds dominant is), maar om een minimaal begrip van hoe computers werken onder studenten wat voor de laatste ~30 jaar een redelijke stabiele standaard was, maar nu redelijk rap aan het dalen is. En voor technische opleidingen is dat meer en meer een uitdaging aan het worden. Je kan bijvoorbeeld niet meer beginnen met uitleggen hoe een computerprogramma data in het werkgeheugen schrijft, maar je moet nu eerst gaan uitleggen wat werkgeheugen is.
Ja, bij automonteur opleidingen moet je ook eerst uitleggen, wat de onderdelen zijn, en hoe die interactie plaatst vind. Ik vind het erg vreemd om aan te nemen dat iedereen dit soort interne dingen zou moeten weten, de meeste mensen hebben er namelijk niets aan. En ze krijgen het wel te horen wanneer het voor hun relevant word. En dat windows dus nog de neiging heeft om mensen met voor hun in relevante details te voeren is niet het probleem van anderen.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Dat digibetisme komt vooral doordat iedereen alles alleen nog via een UX leert. De luxe dat bijna alles gewoon werkt en ingesteld moet worden via wizards. Ze hebben geen idee meer wat er onder de motorkap gebeurd.

En welk OS je dan gebruikt, overstap naar een andere is dan lastig om de UX net iets anders is. Als je zou begrijpen wat er onder de motorkap gebeurd, is dat veel minder lastig.
zo gewend zijn aan de Chromebooks dat ze niet weten hoe ze met Windows 11 moeten omgaan.
Is maar goed ook, we moeten echt afstappen van dat verschrikkelijke besturingssysteem
Ik wil niet veel zeggen, maar vindt dat Windows XP eigenlijk wel de beste systeem voor computers en laptops. Als kind op basisschool was het beste ervaring die men kon hebben.
Was nog wat op de basisschool. We konden bij iedereens bestanden, want de accounts waren per groep (1 voor groep 5, 1 voor groep 6, etc). Wachtwoord zat overal een patroon in.

Maar wel goede herinneringen aan XP. Doet wat je wilt, geen reclame in je bakkes.
Ja en halo CE op een netwerk schijf zodat we tijdens de les lekker konden gamen.
Wij hadden altijd zo'n gecrackte Minecraft versie op een USB stick gezet en dat namen we dan mee.

Dat waren nog eens mooie tijden, hahaha.
bij ons was het nog slechter, elke leerling had toegang tot de hele school, je kon de klas kiezen en daarna de leerling, er zat verder geen authenticatie. werkte altijd heel goed als je wou gamen op een account uit groep 1.
Gemak dient de mens. Maar de requirement dat een IT afdeling uit hun neus kunnen eten omdat ze dat belangrijker vinden dan de privacy en veiligheid van kinderen... Het 'wint' wat mij betreft dus nóóit van de concurrentie. Hoe makkelijk het jouw leven ook maakt.

[Reactie gewijzigd door Travelan op 23 juli 2024 08:27]

Beetje reclame ... neem ik op de koop toe. ... Kids kijken daar dwars doorheen.
Nee. Pertinent nee. Het is ronduit onzin wat je zegt. Zelfs als ze niet bewust beïnvloed worden, worden ze onbewust beïnvloed door reclame.
Dat is het idd, het zijn uitstekende hufterproof laptops die volledig dichtgetimmerd zijn zodat je de gebruiker alleen binnen de browser kan houden.

Dit is waarom ze zo populair zijn in het onderwijs, en tegelijk ook waarom het zo moeilijk is voor Google om ChromeOS buiten die sector te laten aanslaan.
Ik zou heel trots zijn op de kiddo's die de beveiliging kunnen omzeilen.
En chromebooks zijn heel goed te rooten.
Ik hoop dat de kinderen een hoop meer leren op een computer dan alleen wat de school hen toelaat.

Reclame aan kinderen op school vind ik echter niet iets om licht over na te denken of 'op de koop toe te nemen'. Jij neemt het voor hun op de koop en dat vind ik kwalijk. Reclame vreet je tijd, focus, controle en creativiteit op.
En wat bedoel je met personalisatie? Bedoel je de achtergrondkleur veranderen?
Of dat je persoonlijkheid wordt geregistreerd en je ziel zorgvuldig wordt vastgelegd op de Google servers?

Vrijheid is een groot goed en dat geld net zo goed voor de digitale wereld.
Ik ben blij voor jou en je kostenbesparing, maar je betoogt het door een hele nauwe lens imho.
Als ik wel niet zie hoeveel Google producten er bij ons in de klaslokalen worden gebruikt via het digibord of via MOO is dit
Intussen zijn er geen hoge risico's meer in de diensten van Google, meldt minister Paul.
dus een compleet bullshit statement. Lesmethodes linken aan Youtube filmpjes die gewoon gepaard met de verplichte 1, 2, of 3 advertenties aan het begin. Even Jeugdjournaal of Klokhuis kijken tijdens de dagopening/pauze; Youtube met advertenties. En dat alles wordt gemonitord en geprofileerd. Het scherm in groep 8 weet donders goed dat het in groep 8 staat, dat de kinderen Europapa een leuk liedje vinden en dat de musical expeditie Beach Club is. Nee, diensten van Google zijn volkomen veilig.

Ik heb wel eens met de tech-mensen van Heuntink gesproken die bij ons het beheer doen, en die zeggen dat ze echt niet willen dat de scholen overgaan op Duck Go of een andere interface. Of überhaupt iets anders dan Chrome gebruiken. Waarom? Omdat ze dan 100x meer calls en tickets krijgen omdat Juf Debora van groep 5 dan opeens niet meer snapt waar ze op moet drukken. Of dat de zoekresultaten er anders uit zien.

Ik betwijfel hoe onafhankelijk dit onderzoek is.
Er is ook een onderscheid in de kernservices en aanvullende services van Google. Wij hebben alle aanvullende services dus uitgeschakeld voor leerlingen op ons basisonderwijs, waaronder dus ook YouTube. Vanuit de DPIA van SIVON is bij onze school in overleg de functionaris gegevensbescherming en directie, besloten alle aanvullende services uit te zetten. We zijn ook stap verder gegaan in de aanbeveling van SIVON, door leerlingen als pseudoniem aan te maken en DuckDuckGo als standaard zoekmachine in te stellen op de Chromebooks.

Digiborden staan hier overigens wel los van, omdat docenten als volwassenen hier minder strikt aan gebonden zijn. Leerlingen hebben op jonge leeftijd nog geen kennis wat digitale informatie met hun gegevens doet. Al doen de (meeste) docenten daar ook niks mee, maar met kinderen in dit geval, moet je daartegen in bescherming nemen.

Edit: Ik refereer naar de technische handleiding.

[Reactie gewijzigd door Cheddar op 23 juli 2024 08:27]

En hoe erg is het dat kinderen die reclame zien? De dienst is vervolgens wel gratis te gebruiken. Dat is scholen ook heel veel waard. Voorkomen dat we commercie zien in het klaslokaal is een illusie. Kijk alleen al eens naar de schoenen en kleding die kinderen dragen. Dat is zeker zo beïnvloedend voor andere kinderen als een reclamevideo. Als we willen dat de commercie buiten het lokaal blijft, moeten we gaan kijken naar een Chinees model met schooluniformen en een door de staat ontwikkelde lesprogramma. Want ook lesprogramma’s op scholen komen van commerciële partijen.
En hoe erg is het dat kinderen die reclame zien?
Dat is heel erg. Die kinderen zitten daar om iets te leren. Die reclames leiden af van waar het om gaat. Om dezelfde reden verbieden we mobiele telefoons in de klas. Waarom zouden we dit dan wel toestaan?

Reclame heeft sowieso niets te zoeken op scholen. Scholen horen objectieve kennis en vaardigheden te verspreiden. Geen manipulatieve leugens en half-waarheden met een berg maatschappelijke problemen als gevolg.
Dit vind ik toch wel wat te simpel gesteld.

Vorig jaar gevraagd aan de directeur van de basisschool van mijn kinderen of er iets te doen is aan die Youtube reclames maar schijnbaar is dat niet mogelijk via 'Google Workspace for Education'.

Thuis krijgen de kinderen hier vrijwel geen reclame te zien. Ze kijken geen lineaire TV en de spelletjes op de iPad zijn betaald zodat ze ook daar geen tijd hoeven te verdoen met die brakke ads. Ik was nogal erg verbaasd dat er Youtube reclame in de klas voorbij komt. De school hoort een neutrale/niet commerciele plek te zijn en die paar euro ad inkomsten gaat het verschil niet maken op het budget van een school stichting.
Je kinderen zien wel reclame. Iedere keer dat Apple logo.
Ik kinderen worden op het VO volgepropt met MS onzin. Docenten die volledig door MS zijn opgeleid om vooral weer de andere systemen belachelijk te maken.

Het is vooral problematisch dat we volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse techreuzen. En die lachen zich naar zolang wij alleen maar bezig zijn de ander af te zeiken.

Ik zou er voorstander van zijn als in het onderwijs alles Linux wordt en software uit de EU. Alleen blijft dat redelijk onhaalbaar qua (human) resources.
Het is wel degelijk mogelijk, maar dan moeten al deze youtube films embedded zijn. En dat kost erg veel tijd, en dan zou je ze dus heel vaak vanuit de ene methode weer in de andere moeten opzoeken etc. Want goed insluiten is helaas niet iets wat alle methodes doen.. En algemene normale youtube links vallen niet onder de goedgekeurde diensten, en eigenlijk zouden scholen aan elke ouder toestemming moeten vragen voor gebruik, maar om een nogal onwerkbare situatie te voorkomen, gebeurd dit meestal niet.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Het gaat, voor zover ik weet, vooral om losse filmpjes. B.v. een liedje van Kinderen voor Kinderen, filmpje van Freek Vonk, Jeugdjournaal, haardvuur als achtergrond tijdens kerst. Dat soort spul dat gewoon wordt geopend vanuit een browser op het digiboard.

Wist niet dat toestemming nodig was van alle ouders. Dat is goed om te weten...

Ik ga eerst nog eens een vriendelijke reminder sturen of ze al iets hebben bedacht. Ook online zitten zoeken, zijn meer scholen die hiermee zitten en uBlock is een van de oplossingen schijnbaar :o
implementatie handleiding en dan "6.2 YouTube video embedding
Bij direct gebruik van de Aanvullende dienst YouTube ontvangt Google privacygevoelige tracking
data. Het is aan te bevelen YouTube video’s in embedded mode te gebruiken. In embedded mode
worden er geen tracking cookies gebruikt. Hieronder staat beschreven hoe je dat doet." Is wat ze adviseren.
En :
"YouTube
Doordat aanvullende Google-diensten niet onder de Google Workspace for education-overeenkomst
vallen, moeten deze diensten uit staan. YouTube is een van de aanvullende diensten. Het
gebruik ervan is een hoog risico voor medewerkers, leerlingen of studenten, omdat de school geen
controle heeft over hun persoonsgegevens die Google verzamelt of gebruikt.
Je kunt door het uitzetten van de aanvullende diensten niet meer inloggen bij YouTube met jouw
Google Workspace-account. Dit betekent dat je geen playlists meer kunt aanmaken of
video’s kunt uploaden. Je kunt wel nog video's bekijken in de embedded mode, zoals beschreven in
de technische handleiding. Als je de YouTube player embed in Workspace core service (zoals sites of
classroom), worden er geen advertenties meer getoond. De YouTube-cookies van
de embedded player voldoen aan de nieuwe privacyvoorwaarden."

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Maar wat zijn losse filmpjes? Zoals ik aangeef zijn er lesmethodes die gewoon hun media op YouTube hebben staan. Zo linkt de STAAL methode gewoon naar media op YouTube, wat moet je dan als school? Of als kinderen het liedje moeten (is bijna een verplichting voor deelname) leren voor de Koningsspelen, dat staat alleen op YouTube.

Daarnaast, weet ik dat binnen onze scholengroep een actief anti-extensie beleid wordt gehanteerd. Dit omdat dit volgens alle IT coördinatoren "te veel problemen veroorzaakt" m.a.w. niet altijd compatible is met digitale omgevingen (zoals MOO).

Ik zou liever zien dat er op DNS niveau binnen FortiGate gewoon gefilterd wordt alsof er een PiHole in het netwerk hangt. Helaas is dit ook geen optie, want leidingen en coördinatoren zijn veel te bang dat er iets mis kan gaan.
Apart. Zoals ik het zie zijn die advertenties juist hetgeen dat mis gaat!
Hoe dan ook biedt iets als PiHole maar beperkt soelaas omdat YT advertenties in de stream zelf laadt. Je hebt dus iets nodig als SponsorBlock in de browser.
Reclamevrije Youtube in het onderwijs is mogelijk: je kunt bij de school de suggestie meegeven dat zodra ze een filmpje integregen in een Workspace for Education kernservice (classroom, slides, etc) de reclames dan niet zichtbaar zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Genosha27 juni 2024 19:49
Aan de andere kant kan je je ook afvragen of een partij als Heutink de juiste is om je oordeel op te baseren. Het onderschatten en als "dom" wegzetten van je eindgebruikers vind ik sowieso geen goede zet. Heeft klant te weinig kennis dan help je hem / haar daarmee. Grote kans dat Juf Debora van groep 5 evenveel of meer kennis heeft van online werken dan de doorsnede Heutink helpdesk medewerker, no flame intended.
Mee eens, maar zelfs als ik met tech-onderlegde collega's praat (bijna allemaal IT coördinator van onze locaties) wordt hetzelfde gezegd; het is zonde van de tijd en geld om de collega's bij te scholen zodat ze goed en efficiënt kunnen omgaan met programma's zoals Outlook en Office omdat 9 van de 10 dit allemaal niet (willen) gebruiken, geen interesse hebben, of het binnen no-time weer vergeten zijn. De keuze is bij ons dus gemaakt om in zee te gaan met een partij zoals Heutink voor uitrol van software, en hardware management en bovenschools met een zakelijke IT partner. Ja, ze laten allebei aan alle kanten steken vallen en ik sla mijzelf soms in het gezicht hoe vaak domme en slechte keuzes worden gemaakt. Maar vanuit het bovenschools bestuur is het 1) kosten efficiënt, 2) in lijn met de visie, 3) fool-proof.
Je kan natuurlijk ook gewoon voor YouTube betalen, dan heb je in ieder geval de reclames niet meer. Niet dat ik dat wel doe, maar ik begrijp best dat alles ergens van betaald moet worden.
Ja, kan inderdaad. Maar zeg dat maar eens. Er wordt aan alle kanten bezuinigd binnen het onderwijs (zeker bij ons), en dan heb je altijd nog een oude garde (dat handje docenten dat binnen 10 jaar met pensioen gaan) die van mening zijn dat al het budget aan de kinderen gespendeerd moet worden. En advertentieloos YouTube is daar niet een van.
Daar heb je volkomen gelijk in. Maar dan moet je misschien bij de NPO zijn voor je content en niet bij Google. Het zou Google natuurlijk sieren om bij scholen wat minder gek met de reclame te doen. Aan de andere kant zou het de overheid sieren wat meer aandacht, waardering en geld aan het onderwijs te geven.
Er is toch wel een verschil tussen informatie op een Digibord of de privé accounts van leerlingen.
Chrombooks worden allemaal ingelogd met persoonlijke accounts zoals janwillem.devries @ subdomein.schoolnaam. Google is slim genoeg om 1+1 te koppelen.
Ja maar een Digibord wordt gebruikt door de leraar/ lerares . Die maakt dan een bewuste keuze om dat met een privé account te doen.
En ik kan me zo voorstellen dat je daar verder weinig zinnigs me kan als Google. Lesstof lijkt me erg saai voor hun bedrijf
Heutink is ook partij waarbij maar een handje vol echt kundige mensen werken. En waarbij je constant geluk moet hebben dat die aan jouw probleem werken. Want hoe lastig het is om bv hun huidige wachtwoord beleid echt aan 21007 te laten voldoen.... zelf de meeste ambtenaren zijn niet zo vast geroest in hun oude denken.
tot dat ChromeOS disfunctioneel is .. dat wordt het niet.. vertrouw niet op iemands blauwe ogen.. ;)
Wat moeten de scholen dan doen? Zelf hardware bouwen en een OS maken?
MacOS is alleen te gebruiken op (te) dure Apple hardware, Windows 11 stuurt ook data door, en Linux... wie gaat de kosten voor ondersteuning betalen?
MacOs stuurt evengoed data door en het zou me niet verbazen als de meest ondersteunde versies van Linux dat tegenwoordig ook doen. Als je niet mee doet aan de data honger van big tech dan heb je weinig toekomst.

Op Windows kun je O&O shut up nog een keer draaien. Dat helpt iets.
Debian en Linux Mint sturen geen data door.
De data die MacOS doorstuurt is bij lange na niet te vergelijken met wat Windows doorstuurt... Vind dat ook echt een drogreden. Alsof je zegt dat een moordenaar niet in de gevangenis hoeft, want iemand die met rood licht oversteekt hoeft dat ook niet.
Zit je de 1000+ linux distro's te vergelijken met Google en diens trawanten?
Linux en data doorsturen? Dat zou mij heeel erg verbazen. Misschien ... bij Canonical of zo?

De meeste distro's doen helemaal niks doorsturen, zeker niet zonder een zeer expliciete en duidelijke vraag hiertoe - opt-in - hopelijk en waarschijnlijk blijft dat ook zo.
En dus een stuk duurdere hardware aanschaffen.
Voor Linux is niet altijd een hele luxe dure laptop nodig.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 08:27]

Klopt, maar Linux als desktop OS in zo'n omgeving zou ik mij niet gauw aan durven wagen.
Ligt er een beetje aan hoe je het dichttimmert. ChromeOS is ook gewoon een Linux-distro.

Online text editor, geen root access, en iets als Cinnamon erop zou genoeg moeten zijn. In theorie kun je moeite doen om een domein op te zetten maar dat zal niet heel nodig zijn denk ik. Als je de laptops erop uitkiest om degelijke driversupport en niet de goedkoopste van de plank haalt, dan hoeft dit geen groter drama te zijn dan bij Windows.

Je grootste probleem zal wellicht zijn dat je Linux moet dichttimmeren. Kan op zich wel (een combinatie van secure boot, een UEFI-wachtwoord, en een immutable distro zou de meeste misbruik moeten voorkomen) maar wellicht is dat te hoog gegrepen voor de systeembeheerders die ik op school zag rondlopen. Je op-een-na-grootste probleem zal zijn dat de kinderen in opstand komen omdat ze er geen spelletjes meer op kunnen spelen, maar dat kan de bedoeling zijn...

Lijkt me een gouden kans om een bedrijf omheen op te zetten, eerlijk gezegd.
Eigenlijk is het feit dat je er zo'n verhaal van moet maken al een teken dat het niet geschikt is. No offense natuurlijk. :)

Een school heeft niet de kennis, kunde
en centen om alles wat jij noemt op te zetten. Niet op de laatste omdat het aardig wat Linux kennis vereist.
Daarbij zijn er gewoon al een hele zwik goedkope Chromebooks op elke hoek van de straat te koop waarbij je niet hoeft te zoeken naar geschikte drivers en je dat bij elke nieuwe serie maar weer af moet wachten. Hoewel je bij Google ook niet altijd die zekerheid hebt.

Een gouden kans kan het zijn, maar die zag en greep Google dus al. En het feit dat je nu de winkel in kunt lopen voor een Chromebook, daar met je Google account op inlogt en je feitelijk al helemaal klaar bent is moeilijk te verslaan, als het ook nog winst moet maken.
Als linux wat eerder werd onderwezen op school dan had je nu een zelf beherende groep kiddo's.
Alsof ze bij Windows geen data binnenharken. Ik heb geen idee hoe dat bij macOS zit, want nooit verdiept in of gedaan met dat os.
Heeft MS geen deals dat ze die data in ieder geval binnen de EU houden? En met Defensie zelfs binnen Nederland zelf? Zoiets zouden scholen toch ook kunnen afspreken, ondersteund door het Ministerie.
Scholen kunnen geen tegenmacht bieden aan Microsoft.
Zeker wel door op de scholen ander systeem/os te gebruiken.

Vaak wordt gebruik van software door scholen en studenten als reclame gezien. Iemand die tijdens zijn studie steeds in aanraking is geweest met macOS zal later tijdens het bedrijfsleven hier ook eerder voor kiezen.
Daarom zei ik "ondersteund door het Ministerie [van onderwijs]"
Het liefst alleen maar linux. Opensource all the way.
Beetje een loze kreet. ChromeOS = Linux. Daarbij, in een dergelijke omgeving wil je iets eenvoudigs hebben, met bovenal hele goede beheermogelijkheden waarbij je niet een team techneuten nodig hebt om, bijvoorbeeld, een Ansible omgeving op te zetten.
Windows met zijn (bijna) verplichte accounts, is echt niet beter. en helaas is apple veel te duur. En Linux is helaas niet goed te beheren, voor scholen !!. Als iemand nu een goede bundel zou aan bieden met laptops, en goede werkende eenvoudige beheer omgeving, dan staan daar best veel scholen open voor.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Wat een onzin dat Windows niet goed te beheren zou zijn voor scholen. Dat is prima te doen. Met wat inzet valt ook het beheren van Linuxomgevingen te leren, net zoals dat ook kan met Windows en ChromeOS.
Lezen is een kunst. Want ik heb het puur over het beheer van linux wat voor de meeste scholen echt niet is weg gelegd. Zeker als je bedenkt dat het bij windows het meestal al is uitbesteed bij andere partijen, die het vaak al zeer matig doen. En adviezen geven, die niet wijzen op veel verstand van security. Maar helaas is het nivo van beheer op scholen vaak echt slecht, en windows echt beheren is echt maar voor heel weinig basisscholen weg gelegd.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 23 juli 2024 08:27]

Zou een mooi initatief zijn. Hardware is er genoeg, maar een fijne distro ombouwen zodat je er goed op kan onderwijzen en de commercie het nakijken laat. En die kinderen met vrijheid en veiligheid hun lesjes leren... Zou op staats niveau of groter op moeten worden geinvesteerd en een visie op worden gemaakt... Maar perfect idee. Ik ben voor.
Google Workspace for Education, ChromeOS en Chromebooks niet voldeden aan de AVG. Vervolgens ging de overheid met Google in overleg om aanpassingen te maken, zodat de software en diensten wel zouden voldoen.
ik mis het stukje waar google beboet is voor die overtreding. Of is het weeral goedkoper om een "sorry ik zal volgende keer de data van honderdduizenden/miljoenen minderjarigen niet meer misbruiken" te aanvaarden ipv gewoon zoals vastgelegd bij de 1e overteding de maximumboete van 10% jaaromzet op te leggen.

Dat het een paar jaar kan duren is irrelevant, maar dat die verdomde wetgeving waar miljoenen gebruikers en bedrijven last van ondervinden nu eens eindelijk aan de rechterlijke macht wordt voorgelegd en wie beter dan een van de grootste overtreders ooit.
waarom moet google een boete krijgen terwijl het niet hun fout was?
google bood een pakket aan die niet voldeed volgens en nederlands regering oke maar google zegt niet dat je die moet kopen....
Op het internet kan je zat dingen kopen die jij in nederland niet mag gebruiken maar in andere landen wel mag, moeten die verkopers dan ook een boete krijgen?
uit eindelijk kreeg dus google een optie, wij blijven chroombooks kopen als je aanpast of we kopen ze niet.
ow en er is trouwens geen andere optie om te kiezen voor de regering want ik weet niet of jij het weet maar Microsoft harkt net zoveel data binnen zelfs ook van jou.
Google is geen klein bedrijfje dat per ongeluk een product voor scholen op de markt brengt en toevallig gekocht werd in een land waar ze geen ervaring mee hebben.
Niemand van beide bedrijven weet hoeveel data de concurrent heeft, laat staan ik. Het gaat erom hoe ze met die data om gaan en zelfs al gaat Microsoft er slechter mee om, dan wil dat nog niet zeggen dat Google dat daarom dan ook maar de wet mag overtreden.
Grote bedrijven hebben zoveel macht gekregen dat ze wedijveren met landen en daar ook misbruik van maken, daarom dat ik evengoed afgeef op andere big-tech die denken overal mee weg te kunnen geraken.
Blijft ironisch: zet “privacy sandbox” uit voor meer privacy 😎
Tja ik vind dat wel erg kort door de bocht om dan Google als 'veilig' te bestempelen door dan bepaalde onderdelen zelf uit te schakelen. Laten we wel wezen dat hedendaagse kinderen opgegroeid zijn met pc's, tablets, smartphones etc... Oftewel een beetje handig kind weet echt wel dingen te omzeilen en bepaalde onderdelen zelf weer in te schakelen.

Vind eigenlijk dat Google gewoon een versie moet maken waarbij die onderdelen er standaard helemaal niet in zitten en dus ook dan niet in of uitgeschakeld kunnen worden.
Als privacy professional vind ik het soms wel wat overdreven allemaal hoor. Ik snap dat de AVG zo werkt dat een data transfer buiten de EU goed geregeld moet zijn, maar soms gaan we echt in op het allerkleinste detail van diagnostische gegeven tot heel indirect afgeleid persoonsgegeven. Het is niet realistisch om dergelijke diepgaande DTIA/DPIA van elk bedrijf te verwachten. Nogmaals goed dat ze dit dus overkoepelend oppakken, maar in veel sectoren gebeurt dat niet. De praktijk werktvaak anders. Maar wel blij met hun werk!
Zoonlief (9) vond afgelopen week uit dat met de toets spelling op de Chromebook je het onscreen toetsenbord gewoon aan kon zetten en je dan gewoon de autocorrectie kon gebruiken.
haha dat vond ik leuk om te lezen, creatief opgelost hoor :)
Dat is hij wellicht niet de beste speller maar in ieder geval wel vindingrijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.