Microsoft brengt eerste preview uit van Office 2024 LTSC

Microsoft heeft voor het eerst een preview uitgebracht van Office 2024. Gebruikers van zowel Windows als macOS kunnen een betaalde previewversie van de Long Term Service Channel kopen, die vijf jaar ondersteuning krijgt.

Microsoft schrijft dat er een commerciële preview van Office 2024 LTSC beschikbaar is voor Windows en macOS. Voor Windows is er het Professional Plus-pakket en voor macOS is er Standard for Mac. In beide pakketten zitten Word, Excel, PowerPoint, Outlook en OneNote. In de Windows-versie zit ook databasetool Access. Verder zijn er pakketten met Microsoft Project Professional 2024 en Visio Professional 2024.

Microsoft zegt dat de software vijf jaar ondersteuning krijgt binnen het Fixed Lifecycle-beleid. Volgens het bedrijf is Microsoft 365 voor veel bedrijven nog steeds het beste kantoorpakket, maar het losstaande Office kan interessant zijn voor zakelijke gebruikers die de software graag lokaal willen draaien, bijvoorbeeld vanwege regelgeving of om andere redenen. Office 2024 moet later in het jaar definitief uitkomen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

19-04-2024 • 10:32

89

Reacties (89)

89
89
48
1
0
37
Wijzig sortering
Mogen we volledige DTP support in Word verwachten nu Publisher uit het pakket gedrukt is ?
Dat lijkt me niet, Word is een tekstverwerker, geen DTP-pakket. Dat zijn heel andere produkten.

Als je naar een opvolger van Publisher zoekt, kan je bijvoorbeeld naar Office Sway kijken, dat al in 2016 gereleased is, of Microsoft Designer.

Overigens blijft Publisher gewoon nog tot okober 2026 supported, ook al wordt hij dus in 2024 niet meer meegeleverd kan je de huidige versie nog 2.5 jaar blijven gebruiken.
Dank voor het commentaar !

Niet dat ik Publisher veel gebruik, maar soms wel eens handig om snel even iets full page in elkaar te knutselen. Ik gemisbruik Powerpoint ook wel eens, maar dat is niet altijd praktisch of afdoende.

Van Sway en Designer had ik werkelijk waar nog nooit gehoord (en ik draai al best een aantal jaartjes mee). Ik gebruik voor dit soort zaken enkel en alleen lokaal installeerbare applicaties dus volgens mij zijn dit geen opties.
Affinity Publisher een idee?
Mijn ervaring met nieuwe versies van Office is dat ik geen enkel idee heb wat er nu precies verbeterd is, maar dat de gebruikersinterface wel dusdanig op de schop is gegaan dat ik weer flink moet zoeken om de standaard functionaliteiten te vinden. Mogelijk ben ik slechts een basis-gebruiker die de kracht van de nieuwe functionaliteiten gewoon nooit nodig heeft.
Als redelijk zwaar Excel-gebruiker weet ik dat er in nieuwe versies vaak nieuwe formules beschikbaar zijn om dingen te doen waar je eerder een hele reeks van gecombineerde formules voor nodig had. Dat is altijd wel welkom. Office365 loopt daarin altijd wel voor omdat het uiteraard continue wordt geupdate, maar bij dit soort nieuwe releases stroomt dat gelukkig ook naar de stand-alone versies.

De andere programma's binnen Office gebruik ik zelf ook niet intensief genoeg om verschillen te ontdekken eerlijk gezegd.
Je kan toch je eigen formules definiëren? Waarom zou je wachten tot Microsoft dat doet?
Omdat die formules dan alleen op jou computer werken. Als je het bestand dus naar een collega of klant mailt, werkt het daar niet.
Volgens mij is dit niet waar, ik neem aan dat we het over lambda functies hebben. Die kun je als ik het goed heb definiëren in het document en zijn dan document gebonden niet user of applicatie gebonden. Zolang een ander natuurlijk wel diezelfde formules ondersteunt.
Omdat de functies gemaakt door Microsoft sneller werken en vooral omdat het minder geheugen nodig heeft.
Inderdaad, bij Excel zijn nogal wat leuke xlookup/xsearch dingen toegevoegd de afgelopen tijd. Best productieve tools.
Ik sluit mij helemaal bij jou aan.
De basis dingen die ik soms nodig heb staat nu zo dat je echt moet zoeken.
En waar moet je nu naar zoeken dat pak em beet 10 jaar terug wel vlot vindbaar was?
Templates voor mails. Nieuwe versie is een drama. En dan zwijgen we nog maar van de nieuwe versie van outlook.
Het lijkt er soms op dat nieuwe interfaces mobile first ipv desktop gedesigned worden, vooral de nieuwe outlook is idd een verschrikking.
Volledig mee eens. Zoeken is een drama, zoveel overbodige extra kliks nodig (waarbij enter ook niet ondersteund wordt), en optie schermen die niet intuïtief te doorlopen zijn bij geavanceerd zoeken..
En een mail sturen en mailadres intypen naar iemand waar eerder mee gemaild is (of waarvan je mail van ontvangen hebt). Het mailadres wordt pas herkent als je de laatste letter ingetypt hebt 😂
Één handtekening instellen voor al mijn mailboxen. Dat was vroeger een fluitje van een cent, nu is dat echt een drama. Mijn ervaring is dat het de laatste edities alleen maar erger wordt in het aantal clicks wat ik nodig heb om hetzelfde doel te bereiken. Geldt overigens ook voor Windows 11. Ik ben als eerste beheerder en dan pas gebruiker.
Zo gek veel is er toch niet veranderd sinds weetikveelhoeveeljaar. Sinds het lint (of 'the ribbon') er is zijn de wijzigingen niet zo groot meer.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 13:42]

Als je start met integratie op Sharepoint, PowerQuery, PowerAutomate, PowerBI, Review, Co-Authoring, Tasks,... zal je merken dat de verschillen wel heel groot zijn.
De eerste opmerking waar @xFeverr op reageerde ging over standaard functionaliteiten. En op dat gebied is er sinds 2007 weinig veranderd.
En met jou zo ongeveer 99% van de gebruikers, schat ik zo in.
Voor Excel zijn er nog wel redelijk wat power-users te vinden trouwens, maar dat hangt ook heel erg van het bedrijf af waar je werkt natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn heb ik bij heel veel softwareproducten het gevoel dat we tegen een soort plafond aan zitten. Ja, met AI kan er weer wat veranderen zometeen. Maar als je kijkt naar een iPhone of Android-telefoon, Windows als OS, Office, etc. Het verschil tussen mijn eerste Commodore 64 en nu is enorm groot. Maar de laatste jaren (afhankelijk van welke productgroep je kijkt hoe lang precies) zijn de grote veranderingen er niet meer (behalve in de UI dan :-)). Maar wat moet er ook nog bij? Wat mis je nog? We zijn wel redelijk feature-complete met heel veel zaken.
Sterker nog: we zijn feitelijk functionaliteit aan het kwijtraken omdat designers besluiten dat dingen cleaner moeten. Denk aan verdwijnende scrollbars, knoppen die niet meer op knoppen lijken, hamburger menu's. De gebruikersinterfaces van Windows 95 tot 2000 en classic macOS zagen er misschien wat minder clean uit, maar als je een keer wist wat je met alle elementen kon doen was die kennis makkelijk overdraagbaar tussen applicaties.
Verdwijnende scrollbars is echt zo'n drama..... Wie dat ooit bedacht heeft.
Helemaal mee eens....
Vele veranderingen zijn geen verbeteringen. Ik verlang nog altijd naar Windows XP ;-)
Naar mijn idee zie je vooral verschuiving naar de cloud, integraties met allerlei andere Microsoft-services en AI.
Het liefst gebruik ik nog Office 2010. Geen gedram over accounts, geen blauwe pop-ups met 'nuttige' tips, volledig offline te gebruiken.... Helaas helaas... Sommige zaken waren vroeger echt stukken eenvoudiger.
Ook fijn als je bijvoorbeeld Excel wil gebruiken en 50% maar werkt van wat er in de laatste versies zit. Ofwel alles moet omslachtiger. Maar daarnaast snap ik het enigszins wel
Nu heb ik een gloeiende hekel aan Excel, maar het lollige is dat de meeste bestanden al zo lang meegaan dat er werkelijk niets boeiends aan is. En, niet geheel onbelangrijk, hebben we altijd nog Office 365 web. Wat een vreugde.
Office 365 web is wel een grap ik ken niemand die dat gebruikt, ja hoogstens als ze op een slechte pc die office niet kan draaien of snel iets kijken maar anders is het echt intens onhandig en meerdere mensen om me heen hoor je dat uitspreken omdat ze dan toch per ongeluk op een komen.
Het is verschrikkelijk onhandig, maar toch blijft Microsoft het maar proberen! Installeer voor de grap eens Teams en open een document. 9 van de 10 keer doet het een halfslachtige poging om het binnen Teams te openen en gaat dan hops naar de webversie. Moet je weer een gruwelijke Office licentie hebben om überhaupt in te kunnen stellen dat je standaard naar de desktop app gaat... nee, echt... wat denken die mensen!?
Die verandering is inmiddels per versie steeds milder geworden doordat veel functies tegenwoordig al met tussentijdse updates worden verspreid. Die overgang verloopt dus steeds meer geleidelijk. Vooral wanneer je deel uitmaakt van de Targeted Release in M365 kun hier zelfs al op vooruitlopen.
Dat is bedoeld voor testdoeleinden. Je kunt beter monthly enterprise gebruiken, dat is stabieler.
Kan je iets noemen van een standaardfunctionaliteit die in de afgelopen versies opeens van plaats is veranderd? Ik zou het namelijk niet kunnen bedenken.
Copilot integratie?
ik weet niet welke Office versie je gebruikt maar er is wel degelijk een grote update als het gaat om functionaliteit toevoeging.
De copilot integratie is een drama en serieus underwhelming op dit moment.
De integratie is pas recent live in Nederland. best knap dat je het een "drama" vind terwijl het nog niet officieel ondersteund werd.
MS Office werkt als volgt: De doorsnee gebruiker gebruikt misschien 5% van de mogelijkheden van het pakket, alleen gebruiken verschillende mensen verschillende 5% van het pakket. Afhankelijk van je organisatie zijn er waarschijnlijk onderdelen van het pakket die nooit binnen je organisatie gebruikt worden, maar juist wel weer binnen andere organisaties die mogelijk weer zaken niet gebruiken die jou organisatie wel weer gebruikt...

Als er dus wijzigingen zijn die je niet (actief) gebruikt, dan valt dat natuurlijk nooit op. Plus natuurlijk allerlei ongein onder de motorkap die je nooit opvalt, maar gewoon werken.

Ik heb de afgelopen 25 jaar voornamelijk in IT support en IT migratie gewerkt voor de werkplek, dus is mij over de afgelopen decennia wel heel veel verbetering opgevallen. Denk bv. aan gedeelde agenda's die zwaar werden gebruikt 10 jaar geleden vs. nu. Samen werken aan hetzelfde document, etc.

Dit is wel een leuk linkje voor Word, veel daarvan zal je zoiets hebben "Wat heb je daar nu aan of gebruik ik niet!": https://softwarekeep.com/...0-vs-2013-vs-2016-vs-2019
Mijn ervaring is dat de custom werkbalken in Libreofice de oplossing zijn voor dat gezoek met die verschrikkelijke ribbons. :+
Mijn ervaring met nieuwe versies van Office is dat ik geen enkel idee heb wat er nu precies verbeterd is, maar dat de gebruikersinterface wel dusdanig op de schop is gegaan dat ik weer flink moet zoeken om de standaard functionaliteiten te vinden.
Dat steeds weer moeten zoeken is wel universeel in Microsoft sofware, het is veranderen om het veranderen, verbeteren doet er zelden iets. Ik hem eigenlijk altijd het idee dat de (door mij) meest gebruikte functies eerst verborgen worden en er daarna compleet uit gehaald worden. Vaak, maar zeker niet altijd, komt er dan (altijd een tijdje later) een nieuwe functie die ongeveer hetzelfde doet maar net iets anders waardoor het voor mij dan net niet zo goed meer werkt.

Ook wordt het je bij veel updates en in iedere nieuwe versie steeds moeilijker gemaakt om het pakket aan te passen aan je eigen wensen. VBA wordt steeds verder geblokkeerd (net zoals in Windows VB-Script is deprecated en binnenkort wordt verwijdert), In Windows is powershell een stuk krachtiger dan de oude command prompt - die er binnenkort uitgegooid wordt, maar powershell is een stuk ingewikkelder, vooral voor basic tasks.

https://techcommunity.mic...ions-removed/td-p/1554999
https://answers.microsoft...2a-4579-9164-8d11c78652c8
https://learn.microsoft.c...s-new/deprecated-features

Discontinued features and modified functionality in Access 2013 - Microsoft S...
Discontinued features and changed functionality in Excel 2013 - Microsoft Sup...
Discontinued features and changed functionality in Word 2013 - Microsoft Support
Discontinued features and changed functionality in Visio 2013 - Microsoft Sup...
Discontinued features and modified functionality in Outlook 2010 - Microsoft ...
https://www.thurrott.com/...ram-data-types-from-excel
https://learn.microsoft.c...ated-features-scm-updates

https://answers.microsoft...ec-4c4d-af00-e2a7991f607a
https://answers.microsoft...4b-4b71-b09a-dffa68fa7a31

https://answers.microsoft...82-4f2b-9b04-d2b5d0751423
https://answers.microsoft...2e-40c3-b86a-9423c9ef88fb

https://petri.com/managing-office-365-change/
https://officepowerups.co...s-switch-concat-textjoin/
https://answers.microsoft...13-4fe0-ac78-7c7afcb53152
https://answers.microsoft...68-4b48-8287-a0fee7adc06a

https://learn.microsoft.c.../important-changes-coming

Tot slot: https://learn.microsoft.c...2024/install-ltsc-preview
Ze moeten wel, anders verkopen ze geen trainingen :+
Je bedoelt de gratis trainingen die gewoon op de site van Microsoft staan? :P
Microsoft 365 Training
Wow nooit geweten!
Gebruik zelf maar minimale functies, want weet veel van de functies niet.
De help is daarnaast erg lastig, want alles wat je zoekt in de help geeft geen fatsoenlijk antwoord.
Je kunt als organisatie die gratis trainingen nog een beetje in de spotlight zetten door de SharePoint "Microsoft 365 Learning Pathways" template uit te rollen.
Kunnen de mensen vanaf je corporate SharePoint gewoon die trainingen volgen. Even de huisstijl eroverheen jagen en gaan met die banaan.

Je zegt het zelf al: Je weet het bestaan van veel functies niet. Het is dus (lomper gezegd dan bedoeld) een gebrek aan kennis. Daar kun je als persoon, maar vooral als organisatie iets aan doen.

Een vriendin van mij werkt bij een rijksoverheid die heel veel in Excel moet doen. Ze klopte regelmatig bij mij aan met de vraag "hoe doe ik dit of dat", een zoekopdrachtje verder en ze kon weer door.
Ik gaf haar het advies: ga kijken of je een Excel training kunt volgen. Online of klassikaal. Online vinden ze niet goed, dus zou het klassikaal moeten, maar dan willen ze het in-house en daar zijn dan weer niet voldoende deelnemers voor.

Dus vanuit de werkgever weinig motivatie om de kennis te verbeteren. Zelf heeft ze die gelukkig wel, dus ze heeft 2 Excel boeken aangeschaft waarin ook allerlei oefeningen zitten (en een login naar oefeningen en uitleg video's). Zo is haar Excel kennis in het afgelopen half jaar exponentieel gegroeid.
De werkgever profiteert hier flink van, want ze is vele keren efficiënter gaan werken en haar sheets worden nu ook door collega's gebruikt.
Toevallig net deze week zo'n SharePoint site aangemaakt om te kijken of dat wat voor onze organisatie is.
Als je organisatie zelf ook trainingen heeft (voor health&safety of security awareness bijvoorbeeld) kun je die ook aan deze site toevoegen. Is wel even wat gehannes, maar dan heb je dus je training content op 1 plek.

[Reactie gewijzigd door walteij op 22 juli 2024 13:42]

Bedankt, ga ik eens even naar kijken.
Share Point?
Nooit van gehoord 8)7
We hebben 365, maar of daar ook sharepoint bij zit weet ik niet.
Zal wel onze systeembeheerder vragen dit uit te rollen.
Ik vind MS Office 97 de beste versie tot nu toe.
Helaas moest MS later de Office Open XML toevoegen, zoals docx en xlsx en deze worden niet ondersteunt in Office 97.
Office 97 was zo instabiel, ik ben als scholier regelmatig werk verloren. Zeker werken met plaatjes in Word was geen pretje. Gelukkig was rond deze versie ook AutoHerstel toegevoegd waarmee je na een crash een tussentijdse versie kon herstellen, maar dat deze functie nodig was is best veelzeggend.
Werken met plaatjes in Word (of Excel) moet je niet doen.
Dan moet je een ander programma gebruiken.
Als je document (Excel, Word anything) groter wordt 1MB heb je de grens van het office pakket bereikt en moet je overwegen dingen aan te passen.
Dat (de 1 MB grens) is gelukkig in 3 decennia MS Office niet veranderd. :)
Huh? Ik heb powerpoints van meer dan 100MB (voor elkaar gekregen door tig plaatjes uit google search te knippen/plakken). En gaat prima alleen mensen klagen over de download :')
Dat werd niet bedoeld met de omvang.

In mijn werkomgeving ondersteunen we een applicatie met eigen scripttaal. De handleiding waarin alle verschillende commando's zijn uitgelegd, beslaat zo'n 5 MByte aan omvang. Er zitten echter wel een heleboel kruisrefernties in die handleiding.

Het duurt bijna 2 minuten om dat bestand te openen op een i5 6e generatie met 16GByte aan RAM en Windows/Office/bestand allemaal op een SSD drive. Het bestand is 5 MByte aan opslag. Wanneer het geopend is dan beslaat het bijna 200 MByte in RAM.

Wil je wijzigingen aanbrengen in dat bestand, dan duurt dat ook best lang vanwege die referenties. Het Microsoft Office pakket mag zich snel gedragen op jouw 14e generatie i7 CPU met 32 GB RAM en NVMe drive, het is een inefficient geschreven kreng.

Excel is helemaal een verschrikking. Ja, het mag een heleboel functies en mogelijkheden in zich herbergen, zodra je op servers meerdere Excel bestanden van meerdere gebruikers tegelijkertijd moet verwerken, kortom echt bedrijfsmatig gebruik, dan kom je er snel achter dat Excel erg rot is geschreven. Voor Windows 7/Vista, liet Microsoft nog toe dat met Heap-geheugen mocht spelen. Sinds Windows 7/Vista niet meer.

Microsoft is daarmee gestopt omdat dit de achilleshiel van Excel blootlegde. Op XP met Athlon XP3200+ CPU en 2 GByte aan RAM kreeg ik met heel veel moeite 50 Excel instanties aan de gang. Een internationaal opererend bedrijf met duizenden consultants in dienst, klaarblijkelijk allemaal Excel liefhebbers, had destijds een computer met 64 CPUs en 1 TByte aan RAM in hun computer/mainframe. Draaide op een speciale versie van Windows. Kostte een godsvermogen. Dat beest van een computer kon 55 Excel instanties tegelijkertijd aan. En de server kon daarna echt bijna niets meer, zo tergend langzaam.

Hun computer/Mainframe werkte absoluut naar hun wens en behoeftes, zolang er maar niet met Excel moest worden gewerkt. Eerst kreeg onze software de schuld. Met mijn test overtuigde ik hen dat mijn goedkoop mormel bijna hetzelfde kon bereiken als hun multi-miljoenen kostende machine.We hebben toen zelf een Excel-achtige applicatie geschreven welke goed gebruik maakte van geheugen. Daardoor kon die server nu ineens het werk van die al die consultants nu wel tegelijkertijd verwerken, zonder vertragingen en andere onhebbelijkheden van Excel zelf.

Heb de test ooit nog eens herhaald in Windows Server 2012 R2. Toen kreeg mijn flink wat krachtiger machine 14 Excel instanties tegelijkertijd aan de gang. Microsoft heeft nu heel conservatieve instelling voor Heap geheugen ingesteld, waardoor het voor jou, als enkele gebruiker op 1 werkstationnetje het lijkt of Excel/Office als een zonnetje werkt. Zal het vast ook wel voor je doen. Maar zodra de schaal wat groter word, dan valt Office en vooral Excel heel zwaar door de mand.

Door het schrijven van die alternatieve Excel-achtige applicatie en het mandaat van dat bedrijf voor consultants om eerst die applicatie te gebruiken i.p.v Excel verwerkte dat bedrijf nu duizenden verschillende processen af waarin excel/csv bestanden ingelezen en geschreven konden worden, formules en andere handelingen worden verwerkt etc.

Eerst werden we uitgekaffered , totdat we bewezen dat het Excel rommeltje hun mainframe plat gooide. Na het schrijven en toepassen van de alternatieve Excel applicatie hadden wij een heel ruime kerstbonus dat jaar.
Sorry maar dit is echt niet waar. Misschien met Excel 97 werkt dat niet begrijpelijk. Toch zijn er genoeg bedrijven die met grootte office/word bestanden inclusief heel veel figuren werken.
Net nog een paar word documentjes geopend van 10+ mb. Geen problemen
Dus ik weet niet wat je systeem, office versie of andere cases zijn maar dit lijkt niet een probleem van office.
Als je vooral heel veel elementen hebt niet per se figuren maar in ieder geval geen tekst, dan kan het wel hard gaan en gaat hij soms mogelijk doen afhankelijk van je apparaat.
Is het geoptimaliseerd voor zulke documenten nee niet echt, zoals je al zegt heb je daar betere tools voor zoals LaTex (applicaties). En in Excel zou je dan nog eerder richting een powerpoint moeten gaan en dan verwijzen naar delen van een sheet.
Dat heb ik sinds Office 2007.

Behalve dat er sinds die tijd ook altijd standaard een soort smoothing effect op alle grafieken zit.
Ik denk dat dat komt omdat je toen overstapte op een flatscreen.
Als je een hoog dpi scherm gebruikt heb je er als t goed is geen last van.

Edit: niet goed gelezen ik dacht dat je de tabellen bedoelde!

[Reactie gewijzigd door ZeroMinded op 22 juli 2024 13:42]

Ja, dat kan ik wel begrijpen, want de bedoeling is juist dat de interface zoveel mogelijk gelijk blijft.

Beetje dezelfde reden dat er in Japan nog steeds gebruik wordt gemaakt van computers met een diskdrive, mensen zijn dat gewend, mensen kennen dat en daarom moet dat zo blijven.

In een kantooromgeving wil je niet dat Truus (die niet lid is van de Office-mailinglist) op een maandagochtend spontaan een andere interface voor dr krijgt. Of dat ene knopje (wat ze altijd gebruikt) ineens niet meer kan vinden omdat het nu onder een andere functie zit of het knopje iets meer naar rechts is verplaatst. Serieus, er zijn mensen die in een error modus slaan omdat ze niet verder kunnen kijken als hun neus lang is.

De hele bedoening achter de LTSC versie is ook juist dat je een versie hebt die langdurige ondersteuning heeft.

Dat gezegd hebbende, als je lid bent van Office Insiders en jezelf aanmeldt op de mailinglist dan za je zien dat ze juist een ton aan werk verrichten. Voornamelijk de toevoeging van AI-assistenten is een grote ontwikkeling (wat bij zo'n office pakket wel een goede toevoeging is) en Excel is de afgelopen jaren veel sterker geworden. Buiten dat is Outlook flink aangepakt en gemoderniseerd, in mijn mening ten koste van, maar goed we doen het ermee.

AI in Excel is gewoon super! Plus dat er een hoop nieuwe functies bij zijn gekomen mbt analyses. Voor mijn gevoel zijn er juist wel een hoop stappen gezet.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 13:42]

tja - de python zen is bij microsoft niet helemaal doorgedrongen...
* simple is better than complex.
* complex is better than complicated.
Ik vraag me wel vaker af waarom sommige dingen zo achterlijk ingewikkeld moeten of waarom dingen die al jaren op een bepaalde plek zitten (en vaak hooguit 2 muisklikken verwijderd) ineens verstopt moeten zitten onder een menustructuur/quadrupple-tabbed dialog waarvan de logica iedereen ontgaat.
Microsoft blijft maar aan de strategie, Office maken we alleen voor Windows en mac vasthouden.
Voor het Microsoft Office team bestaat Linux niet.
Het inmiddels oude Microsoft statement, Microsoft loves Linux is dan ook een loze kreet.
Microsoft gebruikt Linux alleen maar omdat men via Azure hier een mooi verdienmodel aan heeft.
Waarschijnlijk durft men het niet aan omdat bepaalde bedrijven dan een overstap voor de clients van Windows naar Linux zouden maken.
En marktaandeel verliezen, daar houden ze niet zo van.
Het antwoord hierop staat in je eerste zin. WIndows en MacOS zijn twee besturingssystemen. Zodra je Linux zegt roep je ook een woud aan uiteenlopende distributies. Zelfs al zou je daar een selectie in maken dan blijft het niet eenvoudig om te ondersteunen.
Heel makkelijk is het om een Flatpak te maken. Dan draait het op alle gangbare distro’s.
Als alle benodigde portals en protocols enzo er ook zijn ja, en die gasten voor de protocols zijn kakkend traag allemaal. Bike shedding is een favoriete bezigheid. Het is bijna nog meer bureaucratisch dan een groot bedrijf.
Behalve als je distro dan weer een voorkeur voor snap heeft.
Zowiezo zijn die package containers een drama op low-end hardware omdat ze veel meer geheugen nodig hebben.
Flatpak draait alleen op Linux computers die Flatpak hebben geinstalleerd. Hetzelfde geldt voor Snap.

Het enige formaat wat op elke Linux distributie draait zonder daarvoor extra software te moeten installeeren is AppImage. En als je toch de conainerizatie-kant opgaat, waarom dan niet eerst zien of er een Docker versie van een applicatie is? En als je dat dan op een NASje of apart servertje in huis hebt draaien, dan hoef je het maar 1 keer bij te houden terwijl iedereen in je gezin/familie/vriendenclub er niets extra's voor hoeft te installeren en alles in een browsertab kan dooen op hun computer/laptop/tablet/telefoon.

Flatpak en Snap == meh
AppImage heeft nog enigzins bestaansrecht. Net zoals LXC containers trouwens. Deze zijn relatief makkelijk aan te maken in Linux distributies en vereisen daarna weing extra werk om deze te laten werken in een Qemu/KVM omgeving, zoals Proxmox of LibVirt.
Waarom lukt het Libreoffice – en talloze andere applicaties – dan wel om op elke desktop distributie te draaien?

Ok... Verkeerd voorbeeld... waarom lukt het SoftMaker - een bedrijf dat veel kleiner is dan Microsoft - Office dan wel om op elke desktop distributie te draaien?
Niet alleen een woud aan distributies, maar een woud aan alle onderdelen.

De taakbalk en file browser etc etc worden totaal andere mensen beheerd. Soms kleine teams of zelfs individuen.
Vaak met allemaal hun eigen (soms zeer uitgesproken) ideeën en visie.

Dit is vooral bij de desktop varianten echt verschrikkelijk.
Echt een ieder voor zich mentaliteit met maar weinig visie en standaarden.

Embedded en systemen voor servers zijn een stuk beter en professioneler ingericht.

Het merendeel van distros is niks meer dan eye-candy. De meeste online reviews gaan ook niet veel verder dan dat.
Dat valt wel mee hoor. Je hoeft alleen maar Qt en GTK te ondersteunen en je pakt al bijna alle gebruikers. Eigenlijk is GTK wel voldoende. Qt kan dat mooi maskeren. Daar is Firefox een goed voorbeeld van.
Het aantal clients op Linux in de markt voor Office (zakelijk) is erg klein. M365 subscription bedient die markt al wel, dus MS heeft gewoon een optie voor die gebruikers middels web clients. Dat is uiteraard niet hetzelfde, maar voor veel gebruikers afdoende.

Ik kan mij de keuze dus volledig voorstellen. Een aanzienlijk deel van die linuxgebruikers wil sowieso geen gebruik maken van een betaalde office versie. Ook als die aanzienlijk goedkoper zou zijn.

Ook denk ik dat het percentage bedrijven die clients naar linux verhuizen omdat er een office versie beschikbaar zou zijn, heel erg laag is. Het is ook een beetje een contradictie:
Je geeft aan dat Office voor Linux uitbrengen een kans is voor MS voor marktaandeel, maar tegelijkertijd dat ze dan marktaandeel zouden verliezen (ja met Windows aldus jou.)

Volgens mij is het vrij simpel: Ze zouden Office wel maken als er een groot genoeg marktaandeel te verwachten zou zijn, maar aangezien ze in dat opzicht zelfs met “zichzelf concurreren” middels M365, denk ik dat er voor MS weinig te halen is met het kleine percentage linuxgebruikers op zakelijke workstations.
Microsoft zet in op de cloud, dus je kunt de hele Office suite in de browser draaien (let op, Chrome / Chromium is min of meer verplicht). Sterker, je kunt zelfs heel Windows in de cloud draaien!

Voor Microsoft wordt de pc (Mac, Linux) steeds minder belangrijk, in de cloud in een browser maakt Windows, macOS, Linux of ChromeOS niks meer uit.
Linux ondersteunen is het ondersteunen van een niche dat desondanks gaat leiden tot het overgrote merendeel van alle bugreports die ze dan zouden krijgen.

Je hele rant over "Microsoft loves Linux" raakt natuurlijk kant nog wal. Dat ze er actief gebruik van maken en het willen ondersteunen voor diensten zoals Azure en Winodws wilt natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze applicaties zoals Office ernaar zouden brengen. Je kan uiteraard perfect Office Online gebruiken.
Het is een eenvoudige kosten/baten analyse. Er zijn amper gebruikers op Linux die nood hebben aan MS Office en zij die er vandaag wensen gebruik van te maken geraken al heel ver met de web gebasseerde versie.

Heel de office suite porteren kost enorm veel geld, en dan heb je alsnog alleen maar de basis applicaties. Wil je dan plugins of add-ins gebruiken, dan moet je die ook maar weer hopen dat de makers daarvan hun software ook porteren naar Linux.

En waarom zouden bedrijven die erop wachten niet de overstap naar macOS maken? Leunt sowieso dichter aan bij Linux.

De toekomst is online, en op een dag zijn alle office apps gewoon wrappers rondom de webversie van die clients, zoals we nu al zien met de nieuwe Outlook. Waarom dan nog moeite steken in een Linux versie?
Het inmiddels oude Microsoft statement, Microsoft loves Linux is dan ook een loze kreet.
Ik weet zo niet of dit echt loos is, of anders geïnterpreteerd moet worden. Want Microsoft is natuurlijk ook degene waarvoor de Microsoft manier niet enkel de juiste, maar ook de enige manier is.

Kijk bijvoorbeeld naar hoe ze ontkennen dat een USB stick meerdere partities kan hebben, gewoon omdat zij dat vinden. Elk ander systeem kan daarmee omgaan, maar laatste keer dat ik daarmee zat in Windows moest ik via CMD in DOS-commands alle partities verwijderen en een nieuwe aanmaken met de volledige grote, want zelfs de partitiemanager in Windows ontkende meer dan de eerste partitie en kon niks met de overige opslag. Als we dat op Linux trekken, is de "Microsoft manier" van Linux op normale desktops waarschijnlijk WSL en is een echt Linux systeem enkel voor servers enzo. En dan is er weinig nut nog voor MS Office native op Linux, want je desktop draait gewoon Windows met WSL (en kan dus de native Windows MS Office draaien) en je server heeft niet zo vaak MS Office nodig.

Aan de andere kant is Windows de laatste jaren best druk met Linux namelijk. Niet enkel WSL, maar ook dingen als Intune voor Linux zijn volop in ontwikkeling. MS Teams voor Linux is dan weer gecanceld, maar dat past ook weer in het bovenstaande idee.

Overigens ben ik het niet met Microsoft eens dat dit de goede manier is. Ik heb met WSL moeten werken en "het werkt..." is wel ongeveer de meest positieve beschrijving, want erg lekker werkt het niet en blij werd ik er niet van. Ik draai zelf gelukkig nu weer Linux en gebruik dus ook vrijwel geen MS Office. Meeste doe ik in LibreOffice met MS Office in de browser als back-up. Ik ben dus geen fan, maar probeer het nu enkel van een Microsoft perspectief te beredeneren.
Je doet alsof een enorme multinational zoals MS slechts 1 interne visie heeft. Zoals je al aangeeft is het MS Office team (wat eigenlijk bestaat uit veel meer teams), niet zo heel erg geïnteresseerd in Linux clients.

Bepaalde teams hebben interesse in Linux servers, wat heel natuurlijk is omdat dit ook het primaire Linux gebruik is bij het gros van de bedrijven. Sommige onderdelen beginnen wat interesse te krijgen in Linux clients, maar ook dat is nogal onvolwassen te noemen (denk aan security producten).

Ik krijg ook echter het idee dat Linux clients, bij zelfs grote multinationals, niet heel serieus worden genomen. Waar er tegenwoordig decicated beheer teams zijn voor MacOS en Windows, valt dat nog heel erg tegen met Linux clients. Laat staan gecoördineerde beheer software voor Linux clients. Vaak is het JamF Pro voor MacOS en Intune voor Windows, maar wat gebruikt men voor Linux clients? Natuurlijk zijn er oplossingen, maar meestal worden die ingezet voor Linux servers en niet voor clients. Ik was net toevallig wat aan het lezen over Intune voor Linux, ik ben benieuwd hoe happy de doorsnee Linux client gebruiker gaat worden wanneer we Intune en MDE gaan deployen op hun devices... ;)
Microsoft blijft maar aan de strategie, Office maken we alleen voor Windows en mac vasthouden.
Voor het Microsoft Office team bestaat Linux niet.
Het inmiddels oude Microsoft statement, Microsoft loves Linux is dan ook een loze kreet.
Microsoft gebruikt Linux alleen maar omdat men via Azure hier een mooi verdienmodel aan heeft.
Waarschijnlijk durft men het niet aan omdat bepaalde bedrijven dan een overstap voor de clients van Windows naar Linux zouden maken.
En marktaandeel verliezen, daar houden ze niet zo van.
Mijn ervaring leert juist dat Linux voornamelijk als statement tegen Microsoft wordt gebruikt, uit principe. En als je op kantoor Linux moet gebruiken, dat dit veelal een opgedrongen voorkeurskwestie is van iemand binnen dat bedrijf. Waarom zou je dan Microsoft Office voor Linux gaan gebruiken als je net weg wilt van Microsoft. En de minderheid die niets tegen Microsoft heeft en toch ook graag Linux gebruikt, daar valt inderdaad ook niet veel aan te verdienen. Een logisch gevolg dus dat men geen tijd en resources steekt in een verloren zaak.

Heeft niks met niet durven te maken, hoe graag je dat jezelf ook wilt blijven wijsmaken. Want volgens jouw redenatie zou Microsoft dan eigenlijk net meer gaan verdienen door de verkoop van Office(-abonnementen) voor Linux. Waarom zouden ze dat tegenhouden?
Ik denk dat de Linux markt ook gewoon niet intressant is voor Microsoft. Zelfs vergeleken met MacOS is de markt maar heel klein voor Linux desktop gebruikers. En van die gebruikers heb je ook nog best een groep die dan liever voor een open source alternatief gaat.
Microsoft heeft overigens ook al aangekondigd dat dit niet de laatste LTSC is, er komt dus nog minstens een Office 2027.
Kan ook een 2029 versie worden, de laatste versie dateerd alweer van 2019, zou me niet verbazen als er nog 1 release elke 5 jaar komt, al geeft dat wel maar een beperkte overgangsfase voor vele bedrijven.
De laatste versie is (uit mijn hoofd) uit 2021.
2021 is inderdaad de laatste.
Blijf het toch jammer vinden dat hun office pakketten nog maar 5 jaar ondersteuning ontvangen. En dan wordt het doodleuk Long Time support genoemd. Voorgaande versies (zoals 2013 en eerder), kregen 10 jaar support. De verkorte LTSC support periode zal ook zeker te maken hebben met het sturen richting Office 365 abonnementen. Slim bedacht van MS, maar ik ga er niet in mee. Ik kan prima verder met LibreOffice voor thuis.

Plus het is me bij veel nieuwe Office releases nooit direct duidelijk wat er nu echt verbeterd is. Ja er zal wat code opgeschoond zijn, (mogelijk zelfs een gedeelte een nieuwe codebase?) nieuwe functies toegevoegd, menu indeling gewijzigd etc. Maar om daar nu een hele nieuwe betaalde versie voor uit te moeten brengen, ik weet het niet.
Office 2021 heeft 5 jaar Microsoft ondersteuning.
Office 2021 LTSC heeft 10 jaar Microsoft ondersteuning.

Microsoft heeft een 'life-cycle' pagina waar je gemakkelijk op kan zoeken hoe lang een versie van welk Microsoft product dan ook door hen zal worden ondersteund.

Maar ja, technisch gezien heb je wel gelijk. Er is een versie van Office 2021 die maar 5 jaar Microsoft ondersteuning "geniet". Het is alleen niet de LTSC versie.
OneDrive en Rclone zijn prima te gebruiken op Linux. Op Mac en Windows is dit bijzonder eenvoudig. Op Windows 11 is ‘webbase’ Office inbegrepen.

Ik wissel tussen alle tekst en spreadsheets over de gehele linie. Wat maar makkelijk werkt lijkt me. Ben benieuwd hoe deze LTS wordt gepresenteerd en wat de kosten zijn.
Sla een willekeurig tekstverwerker document eens op als *.html en probeer te begrijpen wat het verschil tussen een shift+enter en een enter is.
Zeker Word zou eens aangepast moeten worden met een tool of optie, om alle dubbele opmaak, die er aangemaakt wordt, te verwijderen op het moment dat een document definitief is! Zou wereldwijd heel veel opslagruimte besparen, maar die tool of optie zal ook wel weer niet in deze versie zitten.
Ik denk dat als je data wilt besparen je beter een katten filmpje van youtube kan wissen.
Ben ik de enige die een preview versie waarvoor betaald moet worden én dat vervolgens vijf jaar lang support krijgt een beetje vreemd vindt?
Is dit nu de goede versie, want preview is toch nog een test versie ??
Klopt, de preview is een soort bèta versie die zo goed als af is. De definitieve release zal binnenkort (enkele maanden) volgen.
Als je niet bekend bent met Office Deplayment Tool dan kan je ook Office Tool Plus gebruiken om het te downloaden. Office Tool Plus is een schil om ODT zodat je zelf geen configuratie bestand hoeft aan te maken.

https://github.com/YerongAI/Office-Tool

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.