'Huawei P70 krijgt 6,7"-oledscherm en 50MP-camera met variabel diafragma'

De Huawei P70-smartphone krijgt naar verluidt een 6,7"-oledscherm met 1,5k-resolutie. Daarnaast krijgt het toestel een 50-megapixelhoofdcamera met variabel diafragma en een 1/1,3"-sensor. De opvolger van de Huawei P60-serie wordt binnen enkele maanden verwacht in China.

Bovenstaande claims zijn afkomstig van het Chinese Digital Chat Station. Bij de 1/1,3"-sensor gaat het mogelijk om de OV50H van OmniVision, meldt GSMArena. Dat zou betekenen dat de Huawei P70 geen inhousebeeldsensor krijgt, zoals eerder werd geclaimd. Het variabel diafragma moet zorgen voor meer controle over de lichtdoorlating en scherptediepte. Aan de achterzijde worden in totaal drie camera's verwacht. Ook zou er een 5000mAh-accu aanwezig zijn. Eerdere geruchten wijzen op de aanwezigheid van een Kirin 9010-soc.

Er is nog geen definitieve releasedatum bekend voor de Huawei P70, al gaat het gerucht dat het toestel binnen twee maanden in China verschijnt. De Huawei P60 Pro werd enkele maanden na de release voor de Chinese markt ook in Nederland uitgebracht. Het is niet bekend of dit voor de P70-serie ook het geval is.

Door Sabine Schults

Redacteur

21-01-2024 • 12:06

102

Reacties (102)

102
99
47
1
0
39
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

"Door het variabel diafragma kan bepaald worden hoeveel licht de sensor bereikt, wat de kwaliteit van fotografie in donkere omstandigheden kan verbeteren."
Dat eerste deel klopt, maar het 2de deel niet. Normaal hebben telefoons geen diafragma, dus laat de lens de maximale hoeveelheid licht door. Met een diafragma kun je die hoeveelheid minder maken, niet meer.
Wat je wel met een diafragma kunt doen, is de scherptediepte regelen. Hoe verder je een diafragma dichtknijpt, hoe meer scherptediepte je maakt.
Ander voordeel is meestal dat een lens wijd open niet op zijn scherpst is. Door het diafragma iets dicht te knijpen, wordt het beeld wat scherper (en mogelijk ook minder last van andere aberraties). Als je de lens te ver dicht doet, ga je last krijgen van diffractie.
Maar gezien de grootte van de sensor in een telefoon, heeft een diafragma niet heel veel effect op de scherptediepte. Vol open is het al heel veel. Zelfs bij een APS-C formaat sensor is het effect al beperkter t.o.v. van FF of nog groter.
Het gaat hier om een 1/1.3" sensor met waarschijnlijk iets van een f/1.7 tot f/2 lens (tegenwoordig gangbaar bij telefooncamera's). 1/1.3" is ongeveer cropfactor 3,6. De scherptediepte is dan nog niet helemaal wat je vaak voor landschapsfotografie gebruikt, of als je bijvoorbeeld een foto maakt van een persoon met in de achtergrond een gebouw en je wil beiden scherp hebben. Ik gebruik dan vaak f/11 op fullframe. Hiervoor zou je de telefoon toch echt iets moeten afstoppen.
Zit wat in. Ik vaak F8 met m’n Fujifilm.

Komt om en nabij op hetzelfde neer
Inderdaad. Lijkt me heel nuttig. Merk bij mijn Pixel 8 0ro zat ze iets te ver zijn gegaan waardoor je bijna altijd ergens blur hebt. Soms Fijn maar soms wil je dat juist niet. De optie om naar 4.0 te schakelen zou al veel schelen! Overdag met goed licht is dat heel goed bruikbaar ook met lage iso waardes.
Ik zie twee use cases hiervoor:

- overdag met heel veel licht buiten, bijv landschappen of buiten.
- of in een heel goed belichte studio, bijv voor portret of macro.

Het effect bij dit soort kleine lenzen en sensoren zal niet gigantisch zijn. Grootste downside is dat je met een kleiner diafragma ook minder licht op de sensor krijgt. En voor heel veel soorten fotografie is het probleem juist dat een kleinere sensor te weinig licht kan vangen.

Maar in het algemeen ben ik wel voor alles wat helpt om meer en betere foto's met smartphones te kunnen maken. Waarschijnlijk zullen anderen dit ook gaan toepassen, dus ook al zal ik geen Huawei kopen dan komt dit in een volgend toestel vast nog wel eens mijn kant op...
Zo klein zijn die sensoren in high end smartphones niet meer. Tov een dslr wel Maar even compact camera's van een paar jaar terug niet dan zijn ze zelfs groter (in het geval van de main shooter).

Ik probeerde laatst een portret foto te maken met een scherp uitzicht op de achtergrond maar dst ging erg lastig en was niet zo scherp als ik had gewild in die situaties zou het heel Prettig zijn.

Hopelijk is dit iets wat we in de toekomst meer gaan zien. Al vrees ik dat de meeste mensen juist portret met blue willen en dat er te weinig mensen zijn die 3.0 of 4.0 wel eens willen gebruiken. De meeste mensen gebruiken telefoons toch voor point en soort en daar na filters achteraf.
En vergeet bij het maximaal sluiten van het diafragma ook niet dat je last van vinketering kan krijgen.
Hoe verder je sluit hoe minder last je van vignettering krijgt. Vignettering komt niet door een schaduw van het diafragma, maar hoe het licht door de verschillende lenzen gaat in een objectief.
Dom, je hebt volkomen gelijk. Het is precies omgekeerd, Overigens geeft het diafragma geen schaduw, maar dit terzijde.
Al kan je vignettering van de lens beter corrigeren met een lens correctie dan door de lens af te knijpen met een diafragma.
De eerste vraag is waarom, aangezien twee à drie stops al voldoende is om de vignettering kwijt te raken en de tweede vraag is hoe je een lenscorrectie wil toepassen?
Ik neem aan softwarematig
2 a 3 stops 8)7 voor een beetje vignetting wat automatische lens correctie vaak in camera/telefoon al oplost.

Wat diverse raw editors automatisch kunnen oplossen. En dat on-topic met een kleine telefoonsensor.

Man wat een intellectuele armoede weer hier.
Man wat een intellectuele armoede weer hier.
Zeker intellectuele armoede. Geef geen waardeoordeel, want beide antwoorden zijn heel dom en geven geen antwoord op mijn vraag.
Ik geef wel een waardeoordeel. En terecht ook. Als je diafragma 2-stops afstopt met een telefoon. Krijg je in het vaak sombere Nederland of een bak vol ruis of bewogen beelden.

Terwijl telefoons prima in staat zijn automatisch de hoeken een beetje bij te lichten.

Als je belichtings driehoek niet snapt moet je gewoon je mond houden mbt. Fotografie.

Aangezien dat les 1 basisstof is.
Kom jij uit de fotografie?
Ook als je met software de hoeken oplicht, krijg je daar net zo goed te maken met verhoogde ruis. Zeker als je 2-3 stops moet compenseren, dan ga je dat zeker zien in de schaduwen.

In het algemeen gesteld levert je diafragma 1-2 stops dichtknijpen een flinke winst in de prestaties op (scherpte, vervorming, vignet, overige aberraties), dus is dat de te prefereren methode. Op een goed belichte foto zal de ruis ver onder het signaal zitten en nauwelijks storend zijn.

Bottom line: zo zwart-wit lopen de grenzen niet, dus je hoeft echt niet zo denigrerend uit de hoek te komen over intellectuele armoede.
Die hoeken zijn maar een klein deel van je foto. En ook nog is waar waarschijnlijk je onderwerp niet zit.

Het gaat hier om een telefoon. Niet om een spiegelreflex met een grote sensor en daardoor goede ruisprestaties.
Voor mensen die niet weten hoe een diafragma werkt:
een diafragma houdt alleen een deel van de lichtstralen tegen die een onderwerpspunt naar een beeldpunt gaan. Er blijven dan altijd nog altijd lichtstralen over die het beeld volledig vormen, zonder schaduw.
Neem aan dat je bedoelt "vignettering" ipv vinketering :+
Haha, ik zat mij al af te vragen wat vinketering nou kon zijn.
Je zou maar afhankelijk zijn of denken te zijn van een playstore en daar je hele leven van af laten hangen.

Het is gewoon wennen en jezelf iets aanleren.

P30 pro, beste camera telefoon die ik ooit gehad heb. Zelfs nu verbazen mensen zich over de kwaliteit wanneer ik oude fotos laat zien.

Het grootste probleem is dat deze toestellen niet meer te verkrijgen zijn icm een abo.

In de huawei store is bijna alles te vinden.
Apple heeft ook niet dezelfde store.
Het is gewoon wennen.

Als het, ongeacht de geweldige hardware, software matig niet je ding is. Zoals je wellicht ook windows prefereert over linux, is dat je recht maar kansloos is het van verre.
Ik heb m ook een paar jaar geleden nog gehad , heb m nog steeds maar hoe goed de camera ook mag zijn als mn bank apps en andere apps niet goed te gebruiken zijn dan is t geen smartphone meer voor mij . Ik had graag bij huawei gebleven maar helaas
Hier hetzelfde gevoel. Op een of andere manier wordt ik ongemakkelijk als ik apps die behoorlijk gevoelige info (bankgegevens, medische info, etc.) verwerken via een kanaal moet betrekken wat ik niet 100% vertrouw. Erg jammer, want mijn Huawei was een prettig toestel.
Zeker mee eens.... Heb eerlijk gezegd altijd mijn twijfels gehad over de verdenking van spionage praktijken door Huawei.
Zou graag een rapportage zien die dit aantoont.
Intussen ontwikkelen en bouwen de Chinezen heel veel elektrische auto's.
Ooit waren Chinese voertuigen regelrecht gevaarlijk, zoals de landwind ( beroerde kopie van de Opel Fonterra)
Tegenwoordig doen ze het best heel aardig in de crashtests..
Bank apps en dergelijke werken nog steeds prima op mijn Huawei Mate 20 Pro. En dat model is zelfs nog een jaar ouder dan de P30 Pro.
Je zegt het goed. Je kan er "bijna" alles vinden.

Toevallig net de apps die ik nodig heb zijn er niet zoals een bankieren app + diverse Authenticator apps die ik voor werk nodig heb.

Huawei is een prima merk, maar voor alledaags gebruik? Nee niet echt..
met gbox heb je bijna native support voor alle google services en daardoor werken dus alles apps
Het is niet kansloos. Maar wel niche.
De meeste mensen hebben de play store nodig. Of semi-nodig. Veel mensen die zonder playstore gaan zullen het zeker niet vervangen met huawei store.
Ik ben van de P30pro naar een Pixel 7 pro overgestapt en mis hem nog steeds voor macrofoto's.. hij was echt subliem
"Het grootste probleem is dat deze toestellen niet meer te verkrijgen zijn icm een abo": Hoezo is dat überhaupt een probleem (laat staan 'het grootste' probleem)? Ik heb in mijn leven nog nooit een toestel-icm-abo genomen. Ok, de toestellen die ik heb gehad waren altijd import (inclusief mijn huidige Mate 20X), en waren sowieso meestal niet icm abo te krijgen in NL, maar los daarvan: In de afgelopen jaren ook enkele malen vergeleken de kosten 'met abo' vs. 'zonder abo', en elke keer tot de conclusie gekomen dat het verschil niet noemenswaardig is. Vandaar mijn vraag waarom het een probleem zou zijn.
Omdat de meeste mensen een toestel icm abonnement nemen.
Vroeger zo goed als iedereen, toen het nog niet een lening was. Of een prepaid bij de kijkshop.
Dat jij toestellen importeert is leuk maar dat is absoluut niet standaard.
Beetje ver van de werkelijkheid om te denken dat iedereen dat doet.
De meeste mensen nemen een nieuwe telefoon, met het verlengen van hun abonnement en via die kanalen heb je simpelweg geen huawei meer als optie.
Ah, ik dacht dat je het zélf een groot probleem vond. Ok, duidelijk.
kijkshop bestaat al tijdje niet meer.
Vroeger bestaat ook niet meer.
Iets met verleden tijd en goed lezen.
je hebt gelijk.. excuus :)
Haha maakt niet uit
Is het grootste probleem niet beschikbaarheid van bvb de apps van je bank, authenticatie software en gewoon veel apps die niet werken zonder Play services of SafetyNet?

Ik vond bvb geen NL of BE app voor ING in de Huawei App Gallery, enkel voor bvb ING Turkije.
Niemand die dit meer koopt in nederland toch ;( zonder playstore.
Natuurlijk wel. Heerlijk zonder Google. Geen dwang en alleen maar vrije keuzes in apps. Zelfs de Huawei apps zijn te verwijderen als je wil. Playstore en Google apps niet. Heerlijk die vrijheid.
Tot je iets van bankzaken wilt doen... Hoe leuk het ook is dat je zonder Google leeft, het mist voor een hele grote groep mensen de belangrijkste zaken en is dus compleet onwerkbaar.
Ik kan gewoon ing, rabobank en knab gebruiken op mijn huawei p50
Ligt er aan. De ING app bijvoorbeeld werkt prima op mijn Huawei P40 pro en NOVA11 pro. Het is kijken welke apps je nodig hebt. Klopt bepaalde apps werken niet zonder contact Playstore. Gaat wel veranderen want steeds meer apps komen richting Huawei app-galerie.
Natuurlijk wel. Heerlijk zonder Google. Geen dwang en alleen maar vrije keuzes in apps. Zelfs de Huawei apps zijn te verwijderen als je wil. Playstore en Google apps niet. Heerlijk die vrijheid.
Wonderlijke reactie dat je het over vrijheid hebt en tegelijk de Chinese overheid boven Google verkiest.
Google heeft een omzet en macht die die van veel landen te boven gaat. Ik heb thuis de dns naar Google domeinen geblokkeerd en kan dus ervaren hoeveel producten imniddels afhankelijk zijn gemaakt van Google. Google is al diverse malen beboet voor het misbruiken van zijn macht naar zowel producenten als consumenten.
Als voorbeeld kan ik geen NPO meer kijken zonder controle door Google, maar ook mijn versterker gooit het geluid dicht als ik geen toestemming geef op de Google voorwaarden.
Ik zie dus eerlijk gezegd niet zo heel veel verschil met de vrijheidsissues ten opzichte van die door de Chinese overheid worden opgelegd.
Wel is China nu tot onze agressor gebombardeerd en zou Google nog steeds onze grote vriend zijn. Persoonlijk ondervind ik meer schade door de personalisatieprofielen van Google dan die de Chinese overheid van mij aanmaakt.
Idealiter zou iedereen de vrijheid moeten hebben om zelf te kiezen (zowel in China als in het westen), maar de afgelopen jaren zijn aan beide kanten alle keuzevrijheden beperkt. Of dat nu door een dominante overheid is of door de economische macht van enkele grote partijen.
Je kunt toch onmogelijk betogen dat er in China vrijheid is, dat was mijn punt.
Wat je verder van Google kunt vinden, ze belemmeren je niet in je vrijheid. Als jij geen NPO meer kan kijken door draconische maatregelen, dan wordt je niet van je bed gelicht en opgesloten.

Dat Google, Apple en Meta te veel macht hebben klopt, maar je mag dat ook zeggen. Je mag zelfs zeggen dat iemand op Winnie de Poeh lijkt. Dat is in China wel even anders. Probeer het anders eens, dat lijkt mij dan wel weer grappig.
Ik begrijp dat je regelmatig in China komt en van dichtbij hebt meegemaakt hoe iedereen wordt afgevoerd. Dat is inderdaad heel triest. Zelf heb ik van die enorme beperking van vrijheden in China niet zo veel kunnen merken tijdens mijn reizen door het land. Ik ben er zelfs betrekkelijk veel blije en gelukkige mensen tegengekomen. Daarom vind ik het altijd lastig om af te gaan op mogelijke propaganda, maar nogmaals als je het zelf hebt ervaren dan geloof ik je. Want gelukkige worden wij alleen gemanipuleerd en niet van ons bed gelicht.
LOL, je doet mij sterk denken aan een oom di eik ooit had en fantastische verhalen had over Zuid-Afrika.
Het was alleen nog in de apartheidstijd...

Slaap verder.
Dan gebruik je toch de Huawei AppGallery.
Zou niet weten waarom niet, prima telefoons.
je hebt gewoon alternatieven zoals Gbox waardoor alles werkt zonder gezeik, het is zelfs zo goed dat je het bijna native support kunt noemen
Zonder playstore kansloos toch? tenzij mensen en via omwegen playstore op kunnen zetten zoals dat vroeger wel kon.
Het duopolie van Google en Apple vind ik maar een slechte zaak. Dat er op mijn Huawei geen playstore staat vind ik juist een voordeel.

Bankieren kan met o.a. Revolut, iCard of Curve. Zelfs NFC betalen werkt.
Maar ING, ABN of Rabo weer niet.
Dat is niet waar. Ik heb op mijn Huawei P50 Pocket gewoon de ING en Rabobank app.

En ik zag bij een klant van mij de ABN AmRo app welk gewoon werkte, en hij heeft de Huawei Mate 60 Pro
Bij mij gingen steeds meer apps gemankeerd werken op mijn P40Pro+, ook de Amro app werd er door gebrek aan play services steeds uitgegooid.
En zelfs downgraden van app(s) naar een versie die wel werkte werd op een gegeven moment onwerkbaar.
Ben dus reuze benieuwd hoe goed de apps bij jouw klant allemaal werken zonder play services / Google services?
Het maakte bij mij een overstap naar een telefoon met wel Google noodzakelijk, al ben ik over de S23 Ultra minder tevreden, ondanks dat alles nu werkt, dan over de oudere P40Pro+.

Ik had gehoopt dat Biden Huawei unbanned had, gezien Trump dat alleen gedaan had omdat ze Apple voorbijstreefden. Helaas.
Waarom de rest van de Chineze telefoons wel mochten heb ik nooit gesnapt.

Maar zodra ze alle apps weer kunnen installeren, uit welke app store dan ook, en ze 100% werken, ben ik gelijk terug
Ik heb ook een P40 Pro gehad en toen in die tijd werkte het allemaal niet zo goed.

Nu kan ik alles installeren of via appgallery of via aurora store. Het zal je verbazen hoe goed alles werkt met EMUI.

Welke apps wil je werkend op hebben? Dan kan ik even kijken hoe goed het op mijn P50 Pocket werkt.
Dat had ik ook al, met Aurora-store.
Beste telefoon ever, beste camera (imo beter dan de S23 Ultra), maar helaas begonnen oa bank en authorisatie apps google services te eisen.
Op een P40 Pro+ kun je de Play Store installeren, is mij 3 jaar geleden ookgelukt. Dat lukt nog steeds. Je moet een heel stappenplan volgen, maar het kan wel.

Ik draai de ABN AMRO app zonder problemen. Ok, niet alle apps doen het 100%, maar ik mis momenteel niks. Zeker nu sinds vorig jaar NFC werkt via de Curve app.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met mijn P40 Pro+.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 23 juli 2024 03:41]

Play store heb ik niet geprobeerd geloof ik, omdat ik na talloze pogingen Google services niet geinstalleerd kreeg heb ik dat opgegeven.
Was ook prima werkbaar met Aurora en af en toe een APK sideloaden
Zou het niet veel beter zijn als Biden nog een paar grote partijen zou buitensluiten. In dat geval zouden de banken en app ontwikkelaars worden gedwongen om niet meer klakkeloos de 'gratis' code van Google te gebruiken en zelf eens wat te gaan doen, zodat er apps komen die ook zonder het Google Services Framework werken. Dat zou voor iedereen veel veiliger zijn.
Je kan in Curve een ING, ABN of Rabo kaart toevoegen. Dan kan je betalen met de telefoon.

Huawei AppGallery raadt mij al een jaar een ING app aan: https://appgallery.huawei.com/app/C107470007 Of dit voor Nederlandse klanten werkt vraag ik mij af, de link verwijst naar de Turkse ING site.
Waarom zou je gebruik willen maken van dat vreselijke Google (aldus de algemene opinie hier)? Huawei heeft een eigen alternatief.
Omdat ik allemaal apps gebruik die niet in de Huawei store staan?
Klopt is een probleem. Een hoop apps werken niet zonder playstore. Heel raar verplicht Google moeten hebben om bepaalde apps werkend te krijgen. Het bewijs dat Google zijn macht misbruikt.
Apple doet niet anders. Je hoeft geen android te gebruiken. Het is nou eenmaal software van google he.
Totale onzin. Android is door meerdere bedrijven opgericht en ontwikkeld. Huawei heeft er ook aan mee ontwikkeld. Ja Apple is de andere keuze. Twee keer Amerikaanse dictatuur. Tijd voor andere keuzes.
Wauw. Ik moet echt meer onderzoek doen voordat ik reageer.. Nooit geweten dat er zoveel bedrijven (zelfs Microsoft) er aan meegewerkt hebben..

Ik wacht nog steeds op een goede linux smartphone.
Dat is moeilijk. Veel apps werken niet zonder Playstore al haal je het uit een andere store wil het toch Playstore aanwezig is. Dat moet veranderen en kan er andere keuzes ontstaan?
Ik vind het ook vreemd dat zoveel bedrijven afhankelijk zijn van google. Zeker overheids instanties en banken zou je niet verwachten.

Gelukkig werkt ing perfect ermee
Sommige mensen gebruiken hun telefoon nog weleens voor grote mensen dingen. Bank apps, Authenticators. Ga je niet vinden in alternatieve stores, en al waren ze er wel, dan zou ik ze niet vertrouwen.
In de F-Droid store kun je wel degelijk Authenticators vinden. De code is open en ik zie geen reden om de authenticator uit een Google Store meer te vertrouwen. Zeker als voor de authenticator Google code en rechten vereist zijn.
Dat banken hun apps nog steeds laten maken met 'gratis' Google code zodat Google mee kan kijken bij het gebruik is voor mij onbegrijpelijk. Zeker als dat dan ook nog een argument van veiligheid is. Om die reden moeten de apps wel via de Google Store worden aangeboden. Anders had het prima via een alternatieve Store gekund of via een downloadlnk met hash op hun website.

De crux zit hun in het begrip veiligheid. De veiligheid die we te horen krijgen is die van de bank en niet die van de klanten/gebruikers.
met Gbox heb je zowat native support voor google services en kan je dus alles gewoon gebruiken zonder problemen, er is niks wat hierdoor eigenlijk niet werkt
Staat een telefoon diafragma normaal niet volledig open? Ik zie niet hoe het toevoegen van een variabele optie dan betere resultaten in het donker geeft.
Er ligt me iets bij dat Samsung dit jaren geleden ooit op een Note heeft gedaan.
Ik heb een mi 13 ultra en kan kiezen tussen 1.8 en 4.0. overigens compleet niet vergelijkbaar met die van mijn a7 maar met 4.0 heb je stuk meer scherptediepte en als je genoeg licht hebt is dat soms wel iets wat je wilt.

Edit: meer ipv minder

[Reactie gewijzigd door CR35 op 23 juli 2024 03:41]

Het lijkt me sterk dat je met f/4.0 minder scherptediepte hebt dan met f/1.8
Bedankt, aangepast. Bedoelde ik soort van ook, minder het effect van een beperkte scherptediepte.
Smartphone camera sensoren zijn zo klein, waardoor de scherpte diepte effecten al niet erg denderend zijn. Om hier nog een diafragma overheen te gooien blijf ik apart vinden. Is dan wel een extra bewegend onderdeel wat kapot kan gaan.
Dat is dus bij de huidige telefoons niet meer zoals vroeger. Tegenwoordig zijn de sensoren van de hoofdcamera van de betere telefoons groter dan in een standaard compactcamera (1/2.3") en (bijna) even groot als van een premium compactcamera (1").
Vind het met de beste toestellen nogsteeds erg matig, helemaal wanneer je een paar meter van iemand af staat.
Tsja, het is niet hetzelfde als een f/1.2 lens op fullframe ;)
Daarom zal het bij fake bokeh blijven op smartphones. Wie weet gaan er ooit metalenzen komen die het mogelijk maken om een lichtsterke lens met een grote beeldcirkel in een telefoon te proppen.
Het is ook vooral dat bijvoorbeeld met telelenzen op mobiele telefoons waarbij het diafragma een stuk kleiner is, dat deze bijna onbruikbaar zijn bij weinig belichting. 1 grote blur wordt het dan. Daarom zie ik dit vooral als een gimmick.
Bij de andere camera's op een mobiele telefoon is dat inderdaad een stuk onbruikbaarder. Niet alleen is het diafragma klein, ook de sensoren zijn kleiner. Daardoor zit je eigenlijk al bij maximaal diafragma al boven de diffractielimiet en heb je totaal geen detail.
Ik typ dit op een p30pro, zou graag naar een nieuwere Huawei overstappen want heb heel tevreden over dit toestel en vooral de camera. Maar helaas moet ik voor m'n werk Microsoft Authenticator hebben en dat werkt niet zonder een aantal Google services heb ik begrepen
Dan eens kijken naar een Xiaomi 13 Ultra, die had vorig jaar al dit soort Leica lenzen.
Heb die pas aangeschaft en nu kost ie de helft wat ie in sept. '23 in NL kostte bij TradingShenzhen.
Is wel een Chinees model waar ik de officiële Global EU op heb geflashed en ondanks dat ie band 20 mist (met Odido geen probleem overigens) maar met VF ook geen enkel probleem met ontvangst gehad in NL en DE.
Super toestel overigens en je kunt er ook mee bellen.....
Dank! Ik ga me eens inlezen!
Met Gbox werkt alles op hauwei, dit is zo goed dat het wel lijkt als deze telefoon gewoon native support heeft, dus geen zorgen
Hmm daar ben ik toch wat voorzichtig mee. Zie deze reactie op een Huawei post over gbox:

As already said the missing adverts part is one thing that should make one sceptical. If there's no adverts and no price for the app itself - where does the money come from? Maybe your private data...

This page:
https://www.gboxlab.com/About.html
should be enough to ring many alarm bells. No name, real adress or whatsoever behind the company - that was "founded 2018"

Right, that's why you don't find anything about them in search machines until the release of this App.

Maybe this is just a GSpace rip-off without advertisement, but maybe it's a big data collecting machine for the owners (logins, passwords, bank accounts,...)
Wtf is 1.5K :?
Google lijkt te suggereren dat het voor 2712x1220 gebruikt wordt als soort halfweg tussen fhd en qhd, maar het lijkt me vooral slechte marketing... Bij 4K slaat het namelijk op de horizontale resolutie dus in eerste instantie was mijn gedachte dat dit scherm een vrij lage resolutie zou hebben van 1500x800ish of zo...
5K => 8xHD => resolution is 5120 × 2880 ;)

[Reactie gewijzigd door Joepi op 23 juli 2024 03:41]

Wel apart idd, dat ze voor schermen rond de 1220-1224 pixels het 1.5K noemen. Bij 2K schermen gebruiken ze ook weer iets zoals "gemiddeld" 2000 pixels en die zitten meestal weer iets lager.
Volgens mij noemen ze de 3260x1440 op de meine ook 2K...

Zal wel lastig een standaard voor te maken zijn, aangezien elke fabrikant weer een iets andere verhouding of aantal pixel aanhoudt. Bijvoorbeeld een Redmi die 1220 x 2712 gebruikt tov. een Honor die 1224 x 2700 doet.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 03:41]

Een diafragma is in eerste instantie bedoeld om de hoeveelheid licht die op het fotografisch medium valt te reguleren.

En wel zodanig dat de dynamische range van het medium maximaal wordt benut.

Teveel licht zorgt voor een white-out bijvoorbeeld. Met een diafragma kun je dat terug regelen naar een licht niveau dat de sensor aankan.

Secondair heeft een diafragma invloed op de scherptediepte. Een groot diafragma (heeft een klein getal), zorgt voor een geringe scherptediepte waardoor items met een andere afstand tot de lens dan waarop is scherpgesteld, uit focus raken ofwel wazig worden.
Universal Creations in ''Huawei P70 krijgt 6,7"-oledscherm en 50MP-camera met variabel diafragma'' ;)
Maar je vergeet dat er ook nog zoiets is als sluitertijd, waardoor je niet zo snel tegen een overbelichte foto aan zult lopen. Vooral dit soort camera's die met een hele snelle elektronische sluiter werken, komt het in de praktijk niet zo snel voor. Ik heb het met mijn telefoon althans niet mee gemaakt. Wel te weinig dynamisch bereik, maar daar gaat je diafragma niets aan veranderen.
Ons vorige toestel was een Huawei en na 2 jaar batterij moeten vervangen en daarna na een jaar doet hij het niet meer maar dat terzijde wil ik reageren op de discussie over spioneren door de makers.
Als je met een kleine groep mensen boycot maken grote bedrijven zich toch geen zorgen.
Neem bijvoorbeeld Amazon, rijkerderijke eigenaar, maar veel mensen kijken wel prime video (Amazon prime)
Gmail na msn zullen toch wel de meeste mail adressen zijn?
Zelfs met trucs (VPN bijv.) om zogenaamd "anoniem" te zijn loggen mensen zich in en geven toestemming tot volgen.
Er zijn maar weinig mensen die weten wat er wordt bekeken.
Bij de nieuwe voorwaarden waar toegang tot een telefoonnummer opeens wordt vereist (msn, facebook, etc.) de keuze om te kiezen voor reclame of een abonnement bij FB zonder een directe link naar account verwijderen heb ik werkelijk niemand over gehoord. Ik wou geen reclame zien en niet betalen en 1 van de 2 moet je kiezen om je account te kunnen opheffen?
Vanuit een andere link om de hoofdpagina heen kon overigens wel maar goed dan zijn er mensen die alleen maar via Messenger te bereiken zijn dus zal ik dan toch de voorwaarden hebben geaccepteerd ik weet het niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.