Google test AI-functie voor Chrome die tabbladen groepeert

Google lijkt aan een nieuwe AI-functie voor Google Chrome te werken waarmee tabbladen automatisch gegroepeerd kunnen worden. In een afgeschermd instellingenmenu staan ook enkele onaangekondigde AI-functies.

De functies zijn ontdekt door X-gebruiker Leopeva. Die heeft in de code van Google Chrome de optie ontdekt om tabbladen automatisch te laten bundelen. De X-gebruiker demonstreert in een video dat de optie geactiveerd kan worden door met de rechtermuisknop op een tabblad te klikken en dan de optie 'Organize tabs' aan te klikken. Die optie is standaard nog niet geactiveerd bij gebruikers.

Leopeva toont in een andere post dat er ook een verborgen instellingenmenu in Chrome zit waarin drie AI-functies staan: 'Autofill helper', 'Context menu tab group' en 'Expanded theme gallery'. In de adresbalk staat bij dit instellingenmenu chrome://settings/ai. Bij de eerste functie zou een autofillfunctie geactiveerd kunnen worden bij sommige lege velden. De tweede optie staat voor de automatische groepering van tabbladen en dankzij de derde functionaliteit zouden gebruikers meer visuele thema’s tot hun beschikking moeten krijgen dankzij kunstmatige intelligentie. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer Google deze functies officieel zal introduceren.

Vermoedelijke AI-functies in Google Chrome - Bron: X-gebruiker Leopeva
AI-functies in Google Chrome. Bron: X-gebruiker Leopeva

Door Jay Stout

Redacteur

28-11-2023 • 15:26

54

Reacties (54)

54
54
32
1
0
12
Wijzig sortering
Ik wil graag onderaan de streep hoeveel compute dit kost, waar de data vandaan komt en heen gaat. Wat deze opslag kost.

Alles moet AI maar wat is de ecologische impact privacy impact en wat wat zijn de kosten?

De frontrunners op dit gebied hebben verre van een clean slate. Het zou iets moois moeten zijn maar tot nu toe is het alleen maar veels te dure hype.
Het zou wel wat zijn als ze hiervoor een cloud service gebruiken. Maar ik vermoed eerder een klein neuraal netwerkje op je PC. Dan zal het energie verbruik ook wel mee vallen. Jammer genoeg is er niet genoeg informatie in het artikel om dit te verifiëren.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 juli 2024 01:11]

AMD heeft AI cores in hun laptop series CPUs. En als ik me herriner, quote me er niet op, zal Windows 12 een vereiste hebben dat CPUs minimaal 40?? van processing power nodig hebben voor AI. De huidige AMD laptop series was 15. Sorry voor de weinig detail.

Komt er op neer dat AI gefocust functionaliteit een vereist zal worden in de toekomst. Om eerlijk te zijn, ben tot op heden nog niet onder de indruk. Heb Copilot gedraaid voor een korte tijd, was niet de 10 Euro waard per maand (en volgende sommige berichten maakte MS verlies met die 10 Euro).

Bing AI was, ... de meeste zaken kon je zelf vinden, soms genereerde het interessante code (bruikbaar als basis example) maar viel snel op zijn bek wanneer het ingewikkelder werd. En vond dat ik meer tijd zat te steken in het formuleren van de vragen, dan beperken, hervragen, ... dan actueel de code zelf te schrijven van de code voorbeelden of test modules.

Denk dat veel van de AI ook afhangt hoe creatief je bent met het opstellen van je vragen, en een droge gurk als ik, is het gewoon te lastig om men vragen AI vriendelijk genoeg te maken.
Ik heb een ChatGPT abo en ben tot nu toe best onder de indruk. Ik gebruik het weinig als mijn vragen te dicht bij de scherpe rand zijn van wat betreft kennis. Maar goed, als mens weet ik zo weinig van veel zaken dat het uitstekend is voor algemene kennis. Alleen al voor recepten is het een heerlijk hulpmiddel ("dat klinkt goed maar maak het een NL recept, metrische eenheden en voor de helft van het aantal personen").
Tot in hoeverre is dit AI? Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat met een aantal checks je ook een heel eind komt met categoriseren van een webtablad.
Mee eens. AI lijkt een buzz woord te zijn geworden.
Volgens mij is het Sanskriet voor 'Even kijken hoe ik het zo snel mogelijk kan uitzetten'
Al die functies die voor je gaan denken werken bij mij enorm op mijn zenuwen.
kan worden door met de rechtermuisknop op een tabblad te klikken en dan de optie 'Organize tabs' aan te klikken. Die optie is standaard nog niet geactiveerd bij gebruikers.
Goed dat het een test is en niet ingeschakeld blijkt te zijn.

[Reactie gewijzigd door m.z op 24 juli 2024 01:11]

Dat is het ook!

Met die kennis kan je 2 dingen doen natuurlijk, elke keer roepen dat iets geen AI is terwijl dat wel zo is, of accepteren dat AI gewoon weinig zegt omdat dat begrip heel breed is (en alles bijna wel een vorm van AI heeft) en je daar dus niks meer van aantrekken.

Dus gewoon geen waarde aan hechten :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 01:11]

Was een paar jaar geleden toch ook zo met "algoritme". Alles softwaregerelateerd wat maar op enige wijze negatief geacht werd was "een algoritme". (insert horror viool)
Gelukkig is er ai ontwikkeld die kan berekenen of iets een buzz woord is.
Laat die "te zijn" maar weg.
Als er AI in staat is het goed, anders niet

Maar ik hoop dat dit niet de standaard zal worden. Ik zal zelf wel bepalen wat ik wil. Een browser dient om een pagina te tonen, meer hoeft dat niet te doen. Enja als programmeur, de dev tools et voila.
I principe als de code bepaalt en niet de parameters en als de code ook leert en zich aanpast zou ik denken.
Als blijkt dat de code zichzelf bijleert en zonodig aanpast zou ik inderdaad sneller het 'AI' idee hebben, maar dat haal ik nu zo 1,2,3 niet direct uit de context, al is het nu nog wat vroeg om een conclusie te trekken.
Eens. Het hangt n.m.m. van de code af of iets AI is. Dat het ook op een andere manier opgelost kan worden staat daar los van.

Een mooi voorbeeld daarin vind ik ook vertaal sites. Google translate bestaat al jaren, is (of iig was) geen ai qua code. ChatGPT et all kunnen de meeste ook (vaak zelfs beter) naar obv hele andere code/instructies. Geen regels per taal, maar alles terugrekenend naar (interne) begrippen die vertaald kunnen worden naar een en taal.
Het verschil tussen google translate en ChatGPT is echt enorm. En dat is buiten het feit dat je met ChatGPT heel veel extra kan doen, zoals het professionaliseren van je input. Ik gebruik het zelfs om plaatjes met formules te converteren naar MathJax / Latex. Handig als je alleen een plaatje van een PDF hebt met tekst bijvoorbeeld.
Ik herinner me dat ik ergens gelezen had dat Google Translate uit zichzelf een "eigen" taal gecreëerd had en alles van taal X naar de eigen Google taal vertaalde en toen naar taal Y, dus Nederlands naar "Googliaans" en dan naar Japans, niet direct Nederlands naar Japans adhv een aantal regels.
Tot in hoeverre is dit AI?
Ik weet niet of "een aantal checks" genoeg is om het AI te noemen. Als het met zoiets als een LLM of een ander neuraal netwerk gebruikt, dan lijkt het me iets dat grotendeels server-side werkt. Natuurlijk is het een natte droom van Google om een excuus te hebben om centraal te registreren welk tabblad elke gebruiker nodig heeft, maar het lijkt me toch nogal omstreden (al is dat natuurlijk ook nodig voor het synchroniseren zoals ook Firefox dat kan).
Het batje van de tegenstander in Pong is ook een ai ...
Iedere vorm van computer tegenstanders in games worden ai's genoemd, terwijl dat meestal niet meer dan een loopje van een aantal if-statements is (plat gezegd is een LLM dat ook). En zo is de thermostaat die mijn cv regelt dan ook een ai. Het wordt zo al snel genoemd als iets reactiefs is (hetzij de positie van een speler, of een bal, hetzij een veranderende temperatuur).

De term AI is wat dat betreft veel ste breed en op het moment niet veel meer dan een buzzword.
Nee, het batje in Pong is zeker geen AI. Het is geen lerend systeem. Bij AI gaat het niet om de uitkomst, het gaat om de methode. In Pong wordt het batje gewoon met algoritmes (wiskundige functies) aangestuurd.
Zeker wel dat dat AI is. Het gedrag (en denk vermogen) van een menselijke speler is / wordt nagebootst en of het zelf lerend is en dus mogelijk niet 'slimmer' wordt heeft daar niets mee te maken.
Ik zou eerder zeggen dat het een "bot" is dan een "AI". Over de term "bot" kan je natuurlijk ook discussiëren, maar als de computer simpelweg algoritmen uitvoert die door de programmeur zijn ingebracht dan is dat geen AI. Als het daadwerkelijk een persoon probeert te imiteren is het inderdaad anders en dan zou je het kunstmatige intelligentie noemen.

Bij een simpele up / down beweging is het natuurlijk lastig om überhaupt over nabootsing te spreken. Ik zou zelf niet kunnen zien of er sprake is van intelligentie laat staan kunstmatige intelligentie.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 juli 2024 01:11]

Maakt niet uit, het wordt AI genoemd, ongeacht of jij het meer een bot vind of niet.

Daarom is het zo'n nutteloze term geworden, dat Google een "AI" functie toevoegt aan iets, maar dat kan dus evengoed zo ingewikkeld zijn als een pong-bot, of een compleet deep learning model waar een heel server park achter hangt.

Als je pong te simpel vind, neem dan een schaak computer bijv.
Je mist het punt vrees ik, het hele idee van kunstmatige intelligentie is dat het nagebootst gedrag is. Dat het tegenwoordig verder gevorderd is en ook kan leren zoals een mens dat kan is gewoon geen reden om eerdere vormen van AI niet meer zo te noemen.

Bij Pong is het overigens ook niet zomaar omhoog en omlaag maar het moet reageren op de user input natuurlijk.

Vergeet ook niet dat intelligentie niet meteen slim betekent want lage intelligentie is ook intelligentie.

[Reactie gewijzigd door knapejor op 24 juli 2024 01:11]

Sinds wanneer is een lerend systeem dan een vereiste om het ai te mogen noemen? Mijn punt was juist dat alles te pas en te onpas een ai genoemd wordt, zo ook de computer tegenstander in een willekeurig spel, al lang voor dat LLM's een ding waren.

En trouwens, dacht je dat de antwoorden van chatgpt enzo dan geen algoritmes zijn met wiskundige functies? Het is juist een-en-al wiskunde.
Als je het verschil niet ziet tussen het toepassen van algoritmen en hoe een neuraal netwerk / LLM in elkaar zit dan is deze discussie zinloos. Dat alles uiteindelijk op een computer draait en op algoritmes is gebaseerd is maakt op dit punt niet uit.
Misschien is "I" ook niet meer dan een lading if statements. 😉
Is top toch? Je hoeft alleen nog maar een paar parameters in een LLM te gooien en, voila, de uitkomst is automagisch AI!
Je kan kleine neurale netwerken ook prima lokaal draaien. Telefoons hebben ook niet voor niets steeds vaker hardware om AI te versnellen. Hetzelfde geld natuurlijk voor CPU's, en zeker de Mx chips van Apple.
De voornaamste reden dat ik denk dat het gecentraliseerd werkt is dat het netwerk moet leren. Als ze kijken hoe anderen het groeperen kan dit gebruikt worden voor de hele populatie. Maar je hebt gelijk, een voorgetraind neuraal netwerk.oet voor zo'n simpele taak decentraal ook wel kunnen.
Vaak bedoelen we vandaag met ai iets op basis van machine learning/neural networks, maar in wezen gaat ai veel breder. Een NPC die je aanvalt in een singleplayer is net zo goed ai, maar dan puur op basis van voorgeprogrammeerde algoritmes.
Dan is het dus niet intelligent, en is het een bot, niet een AI. Da's gewoon het gebruik van buzz-words om het interessanter te laten klinken. Simulatie is toch niet hetzelfde als intelligentie?

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 juli 2024 01:11]

Het staat je vrij om AI zo te definiëren als je zelf wil, maar AI is al een wat ouder vakgebied en traditioneel vallen er allerlei algoritmes onder AI. Dat is zeker niet allemaal deep learning met neurale netwerken.

Wat je nu zegt is zoiets als zeggen dat je paracetamol geen geneesmiddel vindt omdat het niets geneest... ok dat mag maar je arts heeft een andere mening.
In mijn ervaring was het geen buzzword. Zo noemen we het al decennia, ondanks dat iedereen prima wist dat er maar een paar vrij simpele scripts of commando's achter zaten. En hard/brutal ai en dat soort dingen betekenen vaak niet dat de ai zich anders gedraagt maar dat die bv. 30% meer health krijgt, of dat er meer van zijn.
Ik kan me echt niet herinneren dat we het voor de 2000 over AI hadden bij iets simpels als pong, platforms etc.. Dat is volgens mij pas gekomen bij de wat slimmere tegenspelers in FPS en RPG's. Maar goed, taal evolueert ook, vaak niet op een handige manier. Misschien moeten we het dan maar hebben over machine learning ofzo.
In mijn Red Alert handleiding staat bv.
ai - how many non-human players
En we hadden het ook over hoe indrukwekkend de ai in Half-Life was in vergelijking met Quake 2.

Dit gaat allemaal over game ai natuurlijk, geen "echte" ai.

En hier nog eentje uit 1994, p. 111.
https://www.cgwmuseum.org/galleries/issues/cgw_120.pdf
Since gamers always ask if the AI cheats (presumably so they can complain if they lose), I did notice that they seemed to know more of what was going on than the human player.
Vroeger heette het gewoon: Fuzzy Logic
:)
Dit is geen AI maar een algoritme, Google probeert gewoon heel erg te adverteren heel veel met AI te doen om de achterstand die ze hebben op AI te verbloemen.
Dit lijkt meer van de marketing afdeling te komen die weten dat AI een buzz word is.
Denk dat het afhangt van de logica erachter.
Als het systeem weet/leert dat gebruiker 1 veel tabs open heeft over games, veel tabs voor graphics en veel tabs voor nieuws, maakt het systeem misschien hier 3 groepen voor aan.
Voor gebruiker 2 die meer grafisch georiënteerd is, maakt het misschien een groep aan voor UI, een andere voor UX en een derde voor Adobe.
Dit doe je niet met een groep IF rules (IF site like *.adobe.* THEN Group="Graphics", etc...) want bij de een valt het onder graphics en de andere onder Adobe... en er zijn heel veel sites.... :)

Maar ben het helemaal met je eens dat AI een buzzzzzzzzzz woord is geworden

edit: typo

[Reactie gewijzigd door XephireUK op 24 juli 2024 01:11]

AI als in herkenningsalgoritme. Er is vrij weinig daadwerkelijk AI als in kunstmatige intelligentie, mijn inziens zijn de LLMs ook nog geen AI, gezien je altijd nog user input nodig hebt.
mijn inziens zijn de LLMs ook nog geen AI, gezien je altijd nog user input nodig hebt.
Een interessant standpunt. Doel je hiermee op reinforced learning? Vind je een mens ook niet intelligent als deze leert van feedback van andere mensen? Of bedoel je dat een LLM niet kan dagdromen?
Voor categoriseren is een taalmodel juist erg geschikt om bijvoorbeeld de juiste categorie (tech)bij ,tweakers' te geven en bijvoorbeeld 'software' bij een artikel over Evernote. Kan je gaan uitprogrammeren maar hiervoor is een model veel handiger. De term AI wordt nu gebruikt als synoniem van machine learning en alles dat niet traditioneel geprogrammeerd is, daar tegenin gaan is een hopeloze strijd. Pick your battles...
Edit: typo door 'AI' autocorrect :)

[Reactie gewijzigd door ajbu op 24 juli 2024 01:11]

Dit is een vrij simpel algoritme. Met AI heeft het niet heel veel te maken. AI is nu eenmaal hot, dus alles wat maar een beetje intelligent lijkt word gelijk AI genoemd.
Google test AI-functie voor Chrome die tabbladen groepeert

Het gaat wel over Canary, Beta Chrome browser. de Final release heeft dat nog niet..
En Edge heeft het al een tijdje zelfs. Maar ja... MS is ook bezig met overal maar AI in te proppen.
Google test AI-functie voor Chrome die tabbladen groepeert

Het gaat wel over Canary, Beta Chrome browser. de Final release heeft dat nog niet..
Aah, bedankt... dat hadden ze het moeten vermelden, want ik kon het in huidige Version 119.0.6045.200 (Official Build) (64-bit) van Chrome niets vinden.
Ik zit mij nu echt het nut van zoiets af te vragen want ik deel mijn tabbladen altijd zelf in en vind het juist onhandig als dit automatisch zou gebeuren. Vind ik ook met veel dan z.n. AI dingen dat je vaak meer werk ermee hebt om het weer ongedaan gemaakt te krijgen.

Zelfs mijn 'slimme' wasdroger met AI kwam laatst op het idee dat ik synthetische was maar met het katoen droogprogramma moest drogen, tja....
Als het "echt AI" is, dan leert van de dingen die jij ongedaan hebt gemaakt en doet het de volgende keer op jouw manier. Jij verbetert het dan niet meer en de AI "weet" dan dat hij het goed gedaan heeft en in de toekomst zo kan blijven doen (ga ervan uit dat de AI zich als he/him/his identificeert...). Jij hoeft er minder werk aan uit te geven en kan meer productiever zijn. Het kan ook zijn dat hij "ziet" hoe 1000en anderen het groeperen en denkt dat jij dat ook leuk/goed vindt en misschien is die optie zelfs beter dan jij kon verzinnen. Of hij verzint zelf een nieuwe manier om iets te groeperen gebaseerd op jouw voorkeuren en de 1000en anderen en komt met iets leuks aanzetten...
Het punt is dat ik zelf wil bepalen en niet dat AI voor mij bepaald en al zeker niet dan bepaald aan de hand van wat 1000 anderen dan deden. Let wel, ik kies niet voor AI en wil geen AI maar toch word het je opgedrongen door de commercie.
"Google test algoritme maar noemt het AI want dat is hip"
Als het gebruik maakt van een neuraal netwerk dan is het wat mij betreft OK om het AI te noemen. Het is dan bijna per definitie geen "algoritme". Daarbij ga ik uit van iets wat 1. makkelijk te beschrijven is (een "formule") en 2. wat deterministisch is. Ik vind het irritanter om alles maar algoritme te noemen wat dat betreft.
Ik heb het omgekeerde. Overal wordt maar het label AI op geplakt.

Wat gaat deze feature nou precies doen? Kijken welke pagina's bij elkaar horen qua content? Gaat het iets doen met de memory usage? Gaat het iets doen met de kleur? Allemaal zaken waar echt totaal geen AI voor nodig is. Google weet al sinds jaar en dag welke content een pagina heeft. Daar hoeft een AI echt niet meer over na te denken.

Dus ja, dit voelt als meerijden op de hype voor mij. Zoals met echt heel veel dingen met het label AI.

Misschien verrast Google me, en gaat er echt iets slims gebeuren. Maar dan heb ik daar wel wat prangende vragen bij, met name waar draait die AI dan draait. Zit die bij Google op een server, en wordt alles wat ik met Chrome doe dan gedeeld met die AI? Of zit die op mijn PC, en gaat dat me stroom en CPU resources kosten?

De wereld innoveert vaak maar om het innoveren. Soms komen daar Internet en mobiele telefoon uit. Soms is het nutteloze rotzooi. We gaan zien wat dit is.
Nu ik meer en meer AI tegenkom, bekruipt mij hetzelfde gevoel als met zelfrijdende auto's.
Leuk en zeker interessant, maar ik kan er niet blind op vertrouwen. Ik ben nog steeds verantwoordelijk, dus ik moet alles controleren. In sommige gevallen is dat meer werk en/of vermoeiender dan het gewoon zelf doen.

AI die tabs gaat verschuiven lijkt me bij uitstek een voorbeeld van 'vermoeiender'.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 24 juli 2024 01:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.