G.Skill kondigt DDR5-6400-geheugenkit met AMD EXPO-ondersteuning aan

G.Skill heeft onder het Trident Z5 Neo RGB-merk een geheugenkit met DDR5-6400-ram aangekondigd die zijn geoptimaliseerd voor AMD's AM5-platform. De sets ondersteunen AMD EXPO en zijn vanaf september verkrijgbaar, al zijn er nog geen prijzen bekendgemaakt.

g.skill trident z5 neo expoDe nieuwe DDR5-modules hebben een snelheid van 6400MT/s en timings van CL32-39-39. De sets zijn volgens G.Skill geoptimaliseerd voor X670-moederborden met minimaal Agesa-versie 1.0.0.7c. De geheugenmodules zijn dus bedoeld voor Ryzen 7000-serie processors vanwege de ondersteuning van EXPO-geheugenprofielen. De dimms zijn in het zwart en in het wit verkrijgbaar en zijn voorzien van rgb-verlichting.

Er zijn al langer DDR5-geheugensets met EXPO-ondersteuning beschikbaar, maar voor zover bekend nog nauwelijks met de betreffende snelheid. Er zijn wel al iets tragere en snellere varianten van bijvoorbeeld 6000 en 7200MT/s op de markt gebracht.

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-08-2023 • 15:56

47

Reacties (47)

47
47
12
1
0
34
Wijzig sortering
Voor wie niet weet wat AMD EXPO is, het is AMD's versie van Intel XMP:
AMD EXPO, a short name for AMD Extended Profiles for Overclocking, represents a new type of memory profiles that allow you to quickly and easily set the maximum speed for your memory. With just one click, you can instantly set the frequency, timings, and voltages used by your memory without having to make any manual changes in your computer’s UEFI BIOS. If it sounds familiar, it’s because we already have something similar in the form of Intel’s XMP profiles (Extreme Memory Profile).
https://www.digitalcitizen.life/amd-expo/
Waarschijnlijk heeft dit meer te maken met de huidige upgrade met de AGESA code (1.0.0.8?) waarin AMD de geheugen controller en comparability een upgrade heeft gekregen voor hogere snelheid support.

Eerst was het 6000MT/s met 1:1 voor Infinity fabric en memory controller ratio.

Met de nieuwe upgrade heeft AMD gezegd dat 6400MT/s mogelijk moet zijn op 1:1 indien je de silicon lottery gewonnen hebt

Dus dit lijkt een logische stap in die richting.

Ik zou graag nog steeds zien hoe de nieuwe AGESA code met de memory upgrade werkt in games.
Kreeg op mijn 7600 niet eens 6000mhz werkend met een niet bizar lage CAS. Had constant last van crashes en instabiliteit, maar met een 5600mhz setje nergens last van.
Same hier op een 7700x met een 6000 kitje, nieuwste ASUS bios etc. Eigenlijk bedrog dat er wordt geadverteerd met snelheden die je in de praktijk gewoon niet haalt.
Hier een X670E Tomahawk met 7800X3D en geen enkel probleem met een G.Skill 6000 kit met EXPO aan.

Inmiddels wel een aantal keer de BIOS een update gegeven, maar het heeft vanaf het begin goed gewerkt. Dat jij het niet haalt geeft denk ik aan dat er ergens iets mis is. De meeste mensen halen het wel gewoon zonder enige problemen. Bedrog zou ik het daarom niet noemen.

Het lijstje met goedgekeurd geheugen is trouwens ook niet heel lang. Zomaar een random setje RAM pakken en dan denken dat het gewoon moet werken is helaas niet het geval. Dus vooral goed opletten wat je koopt. In mijn geval heb ik een set gekocht waarmee een site mijn moederbord had gereviewed. Een makkelijke manier om zeker te weten dat het werkt en dat doet het dan ook vanaf dag 1.
Ik heb ook een AMD set, met DDR5 C32 PC 6400mhz, het is niet bijzonder stabiel daarnaast retrained hij met regelmaat het geheugen als ik de pc opstart. Ik kan je zeggen met Intel heb ik nooit problemen gehad met geheugen op de juiste snelheden krijgen. Daarnaast voor mijn gevoel heb ik vaker een soort van "hangs" binnen windows.

De geheugen controller van AMD is gewoon niet van dezelfde kwaliteit als Intel. Nou is het momenteel niet zo dat geheugen bijzonder duur is, dus is het niet zo erg dat je niet helemaal de geadverteerde clocks haalt. Maar met de oude DDR5 prijzen kun je beter een goedkopere en langzamere kit halen. Overigens kun je bij AMD boven de 6000mhz beter gaan voor een lage CAS snelheid dan frequentie.

[Reactie gewijzigd door dstyle_nl op 24 juli 2024 13:22]

Ik zou eens ddr5 proberen ipv ddr6
Mijn nieuwe PC was pas in staat 6000/30 geheugen met EXPO aan stabiel te draaien met een BIOS update. Bij die BIOS stond ook "verbeterde EXPO-stabiliteit", hetgeen aangeeft dat er problemen mee waren. Ook heb ik een 7800X3D trouwens.

Windows' eigen geheugentester gaf zelfs aan dat er een hardware probleem was, dat dacht ik toen ook, maar het was de BIOS. Die stabiele BIOS kwam pas een maand nadat ik de spullen gekocht had uit.
Mooi dat jij het wel stabiel draaiend hebt, maar er zijn genoeg mensen met problemen op dit platform.. En nee, dat zijn niet enkel mensen die te laks waren om de fabrikantvoorschriften te lezen.

Ik heb officieel ondersteunde ram kitjes gekocht, en mij aan alle voorschriften gehouden. Als het dan niet werkt, geef ik als consument de schuld aan het platform. Ik denk overigens dat de geheugen fabrikant niet veel te verwijten valt. Gezien het grote aantal "EXPO stabiliteit" updates die ik reeds heb geinstalleerd, gok ik dat ASUS en AMD aan het rotzooien zijn :)
Eigenlijk bedrog dat er wordt geadverteerd met snelheden die je in de praktijk gewoon niet haalt.
het is niet omdat je cpu/mobo het niet aankunnen, dat het geheugen het niet aan kan. Da's zoals auto's verkopen die sneller dan 130 kunnen: in de praktijk ga je het nooit halen omdat de wegcode het niet toelaat
Het is geen bedrog. Die kit is gewoon gevalideerd op die instellingen. De beperkende factor zijn jouw moederbord en cpu.
Was het van beide een expo set of een XMP en of ben je zelf wat aan het klikken op cijfers....
Het blijft overklokken rn voor wat 1% performance

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 24 juli 2024 13:22]

Ik zou kijken of je nieuwe AGESA al beschikbaar voor jouw bordje is, kans is groot dat je dat kunt stabiliseren.

Dat gezegd te hebben heeft G.Skill wel een zware naamsbekendheid vergroting meegemaakt sinds de eerste Ryzen generatie en dus ook meer van hun kitjes worden geverifieerd bij moederborden

Natuurlijk ook van Corsair etc. maar als je het goed bekijkt is G.Skill toch wel nu gezien als het RAM merk.
Op dat moment had ik al de nieuwste versie en heb ik maar het snellere setje teruggestuurd.
Lijkt me ook dat je 7600 kitje een A-die is en geen M-die.
A-die clockt wel hard, maar qua timings doen die het een stuk minder dan M-die.
Het was al mogelijk 6400 1:1 te draaien als je de lottery gewonnen had het wordt nu ook mogelijk voor CPU's met niet een golden sample soc. Maar het is natuurlijk geen garantie dat het lukt.

Daarnaast zitten veel verbeteringen al in 1.0.0.7c mogelijk gaan ze met 1.0.0.8 daar op door ontwikkelen.

Dat was met AM4 niet anders zen1 wilde eerst niet echt mmhoge memory speeds draaien maar tegenwoordig kan je veel hogere snelheden halen door de nieuwere agesa updates.
Nou en hoe. Met Zen 1 moest je maar hopen dat je stabiel 3000C15 kon halen. Voor mijn eigen set gewoon de goedkoopste 2x16GB 3600C16 kit gekocht zonder op de QVL te kijken. Profiel ingeladen en gaan
Op de website van G.Skill zie ik een geheugenmodule van 8000mhz staan, maar wel met ''Intel XMP'''. Ik mag aannemen dat deze na alle AGESA updates op AM5 moederborden toch ook de 8000mhz kan halen op AM5?

Of zijn er nog steeds veel problemen nu?
je moet mazzel hebben met je CPU, en een goed mobo om 8000 stabiel te krijgen. Met het goedkoopste Asrock B650 bordje kan je 'gewoon' 7800C34 stabiel krijgen, 8000 in benchmarks met een 7700X. Maar je moet geluk hebben. Met een 670E GENE heb je meer kans dat je het stabiel krijgt.
Dank voor je antwoord. Ik ben bezig een nieuwe AMD PC samen te stellen en wil het snelste geheugen. Ik zag in het verleden op youtube alleen veel problemen voorbijkomen met RAM kits die niet geadverteerd worden met het EXPO kenmerk.
Als ik dan het beste AMD moederbord koop en het meest wil profiteren van de geheugensnelheid, kan ik als ik je goed begrijp, dus gerust ook gaan voor de 8000mhz kit (ook al heeft het geen EXPO kenmerk)?
snelheden hoger dan 6000 zijn het geld niet waard. Met 6000 heb je nog redelijke kans dat het stabiel is. Met hogere kits moet je bidden dat je een geweldige cpu hebt die 1:1 infiniclock kan draaien. Hoe hoger je gaat, hoe kleiner de kans wordt dat je dat haalt en als dat niet lukt is je performance lager dan met een 6000 kit
Dat is juist waar die nieuwe agesa updates voor zorgen dat de stabiliteit beter is dan voorheen. Waar eerst 6000 niet altijd stabiel was is dst het nu vaak wel. En waar 6200/6400 niet wilde werken heb je nu kans dat dat wel stabiel gaat zijn.
Dat is mooi. Als ik in de pricewatch kijk is de prijsstelling van de 6400 kits alleen nog steeds best matig als ik op true latency sorteer. Persoonlijk zou ik alsnog bij een 6000 kit met lage latency uitkomen
Maar bij de snelle ram kitjes kun je de latency juist extra omlaag krijgen door de kit terug te klokken toch? Ook een van de redenen waarom ik een snelle kit wil, dan kun je strakkere timings behalen.

Of zeg ik nu iets heel raars?

NOTE: Verder iedereen bedankt die heeft gereageerd!!
Wel een eerlijke vraag: is het voor de sport, of zoek je daadwerkelijk performance? Want je hebt het met die dure ramkits echt over 1% in de meeste use cases.
Beide. Ik wil vooral alles eruit halen met betrekking tot games en het unzip/inzip gebeuren van grote bestanden. Qua games kan soms toch wel 10-20fps schelen.
Niet tussen een redelijke 6000 kit en daar boven. Dan zit je echt in de enkele fps. Een beter idee is een 7800X3D nemen. Die reageert nauwelijks op RAM snelheid in performance
Nee klopt het is echrt voor de power users. Dat is de hele rede dat dat soort kits bestaan zie je ook bij intel PC7200 helpt soms voor een leuke boost tov PC6400 maar het is qua prijs prestatie verhouding natuurlijk niet de beste keuze. Maar voor sommige mensen maakt het minder uit wat het kost of ze vinden tweaken en overclocken leuk als hobby.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 24 juli 2024 13:22]

Klopt.
De memory IC's zijn nog wel eens hetzelfde type afhankelijk van de modelreeks en bij Corsair bv de versie nummers. De snellere modulles zijn dan beter binned en hebben de beste chips. Als je die dan op lagere snelheden laat draaien kan je vaak wat strakkere timings draaien dan bij de goedkopere kits. Maar je kan ook wel eens geluk hebben.

Bij DDR4 had je bv Micron-E Die op de PC3200 modules van Crucial maar die dingen konden ook wel 3866MHz halen als je een beetje goed setje had. Samsung B-Die hezelfde PC3000/3200 kits die ook 3833 kunnen halen.
Ik keek vroeger inderdaad veel naar of een setje een Samsung B-Die had. Inmiddels al 4 jaar geen PC meer gebouwd en moet me weer even inlezen, wat wel leuk is natuurlijk!

Nog enig idee waar ik op moet letten of is er niet veel veranderd? Weet jij toevallig het verschil tussen deze

G.Skill Trident Z5 en G.Skill Ripjaws S5:

https://www.gskill.com/sp...48GX2-TZ5RK-Specification

en

https://www.gskill.com/sp...F48GX2-RS5K-Specification

EIgenlijk toch hetzelfde setje, behalve dat de ene wat minder hoog is en geen kleurtjes heeft? Ik lees vaak dat Trident Z voor overklokkers is, maar als ik zo de specificaties lees, is het exact dezelfde module verder met ook dezelfde timings en kun je gewoon voor de goedkoopste gaan als hoogte en kleuren je niet uitmaken toch? (al lijkt mij dat een minder hoog setje slechter zijn warmte kwijt kan)

[Reactie gewijzigd door Specialsta op 24 juli 2024 13:22]

Ik zit zelf nog op DDR4 heb me nog niet ingelezen in de DDR5 IC's. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de ene de RGB versie is en de andere de no nonsense low profile versie.
Nergens staat bij AMD geschreven dat ze garanties geven voor XMP op die snelheden.
Mochten de snelle kits hun snelheid niet halen, kun je ze wel weer underclocken naar bijvoorbeeld 6000 maar met veel strakkere timings dan de standaard 'langzame' 6000 kit leek me .....
Nee, je kunt beter voor een lagere cas snelheid gaan. Sinds de laatste bios update werken hogere clocks wat beter maar of dit perser je performance ten goede komt vraag ik me af. Daarnaast weet ik niet of je een moederbord van 600 euro beoogd bij je config... maar ik vind het ook met de laatste bios allemaal niet heel soepel gaan met 6400mhz geheugen (ook XMP en niet EXPO).
Ik heb zelf 2x 2x16GB 6400 XMP C32 geheugen draaien met een 7950X op een X670E HERO. Met 2 sticks kan ik pas sinds AGESA 1.0.0.7c (deze week) 6400 stabiel draaien. 4 sticks krijg ik nog steeds maar op 6000.
Bij mijn 7900x is 2x16gb nieteens stabiel op 6000mhz bij het gebruik van de curve optimizer op -20. Het is een beetje een ruil van hoge clocks en betere temps of snel geheugen. Maar doet het alsnog beter dan mijn oude 5820k die draaide nieteens 2666mhz stabiel😅
Pas nooit mijn CO aan. Draai wel eco mode. Wellicht kun je dat eens proberen. Zeker met 2 sticks is 1:1 6000 met 1.0.0.7c toch wel te halen. Lees alleen maar positieve geluiden in tegenstelling tot 1.0.0.7b.
Welk type geheugen heb je precies als ik vragen mag?
G.Skill Trident Z5 6400 / 32 (XMP, dus geen EXPO). Ik raad wel aan om EXPO te kopen gezien de stabiliteit lottery afhankelijk blijkt met XMP en hoger dan 5200.

[Reactie gewijzigd door nrdev88 op 24 juli 2024 13:22]

Ja, dank voor je antwoord!
Met een Intel cpu moet je ook geluk hebben dat je die 8000 haalt. 7200 doen sommige CPU's al niet eens.
Dat is bij amd niet anders het is ver boven de standaard jdec specificatie.
Is dit dan alleen voor de 2x16GB of ook voor de 2x32GB? Ik ben zelf bezig om een computer samen te stellen en het beste wat ik tot nu toe kan vinden is Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 CL30-40-40-96 1.40V
64GB (2x32GB) met AMD EXPO.

Ik heb nog geen andere set bij GSkill of bij andere gevonden die sneller zijn met of een hogere MT/s met fatsoenlijke timings of 6000MT/s met betere timings, mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.
Die G.Skill 2x 32GB heb ik op een Asrock X670e Taichi bord en draait op 6000 MT/s en CL30-40-40-96 zonder problemen.
Ook al staat deze niet op de QVL lijst (waar sowieso geen 2x 32GB bijstaat met 6000 MT/s of hoger).
Hij staat in ieder geval op de QVL lijst van Gigabyte voor de X670 GAMING X AX (rev. 1.0), daarom had ik deze gekozen.

QVL verschilt per fabrikant en of het getest is. Bij AMD zelf weet ik niet meer zeker of deze er tussen stond. Maar je kan dus vanuit twee kanten kijken, de QVL lijst van de moederbord fabrikant en vanuit AMD. Lijsten tussen verschillende moederborden fabrikanten verschillen.
MSI is wel tergend langzaam in hun updates 1.0.0.7c is nog steeds niet uit.
Mag hopen dat die nieuwe agesa het geheugen stabieler blijft.
Ik moet zeggen dat met de nieuwste Agesa UEFI update ik op mijn goedkope Gigabyte B650M DS3H micro-ATX moederbord ik met een goedkope set uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400C32 perfect nu op een zeer strakke 6400 MT/s kan draaien en dat zelfs met een strakkere timing van: 32-38-38-40-80 dan de standaard XMP setting van 32-40-40-84. Ik heb niet strakker geprobeerd, misschien dat het werkt, maar ben nu tevreden, waar voorheen ik niet verder kwam dan 6000 MT/s. De geheugensnelheid is nu met sprongen op vooruit te gaan, ook merkbaar in benchmarks (om te testen op stabiliteit op het gehele systeem).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.