NOS: Nederlandse chips komen ondanks sancties toch in Rusland terecht

Chips van Nederlandse bedrijven zoals NXP en Nexperia komen ondanks economische sancties alsnog in Rusland terecht, schrijft de NOS. Die ontdekte dat de chiphandel via tussenhandelaren wordt gefaciliteerd.

Volgens de NOS en Nieuwsuur werden er in november zo'n 60.000 chips van de twee Nederlandse concerns naar Rusland gestuurd. Dat is controversieel omdat Nederland, net als veel andere Westerse landen, stevige economische sancties hebben ingesteld tegen Rusland vanwege de invasie van Oekraïne. Daardoor mogen met name hoogtechnologische apparatuur zoals chips niet meer worden geëxporteerd. Volgens de NOS gebeurt dat alsnog.

Er zouden enkele honderden leveranties zijn gedaan aan drie Russische bedrijven. Dat zou door verschillende tussenhandelaren gebeuren, schrijft de NOS op basis van gesprekken met betrokkenen en inzage van documenten. Het zou voornamelijk gaan om kleine Chinese bedrijven die als tussenhandelaar fungeren. China heeft geen sancties tegen Rusland opgesteld.

De chips zijn afkomstig van twee bedrijven, NXP uit Eindhoven en Nexperia uit Nijmegen. De bedrijven zelf zeggen niet te weten hoe de leveranties kunnen hebben plaatsgevonden. De bedrijven zeggen zich aan de sancties te houden en hun handel te laten doorlichten. De leveringen komen overigens niet alleen uit Nederland, maar uit de hele wereld. Volgens de NOS zou in november van vorig jaar zo'n zes procent van de leveringen hier vandaan komen.

Het is al langer bekend dat Nederlandse sancties op chipgebied worden omzeild. Vorig jaar bleek al dat Nederlandse chips van NXP en Nexperia in Iraanse drones werden gebruikt, waar ook sancties tegen lopen. Rusland gebruikt die drones voor aanvallen in Oekraïne. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei toen al dat dat moeilijk te voorkomen was.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

27-01-2023 • 19:43

128 Linkedin

Reacties (128)

128
117
56
4
0
31
Wijzig sortering
schokkend, er moet uitgezocht worden of bekend was of die tussen handelaren ter goedetrouw zijn en of de fabrieken hadden kunnen weten, denk dat indien mogelijk men een straf onderzoek moet gaan doen.

bewust die sancties negeren puur voor economisch gewin is verwerpelijk .
In de praktijk is het niet zo simpel.

Om een voorbeeld te geven:
Ik werk bij een Nederlands bedrijf dat electronica ontwerpt. Als een product klaar is, vragen wij aan de fabriek in China om chips voor ons te bestellen. Zij kopen deze vervolgens in bij een distributeur, waarschijnlijk in Amerika. En die distributeur heeft ze vervolgens besteld bij een chipfabrikant in Europa.

En om het nog mooier te maken:
Door het chiptekort hebben we de fabrikant gevraagd om één rol chips te reserveren - dat is 2000 chips. Deze liggen dus ergens in een magazijn in China te wachten tot wij ze nodig hebben. Maar door wisselende productvraag hebben wij ze niet nodig, dus vragen we de fabriek om ze weer te verkopen.

Dit is een héél normaal scenario. 60.000 chips klinkt veel, maar dat past makkelijk in een verhuisdoos. Het is als fabrikant onmogelijk om 100% te voorkomen dat je chips in Russische handen vallen.

En het hele verhaal is nog ingewikkelder omdat de sancties heel breed zijn: ik weet 100% zeker dat jij chips in huis hebt die op de sanctielijst staan - ze zitten namelijk gewoon in je router, magnetron, of zelfs je Philips Hue lampen. En een router mag je gewoon exporteren naar Rusland, want dat staat dan weer op de uitzonderingenlijst...
Men moet gewoon verbieden om dit soort opdrachten uit te besteden aan China.
Vang je 2 vliegen in een klap.
Misschien gesteund door EU subsidies om dit soort productiefaciliteiten in de EU te bouwen
Ik denk dat je onderschat hoe dramatisch weinig fabrikanten er in Europa zijn.

Als ik een printplaat wil laten maken (alleen de printplaat, dus nog zonder chips er op), ben ik in China $1.00 - $1.60 kwijt voor één van mijn ontwerpen. In Nederland kost precies dezelfde printplaat €8.40 - €13.55. Voor precies hetzelfde product ben je dus gewoon letterlijk 10x zoveel kwijt.

China heeft een enorme electronica-industrie. Alles wat je nodig hebt zit op één kluitje, en hierdoor zijn er enorme schaalvoordelen. Ze hebben daar in één stad meer voorzieningen dan wij in de hele EU.

Tenzij je letterlijk de hele economie wil omgooien, gaat dit niet in Europa gebeuren. Het is simpelweg te duur - de consument gaat dat niet betalen.

[Reactie gewijzigd door laurxp op 30 januari 2023 01:14]

oftewel er moet meer op de sanctie lijst komen te staan. de meer we rusland buiten sluiten de beter :)
Lijst is niet voor bondgenoten.
Ik weet zeker dat die Chinese tussenhandelaar elke nacht huilend weer zijn bed opzoekt. En hoe weet je als b.v. Nederlandse handelaar dat die chips die je aan b.v. China levert niet doorgaan naar Rusland? Die sancties helpen wel wat, maar het systeem is ongeveer zo waterdicht als een vergiet... het water stroomt wat langzamer - that's all!
dat soort mensen zijn gewetenloos ,, en gezien de banden tussen China en Rusland is het niet vreemd om eens te onderzoeken of die goederen naar China zouden gaan of van daar door naar Rusland.
Geweteloos sugereerd dat ze exact weten wat er in Rusland gebeurd.

Ik heb geen idee hoe de Chineese media deze oorlog weergeeft.

Geweteloos door onze ogen, maar zo zullen eer ook landen zijn waarbij ze zo over de Tank leverancies denken.

Wanneer de Nederlandse bedrijven dit bewust deden deel ik je standpunt. Maar je gaat dit nooit voorkomen.
Xi pingping op het platteland niet. De chiphandelaar daarintegen weet exact waarom de russen hem extra centjes bieden en snapt echt wel wat rusland met die chips doet. Waarom zou een nederlands bedrijf wel gewetenloos zijn en die chinees niet?
Chinezen die buiten China zijn en met geld , weten heel goed wat er in de wereld gebeurt.


in de ogen van Rusland en hun bondgenoten , ach .....

ik denk dat je het nooit 100 % dicht houd , maar men kan het wel zo dicht mogelijk maken
Vergeet niet dat zo een handelaar echt niet gewetenloos hoeft te zijn. Wij zijn zeer zeker niet per definitie de 'goodguys'! Het gevolg dat Rusland de Oekraine weer is binnen gevallen kan je immers direct aan de voeten leggen van de Nederlandse bevolking die collectief NEE! had gestemd tegen het versneld toetreden van de Oekraïne in de EU. En dat is pure egoïsme, als we het dan toch hebben over gewetenloos... Is het vreemd dat een dergelijke bevolking ook zonder pardon de wet/sancties overtreed?

Vergeet ook niet dat iemand anders de situatie in een heel ander licht kan zien, waarbij bv. de EU/VS als 'badguy' wordt gezien? Hoeveel wapens heeft Nederland bv. aan de Oekraïne geleverd? Het is pure perceptie en die maakt een mens niet perse slecht (of goed)! Maar puur twee kanten van dezelfde munt.

Ik ben het absoluut niet eens met de inval van Rusland in de Oekraïne, maar realiseer me dat echt niet iedereen er zo tegenaan kijkt en dat ze niet per definitie ongelijk hebben, wij 'geloven' echter wat anders. Maar ik geef zeker ook mijn mede-Nederlanders de schuld van de huidige situatie, net als zoveel andere politieke keuzes die gemaakt zijn vanuit het perspectief van puur persoonlijk gewin van de doorsnee Nederlander.
de Nederlandse bevolking die collectief NEE! had gestemd tegen het versneld toetreden van de Oekraïne in de EU.
Er is nooit of te nimmer gestemd over toetreding van Oekraïne tot de EU. Het referendum ging over een associatieverdrag met Oekraïne waardoor er wederzijds handelsvoordelen zijn.

Er werd tegengestemd doordat Nederland zich liet misleiden door de effectieve desinformatiecampagne van een aantal EU-foben.
Aub niet zo naïef.
Je weet dondersgoed dat dit de eerste stappen zijn voor toetreding in de EU.
De volgende stap is dan de NAVO.

Daar draait toch deze oorlog om.

Het begon al veel eerder:

EU gooide olie op het vuur tijdens de revolutie in Kiev:
https://nos.nl/nieuwsuur/...dens-de-revolutie-in-kiev
ja omdat een formele toetreding nog niet kon ivm Oekraïnse wetgeving uit 2010 die oekraine verbood om onderdeel te worden van enig welk militair blok (EU heeft een vergelijkbara defensie pact als de NAVO en valt dus ook onder die noemer).

die wetgevign was in 2010 door ene russich gezinde president erin gewerkt na onderhandelingen en officiele declaratie van NAVO dat Oekraïne (en georgië) id zouden worden van NAVO.
saillant detail, die aankondiging kwam in van een nederlander ;) (Jaap de Hoop-Scheffer.)
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Bucharest_summit

hier is toen uiteindelijk niet mee doorgezet omdat men bang was dat er ging gebeuren wat er nu gebeurt is: Door de neutraliteit van Eekraïne te veranderen in partijdigheid (ie. deelname aan een blok dat tegen rusland gekant is) rusland dusdanig te antagoniseren dat een invasie plaats zou gaan vinden , ook toen al wist men van het strategische belang van de Krim voor rusland.

desondanks is dit later alsnog doorgezet in de vorm van "economische samenwerking" en dit lijdde weer tot het beruchte "Oekraine referendum" in nederland. Ook hier weer door veel mensen die daadwerkelijk met argumenten kwamen en niet slechts onderbuik is toen het risico van oorlog met rusland aangegeven. maar duidelijk is met het daaropvolgende inlegvelletje van rutten dat de "samenwerking" MOEST EN ZOU doorgaan, ook al was de nederlandse burger in grote getalen tegen. waarom ging rutten daarin mee? wij als nederland hadden er geen direct belang bij en het ging rechtstreeks tegen de wensen van de kiezer in.

TLDR; Er was al decennia lang bekend dat de toenadering van Oekraine tot NAVO danwel EU mogelijk tot oorlog kon leiden. Maar men vond dat risico blijkbaar acceptabel en ging stug door ermee. Er werd openlijk en publiekelijk door NATO geroepen dat men Oekraine erbij wilde ondanks dat rusland hier tegen was en er aan alle kanten signalen waren dat dit tot een militair conflict kon leiden. Zelfs binnen Rechts amerika vond men dit riskant. En jij roept dat si desinformatie en EU-foben? Ik noem dat oogkappen op en alles negeren wat niet in je gewenste verhaaltje past. de realiteit heeft bewesen dat de angsten terecht waren.

Dit alles gezegd hebbende betekend overigens niet dat ik het ermee eens ben dat Rusland Oekraine binnenvalt. Maar wel dat wij niet verbaasd op moeten kijken als je jarenlang de beer blijft porren dat de beer uiteindelijk een keert uithaalt en terugslaat.
Het gevolg dat Rusland de Oekraine weer is binnen gevallen kan je immers direct aan de voeten leggen van de Nederlandse bevolking die collectief NEE! had gestemd tegen het versneld toetreden van de Oekraïne in de EU.
Dat is nogal kort door de bocht. Het had het net zo goed kunnen versnellen, omdat Putin juist de toetreding tot de EU als een bedreiging ziet. En toen was Oekraine er nog niet klaar voor, ze hebben sinds de inname van de Krim 8 jaar tijd gehad om hun leger voor te bereiden.

Bovendien, Oekraine was toen nog lang niet klaar voor toetreding. Het land was door en door corrupt door de jarenlange invloed van Rusland en pro-Russische overheid. Het was bovendien een vrijhaven voor malwaremakers zoals ransomwarebendes. En de EU is niet erg goed in het screenen van potentiele lidstaten voor corruptie, zie bijvoorbeeld Roemenie dat nog steeds door en door corrupt is, waar de mensen inclusief de president zelf staan te protesteren voor het aftreden van de regering, die ze gewoon negeert en hun voor corruptie veroordeelde vrienden uit de gevangenis laat.

De NEE destijds was een zeer redelijke mening vind ik (en ook de mijne destijds). Dit soort verandering gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het volk van Oekraine was destijds decennialang op de hand van Rusland, en toen pas een paar maanden EU gezind. Zoiets heeft gewoon tijd nodig en meer daden dan woorden, om vertrouwen te bouwen.

Inmiddels is de situatie veranderd. Oekraine heeft de corruptie flink aangepakt (ze zijn er nog niet maar ze hebben wel duidelijk hun richting bewezen) en de eenzijdige aanval van Rusland heeft het volk alleen maar verenigd. Nu zijn ze er wel klaar voor.

De druk op de toetreding van Oekraine kwam destijds meer door de grote bedrijven die het als een nieuw wingewest zagen, vandaar dat onze ministers en grote zakenbonzen daar al de deur platliepen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 januari 2023 21:33]

Het volk verenigd? Het is juist verdeeld groter dan ooit.
Oostelijk gedeelte waar men geen Oekraïns kan praten staat lijnrecht tegenover de Oekrainse nationalisten in het westen die alleen maar Oekrains willen praten. Dit was al zo voor de invasie, maar nu nog sterker.
Het midden waar ook Kiev onder valt is redelijk conservatief.
Het westen steunt trouwens de nationalisten uit het oosten die ook de politieke macht hebben. De media idem.
Corruptie niveau is gigantisch onvoorstelbaar groot. Zelfs gevangenissen worden nu niet meer centraal bestuurd, maar zijn in handen van mafia bazen en andere criminelen. Het is een puinhoop daar. En kan nooit de EU toetreden. Men zou eerder moeten werken aan een Eusland dat de EU toetreed. Onvoorstelbaar misschien.
heel veel Oekraieners praten gewoon Russisch. Van oost tot west en van noord tot zuid.
Iemand als Zelenskyy is bijv. Russisch opgevoed. Geboren in midden-Oekraine, niet in het oosten.
Taal verbinden met het oosten als zijnde overwegend Russisch is niet representatief voor de werkelijkheid in het land.
Zeker wel. Westen is veel meer pools georiënteerd bijvoorbeeld. Zeker in steden als lviv. Oosten wonen veel etnische russen die niet Oekrains beheersen.
de taal spreken is niet hetzelfde als politieke voorkeuze.
Ook etnische Russen die Russisch spreken kunnen zich Oekraiens voelen en deze oorlog en bezetting door Rusland niet willen.
Dat is zeker zo. Het daarnaast ook zo dat russisch sprekenden het erg lastig wordt gemaakt. Literatuur en taal wat verbannen wordt. Dat terwijl er een hoop mensen (met name in oosten) niet goed Oekraiens praten.
Helaas is het pro-Oekraïens zijn zoals je zegt absoluut niet het geval. Uiteraard ben ik zelf ook 100% tegen de invasie, maar in het Oosten heb je een enorme hoeveelheid mensen die niet achter Zelenski staan en eerder richting Rusland neigen. Dat lees je ook in onze media (bv. Robin Ramaekers die in het Oosten verslag deed).

Corruptie is immens groot, zowel in Rusland als in Oekraïne (ook onlangs nog in onze media). Er is enorm veel gebeurd, waardoor Zelenski zeker in het Oosten niet populair was. Daar heeft Rusland meerdere malen gebruik van gemaakt om propaganda te voeren en te manipuleren.

Zo zijn er bv pensioenen die niet uitbetaald werden in het Oosten - enerzijds terecht omdat men in het Oosten overledenen inschreef om geld van Kiev te kunnen onttrekken. Dus logisch dat Kiev optrad, maar de mensen die daar wonen waren enorm boos. Toen is Rusland die pensioenen beginnen te uitbetalen (eigenlijk kan je het bijna smeergeld noemen om aan populariteit te winnen). Zelfde met kindergeld. Maar die mensen zien de situatie dus al wel helemaal anders.

Dan heb je ook nog de taalkwestie. Men maakt daar als bevolking onderling geen probleem van, maar de politiek probeert dit al wel langer lastig te maken, zoals Poroshenko die zelf de slogan "1 volk, 1 taal" als verkiezingsboodschap bracht. Daar is ook veel rond gebeurd, maar belangrijk om te weten is dat men in het Oosten, dat 100% russischtalig is (wat niet betekent dat men pro-Rusland is- België en Nederland zijn bv. ook 2 landen met dezelfde taal) quota heeft opgedrongen van het Oekraïens voor tv, kranten en radio. Dat was enorm dom van Kiev- de mensen vonden het op zich nog niet zo erg (de mentaliteit van de mensen is, iedereen is corrupt, ons interesseert het weinig wie er aan de macht is), maar uiteraard begonnen ze niet zomaar tv te kijken in een andere taal. Ze kozen er dan voor Russische tv te kijken, in hun eigen taal, en vielen ten prooi van de Russische propaganda.

Ter info, ik werk met Oekraïense vluchtelingen, en heb meerdere malen thuis Oekraïners opgevangen. En daar hoorde ik zelfs dat hun familie uit elkaar was getrokken omdat een deel voor Europa was, en een ander deel voor Rusland. De bevolking is inderdaad (en dat is de grotendeels de fout van Rusland) wel een heel stuk verdeeld, alhoewel we dat misschien niet graag horen.

[Reactie gewijzigd door blinchik op 28 januari 2023 11:56]

Je vergeet te vermelden dat ukraine al tientallen jaren een zooitje is, ook politiek gezien.

https://en.m.wikipedia.or...ian_presidential_election

En dan dit? Een grote poppenkast en theater show!
Hm... ik sta viekant achter Zelensky & Co... , maar te stellen dat de complete bevolking achter hem staat lijkt me te optimistisch. Voor de oorlog was waarschijnlijk bijna 50% positief over Rusland. Dat is met deze oorlog gigantisch gezakt in de onbezette delen van Oekraïne, maar ik vraag me af hoe het in de al voor 2022 bezette gebieden is: die werden immers na de rebellie vaak beschoten door het Oekraïnsche leger... Ook heb ik het verhaal gehoord de tante van de vriend van mijn Russische tuinman die in de buurt van Mariupol woont en nauwelijks de straat op durfde en 's nachts eten kreeg vanwege de Azov commando's, ze was heel blij toen ze "bevrijd" werd! Als dat verhaal klopt, denk ik dat er nog wel degelijk mensen in Oekraïne aan de kant van Rusland staan en deze oorlog ook een beetje burgeroorlog is. Wel denk ik dat ook de pro-russische Oekrainers de hele oorlog goed zat zijn en in de bezette gebieden hun hart vasthouden voor het geval ze "bevrijd" worden, je kan ze NSB-ers noemen, maar de zaak ligt toch weer wat anders.
Echt grote onzin. Mensen in het oosten en ook de rest van Oekraine zijn erg verdeeld. En dan niet verdeeld over de invasie, maar wel over het politieke landschap in Oekraine. De media is hier veel te eenzijdig. Daarnaast moet je niet denken dat er een verschil zit tussen de Oekrainse en russische politieke moraal. Beide zijn door en door corrupt tot op het bot. Je moet misschien wat verder kijken dan alleen de telegraaf en nos.
ze zijn in elk geval nu meer dan ooit verenigd tegen Rusland, door de Russische invasie.
Ah dat verklaart inderdaad veel. Zijn verhaal komt exact overeen qua terminologie en nuancering die ik ook van anderen in Moskou te horen krijg. Het idee dat er een schisma is tussen west en oost, zeker op basis van taal, is door de tijd flink aangewakkerd vanuit het Kremlin. Helaas hebben nu zelfs veel mensen in het westen van Europa dat beeld overgenomen. Verhalen met "Oekraïense nationalisten" hoor je wel vooral enkel vanuit Moskovieten. Het pleit overigens voor Holoduke dat hij in zijn profiel benoemd dat hij in Moskou zit.

Als je nu in de praktijk met mensen praat uit Oost-Oekraïne, ook Loehank, Donetsk en je vraagt (in het Russisch) hoe men er instaat, dan ziet men eerder een toekomst ziet als onderdeel van de EU.
...
Het gevolg dat Rusland de Oekraine weer is binnen gevallen kan je immers direct aan de voeten leggen van de Nederlandse bevolking die collectief NEE! had gestemd tegen het versneld toetreden van de Oekraïne in de EU.
...
Die redenatie (want; is niet feitelijk) gaat wel heeeeel erg ver...

Wat wel feitelijk is:
- de kiesdrempel was 30%
- de opkomst ging laag zijn
- de mensen die tegen waren gingen overwegend wel stemmen

Daaruit volgde dat de relatief weinige geïnteresseerde mensen die voor waren 2 keuzes hadden, massaal komen opdagen (en dat ging duidelijk niet gebeuren want veel teveel een 'ver van mijn bed show' destijds) of thuisblijven zodat het goed mogelijk was dat de kiesdrempel niet gehaald zou worden.

Uiteindelijk werd de kiesdrempel met 32,2% net gehaald.

Als je open en eerlijk naar de (naar mijn mening) belachelijke opzet van dat referendum, en de lage interesse, kijkt kun je er maar beter helemaal geen conclusies aan verbinden, en zeker niet op zo'n zware manier uit het verband getrokken zoals jij het hierboven doet!

Ik heb nog steeds het gevoel dat de opzet zo was om daarna een goed excuus te hebben om helemaal van referenda (in welke vorm dan ook) af te kunnen, precies zoals de huidige stand van zaken is. En ja, uiteraard is dat onmogelijk hard te maken.

Nuttig leesvoer hierover:
https://www.europa-nu.nl/..._bij_het?ctx=vjeveyp2hkjv
Je kan er tegenaan kijken hoe je wil, maar het feit blijft dat het ene land door het andere wordt binnengevallen, met een enorme macht aan militairen.

Ik snap de gevoeligheden rond EU en NAVO, maar andersom deed Rusland precies hetzelfde met dreigen met stoppen van gasleveranciers en militaire druk. Je kan niet met droge ogen doen alsof beginnen met bommen gooien een gerechtvaardigde reactie is op het ‘dreigende lidmaatschap’ van Oekraïne van de EU.

De enige reden dat bepaalde landen de kant van Rusland kiezen, is dat het ze financieel en strategisch meer oplevert. Puur opportunisme. En ja, dat is normaler dan we willen weten, dat begrijp ik ook wel, maar dat maakt het niet minder waar.
money makes the world go round. Als je op de ene plek iets mag kopen en op een andere verkopen met winst, dan doe je dat. Bedrijven en traders zijn geen NGO's die de wereld willen verbeteren, die willen gewoon geld verdienen
en dat maakt dat je geen enkele ethiek hoeft te onderhouden ? want we willen geld verdienen maakt niet uit hoe en wat ?

zeker omdat als ze die omzet missen ze echt geen boterham minder om eten
wie zegt dat ze geen enkele ethiek hebben? Niet de jouwe of mijne misschien, maar dat zou ieder z'n eigen keuze moeten zijn.

Wat ze met hun geld doen is hun zaak, een boterhammetje of een private jet kopen, da's ook niet aan iemand anders om te bepalen, anders kom je in communistische toestanden terecht waar de overheid bepaald wat je wanneer mag kopen.
Hoezo gewetenloos? Zijn sommige Nederlanders ook gewetenloos omdat we handel drijven met Israël, Saudi Arabië, China enz.
Laat Israël er buiten het is immers de enigste parlementaire democratie met persvrijheid en gelijke rechten voor mannen en vrouwen en religie en voorkeuren in die regio .
Israël is een schurkenstaat. Het lijft continu Palestijnse gebieden in. Het houdt zich niet aan internationale afspraken zoals de Olso akkoorden. Ook hebben christenen en moslims minder rechten dan joden. Zo krijgen orthodoxe joden allemaal voordelen tov orthodoxe christenen zoals bijv geen dienstplicht en het bestuderen van de Thora op kosten van de staat. En dan zijn er nog een hele hoop andere dingen die ik kan opschrijven
Kapitalisme heeft geen geweten maar gaat om geld verdienen. Dan vraag je niet waar je handel blijft maar incasseert gewoon de winst. De aandeelhouders vinden het ook geweldig zolang het niemand opvalt en het dividend goed is.
Chinezen zijn al eeuwen de beste handelaren die er bestaan. Tijdens de communistische tijd was het even wat minder maar het is weer helemaal terug. Het maakt ze echt helemaal niets uit wat ze verkopen en aan wie. Als het maar geld opleverd.
Niets nieuws, net als Russische olie wordt omgekat naar Indaanse olie en aan Europa geleverd wordt.
Maar de Russische schatkist krijgt wel veel minder geld binnen, en daar gaat het nu juist om.
als dat het doel is moeten ze zorgen dat de olie en gasprijs in elkaar stort daar de productie kosten van Russisch gas en olie veel hoger zijn dan elders .

maar dat doen ze niet omdat ze de prijs prikkel energie belangrijker vinden om te verduurzamen terwijl men elders juist overstapt op gas en weer elders alleen op papier iets doen .
schokkend
Dit is schokkend? Nederland en Nederlandse bedrijven hebben een lange historie qua omzeilen van regels voor het leveren aan partijen waar we eigenlijk niet aan mogen leveren. Wapens, chemicaliën voor chemische wapens, etc. Dan is computer chips wellicht nog het meest onschuldige!

En je hoeft maar een enkel persoon te hebben in een keten die bereid is om regels te negeren voor financieel gewin en die kan dat prima regelen. Als zo een persoon weet hoe groot de orders moeten zijn om onder de radar te blijven, dan zet je gewoon meerdere BVtjes op die dat bestellen, doorsturen naar een neutraal land om ze weer door te sturen naar verboden land X. Dit is de reden waarom ik altijd heb gezegd dat de sancties qua computerchips compleet onzinnig zijn. Dergelijke sancties treffen alleen de burgers in Rusland en niet de overheid, hiermee zorg je uiteindelijk voor een vijandige bevolken in Rusland tegen het westen. Die sancties zijn niet meer dan symbolisch!
Natuurlijk raken die sancties ook de overheid, net zoals ze het bedrijfsleven raken. Alles hangt samen. Hoe je het ook wendt of keert, het wordt er niet makkelijker op voor bedrijven, overheden en burgers. Sancties maken het wel degelijk ingewikkelder en duurder om alsnog aan computerchips etc te komen, al was het alleen al omdat het aantal aanbieders daalt.
Schokkend? Niets schokkends aan. We weten dit met zijn allen toch? Meer schokkend is, is dat iedereen naif is en denkt dat niet gebeurd. Wij exporteren ( ondanks het opgeworpen embargo ) gewoon nog steeds kaas naar Rusland, notebene via een Oekrainse importeur. Follow the money..

[Reactie gewijzigd door micla op 27 januari 2023 20:43]

Nou nou wat schokkend. Sorry maar dat heet naief . Er komt ook nog steeds Russisch gas naar Europa en daar betalen wij dan meer voor dan normaal omdat het via via gaat. Handelaren gaan nooit veranderen.
dat is ook zeker niet oke, er zijn allerlei constructies mogelijk
het concept is volgens mij dat er een heleboel chips worden gemaakt die voor enorm veel doeleinden gebruikt kunnen worden en wereldwijd gebruikt worden, waardoor het onbegonnen werk is om daadwerkelijk te zorgen dat Rusland allerlei chips niet kan gebruiken.
Tussenhandel etc.

Soms is het gewoon niet te voorkomen.
Alsof de westerse straf sancties niet verwerpelijk zijn.
:)
Wordt wakker. De boycot op olie en gas uit Rusland komt ook via een omweg toch wel in nederland.
We straffen niet Rusland met welke boycot dan ook, maar europa gaat naar de afgrond.
En Rusland wordt rijker.
Ja kun je het wel echt tegenhouden? En 60k chips is nou niet bepaald veel ofzo.
Zijn weer 60.000 geleide projectielen misschien? Als je het zo bekijkt zijn het er ineens wel veel :)
Volgens deze pagina produceert NXP per jaar 15.000.000.000 chips in Nijmegen. 60.000 chips is dus ietsje meer dan 2 minuten aan productie - en past met gemak in een verhuisdoos. Chips worden meestal verkocht in rollen van 2000, of vergelijkbare eenheden.

Dus nee, 60k chips in totaal van NXP én Nexperia is vrij weinig.
Zeg ik dat het in totaal weinig is? Ik probeer het alleen simpeler voor te stellen.
Mij boeit het niet hoeveel NXP er produceert. Wat mij wel zou boeien is dat RUS meer geleide projectielen kan maken door deze doorsijpelende markt.

Natuurlijk is niets 100% foolproof. Wil niet zeggen dat NXP er alles aan zou moeten doen en contracten zou moeten afblazen waarbij ze dus minder centjes verdienen voor de shareholders als zo ook maar het schrijntje vermoeden hadden dat hun chips via die mensen doorverkocht worden.

Maar dat zal niet aan de orde zijn.
Elke serie heeft een uniek stempeltje, tenminste dat mag ik hopen, dus de route moet terug te volgen zijn.
Dat is zo, maar Nexperia is een grote jongen in TTL-chips die echt niets kosten, soms 5 cent per stuk, worden verkocht op spoelen van 2500 stuks. Ze zitten overal in en zijn overal te koop. Zoiets tegenhouden is net zoiets als voorkomen dat de Russen schroefjes kunnen kopen. Dat Nederlandse chips naar China geëxporteerd worden is logisch, immers 90% van de elektronica wordt in China gemaakt en dat de Russen in China gaan winkelen is ook niet onlogisch.

Uiteraard is het niet goed dat dit gebeurt en wat mij betreft komen de tussenhandelaren op een zwarte lijst om een signaal te doen uitgaan, maar ik denk dat je je wat handhaving van sancties betreft je beperkte middelen het beste richt op de wat exotischere chips die de Russen nodig hebben voor hun wapentuig.
als je een bepaalde chip kan gebruiken zowel voor een magnetron als voor een grasmaaier-killerdrone, dan wordt het gewoon lastig om tegen te houden dat Rusland het gebakje in handen krijgt.
Wij verkopen aan een bedrijf in Zuid-Amerika, dat verkoopt door aan een bedrijf in Azie en die verkopen het door aan een bedrijf in Rusland. Probeer dat maar eens tegen te houden. Enige wat er gebeurd is dat alles duurder wordt voor de Russen.
Enige wat er gebeurd is dat alles duurder wordt voor de Russen.
Dat is al winst. Maar het zou beter zijn als sancties ook handel verbieden met landen die de sancties niet ondersteunen.
Dan valt er echt heel veel stil omdat het grootste deel dus via China gaat. China ondersteunt de sancties niet en drijft meer handel dan ooit met Rusland.
Tja, in dat licht bezien is het weer te begrijpen dat de VS en Nederland nu afspraken maken over ASML-leveranties.
Dus zeg je eigenlijk dat het westen zichzelf nog verder wil isoleren van de rest van de wereld? Landen die de sancties steunen zijn enkel westerse landen, en de westerse landen zijn bij lange na niet “de hele wereld”, al doet de media je dat wel geloven.
Juist het meeste is voor Russen goedkoper geworden door de sterke roebel
Kijk mensen, hier loopt er eentje die gelooft in de officiële wisselkoersen uitgegeven door het Kremlin :+

Je moet eens Euro's en Dollars met Russen gaan wisselen op de zwarte markt, merk je vanzelf hoe waardeloos roebels echt zijn.
Zou zeggen ga naar Turkije waar wel vraag is naar roebels door de lira waar iedereen van af wilt. Ook op paypal kreeg ik in juni de officiële koers toen ik van roebels naar euros wisselde.
En ook op de zwarte markt zijn roebels nog steeds meer waard geworden dan voor de oorlog. Zo krijg je op de zwarte markt in Moskou 68 per euro. Jij bent hier de clown die niks van snapt

[Reactie gewijzigd door Brambo1233 op 29 januari 2023 19:16]

Brambo1233:

"Ja absoluut waar! De gemiddelde Rus heeft het zwaar. Deze kunnen niet naar het buitenland en door oa inflatie is het voor hun lastig om zichzelf te voorzien"
Hahahah lekker off topic. Dit gaat over iets heel anders. Ja voor de Rus die niet naar Kazachstan, Azerbeidzjan kan is alles duurder geworden net als in Nl. Echter, voor de russen die wel een vliegticket naar Servië, Turkije kunnen kopen is alles veel goedkoper. Wij hadden het over wisselkoersen niet de gemiddelde levenstandaafd
Servië en Turkije? Hunt munt is nog waardelozer dan de roebel. Je geeft zelf al aan dat de roebel zwak staat internationaal. Of hadden we het over specifieke fantasie wisselkoersen in een paar nietszeggende landjes?

Het is dolkomisch dat dit je al een week bezig houdt!
Lol kijk de roebel euro koers voor de oorlog en de huidige koers. Ja deze is hoger dan de "echte" koers, maar nog steeds een stuk hoger dan voor de oorlog. Genoeg landen van UAE tot China waar je als Rus een hogere korte krijg en waardoor je makkelijk producten kan importeren.
Het valt meer te voorkomen door eisen te stellen aan bewijs dat de koper toont wat deze er mee heeft gedaan. Dat is uiteraard nog geen harde garantie, maar kennelijk is er nogal makkelijk vertrouwen in de kopers en hun bedoelingen met te weinig controle op de werkelijkheid.
Dat kan je eisen van de eerste partij aan wie je verkoopt, maar veel plezier om dat van een lange keten af te dwingen. Al helemaal als je dagelijks vele orders verwerkt. Het aantal tussenhandelaren bij een verkoop maken dat je een explosie aan papierwerk gaat krijgen.

In theorie een mooie zaak, in de praktijk niet uitvoerbaar.
Het is moeilijk uitvoerbaar. Er kunnen namelijk prima harde eisen gesteld worden als dat de kopers niet meewerken aan bewijs en traceerbaarheid: geen verkoop. En dat is het doel van sancties: kun je niet instaan voor een overduidelijk gevolg dat je verkoop toch op de verkeerde plek terecht komt dan hoor je niet te verkopen of op zijn minst de foute tussenhandelaren uit je handel te zetten met fikse beboeting door niet nakomen van verkoopeisen. Maar kennelijk is de handel ook voor deze makers te belangrijk dan echt grenzen stellen en handel stilleggen.
Zelfs dat valt wel mee, want de meeste consumentenproducten worden gewoon verkocht onder een andere merknaam. McDonalds heeft bijvoorbeeld hun filialen niet gesloten maar gewoon de slogans en logo's van de verpakkingen gehaald.
De filialen zijn geen eigendom meer van het Amerikaanse bedrijf.Bron: Reuters. Hier heeft het bedrijf zelf voor gekozen. Heel veel andere bedrijven handelen niet meer vanwege de embargomaatregelen. Dit heeft wel degelijk veel invloed op de Russische economie. (Maar blijkbaar nog niet voldoende invloed op de beschikbaarheid van microchips.)

[Reactie gewijzigd door Cbr op 28 januari 2023 23:16]

Nee, McDonalds heeft alles effectief verkocht, weliswaar met een clausule dat als binnen de X aantal jaren de sancties verdwijnen zij het recht hebben om alles terug te kopen.

Ja, het klopt dat er initieel enorm veel met stickers en pennen over bestaande stock is gegaan, maar van zodra dat is uitverkocht, moet de nieuwe eigenaar lokaal op zoek naar alternatieven. En als je dan even gaat rondhoren hoe de kwaliteit en smaak is sinds de overname, dan zou het een grote stap achteruit zijn. Hetzelfde met bijvoorbeeld Stars Coffee. Leuk dat je de naam en kleurstelling amper aanpast om kosten te drukken en herkenbaar te blijven, maar daarmee bied je nog niet hetzelfde product aan.
Helaas is het tegenovergestelde waar. Momenteel is het meeste juist goedkoper geworden voor Russen door de sterkte roebel. Veel Russen met een klein beetje vermogen kopen hun producten relatief goedkoop in visumvrije landen als Turkije, Servië en UAE met hun sterke roebel.
Ik zie deze reactie van je nu al een paar keer voorbij komen onder dit nieuwsartikel maar er klopt niks van.

Voor een leek die de exchange rate van de roebel op Google zoekt lijkt deze sterk, maar de exchange rate klopt niet in de werkelijke wereld, om de simpele reden dat de burger geen roebels kan exchange tegen buitenlandse valuta.

In de binnenlandse Russische markt USD, EUR en TRL omwisselen naar RUB is helemaal prima en geen enkel probleem, is zelfs grotendeels verplicht. RUB omwisselen naar buitenlandse valuta? Vergeet het maar.

Probeer maar eens je RUB ergens ter wereld om te zetten in deze exchange rate, gaat je nergens lukken, als je al een plek kan vinden waar het überhaupt kan.

Als je wilt weten wat de echte exchange rate van RUB naar een valuta als de USD is google er op los met de term black market.
Ik heb zelf in Rusland gewoond en best veel Russische vrienden die zich nu in Montenegro, UAE, Turkije en Servië bevinden. Er is idd net als bij Argentinië een andere koers die wordt gehanteerd. Echter, ligt deze koers nog hoger dan voor de oorlog. De arme Russen worden hard getroffen door de sancties, maar heb het idee dat de relatief welgestelde Russen weinig lasten ervaren van de sancties. Mede omdat landen als Turkije en Servië een gunstige bestemming voor Russen proberen te zijn.
Een groot deel van de bevolking heeft niet eens geld om naar het buitenland te gaan, voor hen is de prijs van goederen in het land zelf van toepassing. En wanneer er vanuit het buitenland veel minder goederen binnenkomen, wat gebeurd er dan met de prijs denk je?

De levensstandaard in Rusland was voor de oorlog al veel lager dan hier bij ons in het westen, denk jij nu echt dat de mensen daar erop vooruit zijn gegaan?

Sinds de start van de oorlog is de Russische economie met 6% gekrompen, dit terwijl er een groei van 4% verwacht werd voor de oorlog. Dat kan je moeilijk goed nieuws noemen. Het verdwijnen van de olie en gas export naar Europa begint zich ook stilaan te laten voelen. Initieel overleefde de economie van Rusland nog op die export, maar door het zoeken naar alternatieven vanuit Europa is het nu een wapen dat zich tegen Rusland aan het keren is.

Bedrijven verliezen toegang tot westerse machines, hardware, software ... dit raakt vele van die bedrijven want er zijn niet zomaar alternatieven voorhanden.

Je merkt ook dat er gewoon minder geld rondgaat in de economie van Rusland. De verkoop van nieuwe wagens is bijvoorbeeld met 60% gedaald in 2022. En dat is niet alleen omdat import niet meer mogelijk is. 1 van de weinige sectoren die groei laat optekenen is landbouw, om overduidelijke redenen. Mede geholpen door een zeer goed jaar als het op het weer aankomt.
Ja absoluut waar! De gemiddelde Rus heeft het zwaar. Deze kunnen niet naar het buitenland en door oa inflatie is het voor hun lastig om zichzelf te voorzien. Waar ik meer op doel is dat de welgestelde Russen die naar landen als Servië en Turkije weinig lasten ondervinden. Zo profiteert deze groep van de sterke roebel tov de lira.

Ik geloof op de lange termijn dat de sancties effectief zijn. Echter, op dit moment raak je alleen de arme Russen. En ook al is de economie gekrompen haast iedereen had verwacht dat deze veel harder zou krimpen door de sancties. Lange termijn is het natuurlijk wel zo als de sancties in stand blijven dat de Russische economie kapot gaat vroeg of laat
Als je het weet kan je natuurlijk gewoon niet meer leveren aan dat bedrijf in Zuid-Amerika.
Maar hoe ga jij achterhalen hoe alles loopt. Steek er enkele tussenstops tussen en je achterhaald nooit de weg die iets heeft afgelegd.
Hoe shockerend. Dit gebeurde al met olie en andere zaken dus waarom niet chips? Winstoogmerk is nou eenmaal belangrijker dan verantwoord zaken doen zeker in Europa.
Niet alleen in Europa. Money makes the world go round. Iets meer bloed aan de handen maakt niet uit voor sommigen als er grote sommen geld verdiend kunnen worden. Zet er een tussenpersoon tussen en je kunt vrolijk doen alsof je neus bloedt :+
Genoeg plekken op de wereld waar een leven niks uit maakt, waar je voor 5 euro iemand kan laten omleggen en niemand die het lijkt te boeien. Maar nederland (en europa) is niet zo een plek. Al was het bij deze bedrijven zo gesteld dat ze zo kwaadaardig zijn om geld boven moraal te stellen op deze manier dan nog zijn ze niet zo dom om voor dat beetje omzet zulke risicos te nemen. Dat iets meer bloed voor genoeg mensen op de wereld niks uit maakt klopt maar je post klinkt (ik neem aan onbedoeld) alsof je deze nederlandse bedrijven er ook van beschuldigd nu te doen alsof hun neus bloed.
Het is niet rampzalig dat ze toch wel in Rusland terechtkomen, dat is ingecalculeerd.
De export van eigen grondstoffen levert Rusland fors minder op, en het importeren via de grijze markt is fors ingewikkelder en duurder. Het zal mensen in Rusland ook niet lekker zitten dat de "vriendschapsbanden" door landen als China en India vooral worden benut om een deel van het geld te ontvangen wat voorheen in Rusland terecht kwam.
En dan heb je nog honderdduizenden hoogopgeleide jongemannen die Rusland zijn ontvlucht, terwijl laagopgeleid arbeidsvolk zichzelf mag laten kapotschieten in Oekraïne.
Dat is een systeem dat Rusland op de langere termijn nooit zal kunnen handhaven en dat is precies het gewenste doel.
Waarom denk jij dat er winst wordt gemaakt vanuit Europa?
Het enige wat sancties doen is het moeilijker (duurder) maken om die producten het land in te krijgen.
Cocaïne mag ook ons land niet in maar toch kan je het in elke stad vinden.
Gaan we nou doen alsof ons neus bloedt? Russisch olie komt ook gewoon nog binnen. Via tankers van Aziatische landen wordt midden in de zwarte zee overgepompt naar een Griekse tanker en daarna doorverkocht in Europa. Als ik dit weet, weet elke politicus en hooggeplaatst persoon het ook. Allemaal één grote poppenkast. Overheden en mensen met groot geld gaan gewoon door. Alleen de kleine en middengrote exporteurs gaan eraan kapot, zoals altijd.
Als ze op die manier olie exporteren wordt het veel duurder voor ze. De marge zal dan sterk dalen en de sancties hebben hun doel (minder inkomsten voor de russen) bereikt.
Stap 2 en 3 is irrelevant voor Rusland. Die verkoopt gewoon aan de eerste tanker, de rest boeit ze niet. Natuurlijk is hun prijs wel omlaag, door de sancties hebben kopers een betere onderhandelingspositie. Stap 2 en 3 wordt gewoon door ons betaald, winnende derde is de tussenpartij.

https://youtu.be/k6RuDhWaWso
https://youtu.be/0bOzXw2Jm3Q
De eerste tanker gaat die olie dus veel goedkoper krijgen. Dat de tussenpartij wint boeit me weinig, zolang de russen mijn geld niet krijgen ben ik tevreden.
Grappig dat dat schip toch echt Mumbai heeft erop heeft staan.
Ja het schip dat Mumbai op heeft staan koopt het als eerste van Rusland en wordt midden op zee daarna overgepompt naar het Griekse schip. Dit zijn overigens 2 voorbeelden die ik even snel kon vinden. Het gebeurd dagelijks met vele schepen onder verschillende vlaggen om de sacties te omzeilen en toch Russisch olie Europa in te brengen.
Gewoon even voor de gein
Wat als er backdoors in die chips ingebakken zitten?
Om van een achterdeurtje gebruik te maken, moet je bij de deur kunnen komen. Ik betwijfel zeer of een Russische kruisraket een internetverbinding heeft.
Maar als alle chips die we (via via) aan Rusland verkopen zichzelf na een bepaalde tijd vernietigen. Of onbetrouwbaar worden. Foute chips leveren is misschien effectiever dan geen chips leveren. }>
Dat is al eens met de SU gebeurd, die hebben met opzet zwakke chips gekregen.
Door uit grijze kanalen te kopen neemt ook de kans op vervalste chips toe, die wel werken, maar niet betrouwbaar zijn of niet alle specificaties halen.
Je moet wel behoorlijk naïef zijn als je dacht dat dit niet zo zou gaan.. Bepaalde sancties zullen altijd op één of andere manier omzeilt kunnen worden..
Nederlanders laten zaken altijd voorgaan. Deden ze vroegen al, lekker wapens verkopen.
Als chips uit oude koelkasten en magnetrons al voldoen, lijkt het me haast onmogelijk om dit te voorkomen.

https://www.techzine.nl/n...drones-niet-te-voorkomen/
wanneer komen er sancties tegen Israel?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee