Accu van Sony's DualSense Edge-controller is 33 procent kleiner dan origineel

De accu van de DualSense Edge-controller van Sony heeft een grootte van 1050mAh, blijkt uit verschillende teardownvideo's. Dit is twee derde van het origineel, dat een 1560mAh-accu heeft. Sony zei al dat de accuduur 'iets korter' zou zijn.

De DualSense Edge-controller kwam donderdag uit en daardoor zijn er inmiddels verschillende teardownvideo's van het apparaat verschenen. Zo heeft YouTube-kanaal Restore Technique de accu uit de controller gehaald, waaruit blijkt dat deze een grootte van 1050mAh heeft. Het kanaal legt de Edge-accu naast de accu van de originele DualSense-controller, waardoor te zien is dat de Edge-accu een stuk kleiner is dan die van de reguliere DualSense.

Sony had al aangegeven dat de accuduur van de Edge 'iets' korter zou zijn, maar gaf toen geen cijfers. Het is daarnaast niet duidelijk of Sony energiebesparende functies heeft doorgevoerd bij de Edge die het verschil in accugrootte kunnen dempen. De oorspronkelijke controller die bij de PlayStation 5 wordt geleverd, heeft een accuduur van ongeveer twaalf uur.

De accu van de Edge is onder meer kleiner vanwege de nieuwe schuifjes aan de bovenzijde van de controller, waarmee gebruikers kunnen bepalen hoe ver de triggers ingedrukt kunnen worden. Het YouTube-kanaal laat ook in het filmpje de werking van die triggers zien. De nieuwe controller heeft verder vervangbare thumbsticks, meer instellingen en profielen, en extra knoppen aan de achterzijde van de controller. Tweakers schreef eind vorig jaar een preview over de controller. De Edge kost 240 euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-01-2023 • 08:43

142 Linkedin

Submitter: drakiesoft

Reacties (142)

142
142
58
2
0
63
Wijzig sortering
de normale gaat maar ~4 uur mee, dan voorspel ik niet veel goeds met deze
Daarom ben ik blij met de keuze van MS voor de xbox controllers. Ik kan relatief goedkoop oplaadbare batterijen kopen die tot 2500mAh gaan. Kost maar een tientje voor 4 batterijen voor de 2500mAh. Geen Chinese meuk trouwens.

Als die voor wat voor reden dan ook minder lang mee gaan of stuk gaan verwissel ik die of gooi ik de batterijen weg bij AH of andere supermarkten.
Ja, er wordt meestal lacherig over gedaan. Maar een setje AA batterijen van de Ikea zorgt ervoor dat deze AANZIENLIJK langer meegaat dan de ps controller. Ik gebruik ze nu eigenlijk voor alles behalve de ps5. Erg fijne controllers
Een setje oplaadbare batterijen heeft minder capaciteit dan de ingebouwde accu van de gewone controller. De DS4 en DS5 zijn gewoon enorm inefficiënt, ook wanneer je alle features uitschakelt.

DS5: 3.65v * 1560 mAh = 5.7Wh
DS5 Edge: 3.7v * 1050mAh = 3.9Wh
Oplaadbare AA*: 1.2v * 2000 mAh = 2.4Wh * 2 batterijen = 4.8Wh
Bekende Ikea AA**: 1.2v * 2450mAh = 2.9Wh * 2 batterijen = 5.8Wh

offtopic:
*Veel oplaadbare batterijen hebben minder vermogen.
**Let op Ikea verkoopt ook batterijen met een lager vermogen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 januari 2023 09:08]

Geloof ik gelijk hoor. Doet xbox toch wat goed hierin.
Want als ik de 7 euro batterijen pak van de ikea:
1.2v + 2450 mAh = 2940Wh * 2 = 5.9Wh (ish)
En voor 7 euro krijg je dus 4 batterijen, dus 2x het bovenstaande.

Maar de xbox controller gaat bij mij idd niet 5% langer mee dan de ds5, maar echt 3x zo lang ongeveer. Het lijkt me dat sony wel wat efficientieslagen te maken heeft.
Maar de xbox controller gaat bij mij idd niet 5% langer mee dan de ds5, maar echt 3x zo lang ongeveer. Het lijkt me dat sony wel wat efficientieslagen te maken heeft.
Denk eerder dat Sony ons heel graag de DualSense oplader verkoopt ;)

offtopic:
Mooi voorbeeld is de accu capaciteit van de Nintendo Pro controller, Nintendo zelf claimt 40 uur en ik denk dat ze daar in de praktijk niet ver naast zitten
En een extra controller want je wilt toch blijven doorspelen :+
Lol. Want lifetime wegwerpbatterijen van Ikea kopen is een goedkope/duurzame oplossing.

En voor de prijs van een setje Eneloops kun je ook gewoon een powerbank halen voor je Dual Sense. Kun je ook nog eens voor andere doeleinden gebruiken, zoals Switch of telefoon on the go. Meerdere problemen opgelost. Of nog goedkoper, lange kabel naar je stopcontact.

Voor al die dagen dat je meer dan 6 uur aan 1 stuk speelt. Kunt ook gewoon een paar pauzes nemen, maar miss is dat iets te gezond.

Extra controllers en een dock kopen is gewoon een luxe oplossing, die absoluut niet cruciaal is.
het gebeurt niet veel meer als ik een keer een volle game dag heb kan ik met de xbox letterlijk de gehele dag spelen en krijg einde van de dag de melding dat de batterij leeg begint te raken. (gebruik de officiele xbox accu voor de controller) en deze is nu 5 jaar oud?
Weet niet hoe ze het doen maar beste koop in tijden
Ik zou dan denk ik toch een set goede oplaadbare batterijen halen ipv elke keer on oplaadbare weg gooien.
Ik gebruik al jaren oplaadbare in de controllers van mijn Xbox gaat lang genoeg mee.
En niet alleen ten opzichte van microsoft maar ook bij nintendo gaan de controllers veel langer mee, het zelfde geld voor 8bitdo controllers of een steam controller. Nintendo gebruikt verder ook geen grote batterijen.
De xbox controller is vrij simpel in vergelijking mrt de ps5 dual shock met een touchpad, speaker, microfoon en gemotoriseerde triggers.
Maakt niets uit, al zet je alles uit, dan nog is je batterij leeg tussen 4 en 6 uur.

Er is zeker nog meer te halen, en niet alles is te verdedigen.

Nu een nog kleinere accu erin?! Sony is echt niet te begrijpen..
Denk dat die hardwar toch stroom leached, naast die touchpad en adaptive triggers kan je niet uitzetten, je kan wel de feedback van die triggers uitzetten maar het motortje moet altijd tegenkracht geven voor vering.

De analoge sticks zijn vrijwel dezelfde als de Xbox controller bijvoorbeeld.
Zijnde niet dat AA batterijen rated zijn op 1.5V en gradueel zakken tot ~1.3V voor je ze moet opladen.
En je kan recyko’s kopen van 2700mAh

[Reactie gewijzigd door laibalion op 27 januari 2023 09:20]

Niet-oplaadbare batterijen hebben doorgaans een hoger voltage, rond de 1.5v inderdaad.

Even in mijn batterijen bak gekeken, enkel de niet-oplaadbare zijn rated voor 1.5v.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 januari 2023 09:25]

Mijn tester/lader (Japcell BC-4001) geeft toch gewoon 1.5V aan voor een opgeladen laadbare AA.
Dan is je meter niet goed, of je meet niet goed. Oplaadbare cellen zijn, al decennia, 1,2v. Ik ken zelfs apparatuur waar 2 kunststoffen "kokertjes" worden meegeleverd met een elektrische doorverbinding. Zo kun je kiezen om er of 8 niet-oplaadbare, of 10 oplaadbare batterijen in te doen.
Ik heb gisteren nog eens gecheckt. Het is idd geen 1.5V op volledige lading, maar wel 1.44V (bij elk van de 4 Recyko’s van 2700mAh) nog altijd ver voorbij de 1.2V waarop er al veel apparaten aangeven dat de batterij leeg zou zijn.
Accuspanning dient onder belasting gemeten te worden. Daarnaast speelt nauwkeurigheid van de meter ook een rol. Digitaal is niet gelijk aan nauwkeurig. Dus waarmee, en met welke belasting, is die spanning gemeten?
Onder lading van 0.7A geven mijn volle Recyko's van 2700mAh nog steeds 1,44V.
Mijn lader heeft ook een ontlading stand, waarbij die dus de batterij onder belasting zet om ze te ontladen, hierbij meet ie uiteraard ook de spanning en kan die dat tonen.
Ik heb even de oplaadbare batterijen gepakt:

Philips NiMH 1,2V 2500mAh met beweerde up to 1000 charges vs 300 tot 500 van een lithium accu. 1,2*2*2500= 6.0Wh. En dit heeft mij een tientje gekost en ik heb 4 batterijen die ik kan gebruiken. Oftewel 2x dat 6.0Wh die ik kan gebruiken. Tuurlijk zijn er verliezen etc. maar dat hebben de lithium accu's ook. Ik ben blij dat ik niet de controller weg moet gooien of zelf de controller open moet maken om de accu te vervangen. Als ik de video's zie is het nogal wat werk, zeker meer dan alleen AA verwijderen en nieuwe in te plaatsen.

Trouwens je berekeningen zijn correct, maar vergeet je koffie niet :P .
DS5: 3.65v x 1560 mAh = 5.7Wh
DS5 Edge: 3.7v x 1050mAh = 3.9Wh
Oplaadbare AA*: 1.2v x 2000 mAh = 2.4Wh * 2 batterijen = 4.8Wh
Hier de echte vermenigvuldigingstekens: × of •
Niet x :+
Maar in veel programmeertalen is het wel *
Een setje oplaadbare batterijen heeft minder capaciteit dan de ingebouwde accu van de gewone controller.

DS5: 3.65v * 1560 mAh = 5.7Wh
Bekende Ikea AA**: 1.2v * 2450mAh = 2.9Wh * 2 batterijen = 5.8Wh
urrrr.... Oplaadbare batterijen hebben minder capaciteit behalve dan dat ze meer capaciteit hebben?
En dan hebben we het er nog niet over dat 2700mAh batterijen gewoon breed verkrijgbaar zijn.
Precies, ik heb dan Eneloop oplaadbare (2*1900mAh) batterijen voor de Xbox one X controller (gebruik deze voor pc gaming) en deze hebben gezamenlijk een accu mAh van 3800, bijna 4 keer meer dan de PS5 controller. Ik ben helemaal voor batterijen zoals Microsoft heeft gedaan, kan je heel lang doen met je controllers zowel op accu als op levensduur. Vaak gaat de lithium accu het eerste dood (of wordt minder), bij Xbox controllers heb je dan geen probleem en je vervangt gewoon je oplaadbare batterijen. Maar goed veel mensen vinden dit heel ouderwets |:( en willen gewoon een accu dat heel moeilijk te vervangen is.
ik heb dan Eneloop oplaadbare (2*1900mAh) batterijen voor de Xbox one X controller (gebruik deze voor pc gaming) en deze hebben gezamenlijk een accu mAh van 3800
Zo werkt dat niet :)

Zet je batterijen parallel, dan blijft de spanning gelijk en wordt inderdaad de capaciteit in mAh verdubbeld.

Zet je ze echter in serie, dan blijft de capaciteit in mAh hetzelfde maar verdubbelt de spanning.

In beide gevallen heb je een dubbele capaciteit in Wh.
mah is niet te vergelijken. omdat de PS5 accu ook een hogere spanning heeft van ~3,7v. gecombineerd hebben je eneloops 4,56Wh, terwijl de PS5 accu ongeveer 5,7Wh heeft.
Maar het maakt de controller ook zwaarder.

Ik heb zelf geen problemen met de PS5 controller en speel mijn sessies uit zonder problemen.
Bij één van de controllers heb ik een iets grotere accu er in gezet, en ik merk wel dat ik daar in totaal iets langer mee doe.
Dus ja, de accu is prima te vervangen; je hebt hier geen oplaadbare batterijen voor nodig.
Doe je het niet voor het ‘milieu’ of je eigen portemonnee, je hebt altijd batterijen in huis :)
Het mooie is vooral dat Xbox je de keuze geeft. Je hebt de Play & Charge kit waardoor je 'm gewoon oplaad zoals de Playstation controller (dit kan overigens niet met oplaadbare batterijen).

Ook helpt dit bij de levensduur van de controller. Start je nu een PS3 op, dan is er dikke kans dat de accu van de controller op is en je een nieuwe moet bestellen van een derde partij.
Bij een Xbox stop je er gewoon een setje AA batterijen in en kan je weer.
Daarom ben ik blij met de keuze van MS voor de xbox controllers. Ik kan relatief goedkoop oplaadbare batterijen kopen die tot 2500mAh gaan
Nou, ik heb nog wel eens problemen gemerkt met oplaadbare batterijen. Ik denk dat het voltage dan toch te laag is, momentair, en dan is de controller in de war en denkt soms dat een knop ingedrukt blijft terwijl ik hem al heb losgelaten.
Nog nooit last van gehad, er zit wel een wezenlijk verschil in kwaliteit. Panasonic Eneloop zijn echt top, raad ik ten zeerste aan!
De oplaadbare batterijen van Ikea zijn stiekem Eneloops, sttt niet verder vertellen....
Betere batterijen kopen.
Het kan natuurlijk handig zijn om een setje AA's (oplaadbaar of niet) in je controller te duwen, maar ik krijg er een bijzonder hardnekkige 1997 vibe van. Dat ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik heb het liefst geen geneuzel met losse batterijen. Gewoon lekker aan of op de oplader die controller en gaan.
Mja dat dacht ik dus ook altijd. Totdat je gewoon wat Eneloops opgeladen op de plank laat liggen en je binnen 2 minuten nadat je andere leeg zijn gewoon verder kunt gamen na het verwisselen. En het voelt niet zo 1997 om niet elke zoveel tijd batterijen in de chemobak te gooien.

Als ik bij m'n vrienden kom (Ps5) spelen ze regelmatig met de controller aan de kabel omdat "ie net leeg was". Nee, dat is lekker 2023 😅
2 hele lange minuten om batterijen te verwisselen?
Ga je eerst naar het toilet, koffie zetten, broodje smeren en dan wissel je de batterijen?

<5 secs heb ik nodig om ze te verwisselen en weer een connectie te hebben met de Xbox.
Maar ik doe dit al jaren, dus ben geoefend. ;-)

[Reactie gewijzigd door toxict op 27 januari 2023 14:02]

Xbox heeft een Play and Charge kit zodat je het beste hebt van 2 werelden. Én vervangbaar én op te laden en een speeltijd van ruim 20u. Mijn setje die ik in 2013 bij de Xbox One heb gekocht, werkt nog steeds prima.

https://www.xbox.com/nl-N...rgers/play-and-charge-kit

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 27 januari 2023 09:32]

1997 vibe of niet; het is kiezen tussen 4 uur spelen en dan niks of 4 uur spelen, batterijen vervangen en doorgaan.

Persoonlijk krijg ik nogal een 1897 vibe van dingen die je dwingen tot downtime terwijl er al zeker 26 jaar een oplossing voor bestaat. Sony heeft hier een oplossing gebouwd die op zoek is naar een probleem. Die veroorzaakt vervolgens meer problemen dan dat ie oplost.
Ik begrijp jullie allemaal hoor! Want mijn oplossing is ook niet de beste.. Ik heb 2 controllers zodat er altijd eentje opgeladen klaar ligt. Is ook een prijzige oplossing :-D
Wij spelen hier geregeld met 3 personen co-op, 6 Elite controllers hebben liggen vindt ik wel heel gortig.
Je kunt ook de controller aan een telefoonlader hangen en doorspelen, dat is wat ik doe.
Oeh! Ander plan! Gewoon aan je power bank hangen! 8)7
Precies! Scheelt weer een controller :D
Wij hebben achter de bank sowieso 2 kabeltjes lopen voor onze telefoons om ze in te prikken; ik hang daar inderdaad ook regelmatig gewoon de controller aan; werkt prima. Ik hoef niet eens op te staan. Natuurlijk zou ik het fijn vinden als de controller een stuk langer mee kon op een lading; maar dit zijn wel echt ontzettende first-world problems. Dat gezegd hebbende: Voor de prijs die men vraagt voor de DS Edge vind ik dit wel zeker teleurstellend.
Microsoft heeft ook de charge & play kits.
offtopic:
Koop eenmalig een oplader met 4 X AA Eneloop batterijen, ze gaan echt onwijs lang mee en de fabrikant claimt zelfs 1000 keer.
Vergeet je een set op te laden, iets wat mij zou overkomen dan kan je 24 uur niet gamen omdat je nu 4 moet batterijen moet opladen ;)
En ook de niet oplaadbare zijn bij ons regelmatig op, dat kinderspeelgoed vreet door de voorraad :D
Sorry hoor, maar sommige mensen grijpen echt alles aan om de keuze te verdedigen.

Hier 4 oplaadbare batterijen, 2 zitten in de controller, de andere 2 zijn opgeladen.

Gaan de batterijen leeg, dan gaan de lege meteen in de oplader, de volle in de controller en weer door.
Hoezo keuze verdedigen? Er wordt gedaan alsof batterijen het beste zijn sinds sliced bread. Weet uit eigen ervaring dat zeker de oplaadbare een groot nadeel hebben namelijk laadtijd. Heb het zelf al meerdere keren meegemaakt, batterijen voor mijn flitser leeg. Even 4 uur aan de lader zet geen zoden aan de dijk in zo’n geval.
Het is mooi dat de op MS de optie levert, maar persoonlijk voor mijzelf is dat niet de beste optie. Ik zou zelf dan voor die losse accu’s gaan als ik een XBOX had
Het kan zijn dat het niet de fijnste optie is voor jezelf, maar je doet in je comment hierboven alsof het een nadeel is dat batterijen plat kunnen gaan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Xbox controllers net zo goed bedraad werken.
Ik moest altijd lachen wanneer ik hoorde dat Xbox nog steeds die normale batterijen gebruikt maar inmiddels tot de conclusie dat het de beste keus is. Je doet er lang mee en wanneer een batterij kapot gaat koop je nieuwen en klaar. Dus geen controller die in de toekomst 'kapot' is door de accu.
En inderdaad zoals veel aangeven, koop goede oplaadbare en je bent klaar. 2450maH IKEA's gaan belachelijk lang mee hier.
Ik hoop dat Microsoft daar ook aan vast blijft houden, want het geeft je veel meer keuze:
- Je kunt gewone AA-batterijen gebruiken als je wil. Daar heb je er altijd wel wat van in huis.
- Je kunt oplaadbare AA-batterijen gebruiken en meteen omwisselen als ze helemaal leeg zijn.
- Je kunt de 'Xbox oplaadbare batterij' (aka: play & charge kit) kopen zodat je nog langer kunt spelen op een acculading. En koop gelijk een tweede zodat je gelijk kunt wisselen van lege naar volle accu.
- Je kunt ook nog altijd aan de draad spelen, dus een powerbank zou ook gewoon nog kunnen. Of direct aan de console of computer zelf.

En het allerbelangrijkste: Je hoeft je controller niet weg te mikken als de accu degradeert. Alleen de accu. Maar die was dan toch al slecht.
Snap dit argument nooit. MS maakt gewoon rechargable battery packs voor hun controllers. Ze kunnen deze prima meeleveren met hun controllers.
Super goed inderdaad dat gebruik van al die batterijen die niet altijd in de juiste afvalbak belanden. Blij juist dat Sony wat meer nadenkt , dan maar aan de kabel of vaker laden.
Sony die goed nadenkt. Wellicht dat zo'n oplaadbare batterij in de verkeerde bak beland maar wat nu als je je hele controller moet weg gooien omdat de ingebouwde batterij een kortere levensduur heeft dan een gewone oplaadbare batterij?.....
Je kan toch gewoon de batterij vervangen?
En hoe snel gaan die li-ions echt stuk, want mijn ps3 controllers doen het zelfs nog prima hier.
Als je de batterij kunt vervangen dan gaat @AMARONE 's redenering dus net zo hard op voor de batterijen in deze controllers.....

Van wat ik van een eerder comment begrijp zijn de accus voor deze controllers geschikt voor 300-500 laadbeurten terwijl de gemiddelde AA voor zo'n 3000 laadbeurten geschikt zou moeten zijn.
Het was even een kort door de bocht reactie maar ik doel uiteraard op de grote meute die goedkoop bij de lokale Kruidvat wegwerp batterijen koopt.
Ik heb ps3 controllers die helemaal kaduuk zijn. De batterij vervang je niet eventjes. Je moet eerst aan een goede batterij proberen te komen en daarna mag je je ds nog open schroeven.

Het is gewoon een rotconcept dat goede controllers waardeloos maakt voor de gemiddelde mens. De MS oplossing is intelligenter.
Ik heb ds4 controllers liggen uit 2013. Ik heb zelfs nog 2 ds3 controllers uit 2006 liggen. En ze werken allemaal prima. Maar ik game dan ook niet 8 uur per dag. Ik zou niet eens weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Ik heb ook geen last van lege dualsense controllers. Als hij leeg is speel ik even met kabel of prik in hem in mijn telefoon oplader en hij doet het weer een tijd. Ik speel makkelijk 8 a 10 uur in totaal met een dualsense. Ik speel wel hooguit 2 uurtjes per dag. Maar mensen die 20 uur per dag achter een console zitten snap ik dat controllers snel leeg zijn. Ik ben het eens dat de dualsense wel iets meer power mag hebben. En gezien hoe geavanceerd dat ding is had Sony hier best wat beter over na mogen denken. Maar hoe erg is het om je controller ff aan een kabeltje te hangen? Mensen reageren alsof de wereld vergaat |:(
Die sony controllers zijn afval wanneer de accu geen capaciteit meer heeft. De xbox controllers kan ik over 40 jaar nog gebruiken, met verse AA batterijen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 januari 2023 10:00]

Het zijn geen telefoons waar de accu nogal lastig van te vervangen is :)
De controller accus zijn gewoon te vervangen door iedereen die een schroevendraaier kan vasthouden, zit intern gewoon met een stekkertje verbonden.
Niet echt een waardige vergelijking. Na X jaar (20, 40, whatever) zijn die accu's allemaal stuk of duur, of iemand moet die blijven produceren. Je controller open schroeven is natuurlijk ook veel moeilijker dan gewoon 2 nieuwe AAs erin duwen.

Er is gewoon geen rede om met een accu te werken. Xbox controllers zijn superieur op ieder vlak, generatie na generatie[citation needed], en dat met gewoon normale, verwisselbare batterijen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 januari 2023 11:38]

Wat een onzin.
De eerste officiële draadloze PlayStation controller, de Sixaxis van PS3, kun je nog prima accus's voor krijgen, 17 jaar na zijn release.
https://www.highflow.nl/g...hting-board-1800-mah.html

Accus hebben zo ook weer hun voordelen, ze lekken niet, meer energie per gram, en geen gedoe om steeds batterijen te wisselen achter klepjes die kapot kunnen gaan.

Daarnaast zijn het nou net juist de PS controllers die superieur zijn aan de Xbox controllers die wel 15 jaar in de tijd zijn blijven hangen. Nauwelijks innovatie, geen touch, speaker, adaptive triggers etc.
Lijkt wel alsof het zo goedkoop mogelijk moet zijn.
Met 2 controllers op een laadstation heb ik altijd een volle accu tot beschikking, wisseling in een paar seconden, ook in het donker :)
Heb touch nooit gebruikt op de ps4 controller gehalve om in een menu of iets te komen(wat een knopje prima kan). Speaker heb ik vrij snel uitgezet kwaliteit is beroert en kon er niet aan wennen.

En dat laatste is met Xbox ook gewoon mogelijk. Je krijgt alleen de keuze bij MS. Keuzes komen niet voor in het woordenboek van Sony.
Dus je schrijft dat je snel de speaker uitzet, en vervolgens later dat het niet kan, right. 8)7
De touch is uiteraard per game afhankelijk, de meeste multiplatforms doen er idd weinig mee.
Ik zij toch echt kon er niet aan wennen

Welke games was touch echt een mooie uitvinding?

Want innoveren om te innoveren is gewoon nutteloos. En MS kwam natuurlijk met de Elite controller en die voordelen die daadwerkelijk voordeel hadden in vrijwel elke game niet alleen een paar Exclusieve games.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 27 januari 2023 14:00]

Wtf moet ik met een speaker of touch op een controller? Die touch obsessie sinds de ps4/vita heb ik nooit een meerwaarde gevonden.

voor de prijs van een extra controller en laadstation kan ik een hoop oplaadbare AA batterijen halen.
Wat moet je met rumble, adaptive triggers etc.etc. het zijn dingetjes die de ene wel en de ander niet interesseren.
De touchbar, ik doe er op de PS weinig tot niets mee, maar heb kids spellen gezien die daar veel gebruik van maakte. PS-VR games lijken daar ook wel veel meer mee te doen. (zoals Astrobots uit je controller 'swipen')
Tevens is het te gebruiken als een swipe toetsenbord. Niet mijn ding, maar heb daar ook ervaren gamers redelijk snel tekst zien invoeren.
Wel gebruik ik hem als mini-touchpad voor als je de controller gebruikt op een retro emulator, dat is soms even wat makkelijker dan een muis bedienen vanuit de bank.

De speaker vind ik wel een toegevoegde waarde, voegt wat toe aan de immersie van een game.
In Cyperpunk is het bijvoorbeeld de speaker van je telefoon, in HZD/HFW komen daar weer de Focus geluiden uit, en zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden.
De speaker vind ik wel een toegevoegde waarde, voegt wat toe aan de immersie van een game.
Ik heb een prachtige 5.1 setup en dan komt er opeens zo'n mini speaker verschrikkelijk geluid maken dat ongeveer even zuiver klinkt als een stel budget oortjes in een plastic beker op max volume. Naar mijn mening is het ver van "immersie". Voor mij breekt dat de immersie.
Hier een 7.1.2 setup, en toch vind ik het nog steeds leuk om wat uit de controller te horen.
Er hoeft ook geen HiFi geluid uit te komen, het is een mini speaker, moet een SFX geven, en dat doen sommige games best goed.
de xbox controllers zijn ook vrij simpele controllers vergeleken met de dual sense
Dat heeft er weinig mee te maken. Als je het ontwerp enigszins aanpast, kunnen daar ook twee AA batterijen in of een vervangbare batterijpack, die ook door kleine Jantje of Marietje in en uit te klikken is. Dit is gewoon mogelijk zonder dat je de ergonomie of de benodigde ruimte voor electronica en mechatronica aantast.
Hoe dan ook, een controller is absoluut niet te vergelijken met bijv mobiele telefoons, waar elk miniem stukje meer volume of dikte echt een premium is.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 27 januari 2023 09:53]

Dat en de Xbox Series X controller draadloos updaten is ook een uitkomst. Bij de PS5 moet je hem steeds aan een kabel hangen en vaak skip ik dit, omdat ik er geen zin in heb.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 27 januari 2023 14:02]

Nog goedkoper bij de IKEA, 7 euro. De verschillende merken batterijen worden toch allemaal bij de zelfde fabrieken gemaakt.
"kost maar een tientje voor 4 batterijen". Alsof dat goedkoop is, dat bedrag loopt op die manier wel zeer snel op. Geef mij maar een ingebouwde batterij, die moet je maximaal elke 2 jaar vervangen.
Je moet die dingen ook niet telkens in een charger zetten. Die batterijen wil je het liefst tussen de 30 en 80% houden zodat ze het langst mee gaan. Die van mij gaan nog steeds heel lang mee. Mijn Ps4 controllers (die wel continue in een charger stonden) zijn inderdaad ook drama.
Dit is al bij nieuwe controllers, zodra je veel adaptive triggers feedback hebt of normale vibraties dan gaat het heel snel
Je hebt gelijk, maar daarmee reduceer je de speeltijd wel met 50% In mijn beleving moeten ze gewoon ophouden met al die accu's in controllers, ik heb nog xbox Elite controllers met 2xAA en eigenlijk vindt ik dat nog steeds de beste oplossing.
Nou 50% is extreem, maar ik ga ze niet laden als ik 1 uurtje heb gespeeld nog 2 balkjes heb en ik weet dat ik morgen niet de hele dag ga gamen. Zou hou je die batterijen langer goed.
50% is extreem, maar 30% tot 80% is 50%, ik heb oplaadbaar van de IKEA en die gebruik ik voor veel dingen in huis, zijn ze leeg dan ruil ik ze om in de lader en hopla we kunnen er weer een hele avond tegenaan :)
Maar dan gebruik je ook maar de helft van de capaciteit als je ze tussen 30 en 80 procent houdt. Dat is dan toch niet veel beter dan een accu hebben met nog maar halve capaciteit?
Helaas, zo werkt dat niet, had het maar geen accu moeten worden. Ding moet gewoon vol zijn en het fatsoenlijk vol kunnen houden.

Ik zie de klachten alweer komen straks, met deze nieuwe controller, na 2 uur leeg.. Succes ermee.
Ja die 12u waar ze over spreken heb ik nog nooit meegemaakt. 4u is wel heel kort maar een uur of 6 en dan begint hij toch te klagen (met adaptive triggers uitgezet). Vergeleken met mijn xbox controller met battery pack is dit echt wel triest.
ik had het laatst dus met moeite 4 uur, ik speelde borderlands 3 met veel adaptive triggers feedback per schot en op 3 uur kreeg ik de melding al en ik dacht kan toch niet kloppen? en ja hoor op het 4e uur leeg.
Ik heb altijd het idee dat mensen het probleem veel erger schetsen om het meer body te geven. Want als jij maximaal 4 uur met je controller kan doen dan is er echt iets met je accu aan de hand. Met de batterij van je dualsense moet je 8 tot 12 uur mee kunnen doen. Als jij 4 uur haalt zou ik hem opsturen naar Sony. De dualsense edge gaat ongeveer 6 uur mee. Zie ook:

https://youtu.be/zT1M4ZhDpyc
De 8 uur heb ik nog nooit gehaald, ook niet toen hij net nieuw was. Inmiddels 2 jaar oud en na 4 uur met alles uit, leeg.
Er wordt inderdaad wel eens wat overdreven, maar anderzijds worden de maximale waarden ook niet altijd gehaald. Veel PS5-controllers zijn inmiddels een jaar of twee oud uiteraard, en het hangt ook af van hoeveel bepaalde controller-features worden ingezet per game, zoals geluid, microfoon, trilfuncties en Adaptive Triggers.

12 uren met één DualSense heb ik echter nog niet gehaald. 8 uren misschien, maar dan krap aan en met een frisse accu. Maar 4 uren is inderdaad te weinig; dat is stemmingmakerij óf een versleten accu of ander defect.
Die 12 uur is wel met veel features uitgeschakeld, zoals haptic feedback etc. Vandaar dat die range van 8 uur tot 12 uur loopt. Maar 8 uur moet je zeker wel kunnen halen. Uit de test blijkt dat de edge controller 6 uur en 15 min het volhoudt. En die batterij is een stuk kleiner (33%) dan de normale dualsense.
Het houdt inderdaad niet over met de accuduur van de PS5-controllers. Een tweede controller is mijn oplossing; wisselen en door. €70 (€50 op Black Friday) is echter een flinke extra uitgave, maar voor couch co-op komt die tweede controller natuurlijk ook van pas. Hoewel ze dan beide tegelijk leeg gaan natuurlijk, dan hang je wel weer.

De aanpak van Xbox met AA-batterijen is ook prima; oneindig te vervangen en een enkele lading gaat langer mee dan DualSense (niet alleen deze Edge).

Dat er tegenwoordig ook geluid door de controller gaat, microfoon, touchpad, en inderdaad de Adaptive Triggers, maakt het allemaal niet zuiniger over de console-generaties heen. Ook spellen zonder Adaptive Trigger-support trekken de controller in 5-6 uur leeg overigens.

Hopen dat Sony voor de volgende ronde iets meer om de accucapaciteit denkt. En enkele knoppen op de onderkant in de gewone controller, die geen €240 kost, zou helemaal fantastisch zijn.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 januari 2023 11:30]

Zuipen die adaptive triggers dan zoveel? De Xbox controller gaat op een normaal setje AA’s al behoorlijk lang mee. De Elite gaat helemaal belachelijk lang door op 1 lading en volgens mij de Switch Pro controller nog weer langer.
Ja. Ik speel niet zoveel op PS5. Dus nooit opgevallen tot ik met Subnautica stopte en de laatste Horizon game met adaptive triggers ging spelen. De controller gaat nu 2.5-3x korter mee per laadbeurt. Op zich niet erg, maar het viel meteen op en is even wennen
Bij het spelen van ps4 games (geen adaptive trigger support) kan ik wel dubbel zo lang gamen alvorens te moeten opladen. Het ene spel bij het andere maakt er ook ander gebruik van. Die geadverteerde 12u heb ik zeker nog nooit gehaald.
Nieuwe feature. Een kabel voor je controller die je aan je console aansluit voor oneindig veel speelplezier!
Oneindig tot iemand/iets tegen die kabel aan rant en je USB-C poort stuk is. :+
Kwestie van die USB kabel aan een powerbank te hangen en die gewoon naast je op de bank te leggen. :+
Ik heb voor een paar euro een 2 meter lange USB-C kabel aangeschaft, waarmee ik m’n controller tijdens het gamen ongestoord kan opladen, zonder dat ik er anders voor moet zitten of de kabel in de weg loopt.
Een kabel loopt voor mij per definitie in de weg. Daarnaast lijkt het me niet bevordelijk voor de poort als er tijdens het gamen constant een kabel aan hangt.
Doe het al jaren op deze manier, kabel hangt er ook niet strak aan (in een hoek)
Nooit problemen mee gehad
Ik heb gewoon 2 controllers op een dock staan, gaat de ene leeg pak ik de ander, zo kan je wel door, maar ik vind het treurig dat het uberhaupt moet. 4 uur is in het weekend zo om
Ben het verder eens hoor met het feit dat de accuduur niet best is. De 1e controller die ik bij m’n PS5 kreeg (ongeveer 2 jaar geleden) kan ik daardoor al zowat afschrijven, zo snel loopt ie leeg. Sinds kort ook nog eens stickdrift, RIP
Dit is dan toch gewoon 1/3 korter? Van 4 naar minder dan 3 uur?
Wat doe jij er mee dan? Ik haal er makkelijk een 8 uur sessie Assassin's Creed mee uit, en dan klaagt ie nog niet eens dat de accu bijna leeg is.
Weet niet waar je dat vandaan haalt. Heb recentelijk GoW: Ragnarök gebinged en daar ging een enkele controller meer dan 6 uur mee. En dat is dan met alle toeters en bellen, incl. speaker.
dan is je controller niet goed hoor xD, ik kan met mijn ps5 controller de hele dag spelen. 10 uur is geen probleem, misschien gaat ie na 10 uur een keer zeggen dat je batterij leeg begint te raken maar dan kan ik nog een uur spelen
Tja we gaan terug in de tijd met een kabel gamen tog? Waarom zou je anders de accu kleiner maken in een meer vragende joystick
En daar betaal je dan €240 euro voor.

- een kleinere accu ??
- vervangbare thumbsticks (hier denk ik dat je het meeste voor betaald)
- verstelbare triggers
- 2 extra knoppen aan de onderkant

Had meer verwacht van Sony en op zijn minst een grotere accu. Microsoft heeft het ook voor elkaar gekregen.
Dat betaal je er helemaal niet voor als je ze niet koopt.

Het is een simpele afweging, voldoet een product aan mijn requirements en vind ik het het geld waard -> kopen

Voldoet een product niet of vind ik het te duur -> niet kopen.

Het is geen primaire levensbehoefte dus lekker laten liggen die spullen.
Tuurlijk, als je t laat liggen is er niks aan de hand. Vind de prijs alleen absurt voor wat je krijgt t.o.v een Elite Series 2. Ik denk dat dit best mee genomen mag worden in overweging. Bij MS vind ik het meer in balans.
Inderdaad. Ik koop liever 4 nieuwe normale DS'en dan één Edge. Dan heb je ook 4 keer nieuwe sticks, nieuwe accu en evt nieuwe kleur.
Wat je zegt, dat kan makkelijk uit. Het enigste wat ik zou missen zijn de aanpasbare triggers.
Dat betaal je er helemaal niet voor als je ze niet koopt.

Het is een simpele afweging, voldoet een product aan mijn requirements en vind ik het het geld waard -> kopen

Voldoet een product niet of vind ik het te duur -> niet kopen.

Het is geen primaire levensbehoefte dus lekker laten liggen die spullen.
Daar heb je een punt, maar als ik mijn eigen gevoel laat weerspreken tegenover Fomo, dan sla ik deze mooi over of Sony haalt bakzeil en bied het goedkoper aan wat destijds ook gebeurde met de PlayStation 3

[Reactie gewijzigd door Joel Miller op 27 januari 2023 12:04]

Of je gebruik gewoon een 3rd party controller tog, een gek voorbeeld je steam deck haha
Het zou fijn zijn als Tweakers ook het voltage vermeld of gewoon Wh aangeeft. Puur mAh zegt niet zoveel. Al ligt het voltage ditmaal wel dicht bij elkaar.

DualSense: 1560mAh * 3.65v = 5.7Wh
DualSense Edge: 1050mAh * 3.7v = 3.9Wh

De accu in de Edge controller is ~31.6 procent kleiner. Een beroerd kleine accu voor zo'n dure controller en de historie van de DS controller.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 januari 2023 09:08]

Volgens mij bedoel je "×" maar heb je "+" geschreven?
Scherp, ik heb het aangepast.
Leuk, maar dat klopt helaas niet echt.

De spanning die erop staat is maar een opdrukje en zegt redelijk weinig. Een Lithium accu geeft geen constante spanning af, maar deze zakt aanzienlijk als de accu leeg begint te raken. Een volle accu zit vaak rond de 4V, en een lege richting de 2.8-3V. Het verloop van de spanning zal ook wat verschillen afhankelijk van de techniek en fabrikant. Een enkele lithium-ion/poly/etc cel kan je het best vergelijken aan de hand van de mAh opdruk.
Voor diegenen die het filmpje niet kunnen/willen zien, heb een screen-dump gemaakt en daar is het verschil goed te zien.

[Reactie gewijzigd door Joel Miller op 27 januari 2023 09:24]

De batterijduur van de gewone Dual Sense controllers is al om te janken...

De Dual Sense Edge controller is echt de vraagprijs niet waard, het enige dat je krijgt is slechts twee back buttons (ipv. vier zoals het eigenlijk zou moeten zijn).

En het grappigste vind ik dat ze de verwisselbare thumbsticks als feature brengen terwijl het eigenlijk een halfbakken oplossing is voor het stick drift probleem... In plaats van dat ze voor een echte oplossing gekozen hebben door hall effect sensoren te gebruiken doen ze dit. Onbegrijpelijk.
Kwaliteit van dual sense valt me tegen , mijn eerste dual sense kreeg al een defect na 3 weken
Ik ben al geneigd om dit aan te gaan schaffen, maar dat is dan ook weer extra gewicht/balast in je handen. Puur om langer te kunnen gamen.

https://www.bol.com/nl/nl...28KwZlEAQYASABEgImKvD_BwE

Want helaas, is het niet zo dat je de accu er uit kan klikken en eventueel off the market een sterkere/grotere in kan doen.
Dat laatste kan wel met een beetje diy werk. Er zijn accus met meer capaciteit al zou ik die niet van AliExpress halen hoewel die beweren nog meer capaciteit te hebben, zou ik dat niet direct geloven, laat staan het brandgevaar ivm Ali troep.
Dat inderdaad, daar ga ik niet aan beginnen
Is dat een ding dat je je accu eruit ken klicken? Volgens mijn is dat nooit geweest bij sony , je heb altijd gereedschap nodig
Het schijnt dat deze nog niet goed werkt voor PC gaming. Hou daar rekening mee, als je hem daarvoor wilt kopen.

Sowieso vind ik dit soort prijzen wat te gortig voor een controller. :+
Tja dit zeiden ze ook voor dual sense , maar ds4windows zal het werkend maken en daarna steam, ik speel fijn op dual sense op pc, het enige nadeel is de audio kaart, het schakeld naar dual sense build in audio , en probleem is, het is 4.0 in somige games zoals dead by daylight is dit kut, de motoren zijn de achter speakers en de voor speakers is de hoofdtelefoon,

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 28 januari 2023 02:23]

Ik moet toegeven dat die teardown video wel laat zien dat de potentiele fix voor een stickdrift gemakkelijk te repareren is zonder dat je een soldeerbout in huis hoeft te hebben. Dat is iets waar MS dan weer iets van leren kan.

Ik heb hier een XBox Scorpion controller uit elkaar liggen in een poging de afgebroken stick te repareren, wat echt gigantisch gefaalt is want ik heb echt een super slechte soldeerbout van de Lidl :9 Maar goed, als Xbox dit plug-n-play systeem had voor iedere individuele sticks, was ik misschien wel meer geld kwijt voor een nieuwe stick, maar was het ook binnen een kwartiertje gefixed, ipv. onderhand al anderhalf jaar.

[Reactie gewijzigd door Lt.Kraken op 27 januari 2023 10:15]

Nog kleiner :| de accu van de DualSense is al vrij beperkt...
Sony wil gewoon hebben dat je minder gaat spelen
En de gewone controller is al leeg na enkele uren. Ik weet niet wat Nintendo heeft gedaan met hun Switch Pro controller, maar die lijkt echt enorm lang mee te gaan.
Je ken een n-switch pro controller niet verglijken met een dual sense, ze zijn totaal anders, waaronder pro controller draai niet op 5g bluetooth, en pro controller heb geen ingebouwde audio kaart, en dat is al heel wat stroom minder, en ze hebben geen adaptive triggers, en niet te vergeten de rgb

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 28 januari 2023 02:29]

Die pro controller mist idd heel wat gimmicks, daarentegen is die relatief goedkoop, zeer robuust, betrouwbaar en accuraat en gaat de accu belachelijk lang mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee