Sony: DualSense Edge-controller krijgt iets kortere accuduur dan origineel

De accuduur van de komende DualSense Edge is volgens Sony 'iets korter' dan die van de oorspronkelijke DualSense. De aanpasbare Edge-controller voor de PlayStation 5 komt op 26 januari uit voor een adviesprijs van 240 euro.

De komende variant van de PlayStation 5-DualSense heeft een hoop nieuwe functies, maar hanteert exact dezelfde formfactor als het origineel, waardoor de controller iets minder lang meegaat op een volle accu. Sony zegt tegenover The Verge: "We willen een balans vinden tussen de accuduur in draadloze modus en het leveren van geavanceerde, high-performance-functies." Het bedrijf laat niet weten hoeveel korter de accuduur is. Er zijn ook geen officiële cijfers bekend over de accuduur van de reguliere DualSense, al stellen verschillende bronnen dat de controller het zo'n twaalf uur kan volhouden.

Sony benadrukt overigens dat gebruikers de meegeleverde USB-C-kabel van 2,8 meter kunnen gebruiken om de DualSense Edge tijdens gebruik op te laden, al is de controller dan vanzelfsprekend niet meer draadloos. Deze kabel heeft een slotsysteem waarmee de aansluiting gezekerd kan worden.

Naar eigen zeggen werd de DualSense Edge ontwikkeld in samenwerking met professionele gamers. Sinds 2018 zou Sony meer dan 100 sessies hebben gehouden met deze gamers om te achterhalen wat de grootste tekortkomingen van de huidige DualSense zijn. Tweakers publiceerde dinsdag een preview van de komende controller.

Door Yannick Spinner

Redacteur

21-12-2022 • 10:40

141 Linkedin

Reacties (141)

141
138
63
1
0
62
Wijzig sortering
Ik begrijp het klagen niet zo over de batterijduur van deze controller. De batterijduur van de dualsense ligt op 12 tot 15 uur, deze ligt dus iets lager. Wanneer heb je sessies die langer dan dit duren? Na je sessie leg je hem toch gewoon aan de lader?
Gaat er om dat deze controller zo n beetje bijna factor 5 duurder is dan de normale en ook nog eens minder accuduur heeft.

Weet niet hoe het bij jullie is maar mijn DS 5 controllers houden het geen 12 uur uit.
Ja en dan stop je er een grotere accu in en dan klagen mensen weer dat hij te zwaar is, dan haal je weer opties eruit om het lichter te maken en dan kan hij weer te weinig. Sommige dingen zullen voor sommige mensen nooit goed zijn. Dit is tenslotte ook een duur product dat zich richt op een specifieke groep. En die bepalen zelf wel of ze het het waard vinden.
Laten we ook eerlijk zijn dat de controller best wel wat features kan missen. Adaptieve triggers, microfoon, speaker, touchpad en motion controls zijn allemaal dingen die ik wel kan missen.
Al die features zijn gewoon uit te zetten in de settings van je ps5. Zorgt er ook voor dat het geen batterij meer gebruikt. Jij blij en de rest ook blij...
Dat klopt niet helemaal. Het touchpad kan niet uit. Daarnaast betaal je dan nog steeds voor de onderdelen die er naar mijn mening niet op hoeven te zitten.
Als je niet op het touchpad klikt gebruikt hij ook geen energie. Maar ik denk dat je 1 van de enige bent die al die features niet wilt hebben.
Maarrrrr.. dan heb je veel van de features van een Edge niet nodig en dan ben je misschien wel niet de doelgroep voor deze lijn controllers.
Ja en dan stop je er een grotere accu in en dan klagen mensen weer dat hij te zwaar is

Ik kan me niet herinneren dat ik mensen over het gewicht van de Elite controller heb horen klagen. Ik vind de DS5 zelf juist een goede stap voorwaarts omdat je eindelijk het idee hebt dat je iets in je handen hebt tijdens het gamen. Een grotere accu kan makkelijk als ze de touchpad weglaten. Mist niemand.
Een grotere accu kan makkelijk als ze de touchpad weglaten. Mist niemand.
Ja, ik vraag me af of pro-gamers waarmee hij ontwikkeld is, dat touchpad überhaupt gebruiken. Dat zou na die 100 sessies toch wel uit moeten blijken. Of hebben ze dat niet getest? :o Aan de andere kant, dat je beste controller minder functies heeft, kan ook niet.
Ik haal hooguit 10 uur en heb die Dual Sense meuk uitstaan. Mijn XBox controller met Eneloop batterijen haalt makkelijk 20 uur.
Wat is het probleem hier met AA formaat batterijen? Als het gaat om het constant kopen, vervangen van batterijen welke kort meegaan, met vrijwel geen informatie over de interne capaciteit, zoals met alkaline batterij, Parasonic Eneloops of IKEA LADDA zijn Ni-MH batterijen, wat betekent dat men ze kan opladen en hergebruiken. De capaciteit staat vaak ook erbij, samen met hoe vaak je het kan herladen (natuurlijk elke keer dat je dat doet, neem je een klein beetje van de maximum capaciteit weg, maar dat is ook met lithium).

Dit betekent dus dat als je bijvoorbeeld een set van 4 batterijen hebt, zodra 2 batterijen leeg zijn, je meteen 2 volle in je controller gooit en de andere 2 meteen of straks op de oplader zet voor mogelijk 6-12 uur, en wanneer de andere 2 opgeladen zijn, ze op elk moment voor je klaar staan, je kan dus bijna vrijwel constant draadloos blijven doorspelen.

Meeste controllers welke zulke batterijen gebruiken kunnen vaak wat langer aan blijven dan controllers met meegeleverde interne lithium accu, soms zelfs dubbel zoveel uren of meerdere dagen. Maar dat kan ook meedens zijn omdat het apparaat al weinig stroom gebruikt, tegenover een andere controller welk meer verbruikt, mogelijk door specifieke extra functionaliteit, maar het kan ook gewoon omdat de 2x Ni-MH batterijen samen meer capaciteit hebben dan de lithium accu welk met de meeste controllers wordt meegeleverd.

Ook voordeel, in vergelijking, als je erg lang met een alkaline batterij doet of ze ver beneden of een veilige voltage gaan, kunnen ze lek gaan en een bruine giftige en bijtende rommel achterlaten op je apparatuur welk ook mogelijk hardware problemen kan geven en vervelend schoonmaak beurt geeft, als je de batterijen vergeet en ze zelf ontladen. Bij Ni-MH gebeurd dat niet als je ze even vergeet.

Er zijn ook lithium AA batterijen, deze zouden een stuk meer meer oplaad cyclussen aankunnen en dus langer goed blijven na vele keer herladen, en ze laden ook sneller laden dan Ni-MH, maar heb niet veel ervaring met die soorten batterijen in AA formaat, alleen in 18650 fornaat en in die platte zak achtige formaten als accu in apparaten...

Ik zie juist veel voordelen hier met AA batterijen, oftewel, makkelijk vervangbare en herbruikbare batterijen, zolang je maar niet de wegwerp troep gebruikt...

Nouja, voordeel wel van alkaline batterijen, is dat ze een stuk goedkoper zijn dan Ni-Mh batterijen van Parasonic of IKEA of die lithium batterij in AA formaat (behalve als je mogelijk Duracell of ander overpriced merk koopt ofzo koopt), dus er kan makkelijk paar in een apparaat plaatsen wat zeer weinig stroom gebruikt en niet veel in gebruik is, zoals afstandsbedieningen of die klok op de muur, en dan na een jaar vervangen, omdat als je er te lang mee doet, vooral als de voltage erg laag geworden is, misschien medens door zelf ontlading over tijd, je kans hebt dat het op gegeven moment kan lekken en rommel achterlaat, maar zorg wel dat je ze na gebruik in een zakje in zo een recyclebak in de supermarkt stopt, in plaats van in de prullenbak...
Ook aan te raden om spul wat men archiveert in de schuur, daarom zonder batterijen te bewaren, vanwege de kans voor lekkage.

Je fietslamp als je die vaak gebruikt (vooral in de winter als het sneller donker wordt en/of je eentje gebruikt wat een hoge luminantie heeft), of zo een ledstrip met bewegingsdetectie in de kast, zou ik wel misschien nog een Ni-MH of lithium AA batterij overwegen, zulke apparaten gebruiken immers wat meer stroom.

Ik herinner nog mijn oude Wii remote, oef wat een troep die batterij, maar heb de controller ontmantelt en helemaal schoon gekregen...

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 21 december 2022 17:40]

Helemaal eens betreft deze batterijen. Maar ik zie iedereen zich druk maken over de accu duur en blablabla.

Maar wtf, deze controller is de prijs van een complete console met controller. Dit zijn gewoon zieke prijzen voor een stuk tech dat waarschijnlijk voor onder de 20 euro gemaakt word, me bek viel open toen ik de prijs las 8)7
Die Panasonic eneloop batterijen overleven je beide controllers. Je ps5 en je komende ps6.

Scheelt een hoop e waste

Apparaten zonder vervangbare accu moeten gewoon verboden worden.
Hahaha sure sure. 500 laad cycli voor de pro variant is echt veel beter 😆

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 december 2022 10:16]

Eneloops hebben meer dan 2000 laadcycli
Recent God of War gebinged. Daar hield hij het gemiddeld 6 uur uit. Daar worden ook wel alle toeters en bellen gebruikt, inclusief speaker.
Idem, Vaak na een paar uur zie ik nog maar 1 streepje in het batterij icoontje... Het valt mij juist erg op dat de controller heel snel leeg is.
Ben heel benieuwd hoe jij die 12 tot 15 uur haalt?
Ik heb twee nieuwe controllers die na 4 tot 6 uur gamen echt wel leeg zijn...

Als ik beetje rondkijkt lijkt dat aardig het gemiddelde te zijn, zouden er misschien verschillende accu's gebruikt zijn?
Een aantal punten waar je de batterij enorm kan verlengen:

- Licht op de controller dimmen (Staat standaard op helder)
- Intensiteit haptic feedback aanpassen (staat standaard op "krachtig")
- Dualsense speaker zachter zetten

Daarnaast geeft de controller veel te snel dat hij leeg is, op dat moment kan je nog makkelijk een paar uur verder gamen.

Het verschilt het ook per game, sommige games gebruiken enorm de features van de dualsense en dan gaat hij sneller leeg.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 21 december 2022 11:32]

Aha, dus we kopen een PS5 controller met allemaal speciale functies, maar we kunnen ze beter niet teveel gebruiken vanwege de brakke accu. :+

Zie je hier nou echt de ironie niet van in? Het is volgens mij gewoon belachelijk dat er maar een 1560mAh accu in de controller zit, dat lijkt op pure bezuiniging. Een enkel AAA batterijtje levert tegenwoordig gewoon 2500+mAh.

Een vervangende batterij van Paxo weegt een paar gram meer, onmerkbaar dus in de praktijk en levert 3500mAh.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 21 december 2022 11:58]

Het is volgens mij gewoon belachelijk dat er maar een 1560mAh accu in de controller zit, dat lijkt op pure bezuiniging. Een enkel AAA batterijtje levert tegenwoordig gewoon 2500+mAh.
Niet helemaal correct. Ja een AA batterij levert vaak meer mAh maar wel met een flink lager voltage (doorgaans 1.2v á 1.5v). De accu in de DS5 levert 1560mAh maar wel met 4.2v.

DS5: 4.2v + 1560 mAh = 6.5Wh
Oplaadbare AA*: 1.2v + 2000 mAh = 2.4Wh * 2 batterijen = 4.8Wh
Officiële Xbox accu: 3v + 1400 mAh = 4.2Wh

offtopic:
Veel oplaadbare batterijen hebben minder vermogen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 december 2022 12:28]

En toch houden batterijen het veel langer vol, dan de DS5 accu. Na 6 uur is het kreng gewoon leeg, met alle features uit of gedimd.

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 21 december 2022 17:33]

Simpelweg hoger verbruik van de DS5.
volgens mij gewoon belachelijk dat er maar een 1560mAh accu in de controller zit, dat lijkt op pure bezuiniging. Een enkel AAA batterijtje levert tegenwoordig gewoon 2500+mAh
Noem eens 1 controller, of überhaupt een apparaat met een ingebouwde NiMH of NiCD batterij.
Er is een reden waarom men Li-ion batterijen gebruikt, en dat heeft niets met bezuinigingen te maken.
Wat je zecht klopt niet helemaal.
Ja de batterijduur van de PS5 controller is niet geweldig, maar een veel hoger vermogen zonder dat de batterij veel groter wordt is onwaarschijnlijk.
Je hebt vaak 3th party batterijen die niet helemaal eerlijk zijn over hoeveel capaciteit ze hebben
Verder is een AAA batterij max ongeveer 1000mah, misschien met een beetje geluk 1100mah maar daar houd het op.
En zoals eerder aangegeven verteld mah alleen niet zo veel. Het voltage is ook belangrijk hierbij.
De capactiteit is het best uit te drukken in wh (amperage * voltage)

een enkele AAA batterij van 1000mah @1.2v is (1.2wh)
Dualsense 1560mah @3.65v is (5.7wh)
Switch Pro 1300mah @3.7v is (4.8wh)
xbox sx/ss met 2 AA batterijen van 2500mah (2500mah is tegenwordig goed verkrijgbaar voor oplaadbare batterijen) @1.2v is (6wh)

Dus de batterijcapaciteit lijkt me niet echt het probleem hier. Het is vooral dat het verbruik hoger ligt.
Als er allemaal features op een controller zitten die je niet gebruikt dan kan je die toch gewoon uitzetten? Niet iedereen gebruikt alle features, het is gewoon een tip om energie te besparen. Zoals het licht wat op de controller zit, voor mijn nutteloos dus ik zet die het liefst uit.

Daarnaast is het ook een overweging geweest om een kleinere accu er in te stoppen, een zwaardere accu is ook qua gewicht zwaarder. Dus dan wordt de controller weer zwaarder, de dualsense is al niet heel licht.

Maar ik weet dat jij alles van Sony het liefst afkraakt en alles negatief ziet. Prima, maar kom niet elke keer weer met alle zelfde negatieven dingen onder elk nieuwsbericht...

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 21 december 2022 12:01]

Light dimmed heb ik gedaan en speaker ook, maar haptic wil ik wel graag houden.
Dus dat zal wel een groot verbruiker zijn.
Dit dus. Ik heb een controller nog nooit in één sessie leeg gegamed. Vind ik persoonlijk ook wel echt insane als je dat wel lukt. Daarna ruim ik ze op in het oplaadstation, altijd volle controllers en netjes opgeruimd.
Met Sony controllers is dat niet zo'n probleem hoor. De DS3 gaat minstens 20 uur mee, met de DS4 en DS5 haal ik hoogstens de 10 uur. En aangezien ik op een vrije dag makkelijk 12 uur game tijd haal kan ik niet met 1 controller toe. Een controller aan een daar hoef ik niet, dan had ik mijn Atari 2600 wel gehouden.
Pak je de andere controller en laad je de ander weer op, problem solved.
Pak je de andere controller en laad je de ander weer op, problem solved.
Ja joh, koop je toch gewoon 2 van die “edge” controllers, of 3 als dat niet genoeg is, “Problem solved”.
Ik zou 2 consoles halen met 4 controllers. Beter nog, 2 huizen met dubbele volledige huisraad.

Niemand heeft het hier over 2 edge controllers he. Veel mensen hebben meer dan 1 controller liggen, daar doelde ik op.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 21 december 2022 14:22]

Niemand heeft het hier over 2 edge controllers he. Veel mensen hebben meer dan 1 controller liggen, daar doelde ik op.
Ja dan moet je toch een stapje terug doen als je aan de functies van je edge controller gewend bent, dat is gewoon niet fijn. Accu had best wat beter gemogen voor de hoge prijs die ze er voor gaan vragen.
Wat dat betreft heb je een punt inderdaad als je zowel een Edge als DS hebt.
Ja koop je nog even een controller er bij? Verdien je in deze tijd wat meer kan je je verwarming ook gewoon op 21/22 graden zetten en is isolatie niet nodig problem solved toch?

Of ze doen met zoals Xbox de optie geven tot losse batterijen of een accu(die je dan met een charging dock levert).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 21 december 2022 13:40]

Doe maar rustig hoor meneertje. Het gros van de mensen hebben meerdere controllers om ook samen te kunnen spelen.
Is dat zo? Die tijd is wel geweest denk ik, zeker bij PlayStation en Xbox. Samen spelen gebeurd nu voornamelijk online op die consoles en bij vele games ontbreekt de splitscreen multiplayer optie dan ook.
Los van dat op dit moment batterijen kunnen zorgen voor meerdere uren achter elkaar plezier in je hand, vind ik dat batterijen wel een beetje ouderwets zijn om te gebruiken tegenwoordig in velen producten.

En ja er zijn nog genoeg games die je met ze'n 2en kan spelen en zelfs zonder splitscreen.

[Reactie gewijzigd door Bodriem op 21 december 2022 14:57]

Pak je de andere controller en laad je de ander weer op, problem solved.
Er zijn nog wel een goedkopere oplossingen voor al die casual 12 hour straight dagen.

Kabel heb je al. Pak een powerbank van 10,- of 20,- afhankeljk van hoe vaak je die wil opladen.
Of nog goedkoper. Langere USB C -> wandcontact. Done.

Beiden gebruikt, werkt perfect. Echter, sinds ik die charging dock heb is mijn controller sowieoso nooit meer leeg.
Als mijn controller leeg is pak ik gewoon een powerbank die ik anders gebruik om mijn laptops op te laden. Powerbank op de bank en dan is die nog redelijk draadloos.

Soms vergeet ik wel eens te laden. Dit is een prima oplossing als je geen dure controllers extra wilt kopen.

Ik vind dat we vanaf de DS4 naar DS5 er wel een beetje op achteruit zijn gegaan mbt batterij, er kan best een dikkere batterij in de DS4/5 in de Edge durf ik het niet te zeggen want die heb ik nog niet van binnen mogen bekijken.

Bij de DS5E zit overigens wel een charge-in-case functie en nog wat andere leuk features die je default niet hebt dus mja, prijzig inderdaad maar een gemiddelde pro controller kost al snel 200 euro en dan heb je nog niets met shipping gedaan.
In die 12 uur heb je of genoeg pauze tijd om de controller even wat bij te laden, of je bent ongezond bezig.
Zelfde discussie als met elektrische auto's die altijd meer en meer range moeten hebben, terwijl niemand dat ooit gebruikt, mits ze consequent opladen.

Maar mensen zijn niet consequent en dat is het issue. Ik heb dan ook liever een vervangbaar accupakketje of batterijen die ik los op kan laden. Iedere keer dat ik vergeet een controller op te laden, kan ik als nog de boel herladen met verse stroom. Moet ik natuurlijk wel weer consequent zijn met de backup batterijen of accu's, maarja, wat ga je anders doen hè.
Maar mensen zijn niet consequent en dat is het issue. Ik heb dan ook liever een vervangbaar accupakketje of batterijen die ik los op kan laden. Iedere keer dat ik vergeet een controller op te laden, kan ik als nog de boel herladen met verse stroom.
Wanneer je hem vergeet op te laden dan kan je de controller gewoon verbinden met een telefoon lader, stopcontact in de buurt en je kan gewoon verder gamen. Iedereen heeft wel een stopcontact in de buurt van de bank.
Dat heb ik ook, maar ik gebruik de apparaten niet meer wanneer ik ze in de lader heb. Teveel slechte ervaring met kabels die kapot gaan en poorten die uitlubberen. Er is bijzonder weinig druk op de kabel nodig om dat voor elkaar te krijgen. Het gewicht van de kabel zelf is soms al genoeg. (Niet wanneer je het soms doet, maar wel met regelmaat). Ik raad het mensen af wanneer ze nog jaren met hun spullen willen doen.
Dat valt gelukkig reuze mee met de USB-C connectors. De USB Mini en Micro connectoren hadden daar inderdaad heel veel last van op de controllers van de vorige generaties.
Met usb-c durf ik het nog niet te zeggen. Ik had het afgeleerd voordat ik usb-c apparaten in huis had.
Iedereen heeft wel een stopcontact in de buurt van de bank.
Ik eigenlijk, zeker niet eentje waar ik makkelijk bij kan. En zeker niet bij de relaxfauteuil waar ik in zit als ik ga gamen. Ook moet ik dan een kabel van 2m+ hebben, die je doorgaans niet bij een telefoonlader hebt. Persoonlijk ben ik dan ook best blij met de Xbox Controller die gewoon vervangbare batterijen heeft en lang mee gaat met een setje.
Iedereen heeft wel een stopcontact in de buurt van de bank.
Jij bent er wel één van aannames doen hè?

Ik ken er genoeg die dat echt niet hebben. Ik namelijk ook niet. Veel te veel ruimte om de bank heen, moet ik een redelijk lang verlengsnoer over de grond leggen en dat is ook verre van praktisch, denk aan kleine kinderen, huisdieren, etc. en dat is 't mij niet waard. Pak ik liever een setje extra batterijen.
12 tot 15?

Ik haal nog niet eens de helft daar van. In PS4 modus doet die het iets beter, maar met PS5 spellen haal ik zo'n 6-8 uur.

PS5 is 6 maanden oud, tweede controller is een paar weken oud, dus daar kan het niet aan liggen...
Daar ligt het ook niet aan, het ligt aan de game.
Sommige zuigen die DS helemaal vacuum met continu gebruik van trigger en rumble.
Meen dat ik keert Dirt 5 testen en toen ging het wel echt rap met de accu.

Maar goed, die game speel ik geen 6 uur straight en eigenlijk ook geen 2 uur :P
12 tot 15 uur is net genoeg voor een Kojima cutscenes /jk :+
Ik begrijp het klagen niet zo over de batterijduur van deze controller. De batterijduur van de dualsense ligt op 12 tot 15 uur, deze ligt dus iets lager. Wanneer heb je sessies die langer dan dit duren? Na je sessie leg je hem toch gewoon aan de lader?
Nou ik heb er persoonlijk geen problemen mee dat de DualSense niet lang mee gaat maar 12 tot 15 uur heb ik nog nooit gehaald, ook niet toen de controller net nieuw was.

Continu aan de lader heb ik daarom nu maar is voor die kleine accuutjes natuurlijk nooit echt best natuurlijk, en als de accu van je toch al behoorlijk dure “pro” controller dan al minder meegaat en logischerwijs ook nog degradeert is dat naar mijn mening best wel een opmerking/klacht waard.
Na je sessie leg je hem toch gewoon aan de lader?
Nee hoor.

Juist het voordeel van USB(-C) is dat je één uniforme lader hebt voor al (lees de meeste) van jouw apparaten. Om dan weer apparaat specifieke opladers te kopen of tig apparaten constant tegelijkertijd aan een USB lader hebt hangen is een ongemak in mijn ogen. Plus voor de levensduur van de accu, helemaal als de capaciteit al aan de kleine kant is, wil ik mijn apparaten niet 24/7 aan een oplader hebben hangen.

Mijn DS5 gaat overigens nog prima mee ;)
Plus voor de levensduur van de accu, helemaal als de capaciteit al aan de kleine kant is, wil ik mijn apparaten niet constant aan een oplader hebben hangen.
Meeste laders stoppen gewoon met laden als die vol is.

De dualsense charge station is ideaal voor het laden van je controller. Ben je klaar met gamen zet je hem er op en je controller is altijd vol:

https://www.nedgame.nl/pl...rging-station/8846974330/
Iedere oplader stopt wanneer de accu vol is anders blaast de accu op ;)

Juist het constant volhouden van een lithium accu is slecht voor de levensduur. Dat is nou eenmaal hoe lithium werkt. Daarom zie je bijvoorbeeld fabrikanten zaken toepassen als buffers (auto-industrie) of instelbare software limieten (Samsung max 85%, Apple pas laatste 10~20% wanneer de gebruiker wakker wordt).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 december 2022 11:45]

Ik zou zelfs durven te zeggen, dat wanneer de controller de helft lichter zou worden, ik best met de helft van de accuduur (7,5u) zou willen leven.
Nou is het in de praktijk helaas niet zo dat;
  • de accuduur opgegeven van de fabrikant betrouwbaar kan worden gehaald in de meeste omstandigheden
  • de accu niet 100% van het gewicht van de controller bepaald.
Maar ik vermoed de grootste reden voor uberhaubt een batterijduur van 10u (en niet meer) is het gewicht van de controller. Dit is een van de belangrijkste aspecten van het ding, waar je iedere sessie wat van merkt. Minder accucapaciteit merk je enkel bij (hele) lange sessies of wanneer je vergeten bent op te laden.

Dit was voor mij bijvoorbeeld een goede reden om lichte alkaline batterijen in mijn X360 controller te stoppen ipv een accu of oplaadbare batterijen.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 21 december 2022 12:12]

Ik dus niet. Ik speel ook max een paar uur, dus gaat die iedere paar keer aan de lader.
uhm liever niet zou liever hebben dat die krengen een maand mee ging hoor ;)
Ik heb alle consoles en ik begrijp niet waarom Sony nog steeds met vaste accu's werkt. De elite controller van Microsoft en de gewone controllers hebben de optie om een eigen accu erin te doen. Dit is naar mijn idee ten alle tijden beter.

Ik kan met een controller van Nintendo en Xbox meer dan 3 a 5 dagen gamen (2 uurtjes of meer per avond) en die van Sony is altijd zo leeg, na 1 avond of 2 avonden moet ie alweer aan de lader.
Ik kan met een controller van Nintendo en Xbox meer dan 3 a 5 dagen gamen (2 uurtjes of meer per avond) en die van Sony is altijd zo leeg, na 1 avond of 2 avonden moet ie alweer aan de lader.
Het verschil is dat Sony andere features heeft dan de xbox en Nintendo controllers. Een verwisselbare accu gaat dit niet in 1 keer oplossen. Haptic feedback en adaptieve triggers, speaker in de controller en het licht op de controller kost nu eenmaal veel meer energie. Als je al die features uit zet zal je zien dat je veel langer met de controller kan doen.
Ja het licht had ik al uitgezet maar de haptic feedback zit ook in de elite van X-Box. Nintendo gebruikte die volgens mij als eerste.
Die haptic feedback is niet te vergelijken:
So in summary: yes, the Xbox Series X controller does have haptic feedback, but it is not as advanced as what you experience when using the DualSense controller on the PS5.
Zit er zoveel verschil in? Die van de Nintendo vind ik al geavanceerd toen der tijd. Daar voel je zeg maar ijsblokjes in een glas glijden :)
En de accuduur van de originele was al niet zo gigantisch.. Ik ben nu zelf niet de grootste fan van alle nieuwe gimmicks die erop zitten, al is het bij sommige games wel echt leuk om te hebben - maar persoonlijk heb ik liever een langere accuduur. De XBOX controllers lijken mij een pak langer mee te gaan (maar is standaard dan weer met AA batterijen die je moet gaan vervangen, ook niet de grootste fan van), de Switch Pro Controller is momenteel nog altijd mijn favoriet op dit vlak omdat die zooooo lang meegaat na een laadbeurt.
Ik vind verwisselbare batterijen een groot voordeel! Ik heb 20 oplaadbare AAs waarvan ik er altijd een aantal opgeladen heb.

Nooit met draad of powerbank gamen, geen degradatie van een interne accu en de AA batterijen zijn uiteindelijk ook voor andere dingen te gebruiken.
Dit dus. Helemaal mee eens, ik snap nooit waarom mensen hierover klagen omdat het zoveel voordelen heeft.
Enige is dat de batterijen vaak niet in één keer goed contact maken, maar dat is een design issue en misschien ook wel aan het feit dat mijn controllers al 15+ jaar oud zijn.
ik snap nooit waarom mensen hierover klagen
Misschien omdat een oplader en 20 oplaadbare batterijen ook weer geld kost en net zo duur is als een nieuwe controller? Als deze bij de console geleverd werd was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest.
Dan koop je er toch maar 4? Beetje problemen zoeken dit hoor.
Net zoals problemen zoeken dat een accu die het minstens 10 uur volhoudt niet genoeg is? Na elke gaming sessie kan je hem gewoon aan de lader leggen.
Ja en ik verwissel hem pas na 4 van die sessies. En in de tussentijd staat hij mooi in een houder van cable guy😁. Na zowel een ps4 als een Xbox One en xsx hoef ik echt niet weer terug naar een ps controller.
Ik heb er 20 voor heel mijn huishouden. Weegschalen, afstandsbedieningen, lichtjes, controllers, etc maken allemaal gebruik van dezelfde batterijen.
Je moet dan het ding open doen om de batterijen te wisselen en dat soort klepjes verslijten vaak ook wat te snel.
Ideaal zijn apparaten die werken op AA batterijen maar de batterijlader daarvoor ingebouwd hebben, dan heb je het beste van beide werelden. Mijn muis doet het bijvoorbeeld zo (g700s), en ondanks dat de batterij het echt niet lang uithoudt (een dag ofzo in eco modus, aanzienlijk minder in gaming modus) , wissel ik ze eigenlijk pas wanneer ze versleten is.
Muah, mn originele Xbox 360 controller die bij mn launch day 360 zat is hier (nu voor PC) nog in vrijwel dagelijks gebruik. Dat soort klepje dat Microsoft dr op heeft zitten is echt heel duurzaam, en ziet er eigenlijk nog als nieuw uit (en dat terwijl ik hem soms ook gebruik om de batterij er even uit te halen om de controller uit te zetten als ik over wil naar mn steam controller).
Die steam controller gebruikt ook AA's maar krijgt heel weinig gebruik omdat het vervangen van die batterijen een absolute ramp is. Ze hebben een soorg geniaal "eject" systeem voor die dingen gemaakt, maar aan 1 kant zit de batterij altijd muurvast en wil er gewoon met geen mogelijkheid uit.
Mijn oude "my first sony" walkman uit eind jaren 80, begin jaren 90 doet het ook gewoon nog altijd met 2 AA's, en zeker met mij als kind heeft dat ding het ook niet makkelijk gehad. Mijn airco van 2-3 jaar oud heeft een afstandsbediening met 2X AAA batterijen, en dat klepje is helemaal aan gort omdat hij bijna niet open te krijgen is, en je hem echt met een schroevendraaier open met duwen.
Het staat of valt echt met het ontwerp.
Het mooiste zou zijn als microsoft gewoon ook nog even een simpel AA laadcircuitje in zou bouwen dat via USB opladen mogelijk maakt. Maar dan zullen er wel een hoop klachten komen van mensen met alkaline batterijen (waarvan ik echt niet snap dat mensen daar zo aan vast houden tegenwoordig) die daar niet zo goed op reageren
20 kwalitatieve oplaadbare batterijen kosten ook wel aardig wat geld. Voor dat geld heb je gewoon een 2e controller. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik sinds de PS3 tijdperk nooit problemen heb gehad met de interne accu's, net zo goed dat ik nooit problemen heb gehad met mijn iPhone die geen "hot-swapabble" accu heeft.

Als ik echt zoveel uren achter elkaar zou spelen dat ik hem zou leeg trekken (wat ik niet doe), dan pak ik gewoon de 2e controller van de lader en gaan.
Ook weer zo'n kulargument, een oplaadbare batterij gebruik je voor veel meer dingen dan alléén je controller en 20 is meer toeval dan dat je ze daadwerkelijk nodig hebt. 4 is al genoeg. Die haal je voor iets meer dan 6 euro bij de Ikea bijvoorbeeld.
Batterijen in het algemeen vind ik al een beetje onzin tegenwoordig. 2 controllers is meer dan zat om een hele generatie door te gaan zonder issues. Die batterijen hebben net zo goed nadelen en kunnen ook intern in je behuizing lekken en beschadigen ook veel meer.

Net zo dat ik blij ben dat Apple nooit in die losse accu onzin is meegegaan en expanden van je geheugen met kaartjes die alleen maar vaak zorgen voor errors or verlies van data.
Die batterijen hebben net zo goed nadelen en kunnen ook intern in je behuizing lekken en beschadigen ook veel meer.
Dat gaat ook op voor een accu. Een accu is niets anders dan een batterij met een ander vormpje tegenwoordig.

Ik ga er niet vanuit dat iemand dom genoeg is om alkalinebatterijen in controllers te stoppen, zoveel stupiditeit kan niet hè.
Net zo dat ik blij ben dat Apple nooit in die losse accu onzin is meegegaan en expanden van je geheugen met kaartjes die alleen maar vaak zorgen voor errors or verlies van data.
SDkaartjes doen mij ook niet zoveel, maar Apple heeft juist heel veel batterij/accuproblemen gehad, dus dat lijkt mij een bijzonder slecht voorbeeld. Het drama bij Apple is juist een bijzonder goed argument voor vervangbare accu's geweest voor o.a. de EU.
Ik gebruik zelf low self discharge batterijen van pkcell (de groene van 2200 mAh). Daarvoor betaal je nu een euro of 30 incl verzenden in hun eigen aliexpress shop voor 16 stuks incl plastic doosjes om ze in te bewaren.
Die van mij zijn nu een jaar of 8 oud en worden nog altijd intensief gebruikt. Ze zijn niet mn eerste keuze voor high current apparaten maar voor controllers, klokken, afstandsbedieningen, GBA, GP2X, Gameboy, game-gear, lynx, fietsverlichting etc zijn ze ideaal. Als je oplaadbare AA's of AAA's koopt voor afstandsbedieningen en controllers enzo, zorg wel dat het low self discharge (LSD) batterijen zijn, anders krijg je idd die jaren 90 ellende dat al je "opgeladen batterijen" ook allemaal leeg zijn als je vervanging zoekt.
Ik heb gewoon 2 controllers waarvan er altijd 1 in een laaddock zit. Geen gedoe met batterijen wisselen.
Daarnaast gaan xbox controllers veeeel langer mee op kwalitatief goede oplaadbare batterijen. Bizar hoe lang je ermee kan doen. Maar er zit wel wat minder tech in natuurlijk dan die van Sony.
Toch, die AA batterijen, gewoon oplaadbare pakken en de controller gaat voldoende lang mee en je kunt altijd nog reloaden snel, met zo min mogelijk downtime. Ik snap wel dat ze eraan vasthouden. Zouden er meer moeten doen.
Precies, die batterijen zijn eindeloos vervangbaar, interne accu's gaan toch op.
Het gegeven dat de optie aan de gebruiker wordt gelaten bij de Xbox controller kan ik wel waarderen. Wil je (oplaadbare) batterijen? Een officiele play and charge kit? Hem toch aan een kabel zonder batterijen er in? Dat optionele zorgt er voor dat het gebruiksgemak goed blijft in plaats van dat je met een specifiek schroevendraaiersetje een of andere third party batterij van aliexpres in moet bouwen ter vervanging.

Ik heb +/- 8,5 jaar met een play and charge kit gedaan vanaf de (duitse launch) Xbox One tot aan de launch van de Series S|X. Deze heeft eigenlijk de gehele levensduur op een lading rond de 30 uur in game tijd voorzien. Dat is een eenmalige uitgave van 20 piek geweest en prima af te schrijven over het aantal uren dat het me gedient heeft.

Nu met de Xbox elite controller v2 zit er standaard een goede accu in welke ook tot 40 uur mee gaat.
Iets wat je ook wel mag verwachten bij een premium product met een premium prijskaartje mijn inziens.
Jammer om te zien dat de bij deze DualSense Edge er zelfs geen verbetering is t.o.v. de standaard controllers.

De Switch Pro Controllers ben ik zelf wat op afgeknapt i.v.m. de d-pad issues in het begin, deze zijn dan wel grotendeels verholpen na de launch van Xenoblade 2 editie. Verder wel een fijne controller en een enorme verbetering t.o.v. de Wii U Pro controller met de exotische stick layout.
Mijn play & charge kit is inmiddels wel op. Ik denk zo'n 4 jaar oud? Maarja, nieuwe kost €23 en de oude gaat lekker naar de player 2 controller.
De Elite 2 met geïntegreerde batterij gaat dik 40 uur mee, ik heb wel eens meerdere games geheel uitgespeeld zonder ook maar een keer te hoeven laden.
De Switch Pro Controller is ook veruit mijn favoriete controller; ligt fijn in de hand en de accuduur is fenomenaal; zo goed dat ik verbaasd ben als hij leeg is :P

Enige jammere is dat de triggers (L2/R2) geen analoge input (range) zijn, maar digitaal (aan/uit). Voor racing games of shooters is dat wel een gemis. Ik hoop stiekem nog steeds op een Pro+ controller, met analoge triggers (ook al gebruiken Switch games dat niet, gewoon voor PC gebruikers) en vervangbare sticks. Zal voorlopig een droom blijven.
Voor de xbox controllers gebruik ik eneloop AA accu's, die kun je maanden opgeladen laten liggen zonder dat ze veel van hun lading verliezen, dus altijd een stel opgeladen AA accu's klaar liggen ter vervanging!
Ik heb accu packs voor xbox controllers die redelijk lang mee gaan. die zijn geloof ik 1400mah. Sinds kort ikea oplaadbare batterijen erin gestopt met 2450mah, heerlijk! Natuurlijk heb je oplaad stations voor controllers maar ik ben er niet zo fan van, weer een stuk plastic bij de tv/console, die altijd op het stroomnet zit etc..
En de accuduur van de originele controller was al niet geweldig... Hoeveel kost deze controller ook al weer? 240 euro?

Uit persoonlijke ervaring merk ik dat de DualSense maar een 3-4 uur meegaat bij intensief gamen. Het is redelijk zinloos een controller uit te brengen voor 240 euro die na 2 uur al leeg is wanneer je 'm gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Haal de accu er dan gewoon uit en maak er een puur bedrade controller van.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 21 december 2022 10:50]

Uit persoonlijke ervaring merk ik dat de DualSense maar een 3-4 uur meegaat bij intensief gamen
Geen idee wat je dan precies doet, maar deze controller gaat echt wel langer mee. Wellicht een tip, de controller geeft veel te snel aan dat hij weer opgeladen moet worden. Op het moment dat je die melding krijgt kan je zo nog een paar uur gamen met de controller. Dit mogen ze wel een keer fixen bij Sony.

Edit:

https://www.techradar.com...gotten-worse-since-launch
So what's the solution? The most obvious fix, it seems, is for Sony to change the low-level battery alerts to be more reflective of when the controller is about to run out of charge. And if you want to squeeze out some more battery life from the DualSense controller overall, you can always turn down the intensity of the haptic feedback, adaptive triggers, and the controller's light bar.

I've found that the low battery life indicator will appear around the six-hour mark, but you comfortably get to nine to 10 hours of playtime before the controller dies.
 

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 21 december 2022 10:55]

Oké, ik ben niet bekend met dat probleem. Misschien moet ik het verder testen. Maar ik vrees dat de Edge controller hetzelfde probleem zal hebben, en dan ook sneller meldingen gaat geven.
Op het moment dat je die melding krijgt kan je zo nog een paar uur gamen met de controller. Dit mogen ze wel een keer fixen bij Sony.
In mijn ervaring is het eerder 30 minuten - 1 uur, maar dat zal ook weer aan de game liggen.

Ik denk ook dat als je de vibratie e.d. uitzet hij langer mee kan gaan.
Tuurlijk gaat de accu langer mee als je functies uitzet, maar daarvoor koop je niet dat duur model. Dan ga je gewoon voor de goedkoopste simpelste controller.
Ik zag toevallig dat ik inmiddels 1100 uur op mijn PS5 heb zitten. En mijn controllers gaan nog steeds met gemak de hele dag mee. Liggen standaard in de oplader (die docking station van Sony). Maar als je niet 24/7 wilt gamen is de batterij prima. En mocht ik toch een lange dag hebben (zeg maar 12 uur) dan wissel ik wel een keer af. De melding dat die bijna leeg is klopt niet helemaal, maar als ik online MW2 speel bijvoorbeeld wil ik absoluut niet dat die uitvalt haha ;)
Het kost alleen al meer tijd om die batterijen te moeten verwisselen, dan een andere controller van de lader te pakken die net zo duur is als een kwalitatief setje aan oplaadbare batterijen.
Oplaadbare batterijen zijn duurder als een controller?
Er van uitgaande dat er bijvoorbeeld AA batterijen in kunnen, heb je een setje van 4x Eneloop batterijen voor 14 euro. Dus je kan 16 batterijen hebben voor de prijs van één controller.
Ze moesten nou eenmaal iets doen om 'm betaalbaar te houden ;)
Heerlijk dit 😂

Je herkent de Pro gamers aan de power banks straks 😜
Dan is jouw accu redelijk gaar, de oorspronkelijke witte controller van ons gaat ongv 3 uur mee maar onze iets nieuwere zwarte gaat zeker 6 uur mee. Als Sony beweert dat de edge 12 uur mee gaat dan staan er allerlei tril functies etc uit. Ik zat er over na te denken om hem misschien te kopen maar toen ik hoorde dat ie dezelfde bagger sticks heeft als de sense en ik dus net zoveel kans heb op drifting koop ik wel gewoon een controller van 70 euro
Uit persoonlijke ervaring merk ik dat de DualSense maar een 3-4 uur meegaat bij intensief gamen.
Dit valt m.i. wel mee.
Wat me wel op viel is dat hij vrij snel miept over "batterij bijna leeg" en dan nog uren doorwerkt.
Uit persoonlijke ervaring merk ik dat de DualSense maar een 3-4 uur meegaat bij intensief gamen.
Dat staat echt haaks op mijn ervaring. Ik kan best lange game sessies hebben en mijn DualSense controllers gaan ZEKER 2x zo lang mee als dat jij ervaart. Overigens, negeer ik de batterij melding op het scherm en wissel ik pas bij uitvallen van de controller

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 december 2022 14:10]

Die goede oude tijd waar je voor 240 euro een console + controller kocht en met wat geluk inclusief een game. :+
Voor 2 tientjes meer had je onlangs de Xbox Series S met controller en FIFA 23. Weliswaar geen Elite/Pro/Edge controller maar wel een erg fijne.
Ik vroeg me al af of deze überhaupt goed zou verkopen, en dan nu nog dit nieuws erbij...
Nog korter? De origineel was al redelijk kort, tenminste op PC, kan me voorstellen dat het dan wat minder efficient kan zijn. Zelf de batterij vervangen voor een Paxo batterij, meer om dat origineel kaduuk ging maar de batterij gaat nu gewoon echt langer mee.
Met haptic feedback en trillen uit. Is het met 8 uur max echt wel klaar met de dualsense controllers.
Inderdaad, je bent haast wel verplicht om twee controllers te kopen.
Heb ik gelijk gedaan. Ik wissel ze af als ze leeg zijn. Deed ik ook met de dualshock4.
Ik heb die functies aan en red als nog 8 uur.
Beetje jammer dat Sony zo stug aan die accu's blijft vasthouden, en dan ook nog eens dat ze zo relatief snel leeg zijn. De xbox controllers houden het langer vol. De pro controller van de switch minstens 4x zo lang.

M'n ps4 controller na al die jaren nog hooguit een uurtje of 4, die voelt altijd aan alsof die leeg is.
Anoniem: 1837468
21 december 2022 11:24
Er zijn ook geen officiële cijfers bekend over de accuduur van de reguliere DualSense, al stellen verschillende bronnen dat de controller het zo'n twaalf uur kan volhouden.
Ik vermoed dat Sony een kleinere accu heeft moeten plaatsen anders was er geen plek voor de vervangbare modules.
Sinds 2018 zou Sony meer dan 100 sessies hebben gehouden met deze gamers om te achterhalen wat de grootste tekortkomingen van de huidige DualSense zijn.
Benieuwd wat die tekortkomingen dan zijn, afgezien van een niet verwisselbare accu mis ik eigenlijk niets aan de traditionele DualSense controller.
Benieuwd wat die tekortkomingen dan zijn, afgezien van een niet verwisselbare accu mis ik eigenlijk niets aan de traditionele DualSense controller.
Dat is ook niet meer dan marketing voor “We hebben gekeken wat de andere pro controllers hadden en dat hebben we geïmplementeerd”.
Benieuwd wat die tekortkomingen dan zijn, afgezien van een niet verwisselbare accu mis ik eigenlijk niets aan de traditionele DualSense controller.
Dat zijn de features die nu in de Edge controller zitten, zoals de backpaddles, verwisselbare joysticks etc.
Dat zijn voor mij (persoonlijk) geen tekortkomingen, eerder een extraatje die ik toch niet zal gebruiken.
Dan is deze controller niet voor jou bedoeld.
Gelukkig maar.
Ik had liever gezien dat ze iets deden tegen stick drift 🤷‍♂️
Nóg korter? Ik vind de accuduur van mijn huidige PS5 controllers al om te janken.
Hoezo dat kan er prima uur of 8 mee gamen op een volle accu, en dan is die nog niet volledig leeg.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 21 december 2022 22:14]

8 uur vind ik ontzettend kort, zeker vergeleken met Xbox en Switch Pro controllers. Die gaan minstens twee keer zo lang op een lading.
Switch pro gaat idd heel lang mee, maar 8 uur vind ik echt niet kort,
De meeste zullen dat niet eens redden aan 1 stuk.
Het hoeft ook niet aan 1 stuk 8 uur. Het is gewoon ontzettend irritant dat die controller steeds aan de lader moet. Het feit dat de accu ook nog eens niet te verwisselen is maakt het alleen maar erger. Het helpt ook niet dat je onzinnige features zoals de verlichting op de controller nog steeds niet kunt uitzetten... Dat vreet stroom en je hebt er absoluut niets aan.
Daarom heb ik er bijv ook 2 altijd gehad waarvan 1 aan de playstation, dus heb altijd 1 volle controller ter beschikking,
Aan 1 stuk hoeft ook niet. Maar er zullen best wat fanatiekere gamers zijn (waar dit soort pro controllers voor bedoeld zijn) die 10 of 12 uur op een dag in het weekend gamen. Niet aan een stuk maar met korte pauzes er tussen. Zo'n korte pauze is bij lange na niet genoeg om de controller weer op te laden.
Daarom heb ik dus 2 controllers 1 aan de console altijd, en met de andere speel ik.
Mocht ik dan eens een uur of 7 gespeeld hebben op een zondag ofzo, dan wissel ik erna de controller want 1 is altijd vol.
Mooi dat dat voor jou zo werkt. Maar bij deze controller zou dat dus een uitgave van €480 betekenen. Er zijn mensen die dat er niet voor over hebben.
Ja goed ik had het over de normale controller, dan is die 8 uur echt wel prima.
De meeste zullen ook wel een 2de controller hebben, waardoor je gewon makkelijk kan wisselen.

Maar met de deze Pro late we zeggen had je idd wel mer gehad, ik koop hem sowieso niet ook niet wegens de accu duur.(Gewone controller voldoet eer dan prima).
Hoe kom je erbij dat de meesten een 2e controller hebben liggen? Volgens mij is die tijd voorbij.
Omdat het ook gewoon handig is een 2de te hebben, niet alleen voor je zelf. maar ook als er eens vrienden langs komen waarmee je eens spelletje wil spelen.
Heel leuk. Maar uit welk feit blijkt dat de meesten een tweede controller in huis hebben?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee