Ontwikkelaar Tweetbot stopt met ontwikkeling en maakt Mastodon-client

De ontwikkelaar van Tweetbot is na de aanpassing van de voorwaarden voor het gebruik van de Twitter-api gestopt met de ontwikkeling van Tweetbot. Tapbots, zoals het bedrijf heet, richt zich nu helemaal op zijn client voor Mastodon.

Tapbots Ivory voor Mastodon

Tweetbot heeft in totaal twaalf jaar bestaan, zo schrijft Tapbots. "We hebben alles gepakt dat Tweetbot zo goed maakte en gebruikt als startpunt voor de toekomst van Ivory", zo schrijft de ontwikkelaar. Volgens Tapbots is het met de beperkingen voor gebruik van de api niet meer te doen om een Twitter-client te ontwikkelen.

Mastodon-client Ivory is nog niet uit, maar de ontwikkelaar test het nu in een bètaversie. Afgelopen week paste Twitter de voorwaarden voor het gebruik van de api aan. Volgens die nieuwe voorwaarden mogen ontwikkelaars Licensed Materials niet gebruiken om een 'vervangende of vergelijkbare dienst of een vervangend of vergelijkbaar product' als Twitters producten te maken, of hier een poging toe te doen.

Vermoedelijk stopte Twitter deze toegang omdat het bedrijf advertentie-inkomsten mist door deze thirdpartyapps. De api mag nog wel voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals het beter zoeken naar tweets, het beheren van accounts, voor advertentiedoeleinden en het delen van tweets op externe sites.

Update, 13:40: Zoals @jelv zegt, komt Ivory binnenkort uit en heeft Tapbots ook zijn prijzen bekendgemaakt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-01-2023 • 10:48

91 Linkedin

Reacties (91)

91
87
44
4
0
37
Wijzig sortering
@arnoudwokke beta is ondertussen voorbij, de 1.0 is ingediend bij Apple en kan dus elk moment online komen. Bron https://tapbots.social/@mark/109736499732118352

Prijs is ook bekend: 1.99 dollar per maand of 14.99 dollar per jaar, bron https://tapbots.social/@paul/109735431908155072

Erg benieuwd naar deze client. Kwam er helaas niet tussen in de testflight.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 23 januari 2023 12:47]

Lekker, weer een maandelijkse/jaarlijkse betaling erbij, inplaats van 1 malige aankoop.

Koste Tweetbot ook geld?
Er zijn gelukkig genoeg andere Mastodon clients.

Op mijn ipad gebruik ik Ice Cubes voor Mastodon. Free maar met tips als in-app purchase (van 0,99 tot 7,99, geheel vrijwillig): https://apps.apple.com/us...for-mastodon/id6444915884

Op mijn iphone 7 gebruik ik Tusker (helemaal gratis, zonder in-app-purchases): https://vaccor.space/tusker/

En op mijn Pixel gebruik ik Tusky (gratis en open source): https://play.google.com/s...keylesspalace.tusky&gl=US

Maar er zijn er nog zoveel meer: https://joinmastodon.org/apps

Ik wens tweetbot veel succes
Ik heb een aantal apps geprobeerd, maar de versie via de browser bevalt mij het beste, in mijn geval https://mastodon.nl/ Simpel en snel. Het grootste verschil met een app is dat de browserversie geen pushnotificaties kan geven, maar dat ik vind dat nou juist een groot voordeel.
Er is overigens niets dat de webapp ervan weerhoudt om push functionaliteit aan te bieden waar ondersteund.
is toch logisch, wat heb je liever, een app waar je maandelijk voor betaald zodat de ontwikkelaar maandelijks een insentive heeft om zijn werk goed te blijven doen anders zeg je je abo op en zoekt een ander...

off een 13inEenDozijn apps die nu redelijk ok is, maar waar over een jaar niks meer van werkt en de ontwikkelaar geen zin mee heeft of hele andere interesses heeft of alleen maar focust op nieuwe features en nieuwe gebruikers want ja, nieuwe gebruikers betalen uiteindelijk het voortbestaan voor je bedrijf (en dus ook de bugfixes)...

of om het anders te zeggen, lifetime-licenties van software dat meer dan enkel af en toe een kleine bugplet nodig heeft of misschien een re-compile voor windows 12. zijn niet heel anders dan een Pyramide-spel

dan kun je alleen nog afvragen of een twitter (euh mastodon) -client daadwerkelijk meer dan 10 per jaar waard is. en die vraag ga ik als niet-twitteraar niet voor je beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 januari 2023 13:40]

Als een app prima in elkaar zit, dan is er geen incentive nodig om te ontwikkelen om maar te ontwikkelen. De prijzen zijn veelal ook vrij absurd. Als developers bewust kreupele apps gaan uitbrengen zodat ze een “incentive om te blijven ontwikkelen” uitbrengen werkt het juist averechts. Dan is het een incentive voor middelmatigheid om te zorgen dat mensen je blijven spekken. En qua bugfixes en kleine feature updates is de incentive dat je die moet oplossen om nieuwe klanten aan te blijven trekken.

Ik had TweetBot 5 gekocht als eenmalige aankoop en dat was een goede app. Ben ik ook blijven gebruiken (kreeg geen nieuwe features, maar lekker boeiend - je kan er mee tweeten en gaf notificaties :+) en stopt er nu pas mee, 7 jaar na aanschaf. En door Twitter, niet door een probleem met de app.

Wat had ik er nu meer aan gehad om die 7 jaar maandelijks €2 of jaarlijks €15 te betalen (dus €105 in ‘t gunstigste geval) als “incentive om te blijven ontwikkelen” ipv de, ik geloof, eenmalig €9,99 destijds? De app werkt prima, kreeg bugfixes en heeft na discontinuation jaren geen updates gehad maar bleef perfect werken...

En nog een tweede probleem met subscriptions: na het neertellen van die €105 bezit ik nog steeds niets. Voor die €9,99 kreeg ik een licentie. Die €105 is louter huur, zodra ik niet meer betaal wordt de app geheel onbruikbaar en je wordt als gebruiker ook constant gedwongen om de nieuwste versies te installeren; want aparte versielijnen beheren ze niet. Dus staat v5 je aan en v6 niet? Kut voor je, maar van de een op de andere dag na het installeren van een update heb je het opeens. Het is gewoon in alle opzichten een hele slechte deal.

Natuurlijk zijn er applicaties en bepaalde services waar subscription logisch is, maar die wildgroei aan subs voor elke scheet van een random app gaat nergens over en is echt een heel erg slechte ontwikkeling imho. X betalen voor een app en klaar of eventueel X betalen voor versie A en paar jaar later opnieuw moeten betalen voor versie B als je die wilt hebben terwijl A gewoon blijft werken en je ook mag blijven gebruiken (zoals TapBots vroeger deed voordat ze gierig werden en wat bijv GeekBench doet) is een prima model en veel eerlijker. Wordt je ook niet gedwongen te upgraden naar “de nieuwe en verbeterde versie” terwijl je daar niet op zit te wachten om wat voor reden dan ook, want change for the sake of change is verre van altijd goed.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 januari 2023 14:00]

Ik moet anders zeggen dat de open-source software van F-droid steeds hoger van kwaliteit is. En vaak zelfs beter omdat door het gebrek aan winstoogmerk er geen rotzooi als marketingzooi, reclames of tracking in zitten. Dan kan zo'n app nog gewoon een paar MB zijn <3

Een herhalend bedrag op zo'n manier ga ik ook niet doen. Eens in de zoveel jaar eens een tientje voor een grote update ja dat doe ik wel. Maar subscriptions doe ik niet aan voor software.
Tweetbot 6 is now a subscription-based app and will require a $0.99 per month or $5.99 per year subscription fee to unlock the app's full functionality. Multiple accounts, advanced filtering options, and push notifications are premium features that will be available with a subscription. The free version of the app is read-only and will not support tweeting.

Van 2021, geen idee of de prijs ondertussen nog was aangepast, maar nu dubbele betalen voor nog .. niet eens de helft van 'content'.. je moet ergens geld aan verdienen denk ik dan maar.
Die subscription modellen ipv (redelijk geprijsde!) eenmalige aankopen zijn echt de superaids van de appindustrie. Ik weiger ze ook te kopen.
Het afsluiten van de API’s is op de meest hufterige manier gegaan.

En achteraf (tot vandaag) nog liegen ook: dat de clients de regels zouden overtreden.

De third-party clients bestaan al jaren en hadden, totdat die zonder pardon ontslagen werden, directe contactpersonen bij Twitter. Er waren afspraken gemaakt in het verleden.

Daarom werden ook destijds de naam van de cliënt getoond in een post!

Deze clients hebben Twitter mede gemaakt tot wat het is (introductie van allerlei ‘standaard’ zaken), maar zijn niet alleen bij het oud vuil gezet, maar worden ook nog eens valselijk beticht van misdragingen.

Het zijn veelal kleine bedrijfjes die zo behandeld worden en die hebben het geld (en energie) niet voor een rechtsgang, waar ze zeer goede kans zouden maken op beide fronten.

Ik hoop dat Tapbots veel succes heeft met hun nieuwe initiatieven, want dit soort rukbehandeling verdient niemand.
En achteraf (tot vandaag) nog liegen ook: dat de clients de regels zouden overtreden.
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je de regels/voorwaarden erop nageslagen om dit te checken?
Heeft Twitter al aangegeven welke regels overtreden zouden zijn? Zelfs al zouden deze clients regels overtreden hebben (wat ik zeer betwijfel), dan nog is dit niet een correcte manier. Musk wilde gewoon af van de externe clients en heeft ze zonder rekening te houden met de voorgeschiedenis of bestaande afspraken van het platform gekieperd.
Twitter heeft eerst de API's dicht gegooid voor deze small clients en vervolgens -dagen later- de developer agreement aangepast om het ook "rechtsgeldig" te maken: https://arstechnica.com/t...-ban-third-party-clients/

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 23 januari 2023 12:16]

Ze hebben achteraf de regels veranderd, wat ze “een verduidelijking” noemde. (haha: quod non)

Ze hebben nul contact gehad met de ontwikkelaars. Deze third-party clients bestaan al jaren en zoals gezegd: ze hadden directe contactpersonen. Er was nadat er een ‘rate limit’ was opgenomen jaren terug geen enkele sprake van onmin.
de regels waren 2 uur voor de afsluiting veranderd, en daarna deed twitter alsof deze regels al bestonden.
Tja, dat een situatie getolereerd werd door de vorige eigenaar wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaar dat ook maar moet doen natuurlijk. Ben het wel met je eens dat je daar gewoon een normale heads up over kan sturen, want het is niet dat het niet opgemerkt gaat worden ofzo.
je kunt je alleen afvragen of die stelling wel klopt.

stel ik loop al jaren over jouw oprit naar mijn huis dan komt de gemeente en die wil voor mijn huis graafwerk gaan doen en dus kan ik daar de komende maanden niet langs, ik vindt dat niet erg want ik loop toch over jouw pad... vervolgens komt er een nieuwe eigenaar die dat niet zint: op een bepaald moment moet je je dan afvragen wanneer is gewoonte de norm geworden.

bij het gedoe rond huizen en percelen is daar duidelijke regelgeving rond ontstaan en moet zo'n gewoonte echt al 10 15 of 20 jaar duren. Maar hoe zit dat in het gewoonte recht van een bedrijf dat er op een bapaald moment zwijgen (of zelfs actief meewerken) gewoon toestemmen is, en zij dus gaan investeren in de toekomst.

dit zijn allemaal bedrijven die kantoorpanden huren, personeel in dienst hebben misschien wel geld hebben geleend bij banken om dan nu van de ene op de andere dag hun buisnesscase te zien verdampen door de grillen en grollen van een musk..

ik verwacht of hoop op een class-action, én grote anti trust onderzoeken in de EU, en stiekum hoop ik dat twitter dat niet overleeft. vooral omdat ik persoonlijk niks met twitter heb, maar ook omdat het tijd wordt om een voorbeeld te stellen voor de andere n zoals aple en gooogle microsoft etc. laat ze gewoon eens de wereld wakker schudden met iemand hoofd op het hakblok. (twitter)
Ik vind dit meer in de categorie je kon bij de buurman altijd gratis je EV opladen. Die eigenaar boeide dat niet zo veel, maar de nieuwe eigenaar heeft besloten dat in verband met die kosten die laadpaal niet meer gratis is. Dat kost blijkbaar minimaal 8 dollar per gebruiker (Twitter Blue) en dan ben je nog niet alle reclame kwijt. Het is een bedrijfsrisico als je jezelf van een "klant" afhankelijk maakt.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 23 januari 2023 14:37]

Het is een risicovol businessmodel inderdaad. Je hebt geen contractuele overeenkomst dat gebruik van de API veilig stelt en je bent dus overgeleverd aan de grillen van de eigenaar.
Niets iets waar ik teveel geld in zou stoppen dat ik niet kwijt wil.
Het afsluiten van de API’s is op de meest hufterige manier gegaan.
Ik zou bijna zeggen: have you met Elon Musk?
Dit verbaasd me ergens helemaal niets.

quote]Deze clients hebben Twitter mede gemaakt tot wat het is (introductie van allerlei ‘standaard’ zaken), maar zijn niet alleen bij het oud vuil gezet, maar worden ook nog eens valselijk beticht van misdragingen.
[/quote]
Dit past ook wel in de asociale stijl van Musk. Het blijft wel jammer, zeker voor app makers en (betaalde) klanten. Ergens hoop ik met dit soort dingen dat -in dit geval- Twitter zijn eigen graf graaft.
Wat heeft hij nog meer gedaan waardoor dit in dezelfde stijl past? Gewoon interesse :)
Beter dan nog een Cambridge analitica god weet wie zijn gegevens waar staan.........
Je bent een rund als je met je persoonlijke gegevens op het internet stunt.


T liefst vertel ik de belastingdienst nog een valse naam maar dat mag helaas niet.
Ik had vroeger ook tegen een Twitter API geschreven voor Xibo. Je kon de API inderdaad niet gebruiken als 'alternatief' voor Twitter of advertenties filteren wat een probleem is voor digitale schermen met hun eigen advertenties wat natuurlijk de eerste vraag van mijn klanten: kun je de advertenties weglaten.

Er was wel een andere dienst van een derde partij die je kon betalen waar je wel Twitter feeds kon krijgen zonder advertenties, maar dan moest je rond de 5 euro/maand/scherm betalen, het was nooit duidelijk waarom een bedrijf het wel mocht doen maar een kleine onafhankelijk developer mocht dit niet doen.

Dat Tapbot dat al jaren deed zonder weggejaagd te worden wil meer zeggen over hoe het bedrijf vroeger draaide. Kleine developers/klanten moesten wegblijven en grote klanten mochten doen wat ze wilden dus werd de markt vertrokken in voordeel van de grootste developers.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 23 januari 2023 20:04]

Slim om de focus te verleggen nu de hoofdreden van het bedrijf niet meer van toepassing is.

Een zeer vervelende beslissing van Twitter die natuurlijk aangekondigd had moeten worden, in plaats van de stekker er uit te trekken, maar tegelijkertijd is het eigenlijk ook niet vreemd dat een commercieel bedrijf graag de touwtjes in handen wil hebben als 't gaat om de gebruikers.

Uiteindelijk zal deze keuze vast weer Twitter gebruikers permanent afschrikken/van het plaform pushen, maar het einddoel zal natuurlijk zijn dat er meer advertenties getoond worden.

Dit staat allemaal in lijn met alle andere beslissingen die Musk gemaakt heeft sinds hij aan de macht gekomen is. Net als de geforceerde "for you" timeline, waar ook gemakkelijk meer advertenties in kunnen zitten als de "most recent" timeline
niet vreemd dat een commercieel bedrijf graag de touwtjes in handen wil hebben als 't gaat om de gebruikers.
Inderdaad en daarom moeten we belangrijke zaken zoals onze communicatie niet overlaten aan een (ongereguleerde) commerciele bedrijven. Niet alleen omdat het niet goed voor de economie is als het vloerkleed wordt weggetrokken onder de voeten van afhankelijke bedrijven, maar vooral omdat de waarde van menselijk contact en relaties niet goed in geld is uit te drukken. Het is niet voor niets dat we wettelijk geregeld hebben dat telefoniebedrijven het hele land moeten voorzien, ook de uithoeken waar weinig mensen wonen.

Twitter is natuurlijk niet zo belangrijk als telefonie en ik weet niet waar de grens precies moet liggen maar denk dat er enige vorm van wettelijke gebruikersbescherming moet zijn die verder gaat dan het huidige consumentenrecht ("geld terug als het niet goed is"). Mensen hebben tijd en energie gestoken in Twitter en voor sommigen is dat een belangrijk deel van hun leven, identiteit of zelfs beroep geworden. De invloed van Twitter is daarbij zo groot (en uniek) dat het voor mij niet voldoet om te zeggen dat gebruikers /en andere bedrijven/ geen rechten hebben omdat het een commercieel bedrijf is dat mag doen wat het wil.

Het is misschien niet heel populair om het te hebben over hoe de overheid zich met het bedrijfsleven en de markt moet bemoeien. Er wordt snel gezegd dat de overheid zo min mogelijk moet doen en zo veel mogelijk aan de vrije markt over moet laten. Daar ben ik het op zich wel mee eens maar dan moet er wel eerst een goed werkende vrije markt zijn. Dat is imho totaal niet de situatie want daarvoor heb je meerdere gelijkwaardige spelers nodig die met elkaar kunnen concureren. Geen enkele directe concurrent komt ook maar in de buurt van het formaat van Twitter.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 januari 2023 11:51]

Behoorlijk lang hier gebruik van gemaakt. Niet dat ik een twitteraar was, verre van. Maar de app sprak mij erg aan en het lezen van die paar tweets werkte fijn op Tweetbot. Jammer dat ze ermee moeten stoppen.

Zou eigenlijk wel leuk zijn als er een dienst komt die tweets kan sturen naar meerdere platformen tegelijkertijd. Dat Mastodon is praktisch hetzelfde, maar kan mij voorstellen dat grote twitteraars niet op 2 platformen hetzelfde gaan posten.
Als ik mij niet vergis is er net een EU richtlijn gestemd (of al gepubliceerd?) die het onder andere verplicht aan aanbieders van online diensten om hun producten compatibel te maken met andere gelijkaardige producten. Ik herinner mij dat Matrix overwegend blij was met deze beslissing zodat gebruikers zouden kunnen overstappen op Matrix en vandaaruit communiceren met WhatsApp, Signal, Telegram etc. het ware volgens hen nog beter geweest om alle dienstenleveranciers te verplichten om te standaardiseren op een open protocol, maar dat leek te hoog gegrepen.

Voor chat bestaan er dus al diensten die met meerdere platformen overweg kunnen, bvb Element One en Beeper - het zou maar een kwestie van tijd mogen zijn voor iemand dit ook voor een dienst als Twitter / Mastodon / ... kan overbruggen.
Ik ben de naam even kwijt en heb geen tijd om het op te zoeken maar er bestaat al jaren een app die zowel je Twitter als Mastodon account aan kan. Waarschijnlijk kun je dan ook crossposten en dergelijke.

Edit: gevonden, het is Twidere. Wel alleen voor Android, niet voor iOS.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 januari 2023 14:41]

Ik weet niet of het is die je bedoelt, maar Hootsuite kan al jaren naar meerdere platformen tegelijk berichten versturen.
Maar niet Mastodon, of inmiddels wel? Ik weet dat Buffer en SocialOomph wel zowel Twitter als Mastodon doen.

Maar goed, dat zijn meer professionele tools voor bedrijven die veel content posten. Ik had het over een mobiele app, dus meer op consumenten gericht.
Goeie zet. Ik denk dat de developer (naast de praktische redenen) ook aanvoelt dat 'de wereld' langzaam overstapt, en dat Mastodon the next big thing is.
De statistieken zeggen toch wat anders. Het lijkt meer een hype te zijn geweest toen men riep dat Twitter kapot ging. Het tegendeel blijkt waar en het aantal actieve gebruikers van Mastodon loopt alweer terug. Overigens is <0.5% van twitter gebruikers naar Mastodon gegaan volgens de cijfers in dit artikel.

"the next big thing" lijkt mij op basis van deze info nogal overdreven.

nieuws: Aantal actieve gebruikers van Mastodon is teruggelopen
Het is zeker een hype maar Twiitter heeft iets dergelijk al in 2015 gedaan en is er toen op teruggekomen.
Ik gebruikte Tweetcaster naar volle tevredenheid. Omdat die eergisteren niet meer werkte de officiele Twiiter app voor Android gedownload. Daar ga ik niet aan kunnen wennen dus nu ga ik niet meer veel op Twitter zijn, misschien soms nog met de browser. Ik ben niet zo van het overstappen maar ga nu die Mastodon App maar eens proberen. Ik denk dat dit niet de beste zet is van #Elonmusk.
Je weet dat Twitter zelf ook gewoon een alternatief heeft genaamd tweetdeck.com ?
Voor Mastodon is er ook de client https://mastodeck.com en in de normale web versie heeft ook de "Advanced web interface" die tabs toevoegd. Voor mij als Tweetdeck fan de meest fijne manier en natuurlijke manier om het fediverse te bekijken.
Dat is voor desktop, niet voor Android.
Open je Chrome browser op Android.
Ga naar de link https://tweetdeck.twitter.com/
Klik op de 3 puntjes rechts bovenin je browser
Swipe het menu (vinger op het scherm en omhoog bewegen) tot het niet meer gaat.
Kies 'Toevoegen aan startscherm'.

Kies een naam voor de app (dat is nieuw, je mag zelf een naam kiezen bij moderne apps, zodat je hem makkelijker terug kunt vinden).
Klik toevoegen.
=>
Nieuwe App is veilig geïnstalleerd op Android.

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 januari 2023 13:22]

Dat is geen app, dat is een link naar web. Lang zo goed niet als #Tweetcaster en traag.
Het is een PWA.
Je kunt er voor kiezen service worker functionaliteit niet te gebruiken, dan blijft ie inderdaad traag. Logisch, want je kiest er dan voor de cache, preload and andere native app functies niet toe te passen.

Het is dus wel een app, jij kiest er alleen voor hem als website te gebruiken, dat is een keuze.
Hoe dan? Ik heb het geprobeerd als je zegt en dan is het gewoon een bookmark. Maar hoe dan ook Tweetcaster was een stuk beter.
Oh, suf, een goede PWA heeft een ander start scherm en cache etc.
Zo ziet het eruit, kan niet eens andere kolombreedte kiezen omdat er andere tekst overheen loopt. Nee, laat maar dat Twitter. Ga wel weer een boek lezen. Veel beter.
De tijd zal het uitwijzen, het bestaansrecht van dit soort platformen heeft met bereik te maken (open deur I know) en daar heeft Twitter natuurlijk wel een behoorlijke voorsprong mee op Mastodon. Ik vraag me ook sterk af hoeveel mensen die het platform veel gebruiken een groot bereik hebben, van die 3rd party apps gebruiken (lees: Politici enz). Twitter zal het wel heel erg moeten stukmaken willen we een snelle verschuiving zien.
Gaat niet alleen over overstappen maar ook over hoeveel mensen er actief gebruik van blijven maken en meelzen. Ik hoop dat dat dusdanig veranderd dat deze beslissing teruggedraaid wordt. We gaan het zien. En trouwens eigenlijk helemaal niet erg om eens veel minder op al die sociale media te zitten. Veel positiefs brengt het vaak ook weer niet.
Dat die eerste golf over ging was te voorspellen, alsook dat veel gebruikers niet actief blijven.
Maar ze hebben nu 4,5 keer zoveel gebruikers als een paar maanden geleden. Je kunt er daardoor veel meer tijd spenderen.
Dat zou best weleens omgezet kunnen worden in een groei die wel stabiel is.
Volgens mij is een probleem bij Mastodon dat adverteerders daar moeilijk/geen voet aan de grond krijgen.

Ik ben zelf een enthousiast Mastodon gebruiker maar ik zie daar geen "brands" zoals op bijvoorbeeld twitter of instagram wel aanwezig zijn. Als er een speciaal brands instance gemaakt gaat worden (brands.mastodon.com) OID dan zal die door veel instances geblocked worden IVM spam/veel verkeer. Omdat die niet zitten te wachten op BV ziggo reclame en veel verkeer met weinig inhoud.

Maar dat betekend ook dat een in mijn ogen wel nuttige functie als ziggo webcare niet makkelijk naar mastodon kan komen.

Mastodon gaat nu nog uit van mensen die bewust op zoek zijn naar contact met andere mensen. Dat gaat prima bij journalisten, of (kleine) shops met een focus op ICT of software. Maar dat is niet waar grote bedrijven naar zoeken die willen exposure, naamsbekendheid en promotionele zetten doen.

Dat is denk ik waar mastodon op gaat stuklopen uiteindelijk. Mensen komen wel, maar merken niet of veel minder. Waardoor de mensen die snel makkelijk contact willen met die merken ook niet komen. Wil je snel contact met Ziggo dan tweet je naar ziggowebcare en dan gaan ze het oplossen/oppakken. Dat gaat denk ik voor mastodon niet gebeuren en daarom gaat het niet de grote van twitter aannemen.
De adverteerders weten het nog gewoon niet te vinden, maar ik zie zeker mogelijkheden. Er zijn namelijk wel gewoon bots op Mastodon. Voornamelijk RSS-feeds nu, maar ik denk dat webcare ook kan of misschien het starten van AI-conversaties in voor de adverteerders interessante gesprekken.

De adverteerders moeten op Mastodon alleen wat proactiever te werk gaan ipv ruimte op de tijdlijn te kopen.
Advertentie vrij is juist het pluspunt van Mastodon en het fediverse. Clients zouden wel iets kunnen doen wellicht, maar dat zal aardig hard bevochten worden net zoals rogue servers zoals Gab. Qua web care, er zijn genoeg voorbeelden van organisaties die een profiel openen en dat is op de meeste servers ook toegestaan.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 23 januari 2023 13:04]

Ik verwacht sowieso dat als je, pak-em-beet, een KLM bent en een Mastodon account opent je dat doet op een eigen server onder social.klm.com en niet op Mastodon.online of iets dergelijks.

Net zoals dat KLM ook de customer service email niet op klmcustomerservice@gmail.com heeft zitten. Gewoon veilig in eigen beheer houden, dan ben je ook niet overgeleverd aan de grillen van een third-party (zoals Twitter of Mastodon.online).

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 januari 2023 13:08]

Als ik naar de blocklist van Mastodon.social kijk (de grootste server) dan verwacht ik niet zo snel dat die een legitiem bedrijf zouden blokkeren.
Ziggo webcare plaatst natuurlijk geen spam. Valt geen mensen lastig.

Het zelf kunnen hosten van een instantie lijkt me voor bedrijven juist beter.
Misschien. In mijn ervaring zijn een groot deel van de interessante accounts die ik op Twitter volgde inmiddels overgestapt naar Mastodon. En sinds de afsluiting van de API kijk ik nauwelijks meer op Twitter aangezien ik de third party client Fenix gebruik en weinig zin heb in de officiële client.
Dat hele "het aantal actieve gebruikers van Mastodon loop terug" is natuurlijk ook gewoon onzin. Ze hebben een gigantisch piek meegemaakt, verloren daar 25% van en plots doen we alsof dat niet nog steeds een groei van +300% is. Alsof dat soort pieken niet gebeuren op andere media.
Klopt. Truth Social heeft ook zo'n piek gehad, daarna terugval tot het echokamertje z'n publiek gevonden had. Ik zie met Mastodon hetzelfde gebeuren - maar met iets lagere aantallen.
Truth Social is gebaseerd op Mastodon en een van de grootste. Voor de naar schatting 3.6M Mastodon gebruikers over alle instances, heeft Truth Social er 1.8-2M actieve gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 23 januari 2023 20:32]

Ik dacht dat ze een fork van Mastodon gebruiken en daardoor niet meer compatibel met de fedeverse waren?
Ze zijn blijkbaar wel compatibel maar niet gefedereerd. Je bent niet verplicht om te federeren, geen enkele van de grootste Mastodon servers (pawoo, mstdn, TruthSocial, Gab) zijn gefedereerd met Mastodon's primaire servers.

Eugene Rochko censureert en blokkeert federaties waar hij zijn zin niet krijgt, persoonlijk niet met het beleid akkoord is of servers die niet in zijn politiek denkbeeld vallen of volgens hem te groot worden of dreigt gebruikers van zijn eigen (de primaire servers) af te snoepen.

Het hele Mastodon project zit al sinds het begin in zogenaamde "federation wars" omdat Rochko dictator wil spelen over de federatie en dus zijn er een groep servers die bij Mastodon Social willen verbonden blijven en dus mogen/kunnen/willen ze niet federeren met servers die niet akkoord gaan met Mastodon Social.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 25 januari 2023 15:55]

Het aantal actieve gebruikers is nog altijd aanzienlijk hoger, vergeleken met vóór de twitter-migratie.

Dat niet iedereen bleef is niet zo heel erg vreemd. Mastodon is niet hetzelfde als twitter, en voor veel mensen is het algoritme de reden dat ze op Twitter blijven. Masto heeft geen algoritme, daar moet je het zelf zien te vullen door hashtags en mensen te volgen.
Natuurlijk is het een hype. Het is een psychologisch en bedrijfsmatig noodzakelijke hype. Tweakers hebben zoveel tijd, intellectuele en emotionele energie in tech gestoken dat ze voor zichzelf moeten geloven dat de problemen met tech kunnen opgelost worden met hetzij meer tech, hetzij andere (gedecentraliseerde en daardoor zogezegd meer democratische) tech. En de tech-pers moet verslag uitbrengen over het nieuwe dingetje op een manier die de wensdromen van hun publiek respecteert, maar ook erkent wat iedereen die niet vast zit in de tweakers-fuik ("tech om tech te depanneren") intuïtief aanvoelt.

Tech-pers kadert dingen als Mastodon daarom altijd in een of ander "Zou dit niet leuk zijn als het zou werken? Leuk dat deze jongens en meisjes de dingen anders proberen te doen!"-narratief. Wat ze nooit schrijven, omdat ze weten dat ze zich daarmee op lange termijn hun geloofwaardigheid ondergraven, is dat alt-tech meer dan een kras in de mainstream default kan of zal maken. Maar met dat "zou het niet leuk zijn als dit wat zou kunnen worden"-narratief creëer je desondanks wel ruimte voor true believers om te verkondigen dat het einde van het slechte mainstream ding nabij is.

Zoals ik eerder al zei: al wat nu over Mastodon verkondigd wordt, werd 8 jaar geleden verkondigd over Friendica, Diaspora* etc. En daar hoorde je al heel snel niets meer over.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 23 januari 2023 17:38]

Dat vind ik niet zo relevant. Ik ben zelf overgestapt en voel 'van binnen' hoe fijn het is. Ben wel overtuigd dat dit de komende standaard wordt. Maar de tijd zal het leren :)
Niet volgens de laatste stats... lijkt er juist op dat gebruikers vanaf Mastodon langzaam terug migreren naar Twitter. En of de verschillende serverbeheerders van de Mastodon fedeverse zo happig zijn op botapps is ook maar de vraag.
Terug migratie is niet bewezen toch? Wel dat er minder DAU zijn op Mastodon. Ik heb de aantallen van Twitter nog niet gezien. Linkje?
dit vind ik altijd van die mooie reacties,

jantje wordt weggepest bij het voetballen op straat en zit in een hoekje met stoepkrijt verdrietig te zijn, en dan komt tante Jo, "ik vind het zo goed dat jan zich nu al realiseert dat hij beter overweg kan met zijn artistieke talenten"

Sommige mensen willen misschien gewoon "NÉT iets TÉ graag de wereld in een positiever daglicht zijn :D

dat wil niet zeggen dat, twitter een goede zet doet als het deze groep ontwikkelaars en hun gebruikers tegen de schenen schopt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een bedrijf ze terug naait zijn eigen mastodon servertje opzet en al zijn klanten op een niet helemaal nette manier naar zich toe trekt en mensen hept hun data te importeren.
Laten we hopen, dat Mastodon de plek van Twitter inneemt. Het zou het eerste echte sociale platform zijn, dat niet in het bezit is van 'big tech'?
Netlog? Hyves? Myspace? Waren die allemaal big tech?
Nee, dat is waar. Maar zoals je al zegt, 'waren'. Deze apps hebben niet kunnen overleven zonder Big Tech. Hopelijk Mastodon wel.
Het bedrijfsmodel van de twee techreuzen moet radicaal veranderen om onze mensenrechten te kunnen beschermen. Met Big Tech worden grote technologiebedrijven aangeduid, zoals Google, Facebook, Apple, Amazon en Microsoft. Facebook en Google hebben vergaande controle over miljarden mensen. Dat vormt een fundamentele bedreiging voor de mensenrechten.
Bron: Amnesty Nederland
Ja, in principe wel. Ze hebben alleen niet de tijd gekregen om echt "big" te worden, maar waren wel allemaal gesloten technologieën en in zoverre dus vergelijkbaar met Facebook en Twitter van nu
Zo is er ook Gab, dat is volledig in privébeheer en is zeker geen onderdeel van big tech. Maar dat staat wellicht voor veel mensen aan een bepaalde kant van het politico-sociale spectrum die ze liever niet opzoeken (ondanks dat er in feite geen voorkeur wordt gegeven op het platform zelf, is de enige regel dat men zich dient te houden aan het first amendment en is er platformgewijs ruimte voor elke mening).
Al geldt voor Mastodon in feite hetzelfde, maar dan aan de andere kant van hetzelfde spectrum. Met de aankoop van Twitter is op die schaal die positie verschoven en daar kan een deel van de mensen ogenschijnlijk niet zo goed tegen, dus zoekt men een alternatief.
Ook Gab kan niet onder 'big tech' genoemd worden. Het is een klein sociaal netwerk. Zoals je zegt, voor een bepaald publiek. Mastodon heeft echter de potentie Twitter van de troon te stoten.
WT.Social? Of vind je de oprichter van Wikipedia ook big tech?
Ik ken WT.social niet. Niet echt mainstream, toch? Hoeveel gebruikers heeft het?
Op het moment van schrijven 552.858 gebruikers (https://wt.social/stats) en nog altijd stijgende (sinds de start in oktober 2019). Dus niet het grootste netwerk, maar klein ook zeker niet en het wint dus, gezien het stijgend aantal gebruikers, wel marktaandeel. En dat lijkt me ook logisch, want het is van de oprichter van Wikipedia, dus die zorgt voor best wel wat tractie.
Dank! Zal eens kijken👍🏼
Ja, de eerste in dit tijdperk dat echt succesvol lijkt te worden. Toch wel opwindend na bijna 2 decennia van corporate social media :)
Waarom moet Mastodon het niet halen?
Omdat mastodon bekend staat als een network voor mensen die fan zijn van kinder speelplaatsen, om het politiek correct te zeggen. Het grootste deel van de afbeeldingen zijn van ehhh, kinderen, om het zo te zeggen.
Twitter behoorde ooit tot Big Tech. Nu gaat Twitter niet meer door knieën meer voor druk van pressiegroepen.

Mastodont mag zijn eigen bestaansrecht bepalen. Wij proberen immers in een vrije samenleving te behouden waar je recht hebt op kansen.
Ik hoop dat de mensen achter mastodon snel achter de tralies belanden voor het oprichten van een netwerk voor mensen die iets te veel van kinderen houden. Het opzetten van een twitter alternatief, dat mag best. Graag zelfs. Maar ruim meer dan de helft van de afbeeldingen zijn onzedelijke foto's van kinderen. Dat is een groot probleem. Een gigantisch probleem.
Dit is net zoiets als roepen dat Twitter nu nog alleen maar uit rechts-extremisten bestaat.

Overigens is zwart/wit roeptoeteren wel heel thematisch voor Twitter
"Maar ruim meer dan de helft van de afbeeldingen zijn onzedelijke foto's van kinderen"

Dat is geen zwart wit roeptoeteren. Twitter staat al heel lang bekend als een zeer links platform, wat niets met extreem-rechts te maken heeft, dus dat is een onzinnige opmerking.
Ik zit zelf niet in het alpha-programma van Ivory maar van mensen die er wel in zitten lees ik veel positieve reacties. Dat geeft ook wel aan dat, hoewel de onderliggende technologie onder Twitter en Mastodon wel enorm mag verschillen, de kennis die Tapbots heeft opgedaan met UI en UX op Twitter kennelijk ook prima te gebruiken voor Mastodon. Qua gebruikerservaring en doel (korte berichten uitwisselen met mensen die je in principe niet kent) is er natuurlijk meer overlap dan op technisch niveau.
't is dat ik twitter niet bijzonder veel gebruik, maar als ik een keer door mijn feed scroll dan doe ik dat graag met een third party app. De officiele apps en site van Twitter zijn zo'n grote bloat zooi waar advertenties iedere drie seconden je strot af worden gedrukt dat ik heel hard weg loop. Jammer, maar sinds Musk aan het roer zit had ik dit wel zien aankomen. Benieuwd hoe lang Twitter nog bestaat.
Dit is toch allemaal logisch. Zij hebben Twitter gebruikt om er zelf aan te verdienen en niks mis mee maar dat maakt je wel enorm kwetsbaar. Een bedrijf laat zoiets toe tot het dat niet meer nodig acht. Dit had het dus van ver kunnen zien aankomen.

Is het netjes van Twitter? Is Twitter ooit netjes geweest? Kijk waar Twitter heen wilt. Kijk vervolgens nog even of je Twitter en al die andere social media drama wel wil gebruiken. Het voegt vrijwel niks toe aan een beter leven, je wordt gehyped om eraan mee te doen. Alles wat ik vinden moet of nodig acht kan allemaal zonder die drama. Als ik een bedrijf of iemand alleen via social media kan bereiken dan liever niet. :)
Deze apps bestaan al heel lang en hebben een grote bijdrage gelevert aan het succes van Twitter. Zo was er jarenlang geen officiële mobiele app.

Uiteindelijk was het maar een klein deel van de gebruikers (iets meer dan 1%) die deze apps gebruikte, dus zoveel inkomsten liepen ze niet mis. Maar een sociaal netwerk staat of valt met de gebruikers, en dit was de meest actieve groep.
10% van de Twitter gebruikers is verantwoordelijk voor 90% van de Tweets. De overige 90% is vooral op Twitter om content van deze accounts te lezen.

En dit is niet de enige wijziging die langdurige gebruikers tegen het zere been stoot. De nieuwe "for you" tab (die aan gebruikers word opgedrongen) is alles behalve populair bij deze groep.

Ik denk dat ze dus het risico lopen dat een aantal top accounts wegloopt door dit soort acties, of gewoon minder gaan posten, waardoor veel andere gebruikers dat ook zullen doen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 januari 2023 12:13]

Nice dat Elon zich op deze manier weer in hun eigen voet schiet en Mastodon steeds meer stimuleert.

Ik zie steeds meer bekende mensen op mastodon komen en daarmee wordt het platform ook steeds interessanter. Op Twitter zit ik al helemaal niet meer sinds de overname. Ik mis het ook niet, door de algoritmes was het sowieso een grote afvalbak met rotzooi waarbij het steeds meer werk werd om de pareltjes er uit te vissen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn