The Financial Times: Brussels kantoor van Twitter is gesloten

Het Europese kantoor van Twitter in de Belgische hoofdstad Brussel heeft zijn deuren gesloten, schrijft The Financial Times op basis van bronnen. De laatste twee werknemers die op die locatie werkten, zijn volgens de krant vertrokken.

Het aantal werknemers van het kantoor daalde van zes naar twee nadat Twitter-eigenaar Elon Musk het personeelsbestand halveerde als onderdeel van een ontslagronde. De resterende leidinggevenden, Julia Mozer en Dario La Nasa, vertrokken vorige week bij Twitter, schrijft The Financial Times.

Mozer en La Nasa hielden toezicht op het overheidsbeleid voor Twitter in Europa. Ze moesten er onder meer voor zorgen dat het platform voldoet aan de eisen van de Digital Services Act (DSA). Deze is vorige week in werking getreden. Online platformen hebben tot 17 februari 2023 de tijd om het aantal actieve gebruikers op hun sites te melden. Op basis van deze gebruikersaantallen bepaalt de Europese Commissie of een platform een zeer groot online platform of zeer grote online zoekmachine is. Als het een 'zeer groot platform' is, moet het platform aan extra verplichtingen voldoen.

Nu het Brusselse kantoor van Twitter is gesloten, is het mogelijk dat het platform zich moeilijker aan Europese wetgeving kan houden, zegt Věra Jourová, de vicevoorzitter van de Europese Commissie, tegen The Financial Times. "Ik ben bezorgd over het ontslag van zo'n grote hoeveelheid personeel van Twitter in Europa. Als je desinformatie en propaganda effectief wilt opsporen en ertegen wilt optreden, zijn daar middelen voor nodig." Tegelijkertijd verwacht Jourová van Twitter dat 'het platform de EU-wetgeving volledig respecteert en zijn verplichtingen nakomt'.

Het sluiten van het kantoor is nog niet door Twitter zelf bevestigd.

Door Loïs Franx

Redacteur

24-11-2022 • 19:18

127

Reacties (121)

Sorteer op:

Weergave:

“Het aantal werknemers van het kantoor daalde van zes naar twee…”
Věra Jourová, de vicevoorzitter van de Europese Commissie, tegen The Financial Times. "Ik ben bezorgd over het ontslag van zo'n grote hoeveelheid personeel van Twitter in Europa.

Aangezien er nu van de 6 mensen niemand meer over is zijn er 6 mensen ontslagen, in Europa wonen ~746 miljoen mensen.

Terechte zorgen.
Er zijn honderden mensen in Europese kantoren van Twitter vertrokken of ontslagen (edit: en dan vergeet ik nog een paar duizend mensen in Europa voor de content moderation via ingehuurde bedrijven). Het gaat Jourová niet om de hoeveelheid banen, het gaat haar om wat die mensen voor baan hadden. Als er twee mensen uit een vliegtuig vallen is dat te overzien, als dat toevallig de twee piloten waren heb je toch echt een probleem.

Aangezien de mensen in Brussel verantwoordelijk waren voor al het overleg met het Europees Parlement en de Europese Commissie en de mensen in Dublin verantwoordelijk waren voor werken met de privacytoezichthouder en het voldoen aan alle GDPR verzoeken is er wel reden voor zorg.

Ik verwacht dat Twitter binnenkort uit de GDPR One Stop Shop gaat vallen omdat ze niet meer aan de wet voldoen. Op dat moment heeft Twitter niet meer de makke Ierse toezichthouder om zich zorgen over te maken maar staan alle 27 nationale toezichthouders op de stoep. Vandaag loopt al een ultimatum af van de Franse toezichthouder en de Duitse toezichthouder is ook de messen aan het slijpen.

Dit is wel een aardig verhaal over de juridische stormen waar Twitter volle kracht op afkoerst: More Turbulence Ahead for Twitter as the EU’s Digital Services Act Tests Musk’s Vision

Dan worden het boetes in de trant van 6% van Twitters jaaromzet en eventueel een gedwongen sluiting in Europa. Ik verwacht dan ook dat Twitter binnen zes maanden uit Europa vertrekt en een geoblock op de server zet.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 08:31]

Dan worden het boetes in de trant van 6% van Twitters jaaromzet
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws over Twitter's jaaromzet :+
:+ Er is een reden dat dit soort boetes op omzet en niet op winst zijn gebaseerd. Twitter had vorig jaar een omzet van $5.08 miljard, 6% daarvan (een maximale DSA boete) zou bijna €300 miljoen zijn. 4% daarvan (een maximale GDPR boete) zou €195 miljoen zijn.

Dat zijn forse bedragen voor een bedrijf waarvan analisten verwachten dat het moeite heeft om ruim 1 miljard dollar per jaar aan rentebetalingen voor Musks aanschaf te kunnen vinden.

Nou verwacht ik dat de omzet dit jaar lager is omdat het aantal Blue Ticks voorlopig onder de 200.000 zit en er vele miljoenen $8 accounts nodig zijn om de advertentieinkomsten te kunnen vervangen. Ik verwacht dat die advertentieinkomsten dit jaar fors lager zijn dan vorig jaar door alle tumult dus die daling moet gecompenseerd worden met Blue Ticks om een stabiele omzet te houden.

Wat zou kunnen is dat Twitter onder de 45 miljoen gebruikers in de EU (10% van de EU bevolking) uitkomt en het voor de wet geen Very Large Online Platform (VLOP) is. Misschien moet Twitter proberen Europese gebruikers weg te jagen of te bannen. :+

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 08:31]

Die Europeanen zijn allemaal bots joh!
Zou me niet verbazen als Musk met z'n nieuwe speeltje wel wil testen of de EU een ban wil doorzetten op twitter (waarbij hij er vanuit gaat dat wij dan gaan protesteren om twitter te behouden, wat me bij een hoop mensen niet zou verbazen dat zich daar voor zouden laten lenen vanuit welbegrepen eigen belang, de vrijheid van meningsuiting / censuur fundamentalisten, media en influence pipo's die er hun inkomen bij elkaar harken etc.).

Kortom de voorvechter van het vrije woord in deze wereld en de enge EU in het bijzonder onze grote leider en visionair, eert u Elon Musk.
Zo'n vaart (een ban) gaat het niet lopen. Maar ik verwacht wel dat er op den duur boetes gaan komen die langzaam maar zeker flink kunnen oplopen. Tot nu toe lijken die boetes we goed te werken.
Mwah boetes zijn ook te rekken en/of niet te betalen zullen we maar zeggen, zie Musk er wel voor aan om het dus op de spits te gaan drijven.
Maar zover ik weet hebben de boetes van de EU altijd wel resultaat. Soms omdat het bedrijf in ruil voor het intrekken wel aan de regels houdt, soms omdat de boetes op den duur wel genoeg pijn zijn gaan doen dat ze op een gegeven moment overstag gaan. Niet betalen en er mee weg komen heb ik geen voorbeelden van. Volgens mij zijn er wel trucjes uit te halen met beslag leggen of vorderingen voor uitvoering bij een ander land (VS bijvoorbeeld) neerleggen.
Maar wie weet wat Musk gaat proberen. Hoewel ik het niet verwacht sluit ik ook niet uit dat hij het zo op de spits drijft dat de EU twitter echt banned.
Twitter is natuurlijk zo afhankelijk van Internet dat beslag leggen op de domeinnaam en Europese merkrechten direct problematisch is.
Dan worden het boetes in de trant van 6% van Twitters jaaromzet en eventueel een gedwongen sluiting in Europa. Ik verwacht dan ook dat Twitter binnen zes maanden uit Europa vertrekt en een geoblock op de server zet.
Ongelofelijk dramatisch, dit gaat natuurlijk nooit zomaar gebeuren. Ik denk eerder dat veel van die blogsites (zoals justsecurity, dat niet bepaald een "neutrale" toon nam in hun artikel omtrent Musk), vooral hopen dat het gebeurt. Er is geen reden dat het noodzakelijk is kantoren in die landen te hebben om daadwerkelijk aan de wetgeving te voldoen.

[Reactie gewijzigd door saren op 24 juli 2024 08:31]

Het is wettelijk verplicht een kantoor in de EU te hebben om aan de wetgeving te voldoen. Als Twitter uit de GDPR OSS valt dan moeten ze zelfs in ieder van de 27 landen een kantoor hebben.
Bron? Want juist in de EU mag je vanuit 1 land zaken doen met de andere lidstaten, dat is een fundamenteel recht van de Interne Markt. Er is geen verplichting om overal kantoren te hebben, en de GDPR heeft ook niet zo'n artikel. Sterker nog, de GDPR is vrij expliciet dat één Data Protection Officer voldoende is voor de EU, zelfs als je een groep van bedrijven hebt.
Dat is inderdaad de GDPR One Stop Shop (GDPR OSS). Om gebruik te kunnen maken van de OSS moet je wel aan voorwaarden voldoen, de belangrijkste bijvoorbeeld het hebben van een Data Protection Officer (DPO) die aanspreekpunt is voor toezichthouders. Twitters DPO in Ierland is een paar weken geleden opgestapt en een andere medewerker heeft die taken op zich genomen. Het risico bestaat dat het hoofdkantoor in Ierland dusdanig is of wordt uitgekleed dat het niet meer kan voldoen aan de wettelijke eisen. Dan is de luxe van een OSS ook verloren.

TechCrunch heeft er wel aardige artikelen over geschreven: Twitter’s lead EU watchdog for data protection has fresh questions for Musk en Is Elon Musk’s Twitter about to fall out of the GDPR’s one-stop shop?

Reken maar dat zowel de Ierse als zo'n beetje iedere andere toezichthouder in Europa hier bovenop zitten. Hier in het VK verwacht ik bijvoorbeeld dat Twitter flinke aanvaringen kan gaan krijgen met de nieuwe Online Safety Bill. Musk zegt dat hij aan alle wetten wil voldoen in alle landen waar Twitter actief is maar ondertussen is hij door opstappen of ontslag vrijwel alle mensen kwijt die dat soort werk deden of zullen moeten doen. Je kunt van een developer in Californië niet verwachten dat ze kunnen helpen met het volgen van alle juridische eisen in 100+ landen, reageren op dataverzoeken in het Pools, of de dialoog aangaan met wetgevers die nieuwe wetgeving aan het ontwikkelen zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 08:31]

Ah, iets tam-tam effect dus. Dat TechCrunch verhaal zegt niets over kantoren in 27 landen - alleen dat er mogelijk 27(+3 EEA) DPA's over Twitter gaan als ze de One-Stop Security zouden verliezen. En daarin lijkt TechCrunch ook nog eens twee dingen te verwarren: het is zeker denkbaar dat Twitter Europese vestigingen sluit, waaronder de Ierse, en alle activiteiten in een ander EU land concentreert. Dan houden ze wel een One-Stop, maar dat is dan wel een andere DPA, niet meer de Ierse.
"Dramatisch" dat zijn grote woorden!
Ik moet het nog zien. De EU bindt veel te snel in als het om de Amerikaanse tech industrie gaat.
Huur je 2 nieuwe in. Desnoods in laten vliegen van de VS.

Probleem opgelost. Tuurlijk gaat de media elk luchtbelletje opblazen tot een enorme bel. Maar het stelt allemaal vrij weinig voor.

Musk is goed bezig met Twitter. Er hangt nu al een veel aangenamere sfeer. Uiteraard een mening en niet een feit. Tuurlijk kunnen nu mensen 10/20/100 tweets gaan posten die niet leuk zijn, uit de 1.000.000+ tweets, weer een vergrootglas erop leggen. Maar in zijn algemeen is het weer erg fijn.

Ik zal dan ook direct Twitter Blue nemen voor 8$ (of €) per maand puur en zuiver om het platform te steunen, en met mij vele anderen. Al tweet ik zeer weinig.

Gelukkig wonen wij in een vrije wereld waar dit soort keuzes gewoon gerespecteert worden. Toch? :)
Een vrije wereld als Elon het er maar mee eens is dan hé. Ik hoef toch hopelijk niet alle gevallen te noemen waarbij vrijheid van meningsuiting toch opeens wel lastig was voor Elon.
Wat is er dan anders tov een paar weken geleden?
Twitter wordt overspoeld met bot accounts, het gebruik van racistische woorden is met 500% gestegen en hij wil alle bans ongedaan maken. Dan hebben we allebei een heel ander idee over een goede sfeer. En dan no dit: https://twitter.com/joshu...&t=rTS-UimEth7sM_WDl9y7UQ

[Reactie gewijzigd door m3gA op 24 juli 2024 08:31]

Jouw "bron" die 33% minder claimt is Musk zelf ???? 8)7

Wij van WC-eend ...

[Reactie gewijzigd door avlt op 24 juli 2024 08:31]

Musk geef ook geen enkele methodiek, voor hetzelfde geld heeft hij de definitie van hate speech veranderd en zo kan hij claimen dat het minder is. Dat zie ik hem ook nog zo doen.
zou het zo gemakkelijk zijn? even twee nieuwe poppetjes aannemen/invliegen.
Die hebben de contacten, weten waar ze voor wat moeten zijn, rapport opgebouwd met anderen?
Je praat alsof je bij Twitter werkt, is dat ook zo?
Er zal ongetwijfeld hard gewerkt worden; driekwart van het personeel schijnt weg te zijn dus dan is het alle hens aan dek. Of de sfeer er beter van wordt betwijfel ik. Bij grote ontslagrondes is er vaak een soort survivor-guilt bij de mensen die overblijven. En gezien Musks plotselinge wijzigingen in beleid en manier van leidinggeven vrees ik ook voor de sfeer. Op Glassdoor wordt mijn beeld niet ontkracht, maar dat kunnen natuurlijk grotendeels boze ex-werknemers zijn.

Ik hoop dat Twitter het redt onder Musk, ik vind het wel een mooi platform om snel te kunnen zien wat er leeft en gebeurt in de wereld, maar op Mastodon is de sfeer wel iets beter*

* nu al - hands down - understatement van de dag

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 24 juli 2024 08:31]

Verschilt wellicht per server. Ik zit op mastodon.nl en ik herken niet wat jij schetst. Ik zie ten eerste geen gekke content, (dus) ook niet dat er mensen gebanned worden en wat bubbel betreft valt het mee omdat je gewoon de timeline van de hele server kan zien. Maar het voordeel van Mastodon is natuurlijk dat als je nogal expliciete meningen hebt en snel gebanned wordt, dat je dan ergens anders heen kan. Succes op Twitter daarmee.

Vwb de DMs heb je gelijk. Denk je dat het op Twitter of waar dan ook anders is? Zelfs hier op Tweakers kan de crew je DMs lezen als het nodig is. Dat zal daar niet anders zijn.
Er zijn honderden mensen in Europese kantoren van Twitter vertrokken of ontslagen (edit: en dan vergeet ik nog een paar duizend mensen in Europa voor de content moderation via ingehuurde bedrijven). Het gaat Jourová niet om de hoeveelheid banen, het gaat haar om wat die mensen voor baan hadden.
Die paar duizend mensen die modereren voor Twitter kan je geen baan noemen. Voor je werk de berichten van anderen beoordelen, wijzigen of toestaan is geen baan, het heeft geen toegevoegde waarde en draagt niks bij aan de maatschappij. Integendeel, het zorgt juist voor polarisatie en verdeling. Dus het is een zeer positieve ontwikkeling op Twitter
Dan hebben heel veel mensen geen baan.
Mooi, kunnen de mensen ervoor kiezen om hun tijd nuttig te besteden. We komen in Nederland vakmensen tekort, zonnepanelen, warmtepompen, de energienet verzwaren. Zijn banen waarvan je kan zeggen dat het en eervol beroep is. Mochten deze puppy's liever prediken vanachter een laptop, kan je altijd naar China verhuizen en voor de Chinese overheid werken.
ACM Software Architect @Evernote24 november 2022 20:11
Twitter had wel meer mensen in Europa in dienst. Van eerder nieuws:
Staff in Dublin, Ireland’s 1 Cumberland Place office, which used to house around 500 Twitter employees, have been using war terminology to describe the past week’s events.
[..]
Dublin is not the only European office to be affected by layoffs. Social media posts show employees in Brussels and London have been let go too. It’s unclear if employees in Twitter’s other European hubs—Hamburg, Madrid, Utrecht, Paris, Berlin and Manchester—have also been affected.

In Europe, a major concern is the fate of Twitter’s six-to-eight person team in Brussels, which worked on European policy and was the main point of contact with regulators working on upcoming legislation that could affect the entire platform.
En dat laatste team is dus nu blijkbaar inderdaad weg.

Uiteraard was er op 11 november nog niet duidelijk hoeveel Europese Twitter-medewerkers zijn ontslagen (en hoeveel inhuurcontracten zijn opgezegd). Maar dat het 'veel' is, lijkt me wel correct. Zeker in verhouding tot hoeveel mensen er voor Twitter in Europa werkten.

Vergelijken met de totale populatie van Europa lijkt me irrelevant.

[Reactie gewijzigd door ACM op 24 juli 2024 08:31]

Vergelijken met de totale populatie van Europa lijkt me irrelevant.
Het lijkt me wel relevant om te kijken naar de hoeveelheid Twitter gebruikers/adverteerders die vallen onder de jurisdictie van de EU.

Dan lijkt me het als bedrijf stupide grenzend aan zelfmoord om er geen vertegenwoordiging te hebben. Is het alleen al om te lobyen of op de hoogte te blijven van komende regels.
ACM Software Architect @avlt25 november 2022 09:12
Uh ja... maar mijn punt was dat degene waar ik op reageerde aangaf dat het maar 6 man was op de totale populatie van Europa, dus waarom werd dat met 'veel' omschreven door die politicus.

Terwijl enerzijds dus veel meer dan 6 man weg is in Europa die werkten voor Twitter en anderzijds het in relatie tot 'Twitter Europa voor de ontslagrondes' wel 'veel' zal zijn...

En inderdaad, zoals jij aangeeft, zijn het ook mensen - zeker deze 6 - die behoorlijk belangrijk zijn vanuit Europees perspectief op Twitter.
Zo werkt dat jammer genoeg niet, als je binnen de EU opereert dan valt je bedrijf ook onder de EU wetgeving, en dus zijn de GDPR en DSA van toepassing. Het is dus niet zo dat die alleen van toepassing zijn bij een adverteerder uit de EU, wel kan een gebruiker van buiten de EU er geen gebruik van maken.
Zie https://gdpr.eu/companies-outside-of-europe/ en https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/QANDA_20_2348
Irrelevantie informatie erbij halen is een fundamenteel issue voor deze rekels.
Brievenbus firma.
Je zou denken dat het afstemmen van regelgeving prima remote kan.
Lijkt mij ook. Lobbyen en anderszins beïnvloeden van politici gaat echter wel beter op locatie, dus ik denk dat ze hier wel wat invloed achter de schermen opgeven bij het ontwikkelen van nieuwe EU-richtlijnen.

Bedrijven gaan in Brussel zitten om dicht bij de macht te zitten, niet omdat kantoorpanden daar zo goedkoop zijn of het klimaat zo aangenaam is :+
Dat is veel te kort door de bocht. Een Twitter probeert te voldoen aan Europese regelgeving, dat is zeer lastig met alleen juristen uit de VS, niet alleen een heel andere achtergrond, maar ook andere wetgeving. Julia Mozer en Dario La Nasa zijn twee Europanen (een Duitse en een Italiaan) met een juridische opleiding. Die begrijpen de 'cultuur' hier een heel stuk beter dan de doorsnee Amerikaanse jurist. Men zit hier veel dichter bij de 'stof' dan aan de andere kant van de wereld en men kan ook gewoon veel makkelijker communiceren met andere Europese juristen over dergelijke onderwerpen, want wetgeving is altijd lastig omdat het voor interpretatie vatbaar is. Een relatief recent voorbeeld is de AVG regelgeving, bijzonder onduidelijk! Binnen de IT hebben we redelijk vaak met juristen van 3den moeten zitten om in specifieke situatie of dienst X hier duidelijkheid over te krijgen. Wat hebben we exact nodig, wat wil men opleveren, kunnen we overstappen naar Y als abc...

Daarnaast zit je ook nog eens met een tijdzone verschil die redelijk wat uurtjes verschil kan opleveren. Het tijds verschil met San Fransicso, het hoofdkwartier van Twitter Inc., is 8 uur. Dus als zij een meeting beginnen om 9:00, is het hier 17:00, heb je misschien een uurtje voordat men hier weer uitklokt. Voor iets wat kennelijk een fulltime job was voor zes mensen, is een uurtje per dag niet veel...
Waarom kan je deze kennis niet inkopen bij law firms of big 4 kantoren? Je hoeft daarvoor echt niet mensen in house voor te hebben.

Ik ken genoeg collega’s die full tijd (via law firm) voor een multinational werken en ook de relevante volmachten hebben om alles te kunnen doen wat een in-house legal team ook kan.

[Reactie gewijzigd door Fiscalist op 24 juli 2024 08:31]

Als ex-big 4 medewerker kan ik daar wel antwoord op geven: kosten.

Wat @Cergorach beschrijft zijn full time functies (als je ze goed wil doen). Je kan dat best inhuren bij een groot advocaten of accountants kantoor, maar dan ben je minimaal 4 tot 5 keer kwijt wat het je kost om zelf iemand in dienst te nemen.

De prijzen van die kantoren zijn gericht op projectmatig werk waar je die kennis tijdelijk nodig hebt, dat is heel wat anders.
Met enige kanttekening dat je als je het geheel uitbesteed, je tenminste niet de kosten hebt van een duur kantoor in de EU. Aan de andere kant ben je geheel afhankelijk voor je EU 'legal' strategie van een 3e partij, wat je als grote multinational niet altijd wil...
Toch zie ik het in de praktijk gebeuren. Overigens weet je niet de exacte reden van sluiting. Wellicht wil Twitter überhaupt geen personeel in loondienst hebben in de EU vanwege een bepaalde wet/regeling die ze willen omzeilen. Het kostenplaatje van twee ingehuurde legal krachten nemen ze dan op de koop toe.
Zo ook wij hebben van dien met lokale regelgeving, we zitten oa in China. Echter in plaats dat we in-house specialisten hebben op gebied van privacy regelgeving hebben we dus een kantoor in de hand die wel wereldwijd opereert.

Hoewel ik begrijp waarop je doelt, vraag ik me af gezien ze toch maar 2 lokale juristen hadden of het niet logischer is om met een internationaal advocaten bureau te werken. Er zijn honderden grote bureau's die ieder op zich honderden zo niet duizenden advocaten in dienst hebben en jou bij kunnen staan.

Uiteindelijk kunnen we dan ook weinig zeggen wat precies aan de hand is. Musk snijd links en rechts klaarblijkelijk zonder teveel na te denken. Echter over 2 man hier is het nog maar de vraag hoe relevant ze waren.
Het waren er zes, die waren al vertrokken/ontslagen, dit waren de laatste twee. De vraag is zelfs of ze zijn ontslagen of zelf zijn opgestapt (zie bron artikel).

Zouden jullie voldoende werk hebben op zes juristen fulltime bezig te houden? Wat Twitter kennelijk wel had. Er is een 'sweetspot' met uitbesteden, ik denk dat twee mensen + kantoor heel dicht in de buurt komt van uitbesteden, maar het waren er zes + kantoor en die hoeveelheid werk wordt opeens wel heel erg kostbaar als je dat gaat uitbesteden.

Ik vermoed een beetje dat ze zelf zijn opgestapt. Als het er zes waren en nu moest twee man hetzelfde werk doen, dan is de werkdruk verdrievoudigd. Nogal wiedes dat ze vertrekken als ze ergens anders direct aan de bak kunnen...

Juist het uitbesteden naar China lijkt me erg risico vol, de cultuur kloof tussen China en de EU is velen malen groter dan die tussen de VS en de EU. Ook erg veel horror stories uit de productie sfeer gehoord over miscommunicatie. Dat zou ook echter een issue kunnen zijn van "You get what you pay for!" en "Pay peanuts, get monkeys!"...

Daarnaast is een bedrijfsonderdeel opzetten in China gewoon veel lastiger ivm. eigendom. Dus zal je sowieso al veel sneller geneigd zijn tot gehele uitbesteding.
We hebben onze eigen juristen maar zo hebben we ook specifiek voor China bijvoorbeeld een globaal opererend kantoor dat specialisten heeft in lokale privacy regelgeving, dit luisterd namelijk heel nauw en het heeft geen nu tom hier iemand voltijd voor te hebben. Niet alleen dat, deze advocaten hebben een goede verhouding met de lokale authoriteiten waardoor wij makkelijk samen aan tafel kunnen zitten bij onduidelijkheden. Uiteindelijk op duizenden die ontslagen worden is het eigenlijk niet goed af te leiden wat nou precies gebeurd en idem voor deze zij het 2 of 6 man in de EU. Ik kan me goed voorstellen dat Twitter net zoals ons op internationaal niveau diverse bureau's op retainer heeft en weet wie heel dicht op de materie zit.
Dat gaat onder lobbyisten beter met een glaasje wijn, en de juiste europarlementariër. Dit is werkelijk de enige reden dat er grote bedrijven in Brussel zitten.
Liever een uitgebreide lunch of dinner met "gepast vermaak" toe.
We staan aan de vooravond van een lawine aan rechtszaken tegen Twitter die de ene na de andere wet gaat overtreden...
Ik denk dat trol-CEO's als Musk, evenals de ganse crypto-industrie, van oppertrol Trump geleerd hebben dat rechtszaken er weinig toe doen. Je moet gewoon zoveel chaos creëren dat niemand door het bos van je criminaliteit de bomen van concrete inbreuken (het materiaal waarmee de vervolgingsautoriteiten moeten werken) nog kan zien.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 24 juli 2024 08:31]

Het is wel typerend dat we pas de laatste twee jaren de termen "desinformatie" en "propaganda" horen. Er is een bepaalt type regime dat er altijd veel aan doet om de informatie stroom te beheren; zover ik weet ken ik geen goede/positieve in de lange lijst die er op dit moment is (China, Iran, Rusland, en ook Turkijke tegenwoordig plus nog wat andere totalitaire regimes).

De enige goede manier om desinformatie aan te pakken is zorgen dat de juiste informatie online staat (met alle context en niet alleen het stukje dat jouw visie verheerlijkt). Door overal te zeggen, dit is vals of klopt niet creeer je een grote groep mensen die juist averechts gaat reageren.
Die informatie staat online. Probleem is alleen dat het voor de leek vrijwel niet te doen is om allereerst de correcte informatie te vinden in het enorme oerwoud van correcte en incorrecte informatie, daarna die correcte informatie ook nog eens correct te interpreteren én daarna ook nog eens correct door te geven aan anderen, indien die leek daartoe geneigd is. Wetenschappelijke artikelen zijn doorgaans niet voor Jan met de Pet geschreven, namelijk. En dan krijg je inderdaad een groep die denkt te snappen wat er speelt, maar het gewoon compleet verkeerd begrepen heeft.

Daarnaast is er ook nog een hele groepering die je letterlijk kan laten zien dat bepaalde dingen waar zijn, maar die het vervolgens alsnog afdoen als “nep”, “in scène gezet” of “bevooroordeeld”. Die groepen gelóven in hun standpunten alsof het een religie is, en tegen geloof kun je niet discussiëren.
Twitter R.I.P. 👍🥳
Tijd voor iets anders iets nieuws iets verfrissend
Of niet, gewoon opdoeken die sociale media
De verwachting van mw. Jourová lijkt mij onrealistisch. Gezien Elon Musks overtuiging dat zijn mening goddelijk is en hij dus ook al het account van (geheime vriend!?) Trump heeft gedeblokkeerd, voor mij de kampioen desinformatie, doet mij veel vrezen en weining hopen.
Lekker handig voor Twitter… wat kan EU tegen Twitter doen? Noppes :')
Gaat EU Twitter dan blokkeren??? Vast niet…
Gaat EU Twitter dan blokkeren??? Vast niet…
Als Twitter zich niet aan Europese regels wil houden zal de EU eerst in gesprek gaan, daarna boetes opleggen (tot 6% van de jaaromzet). Als er dan nog niet geluisterd wordt, dan zal er via de rechter gevraagd worden om een 'suspension of their service'.
Bron: Digital Services Act
Dat is dan nog een lange bureaucratische weg te gaan, geen bedreiging voor de komende 10 jaar dus.
Een kantoor van 6 personen, waarvan er nog 2 over waren is gesloten. Heftig.
Dat stelt ook eigenlijk ansich niet zoveel voor, het issue is eerder dat dit een indicatie is hoeveel zorgen Twitter zich maakt over de EU wetgeving en zou wel eens kunnen hinten naar dat deze niet veel moeite (if any) gaan doen om zich aan EU wetgeving te gaan houden...
Idd:

"Ik ben bezorgd over het ontslag van zo'n grote hoeveelheid personeel van Twitter in Europa.

4 man woooow!
Politici uitlachen is natuurlijk leuk. En meestal terecht. Edoch ik denk dat mijnheer het in dit geval niet alleen over de brusselse werknemers heeft...
Als je 6 man in dienst hebt is het ontslag van 4 man wel heel veel, ja.
Fijn om te zien dat jij het tegendeel hebt bewezen met je reactie en boven de rest zweeft.
Waar is Musk toch mee bezig?

Hij lijkt wel de Trump van TECH op moment.
Ja en als je in de duurste plek van america zit met een heleboel andere tech bedrijven zal jezelf wel moeten inzetten om personeel aan te trekken anders gaat er echt niemand daar voor je werken.
Welk personeel?
Dit filmpje bevestigd een beetje dat wat Musk zei.
Het grootste gedeelte van het personeel in het hoofdkantoor (85% of zo) komt niet eens naar kantoor. Er loopt geen kip rond daar.
Volgens Musk word er jaarlijks miljoenen dollars aan eten daar weggegooid omdat er niemand is om het op te eten. Pure decadentie dit.

Hierdoor heeft hij ook een aanwezigheidsplicht ingediend. (Of dat helemaal terecht is in deze tijd laat ik even in het midden).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.