Apple maakt herontworpen startscherm iCloud-omgeving breed beschikbaar

Apple heeft het herontworpen startscherm voor de iCloud-webomgeving beschikbaar gesteld voor al zijn gebruikers. Vorige maand bevond het gewijzigde ontwerp zich nog in een bètafase. Het nieuwe startscherm bevat tegels met informatie over verschillende iCloud-diensten.

Er is ogenschijnlijk niets veranderd in vergelijking met het ontwerp van de iCloud-webomgeving die zich in oktober nog in een testfase bevond. ICloud-gebruikers krijgen nog steeds tegels te zien van Mail, Agenda, Foto’s, Drive, Notities, Herinneringen en Contacten. De appiconen van Keynote, Numbers en Pages zijn ook terug te vinden en het is ook nog mogelijk om het startscherm aan te passen.

Op het vorige startscherm van de iCloud-wegomgeving waren er geen tegels te zien met informatie over de iCloud-diensten. Daar toonde Apple enkel de bovenvermelde app-iconen.

Startscherm iCloud.com

Door Jay Stout

Redacteur

17-11-2022 • 08:10

69 Linkedin

Reacties (63)

Wijzig sortering
Jammer, ik ben nooit fan geweest van widgety dashboards. Voorheen had je netjes een rij met icoontjes voor elke subomgeving - net en orderlijk.

Apple lijkt mee te gaan met trends, terwijl ik ze eerst als trendsetter kende. Zie bijvoorbeeld ook de app library, een vreemde creatie. Je kijkt naar alle apps op je toestel, je swiped naar links en je ziet weer een collectie apps, maar in een andere volgorde. het wordt rommelig.
Reageer
Dan moet je je homescherm opschonen van alle onnodige icoontjes. De App Library was een feature die er al jaren eerder had moeten zijn. Heerlijk zo'n opgeruimd scherm of twee at most met alleen de meest gebruikte Apps die je snel ter beschikking wilt hebben. Dan kan de DigiD app mooi verstopt worden en geopend worden via Spotlight voor die paar keer per jaar dat je hem nodig hebt.

Het nieuwe iCloud scherm is een flinke vooruitgang met het oude weinig informatieve en daarom snap ik je kritiek totaal niet. Je kan meteen in een blik je mailtjes, notities, reminders, eventueel je laatste foto's, etc. zien. Precies de reden waarom je erop inlogged neem ik aan. Als je dan toch die oude icoontjes wilt hoef je maar op het icoontje rechtsboven te drukken en voila, daar zijn ze. Wat is dan nog het probleem? Verwijder desnoods alle tiles behalve de "Apps" tile, als je dat wilt en je hebt weer precies wat je altijd had.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 17 november 2022 08:35]

Reageer
Moet zeggen mijn schermen zijn altijd opgeruimd geweest, gewoon mapjes gemaakt voor van alles
Scherm 1 heeft weer widget, en paar standaard Apple Apps foto's calculator, notities, klok, camera enzo.

Scherm2:

Bank App
Mapje Nieuws met paar nieuws apps/ sites
Mapje SYnology met de bijbehorende apps
Mapje Reizen met de NS, google maps/ waze app
Mapje Muziek/Tv met alle audio en video apps
Mapje Social networking met telegram whatsapp business /facebook/insta
mapje overige met veel rommel wat ik niet veel gebruik, zoals buien alarm, playstation app, Stocard(Heb ik mijn apple watch voor), reclamefolders, postnl app etc.

Heb dan enkele apps inderdaad helemaal van schermen weg gehaald, maar moet zeggen die gebruik dan ook echt niet. dus bij die app bibliotheek kom ik helemaal niet.
Ik heb misschien niet genoeg apps hiervoor ik heb er volgens de telefoon 47, wellicht dat dit een beetje weinig is. en het dan nog te doen is.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 november 2022 09:44]

Reageer
Ik gebruik niet eens folders/mapjes.

Ik heb één mapje voor de rommel die bij de telefoon komt en je er niet af kunt gooien.

Alle andere dingen staan op een paar beginschermen waar ik tussen heen en weer swipe. Zo werkt het al vanaf de eerste iPhone. Het swipen naar een ander begin scherm is net zo snel als het openen van een mapje. Een scherm met de meest gebruikte apps, een scherm met spelletjes, en scherm met nieuws en info apps (funda, marktplaats, NS). Een scherm past tegenwoordig zoveel op, heel anders dan op mijn eerste iPhone (3GS).

Maar goed, ik gebruik of MacOS en linux dan ook al decennia meerdere desktops. Vooral op Windows is dat nog steeds niet handig.
Reageer
ik denk dat ik je probleem wel een beetje snap...

je hebt volgens mij gewoon min of meer 2 hoofdlijnen hoe je je telefoon kunt gebruiken

1: het boeit je allemaal niet, dus app hier app daar - lekker op je homescreen vol = volgende pagina
voor die mensen is die galery echt wel een uitkomst. je kunt gewoon je homescreens gaan gebruiken voor widgets en instellen dat apps niet meer standaard verschijnen... de appgelery doet dan zijn uiterste best om een zo logisch mogelijk verhaal te maken met apps veer media <netflix spotify etc> voor office <pages numbers, office 365, google docs etc> spelletejs < verzin maar wat> enz enz.

het werkt niet perfect, maar het kost dan ook geen enkele moeite,

de 2e manier is wat meer vanuit de gebruiker zelf... je krijgt een app-icon op je homscreen ... en je kunt zelf mappen maken, icoontjes verplaatsen, dingen een naam geven... icoontjes rangschikken etc etc.

je kunt dan je (meerdere) scherm(en) zó indellen dat je er zelf het meest aan hebt, zo app-gallery die eigenlijk maar matigjes apps probeert in te delen is dan gewoon compleet overbodig. want door jouw Elite-skill is het al lang veel beter georganiseerd... misschien vind je het bijvoorbeeld wel prettig om numbers, rekenmachine en email in dezelde map te hebben omdat het juist de 3 meest gebruikte apps zijn tijdens je werk als <iets met cijfertjes en emails>

andere mensen zullen hun mail app samen met MS word en een app als wetbookonline bij elkaar stoppen omdat ze veel juridische vragen krijgen en die even snel onderweg in de trein willen beantwoorden.

voor die mensen is die zeer specifieke use-cases hebben is zo standaard-scherm natuurlijk totaal overbodig en misschien zelfs wel hinderlijk of verwarrend. het kunnen uitschakelen van die 'widget' zou een welkome toevoeging kunnen zijn voor mensen die veel liever een eigen indeling willen maken.
Reageer
Ik gebruik die App Library echt nooit. Één scherm met veelgebruikte apps en de rest vind ik via spotlight.
Reageer
Jup hier doe ik ook echt alles met Spotlight. Zowel op iPhone als op de Mac. Gebruik die App Library of Dock echt nooit.
Reageer
Dan moet je je homescherm opschonen van alle onnodige icoontjes. De App Library was een feature die er al jaren eerder had moeten zijn. Heerlijk zo'n opgeruimd scherm of twee at most met alleen de meest gebruikte Apps die je snel ter beschikking wilt hebben. Dan kan de DigiD app mooi verstopt worden en geopend worden via Spotlight voor die paar keer per jaar dat je hem nodig hebt.
Maar... maar... ik HEB mijn homescherm al opgeschoond, had dat al voordat de app library er kwam. Netjes de meest gebruikte apps direct beschikbaar op het eerste scherm. Plus een aantal folders 'netwerk', 'utilities', 'opzoeken' enzo waar ik minder vaak gebruikte apps in plaats. En dan binnen een folder-scherm de meest gebruikte daarvan op het eerste scherm en de rest op de volgende folder-schermen.

Voor mij is het daarmee helemaal opgeschoond en overzichtelijk. De app-library geeft mij alleen een onnodige, rommelige toevoeging waar ik niet op zat te wachten.

Heb er net nog eens naar gekeken, maar nee: voor mij niet handig. Zo vind ik het niet handig dat ik in het overzicht de apps gegroepeerd zie op functie, maar niet de individuele app-namen. Moet je maar net weten hoe de app heet die je zoekt. Scroll ik naar boven in de app-library dan krijg ik een app-lijst, op alfabetische volgorde - maar niet op functie gegroepeerd. Dus als ik bijvoorbeeld de app zoek om kapotte afvalbakken bij de gemeente te melden - waarvan ik de naam niet precies weet en al helemaal niet hoe het icon er uit ziet - dan gaat zo'n app-library voor mij niet werken. Terwijl ik 'm in mijn eigen systeem zo gevonden heb.

En nou geloof ik meteen dat verschillende mensen verschillende manieren van werken hebben en dat de app-library voor andere mensen WEL een toegevoegde waarde heeft. Maar, als je dan een opmerking maakt "dan moet je je homescherm opschonen", dan heb je mij op de kast. :) Het is hier al prima opgeschoond, ik heb geen extra systeem nodig.
Reageer
ik open alles via spotlight/zoekbalk; werkt best rap (voor mij sneller dan icoontje x op scherm y te zoeken)
Reageer
Dan moet je je homescherm opschonen van alle onnodige icoontjes.
Meningen mogen toch verschillen? De ene houdt van witlof en de ander vindt het vies. Het is geen reden om elkaar met witlof te bekogelen.
Reageer
De app library is het enige wat ik nog gebruik. Ik heb een startscherm met wat widgets en als ik een app wil openen die daar niet bij staat gebruik ik de library. Maar heb ik niet nodig.

Ik heb al jaren een iCloud family abonnement en ik heb in totaal denk ik 3 keer ingelogd op de webversie ervan. Ik zie gewoon niet waarom dat bestaat. Natuurlijk zullen mensen het gebruiken. Maar hoe het was was volgens mij wel erg gedateerd.

De screenshot hierboven lijkt op dat me poppetje na prima uitstraling te hebben. Overzichtelijk en waarschijnlijk in te richten met je eigen widgets.
Reageer
Hetzelfde wat jij hebt met iCloud heb ik ook met Google. Waarom zo ik naar Gmail to gaan als ik dat gewoon in mijn mail cliënt heb?!?!
iCloud heb ik meeste gebruikt voor idrive of hoe dat ook heet om te controleren of mijn bestand echt wel in de cloud staat als ik een ergens naar toe moest gaan en dan dat bestaan nodig had….
Ik moet eens kijken wat App Library is… het zegt me nu niets… heb op mijn Home Screen wat icoontjes en een widget of twee… ik denk clock en weer, meer heb ik denk ik niet nodig, mis ik iets?
Reageer
swipe naar rechts ... dan weet je wat de library is ;)

maar om inhoudelijk te reageren, ik denk niet dat je icloud echt kunt vergelijken met gSuite .. zelfs in de consumenten versie is google echt veel professioneler ingericht dan apple dat tot nu toe heeft gedaan...
ware het niet dat apple offline varianten heeft die de voordelen hebben van native apps.. pages kan zich danwel niet meten met ms word, maar is zeerzeker superieur aan elke online editor van dit moment. ms word online incluis...

dus hoewel google in mijn optiek veruit de beste online editor is (al komt colabora online tegenwordig héél dicht in de buurt).. het haalt het gewoon niet bij heel veel offline programma's... probleem van google is daarbij vooral dat 'de google ervaring' 100% online is er bestaat simpelweg geen goede Gsuite mail/agenda client die via een protocol als mapi op een goede manier sychroonloopt met je online mailbox.

ps: zelf gebruik ik daarom op de pc ook de gmail webversie als default mail app in chrome, en chrome als default mail app in windows 11.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 17 november 2022 11:13]

Reageer
Dat "poppetje" kun je zelf instellen, dat is gewoon de afbeelding/foto die je instelt voor je account.
Reageer
De webversie bestaat zodat je altijd bij je bestanden kan. Ook op een Windows pc of even snel op de pc van een ander.
Reageer
Groot fan van de App Library. Zo heb ik nu één scherm met wat widgets en een stuk of 8 belangrijke app’s. De rest zitten in de App Library. Ik denk juist dat dit zorgt voor een beter overzicht dan, zoals voorheen, allerlei startscherm. Bovendien kun je gemakkelijk van boven naar beneden swipen, zoekterm Wha… invoeren en op enter drukken voor WhatsApp. Ideaal! :)
Reageer
Het probleem met enkel maar icoontjes is dat je geen overzicht hebt. Je moet er op klikken om te kijken wat er onder zet of om een actie uit te voeren in die app. Via widgets op de homescreen die je volledig naar uw hand kan zetten krijg je een veel relevantere startpagina.

Ook op Iphone of Ipad is dat niet anders. Apple is net trendzetter als het op widgets aankomt. In september is er nog een nieuwe API uitgekomen om app devs betere widgets te laten maken.

Zo hoef ik niet in de Tesla app om mijn auto voor te verwarmen of de dashcam op te zetten in parkeerstand of men frunk te openen.

Via Shortcuts kan je knoppen aanmaken die dan een actie uitvoeren zoals IFTT. Elke app heeft wel zijn widget en je kiest de afmetingen en de inhoud. Beetje afhankelijk hoever de app dev zich heeft bezig gehouden de widget API toe te passen.

Wat het design betreft snap ik het wel. Het lijkt wat kinderachtig en niet zo professioneel. Een dark mode zou al veel doen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 17 november 2022 09:06]

Reageer
Ik vind die app-bibliotheek juist superfijn! Ik heb één beginscherm, met 4 icoontjes (en dan nog vier onderin - ben even kwijt hoe dat genoemd wordt). De rest ‘zoek’ ik steeds of ga ik naar de app-bibliotheek als ik de naam even kwijt ben van de betreffende app.
Ik heb nergens widgets (heb er geen gebruik voor. En het oogt al snel rommelig vind ik)

Ik ben altijd een groot voorstander van minimalistische interfaces, op alle vlakken. Zo heb ik bijvoorbeeld met custom css tweakers.net vrijwel alleen nog maar een lijst met artikelen. De rest heb ik weggegaan. Veel te rommelig/chaotisch voor mij.
Reageer
Ik vind dit soort widget-achtige interfaces altijd heel erg onprofessioneel en kinderlijk overkomen. Alsof je doelbewust er voor kiest om je interface te richten voor een bepaalde jeugd.

Ik hoop toch wel dat je keuzes krijgt in of je dit wilt ja of nee?
Reageer
Ik hoop toch wel dat je keuzes krijgt in of je dit wilt ja of nee?
Wat denk je zelf ?

Je kunt het customizen naar wens, haal gewoon alles weg en je hoeft je niet meer te ergeren.
Reageer
Wat ik zelf denk als ruim 15 jaar apple gebruiker(professioneel dan), dat ik overstap op een alternatief als ze dit blijven doen.

Opties krijg je niet, en alles word door je strot gedrukt. Mijn vraag of het daadwerkelijk interfacewise is aan te passen word nergens aangehaald. Ja je kan de interface customizen, maar niet daadwerkelijk veranderen naar hoe het eerder was.
Reageer
Ze kunnen niet iedereen pleasen, ik vind deze interface behoorlijk toegankelijk voor een breed publiek. Het is duidelijk en to the point.

Maar ik vermoed dat ze nu toch wel met knikkende knieën de boel gaan terugdraaien na jouw uitspraken.
Reageer
Dat kunnen ze wel, maar willen ze niet... Apple biedt wat zij denken dat handig is en dat heb je als consument te slikken. En de meesten slikken het.
Reageer
Ik denk dat het ietsje complexer is dan je denkt. Als (ook) linux gebruiker, de hoeveelheid desktop managers en themes is niet op te tillen, niet iedereen is te pleasen. Dit gaat over een webinterface. Hoe vaak gebruik je deze eigenlijk ? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit op ingelogd. Maar goed, ik gebruik Apple producten, web interface heb ik geen use-case voor. Kan me voorstellen dat dat wellicht voor windows/linux gebruikers anders ligt, maar zelfs dan zit je er niet iedere dag op. Long story short: het is Apple dus er moet gezeken worden.
Reageer
Long story short: Het is Apple, dus de fanboys gaan los op een ieder die kritiek durft te hebben (wie de schoen past..).

Ik werk wel dagelijks met de iCloud web interface. Helaas! Ik doe aan video bewerking en veel wordt (helaas!) opgenomen met iPhones. Wat een drama iedere keer weer... Het werkt gewoon niet! Ben soms uren bezig om wat video's over te krijgen van iPhone/iCloud naar een Windows PC waar ik de videobewerking op doe... Doe ik datzelfde met een Android toestel, ben ik in een paar minuten klaar.

Oh, en als ik niet uitkijk schiet zo'n iPhone spontaan naar een 4G hotspot voor de laptop, ook al zitten zowel laptop als iPhone op een stabiel Wifi-netwerk.... Wie bedenkt zoiets?? Al meermaals per ongeluk iemands gehele 4G abo leeggetrokken. (Inmiddels is het vaste prik: iPhone aan de USB kabel, hotspot uitzetten, verbinding met de iPhone kwijt, nog eens verbinden, weer checken of er niet toch een hotspot gemaakt wordt... Soms gebeurt dat doodleuk nog eens. Zo ben ik al 2-3 minuten verder alleen maar om de kunnen beginnen met video's overzetten vanaf de iPhone! En dan is er de ramp dat je nergens op de iPhone, de webinterface, iCloud of waar ook kunt zien welke video's op de iPhone staan en welke op de iCloud... Beide tonen alles! En de enige manier om erachter te komen wat op het toestel staat en wat op de iCloud is iedere foto/video met het handje langs gaan en controleren op zowel iPhone als iCloud... Bezopen!

Ik zeik niet op Apple (als de bankrekening het toeliet zou ik bv mijn laptop onmiddelijk inruilen voor een Macbook!). Ik zeik op de beroerde fundtionaliteit van iPhone/iCloud.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 17 november 2022 10:58]

Reageer
en als je maar lang genoeg slikt dan komt je vanzelf tot de conclusie dat het allemaal zo gek nog niet is, die mensen hebben er echt wel over nagedacht wat een mens allemaal wil en laten we wel zijn: de meesten willen dit gewoon en geen commandline op je iCloud homepage
Reageer
Ik wil ook geen commandline ;)
Maar iets simpels als "toon mij de bestandsnamen" zou heel handig zijn! Of "toon mij welke foto's/videos wel een back-up hebben op de iCloud maar niet langer op mijn iPhone staan" . Een beetje ontwikkelaar kan dat in een uurtje inbouwen volgens mij... Maar het zit er niet in! In plaats daarvan moet ik nu steeds met het handje alle video's op de iPhone langs en vervolgens alle video's op de iCloud om zo te proberen te achterhalen welke video's ik nog mis.... Heb er uitgebreid naar gegoogled of het echt niet makkelijker kan, maar de Apple help geeft dit letterlijk als oplossing... En ondertussen ben ik tientallen andere mensen tegengekomen met hetzelfde probleem die ook geen oplossing hebben! Mooie workaround zou nog zijn dat foto's/video's niet automatisch naar de iCloud moeten, maar pas als ik er om vraag. Die setting is er, maar vink je die aan dan gaat de iPhone spontaan je hele iCloud foto/video-library downloaden op de iPhone (zonder enige waarschuwing of melding!) tot je interne geheugen zodanig vol zit dat niks op het toestel nog werkt... En dat weer fixen? Dat kost je gemakkelijk een dag met flink risico dat je foto's /video's kwijtraakt in het proces... (kan me ook niet voorstellen dat iemand dit óóit zou willen! Sowieso dat het ding zelfstandig het geheugen zo vol rampt dat niks meer werkt is natuurlijk al een stevige ontwerpfout...).

Of iets simpels als "toon mij alle foto's/videos van een specifieke datum"? Kan ook niet... Je krijgt gewoon alles, zonder enige aanvullende informatie.... En succes ermee!
Of wat denk je van videos downloaden in het originele formaat? Dat moet via een dropdown menuutje per individuele video gedaan, anders zet hij de video bij downloaden ongevraagd om in een lagere kwaliteit MP4 zonder de informatie bij de video (zoals de datum waarop het is opgenomen).

En default ongevraagd en zonder enige melding een 4G hotspot aanzetten terwijl alles op stabiel Wifi zit is natuurlijk ronduit een bezopen functionaliteit he.. .(niet gerelateerd aan iCloud, maar wel aan de houding van Apple dat zij wel voor je bedenken wat zogenaamd handig is).

Dus nee, wat sommige functies betreft is er door de mensen bij Apple toch echt niet goed over nagedacht... Veel functies wel (daarom zou ik ook graag een iPad willen ipv een Android tablet en een Macbook ipv een WIndows notebook), maar sommige echt basisfunctionaliteit werkt gewoon heel slecht, met name wat betreft iPhone en iCloud, en is dus ook op geen enkele wijze aan te passen.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 17 november 2022 12:27]

Reageer
Je kunt alle widgets behalve de "Apps"-widget weghalen van de homepage, dan hou je gewoon de pagina over zoals die al was, met alleen de icoontjes per app.
Reageer
Eens.
Ben zelf Applegebruiker sinds begin jaren '90 en ik moet zeggen dat het er steeds kinderachtiger uit begint te zien. Waar Classic gewoon deed wat het moest doen (als in geen rommel maar gewoon een strakke duidelijke interface) is het met OSX steeds meer achteruitgegaan. De kleurtjes, bubbeltjes, verschillende interfaces (dan 3D, dan weer plat, dan weer half/half)... het wordt er niet echt beter/overzichtelijker op. Het nieuwe systeem is ook weer een achteruitgang. Beseffen ze bij Apple niet dat er ook mensen professioneel met de software werken? De bubbeltjes in het homescreen van iCloud... dat kan je als weldenkend mens toch niet bedenken? Wat is het nut van al die rommel? Een computer is geen speelapparaat voor peuters. Alsof we idioten zijn... en het enige dat we moeten doen is het maar accepteren.
Blij dat ik het eigenlijk nooit nodig heb, behalve die 1-2x in het jaar.
Reageer
Net even gekeken. Je kan alle 'widgets' weg doen en dan bijvoorbeeld alleen je 'apps-widget' overhouden.
Dan komt het in de buurt van wat je had als je dat belangrijk vindt.
Reageer
Je krijgt geen keuze bij Apple. Je doet het er maar mee. :) Het zorgt voor een duidelijk overzicht en ik gebruik het nu een week en het is stukken makkelijker. Zie direct afspraken, mijn belangrijkste documenten en leuk wat foto’s te zien. Je kunt wel de indeling aanpassen of onderdelen verbergen of tonen. ;)
Reageer
Ik hoop toch wel dat je keuzes krijgt in of je dit wilt ja of nee?
Je bent nieuw in het ecosysteem? :D
Reageer
Volgens mij zijn het vooral het "Eric" icoontje, de afgeronde hoeken en de pastel kleuren die het doen. Mij komt het ook niet erg professioneel over, maar ik denk dat dat meer met de styling te doen heeft dan het "Widget" gehalte. Op mijn Android zien de zakelijke widgets er niet kinderachtig uit.
Reageer
Best goed dat Apple doorontwikkeld ook in de browser omgeving. Één van de sterkste kanten van Apple is vormgeving.

Als je, tijdelijk, op een ander systeem werkt bijvoorbeeld Linux of MS Windows dan is deze ontwikkeling bijzonder wenselijk.
Reageer
Ik werk veel op zowel Apple, Linux, Android en Windows. Qua vormgeving scoort er hier maar eentje ver ondermaats en dat is Apple... Het was ooit prachtig en liep ver voor op de concurrentie, maar ze lopen inmiddels echt minimaal tien jaar achter waar de rest wel doorontwikkeld is. Voor veel werkzaamheden is Apple compleet onbruikbaar geworden... Ik doe soms dezelfde werkzaamheden op Apple devices en op andere devices (bv Android icm Windows) en het is stuitend hoe verschrikkelijk veel meer tijd ik kwijt ben met Apple... Iets dat me met Android minuten kost kost me bij Apple soms letterlijk uren, met nog de nodige risico's dat er allerlei ongewenste zaken gebeuren op de achtergrond waar ik nauwelijks invloed op heb als gebruiker.
Reageer
Iets dat me met Android minuten kost kost me bij Apple soms letterlijk uren
Dat is nogal een significant verschil, heb je voorbeelden?
Reageer
Video overzetten van iPhone naar een Windows laptop. Dat doe ik meerdere keren per week, dus ken inmiddels all tips en trucs wel. Maar het blijft drama met de iPhones/iCloud. Heb er betaalde software voor nodig, maar vervolgens blijkt dan toch een deel van de video's in eens op de iCloud te staan en niet meer op de iPhone. Maar de enige manier om te ontdekken welke video's dat zijn is door ze met het handje stuk vor stuk langs te lopen... (dat is letterlijk ook hoe het help-artikel van Apple het uitlegt). Dat is toch bezopen? Inmiddels heb ik met de externe software (niet van Apple) wel een truc gevonden om redelijk gemakkelijk bestandsnamen te achterhalen van de ontbrekende video's, maar ja: in de iCloud zijn de bestandsnamen weer redelijk diep weggestopt, dus moet je binnen iCloud óók weer alle bestanden met het handje stuk voor stuk langslopen... Wie bedenkt zoiets?

En dan is er nog het verschijnsel dat als ik de iPhone met USB-kabel aan de laptop hang dat de iPhone geheel uitzichzelf bedenkt om als hotspot te gaan werken voor de laptop. Via 4G!! (let wel: zowel die iPhone als de laptop zijn verbonden met een stabiel Wifi-netwerk!). Zet ik de hotspot uit, dan vliegt de hele connectie er weer uit, kan ik weer opnieuw beginnen.

Het is een continue strijd die me soms letterlijk uren kost. Ik heb inmiddels écht een hekel aan iPhone en iCloud (overigens niet aan iPad en Macbook... verwar mij niet voor een Apple-hater of Android fanboy oid... Ik maal totaal niet om merken! Wil gewoon wat het beste werkt. En dat is dus niet iPhone/iCloud!).
Reageer
Dat hotspot via usb “issue” is een instelling getiteld anderen mogen verbinden (mijn iPhone staat op Nederlands) onder persoonlijke hotspot.
Reageer
Weet ik, inmiddels. Maar het is natuurlijk bizar dat dat default aan staat Niemand wil dit. Ooit!...
Het zijn niet mijn toestellen, dus kan het ook niet zomaar gaan wijzigen bij anderen... Dus moet er steeds weer op letten. Helaas!
Reageer
Is dat zo? Ik heb dit probleem nog nooit gehad, dus ga ervan uit dat het default uit staat. In mocht dat niet zo zijn, dan vraagt hij standaard of je wilt verbinden met je hotspot. En als je dan ja klikt, dan doet ie dat.
Reageer
Ja dat is zo. Meerdere iPhones al mee gehad, geheel uit zichzelf, geen enkele melding en zeker geen vraag om bevestiging (anders was het me ook niet meermaals fout gegaan). Het staat default aan en het is nauwelijks zichtbaar dat het gebeurt. Enkel het hotspot logootje bovenaan (die je niet ziet tenzij je er expliciet naar kijkt, zeker niet omdat je op de laptop bezig bent!). Meest domme default setting die ik ooit op een apparaat ben tegengekomen, eerlijk gezegd.
Reageer
De instelling zit dan ook op macos, niet op de iPhone 😉
Reageer
MacOS? Ik verbind de iPhone met mijn Windows Laptop en de iPhone bedenkt dat ie dan maar een hotspot moet worden... Wat niemand ooit zal willen in een dergelijke situatie.
Reageer
Ah, assumption is the mother of all ***, excuus daarvoor.

In dat geval moet je bij Windows zijn.
Reageer
Nee, Windows doet dit niet, de iPhone bedenkt dit en stelt het automagisch zo in.
Reageer
Heb je de link bekeken? Lijkt toch echt order of devices op Windows te zijn. Uiteindelijk bepaalt Windows waar de pakketjes naar toe gaan, niet de iPhone.
Reageer
Ja, maar ik kan ieder ander apparaat (Android) aansluiten en er is niks van deze onzin. Idem dito met oudere modellen iPhones. Maar een recente iPhone en het gaat mis....
Reageer
Of iets simpels als een bestandje zoeken? Dat is toch de meest basis functionaliteit? in iCloud onmogelijk... :/
Reageer
Één van de sterkste kanten van Apple is vormgeving.
Vormgeving op industrieel gebied, ja, op design van de interface gaat het al jaren steeds slechter. Je kunt dit kinderachtige gebeuren toch niet serieus nemen?
Reageer
Ziet er goed uit naar mijn mening! :)
Reageer
Dit ziet er een stuk uitnodigender uit dan de oude vormgeving
Reageer
Eerste indruk is dat ik het wel prettig vind. Functionaliteit is net iets makkelijker te gebruiken, omdat je de meest recente dingen gelijk vanuit een widget beschikbaar hebt (scheelt weer een klik). Ik maak ook best veel gebruik van de web interface, dat het is lot van iemand met zowel apple als linux spul...
Reageer
Ziet er allemaal erg kinderlijk uit als je het mij vraagt. Blijkbaar is het bestaan van breedbeeldschermen Apple ook ontgaan.
Reageer
Niet alles is handig op een breed scherm. Uiteindelijk wil je geen scherm helemaal vol Widgets voorgeschoteld krijgen want dan vind je je gegevens niet terug op het scherm. Tweakers gebruikt ook maar een gedeelte van het scherm.
Reageer
Over smaak valt natuurlijk te twisten, persoonlijk vind ik het er mooi uitzien. Ik gebruik het zelf nooit omdat ik op een Mac werk maar als ze ooit iMessage toevoegen dan wordt het een ander verhaal, dit mis ik erg om even snel te reageren op een berichtje oid.
Reageer
Precies dat. Ik wil nog wel eens die site openen om een foto uit mijn album te plukken wanneer ik op een Windows machine zit of bij iemand anders thuis. Een iMessage app op die website zou helemaal handig zijn inderdaad. Heb niet altijd een macbook bij de hand en typen achter een toetsenbord werkt toch vaak fijner dan op je kleine iPhone scherm.
Reageer
Ziet er goed uit. Mooi subtiel gehouden en hierdoor erg overzichtelijk. Ik als grotendeels Windows gebruiker maak hier veel gebruik van.
Reageer
De nieuwe omgeving werkt heel fijn. Gebruik het veel op mijn zakelijke laptop, zodat ik beschikking heb over mijn privé iCloud (oa. foto's, bestanden, agenda, taken).

Totaal geen behoefte meer om iCloud te installeren.

[Reactie gewijzigd door Joris748 op 17 november 2022 10:29]