Microsoft waarschuwt voor einde van ondersteuning voor Windows 10 21H1

De 21H1-versie van Windows 10 krijgt vanaf december geen standaardupdates meer, waarschuwt Microsoft. Het bedrijf heeft een nieuwe waarschuwing uitgebracht over het naderende einde van deze versie van het Windows-besturingssysteem.

De ondersteuning voor Windows 10, versie 21H1, stopt per 13 december. Microsoft waarschuwt gebruikers van het besturingssysteem voor het einde van de ondersteuning in een blogpost. Het gaat om alle edities van dat besturingssysteem. Dat zijn naast Windows 10 Home ook Windows 10 Enterprise, Enterprise Multi Session, Education, IOT Enterprise, en de Pro-versies, inclusief Education en Workstation. Op 13 december van dit jaar komt er nog een laatste securityupdate uit, maar daarna krijgt het OS geen maandelijkse updates meer, zowel niet voor security als met nieuwe updates. Microsoft raadt gebruikers aan Windows 10 te updaten naar de recentste versie.

Microsoft waarschuwde gebruikers eerder ook al voor het stoppen van de support. Windows 10 21H1 is in mei vorig jaar uitgekomen. De zogenaamde May 2021 Update was een relatief kleine, cumulatieve release die desondanks door veel gebruikers is gedownload. Microsoft heeft in een apart ondersteuningsdocument ook nog eens extra voor het aankomende einde van Windows 8.1 gewaarschuwd. De ondersteuning daarvoor verdwijnt in zijn geheel op 10 januari van volgend jaar.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

13-10-2022 • 11:32

126 Linkedin

Reacties (126)

Wijzig sortering
Raar dat ik dan nog op 21h2 zit en er niets nieuwer beschikbaar is via Windows Update... Wellicht komt dat dan toch door de group policies die ik heb ingesteld mbt updates.

Zelfs met de update assistent zegt 'ie dat er geen nieuwere update beschikbaar is. 22H2 zou binnenkort uit moeten komen, dus zou geen problemen moeten opleveren.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 oktober 2022 11:44]

Het is H1 die geen ondersteuning meer heeft, niet H2. Momenteel is 21H2 nog steeds de nieuwste feature update van Windows 10.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 oktober 2022 11:54]

Het is het beste om ook een link als bron te geven: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history) en https://learn.microsoft.c...s/windows-10-home-and-pro
Zodat mensen gelijk kunnen zien tot wanneer wat wordt ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 13 oktober 2022 15:15]

Volgens mij is 22H2 dat. ;)
Dat draait bij mij, gewoon via Update.
22H2 is Windows11.. dit gaat om Windows 10
Nee, mijn pc draait geen W11, ik krijg daar dus ook geen onderdelenupdates voor.
Dit is gewoon W10 22H2, de release preview.
(was even vergeten dat ik met het Insider programma meedraai, overigens altijd probleemloos, my bad)
Goed om te weten dat je eenmaal op de preview niet meer terug kunt naar een reguliere release channel zonder herinstallatie.
Geen idee waar jij je info vandaan haalt?

Zeker ook goed om te weten dat je gewoon de toggle op off kan zetten, op tabblad Insiders Program, en je dan geen release previews meer ontvangt..............
Een release preview is zoals hij uitgerold gaat worden. En die ook al voor 98% gebugstest is.
Zit hem in het woordje "Release", het is dus al de versie zoals iedereen hem krijgt, alleen krijg ik hem wat eerder zodat eventuele bugs er nog uitgehaald kunnen voordat iedereen hem krijgt.
Je hoeft dan ook niet terug naar een reguliere "release channel versie", je krijgt gewoon dan de volgende update iets later, samen met de rest van de wereld. ;)
Ho, rustig, je hoeft niet zo wijsneuzerig te doen hoor.
Simpel Googletje en je vindt het ook wel.
Ja, je kunt togglen en nee, je komt niet zomaar terug op een stable build (kan zomaar 6 maanden duren).
https://superuser.com/que...der-to-the-stable-release
https://answers.microsoft...38-4ea2-bc07-784dd6287ca4
Genoeg redenen waarom je terug zou willen. Die "2% bugs" kunnen best vervelend zijn als je er last van hebt. Ik had dus ooit een stabiliteits-/BSOD-dingetje waar ik dus niet zomaar vanaf kwam.
Prima als je wilt testen, maar be warned dat je als je pech hebt een reinstall zult moeten doen.
Je bent in de war met de Fast en Slow ring denk ik.
Vanuit de Release Preview hoef je niet terug, dat is een stabiele versie, je krijgt alleen de updates iets eerder. En dit is de versie die iedereen uiteindelijk krijgt.
Het is dus ook niet zo dat er bugs in zitten, maar natuurlijk kan elke nieuwe versie voor problemen zorgen met oude softwaretoepassingen. Daar installeer je deze voor, om die er uit te kunnen halen vóórdat je hem breed uitrolt in je organisatie, en om Microsoft de mogelijkheid te geven die paar dingetjes er nog uit te halen eventueel.

Een simpel googeltje valt of staat met of je het juiste er tussen uit haalt en dat goed interpreteerd.
Dat wordt ook uitgelegd in je tweede link, als je van dev terug wil, dus uit fast of slow ring, dan doe je een clean install, OF je wacht op 22H2 (dit jaar), die je dus ook krijgt in de Release preview ring nu.
Net als dat in je eerste link wordt geantwoord dat je gewoon de toggle uit kunt zetten en opnieuw installeren niet nodig is. Je krijgt updates voor je huidige versie, alleen als je dev channel of beta draait, dan kan je wel iets langer moeten wachten. Tot de jaarlijkse onderdelenupdate dus.
Twee keer per jaar via een ISO installeren is echt dev- niveau. Voor de release preview hoef je geen ISO te downloaden en deze te installeren, het is gewoon een onderdelen upgrade/update van de bestaande versie.

Die 2% was erg ruim genomen, ik ben erg benieuwd in welke ring jij zat met het stabiliteits/BSOD probleem dat je had waarvoor je een clean install moest doen.
Ik heb nog nooit Windows terug hoeven draaien of een clean install te hoeven doen.
Zelfs nog nooit terug hoeven te gaan naar de vorige versie via systeemherstel.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 15 oktober 2022 09:47]

Ik draai windows 10 en heb half oktober 2022 een update gehad naar Windows 10 (Tien) versie 22H2.
22H2 is dus niet alleen voor Windows 11. Want W11 kan mijn PC niet aan vanwege de bekende TPM & CPU problemen.
je zou eventueel de windows update assistant kunnen gebruiken

https://support.microsoft...15-7765-12ea-fba2ac36fb3f
Thanks! No updates zei mijn windows draaiende op 21H1. Ben nu aan het upgraden met die tool. 👍
no problem ;) zelf heb ik het ook aantal keer mee gemaakt met machines van klanten dat ze niet wouden upgraden/updaten. En het schijnt dat in een van de laatste updates rond 21 H1 een bugje te zitten waardoor hij geen aanvraag zou kunnen doen voor de latere upgrades/updates.

ik had het zelfs geprobeert via powershell/ cmd en kreeg dan wel een melding dat hij ging zoeken maar vond helemaal niks wat je ook aan geeft.

maar have fun met de upgrade
Eergisteren de laptop van mijn vrouw geupdated er leek geen vuiltje aan de lucht tot de herstart.. desktop helemaal leeg, mijn documenten desktop en al die andere icons aan de linkerkant als een een folder open hebt zijn nu dubbel maar in beide mijn documenten zit nu een snelkoppeling genaamd waar zijn mijn bestanden.

Heel wat documenten zijn letterlijk verdwenen enkele zijn verplaatst, fotos verdwenen. En na klikken op die snelkoppeling zie ik alleen nog de mapjes waar de fotos en docu's in stonden.

Nog nooit mee gemaakt na een windows update.

[Reactie gewijzigd door Piet jankbal op 13 oktober 2022 14:33]

Vorige week ook zoiets gehad bij een windows update; profiel corrupt, was een nieuw profiel aangemaakt.
(te vinden via Documenten>properties: profieldir was iets met temp232 geworden)
De oude profiel mat met Bestanden stonden gelukkig nog in de user dir.
Vrij makkelijk opgelost via restore point. (Maar voor zekerheid wel eerst backup gemaakt, en kan waarschijnlijk ook door hernoemen van de gebruikersprofielen opgelost worden)

(Kwam vroeger bij windows vaker voor)
Dan heeft je vrouw geklikt op een hinderlijke link van MS.
MS adviseert om jou bestanden in de Cloud te zetten en voegt dan een link toe.
Deze heet "waar zijn mijn bestanden".
Is mij een keer overkomen, maar kon gelukkig alles nog terug zetten.
(door het verplaatsen bijtijds te stoppen)
Het is zeer kwalijk wat MS doet. Onder het mom van "we maken ruimte vrij op Uw C:\ schijf"
willen ze je een abonnement aan smeren.
Want natuurlijk hebben de meeste mensen meer dan 5 Gig data op hun PC staan.
Bedankt voor uw tip ik zal eens kijken of de bestanden op die locatie staan maar dit is wel dikke BS dat dit soort praktijken gebeuren zou verdorie in deze tijd toch niet meer mogen.

Btw ik ben nog steeds op me eigen pc een win10 user mede omdat de software die ik gebruik nog niet lekker draaien op win11 (klachten regen bij het bedrijf en schandalig slechte response)

Maar eerlijk gezegd vraag ik mij wel eens af wat ik met al die interne windows functies moet. Als ik kijk naar mijn computet gebruik gedrag kijk. Zijn er maar letterlijk een handje vol items van windows zelf die ik gebruik (kladblok paint/paint3d) maar ook daar geldt 90% van de tijd voor dat er 3d party software voor geinstalleerd staat.

Voor paint/paint3d glimp/adobe
Voor Kladblok c++
3d viewer/builder of webbased software (tinkercad onshape etc)
Dan wel fusion 360 en ga zo maar door. Edge gebruik ik ook niet als mijn browser. Ja edge zal wel gebruikt worden wanneer je mijn docu's opend of deze computer wat vroeger mer internet explorer werd gedaan. Maar buiten dat ok gebruik ik edge niet.

Cortana never used it, xbox live never used it. Weet niet of die functie nog actief dat je je venster 180 of 360 graden kunt draaien. Nooit gebruikt. Die functie dat als je over een icon op je taakbalk hangt dat je dan een preview krijgt wat een kolder.

Alles wat microsoft "nieuw" verzint 98% van de tijd gebruik ik het nooit en denk daarvan alleen maar dat het onnodige ruimte in neemt dan wel process tijd die ik liever aan de main doel einden van mijn pc gebruik besteed dan aan items dat door mij nooit gebruikt zullen worden.

Ook al hebben we tegenwoordig computers waar nasa in de jaren 80 jaloers op zouden zijn geweest.

Waarom vol rammen met "onzin"
Dat vond ik heerlijk aan de win xp tijdperk, ook als niet computer wizzard kon je aardig wat sleutelen onder de kappen en win xp zo kaal mogelijk strippen tot het minimum wat je nodig bent. Nu kun je vele dingen niet meer verwijderen of ze worden hergeinstalleerd bij updates.
Doen dingen ongevraagd. (Zoals telementry)

Natuurlijk zul je vele dingen kunnen blokkeren/verwijderen maar dat wordt steeds lastiger voor de "gewone" computer gebruiker.

Windows (wondroos) wordt in mijn ogen steeds meer you own and control nothing and you will be happy about it damn it!

Ik herinner me een windows project waar de nekharen bij mij meer dan overeind van gaan staan. Windows azuri alles cloud based.

Gelukkig met ziggo wordt dat al een lastig verhaal🤣
EDIT: Begrijpend lezen is moeilijk met verkoudheid*** zat al op 21h2, niet 21h1.

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 13 oktober 2022 19:50]

Raak ik dan mijn bestanden en foto's niet kwijt?
Via de upgrade assist raak je geen bestanden kwijt
Het enige wat hij doet is windows naar een hogere versie brengen stel je gebruikt de 1909 bijvoorbeeld nog en je start de upgrade assist, dan brengt hij hem naar 21 H2 (de nieuwste nu momenteel)
Bij mij zei Windows Updates dat er ook niks was, na een "Check for updates" heb ik nu de mogelijkheid om naar 21H2 te updaten.
in je topcomment zeg je dat je op 21h1 zit ;)
Ah, my bad. Dat is een typfout van mijn kant. Fixed.
Eenzelfde typfout staat in de laatste alinea van het artikel terwijl de titel en overige alinea's het wel goed doen, 21H1 wordt EOL, 21H2 nog niet. Er is voorlopig dus ook geen issue met het verlopen van ondersteuning daarvan.
Edit: stond ondertussen, artikel is gefixt.

[Reactie gewijzigd door DataGhost op 13 oktober 2022 12:11]

Aahh vandaar dat ik confused was. Thanks.
Idem al vanaf november 2021 volgens de geschiedenis op 21H2 versie.
IK kon niet naar h2 updaten door diverse foutmeldingen. Zowel op mijn desktop als surface.
22H2 is gewoon via Windows update te installeren
Als ik Windows Update laat zoeken, zegt hij 'uw PC is bijgewerkt', maar bij buildinfo staat Versie 21H2. Als 22H2 er al lang is (en er dus ook een 22H1 geweest moet zijn), waarom verschijnt die dan niet als update? Niet dat jij dat per sé moet weten, maar misschien is er een ander Tweaker die dat weet?
Dat is Windows 11, dus mits je systeem niet geschikt is of je hem zelf niet hebt geselecteerd (wat ik overigens goed kan begrijpen) zit je als win10 user op de 21 reeks.
OK, dank. Dat is wel verwarrend. Maar Microsoft heeft een handje van verwarrende naamgeving, zoals ook uit de comments op het andere nieuwsbericht 'Office 365 wordt Microsoft 365' blijkt .
Ik draai de Release Previews van Windows Insider.
Excuus, even vergeten.
Ik draai al zo lang probleemloos Release Insider Previews dat ik dat even vergeten was.
Ik kreeg ook uw pc is bijgewerkt te zien, laatst gecheckt om 8:05.

En daaronder dat ik kon bijwerken naar 22H2, dat moest ik handmatig selecteren waarna het gedownload werd.
Er staat nog steeds dat mijn systeem qua updates bijgewerkt is om 8:05 terwijl de onderdelenupdate naar 22H2 rond half 5 was.

Uit mijn updategeschiedenis haal ik oa dat ik op 29-10-2021 een onderdeleupdate kreeg naar 21H1. en vandaag een onderdelenupdate naar 22H2.

Mijn pc is ongeschikt voor W11, dat staat in de rechterkolom bij Update.
Ja dat zou moeten maar dat werkt dus niet. De ene na de andere foutmelding.
De h1 releases hebben altijd een relatief korte ondersteuning gehad en waren vooral bedoeld voor die mensen die elk half jaar vlot meegaan met de updates. De h2 releases zijn de releases die een langere ondersteuning krijgen en ook de releases die vooral door bedrijven gebruikt worden die een lager tempo van feature releases wensen.

Wel is het zo dat sinds 20h2 er niet echt grote updates meer zijn geweest. De upgrades naar 21h1 en 21h2 alsook de 22h2 upgrade gebeuren via een zogenaamd enablement package. Als je 1 van die versies hebt en wenst up te graden is het een download van enkele kilobytes en een reboot van een minuutje en je zit op de nieuwe release.
Hmm? Dat is toch raar? Dat je op 21H2 zit, 22H2 nog niet uit is (zou deze maand uit moeten komen) en over 2 maanden 21H1 geen updates meer ontvangt. Dan moet je in twee maanden de hele horde zien over te krijgen.

Edit: ah, vandaar de verwarring: DataGhost in 'Microsoft waarschuwt voor einde van ondersteuning voor Windows 10 21H1'

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 oktober 2022 11:59]

22H2? nu is het 21H2 voorganger 21H1 opvolger zal wel 21H3 worden neem ik maar aan.
Nee, 22 is het jaar 2022. H2 is tweede helft van het jaar.
Ik had hetzelfde voor. Dit was mijn issue: https://learn.microsoft.c...ly-allow-default-settings

Als je deze of een ander issue hebt, komt de update niet in windows update. Oplossing: alle printers verwijderen, en opnieuw installeren na de update.
Ik weet niet hóe Microsoft dit communiceert, maar als jarenlang partner én beheerder van 10-tallen klanten ben ik blij dat jullie het tenminste wél communiceren.

Wordt eens tijd dat Microsoft een ander mechanisme bedenkt, ze kunnen dit prima via Windows zelf pushen, je computer staat de hele dag door in connectie met hun cloud.
Microsoft heeft daar gewoon de nodige support paginas voor waar je op elk moment kunt opzoeken welke ondersteuning wanneer stopt.

https://learn.microsoft.c...s/windows-10-home-and-pro

Hoezo, Microsoft communiceert niet?
Het zou natuurlijk wenselijk zijn als ze een mailtje met de EOL rondsturen, helemaal naar mensen als Ethirty die partner zijn.
Moet je eens inbeelden hoeveel mails het zouden zijn om dat voor elk product te doen. Want Microsoft verkoopt niet 1 of 2 producten, die hebben duizenden applicaties en zij weten echt niet welke applicaties 1 specifiek bedrijf allemaal ondersteundt bij de klanten.

Er zijn al vele communicatiekanalen waar je je als gebruiker, partner, klant, ... op kunt abboneren, die je kan gaan volgen. Maar voor je het weet begin je die al weer te negeren omdat je te veel als niet van toepassing gaat bestempelen.
Die mails kunnen toch gewoon geautomatiseerd verstuurd worden? Het systeem kan in databank xyz zien dat klant xyz product zyx gebruikt dat op datum xx-xx-xxxx verloopt en op basis daarvan een geautomatiseerde EOL-mail sturen.

En anders is er nog de optie om Windows een automatische melding te laten tonen.

Edit: volgens het artikel over MS' nieuwe rss-feeds sturen ze ook al automatische beveiligingse-mails rond, dus het systeem is al opgezet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 oktober 2022 17:18]

Microsoft heeft honderden producten en ze zijn vrij duidelijk over hun support cycle (ook al verandert deze iedere windows versie). Daarnaast 'communiceert' geen enkele grote software leverancier hun partners over EOL, als partner moet je deze dingen ondertussen wel weten gezien het altijd al zo is gegaan. Dit noemen ze lifecycle management en is iets dat standaard onderdeel is van redelijke IT omgeving.
Aan de andere kant, de dag van release (en soms ervoor) staat de einddatum al op deze pagina. Als het echt je core business is lijkt het me dat je die datum meteen opschrijft en als een belangrijke datum ziet, niet toevallig achter moet komen op een nieuwssite (je weet immers dat de support gaat aflopen, dus er passief op wachten is dan volgens mij niet echt de mindset die je moet hebben).
Klopt, ik hoef maar 100’en pagina’s met aangepaste artikelen bij te houden. ;)

Ik stel alleen dat er wel iets makkelijkers te bedenken moet zijn.
Ja; zet het bijvoorbeeld zelf in je agenda? Wat wil je dat Microsoft doet? Je een mail sturen voor iedere keer dat een product zijn EOL date bijna bereikt? Je beseft hoevaak dat gebeurd binnen Microsoft?
Van zodra je een product implementeert hoor je daar ook direct je nodige lifecycle policies in je bedrijf aan te hangen. En MS geeft je voor vele producten vanaf releasedatum al direct een EOL datum mee zodat je dat direct mee in je product lifecycle kunt opnemen. Dan is het aan jou om de nodige plannen op te stellen om op tijd mee te migreren.

Wat stel je dan voor? Dat Microsoft voor elk product je regelmatig mails stuurt? Je gaat snel door de bomen het bos niet meer zien en die mails beginnen negeren. Misschien kan MS een dienst opzetten waarbij jij kunt aangeven welke producten je gebruikt en daar berichten over wenst te ontvangen, maar dan moet je zeker zijn dat je zelf niets vergeet er in te zetten en die lijst regelmatig nakijkt. Iets wat we na een tijd ook weer niet meer doen.

Er bestaat simpelweg geen eenvoudige oplossing. Daarom dat MS al via vele kanalen communiceert. Je kan van elk product de EOL datum altijd opzoeken en ze geven voldoende waarschuwingen via verschillende kanalen. Maar als ik zie hoeveel informatie er binnenkomt bijv. vanuit Azure van alle aanpassingen die ze doen ... daar wordt je gewoon gek van en dat filter ik vandaag al weer weg.
Een mail als de Microsoft 365 updates kan wel handig zijn.
Maar ik controleer altijd het nieuws en de pagina van MSFT zelf.
En heb update rings in intune staan, waar zelf de deadline van support bij staat. Daarop stuur ik altijd e.e.a. als het tijd wordt om te upgraden.
Het pushen op de PC zelf is ook niet altijd wenselijk. Veel gebruikers kennen niet veel van PC's. Die krijgen dan een melding zoals nu ook regelmatig gebeurt om over te stappen naar Windows 11. Maar dan staan ze er niet bij stil of hun gebruikte software wel ondersteund zal zijn...

Dan zou het misschien een optie kunnen zijn dat PC's die in een domein zitten de melding niet krijgen, en de anderen wel?
Microsoft heeft dit online staan: https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/faq/windows

Windows 10 H1-releases hebben anderhalf jaar support vanaf release-datum. H2 ook, behalve bij enterprise, dan is het 2½ jaar.

Windows 11 heeft twee jaar support vanaf release, behalve bij enterprise, dat is drie jaar.

Ik zou als systeembeheerder die pagina in de gaten houden; hij lijkt heel recent online te staan maar is wel alomvattend. Microsoft verandert er nog wel eens iets aan, al is dat in mijn ervaring vooral een verlenging.

Je hebt ook nog productspeficieke pagina's (Win10, Win11) die al wat langer op internet te vinden zijn.

Op zich heel makkelijk te vinden als je "Microsoft lifecycle policy <product>" zoekt. Ik geloof ook dat er ergens een notificatiekanaal is voor deprecations waarmee je 30 dagen vooraf nog een keer een waarschuwing krijgt, maar ik heb daar geen account voor bij MS.
Als beheerder ontvang ik vrijwel dagelijks een bericht met updates over producten die verdwijnen, worden geüpdatet, etc. Bijvoorbeeld over de nieuwste Windows 11 update:
Today, September 20, 2022, marks the start of 36 months of servicing support lifecycle for Enterprise and Education editions of Windows 11, version 22H2.
Dus qua informatievoorziening zit dat wel goed. Mailtjes komen overigens van 365 Service Alert waar je als beheerder automatisch op bent geabonneerd:
If you're an IT admin, you're subscribed by default, ...
Laat ze maar eens opschieten met 22H2. Je hebt nog altijd een Windows 10 preview versie nodig om mount support in het wsl commando te hebben. Die feature is inmiddels al zo lang geleden aangekondigd.
22H2 is al uit... dus geen preview versie.

Cumulative Update for Windows 10 Version 22H2 (19045.2130)
"Windows 10 build 19045.2130 is the eighth Insider Preview build of Windows 10, version 22H2. This build was released to Windows Insiders in the Release Preview Channel on 11 October 2022."

Waar is het volgens jou dan gewoon te downloaden bij Microsoft? Niks te vinden.
Bij mij kwam de update ook niet op windows update. De installation assistant kon me (vaagjes) zeggen wat het probleem was en zo kon ik het oplossen.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
Jij hebt het over Windows 11.
Om Windows 10 bij te werken naar Windows 10 22H2 19045, is de kleine update KB 5015684 voldoende.
Na de installatie heb je Windows 10 22H2 op de computer staan.

Deze manier kan dus.

Of je doet een andere manier, maar weet niet of ik die link hier mag neer zetten :-)
Zo vreemd vind ik het niet, dat de ondersteuning eindigt. Is dat een nieuws bericht op Tweakers waard?

Ja, komende lente stopt ook 21H2 en 22H2 is nog niet uit. Maar die komt er aan.

En daarnaast is alles sinds W10 2004 (build 19041) het niet zo spannend. De opvolgers waren allemaal in de basis hetzelfde.

W10 2004 = build 19041
W10 20H2 = build 19042
W10 21H1 = build 19043
W10 21H2 = build 19044
W10 22H2 = build 19045 (komst dus nog dit jaar)

Daarvoor had je bijvoorbeeld grotere stappen en was W10 in de basis steeds flink aangepakt. Zelf vermoed ik dat sinds v2004 ze meer bezig waren met W11 en daarom minder wijzigingen in de basis van W10 door voerden.
Dat support op bepaalde versies stopt is niet raar. Echter Microsoft kondigt het einde voor het support van de W10 21H2 versie al aan terwijl er in 2022 nog altijd geen nieuwe versie breed uitgerold is.

Je zou verwachten dat men eerst de nieuwste versie breed uitrolt en dan pas aankondigt dat men stopt met het support op de huidige versie.
Het einde van 21H2 is voorzien in juni volgend jaar. De H2 releases worden telkes anderhalfjaar ondersteund. Ik verwacht dat we volgend jaar nog een 23H2 krijgen en dat dat de laatste versie zal zijn van Windows 10 die dan 2 jaar ondersteuning zal krijgen tot de EOL datum in Oktober 2025.
Ik gok dat dit dan ook een verkapte '' push '' is om mensen over te laten stappen naar Windows 11, want daar loopt inmiddels het updateschema wat vlotter en hebben builds een half jaar langer support.
En deze "verkapte push" hebben ze bedacht jaren voordat ze ook maar wisten dat Windows 11 een ding ging zijn?
Version Servicing option Availability date Latest revision date Latest build End of servicing: Home, Pro, Pro Education and Pro for Workstations End of servicing: Enterprise, Education and IoT Enterprise
  • 21H2 General Availability Channel 2021-11-16 2022-10-11 19044.2130 2023-06-13 2024-06-11
  • 21H1 Semi-Annual Channel 2021-05-18 2022-10-11 19043.2130 2022-12-13 2022-12-13
  • 20H2 Semi-Annual Channel 2020-10-20 2022-10-11 19042.2130 End of servicing 2023-05-09

[Reactie gewijzigd door Get!em op 13 oktober 2022 11:39]

Gewoon Linux draaien. Zo veel beter :9
En dan kan je er ook voor kiezen om een beetje degelijk distro naast je huidige Windows installatie te draaien ;)
Dual boot is echt niet ingewikkeld tegenwoordig
Op zich vind ik het in die zin niet zo'n probleem dat de support voor Windows 10 21H1 gaat stoppen want er is eigenlijk niet echt een rede voor mij om niet de laatste update van Windows 10 te gebruiken. Waar ik wel moeite mee heb is dat alle Windows 10 versies in 2025 geen support meer krijgen. Kan dan alleen maar erop hopen dat tegen die tijd weer alle taakbalkfuncties terug zijn in Windows 11.
Nouja, waar blijft dan de update want mijn PC kan geen Windows 11 draaien volgens Microsoft upgrade, en ik ga geen nieuwe PC kopen terwijl de CPU zelf nog hardstikke goed is maar 1 klein dingetje niet heeft waardoor die Windows 11 niet kan draaien.
Je hoeft niet naar Windows 11, je moet alleen updaten naar de nieuwste/nieuwere Windows 10 releases
Als je op Win 10 version 21H2 zit, dan krijg je nog steeds nieuwe updates, alleen als je op 21H1 zit niet.
21h1 gaat uit ondersteuning, 21h2, de meest recente versie op dit moment beschikbaar, wordt nog ondersteund tot juni volgend jaar waartegen iedereen alweer op 22h2 zal zitten wat vermoedelijk ondersteund zal worden tot juni '24
Dat issue heb ik ook, 6 core CPU, 16 GB memory, allemaal vlot zat voor Photoshop en Illustrator, inmiddels bijna 11 jaar oud, dus geen kans op Win 11.
6 core cpu zegt tegenwoordig helemaal niks, kan ok zijn of super bagger
Je kan Windows 11 gewoon op je PC draaien geen enkel probleem.
Daar zijn genoeg foefjes voor :-)
Mijn computer kan geen Windows 11 draaien volgens Microsoft, terwijl de computer (ondanks dat deze uit 2011 komt) nog lang niet aan vervanging toe is. Ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen opgaat.
Wellicht wel in 2025, (dus over 3 jaar), als win10 dan EOL is.
In 2025 zullen er nog veel systemen zijn die geen win11 kunnen draaien, maar zeker nog niet vervangen gaan worden.

Als ik zie hoeveel weerstand er nu al is vanuit de (financiële) organisatie om nog prima werkende desktops te vervangen “omdat de huidige versie van W10 niet ondersteund wordt”, dan zal dat zeker gelden voor non W11 compatible systemen die nog ff mee moeten gaan tegen die tijd, denk aan machine PC’s die niet ff makkelijk te upgraden zijn
Wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten maar als bedrijf moet je geen software draaien die geen beveiligingsupdates meer krijgt.

Dingen als hacking en ransomware is serieus een probleem.
Dit argument had ik al verwacht. Vrij standaard voor een ICT afdeling die zelf de vervangings kosten niet hoeft op te brengen en alsof wij de gevaren niet weten.... (je had de ICT afdeling moeten horen toen in het management board het budget van ICT personeel met 300k verlaagd werd vanwege de kosten voor een bedrijfsbrede upgrade van de systemen...)

We hebben echter veel apparaten die geleverd worden met besturings PC. Je komt dan in een spagaat: PC vervangen met mogelijk issues voor je dure apparatuur...(een monteur laten komen kost vaak al meer dan de PC) of de handel in een eigen vlan zonder internet toegang.

Toch kan je wel een punt maken voor de 'oudere' pc. Recyclen komt nu niet veel verder dan verschroten en dumpen en er is al een enorme afval berg. Inmiddels is het niet meer zo dat een 'oudere' pc nou zoveel langzamer of energie efficienter is voor de meeste taken dan een nieuwe. Ook als bedrijf of organisatie heb je daaraan bij te dragen. MS creëert dus zelf onveilige situaties door oudere hardware niet meer te ondersteunen ondanks dat daar niet echt een (performance) reden voor is (nee TPM2 is geen wezenlijke bijdrage aan dagelijkse veiligheid. Netwerk beveiliging is daarvoor veel belangrijker)
Toch kan je wel een punt maken voor de 'oudere' pc. Recyclen komt nu niet veel verder dan verschroten en dumpen en er is al een enorme afval berg. Inmiddels is het niet meer zo dat een 'oudere' pc nou zoveel langzamer of energie efficienter is voor de meeste taken dan een nieuwe. Ook als bedrijf of organisatie heb je daaraan bij te dragen. MS creëert dus zelf onveilige situaties door oudere hardware niet meer te ondersteunen ondanks dat daar niet echt een (performance) reden voor is (nee TPM2 is geen wezenlijke bijdrage aan dagelijkse veiligheid. Netwerk beveiliging is daarvoor veel belangrijker)
Daarom zou er meer gebruik gemaakt moeten worden van software die op meerder platformen werkt.
Het geval dat je een pc moet afschrijven omdat die geen TPM2 heeft is triest, zeker als het geen wezenlijke bijdrage levert aan veiligheid, is te gek voor woorden.
Bedrijven hebben dat probleem niet. Die kunnen waarschijnlijk voor de periode na 14 oktober 2025 extended support contracten afsluiten met Microsoft.

Aangezien Windows 10 support gewoon beschikbaar blijft tot 14 oktober 2025, dus nog drie jaar te gaan, is het ook maar de vraag hoeveel organisaties niet gewoon overstappen op Windows 11 de komende jaren.
Bedrijven hebben dat probleem niet. Die kunnen waarschijnlijk voor de periode na 14 oktober 2025 extended support contracten afsluiten met Microsoft.

Aangezien Windows 10 support gewoon beschikbaar blijft tot 14 oktober 2025, dus nog drie jaar te gaan, is het ook maar de vraag hoeveel organisaties niet gewoon overstappen op Windows 11 de komende jaren.
Er zullen zeker bedrijven overstappen naar Windows 11, voor een deel is die stap te duur, zullen kijken voor alternatieven.
Als ik zie wat er nu op bedrijven af komt, hou ik mijn hart vast.
Tenzij je LTSC gebruikt, want dan heb je nog tot 2029.
https://learn.microsoft.c...21?source=recommendations

2032, als je voor de IOT Enterprise gaat. (maar die zal je als particulier niet legaal hebben ;-))
De Enterprise en Education varianten ( die laatste zou je als particulier wel eenvoudig legaal kunnen verkrijgen ) zullen toch wel een wat langere support krijgen.
En anders komen er denk ik wel weer van die '' hacks '' zoals we bij Windows XP en Windows 7 hebben gezien; dat LTSC of IOT Enterprise varianten wel tot zelfs 2032 support krijgen zal toch puur een licentie dingetje zijn, maar voor de rest identiek moeten werken op normale Windows 10 installaties.
Dit gaat wellicht ook nog wel veel groter zijn, aangezien we in 2025 dan waarschijnlijk gaan zien dat er een hele hoop nog goed werkende Windows PC's geen updates voor Win10 - via de reguliere weg - meer kunnen krijgen, maar er ook geen opvolger is als alternatief.
Dat laatste hebben we nog niet eerder meegemaakt in principe.

Zit hier zelf op de Enterprise versie van Windows 10 20H2, daarmee heb ik nog support tot mei volgend jaar.
Voor die tijd is 22H2 hopelijk beschikbaar en zet ik mijn PC daar naar over.
Blijft toch vreemd dat 21H1 ook met de Edu/Ent versies geen extended support krijgt en uiteindelijk zelfs minder lang support zal hebben als 20H2.

[Reactie gewijzigd door JohanNL op 13 oktober 2022 13:03]

Je hoeft dan ook niet per sé naar Windows 11 te upgraden. Een upgrade naar Windows 10 21H2 of (als die uit is) 22H2 is ook voldoende om supported te blijven.
Ah, je hebt gelijk. Gaat alleen om deze specifiek versie van W10. W10 gaat per 14 oktober 2025 met pensioen. Dan heb ik nog even.
Ah, je hebt gelijk. Gaat alleen om deze specifiek versie van W10. W10 gaat per 14 oktober 2025 met pensioen. Dan heb ik nog even.
Je kan via LTSC tot 2029 nog een beetje valsspelen.
Ah, nice. Ik dacht dat nieuwere LTSC versies slechts vijf jaar ondersteund zouden worden, maar de laatste versie heeft dus gewoon nog 10 jaar ondersteuning. Bedankt! :)
Je hoeft dan ook niet per sé naar Windows 11 te upgraden. Een upgrade naar Windows 10 22H2 is ook voldoende om supported te blijven.
Die is via update (inmiddels) te installeren.
Ondertussen zitten een flink aantal mensen bij mij op kantoor nog lekker op 1809 of 1909 :)
daar gaat dan wel iets mis bij jullie ICT afdeling
Je brengt het alsof het een badge of honor is.
Dat is zeker niet de insteek, onze IT is shit. Het verbaast me dat het nog niet goed fout is gegaan. Ze hebben de IT verschoven naar India. |:(
Genoeg die ook nog steeds Windows 7 SP1 zonder verdere updates draaien, '' want het werkt ''.
Het is niet de vraag of het mis gaat, maar wanneer :)
Genoeg die ook nog steeds Windows 7 SP1 zonder verdere updates draaien, '' want het werkt ''.
Het is niet de vraag of het mis gaat, maar wanneer :)
Windows 7 krijgt nog geregeld een update.