Twitch past gokbeleid aan, streams met gokautomaten en roulette veelal verboden

Streamingplatform Twitch verbiedt vanaf 18 oktober de meeste gokstreams waarin gokautomaten, roulette en dobbelsteenspellen centraal staan. Streams waarin gokken op sport of fantasysport voorkomt, blijft wel toegestaan. Ook poker wordt niet verboden.

Het nieuwe gokbeleid van Twitch geldt alleen voor gokbedrijven die niet in de Verenigde Staten 'of andere jurisdicties met voldoende consumentenbescherming' geregistreerd zijn. De meeste op het streamingplatform populaire gokwebsites zijn dat niet. In de aankondiging noemt Twitch onder meer Stake.com, Rollbit.com en Dualbits.com, enkele populaire gokmachinewebsites die vanaf 18 oktober verboden worden in streams. Twitch stelt dat er op den duur mogelijk meer gokwebsites benoemd worden die niet meer in streams mogen voorkomen.

Het streamingplatform past het gokbeleid waarschijnlijk aan omdat enkele prominente streamers, waaronder Pokimane, Mizkif en DevinNash, dreigden met een boycot tijdens de feestdagen als gokken niet verboden werd op streams. Volgens Nash is het uitzenden van gokstreams schadelijk voor jonge kijkers en 'legitieme adverteerders'. De aanleiding voor het protest is het schandaal rondom een andere streamer, Sliker, die zowel kijkers als medestreamers voor 200.000 dollar oplichtte om zijn gokpraktijken via Counter-Strike: Global Offensive te kunnen voortzetten, zo detailleert Kotaku.

Tot dusver was gokken op stream nog toegestaan, maar links of referral codes naar gokwebsites delen werd al eerder aan banden gelegd. Dit geldt ook alleen voor websites 'waarop gokautomaten, roulette en dobbelsteenspelletjes' gespeeld kunnen worden: linken naar websites waarop gokken op sport of het spelen van poker centraal staat, is dus niet expliciet verboden.

Twitch gokbeleid 18-10-2022

Door Yannick Spinner

Redacteur

21-09-2022 • 10:27

105

Reacties (105)

105
101
58
3
0
29
Wijzig sortering
Hopelijk bannen ze ook de hottub streams en weet ik het wat allemaal. Ik vind het echt belachelijk dat zoiets mag op een site waar kinderen het voornaamste publiek zijn.
Als naakt nou niet zo'n achterlijk taboe zou zijn, dan maai je ook het gras voor hun voeten weg. Maar dat kan dan weer niet, jammer hoor.
Helaas is naakt langzaamaan een groter taboe aan het worden.

Bedrijven als Meta die PornHub verbannen van haar platformen. Op YouTube een tiet laten zien? Naah mag niet vrouw. (Wou man gebruiken maar een mannenborst is vaak geen probleem.)

Naakt is niet altijd 18+ als ik een filmpje maak over een stam in Afrika. Waar bij sommige ceremonies en momenten van de dag het heel normaal is dat mensen half naakt rond lopen. Dat moet gewoon normaal gevonden worden. Niet meteen alles achter een muur zetten want onze kinderen...

Kinderen die behendig genoeg zijn om op Twitch "toevallig" op dat soort kanalen te komen, weten ook wel pornosites te vinden.

Maar helaas is onze tech/contentsites in grote lijnen in handen van de "Amerikanen" die helaas een stuk preutser zijn dan wij.
Naakt is niet altijd 18+ als ik een filmpje maak over een stam in Afrika. Waar bij sommige ceremonies en momenten van de dag het heel normaal is dat mensen half naakt rond lopen. Dat moet gewoon normaal gevonden worden. Niet meteen alles achter een muur zetten want onze kinderen...
Alleen de keer dat naakt over een stam in Afrika of iets vergelijkbaars gaat is op je vingers te tellen en de rest heeft pornografische intentie. Hoe ga je dat filteren?

Mee eens overigens rond preutse Amerikanen; ik had zelf liever gezien dat ze dit toepassen op geweld.
Kinderen die behendig genoeg zijn om op Twitch "toevallig" op dat soort kanalen te komen, weten ook wel pornosites te vinden.
Toevallig? Nou je opent Twitch en je ziet direct hottubs-channels gepromoot op de hoofdpagina, ongeacht je zelf bewust hierop klikt, lijkt me naar pornosites gaan stuk bewustere keuze is. Ik kijk nooit twitch, volg niemand en heb het kort als test gebruikt voor streamen van gameplay en kwam in korte tijd toevallig veel tegen voor iemand die geen "relatie" heeft met deze channels. (relatie in de zin als je product x opzoekt en 30 min later product x als ads krijgt).
Ik gebruik Twitch meerdere keren per week en heb nog nooit een hottub stream gezien. Ook via VPN verbonden en nog steeds zie ik geen hottub streams tenzij ik het zelf opzoek.

Ik vermoed dat Amazon je interesses kent?
Hmmm, dan vraag me af waarop ze dit baseren, gezien dit me dit soort chanels/zaken niet interesseert. Ook buiten Twitch om. Verder gok ik niet.

Ik log nu even voor lol in om het eens de voorpagina te checken, 18+ gambling staat direct in bovenste rij. scroll even door en zie nog andere "niet game-gerelateerde" Ik volg geen chanels, log nu toevallig voor 4x in.

Het stoort me bij gebruik niet, wil er niet zozeer drama over maken, maar mijn punt was meer dat ik meer iets tegenstrijdigs opmerk met aanbevolen chanels.
Ik gebruik twitch 1 keer per in de maand en ik ben geabboneerd op 2 kanalen, allebei gamers. Die twee kanalen zijn de enige interacties die ik heb op twitch. Toch krijg ik eergisteren een halfnaakte vrouw te zien die haar lichaam aan het bodypainten was met de caption "you won't believe this is allowed on twitch!".
Zij was op dat moment de nummer 3 in de just chatting categorie. Ik denk dus niet dat het alleen de interesses zijn maar ook het feit dat dit soort streams om de een of andere reden super veel kijkers trekken.
Ik snap soort van waarom, maar persoonlijk denk ik dat als je naakte vrouwen wil zien dat daar veel betere websites voor te vinden zijn dan twitch.
Nou der wordt eerder een drama gemaakt omdat ik andere aanbod zie en hier wat tegenstrijdig over zeg. Verder ging hele punt er nog niet eens over, mijn punt was je ziet aanbod op Twitch voorgeschoteld worden, wat naar mijn idee minder moeite kost dan bewust naar PH gaan als minder jarige.

[Reactie gewijzigd door m.z op 23 juli 2024 16:20]

Dat is een andere discussie of porno wel of niet getoond dient te worden.

Maar naakte mensen is niet altijd porno.

Wat als ik een mooie fotomaak van een naakt persoon, als kunst en niet voor genot. Moet dat kunnen. Er is nu een soort kruistocht tegen alles wat naakt is. Dat moet stoppen.Dat mensen zich extreem schamen omdat er een tepel eruit floept, omdat wij zo preuts zijn geworden.

Daarin slaan wij helemaal door. Iedereen word naakt geboren en moet geen ramp zijn als je ergens een naakt persoon ziet. Je beschermt er mensen niet mee. Je laat ze alleen maar meer en meer nadenken over hun lichaam waardoor ze alleen maar meer en meer schamen.
IDD, die streams zijn nog het erigste, omdat de "streamer" vaak niet eens de 18+ age tag toevoegd, waarmee je moet bevestigen dat je 18+ bent om de stream te bekijken.

Veel van deze streamers guilt-trip jonge kijkers, in her doneren van veel subs [naar anderen] of het geven van extreem hoge nummers aan Bits
Hoe komen die jonge kijkers überhaupt aan dat geld? En wat bedoel je met jong?

Daarnaast is dat promoten van (geld) geven echt niet uniek aan de sexy hottub streamers. Ik kom regelmatig streamers tegen waarbij ik het een tijd aanhoor, er een lichtje gaat branden en denk "Oh! That's insidious!". Hoeveel mensen (waaronder) kinderen hebben niet dat lichtjes moment en struinen er in. Zo werkt reclame ook gewoon.

Zeker die mogelijkheid van "ze spreken direct tegen me!" werkt juist ook bij de personen die denken dat zij wel zullen winnen bij het gokken.
Weet niet of het klopt, maar vaak worden ze aangespoort om hun ouders hun creditcard te pakken.

https://dotesports.com/st...s-secret-twitch-donations
De site is 18+, 13+ voor kinderen die samen met een voogd kijken.

People who are 13 or older but under the age of majority where they reside (varies based on legal residence, but is 18 in most U.S. states) may only use Twitch under the supervision of a parent or legal guardian who agrees to be bound by Twitch's Terms of Service. Children under 13 may not use Twitch.
Dat is wat mij betreft niet zo'n probleem, er zit immers meestal een 18+ muur voor, maar eerder het feit dat vergelijkbare dingen soms een ban kan opleveren. Blijkbaar mag bijna naakt in een hottub en in een seksuele manier in een microfoon likken, maar een paar seconden laten zien van naakt of iets in een game kan je een mooie ban opleveren, ook al is het totaal niet seksueel of 18+.
Een 18+ muur die veel te makkelijk te omzeilen is. Kinderen zijn zo extreem kwetsbaar op jonge leeftijd, ik vind dat Twitch hier echt meer aan moet doen.
Ik vond TrainwrecksTV altijd wel vermakelijk om te kijken (inderdaad ook driedubbel erbovenop dat gokken slecht is en je ALTIJD verliest). Eigenlijk is het kanaal van Trainwreckstv juist een flinke anti-reclame op een bepaalde manier. De gesprekken zijn in ieder geval altijd wel vermakelijk.

Los hiervan snap ik het volledig dat dit gebanned word van Twitch
Klopt, de associatie die je hebt dat verliezen van geld slecht is moet 'genuanceerd' worden. Het is niet slecht als je er maar plezier van hebt toch. En Trainwrecks (ken hem niet) wordt waarschijnlijk ook niet gesponsord door dit soort platforms.
Trainwrecks staat er juist om bekend dat hij van dit soort websites enorme bedragen krijgt om te gokken.
https://www.sportskeeda.c...-month-deal-stake-changed
Jawel, en voor bakken met geld. (meen ergens gelezen te hebben dat dat over miljoenen per maand gaat maar heb er geen bron voor dus korreltje zout)
hij heeft dus meestal ook netjes #ad in zn titel staan zoals verplicht, maar of dat echt een verschil maakt in de impact die het heeft durf ik te betwijfelen.

[Reactie gewijzigd door Tommy_K op 23 juli 2024 16:20]

Ik begrijp de theorie van anti-reclame: je ziet deze streamers flink verliezen en redeneert dat dit potentiële gokkers zal afschrikken.
Maar in de praktijk zullen dit soort streams toch meer gokkers naar je online casino trekken. Anders zouden die gok sites nooit zoveel streamers zo heftig sponsoren.
Dat zal vast (helaas) het effect zijn ondanks de waarschuwingen, daarom is het ook goed dat het van twitch verdwijnt. Zoals ik al melde vind ik het een vermakelijk personage en je krijgt veel mee over de werking van de goksystemen. Zelf ben ik een brave en compleet ongevoelig voor dit soort zaken, nog nooit ook maar één staatslot gekocht ;)
Dat zal vast (helaas) het effect zijn ondanks de waarschuwingen,
Dan is het dus geen “flinke anti-reclame”.

Het is gewoon reclame met plausible deniability (die ook niet zo plausibel is omdat hij gewoon door de gokbedrijven betaald wordt).
Nouja ik vind persoonlijk van wel, maar ik snap dat mensen die er gevoelig voor zijn wel gaan gokken.
Zoals ik al zei, die gast is vermakelijk. Het zal een groep afschrikken, het zal een groep aantrekken tot gokken.
Ben je het er dan niet mee eens dat als je letterlijk betaald wordt om een product onder de aandacht te brengen, dat dit letterlijk reclame heet?

Persoonlijk denk ik ook niet dat het mensen zal afschrikken. Het zal mensen die voor zichzelf kunnen nadenken niet aantrekken. Maar voor degenen die minder kritisch kunnen zijn is het effect van “kijk hoe leuk dit is” een stuk sterker dan de laffe (omdat hij dus gewoon reclame aan het maken is) disclaimers. Die zijn er m.i. alleen om op backlash voor zijn reclame maken te kunnen antwoorden met “ja maar ik zeg toch dat het slecht is?!?!?!”

“Don’t do as I do, do as I say” werkt in opvoeden niet, en ook hier niet.

[Reactie gewijzigd door ZinloosGeweldig op 23 juli 2024 16:20]

Een veelgebruikte truc, ook bij reclame voor mobile games, is een advertentie waarin de speler heel slecht speelt / verliest, waardoor de kijker denkt oh dat kan ik beter, en dan gaat spelen.

Zou met gokken ook zo kunnen zijn, op bepaalde momenten hele onlogische slechte beslissingen maken waardoor de kijker denkt dat hij wel zou kunnen winnen.
Zijn kanaal is/wordt niet gebanned dus je kan nog steeds naar zijn streams kijken, hij mag enkel niet meer gokken als die op twitch streamed.
En poker mag natuurlijk wel, want dat is sociaal geaccepteerd gokken :+
Maarja, twitch regels zullen altijd een gekke weergave zijn van onze cultuur en amazonian capitalisme.
Zoals ik elders al zei: De nuance is dat poker en gokken op sportwedstrijden veelal gezien wordt als een activiteit waarbij kennis en kunde van invloed zijn en het daarom geen gokken zou zijn.
Zijn dit dezelfde mensen die denken dat de wereld plat is?

De 'odds' worden aangepast op de kunde van spelers in het poker of sport spel. En over het algemeen wordt dit gedaan door mensen/systemen die heel wat meer kennis van zaken hebben dan de gokkers. Het is niet voor niets dat criminele organisaties hier flink geld in zien en niet alleen gokken aanbieden maar ook woeker leningen aanbieden (met gasten die dat met geweld komen innen).
Zoals ik elders al zei: De nuance is dat poker en gokken op sportwedstrijden veelal gezien wordt als een activiteit waarbij kennis en kunde van invloed zijn en het daarom geen gokken zou zijn.
Waar heb je hier invloed op de uitkomst dan?

De kaarten zijn random en wedstrijduitslag staat niet van te voren vast, het enige waar je invloed op hebt is je eigen voorspelling, dat heet gokken.
Poker is geen gokspel maar een behendigheidsspel.
Het is natuurlijk een combinatie van beide.
Volgens de belastingdienst niet:

nieuws: Belastingdienst gaat kansspelbelasting terugbetalen aan online pokers...

In principe zit in alles een kans factor in, je zou hetzelfde van voetbal oid kunnen zeggen. Wij een kansspel zijn de kansen gelijk onafhankelijk hoe 'goed' je bent, bij poker is dit zeker niet het geval.

[Reactie gewijzigd door realmadridsi op 23 juli 2024 16:20]

Ik heb er geen boodschap aan hoe de belastingdienst het classificeert. Die moeten het in een hokje stoppen, en er is vast geen hokje "half gokken, half kunde".

Door het in discussies en dergelijke puur als een behendigheidsspel te beschouwen wek je dus ook de verkeerde indruk bij mensen die vatbaar zijn voor gokken/verslaving.
In principe zit in alles een kans factor in, je zou hetzelfde van voetbal oid kunnen zeggen.
Dat zou je kunnen doen als je flauw wilt zijn en niet wilt erkennen dat de geluksfactor bij poker veel groter is.
Voor de belastingdienst was poker altijd een behendigheidsspel en geen kansspel, zie link:
nieuws: Belastingdienst gaat kansspelbelasting terugbetalen aan online pokers...

Volgens mij is in de actuele situatie (met goksites) er een tweedeling, in dat dit voor online poker anders wordt gezien, en het als kansspel beschouwd wordt. Ben niet zeker hiervan, misschien kan iemand anders hier meer over zeggen^^

edit: problemen met linken

[Reactie gewijzigd door Merik op 23 juli 2024 16:20]

Alleen: poker is geen gokken. Sample size en skill bepalen resultaat.
Poker heeft een random element, want als je even goede spelers aan tafel zet zou dat betekenen dat uiteindelijk niemand wint, behalve het 'huis'... Je kan het random element mitigeren door bepaalde vaardigheden. Maar over het algemeen winnen bepaalde mensen meestal omdat ze spelen tegen mensen die niet zo 'goed' zijn, net als de drugsdealer wint van zijn junkies.

Ik ben een groot fan van bord en kaartspellen, maar aan zaken als poker en schaken vind ik weinig aan. Ik wil juist een stukje random in mijn spellen omdat dit een extra uitdaging geeft aan het spel. Iets als Magic heb ik 20+ jaar links laten liggen, ik heb daar met de beta kaarten gespeeld, maar haakte af op het stukje 'Ante' (inzet). Ik speel spelletjes nooit om 'echt' geld en heb weinig met winnen, spelletjes speel je met leuke mensen voor een leuke tijd. Waarom vertel ik dit? Omdat ik niets tegen de randomness heb van poker en weet dat spelletjes gewonnen kunnen worden door vaardigheden, maar dat randomness een niet insignificante factor is in zo een spelletje.
Je haalt hier 'het huis' als winnaar er bij: maar dat is alleen zo wanneer je met rake speelt, of tournooicommissie afdraagt in de buy-in van toernooien. Dat zegt echter niets over poker zelf. Dat is -nog steeds- geen gokken. Het is niet voor niets dat AI volledig gehakt maakt van (professionele) pokerspelers.
Eindelijk, wat was dat een reclame voor de gokindustrie zeg...
Ook al zetten ze er met koeieletters bij: DON'T DO THIS YOU'LL LOSE MONEY het blijft (m.i.) beïnvloeding.
Twitter heeft hetzelfde met Onlyfans en andere vage sites.

Dat kan daar klakkeloos worden neergezet en zij hebben ook geen issues met naakt. Ik geloof ook niet dat ze daar ooit hard op gaan ingrijpen.
Anoniem: 420148 @Iblies21 september 2022 13:12
Ik zie de vergelijking even niet tussen gokken en OnlyFans. Je krijgt bij die laatste toch gewoon foto's/filmpjes voor je geld? Of het het waard is om een miep op OnlyFans bloot te zien ipv even een avondje Tinderen moet je natuurlijk voor jezelf bepalen.
Je krijgt bij die laatste toch gewoon foto's/filmpjes voor je geld?
Onlyfans is al een tijd een veredeld hoerenhuis geworden 😬
https://www.rollingstone....y-nudity-lawsuit-1320185/
Het gros van de dames die daar zitten zijn onder contract/ in dienst van andere bedrijven.
Vreemde vergelijking. OnlyFans, hoe controversieel ook, biedt content. Je betaalt iets en krijgt er iets voor terug dat je graag wil hebben. Dit is heel anders dan gokken, waarbij je volledig van kans afhankelijk bent of je iets krijgt en natuurlijk is die kans altijd in jouw nadeel.

Ook nogal respectloos dat je legitieme gebruikers wegzet als hoeren in je reactie hieronder. Dat je het niet eens bent met wat ze doen is één ding, maar je hoeft ze niet te beledigen of dat te gebruiken als argument tegen hun legitieme diensten.

Er zullen heus wat mensen tussen zitten die het in opdracht doen, maar ook dat zou niets moeten uit maken zolang het hun eigen keuze is. Als je link nou aantoonde dat het een kwestie van slavernij of anderzijds geforceerd werk was, dan was het natuurlijk een andere kwestie.

[Reactie gewijzigd door Lapjespoes op 23 juli 2024 16:20]

Ja echt bizar dat dit nog zo lang heeft geduurd, maar dat ben ik wel gewend ondertussen. Er zijn in ieder geval veel streamers heel rijk geworden door de sponsored gok streams.
Vooral dan die streamers die het op een akkoordje hebben gegooid met de gokbedrijven om hen wat vaker te laten winnen...
Dat zou wel vals zijn. Bron?
Gokautomaten hebben een instellingen dat max X% van de inleg weer uitgekeerd mag worden. Als je ziet dat iemand geregeld meer uitgekeerd krijgt dan zijn inleg, dan weet je dat er idd een akoordje is. Niet voor elk feit is er gelijk een nette bron trouwens, gewoon zelf wat streams bekijken en je gezond verstand gebruiken is de bron.
Toch opmerkelijk dat ze het hebben over "potential harm" maar dat ze bepaalde vormen van gokken, zoals poker, wél blijven toestaan. Hiermee zeggen ze dus dat gokken potentieel gevaarlijk is, tenzij het bij de wet is toegestaan.

Dat die nuance waarschijnlijk ligt bij de aanbieder en niet bij de spelvorm zal waarschijnlijk 90% van de kijkers ontgaan.
De nuance is dat poker en gokken op sportwedstrijden veelal gezien wordt als een activiteit waarbij kennis en kunde van invloed zijn en het daarom geen gokken zou zijn. Best dubieus natuurlijk, maar dat is de achtergrond.
Niemand zegt dat dat geen gokken is, maar het is minder "RNG" dan fruitmachines, roulette, enz. Zeker poker heeft een veel betere balans tussen geluk en kunde.
Jazeker wel, vooral door de autoriteiten die daar over gaan. Poker wordt veelal helemaal niet als kansspel gezien. Dus is het geen gokken.
Zucht.

https://kansspelautoritei...016/poker-is-een-kansspe/
https://kansspelautoritei...sstanden/aanpak-illegale/
https://kansspelautoritei...s-cdb/virtuele-map/poker/

Edit: belangrijker nog, of een autoriteit poker een kansspel vindt of niet heeft te maken met welke regelgeving er van toepassing wordt geacht te moeten zijn. Dit is, bij gebrek aan een beter, meer genuanceerd systeem, dus meestal een binair iets: of het is wel een kansspel, of niet. Feit is dat poker significante elementen van zowel behendigheid als kans in zich heeft, en het dus niet zo zwart-wit is in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door lilmonkey op 23 juli 2024 16:20]

Zucht, de wereld is groter dan Nederland. Zeker in het geval van Twitch is Nederland helemaal niet interessant, maar de USA wel.
https://www.nytimes.com/2...chance-a-judge-rules.html
Lees de titel van dat artikel eens? Fijn dat je mijn verhaal bevestigt 👍
Poker wordt in veel landen niet gezien als gokken, maar als een behendigheidsspel. Omdat je als speler kan bluffen, kan je het spel naar je hand zetten, terwijl je misschien de slechtste hand van de tafel hebt. Zolang niemand met betere kaarten je bluf called, zal dit niet bekend worden. Het is dan ook meer een spel waarbij je andere spelers laat denken dat je hele andere kaarten hebt, dan wat je daadwerkelijk in de hand hebt. En met flink wat ervaring en leren kan je ook berekenen wat de kans is dat iemand anders een betere hand heeft. Dit alles maakt dat het spel gezien kan worden als een spel waarbij behendigheid een grotere rol speelt dan de kans op goede kaarten.
Wordt hiermee ook meteen het streamen van websites waar het thema bijvoorbeeld CS:GO skins is en de spellen andere namen hebben, ook verboden?
Het zou echt tijd worden dat er op youtube en twitch net zoveel aandacht wordt besteed aan het permabannen van csgo skin en caseopening kanalen als er wordt gedaan andere onzin. Als je wat verkeerds zegt breek je gelijk TOS (tenzij je een bikini draagt natuurlijk, want dan mag je neuken op stream en maar een weekje geband worden)

Het moet gewoon simpel zijn. skin gambling in beeld en de streamer doet er wat mee, perma ban.
Ligt eraan of je een bikini aan hebt ben ik bang.
Ik denk dat als ik in een bikini ga streamen ik meteen twaalf bans krijg en de VN voor de deur staat...
Prima ontwikkeling lijkt mij. Goed ook een aantal populaire streamers zich hiervoor hard maakt.
How so?
Zij verdienen er toch ook aan als ze het ook zouden doen?
Veel leven onder de 'goodwill' van hun kijkers, prem subs, bits, andere gifts, goodiestore, die leven nog steeds meer dan prima van hun 'legale' praktijken en is het logisch daar natuurlijk tegenin te gaan. De focus op de 'slechtste' dingen houden, behoud hun eigen inkomsten.
Eindelijk. Ik vond het al bizar dat twitch gebruikers deze streams gewoon konden bekijken (ongeacht dat er een (makkelijk te omzeilen) "age-restriction" ingesteld staat bij de meeste van dit soort streams).
Ik denk dat ze hiermee hier goeds doen!
Terecht, het is een ongecontroleerde omgeving waar jongeren kunnen gokken. Zeker als er dan van die mensen zijn die een procentje meepikken door de jongeren aan te zetten. Dat klopt niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.