The Pokémon Company klaagt Chinese gamebedrijven aan om Pokémon-kloon

The Pokémon Company heeft zes Chinese gamingbedrijven aangeklaagd om een vermeende schending van het intellectuele eigendomsrecht. Volgens het bedrijf lijken de spelfiguurtjes uit de Chinese game Pocket Monster Reissue te veel op die van de Pokémon-franchise.

The Pokémon Company wil dat de zes Chinese bedrijven achter de Pocket Monster Reissue-game stoppen met de ontwikkeling, exploitatie, distributie en promotie van de game. Het Japanse bedrijf, dat de wereldwijde licenties voor de Pokémon-franchise beheert, claimt volgens The South China Morning Post dat het door de game 500 miljoen yuan, omgerekend ongeveer 72 miljoen euro, aan schade heeft geleden.

The Pokémon Company eist dat de zes bedrijven verontschuldigingen aanbieden richting The Pokémon Company op de populaire Chinese sociale media en belangrijke app-platforms uit het land. Het spel Pocket Monster Reissue is al sinds 2015 op de Chinese markt.

Pocket Monster Reissue
Pocket Monster Reissue

Door Jay Stout

Redacteur

04-09-2022 • 13:45

109

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

“Lijken er teveel op“?
Dit is gewoon een kopie.

Terecht dat er een aanklacht is, al weet ik niet of het wat uithaalt in China. Bizar dat het blijkbaar al 7 jaar bestaat zonder dat er eerder een aanklacht is geweest. Zeker gezien Nintendo nooit aarzelt een C&D te sturen naar iedere hobby-ontwikkelaar die het ook maar waagt een remake te maken van oud materiaal van bijv. Zelda of Mario.

[Reactie gewijzigd door Metrik op 24 juli 2024 23:59]

Ja ik ben benieuwd, weet iemand meer af van Chinese bedrijven die aangeklaagd worden van buitenaf en daadwerkelijk stoppen met copyright schending? Ik dacht zelf dat het altijd een hopeloze missie was namelijk.
Dat is ook meestal het geval. Voor zover ik het weet, doet China alleen aan copyright zaken waarbij Chinese bedrijven het slachtoffer zijn.
Dat dus......als ik de afgelopen jaren als leidraad mag volgen, dan is het inderdaad zo dat als een Chinees bedrijf iets kopieert van een niet Chinees bedrijf wat vervolgens een aanklacht indient, is het standaard 0 op reqest.

Maar als het andersom zou zijn......ik kan me eerlijk gezegd geen voorbeeld voor de geest halen, denk ik dat China moord en brand zou schreeuwen, want hun rechten.....
Maar als het andersom zou zijn......ik kan me eerlijk gezegd geen voorbeeld voor de geest halen, denk ik dat China moord en brand zou schreeuwen, want hun rechten.....
Tegenwoordig zijn Chinese webnovels (vertaald) ook in het Westen populair en 1 van de grootste Chinese uitgevers van webnovels (Qidian, onderdeel van de bekende Tencent) is ook begonnen met het aanbieden van Engelse vertalingen middels https://www.webnovel.com sinds een aantal jaren.

Toen ze recent actief waren op de Westerse markt (ik weet niet of het nog steeds zo is), hadden ze diverse sites met fan vertalingen geïntimideerd met DMCA requests ("Hier berust onze copyright op. Verwijder het z.s.m. of betaal ons schadevergoeding.")

(Chinese) Cherry on top: Ze hadden er ook geen problemen mee om de fan vertalingen te "jatten" en aan te bieden op hun eigen site, alsof zij zelf de vertalingen mogelijk hadden gemaakt :P.

Zie voor meer informatie ook: https://www.ricemedia.co/...iche-internet-subculture/
Even snel wat gelezen achter je link, maar ik begrijp dat "TranslationRaven" op gegeven moment $300 voor de vertalingen ging vragen en hij er op gegeven moment 30.000 USD per maand mee verdiende.
Dan is het natuurlijk niet echt meer fan-based en dan begrijp ik ook de DMCA requests etc.
Het gaat mis als je jezelf gaat verrijken aan andermans content.
Dat klopt. Maar als de Chinese overheid de interesses van buitenlandse IP's niet bewaakt dan zie ik niet waarom wij andersom dat wel zouden moeten doen.

Als ik de Westerse Wereld was zou ik massaal alle IP's uit China gaan nabootsen en verkopen zonder doorstoot.
Maar daar gaat mijn draadje niet over, toch?. Ik reageer op het "aangedragen" bewijs, waarvan ik vaststel dat als je geld gaat vragen voor iets waar je de rechten niet voor hebt het logisch is dat je aangeklaagd wordt.
Los van dat ben ik het volledig eens dat China meer mag doen om westerse auteursrechten te beschermen.
Ik ken een voorbeeld, ik heb er geprobeerd op te googlen, zie er wel aanwijzingen voor dat mijn verhaal klopt (kan ook best zijn dat ik geen idee heb waar de klepel hangt), maar direct bron heb ik niet, daarnaast komt dit schijnbaar ZO vaak voor, dat het een bomen/bos verhaal wordt, maar anyway, mijn voorbeeld:

Tijdens de periode dat SUV's ineens immens populair werden: De BMX x5, deze werd op dat moment (nog) niet geleverd in china (of bmw deed daar sowieso weinig zaken). Dus china besloot deze na te maken en zelf te leveren. BMW geen poot om op te staan om daar iets aan te doen, sterker nog, als ze meer zaken met china willen doen, kunnen ze hier maar beter niet te veel over klagen, en dus conclusie: BMW mag zijn x5 daar niet verkopen want "die lijkt te veel op een auto die hier al rondrijdt".

Reverse-copyright-violation zegmaar. Iemand maakt je spul na, en jij komt in problemen als je je eigen spul wilt verkopen, of er over wilt klagen.
Gewoon een crimineel land.
Laten we aub niet iedereen over 1 kam scheren.
Het is inderdaad waar dat er in China veel oneerlijkheid bestaat als het gaat om concurentie en vooral concurentie met buitenlandse bedrijven.
Maar het probleem ligt daar vooral bij de machthebbers en niet zozeer bij het volk. De propaganda en censuur daar zorgt ervoor dat het gewone volk geen weet heeft van de waarheid. Bedrijven daar maken misbruik van de situatie en het feit dat de overheid hun een handje boven het hoofd houdt.

Zie ook dit artikel
Misschien wel net niet crimineel?
In onze ogen volledig crimineel. Het heeft niet eens een rechtsstaat.
Gelukkig heeft Nederland wel een constitutioneel hof...
Misschien volledig crimineel? Volkomen schijt aan alle (mensen-)rechten, internationale verdragen, eerlijke concurrentie en eerlijke handel. Alles om geld te verdienen over de rug van hun eigen volk, waarvan verlangt wordt dat ze 16 uur per dag voor een hongerloontje in sweatshops.

Het is walgelijk dat we er met z'n allen nog steeds zaken mee doen, dat toont wedermaal de zwakke kant van het kapitalisme. Uiteindelijk vaart alleen China er wel bij, zij worden (als ze het niet al zijn) de nieuwe wereldmacht waar wij compleet afhankelijk van zijn en denk maar niet dat China om ons zou geven als de nood hoog is, net zoals ze niet eens om hun eigen volk geven.
De enige optie die er dan overblijft is elke vorm van intellectueel eigendom in een land te laten produceren dat datzelfde intellectueel eigendom wel respecteert. Short term trekt China altijd aan het langste end, maar als iedereen ineens stopt met geld gooien hebben ook zij wel echt een enorm probleem.
De enige optie die er dan overblijft is elke vorm van intellectueel eigendom in een land te laten produceren dat datzelfde intellectueel eigendom wel respecteert.
De uittocht van industrie (productie) is al zolang aan de gang, dat er tegenwoordig de expertise niet meer is. Deze kan wel weer worden opgebouwd, maar van de daarbij bijbehorende kosten gaat niemand vrolijk worden. Is grotendeels ook aan onzelf te danken, met onze lust om voor een dubbeltje op de (discutabele) eerste rang te willen zitten. De lust naar weelde bij bedrijfsmanagement is de grootste aanjager voor de "uittocht" geweest.

Zo gemakkelijk is het verhuizen van produktie uit China niet meer. Ook niet naar andere landen zoals Vietnam of India.
India is precies hetzelfde als China. 0% conformity. Hoeft ook niet als je net als China zo'n groot % van de wereldbevolking hebt.
Alleen wilt men in China dat werk ook niet meer doen, de bevolking wil ook iets op kunnen bouwen en dat gaat niet tegen een honger loon. Dus wordt het hoe dan ook duurder en dus kan het makkelijker verhuizen.
Dat valt allemaal reuze mee. De huizenbouw, auto industrie, weg en waterbouw, agrarische industrie, entertainment industrie, olie en gas industrie, nuts voorzieningen, witgoed enzovoort zijn allemaal niet Chinees.
Consumenten electronica ed komt vaak uit China maar hoeveel procent van je inkomen geef je daar aan uit?
Niet zeker of dat eerste nou sarcastisch is of niet, maar ga maar uit van niet door de vraag die je onderaan stelt.

Hoeveel auto onderdelen komen wel niet uit china, alswel hele installaties om die auto's in elkaar te zetten. Hoeveel producten uit de agrarische industrie van china importeren we wel niet hierheen.

Las laatst nog een artikel dat china zo'n grote vinger in de pap heeft bij nuts voorzieningen dat ze waarschijnlijk remote op afstand hele windmolen parken die bij ons in de noordzee staan kunnen uitschakelen. En hoeveel zonnepanelen/omvormers denk je dat er uit china komen?

Kortom, leuk bericht maar nee niet alleen consumenten electronica komt vaak uit china. Bijna alle electronica/apparatuur bevat wel iets wat uit china komt.
Je kunt ook dichter bij huis producten tegen acceptabele kosten en (veel) lagere risico's op het vlak van imitatie en kwaliteit produceren. Genoeg voorbeelden van bedrijven die gevoelige productie in landen zoals Polen, Hongarije, Tsjechië, Baltische staten, Slovenië, etc. verplaatsen. Het zal iets duurder van China zijn, maar op de lange termijn mijns inziens een veel betere optie. De cultuur, houding en belangen van die landen sluiten veel beter aan bij de onze dan in het geval van China. Ook valt er bij conflicten veel beter mee te praten.
Voorbeelden: Wera handgereedschap en Skoda auto's in Tsjechië, Bosch Blauw elektrisch gereedschap in Hongarije, Unior gereedschap en machines in Slovenië, etc.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 24 juli 2024 23:59]

Laat het nou net zo zijn dat China op dit moment meer patenten dan alle andere bedrijven bij elkaar aanvraagt in Europa. Net zoals bijvoorbeeld de Islam (of een ander annexerend geloof) werkt de Chinese overheid op zo'n methode om regels te gebruiken om concurrerende systemen te vernietigen. Vaak komt daar support van links en een goede portie agitatiepropaganda om de hoek kijken om alles legitiem te doen laten lijken.
China doet er vrijwel niks aan. In China bestaat zelfs een wet die goedkeurt dat producten een kopie van iets anders mogen zijn. Daarom komt er ook zoveel namaak uit China. Het leveren aan bijvoorbeeld Europa is lastig aangezien wij hier die wet niet hebben en hier zo'n directe kopie wel verboden is. Maar hier en daar glipt er wel iets tussendoor. Kijk maar in de Google Playstore. Vol met clones
Ik wil deze namakerij niet goedpraten, maar aan de andere kant vind ik wel dat Pokemon de boel behoorlijk strak uitmelkt. EUR 7,50 vragen voor een pakje met 10 kaarten is bijna crimineel. Zeker omdat het op (kleine) kinderen is gericht. Dan moet je niet raar opkijken als nagemaakte kaarten worden gemaakt en verkocht.

Zelfde met games. Die Pokemon game op de Switch was EUR 60 voor een redelijk simpel spel. De knuffeltjes zijn ook peperduur. Ik weet niet wat Pokemon op de mobiel kost (aan in-app aankopen), maar ik kan me voorstellen dat je er zomaar tientjes per maand aan kwijt bent.
Console games kosten vanaf het begin van deze eeuw al 50 á 60 euro. Met 22 jaar inflatie is daar weinig verandering in gekomen, op hier en daar een uitzondering na. Spellen zijn dus goedkoper geworden.

Overigens kost een Pokémon booster pack rond de 4,50 a 5 euro, wat ook al erg lang niet veranderd is.

Ik ben zeker geen fanboy, maar ik vind het altijd bijzonder dat men bepaalde dingen duur vind, terwijl de prijzen ervan nauwelijks zijn veranderd de laatste 15-20 jaar. Bepaalde games in de jaren 90 voor de SNES en N64 kosten meer dan 100
dollar.
Op mijn Golden Eye voor de n64 staat volgens mij ook een stikker voor 120,- gulden (wat me echt pijn doet gezien de intertoys sticker er nooit af gaat zonder scheuren). Games zijn wat dat betreft inderdaad pas de laatste 2 jaar echt in prijs gestegen

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 24 juli 2024 23:59]

120 gulden van toen mag je prima als 120 euro van nu berekenen. Het is helemaal niet zo vreemd dat gamebedrijven op andere manieren centen proberen binnen te harken. Als ze games voor 100+ euro in de markt zetten, is de hele wereld in rep en roer. Dus season passes, DLC's en andere ongein komen om de hoek kijken om toch die prijs over de 100 euro heen te halen.

70% van de ontwikkelde games floppen, 20% speelt nauwelijks break even en maar een paar % van de games harkt ruim 90% van het geld binnen. Het blijft een risicovolle markt en ook daarom zie je EA, Ubisoft, Activision etc. dezelfde formule uitzuigen.

Ergens is het heel apart dat we 40-60 euro nog steeds een normale prijs vinden.
Iets met aanzienlijk grotere afzetmarkt. Hoeveel potentiële gamers had je toen in de jaren '90 vs nu? Als het niet winstgevend was waren ze allang mee gestopt. Als je kijkt hoe die grote jongens miljarden winst maken, dan is het niet zo gek.

Zelfs als je microtransacties niet meetelt maken ze winst.
Hoeveel zijn de budgetten om games te ontwikkelen toegenomen? Een Battlefield kost ruim 100miljoen euro. Zet dat ook even tegenover de budgetten van de jaren 90.

De grote jongens die miljarden winst maken? EA Games is 1 van de grotere en die zit net op ~7miljard omzet per jaar. Ubisoft zit op ~2,5miljard omzet per jaar. A-B zit op net geen 9miljard.

Sony en Microsoft zitten een stukje hoger, maar die hebben de consoles en andere platformen er nog bij zitten.

Zo schikbarend hoge inkomsten zie ik de grote jongens niet maken in een markt dat ruim 200miljard per jaar omzet.

Let er op dat een partij als EA tig games ontwikkeld, die nooit het daglicht zien, die (honderden) miljoenen inzetten op titels die floppen.

Een Westwood die gewoon zwaar succesvol was, een paar van de beste games ooit (naar mijn mening) gemaakt hebben die het licht hebben gezien. Die hadden niet eens voldoende knaken om Red Alert 2 af te maken, zonder EA had (mijn persoonlijke) favoriete game aller tijden nooit het daglicht gezien. Zelfde voor mijn jeugdsentimenten van Bullfrog en MAXIS, die zijn echt niet zonder reden door EA overgenomen.
Goed punt, ik mijn herinnering zijn games voor 2000 echt vrij duur, en tussen 2000 en 2015 eigenlijk minder gestegen qua prijs dan de inflatie.

Daarnaast, volgens mij zijn er manieren om stickers los te weken, wel even uitkijken dat het ook niet de verpakking aantast.. ik zie op youtube veel restoratie videos die stickers makkelijk loshalen. Kan het uitzoeken waard zijn:)
Ik durf niet te zeggen of het nog lukt gezien de leeftijd van de verpakking, maar als ik een sticker ergens mooi vanaf wil krijgen, probeer ik deze altijd eerst goed te verwarmen met een fohn. De lijm raakt hierdoor weer wat zachter, en is het daardoor makkelijker af te trekken.
Thanks voor de tip maar ik ga me er niet aan wagen hahahaha :)
De meeste console games hebben daarentegen wel fors meer budget dan Pokémon. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst €60 heb betaald voor een game zonder voice acting. Pure uitmelkerij.
Is iedere game tegenwoordig niet €60 of meer als deze net nieuw is? Volgens mij doen de nieuwste generatie zoals de PS5 er nog een schepje bovenop en krijg je niks meer onder de €80...
voor consolegames heb je inderdaad gelijk, voor pc games......die lijken daar toch wat op achter te blijven...gelukkig.

misschien omdat het op de pc altijd mogelijk zal blijven om gekraakte versies te draaien na verloop van tijd, of wat voor een reden dan ook.

de enige pc game die ik ken die 80 euries kost, is FF7 remake...via Epic games. Ik schreeuw al jaren om een remake van FF7, heb alles daaromtrent, van de technical demo in 2015 tot de actual release vorig jaar maart voor PS, gevolgd, maar no f'ing way dat ik 80 euro voor een spel neer leg.......het is het me niet waard, ik hoef het niet perse vanaf dag 1 te spelen, daar ben ik wel van genezen met Diablo 3 destijds.......

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 24 juli 2024 23:59]

Ik kocht Diablo III na lang twijfelen ook pas ver na de launch, was toen niet duur, anders had ik die game misschien nooit gehad. Was tevens m'n eerste Diablo. Voor Final Fantasy adviseer ik je om eventuele sales af te wachten, het einde van het jaar nadert alweer en dan heb je weer de ene sale na de ander.. Herfst sale, kerst sale of zelfs black friday sale :D
Even off-topic maar specifiek voor jou, ik kan FF7 Remake via resellers vinden voor onder de €50. Nu is dat natuurlijk grey market, en wat je daar van vind is een tweede, maar goed, dacht als je erg enthousiast bent erover is het misschien waard even te noemen.
Ja, maar als ik bijvoorbeeld zie hoeveel complexer een spel als Asterix & Obelix is, geloof ik wel dat daar veel tijd/kosten in zitten. En toch is dat goedkoper dan Pokemon.
Ben je nou sarcastisch?

De Asterix en Obelix-games zijn één van de meest oppervlakkige en simpele games die er zijn (zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=ZaMU_BRaNE8 waar men ook gewoon 40 euro voor durft te vragen) en de kwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven.
Dan zijn de Pokémon-games oneindig veel complexer, zelfs de mainline titels van Gamefreak die er anno 2022 echt niet meer uitzien.

[Reactie gewijzigd door Metrik op 24 juli 2024 23:59]

Oke het concept van dat spel is een stuk simpeler en ik ben het er zeker mee eens dat het niet zo ingewikkeld is als de Pokemon games (zeker de nieuwe 3D games).

Maar die je linkt heeft opzich wel heel veel animaties en level design er in zitten, en ziet er aan de video ook wel echt gelikt uit. Om het nou één van de meest oppervlakkige en simpele games te noemen is wel echt heel erg overdreven. Het is echt wel een stuk kwaliteit boven een gemiddeld Indie developertje.

Even een side note, maar door je video heb ik weer even een Asterix en Obelix spel gevonden waar ik al jaren van was vergeten dat het nostalgisch was, Asterix en Obelix en de gallische oorlog: https://www.youtube.com/w..._channel=TASVideosChannel
Qua gameplay wel, maar heb je enig idee wat al die prachtige ontwerpen en animaties in A&O kosten?
Ik ken deze spellen alleen op de Switch, dus wellicht is mijn statement te beperkt. Ik weet wel dat ik haast een hartverzakking kreeg toen ik bij de Intertoys mocht afrekenen voor Pokemon...
Maar wat is namakerij? Als het geen Pokemon heet, als het niet de namen en karakters van de ondersteunende tekenfilm serie gebruikt, is het dan namaak?
Als het letterlijk het ontwerp pakt van Pokemon dan is dat gewoon kopiëren. De afbeeldingen in dit artikel zijn van die namaker he? Niet van Pokemon.
Ah nu snap het. De tekst had het over lijken er teveel op. Dat is iets anders dan een kopie. Het gaat hier dus over kopieeren zonder licentie.
Misschien was het aan het begin nog niet zo groot, en is het nu gigantisch geworden, en ziet Nintendo er geld in, ze hebben het eerst groot laten worden, gratis reclame voor Nintendo.
Er bestaat geen gratis reclame als zij jou klanten stellen....
Nintendo was nooit zo actief in China. China had altijd wetten die het lastig maakte om er consoles te verkopen. Mogelijk dat Nintendo pas zeer recent significante omzet in China kan halen en er nu pas om klanten strijd tegen deze kloon.
Deze kloon is gewoon iets wat in wereldwijde playstores staat.
Nintendo is/was eigenlijk best actief in China. Zo hadden ze met iQue een n64 in een controller was met preloaded games, de GBA, DS en zelfs 3ds uitgebracht. De switch ging een jaar na lancering daar ook in de verkoop (volgens mij via nintendo zelf?) en is daar inmiddels de meest populaire console volgens mij :)
Zeker haalt het wat uit. Blizzard doet/deed hetzelfde met de Overwatch clones/kopietjes in elk geval destijds toen Overwatch razend populair was (2016, zoiets).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 23:59]

7-8 jaar wachten met actie ondernemen lijkt mij wel wat laat?
Lijkt mij dat The Pokémon Company wilt uitbreiden richting China en dan moet je wel even schoon schip maken op je marktgebied.
In China? Good luck with that one. IE bestaat niet in China. Die jatten alles.
Precies de reden om er wel werk van te maken! China profiteert wel van vrijhandel maar neemt het niet zo nauw met de internationale copyrightregels. China profiteert ook nog van goedkope verzendtarieven wat eigenlijk ook afgebouwd had moeten zijn. Dat kan je oogluikend toestaan voor kleine opkomende landen maar had allang voor China niet meer moeten gelden.
Als je varken wilt eten, moet je hem eerst spekken.

Dit geeft wel aan dat de C&Ds die Nintendo normaliter vrij snel verstuurd in de ogen van Nintendo dus naar vrij kansloze projecten gaan.
Eens met je eerste statement. Ze krijgen gratis reclame, dan doen ze de legal challenge. Dan, als de markt leeg is brengen ze hun eigen product op de markt zodat ze gelijk een hele fanbase kunnen opslokken.

Oneens met je tweede punt. Nintendo is wel eigenaar van TPC, maar ze kunnen nog hun eigen beslissingen nemen. En Nintendo Of America al helemaal, omdat een hoop van die devs zich publiceren op media zoals Reddit is er daar gewoon meer zicht op. En soms zijn die fan projecten nog eens zonder winstoogmerk. Gewoon gamers die de games willen behouden voor de volgende generatie.
Heb in een speelgoedwinkel gewerkt, welke ook console-games verkocht. Nintendo Nederland is ook tot aan de nok toe gevuld met zeer onaardig en onsympathiek personeel. Net zoals er bij Oracle een bepaald type persoon werkt, dat geldt dus ook voor Nintendo (in zowel de V.S. als in N.L.).

Denk niet dat dit alleen mijn n=1 ervaring is met Nintendo Nederland.
Als er 72 miljoen euro schade is, hadden de rechthebbende wellicht eerder aan de bel moeten trekken in plaats van de schade zo hoog te laten oplopen....

Zo te zien zijn alleen de personages en illustraties gekopieerd. Als het spel zelf een herimplementatie is, dan zou men gewoon de teksten en illustraties kunnen aanpassen en zo het spel op de markt houden.

Gewoon de namen aanpassen onder parodie-clausule: Picajuu, Venusouwer, Sjarisard, enz.
Dat gaat niet werken als de personages zelf nog te gelijkaardig zijn.
Dit, naast de nieuwe naam heb je dan ook een nieuw ontwerp nodig. En dát is juist waar al die kopiën van Pokemon op sterven, niemand kan de herkenbaarheid van Pikachu herhalen (uiteraard onmogelijk met de bekendheid), en het ontwerpen van 100+ schattige beesten is ook echt wel een uitdaging. (dat is bij The Pokemon Company ook wel gebleken toen ze begonnen met voorwerpen met ogen te maken https://www.gamesradar.co...nary-objects-googly-eyes/)
Of je wacht heel bewust dat het China op zekere hoogte ook eens echt zeer doet.
Ik denk dan alrijd, als je zulk talent hebt om zo'n sucesvolle game te maken waarom dan niet gewoon je eigen characters ontwerpen, zeker na het eerste jaar.
Omdat een ander bedrijf reeds miljarden heeft geïnvesteerd om deze characters bekendheid te geven.
Je kan iets niet schaamtelozer jatten dan dit.
China doet weinig aan copyright betreft het een voordeel voor China te zijn.
Ik denk dat ze het niet gaan winnen. Zeker aangezien Japan niet china's beste buur is.
Zoals een populair Chinees spreekwoord luidt: Beter slecht gejat dan goed verzonnen.
Ik denk dat "Beter goed gejat dan slecht verzonnen" beter de lading dekt. Ze kopiëren omdat ze schrik hebben een slecht product te leveren. In NL/BE kunnen we voor innovatie nog door de vingers kijken. In competitieve landen zijn zo'n kinderziektes onvergeeflijk.
Hij bedoelt juist dat ze een goed product jatten een voor in plaats een slecht product neer zetten.
Ze hebben niet eens een poging gedaan om het te verstoppen...
Even los van dat er een aantal game assets 1:1 overgenomen zijn. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.
500 miljoen yuan, omgerekend ongeveer 72 miljoen euro, aan "schade"
Astronomisch bedrag zonder inherente onderbouwing. Typisch auteursrechtenwiskunde. Zoals de The $8 billion iPod.

Ik ben benieuwd of die Chineze bedrijven ook maar iets aan dat Japanse bedrijf betalen.

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 24 juli 2024 23:59]

Hoezo denk jij dat ze dit bedrag uit een hoge hoed trekken? Was jij erbij toen ze dit bedrag op papier zette?

Er zijn zat websites die (geschatte) download/verkoop cijfers tonen voor apps, daarnaast kan je ook aantonen hoeveel werk je in iets hebt gestopt en kan je dar herleiden uit misgelopen uren en zo zijn er zat manieren om een bedrag concreter te maken. Het blijft gokken maar het zal niet een verschil zijn van 10-20 mil

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 24 juli 2024 23:59]

Lijkt op elkaar? Haha.
Bijzonder het zolang heeft geduurd.

Vind t persoonlijk al heel wat ze wel games zoals Temtem, Coromon en Nexomon goedkeuring geven te bestaan.
Die schenden ook geen copyright, in tegenstelling tot “fangames” zoals deze.
Ja dat begrijp ik. Evengoed had ik het niet verrassend gevonden als er een probleem van werd gemaakt. We hebben het wel over Nintendo. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.