Samsung kondigt GDDR6-geheugen aan met 24Gbit/s-snelheid

Samsung heeft GDDR6-geheugen aangekondigd dat snelheden aankan tot 24Gbit/s. Dat is een derde meer dan de 18Gbit/s die Samsung tot nu toe maximaal bood in zijn geheugen. De release volgt 'in lijn met releases van gpu's', aldus de fabrikant.

Samsung GDDR6Samsung is begonnen met het samplen van het geheugen, aldus de fabrikant zelf. Dat is een voorstadium van massaproductie. Het gaat om 16Gbit-geheugen. Samsung zegt nog niet hoeveel geheugen de varianten precies zullen hebben, maar zegt al wel dat er varianten komen voor laptops met dynamic voltage switching, om zo het stroomverbruik terug te dringen. Ook komen er versies met 20Gbit/s- en 16Gbit/s-doorvoersnelheden die werken op 1,1V, in tegenstelling tot de 1,35V die standaard is bij GDDR6.

Met de aankondiging volgt Samsung concurrent Micron, die dit voorjaar zei GDDR6X-geheugen te maken op 24Gbit/s. Misschien worden de chips dan ook gebruikt in de volgende generatie Nvidia-kaarten, hoewel dat niet wordt bevestigd. Een eerder gerucht stelt wel dat de RTX 40-serie van Nvidia configuraties van maximaal 24GB GDDR6X-geheugen ondersteunt.

Samsung maakt het GGDR6-geheugen op de derde generatie van zijn 10nm-classprocedé voor dram. De release van het geheugen volgt 'in lijn met de release van gpu's'. Daarmee doelt Samsung vermoedelijk op onder meer de RTX 40-serie van Nvidia. Die staat op de rol voor dit najaar. Nvidia heeft daar zelf nog niets over bekendgemaakt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-07-2022 • 13:49

25

Reacties (25)

25
25
7
0
0
9
Wijzig sortering
Goede zaak! Wat is er eigenlijk gebeurd met HBM? AMD heeft het voor een paar kaarten gebruikt maar daar bleef het geloof ik ook bij. Alleen nog voor servers etc?

[Reactie gewijzigd door Remcom00 op 23 juli 2024 00:30]

GDDR6 is al op kaarten te vinden sinds 2018. HBM is meer voor professioneel spul waar grote hoeveelheden data verwerkt moeten worden.
GDDR6 is al op kaarten te vinden sinds 2018.
Dus eigenlijk is GDDR6 alweer verouderd? :P :+
Voor zover ik begrepen heb had AMD bij de ontwikkeling van de Fiji en Vega architecturen verwacht dat de productie van HBM / HBM2 / etc. goedkoper zou worden naarmate de productie ervan zou toenemen ( schaalvoordeel ).
Echter, dat gebeurde niet, en volgens mij is ook 1 van de producenten tijdelijk gestopt met de productie, waardoor de prijs hoog bleef. Te hoog om op prijs te kunnen concurreren met NVIDIA terwijl ze qua performance niet bij konden blijven ( de Vega 64 kon de GTX 1080 net bijbenen, maar verloor het van de GTX 1080 Ti )

AMD had de gok kunnen wagen door een "Vega 96" of "Vega 64X2" uit te brengen voor een exorbitante prijs, maar gezien de tegenvallende verkoopcijfers van de Fiji kaarten ( R9 Fury, R9 Fury X, R9 Nano )en de productieproblemen / slechte leverbaarheid van de Vega 56 en Vega 64 denk ik dat ze dat niet aan hebben gedurfd.
Het interessantste nieuws (voor mij althans) is het feit dat 1,1V GDDR6 at 20Gbps ook een optie wordt. Dat gaat helpen met de hoge temps die je vaak ziet op videokaartgeheugen de laatste jaren.
De hoge temps waren vooral het geval bij GDDR6X, een geheugentype gemaakt door Micron en (voorlopig?) exclusief gebruikt door Nvidia.

https://www.technipages.com/what-is-gddr6x
Mij viel precies hetzelfde op. En de geruchten zeggen dat de rtx4080 terug gaat naar gddr6, wat een 'downgrade' zou zijn. Met deze snelheidsverhoging en voltage verlaging maakt het veel meer sense. De rtx3080 had erg heet geheugen.
als ze nu gaan samplen, zijn ze dan niet wat laat voor de massa productie en release van de RTX 4090 die in augustus/september uit zou komen ?
er staat 40-serie, niet specifiek voor de RTX 4090, want nvidia kennende zullen er wel weer 200 verschillende versies uitkomen over een periode van 1 tot 2 jaar
Gaat niet gebeuren die 40 launch. Ligt nog teveel 30 spul op de plank.
Pardon? ik dacht dat de prijzen verdubbeld waren wegens leveringsproblemen? Goed verkrijbaarheid wordt nu beter en de prijzen worden halfweg normaal, maar enorme voorraden 30xx kaarten op de plank is nieuws voor mij ...
Ze hebben zelfs geprobeerd om orders voor de 40 serie te cancellen bij TSMC. Omdat ze anders de prijzen van 30 echt in het putje moeten gooien om ervan af te komen.

https://videocardz.com/ne...-wafers-amid-lower-demand

En er wordt ook massaal ex mining spul gedumpt, dus vraag naar nieuwe kaarten is hard aan het krimpen, misschien niet in Nederland, maar globaal begint het een dingetje te worden.

Zelfs in NL kan je nu alles morgen in huis hebben, misschien niet voor de prijs die je wilt, maar voorraad was eerder überhaupt een probleem zelfs met dubbele prijzen.

[Reactie gewijzigd door themadone op 23 juli 2024 00:30]

Ja, ik had dat bericht ook ergens gezien, en belangrijkste zin ervan: "NVIDIA now has a large stock of GeForce RTX 30 graphics cards for sale, yet the company is now willing to lower the price just yet." Ik begreep hem toen al niet en nu nog niet... Tuurlijk, als ze hun winst nog verder kunnen opdrijven zullen ze dat ongetwijfeld geen seconde laten, maar het blijft vreemd dat 2 jaar na introductie is het niet acceptabel dat de prijs wat lager ligt dan de oorspronkelijke adviesprijs?
Hm, van dat soort dingen zou je inderdaad naar een tweedehands mining kaart gaan zoeken...
Oh, hij gaat lekker, b.v nieuwe 3080 vanaf €829.-, gebruikte vanaf €700.- en waarschijnlijk jaren lang gebruikt om te mijnen... prima deal als je weinig geld uit wilt sparen voor veel risico en geen garantie!

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 00:30]

Zou ik inderdaad ook denken, mogelijk voor de RDNA 3 kaarten?
@Ludewig
beide, maar als de geruchten waar zijn dan zou er geheugen met deze specs op de kaarten zitten die op moment dus al getest worden en wellicht al geproduceerd worden. zou dat dan micron geheugen zijn. of ze schuiven de boel nog verder op naar maandje later maar dan nog.
Ik zou dit dan eerder verwachten in een refresh volgend jaar.
Anoniem: 562971 14 juli 2022 16:40
Ik heb hier een iMac late 2015 staan met DDR3, dit kost straks zeker helemaal geen drol meer of denk ik nu te simpel 8)7
DDR is niet gelijk aan GDDR.

Desalniettemin is DDR3 nu al een tijdje niet meer echt high tech als je snapt wat ik bedoel, zeker nu niet meer nu DDR5 langzaam aan de nieuwe standaard voor werkgeheugen is
Anoniem: 562971 @mikesmit14 juli 2022 17:16
Ja, dat snap ik maar iMac heeft nu 8 GB en als ik er 1 of 2 reepjes bij doe van ieders 4 GB... :)

Dat moet (voorlopig) genoeg zijn.
16 GB is prima voor de meeste toepassingen, zeker als je een ssd hebt
Mn zwaarste games komen niet boven 12gb uit qua usage.
Applicaties heb ik geen ervaring mee in thuissituaties, ik kan daar dus weinig over zeggen.

Ik zeg dit wel regelmatig tegen mensen die een pc gaan samenstellen, dan komen ze vaak aan met "ik wil 32gb (of meer)".
Een tijd geleden was ik ook zo'n fanatiekeling, ik kocht 32gb omdat ik DCS wilde draaien.
Deze draait nu als een tierelier maar neemt niet meer dan 12gb, op mn i5 met RX570.
Tsja en als je slechts 16 gb had was er niet veel speelruimte meer over voor multitasken.
Goed punt, maar in hoeverre zou je multitasken als je een game aan het doen bent?
Ik kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die op de background iets moeilijks/zwaar laten draaien, maar ik denk niet dat iedere gamer dat doet. Ook dat vreet weer performance van je game.
Nogmaals, mijn voorbeeld zal vast niet op iedereen slaan, maar ik wil het wel graag melden voor het geval mensen in diezelfde valkuil dreigen te lopen als ik.
Toch zonde als je honderden euro's uit gaat geven.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 23 juli 2024 00:30]

Kan ik bevestigen. Ik ben nog geen game tegengekomen waar 16GB ram de bottleneck is
Vrijwel een verdubbeling van snelheid over GDDR6, en gelijk sneller dan GDDR6X. Is het dan niet correct om het wat anders te noemen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.