Nederlandse ING test betaling met mensen dichtbij via ultrawideband

De Nederlandse ING Bank gaat beginnen met een interne test voor betalingen met mensen dichtbij. Die mensen zijn in de app te vinden via de ultrawideband-chip in telefoons. De techniek gaat vooralsnog alleen werken met enkele high-end Samsung-telefoons.

In de test verschijnt bij mogelijke betalingen aan de bovenkant van het scherm de optie 'Near', met daarbij een schatting van de afstand tot de telefoon. Gebruikers kunnen die selecteren om een IBAN met iemand te delen, waarna het gaat om een normale overschrijving, meldt ING. Het delen van de IBAN gebeurt alleen na toestemming in de app van degene met wie je wilt betalen.

Het vinden van andere mensen gebeurt via ultrawideband of uwb. Die techniek, 802.15.4z, werkt tussen 6GHz en 8GHz en heeft als nieuwe toepassing dat door het meten van het signaal apparaten de afstand tot elkaar kunnen schatten. Apple gebruikt dat onder meer voor zijn AirTags.

Volgens ING is de functie bruikbaar voor onder meer betalen op rommelmarkten en het delen van de rekening in horeca met mensen van wie je geen contactgegevens hebt. De Near-functie van ING werkt met de Galaxy Note 20 Ultra, S21 Ultra en S22 Ultra, zo zegt de fabrikant. Goedkopere modellen hebben de uwb-chip nog niet, waardoor de functie vooralsnog beperkt is tot een klein aantal apparaten.

ING zegt voor de functie samen te werken met NXP, de Nederlandse fabrikant die de Trimension SR100T-uwb-chip in diverse Samsung-telefoons maakt. Het gaat vooralsnog alleen om een interne test. Daarna bepaalt de bank of ze de techniek definitief beschikbaar gaat stellen aan klanten.

ING Near met UWB
ING Near met uwb

Door Arnoud Wokke

Redacteur

07-07-2022 • 07:22

199 Linkedin

Reacties (199)

Wijzig sortering
Van nature sta ik wat sceptisch tegenover vernieuwing waarvan ik het nut niet inzie. Als ik terugdenk naar de intrede van NFC in de pasjes en het in een later stadium volgende advies om zo'n pashouder aan te schaffen die "RFID signalen" tegenhoudt, dan ontstaan bij dit concept wat kriebels .

Was er ook niet zo'n advies voor autosleutels van duurdere auto's? Dat je die niet in de buurt van een raam/deur aan een straatkant moest leggen?

Ben benieuwd naar de werkelijke use cases die ING ziet voor zijn klanten. Zou het zijn om partijen achter apps als 'Tikkie' buitenspel te zetten?

[Reactie gewijzigd door McNutters op 7 juli 2022 08:39]

Reageer
in een later stadium volgende advies om zo'n pashouder aan te schaffen die "RFID signalen" tegenhoudt, dan ontstaan bij dit concept wat kriebels .
Dat was vooral advies van de producenten van pashouders die RFID blokkeerden ja :P . Er zijn heel veel spookverhalen de wereld in geholpen hoe het theoretisch zou kunnen, maar praktisch is het gewoon een niet bestaand probleem.
Was er ook niet zo'n advies voor autosleutels van duurdere auto's? Dat je die niet in de buurt van een raam/deur aan een straatkant moest leggen?
Yep, maar de primaire use case van UWB is nou net te voorkomen dat dat nog een risico is ;) . Sowieso moet je hier het nog een keer in je app bevestigen, en is het risico dus uberhaupt verwaarloosbaar. Maar UWB is niet vatbaar voor relay attacks.
Reageer
Maar UWB is niet vatbaar voor relay attacks.
Niet voor relay attacks maar wel voor spoofing, dus daarom wordt er ook gewerkt aan Secure Ranging mbv UWB.
Reageer
Van nature sta ik wat sceptisch tegenover vernieuwing waarvan ik het nut niet inzie. Als ik terugdenk naar de intrede van NFC in de pasjes en het in een later stadium volgende advies om zo'n pashouder aan te schaffen die "RFID signalen" tegenhoudt, dan ontstaan bij dit concept wat kriebels .
Dat was geen officieel advies van instanties die kennis van zaken hadden of geen banden hadden met de producenten/ verkopers van die pashouders.
Probeer een pas met NFC-chip eens te gebruiken wanneer er een andere pas met NFC-chip tegen aan ligt. Dan snapt de reader het retoursignaal niet meer. Zolang je meer dan één pas met NFC-chip in je portemonnee hebt (banpassen, rijbewijs, ID-kaart, OV-kaart, toegangspas van het werk, etc.) ben je veilig voor elke vorm van misbruik. Niet dat dergelijk misbruik ooit in het wild is gespot.
Reageer
Even buiten het bancaire gedeelte om, de technologie is wel cool. Ik heb met UWB op Android mogen ontwikkelen en in de S21+ die ik gebruikte zitten er 3 of 4 antennes, dus men kan bepalen op welke hoek horizontaal + hoek verticaal + afstand iemand is - zolang je de telefoon redelijk rechtop houdt.
Dan blijven er twee plekken over waar iemand kan zijn (voor en achter je, dat kan men niet meten omdat een telefoon daarvoor te dun is; de antennes moeten minimaal een aantal cm uit elkaar zijn dacht ik).

Ik ga dat thuis ooit implementeren met een centraal audiosysteem om mij te volgen en mijn muziek door het huis 'mee te nemen' :)

Soort van multiroom audio system waarbij men zo het volume regelt dat het voor de persoon die rondloopt altijd overal even luid / zacht klinkt, en overal waar die persoon niet aanwezig is andere audio (van andere personen?) of niks afspelen.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 7 juli 2022 08:43]

Reageer
Ja, dat UWB is echt wel een interessante technologie.Ik heb laatst bij NXP een presentatie mee mogen maken van een van de engineers die volgens mij aan deze chip heeft gewerkt (Ik weet niet hoeveel andere UWB chips NXP fabriceert, maar volgens mij niet heel veel). Nu snap ik zelf niet geweldig veel van dit soort dingen, maar de mogelijk technieken waar ze aan werken zijn echt ontzettend cool. Je telefoon richten naar een lamp of iets wat op slot zit en dan gaat die aan/open is echt next level. Nu zijn er nog veel andere dingen waar ze mee bezig zijn, maar volgens mij moet er nog meer adoptie komen voordat we de echte mogelijkheden ervan gaan zien.
Reageer
De Near-functie van ING werkt met de Galaxy Note 20 Ultra, S21 Ultra en S22 Ultra, zo zegt de fabrikant. Goedkopere modellen hebben de uwb-chip nog niet, waardoor de functie vooralsnog beperkt is tot een klein aantal apparaten.
De S21+ en S22+ hebben ook UWB. Zijn dit dan ook ondersteunde toestellen? Zo ja, dan zou het artikel moeten worden bijgewerkt. Zo niet, dan is de vraag waarom niet?
Reageer
Zou dit niet gewoon handiger zijn geweest via Bluetooth? Stuur mijn bank gegevens of betaalverzoek naar persoon X en hoppa overmaken (en andersom natuurlijk).
Reageer
Voordeel van UWB is dat het veel betrouwbaarder is voor lokaliseren van de andere partij dan Bluetooth dat is. Overigens wordt vaak bluetooth wel in parallel gebruikt voor device discovery.
Reageer
Met het “openstaan voor innovatie” gehalte op tweakers komen we er wel in Nederland. Echt alles wat nieuw is wordt hier door velen al afgeschoten voordat er maar iets geprobeerd is. Maar wel klagen als alles in andere landen gebeurd.
Reageer
Innovatie moet echter wel een probleem oplossen. Ik zie in dit voorbeeld dat ze vooral bezig zijn met nieuwe technieken omdat het kan. Als ik iemand 5 euro schuldig ben geef ik die een briefje van 5 en klaar. Welk probleem wordt hiermee opgelost? Zeker als het om geld gaat zijn mensen kritisch, de verhalen van scammers, phishers en ander gespuis zijn legio. Terwijl veel van de zogenaamde problemen met simpel cash niet bestaan. Innovatie heeft als doel problemen op te lossen of het leven gemakkelijker te maken. En als het nieuwe problemen of twijfels op roept scheelt er iets met het idee.
Reageer
Er zijn veel mensen die geen briefje van 5 euro hebben. Door de fraude met Tikkies moet men heel voorzichtig zijn of het wel om bankapps gaat waarmee betaald moet worden. Dus als dit een directe communicatie is tussen twee bank apps, die allebei open moeten staan, en daarna een normale betaling gedaan wordt is dit erg fijn.

Ook mist dan de vertaalslag die ABN Amro doet (of ING in het geval van ING betaalverzoek naar een andere bank) waardoor de ontvangers bankrekeningnummer niet te zien is. Hierdoor weet je dus wel aan wie je werkelijk betaald.
Reageer
Hoe kun je fraude plegen met tikkie?
Je weet toch dat je een bepaald bedrag met onderwerp kan verwachten van persoon x over Whatsapp?

Lastig bij tikkie is je moet iemands telnr geven wat soms ongewenst kan zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 juli 2022 08:54]

Reageer
Een aantal voorbeelden:Het werkt via een website, dit zorgt voor een zwak punt. Kreeg laatst van een (wat minder technisch onderlegde) collega de vraag: waarom stuurt tikkie me naar de webbankieren pagina en niet mn app? Bleek dat hij een marktplaats aankoop wou doen, waar hij een nep tikkie opgestuurd kreeg die dus zijn inloggegevens wou jatten.

[Reactie gewijzigd door Martin.Air op 7 juli 2022 09:02]

Reageer
Nee hoor, je kan namelijk ook op Tikkie een QR code aanmaken welke de andere persoon via zijn Tikkie app kan scannen.
Reageer
En dat is het probleem in NL, we zijn al zover dat cash eruit gewerkt word en we digitale oplossingen gaan maken die met cash niet nodig zijn
Reageer
Vroeger hadden we weer "veel" nepgeld in omloop, dat is nu weer minder. Zolang het om geld gaat zijn er altijd mensen die er een slag uit proberen te slaan.
Reageer
Vroeger. .. Nou nee, althans niet in Nederland. Nederland was een land in de wereld met een van de moeilijkste en 'mooiste' bankbiljetten om na te maken. :)
Reageer
Ik heb ze helaas als tiener in handen gehad, gekregen als wisselgeld. Gelukkig nam de winkel het terug en wisselde het weer om voor echt geld na er achter te zijn gekomen nog meer in de kassa te hebben liggen.
Reageer
In vergelijking met andere landen had Nederland een van de moeilijkst na te maken bankbiljetten, alleen al qua papierstructuur en kwaliteit, druktechniek en vormgeving. We waren destijds wereldberoemd om (een reden dat een groot aantal landen hier hun geldpapier liete maken. )
Reageer
Het was mooi ja, maar uiteindelijk is het gewoon een betaalmiddel. Ik gebruik al een paar jaar geen cash meer en dat bevalt prima. Uiteindelijk is het allemaal sentimenteel gesnotter van "vroeger was alles beter", omdat we de negatieve dingen van toen vergeten zijn.
Reageer
Uiteindelijk is het allemaal sentimenteel gesnotter van "vroeger was alles beter", omdat we de negatieve dingen van toen vergeten zijn.
Nou nee, het is niet alleen sentimenteel gesnotter, dat zie je nu vooral ook in Ukraine. Waar cash om logische redenen weer heel veel gebruikt wordt. Ook na grote hacks in verschillende landen van betaalsystemen bleek chartaal/papier geld eigenlijk best wel een goede uitkomst.

Het gesnotter: "maar dat zal nooit hier gebeuren" van vals naievelingen is iets om zorgen over te maken. (ja, ik betaal ook merendeels digitaal, maar onderschat het belang om papier geld te kunnen gebruiken niet). In Duitsland wordt zelfs aangeraden voor volwassenen om minimaal p.p. enkele honderden Euro's in cash te hebben in geval van nood.
Reageer
Ik zeg ook niet dat het afgeschaft moet worden. Als het noodzakelijk is, kan een "alleen pinnen" winkel zo weer terug naar cash geld accepteren. Die noodzaak is er nu niet, dus ook geen reden voor bangmakerij. In de bezette Oekraïense gebieden is de roebel trouwens verplicht ingevoerd, dus daar hebben mensen met Oekraïens geld in hun sok er nu ook niets meer aan.

Als je echt een noodkapitaal wil hebben, kun je beter baren goud verstoppen.
Reageer
Weet je waarom Bitcoin zo populair geworden is? Omdat de overheid in Cyprus van de 1 op de andere dag maar even besloot dat iedereen die afgelopen nacht X bedrag of > X had Y % daarvan kon invleren, en dat werd dan alvast voor je gedaan toen het bekend gemaakt werd. Leuk dat digitale geld. Met bitcoin was dat niet mogelijk, dus stak veel mensen ineens geld in bitcoin als alternatief wat ook makkelijk binnen europa en daarbuiten voor waarde overdracht gebruikt kon worden.

Nu ben ik echt geen pro Bitcoin of welke 13 in een dozijn crypto dan ook, maar het toont wel het grote gevaar van een "digital only" economie.
Reageer
Vroeger hadden we ook ChipKnip heeft bijna dezelfde functie als deze ultrawideband communicatie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Chipknip
Alleen toen moest je echt bij elkaar staan.
Het probleem wat ze hier nou hebben opgelost is dat je niet meer geld op de pas hoeft hebben.
Wat voor mij betekend dat de communicatie als nog over het internet gaat.
Dan is de vraag vertrouw je de website van de bank of vertrouw je de website van iemand die zijn werk er van gemaakt heeft.
Als het berijk van nfc al zover vergroot kan worden dat de `n` in mijn visie niet meer echt klopt zou ik verwachten dat dat hier ook gaat gebeuren.
Zo gauw het om geld gaat zijn er altijd mensen die willen profiteren,

Laten we hopen dat de nodige failsafes erin gebouwd worden.
Dat ze niet zeggen `elke betaling door middel van deze techniek is uw eigen keuze.`
Betaal opdrachten ook gevalideerd kunnen worden.
Geen AVG problemen krijgen door IBAN nummers
Reageer
Cash wordt er niet uitgewerkt, veel mensen vinden het over het algemeen gewoon handiger om digitale transacties te doen.

Bekijk het vanuit een andere hoek, als je overal een digitale betaling kan doen, waarom zou je dan nog met cash betalen. Het voegt alleen maar een extra stap toe waarbij je het geld eerst moet opnemen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat cash betalingen wel gewoon mogelijk moeten blijven.
Reageer
Al op veel plaatsen is met chartaal geld betalen al niet meer mogelijk en aan de andere kant is officieel giraal geld geen wettelijk betaalmiddel :)

Het zou wettelijk geregeld moeten zijn dat je met zowel chartaal als giraal geld zaken moet kunnen afrekenen.
Reageer
Ga eens op de gemiddelde beurs kijken, als die niet door covid om zeep geholpen zijn. Zat handelaren en kopers die met stapels bankbiljetten leuke spulletjes kopen en verkopen. Vaak genoeg gezien dat handelaren aan het eind van de dag met de omzet zelf gaan shoppen en zo prangende BD oogjes buiten de deur houden.
Reageer
Ik zeg niet dat zwarte handel geen ding is maar dat is in het verleden nooit aangevoerd als reden om contant geld uit te faseren, het zou ook een beroerde reden zijn.
De meeste Nederlanders zullen niet structureel of regelmatig met zwart geld handelen dus voor hen is het geen issue.
Reageer
Zwart geld is ongeveer 10% van de economie. Zeker geen reden voor uitfaseren van contant geld. Er zijn echter genoeg plekken waar contant handig/noodzakelijk is.

In het verpleeghuis voor de koffie b.v. Een pin automaat was tot voor kort gewoon te duur en bewoners snapten het niet (meer). Kinderen die een ijsje gaan halen. Ik zie ze nog steeds met een 2 euro stuk naar de lokale ijsboer gaan. De groenteboer op de markt heeft ook nog steeds liefst contant en op het veer willen ze liefst ook contant als je geen knipkaart hebt. Hier om de hoek worden eieren verkocht vanuit een stalletje langs de weg met gewoon een blikje voor de euro's.
Wat dacht je van tanken, heb je net je tank volgegooid, doet de pin het niet. Deze zomer al twee keer meegemaakt.

Ga eens vlak over de grens kijken, in de supermarkt in Kleve betalen ze rustig met briefjes van 200, dat is men daar gewend. Menig Duitser vindt het ook maar raar dat hier in de supermarkt briefjes groter dan 50 niet geaccepteerd worden.

contant geld is niet makkelijk uit te faseren.

[Reactie gewijzigd door divvid op 7 juli 2022 12:30]

Reageer
Mijn Duitse collega betaald nog heel veel met cash er wordt in De ook nog veel cash bij een bank afgehaald ipv uit een muur getrokken. Dat heeft niets met leeftijd te maken. Ze vertrouwen hun portemonee gewoon meer dan een server en het is ook een cultuur omslag in Duitsland.

In Zweden is het net andersom, daar kan je bijna nergens meer betalen met cash en mag het volgens mij niet eens meer boven een bepaald bedrag.
Reageer
men vergeet dat NL enorm voorloopt tov andere landen met digitalisering. In Duitsland vragen ze nog vaak om bar geld en kun je niet pinnen. Ze zijjn enorm gehecht aan echt geld en bankkantoor. En dan heb ik nog niet eens over onze OV kaart waar mee je overal in kunt. Buitenland kan nog veel leren van ons wat dat betreft, ondanks alle kritek.
Reageer
Wat dat betreft: in ‘the middle of nowhere’ in Noorwegen heb je privé tol wegen. De slagboom doe je zelf open en er staat een terminal op zonne energie, was echt een bizarre ervaring
Reageer
"prangende BD oogjes". Serieus? Je hebt liever prangende oogjes van tolbeambten van wegen en bruggen die door commerciële partijen uitgebaat worden? Geen belastinggeld, geen vrij toegankelijke wegen. Iets wat je vaak ziet in landen waar de overheid geen fatsoenlijk belastingstelsel heeft. En dat geldt ook voor onderwijs en gezondheidszorg om maar wat te noemen. Lekker korte termijn denken heeft op de lange termijn alleen maar nadelen.
Reageer
Ik laat alleen zien hoe de gemiddelde meuk handelaar denkt. Verder ben ik het wel met je eens hoor, maar bedenk wel dat elke transactie ook kosten met zich meebrengt (btw aangifte en administratie kosten ook tijd)
Reageer
Ze zijn anders wel enorm bezig om het eruit te werken. Betalingen boven 3000 euro worden verboden, met biljetten van 200 euro of meer hoef je al nergens meer aan te komen, wisselen van valuta boven bepaalde bedragen word niet meer geaccepteerd, etc.

Als bankieren nu gratis was, prima. Maar ook dat kost geld - niet alleen de rekening en de pasjes maar ook het overschrijven. Zeker naar het buitenland kan dit best prijzig worden. Of je moet via WU of vergelijkbare bedrijven gaan werken. Of crypto / digitale valuta.
Reageer
Vroeger werden briefjes van 250 en 1000 gulden ook al niet aangenomen door veel winkels dus als "ze" het eruit werken is dat een proces van een heel lange adem.

Contante betalingen boven de 3000 euro onmogelijk maken is nog niet in de wet verankerd en moet ook Europees worden aangenomen want anders ga je gewoon naar Duitsland met je cash. Van de andere kant, wat zijn de reële bezwaren als het voornamelijk tegen witwassen is gericht?

Persoonlijk denk ik dat een maatschappij zichzelf een dienst bewijst als er op beperkte schaal zwart betaald kan worden, het kan in allerlei scenario's handig of nuttig zijn en voor sommigen zelfs een redding. Maar als je hier geen cap op plaatst dan zet je de poort open voor misbruik.
Reageer
Misbruik is heel erg afhankelijk vanuit welk perspectief je kijkt. Als je het belastingstelsel "as is" een goed systeem vind, dan wel. Als je al vraagtekens hebt of een overheid zou mogen weten waar ik mijn geld aan besteed waar ik al belasting over heb betaald (inkomsten, vermogens en BTW). Ja dan ligt het iets anders.

Ik zie het zo; ik heb er al belasting over betaald, dus het gaat ze niets aan wat ik met mijn geld doe, aan wie ik het geef of ik mijn kont er mee afveeg. Maar blijkbaar denkt een groot deel van de bevolking daar anders over. En moeten alle grote uitgaven geregistreerd worden om uit te sluiten dat ik geen zwart geld uitgeef. Is dat niet de omgekeerde wereld? Dat ik moet bewijzen dat ik niet schuldig ben?
Reageer
Ik zie het helemaal niet als een probleem. Ik heb al heel lang geen cash meer bij me. Altijd dat gedoe met niet precies gepast geld hebben. Nu krijg je inderdaad tikkies, of je kan bijvoorbeeld een QR code scannen. Dit is simpelweg een andere manier om contact met iemand te leggen. Geen idee of ik het ga gebruiken, maar ik ga het zeker wel een keer proberen zodat het breder beschikbaar komt.
Reageer
Met een krijtbord en een beurs vol gouden muntjes kom je vast ook een heel eind. Ik hoop wel dat daar een aparte rij voor komt. Succes.
Reageer
Mijn pizza wordt gebracht door een 15 jarig meisje. Wil je die met honderden euro's aan cash de straat op sturen?
Reageer
Het is 'altijd' zo mooi dat in NL de zaak wordt omgedraaid. Dat pizzameisje lokt het voor sommigen nog net niet uit om te worden overvallen..tja had ze maar geen cash geld moeten hebben. Overvallen worden, al dan niet door leeftijdsgenootjes die het sociaal maatschhappelijk zo moeilijk hebben waardoor ze net als dat pizzameisje voor 8 Euro p/u niet aan de slag kunnen gaan.
Reageer
En wiens keuze is het om geen briefje van 5 euro meer in de portomonnee te hebben?

Nederlanders verkiezen gemakzucht over privacy, dan moet je ook niet vreemd vinden dat het weleens misgaat.
Reageer
Ik denk zelf dat het merendeel van Nederland geen flauw idee heeft dat ze een privacy afweging maken daarmee.
Reageer
Dit gaat om een overdracht van iemand in de buurt, dan kan je ook de QR van Tikkie scannen bij de ander. Dit kan ook makkelijk in een bankapp gebouwd worden of het is er al. Dus draadloos een IBAN overdragen zoals hier genoemd wordt is compleet nutteloos want diegene is toch al in de buurt.

En met die QR scan je alleen van degene die jij wilt scannen dus lijkt me niet fraudegevoelig. Die Tikkie fraudes hebben hier echt niks mee te maken dat gaat om betaallinks via Whatsapp.
Reageer
Als jij mij €5 schuldig ben, stuur ik jou een Tikkie of betaalverzoek.
Reageer
Wat als ik jou geen telefoon nummer wil geven ?
Reageer
Dan scan je de QR code vanaf de app.
Reageer
En als je geen apps hebt? Mijn telefoon is niet aan google gekoppeld dus werken die bankapps niet
Reageer
Dan kan je alsnog op de ING website de scanner optie gebruiken.
Reageer
Browser heeft geen toegang tot de camera.

Maar zit beetje te trollen, ben de doelgroep niet met zowel een custom android telefoon om mee te hacken en een linux telefoon.

Mensen ga uw gang, see you on the other side
Reageer
? Als je een iPhone of Android hebt kan dit sowieso wel. Als je 1 van 0.001% andere gebruikers bent dan misschien niet, maar dan is dat vermoedelijk een behoorlijk bewuste keuze…
Reageer
Dan werkt deze manier van betalen ook niet...

(Of wil je alleen cash betalen?)

[Reactie gewijzigd door jongetje op 7 juli 2022 17:59]

Reageer
Dan ben je me in de basis al geen €5 verschuldigd. ;-) Maar als je je telefoonnummer niet wil sturen, dan kun je een QR-code scannen om het te betalen.
Reageer
Dergelijke verzoeken zijn altijd een URL of QR-code. Het kan dus via elke (digitale) vorm van communicatie worden doorgegeven. Sta je fysiek bij elkaar kun je de QR-code scannen.
Reageer
dit gaat dus veel sneller omdat er geen nummer uitgewisselt hoeft te worden
Reageer
Waarom Tikkie gebruiken? Veel te modern. Je kan ook met papiergeld betalen.
Reageer
Ha, dit is echt een CAVE-man reactie...
Waarom zou je met een 5 euro biljet betalen als je ook gewoon kippen en aardappelen kan ruilen?

De laatste keer dat ik cash bij me had kan ik me niet meer herinneren, de laatste keer dat ik een bankpas bij me had is ook minstens 2 jaar geleden. Nieuwe technieken kunnen er voor zorgen dat eea makkelijker wordt, wellicht is deze techniek ook een goed voorbeeld. Zover is het in dit geval nog niet, maar mooi om te zien dat ze continu kijken naar nieuwe mogelijkheden om te bepalen wat zinvol kan zijn en wat niet.
Reageer
Dan reis je w.s. niet veel. Ja in NL is cashless nu echt de norm aan het worden, en ik ben ook blij dat de ING continu experimenteert met nieuwe technieken om ons leven makkelijker te maken.
Maar in het buitenland is dat enorm anders.

Afgelopen maand nog 2x in Berlijn geweest; wat echt nieteens zo ver buiten de deur is hier t.o.z NL.
Je wilt niet weten hoevaak er gezegd werd "sorry cash only" En dan staat er 8/10 keer geen bordje dat het een cash-only place is dus daar kom je later ook pas achter. Dus altijd minstens 50 euro op zak voor als je ergens random wilt binnenstappen voor lunch, kop koffie of wat dan ook.

Japan? Desondanks dat de SUICA kaart (Super Urban Intelligent Card, denk OV chipkaart on steroids dat je ook voor andere betalingen kan gebruiken als prepaid kaart) is gelukkig nu ook steeds wijder en wijder beschikbaar in het land in kleine "hole in the wall" places. Maar alsnog heb je veel cash only plekken en moet je dat echt bij je hebben. Helemaal op het "platte land" buiten de gewoonlijke grote steden zoals Tokyo/Yokohama/Kyoto etc.

En zo kan ik nog genoeg bestemmingen opnoemen waarbij je er gewoon vanuit moet gaan dat je zowieso cash op zak moet hebben.
Reageer
Daarnaast, met fysiek geld ga je vaak bewuster om met wat je uitgeeft.
Reageer
Ik zie niet waarom dit relevant is. Ja, Duitsland loopt achter en Japan leeft nog in de jaren 80 met hun faxapparaten. Dat hoeft niet te betekenen dat wij hier ook achter moeten lopen.
Reageer
de laatste keer dat ik cash bij me had kan ik me niet meer herinneren, de laatste keer dat ik een bankpas bij me had is ook minstens 2 jaar geleden.
Kan ik alleen maar mee akkoord zijn. Ik ben in 2020 naar Denemarken verhuist, en sindsdien heb ik nog geen enkele keer cash geld afgehaald. Ik ken zelfs de stukken van 1, 2, 5, 10 en 20 DKK niet zonder op het muntstuk te gaan kijken wat de waarde is.

In Spanje deed ik ook zo goed als alles via Apple Pay sinds 2018. Daarvoor wel vaker gewoon contactloos of met cash. Ik durf dus ook zeggen dat ik al zeker 3-4 jaar geen cash meer bij me heb.

"Thuis" (waar dat dan ook is) gaat het statement van cashloos dus best goed op.

De enige uitzondering was mijn tijd in Curaçao en Mexico de afgelopen 8 maanden, want daar is contactloos betalen gewoon nog niet echt een ding, en in 2019 in China kon ik met m'n Westerse betaalkaarten bijna nergens betalen, zelfs met Apple Pay in de Apple Store kon niet (tenzij ik UnionPay had als netwerk), dus dat was exclusief cash. Maar dat was dus op vakantie of werkbezoek.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 7 juli 2022 13:56]

Reageer
exact, ik betaal zelf ook al jaren met vooral android pay. Ik werd de eerste jaren soms vreemd aangekeken in winkels door bedienden dat dat kon. Tijdens bezoeken aan de VS betaal ik altijd met creditcard. Ik heb nimmer contante dollars daar. Hier heb ik ook al jaren geen cash meer en dat bevalt me erg goed.
Reageer
'simpel cash' kent natuurlijk ook zijn nadelen. Je moet ervoor langs een geldautomaat, het kost ruimte in je zak/portemonnee, het kan gestolen worden en het kost vaak meer tijd. Een briefje van vijf is makkelijk, maar als t bedrag niet mooi rond is of je hebt dat ene briefje van vijf niet moet je het ofwel precies uittellen, of wisselen, waar dan dus heeft de andere partij dus ook weer cash geld nodig heeft.

Een betaling per telefoon heeft al deze nadelen niet. Telefoon heb je toch al bij je, als hij gestolen wordt ben je niet direct je geld kwijt, je betaalt altijd gepast en je hoeft nooit te wisselen.
Zitten er geen nadelen aan digitaal betalen? Natuurlijk, weer andere nadelen.

Of je de nadelen van cash als 'probleem' ziet valt over te twisten. Maar de heilige graal is het zeker niet, en per telefoon betalen heeft zeker een heel aantal voordelen tov cash betalen.
Reageer
" het kost ruimte in je zak/portemonnee, het kan gestolen worden en het kost vaak meer tijd"

"Een betaling per telefoon heeft al deze nadelen niet."
Omslachtige apps op je te grote telefoon in a nutshell.
Reageer
Klopt. Even 13,00 aan de ander betalen met probleeem van niet kunnen wisselen of niet genoeg in je zak hebben. Gedoe.

Of, even een klik in app, klaar.
Reageer
Nou, voor mij zou het probleem al zijn dat ik geen briefje van 5 heb...

Met tegenwoordig m'n auto die met m'n telefoon te bedienen is, betalingen die met de telefoon af te handelen zijn en het huis die met de telefoon te openen is, ga ik het huis uit met letterlijk alleen m'n telefoon in hand.

Alleen jammer dat er nog geen officiële manier is om je te legitimeren via een app ofzo, waardoor ik nu toch altijd iets moet verzinnen voor m'n rijbewijs.
Reageer
Ik ga regelmatig zonder telefoon het huis uit dus dan werkt het niet ;-)
Reageer
Maar dan is deze innovatie niks voor jou. Is dat een probleem? Ik snap niet zo goed waarom men verwacht dat elke innovatie altijd een persoonlijk probleem moet oplossen. Sommige innovaties zijn er voor andere mensen hun problemen, en andere innovaties lossen helemaal geen probleem op, maar zijn gewoon leuk om naar te kijken.
Reageer
Dat is echt een misvatting. Innovatie hoeft juist niet altijd een probleem op te lossen. De meest geweldige technieken zijn juist "per ongeluk" gevonden, of als onderdee lvan een niet-probleem oplossend project.
Die techniek kan dan later weer worden toegepast op een gebied waar het wel beter past.

Wel kan je je afvragen of dit interessant is voor ING om mee te testen.
Reageer
Waar mij op hint zijn chance discoveries geen bewuste innovatie. De hele computer industrie t/m de smartphone aan toe bestaat voor zover mij bekend obv gerichte innovatie en niet obv chance discoveries.
Reageer
En wat als het gen € 5 is, maar € 6,87? En dat voor iedereen in een groep van 6 personen?
Het zou me verbazen wanneer je dat met contant geld voor elkaar krijgt. Zelfs wanneer er voor het gemak wordt afgerond op € 6,85 of € 7,-.
Reageer
Fucking cheap ass nederlanders, het gaat hier over zo weinig geld. Waarom zou je dat op de centen naukeurig gaan afrekenen? Zowieso is dat hele groeps delen achterlijk, de ene keer betaal ik. Andere keer een ander.

En als er iemand bij is die dat niet wil dan betaalt diegene maar voor zich zelf.
Reageer
En dat is een prima oplossing VOOR JOU. Laat andere mensen andere wensen en/of prioriteiten hebben. Deze oplossing is dan VOOR HEN, en kun jij dus gewoon links laten liggen en lekker met jouw vrienden doen wat voor jullie werkt.
Reageer
Je ziet wel dat de hoeveelheid cashloze betalingen enorm toenam sinds de lockdowns. Het wordt het nieuwe normaal denk ik, als het al dat niet is.
Reageer
Briefgeld? Dat heb ik inmiddels al 5j+ niet meer in mijn portemonee zitten. Betaalverzoeken werkt in principe prima, maar wellicht dat dit een mooie toevoeging kan zijn in de toekomst.
Ik ben het met @Frame164 eens dat het erg jammer is dat vooruitgang/vernieuwing hier vaak gezien wordt als achteruitgang/onnodig. Vraag me af hoeveel tweakers nog een outhouse in de tuin hebben staan en met paard en wagen naar het werk gaan.

[Reactie gewijzigd door michielonline op 7 juli 2022 09:50]

Reageer
Als er een probleem wordt opgelost dan is het hoogstens een drempel die wordt weggenomen bij een bepaald soort transactie (regulier overboeken).
Maar vervolgens krijgen we dus een veelvoud aan mogelijkheden om transacties te verichten. Logisch - omdat we in deze economie vooral geen stilstaand geld willen hebben.
Reageer
Je zegt het zelf al. Iemand die geen €5 op zak heeft.
Reageer
Het is de kunst om nieuwe problemen te creeeren,
het is als een apotheker lang geleden mij vertelde.
Als je het probleem op lost, verdien er niks meer aan.
Reageer
De bank verdient niks extra met deze manier van overmaken. Als men niet innoveert, nemen anderen het over en na een decennium kan je de deuren sluiten omdat klanten naar partij vertrekken die wel handige digitale oplossingen biedt.
Reageer
Wat een zwets,
het lijkt meer op het opbieden van technieken, snufjes, etc.

Zit de consument daar op te wachten?
Dat zou centraal moeten staan.
Reageer
> Zit de consument daar op te wachten?

Ja. De consument wil snel, veilig en gemakkelijk geld kunnen overmaken.

Waarom is het zwets? Waarom denk jij dat een bank met alleen papieren acceptgiro's, papieren bankspaarboekjes en inbellen met een modem, lang bestaat? Niet innoveren en betere oplossingen aanbieden, betekent failliet gaan. Simpel.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 7 juli 2022 13:29]

Reageer
De klant zit op veilig betalingsverkeer te wachten, dat het doet als je het nodig hebt.

Dat kun je nu toch ook, met je telefoon betalen,
snel en makkelijk geld overmaken, pin betalingen, etc, etc.

Wat zijn betere oplossingen?

Krijg bijna dagelijks mailtjes van een of andere vage club, met het logo van bank zus, dan bank zo, van banken waar ik geen klant ben.
Allemaal phishing pogingen, of dat een verbetering is.
Reageer
> Dat kun je nu toch ook, met je telefoon betalen, snel en makkelijk geld overmaken, pin betalingen, etc, etc. Wat zijn betere oplossingen?

Heb je het artikel niet gelezen? Dit is nog makkelijker dan een tikkie sturen.
Reageer
Mijn probleem is toch wel dat ik al al enkele jaren zonder portemonnee weg ga, ik kan betalen met mijn horloge of telefoon, mijn zorgpas staat in de telefoon (niet handig als ik buiten bewustzijn ben, hopelijk dat de faceID dan nog werkt ;) ) rijbewijs heb ik in de auto liggen (Later zal vID hier op inspelen)

Ik denk dat cash voor meer problemen zorgt dan het online bankieren. Overvallen doe je alleen voor cash, zakkenrollen ook. Nepgeld, diefstal, waardetransporten je bent toch van veel criminaliteit omtrent geld af.

Persoonlijk denk ik dat bij bedragen boven een x bedrag er een extra verificatie nodig is. Je hoort toch te vaak dat ouders wel even 1000 euro overmaken naar hun "neppe" zoon. Een echte oplossing hiervoor kun je nog niet bedenken. Maar stel dat je boven de 1000 euro overmaken beide even moet verifiëren met je digiD om zo bij oplichting de identiteit te kunnen achterhalen?

(wel een hele heftige maatregel bedenk ik me, dan zouden ze al je transacties boven de 1000 euro kunnen herleiden. Een bank kan dat nu natuurlijk ook al?)
Reageer
Super handig dat faceID, kan je prima in een steeg beroofd worden van je unlocked telefoon die ze vervolgens plunderen. En je kan niet de boel blokkeren want dan moet je bellen of op internet.
Reageer
Helemaal met je eens, daar zouden ze misschien wat aan kunnen doen!

Maar als je in een steeg berooft wordt dan kunnen ze je ook dwingen tot het geven van de code denk je niet? Zo heb je vroeger ook wel verhalen gehad dat mensen onder dwang van een wapen moesten pinnen.


Oh je bedoeld dat dat je je telefoon al unlocked hebt en dat ze hem meenemen? In je bankieren app moet je gewoon opnieuw met faceID indentificeren, daarna nogmaals wanneer je iets probeert over te maken.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 7 juli 2022 10:53]

Reageer
Wat een onzin. Bank-apps werken niet met face-unlock. En gaan in een steeg bij beroving echt niet minuten lopen klooien met bank-apps.
Reageer
Allemaal vrij omslachtig voor kleine boefjes met hoge pakkans. Dit zijn uitzonderingen. Dat een partner een face unlock in je slaap doet is vast niet te vergelijken met de situatie van een beroving in een steeg....

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 22 juli 2022 16:13]

Reageer
ICE accounts aanmaken, eentje met je zorgpas gegevens.
Reageer
Als criminaliteit de belangrijkste drijfveer is om contant uit te faseren is,
dan zou ik zeggen maak werk van het bestrijden van criminaliteit.

Dat gebeurt niet omdat criminaliteit heel veel werkgelegenheid oplevert.

Ga een na hoeveel mensen er werk hebben aan een simpel ruitje intikken van een auto, of inbraak in een huis.
Reageer
Criminaliteit zul je nooit helemaal bestrijden, dat is wens denken en niet omdat criminaliteit werkgelegenheid oplevert.. Wat een rare gedachtegang:

"We laten die bankovervallers maar gewoon hun gang gaan, want ach ja het zijn toch 5 mensen uit de bijstand?"

Criminaliteit kost je meer als samenleving dan dat het je oplevert.
Reageer
Dat is nu net een reactie zoals @Frame164 bedoelde.
Het gebruik van contant geld is rap aan het verdwijnen. Steeds meer mensen betalen met de telefoon of een smartwatch. Voor wie geen contant geld meer op zak heeft lossen innovaties als dit inderdaad een bestaand probleem op.
In Denemarken is het betalen met contant geld al bijna uitgestorven. Daar betaal je vaak via een scancode op een kassa of een andere telefoon.
Reageer
Cash heeft zo zijn eigen 'problemen'. Die zijn er echter al zolang dat we deze niet meer als probleem zien: Cash gestolen? Niet-traceerbaar weg. Anoniem en niet-traceerbaar betaalmiddel, een dankbaar middel voor schimmige zaken. Alles in de oude matras? 1 brand en geld onvervangbaar weg. Extra geld nodig? Probeer vals geld te maken, wie let er bij betalingen tussen personen op de echtheidskenmerken?

Lost dit een probleem op? Niet echt. Het biedt een extra mogelijkheid, maar deze betaalmogelijkheid gaat ongetwijfeld ook weer nadelen/zwakheden hebben.

Innovatief? Ja. Maatschappelijk nut? Vooralsnog beperkt. We zullen moeten zien hoe deze innovatie zich ontwikkeld in de toekomst. De chipknip was in het begin ook niet populair. En kijk nu eens...
Reageer
Ik heb geen briefjes van vijf. en bij Tikkie stoort het mij dat een andere bank (ABN in dit geval) mijn betalingsverkeer naar mijn vrienden kan zien, want elke Tikkie betaling loopt via de ABN.

Dus een handige manier om een betaling te kunnen doen aan iemand middels een reguliere overboeking (dus zonder middle man) zou ik wel fijn vinden. Uiteraard kun je een bankrekening overnemen, maar dan is het toch al snel 'Ik stuur wel even een Tikkie'.
Reageer
Wat ik dus vooral in dit voorbeeld zie is dat mensen hun eigen ervaringen projecteren op de alle/de meeste mensen. Dus omdat JIJ persoonlijk geen probleem ziet om opgelost te worden, bestaat er blijkbaar geen probleem...

Ook het feit dat innovatie als doel heeft om problemen op te lossen is jouw persoonlijke interpretatie van wat het doel is van innovatie. Ik zou zelf willen stellen dat innovatie als doel heeft om een markt te bedienen (men innoveert in de meeste gevallen om geld te verdienen). Dit kan door een probleem op te lossen, maar ook door iets te maken wat mensen gewoon leuk of cool vinden (nog een rits in je broek lost immers ook geen probleem op, maar sommige mensen vinden het wel gewoon leuk).
Reageer
Mogen mensen ook nog kritisch zijn? Op nu.nl wordt je bericht niet eens geplaatst en op andere sites krijg je niet eens de ruimte om kritisch te zijn. Op Tweakers vind ik de meningen van beide kanten zeer informatief en het heeft er soms toe geleidt dat ik er anders naar ben gaan kijken.

Ik vind jouw post eigenlijk niet eens onderbouwend. Je bent net zo hard aan het klagen.

edit: doorlezen peeps. het wordt rete interessant

[Reactie gewijzigd door Yzord op 7 juli 2022 13:54]

Reageer
Tweakers is een voorbeeld van wat men in industrietermen "enthusiast press" noemt. Een van de kenmerken van enthusiast press is de impliciete verplichting om te argumenteren op basis van een consensusmodel. Bij een consensusmodel wordt er van uit gegaan dat er steeds consensus is, vandaar de naam, en dat alle betrokkenen dus moeite doet om van de nieuwste evolutie in de hobby (in dit geval consumer tech) een succes te maken. Alle nadelen zijn ofwel ingebeeld, of zullen in de toekomst opgelost worden. Door de betrokken actoren die eigenlijk toch het beste met je voor hebben, door nieuwe actoren, of door hobbyïsten die een superieur alternatief zullen komen. Wat uiteraard een seculier dogma is.

Het tegenovergestelde van een consensusmodel is een conflictmodel. Bij een conflictmodel wordt er van uitgegaan dat de uiteindelijke uitkomst van een ontwikkeling het gevolg is van een strijd tussen conflicterende belangen, en dat nieuwe evoluties dus niet per se wenselijk zijn. Dat mag niet binnen de enthusiast press, men beschuldigt je dan van "FUD". Het is op Tweakers dus verboden om al te kritisch te zijn. Kritisch over de details van een implementatie, OK, maar kritisch zijn omtrent de wenselijkheid van evoluties is verboden. Dan ben je een grotbewoner. Dat is ook typisch aan het soort lui dat tweaker zijn verwart met een shil voor de nieuwste propriëtaire hype zijn: men is niet in staat om schakeringen te zien tussen enerzijds tevreden zijn met de situatie in 2014, en anderzijds terug willen naar 2014 v. Chr.

Een consensusmodel is goed als standaardaanname voor een context waarin mensen nauw samenleven, bv. een gezin, maar is hopeloos naïef voor grote, onpersoonlijke organisatieverbanden.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 7 juli 2022 11:02]

Reageer
Er vallen op z'n minst nogal wat vraagtekens te zetten bij je reactie. Voor een reactie die zoveel insinueert onderbouw je bijzonder weinig, of eigenlijk, niks.
Een van de kenmerken van enthusiast press is de impliciete verplichting om te argumenteren op basis van een consensusmodel. Bij een consensusmodel wordt er van uit gegaan dat er steeds consensus is, vandaar de naam, en dat alle betrokkenen dus moeite doet om van de nieuwste evolutie in de hobby (in dit geval consumer tech) een succes te maken.
Ik herken dit niet. Er zijn hier op de FP meer dan genoeg reacties onder artikelen die in gaan tegen een bepaalde technologische ontwikkeling en die hoog gewaardeerd zijn. Mijn beeld is dat zo lang de reactie goed onderbouwd is deze een hoge score krijgt.

Sterker nog, als je Tweakers onder "enthusiast press" schaart zijn veel van de reacties die je hier op de FP ziet juist bijzonder doordacht en uitgewogen. Ik herken me dan ook in wat @Yzord schrijft in de reactie waar jij op reageert; de reacties zijn vaak zo inhoudelijk en diepgaand dat het me dikwijls van mening heeft doen veranderen. Los van of die reageerder dan voor- of tegenstander was van een nieuwe technologische ontwikkelingen die evt. in het bijbehorende artikel beschreven werd.
Alle nadelen zijn ofwel ingebeeld, of zullen in de toekomst opgelost worden. Door de betrokken actoren die eigenlijk toch het beste met je voor hebben, door nieuwe actoren, of door hobbyïsten die een superieur alternatief zullen komen. Wat uiteraard een seculier dogma is.

Het tegenovergestelde van een consensusmodel is een conflictmodel. Bij een conflictmodel wordt er van uitgegaan dat de uiteindelijke uitkomst van een ontwikkeling het gevolg is van een strijd tussen conflicterende belangen, en dat nieuwe evoluties dus niet per se wenselijk zijn. Dat mag niet binnen de enthusiast press, men beschuldigt je dan van "FUD". Het is op Tweakers dus verboden om al te kritisch te zijn. Kritisch over de details van een implementatie, OK, maar kritisch zijn omtrent de wenselijkheid van evoluties is verboden. Dan ben je een grotbewoner.
Je presenteert jouw mening en perceptie hier in mijn ogen teveel alsof het een hard feit is. Het gevolg van de impliciete "regels" die je beschrijft zie ik niet terug in de waardering die gegeven wordt aan de verschillende reacties.
Dat is ook typisch aan het soort lui dat tweaker zijn verwart met een shil voor de nieuwste propriëtaire hype zijn: men is niet in staat om schakeringen te zien tussen enerzijds tevreden zijn met de situatie in 2014, en anderzijds terug willen naar 2014 v. Chr.
Nogal een uitspraak om te doen waarbij je het publiek hier lekker over een kam scheert. Nice. Afgezien van dat je hier misschien mee wil zeggen "maar ik kijk wel door de marketing bullshit heen" zie ik niet direct wat het doel is van zo'n gechargeerde opmerking. Is 2014 trouwens een random jaartal?
Reageer
Mijn beeld is dat zo lang de reactie goed onderbouwd is deze een hoge score krijgt.
Misschien val jij goed binnen de concensus? Ik heb het idee dat er vooral gemodereerd wordt als volgt (gechargeerd):
-1 ik ben het er niet mee eens
0 ik wil dit niet zien
1 ik ben het een beetje eens
2 ik ben het heel erg eens
3 dit zijn rake punten die iedereen moet zien.

Als je opmerking te ver buiten concensus valt, vooral bij gevoelige onderwerpen zoals het coronabeleid, maakt het niet uit hoe goed je het onderbouwt. Te ver buiten concensus = wegmodereren. En dat vind ik idd ook niet heel volwassen.
Reageer
Misschien val jij goed binnen de concensus?
Haha, dat is een mogelijkheid, ik bekijk dingen natuurlijk vanuit mijn eigen perspectief en beleving :) Maar ik durf wel te stellen dat ik een inhoudelijke van een niet-inhoudelijke reactie kan onderscheiden, en ik probeerde in mijn reactie hierboven te zeggen dat ik een patroon zie waarbij inhoudelijk sterke reacties vaker geplust worden en inhoudelijk zwakke vaker gemind. Los van of die in het voordeel of nadeel van "nieuwe hippe tech" zijn, zoals EmbarrassedBit lijkt te insinueren in zijn reactie.
Als je opmerking te ver buiten concensus valt, vooral bij gevoelige onderwerpen zoals het coronabeleid, maakt het niet uit hoe goed je het onderbouwt. Te ver buiten concensus = wegmodereren. En dat vind ik idd ook niet heel volwassen.
Ja, dat zie ik inderdaad ook gebeuren en dat hangt zeker ook af van het onderwerp. Ik heb zelf alleen dus niet het idee dat dat over algemeen genomen zo is.
Reageer
Het hangt er maar van af wat voor soort onderbouwing je als intellectueel geldig beschouwt. Wat jij schrijft komt in feite neer op "niet elke Tweaker...". Ja, dat schreef ik ook niet. Ik leid een bepaalde tendens onder tweakers af op basis van een abstracte analyse over de historische rol van de tech-pers. Dat is even geldig als een argument via inductie, wat jij lijkt te eisen.

Tweakers is een voorbeeld van enthusiast press, journalistiek bedreven door mensen die afkomstig zijn over het milieu (e.g. hobby, cultuur,...) waarover ze verslag uitbrengen. Typisch daaraan is dat die journalistiek altijd impliciet bezig is het milieu te vertegenwoordigen naar de buitenwereld en de legitimiteit ervan moet verdedigen. Om een gemeenschap naar buiten toe te verdedigen wordt dan intern expliciete politiek taboe gemaakt, zodat je enkel impliciete politiek over houdt. Die impliciete politiek is dan het principieel steunen van tech-evoluties die gepromoot worden door machtige politieke en economische actoren. Daar kan het enthusiast milieu toch niets aan veranderen. Moesten ze dat proberen, dan lijken ze aan expliciete politiek te doen en worden ze opeens langs alle kanten aangevallen.

"Kritisch" zijn in een context van gedwongen principiële steun beperkt zich dan tot kritiek omtrent technische details, of zich bezig houden met het creëren van alternatieven die nooit aanslaan buiten het enthusiast milieu. Dat mag, maar je mag een evolutie (die over 10 jaar misschien gewoon een tijdelijke ontsporing zal blijken geweest te zijn) ook perfect helemaal afwijzen. Zonder te focussen op details of zonder proberen een "beter" alternatief te maken.

2014 is jaar voor Tikkie uitgevonden werd.
Reageer
Het is op Tweakers dus verboden om al te kritisch te zijn. Kritisch over de details van een implementatie, OK, maar kritisch zijn omtrent de wenselijkheid van evoluties is verboden. Dan ben je een grotbewoner.

Ik vraag me af of Google en Facebook het ook zo bekijken als ze naar de reacties onder artikelen over hen kijken. Het meta issue is dat het "kritische kamp" (wat geen eenheid is) vaak tegen ontwikkeling X is (bijvoorbeeld smart home, digitalisering in de brede zin). Daarbij komt het teveel voor dat de redenering "iK vInD hEt MaAr NiKs" is of een sketchy redenering gebruikt wordt. Goede motieven en nuancering ontbreken te vaak.
Reageer
Dat is een vorm van stroman-argumentatie: focus op de critici waarbij je, aan de manier waarop ze zich uitdrukken, kan afleiden dat ze verzuurd of technofoob zijn. Op subtiele wijze wordt daarmee dan gesuggereerd dat alle kritiek daartoe te herleiden valt. Op Reddit heb je zo bv. een best amusante "lachen met technofobe boomers"-sub, /r/phonesarebad. Dat vind ik best wel leuk, maar daarmee zijn niet alle potentiële kritieken van smartphones ontkracht.

Op Tweakers heb je ook veel pseudo-slimme argumentatie in de zin van "kijk, het zijn fundamenteel allemaal oude brompotten die vast zitten in 1981 en vinden dat je met 640KB geheugen alles maar moet kunnen doen". Dat soort pseudo-slimme argumentatie werkte in de beginfase van maatschappelijke digitalisering, toen de belangenconflicten nog relatief beperkt waren. Tijd voor tweakers om politiek volwassen te worden en de realiteit van belangenconflicten, en de onvermijdelijke invloed daarvan op digitalisering, te onderkennen. De tijd dat digitalisering gestuurd werd door het aanvoelen van technologen, een aanvoelen opgebouwd uit programmeur-aforismen en "laws of the internet" uit 1970-2000, is al lang voorbij. Het idee dat tech apolitiek kan zijn, en dat de toenemende invloed van niet-technologen dus een tijdelijke aberratie is, kan enkel tot frustratie leiden.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 7 juli 2022 12:25]

Reageer
Ik denk genuanceerd over, daarom zeg ik ook "teveel" en "te vaak". Soms zijn de tegenargumenten goed maar onder de streep zijn dit soort posts in de minderheid. Uiteindelijk zit hier al zoveel nuancering in dat je er een artikel over kan schrijven waarbij er heel veel mogelijke invalshoeken zijn (online sociaal gedrag bijvoorbeeld).

Ik ben het volledig met je eens dat techniek zorgt voor belangenconflicten, een politieke uitwerking kan hebben en dus ook kan zorgen voor frustraties. Maar uiteindelijk denk ik dat a) het medium comment sectie zich niet goed leent voor diepgaande analyses en b) je niet van alle tweakers kunt verwachten dat ze hun mening, feiten en inzichten scherp kunnen verwoorden over allerhande, soms zeer complexe onderwerpen.

Je schrijft: "Tijd voor tweakers om politiek volwassen te worden" maar ik ben van mening dat Tweakers zelf zich niet per se bezig hoeft te houden met de politieke, sociale, economische en culturele nuances van technologie. Het is een heel ander soort content er er zijn wellicht betere plekken voor.
Reageer
Ik verwacht geen masterclass-seminarie Science and Technology Studies te houden in deze comment-sectie. Wat ik wel verwacht is dat mensen het eens wat rustiger aan gaan doen met "de toekomst" te verengen tot "laatste nieuw dingetje". Vooral omdat "laatste nieuw dingetje" gepromoot wordt omdat het je leven 1% frictielozer maakt, terwijl het weer tig nieuwe (potentiële) problemen die je niet mag zien omdat je dan vast een holbewoner bent.
Reageer
Op nu.nl wordt je bericht niet eens geplaatst
Daarom moet je ook niet langer naar nu.nl gaan. Naast de reacties waar je sowieso niet blij van wordt heeft nu.nl ook vaak zelf een politieke agenda. Nog niet zo lang geleden zaten er ook onherroepelijk spel- en grammatica fouten in de artikelen van nu.nl. Het is een amateuristisch clubje dat met de populariteit van de site langzaam professioneler is geworden, maar dan wel met hun eigen normen en waarden.

Zelf ga ik liever naar nos.nl. Die heeft geen reacties, dus kan ik ook niet verleid worden om deze te lezen. Vaak is het dan toch alleen maar om confirmation bias te krijgen.
Reageer
Wat is er precies nieuw aan? In Amerika is tap-to-pay gelanceerd op iOS waarmee je je iPhone kunt gebruiken als betaal terminal. Verder is daarvandaan Apple Cash waarmee je geld kunt overmaken via berichten naar je contacten. Wat voegt uwb betalen aan mensen dichtbij daar concreet nog aan toe?
Reageer
Het nieuwe is dat geen van die dingen in Nederland wordt aangeboden.
Reageer
Het voelt voor mij dan toch een beetje als tegen beter weten in dit ontwikkelen. Het is een kwestie van tijd dat het wél beschikbaar komt.
Reageer
In Amerika is tap-to-pay gelanceerd op iOS waarmee je je iPhone kunt gebruiken als betaal terminal. Verder is daarvandaan Apple Cash waarmee je geld kunt overmaken via berichten naar je contacten. Wat voegt uwb betalen aan mensen dichtbij daar concreet nog aan toe?
Ehm, bijvoorbeeld voor mensen (ja, ze bestaan) die geen Apple apparatuur gebruiken?
Reageer
Ik doel er eigenlijk vooral op dat ik dit soort innovatie liever op systeemniveau zie.
Reageer
Dat was mij ook opgevallen. Veel conservatieve lui hier op tweakers.
Reageer
Tweakers is een site voor techneuten (hopelijk nog steeds..)

Jou conclusie op terughoudende reacties van die techneuten op innovaties is "ze zijn conservatief hier"

Je zou ook kunnen denken "Hoe komt het dat die mensen die bovengemiddeld weten wat dit is, en hoe het werkt niet enthousiast zijn?"
Reageer
Ik zou het ook een prachtig oplossing vinden want cash heb ik nooit op zak, simpelweg lezen wat er staat voordat je op akkoord klikt, dat kan best lastig zijn begrijpend lezen inderdaad voor veel mensen.
Reageer
Je moet ook wel een beetje tussen de regels doorlezen natuurlijk. Niet elke innovatie is nuttig voor de consument - zeker niet omdat er soms achterliggende motieven kunnen zijn.
Ik lees:
  • 'high end' telefoons - dus weer een manier om nieuwe toestellen te slijten?
  • nieuw protocol - dat dus ook goed beveiligd moet zijn
  • weer een nieuwe manier om geld te 'verplaatsen' - alsof we niet genoeg manieren hadden
  • Ook lijkt het een beetje gimmick op basis van een (wel degelijk interessant) nieuw systeem (uwb)
Innovatie toejuichen betekent niet dat we niet kritisch zijn.
Reageer
High-en geldt alleen voor nu, na introductie van het nieuwe protocol. Over een paar jaar zit het standaard ingebakken in alle geproduceerde soc's en communicatiechips.
Reageer
Ja - op het moment high-end en straks meer gemeen goed idd. Maar dan wel in nieuwe toestellen. Dus weer een reden voor (vroegtijdige) vervanging.
Reageer
Als je iets nieuws wilt proberen, e je weet bij voorbaat al dat 1 merk telefoon je niet gaat toelaten dit te doen, doe het dan niet.
Zonde van de inspanningen/ tijd en geld.
Reageer
Was het maar een merk dan. > S20 ultra's struikel je ik iig niet echt over deze dagen.
Reageer
Dit stoort mij ook al tijden. Altijd dat "hippe" "interessante" "kijk mij eens kritisch kijken want ik ben zo intelligent". Praktisch alle problemen en uitdagingen die er komen kijken bij iets nieuws zijn al lang door de ontwikkelaars bedacht.
Reageer
Op zich eens, maar ik ben bang dat dit weer zo'n "inloggen via spraak"-innovatie wordt van ING, terwijl ik met smart zit te wachten op Google Pay integratie voor mijn smartwatch...
Reageer
Tja, Tweakers.net is allang het oude tweakers niet meer, men richt zich op een veel breder publiek en daarmee krijg je ook een hoop andere meningen / houdingen.
Moet daar ook nog steeds aan wennen, maar dat ligt meer aan mezelf geloof ik :) Verandering blijft lastig.
Reageer
Nederlanders klagen altijd. Maar Nederlandse banken behoren tot de meest innovatieve in de wereld. Iedereen is cashless, we hebben iDeal en geld overboeken gaat in seconden.
Reageer
Frame164 schreef onder meer:
Echt alles wat nieuw is wordt hier door velen al afgeschoten voordat er maar iets geprobeerd is.
Van alles wat nieuw is vertellen de ontwikkelaars (zowel commercieel als zonder winstoogmerk) ons uitgebreid wat de voordelen van hun product of dienst zijn, maar zelden of nooit wat de nadelen zijn (precies zoals ook lobbyisten doen bij beleidsmakers).

Als oude rot in ICT-security is het daarbij mijn ervaring dat vooral beveiligings/privacy-risico's volledig onderbelicht blijven, waarbij te vaak blijkt dat de inititiefnemers daar zelf (nog) nauwelijks of niet over hebben nagedacht - terwijl dat het eerste is wat cybercriminelen of andere misbruikers doen zodra zij de lucht van "iets nieuws" krijgen.

@Yzord reageerde op jouw bijdrage o.a. met:
Op Tweakers vind ik de meningen van beide kanten zeer informatief en het heeft er soms toe geleidt dat ik er anders naar ben gaan kijken.
Absoluut. Mijn vak is beren op de weg zien, maar risico's zijn altijd een afweging waarbij je ook de voordelen van "iets nieuws" moet meenemen.

Alle dreigingen bedenken (voordat aanvallers één gat vinden) is ongelofelijk ingewikkeld en kost veel tijd+energie, maar ik vind dat een leuke uitdaging.

Dat anderen (dan de bedenkers, dus vanuit een objectiever standpunt) de voordelen benoemen of relativeren is hartstikke handig, dat scheelt mij tijd bij risicoafwegingen (die ik uit interesse bijvoorbeeld ook maak om in te schatten of apps als CoronaMelder en CoronaCheck netto positief of negatief bijdragen).

Jammer vind ik wel het vele meningstemmen op Tweakers; zoals @EmbarrassedBit schrijft:
Het is op Tweakers dus verboden om al te kritisch te zijn. Kritisch over de details van een implementatie, OK, maar kritisch zijn omtrent de wenselijkheid van evoluties is verboden. Dan ben je een grotbewoner.
Helaas heb ik ook die ervaring (ondanks zorgvuldig onderbouwde argumenten).

Is in het algemeen, maar zeker op Tweakers, een middenweg mogelijk tussen het door @EmbarrassedBit beschreven consensusmodel en het conflictmodel?

[Reactie gewijzigd door ErikvanStraten op 7 juli 2022 13:43]

Reageer
Het gaat er meer om wat je verstaat onder "innovatie". Er zijn best veel mensen die denken een "brilliant idee" te hebben en daarbij nijpende problemen met het hele concept negeren omdat ze het, of niet begrijpen, of het interesseert ze niet.

Je zit hier niet op Tweakers om 100x een post te zien met "Gaaf, Interessant, Dat klinkt goed" te horen. Je bent hier om de verschillende inzichten van Tweakers te krijgen die de problemen kunnen herkennen en aankaarten.
Het overgrote deel van de posts zullen altijd een vorm van kritiek zijn, en daarom zijn wij Tweakers.
Reageer
Tweakers heeft nog steeds dezelfde mensen als 20 jaar geleden.
Ondertussen vervallen ze in oud en grumpy ;)
Reageer
Ondertussen zijn veel hier op tweaked jarenlang developer en weten eigenhandig wat er allemaal mis kan gaan en anders zijn er hier legio nieuwsberichten waar dat staat beschreven.
Reageer
Hangt van de implementatie af.
Maar het toont aan dat veel gebruikers hier niet open staan voor innovatie.
Reageer
Dat vind ik ook weer een zwak argument: "Wat als het vol met bugs geimplementeerd wordt". Tja, dan kunnen we wel weer terug naar de steentijd.
Reageer
Lijkt mij sterk. Banken zijn niet partijen die brakke en onveilige diensten aanbieden.
Reageer
Lijkt me alleen maar een additionele point of failure toe te voegen in je beveiling. Wat is hier de meerwaarde van tov een QR code op het scherm rond te laten gaan?
Reageer
Ik denk de aanname dat vernieuwingen altijd meer gebruiksgemak/gebruiksvriendelijkheid met zich meebrengt :)
Reageer
Daarom wordt dit ook getest toch? Anders doe je de aanname dat dit niet zo is.
Reageer
Inderdaad, Tijdens de Koningsdag rommelmarkt hier in de buurt zag ik verschillende QR codes bij kraampjes hangen om met een Tikkie te betalen. Werkte prima 👍
Reageer
Als je met een wat grotere groep mensen bent is dit eenvoudiger en sneller dan een QR code te tonen die iedereen in de groep dan moet scannen. Je moet je toestel niet unlocked gaan doorgeven of op tafel gaan leggen waarbij screenlock dan nog eens lastig gaat doen.
Reageer
Hoe is dit sneller? Volgens het artikel / video moet je kiezen naar wie je geld wil overmaken / met je je iban wil delen, op basis van de afstand. Als je een QR-code op je scherm naar de groep om je heen draait, kunnen meerdere mensen tegelijk aan de slag.

Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen maar dit komt een beetje over alsof NXP moeite heeft een probleem te vinden waar hun nieuwe chip-met-afstandsmetingen de oplossing voor is.
Reageer
En daarom app je de tikkie link gewoon even door en heb je het vertrouwen dat men betaalt. Maar nee lekker Hollands direct afrekenen voor je uit elkaar gaat als groep
Reageer
QR code is een extra stap, dus barrière!
Reageer
Met UWB kun je heel nauwkeurig de afstand meten.
Met QR-codes en/of NFC zou je in theorie e.e.a. kunnen onderscheppen (Man in the middle attack).
Met UWB kun je daadwerkelijk controleren of de andere telefoon binnen één meter zit, daardoor zijn MITM attacks op afstand onmogelijk.
Reageer
Het klinkt technisch allemaal heel leuk maar praktisch als een oplossing voor een niet-bestaand of niche probleem; niets mis met gewoon cash betalen - als je use case een rommelmarkt is ben je gewoon heel erg aan het vissen...

Je plant over het algemeen dat je naar zo'n ding toe gaat, dus dan neem geld mee want je WEET dat je het eventueel nodig gaat hebben - mensen die met tikkie of andere onzin op een rommelmarkt gaan betalen nemen die kinderen het plezier van de ervaring weg om muntjes/briefjes te tellen en in de spaarpot te kieperen, zo leren ze ermee om te gaan en de waarde te bevatten!

Tevens is pakweg 50-125eu cash in je beurs nooit weg want je telefoon en/of pin terminals kunnen er wel eens mee ophouden...wie heeft nou geen paar honderd euro cash thuis liggen in geval van nood?
Reageer
Sorry, maar het boomergehalte van jouw reactie druipt er gewoon van af. "niets mis met cash betalen"? "wie heeft er nou niet 50-125 euro cash"? Uhm, ik denk ongeveer iedereen die onder de 30 is. Cash is echt bijna nergens meer voor nodig in Nederland.

Plezier om met cash geld in de weer te gaan? Ik snap dat je nostalgisch bent maar heeft vrij weinig meer te maken met de beleefwereld van veel kinderen hoor...
Reageer
Ik woon zelf in een land wat nog minder cash gebruikt dan Nederland, maar hier is ook echt het advies om een klein bedrag aan cash te hebben. Als het netwerk er even uit ligt dan kan je wel nog even wat hoognodige uitgaven doen (eten, transport etc). Soms kan je niet alleen vertrouwen op je eigen voorraad kast als backup. Ander voorbeeld, wat als je van werk naar huis moet en je dacht op de terugweg wel even benzine te halen? Met 50e kan zelfs in deze tijd aardige wat benzine halen en iig thuis komen.

Hoe zou jij dat oplossen zonder cash?
Reageer
Helemaal mee eens. De meeste mensen hierboven zijn ook compleet van de realiteit verwijderd en proberen iedereen te kleineren die nog cash geld bij zich heeft. Laatst werd hier nog een
glasvezel kabels uitgerukt tijdens werkzaamheden waardoor alles plat lag. Nou iedereen zonder cash stonden met de handen in de haren, want alle aankopen waren noodzakelijk. Veel mensen die dagelijks inkopen doen, houden geen voorraad. Enkele "pin"mensen toverden wel een opgevouwde 50'je uit het hoekje van hun portemonnee en die waren trots met de backup :)

Opvallend puntje was dat vooral Nederlanders cashloos waren en andere etniciteiten hadden vrijwel zonder uitzondering cash bij zich met een snaar naar dingen als de toeslagenaffaire waardoor ze liever cash hebben omdat ze het systeem niet vertrouwen vanwege het feit dat digitaal geld zo afgepakt kan worden en er veel voorbeelden van zijn.
Reageer
Ik heb geen cash thuis liggen :*)
Doe bijna alles via de telefoon.
Helaas geen mogelijkheid tot zwart geld.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 7 juli 2022 11:14]

Reageer
Das wel heel specifiek die chip.
Maar mijn standaard S22 heeft deze dus niet? Apart.
En zelfs Samsung gebruikt die chip voor geen toepassingen (nog)?
Gok dat dit dan een meerjaren plan dingetje is van ING. Wel interessant. Vraag mij wel af waarom dit via een 2.4Ghz of 5Ghz (wifi) band niet mogelijk is?
Reageer
Je s22 heeft die inderdaad niet. En Samsung gebruikt die voor hun equivalent van Airtags. Overigens net als Apple zijn ze allemaal nog wat zoekende naar wat ze precies ermee willen doen. Nieuwe generatie autosleutels gebruiken hetzelfde protocol, maar goed dat is nu nog maar net bezig, met een handjevol auto's die het ondersteunen. Uiteindelijk is het idee dat hiermee je telefoon veiliger als autosleutels gebruikt kan worden. (En potentieel ook dingen als door toegangspoortjes bijvoorbeeld zonder een NFC badge te moeten scannen).

En de signalen hebben hele hoge bandbreedte om voldoende nauwkeurig te zijn, wat niet past in de 2.4GHz band. In de 5GHz band misschien, net aan. Sowieso zijn het compleet andere signalen dan Wifi gebruikt. (Lijkt meer op radar, er worden pulsen uitgezonden, en de andere telefoon zal reageren met zijn eigen pulsen).
Reageer
Ah, dank je voor de heldere uitleg!
Ja ik was mij inderdaad bewust van testen en probeersels van "je auto sleutel is je mobiel" projectjes, maar die staan ook nog een paar jaar verwijdert van realisatie. Wel grappig dan om te lezen dat Samsung deze chips dus in hun high-high-end flagship modellen gestopt heeft zodat, mocht een bedrijf dit willen proberen, ze deze kunnen aanschaffen zonder alteveel poespas.
Reageer
De hoge bandbreedte (500MHz of meer) van UWB maakt het mogelijk om radiopulsen te versturen in plaats van radiogolven. Hierdoor kan je zeer nauwkeurig de tijd (en dus afstand) meten en heb je minder of geen last van reflecties. Dit heeft een nauwkeurigheid van enkele centimeters in goede omstandigheden.
Op 5GHz WiFi zijn er ook hoge bandbreedtes mogelijk maar daar is het signaal geoptimaliseerd voor data throughput (met OFDM) en worden geen pulsen gebruikt waardoor het niet mogelijk is om even nauwkeurig afstanden te bepalen.
Ziehier een artikel dat dit meer in detail uitlegt:
https://www.pozyx.io/pozy...-does-ultra-wideband-work
Reageer
Dank u voor de extra uitleg :)
Reageer
Ik zie hier vooral een extra ‘aanvalsmogelijkheid’ en weinig toegevoegde waarde t.o.v. NFC of een QR-code en/of betaalverzoek.
Reageer
Je bedoelt het NFC dat Apple ze goed heeft dichtgetimmerd dat geen enkele betaal app er gebruik van kan maken zonder Apple erbij te betrekken?
Reageer
En (mede)daardoor heel veilig dus. Houden zo
Reageer
Anti-trust, ooit van gehoord? Dit is een van de vlakken waar Apple de regels vrij duidelijk schendt.
Reageer
Je kan toch een andere telefoon nemen? Het is niet alsof Apple een monopoly heeft op de telefoonmarkt. Steker nog op mobiel OS gebied is het een kleine speler tov Android.
Reageer
En wat als 1 van de andere 1000 factoren op Android iemand niet bevalt? Wat moet ie dan?

Gelukkig ziet en erkennen de overheden/instanties het probleem wel en gaat daar gelukkig (helaas nogal laat) wel wat aan gebeuren. En als het je niet bevalt dan ga je toch lekker buiten de EU wonen waar die regels niet gelden? Je bent toch niet verplicht hier te wonen :+

Apple en Google zullen bepaalde zaken veel meer open moeten gaan zetten ipv expres concurentie belemmeren.
Reageer
Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat geen gebruik maken van een smartphone veilig is en toch doen we het met z'n allen.
Reageer
Ja want er zijn zoveel apps die gebruik maken van NFC onder android die mega onveilig zijn. En de exploits van Android die er zijn voor NFC zitten ook echt niet in het OS verder.

Plus het openstellen van de wifi en bluetooth voor alle apps heeft inderdaad jaren voor onveiligheid gezorgd onder iOS. Al die apps die je bluetooth koptelefoons gehackt hebben! /s

Met andere woorden: Waar heb je het in hemelsnaam over? Er zijn echt wel verhalen te vinden op het internet van Android exploits via NFC maar die hebben allemaal te maken met OS functionaliteit. Dat kan iOS beter voor elkaar hebben de afgelopen jaren. Maar die betere veiligheid heeft volgens mij niets te maken met het openstellen van de verbinding voor andere apps of niet.
In welk scenario denk jij dat het openstellen van de NFC voor Android apps een veiligheidsrisico's heeft opgeleverd dan?
Reageer
Idd, dagelijks berichten van Android betaalapps die gehackt zijn en waardoor mensen sommen geld zijn kwijtgeraakt :O
Reageer
euh waar heb je het over....lees nergens dat Android bank apps gehackt worden...gebruik het zelf al jaren...iPhone gebruiker zeker?
Reageer
De apps zelf niet inderdaad maar op een Android zou je als kwaadwillende wel een apk kunnen installeren met een pseudo bankapp. Dat kan bij Apple niet.

Neemt niet weg dat je verder gelijk hebt.
Reageer
In theorie wel ja, maar ook daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk toch dat het niet zo simpel is, anders hadden de cybercriminelen dat allang geprobeerd
Reageer
Het is denk ik vooral niet schaalbaar
Reageer
Tja als als.
Als iemand jou een pistool tegen je hoofd houdt om een bedrag over te schrijven is jou iPhone ook niet veilig :+
Reageer
Ik wist niet dat malafide apps van Android zo gevaarlijk waren :+
Reageer
Ook @greg-a - @Dann74 lijkt buitengewoon sarcastisch te zijn hoor.
Reageer
Aan de reacties te zien was de sarcasmetag toch geen overbodige luxe :+
Reageer
in solitary confinement zit je ook veilig ;(
Reageer
Zoals aangegeven in het artikel. Voor bijvoorbeeld op een rommelmarkt waar je bijvoorbeeld 2 meter van elkaar af staat of inderdaad in een café om de rekening te splitten. Met NFC moet je je telefoon laten 'kussen', QR-codes zijn ook niet optimaal. Met dit kan je het dus op een korte afstand doen. Iedereen kan dus achterover blijven zitten.

Het is eigenlijk voornamelijk een stukje evolutie van functionaliteit.
Ik zeg niet dat ik dit een baanbrekend iets vind hoor. Je zou in principe een soortgelijk iets kunnen doen met Bluetooth (direct) natuurlijk. Een beetje wat Apple doet met haar Airdrop. Alleen heeft ING ervoor gekozen om het via de UWB-chip te doen.
Reageer
Keyless entry op auto's is ook al zo lekker veilig bedoel je?
Reageer
Nee, dat bedoel ik niet. Ik weet niets van keyless auto's dus daar heb ik geen mening over.

Ik bedoel dat het uitwisselen van een IBAN over een afstand van twee meter als een soort evolutie voelt van NFC/QR-codes en dat het onder bepaalde omstandigheden praktisch kan zijn. Ik heb geen idee hoe veilig dit is, en of het potentieel makkelijk te spoofen of wat dan ook is.

Wat ik zo uit het artikel begrijp is dit 'slechts' een methode om op afstand een IBAN uit te wisselen op het moment dat beide partijen de functie tegelijk activeren. Ik heb geen idee over hoe het protocol werkt. Ik 'ga er vanuit' dat voordat er daadwerkelijk data overheen verstuurd wordt, dat er eerst een soort key-exchange plaatsvindt.
Hoe je kan zien of je daadwerkelijk met de telefoon van de ander aan het praten bent of iemand die twee meter achter je staat, zou ik niet weten. Maar goed. Dit is iets wat ik me ter plekke bedenk, dus daar zal de ING/NXP ook wel over nagedacht hebben lijkt mij?
Reageer
Ik vind het goed dat ING bezig is met innovaties, maar zou het niet veel wenselijker zijn dat ze eerst Google Pay toevoegen aan hun dienstenpakket, zodat ik ook met mijn smartwatch kan betalen?
Reageer