Studio achter Euro Truck Simulator 2 brengt Rusland-dlc voorlopig niet uit

Ontwikkelaar SCS Software brengt de Heart of Russia-uitbreiding voor Euro Truck Simulator 2 voorlopig niet uit. Dat doet de studio vanwege de Russische invasie van Oekraïne. De ontwikkelaar sluit niet uit dat de dlc na de oorlog alsnog uitkomt.

SCS Software schrijft dat het bedrijf de release van de uitbreiding uitstelt 'zodat het op geen enkele manier wordt opgevat als steun aan of tolerantie voor de agressie' in Oekraïne. Volgens de studio was de uitbreiding ten tijde van de Russische inval in Oekraïne bijna klaar voor release, maar is nu toch besloten de dlc voorlopig niet uit te brengen.

De Tsjechische ontwikkelaar sluit niet uit dat de uitbreiding op een later moment alsnog uitkomt. "Wanneer de tijd gekomen is voor de wederopbouw en het herstel van Oekraïne, zullen we trachten een manier te vinden waarop onze Heart of Russia-dlc een rol kan spelen in dat herstelproces." Het bedrijf bracht eerder al een cosmetisch Ukraine Paint Jobs Pack-dlc-pakket uit, waarvan alle opbrengsten naar het Oekraïense goede doel People in Need gingen.

Euro Truck Simulator 2 verscheen in 2012 en heeft sindsdien een trouwe groep spelers vergaard. Het spel heeft dagelijks steevast 30.000 gelijktijdige spelers op Steam, blijkt uit informatie van SteamDB. De ontwikkelaar brengt al jaren uitbreidingen voor het trucksimulatiespel uit die nieuwe delen van Europa toevoegen. Onlangs nog bracht SCS een Iberia-dlc uit waarin Spanje en Portugal werden toegevoegd. Daarvoor ontvingen onder meer Frankrijk, Italië, andere delen van Oost-Europa en Scandinavië al uitbreidingspakketten.

De volgende dlc-release zou Heart of Russia zijn. De studio kondigde die uitbreiding in maart 2021 aan. De uitbreiding zou gezien de omvang van Rusland niet het hele land bevatten, maar SCS hoopte 'het bovenste deel van de Wolga-rivier' te bereiken. Gebruikers zouden in hun vrachtwagens onder meer tot steden als Moskou en verder kunnen rijden. Een klein deel van Rusland is momenteel al beschikbaar in het spel, als onderdeel van de Beyond the Baltic Sea-uitbreiding uit 2018.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

31-05-2022 • 11:48

86 Linkedin

Reacties (86)

86
80
30
1
0
24
Wijzig sortering
Wat in dit artikel niet genoemd wordt is dat Russische gebruikers op bijna alle betalingsplatformen geen transacties kunnen uitvoeren. Op Steam kun je schijnbaar via een vage site in Kazakhstan je saldo nog opladen maar dat is het - als je gelukt hebt.

Als deze DLC wordt uitgebracht dan kan de afzetmarkt (het doelgebied Rusland) de DLC niet aankopen vanwege de internationale sancties.
Rusland blinkt sowieso al uit in piraterij maar als deze DLC zonder legitieme betaalmogelijkheden wordt vrijgegeven dan komt er maar een fractie van de mogelijke omzet binnen.

Tweede punt is natuurlijk dat SCS als Tsjechisch bedrijf het onderwerp Rusland heel erg gevoelig moet benaderen. De titel "Heart of Russia" klinkt alsof je vol lof over Rusland praat en het liefhebt, wat in de huidige situatie natuurlijk een beetje vreemd zou zijn.
Niet alleen Russische spelers willen die DLC hebben. Voor een aantal mods is het een eis dat je alle map DLC geïnstalleerd hebt staan (ProMods bijv.). Dus ook als Nederlandse speler ga ik deze DLC gewoon kopen als die uit komt. Ik geef dan geld aan een Tjechisch bedrijf, ik sponsor niets in Rusland, dus dat is geen enkel probleem.
Maar ik snap prima dat ze even wachten met de release. Wellicht dat ze dan wel eerder met een andere map DLC uitkomen
Ik ben (toevallig) één van de oprichters van ProMods en ik kan je verzekeren dat HoR niet op korte termijn een vereiste wordt voor de mod. Er zit qua assets niet super veel interessants in dat we direct kunnen gebruiken en mensen verplichten deze DLC aan te schaffen met zo veel tegenstrubbelingen is geen verstandig plan. Sowieso heeft het team bij SCS nu hun pijlen gericht op een ander deel van Europa en zal deze DLC pas komen op het moment dat de situatie dat toelaat.
Ah, dat is goed om te weten :). Reserveer ik daar voorlopig geen geld voor ;).
Ik ben groot fan van ProMods. Ik heb m’n ETS2 nog lekker op 1.43 staan, in afwachting van de ProMods 2.61 release :).
Dank voor het maken van deze mod iig :)
Het eerste punt vind ik een terecht punt.

Het tweede punt echter niet. Ten eerste is de oorlog een politieke kwestie en ten tweede zouden ze de naam van de dlc natuurlijk ook gewoon kunnen wijzigen.
'Politieke kwestie' is natuurlijk een lege doos.
Alles is politiek, want we leven in een wetstaat. Het concept 'politieke kwestie' duidt aan dat er mensen zijn die het oneens zijn over hoe iets gezien of aangepakt wordt, en dat dat volgens politieke- of partij-lijnen valt. En zeker dat er zaken zijn die daardoor té gevoelig gaan liggen. Want: er zijn ook mensen aan de andere zijde.
Maar ik ben eigenlijk nog geen enkele Oost-Europeaan (ex Warshaw pact) tegengekomen die pro-Russisch of zelfs neutraal is.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat er zo veel zouden zijn. De Russen in die regios mischien wel, zeker als ze enkel Russische media volgen. Eerlijk gezegd zie ik niet in wat je ermee wint om hun gevoeligheden te beschermen. Verder staan ze daar voor zover ik kan zien als één blok tegenover Putin.
En dan ligt die DLC dus inderdaad nogal gevoelig, marketingtechnisch. Maar evengoed kan ik me indenken dat de meeste werknemers Putin ook beu zijn, en zelf geen zin hebben om even Rusland te vieren met een release.

Dat na decennia Russische propaganda er in de rest van Europa nog mensen pro-Rusland zijn moeten ze zich in die landen ook niets van aantrekken, want dat zijn duidelijk mensen die of hun geschiedenis niet kennen of het leed van de ex-Warsaw landen niet belangrijk vinden.
De vraag is ook “wat is pro-Rusland?”. Ik ben absoluut tegen deze verschrikkelijke oorlog en dus anti-Poetin, maar het is een prachtig land met ook heel veel *lieve* mensen, dus in die zin ben ik tot op zekere hoogte pro-Rusland.
Goede nuancering!
Maar zolang Putin, en zijn entourage, het Russische staatsapparaat beheerst, zijn zij de rechthebbenden en benutten ze die positie ten volle om alles wat maar enigzins Russisch is zo veel mogelijk uit te buiten.
Pushkin, check. Lieve mensen, check. Olie, gas, taiga, tijgers... Internationale goodwill, roemruchte geschiedenis.
Alles staat ten dienste van en wordt uitgebuit door wat enerzijds een totalitaire dictator is, maar anderszijds de voortzetting van een stand van zaken is die uit de Tsarenperiode stamt.
Zelfs al zou je in theorie al wat goed is in Rusland kunnen redden zonder het land (of toch een kern ervan, zonder de ethnische republieken bijv.) op te geven, dan heeft Putin in de laatste jaren een fascisme geschapen rond WO2 en Russische cultuur. Het wordt moeilijk om ooit nog het ene van het andere te scheiden; al zal dat voor de ene makkelijker zijn dan de andere.
Maar: we zijn de oorlog nog niet uit, en Putin heeft het achterste van zijn tong nog niet laten zien. Die lieve mensen gaan richting een groot uitgevallen kopie van Noord-Korea, en wie weet hoeveel erger het mis zal lopen?
Dat scheiden zal inderdaad moeilijk worden. Ik hoor de afgelopen 30 jaar dat ik leef ook genoeg mensen die een wrok hebben tegen Duitsland, hetzij omdat ze nog daadwerkelijk zitten met WO2 (vooral oudere mensen, maar ook wel wat jongeren die ooit familie daarin zijn verloren) als mensen die er een beetje over leren op school en vervolgens allerlei nare dingen gaan roepen (vooral jongeren). Ook wordt er regelmatig erg lacherig gedaan over Duitsland.
Terwijl niemand nog boos is op de bezetting door Spanje. Sterker nog: je telt bijna niet mee in de maatschappij als je niet graag in Spanje op vakantie gaat. Of Napoleons slachtingen doorheen Europa of Caesars slachtingen. Zó lang heeft het blijkbaar nodig om e.e.a. te verwerken.

Dus ja, ik denk dat het inderdaad héél lang nodig zal hebben om Rusland zonder Poetin of gelijkdenkende weer in een goed daglicht te zetten.
Precies dat zie je steeds meer maar dan ook lokaal. De lokale bevolking kan zich niet (meer) vinden in hun regering (zelfs als deze democratisch 'gekozen' is...).
'Tegen' een land zijn is oneens zijn met de politiek aldaar en die politiek is equivalent aan de regering.
Maar met de bevolking an-sich heeft men veel minder problemen.
Dan wordt middels sterke propaganda (of regelrechte dwang) nog wel geprobeerd door bepaalde regeringen, om ook de bevolking op een gelijke idealogie te krijgen. Maar het is de omgekeerde wereld natuurlijk - de politiek zou een afspiegeling moeten zijn van hoe de regering zich politiek gedraagt maar het tegengestelde is steeds vaker waar..

Rusland voert voert oorlog maar staan alle Russen achter die oorlog? Ik denk van niet.
Alles is een politieke kwestie, of je nou wil of niet.

Koop jij games van Blizzard, EA, Ubisoft? Dan sponsor jij uitbuiting van developers, vrouwen- en trans-haat, pro-gun, anti-abortie lobbies.

Stil blijven over problemen die er in de wereld zijn betekend dat jij toestaat dat ze gebeuren en er niets aan doet.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 31 mei 2022 20:10]

Goed besluit vind ik! Aan het begin van de oorlog bracht de ontwikkelaar ook al decals uit om je truck van Oekraïense kleuren te voorzien en de opbrengst daarvan ging naar een goed doel.
Inderdaad, in die periode was elke Paint Job DLC afgeprijsd op de Russische na. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat als ze deze DLC uitbrengen als de oorlog is afgelopen er een x% van de verkopen in de eerste week naar een goed doel gaat in Oekraine.
Iets dat ik mij afvraag: hebben deze trucking simulators ook zaken zoals files en verkeersongevallen tussen derden als onderdeel van hun product?
In de offline modus zie ik files nauwelijks, maar verkeersongevallen en gesloten wegen zie ik wel regelmatig.
Volgens mij zijn er expres geen files omdat het gewoon verschrikkelijk saai zou zijn. Er zijn wel mods die het toevoegen, maar ik moet ook toegeven dat het mij niet echt leuk lijkt.
Ieder zijn ding. Ik vind het idee van een Truck Simulator sowieso erg saai.
Dat vind ik eigenlijk ook wel van flightsimulators.
Maar het zou wel realistischer zijn. Het hoeven ook geen urenlange files te zijn, maar maximaal een paar minuten zou wel kunnen.
Moet je het jezelf voorstellen dat ze ook files toevoegen. Je mag al wachten op stoplichten. En passerende treinen. En verkeersopstoppingen.

What's next? Realistische reistijden? Je rijdt in het spel nu in een minuut van Rotterdam naar Amsterdam. Moet dat ~40 minuten worden? Alsjeblieft niet zeg :)
In andere spellen, zoals OMSI 2, is dat allemaal heel normaal. Hooguit de reistijden niet altijd helemaal (hoewel soms ook wel). Ik vind dat juist heel leuk. Uiteraard wel met een optie zou komen om e.e.a. uit te schakelen, voor mensen als jij die dat niet fijn vinden. :)
Files komen in ETS2 eigenlijk niet voor, met mods is het wel mogelijk maar persoonlijk geen ervaring mee. Sinds een aantal jaar zitten er wel random gegenereerde ongevallen en omleidingen in vanwege een ongeluk. Je komt beide gewoon tegen maar ziet ze nooit gebeuren.
Zoals anderen zeggen geen files, maar door een beetje te klooien in de config heb ik de verkeersdensiteit wat omhoog gegooid, wat op sommige momenten zeker wel opstoppingen veroorzaakt op knooppunten.
Dat zit er zeker wel in. Heb geregeld vast gestaan door wangedrag van het AI verkeer.
Er is zelfs een achievement die je schade vrij wil laten rijden:

Grote Rondreis
Voltooi perfecte leveringen (geen schade, geen bekeuringen, op tijd) tussen de volgende landen: Rusland - Litouwen; Litouwen - Letland; Letland - Estland; Estland - Rusland; Rusland - Finland. Elke volgorde en richting telt (vereist Beyond the Baltic Sea DLC)


En ik zeg je... het AI verkeer in de Baltisce staten doet er lles aan om je meermaals vol op de rem doen trappen.
Dit geldt trouwens ook voor AI verkeer in Frankrijk heb ik gemerkt.
Wat heeft dit nu voor zin dan, al dat "deugen". De DLC is ontwikkeld, gewoon onderdeel van een spel.. breng het gewoon uit. Zal de Russen die oorlog voeren echt veel doen dat een "Eurotruck DLC" niet uitkomt... wat een grap begint het westen te worden zeg.
Wat heeft dit nu voor zin dan, al dat "deugen". De DLC is ontwikkeld, gewoon onderdeel van een spel.. breng het gewoon uit. Zal de Russen die oorlog voeren echt veel doen dat een "Eurotruck DLC" niet uitkomt... wat een grap begint het westen te worden zeg.
SCS Software is gevestigd in de Tsjechische Republiek. Als onderdeel van Centraal-Europa is het niet echt een onderdeel van 'het westen'.

Het gaat om perceptie, wat belangrijk is voor een ontwikkelaar die afhankelijk is van de verkoop van speluitbreidingen (en daarmee van langdurige goodwill). Verder gaat de investering die zij hebben gedaan om de uitbreiding te maken niet verloren. Zij kunnen het simpelweg later uitbrengen, en nu aan iets anders werken. Gekeken naar hoe trouw de fans van ETS2 zijn zal de uitbreiding goed verkopen, nu of in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 mei 2022 12:50]

Sterker nog, de oorlog in Oekraïne leeft heel sterk in Tsjechië. Ik was eerder deze maand op politieke reis in Praag en in een naburig dorpje en heb ook gesproken met een parlementslid. OVERAL hangen Oekraïense vlaggen. De oorlog brengt voor veel Tsjechen herinneringen aan de dictatuur naar boven, en de macht die de Sovjet Unie over Tsjechoslowakije uitvoerde.

If anything verbaast het me dat SCS pas 3 maanden na de inval tot deze conclusie komt.

[Reactie gewijzigd door supertanno op 31 mei 2022 14:47]

If anything verbaast het me dat SCS pas 3 maanden na de inval tot deze conclusie komt.
Volgens mij heeft SCS al sinds het begin hun standpunt duidelijk gemaakt. Waarschijnlijk was de uitbreiding nog in ontwikkeling toen de oorlog begon, met een beoogde release date dat ergens rond nu ligt. Aan het begin van de oorlog weet je niet hoe lang de oorlog gaat duren, en of (onafhankelijk van de oorlog) je uitbreiding op tijd klaar zal zijn. Voor het verwachtingsmanagement snap ik dus wel dat dit nieuws over de uitbreiding nu pas naar buiten komt.
Het is toch best wel voor te stellen dat een DLC die bedoeld is om de pracht van Rusland te laten zien en ook promoten, marketingtechnisch niet heel verstandig is. Gaat er niet om dat het de Russen iets 'doet', maar dat ze denken dat het geen goede bedrijfsvoering is. Kun je grappig vinden natuurlijk, maar volgens mij is de situatie bepaald geen grap.

De omschrijving van de DLC op steam:
Visit Russia, home to a rich cultural heritage and history. As the world's largest country by total area, Russia showcases a wide diversity of landforms, climate, and, well, everything.

Expand your travels to the east, stretching from the already explored Saint Petersburg in the Beyond the Baltic Sea DLC, further into the south and east. Visit the heart of Russia and admire its beauty full of breathtaking and sometimes even wild nature, just as well cities, where you can expect seeing stunning historic buildings from the recent and bygone times.

Explore the heart of Russia, Moscow, and beyond
Drive along and see amazing sights of the Volga and Oka rivers
Feel the spirit of Russian history driving through centuries-old cities and picking up cargo at modern depots
Get lost in the deep forests and in the open landscape of the European Plain
Het is toch best wel voor te stellen dat een DLC die bedoeld is om de pracht van Rusland te laten zien
… want het land an sich is ineens niet mooi meer door de oorlog, alleen omdat Poetin zo nodig een onnodige oorlog moest starten? Het blijft een mooi land en heel veel Russen zijn tegen de oorlog.
en ook promoten,
Ik werk niet voor SCS, maar volgens mij is dit helemaal niet bedoeld als promotie. En anders zou het ook nog slechte promotie zijn, want het is niet alsof ze heel Rusland tot in de puntjes hebben nagebouwd. Althans, als ik kijk naar de vorige dlc's, dan is het slechts ten dele realistisch.
Ik denk dat het eerder komt door - zoals iemand hierboven ook aangaf - het feit dat het momenteel moeilijk is voor Russen om deze dlc te kopen, en die zijn toch een behoorlijk deel van de afzetmarkt (net zoals Nederlanders dat zouden zijn bij een Nederlandse dlc).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 31 mei 2022 13:44]

De situatie is zeker geen grap. Echter is de Rusland haat in deze wereld zo extreem, dat is bijna niet te bevatten. Iedereen is vergeten dat er een reden is dat Oekraïne niet bij de EU hoort, dat de Oekraïne zelf de minsk-verdragen heeft gebroken, en zo nog een hele hoop meer... maar dat maakt niet uit; er is immers een meer gehaat land (Rusland) dat een ander land is binnengevallen.

Ik zie mensen hier zeggen dat sommige mensen "niet geïnformeerd" willen zijn, maar dat zijn dezelfde mensen zelf alles behalve.

Begrijp me niet verkeerd; de oorlog is vreselijk, Rusland is schuldig. Ik vind het alleen grote onzin om dit soort maatregelen te nemen. Dat geldt ook voor de economische maatregelen die alleen ons pijn doen en Rusland totaal niet.
Idd.

We hebben sowieso de neiging voor de underdog te kiezen. Maar dat betekent helemaal niet dat deze underdog vrij van blaam zou zijn of de goedheid zelve.

Het is eigenlijk heel vreemd - alsof de US geen oorlogen begonnen is. Maar ja; het anti-Russisch sentiment is er altijd wel geweest.

Op zich zou het wel een goede ontwikkeling zijn dat bij een oorlog en alleen verliezers zijn. Want zodra er toch wat te winnen valt dan is er ook motivatie om een oorlog te beginnen. En gezien de historie m.b.t. oorlogen durf ik toch te zeggen dat alle betrokken partijen heel veel verloren hebben en maar weinig echt gewonnen.
Natuurlijk (en helaas) kun je niet eenzijdig zeggen dat je niet deel wenst te nemen aan een oorlog als deze oorlog juist aan jou verklaard is.

Het enige 'winpunt' is nu nog als een partij capituleert. Maar de ellende is groot.
Wanneer verhuis je naar Moskou? Het schijnt daar heerlijk leven te zijn. Lekker ver weg van het nare ‘westen’. (Waar dan wel alle oligarchen en vriendjes en familie van Putin gekgenoeg zo graag willen zitten).
Waar zeg ik dat dan (dat ik pro-Putin of pro-Rusland ben)?

Ik stel dat voor beide bevolkingen (dus ook de Russen) de oorlog niet goed is.
Verder denk ik dat het anti-Russisch sentiment gebaseerd is op het underdog principe en sentiment uit het verleden. Het lijkt niet gebaseerd op 'onze vrienden/bondgenoot' wordt aangevallen.

En ook stel ik dat de maatregelen tegen Rusland niet verkeerd zijn omdat op die manier hopelijk duidelijk wordt dat oorlog ongewenst is. En dan hoef je niet eens anti-Russisch te zijn.
Dit is een typische reactie van iemand die door de media gehersenspoeld is.

Misschien tijd jezelf voor je hoofd te slaan en even proberen objectief naar realiteit te kijken, goeiendag zeg wat een domme reactie.
Heerlijk om je zo superieur te voelen boven de 'gehersenspoelde' mensen he. Wat heb jij het achter je computertje toch allemaal in de smiezen. Hele dag youtube en facebook kijken. Over gehersenspoeld gesproken. ;)
Of een full-time IT job.. totaal niet superieur voelen en ook zeker niet lekker facebook gehersenspoeld.

Nogmaals, verdiep je eens in dingen voordat je dit soort domme aannames doet en plaatst. Ook de aanname over 'superieur voelen',heerlijk schoppen tegen anderen online he, voel je je vast beter door.

Jouw opmerking "Wanneer verhuis je naar Moskou?" tegen @Tintel getuigt van ditzelfde. Als je niets nuttigs te zeggen hebt, zeg dan niets. Het internet blijft vrij, iedereen mag een mening hebben en iedereen mag daarover discussiëren.

Dat jij vervolgens argumentloos tegen dit soort mensen aan trapt, maakt jou de zwakkeling, niet andersom.
Het is eigenlijk heel vreemd - alsof de US geen oorlogen begonnen is.
De US is een oorlog begonnen, dus mogen wij ook een oorlog beginnen. Iedereen mag een oorlog beginnen! Laten we elk een land kiezen en iedereen overhoop schieten! De US was eerst!
Dat is niet de reden van de opmerking; Waarom wordt Rusland als algemeen verachtelijk weggezet en de US niet [vanwege het starten van een oorlog]?
at de Oekraïne zelf de minsk-verdragen heeft gebroken,
Die verdragen waren een vredesverdrag nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen in 2014, en verplichtten Oekraïne om Donetsk en Luhansk af te staan. Dat was appeasement van Rusland door de internationale gemeenschap ten koste van Oekraïne.

Overigens is men tot een Minsk II moeten overgaan omdat Rusland onmiddellijk het staakt-het-vuren in Minsk I gebroken had, en werd ook Minsk II onophoudelijk geschonden door Rusland. In feite gebruikte Rusland de wapenstilstand om de republieken van wapens te voorzien.

Je bent bijzonder selectief.
dat Oekraïne niet bij de EU hoort,
Geopolitiek gezien is Oekraïne irrelevant voor de EU, maar de graan- en gasvoorraden niet. Een Russische overwinning schaadt de Europese en Amerikaanse belangen én brengt de Russen met een operationeel leger tot aan de grens van de NATO met de lust om de Sovjet-Unie te herstellen. We vechten een proxy war in Oekraïne om te vermijden dat we een echte oorlog moeten vechten in pakweg Litouwen of Roemenië.
Oekraïne is al jaren mega corrupt; dat is de enige reden dat de Oekraïne zich niet bij de EU heeft kunnen aansluiten.
Misschien moet je de statement van SCS Software eerste even lezen, voordat je dit soort ongenuanceerde reacties plaatst. Hij staat gewoon gelinkt in het artikel. Dus kleine moeite lijkt me, als je ook maar enigszins behoefte zou hebben goed geinformeerd te zijn.
Wat heeft dit nu voor zin dan, al dat "deugen".
Stel je voor dat een studio een mening heeft (en dan nog een mening dat "oorlog voeren niet goed is"). Stel je voor dat iemand een mening kan hebben die afwijkt van de jouwe zonder dat je ze meteen uitscheldt voor "een grap".

Dat we nog mogen meemaken dat een standpunt tegen oorlog controversieel kan zijn.
Dit zijn ook exact het type reacties dat ik hier verwacht. Ik ben gewoon van mening dat dit soort 'jezelf in de knieën schieten' standpunten geen enkele zin hebben.

Het is een beetje hetzelfde als de jeugd met een Oekraïne vlag in hun bio op Instagram...Iedereen ziet het, oh wat goed dat jij dat doet. Heeft het zin? Ik snap dat je wil zeggen dat het een steunbetuiging is, maar 90% van de wereld weet niets van deze hele oorlog af. Daarnaast boeit het diezelfde mensen ook totaal niet.

En als "een grap" als schelden begint te worden, pfoe..
Is dit niet een beetje overdreven? Er zullen vast ook mensen zijn die in russia willen rondrijden met een truck en daar niet eens wonen of uberhaupt geweest zijn.
Gaan uitgevers van atlassen nu ook de paginas met rusland eruit scheuren? Kun je in MS FS ook niet meer over rusland vliegen?
Tja, lastig als je als developer lang gewerkt hebt aan een spel of uitbreiding die je vervolgens niet "kan" verkopen. Hopelijk brengt het ze niet in financiële problemen.
Als je als ontwikkelaar in de financiële problemen komt door een enkel DLC pakket dat je niet kan verkopen (tussen vele andere DLC pakketten die al uitgebracht zijn), dan loop je al te erg op het randje voor stabiele bedrijfsvoering. Het niet verkopen van een enkel DLC pakket is dan niet je enige probleem.

Verder denk ik dat je je over SCS Software niet veel zorgen hoeft te maken. Die hebben een breed en populair portfolio, en meerdere (nieuwe) zaken die zorgen voor inkomende geldstromen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 mei 2022 12:17]

De map-DLC pakketten van SCS zijn wel dé grote terugkerende releases ieder jaar, hiervan komen er doorgaans maar 2, eentje voor ATS en eentje voor ETS, waarvan die voor ETS nu tot nader orde geannuleerd is. De oudere map DLCs hebben vrijwel alle enigszins actieve spelers allemaal al in bezit, dus daar halen ze nu niet meer de inkomsten uit die ze de eerste maanden wel hebben.

Neemt niet weg dat je idd van een bedrijf mag verwachten dat ze genoeg buffer hebben om deze teleurstelling zonder verdere gevolgen aan te kunnen :)
De map-DLC pakketten van SCS zijn wel dé grote terugkerende releases ieder jaar, hiervan komen er doorgaans maar 2, eentje voor ATS en eentje voor ETS, waarvan die voor ETS nu tot nader orde geannuleerd uitgesteld is.
Fixed.
SCS brengt gemiddeld 4 DLC maps uit per jaar, dus een enkel DLC pakket moeten uitstellen is een redelijke inkomstenbron die zij mislopen. Verder zeggen ze in het statement dat zij zes tot acht weken voor de release van de DLC waren, dus is het grootste gedeelte van de investering al gemaakt.
Nou ja, ze moeten het wel hebben van de DLC's. Het spel zelf is van 2012 en wordt nog wel doorontwikkeld maar dat is omdat mensen de DLC blijven kopen.

Maar ze hebben ook nog American Truck Simulator (waar volgens mij ook meer mensen aan werken omdat ze daar nog meer stukken land te gaan hebben om uit te brengen als DLC).
Ik denk niet dat de devs van de Truck simulators zich snel zorgen hoeven te maken over geld, ze printen het spul legaal zelf.
@Tweakjur staat deze al op je lijstje?
Nee. Zal lastig worden die er op te krijgen ook, maar volgens mij is het hele truck-driving-genre een stuk populairder dan velen (waaronder ik) denken? Misschien wel leuk om eens naar te kijken. Maar gezien de beperkte capaciteit die we tegenwoordig hebben, zal het een lastig verhaal worden.
Dat zal de Russen leren.
Wanneer gaan mensen nu eens inzien dat dit niets te maken heeft met 'dat zal die Russen leren hurrdurr'? Bedrijven als deze nemen deze acties juist omdat inmiddels pijnlijk duidelijk is geworden dat Rusland geen haar meer beter is dan landen als bijv. Afghanistan, Syrië of Noord-Korea? Daar zie je toch ook geen uitbreidingspaketten voor games als deze voor uitkomen?
Er zijn toch gewoon games die zich in die landen afspelen zoals shooters? Waarom dat wel?
En NK heeft zelfs een eigen racing game die zich afspeelt in Pyongyang :)

Ik zou deze Rusland DLC wel graag willen kopen, maar meer om de extra rijbeleving binnen ETS2. Jammer dat dat wordt gekoppeld aan politiek door mensen.
En ja, ik veroordeel Rusland absoluut voor wat ze hebben gedaan en nog steeds doen. Maar wat de developers ook hadden kunnen doen, is 99% van de opbrengst van deze Rusland DLC naar (een goed doel in) Oekraïne sturen.
Maar wat de developers ook hadden kunnen doen, is 99% van de opbrengst van deze Rusland DLC naar (een goed doel in) Oekraïne sturen.
Daar hebben ze een speciale Oekraine DLC voor pack voor gedaan, zie ook het artikel:
Het bedrijf bracht eerder al een cosmetisch Ukraine Paint Jobs Pack-dlc-pakket uit, waarvan alle opbrengsten naar het Oekraïense goede doel People in Need gingen.
En alsof dat niet genoeg is (wat ook reeds in het artikel staat), heeft men ook laten weten dat:
"Wanneer de tijd gekomen is voor de wederopbouw en het herstel van Oekraïne, zullen we trachten een manier te vinden waarop onze Heart of Russia-dlc een rol kan spelen in dat herstelproces."

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 mei 2022 12:28]

Dat had ik inderdaad ook gelezen, maar ik neem aan dat als je zo'n DLC verkoopt voor, laten we zeggen, 60 euro, dat dat toch iets meer geld oplevert voor Oekraïne dan een skinpack van een euro.
Ik zie dat op Steam DLC van vergelijkbare aard voor 18 euro te koop is, alsnog wat meer dan skins natuurlijk, maar ook slechts een derde van jouw schatting. Ik kan mij voorstellen dat nieuwe DLC wat duurder is, laat het 30 euro zijn en het uiteindelijk op de helft zitten. ;) Wat men gaat doen weet men op het moment simpelweg nog niet, maar dat men wel iets wilt doen staat dus vast, lijkt me niets mis mee op deze wijze. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 mei 2022 12:55]

Nee, de vaste prijzen van SCS games en DLC dalen eigenlijk niet. De vaste prijs voor Iberia DLC is altijd 18 euro geweest net zoals voor Viva La France en veel van de andere DLCs. Going East is altijd 10 euro geweest.

Ik verwacht dat de hoeveelheid content voor de Heart of Russia DLC ongeveer hetzelfde is als voor de andere DLCs en dat de verkoop start op 18 euro.

Om op @Overheids punt terug te komen:
Ik denk dat ze willen wachten tot de oorlog voorbij is zodat ze het aan de wederopbouw kunnen doneren. Ze doen namelijk erg veel goede doelen acties zoals voor kankerfondsen en dergelijke.

Bij SCS werken ook een aantal Russen en ik kan mij goed voorstellen dat hier goed over na is gedacht. En mocht je in de tussentijd niet kunnen wachten, ik kan je ProMods aanraden.
Of een goed doel in Rusland. Ik ben zeker wel voor het steunen van Oekraïene in deze verschrikkelijke oorlog, maar er is al zoveel steun, terwijl de Russen die tegen deze oorlog zijn geen cent meer te makken hebben en honger lijden. Die mensen moeten we niet vergeten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 31 mei 2022 13:50]

Ach - in dit geval is het vooral marketing denk ik. Marketing laat zich sturen door marktsentiment en dat sentiment wordt door de media gevoed. Het is op het moment heel 'politiek correct' om tegen Rusland te zijn, dus vandaar dit soort marketing acties.
Als je Rusland serieus vergelijkt met Afghanistan of Syrië, heb je het zelf alles behalve begrepen.

En tevens zou het ook nergens op slaan om games te maken met uitbereidingen van genoemde landen... er is daar niets wat in een game thuis hoort. Overigens zijn er zeker wel oorlogsgames waar Afghanistan onderdeel van is.
Nee, want in Afghanistan e.d. hebben ze geen wegen en steden waar je kunt rijden… o wacht. Het lijkt mij júist interessant om ook eens door dat soort landen te kunnen rijden. De enige reden dat het niet past is omdat deze game zich op Europa richt, niet omdat de landen niet interessant zijn.
https://www.aljazeera.com...asion-of-iraq-not-ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=aBzI4ue-0EA

Meh. Russia bad!

Helaas voel ik mij genoodzaakt iets voor de hand liggends te moeten uitleggen tussen alle propaganda, neppe morele superioriteit en "steun" van mensen: Ik vind Putin een lul. Deze invasie is kut en ik leef mee met de mensen die hem ondergaan (soldaten en burgers, van beide kanten). Maar ik heb geen illusies wat betreft dat "wij" beter zijn! Dat ik ageer tegen "Russia bad"-onzin is niet gelijk aan steun voor Putin. Vast heel moeilijk te begrijpen voor zij die gepropagandeerd zijn. Maar het is echt zo, eerlijk waar. Ik veracht de man op dezelfde manier als Bush.

Ik was demonstreren tegen de invasies van Irak en Afghanistan. Waar was jij?

[Reactie gewijzigd door merethan op 31 mei 2022 13:14]

De YouTube link is een overduidelijke verspreking, ironisch, dat zeker. Maar om dat te gebruiken als onderbouwing dat Amerika ook slecht is/was, vind ik dan wel een beetje ver gaan.
Whataboutism.
Als dat in jouw ogen een valide argument is, kun jij bij deze nooit meer iemand aanspreken op een dubbele standaard of hypocrisie. Ze zijn mutual exclusive.
Geef nou eens een 1-op-1 vergelijking van een ‘westerse’ oorlog waarbij het doel het opzij zetten van een democratisch verkozen regering was waarbij en passant complete steden worden vernietigd en tienduizenden burgers (deels opzettelijk) worden gedood en waar land van een soevereine staat wordt ingelijfd. En waar op tv het bestaan van dat land wordt ontkent en inwoners moeten worden heropgevoed tot nette Russische burgers.

Dit gaat niet om dubbele standaarden maar om twee verschillende dingen.
Wat je beschrijft was zeer dichtbij de aanpak in Irak en Afghanistan. Ik vind het eerlijk waar gewoon gek dat ik zoiets moet uitleggen, wat m.i. laat zien hoe effectief je wereldbeeld geknepen en gevorm is door propaganda.

Saddam & Taliban moesten weg en wij gingen er democratie en vrijheid brengen. Klinkt in mijn oren zeer gelijkend aan wat jij noemt heropvoeding. Alles er op en er aan heeft dat een miljoen Irakezen & Afghanen het leven gekost, honderden dorpen aan puin. Saddam was niet een democratisch regime, maar mind you: Saddam was "ons" zetbaasje, tot z'n ego hem ontgroeide.

"Either you accept our offer of a carpet of gold, or we bury you under a carpet of bombs."

Dat is "wij", "het westen". Met onze Amerikaanse F-16's, politieke & logistiek steun, en soldaten in Kandahar.
Het punt is niet dat de VS iets soortgelijks heeft gedaan. Het punt is dat het blijkbaar moeilijk is voor mensen om deze Russische aanval simpelweg te veroordelen als iets totaal onrechtmatigs, zonder de VS erbij te slepen.
Niemand beweert dat die oorlogen in het verleden wel gerechtvaardigd waren, behalve dan Blair en Bush destijds. En gemakshalve wordt ook vergeten dat het Rusland van Putin werkelijk leeft van het instabiel maken van landen om zich heen en daarbuiten (Georgië, Moldavië, Oekraïne, Mali, Syrië).
Maar je zal wel in het kamp zitten van de dreigende NAVO die het zielige Rusland in een hoekje drijft.
... Dat ik ageer tegen "Russia bad"-onzin is niet gelijk aan steun voor Putin. Vast heel moeilijk te begrijpen voor zij die gepropagandeerd zijn ...
Maar je zal wel in het kamp zitten van de dreigende NAVO die het zielige Rusland in een hoekje drijft.
Kamp? Je bedoelt één van de twee kampen in het verdeel en heers spel?

Propaganda werkt 🤷🏻‍♂️

Al dat "support Ukraine"-activisme is de crack cocaïne van de valse morele superioriteiten. Mijn hemel raken er veel mensen verslaafd.

[Reactie gewijzigd door merethan op 1 juni 2022 11:23]

Jij bent wel redelijk verslaafd aan anti-westers denken. Het feit dat je dit allemaal mag zeggen is wel de verdienste van 'het westen'.
"Bedrijven als deze nemen deze acties juist omdat inmiddels pijnlijk duidelijk is geworden dat Rusland geen haar meer beter is dan landen als bijv. Afghanistan, Syrië of Noord-Korea?" - nee, ze nemen de beslissing om niet aan de galg gehangen te worden.

De oplossing 30 jaar geleden zou zijn geweest om de DLC satirisch "Invade Russia!" te noemen. Dat hoef je vandaag de dag niet meer te proberen.
Dat vraag ik mij af.. het lijkt me niet dat Rusland hier nou heel veel geld aan gaat verdienen.
Het Rusland embargo.
Was wel benieuwd naar deze uitbreiding. Het only in Russia gehalte was vast hoog. Dronken Russen in Lada’s die kruispunten overscheuren enzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee