Nvidia maakt zijn gpu-drivers voor Linux open source beschikbaar

Nvidia maakt de Linux-drivers voor zijn gpu's open source, beginnend met de R515-release. De gpu-kernelmodules van het bedrijf komen onder de GPL- en MIT-licenties op GitHub beschikbaar.

De focus ligt in het begin op de datacenter-gpu's op basis van de Turing- en Ampere-architectuur. De opensourcecode voor die gpu's is volgens Nvidia 'productieklaar'. De code voor GeForce en workstation-gpu's is bij de R515-release vooralsnog 'van alpha-kwaliteit', waarschuwt Nvidia. Betere ondersteuning voor consumentenkaarten volgt in latere releases. Op termijn is het de bedoeling dat de opensourcerelease de huidige closedsourcedriver volledig vervangt. Het bedrijf geeft daar momenteel nog geen concrete tijdlijn voor.

Naast de broncode, maakt Nvidia ook 'fully-built packages' van de opensourcedrivers beschikbaar. Nvidia zegt dat het met de openbaarmaking van de code ontwikkelaars wil helpen de drivers te debuggen en te integreren in besturingssystemen. Ook kunnen ontwikkelaars bijdragen aan het verbeteren van de drivers. Pull-requests worden vooraf gecontroleerd en bij goedkeuring definitief in de release gezet.

De driver is ook nog niet klaar om algemeen upstream in de Linux-kernel te worden opgenomen. Wel zegt Nvidia dat de driver direct kan worden gebruikt op Ubuntu en de enterprisedistro's van SUSE. Ook wordt er gewerkt aan een upstream release voor Red Hat. Nvidia plaatst de drivers online onder een GPL/MIT-licentie, wat betekent dat ook anderen de modules mogen verspreiden. Nvidia heeft de broncode van de R515-driver inmiddels op GitHub geplaatst.

R515 upstream

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

12-05-2022 • 13:48

102

Reacties (102)

102
102
61
8
0
33
Wijzig sortering
Het lijkt niet exact een open source driver. Naar ik begrijp lijkt het meer op een open source interface naar closed source blobs. De OpenGL/Vulkan/etc implementaties lijken vooralsnog niet open source te worden gemaakt. AMD doet het open source spul vooralsnog dus beter. Althans dat is hoe ik het lees.

https://www.reddit.com/r/...urcing_their_drivers_and/
https://twitter.com/marca...&t=Yr7_zw0sfSI-UPVHcXFHoQ
Het zijn inderdaad alleen de kernel drivers die opensource worden. Alles wat in user space draait is nog steeds closed source; zie ook:
https://www.phoronix.com/...=nvidia-open-kernel&num=1
Het zijn inderdaad alleen de kernel drivers die opensource worden
En dat hebben ze dus helemaal uitgekleed en naar de closed source firmware geduwd.

Dit is dus niet de omslag die nVidia doet alsof het is: nvidia houdt nog altijd alles wat ze maar kunnen closed source, alleen zit het zwaartepunt nu in de firmware van de GSP.
Waar doet Nvidia alsof het een grotere omslag is dan het is?
Luid roepen dat je code open source wordt terwijl je bekend staat als een bedrijf dat graag alles zo gesloten mogelijk houdt en door de open source community wordt gezien als zo verschrikkelijk moeilijk om mee te werken dat je van Linus Torvalds een middelvinger krijgt doe je alleen om aan te geven dat je een grote omslag maakt, of in ieder geval te doen alsof. In dit geval lijkt er sprake van het laatste.
Je verwijst naar een video van letterlijk 10 jaar geleden. Na die video heeft Linus meermaals aangegeven dat de situatie sterk verbeterd is.

En Nvidia geeft volgens mij netjes aan wat er precies opensource wordt, zonder het groter te maken dan het is. Hoe is dat luid roepen? Is er voor dit onderwerp ergens een grote marketing campagne die aan mij voorbij is gegaan?
In 2022 even $5.27 Miljard aan R&D verbranden om ZhaZhuZha corp even met je IP weg te laten rennen zeker, lijkt me vrij normaal dat dit niet gaat gebeuren. Onderschat niet hoeveel blobs je vandaag de dag in een server hebt draaien dat serieus werk vericht.

Waarom denk je dat ze gekocht hebben, die (smart) nic's / DPU's zijn feitelijk insteek asic's om de hele network stack te offloaden. Men denkt nog altijd dat dit niet boeit voor netwerk verkeer, maar 200G nic's zuigen de ziel uit elke procesor. Zeker wanneer je DPI geintjes gaat uithalen.

Allemaal super leuk dat je server thuis 100% OSS is, maar daar blijft het echt bij.
Ja het word natuurlijk ook nog afwachten. Goede eerste stap maar ze zijn er nog niet. Als ze hun plannen voor het upstreamen van de driver waar willen maken moeten ze wel een open source userspace ondersteunen. Linus en de kernel devs accepteren geen hardware abstraction layers in de kernel.
Het idee is dat de kernel driver zowel voor Nvidia's binary userspace driver gebruikt kan worden en ook voor opensource Nouveau. Voor een interessante interview met een Redhat dev die betrokken is bij de Nvidia opensource kernel driver waarin dat wordt uitgelegd, zie https://linuxactionnews.com/240
Niet alleen nvidia heeft proprietary blobs, dat heeft AMD ook voor haar videokaarten. Heck, Intel en AMD cpus hebben het ook, vandaar ook Linux firmware
bkeur@flappy:~$ sudo fwupdtool get-devices |grep ^├─
Identified face as bkeur
00:06:17:0657 FuPluginDfu
├─DELL097E:00 04F3:311C:
├─WD19:
├─Integrated Webcam HD:
├─PM981a NVMe Samsung 512GB:
├─System Firmware:
├─TPM 2.0:
├─Thunderbolt host controller:
├─UEFI Device Firmware:
Kan iemand mij vertellen wat dit binnenkort betekent voor mij als gamer? Kan ik nu switchen naar Linux en mijn gehele steam library zonder problemen spelen?

Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden, moeite had (ubuntu, openesus, fedora) had met mijn 160hz native op 160hz runnen (laat staan g-sync werkend krijgen). Ik moest toen een paar bestanden aanpassen etc etc. Het was toen drama, alhoewel ik niet bang ben voor het tweaken van een paar bestanden zou ik toch willen dat alles out of the box goed werkt, en dat was toen niet het geval. Buiten dat kan ik open source natuurlijk altijd waarderen dus ik zoek een reden om de switch naar linux te maken.

Gamen is wel mijn nr1 prioriteit.

ps, vind het ook leuk om persoonlijke ervaringen te horen m.b.t. linux en gamen

[Reactie gewijzigd door samety op 22 juli 2024 20:12]

Nee, je kan niet je gehele Steam library ineens op Linux spelen. Je blijft afhankelijk van native Linux ports of Proton.

Dit zal porten allicht wat makkelijker maken en de vorige drivers closed + nouveau waren niet van denderende kwaliteit, dus de performance en stabiliteit kan beter worden. Naast bredere ondersteuning van GPU's.
Gezien NVidia-GPUs al draaiden onder Linux - zij het met closed source drivers - en er in alle gevallen een prima interface (OpenGL of soortgelijk) tussenzit, gaat dit niet direct helpen met gamen op Linux.
Het gaat eventueel wel helpen met de ports die er zijn iets verbeteren, het verminderen/oplossen van allerlei bugjes in de drivers waar niet-AAA-games last van hebben (voor de belangrijkste games worden gewoonlijk door NVidia of AMD patches uitgebracht om het maar om bugs heen te helpen, voor Windows dan)en ik hoop dat het de stabiliteit in het algemeen verbetert van GPU-drivers.
Samety gaf wel aan dat het gedoe met configuratie de vorige keer een issue was, en dat zal met de open sourcing van de drivers grotendeels zijn opgelost.
Ik game op Linux. Kan je je hele Steam library erop spelen? Nee. Is het waarschijnlijk dat een willekeurig spel op Linux werkt? Jazeker!

Sommige spellen hebben anti-cheat die bij Windows in de kernel draait (op Linux draait het daar niet, en je wil dat liever ook niet). Voor die anti-cheat moet Linux support door de developer worden aangezet. Dat kan ofwel door een native Linux versie ervan te maken, want Linux versies van deze anti-cheats zijn we wel, ofwel door in de Windows versie Proton-ondersteuning aan te zetten. Fortnite (goed, geen Steam) heeft BattlEye en EAC, en heeft daarin de Linux support bewust uitgeschakeld. Apex Legends heeft EAC met Linux support aan. Arma 3 heeft BattlEye met Linux support aan.

Als een spel niet werkt, is kernel-space anti-cheat meestal de reden. Maar verder heb je zo heel zelden een spel waar het issue ergens anders ligt. In mijn ervaring zijn dat er erg weinig, maar zo nu en dan heb je ze wel. In de praktijk werken mijn spellen altijd wel, mits er geen vervelende anti-cheat in zit. Maar your mileage may vary.

Qua performance wil het nog wel eens wisselen. Native is in principe het beste, want WINE blijft een vertaallaag die toch in principe een extra actie toevoegt. Desondanks zijn er spellen die juist in WINE beter draaien dan op Windows. Ik geloof dat een van de Final Fantasy spellen DirectX incorrect had geïmplementeerd waardoor het op Windows slecht werkte, maar WINE had weer performance optimalisaties waardoor het daar geen probleem was. Ik zou het moeten opzoeken, maar ik geloof dat het te maken had met multithreading die was uitgezet. Dat is wel meer uitzondering dan regel. Ook niet elke native port is gelijk. The Witcher 2 had een hele slechte port toen de Linux versie net nieuw was al geloof ik dat die nu al jaren geleden gefixt is. Het is wel mijn verwachting dat als een Linux versie en een Windows versie van een spel beiden goed gemaakt zijn, de Linux versie sneller zou zijn. Simpelweg doordat Linux minder overhead heeft. Maar er zijn nogal wat andere factoren die sterker meespelen, dus dat komt in de praktijk zelden zo uit.
Kan ik nu switchen naar Linux en mijn gehele steam library zonder problemen spelen?
Dat zeker nog niet, maar dat lag ook hiervoor niet aan de gpu drivers. het is meer anti cheat en andere windows specifieke software waar het nu nog niet "gewoon werkt". plus dat sommige games bewust niet (dev keuze) op linux werken.

het zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat nvidia kaarten een stuk beter werken en vooral simpeler zijn om te gebruiken in linux.
Finally!

Gaat dan toch ooit het argument van wie wilt gamen op een PC is gebonden aan Windows eindelijk niet meer op :)
Deze drivers veranderen daar eigenlijk niets aan, aangezien Nvidia al closed-source drivers aanbood voor Linux.

Ik vraag me trouwens af of deze GPL/MIT drivers grotendeels opnieuw zijn opgebouwd. In principe had Nvidia de code al liggen, van de closed-source driver. Waarschijnlijk wil Nvidia bepaalde delen van die code liever niet tonen en moeten sommige onderdelen opnieuw geprogrammeerd worden?
De drivers werken alleen op "nieuwere" kaarten, die met een GSP. De GSP (GPU Service Processor) is basically een "gewone" cpu, waarop ook "gewone" code kan draaien. In de plaats van de huidige closed source driver opensource te maken, heeft Nvidia delen van de source code vertaalt naar deze GSP, zodat de drivers nu (gedeeltelijk) in een firmware blob kunnen gestoken worden, waardoor dus de complexiteit etc verhuist van plek, en de opensource drivers een pak simpeler worden.

Dit heeft vele voordelen: ze kunnen een opensource driver maken die niet al hun IP moet vrijgeven, en de gebruiker hoeft ook geen vertrouwen meer te hebben dat er een stuk proprietaire code draait op de main CPU waarvan we niet kunnen weten wat ze doet. De code die op de GPU/GSP draait kan door de IOMMU gelimiteerd worden op welk stuk geheugen deze kaart kan accessen, waardoor bv secrets in je geheugen wel 100% afgescheiden zijn van de closed source dingen. Het is dus een hele stap voorwaarts, en basically ook wat AMD/Intel doen.

Maar ze zijn er uiteraard nog niet, de userland spullen zijn nog niet opensource...
Ik vermoed dat het meer met de rechten/licenties te maken heeft. Nvidia heeft (lang lang geleden) ooit besloten om met de bedenkers van OpenGL (SGI nog ?) in zee te gaan ipv met een open source OpenGL implementatie. En zo zullen ze nog wel een hele hoop technologieën/code ingekocht hebben met licenties die ze niet zomaar kunnen vrijgeven,
Voor zover ik heb begrepen zijn nu de kernel modules open-source maar andere "User Mode" code zoals CUDA nog niet perse.
Helemaal mee eens! Echter als je geen probleem hebt met het spelen van closed-source games zal het vast ook geen moreel probleem zijn om met propietary nvidia drivers te werken, en dat gaat al prima. Vrijwel al mijn steam games werken, mét of zonder officiële linux support, hartstikke goed op mijn systeem. Alleen EA/origin games zijn een beetje lastig, al schijnen daar oplossingen voor te bestaan voor wie durft.
Al kan in mij bij games het eerder voorstellen dat die closed-source zijn dan drivers.

Stel je maakt GTA V opensource wat weerhoud het mij om het te downloaden te compileren en te spelen? Zonder een cent te betalen. Zit er een call to home functie erin om te kijken of ik een licentie heb, is die er zo uit gehaald. Zonder een of andere crack. Functie een beetje aanpassen dat die altijd teruggeeft wat je wilt en klaar.
public String checkLicense(String license){
return "alles is goed! Let's go boys!";
}
de assets zijn niet perce open source...
Code is leuk maar zonder alle assets gaat het lastig gamen worden denk ik.
Dat zou je verbazen maar ik heb geen probleem met proprietary eindproducten. Wel met proprietary software in de core functionaliteit van mijn devices. Dat een game proprietary is vind ik prima want de source code maakt niet heel veel uit voor mij. Maar een driver en zeker in de kernel maakt een kritiek verschil in de bruikbaarheid van mijn computer. Wayland heeft lang niet gewerkt op Nvidia GPU's en de proprietary driver ondersteund nogsteeds geen DMA-BUF wat de nieuwe open source driver nu al ondersteund.
Hier gaan twee dingen mis. Ten eerste draaien games in userspace. Die hebben dus minder rechten. Ten tweede, je kun die userspace makkelijk in een container draaien, of een sandbox voor een extra veiligheidslaag.

Kernel modules draaien, jawel, in kernel space. Toch ietwat invasiever, vooral als je daar code hebt draaien die oncontroleerbaar is.
Dat argument gaat al heel lang niet meer op
Heb je daar dan ook nog niet DirectX voor nodig om het cirkeltje helemaal rond te maken? Vulkan wordt nog lang niet overal gebruikt en OpenGL had dacht ik niet dezelfde performance als DirectX?
Uhm, drivers zijn nooit het probleem geweest, enige verschil nu is dat een deel opensource wordt, alleen het kernel deel, de userspace deel blijft nog gewoon closed source.
Anoniem: 1533372 12 mei 2022 13:53
Op naar een wereld waarin games sneller draaien op linux dan op windows...

hoop ik?
Hoe verklaart men dat, eigenlijk ?

EDIT: staat hieronder ruim uitgelegd 🙂

[Reactie gewijzigd door Mortov Molotov op 22 juli 2024 20:12]

En waar DLSS & Raytracing op werken, op day 1.
Dat was al zo: ApI calls worden anders afgehandeld dan onder Windows. (Veel al sneller) Daardoor werken bepaalde games met Wine zelfs sneller dan onder native Windows. (Wat met online gaming nog wel eens een Ban op wilde leveren :X )
Wine is een perfecte manier om online/offline te cheaten.. Als je een game speelt dat wine "toelaat" maar niet enkel de officiële binaries, kan je de cheats rechtstreeks in wine inbakken.

Ooit zo zonder ik het wist zitten cheaten tijdens DoD: Source.. Het "flashbang" effect werkte toen niet in wine waardoor ik dus effectief een voordeel had. Had dit pas door toen ik terug na paar maand switchte naar Windows en het spel daar opnieuw speelde en zoiets had van "wtf.. waarom krijg ik nu flashes?! Ow wait a minute..."

En ja, toen had ik ook het idee dat wine games sneller kon maken, natuurlijk (toen?) nog sneller als wine bepaalde features gewoon "skipped" ;D
Op naar een wereld waarin games sneller draaien op linux dan op windows...
Op voat(bestaat niet meer) was er een thread waarin ze windows games speelde met wine en de performance vergeleken. Op Linux draaiden de windows only games vaak beduidend beter dan op windows.
Voor de gemiddelde Windows-gebruiker, wat toch de grootste hoop op Tweakers gaat zijn, zal dit weinig nieuwswaarde hebben. Maar in de Linux community is dit echt een grote shock. Eindelijk! Go Nvidia! Dit gaat gaming op Linux een flinke boost geven weer.
Je statement zal ongetwijfeld correct zijn, maar ik denk dat het een beetje gek statement is in deze context omdat ik op Tweakers juist het hoogste aandeel aan Linux-gebruikers verwacht tegenover iets als de tech-sectie van het AD of de Volkskrant of HardwareInfo ;)
Het zullen er zeker meer zijn dan op andere websites. Maar nog steeds wel de grootste hoop.
Valt vies tegen in praktijk, meestal als er Linux nieuws is dan zijn het de Linux-sceptici die reageren met "er zijn teveel distros" en "het kan geen autocad draaien" achtige types. Ik denk dat het NL-Linux minded volk vooral op Reddit en Phoronix etc te vinden is
zeker! go NVidia!

Om te illustreren hoe erg het was, hierbij de publieke verklaring van Linus Torvalds: https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw&t=70s

Het komt er op neer dat NVidea een van de meest lastige bedrijven was om mee te werken. Dat ze nu meewerken aan een goede Open Source driver is zeer welkom!
Misschien (hopelijk) gaat dit een voorbeeld worden voor andere onwillige organisaties. Er is nog iets te veel hardware dat zonder gedetailleerde documentatie of opensource drivers in de wereld wordt gezet.

Ondertussen zullen we zien wat dit voor nivdia en voor ons gaat opleveren.

Zelf hoop ik dat de oudere nvidia hardware, die door de nivdia drivers al (lang) niet meer wordt ondersteunt toch weer wel een betere ondersteuning gaat krijgen. Al verwacht ik op dat vlak niet te veel.
Log in om je leeftijd te bevestigen
Deze video is mogelijk ongeschikt voor sommige gebruikers.
😂 was het zo erg wat hij zei?
Hij stak zijn mooiste vinger op
Wow en daarom wordt de video als 18+ geclassificeerd door youtube 😁
Ja.

Want zoals je weet, gaat YouTube ervan uit dat slechts 18+ de opgestoken middelvinger kan plaatsen ;-)
In een wereld waarin zelfs mijn zusje Ubuntu installeert op oude laptops voor haar kinderen mag dit nieuwtje over Nvidia wel op Tweakers staan :P
Niet echt relevant voor haar, het betreft enkel de drivers voor Turing of nieuwer.
Vooralsnog.
De focus ligt in het begin op de datacenter-gpu's op basis van de Turing- en Ampere-architectuur.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 22 juli 2024 20:12]

Het blijft sowieso bij Turing en Ampere, want de hele reden dan nvidia dit doet is omdat ze in die generaties een groot deel van de (proprietary) drivers naar het firmware-niveau getild hebben: https://twitter.com/never...tatus/1524482785800601602
Over 10 jaar zijn dat de “oude laptops” ;)
Of juist wel?

Je kunt natuurlijk de driver niet 1 op 1 overzetten. Maar je kunt wel veel leren van de manier hoe Nvidia zijn driver opgebouwd heeft. Hierdoor mogelijk dingen die je misschien ook kan testen en gebruiken op Windows.

Ik denk juist dat het een goede stap is. Misschien krijgen wij dan ooit ook een open-source driver van Windows? Zeker als er door de gemeenschap in het Linux land super leuke dingen gedaan worden waarvan Nvidia iets heeft van dat willen wij ook. Dat zij dan dat effect willen vergroten en ook Windows open-source maken.
Voor de gemiddelde Windows-gebruiker, wat toch de grootste hoop op Tweakers gaat zijn, zal dit weinig nieuwswaarde hebben. Maar in de Linux community is dit echt een grote shock. Eindelijk! Go Nvidia! Dit gaat gaming op Linux een flinke boost geven weer.
De gemiddelde Windows-gebruiker komt niet op Tweakers want daar zitten van die enge techneuten ;)

Het echte doel van deze drivers is overigens niet de Linux-desktop-gebruiker maar servers en datacenters waar wordt gewerkt met GPU rekenen of het streamen van games.

Daarnaast is voor de rest van de wereld interessant of dit invloed gaat hebben op hun drivers. NVidia heeft altijd met een geunificeerde driver gewerkt waarbij veel wordt gedeeld tussen de verschillende besturingssystemen. Als er een volledig nieuwe Linux-driver is komen er dan misschien ook nieuwe drivers voor andere OS'en?
Het merendeel hier draait toch windows en een groot deel heeft ook een afkeer van Linux, want het werkt niet, en dit werkt niet etc.

Het is wel leuk dat dit er komt, maar ik heb gebruik al jaar en dag de closed drivers, en die werken ook. Nog nooit problemen mee gehad. Het kan alleen maar beter werken denk ik dan
Niet alleen gaming.. nu is het vaak zo dat de NV-modules achterlopen op die van de laatste kernel of gewoonweg helemaal niet werkte met de kernel of Xorg-versie.

Nu zal dat hopelijk veranderen! :D
Hmm. Eerst zien dan geloven. Het is natuurlijk geweldig nieuws, Nvidia is altijd een doorn in het oog geweest in de Linux gaming/desktop wereld.

Ik had al als voornemen een AMD videokaart te kopen als mijn huidige kaart aan vervanging toe is puur voor de opensource driver support. Niet dat de proprietary Nvidia drivers slecht zijn, totaal niet, alleen het installeren is altijd wel een hassle doordat integratie met andere software zo slecht is doordat het proprietary software is; tevens ook doordat hun informatie op hun eigen site ook niet altijd super is.

Timing is wel perfect want ik denk dat dit een hoop mensen gaat overtuigen om de stap te maken en W11 te laten liggen verwacht ik.
V.w.b. timing. Nvidia zal dit vast niet doen met het oog op consumenten. Dat blijkt ook al uit het feit dat het production ready is voor datacenter gebruik maar het voor de desktop nog maar in alpha is. Ze doen dit dus helemaal niet voor de consumenten markt, maar voor de server markt.

Daarnaast gaat dit alleen om de kernel module. De volledige userspace voor bv OpenGL en Cuda is en blijft (nog) closed source. Een wijziging hierin is ook een van de vereisten om deze kernel module überhaupt te kunnen upstreamen. Een kernel module zonder userspace die er gebruik van maakt is immers nutteloos. En de closed source userspace die Nvidia blijft leveren telt uiteraard niet mee. Wat betreft de userspace wordt de hoop dan ook meer gevestigd op de Mesa developers dan op Nvidia.

En v.w.b. hardware support. Het artikel insinueert dat het voor server gebruik pas vanaf Turing GPUs werkt. Maar het is überhaupt vanaf Turing GPUs. Ook oudere GeForce kaarten zullen nooit gaan werken met deze driver. Dit heeft klaarblijkelijk te maken met hoe de GPUs werken. Blijkbaar zit er een "CPU" bij de videokaart die op basis van een firmware de GPU "opstart" / "aanspreekt" / ... bij de Turing en nieuwere GPUs. Bij voorgaande generaties werd dit echter nog door de "gewone" CPU gedaan. En daarvoor kan / wil Nvidia geen ondersteuning toevoegen. Overigens is en blijft ook die firmware voor de GPU closed source. Dus het gaat echt maar om een beperkt deel van de volledige codebase / driver die ze open sourcen. En eigenlijk ben ik ook benieuwd hoe de open source community hier überhaupt op reageert. Want ja, het klinkt als heel wat. Maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel dat er nog zoveel closed source is dat ik niet weet of het nu echt nuttig is. Hetzelfde zie je IIRC ook bij de Raspberry Pi. De Broadcom GPU driver is open source meen ik, alleen doet deze een enorme, closed source, firmware inladen en is de driver dus zeer minimaal. En veel van de bugs zitten in het closed source deel, dat dus alleen Broadcom kan oplossen maar die doen / willen dat niet. Totaal nutteloos dus dat er dan een open source laagje is.
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik bedoelde ook niet dat Nvidia dit doet voor de consumenten. Ik leeft niet in de waan dat ze dit doen om de Linux community te ondersteunen.

Ik doelde meer op dat ik zie dat veel mensen wel willen overstappen. Veel mensen zijn ontevreden over W11 en de richting waarin MS zich heeft gezet. Linux wordt als een serieus alternatief gezien alleen wordt tegengehouden door bijvoorbeeld applicaties die mensen gebruiken gedeeltelijk of niet beschikbaar zijn en/of driver support niet optimaal is en meer moeite vergt.

Deze ontwikkeling zou een lichtpuntje kunnen zijn om betere driver support vanuit Nvidia te krijgen op Linux.
En eigenlijk ben ik ook benieuwd hoe de open source community hier überhaupt op reageert. Want ja, het klinkt als heel wat. Maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel dat er nog zoveel closed source is dat ik niet weet of het nu echt nuttig is.
Ik heb het zelfde gevoel hierover, vandaar eerst zien en dan geloven. Alleen ik denk wel dat we elke stap in de goede richting mogen verwelkomen. En ja, qua Broadcom moet ik je totaal gelijk geven. Het is net zoals Nvidia een bekende "boosdoener" op dit gebied.
OK, geef mij eens een argument waarom ik zou overstappen omdat de driver van mijn GPU open source is want ik zie het argument niet wat je hier poneert.

Ga er even van uit dat het mij geen bal uitmaakt of een driver open of closed source is want 99% van de mensen denkt er zo over.
Omdat de tools waarmee je Nvidia drivers installeert clunky werken. Omdat handmatig installeren nog steeds een gedoe is en je erg goed moet opletten met elke stap die je uitvoert op de kleine details.

Support is soms ook een beetje flakey. Met name heeft hier volgens mij de 1080ti last van want heb meerdere versies moeten proberen voordat hij echt stable was. Het zijn dingen die je maar 1x hoeft te doen in principe maar heb wel altijd meer last met Nvidia gehad.

Manjaro heeft mhwd(Manjaro Hardware Detection) wat uit mijn persoonlijke ervaring de fijnste tool is die installatie van deze drivers easy maakt maar werkt ook niet 100% in een keer goed.

Installatie van AMD drivers gaat gewoon via de normale repositories en is niet afwijkend. Handmatig installeren van AMD drivers is redelijk straight forward, zoals je mag verwachten.

Dus vandaar mijn keuze. En al helemaal omdat AMD mooie kaarten heeft uitgebracht en ik waarschijnlijk in mijn volgende videokaart niet het beste van het beste nodig ga hebben. De 1080ti die ik nu heb haalt alles 100fps+ met gemak. Ik zit nog wel op 1080p en wil wel op termijn upgraden naar 1440p.
Ga er even van uit dat het mij geen bal uitmaakt of een driver open of closed source is want 99% van de mensen denkt er zo over.
Ik doe de aanname dat je geen linux gebruiker bent? Ik zou zeggen dat je compleet gelijk hebt, alleen zit er natuurlijk wel een stukje gebruikerservaring rond het installeren van een driver. Waar op Windows het een install wizard volgen is, is dat op Linux wel een tikkie anders.

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 22 juli 2024 20:12]

OK, geef mij eens een argument waarom ik zou overstappen omdat de driver van mijn GPU open source is want ik zie het argument niet wat je hier poneert.

Ga er even van uit dat het mij geen bal uitmaakt of een driver open of closed source is want 99% van de mensen denkt er zo over.
Nou bijvoorbeeld omdat je dan niet meer afhankelijk bent van de grillen van een commercieel bedrijf wat maar 1 doelstelling heeft; zoveel mogelijk winst maken door zoveel mogelijk nieuwe kaarten te verkopen.

Ik had bijvoorbeeld een wat oudere nvidia kaart op ubuntu. Op een gegeven moment stopte nvidia met de ondersteuning van die kaart in hun driver. De oude closed source driver werd op een gegeven moment niet meer ondersteund door de linux kernel en dus moest ik een andere kaart kopen.

Daarnaast is de integratie van closed source drivers onder linux vaak veel minder dan open source drivers.

Dat het 99% van de mensen niets uitmaakt komt omdat dit de domme brave kaboutertjes zijn die niet eens in de gaten hebben dat ze aan alle kanten genaaid worden als ze weer hun nieuwe windows/apple/google bakkie aanschaffen.
In dit geval is het voor mijn gevoel vooral de filosofie. "Ik gebruik een open source OS en dus ook alleen hardware die open source is".

Maar er kunnen weldegelijk technische redenen zijn om iets wat open source is te willen hebben. Denk daarbij voornamelijk aan ondersteuning. Laast kwam hier op Tweakers een artikel langs over een nieuw SBC (ik meen een Banana Pi). Ding bevat een Rockchip SoC en wordt alleen maar geleverd met distributies met een aangepaste 4.x Linux kernel terwijl Linux al ver in de 5.x serie zit (5.15 denk ik). Reden hiervoor is omdat allemaal die fabrikanten van goedkope (Chinese) SoCs een grote bende aan drivers voor de SoC produceren en dan gewoon zeggen "hier heb je de code voor de Linux kernel die werkt en succes he". Die code is dus geen onderdeel van de upstream Linux kernel, en niemand weet hoe het werkt. Bugs worden mogelijk niet opgelost, nieuwe kernels met ondersteuning voor deze SoC komen niet uit, etc.. Je moet dan dus maar hopen dat alles werkt en blijft werken op die oude kernel. Is het een fatsoenlijke open source driver dan wordt deze veel sneller door de community geüpdate om ook met de nieuwste kernels te werken en is de kans dus ook veel groter dat een systeem met die hardware ook over 5 of 10 jaar nog zonder problemen werkt.

Echter speelt dat probleem bij Nvidia dus minder. Als er een nieuwe Linux kernel uit komt hebben ze normaliter ook alweer een nieuwe driver gereleased die daarmee werkt, en de drivers zijn ook compatibel met oudere kernels. Daarnaast zijn de drivers ook compatibel met oudere videokaarten (mijn GTX 950 uit 2017 of zo wordt nog steeds ondersteund bv dus ik kan ook de nieuwste kernel draaien zonder tegen problemen aan te lopen).
Wow, ben ik aan het dromen? Open source Nvidia drivers voor Linux?? Oh man, hopelijk kan ik binnenkort dan echt overstappen naar Linux! (En ja ik kan het nu ook al maar ik wil persoonlijk dat alles degelijke ondersteuning heeft)
Deze snap ik niet. Omdat Nvidia drivers closed source waren, bleef jij liever bij Windows? Waar de Nvidia drivers (en een hoop meer) ook closed source zijn.
Omdat de closed source drivers van Nvidia niet echt fantastisch zijn op Linux om het lief te brengen.
Dan vertel je het inderdaad nog lief en netjes, want het was meestal een drama.

Voorbeelden:
- Heel veel lag, of je moest al met het vage CP aan de gang waarbij settings weer worden geschreven per user of Xorg file, en veelal helemaal niet werkte met applicatie X. Erg onvriendelijk voor de newbie, zelfs Linus moest bijvoorbeeld kiezen voor een distro die speciaal een build maakte voor NV.
- Niet compatibel zijn met de laatste kernel of Xorg
- Performance was niet atlijd hetzelfde als met Windows, al ligt dat meer in de user space tools die dacht ik niet open source worden(?)
- Niet compatibel zijn met Wayland (KDE) en hun eigen implementatie/backend gebruiken..

Nee, er is nog veel werk aan de winkel, maar AMD heeft met amdgpu en Intel met igpu dit soort dingen wel veelal zonder problemen voor elkaar. :)
Ksssh ga weg met je logica en doe mee met de hypetrein wat doet alsof open source nvidia drivers massaal overstappen mogelijk maakt en spontaan alle linux issues fixt.

Ik ben benieuwd of de open source drivers daadwerkelijk hetzelfde zijn als de closed source drivers, of dat ze stiekem gestript zijn van allerlei belangrijke zaken

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 20:12]

Ik ben benieuwd of de open source drivers daadwerkelijk hetzelfde zijn als de closed source drivers, of dat ze stiekem gestript zijn van allerlei belangrijke zaken
Allebei niet. Het zijn nieuwe drivers, dus niet hetzelfde als de closed source drivers. De intentie van NVidia lijkt om dit dé driver te maken en met de rest te stoppen. Of dat ook echt zo gaat zijn zal de toekomst moeten leren maar ik zou niet weten waarom NVidia een gestripte driver zou willen leveren. Ze doen dit om hun markt te vergroten/beschermen dat doe je niet met slechte drivers.

De aanleiding lijkt te zijn dat de open source drivers voor AMD en Intel zo goed zijn dat die een voorkeursbehandeling krijgen ten op zichte van NVidia. Dat gaat vanzelf omdat die drivers in de mainline kernel zitten. NVidia niet, die moeten dus maar aanhinken achter de ontwikkelingen. Daar is een dikke compatibility laag voor nodig. Een tijd lang was dat heel gunstig omdat de Linux-driver zo mee kon profiteren van de ontwikelingen van de Windows-driver, op de compatibility-laag na was het immers min -of-meer dezelfde driver.

Het punt lijkt nu bereikt dat die aanpak ze in de weg begint te zitten. NVidia kan niet gped bijdragen aan de ontwikkeling van de kernel omdat die gestuurd wordt door de belangen van de drivers die wel open zijn. Ze moeten zich dus steeds aanpassen aan AMD en Intel. Niet handig voor een marktleider. Ik kan me ook voorstellen dat die compatibility-laag steeds dikker, lastiger en trager is geworden.

Daarom geloof ik niet dat dit als minimale driver is bedoelt maar juist als een nieuwe generatie die (inmiddels) onhandige keuzes uit het verleden achter zich laat.
Daarom geloof ik niet dat dit als minimale driver is bedoelt maar juist als een nieuwe generatie die (inmiddels) onhandige arrogante keuzes uit het verleden achter zich laat.
Als je kijkt op Phoronix:
https://www.phoronix.net/...7&image=nvidia_xdc_17_med
Bijgaande post bij het plaatje:
https://www.phoronix.com/...ver?p=1323316#post1323316

Hun vorige interacties met de open source community waren niet echt bijster goed.
Daarom geloof ik niet dat dit als minimale driver is bedoelt maar juist als een nieuwe generatie die (inmiddels) onhandige keuzes uit het verleden achter zich laat.
Ik vermoed eerder dat ze de boel als library naar userspace verhuizen zodat mainline niet hoeft te wachten op een driverupdate van Nvidia's kant.

Een ander scenario vereist samenwerking met derde partijen en dat zou een cultuuromslag binnen Nvidia betekenen.
Je had ook de overstap naar AMD kunnen maken hoor ;)
True maar RTX was nieuw, cool. Achteraf gezien is het waardeloos maarja.
Nooit vallen voor SNSS, mijn eerste gedachte bij RTX was:"Hmmm, de PhysX van 201x?"
Maar er waren toch al sinds jaar en dag closed source driver die prima werken. Het nu niet zo dat je games 2x beter draaien
Nou neuh, Linux drivers van Nvidia zijn echt vreselijk om mee te werken. Vaak genoeg gehad dat je een specifieke versie moest gebruiken anders werkte bijvoorbeeld externe schermen niet. Dus gewoon 'blind' upgraden zoals bij bijvoorbeeld AMD op Linux wel kan zat er niet in.
Gebruik ze alleen op Freebsd en daar is het nooit een issue geweest. Wist niet dat het bij Linux wel zo een drama is
nVidia en Linux is als water en olie. Ik heb er te vaak mee gestoeid.

https://www.youtube.com/watch?v=i2lhwb_OckQ
Heeft de eis van LAPSUS$ misschien iets te maken met deze plotse aankondiging?
https://techunwrapped.com...e-drivers-be-open-source/

[Reactie gewijzigd door PixelPhobiac op 22 juli 2024 20:12]

Nee, volgens het onderstaande artikel zat dit al veel langer in de pijplijn.
https://blogs.gnome.org/u...a-so-important-for-linux/
Het leest een beetje dubbel. Ze zeggen dat ze inderdaad al jaren bezig zijn om dit voor elkaar te krijgen.
And as the only linux vendor with a significant engineering footprint in GPUs we have been working closely with NVidia for a couple of years now trying to help prepare the ground for NVidia moving to a model with an open source kernel driver.
Maar ook dat de medewerkers etc de laatste maand samen met Nvidia eraan hebben gewerkt.
People like Kevin Martin, the manager for our GPU technologies team, Ben Skeggs the maintainer of Nouveau and Dave Airlie, the upstream kernel maintainer for the graphics subsystem, Nouveau contributor Karol Herbst and our accelerator lead Tom Rix have all taken part in meetings, code reviews and discussions on how to make this happen with NVidia over the last Month.
Komt over alsof Nvidia dit pas sinds een maand serieus neemt.

Maar misschien is het gewoon wat ongelukkig geschreven.
Ga er maar vanuit dat dit al jaren speelt op de achtergrond, en dat pas nu er iets van zichtbaar is. Beperkt (heeeel beperkt), maar het is een stapje in de goede richting. Het haalt zoals hierboven al vermeld hele stukken code uit de kernel-space weg, en stopt dat in userspace, waardoor het het risico op issues in de kernel verkleint. Dat zie ik eigenlijk als de grootste winst, want het 'open source' stuk is een wassen neus.
Nou idd, dacht hier ook meteen aan

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 22 juli 2024 20:12]

Wat ik mij bij dit soort nieuws altijd afvraag is: waarom doen ze dit?

Het is nou niet zo dat nvidia zo begaan is met de open source gemeenschap of zo.

Hoe denken zij hier zelf beter van te worden?
Ze tainten de kernel niet meer, dat maakt legale distributie mogelijk zonder onhandige kunstgrepen. Ook zit er door de huishoudelijke CPU veel minder belangrijke code in de kernel driver, dus het laat niet heel veel meer zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.