Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Linus Torvalds heeft versie 4.4 van de Linux-kernel zondagnacht vrijgegeven. De toevoeging van hardwarematige opensource 3d-ondersteuning voor virtuele Linux-desktops is een van de meest in het oog springende wijzigingen, naast veel verbeteringen voor amd-gpu's.

Door de toevoeging van hardwarematige 3d-versnelling in de virtuele gpu-driver virtio-gpu benut de computer de grafische kaart efficiënt, waardoor bijvoorbeeld gebruikers een opengl-game kunnen spelen in een gevirtualiseerd Linux-systeem met de gpu-mogelijkheden van de host samen met QEMU 2.5. Een vorm van 3d-versnelling voor guests bestaat al veel langer in VirtualBox en VMWare, maar die virtualisaties zijn niet volledig opensource. Deze code werkt naast QEMU samen met Mesa.

Verder is ondersteuning voor AMD Stoney aan de kernel toegevoegd. Stoney is een toekomstige AMD-apu. Ook zijn er verschillende gpu-wijzigingen doorgevoerd voor bezitters van AMD Carrizo, Tonga of Fiji-gpu's. Er is nog geen PowerPlay-ondersteuning, maar dat staat gepland voor de opensourcedriver in Linux 4.5.

Raspberry Pi-bezitters krijgen een Pi KMS-driver, waardoor de grafische capaciteiten van de Pi's erop vooruitgaan. Hardwarmatige 3d-ondersteuning is nog niet in de kerneldriver gebouwd, maar Broadcom-ontwikkelaar Eric Anholt is daar volgens Phoronix nog druk mee bezig.

Nvidia-bezitters kunnen betere stabiliteit van de Nouveau-drivers verwachten en wat extra mogelijkheden voor verschillende klok-instellingen. Voor de GeForce GTX 900-serie ontbreekt hardwarematige versnelling nog in de opensourcedrivers.

Tevens voegt LightNVM ondersteuning toe voor open-channel-ssd's. Open-channel-ssd's zijn ssd's die geen eigen firmware in de flash-translation-laag hebben ingebouwd, maar de fysieke solid-state-opslag aan het besturingssysteem overlaten. Overige wijzigingen hebben te maken met betere 64bit-ARM-ondersteuning en verbeteringen voor geheugengebruik bij Intel Skylake-processors. Ook binnen het netwerkapparaat is het een en ander gewijzigd, zo is er Very High Throughput-ondersteuning voor mesh-netwerken toegevoegd en een nieuwe Realtek rtl8xxxu-wifi-driver. Een uitgebreide lijst wijzigingen is te vinden op kernelnewbies.org.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Een opmerking over 3-d versnelling ivm virtual desktops. Ten eerste werkt het alleen (momenteel) voor clients die Linux zijn en voor OpenGL games/programmas. Dit omdat de client gebruik maakt van de virtio-gpu driver. De host moet een Mesa driver gebruiken (nvc0, radeonSI, R600, enz). Omdat Mesa eigenlijk momenteel pas goed werkt voor Linux, zal de host dus ook Linux moeten draaien (FreeBSD porten van Mesa drivers is nog Work-in-Progess).

Dus een Windows client draaien op een Linux host en 3-d versnelling voor een DirectX game/programma kan niet. Dat gaat veranderen in de toekomst. Bijvoorbeeld door een virtio-gpu driver te schrijven voor Windows, dan zal je een OpenGL game/programma kunnen draaien in een Windows virtual desktop bijvoorbeeld. Mischien in de toekomst zelfs 3-d versnelling voor DirectX, want sinds kort heeft Mesa ook een DirectX 9 state tracker en implementaties in sommige drivers ervoor.
Even voor mijn beeldvorming. Deze wijziging is voornamelijk interessant voor de GUEST OS-en toch? En de driver waarover gesproken virtio-gpu is dat een tegenhanger van de AMD proprietary driver of ondersteunen deze elkaar?
de vitrio-gpu is de virtuele GPU + driver die het guest OS gebruikt. die kan praten met de MESA drivers van het host OS.

de propitiatory drivers van fabrikanten zijn GEEN mesa drivers. je moet dus om hier gebruik van te maken de open source drivers gebruiken. (iets waar AMD het beter doet als nVidia op het moment)

de daarna genoemde wijzigingen aan de open source drivers voor AMD GPU's zijn voor alle gebruikers interessant, niet alleen voor virtuele machines.

[Reactie gewijzigd door Countess op 11 januari 2016 13:06]

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb een VM met Ubuntu 15.10 draaien, waarin ik middels passthrough een AMD (5000 series) kaart heb toegekend. Dit VM gebruik ik als HTPC. Ik merk dat er af en toe wel fouten (Zoals flikkerend beeld , of korstondig rare overlappingen) zijn. Maar ik ben er dus sowieso bij gebaat voor performance verbetering om de kernel te upgraden? Daarnaast mag ik dus ook concluderen dat ik beter de opensource drivers dan de proprietary driver van AMD kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vuurvoske op 11 januari 2016 13:27]

de open source drivers van AMD gaan snel vooruit. maar bijvoorbeeld op snelheid met 3d zijn ze nog niet altijd even snel als de propitiatory (maar best vaak het het verschil al klein)

als je via passthrough de gpu hebt toegekent dan praat de guest OS rechtstreeks met de GPU hardware en dan heb je geen virtuele gpu nodig (als ik passthrough goed begrijp), en dus ook niet perse de MESA drivers.

maar je kan sowieso de open source drivers proberen, want ze werken voor HTPC prima tegenwoordig.

ik durf niet zeggen over hoe goed de hardware video decoding werkt met een virtuele GPU op een guest OS. daar wordt niks over gezegd.

[Reactie gewijzigd door Countess op 11 januari 2016 14:27]

Nee, het zit iets anders. Het is geen tegenhanger, maar meer een aanvulling op drivers die gebruik maken van mesa(de opensource opengl stack) en is dus alleen geschikt voor drivers zie mesa gebruiken).

De proprietary driver van AMD gebruikte de laatste keer dat ik keek een eigen opengl stack, tenzij dat in de laatste jaren gewijzigd is, ondersteund de amd prorietary driver deze functie dus niet. Hiervoor moet dan de opensource driver gebruikt worden.
Leuk, kunnen we misschien een volwaardige desktop draaien op de eerste pi.
Ik dacht dat deze KMS driver vooral een open source tegenhanger is van de closed sourced driver die momenteel gebruik wordt op de RPi. Ik meen dat er in eerste instantie weinig aan performance zal gewonnen worden.
Daat heeft de pi toch echt de rekenkracht niet voor.
Werkt die 3D versnelling dan ook remote? Of alleen bij gebruik van een VM op de machine zelf?

Anders zou het leuk zijn voor een steambox server, maar voor remote zijn er nattuurlijk ook andere alternatieven.
Je gaat toch nooit in realtime renderen op een remote machine? Je rendert op die machine en stuurt de gerenderde beelden naar de cliënt door. Of heb jij een 10Gbit verbinding tussen je tablet en je steambox server?
Ik dacht meer aan dat het OS standaard streaming capabilities zou krijgen net als de Citrix VM waar ik nu op werk. Die streamed ook het resultaat als video stream naar de client. De server heeft een NVidia grid kaart om dat mogelijk te maken. Het zou mooi zijn als Linux dit nu mogelijk maakt met standaard videokaarten.

Remote renderen ga je natuurlijk niet doen want dan heb je voor een moderne game ook aan 10Gbit niet voldoende.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 11 januari 2016 16:00]

Indien we de data uncompressed doorsturen.

Even rekenen:
3: bytes/pixel (rgb)
1920: pixels/lijn
1080: lijnen/beeld
60: beelden/sec
=> 373248000 bytes/sec. (+- 356MB/sec)
=> 2985984000 bit/sec (+- 2.8GB/sec)

Het is zeker mogelijk om 2 FullHD's over 10Gbit te sleuren. Dus remote rendering is zeker mogelijk.

Trouwens, dit bestaat al als product. (weliswaar niet voor de gewone sterveling)
Google op "Rugged-Network-Adapter-for-desktop-over-IP" (ik weet niet of directe links toegelaten zijn.)
Als je genoegen neemt met 1600*900 en 30fps kan het zelfs in 1Gbit/s :)

Natuurlijk kan je h264 of h265 toepassen en het 100x zo klein maken. Dit is wat OnLive (remote gaming) deed en dat werkte best aardig.

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 11 januari 2016 12:49]

En wat steam remoting doet waardoor ik GTA v op een atom kan spelen. De gpu wordt ook ingezet om er live een h.264 stream van te maken. Al met al is 1gbit ruim voldoende.
"Even rekenen" moet je dan doen met alle textures en geometrie voor het remote renderen zoals techsolo en ik het bedoelen. Wat je nu uitrekent is uncompressed video, dat lukt inderdaad als je een 10Gbit netwerkkaart in je client hebt.

Er zijn oplossingen die daar weer een videostream van maken, als je m'n post leest zie je dat ik zelf ook op een Citrix VM werk momenteel die hetzelfde doet. NVidia maakt speciale GRID kaarten voor deze oplossing.

https://www.google.nl/webhp?q=NVidia+Grid

Ik vroeg mij af of ze de streaming van de output naar video standaard zouden ondersteunen. Dan zou je dit nl ook met een normale high-end videokaart kunnen doen.
Dat vind ik een stuk duidelijker. Ik heb helaas geen pasklaar antwoord op je vraag maar hoop dat iemand anders ze wel kan beantwoorden.
Realtime renderen op een remote machine is wat xBounds doet. En xBounds heeft net véél minder throughput nodig precies omdat het vooral vectorieele data kan doorsturen:

https://www.youtube.com/watch?v=DDcdnhoQ1JI
http://www.xbounds.com/start.html
Ik geloof dat dit niet mogelijk was, maar kan het desbetrefende artiekel niet terug vinden.
En toch is het in *nix zo al jaren opgebouwd. Heel het verouderde X11 systeem bevat een client-server model waarbij je de berekening van het beeld op een ander systeem kunt doen dan het systeem waarop het word weergegeven. Het word alleen zelden toegepast.
X11 staat los van unix, en je bent vrij om bijvoorbeeld wayland te gebruiken.

En wayland gebruikt overigens dit model ook, x11 is voornamelijk verouderd vanwege niet up to date code conventies en veel verstrengelde belangen.

En tegenwoordig wordt het berekenen op externe servers weer populairder in combinatie met webapps en streaming.
Kon zo snel niet vinden of hardware video acceleratie al wel in de PI KMS driver zit ?
(al heb je een redelijke kans van niet als de 3D ondersteuning er ook nog niet is)
MESA ondersteund geen video accepleratie, dus het zit er helaas niet in.
Op zich wel via platform specifieke opties als vdpau vaapi en wat er nog meer aan namen is verzonnen voor +/- hetzelfde.
Ja daar zeg je wat, dat zou waarschijnlijk wel goed gaan inderdaad.
Als dat deel dus ook geopensourced wordt, maar aangezien de pi ook redelijk wat voor kodi / opmc / plex gebruikt wordt, is het voor die gevallen wel een must.
Als deze voortgang qua GPU support zich voortzet denk ik dat we in over een aantal jaar meer grote titels kunnen verwachten op linux.
Valve gaat die grote titels sowieso forceren anders is hun steamOS ten dode opgeschreven.
Valve promoot inderdaad die grote titels nu al, recentelijk hebben ze zelfs besloten Street fighter V te gaan porten (geen eigen titel).

Aanvullend worden games nu en in de toekomst enkel uitgebracht op de beste driver die beschikbaar is. Op dit moment dus voor de officiele NVIDIA driver (closed source), officiele Intel driver (opensource), vaak geen AMD, maar wanneer wel dan wisselend opensource of closed source). Dus de vraag is of deze voortgang van gpu support uberhaupt meer effect heeft dan de snelheid waarmee het aantal games op linux nu al toenemen.
Heeft er iemand een idee hoe zulke patches/verbeteringen zich uiteindelijk een weg banen naar Raspberry Pi images? Ik neem aan dat een distro z'n kernel kan upgraden, in dit geval naar 4.4, waardoor de changes er in zitten, maar is het echt zo 'eenvoudig'? Dan zou er in het geval van 'n RPi eerst een nieuwe release van Debian moeten komen (Wheezy - Jessie - ?) waarna de organisatie pas aan de slag kan gaan met hun eigen Raspbian, hetgeen afgeleid is van Debian, als ik het goed volg? :)
Kernel versie staan los van OS versies. OS versies staan alleen niet los van kernel versies (vanuit het OS gezien). Dus er kan prima binnenkort een 4.4 in Jessie beschikbaar komen. Of een alternatieve distro gebaseerd op Debian biedt zo'n kernel versie aan zoals XBian. Zo makkelijk is het inderdaad.

Je moet Linux OS versies eigenlijk zien als snapshots. Je kan gewoon je programma's blijven bijwerken en wanneer nodig soms van repository wisselen (Wheezy - Jessie) en je draait vanzelf een nieuwe versie OS. Dit noem je ook rolling releases. Een OS versie betekend dus niks meer dan een moment opname waarin bepaalde combinatie aan software met een minimale versie zijn geïnstalleerd. Zo voorkom je dat je bij het herinstalleren van je OS uren updates aan het installeren bent om bij de laatste versie te komen. Je kan dus nog altijd Debian Trusty installeren en dan de Jessie repository aanzetten en je software updaten. Je zal dan vanzelf Jessie draaien en Wheezy in zijn geheel overslaan. Zo zou het tenminste moeten werken.

Zo komen in Windows ook om de zoveel tijd service packs uit. Dat is vaak een bundeling van alle updates die tot dan toe zijn uitkomen met een klein aantal aanvullende patches. Zo wordt voorkomen dat je uren allerlei kleine updates aan het installeren bent en tig keer moet herstarten. Door zo'n service pack worden al die updates in één keer gedaan.
Ooh OK, da's heel wat duidelijker nu! Bedankt voor je uitleg! :Y)
Welke client gebruiken jullie dan om een Linux VDI als Remote Desktop te gebruiken op bijvb, Linux, OS-X, Windows, ... ?

(VNC ken ik maar dat = stenen tijdperk ;) )

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 11 januari 2016 13:53]

spice-client zou kunnen, maar vnc is nog niet eens zo stenen tijdperk hoor, wordt nog veel gebruikt. Ik heb spice alleen nog niet aan de praat voor win10 clients
Straks eens proberen. Alvast hartelijk dank voor de tip. VNC evolueert idd ;) maar als ik het me goed herinner gebruikte ik voor 't eerst in 2001 als ik niet mis ben en dat is toch al even. ;)
Je had toch al standaard 3d versnelling op virtuele Linux systemen? Ik dacht dat de standaard driver dat namelijk al ondersteunde. En na het installeren van een driver nog beter werkte.
Yes.. Eindelijk nog betere grafix ondersteuning..

Snap niet dat mensen nog vmware of windows hier voor gebruiken..
Je betaald een hoop licentie kosten voor niets extras
Migratie naar uw vCenter is voor velen handig. Je hebt het idd niet persé nodig maar sommige mensen betalen liever voor gebruiksgemak inplaats van zaken tot op de bodem uit te zoeken. Ik kan mezelf terug vinden in uw stelling maar begrijp goed dat velen het zo niet zien ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True