Netflix heeft nu geen plannen voor advertenties, maar sluit het niet uit

Netflix zegt dat er momenteel geen plannen zijn om een abonnement te introduceren dat advertenties bevat. De chief financial officer van Netflix, Spencer Neumann, sluit de introductie hiervan echter ook niet uit.

Tijdens de Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference werd Neumann gevraagd of het bedrijf zijn langlopende houding om geen advertenties te introduceren gaat veranderen. Daarop antwoordde Neumann met de reactie 'zeg nooit nooit', maar hij gaf ook meteen aan dat het niet iets is dat deel uitmaakt van de huidige plannen.

Volgens hem voert Netflix geen 'religie' tegen adverteren, maar is het bezig om de huidige dienst uit te bouwen voor klanten die films en series zonder reclame willen kijken, zo tekende Reuters op. Neumann gaf aan dat het 'moeilijk is te negeren dat anderen het wel doen, maar voor nu heeft het geen zin voor ons'.

Met dat laatste doelt hij waarschijnlijk onder meer op plannen van Disney om met een goedkoper abonnement voor Disney+ te komen waarbij er advertenties worden getoond. Het idee is dat daarmee nog meer abonnees worden aangetrokken. De introductie zal in eerste instantie eind dit jaar in de Verenigde Staten plaatsvinden, waarna volgend jaar andere, nog niet nader genoemde landen volgen.

Reuters schrijft dat bepaalde Wall Street-analisten Netflix hebben aangespoord om met een goedkoop abonnement met reclame te komen om daarmee de omzet te verhogen. Die wens wordt mede ingegeven doordat het tempo terugloopt waarin Netflix nieuwe abonnees aantrekt. In het laatste kwartaal van vorig jaar was er sprake van een tegenvallende groei en voor het huidige kwartaal verwacht Netflix 2,5 miljoen nieuwe klanten te verwelkomen. Dat cijfer zou een daling van 37 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021 zijn.

Door Joris Jansen

Redacteur

09-03-2022 • 09:13

319

Reacties (319)

319
316
102
1
0
196

Sorteer op:

Weergave:

Wanneer betalende platformen hiermee beginnen dan stopt het toch. Ik kijk geen lineaire TV omdat er reclame is. Ik moet er niet aan denken dat ik betaal om reclame te zien.

Dan maar terug naar de echte en enige manier om geen reclame te kijken.
Zolang het een optie blijft om met reclame te kijken is het geen probleem. Maar zodra ik advertenties zie op mijn huidig abonnement zeg ik het meteen op. De reden waarom ik betaal voor Netflix is juist om van die irritante advertenties af te zijn.
Sinds kort krijg ik advertenties in mijn smart tv menu, Philips kon eerst niks doen voor mij, daarna deden ze het af met "je bent akkoord gegaan met de eula". Mijn volgende tv zal ik zeer kieskeurig op zijn dat indien mogelijk er geen reclame op zit.
Ik heb een schurft aan reclame.
TV's vervangen door monitors, want 'domme' TV's bestaan niet meer. Helaas zijn die in 55 of 65 inch peperduur.
Valt volgens mij wel mee, je moet alleen op 'public displays' zoeken:
pricewatch unsorted: Iiyama 54.6", 3840x2160, IPS, 16:9, VGA, DVI, HDMI, DP, ...
55 inch, 4k, rond de 800 euro, met displayport aansluitingen zelfs.
Komt ook in 65, 75, 86, en 98 inch formaten, tegen relatief redelijke prijzen.
Dat zie je alleen als je de smart functies wil bedienen
Dus wat maakt dat uit als je heel dat android menu niet hoeft te gebruiken ?
In dat geval kun je net zo goed een smart-tv kopen en het smart menu niet gebruiken, toch?
Precies dat. Gewoon een Chromecast (of het Apple-equivalent daarvan) achterin, en de slimheid in je smartphone houden.
Of een TV met zo'n kont er achter...dan maar geen smart meer.
Het is toch van het zotte dat je een TV smart koopt met Reclame in verwerkt |:(
Ik heb even die lijst doorgeklikt, maar die zijn het allemaal net niet (voor mij)

Ik ben persoonlijk op zoek naar een monitor (mag met speakers, hoeft niet. Ga ik niet gebruiken in elk geval), van tussen de 42 en 55 inch, 4k, oled en HDR. Als je ze kan vinden voor maximaal rondom de 800 euro ben ik verkocht. Hij heeft maar één HDMI-poort nodig. De rest maakt me niet uit.
In Pricewatch vind je een 48 inch, 4k oled televisie namelijk de LG OLED48A16LA Zwart.

Niet aan Internet koppelen en je hebt precies wat je wilt.
Tnx wist niet dat deze vrij verkrijgbaar waren. Wel bijzonder dat het als public scherm niet geschikt is voor 24/7. Er staat specifiek 18/7. Snachts afsluiten dus.
De Intel® SDM-sleuf biedt een ingebouwde PC-optie voor totale flexibiliteit, veiligheid en controle, terwijl FailOver ervoor zorgt dat uw inhoud altijd actief wordt weergegeven.
Het bestaan hiervan wist ik ook niet, alleen lijken die niet vrij verkrijgbaar te zijn. Kan geen prijzen vinden. Alleen "neem contact op voor actuele prijzen".
Je kan volgens mij wel gewoon een shield gebruiken. Enige wat de tv moet onthouden is welk input kanaal hij gebruikte voordat hij werd uitgezet en daar dan weer op terug moet wanneer hij wordt aangezet. Ben je van al die meuk af.
Ik heb de nieuwste versie van de firmware op de Shield Pro (2019) staan, maar nog nooit een enkele reclame gezien.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Je hebt dus niet de "discover" tab en in het hoofdmenu de bovenste regel met "suggesties" voor shows?
Ik ben niet bekend met hoe je die uit moet zetten.
Misschien ervaart hij dat dat niet als reclame.

Zolang er geen Devos Lemmens of Gamma toestanden staan maar enkel aanbevelingen van media, kan ik er best mee leven. Veel verschil is er niet met gewoon door je je streaming services inhoud te bladeren.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 23 juli 2024 00:53]

Ik heb een vermoeden waar het om gaat, maar zal dat vanavond even dubbel checken voor de zekerheid.
Als het is wat ik denk dat @MartijnHavinga bedoelt, dan weet ik niet of dat wel of niet reclame is, maar storend vind ik dat ook zeker niet.
Maar het is wel gewoon reclame. Ik heb zelf geen Disney+ en heb er ook geen behoefte aan, maar op het homescreen van mijn AndroidTV én op de Shield staan er nu dus wel iedere keer reclames voor Disney+ prominent in beeld, op een manier die zelfs meer ruimte in beslag neemt dan de applicaties die ik wel gebruik.

Ik snap echt niet hoe je dit niet als reclame kunt ervaren. Dat je 't niet erg vind kan best, maar je hebt überhaupt geen keuze hierin dus maar goed dat het je niet stoort.
Ik heb ook niets met Disney+, maar om nu te zeggen dat ik het super storend vind, nee, dat ook niet. Het is geen opdringerige flikker afbeelding dat er 25% korting is bij de elektronika zaak op de hoek wanneer ik voor minimaal €50,- shop bij ze. En dan kan ik het héél gemakkelijk negeren.

Ik zou zeggen, gezien je je er best over opwindt, chill, relax, neem een biertje. Wat voor jou irritant is, hoeft voor een ander dat dus niet te zijn, lijkt me niets mis mee.

Overigens praat je volgens mij ook wel jezelf tegen; hier is het in jouw optiek geen reclame: fapkonijntje in 'Netflix heeft nu geen plannen voor advertenties, maar sluit het niet uit' en in de reactie boven deze van mij, is het opeens 'wel gewoon' reclame. Wat is het nu?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Man man man, wat lees je weer slecht.

De reactie van mij die je linkt ging over de discover tab, niet over de reclames op het homescreen. Blijf nou eens bij je onderwerp en haal er niet van die ongerelateerde onderwerpen bij om een of ander misplaatst punt te maken.
Ik zou zeggen, gezien je je er best over opwindt, chill, relax, neem een biertje. Wat voor jou irritant is, hoeft voor een ander dat dus niet te zijn, lijkt me niets mis mee.
Gedraag je eens een beetje volwassen.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 00:53]

Wow. Echt waar, ik lees niet? Je bent vergeten dat je zelf
Nee, de discover tab is ook niet de reclame en de inhoud ervan kun je ook gewoon uitzetten.
getypt hebt in de reactie die ik linkte? :?
Gedraag je eens een beetje volwassen.
Wat heeft dit ermee te maken? :? :) Het lijkt net alsof je niet tegen een beetje nuancerende reacties/grapjes kan (omdat ik mij er niet aan irriteer en jij blijkbaar wel en wat (zo nu blijkt) behoorlijk diep lijkt te zitten).

Ik vind het gewoonweg niet zo irritant als jij, lijkt me niets mis mee toch? :) Jij bent met jouw reactie verbaasd (op het denigrerende af bijna...) dat ik het niet zo irritant vind als jij. Vervolgens maak ik een grapje en moet ik mij volwassen gedragen? :? Sorry, maar ik denk dat je beter dan eerst even naar jouw eigen reactie kan kijken voordat je een ander ergens van beticht, actie, reactie, immers.

Zoals ik bij mijn eerdere reactie ook heb gezegd, ik zie geen reclame, de discussie zoomde vervolgens in op de Discover tab (in elk geval voor mij, maar voor jou blijkbaar niet...). Vervolgens kom jij met jouw reactie dat het wel reclame is, terwijl je bij een andere reactie zegt dat het geen reclame is, wat wil je dan dat ik ervan ga denken? :? Dan is het toch niet raar dat ik jou om verduidelijking vraag en ik aangeef dat ik mij niet zo irriteer aan dergelijke zaken zoals jij dat overduidelijk wel doet? ;)

En nogmaals, ik zie de reclame niet, dus ik heb geen weet dat zoiets er überhaupt is, de Discover tab zal ik even dubbel checken of dat is wat ik denk dat het is / dat er bedoelt wordt door MartijnHavinga. Als dat het geval is, vind ik de Discover tab echt zo irritant niet en jij blijkbaar wel, wat voor mij verder prima is. En als jij blijkbaar meer dingen hebt (en wat dus blijkbaar reclame is), schijnbaar is daar dan dus wat aan te doen, als ik het op mijn Shield Pro niet heb en jij wel. :)

Misschien dus even de thread lezen voordat je reageert en anderen beticht dat zij niet goed lezen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Doe eens even rustig joh....
Klopt, ik had het ook niet door dat het reclame was. Omdat het vooral over series en films gaat op streaming diensten. Het zou erger worden moest het plots over wasproducten gaan!
Nou, zelfs al zijn het enkel mediaanbevelingen, alsnog is het irritant. Ik had ook plots op mijn Philips Android TV die update waarin plots allerlei reclame zat. Één van de dingen die mee was gekomen in de update was Google Play Movies. En elke keer, ja elke keer, dat ik de TV aanzette startte Movies op en begon het me te bombarderen met filmtrailers.

What

The

Fuck

Voor de mensen die dit ook hebben: hier is de oplossing.

Maar dit is echt ronduit ranzig te noemen. Je betaalt je al blauw voor zo'n TV en dan krijg je er als cadeautje nog reclame bij ook. Mijn volgende TV is gewoon een dom ding en dan hang ik er wel een Raspberry Pi aan met zo'n remote toetsenbordje. We kijken toch al niet meer naar 'de TV', wat we willen zien is prima te kijken via npostart.
Valt die discover tab onder reclame dan? Bij mij staan er alleen shows en films van diensten die ik heb (prime, netflix en curiositystream). Ik vind het juist prettig dat het aanbod van die drie word samengevoegd op de discover tab en je makkelijk via 1 klik de juiste app kan openen. Ik kan mij ook niet heugen dat ik op die tab echt reclame heb gezien ofzo, misshien dat ik geluk heb tot nu toe?
Heb al een tijdje niet meer op de discover tab gekeken, maar de "suggesties" op de hoofdpagina gaan bij mij hoofdzakelijk over shows op Disney+ en Amazon Prime, welke ik beide niet heb.
Nee, de discover tab is ook niet de reclame en de inhoud ervan kun je ook gewoon uitzetten. Wel is de discover tab rond dezelfde tijd geactiveerd als de reclame op de hoofdpagina/home van de launcher en bevat het vergelijkbare content.

De reclame op het hoofdscherm/home is niet uit te schakelen en werkt ook anders dan Discover.
Ah check, dat zou heel goed kunnen, ik ga altijd direct naar de discover tab, dus ik heb eigenlijk geen idee wat er op de homepagina staat :p
Ja, die discover tab is reclamebalk. Het is wel heel erg goed geïntegreerde reclame: de kleurovergangen zijn naadloos. De eerste paar keer dacht ik ook dat het aankondigingen waren voor Netflix. Alleen toen keek ik nog eens goed en bleek het te gaan om reclame voor Disney en Amazon. Ik krijg daar constant reclame te zien die mij wil pushen om hun diensten af te nemen. Echt heel hinderlijk.
Ik zie geen | edit: "irritante"| reclames. Je kan in de shield iig altijd zelf de DNS instellen. Problem fixed, and Next

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 23 juli 2024 00:53]

Je kan veel meer instellen. DNS heeft niks met reclame te maken die getoond wordt zoals Disney+ shit.
Je kan wel een andere DNS-server instellen, die de betreffende hostnames bijvoorbeeld niet resolved (vanwege een blocklist) of een ander resultaat teruggeeft, waardoor de data niet opgehaald wordt en de (eventuele) tracking voorkomen wordt. :)
Precies, ik heb er gelijk Flauncher op gezet en als "standaard" ingesteld met adb commands. Vervolgens SmartTubeNext erop en youtube eraf. Nergens meer reclame of suggesties, en home-scherm precies zoals ik dat wil. Heerlijk.
Private DNS niet vergeten om e.v.t. laatste in app reclames te kunnen blocken :) SmartTubeNext is ook een verademing inderdaad, die gebruik ik met veel plezier.
Op monitoren zit(of zat) een significant hogere importheffing dan op tv's.
Waarom zou dat anders moeten zijn? :? Ik zie niet zo gauw waarom daar verschil in moet zitten.
Omdat handelstarieven vreselijk ingewikkeld zijn.
Onlangs zijn de heffingen op walkmans (ja, die met audiocassette) afgeschaft, bv. Ook worden in sommige landen auto's niet klaar geïmporteerd maar lokaal bv. het stuur erop geschroefd. Want auto-onderdelen importeren is goedkoper dan auto's.
Ik gok dat monitoren vallen onder kantoorartikelen en tv's onder consumentenelektronica.
Maar waarom zou je dat willen? Je kunt toch gewoon een kastje gebruiken en uit het smart menu van de tv weg blijven?
Als ik mijn Xbox aanzet gaat mijn LG tv vanzelf aan en op die input. Ik heb geen los kastje want vind de smart functionaliteit van de tv voorlopig zelf wel goed maar het lijkt me dat dat dan hetzelfde moet kunnen werken.
Sterker nog, zelfs ik die wel gebruik maakt van de smart functionaliteit kom nauwelijks in het hoofdmenu van de tv waar allemaal onzin staat want ik gebruik gewoon de sneltoetsen op de afstandsbediening om naar de juist app te gaan. Apps waar geen aparte knop voor is kan ik eventueel nog onder een cijfer binden.
Maar waarom zou je dat willen? Je kunt toch gewoon een kastje gebruiken en uit het smart menu van de tv weg blijven?
In de basis klopt dit natuurlijk. Echter is het probleem dat we wel met z'n allen betalen voor die 'slimme software'. Het product (het slimme gedeelte) moet worden ontworpen, geschreven en onderhouden. Er zitten ongetwijfeld allemaal licenties en patenten op die betaald moeten worden en (logischerwijs) doorbelast worden naar de eindgebruiker.

Vervolgens is de televisie na laten we zeggen 5 jaar buiten support van de fabrikant en ontvangt het apparaat geen beveiligingsupdates meer. Jij en ik zullen hem dan van het internet af halen, maar de buurman valt het niet eens op, want het ding blijft het gewoon doen en denkt er (logischerwijs) niet bij na. Hooguit als de Netflix app het in eens niet meer doet en dat de buurman dan een kastje gaat kopen (de tv blijft op internet aangesloten, want hij denkt er niet aan om hem er af te halen, of mogelijk doen andere zaken het nog wel) of hij vervangt een goed werkend apparaat omdat Netflix het niet meer doet.

Als de buurman gewoon een monitor had gehad met iets als een Apple TV, Google TV of één van al die andere opties, dan had hij sowieso redelijk lang updates gehad (in het geval van Apple en Google in elk geval) en het vervangen van het kastje is aanzienlijk goedkoper en is aanzienlijk minder afval dan een 55" televisie.
Helaas zijn die in 55 of 65 inch peperduur.
Eerder andersom; TVs van dat formaat zijn spotgoedkoop want daar kunnen ze lekker reclames indrukken.
Uit oprechte interesse: Over hoeveel geld per unit spreken we dan? Amazon liet bij z'n tablets ooit gebruikers de keuze: Reclamevrij voor 25€ meer of iets dergelijks.

Tenzij een LG een paar 100 Euro per unit ontvangt, zou ik als consument toch echt wel bereid zijn een paar Euro extra te overhandigen om een schoon OS te hebben.
Waarom? Gewoon een smart TV kopen en niet verbinden met internet. Hoef je je ook geen zorgen te maken dat je TV gehackt wordt omdat er na 2 weken geen updates meer uitgebracht worden. En vervolgens maak je de TV echt smart met een Raspberry Pi / Apple TV / Chromecast.
En dan Steam Link gebruiken _/-\o_

Gewoon je desktop streamen met alle anti-tracking en adblocking die je wilt. Netflix met uBlock, Youtube met uBlock, VLC met… bestanden.
Of gewoon je slimme TV niet aan het internet hangen?
Je kan ook de tv gewoon niet verbinden met internet en het als een domme tv gebruiken.
Reden genoeg voor een beamer O-) .
Beetje off topic, maar misschien is het tijd om eens naar zoiets te kijken als een Pi-hole. Ik heb er zelf ook een schurft hekel aan deze "smart" tv's.
Wel vereist er meer config in je netwerk om ook de SmartTV's ook echt te laten lopen via je eigen DNS. Algemeen bekend dat SmartTV's hardcoded DNS gebruiken, in dat geval is het DNS van je router aanpassen niet voldoende.
Volgens mij gebruiken de meeste tv's de default gateway als dns server, en als het wel hardcoded is kun je altijd nog verkeer naar die specifieke dns server blokkeren in je firewall.
Dus in dat geval, is het alleen aanpassen van je DNS in je router niet voldoende, zoals ik al aangaf.

Meer info betreft de praktijken van hardcoded DNS.
https://arxiv.org/pdf/2001.08288.pdf
72% of smart TVs use hard-coded Google DNS servers to resolve DNS queries
instead of using the default DNS server configured at thehome gateway
72% Van de 200 geteste huishoudens.
Wat ook redelijk simpel is op te lossen door een zogenaamde route voor IP-adres 8.8.8.8 en 8.8.4.4 naar iets wat niet beestaat en voila, de apparaten kunnen geen Google DNS gebruiken. In het geval van de Google devices gaan ze dan over op de DNS die ze van de DHCP krijgen, wat in mijn geval een PiHole docker container is.

CC: @Verwijderd je hoeft dus geen rules in de firewall aan te maken. Tenzij je de routers ook in jouw firewall configureert.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Off-topic: een redelijk stomme vraag misschien, maar is er een voordeel voor het routen van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 naar helemaal niets (met de PiHole als fallback) boven het direct routen van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 naar de PiHole?
Dat zou geen verschil moeten of mogen maken. :) De een geeft een timeout, de ander zou - in theorie - de PiHole moeten antwoorden. Maar (volgens mij) heeft het wel tot gevolg dat al het verkeer voor 8.8.8.8 en 8.8.4.4 naar de PiHole gaat. Ik weet ook niet of dat handig is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Ik had hier ook aan gedacht maar ik denk dat dan bv Netflix ook niet meer werkt in jouw smart TV. De DNS instelling is voor heel de TV namelijk. Ik ga dan liever naar de DNS 8.8.8.8 & 8.8.4.4 -> piHole DNS oid. en hopelijk worden de streaming aanbevelingen dan gefilterd. Iemand deze opstelling werkend?
Ik vind het op zich niet erg dat de apps van de Smart kant van mijn TV niet werkt. Die krijgen al jaren geen updates meer en de Netflix app deed her toch al niet meer en nu er een Shield Pro aan hangt, heb ik het Smart gedeelte van de TV niet meer nodig. Ook op die Shield heb ik overigens geen reclame, maar zal dat vanavond even dubbel checken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Dan kun je net zo goed op je router gewoon heel het internet dichtgooien naar je TV. Dan is deze alleen nog lokaal aan te sturen.
Mijn TV komt uit 2013 en krijgt de nodige jaren al geen updates meer. Waarom zou ik dan het internet 'dicht' moeten gooien, volgens jou? :? De TV doet het nog prima, ik zie geen reden hem te vervangen (zoveel TV kijk ik simpelweg niet) en met de Shield Pro er aan kan ik ook alles wat ik wil.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

In dat geval is het inderdaad niet voldoende om je dns aan te passen vanuit je netwerk. Maar voor een gemiddelde Tweaker is het wel te omzeilen.
wel te omzeilen.
Ook nooit anders beweert, vereist gewoon extra config bij een hardcoded DNS.
Niks meer of minder gezegd.
Gelukkig blokkeer ik op m'n thuisnetwerk alles wat naar Google gaat :)
Ik ben benieuwd hoe je dat doet. Ik heb een paar jaar geleden dit geprobeerd in een firewall, maar na ugh regels het opgegeven.
Is het dan niet simpel om 8.8.8.8 en 8.8.4.4 te laten verwijzen naar je pihole?
Prima te doen voor een tweaker maar voor de meeste mensen echt een brug te ver helaas. De gewone consument wordt steeds uitgeknepen via reclames....
Voor de meeste mensen is het inderdaad te ingewikkeld. Maar als je al bezig bent met dns gerelateerde zaken om ads uit je netwerk te weren heb je er wel genoeg verstand van denk ik.
Dit gebeurt toch al jaren hier? Of heb jij nooit naar betaalzenders gekeken? ESPN bijvoorbeeld, zit gewoon achter een paywall maar toch zit je merendeels naar reclame te kijken. Verbaast me ook niets dat ze nu een overeenkomst met Ziggo hebben gesloten aangezien de adverteerders gebaat zijn bij meer kijkers. Echter wordt mijn ziggo abonnement zo kunstmatig hoog gehouden. Ik zit er niet op te wachten in ieder geval.
Vind het wel grappig dat youtube eerst zo nu en dan een advertentie toonde. toen kwam er een abonnement waarmee je zonder reclame kan kijken en schroeven ze de frequentie van de reclames gigantisch op om iedereen te pushen. Echter seze is zo absurd duur dat volgens mij niemand dit doet. en nu zag ik laatst dat hun abonnement al gehalveerd is. Ik snap niet dat zelfs bedrijven als google het niet lijken te snappen. MENSEN WILLEN GEEN RECLAME! Dat er ergens naast de video een reclame staat van iets wat niet relevant is prima. Maar je zit tegenwoordig iedere video eerst 30 seconden te wachten voordat je kunt gaan kijken en dan meestal tijdens lange videos nog 3 of 4 keer een reclame blok. En wat levert het nou op. Iedereen kosts erop en ondertussen denk ik dat de meeste mensen juist expres niet meer kopen bij bedrijven die de reclames erop flikkeren.

En dan komen nu bedrijven als disney weer met het normale tv kijken met reclame om zieltjes te winnen. Wie zit hier nu op te wachten? De hele reden dat je een dienst neemt als nmetflix en disney is toch om geen reclame meer te krijgen tijdens en voor je serie of film.

Ik roep het al een lange tijd maar de huidige reclame en ads markt is achterhaald. Iedereen heeft er een hekel aan. Wordt het niet eens tijd dat deze prehistorische manier van geld verdienen wordt vervangen voor iets nieuws?
Je kunt YouTube vanced op Android gebruiken en op PC kun je een adblocker gebruiken. Ik heb nooit meer last van reclame.

Ja, het is niet netjes, maar de geschiedenis wijst uit dat er ook weleens malafide advertenties getoond worden die malware serveren. Nee dankjewel, dat hoef ik niet. Natuurlijk is het ook gewoon dodelijk irritant iedere video beginnen met reclame en daarna nog 2-3x midden in een onderbroken worden voor nog een reclameblok. In ieder geval vind ik het wel prettig dat ik mijn foute gedrag kan goedpraten door het argument te gebruiken dat malafide advertenties malware serveren.
Volgens mij heb jij het fout. Android apparaten (ook Android TV) gebruiken bij een issue met een domain resolve automatisch de Google DNS servers. Dus een pihole gaat 'm niet worden voor je, tenzij je óók in je firewall de Google DNS servers blokkeert.
Tenzij je een route instelt voor 8.8.8.8 en 8.8.4.4 die naar het luchtledige gaat. Dan krijgen de devices daar geen antwoord en gebruiken de Google/Android devices de DNS van de DHCP, wat bijvoorbeeld een Pi-Hole kan zijn.
Ik heb er een, werkt nog niet helemaal naar wens vrees ik, ben daar niet zo bedreven in.
Dit is inderdaad best wel een probleem. Het is niet zo dat die televisies zo ontzettend goedkoop zijn (toen was deze 1500 euro).
Onze 2015 model Samsung begon dat ook op een gegeven moment te doen. Gelukkig voor ons kon dat met een Samsung account inloggen uitgezet worden.
Het liefste zou ik een grote goede tv hebben zonder Smart-functies. Die gebruik ik toch niet, maar ja, onze Nvidia Shield begint ook ineens "reclame" te geven van streamingdiensten. Dit komt dan hoofdzakelijk vanuit Google, maar toch.
Volgende tv wordt ook zeker uitgezocht op geen reclame, zo niet, dan houdt het op, hoe goed dat model dan ook is.

Ik vind het niet erg dat er reclame bij komt kijken, mits je dat wel af kunt kopen zeg maar door een duurder product in aanschaf of duurder abonnement.
gewoon een 'domme' tv kopen en een losse apple tv eronder.
Eerste wel, tweede niet. De Shield werkt verder gewoon perfect en een andere launcher is ook een optie.
Buiten een iPhone voor mijn vrouw en 2 iPads (vrouw en dochter) hoeft Apple voor mij verder niet. Krijg nu al te veel vragen over hoe iets moet binnen dat systeem (geen sneer, want over Android zou ik meer vragen krijgen).

Maar domme tv, voor zover ze bestaan in een goede kwaliteit is zeker wel iets wat ik zou willen. Heb natuurlijk ook wel eisen aan de kwaliteit.
Onze oude domme HD Sony Bravia doet het nog altijd prima. Chromecast eraan en alles kan ernaartoe gestreamed worden. Na verhuizing voelt ie wel wat aan de kleine kant maar het hele smart TV gebeuren is alleen maar een reden om niet te upgraden. Zou bijna een grote 4k monitor met optische geluidsuitgang als vervanging nemen.
Als je de tv niet aan het internet hangt is hij net zo dom als je huidige tv.
Of smart TV kopen en niet aan het internet hangen?
Dan krijg je alsnog advertenties om het internet eraan te hangen omdat het zoveel mogelijkheden oplevert (die je uiteindelijk ook niet gebruikt)
Niet bij mijn LG CX. Als ik die loskoppel van het netwerk is het gewoon een domme monitor. Zonder gebler of reclame.
Het probleem is dat er steeds minder 'domme' tv's zijn. Qua aanbod gaat het voornamelijk om hd-ready tv's , wat FullHD tv's en een enkel UHD tv.
Of gewoon je tv blokkeren van het internet.
Ik vind het niet erg dat er reclame bij komt kijken, mits je dat wel af kunt kopen zeg maar door een duurder product in aanschaf of duurder abonnement.
Ik zou het logischer vinden als ze Netflix of gratis met reclame zouden maken, ala spotify, of een goedkoper abbonement zouden maken met reclame. Als ze echt onderscheid zouden willen maken, zou een optie tot frequentie mooi zijn. Dat je het misschien niet geheel kan uitzetten, maar wel dat je kan aangeven dat je het enkel voor of na een film wil zien maar niet tussen door. De meeste frustratie van reclames komen wanneer een reclame net in een spannend of interessant deel van de film komt. Persoonlijk vindt ik het minder erg dat een reclame video toont voordat een YT video begint dan wanneer deze ineens midden in de video komt.
Pi-Hole! Meestal de oplossing voor alles. Sinds ik dat ding heb geinstalleerd heb ik op geen enkel apparaat meer reclame. Zonder dat ik daarvoor op elk individueel apparaat iets moest doen. Alleen voor youtube moest ik nog Vanced (android) en uBlock origin (chrome) voor installeren.
Of neem Youtube premium in Argentinië O-)
Heb een Mi TV Box gekocht, draait een stock android met een TV UI. Geen reclames niks, kan meer dan de smart tv zelf en werkt een stuk sneller.

Hangt achter de TV dus je ziet hem niet, geen extra kastjes in zicht of kabels dus. Maar wel een volwaardige Android smart TV ervaring, die overigens ook met je google nest, alexa etc werkt.
Op de Mi Box heb je ook gewoon een startpagina met irritante tegels vol met reclame over apps die je niet hebt geïnstalleerd..
Heb een Mi TV Box gekocht, draait een stock android met een TV UI. Geen reclames niks, kan meer dan de smart tv zelf en werkt een stuk sneller.
Alleen in vergelijking met vrij oude hardware. Als je een moderner platform hebt op een Mediatek MT5895 dan is die beduidend sneller dan de S905x in de Mi TV box. Het enige grote nadeel is bij beide dat refresh rate matching niet werkt, dus voor mij is het beide troep. Die kastjes (en de TV zelf ook) output 23.976 fps op 60fps en dat past niet, zo krijg je judder.
Bij mij werkt het gewoon in Kodi op zo'n mi box, de tv switcht netjes. Wellicht niet native maar goed het kan wel.
Ik heb ook een Mi Box en deze toont dezelfde reclame als mijn Shield, dus het hetzelfde probleem. Beiden draaien Google TV en daaruit komt deze onzin.
Ik koop zelf altijd liever een domme TV en hang er vervolgens zelf een mediabox aan (bijv. Google TV).
De ads die hier bedoeld worden komen juist bij GoogleTV vandaan, dus dat als alternatief noemen is een beetje zinloos, want je krijgt dan gewoon dezelfde ads te zien, maar dan via een los kastje. Niet echt een win hè? De ads zitten namelijk gewoon in de Google/AndroidTV UI.
Mijn Samsung tv laat soms reclame zien in een heel klein venstertje links onderin het scherm. Ik kan me daar niet aan storen.
Vandaar dat ik persoonlijk een AppleTV gebruik. Ik vind het belachelijk dat op een 1000+ tv nog advertenties komen. Op mijn TV heb ik nog geen advertenties maar ik denk wel helaas dat het in de toekomst gaat komen met een update
Bedoel je echt reclame als zijnde full screen advertentie met video? Of bedoel je een soort live tile tussen het selecteren van je apps die een advertentie toont?

Is inderdaad wel vervelend, maar sommige (budget) merken hebben hier inderdaad mee geëxperimenteerd in het verleden, om zo de prijs van het toestel te drukken. Al zou ik Philips nu niet meteen een budget merk noemen.
Het gaat hierom, alles met AndroidTV heeft er last van.
Tja, dat is een gevolg van het feit dat alles altijd online is en automatisch update. Ziekte van de tijd? Het staat wss in de kleine lettertjes die niemand gelezen heeft. Zolang het blijft bij aanbevelingen om iets te zien, en niet reclame voor waspoeder ofzo is...

Misschien toch nog goed dat mijn Samsung TV een meer ouderwets OS heeft dat niet al te veel updates ontvangt.

Ik erger me trouwens laatst wel enorm aan Proximus op gebied van advertenties. Telkens ik mijn decoder van Digitale TV aanzet krijg ik de melding om "gepersonaliseerde reclame" te zien. Ik weiger dit keer op keer, en toch komt deze melding telkens terug. Ik walg van al dat soort gepersonaliseer en data-collectie om me toch maar te targetten.
Dat heeft niets met Philips te maken, maar alles met Google/AndroidTV. Voor Philips kwam dit ook als donderslag bij heldere hemel. Bedenk ook dat Sony, Nvidia, Toshiba, TCL, Hisense (Amerikaanse markt), Nokia en andere merken die AndroidTV gebruiken hier nu last van hebben dus ook die merken vallen dan voor je af. Dan zit je dus met Samsung die ook soms gekke dingen in hun interface propt en geen DV en DTS doet dus weer erg beperkt is bij eArc/Arc. Of LG, die ook weer geen DTS en HDR10+ doet. Blijft eigenlijk voor een goede allrounder alleen Panasonic over.
Dan heb je nog geluk gehad zolang zonder te zitten, vorige jaar een nieuwe tv gekocht (oude kreeg zwarte vlekken) eenmaal aan het Internet kreeg ik ads in het menu. Iets waar mijn tv niet voor gebruikt gaat worden.

Omdat ik ook een Apple fan ben heb ik een 2e hands Apple tv 4gen gekocht met 32gb. Geen ads meer!
Daarnaast kunnen TV merken niet meer personaliseren wat ik krijg te zien, weten ze ook niet waar ik naar kijk.
Helaas weet KPN dit nog wel...
Ik heb er anders op mijn LG OLED ook helemaal geen last van. Advertenties via de instellingen uit gezet, en ik zie er nooit eentje. Niks geen kastjes of andere oplossingen ertussen.
Die optie heb ik niet kunnen vinden op mijn tv.
Ik zit nu op kantoor, maar als ik thuis ben, zal ik even kijken en dan plaats ik het hier. Ik weet overigens eerlijk gezegd niet of dit voor alle LG TV's hetzelfde is en/of geldt, want de oudere TV's hebben natuurlijk een iets ander menu en wellicht niet exact dezelfde opties, maar we zullen zien.
Daarom heb ik mijn tv ook nooit aan het internet gehangen
Ik gebruik de netflix/disney/prime/kodi via de android omgeving. daar heb ik internet voor nodig vrees ik.
Nu nog even wachten op hbo max, dan draai ik die ook native
Dat mag Philips niet doen. Je krijg van de rechter gelijk als een EULA zaken toestaat die van tevoren niet verwacht mogen worden. Hier een aardig overzicht over wat wel en niet mag. Ze zijn jou waarschijnlijk niet van tevoren ter hand gesteld.

Ik baal ook want de NVidia Shield TV had eerst geen reclame en nu wel. Hoop dat men de reclame uitzetbaar maakt voor platformen die eerst reclameloos waren maar ben bang dat dit een bijna niet te stoppen ontwikkeling is :( .
Ik snap wat je bedoelt, betalen voor een product en dan nog reclame zien, ik zou zo'n ding alleen al weg doen om die reden, misschien kun je via zo'n Piholl de advertenties blocken?
Mijn LG TV had het ook. Heb gehoord dat Samsung het ook doet. Ik heb het heel eenvoudig opgelost, Netwerk kabel uit de TV getrokken en streaming doe ik nu via het KPN kastje of via mijn Android TV kastje.
Je kan wel kieskeurig zijn bij de aankoop, via latere updates voegen ze de advertenties gewoon toe.
Sinds kort krijg ik advertenties in mijn smart tv menu, Philips kon eerst niks doen voor mij, daarna deden ze het af met "je bent akkoord gegaan met de eula". Mijn volgende tv zal ik zeer kieskeurig op zijn dat indien mogelijk er geen reclame op zit.
Ik heb een schurft aan reclame.
Succes met zoeken, dat worden er steeds minder. De EULA niet accepteren is in principe een optie, maar dan worden er mogelijk ook andere features uitgeschakeld die je misschien wel wil zoals Alexa. Ik wil dat niet maar anderen mogelijk wel.

Zorgen dat je TV geen netwerkaansluiting heeft is de veiligste oplossing maar zeker niet de makkelijkste. Apps op je TV draaien en er direct naar toe streamen heeft echt wel voordelen. Ik weet dat er andere mogelijkheden zijn zoals je eigen mediacenter aansluiten maar het is in principe handiger als de TV alles zelf doet.

Die van mijn zit achter een zeer restrictieve firewall maar zelfs dat is helaas geen garantie. Alles draait tegenwoordig in de cloud en de communicatie is versleuteld waardoor je eigenlijk geen idee hebt wat er met wie wordt gecommuniceerd.
Ik heb momenteel een LG OLED, die zijn vooralsnog prima reclamevrij te houden.
Dit is toch echt te belachelijk, zeker voor hardware wat je zelf bezit. Misschien kan een Pi-Hole of AdGuard er voor zorgen dat het verdwijnt.
Gewoon een nvidea shield aan je tv hangen, onze Samsung tv heb ik nooit toegang tot het internet gegeven.
Waar zie jij reclame als ik vragen mag? Overigens wel zeer teleurstellende respons van Philips. Ik vind het ook een zorgelijke ontwikkeling dat bedrijven overal maar menen reclame te kunnen pushen. Ik vind dat zelfs in de fysieke wereld al way too much.

Ik heb mijn TV offline, ik heb er een Apple TV op aangesloten en gebruik het smart gedeelte van mijn Philips niet en zie alleen het Apple TV menu. Ik heb een Pi-hole draaien met een tracker- en adblocker en ik ben over de grens heen: er wordt niets meer gewhitelist.
Boven mijn keuzes voor apps die ik geinstalleerd heb, zie ik reclame voor de verschillende shows in de verschillende apps om te kijken. Ik ben een zeikerd, weet ik. Ik hou dat soort menus het liefst zo minimalistisch mogelijk.
Dan zou ik de TV niet meer met het internet verbinden, en het smart gedeelte regelen met een Apple TV of google cast.
Als je de wifi uit zet en de internet kabel er uit haalt heb je geen advertenties meer, neem ik aan toch?
Wacht, Philips hebben reclame dus? Zat hem te overwegen voor de HUE integratie, maar dan is t nu zeker en word het weer LG.
Gewoon niet op internet aansluiten, alleen een update zo heel af en toe. Media consumptie met een Nvidia Shield, al heeft die van hetzelfde gezeur last.
Dat is wel een hellend vlak, zeker bij de heer en meester van de streamingservices.

Voorbeeld:

Nu betaal je 10 euro voor je abbo.

Nieuwe situatie:

het oude abbo zonder advertenties wordt 13,99 en het nieuwe abbo wordt 10 euro met advertenties. Kortom: Je gaat er per saldo op achteruit.
Prijsaanpassingen kunnen altijd gebeuren en een aanpassing in het aanbod model is naar mijn inziens geen probleem. Zolang je maar de keus hebt om geen reclame te zien al is het tegen een hogere prijs.

Bij mij komt dan wel de vraag, hoe gaat men om met mijn data, immers als men reclame verkoopt, zal dit gericht gaan, betekend dat Netflix mijn profiel aan derde wellicht (nu al) verloopt?
Vroeger had je Hulu gratis, met advertenties en dan een betaalde zonder advertenties. Dat is nog een logische stap volgens mij.

Maar 10 euro MET advertenties gaat er wel ver over. Dan zou het eerder iets van 2.99 EUR MAX moeten zijn voor mij MET advertenties. Waar betaal ik anders voor?

Mijns inziens hangt het ook sterk af van de regelmaat van de advertenties. 1 of 2 ads voor het programma, en dan geen onderbrekingen tijdens het programma vind ik nog OK. Niet zoals op de gewone TV een film met 6 reclameblokken van 15 minuten elk...
Netflix heeft te maken met een markt die verzadigd raakt. Nu Paramount en HBO ook zijn begonnen in Nederland, wordt er steeds meer weggesnoept bij Netflix. Ze groeien, dat stagneert en dat zal misschien zelfs teruggaan. Ik denk dat de grote doelgroep van tieners en ouders met jongen kinderen liever die paar euro’s besparen en iets met advertenties nemen dan meer betalen voor iets wat geen advertenties heeft. Ik vrees wel dat gezien de ontwikkelingen op de streamingmarkt, Netflix de prijzen zal verhogen. Overigens zou het top zijn als de EU content zo veel mogelijk neutraliseert binnen Europa, het is belachelijk dat Belgen bepaalde series wel hebben die wij weer niet kunnen zien. Nu de markt verandert, zou misschien ook een mooie kans zijn om de rechtenverhaal eens op de schop te nemen.
(minder) betalen voor Netflix (of andere) is nog steeds betalen voor reclame.

Ik vind het bizar hoe normaal reclame wordt gezien tegenwoordig dat we er zelfs (minder) voor willen betalen.

Kijk naar Youtube zitten er in veel video's ook nog eens "sponsored by" delen. Worden die geskipt met youtube premium? Lijkt me niet.

Next is dat er in series reclame zit in de vorm van product placement want ja je moet de consument uitzuigen. Net als reclame in je TV van €2500 die na een jaar geen updates meer krijgt ook nog eens.
Ik heb geen plannen om Netflix op te zeggen, maar ik sluit het niet uit.
Nou... de reden waarom je betaalt voor Netflix is omdat er geen gratis van variant bestaat ;)
Misschien komt die er wel als je héél veel reclame accepteert! :+

En, je hebt Netflix natuurlijk voor de content, de vrijheid in keuze en de beschikbaarheid daarvan die het aanbiedt.

Dat 'niemand' staat te springen voor reclame, staat natuurlijk als een paal boven water, maar mensen slikken veel hoor. Kleine anekdote: Een vriend die in de marketing werkte vertelde me rond het jaar 2000 zowat dat YouTube over een tijd reclames toe zou gaan voegen, voordat je je gewenste filmpje zou zien. Ik heb hem toen voor gek verklaard en gezegd dat YouTube dan een stille dood tegemoet zou gaan... Nou... daar zat ik mis zeg!

Maar back on-topic: Zoals hier al veel gezegd wordt, zal er vast wel een keuze komen tussen een iets duurder geprijsde variant zonder reclame en een goedkopere met. Het is alleen te hopen dat de goedkopere niet de variant is die we nu kennen en dat Netflix in zijn geheel veel duurder wordt.... Time will tell!
Die vriend had idd voorspellende gaven dan: in 2000 zou het nog vijf jaar duren voor YouTube zelfs maar werd opgericht (eerste video op YouTube dateert van 23 april 2005).
'Rond 2000 zowat' staat er letterlijk.
Ik kan me het moment nog goed herinneren, maar de plaatsing in de tijd is een beetje vaag. Blijkbaar is het dus later geweest! Het doet echter niks af aan het punt dat ik trachtte te maken.
Ja zelfde hier, men neemt juist de keus om een abbo te nemen om van de "normale" tv af te zijn.

Maar let op mijn woorden, wanneer de goedkopere abonnementen er komen met reclame, dan verschuift de prijs voor de huidige omhoog. Want " men neemt het toch wel af om van het gezeur af te zijn"
Dat was inderdaad (en is voor veel mensen) volgens mij ook exact waar het om ging: je betaalt voor een service om van die irritante reclames af te zijn. Ik heb zelf m'n abonnement bij Netflix al opgezegd omdat er te weinig naar mijn gading bij zit, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen blijven hangen als ze "en-en" doen. En betalen, en reclames tonen.
Wij wisselen hier af tussen Netflix en Prime.
Twee maanden Prime (want goedkoper) en daarna een maandje Netflix.
Genoeg keuze op die manier.
De kans is groot dat je met het huidige abonnement reclame gaat krijgen en als je dan zonder reclame wil, je weer x euro's extra moet betalen voor een premium account.

Zolang mensen er in mee gaan valt er weinig tegen te doen.

Ik vertik het in ieder geval om reclame te gaan kijken en ik ga er geen premium voor betalen, no way! Desnoods download ik de programma's die ik wil kijken maar via TOR.
"Zolang het een optie blijft om met reclame te kijken is het geen probleem"

Is er ooit iemand in de geschiedenis van de mensheid geweest die er vrijwillig voor kiest om reclames te kijken :) ?

Zal wel een abovorm voor 'gereduceerd tarief' zijn maar met reclames. En na verloop van tijd wordt dat 'gereduceerde' tarief gelijkgetrokken met het huidige volle tarief en wordt het volle tarief in prijs verdubbeld onder de mom 'premium'.
3x raden hoe die optie vormgegeven wordt.

Men introduceert een goedkoper abonnement met reclame. Er vinden prijsstijgingen plaats en binnen de kortste keren is het reclame-abonnement net zo prijzig als nu het normale abonnement en betaal je een premium om geen reclame te zien.
Een "optie" ja. Totdat je bij je huidige abonnement reclame krijgt, en je mag "upgraden" om geen reclame te zien.
Het is natuurlijk (zoals altijd) ingegeven om meer geld te verdienen. Want het is nooit genoeg. Na reclame in het goedkopere abonnement komt er uiteindelijk ook (maar minder) reclame in het duurdere abonnement (of net zoveel, maar wordt het aantal reclames in het goedkope abonnement verhoogt). En dan gaat ilegaal streamen weer toenemen en gaan ze daar over klagen.
Dat is precies de reden dat wij het ook hebben. Geen advertenties en eeuwig durende reclame blokken op televisie… Op een reguliere zender duurt een film zo een half uur tot drie kwartier langer dan op Netflix…
Idd, samen met jou het grootste deel van de klanten denk ik.
Als optie zou kunnen maar voor mij in ieder geval niet.
Reclames zijn een modern soort virus. We willen het niet en we hebben er last van en we zijn bereid moeite te doen om ze niet te krijgen/zien (zelfs betalen om ze niet te hoeven zien).
Maar er zijn plenty bedrijven/mensen die graag reclames laten zien omdat ze er beter van worden (verdienen dus). Dus de verspreiding gaat hard door.

Het effect van reclame is duidelijk geen 100% - dus geen echt gevaarlijk virus zeg maar. Maar zouden we kunnen leven met heel weinig reclame? Vast wel. :Y)
Amazon toont mij steeds bij de start van een aflevering/film een trailer van een andere amazon prime serie/film, ergens kan ik daar aan de prijs van amazon mee leven (3euro, ook is het geen advertentie voor wat anders maar iets wat al in je abo zit, dus denk je oh leuk kan je direct kijken).

Maar als Netflix dit zou doen, voor 18euro per maand (toch echt veel meer, NL is iets goedkoper van abo) zou ik het toch snel opzeggen (heb nu ook geen abo bij hun). En reclame tijdens een serie/film kan enkel op een "gratis" abo imo, als je geld geeft zit er al subtiele reclame in (denk automerk enz) dus dan nog onderbreken voor extra reclame zou teveel zijn voor de meeste denk ik.
Het gaat ze nog wel lukken om een reclame versie uit te brengen, iets goedkoper dan het regulier abbo. Daarna gaan ze het reguliere abbo aanpassen via marketing naar "premium" met extra opties voor 5 euro extra.
Probleem is echter of het wel een werkelijke optie is, of dat je dan weer een duurder abo moet afsluiten.

Ik vind alternatieve abo's vind ik echt prima, en zouden ze zelfs gratis versies maken met deze ads er in, dan zou ik dat toejuichen, maar naar mijn idee zal het wel gewoon een beweging worden van of het forceren van ads (zoals Prime) of als model om de ad free varianten duurder te maken.
Ja maar als die optie maandelijks extra geld kost, dan is het einde toch zoek?

De hele mediawereld is zich op alle mogelijke manier in de vingers aan het snijden. Sinds tijden al de focus op kopiëren/piraterij, nu sinds een tijdje de versnippering over vele betaalplatforms, algoritmes die voor je uitkiezen wat je voorgeschoteld krijgt, en zou daar dan nog reclame bovenop komen? Het lijkt wel alsof ze willen dat we hun media niet consumeren.

Sinds een paar jaar geniet ik meer van kleinere producties, vnl. op het edutainment-vlak, op bv Youtube. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door JeroenH op 23 juli 2024 00:53]

Vanaf het moment dat het geïntroduceerd wordt een evolutie ingezet die zal eindigen met de combinatie van een betalend abonnement én reclame. Net zoals je nu games hebt waar je de volle mep voor betaald hebt en toch nog geconfronteerd wordt met "free to play" elementen en lootboxes. Het is nooit genoeg voor dergelijke bedrijven.
Ik vermoed dat Netflix naar een model wil wat veel streamingsdiensten in de US hebben: goedkope versie met reclame, duurdere versie zonder reclame. Ze moeten wel omdat ze constant de prijzen verhogen en Netflix nu een stuk duurder is geworden dan de anderen. Daarnaast is de concurrentie zeer hevig op de streamingmarkt.

Netflix is duurder dan HBO! HBO staat in de US bekend als een kwaliteitszender met goede series en content. Veel mensen vinden dat nog steeds $14.99/maand waard (vaak alleen al voor de zenders op TV, niet eens de streamingdienst). HBO Max is hier $14.99. Netflix, let op, $19.99! Het is dat ik het gratis krijg bij m'n T-Mobile abonnement, maar anders was Netflix het eerste geweest wat er uit ging. Te weinig vernieuwende of onderscheidende content en de meeste goede series zijn nu op Peacock, Paramount+, Prime, Starz, en Apple TV+ te zien. En sommige op Showtime.
Je hoeft niet te betalen om reclame te zien.


Disney bied een flinke korting in ruil voor reclame.
Ja dat klopt, nu nog. Maar we kennen allemaal hoe het model werkt ;)
Ja, precies.

Dan denken ze: "Oeh, we krijgen wel erg veel geld binnen voor ons advertentie-abonnement. Als we dat nou doortrekken naar alle abonnementen, dan zeggen we, we helpen jullie om een betere catalogus te kunnen geven.... muhahaha *laughs in money*"

Zo gaan dat soort dingen in boardrooms. :+
Dat denken ze inderdaad. Toch zullen ze ook veel betalende klanten kwijtraken als ze dat doen. Ik zou er meteen vandoor zijn en met mij vele anderen en dan vraag ik me af of je dat kan compenseren met reclame inkomsten van je overgebleven klanten, ik denk het niet.
Hou er maar rekening mee dat het gros er gewoon in mee gaat, als het niet grootschalig in de media wordt gebracht slipt het er zo bij in.
Ik denk dat het wel mee valt. Reclames tijdens films worden als erg storend ervaren. Als Disney dat echt gaat doen, dan vraag ik me af of mensen nog wel zoveel per maand willen betalen.
Dat is een kwestie van gewenning voor de meeste mensen. Die paar mensen die weggaan is voor zo'n bedrijf geen probleem, hun inkomsten stijgen toch verder...
Dat is precies mijn punt. De reden dat ik betaal voor een abo is vooral omdat er geen reclame in zit. Dat geldt voor Disney, maar ook voor Youtube of NPO start. Als ze hier reclames in gaan proppen dan kan ik net zo goed de gratis versie gebruiken, lineaire TV kijken of de website van Jack Sparrow bezoeken, als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar we kennen allemaal hoe het model werkt
Dat kan twee kanten op:

1. De abonnementen zonder reclame worden duurder
2. Er komt ook een gratis variant die net zo veel reclame heeft als YouTube.
Hoe integreert Disney dat eigenlijk? Een of twee korte reclames voorafgaand aan een aflevering/film vind ik tot daar aan toe, maar de onderbrekingen een aantal keer per video (waarbij ogenschijnlijk het moment volslagen arbitrair is gekozen) zoals Youtube tegenwoordig doet, heeft mij volledig nuclear doen gaan op de contentblockers.

Klein beetje off topic maar goed; m'n webbrowser had al Adblock, maar nu heeft m'n TV SmartTubeNext en m'n iPhone Cercube sideloaded. STN had SponsorBlock erin zitten en da's me een partij fijn... dat staat nu dus ook op de rest. Tadaa, klaar met het hele gedoe en erg moeilijk om weer terug te gaan naar reclames accepteren.

Als mensen eenmaal afhaken, blijkt hoe fijn het leven zonder al die reclame is. Je zou dus zeggen dat deze bedrijven er enig belang bij hebben dat mensen in eerste instantie niet over die grens geduwd worden om alles te gaan blokkeren. Zeker sideloaden is best wat gedoe en doen mensen niet zomaar, maar als je het eenmaal uitgedokterd hebt... krijg je die klant niet meer terug naar reclames.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 23 juli 2024 00:53]

Als er een reclameloze optie blijft, is dat natuurlijk prima. Ik heb bij mijn LG TV van ruim €2500 geen keuze. Ik krijg reclame te zien. Dat is wat mij betreft not done!
Gek, ik zie nooit reclame op mijn LG.
WebOS 6.0, de hele tijd reclame over Apple TV aanbieding, Viaplay, HBOMax sinds een aantal dagen. Om maar niet te spreken over de "suggesties" van bloomberg en allerlei andere kanalen waar ik nooit naar kijk, terwijl dat de UI enorm traag maakt (want er moet content opgehaald worden).

Het is geen Coca Cola reclame, maar het blijft reclame van diensten en kanalen waar ze vast voor betaald krijgen. Dat wil ik niet.
Yep heb ook op mijn LG. Al gezocht of ik het uit kon zetten maar kan niks vinden
Hm, op WebOS 5 (55E9PLA) geen last van, echt totaal niet. Hoogstens af en toe een balloon die meldt dat er inderdaad nieuwe apps voor HBO zijn, recent. Maar of ik dat nou “reclame” vind…
Ik zie continu de aanbieding voor apple tv op mijn lg. Dat noem ik reclame. En dat doet lg niet zomaar, daar krijgen ze voor betaald..ergo reclame. Er kan ook verschil zien tussen webos 5 en 6, dat weet ik niet.
Tuurlijk is dat reclame.
Die keuze heb je wel, gewoon de netwerk stekker uit je TV trekken. Heb ik ook gedaan met mijn LG TV. Via het KPN kastje of Android TV kan ik prima kijken. Dat hele Smart menu voegt nauwelijks iets toe terwijl je ermee akkoord moet gaan dat je gegevens buiten de EU gedeeld worden en nimmer verwijderd kunnen worden.
Ik heb geen KPN kastje of Android TV (wel een nvidia shield, maar ook daar sloopt er steeds meer "reclame" in heb ik begrepen). Ik baal er gewoon van dat er alsnog geld wordt verdient door een leverancier voor een apparaat waar ik al enorm veel geld voor betaald heb met dit soort "reclame" in de startchermen op te nemen.
Ik begrijp je frustratie volkomen. Ik viel ook van mijn stoel van verbazing toen ik door kreeg dat LG mijn TV via een update wijzigde zodat hij ineens reclame in het Smart menu ging tonen. Persoonlijk vind ik het ongekend dat een fabrikant de eigenschappen van een product ten nadelen van een consument achteraf mag veranderen, maar ja, een van de gevolgen van globalisering. Zie er maar iets aan te doen met al die lobby groepen in Brussel.
Android TV kost overigens maar een paar tientjes maar het wordt wel onderhouden door Google dus hoe het met je privacy zit en of je straks niet alsnog reclame gaat krijgen, geen idee.
Het is ook enorm frustrerend. Zo waren de banken ook aan het kijken of ze gepersonaliseerde "reclame" in hun apps konden stoppen, maar dat ging gelukkig niet door. Maar als ik kijk naar alle sh*t meldingen die ik van de ING app krijg en elke keer handmatig moet verwijderen, dan krijg ik daar ook behoorlijk de kriebels van. Ik snap dat het voor veel bedrijven een goudmijn is om daar mee aan de slag te gaan. Maar dan wel graag een (betaalde) variant aanbieden zonder reclame meuk.

Dus, als je bij de bank betaald voor je rekening en pas, geen reclame in je app. Bied je de dienst aan met wat "generieke" reclame voor je eigen diensten of aanverwante diensten, dan betaal je daar niks of minder voor. Ik wil de keuze van een "reclameloze" dienst en wil daar ook voor betalen als dat nodig is.
Jawel: niet kijken. Er zit een knop op die TV om de reclames niet meer te kunnen zien. :+
Ja, ja, maar "the slippery slope": nu ALLEEN NOG in het goedkoopste abonnement...

Straks in het standaard abonnement wat iedereen heeft en om dan van de reclame af te komen moet je een een extra duur abonnement nemen. Zeg maar de dealer-junkie model of noem het het Putin-EU model. Eerst afhankelijk maken en marktaandeel pakken en dan de duimschroeven aandraaien.

Het bovenstaande is natuurlijk speculatief, maar we hebben in het verleden genoeg van dit soort voorbeelden gezien waarbij de reclame stapje voor stapje steeds erger werd. Denk aan Youtube, Facebook, Instagram, ...

Maar we zullen het wel zien.
dat is altijd ook mijn eerste ingeving, maar je moet de artkelen wel goed lezen. Het gaat in deze gevallen om een extra, goedkoper abonnement. Het duurder abonnement blijft advertentievrij bij Disney+. Ik geloof niet zo snel dat Netflix advertenties gaat verkopen in de bestaande abos'.
Dat is nu zo... mijn abbo bij Netflix is van 8,99 naar 13,99 geëvolueerd over al die jaren, geen probleem ik betaal graag voor premium content zonder reclame. Dan komt er een abbo terug aan 8,99 maar met reclame omdat... juist om nog meer mensen aan te trekken. het 13,99 abbo zal later zijn tv shows/filmen met een gepersonaliseerde reclame uiting (het Youtube model) beginnen om dat dan stilletjes aan ook op te schroeven.

Ik zeg het hier, binnen enkele jaren kan je geen abbo meer afsluiten zonder reclame.
Waarschijnlijk ja - want ze zijn meestal vrij toondoof wat betreft hun markt. Maar als alles spontaan advertenties krijgt krijg je vanzelf dat een groot percentage afnemers 't afzegt .. en dan is de keus natuurlijk aan de streamer om weer advertenties te verwijderen of... double down en nog meer ads er in te gooien ter compensatie. (Ik gok dat laatste en meestal is dat dan ook wel de doodsteek voor de streamer).
Als dat gebeurt gaan we toch weer gewoon illegaal downloaden? Komt die gigabit verbinding eens aan het werken 8-)
Ik betaal 16 bij Netflix
Het zal in dit geval waarschijnlijk om abonnementen gaan die goedkoper worden aangeboden. Dus dan neem je of een goedkoper abonnement met reclame, of een duurder abonnement zonder reclame.
Nadat ze eerst alle abonnementen fors hebben verhoogd de afgelopen jaren. Het bekende trucje.

Wat je 4 jaar geleden voor 5 euro reclamevrij kreeg, krijg je straks voor 5 euro met reclames. En de content is vaak ook nog verschraald door versplintering van het aanbod. (Die 5 euro is een voorbeeldbedrag, het is natuurlijk meer)

[Reactie gewijzigd door henkebek op 23 juli 2024 00:53]

Dit dus, ik ga echt geen reclame kijken voor een dienst waar ik voor betaal.
Ik vind de 'reclame' bij Prime over andere series al mega storend. Heb al jaren geen standaard TV abbo, alleen Internet.
Als het een abonnement betreft dat goedkoper is dan de huidige abonnementen waarbij dan reclame te zien is, prima. Maar als die reclame ooit naar het abonnement komt dat ik heb, dat overigens ook steeds duurder wordt, dan laat het maar inderdaad.
Wanneer betalende platformen hiermee beginnen dan stopt het toch. Ik kijk geen lineaire TV omdat er reclame is. Ik moet er niet aan denken dat ik betaal om reclame te zien.
Dit is wel wat genuanceerder. er komt dan een goedkopere tier erbij, die dus voor de rest van de financiële benodigdheden, het geld binnenhaalt via advertenties. De mogelijkheid om reclame-vrij Netflix te kijken blijft, daar betaal je dan gewoon het huidige bedrag voor. Netflix zal hier naar gevraagd zijn, omdat Disney+ onlangs aankondigde met een dergelijke tier te komen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:53]

Prima toch, betalen OF reclame, zolang het geen EN is, is dit een perfect model.
Ik vermoed dat het een optie wordt. Vaak gaat het zo:

1. Netflix introduceert goedkoper instap-abonnement met reclames
2. Andere abonnementen worden twee euro duurder

De meeste mensen lijken dat wel te pikken (los van de prijselasticiteit van de twee euro extra). Als alle abo's met reclame worden, dan denk ik dat veel mensen switchen naar een andere streamingdienst. Reclame op video platforms is rampzalig voor de gebruikerservaring.
Dit gebeurt toch al jaren? Of heb jij nooit naar betaalzenders gekeken? ESPN bijvoorbeeld, zit gewoon achter een paywall maar toch zit je merendeels naar reclame te kijken. Verbaast me ook niets dat ze nu een overeenkomst met Ziggo hebben gesloten aangezien de adverteerders gebaat zijn bij meer kijkers. Echter wordt mijn ziggo abonnement zo kunstmatig hoog gehouden. Ik zit er niet op te wachten in ieder geval.
Wij kijken nog genoeg op de "lineaire" tv, echter nemen wij alles gewoon op en kijken een dag later. het skippen van reclames is dmv de mediabox een fluitje van een cent, zo kijk ik toch alles wat ik op tv wil zien, en zonder reclame.

Tevens heb ik ook netflix voor series , uiteraard. maar het een hoeft de ander niet uit te sluiten.
Maar dat is dus het eeuwenoude goedpraten van je eigen onethische keuze omdat er niet iets bestaat wat jij perfect vindt en niet te duur is. Prima als je dat wilt doen, maar doe niet alsof het iets principieel is.

Overigens grappig want downloaden kan vrijwel niet zonder ads, dus zelfs op sites die voor jou waarde bieden heb je een adblocker aan staan haal ik daar uit. Dat betekent dat jij er puur in staat als; ik wil dit, het kost te veel, dus ik eigen het me toe op de termen die ik voorschrijf. Ben benieuwd hoe lang jij blijft werken als je baas zegt 'doe jij je werk maar, ik bepaal later wel of jij geld krijgt of je gewoon gratis door mag gaan' :+
Als ik ook meer een enkele reclame zie voor wat ik betaal dan ben ik weg en als dit is voor goedkopere abonnementen dan wens ik die doelgroep succes. Als ik alleen al naar Amerikaanse tv kijk met om de 5-10 minuten reclame dan betaal ik liever voor geen reclame.

Als ze daardoor ook prijzen omhoog gooien dan moeten ze dat doen, maar heb zelf al een grens gesteld wat ik wil betalen voor het duurste abonnement en daar zitten ze tegen aan ;)

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 00:53]

Het gaat dan om een heel goedkoop abonnement waar je misschien €3 tot €5 per maand voor betaalt. Ik denk dat het voor bepaalde gebruikers wel een leuke optie kan zijn. Uiteraard niet om het kwartier een kwartier reclame 🤣
Zolang ze het maar niet in de huidige abbo's gaan gooien ben ik tevreden
Dat zegt natuurlijk niets. Ze kunnen namelijk een goedkopere abbo toevoegen, en later de prijzen van alle abbo's verhogen waardoor je alsnog hetzelfde betaalt als nu, maar dan met advertenties.

Door de prijs van de abbo´s elk jaar te verhogen, creëren ze zelf een gat in de markt bij de "lower end"-gedeelte. Je krijgt nu al dat mensen wel Netflix willen, maar niet meer zoveel ervoor willen neerleggen.
Dat kunnen ze dan mooi oplossen door goedkopere abbo´s toe te voegen die volhangen met ads.

Ik haat het idee, want het komt er gewoon op neer dat wij allemaal steeds meer voor moeten neerleggen, terwijl we er steeds minder voor terugkrijgen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 23 juli 2024 00:53]

Daar ben ik nou juist bang voor, laten we hopen dat je ongelijk gaat krijgen.
Tsja, het ligt eraan hoe de markt reageert op HBO Max´ streamingplans met advertenties.
Als dat een succes wordt, dan krijg je het straks overal.
Als je goed oplet, zie je dat de streamingplatforms al jaren verschillende dingen aan het uitproberen zijn, zoals:
  • Gratis een paar afleveringen kijken (Netflix)
  • Extra bijbetalen om films eerder te kijken (Disney+)
  • Mobile-only plans (Netflix)
  • Live streams / kijken via een decoder (Sky/BBC)[l/li]
  • Gratis kijken met ads (Hulu)[l/li]
En voor je het weet zitten we in dezelfde situatie als lineaire TV: 50% advertenties en €30 per maand betalen.
En de illegale downloadmarkt die (nu al) weer opleeft.
Klopt daarom kunnen we het denk ik ook niet tegenhouden, maar ik ben gestopt met een tv abbo bij KPN omdat ik geen reclames wil telkens en we hebben bijna elke streamingdienst gedeeld met vrienden. Maar reclames zullen wel voor mij een grote reden zijn om mijn abbo op te zeggen, dat is natuurlijk per persoon verschillend.
Tsja, het ligt eraan hoe de markt reageert op HBO Max´ streamingplans met advertenties.
Als dat een succes wordt, dan krijg je het straks overal.
Als je goed oplet, zie je dat de streamingplatforms al jaren verschillende dingen aan het uitproberen zijn, zoals:
  • Gratis een paar afleveringen kijken (Netflix)
  • Extra bijbetalen om films eerder te kijken (Disney+)
  • Mobile-only plans (Netflix)
  • Live streams / kijken via een decoder (Sky/BBC)[l/li]
  • Gratis kijken met ads (Hulu)[l/li]
Hangt denk ik ook van de ads af, bij prime video krijg je bv enkel ads voor je film begint deze kun je altijd direct slippen, en het zijn ads voor content die zonder extra kosten beschikbaar is op prime video.

Met zo een systeem zou ik kunnen leven als er een mooie korting tegenover staat, maar ads zoals op YouTube nee dankje :)
Inderdaad het kan niet lang meer duren voordat dit ook in Nederland gaat komen bij zowel Disney+, HBO Max en waarschijnlijk ook andere streaming platformen. Videoland heeft het overigens al sinds juli 2020 wat ik las.

Disney+ - inschrijven eind 2022, lancering 2023
HBO Max - sinds juni 2021 in VS
Videoland - Basis abonnement 5 euro p/mnd bevat advertenties
Je kunt bij Apple TV+ oo ede eerste aflevering gratis kijken, een prima manier om mensen over te halen. Je kijkt en als het leuk is sluit je een abo af.
Ik vind het ook prima om release snel tegen extra betaling te kopen. Als dat in het abonnement zit, wordt het voor iedereen duurder.

Wat ik een groter probleem vind is wat waar is. Ik was mijn Apple TV homescreen opnieuw aan het inrichten met HBOmax er bij, zag ik ineens nog dat ik iets keek bij Disney+. Ik kan dat allemaal niet mee bijhouden. En ik merk dus ook dat Infuse met Plex Server dat wel kan... en dus download ik alsnog alles: want mooi bij elkaar.

Kun je via een API maar de bibliotheek van al die diensten samenvoegen in Infuse. Of alles via "Up Next" in Apple TV (zoals Disney en HBOmax) doen.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de prijzen van de huidige abonementen verhogen. Dat doen ze nu al en zal niet ineens anders worden na het introduceren van een nieuw abonnement.
Ik haat het idee, want het komt er gewoon op neer dat wij allemaal steeds meer voor moeten neerleggen, terwijl we er steeds minder voor terugkrijgen.
Tja, ik denk dat dat zeker gaat gebeuren, ze kunnen niet anders. Naar mijn idee zijn er meerdere factoren die meespelen. Netflix heeft een flinke schuld door alle investeringen in content. Die schuld moet een keer afbetaald worden. Maar elk jaar komt er ook weer schuld bij, omdat de investeringen in content alleen maar groter worden.

Daarnaast zijn tv-abonnementen in Amerika erg duur. Netflix heeft dus nog wel genoeg ruimte om de prijzen te verhogen, totdat de gebruiker dat niet meer pikt. Volgens mij groeit het aantal gebruikers in bijvoorbeeld landen als India niet zo snel, omdat daar de tv-abonnementen ook weer heel erg goedkoop zijn. Mensen daar voelen dus minder de noodzaak voor een overstap. Zolang het aantal gebruikers totaal nog steeds blijft stijgen ondanks alle prijsstijgingen van de afgelopen jaren, zit Netflix dus nog wel goed. En, zal jij als gebruiker geconfronteerd blijven worden met een stijging.
Het fijne aan dit soort abo’s is dan wel weer dat je gewoon op de unsubscribe button kan drukken.

Dat kan met je normale tv pakket amper en daar wordt je dood gegooid met reclame.
Het klopt wat je zegt, alleen het voordeel is wel de versnippering. Hoe meer concurrentie hoe minder ze met de prijs omhoog kunnen gaan tenzij ze allemaal omhoog gaan. Ze moeten dan steeds meer exclusives gaan uitbrengen.
Sorry, maar wat een onzin, tuurlijk wordt alles duurder dat heet inflatie.

Dat je reclames af kunt kopen is extra keuze en prima, zelfs als de prijs op den duur verdubbeld betaal ik het wel en met alle concurrentie en het alternatief van gewoon ouderwets downloaden denk ik dat het sowieso wel los zal lopen met de tarieven
Ze zullen dit vast ooit wel een keer in de bestaande goedkopere abonnementen gaan stoppen om zo een prijsverhoging van de duurdere abonnementen te rechtvaardigen. Ik denk niet dat Netflix met een 'nog' goedkoper abonnement gaat komen.
Nee klopt, maar hoop ook niet dat ze reclame aan de huidige abbo's gaan toevoegen. Persoonlijk vind ik reclame op een streamingdienst echt een no-go..
Als de concurrentie dat massaal gaat doen en de inkomsten van Netflix op deze manier gaan dalen dan ga hier maar niet te veel vanuit. Ik hoop het zelf ook, maar toch ben ik er bang voor.

Uiteindelijk moeten we ook niet vergeten dat de afgelopen jaren natuurlijk droomjaren waren voor streamingsdiensten. Er was weinig of niets omhanden door Corona en de beperkingen die dit met zich mee bracht. Nu we steeds meer naar normaal gaan en mensen weer andere prioriteiten hebben ben ik wel benieuwd of we forse dalingen gaan zien in de inkomsten van streamingsdiensten. Misschien dat we dan op de lange termijn weer zien dat diensten samengevoegd worden om toch winstgevend te zijn.
Precies zoals je zegt, ben er zelf ook bang voor ondanks ik er niet naar uit kijk.
Maar we hebben uiteindelijk geen keus, denk alleen wel dat als er in mijn huidige abbo ooit reclame gaat komen dat het voor mij exit gaat zijn.
Als je maar als consument de keuze hebt:
  • Huidige abonnement zonder reclame.
  • Goedkoper abonnement met reclame.
Tot ze langzaamaan ook advertenties bij het huidige abonnement toevoegen en een duurdere tier introduceren volledig vrij van advertenties.

Dan zullen ze bij de huidige duurste tier (Netflix Premium) eerst beginnen met onopvallende / niet storende advertenties. Bijvoorbeeld alleen in het menu als 'suggesties' zoals GoogleTV. Vervolgens nemen die suggesties steeds iets meer plek in het menu. En daarna krijg je wanneer je een serie/film afspeelt een korte 'suggestie' van 10 seconde die je kan skippen. Na een tijdje valt je op dat je die niet meer kan skippen. En als je de volledig advertentievrije ervaring wil, kan je de nieuwe duurdere abo nemen genaamd Netflix Ultimate van €21,99 per maand. Maar ach, het is "maar" 5 euro meer dan wat je nu betaalt en je krijgt er ook maandelijks Netflix games bij.

:)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 00:53]

ssshhhh, breng ze niet op ideeën :+
Juist. Kijk naar HBO nu,

50%* lifetime korting op basic en standaard

*
INDIEN U OP ENIG MOMENT UW ABONNEMENT ANNULEERT, UW ABONNEMENT WIJZIGT, INDIEN U NIET LANGER EEN GELDIGE BETALINGSMETHODE HEEFT, OF INDIEN U NIET LANGER VOLDOET AAN DE VOORWAARDEN VAN HBO MAX, VERVALT HET VOORDEEL VAN DEZE PROMOTIEAANBIEDING.
Over eenige tijd komen de ads erbij en komt er een Premium abonnement waar je dus een wijziging voor moet doen en dus je 50% korting kwijt bent. Mark my words. Want in de US is de add abbo iets van $9,99 ipv $14,99.

En dan een Premium+ voor early access etc etc.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 00:53]

Zou over de jaren heen het abo niet ook zonder ads toevoegingen duurder worden op dat niveau. Of bedoel je dat ze het sneller kunnen doorvoeren met ads als onderbouwing?
Het probleem wat voornamelijk dan voorkomt (op basis van wat er al in de VS gebeurd) is dat de prijs van het goedkoper abbo uiteindelijk de prijs heeft van het huidige abbo en je huidige zit dan op een 50% prijsverhoging zonder veel toegevoegde waarde.
Ik ga er vanuit dat dit de bedoeling is, ik vermoed dat Netflix hier naar gevraagd is, omdat Disney+ een dergelijke abonnement aankondigde. ;)
Zodra Netflix ermee begint zeg ik mijn abonnement op.
Het gaat om goedkope abonnementen met reclame. Wel lezen.
Maakt me niet uit, gaat om het principe. Ik ga niet betalen voor een dienst die mensen die het duurdere abonnement niet kunnen of willen betalen gaat pesten met advertenties.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 00:53]

Dus hebben de mensen die het niet kunnen of willen betalen gewoon pech? Daar zullen ze je dan vast dankbaar voor zijn.
Nee hoor, die mensen worden nu toch ook al niet gepest met advertenties? Dat is iets wat ze later misschien gaan toevoegen.
En die mensen kunnen nog steeds blijven kijken. Dit zal een extra goedkoop abonnement toevoegen. Net we gaan de goedkoopste ineens van reclame voorzien.

Videoland heeft er bv 1 van 4,99 zo er ik weet is Videoland(zonder reclame) nooit 4,99 geweest

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juli 2024 00:53]

Netflix heeft nu al drie abbo's. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze nóg een abonnement gaan toevoegen. Een herstructurering waarbij het goedkoopste abonnement de gebruikers zal gaan pesten met ads lijkt me waarschijnlijker.

Hopelijk gaat het nooit gebeuren.
Daar begint het mee.
Kijk maar naar de advertentie-historie van YouTube bijvoorbeeld
Is oneindige groei van een bedrijf dan mogelijk?
Uiteindelijk raak je toch een limiet wanneer iedereen die wilt kijken al een abonnement heeft...

Op het moment dat je geld uit iets probeert te persen, moet dat ergens vandaan komen.
Als je dat niet kan zien, mol je een bedrijf van binnen uit.
Je redenatie is te kort door de bocht. Ja, op een gegeven moment kan je in je huidige business model niet meer groeien. Maar dat betekent niet dat je dan maar advertenties moet gaan tonen. Misschien stapt Netflix wel in de muziek of gaming, twee nieuwe abonnement vormen. Ik zeg niet dat ze dat gaan doen, maar als bedrijf kan je onbeperkt groeien als je maar wilt diversifiseren.
Gaming zijn ze al druk mee bezig.https://help.netflix.com/nl/node/121442
Ze zeggen nu dit:
  • Geen advertenties.
  • Geen in-app aankopen.
  • Onbeperkt toegang tot exclusieve mobiele game
  • Inbegrepen in je Netflix-lidmaatschap.
Zal mij benieuwen hoe lang dit zo blijft mocht het populair worden :+

[Reactie gewijzigd door kroam op 23 juli 2024 00:53]

Tsja, als Netflix met advertenties begint, dan is dat het moment dat piraterij weer aantrekkelijk wordt.

Het gezegde is "als je ergens niet voor betaalt, dan ben *jij* het product". Waarom zou ik betalen voor een dienst, om vervolgens toch weer als product te worden behandeld?

En ja, ik weet dat er genoeg andere media zijn die hybride model hebben (een krant als voorbeeld), maar statische advertenties naast tekst is echt van een andere orde dan reclamefilmpjes. Er is een reden dat iedereen ook een hekel heeft aan 'auto-play' van video's (helemaal *met* geluid). Dat is zo'n dominante manier van communiceren.
Dat is precies waarom ik reclamefolders en advertenties in kranten ook wat meer kan waarderen: als het mij niet interesseert dan kijk ik verder, met reclame op een scherm is dat veel lastiger.
Je kan nog steeds het duurdere model nemen. Met advertenties gaat om een goedkoper model. Waarbij de dienst de mindere inkomsten kan compenseren met de advertentie inkomsten. Dus gewoon betalen en ads vrij kijken.
Reuters schrijft dat bepaalde Wall Street-analisten Netflix hebben aangespoord om met een goedkoop abonnement met reclame te komen om daarmee de omzet te verhogen. Die wens wordt mede ingegeven doordat het tempo terugloopt waarin Netflix nieuwe abonnees aantrekt.
Ik voorspel dat er een abbo komt dat één of twee euro onder de huidige prijs ligt mét advertenties. En dat de prijzen van de huidige abbo's met diezelfde één of twee euro omhoog gaan en "Premium" * gaan heten, zónder advertenties.

* kan natuurlijk ook dat ze edelmetalen (brons, zilver, goud, platinum) ofzo gaan gebruiken. Dat komt ook altijd wel goed over. Hoewel Premium natuurlijk wel hét woord is waar je iedereen mee over de streep trekt 8)

Dat terzijde, hoe zien ze reclames en de integratie daarvan voor zich? Is dat op het homescreen? Voor of na een serie/film? Tussendoor, zoals vroeger het geval was en je nu in series nog soms goed kan zien dat er reclametijd is ingebouwd? Of met zo'n overlay, dat terwijl je net je Scandinavische hipster krimi kijkt en dan onder of boven in beeld voor tien seconden zo'n bewegende banner krijgt van Jandino's nieuwe hilarische comedy?
* kan natuurlijk ook dat ze edelmetalen (brons, zilver, goud, platinum)
Nou ben ik wel heel erg benieuwd waar ze aan mijnbouw voor brons doen... O-)
Het is heel simpel, Netflix vliegt er uit hier zodra er advertenties in de app of video komen
Zolang ze maar niet denken dat hun eigen meuk adverteren niet onder ads valt, zoals bij Prime Video het geval is..
Prime is dan ook maar 2,99 en je kan direct skippen. Heb daar totaal geen probleem mee. Maar zoiets kan niet in de huidige prijs klasses van Netflix. De content is al redelijk belabberd de laatste tijd. Er zijn uitblinkers, maar zeker het 10-voudige aan crap. Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik het heb via account sharing en niet zelf de volle mep betaal. Prime, D+ en HBO bij elkaar is qua prijs vergelijkbaar en is qua content zooo veel beter.
Als er zoveel crap op Netflix is dan is er weinig onderscheid met de huidige tv aanbod. Maar mensen zijn er aan gewend en blijven hun abonnement houden.

Tja, en reclame is de dictatuur van de vrije markt. Je ontkomt er bijna niet aan...
HBO Max nu voor 2,99/3,99 per maand, + Amazon Video voor 2,99 per maand dan zit ik voorlopig wel goed. Daar ik heb ik die overpriced Netnix niet voor nodig.

Ga lekker zo door Netnix, en je prijst jezelf letterlijk uit de markt. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.