HMD brengt Nokia G11 en G21 met 90Hz-scherm uit voor onder 200 euro

Het Finse HMD Global brengt de Nokia G11 en G21 uit, twee vrijwel identieke telefoons die beide op de markt komen voor onder de 200 euro. De telefoons hebben een Unisoc-soc, een 90Hz-lcd en een 5050mAh-accu.

De telefoons draaien op een Unisoc T606, met twee Arm Cortex-A75-kernen op 1,6GHz en zes Cortex-A55-kernen op dezelfde kloksnelheid, voorzien van een Arm Mali-G57-gpu op 650MHz. Unisoc laat de soc maken op 12nm.

De telefoons zijn 164,6x75,6x8,5mm groot en wegen 190g. In de behuizing van de telefoons zit een 5050mAh-accu die met 18W op te laden is via de USB-C-poort. Er is ook een 3,5mm-jack voor aansluiten van oortjes en koptelefoons. Gebruikers kunnen in de behuizing twee nano-simkaarten kwijt, naast een micro-sd-kaart. De G11 komt uit met 32GB aan opslag en de G21 met 128GB. Het werkgeheugen van de G11 is 3GB en dat van de G21 is 4GB.

Het scherm is een 6,5"-lcd met 1600x720 pixels en een verversingssnelheid van 90Hz. In het scherm zit een inkeping voor de 8-megapixelfrontcamera. Aan de achterkant heeft de G11 een 13-megapixelcamera, terwijl de G21 een 50-megapixelcamera heeft. Beide telefoons hebben een 2-megapixelmacrocamera en een dieptesensor.

De telefoons krijgen twee OS-upgrades; ze komen uit met Android 11, dus HMD belooft Android 12 en 13 voor de telefoons uit te brengen. HMD belooft drie jaar beveiligingsupdates. De G11 komt in april uit in de Benelux in een 3/32GB-versie voor 149 euro, terwijl HMD de G21 deze week uitbrengt met een 4/128GB-configuratie voor 199 euro.

Nokia G21
Nokia G21

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-02-2022 • 10:47

92

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Omdat over onderstaande veel verwarring heerst, hier een artikel over het bedrijf HDM Global.

=========

"Hoe Europees is HMD Global?

In de hoofdtekst van dit artikel stellen we dat Nokia zich positioneert als een Europese speler. Je zou kunnen zeggen dat de oude Nokia weer tot leven wordt gewekt. Aangezien het niet alleen HMD Global was die de naam Nokia nieuw leven inblies, maar ook FIH Mobile/Foxconn, is het de vraag hoe Europees HMD Global, en dus Nokia, werkelijk is. Die vraag stelden we ook aan De Clerck.

De band met Foxconn is eigenlijk min of meer verbroken, zegt hij. HMD Global is vanaf het begin Fins en er werken veel voormalige Nokia-medewerkers, waar De Clerck zelf natuurlijk ook een is. Bovendien heeft de ‘grote’ Nokia er een belang bij dat verder gaat dan een louter financiële investering. Alle servers die door HMD Global worden gebruikt, bevinden zich ook in Finland. Daar zijn overigens geen eindgebruikersgegevens van, vult De Clerck aan: “Deze worden gebruikt voor eenmalige activering van de apparaten, bijvoorbeeld om de garantieperiode te laten ingaan.” De belangrijkste link met Foxconn zijn de fabrieken die in 2016 van Microsoft zijn gekocht.

Het is ook zeker niet zo dat Foxconn alle toestellen voor HMD Global maakt. "We hebben geen eigen fabrieken, maar laten onze apparaten produceren door de best biedende ODM", geeft hij aan. Die vrijheid willen ze behouden, want dat zorgt ervoor dat ze competitiever zijn.

Om het Finse karakter verder te onderstrepen noemt De Clerck ook de overname van het Finse beveiligingsbedrijf Valona Labs. Dit brengt nog meer ontwikkeling naar Finland. De overname is onderdeel van de oprichting van een Center of Excellence, gericht op het ontwikkelen van software bovenop de hardware die het bedrijf levert. HMD Connect (zie hoofdtekst) is een voorbeeld van het type software waarnaar HMD Global verwijst. Dus al met al is het veilig om te zeggen dat HMD Global een zeer Europees bedrijf is en alleen maar meer zal worden."

========

https://www.techzine.eu/b...rything-enterprises-need/
Dit beantwoord niet de vraag wie nu de uiteindelijke eigenaars zijn.
Voor non-powerusers blijven dit goede telefoons met lange support. Zeker de eerdere Android-One versies. Van wat ik heb gezien blijft HMD ook bij zijn beloftes qua updates. Het enige is dat ze het vaak niet winnen qua naam(sbekendheid). Dus de Samsungs in een vergelijking winnen dan in de keuze van de gebruiker, terwijl die vaak duurder zijn voor dezelfde features, of in dezelfde prijsklasse vergelijken worden en dan dus eigenlijk in een lagere klasse, met bijbehorende mindere support/updates terecht komen.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 22 juli 2024 23:24]

Voor non-powerusers blijven dit goede telefoons met lange support. Zeker de eerdere Android-One versies. Van wat ik heb gezien blijft HMD ook bij zijn beloftes qua updates.
Valt tegen, ik heb een Nokia 8 en 6.1 gehad, beiden problematisch al zijn het mooie telefoons.

Tegenwoordig is de bootloader gelocked. Ik zou ook wegblijven van UniSoc als het om support gaat, een kerneltree clonen en aanpassen voor de soc is niet duurzaam.

Geen idee waar HMD mee bezig is, maar de naam Nokia is het niet waardig.
5.4 en de 7 plus waren echter prima. Misschien is het dan toch niet zo generiek, en zijn het weer de specifieke gevallen waar het goed gaat (bij mijn kennissen).
De kale android is echter heerlijk. Degene die ik Huawei (in dezelfde prijscategorie) zie gebruiken worden helemaal gek van de Huawei integratie en verplichte apps.
5.4 en de 7 plus waren echter prima.
Ik vond de 7 plus op zich wel prima (updates liepen goed), maar die had dan weer andere problemen. Het touch screen freeze issue, waarbij het scherm op random momenten stopte reageren op touch input tot je lockte en unlockte, leek nogal wijdverspreid. Het is ook de reden waarom ik die heb weggedaan - ik deed hem binnen ter reparatie omwille van dit issue en kreeg te horen dat men het toestel niet kon/wou repareren, en kreeg zo m'n aankoopbedrag terug.
7 plus ook laten repareren, ivm usb connector / laad problemen. Werd kosteloos binnen garantie verholpen. Wel ergens opsturen naar oost-europa.
Mijn 7+ is daar meerdere keren voor weggeweest.
Zeer irritant maar voor de rest een heerlijke telefoon.
Nu al weer een tijd heel blij met mijn 8.3.
Een continue freeze na opladen ook een tijd gehad met mijn 6.1. met behulp van support een aantal apps en historie verwijderd en nadien moeiteloos een paar maanden gewerkt. Inmiddels sinds 9 maanden over op X20 en dat verloopt rimpelloos.
Ik heb nog steeds de 7 plus en touch screen freeze heeft een correlatie met wanneer WhatsApp op messages controleerde en GBoard open staat of de camera app in gebruik is. Mogelijk geen verband met elkaar, maar wel irritant. Android 10 mist (als je het systeem niet geroot hebt) wel echt een applicatie als HTOP. Zodat dit soort aannames getest kunnen worden. Volgens HMD support kunnen ze hier ook niet mee helpen, want wanneer je in safe mode de telefoon opstart gebeuren de touch screen freezes niet. Ik vermoed dat de touch screen driver een te lage process prioriteit heeft in de kernel tree.
Je spreekt uiteraard vanuit single user experience... Ik heb ook diverse Nokia's gehad sinds het van HMD is en nergens problemen mee gehad, zeker de Nokia 8 en de 8 Sirocco heb ik als heel fijne toestellen ervaren. Enige dingetje wat mij nog bij staat is een firmware probleempje waardoor je wanneer je iemand wilde bellen altijd 2x moest bellen omdat de eerste poging altijd werd afgebroken... dit was met de volgende update netjes opgelost.
Nee, ik heb mijn familie en kennissenkring een tijd Nokia aangeraden, o.a. 5, 6's en 7 serie, vooral vanwege bouwkwaliteit, onderdelen en "lange" support.

Vaak hangen, USB-C poort stuk, schermproblemen, belproblemen en terugsturen.
Totaal andere ervaring met Windows Mobile Nokia's, zelfs de low-budget 530/535 gingen probleemloos jaren mee.

Dat en Unisoc (RDA IOT wifi/bt chips heb ik zeer slechte ervaringen mee) is voor mij voldoende om verder te kijken, voor de range 100-200 zijn prima MediaTek oplossingen te vinden.
Wat zou je nu adviseren tot 250 euro met Android One en liefst zo'n klein mogelijk scherm?
Dus omdat de bootloader gelocked is en ze UniSoc gebruiken is het de naam Nokia niet waardig? Volgens mij kon je in de goede oude Nokia-tijd ook geen ander OS op je 3300 zetten en werden er ook geen spectaculaire socs gebruikt…
Dus omdat de bootloader gelocked is en ze UniSoc gebruiken is het de naam Nokia niet waardig?
Yes, bij de reboot van Nokia met HMD was een marketingpunt dat de telefoons voor developers waren, al bij de 8 moesten we erop aandringen om de bootloader te unlocken wat alleen remote kon.

En wat er ook verder mis is, de keuze van onderdelen was over het algemeen goed en qua prijs een compromis in budget/snelheid; UniSoc is specs voor een zo laag mogelijk bedrag.
Ik heb de Nokia 6.1 en ik gebruik 'm nog elke dag met plezier, ik heb nog geen bug of wat dan ook voor probleem kunnen ontdekken. Ik ben geen poweruser maar ik denk dat ie nog wel makkelijk 2 jaar meegaat, zelfs de batterij is nog in goede conditie
Ik heb zelf enkele jaren een Nokia 6.1 gehad en hem vervangen omdat ie sinds april 2021 geen updates meer krijgt. De enige bug die er na al die jaren maar in bleef zitten was het soms vastlopen van de camera als je die opende door snel op de kleine zijknop te drukken. Dat heeft me helaas meerdere keren een mooi foto moment gekost....

[Reactie gewijzigd door zordaz op 22 juli 2024 23:24]

Ik heb toevallig afgelopen week nog Android 11 op de 6.1 gepushed gekregen, en ook de security updates blijven vrij regelmatig binnenkomen. Never mind, ik heb de 6.2... :+

[Reactie gewijzigd door Postman81 op 22 juli 2024 23:24]

Heb al 3 jaar een Nokia 8 en nooit problemen, ben geen poweruser. Ongeveer 2 keer per jaar opnieuw opstarten voor problemen vind ik acceptabel.
Zelf heb ik 6.1. Geen probleem mee, ben er zelf heel tevreden over.
Ik had ook een Nokia 8 en ben wel benieuwd wat voor problemen je dan had. Voor mij was het één van mijn beste telefoons, lang updates gehad en nul problemen.
Nokia 8 problematisch? Ik type dit vanaf eentje die ik al vanaf launch gebruik. Dat is alweer heel wat jaartjes geleden. Nooit problemen gehad en de accu gaat nog steeds twee dagen mee.
Lange support zou ik niet durven zeggen. Je krijgt 3 jaar security updates maar slechts 2 Android OS updates en aangezien ze met Android 11 (2020) op de markt komen loop je dus al 1,5 jaar achter, dat valt toch wat tegen imo, net als de resolutie van het scherm.

Ik zie wel dat de 'Nokia' van de kin is weggelaten bij deze toestellen, dat is toch positief.
Mee eens hoor, maar Android 12 komt uit October van 2021, en dat lijkt mij dan weer te kort dag om er nog op te zetten voor de release.
De term 'support' gaat voornamelijk om de security updates. Die zijn dan ook het belangrijkst en zorgen ervoor dat je het toestel veilig kunt gebruiken. Alle waar naar z'n geld: voor minder dan €200 heb je bij Nokia niet de nieuwste Android-versie of een full-HD scherm, maar wel eentje met 90Hz.
Het probleem is dat je toestellen voor dezelfde prijs betere specs kan krijgen. Het zijn de laatste jaren bij hmd maar nietszeggende toestellen geworden helaas.
Is Nokia/hmd nu werkelijk zo afgegleden dat ze unisoc socs gebruiken? Ze kwamen een paar jaar geleden echt goed terug, maar nu hoor ik er niet veel van.

Ze richten zich nu op duurzaamheid, maar met deze specs kan je de toestellen toch niet duurzaam noemen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 23:24]

Ja, deze Soc wordt je niet heel blij van. Specifiek deze ga je dan als Tweaker dus ook niet aanraden aan je non-poweruser familie en vrienden / kinderen.
Wat verwachten jullie dan van toestellen die waarschijnlijk niet meer dan 175€ zal kosten...
Kun je ook onderbouwen waarom UniSoc zo slecht zou zijn? En dan bedoel ik minus het tweakers-apsect.
Zat de performance te vergelijken op notebookcheck, deze t606 lijkt daar toch iets beter te scoren dan de snapdragon 630 in de weinige test die met beide gedaan zijn.

Dat is natuurlijk niet echt een prestatie.
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt.

HMD-Nokia heeft in het begin hierop zeer sterk ingezet, lange updates etc.
Echter hoe meer modellen ze uitbrachten hoe minder goed ze deze belofte zijn beginnen nakomen.

Bron : https://www.androidauthor...lobal-five-years-3066568/

Ik heb zelf een Nokia 8 en een 9 gehad (pureview) en kan zeggen dat bij de laatste men de users bijna een jaar aan het lijntje heeft gehouden met een komende update, om die dan uiteindelijk gewoon te annuleren.

Ik zeg niet dat andere fabrikanten het beter doen, maar Nokia gebruikt het als verkoopargument om daarna er op terug te komen, daar ligt het probleem imho.
Waar Nokia het ook niet wint, is de brakke software ( bugs die tot vandaag de dag niet opgelost zijn op een 1st gen HMD pureview), de hardware die ondermaats is in kwaliteit (usb poort op bijvoorbeeld de 5.2/5.2's die ophoudt met werken na 6 maanden) en de klantenservice die non-existent is. Ik zie meer mensen om mij heen met Vivo of Realme smartphones, en ik denk dat dit wat dieper gaat dan alleen marketing en naamsbekendheid.
HMD is juist al meerdere malen zijn beloftes qua updates niet nagekomen met bepaalde modellen.
Is dit nog steeds onder Android One?
Mijn Nokia X20 heeft geen Android One typering dus lijkt mij deze ook niet.
Wel een volledig kale Android zonder bloatware en krijg ook maandelijks de laatste beveiligingsupdate. Dus AO zonder AO. Geen idee wat hier het idee achter is, zullen wel meer regels aan verbonden zijn waar HMD geen zin meer in heeft.
Mijn vorige Nokia 9 had wel AO maar had het idee dat ik regelmatig een paar maand geen updates kreeg.
Heeft de X20 nog wel 2 OS partities waardoor alleen een reboot nodig is voor een firmware/OS update?
Geen idee eigenlijk. Had wel de januari update nog staan en zat binnen 2 minuten weer op het lockscreen. Update naar Android 12 tijd geleden was ook gedaan voordat ik er erg in had.
Als je geen Android in beeld krijgt met draaiende onderdelen bij een upgrade, dan heeft hij waarschijnlijk nog netjes 2 partities. Op mijn Samsung S21 doet hij een reboot, zie ik de update lopen, reboot hij nog een keer en doorloopt dan nog een aantal stappen. Dat duurt veel langer dan op mijn Nokia 9, 8.1, 8 en 6 die ik gehad hebt. (wat dat betreft kan Samsung daar echt nog wel wat van leren)
De g50 had android one op de doos staan
Nee. Zou me niet verbazen als Google HMD uit het programma heeft gekicked. Ze lopen gigantisch ver achter met hun updates en als ik mij niet vergis was de duur tussen release en beschikbaarheid een vereiste in Android One. Ze hebben ook al gewoon geweigerd de 2de OS update naar een van hun Android One toestellen te brengen. En nu nog een Android One toestel met Android 11 uitbrengen is waarschijnlijk ook gewoon een no-no van Google.

HMD heeft eigenhandig de hele Android One naam onderuit gehaald.
Nah, dat laatste heeft Google zelf gedaan door zaken niet af te dwingen. Er zijn gewoon nauwelijks vendoren die android one aanbieden op hun telefoons en die lopen gewoon tegen dezelfde problemen aan als in het verleden voor Android One. (iets met zoveel veranderingen in het OS dat de drivers het niet meer doen)
Had nog niet gehoord van "Unisoc" Blijkt een Cortex(ex Spreadtrum) te zijn.
Entry level octa ...

UNISOC T606 1.6 GHz 8 / 8 1 MB Cortex-A75 / A55

https://www.notebookcheck...s-and-Specs.582689.0.html

[Reactie gewijzigd door OxWax op 22 juli 2024 23:24]

Unisoc is vooral bekend van de betaalbare chinese telefoons en tablets, vergelijkbaar met MediaTek.
Unisoc is vooral bekend van de betaalbare chinese telefoons en tablets, vergelijkbaar met MediaTek.
Nou het is wel een gradatie minder dan Mediatek, de huidige Mediatek is toch wel een stuk beter dan jaren geleden.
Beter, maar vergelijkbaar. Zo scoort de Unisoc t7510 ongeveer hetzelfde als de Mediatek G88 in Antutu benchmarks.
Bij Antutu scoort de MediaTek Dimensity 1200 ongeveer gelijk hetzelfde als de Snapdragon 865 Plus, dus blijkbaar is Qualcomm ook vergelijkbaar met MediaTek.
Niet helemaal. Vergelijkbaar doelt ook op andere zaken. Zo zal je bij Unisoc niet zo snel ondersteuning voor custom roms krijgen, iets waar MediaTek ook wel een handje in heeft. Zeker vergeleken met Qualcom telefoons is de ondersteuning op dit gebied vaakt niet geweldig. Beide komen ze uit het budget segment vandaan, zijn ze vaak te vinden in no-name chinese modellen en proberen ze high-end performence te verkrijgen welke vergelijkbaar is met de concurrentie. MediaTek lijkt hierin wel meer succes te boeken.
Best verbazingwekkend.
Het scherm is 90Hz, en dat is juist een feature van de unisoc T700.
De T606 ondersteunt dat niet?
de T606 komt ook uit 2019 en de T700 uit 2021, Wellicht dat er iets heel erg fout gaat ergens?
De specs klinken op zich best aardig, maar de lage resolutie verbaast me een beetje...
Zelf heb ik altijd redelijk goedkope toestellen, maar ik heb al een tijd geen toestel meer gehad met een resolutie lager als fullHD...
Zonde, want nogmaals, verder lijkt het een prima toestel voor de prijs.
Die lage resolutie is iets dat je veel ziet het afgelopen jaar, zelfs op meer midrange toestellen van grote fabrikanten. En de combinatie met een groot scherm maakt wel dat het erg zichtbaar wordt. De exacte reden weet ik nog niet goed.

Het zou te maken kunnen hebben met productieproblemen voor hoge resolutieschermen. Of het is simpelweg (veel) goedkoper om een lage resolutiescherm aan te bieden. Of de gemiddelde consument is meer gevoelig aan een groot scherm dan aan een hoge resolutie. Mogelijk heeft het een belangrijke impact op de prestaties van een low end SoC? Of een combinatie van allevier?
Eigenlijk is een lage resolutie best slim want ook tragere/goedkopere socs kunnen dan goed (nou ja redelijk) meekomen. Hoe hoger de resolutie hoe meer er gerekend moet worden. Verder valt het eigenlijk nog wel mee. Niet zo lang geleden waren er zat televisies van 32 inch die het met evenveel (of minder) pixels moesten doen. En dat zag er ook prima uit Ok, je zit wel iets dichter op je telefoon dan op een televisie maar als ik moet kiezen tussen een wat soepelere telefoon kwa gebruikservaring of wat meer pixels dan ga ik in dat segment toch voor de soepelere ervaring.
DPI valt echt meer hoor, veel phones hebben deze of amper hoger (denk iphone 11 bijvoorbeeld)
Ik zit hier met een Moto G20 in mijn handen en lijkt erg veel wat betreft design op dit model. Prijs is zo'n beetje hetzelfde.
Jouw Moto G20 is ook rechthoekig met afgeronde hoeken?
Nog even en er wordt gesproken over een iPhone clone.
Mijn vriendin heeft een Nokia en het moet worden gezegd: ondanks Android One is het een drama. Er zitten zoveel rare bugs in de software dat ze er helemaal gek van wordt. Onlangs nog zat er een fout in, die meekwam bij een ota, waarbij het scherm om de zoveel seconden aan ging (dag en nacht). Dit zat er al meer dan een maand in, en suggesties van Nokia zelf hielpen niet. Uiteindelijk was dit te verhelpen door een sensor uit te zetten in developer mode, maar gebruikersvriendelijk is het niet. En het stikt van dat soort onacceptabele bugs. Haar volgende telefoon wordt spijtig genoeg geen Nokia.
Dat sensorprobleem had ik ook op de BlackBerry Passport en heb ik nog steeds op de Poco F1. Niet om de zoveel seconden, maar wel meerdere malen per dag. Weet dus niet of dat een Nokia-fout is of dat de sensorgevoeligheid op bepaalde toestellen gewoon te hoog is ingesteld.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 23:24]

Nog nooit voorgekomen op een Realme 6, denk dus niet dat het "normaal" is, zelfs niet binnen die price range.
Ik zou willen dat het waar was, maar HMD is nog steeds niet Fins. Er is een zeer klein team in Finland dat doet alsof het bedrijf Fins is, maar dit is 100% in handen van Taiwanese zakenman Terry Gou, die bekend is om zijn pro-Chinese standpunten (gezien de grote aanwezigheid van Foxcon-productie in China niet verwonderlijk).
Ik twijfel er ook openlijk aan gezien ze een Unisoc SoC gebruiken.

Er zullen wel wat Finnen betrokken zijn bij de ontwikkeling maar volgens mij is het maar een piepklein team, dat vooral marketing doet.

Je ziet steeds meer dat Chinezen proberen te verbergen dat zij feitelijk de eigenaar zijn. In Nederland is ook een fabrikant van bussen (EbusCo) welke zo snel groeide dat ik sterk betwijfel of het bedrijf Nederlands is. Hun bussen werden ook een tijd in China gemaakt. Nu worden ze weer in Nederland gemaakt maar volgens mij op basis van Chinese componenten en ontwerp. Ik denk dat als ik ga graven dat ik er uiteindelijk achter kom dat er een Chinees (en dus de CCP) achter dit bedrijf zit.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 22 juli 2024 23:24]

HDM is een Fins bedrijf die dus zetelt in Finland. Ook de servers staan in Finland.
===========

"Hoe Europees is HMD Global?

In de hoofdtekst van dit artikel stellen we dat Nokia zich positioneert als een Europese speler. Je zou kunnen zeggen dat de oude Nokia weer tot leven wordt gewekt. Aangezien het niet alleen HMD Global was die de naam Nokia nieuw leven inblies, maar ook FIH Mobile/Foxconn, is het de vraag hoe Europees HMD Global, en dus Nokia, werkelijk is. Die vraag stelden we ook aan De Clerck.

De band met Foxconn is eigenlijk min of meer verbroken, zegt hij. HMD Global is vanaf het begin Fins en er werken veel voormalige Nokia-medewerkers, waar De Clerck zelf natuurlijk ook een is. Bovendien heeft de ‘grote’ Nokia er een belang bij dat verder gaat dan een louter financiële investering. Alle servers die door HMD Global worden gebruikt, bevinden zich ook in Finland. Daar zijn overigens geen eindgebruikersgegevens van, vult De Clerck aan: “Deze worden gebruikt voor eenmalige activering van de apparaten, bijvoorbeeld om de garantieperiode te laten ingaan.” De belangrijkste link met Foxconn zijn de fabrieken die in 2016 van Microsoft zijn gekocht.

Het is ook zeker niet zo dat Foxconn alle toestellen voor HMD Global maakt. "We hebben geen eigen fabrieken, maar laten onze apparaten produceren door de best biedende ODM", geeft hij aan. Die vrijheid willen ze behouden, want dat zorgt ervoor dat ze competitiever zijn.

Om het Finse karakter verder te onderstrepen noemt De Clerck ook de overname van het Finse beveiligingsbedrijf Valona Labs. Dit brengt nog meer ontwikkeling naar Finland. De overname is onderdeel van de oprichting van een Center of Excellence, gericht op het ontwikkelen van software bovenop de hardware die het bedrijf levert. HMD Connect (zie hoofdtekst) is een voorbeeld van het type software waarnaar HMD Global verwijst. Dus al met al is het veilig om te zeggen dat HMD Global een zeer Europees bedrijf is en alleen maar meer zal worden."

========

https://www.techzine.eu/b...rything-enterprises-need/

[Reactie gewijzigd door IBMM op 22 juli 2024 23:24]

De juiste link: https://www.techzine.nl/b...software-als-vertrekpunt/.

Dit is corporate speak voor een erkenning dat er nog een band is. Jammer dat de schrijver van het artikel niet kritischer is.
De band met Foxconn is eigenlijk min of meer verbroken, zegt hij.
In het artikel staat o.a. "We hebben geen eigen fabrieken, maar laten onze apparaten produceren door de best biedende ODM", geeft hij aan".

Dat is een feit. Tegenwoordig laat HDM o.a zijn telefoons in India maken door andere fabrikanten dan Foxconn.


https://www.livemint.com/...india-11611624606985.html

[Reactie gewijzigd door IBMM op 22 juli 2024 23:24]

De band is dat de eigenaar van Foxconn de eigenaar is van HMD Global en dus kan doen wat hij wilt. Daarnaast geeft de mist die hij daarover spuit weinig vertrouwen ivm zijn claims dat de servers in Europa staan. Veel Chinese servers staan in Europa met volledige toegang voor Chinese partijen.
.

[Reactie gewijzigd door IBMM op 22 juli 2024 23:24]

Voor mij enkel Android one. Buiten de (dure Pixel) spijtig weinig keuze buiten Nokia :'( ...deze instapmodellen laat ik even voor wat ze zijn...maar kijk wel uit naar hun volgende mid/highend modellen. :)
*PS: Verbaast me telkens hoe weinig mensen (ook onder IT personeel) er weet hebben van de maandelijkse "Android Security Bulletins" met lange lijst "high critical (security)bugs" die worden/zijn gefikst. En ja, er zijn ook wel andere merken met modellen welke maandelijks (security)updates uitbrengen, maar dan zit je 9/10 weer in de prijsklasse van de Pixel. ;(

[Reactie gewijzigd door ivanhoe007BE op 22 juli 2024 23:24]

Ik heb ook een sterke voorkeur voor Android one. Heb de laatste jaren eigenlijk op basis van die selectie alleen maar Motorola en Nokia toestellen gehad. Maar de spoeling wordt wel wat dun.
1600x720 in 2022.. op 6,5 inch.. ?
Net als alle instap Samsung telefoons als de A12 en zelfs nog wat duurdere telefoons.
Ik weet niet of de doelgroep dit door heeft. Er zullen weinig tweakers zijn die deze telefoons voor zichzelf aanschaffen vermoed ik.
Bijvoorbeeld je kind als eerste Smartphone voor appjes sturen enzo.
Dan koop je toch geen nieuwe smartphone voor 200 euro..

Daarbij heb je voor 200 euro ook veel betere toestellen hoor.
snap hem even niet, Is de reactie op mij bedoelt?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 23:24]

Ik gaf reactie op @nlmarvin
Net als alle instap Samsung telefoons als de A12 en zelfs nog wat duurdere telefoons.
Ik weet niet of de doelgroep dit door heeft. Er zullen weinig tweakers zijn die deze telefoons voor zichzelf aanschaffen vermoed ik.
Ik gaf aan dat:
Bijvoorbeeld je kind als eerste Smartphone voor appjes sturen enzo.
Maar ik had het over de doelgroep van deze nokia telefoons in de goedkope price range. en dan zeg jij:
Dan koop je toch geen nieuwe smartphone voor 200 euro..

Daarbij heb je voor 200 euro ook veel betere toestellen hoor.
Het ontgaat mij wanneer ik heb gezegd dat je een 200 euro telefoon moet kopen voor een kind. Ik zeg alleen dat dit een doelgroep kan zijn voor deze type 'goedkope' telefoons.
mee eens, een tweedehands toestel wat bekend staat om het feit dat die tegen een stootje zou kunnen zou ik opzoeken op bijvoorbeeld marktplaats.
Meeste iphones tussen 5 & 11 hebben 320 dpi, genoeg mensen die die gekocht hebben.
Genoeg voor heel veel mensen hoor, 270 dpi is wat wel meer phones hebben. Iphone 11 heeft 320 doi bijvoorbeeld, echt niet veel verschillend.
200 euro is voor heel wat mensen nog steeds een heel groot bedrag. Je bedient hiermee een flink marksegment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.