HMD kondigt schokbestendige Nokia-smartphone aan met vier jaar ondersteuning

HMD Global, maker van Nokia-smartphones, kondigt een water- en schokbestendige Nokia-telefoon aan: de XR20. Het toestel krijgt vier jaar lang maandelijkse beveiligingsupdates, drie jaar Android OS-upgrades en drie jaar garantie.

De Nokia XR20 is het 'robuuste' broertje van de X20. Het toestel is volgens HMD bestand tegen temperaturen van 55 graden tot -22 graden Celsius en kan een val van 1,8 meter aan. Dat komt onder meer door het gebruik van Corning Gorilla Glass Victus en een stevige behuizing, die waterbestendig is met een IP68-certificering. Dat betekent dat het toestel een half uur lang op een diepte van anderhalve meter onder water kan functioneren.

Nokia XR20Het toestel is voorzien van een 6,67"-ips-scherm met een resolutie van 1080x2400 pixels, met een helderheid tot 550cd/m². Het scherm kan volgens Nokia met natte handen en handschoenen worden bediend. Dat scherm loopt niet helemaal tot de rand, de telefoon heeft rondom een relatief grote bezel.

Intern is de XR20 voorzien van een Snapdragon 480 5G-soc met 6GB ram en 128GB flashopslag, dat kan worden uitgebreid met een microSDXC-kaart die gebruikmaakt van een SIM-slot. De telefoon heeft een 4630mAh-accu die opgeladen kan worden met een 18W-lader of 15W-draadloze lader, die beide niet worden meegeleverd.

De telefoon is voorzien van een 48Mp-camera, een ultragroothoekcamera van 13Mp achterop en een 8Mp-selfiecamera in een gat in het scherm. Filmen gebeurt met 1080p op 30fps. De telefoon heeft ingebouwde ruisonderdrukking en beeldstabilisatie voor video's in een actiecameramodus. De XR20 heeft een koptelefooningang.

Om het duurzaamheidsoogmerk extra te benadrukken belooft HMD vier jaar maandelijkse beveiligingsupdates voor de XR20 en drie jaar OS-updates van Android. Het toestel wordt bij de release geleverd met Android 11. Ook krijgt de telefoon een verlengde garantie van drie jaar en mocht het scherm binnen een jaar kapotgaan, dan wordt het gratis vervangen.

De XR20 is vanaf augustus in Nederland te krijgen in twee kleuren en in twee configuraties; eentje met 4GB RAM en 64GB opslag voor een adviesprijs van 499 euro en een variant met 6GB RAM en 128GB opslag, voor 579 euro.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

27-07-2021 • 11:46

101

Reacties (101)

101
98
51
5
0
29
Wijzig sortering
Mooi toestel qua concept en zeker ideaal voor bepaalde gebruikers.
Maar dat promo filmpje is wel érg utopisch. Als je een toestel met het scherm naar beneden op stenen laat vallen en een uitstekende punt raakt het toestel eerst, kan ik me niet voorstellen dat er geen beschadiging optreed.. En de hele dag het ding maar laten vallen zoals geschets wordt, lijkt me ook niet echt lekker te zijn voor welk toestel dan ook ;)

Ik vraag me af welke garantievoorwaarden HMD voor dit specifieke toestel hanteert!
Je krijgt het eerste jaar gratis een nieuw scherm als deze kapot gaat volgens het artikel.
Nokia heeft er zelf kennelijk vertrouwen in dat het scherm tegen een stootje kan.
Maar meer inhoudelijke informatie over de garantie is helaas niet te vinden...
Op de productpagina van Nokia staat enkel 'Get peace of mind with a 3-year warranty', wat mijns inziens een beetje vaag is.
Of juist niet, anders hadden ze bijvoorbeeld '3-year limited warranty' ervan kunnen maken.
Voor de details heb je de kleine lettertjes nodig die niet te vinden zijn op de website, maar zoals het nu beschreven staat is het toch echt 3 jaar garantie.
Dat van die 'limited' warranty is een goeie inderdaad. Maar aangezien dit de global website is, gelden hier in de EU toch weer andere regels. Ik wil er ook geen halszaak van maken, ik vroeg het me gewoon oprecht af, omdat ze dit toestel presenteren als extreem robuust en met éxtra garantie. Onderaan de streep bepaalt het consumentenrecht in Nederland dat de bewijslast bij enig geschil na 6 maanden bij de consument ligt.. dus in het geval HMD / de verkoper zich beroept op bepaalde zaken om geen garantie toe te kennen, zul jij die maar moeten kunnen weerleggen.

Anywho... verder met de dag! :)
Het kan op zich wel dat het scherm onbeschadigd is na zo'n klap, maar als je je scherm daar goed tegen beschermd, krast het wel heel snel. Als smartphonemaker moet je een afweging maken tussen "snel barsten" en "snel krassen", of iets daar tussenin.

Ik heb zelf een telefoon waarvan het scherm een nog veel hardere klap heeft gehad. Geen enkele barst, maar wel veel krassen op het scherm.

Veel bedrijven lijken steeds meer voor krasbestendigheid te gaan, vermoedelijk omdat we langzaam begonnen zijn onze telefoons niet meer overal rond te smijten.

De barstbestendigheid van vroeger kan nog wel, maar lijkt gewoon niet wat de gemiddelde consument wil. Deze rugged smartphone lijkt me dan ook uitstekend voor bijvoorbeeld kinderen en mensen die veel fysiek werk verrichten, waar een krasje op zijn tijd niet uitmaakt zolang de het apparaat maar blijft werken.
Puur fysisch gezien, kan de druk bij puntlast enorm hoog worden. Dus, vallen van een bepaalde hoogte op een scherp steentje, in het midden van het scherm, móet gewoon tot schade leiden.

Er is natuurlijk een verband tussen hardheid / elasticiteit en dat soort factoren, maar de aloude vergelijking tussen wat meer schade aan kan richten: een vrouw op naaldhakken of een olifant op je parketvloer... die staat.
Daar heb je gelijk in. Ik denk dat de impact die ze in het filmpje lieten zien niet echt hard genoeg klapt om daadwerkelijk het scherm te laten exploderen. De stenen zullen krasjes achterlaten, maar verder valt het wel mee denk ik.

Ze hebben dan ook wel hele mooie, ronde stenen uitgekozen in hun filmpje, ik zou het bij de gemiddelde grindtuin niet proberen.
Mooi toestel qua concept en zeker ideaal voor bepaalde gebruikers.
Dit is niet alleen voor bepaalde gebruikers. Dit is voor iedereen.
Het zijn apparaten om overal en nergens te gebruiken en dus moeten ze tegen een stootje kunnen.

Het feit dat al die andere telefoons dat niet kunnen is dan ook schandalig.
Anoniem: 767041 27 juli 2021 11:49
De XR20 is vanaf augustus in Nederland te krijgen in twee kleuren en in twee configuraties, eentje met 4GB RAM en 64GB opslag voor een adviesprijs van 499 euro en een variant met 6GB RAM en 128GB opslag, voor 579 euro.


kan je net zo goed een iphone se nemen met 6/8 jaar updates ondersteuning
Deels mee eens, maar over het algemeen zijn Iphones niet echt "rugged" phones.
Anoniem: 30722 @V01dPr0xY27 juli 2021 12:28
Kwestie van er niet mee gooien :)
Hoe mensen zo vaak hun toestel, voornamelijk het scherm, stuk krijgen blijft mij een raadsel.
Je snapt dat rugged toestellen niet bedoelt zijn voor onhandige gebruikers maar om te functioneren in omgevingen waar stoten en dergelijke erbij horen?

Ik zie een iphone niet fatsoenlijk overleven bij +55 of -22. Te zanderig en de gemiddelde smartphone begint ook issues te krijgen.

Dit zijn geen telefoons voor de gemiddelde consument en je hoeft ze daar dus ook niet mee te vergelijken. Je gaat ook geen mercedes e klasse vergelijken met een grote jeep.
Ons pap is altijd aannemer geweest, en heeft voor de smartphone altijd zo'n bouwvakkerselefoon gehad van Nokia. Dat ding is oa:

- in de cement gevallen
- van 3 hoog op de stoep gevallen
- in een vijver gevallen
- verschillende keren verdrukt toen ons pap iets zwaars moest duwen
- er is een keer een berg stenen op gevallen
- een week niet aan de opladers geweest
- zou me niks verbazen als er ook nog een of meerdere keren overheen is gereden.

En na al die keren deed die telefoon het nog. Hij heeft er +/- 10 jaar mee rondgelopen totdat het geluid het niet meer deed. Ik zie een Iphone dit niet overleven.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 25 juli 2024 01:21]

Hoewel ikzelf ook een Nokia heb en deze nostalgie mij waarschijnlijk ook over de streep heeft getrokken om deze te kopen (samen met de updates/android one), weten we dat het een ander bedrijf is dat de naam heeft overgenomen. En daarom dat je eigelijk in met de in het verleden behaalde resultaten niet de toekomst kan garanderen. Wel een interessant toestel denk ik trouwens.
Het is een ander bedrijf maar nog steeds Fins en met deels dezelfde medewekers (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global). Nokia heeft ook een aandeel in het bedrijf. Mijn eigen huidige opinie van hun telefoons is stevig gebouwd maar soms nog wat software quirks (gelukkig is dat bij mijn Nokia 6.2 eruit gepatched dus ik vermoed dat het kinderziektes waren).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 25 juli 2024 01:21]

Als je bouwvakker bent heb je werkschoenen en geen nike schoenen.
Ga je met je witte niet waterdichte gympen in het bos lopen weet je wat er gebeurt.

Wat voor jou een raadsel is is dat voor anderen niet en die kiezen voor dit type telefoon. Voor ieder wat wils.
Ik ben geen bouwvakker, maar heb wel behoefte aan een telefoon die niet direct is afgeschreven als die een keer valt. Deze telefoon vind ik er niet echt als een traditionele "bouwvakkers telefoon" uitzien en vind 'm ook daarom wel interessant.
Hij is zeker interessant. Ook omdat in die prijsrange draadloos laden niet meer standaard is. Mooi is ook dat het scherm niet meer helemaal naar de zijkant loopt. Scheelt weer bij het vallen op de grond (meestal toch dat ie vanaf daar juist de tik krijgt en het scherm laat barsten). Daarnaast levert Nokia vrijwel nooit bloatware mee en zal deze ook wel draaien op het Android One programma, wat updaten ook een stuk makkelijker en netter maakt (alleen reboot en klaar).

Als ze deze een half jaartje eerder hadden uitgebracht, was ik vanaf de nokia9 hier naar overgestapt. Nu heb ik gekozen voor een Samsung S21 vanwege o.a. draadloos laden wat ik als vereiste had. De updates die pas bij een reboot installeren is echter wel een ramp, net als alles zooi die je er niet af kan krijgen van Samsung.
Ik heb momenteel ook een Nokia 9, maar ik wacht nog liever iets langer op het volgende topmodel, de X60, die in november dit jaar wordt verwacht. Dat is m.i. een meer vergelijkbare telefoon dan dit model.

Een van de redenen dat ik bij Nokia blijf is Android One; telkens als ik een Samsung zie krijg ik toch wel de kriebels van al die thema's en extra bloatware.

De Lumia's waren ook fijne telefoons. :)

[Reactie gewijzigd door witterholt op 25 juli 2024 01:21]

Les 1 voor elke ondernemer,
koop geen toestel met afgeronde scherm aan de zijkant. Die hype lijkt gelukkig alweer voorbij nu bijna alle toptoestellen weer vlak zijn.

Les 2,
koop er een met en fatsoenlijke garantie, update en ook snel te herstellen. Dat betekent in de regel niet het nieuwste toestel, maar een die al zeker 6 maanden op de markt is zodat wat beter inzichtelijk is hoe snel die kan worden hersteld.

Les 3,
laat het toptoestel achterwege als het echt belangrijk is. Een Iphone SE is geen hoogvlieger maar kan praktisch alles en als het moet gebruik je hem als modem voor een laptop/tablet. Werkt net altijd wat handiger 🙂 Dat extra geld dat je bespaart gebruik je voor een onbeperkt abbo vb.
Les 1 voor elke ondernemer moet zijn dat ze een toestel aanschaffen wat past bij waarvoor ze het toestel gebruiken.

Voor kantoormedewerkers, sales mensen en vertegenwoordigers is een iphone SE meer dan prima inderdaad. Maar voor medisch personeel, of bouwvakkers, mensen die in stoffige ruimtes werken of bij de waterschappen is een ruggedized toestel echt wel van meerwaarde. Er is geen enkele ondernemers die iedere keer dat hij zijn toestel in de modder laat vallen een nieuwe wil kopen of het traject van reparatie in wilt gaan.

De samsung ruggedized toestellen als voorbeeld kunnen met stof overweg, zijn schokbestendig (harde val, of wellicht een stoot tegen een machine in de fabriek) kunnen onderwater zonder problemen, maar kunnen ook chemisch gereinigd worden voor gebruik in de zorgsector. Toch wel een vrij belangrijke eigenschap.

Om dat te vertalen naar Nokia, er is zeker meerwaarde voor dit soort toestellen. Vaak low budget, doen wat ze moeten doen en zijn praktisch. En dat is wat een ondernemer wilt, een apparaat wat werkt.
Jammer alleen dat Samsung met de nieuwe xcover 5 de software zo verkloot heeft dat betrouwbaar notificaties naar die toestellen sturen bijna onmogelijk is geworden. Battery management is non standaard en veels te agressief. Ze zijn al door Google op de vingers getikt maar zie helaas nog geen verbetering.
Wat voor toestel zou je sekswerkers adviseren?
Een oude Nokia 6500. Niet waterdicht, maar als hij nat wordt, kun je 'm gewoon op de verwarming laten drogen en dan doet hij het weer. Een collega van me heeft zo'n ding eens per abuis in een toilet laten vallen en die is pas een week later weer "boven water" gekomen toen de loodgieter kwam kijken waarom die pot verstopt zat. Paar dagen drogen en zo goed als nieuw.

Daarnaast, mooi compact, dus je kunt 'm ook in kleinere outfits makkelijk wegstoppen ;-)
ik denk dat je niet vaak in een productie omgeving komt dan... of nog maar in de zorg of zo.
Die telefoons vliegen en zwemmen regelmatig.
Een iPhone is geen optie als je open source software of software van externe bronnen wilt installeren. Ook kun je er geen fatsoenlijke Firefox op draaien en ben je onlosmakelijk afhankelijk van Apple Pay of geen contactloze betalingen. Daarmee is de iPhone SE voor mij in elk geval op geen enkel punt een alternatief. Er zullen meer mensen zijn die soortgelijke problemen hebben.

Spec voor spec lijkt de iPhone ook een slechtere camera, een slechter scherm en minder RAM te hebben. De "rugged" eigenschap van de HMD lijkt me ook iets waar de iPhone niet beter is.

De twee zitten zeker in hetzelfde prijssegment, maar ik denk niet dat de keuze zo makkelijk gemaakt is. De support is een goede reden om iPhone aan te raden, maar met vier jaar ondersteuning zit het daar bij deze telefoon ook wel snor mee. Zelfs zonder de kunstmatige softwarebeperkingen van Apple zou ik denk ik deze telefoon prefereren boven de iPhone SE.
Op de camera na heb je het helemaal goed. Andere producten voor andere doelgroepen. Daarbij is de software ondersteuning op Android ook best wel lang, het is alleen een klein stukje van de beveiligingsupdates die wegvallen.

Nokia staat er sinds het van HMD is bekend om de slechte cameras. Ik zit nog steeds te wachten tot ze iets goeds uitbrengen op dat vlak.
Voor zover ik weet is de camera op Nokia's niet eens zo slecht, het is vooral de processing waar het in ontbreekt. Apple stopt dezelfde processing in hun high en low end modellen waardoor ze vaak goede foto's maken zelfs met matige camera's, wat natuurlijk voor de consument best goed is, maar doorgaans wel zwaar kunstmatig wat soms vreemde dingen kan opleveren.

Daarnaast zou ik zeggen dat het beschikbaar stellen van een groothoeklens beter is dan het niet beschikbaar stellen van een groothoeklens op gebied van groothoeklensfoto's :+

Ik mis de goede camera's van Nokia, van voor het merk door HMD gekocht is. Vroegâh, toen Windows Phone nog bestond, kon er geen enkel merk op tegen de fotokwaliteit van Nokia's, zelfs de reuzen Google en Apple niet. HMD heeft misschien wel de merknaam, maar op dat vlak lopen ze echt achter op hun voorgangers; zeer jammer.
Nokia staat er sinds het van HMD is bekend om de slechte cameras. Ik zit nog steeds te wachten tot ze iets goeds uitbrengen op dat vlak.
, dit geld niet voor alle HMD telefoons, zo hebben de Nokia 8.3 en X20 juist relatief goede camera's voor de prijs. Zie bijv dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UpwlIAXmHCs
9 pureview was anders super (als je kon leven met de lange nabewerking). Helaas door brakke updates is de camera-array totaal onbruikbaar geworden.
DNG output was anders meer dan prima voor een mobieltje. Heb er zonder problemen een weekendtrip naar Barcelona mee kunnen doen en de HDR beelden waren uitstekend.
En die zijn bij GSMarena ook zichtbaar. Zover ik zie is dat heel vergelijkbaar met DNGs van een P9, die 3 jaar ouder is. Andere modellen hebben ook al jaren RAW output, dus dat argument valt gewoon weg.

In mijn ervaring heeft de RAW van een iphone, vergeleken met native HEIC output, zelfde detail bij meer ruis en soms een lager dynamisch bereik. Voordeel blijft de ruimere bewerkingsmogelijkheden.
En die iphone RAW doet echt niet onder voor die Nokia 9.

Dus nogmaals, zo geweldig was die Nokia 9 niet.
Prijstechnisch en wat geheugen grootte misschien, maar is een iPhone net zo schokbestendig?

Ik kan me voorstellen dat je in een aantal gevallen een robuuste telefoon wilt hebben…

[Reactie gewijzigd door Jurgen1965 op 25 juli 2024 01:21]

Bij rugged telefoons kun je denken aan CAT (Caterpillar, ook van de bulldozers) maar ik weet dat de update ondersteuning daar beneden pijl is/was een update die je toestel brickt en dat soort fratsen. Wel leuk op de CAT toestellen is de hittecamera en van FLIR. Ik denk dat HMD met deze Nokia een prima "rugged" foon aflevert, toestellen die doorgaans technisch verder niet heel vooruitstrevend zijn, getuige de SOC enz.
Misschien wat minder rugged als deze, en als de CAT-modellen, maar mijn LG G6 was ook valbestendig, en de huidige LG Velvet 5G zit ook ongeveer in die prijsklasse.
Jammer dat LG is gestopt. Die Velvet is best aardig.
Hoe is een iPhone SE te vergelijken met deze telefoon?

Deze telefoon is specifiek ontworpen om lang mee te gaan indien je telefoon veel te lijden kan krijgen, 4 jaar is overigens relatief lang; misschien wil je daarna ook wel gewoon een andere. En als je dat niet wil, heb je dankzij de Snapdragon nog altijd een redelijke kans dat je met een custom ROM verder kunt; ervan uitgaand dat je een Tweakers mindset hebt natuurlijk :)
Deze telefoon met een iphone vergelijken heeft weinig zin, ze zijn gericht op totaal verschillende gebruikers.
Oja want de iphone se heeft ook een fullHD scherm en een 4630mah accu, en is valbestendig. Oh wacht. Geen van allen.
Heeft iPhone ook het Android besturingssysteem dan? Niet iedereen is fan van ios namelijk. Ik zelf ook niet. Mijn voorkeur gaat naar Android. Dan heb ik niet zoveel aan een iPhone
En dan 1 tikje tegen het hoekje en je Apple ding kapot, mag je weer met zo een "genius" gaan babbelen, nee daar word je blij van....
Otterbox case of gewoon een supcase unicorn beetle, zal je er geen last van hebben
De iPhone is niet ontworpen voor dezelfde doelgroep/markt als de XR20. De iPhone zit in het 'premium' consumenten/business segment en de XR20 is voor de 'harsh environment' markt: bouwvakkers, onderhoudswerkzaamheden, aannemers/uitvoerders, m.a.w. veld- en productiewerk waar een apparaat onder extreme omstandigheden zoals hoge/lage temperaturen, regen, zand, impact etcetera betrouwbaar moet blijven functioneren. Een iPhone kan dat niet, een XR20, Caterpillar (CAT) of Hammer wél.
Als dit toestel een succes wordt gaan hopelijk meer fabrikanten overstag en wordt android support steeds langer. Misschien dat nokia dan op alle toestellen standaard 4 jaar gaat leveren.
Ik ben teleurgesteld in de Camera maar verder is mijn Nokia heel goed.
  • snel met updates,
  • lange ondersteuning
  • kaal android
Apple doet het echt ontzettend goed wat betreft ondersteuning, maar met 4 jaar komen androids wel meer in de buurt, dus laten we bij dit toestel vooral niet adviseren iPhones te nemen :)
Dat is een mening en niet iedereen wil een iPhone. Ik bijvoorbeeld.

Neemt niet weg dat het goede apparaten zijn natuurlijk.

Daarnaast is deze telefoon bedoelt voor situatie zoals op de bouw waar het toestel tegen een stootje kan.
Dan moet je niet aankomen met fragiele apparaten als iPhones of andere "normale" smartphones.

Ja, met een hele dikke hoes eromheen.
Ja, met een hele dikke hoes eromheen.
Ik stel voor, een hoes van 15mm pantserstaal.
Heeft ie een 3.5mm poort?
In het filmpje spot ik 'm!
Ja, alle ale specs kun je vinden door de link in het artikel te klikken.
De telefoon is voorzien van een 48Mp-camera, een ultragroothoekcamera van 13Mp achterop en een 8Mp-selfiecamera in een gat in het scherm. Filmen gebeurt met 1080p op 30fps. De telefoon heeft ingebouwde ruisonderdrukking en beeldstabilisatie voor video's in een actiecameramodus. De XR20 heeft een koptelefooningang.


....
Nog steeds niet zo rugged als men 3310 !
Batterylife van een week, mooi spul!
Je kan ook een GPO 746 kopen. Dankzij zijn telefoonlijn blijft deze vast aan je woning en loop je niet het risico deze onverwacht te laten vallen of kwijt te raken als je onderweg bent.
microSD, 3.5mm Jack en wireless laden en waterdicht. Vrij zeldzame combi

Ben benieuwd naar camera resultaten...
Waarschijnlijk weer de 48MP quadpixel camera wat eigenlijk een 12MP camera is.
In mijn toestel ben ik er niet van onder de indruk, maar nog steeds net goed genoeg dat ik nooit een aparte compact camera mee zou nemen.
Ik vermoed vergelijkbaar met de X20, die vergelijkbaar is met de Nokia 8.3. Zie hier een vergelijking tussen de Nokia 8.3, iphone 11 en galaxy s20: https://www.youtube.com/watch?v=UpwlIAXmHCs
Waarom begrijpen veel mensen het verschil niet tussen een rugged phone, welke veel duurder is met alle certificeringen, en een gewone 13 in een dozijn telefoon?
Duurder snap ik op zich, maar ik vind dit wel een heel groot verschil met vergelijkbare telefoons.

Overigens snap ik niet hoe ze kunnen zeggen dat glas duurzaam is: het breekt makkelijk. Ik geloof niks van hoe de telefoon in het filmpje met het scherm naar beneden op losse keien terechtkwam: dan breekt het gewoon. Het soort glas maakt niet zo enorm veel verschil.

De Moto Force-serie had een plastic scherm: dat zou ik ook heel graag willen in een telefoon. Dat krast natuurlijk snel, maar je kon het plastic er makkelijk aftrekken en zelf vervangen. Kan makkelijk en goedkoop zijn.
Wat trek je dan van dat plastic scherm af? Plastic?
Volgens mij zijn het inderdaad twee lagen plastic, waarvan je de bovenste (dikke) laag eraf kunt trekken.

Filmpje van de Guardian waarin ze het scherm proberen te breken: https://www.youtube.com/watch?v=W4FJ9qy_8nA

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 juli 2024 01:21]

Ik krijg hier een beetje de oude Nokia 3310 vibes van :)
Wat het echt had afgemaakt is als die hond er aan het einde ook nog even overheen had gezeikt.
Als HMD sterke toestellen wil maken, waarom niet een Lumia 920 maar dan met moderne hardware? Dit lijkt een beetje op een ingebouwd telefoonhoesje.

Die Lumia 920 was echt bijna niet te slopen. Zware dikke plastic achterkant waardoor je een grotere kans had dat het met die kant naar de grond lazert. Accu los in het binnenwerk om kinetiche energie op te vangen. Wat dikkere en zachtere hoekjes om vallen daarop beter op te vangen.

Als ik zie hoe belachelijk veel mijn oude 920 overleefd heeft en ik hordes toestellen kapot heb zien gaan omdat ze van een halve meter op de grond lazeren :) Mijn 920 heeft een vlucht van een meter of tien de stoep over overleefd, is toen ik nog in een magazijn werkte met regelmaat op de betonnen vloer gelazerd, eenmaal van een ijzeren trap een meter of 5 hoog stuiterend zijn weg naar beneden gevonden. Je kon er biertjes mee openen, spijkers mee het hout in slaan.....
De plastic achter en zijkant was helemaal gebutst en vol krassen of overige beschadigingen.

Maar het scherm, niets mee aan de hand.

Ook de verhalen waar Nokia trots mee was, dat iemand zijn 920 kwijt raakte in een open mijn waar van die gigantische kiepwagens reden. Later terug gevonden op 1 van die wegen, hele scherm aan diggelen, toestel krom. Maar werkte nog wel. Of die 800 die onderaan een fjord lag. Even drogen en hij deed het weer.

Die Lumia's waren echt van ontzettend goede bouwkwaliteit en over elk detail is heel goed nagedacht. Deze telefoon met vast hoesje is eigenlijk best een lachertje.
Mijn lumia 950 was ook bestand tegen stuiteren, waren goeie telefoons idd die Lumia's. Nou heb ik gelezen dat de Nokia X20 ook wel robuust is en op het moment heb ik een Nokia 6.2 die ook stevig lijkt te zijn (maar wel glazen body, plastic lijkt me beter op de lange termijn wat deze telefoon en de X20 hebben).
Wanneer komt er meer info over X60 of een andere hi-end?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.