Samsung kondigt kleinere Galaxy S22 en andere S22-modellen aan

Samsung heeft de Galaxy S22-serie telefoons aangekondigd. De S22 is kleiner dan de S21, maar heeft ook een kleinere accu. De S22 Ultra heeft zoals verwacht een ingebouwde stylus en neemt de functie van de Galaxy Note-serie over.

De Galaxy S22 meet 146x70,6mm en is daarmee een halve centimeter korter dan de 151x71,2mm grote S21. Het toestel is 7,6mm dik en weegt 168 gram. De kleinere behuizing komt vermoedelijk door het iets kleinere scherm; de diagonaal gaat van 6,2" naar 6,1" en het scherm is ook iets minder lang: 19,5:9 in plaats van 20:9.

Hetzelfde geldt voor de S22+, die beschikt over een 6,6"-scherm in plaats van het 6,7"-paneel van zijn voorganger. In beide gevallen gaat het om oledschermen met een resolutie van 2340x1080 pixels en een verversingssnelheid van 120Hz. Beide telefoons hebben net als hun voorganger achter dat scherm een ultrasone vingerafdrukscanner zitten.

De primaire camera heeft een 50-megapixelsensor en een f/1,8-lens. Hij is voorzien van optische beeldstabilisatie. De tweede camera heeft een ultragroothoeklens met een beeldhoek van 120 graden en een 12-megapixelsensor. De camera met telelens biedt 3x vergroting ten opzichte van de primaire camera met een beeldhoek van 36 graden en een f/2.4-lens. Ook die camera heeft optische stabilisatie.

De S22 heeft een 3700mAh-accu die op te laden is met 25W. Samsung levert geen adapter mee. De S22+ heeft een 4500mAh-accu die op te laden is met 45W. Beide telefoons komen uit met 8GB Lpddr5-geheugen en met 128GB of 256GB UFS-opslag.

Samsung Galaxy S22+Samsung Galaxy S22

De S22 Ultra heeft een ingebouwde stylus, de S-Pen. Daarmee is het naast de opvolger van de S21 Ultra ook de opvolger van de Note 20 Ultra uit 2020. Vorig jaar verscheen er geen Note-toestel. De telefoon heeft een 6,8"-scherm, maar het formaat wijkt wel af van het 6,8"-paneel van de S21 Ultra. Het scherm is iets korter, maar wel een stukje breder.

Al deze telefoons draaien op een Samsung Exynos 2200-soc, voorzien van AMD RDNA2-gpu. Die Xscale-gpu is de eerste in zijn soort. Het is bovendien de eerste soc van Samsung op 4nm en op de Armv9-architectuur.

Samsung Galaxy S22 UltraSamsung Galaxy S22 Ultra

De S22 komt uit voor prijzen vanaf 849 euro, de S22+ kost vanaf 1049 euro en de S22 Ultra moet vanaf 1249 euro gaan kosten. De S22 Ultra komt over 2,5 week uit; de S22 en S22+ volgen over een maand.

Samsung S22 S21 S22+ S21+ S22 Ultra S21 Ultra
Behuizing 146mm
70,6mm
7,6mm
168g
ip68
151,7mm
71,2mm
7,9mm
169g
ip68
157,4mm
75,8mm
7,6mm
196g
ip68
161,5mm
75,6mm
7,8mm
200g
ip68
163,3mm
77,9mm
8,9mm
229g
ip68
165,1mm
75,6mm
8,9mm
227g
ip68
Scherm 6,1"-oled
2340x1080px
19,5:9
14,1x6,5cm
91,3cm²
6,2"-oled
2400x1080px
20:9
14,4x6,5cm
92,8cm²
6,6"-oled
2340x1080px
19,5:9
15,2x7,0cm
107cm²
6,7"-oled
2400x1080px
20:9
15,5x7,0cm
108,4cm²
6,8"-oled
3040x1440px
19,3:9
15,7x7,3cm
114cm²
6,8"-oled
3200x1440px
20:9
15,8x7,1cm
111,6cm²
Soc Exynos 2200 Exynos 2100 Exynos 2200 Exynos 2100 Exynos 2200 Exynos 2100
Geheugen 8GB Lpddr5 8GB Lpddr5 8GB Lpddr5 8GB Lpddr5 8/12GB Lpddr5 8GB Lpddr5
Opslag 128/256GB
UFS
128/256GB
UFS
128/256GB
UFS
128/256GB
UFS
128/256/512/1024GB
UFS
128/256/512GB
UFS
Camera 1. 50Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 10Mp, tele 3x
Front: 10Mp

1. 12Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 64Mp, tele 1,1x
Front: 10Mp

1. 50Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 10Mp, tele 3x
Front: 10Mp
1. 12Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 64Mp, tele 1,1x
Front: 10Mp
1. 108Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 10Mp, tele 3x
4. 10Mp, tele 10x
Front: 40Mp
1. 108Mp, primair
2. 12Mp,
ultragroothoek
3. 10Mp, tele 3x
4. 10Mp, tele 10x
Front: 40Mp
Accu 3700mAh
25W bedraad
15W draadloos
4000mAh
25W bedraad
15W draadloos
4500mAh
45W bedraad
15W draadloos
4800mAh
25W bedraad
15W draadloos
5000mAh
45W bedraad
15W draadloos
5000mAh
25W bedraad
15W draadloos
Release 11 mrt, 849 euro Jan 2021
849 euro
11 mrt, 1049 euro Jan 2021
1049 euro
25 feb, 1249 euro Jan 2021
1249 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-02-2022 • 16:00

95

Reacties (95)

95
94
26
3
0
53
Wijzig sortering
Mooie toestellen! Elk jaar weer een top design en goed om te zien dat de stylus consequent in de line-up blijft.

Dit jaar ben ik (na lang Apple te verafschuwen) overgestapt van Samsung naar een Apple iPhone 13 Pro Max. Ik ben bang dat ik nooit meer terug wil naar Samsung of Android, wat een verademing qua (stock) software.
Ieder z'n smaak natuurlijk, ik zou als Android/Samsung gebruiker nooit vast willen zitten aan het gesloten iOS, vooral niet wat mediabeheer betreft. Android phone met kabeltje aan de PC en je hebt toegang tot alle mappen op je phone, en je kunt alle foto's, films, e-books, muziek heen en weer slepen (maakt trouwens niet uit waar je het heen sleept, de apps voor mediagebruik vinden het toch wel).
Zoals gezegd, ieder heeft zo z'n voorkeuren maar op mij komt iOS/Apple altijd over als iets wat mij wil beperken in mijn mogelijkheden of beter weet dan ik wat goed voor mij is (en ik werk met beide systemen voor app ontwikkeling/testen). Met de stock software van m'n Samsung S8 kan ik bijvoorbeeld instellen of en waar ik navigatieknoppen heb voor home/terug/openstaande apps of dat ik hiervoor juist swipes wil. Wanneer zou ik zo'n mate van keuzevrijheid van Apple kunnen gaan verwachten?
Wat ik vele male kwalijker vind is dat Apple bewust bepaalde functionaliteit blokkeerd. Zo kon ik b.v. geen bluetooth gps van mijn android telefoon gebruiken op mijn Ipad air 2 (werkte wel met iphone 6s van mijn vrouw toen en bleek echt een bewuste blokkade van Apple te zijn) en recentelijk dacht ik even mijn collega zijn apple smartwatch bij te laden met wireless power sharing van mijn samsung telefoon, blijkt ook niet te werken terwijl de iphone 13 van mijn vrouw gewoon oplaad. Erg jammer weer allemaal. Om het over het stug aanhouden van de lightning connector maar niet te hebben . . .
Dat is puur subjectief. Ik ga zeker weer van 12 pro terug naar Samsung tzt.
Een android toestel heeft enkele voordelen. Zeker de ultra lijn van samsung. Een echt zieke camera setup met x3 en x10 zoom, de primaire camera die een 108mp en 12mp foto combineert, heb een paar resultaten online gezien en het is simpelweg indrukwekkend. De accuduur lijkt ook weer ietsje langer, het scherm is echt bizar mooi met een max brightness van 1750 nits, dat is echt gewoon gekkigheid. Maar dan de nadelen die maar eeuwig te lijken blijven duren. Nog steeds een irritante vingerprint onder het glas die de helft van de tijd niet werkt, hij is namelijk hetzelfde bij de s21 ultra. Bij mij heeft die nooit gewerkt, ook niet als ik dezelfde vinger 3x registreerde, hij werkt wel, maar te vaak niet, zo vaak dat het stoorde. Daarnaast is betalen bij de kassa op een android zo omslachtig...ik kan ernaast zitten en miss is er ondertussen een makkelijkere optie. Maar op de iphone kan je gewoon 2x de uitknop indrukken, face id gaat automatisch aan en je kan echt meteen van de lockscreen betalen. Bij android moet je elke keer weer die irritante rabo wallet openen, pin code intypen....kan net zo goed met me pas betalen op die manier. Helaas zijn deze 2 features, unlocken en betalen toch wel 2 van de features die ik net iets te vaak gebruik. Anders was deze s22 ultra echt HET toestel voor mij.
Ik denk niet dat jouw probleem met Rabo Wallet een probleem van Android is maar meer van je Samsung.
Ik heb een Moto G100 wat zo goed als stock-Android is. Ik heb enkel Nova Launcher er overheen.
Wanneer ik wil betalen met mijn telefoon moet ik 'm weliswaar eerst ontgrendelen, maar met mijn vingerafdrukscanner aan de zijkant altijd direct werkend, maar dan hoef ik enkel mijn toestel op de betaalautomaat te leggen en het bedrag wordt gepind. Alleen pincode na X aantal betalingen of bedragen boven X Euro's(weet zo even niet 25 of 50).
Elke android moet eerst de wallet app openen? Het gaat niet vanzelf. Daarom had ik gehoopt dat samsung pay, of android pay een apple achtige oplossing zou geven. Nog steeds wachtende op deze features. De dag dat het net zo makkelijk gaat als op een iphone ben ik meteen terug bij samsung en hun ultra lijn
Dat is dan denk ik een kwestie van overstappen van Rabo naar ING en geen Android probleem, zoals je suggereert. Ik heb een S20FE en zit bij ING en hoef alleen mijn scherm te ontgrendelen, houd mijn telefoon tegen de pinlezer en klaar..
Dat werkt bij mij ook zo bij de rabo app.
Dit klopt niet wat je claimt. Op mijn Pixel 3 XL is het simpelweg de telefoon in de buurt van het contactloos pinapparaat houden en de betaling wordt vrijwel direct verwerkt. Ik hoef de telefoon niet vooraf te ontgrendelen. Als de betaling boven een bepaald bedrag is, dan kan de Rabo Wallet app om een pincode vragen. Het gaat allemaal in een flits seconde, ik hoef niks handmatig te openen.
Samsung pay en Google pay bestaan gewoon, alleen Google pay is beperkt in Nederland te gebruiken, bv bij abn amro. Samsung pay is niet in Nederland beschikbaar
Ik zie dat ik dat verzuimd heb om te melden, maar ik heb ook Rabobank...
Dit is onzin, ik hoef op de s21 nooit de wallet app te openen om contactloos te betalen, wellicht staat hij verkeerd ingesteld bij jouw telefoon? Ik gebruik het al jaren op verschillnde samsung telefoons en altijd kwestie van unlocken met vingerafdruk en tegen de reader houden. Vaak meteen de melding dat er betaald is en eens in de zoveel betalingen de pin invoeren.
Daarnaast is betalen bij de kassa op een android zo omslachtig...ik kan ernaast zitten en miss is er ondertussen een makkelijkere optie. Maar op de iphone kan je gewoon 2x de uitknop indrukken, face id gaat automatisch aan en je kan echt meteen van de lockscreen betalen. Bij android moet je elke keer weer die irritante rabo wallet openen, pin code intypen....kan net zo goed met me pas betalen op die manier.
Dat onhandige ligt dan aan de Rabo implementatie. Ik heb de ING app en ik hoef de telefoon alleen maar aan te zetten (dus niet te unlocken!). Telefoon tegen het apparaat en betaald. Dus blijkbaar nog makkelijker dan een iPhone als ik jouw beschrijving lees. Optioneel kun je aangeven vanaf welke bedragen je wilt bevestigen met je mobiele PIN.
Lijkt me niet erg veilig als je onbeperkt kan pinnen en als er uiteindelijk om pincode wordt gevraagd is het alsnog omslachtig…overstappen van bank is ook niet 1.2.3 gedaan en voor 1 feature is het minder werk om voor nu een iphone te blijven gebruiken.

Als het wel kan met de vingerprint is het alsnog vervelend omdat die scanner niet goed werkt op de s22 ultra met mijn vinger
Uiteraard is het subjectief. Een van mijn beweegredenen was ook het feit dat ik helemaal klaar was met curved edges. Dit zit nu nog steeds op de Ultra, waardoor ik blij met m'n keuze ben :)
In ieder geval zit je zeker met een lange ondersteuning van iOS. Android doet het inmiddels met vier hele jaren :+
Inderdaad, dat is voor iedereen anders natuurlijk. Na veel wikken en wegen van Android naar iOS gegaan ( misschien ook een beetje laten meeslepen door een aantal mensen om mij heen ), maar zo geweldig veel beter vind ik iOS vergeleken met Android niet. Ik zie mijzelf ook best nog terug gaan naar Android.
Beide hebben goeie punten. Zelf heb ik een Android, maar voor een tablet kan je alleen voor apple gaan voor goeie support. Ios is een prima os, alleen zijn bepaalde dingen echt vreemd. Vooral kwa settings.
Het is maar wat je ermee doet ....
Met software is Apple altijd de beste geweest. Daar betaal je ook voor. Minpunt is dat ze qua hardware wel altijd achterlopen op Samsung.
Minpunt is dat ze qua hardware wel altijd achterlopen op Samsung.
Achterlopen is een groot woord. Ja, het duurt vaak wat langer voordat Apple een nieuwe feature introduceert, zoals bijvoorbeeld 120Hz, maar je ziet dat als Apple het eenmaal uitbrengt, dat het dan ook volwassen techniek is. De iPhone 13 Pro serie heeft de langste accuduur met de kleinste accu. In tegenstelling tot Android-toestellen die altijd een dramatische accuduur hebben met enorme accu’s en 120Hz aan.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 24 juli 2024 00:23]

ja we wachten rustig af tot Apple gedag gaat zeggen tegen USB 2.0 op de iPhone. Toch een risico dat USB3.0. Je weet het niet zo'n nieuwe techniek.
Dat zal allemaal best, maar usb-c is meer een pain in the butt dan een feature op telefoons. Hoe makkelijk is de lightning port schoon te maken....er zit niets in het midden, gewoon tandenstoker en hij is weer als vanouds. Bij een usb-c poort krijg je het vuil er soms bijna niet uit en werkt de aansluiting een stuk minder goed, daarbij worden usb-c aansluitingen bij mij erg snel lurp, het is een geweldig idee de hele wereld usb-c, maar in het kader van klimaat, is het niet echt de beste techniek
In het kader van het klimaat is überhaupt een smartphone niet echt een geweldig idee ;)
Apple hoeft niet te innoveren, Apple gebruikers zijn trouwe klanten, Samsung gebruikers niet, Samsung moet innoveren om te voorkomen dat hun klanten naar een ander merk overstappen.
Ik zou het niet zo strak trekken als jij dat doet hier. Software of hardware is voor beide partijen wat over te zeggen.

Qua scherm of poorten, kan je beter een Samsung hebben, de processor van Apple blijft toch vooruit lopen op de Samsung / Qualcomm processors.

Qua software zou ik juist het voordeel geven aan Samsung / Android, tenzij al je andere apperatuur ook Apple is, dan misschien niet. Veel meer dingen te regelen:
  • sideloaden is toch nog iets wat ik best vaak doe, denk aan adblocks for applicaties als Instagram of Youtube.
  • F-Droid is toegestaan, waarbij custom repositories van applicaties toegevoegd kunnen worden, denk aan Bromite. Of applicaties die voor redenen niet in de Play Store mogen
  • Ik mag een andere browser engine gebruiken dan die van chrome, ipv wat Apple doet en alleen webkit toestaan.
  • Launchers, wat een verademing is het om alles in te richten zoals jij het wilt, niet hoe Apple denk dat het goed is voor je.
  • Weet niet of het nog steeds zo is, maar de NFC tags die ik gebruik, kunnen alleen op android gebruikt worden, omdat Apple de NFC apis alleen voor Apple Pay open heeft/had
  • Back button onder, niet links boven (ik weet dat er tegenwoordig swipe acties voor zijn, maar werkt niet zo betrouwbaar als een knop)
  • Notificaties zijn veel beter ingedeeld dan bij iOS, tot voor kort zelfs exreem veel beter
  • Default applicaties allemaal te veranderen, ipv een set van applicaties die Apple voor je samenstelt
Ik erger me juist kapot wanner ik moet werken met een iPhone, zitten genoeg onlogisch en omslachtige dingen in de UI.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik raad ook bijvoorbeeld mijn ouders aan om zich te houden bij Apple producten, simpelweg omdat het hufterproof is en compleet afgebakend en dichtgetimmerd. Voor de normale simpele consument prima, maar voor veel anderen niet. Ik heb toch liever de vrijheid van Android.
Er is een foutje in de tabel. De S21 Ultra heeft ook een 12GB Ram versie, althans is dat bij mij zo.
Die van mijn heeft volgens android 16GB
512gb heeft 16GB aan ram.
Lijkt er op dat die bij s22 niet meer te krijgen is of wel?
Dat klopt, mijn S21 Ultra is ook een 12 GB versie. Bij andere artikelen staat dit ook vermeld. Uit mijn hoofd zijn er 3 versies: 8 GB / 128 GB, 12 GB / 256 GB, 12 GB / 512 GB. Ik heb zelf de 12 GB / 256 GB uitvoering.
Samsung is mij voorlopig kwijt als kandidaat voor een nieuwe smartphone. Geen geheugenuitbreidingsmogelijkheid is voor mij een no-go. De 512GB is gewoonweg veel te duur terwijl je voor rond de €60 een micro-SD met die capaciteit koopt. Ook vind ik het design met de jaren verschrikkelijk achteruit gegaan.

Voorlopig doe ik het nog maar weer een tijdje met mijn "oude" Samsung S9 Plus.
Potentiële klant voor een A52s dan misschien?
Oh komop, abbo op onedrive van 1.99 euro en je hebt al de opslag die je maar zou kunnen wensen.
We zitten in het 5G tijdperk hé
Sorry hoor maar ik wil dat gewoon lokaal hebben. Dat in het 5G tijdperk zitten boeit mij niet.
Sowieso heb je gewoon niet altijd een internetverbinding. Helemaal als je weleens in het buitenland komt en de data duur is en het bereik matig.
Dat jij het een goed idee vind om je (persoonlijke) data bij Microsoft neer te zetten, prima. Ik begrijp inderdaad heel goed waarom je je data niet daar wil plaatsen en liever bijv. lokaal. Er zijn meerdere redenen waarom zo'n OneDrive of Google Drive abo zo goedkoop zijn...

[Reactie gewijzigd door xtlauke op 24 juli 2024 00:23]

Ze zijn in elk geval niet zo goedkoop omdat jan en alleman je data kan inzien...
Indien je daarmee letterlijk iedereen bedoelt omdat de files open en bloot staan en Microsoft dus de security niet op orde heeft, dan inderdaad, natuurlijk niet. Stel je voor zeg.

Indien je daarmee bedoelt dat Microsoft deze je data niet gebruikt voor zichzelf en voor bedrijven die genoeg betalen om profielen over je op te stellen en heel veel over je te weten komen, dan denk ik dat je ernaast zit. Vermoedelijk zal het niet zo zijn dat een ander bedrijf dan Microsoft bijv. rechtstreeks je bestanden waaronder foto's kan inzien, maar wel gegevens over die bestanden die Microsoft geleerd heeft voor het opstellen van dat profiel en je online identiteit. En dat gaat ver en gaat steeds verder, al is de EU gelukkig tegenwoordig ook wakker en wordt daar wat aan gedaan door wetgeving.

https://www.microsoft.com/nl-be/servicesagreement/ die in de privacy paragraaf verwijst naar https://privacy.microsoft.com/nl-nl/privacystatement die bijv. stelt "Het maken van reclame en het uitvoeren van marketingactiviteiten, zoals het verzenden van promotionele berichten, het leveren van gerichte advertenties en het presenteren van relevante aanbiedingen."

Dit is natuurlijk niets nieuws. Maar het is wel wat het is. Als jij al privé gegevens bij Microsoft neerzet, bijv. de foto's die je op je smartphone maakt, dan weet je dat je niet alleen betaald met die 1,99 euro per maand. Ik denk aan dat nieuwsbericht dat Apple ook foto's gaat scannen op kinderporno nieuws: IPhones en iPads gaan foto's controleren op kindermisbruik - update. Dit specifieke voorbeeld waarbij het al op de smartphone zelf gescand zou worden werkt volgens mij anders, maar ze scannen je files dus al lang als je het in de Cloud zet nieuws: Apple scant bijlagen in iCloud Mail sinds 2019 op beeldmateriaal kind..., althans de partijen waarbij dit het business model is (Google, Facebook, Microsoft en ook Apple, al zijn zij er iets geheimzinniger over). Dat mogen die partijen gewoon volgens de gebruiksovereenkomsten, voor zover ik het weet.

Ondanks dat je 2 euro per maand betaald geldt volgens mij nog steeds "You are the product". En dat is een keuze die je kan maken. Maar ik snap ook heel goed waarom je dat niet zou willen. Vandaar mijn vorige reactie waarin ik zeg dat ik heel goed begrijp waarom je niet (al) je (privé) data bij Microsoft in OneDrive wil zetten.

En ja, dat ik redelijk direct (doch heel netjes volgens mij) op sjaool reageer met "Dat jij het een goed idee vind om je (persoonlijke) data bij Microsoft neer te zetten, prima." vind ik niet zo gek na zo'n comment als die van sjaool: "Oh komop, abbo op onedrive van 1.99 euro en je hebt al de opslag die je maar zou kunnen wensen.
We zitten in het 5G tijdperk hé "
En ook niet na een comment als die van jou: " Ze zijn in elk geval niet zo goedkoop omdat jan en alleman je data kan inzien... "
Ik denk dan weer, sommige mensen gaan te makkelijk met hun gegevens en privacy om. Het is al vaak genoeg en veel beter dan ik dat kan beschreven (o.a. op Tweakers, op zijn minst in de comments) waarom het niet zo ideaal is al de Microsoft's van deze wereld alles van je weten. Dat zal ik hier niet pogen te herhalen. Een OneDrive abonnementje van 2 euro is in ieder geval voor velen geen goede vervanging van 512GB storage lokaal.

[Reactie gewijzigd door xtlauke op 24 juli 2024 00:23]

Ik heb toen een S9 gekregen van Dumpert, die doet het nog prima.
Ik draai ook nog volledig op mijn oude Samsung Galaxy S9 Plus. Top apparaat. Draait al 4 jaar zonder problemen. Accu ook nog steeds top. Tevens mogelijkheid om of 1 simkaart en 1 SD kaart erin te doen, of 2 simkaarten.
Ik heb zelf een S21 ultra als vervanging gekocht van mijn S9+. Voor de meeste dingen merk je het niet. Alleen is de batterijduur echt sterk verbeterd en zijn de zoom cameras echt stukken beter. Als je beide niet interessant vind dan is de S9 prima. Hij krijgt nog security updates.
dan heb je een zeer specifieke usecase.... ik heb nipt voldoende aan 64GB...
Met de S22 lijkt Samsung weer voorzichtiger de markt uit te testen voor een kleiner toestel, nog net ietsjes groter dan de S10e maar 146mm is nog steeds niet verkeerd :)
Mooi formaat, alleen jammer van de batterij..
Ik heb nu een S10e, dik tevreden mee, alleen de batterij is matig..
Nu heeft de S22 wel een iets grotere batterij, alleen wel 120hz scherm wat iets groter is..dus vrees het ergste weer..
Kan je de 120 hz niet gewoon aanpassen in de instellingen ivm accuduur?
Voor de mensen met een galaxy S20 de afmeting:

159.8mm 151,7mm
74.5mm 69,1mm
8.4mm 7,9mm

Ofwel, de oude S20 lijkt wat afmeting betreft meer op de S22+. De S22 is dus een stuk kleiner geworden waarbij het enige verschil de capaciteit van de accu is en 25W ipv 45W kunnen opladen.

Edit: de afmetingen op de website van Samsung zelf kloppen dus niet. Ik heb de juiste afmetingen nu gebruikt, dat veranderd mijn verhaal....zucht

[Reactie gewijzigd door david-v op 24 juli 2024 00:23]

Wel een relatief force meerprijs van de s22+ tegen de S22 voor een iets groter scherm, accu en 45watt laden...
En gpu die al een paar jaar in ontwikkeling zit..
Hoewel van S20 naar S22 er een verkleining is vraag ik me echt af of dit noemenswaardig is. Ja het wordt breed gerept zowel hier als in andere topics maar iemand die net een S21 heeft gekocht als upgrade van een S10 merk je dit bijna niet.

Omdat ik beide op dit moment zonder hoes in m'n broek heb zitten is het enigste "blinde" verschil wanneer ik lig te vissen in m'n broek zak is de plastic achterkant, iets waar ik bij de S21 toch minder te spreken over ben. Optisch vind ik de zijkant ook minder fraai van de S21, waar de S10 symmetrisch is, is de S21 niet zo gebalanceerd. Ook het camera eiland helpt niet echt mee. Daarnaast begint binnen een week ook verf van het frame af rondom het eiland.
Dat zijn niet de afmetingen van de S20... Die is 151.70 x 69.10 x 7.90mm groot (oftewel exact even dik en lang als de S21, maar iets minder breed)... Dus ik weet niet welke afmetingen jij linkt, maar wat je zegt is niet juist...

Hij is wel effectief kleiner geworden, maar dit is duidelijk te zien in de tabel in het artikel (en ben er groot fan van trouwens, laat andere fabrikanten maar volgen met weer telefoons te maken die minder dan 150 mm lang zijn).
Dat zijn niet de afmetingen van de S20... Die is 151.70 x 69.10 x 7.90mm groot
Je hebt gelijk. De bron was de website van samsung, die ververst blijkbaar niet goed waardoor je verkeerde afmetingen te zien krijgt.

Als je op de website vervolgens weer op Galaxy S20 klikt bovenaan (wat al geselecteerd is) dan krijg je wel de juiste afmeting. 8)7
Samsung maakt hele mooie en goede smartphones met goede cameras. Maar als social media gebruiker heb je er niet veel aan. De fotos en vooral de videos die je bv op instagram plaats gaan enorm in kwaliteit achter uit. Dit gebeurd trouwens bij alle android toestellen.
Niet (meer) met deze toestellen, ten minste insta/snap en nog wat gebruikt nu de slimheden van de ingebouwde camera, tenminste dat is wat Samsung in de presentatie aan geeft.

Daarnaast kan je er altijd al voor kiezen met de standaard software fotos te maken en die op socials te plaatsen ipv via de social-app fotos te maken. Dus het kan wel gewoon maar is wel altijd een extra stap geweest.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 00:23]

Geeft Samsung dat in deze presentatie aan?
Ja die is nu ook nog bezig, al gaat ie nu niet meer over de telefoon(s).

Ging toch goeie 2 minuten over de integratie in socials apps. Je kunt hem terug kijken/vinden als je de behoefte hebt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 00:23]

Weet je dat heel zeker? Naar mijn weet was dit iets wat de developers van de applicaties moesten aanpassen, daar er nog gebruikgemaakt werd van een oudere Camera API, waardoor deze dus een "screenshot" maakt van je viewfinder i.p.v. daadwerkelijk een foto.

Dacht dat het iets met Camera2 of CameraX API was dat nog niet gebruikt werd, of dit inmiddels verandert is geen idee, maak er momenteel niet echt gebruik van.

Het werd daarom altijd aangeraden om foto's / video's via de reguliere Camera-applicatie te maken en dan te uploaden naar Instagram.

Artikel waarin het beschreven wordt:
https://android.gadgethac...ear-old-software-0183974/

Screenshot met verschillen tussen de API's:
https://img.gadgethacks.c.../0/636586255152297603.jpg

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 00:23]

Ik weet het zeker ja dat ze dat aangegeven hebben (rond 19:50):
https://youtu.be/KpTBm_fg-Wk

Zelf doe ik niet aan socials maar het valt me altijd op dat mensen er over klaagde en daarom viel het me nu op dat ze daar over hadden en dat specifieke probleem dus actief proberen te verhelepen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 00:23]

Maar dat riedeltje wat ze in de video aangeven klinkt meer als verbeterde camerasoftware, dat zal gerust voor betere kwaliteit foto's zorgen op social media, maar als in die betreffende apps nog een verouderde API gebruikt wordt zal dit nooit dezelfde kwaliteit hebben als de reguliere Camera app. Volledig los van compressie dat daarna nog toegepast wordt.

Daarnaast betreft het wel een standaard riedeltje bij iedere nieuwe release, dus hoeveel waarde je daaraan kan hechten is maar de vraag.
Nou ik vind de S22 eigenlijk heel mooi qua design. Zeker de basisversie; eindelijk uniforme bezels! Na de Pixel 5 en iPhone de eerste geloof ik.

De Ultra heeft IMO wat weg van de Lumia serie trouwens, ook leuk om die designlanguage weer eens terug te zien!

[Reactie gewijzigd door Thomas op 24 juli 2024 00:23]

Als dit nieuwe model zorgt voor een kleine prijs voorganger, dan ga ik voor voorganger. Maar zal niet significant zijn vermoed ik. Dus mogelijk toch nog overwegen 6 weken te wachten (huidige S9 is aan het overlijden...)
Het is lastig. Ik wil ook graag een klein toestel maar wil wel een goede batterij. Dit lijkt niet echt samen te gaan. Zal toch bij een de wensen water bij de wijn moeten doen.
Precies ik ook. Zit te overwegen om voor de xiaomi 12 te gaan. Ook redelijk compact toestel van 6.2 maar wel met veel betere accu en veel sneller laden. Cameras wel iets minder maar accu en snel opladen is veel belangrijker voor mij. Xiaomi 12 heeft trouwens de Qualcomm snapdragon gen 1 chipset.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.