'Samsung Galaxy Tab S8 Ultra met 14,6"-scherm kost minimaal 1149 euro'

Er is een prijslijst van Samsungs Galaxy Tab S8-tablets online verschenen, samen met specificaties van alle modellen. De goedkoopste 11"-uitvoering zou 749 euro gaan kosten en het duurste 14,6"-model zou verschijnen voor minimaal 1149 euro.

Op de lijst staan in totaal zestien modellen. Van iedere uitvoering zijn minimaal vier varianten verkrijgbaar; twee zonder 5G en twee met. De Tab S8 Ultra verschijnt in zes uitvoeringen, waarbij er ook modellen zijn met 12GB of 16GB ram. De prijzen zijn afkomstig van WinFuture-journalist Roland Quandt, die eerder ook al de volledige specificaties en renders van de nieuwe Samsung-tablets deelde.

Naast de prijzen deelt Quandt ook afbeeldingen waarop de specificaties in het Frans staan. In grote lijnen waren de specificaties al bekend. De specsheets vermelden ook details zoals het gewicht en de Android-versie. De verwachting is dat Samsung de Galaxy Tab S8-tablets op 9 februari presenteert, samen met de Galaxy S22-telefoons. Ook vrijwel alle informatie van die telefoons is al naar buiten gekomen.

Samsung Galaxy Tab S8-serieSamsung Galaxy Tab S8-serieSamsung Galaxy Tab S8-serie
Renders Samsung Galaxy Tab S8-serie van WinFutureRenders Samsung Galaxy Tab S8-serie van WinFutureRenders Samsung Galaxy Tab S8-serie van WinFuture
Specificaties Samsung Galaxy Tab S8-serie
Model Samsung Galaxy Tab S8 Samsung Galaxy Tab S8+ Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
Scherm 11"-lcd, 2560x1600px, 120Hz 12,4"-oled, 2800x1752px, 120Hz 14,6"-oled, 2960x1848px, 120Hz
Soc Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1
Gpu Qualcomm Adreno 730
Geheugen en opslag 8GB, 128/256GB 8GB, 128/256GB 8/16GB, 128/512GB
Accucapaciteit 8000mAh 10.090mAh 11.200mAh
Camera's

Primair: 13 megapixel
Groothoek: 8 megapixel
Selfiecamera: 12 megapixel

Prijzen 8/128GB - 749 euro
8/256GB - 799 euro
8/128GB 5G - 899 euro
8/256GB 5G - 949 euro
8/128GB - 949 euro
8/256GB - 999 euro
8/128GB 5G - 1099 euro
8/256GB 5G - 1149 euro
8/128GB - 1149 euro
12/256GB - 1299 euro
16/512GB - 1449 euro
8/128GB 5G - 1299 euro
12/256GB 5G - 1449 euro
16/512GB 5G - 1599 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-02-2022 • 15:04

143

Reacties (143)

143
130
68
15
0
41

Sorteer op:

Weergave:

De mensen die over support beginnen snappen er geen fluit van.
Support bij Samsung is tegenwoordig prima, daarbij kan je met Android VEEL langer App updates krijgen dan met welke Ipad dan ook.
WANT (ja daar komt ie) zodra jouw Ipad niet meer mee doet met een OS upgrade dan is vaak het updaten van de apps ook een issue want die willen dan weer een minimale OS versie. Ik heb dat vaker gezien.

Terwijl een Android Tablet kan rustig 4 jaar over datum zijn qua OS update en dus 4 jaar achterlopen maar de app updates staan daar los van !

Dus ja, een Ipad heeft idd doorgaans langere allround OS support maar met Android kan je veel en veel langer apps updaten buiten de OS versie om.
Om maar te zwijgen over het sideloaden en dergelijke.
Als de support afgelopen is van mijn tablet gebruik ik die niet meer. Net als dat we -als het goed is- geen Windows 7 meer gebruiken is het niet verstandig om veroudere versie (zonder beveiligingsupdates) van android/ios te gebruiken. Ik installeer bijvoorbeeld wel mijn password manager op de tablet en ik zou het vreselijk vinden dat die uitlekt/gehackt wordt omdat ik gebruik maak van een EOL OS.

De levensduur van het apparaat is dus voor mij wel afhankelijk van de support van het OS.
Samsung geeft in dit geval maar 3 jaar waar de bijvoorbeeld de Ipad Air 2 (bj. 2014) nog steeds IpadOs 15.x heeft gekregen. De support van de Ipad is in dit geval dus 2 keer zo lang. Dit is voor mij de hoofdzakelijkste reden om geen Android tablet aan te schaffen (naast de prijs/performance verhouding).
Door mensen zoals jij is er dus zoveel afval.
Want ik ben inderdaad verantwoordelijk voor hackers en dat fabrikanten zoals Samsung bepalen dat hardware geen beveiligingsupdates meer krijgt. Ik begrijp je volledig; ik moet maar gewoon lak hebben aan mijn bankzaken, password manager e.d. 8)7

[Reactie gewijzigd door kanvua op 25 juli 2024 21:09]

Stel je niet zo aan. Alsof een update opeens 100% veilig is.
Of, een wat oudere versie opeens super onveilig is, wat een onzin.
Goed argument, jouw stelling is dus gewoon lak hebben aan informatie veiligheid!

Ik heb ook nergens gezegd dat 100% veiligheid mogelijk is, ik streef er echter wel naar. Net als dat ik voor mijn auto niet bespaar op banden of nieuwe schokdempers om mogelijke ongevallen te voorkomen doe ik er ook alles aan om mijn persoonlijke informatie (lees: wachtwoordmanager inhoud en bankgegevens) ook daadwerkelijk PERSOONLIJK te houden.

Als mijn auto banden te weinig profiel hebben vervang ik die, net als dat ik apparatuur vervang wanneer het onveilig wordt. Maar blijf vooral op je oude banden rijden of je oude (en daarmee onveilige) OS gebruiken ;) .
Het zou tenslotte hypocriet zijn als je jouw veiligheid verkiest boven het millue. :+

De consument is hier het slachtoffer van het (wan)beleid van fabrikanten zoals Samsung.
Tja... een update kan wel gevonden lekker dichten.. en als jij die update niet krijgt omdat je device "Te oud" is terwijl deze in 2018 is uit gekomen, nog makkelijk mee kan. Dan is dat wat mij betreft wel een issue. Ik zie daarom zelf ook weinig meerwaarde in een Android tablet en zou ik eerder neigen naar of een iPad of een Windows tabletactige PC.

Als @kanvua het onveilig vindt(en dat is het ook) om een unsupported OS te gebruiken dan mag hij daar wat aan doen. Het is niet zijn schuld dat het OS maar 3 jaar support heeft. Als een fabrikant dat zou opschalen naar 5 a 6 jaar dan zou hij 5 tot 6 jaar gebruik kunnen maken van zijn tablet en zijn wens tot veilig browsen etc, kunnen waarmaken.

{
<rant>
Moet je eens voorstellen, straks wanneer we allemaal EV's rijden...
Dat daar een OS op zit dat voor 3 jaar support heeft, dat gaat niemand accepteren (EU ook niet in dat geval..)

Dus waarom zouden wij dat moeten accepteren van een Samsung, Of welke andere tablet/smartphone fabrikant? Waarom wil Samsung geen support leveren van geen idee... 6 jaar zoals apple dat schijnbaar welk kan? Firmware van de componenten die ze gebruiken? Dan moeten ze die fabrikantent aanspreken.

Ze leveren telefoons en tablets van meer dan 1000 euro en je hebt OS support van 3 a 4 jaar... Dat is toch wel bijzonder slecht. Mijn laptop kocht ik in 2018 voor 999 euro, en werkt nogsteeds. HP Envy X360 met een Ryzen 2500U. Kan welliswaar geen Windows 11 op... maar tot 2025 kan ik een supported windows gebruiken. Dan heb ik de laptop +/- 10 jaar gebruikt. Mijn xiaomi Mi Mix 3(2018) kocht ik 30-09-2019, en heb sinds Oktober 2020 geen security updates meer. Sorry.. maar.. dat is toch achterlijk?

</rant>
}
Juist niet, een iOS device is veel duurzamer. Restwaarde van een gebruikte Android tablet is nul. Dan koop ik liever een oude iPad Air ipv. een Chinese Android tablet
Als de support afgelopen is van mijn tablet gebruik ik die niet meer.
En wat doe je dan? Een nieuwe tablet halen?

Aan die redenering erger ik mij mateloos. Een toestel dat nog voldoet moet updates krijgen, punt. Anders gaat iedereen naar de winkel hollen om iets nieuws zodra de ondersteuning op hun nog prima werkende toestel verlopen is. Dat veel smartphones maar 3 jaar updates krijgen, is ronduit schandalig. Hebben fabrikanten er wel eens bij stilgestaan wat die redenering aan grondstoffen, afvalberg en klimaatopwarming kost? Waarom is het (zoals een eindje hieronder reeds gesteld wordt) niet mogelijk om bij aankoop wat extra te betalen voor levenslange ondersteuning?
Waarom is het (zoals een eindje hieronder reeds gesteld wordt) niet mogelijk om bij aankoop wat extra te betalen voor levenslange ondersteuning?
Omdat het niet een beetje kost want 80% zal in de winkel niet meer willen betalen voor dat apparaat dan een andere en dan moet je dus met een handvol gebruikers betalen voor oneindige support voo rdat device waar dat op zou gelden.

Mensen die meer willen betalen voor updates is op tweakers misschien 80% maar irl misschien 10% en dat is al veel.

Slecht voor het milieu? Ja zeker maar dat is (helaas) de uitwerking van kapitalisme, de overheid is de enige die hier wat aan kan doen door regels te maken. Bedrijven houden zich over het algemeen aan de regels maar zoeken wel de grens op (want kapitalisme/geld). Simpele uitkomst is dus daar regeltjes voor maken want een compleet vrije markt werkt lang niet altijd even goed :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 21:09]

Inderdaad, als de tablet of telefoon geen beveiligingsupdates meer krijgt (waar ik niks aan kan doen overigens) vervang ik die.

Samsung voert gewoon een "planned obsolescence"-beleid van 3 jaar, hier kan ik niks aan doen.
Dit is wel de reden dat ik naar Apple ben overgestapt.
"Een toestel dat nog voldoet moet updates krijgen, punt."
Volledig mee eens. Maar de verantwoordelijkheid dat af te dwingen ligt niet bij individuen. Die ligt bij overheden die falen dit simpelweg juridisch af te dwingen. Maar ja, het beschermen van de ongereguleerde kapitalistische markt is heilig bij veel overheden. Dit probleem, planned obsolescence, speelt overigens met gemak al decennia, het is verre van telefoon/tablet specifiek.
In de tussentijd doet deze persoon wat hij moet doen: een persoonlijk afweging maken, en daaraan valt wat mij betreft weinig te tornen.
Dat veel smartphones maar 3 jaar updates krijgen,
Mijn xiaomi maar 2 jaar. Nu heb ik wel gemerkt dat Xiaomi hier niet heel goed mee is, iig niet met hun wat slechter lopende lijnen.

Het toestel kwam in 2018 uit, en heeft sinds Oktober 2020 geen beveiligsupdates meer.
Ik zelf kocht het toestel in 2019. Dit jaar maar eens kijken naar een S22 oid.
Dat geld voor jou ... Voor velen is de oude device een door gevertje en die gaan daar geen bankzaken meer op doen en dergelijke.
Spelletjes voor de kids, de tablet voor muziek voor op de camping, domotica aansturen en ga zo maar door.
Dit soort devices kunnen nog jaren gebruikt worden voor allemaal basic taken zonder dat we spannend hoeven te doen over beveiligings updates en dergelijke.
Mijn "oud device" is een telefoon die nog prima voldoet, maar waarop de bank app en digid nu niet meer werken, met "moeilijk moeilijk veiligheid vanwege oude Android versie" als zwak excuus. De telefoon zou prima kunnen worden bijgewerkt en nog jaren meegaan, maar dát is natuurlijk niet de bedoeling. De bedoeling is dat ik een nieuwe koop, en het niet leveren van updates is een onderdeel van dat sales plan.
Hangt er vanaf van wat voor een apparaat je hebt.
Tja, er zijn ook mensen die anno 2022 een splinternieuwe Pixel 4A kopen en verwachten dat het toestel (dat nu al jaren oud is) vanaf hun aankoop nog vele jaren support krijgt .... Beetje naief.
Als je tegenwoordig een toesterl koopt dan gaat deze zeker 4 jaar mee waarvan doorgaans 3 jaren OS updates en daarna nog lange tijd security updates.

Zo gaat dat met alles, Smart Tv's van 5+ jaar geleden kunnen ook niet alle apps installen en een oudere auto heeft ook niet altijd BT connectiviteit. Van duurzaam huis tot isolatie en meterkast.

Benieuwd om, te horen wat voor een toestel je hebt.
Je reactie geeft er blijk van dat je het punt niet hebt begrepen.

Het gaat er niet om hoe het nu is; dat weet iedereen wel. Het gaat er om dat hoe het nu is verkeerd is, en dat het veranderen moet. En overigens, als overheden hun werk deden al jaren geleden veranderd zou zijn.

Het antwoord op wat voor toestel ik heb is dan ook "een toestel dat op zich nog prima werkt, maar dat kunstmatig onbruikbaar is gemaakt door producenten."
Het feit dat je geheimzinnig doet zegt genoeg.
Een iPad3 werkt ook nog prima maar heeft al 6 jaar GEEN support meer.
Zegt allemaal niks.

Als je een recent toestel hebt dan heb je deze issues niet en ik heb nog nooit een toestel gezien dat minder dan 5 jaar oud is dat geen kritische software meer kan draaien.
OS update valt daar niet onder en er zijn miljarden voorbeelden van een oud OS maar de apps zelf gewoon nog updates krijgen.
Ik doe niet geheimzinnig, ik help je je gedachten op orde te houden.
En nee een iPad 3 werkt helemaal niet ook nog prima. Die is zo traag geworden dat hij onbruikbaar werd en nu in de kast ligt.
En jij hebt misschien nog nooit een toestel gezien van minder dan 5 jaar oud dat geen "kritische" software meer kan draaien, maar ik héb dat toestel van minder dan 5 jaar oud waarop zoals gezegd de bank app en digid niet meer werken. Hoe zou je zelf zeggen dat jouw beweringen zich verhouden tot de aantoonbare werkelijkheid?
De iPad 3 kreeg na 3 jaar na launch GEEN support meer. En was na 4 jaar niet meer te gebruiken omdat vrijwel geen enkele app nog te updaten was.
Is nu erg traag maar was toen nog prima te gebruiken.

Er zijn een miljard soorten smartphones en als je bijv. Een Huawei hebt van 4 jaar oud en geen enkele Google support (en dus ook geen security certificering) dan is dat niet vreemd.

Maar goed, als jij flauw wilt doen en het toestel geheim wilt houden bewijs je helemaal niets. Je claimed het ene en aan de andere kant blijf je in gebreke.
Ik zou zeggen, koop lekker een simpele iPhone.
Bijzonder hoe anders mensen er tegenaan kijken. Ik heb juist helemaal niets met updates, als het werkt, dan het liefst niet te veel veranderen. En veiligheid maak ik me helemaal geen zorgen over. Ik zou niet eens weten welke Android versie ik heb en het boeit me ook helemaal niets. Werkt snel en vertrouwd
Ik ben het in de meeste gevallen met je eens, sowieso omdat mensen vaak meer risico lopen dan ze denken en de waan hebben dat ze niets te verliezen/verbergen hebben met wat ze doen op een apparaat.

Echter hebben wij 2x een iPad 2 in huis. Eentje is voor de kids en wordt exclusief gebruikt om, zonder account, youtube (kids) filmpjes te streamen (dat gaat nog net) en Netflix (vooruit, met account, maar klein risico). Tal van andere apps, zoals de reguliere Youtube app, Plex, NPO, Zappelin, en andere niet-streaming apps werken er niet meer op, terwijl zij geen risico zouden vormen ondanks geen OS-updates te krijgen. Erg jammer aangezien het apparaat in geen opzicht verder te oud is; de accuduur, snelheid en andere specs zijn nog prima voor het doeleinde.

Hetzelfde geldt voor mijzelf. Ik gebruik mijn iPad 2 voor 1 ding en 1 ding alleen: bladmuziek (pdf's) weergeven op het podium. Ook die app wordt niet meer geüpdate, en alle (?) koppelingen die het extra makkelijk maakten om te importeren e.d. zijn inmiddels ook niet meer functioneel. Ook hiervoor geldt dat de ouderdom verder geen enkele factor meer is.

En alhoewel iPad in mijn boek echt wel de superieure tablet is zou ik voor beide gevallen toch de volgende keer een (tweedehands) Android tablet overwegen omdat, zoals gezegd wordt, een EOL voor de OS geen EOL voor de tablet hoeft te betekenen.
Exact, ik heb hier Samsung android tablets uit 2014 die het nog uitstekend doen.

Beetje traag naar huidige maatstaven, maar alles werkt.
Ik heb in de loop der jaren 6 ipads gehad en ook die worden traag.
In de auto heb ik een Android Radio/media setup met android 4.X erop en dus MEGA Out of date en 0,0 support.
Tevens traag maar prima bruikbaar als hij een tijdje aanstaat (alsof het systeem moet opwarmen).
Krijg nog regelmatig updates voor oa Youtube en een paar andere apps die er gewoon opdraaien.
mijn samsung tab S4 kan mss volgens monojack over datum zijn maar werkt uitstekend.
Dex doet het goed met pip en ik kan zonder problemen webm en mp4 openen van 9gag.
android is een genot met al die emulators die je kan installeren.
en daarbovenop xbox Xcloud met een controller erg leuk. hoef het zelfs niet in de browser te spelen.
mijn smartphone is overleden dus hij doet ook dienst als telefoon met 4G
en heb er ook een kleine 200GB micro sd kaartje inzitten.
vooral die micro sd kaartje is een puntje waarom een ipad geen optie voor me is.

in de toekomst koop ik zeker wel opnieuw samsung tablet. wel niet het merk maar samsung dex is gewoon goed.

weet niet of je voor youtube sponsorblock hebt op ipad maar in youtube vanced op android zit het erin en is super handig.

[Reactie gewijzigd door redboyke op 25 juli 2024 21:09]

Hoe lang krijgen tabs support? Want de a8 die net gereleased is krijgt maar een jaar support!

https://samsung.com/nl/ta...gray-32gb-sm-x205nzaaeub/
Je vergelijkt een top model met een budget model.

De Tab S7 heeft ondersteuning tot september 2024.
Dus de S8 ultra zou 3 jaar ondersteuning krijgen.

Bron: https://www.samsung.com/n...8gb-wi-fi-sm-t870nzkaeub/

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 25 juli 2024 21:09]

Sorry maar waarom zou een ' budget model ' structureel zoveel minder support krijgen?
Het lijkt bijna wel alsof dit een soort van ' wegwerp apparaten ' zijn volgens deze fabrikanten, wat helemaal niet hoeft in de praktijk.
Dat je zo'n model koopt zou toch puur moeten gaan om de prijs en dat je genoegen neemt met dat je niet de beste prestaties hebt van dat moment.
Daarnaast is 3 jaar ook al echt niet lang
Een budget model krijgt minder support omdat je minder betaalt. Een apparaat blijven ondersteunen kost een fabrikant ook gewoon geld en je betaalt maar 1x voor het product, tijdens de aanschaf. Wil je langer support, dan moet je bij de aanschaf dus meer betalen, oftewel dan zou het budget model toch een stukje duurder worden.
Helaas is die optie er vaak niet, je kan niet wat extra betalen voor een goedkoper model om zo toch langer support te krijgen. Vind je langere support belangrijk, dan moet je automatisch een meer premium apparaat kopen.
Dus volgens mij zou je niet moeten klagen over dat een budget model minder support krijgt (daar heb je immers ook niet voor betaald), maar zou je moeten klagen over het feit dat er geen toestel bestaat met wat mindere prestaties, maar wel lange support.
Of een optie om tegen betaling extra support te kunnen kopen, dat zou ook een mooi idee kunnen zijn. Vind je het apparaat nog goed genoeg werken, maar krijgt het geen ondersteuning meer, dan betaal je een x bedrag voor een jaar langer ondersteuning oid. Zo krijgt de fabrikant toch betaald voor de langere ondersteuning die hij moet bieden.

[Reactie gewijzigd door Hathi op 25 juli 2024 21:09]

Hehe, eindelijk iemand die het snapt, voor mij eerste keer op tweakers met hetzelfde mening.

En 1 toevoeging, budget model ook vaak budget hardware, een te nieuwe updates kan averechts werken voor een budget model.
En 1 toevoeging, budget model ook vaak budget hardware, een te nieuwe updates kan averechts werken voor een budget model.
Dat zie je veelal bij grote functieupdates.
Die zou ik echter ook altijd als extraatje beschouwen; je hebt destijds een telefoon gekocht met het dat betreffende OS en functies. Wil je meer? Dan kun je dat verwachten in de volgende generatie telefoon.
Dat een fabrikant je uit coulance alsnog extra functies geeft kan altijd.
Maar je mag toch wel verwachten dat jouw telefoon voor de verwachte levensduur functioneel blijft en - gezien het gebruiksdoeleind - veilig blijft.
Dat mag je toch wel van de fabrikant verwachten, dat zij dit redelijkerwijs in orde maken.
En we hebben het vaak ook al niet eens over 1 jaar support hé, veel modellen worden nog maanden na releasedatum nieuw verkocht en geproduceerd, waarbij het wel voor kan komen dat je als consument een in feite unsupported product koopt, welke je in principe soms al gelijk kunt afschrijven, omdat deze te ver achter loopt qua beveiligingsupdates.
Nouja in dit geval bij Samsung komt het uit dat de duurdere modellen langer support krijgen, maar genoeg andere merken die ook hun topmodellen al na een korte periode niet meer van updates voorzien of dit doen vanaf de release van het volgende model.
We kunnen het daarnaast ook omdraaien: als jij als fabrikant maar voor slechts 1 jaar bereid bent een telefoon van (beveiligings)updates te voorzien, breng hem dan niet uit.
Want ja na 1 jaar en hoogstens een paar maanden na releasedatum is zo'n telefoon dan eigenlijk ' afgekeurd ' voor de hedendaagse digitale wereld.
Daarnaast worden deze modellen vaak ook nog veel later in het releasejaar verkocht, waardoor een nietsvermoedende consument een telefoon koopt die mogelijk na een paar maanden al als afgeschreven kan worden bestempeld.

Het is wat mij betreft gewoon onacceptabel, maargoed, meningen verschillen ;)
Echter is de Tab S7 in Augustus 2020 uitgekomen. Dat telt op tot 4 jaar ondersteuning :z
Ook 3 jaar vind ik een korte ondersteuningstijd. Dat doet Apple wat mij betreft toch echt beter (die zitten (correct me if i'm wrong) op 6 jaar.

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 25 juli 2024 21:09]

Apple maakt gelukkig een stuk minder onderscheid tussen de wat goedkopere en dure iPads, als het gaat om software updates.

Voorbeeld: de iPad mini 4 van sept 2015, heeft iig ondersteuning tot sept van dit jaar (7 jaar). De iPad Air 2 zelfs bijna 8 jaar (okt 2014)

[Reactie gewijzigd door JeyJey op 25 juli 2024 21:09]

Ik heb een 12.9" iPad Pro uit 2015 en we gaan het 7de jaar ondersteuning in. Ik heb 1,5 jaar terug de accu laten vervangen, maar ik gebruik hem nagenoeg dagelijks voor tekenen.

Ik vind 3 jaar ondersteuning voor zulke dure apparaten echt veel te weinig - al kan Google via de Play services natuurlijk veel risico's afvangen.
iPad mini 2, bijna 10 jaar!, vorig jaar September zijn ze ermee gestopt.
Als ze het kunnen verkopen voor die prijs moeten ze het ook ondersteunen.
Dus de S8 ultra zou 3 jaar ondersteuning krijgen.

Bron: https://www.samsung.com/n...8gb-wi-fi-sm-t870nzkaeub/
Niet persoonlijk tegen jou bedoeld dit, maar puur over Samsung en hun prijzen i.v.m. de ondersteuning:

Wow, wel 3 4 hele jaren... :+

Tab S8 - Tab S8 Ultra €749 - €1599 / 3 4 = €250 - €533 €187 - €400 per jaar, wat een koopje voor een tablet! Toch? 8)7

Weet; zelfs de 3x - 6x goedkopere midrange A-series smartphones hebben gegarandeerd 4 jaar ondersteuning, ze kunnen dus veel beter dan dit.

edit:
De Tab S7 blijkt 4 jaar ondersteuning te hebben, bedankt @CyberJohn !
Nog steeds niet bijster veel ondersteuning voor je geld...

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 25 juli 2024 21:09]

Ook Samsung heeft deze maand 2 'critical' CVE's en een hele berg aan 'high' CVE's op de lijst.

'Klaar' (als in je; "na vier jaar zijn alle bugs er wel uit") ben je v.w.b. veiligheid letterlijk nooit.
Je moet wel reeel bljiven. Ik heb 's nachts mijn deuren op slot en een alarminstalltie.
Moet ik dan ook nog een hek om mijn huis aanbregen en een slotgracht met krokodillen?

Dat CVE verhaal van je klopt niet.

Samsung had deze maand tot nu toe 1 CVE. Een niet kritische (oranje).
https://www.cvedetails.co...endor_id-822/Samsung.html

Apple had er 6
https://www.cvedetails.co...-list/vendor_id-822/Apple

Android had er 6
https://www.cvedetails.co...ist/vendor_id-822/Android

Ios had er ook 6
https://www.cvedetails.co...ty-list/vendor_id-822/ios

Updates worden zwaar overdreven en het is voor Apple vooral een markerting ding waar Apple fans heel erg gevoelig voor zijn merk ik keer op keer.
Dat is nota bene info van Samsung Mobile Security zelf, en die weten het toch echt beter }> :
https://security.samsungmobile.com/securityUpdate.smsb
Het gaat om het woord 'critical'.

Het is niet duidelijk wat Samsung met critical bedoelt. Is het critical qua veiligheid? Critical qua usability? Critical qua werking van de smartphone? Kan dat nergens op de site lezen. De critical CVE's worden ook niet nader uitgelegd op die pagina.

De CVE database die ik aan haal is daarin wel duidelijk. Critical betekent daar kritisch qua veiligheid/beveiliging.

[Reactie gewijzigd door RippleXRP op 25 juli 2024 21:09]

Deze informatie klopt niet, de Tab A7, maar zelfs de Tab A8 uit 2019 krijgen 4 jaar updates. Dan kan het niet zo zijn dat de Tab A8 uit 2022 maar iets meer dan 1 jaar updates ontvangt.
Het staat wel zo op de site. Duimen dat t een typo is.
en helaas geen 8 inch versie
De laatste 8" Samsung Galaxy Tab is volgens mij de Samsung Galaxy Tab Active3 van eind 2020.

Wat ik me echter afvraag, hoe lang gaat zo een Galaxy Tab mee? Ik heb 6.5 jaar gedaan met mijn iPad Air 2, ik heb nu een iPad Air 2020 en tenzij die stuk gaat of er rare dingen gebeuren, verwacht ik dat deze tot 2028 te blijven gebruiken. Als je echt een 8" wil hebben, waarom niet die Active3 van eind 2021 (nog geen anderhalf jaar geleden)? En als je die al hebt, waarom zou je nu al een nieuwe willen?
In mijn ervaring gaat een Tab ongeveer 3 a 4 jaar mee. Daarna is de batterij gaar of is het ding te traag geworden. Daarbij maakt het niet veel uit of het midrange of high end is. Low end dient koste wat koste vermeden te worden tenzij je absoluut geen eisen stelt.

Ik heb een stuk of 6 goede Android tablets gehad inclusief bijvoorbeeld de Pixel C maar ik zou altijd voor een ipad gaan. Niet vanwege het ecosysteem maar puur vanwege de kwaliteit, snelheid en eeuwige ondersteuning.
We hebben hier een Galaxy Tab S3 die nu 4 jaar oud is. Januari 2018 gekocht.
Die is nu inderdaad wel echt aan het einde van zijn levensduur. Maar mijn vader kan er prima mee, niet iedereen vind het een probleem als je een seconde moet wachten wanneer je ergens opdrukt.
Het probleem zit hem er vooral in wanneer je een merkbaar snellere telefoon hebt dan een tablet. Waardoor je toch sneller naar je telefoon grijpt wanneer die aanzienlijk sneller is.

Verder hebben we met release een Samsung Galaxy Tab S7+ gekocht op release dus die is straks in Augustus ook alweer 2 jaar oud. Maar die is nog wel echt bloed snel met de SD865+ erin. Denk dat die nog wel makkelijk 2 jaar extra mee gaat. Mocht de batterij slecht worden kunnen we toch snelladen.
Maar goed dat gezegd hebbende mag je met een ding van €900 eigenlijk ook wel minstens 5 jaar doen.
Mijn Galaxy Tab A is 4 jaar oud en wordt wat traag, lijkt geen batterij problemen te hebben. Dezelfde van mijn vrouw is 5,5 jaar oud en die loopt nog als een zonnetje. En dat voor een budget tablet van 200 euro uit 2018.
Voor ons geen ipad, geen trek in hun ecosysteem. Volgende gewoon weer een Samsung tab, niets mis mee voor lui op de bank.
Dezelfde van mijn vrouw is 5,5 jaar oud en die loopt nog als een zonnetje.
Je hebt een 2018 model dat nu al 5,5 jaar oud is? Veroudering gaat wel heel snel..
Ik heb nog steeds een Tab S (ja, zonder toevoeging). Batterij vervangen, het ding speelt nog steeds Netflix, YouTube en Canal+ af.

Misschien dat ik nu een Lenovo Chromebook ga kopen. Helaas maar 1080p, maar wel OLED... voor 530 euro (hopelijk), inclusief toetsenbord.
Omdat de Tab Active 3 niet bepaald heel erg high end is, hij is net midrange te noemen.

Ik zoek eigenlijk al best een tijd een vervangen voor mijn Tab Pro 8.4, die en 1600p scherm heeft, destijds een flagship CPU had, en ik er vandaag de dag een OLED in zou verwachten. Iets wta de Tab Active 3 alledrie al niet heeft.
Door toeval/mazzel had ik op een gegeven moment zowel een Samsung tab 2 als een ipad-2, beide ongeveer van de zelfde tijd (2012)
pricewatch: Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart
pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium

De Samsung werd al snel niet meer van patches voorzien en heb ik op een gegeven moment voorzien van CyanogenMod. Het was misschien puur toeval maar voor de Tab2 is de laatste cyanogen update in de zelfde maand uit gekomen als de laatste update voor de iPad2.

Iets later is LineageOS ontstaan en wonderbaarlijk heeft die nog wel een aantal updates voor de Tab2 gemaakt. Helaas is die Tab2 al 2 jaar geleden 'bricked': Ze wil echt niet meer

De hardware van de iPad doet het ondertussen nog wel al is ze niet meer vooruit te branden en de accu best snel leeg. na 10 jaar.

Mijn conclusie: Hardware van de iPad is mogelijk beter. De software ontloopt elkaar niet zo veel als de leverancier maar wil (of wil laten doen).
de Tab Active 3 is zwaar overpriced omdat die vooral voor professioneel gebruik bedoeld was, niet echt voor consumenten. Hij kost nu nog steeds 450Euro voor wat met moeite mid-range specs te noemen zijn.
Type dit op een tab active 2, heeft update gehad van android 7 tot 9, patch januari gisteren geïnstalleerd.
Batterij is na drie jaar en maanden nog steeds top, laad ze niet meer op dan 80 procent scheelt enorm in levensduur....
Inderdaad, ik gebruik nog steeds mijn Tab S 8,4 omdat ik dit zo een geweldig formaat vind. Helaas begint hij nu echt wel te haperen voornamelijk bij het afspelen van video's via Plex.

Ook om bijvoorbeeld comics, magazines en dergelijke te lezen is het een veel aangenamer formaat, snap niet waarom er geen deftige Android tablet is die op deze markt inspeelt.. Moet iedereen dan perse een groot toestel en scherm hebben en is er geen markt voor, of zien fabrikanten niet in dat er een markt voor is?
Ik denk dat het ook door koppigheid kan komen. Fabrikanten willen het gewoon niet. Niet iedereen wil per se een groot tablet voor hun neus hebben idd.
Als er een winstgevende markt voor is willen fabrikanten echt wel. Maar als in de praktijk blijkt dat mensen als ze in de winkel staan toch de grotere pakken, waarom zou je dan nog kleinere maken? Ze zijn niet echt gek bij de Samsung's van deze wereld.
En geen (Micro) HDMI ingang, was leuk geweest als externe scherm. Bij de Lenovo Yoga Tab 13 kan dit bijvoorbeeld wel.

https://www.youtube.com/watch?v=Xy9hf-mmb2g

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 25 juli 2024 21:09]

Denk dat je met usb-c best wel ver kan komen.
Aangezien het Samsung is zal Dex ook wel werken. Dus dan kan je met een usb-c hub vanalles aansluiten
Ik heb de Yoga Tab 13 en die feature is echt een killerfeature! Je hebt dus eigenlijk 2 verschillende producten in één. Nu kan ik die tablet scherm gebruiken als 2nd monitor als ik dit jaar een 42" OLED voor mijn pc. Gebruik ik de pc niet, kan ik dus fijn browsen op zo een leuke scherm. Het geluid is trouwens ook echt zoveel beter ook!
je bedoelt ingang, want uitgang heeft ie dus indirect wel via usb-c, zoals ook onder / boven beschreven
Ja ingang inderdaad. ;)
Oei stevige prijzen. Daar koop je ook een leuke laptop voor. En vraag mij dus echt af wat de doelgroep is voor dit soort tablets? Gezien de pen, mensen die grafisch werk doen?
Ik denk het wel ja. Ik heb zelf een Tab S3 en breng hobbymatig aardig wat uurtjes door met de S-pen en Autodesk Sketchbook. Ik zit al een tijdje te kijken naar een leuke opvolger. De Apple iPad Pro met Apple Pencil is natuurlijk een logische kandidaat, maar omdat ik verder geen andere producten uit het Apple ecosysteem heb is deze Samsung ook een zeer aantrekkelijke kandidaat.
Probleem is dat deze tablets qua hardware echt mooie apparaten zijn maar qua software flink achterlopen op iPads.

Ik zou niet weten welke apps op Android tablets nu zo goed zijn om het serieus als een grafisch werkpaard neer te zetten.

Op een iPad heb je apps als Affinity Photo/Design en Procreate die echt onwijs goed zijn. Veel tattooshops werken ook op die manier om maar een voorbeeld te noemen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 21:09]

Ik dacht dat Adobe ook android apps had?
Er zijn vast meer apps op apple, maar android zal er ook vast wel wat hebben.
Wat is “veel tattooshops”? De shops die ik gezien heb gebruiken allemaal Windows-computers voor het ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 21:09]

Ja. Ik gebruik sinds 2015 een iPad Pro 12.9" voor illustreren. Dus deze tablets zouden daar ook voor gebruikt kunnen worden mits de software op Android net zo goed is als op de iPad. (Daar ben ik niet bekend mee.)

Ik gebruik vooral Affinity Designer, Affinity Photo, ProCreate en Pixaki op de iPad Pro. Heerlijke apps! Nog een tip: gebruik een paperlike screen protector en het is alsof je op papier tekent.
Voor de prijs van de Ultra 16/512 heb je ook een Asus Vivobook 16X N7600.
https://www.asus.com/nl/L...LED-N7600-11th-Gen-Intel/

Die heeft werkelijk een perfect OLED scherm. kalibreren is ook niet nodig aangezien die van mij geen verschil opleverde na een kalibratie.
Voor die prijs zou ik de Asus nemen. Wat ik ook heb gedaan.
De Samsung TAB S7 FE werkt nog perfect voor media consumptie :-)
waarom zijn er geen android tablets met groot scherm van een redelijk merk en kwaliteit zonder van die belachelijke prijzen ,, heb nu een 10" zou een grotere willen om mijn strips beter te kunnen lezen en niet steeds scrollen .
De schermen zijn prijzig, plus de behuizing moet sterk genoeg zijn (dat die niet doorbuigd), licht genoeg zijn (gebruik duurdere materialen en meer R&D kosten) en performance moet goed zijn (gaat waarschijnlijk voor pro werk gebruikt worden door de meeste gebruikers en scherm resoluties zijn hoger). Misschien dat je een Surface of Pro X voor een redelijke prijs op de kop kan tikken (heb ze weleens goedkoop gezien) al hoewel dit niet android draait (wel wat android apps), je zou er zelfs linux op kunnen zetten ( https://www.reddit.com/r/SurfaceLinux/ ).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 25 juli 2024 21:09]

die prijzen zo ontzettend gedaald van schermen, en met gelijke resolutie maakt het voor de hardware niet uit of het 10 of 14 " , en dat doorbuigen ,, dan maken ze hem iets dikker, valt echt wel dat het behalve productie kosten duurder is,
Bizar dat ze voor dit soort een (pro) tablet een processor gebruiken die ook in telefoons zit. Je zou wat snellers verwachten en zeker voor die prijzen.
Meer dan 1.000 euro voor een Android tablet die over 2 jaar alweer hopeloos achter de feiten aanloopt. Nee dank u. Absurde prijs.

Zelfs bij een iPad zou ik hier moeite mee hebben. Voorheen gebruikte ik mijn tablet dagelijks maar dat is door de nieuwste iPadOS versie wel veranderd. Daarnaast zie je door de komst van M1 computers dat laptops de tablets weer beetje bij beetje onnodig beginnen te maken. Dat zal bij de komst van geoptimaliseerde ARM Windows laptops niet anders zijn verwacht ik.
Die ga ik absoluut kopen en mijn laptop gaat in de verkoop. 14 inch met een Citrix client voor DEX geeft mijn een super tablet en een 100% windows device. Scherm groot genoeg en wil ik groter sluit ik 'm aan op een externe monitor of smart tv met HDMI of via DEX.
Zal best maar zo'n Citrix cliënt zou vast ook wat kosten
Citrix rekent mij eur 15,- per maand. Valt dus enorm mee
https://www.citrix.com/bl...-with-samsung-and-google/
Mmm als je het natuurlijk genoeg gebruikt is dit een mooie prijs.
Echter zou je dit wel mee moeten rekenen in verhouding als je bijvoorbeeld een pc zou kopen.
En je moet dan wel online zijn en je heb dan toch een Citrix host nodig?
Heb je DEX al geprobeerd, en hoe beviel dit u?

Heb het ook vele malen geprobeerd ( wel met rdp naar windows of teamviewer ) en was het altijd net niet.
Toch een hoop apps die DEX niet zo leuk vinden :-(
Mijn S21+ en S8 via usb-c hub aan mijn ultra wide monitor
Ik gebruik het bijna dagelijks en alles wat ik doorgaans op de echte pc doe, doe ik nu via mijn FOLD met DEX. Losse draadloze monitor en draadloos BT toetsenbord en muis.

Office 365 is door Microsoft geoptimaliseerd voor DEX en werkt super.

Gebruik je hele zware applicaties (reken intensief) moet je nog steeds een pc gebruiken.
Remote desktop werkt OK met DEX. De Windows RDP app moet je wel even door een full screen app modder halen omdat je anders permanent tegen een taakbalk aan zit te kijken en dus niet je Windows desktop fullscreen in beeld krijgt. Samen met m'n mobiele monitor via USB-C en bluetooth muis en toetsenbord heb ik zo best een leuk alternatief. Maar het is wel hooguit een backup voor mij want toetsaanslagen werken niet altijd even goed. Android maakt er soms een zooitje van. In sommige applicaties in Windows krijg ik bijv dubbele enters terwijl ik de entertoets maar 1 keer indruk. Of bepaalde toetscombinaties werken simpelweg niet. De RDP-client heeft geen 'capture all keys' modus helaas dus Android blijft soms in de weg zitten. Het werkt dus allemaal wel maar er is ruimte voor verbetering. 100% vervanging voor een laptop zou ik het zeker niet willen noemen.

Ik heb hiervoor anderhalf jaar geleden een Tab S6 (OLED 6GB LTE) op de kop getikt voor 500 euro. Die krijgt nog steeds lang genoeg updates en waarschijnlijk ook nog een upgrade naar Android 12 volgend kwartaal. Het is mijn eerste tablet ooit en ik weet meteen dat ik nooit een nieuw high-end model zal kopen want daar gebruik ik zo'n ding echt veel te weinig voor. Zonde van het geld.

Dat pennetje werkt trouwens verrassend goed maar ik schrijf amper of nooit dus die zit eigenlijk altijd tussen de case en de tablet verstopt. Ik gebruik deze soms om bijv documenten te tekenen. Aantekeningen typ ik. Dat kan ik namelijk sneller dan schrijven. ;)
Samsung tablets lopen toch echt voor op de van Apple. Alleen al vanwege DEX en de KNOX security layer die 'm veiliger maakt dan welk Apple device dan ook.

Deze 14,6 inch vervangt mijn laptop omdat ik met een Citrix client for DEX naast een super tablet ook een 100% windows machine heb. Integratie met Spotify, integratie met Google Stadia, integratie met Windows en geintegreerd met XBOX incl. game pass.

Apple tablets bieden niet de multi-media, usability en productivity options als de Samsug Tablets vanaf de S6.
Elke keer als ik ergens Knox lees moet ik denken aan dat het 'ultra secure Samsung Knox' pin in plain text opsloeg (https://mobilesecurityare...really-fort-knox.html?m=1)
Je haalt zaken door elkaar. Het gaat hierom Samsung Vault een defense grade Security Layer.

Dit is waarom KNOX de smartphone's van Samsung zoveel meer veilig maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=0w1RQyhYy7c

Blackberry gebruikt ook Samsung Knox sinds eind 2020
https://www.youtube.com/watch?v=7_PpIiocGv0

[Reactie gewijzigd door RippleXRP op 25 juli 2024 21:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.