Pc-versie van Horizon Zero Dawn krijgt ondersteuning voor Nvidia DLSS en AMD FSR

Guerrilla Games heeft update 1.11 uitgebracht voor de pc-versie van Horizon Zero Dawn. De game krijgt daarmee ondersteuning voor Nvidia DLSS en AMD FidelityFX Super Resolution. Het spel krijgt ook een verbeterd shader-management-systeem.

Guerrilla meldt in de Steam-patchnotes dat update 1.11 voor Horizon Zero Dawn op woensdag 8 december is uitgebracht. De voornaamste toevoeging is de ondersteuning voor de supersamplingtechnieken van AMD en Nvidia, respectievelijk FSR en DLSS. Beide technieken renderen games in een lagere resolutie en passen daarna upscaling toe. Dat levert hogere framerates op dan renderen in native resolutie. De pc-versie van Horizon Zero Dawn ondersteunde voorheen AMD's Contrast Adaptive Sharpening-techniek voor scherper beeld, maar die optie wordt uit de game verwijderd. AMD FidelityFX Super Resolution dient daarvoor als vervanging.

Verder spreekt de ontwikkelaar over prestatieverbeteringen in de pc-versie van Horizon Zero Dawn. Update 1.11 voegt een verbeterd systeem voor shader-management toe. Zo is er niet langer een 'pre-compilatiestap' voor shaders bij het opstarten van de game; shaders worden voortaan alleen nog gecompileerd tijdens het laden en op de achtergrond.

De game zou daarnaast met minder 'stotteringen' moeten kampen door het op de achtergrond compileren van shaders. Ook zullen laadschermen voortaan 'wachten' totdat alle vereiste shaders volledig gecompileerd zijn. Volgens Guerrilla kan dit op oudere systemen leiden tot langere wachttijden, maar op 'machines met hogere specificaties en snellere cpu's' zullen de laadschermen korter zijn.

Horizon Zero Dawn is gemaakt door de Nederlandse gamestudio Guerrilla Games. Het spel verscheen in 2017 voor de PlayStation 4, en een pc-versie verscheen in 2020. Sony brengt tegenwoordig vaker voormalige PlayStation-exclusives naar pc's. Naast Horizon Zero Dawn, heeft het bedrijf ook al pc-versies van Death Stranding en Days Gone uitgebracht. Volgend jaar verschijnen ook pc-versies van de God of War-game uit 2018 en de Uncharted: Legacy of Thieves Collection.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

08-12-2021 • 17:39

134

Reacties (127)

127
114
57
3
0
41
Wijzig sortering
Zojuist kort getest (6900XT) en korte samenvatting:

3440xx1440P (custom; everything on Ultra, except Reflections: High, Motion Blur: Off)

HZD - 3440x1440P - FSR: OFF
AVG 107, min: 19 max: 177 , fps CPU: 206, GPU: 117, Score: 19192

HZD - 3440x1440P - FSR: ULTRA
AVG 131, min: 30 max: 253 fps CPU: 180, GPU: 148, Score: 23499

HZD - 1080P - FSR: OFF
AVG 158, min: 58 max: 296 fps CPU: 184, GPU: 183, Score: 28337

HZD - 1080P - FSR: ULTRA
AVG 166, min: 30 max: 303 fps CPU: 181, GPU: 206, Score: 29735 (opvallend dat het nu wel flinkt dipt naar 30 fps. Dit keer gedubbeldchecked :p)

Wat me direct opviel, de lijnen zien er niet meer uit. Dit komt vermoedelijk doordat AA aanstond. (Achteraf gecontroleerd en het wordt automatisch op TAA gezet) Beeldverscherping stond in bij gevallen uit. Dit laatste is ook terug te zien in deze vergelijking video (native vs FSR vs DLSS) link

EDIT: GPU-nr toegevoegd + link screenshots + aanvulling + correctie (min/max omgedraaid :s) + toevoeging testresultaten 1080p +. Link vergelijkingsvideo

[Reactie gewijzigd door m.z op 22 juli 2024 13:54]

Zojuist kort getest (6900XT) en korte samenvatting:

3440xx1440P (custom; everything on Ultra, except Reflections: High, Motion Blur: Off)

HZD - 3440x1440P - FSR: OFF
AVG 107, min: 19 max: 177 , fps CPU: 206, GPU: 117, Score: 19192

HZD - 3440x1440P - FSR: ULTRA
AVG 131, min: 30 max: 253 fps CPU: 180, GPU: 148, Score: 23499

Wat me direct opviel, de lijnen zien er niet meer uit. Dit komt vermoedelijk doordat AA aanstond. (Achteraf gecontroleerd en het wordt automatisch op TAA gezet) Beeldverscherping stond in bij gevallen uit.

EDIT: GPU-nr toegevoegd + link screenshots + aanvulling + correctie (min/max omgedraaid :s)
Klopt als AA aanstaat, en AMD FSR aan, ziet het er niet uit, je krijgt dan randjes om de randjes.
Ik had ook getest om het uit te schakelen, maar schakelt zich weer in nadat ik FSR weer van off naar ultra zet.
Hmm, lagere minimum framerates zijn niet echt wenselijk.
Whoops, ik heb het verbeterd! Het stond verkeerd om :s
Sony hoopt zo natuurlijk meer mensen (in dit geval PC gamers) naar hun Playstation platform te lokken.. Helaas voor hun zie ik op dit moment weinig exclusieve games waarvan ik denk daar koop ik een Playstation 5 voor.. Ik heb een PS4 Pro een tijdje gehad die ik gekocht had toen die uitkwam omdat ik o.a. de hele Uncharted series wel eens wilde spelen, en deze Horizon Zero Dawn en Red Dead Redemption 2 (waarvan toen nog niet bekend was dat die ook op PC zouden komen).. Uncharted is men helaas mee gestopt en voor de rest zie ik er dus weinig in op dit moment.. Mooie game trouwens Horizon Zero Dawn, met een goed verhaal ook..
Als je nog geen playstation in huis hebt, dan is het natuurlijk wel iets aantrekkelijker om dan meteen voor de 5 te gaan ipv de 4 (pro).
Nieuw zijn ze eigenlijk beide niet te krijgen, maar een PS4 pro kan je voor ongeveer 40% van een 2e hands PS5 prijs krijgen. Dat zijn significante verschillen voor iemand die geen groot PS fan is (anders had deze al de PS 4 Pro gehad imho)...
Oh met die exclusives zit en komt het wel goed hoor.. Maar met een beetje geluk kun je dan Horizon 2 en God of War 2 over 3-4 jaar ofzo op de pc spelen ;)
Dat denk ik toch niet. Zero Dawn stond al heel lang op mijn wish list, ware het dat ik never ever een PS wens te kopen. Door deze nu op PC uit te brengen hebben ze er een klant bij (op PC). Op zich vindt ik het met dergelijke games niet zo erg dat ze eerst als "exclusive" uitbrengen en een (paar) jaar later naar PC en/of andere consoles. Zouden er meer moeten doen.
Nou nee, ze willen gewoon pc spelers die ook sony games kopen.
Eventueel een console ernaast, maar dat is niet de drijfveer.
In de huidige era (die alweer bijna twee jaar loopt) gaat Sony echt niet meer PS5s verkopen, ze kunnen er al niet genoeg produceren. Maar PC gamers kunnen ook maar moeizaam kaarten krijgen die de HZD PC versie fatsoenlijk kunnen draaien, laat staan met DLSS...

Zelfs ten tijde van de PS4 zullen er PC gamers zijn geweest die een PS4 hebben gekocht voor HZD. Maar hoeveel daarvan hebben daarna de PS4 gehouden? Of zijn ipv. het op Playstation Now gaan spelen? Of geduldig hebben gewacht op een PC versie? Wil je alleen de 14 miljoen potentiële PS5 klanten bedienen en aan verdienen of ook de 1,75 miljard PC gamers? Dat is dan oa. ook de reden dat PS Now ook gewoon op een Windows PC werkt...

DLSS en FSR zijn toegevoegd om het spel aantrekkelijker te maken voor mensen die iets oudere kaarten hebben die dit nog wel ondersteunen (of gewoon minder krachtige kaarten hebben). Dat is momenteel de enige manier om meer sales te krijgen van een game als je niet nog meer consoles kan verkopen...
Naughty Dog heeft nooit gezegd dat ze geen Uncharted games meer gaan maken, ze hebben alleen aangegeven dat ze het verhaal van Nathan Drake hebben afgesloten. The Lost Legacy heeft natuurlijk al laten zien dat de serie ook prima zonder Nathan Drake voortgezet kan worden.

Met deel 4 hebben ze ook een voorzichtige opening gemaakt naar een nieuwe game, aan het einde wordt de nieuwsgierige Cassie Drake geïntroduceerd. Een vervolg met Chloe en/of Nadine zou ook prima kunnen, maar ik acht de kans het grootst dat een eerstvolgende game zal verschijnen met een jonge Sully in de hoofdrol.

Uncharted is erg belangrijk voor Sony, zeker nu de film er aan komt. Als de film een box office succes is, dan zullen meer films en games vast niet uitblijven. Of de games dan ook door Naughty Dog ontwikkeld worden is een andere vraag, maar ik ben er van overtuigd dat Uncharted 4 en TLL niet de laatste Uncharted games zijn geweest.
Ik hoop het, ik vind het echt leuke games..
Ik heb toen ik mijn PS4 nog had "The Last of Us" gespeeld dat vond ik zo'n goed spel, ik hoop dat ik ooit nog "The Last of Us 2" op pc kan spelen of op Xbox maar kans is klein dat het gebeurd gezien het een PS exclusief is.
Als Uncharted 4 naar PC (wat het komt), dan kan The Last of Us II ook naar PC komen.

(Edit: Maar wel pas over 3 jaar natuurlijk :9 )

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 22 juli 2024 13:54]

Ja, daar zal nog wel wat tijd overheen gaan. Maar wie weet; de TV-serie zal ergens komend jaar verschijnen, mogelijk is dat ook voor Sony een gelegenheid om de boel ook voor PC uit te brengen. Daar staat tegenover dat er ook nog eerst een TLOU1-remake komt die wel weer n poos exclusief zal blijven.
Als je hem echt wilt spelen kan je natuurlijk ook de game spelen via PlayStation NOW. (Deze is daar op dit moment op te spelen)

Tuurlijk is streamen een andere ervaring dan op een echte console, maar gezien het geen shooter is zijn de inputlag volgens mij niet direct een heel groot issue (zolang je de hardcore mode niet speelt).
De meesten zitten nog steeds bij PS. U ziet te weinig exlusives, ze zijn er wél. Kwestie van smaak wat voor jou exclusives zijn.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 13:54]

Ik moet wel zeggen de exclusives vergeleken met Xbox zijn wel vele malen minder geworden. Alhoewel er wel veel zijn, vind ik het ook steeds magerder worden bij de PS. Zoals hierboven al is aangegeven is de Uncharted serie tijdelijk/definitief stop gezet en daarbij komt ook deze mooie shooter genaamd Killzone waar je niks meer over hoort. Ik had voor Killzone Shadowfall speciaal een PS4 gekocht, maar daarna ook weinig meer mee gedaan en ook de Uncharted series natuurlijk. Maar echt 'PS exclusives' mis ik. Want tegenwoordig brengen Xbox en PS ook hun exclusives uit op PC, zie Uncharted remasterd (ik gok dat die zo heet), Horizon Zero Dawn en ik gok dat er nog wel wat meer gaan komen...

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Minder? Heb je de exclusives van de laatste tijd gemist? Ik was niet helemaal zeker of je wel serieus was :*)

Volgens mij is iedereen ervan op de hoogte dat xbox nou juist heel veel heeft laten liggen en bijna geen exclusives heeft uitgebracht. Dat proberen ze nu in te halen doordat ze Bethesda hebben gekocht.

Aantal exclusives van Playstation:

- Returnal
- Sackboy
- God of war
- gran turismo 7
- gran turismo sport
-concrete Genie
- Infamous second son
- The last of us 2
- ratchet and clank remake
- Ratchet and clank rift apart
- ghost of tsushima
- Detroit become human
- bloodborne
- Spider-man
- Spider-man miles morales

En er komen er nog zoveel meer. Volgens mij is het nou juist Sony die kwalitatief hoogwaardige games aflevert.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Sommige van de bovengenoemde games komen ook naar de PC waaronder ook God of War en er gaan zelfs geruchten dat The last of us 2 ernaartoe gaat. Sony heeft zelfs ook aangegeven dat het meer games naar PC wil gaan porten dus heeft Sony in zekere zin wel minder PS exclusives. Daar ging mijn reactie op. Of je mij serieus erin neemt dat is aan jezelf :)

Je zal steeds meer zien dat games van een game console meer naar PC komen omdat daar ook mensen zijn die de games willen spelen die op dat moment 'exclusief' zijn voor de PS.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Sony heeft zelfs ook aangegeven dat het meer games naar PC wil gaan porten dus heeft Sony in zekere zin wel minder PS exclusives. Daar ging mijn reactie op. Of je mij serieus erin neemt dat is aan jezelf
Alle xbox games komen ook op pc uit. Dus je reactie klopt helemaal niet. Omdat je in je bericht aangeeft dat de exclusives van Sony minder zijn dan die van xbox....

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Ja dat weet ik want ik heb er zelf 1, maar waar doel je nu op? Want dat is tegenwoordig ook steeds meer het 'motto' van Xbox geworden om voor zowel PC als voor Xbox de games uit te brengen. Alleen in dit topic gaat het over de PS toch?

Games zoals Halo en Halo Wars speel ik veel op PC omdat dat voor mij lekker wegspeeld, maar andere games zal ik voor de Xbox spelen.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Misschien moet je dan je eerste reactie herzien. Daar geef je het volgende aan:
Ik moet wel zeggen de exclusives vergeleken met Xbox zijn wel vele malen minder.
Je geeft aan dat de exclusives vergeleken met Xbox vele malen minder zijn. Echter heeft xbox feitelijk gezien geen exclusives omdat alles naar pc komt. Dus je opmerking begrijp ik dan niet...

Daarnaast komen de playstation exclusives niet direct op de pc uit. Dit duurt meestal een paar jaar. Uncharted 4, God of war en horizon zijn allemaal games die een paar jaar oud zijn. Van mijn hele lijst die ik had opgenoemd zijn er slechts 2 op de pc uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Ja als je de reactie ook leest dan zie je ook dat ik daar ik citeer 'Alhoewel er wel veel zijn' waarmee ik dus niet veronderstel dat PS er zo weinig heeft. Daarbij heeft ieder een mening en baseerde ik die mening ook op de mijne. Killzone voor de PS en Uncharted waren de betere 'exclusives' naar mijn mening. Maarja voorheen duurde het bij Xbox ook langer totdat deze op PC kwamen, alleen ze hebben nu al een geruime tijd de visie om het zowel op Xbox als PC uit te brengen. Of je dit 'exclusive' kan noemen weet ik niet. Maar ik zou bijvoorbeeld geen Halo op de PS kunnen spelen (al is dat appels met peren vergelijken).

Maar schijnbaar noemt Xbox de games zelf wel 'exclusive' als ze voor PC en Xbox uitkomen:
https://news.xbox.com/en-...sda-games-showcase-recap/

Maar ga je dit als exclusive rekenen dan gok ik dat Xbox er wel wat meer heeft.

Dan kunnen we onszelf ook afvragen wat het 'woord' exclusive hierin betekend :)

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Maar ga je dit als exclusive rekenen dan gok ik dat Xbox er wel wat meer heeft.
Nog klopt dit niet. Waar haal je deze informatie vandaan? playstation heeft meer dan het dubbele aan exclusives dan xbox. Sorry maar als je met dingen komt moet je wellicht ook je punten onderbouwen. Kan je een bron geven dat xbox meer exclusives heeft dan Playstation?

Kijk alleen al naar de ps4:

https://www.techradar.com...which-is-better-1127315/5

Both the PS4 and Xbox One now have substantial games libraries. The PS4 has just over 2,000, of which over 299 are PS4 exclusives, while the Xbox One has about nearly 2,000 games – with less half the number of exclusives the PS4 has.

300 (ps4) vs 150 (Xbox One)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Laat ik het zo zeggen: Je ontkracht mijn eerste reactie, door te focussen op 1 stuk 'Ik moet wel zeggen de exclusives vergeleken met Xbox zijn wel vele malen minder. Alhoewel er wel veel zijn, vind ik het ook steeds magerder worden bij de PS' en niet verder te lezen.

Ik heb beide consoles gehad waarvan ik er nog 1 heb en qua exclusives: hier heb je een rijtje voor Xbox, die als 'Xbox exclusives' zijn gemarkeerd.
Adios
CrossfireX
Dead Static Drive
Echo Generation
Exo One
ExoMecha
Forza Horizon 5
Halo Infinite
Lake
Microsoft Flight Simulator
Sable
Scorn
Shredders
The Anacrusis
The Artful Escape
The Ascent
The Big Con
The Gunk
The Wild at Heart
Tunic
Twelve Minutes
Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy
Warhammer 40K: Darktide

Heb je ook een aantal linkjes:
https://www.denofgeek.com...very-exclusive-game-2021/
https://techaeris.com/202...-better-than-playstation/
https://comicbook.com/gam...xt-gen-exclusives-vs-ps5/

En daarbij laat ik het, jouw mening is jouw mening en mijne is de mijne
Het gaat niet om een mening maar om de feiten, laten wij even je lijstje er bij pakken, dat zijn er 21 stuks. Maar er zijn er 7 nog niet uitgekomen en 3 komen er ook naar de ps5. Dus dan houdt je er nog 11 over die nu uit zijn en 7 die nog uitkomen.

Als ik dan de ps5 games erbij pak, dan kom ik op 28 stuks. Waarvan er 13 nog moeten uitkomen. Dat zijn er toch meer dan op de series x...

Zie de twee lijstjes hieronder.

Adios
CrossfireX (nog niet uitgekomen)
Dead Static Drive (Nog niet uitgekomen)
Echo Generation
Exo One
ExoMecha (Nog niet uitgekomen)
Forza Horizon 5
Halo Infinite
Lake
Microsoft Flight Simulator
Sable
Scorn (Nog niet uitgekomen)
Shredders (Nog niet uitgekomen)
The Anacrusis (Nog niet uitgekomen)
The Artful Escape
The Ascent (Komt ook naar Playstation)
The Big Con
The Gunk
The Wild at Heart (is ook op Playstation)
Tunic
Twelve Minutes (Komt ook naar playstation)
Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy
Warhammer 40K: Darktide (Is nog niet uitgekomen)

PS5:

- Returnal
- Sackboy
- Demon's souls
- Astro playroom
- destruction all stars
- bugsnax
- Godfall
- Final Fantasy VII Remake Intergrade
- Death Stranding Director’s Cut
- Ghost of Tsushima Director’s Cut
- Spider-man remastered
- God of war Ragnarok (Moet nog uitkomen)
- gran turismo 7 (Moet nog uitkomen)
- Ratchet and clank rift apart
- Spider-man miles morales
- Ghostwire Tokyo (moet nog uitkomen)
- Deathloop
- Pragmata (Moet nog uitkomen)
- Final fantasy 16 (moet nog uitkomen)
- Spider-man 2 (Moet nog uitkomen)
- Star Wars: Knights of the Old Republic (Moet nog uitkomen)
- Marvel’s Wolverine (Moet nog uitkomen)
- Horizon forbidden west (Moet nog uitkomen)
- Stray (Moet nog uitkomen)
- Forspoken (Moet nog uitkomen)
- Kena bridge of spirits
- Sifu (Moet nog uitkomen)
- Babylon's Fall (Moet nog uitkomen)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Kena Bridge of Spirits is toch ook beschikbaar voor PC?
Yep, Staat gewoon op Epic Games Launcher.
https://www.epicgames.com.../p/kena-bridge-of-spirits

Deathloop staat overgins op steam...
https://store.steampowered.com/app/1252330/DEATHLOOP/

Godfall Staat op EGL ook...
https://www.epicgames.com/store/en-US/p/godfall

Sifu heeft een PC pre-order...
https://www.epicgames.com/store/en-US/p/sifu

@Verwijderd heb jij je lijstje wel gefact checked? Zo lijkt je bewering een beetje scheef....

EDIT: Forspoken is ook op steam, staat volgens mij zelfs in mijn wishlist...
https://store.steampowered.com/app/1680880/Forspoken/

Ah.. en bugsnax...
https://store.steampowered.com/app/674140/Bugsnax/

Seems this [b][stray/b] has been found!
https://store.steampowered.com/app/1332010/Stray/

Ghostwire Tokyo komt ook gewoon naar PC.
https://www.pcgamesn.com/ghostwire-tokyo/pc-deathloop

Ik tel Timed Exclusives niet mee als een "Playstation Exclusive" omdat het plan is om deze later elders uit te brengen. Dan vind ik het niet passen met wat een "Playstation Exclusive" is zoals bijvoorbeeld Spiderman en God of War dat zijn.

[Reactie gewijzigd door Indentical op 22 juli 2024 13:54]

Mijn bewering is niet scheef. De vergelijking is tussen Xbox en PS5. Dus console exclusives. alle xbox games zijn sowieso op pc te spelen.

Om dan nu te roepen dat bepaalde games ook op pc te spelen zijn... Dat klopt, dat wisten wij al langer. Dan heb je de discussie niet begrepen en is dit gewoon roepen om iets te roepen....
Nee.. ik haal aan dat jij PS5 exlusives aanhaalt die gewoon via Epic Games of Steam verkrijgbaar zijn.

XBOX is geen console meer. Het is een platform. Bij dit platform kan je XBOX hardware kopen, maar dat hoeft niet. Immers je PC is al onderdeel van het XBOX platform en hebben toegang tot XBOX spellen.

De games die ik benoemd heb komen uit de lijst die jij onder PS5: heb gezet.
PS5:

- Returnal
- Sackboy
- Demon's souls
- Astro playroom
- destruction all stars
- bugsnax
- Godfall
- Final Fantasy VII Remake Intergrade
- Death Stranding Director’s Cut
- Ghost of Tsushima Director’s Cut
- Spider-man remastered
- God of war Ragnarok (Moet nog uitkomen)
- gran turismo 7 (Moet nog uitkomen)
- Ratchet and clank rift apart
- Spider-man miles morales
- Ghostwire Tokyo (moet nog uitkomen)
- Deathloop
- Pragmata (Moet nog uitkomen)
- Final fantasy 16 (moet nog uitkomen)
- Spider-man 2 (Moet nog uitkomen)
- Star Wars: Knights of the Old Republic (Moet nog uitkomen)
- Marvel’s Wolverine (Moet nog uitkomen)
- Horizon forbidden west (Moet nog uitkomen)
- Stray (Moet nog uitkomen)
- Forspoken (Moet nog uitkomen)
- Kena bridge of spirits
- Sifu (Moet nog uitkomen)
- Babylon's Fall (Moet nog uitkomen)
Nee.. ik haal aan dat jij PS5 exlusives aanhaalt die gewoon via Epic Games of Steam verkrijgbaar zijn.
Console exclusive.... En het is natuurlijk onzin om te beweren dat je bij xbox games die op de pc zijn uitgekomen wel als exclusive mee mag nemen en bij Playstation niet. Omdat Xbox pc ook als een geheel platform ziet. Man man man droom lekker verder. Zo kan je alles recht lullen wat krom is. Fijne dag nog!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Het is Exlusief tot het Xbox platform. Dus is het niet op Playstation dat is dan toch een exclusive? Als een game XBOX exclusive is dan komt deze ook echt niet op Steam of Epic Games Launcher. Dus dan is het wel degelijk een exclusive.

Ik ruik fanboyism.
Xbox is een platform.
Het Xbox platform is beschikbaar op:
- Android via Xcloud
- iOS via Xcloud
- Xbox Console
- PC

Dit betekent dat als er een Xbox exclusive wordt uitgebracht dat dit exclusive is tot het platform, niet tot de console.
De console is namelijk ook gewoon een Windows 10 machine met een fullscreen app er overheen.

Edit
Daarnaast kan je via Playstation Now ook op PC spelen. Dus in jouw eigen woorden, er zijn geen Playstation exclusives.
Ook daar geldt dus gewoon: het is exclusive tot het platform.

[Reactie gewijzigd door Ilse2112 op 22 juli 2024 13:54]

Ah, Kijk, Iemand die het snapt!

Maar even een linkje voor Playstation Now.
https://www.playstation.com/en-us/ps-now/

Hier even een directe quote van de website
Download or stream

Stream hundreds of PS4, PS3 and PS2 titles from a wide range of genres to your PS5, PS4 or Windows PC. Play as much as you like, save your progress, and continue playing on either device. Or pick from over 300 PS4 games to download to your console and they’ll be ready to play, in up to 4K resolution if you’re playing on PS5 or PS4 Pro.

Whether you stream or download, your PS Now subscription includes full access to all available online multiplayer modes.
Xbox heeft geen console exclusive.
Want Xbox is geen console maar een platform.

Het is accurater om te zeggen dat XBOX een console heeft.

Steam is toch ook geen console?
https://www.wikiwand.com/...chine_(hardware_platform) - Hadden wel Hardware.

Sterkernog, Steam komt wel met een Handheld Console! Maar dat maakt Steam toch geen console?
Steam is het platform waar de Console op draait. zo werkt dit met XBOX net zo.

Xbox heeft in die zin dan geen Exclusives. want het is Exclusief tot het Xbox platform en niet enkel de console.

Maar.. uhh.. Dan heeft Playstation ook aanzienlijk minder exlusives omdat je een groot aantal games via PSNow kan streamen naar PC, en dus is deze beschikbaar op PC en daarmee geen Console Exclusive...
En sinds 2013 is het meer dan enkel een console. :)
Nee, in hun hele manier van doen, hun visie en welke acties ze hebben ondernomen :)

Game pass is beschikbaar op PC.
EA Play is geïntergreerd in Game Pass.
Game Pass staat open voor andere platformen(Denk aan Game Pass op Playstation, willen ze best doen.)
Microsoft has been recently working to leverage the branding of "Xbox" beyond the console hardware but as a general video game brand, reflected in the renaming of Microsoft Studios to Xbox Game Studios in 2019.[12][13] Phil Spencer had stated in June 2019 that for Microsoft, "The business isn’t how many consoles you sell. The business is how many players are playing the games that they buy, how they play." which journalists have taken as a route to de-emphasize console hardware and prioritize games, subscriptions and services for players.[14][15] Later in February 2020, Spencer said that moving forward, the company does not see "traditional gaming companies" like Nintendo and Sony as their competitors but instead those that offer cloud computing services such as Amazon and Google. Spencer identified that Microsoft Azure is a major component of their plans going forward, which powers its xCloud game streaming service.[16] Spencer also cited mobile gaming as a potential area, and where Microsoft was trying to position itself with its services should this become the more preferred form for gaming. Spencer said "I don't think it's 'hardware agnostic' as much as it's 'where you want to play'", in describing how Microsoft was strategizing the Xbox branding for the future.[17]
Spencer said "I don't think it's 'hardware agnostic' as much as it's 'where you want to play'"
Bron: https://www.wikiwand.com/en/Xbox
(Wikiwand is een reskin van Wikipedia, leest wat fijner)

M.a.w. hij zegt daar letterlijk dat hij XBOX niet als een Console gebonden platform ziet, Playstation is enkel verkrijgbaar via een PS console of PS Now, wat een Cloud dienst is die games naar je toe streamed vanaf een Playstation. Dus enkel vekrrijg baar via een Playstation Console.

Xbox is overal vekrijgbaar en vereist geen enkele form van XBOX hardware. en is daar mee niet hardware gebonden. En dat is het ook niet. Marketingtaal is niet altijd een leugen. :)

[Reactie gewijzigd door Indentical op 22 juli 2024 13:54]

Als het marketingpraatjes zijn,

Hoe komt het dan dat Xbox geen Console exclusives meer heeft?
Xbox is geen console. Dat is hun gaming divisie. Netzoals dat playstatio nde gaming divisie is van Sony.

Xbox is een platform. Microsoft realiseerde dat je zelf limiteren tot 1 enkele plastic schoenendoos met wat chipjes er veel winst en potentie op tafel blijft liggen. Dus hebben zij besloten XBOX niet langer als enkel een Console aan te bieden maar als een Cross-device platform die niet discimineert tussen PC gamers, Console Games of zelfs Android/iOS gamers. XBOX is een platform nu. en dat is hoe ze zich aanbieden.

Dat ze hun Console nog steeds Xbox noemen is logisch, dat heet naam bekendheid. Je zou kunnen zeggen dat de werkelijk naam van de Console "Series X" of "Series S" is en niet "Xbox" dat is het merk, en Series S/X het model. Zoals je hebt met telefoons.

Valve heeft hun opkomende handheld ook 'Steam Deck" genoemd want zo weet iedereen wie het maakt en waar het vandaan komt.

Xbox = Platform
Xbox Series = Console.

Playstation tot zo ver is altijd binnen de perken van consoles gebleven. Playstation 1 - 5 PSP, PSP Go, PSP Vita etc, hier streefden zij nooit buiten. Sterner nog, omdat zij zo strict tot consoles blijven focussen ziet phil spencer ze niet eens als concurrent, want een console verdient geen geld, daar heb je vaak verlies op en creërt een artificiële barriere tot mogelijke kopers.

Ik heb geen Xbox, maar ik heb wel Forza Horizon 5 gekocht via de Xbox Store wantja, MOCHT ik een xbox kopen, ooit op een dag dan heb ik zowel de PC waarop ik het kan spelen maar ook mijn Xbox. Maar ik zal geen Gran Turismo kopen want ik weet niet zeker of ik wel een Playstation ga kopen. Zo heb ik Minecraft dungeons via Microsoft gekocht ipv de Mojang launcher.

en DAT is nu net waar XBOX omdraait. JIJ bepaald waar JIJ je spelletjes speelt, niet microsoft.

Bij Sony MOET ik of de slecht werkende PS now gebruiken of een console kopen anders kan het niet.
Bij Xbox maakt het geen reet uit of ik het op PC koop, Het is toch wel beschikbaar op de XBOX als ik deze later koop.

PC is een platform, Tuurlijk. Maar een platform waar ook XBOX op draait.

Sony brengt mondjes maat games uit. Bij XBOX is het direct bij launch, ongeacht welke game, direct speelbaar op PC. Ze zijn niet hardware gebonden meer, ze halen geen winst uit de consoles. Sony doet dat ook niet. Sony geloofd heilig dat "Exclusives" nog goed werken.

Microsoft spreek over Xbox als Platform. En als jij dat loze marketing termen vindt prima, maar dat is hoe het is. Je moet niet vergeten dat Marketing vaak wordt geschreven in consumenten begrippen. Iedereen weet dat een "Xbox" een console moet zijn. dat is algemeen bekend. En het is ook de Krachtigste Xbox, want dat is alles wat het doet, Xbox dingen.

Steam maakt ook hardware. Maar dat maakt Steam toch geen console? Hebben ook een laucher...
Hebben Steam Machines gemaakt, komen met een Steam Deck.

Maargoed, Jij denkt nog te hokkerig. Het hoofd van Xbox heeft zelf al aangegeven dat ze niet meer Hardware gebonden denken. Ze bieden een platform aan, dit platform leverd Streaming diensten, Games en hardware. en DAT is de reden waarom je voor 35 euro permaand Game Pass Ultimate + Series X kon krijgen en voor 25 euro permaand Gamepass ultimate + Series S kon krijgen. na 2 jaar betalen is de console van jou.

Dat is dus 15 euro p/m voor de Series X en 10 euro p/m voor de Series S.

Even rekenen? Dat is 240 euro voor de S en 360 euro voor de X.

Dat is VER onder de aanschaf waarde van de consoles. Dit is een marketing strategie die door bedrijven wordne gedaan die handelen in software, en niet in hardware, immers verdienen die bedrijven aan de software die geboden wordt en niet de hardware.
Lol probeer jij maar eens Forza Horizon te spelen zonder Xbox app xD
Dat lukt mij gewoon hoor. Ik kan forza horizon gewoon installeren en spelen zonder xbox app.
De games kan je ook gewoon via de windows store installeren.
In Windows 10, Ja.

In Windows 11, Niet meer. Dan word je door verwezen naar de XBOX app en Koop je games via de Xbox store en download je deze via de Xbox launcher. :) Dit had ik precies met Forza Horizon 5.

De opsomming van verschillende games ging ook spaak na dat ik in willekeurige volgorde zo games er uit kon pikken die gewoon beschikbaar zijn terdownload of pre-order op Steam of Epic Games Launcher.

Wij proberen uit te leggen dat Xbox niet meer enkel een console is. Dit is een platform en daarmee doe je te kort met de stelling "Console Exclusive's" die hebben ze niet. Want ze zien het als een platform.

Sony ziet Playstation als hun gaming console. en dat is ook alles waar deze voor dient. Daar speel je je playstation spellen op en nergens anders. XBOX is al jaren niet zo. Zij zijn veel openener en toegankelijker.
Ehm... Ik zeg niet dat PC XBOX is. Ik zeg dat XBOX, als platform, Beschikbaar is OP pc.

Xbox, welke onderdeel is van Microsoft, welke het Windows platform maakt, heeft Xbox nauw geïntergreerd in windows en heeft stappen gezet om hun gaming divisie uit te breiden en omdat er vrijwel geen verschil is tussen een Console en een Gaming PC op hardware gebied hebben ze besloten om Windows mee te nemen in het XBOX platform. Dus, nu zijn XBOX games beschikbaar op PC. Dit is een vereiste.

PC is een losttaand platform die onderdeel uitmaakt van XBOX. Maar uiteraard mag je gewoon Steam etc installeren en gebruiken.

Beetje het zelfde dat Porsche onderdeel is van de Volkswagen Group, Porsche is nog zeker een eigen bedrijf, maar wel onderdeel van een groter geheel. Zo moet je dit eigenlijk zien. Ik snap niet waarom je hier zoveel moeite mee hebt...
Dit is geen marketing praat. Dit is wat ze over de jaren hebben laten zien. Het begon eigenlijk al met de XBOX One. Dat kreeg de naam XBOX One omdat het je enige apparaat in de woonkamer zou zijn.

Je kon je TV kastje linken en bedienen via de XBOX, en ook vanuit de XBOX TV kijken zodat je eigenlijk niet meer je XBOX afhoefde te sluiten maar simpel weg kon switchen van applicatie. Dit moest eigen als een soort hub dienen, nou dat ging niet helemaal goed... en hebben ze dat idee uiteindelijk geschrapt, maar toen werd al duidelijk dat ze graag wilde dat XBOX meer was dan enkel een doosje met een OS waar je een spelletje op speelde.

Toen hebben ze langzaam aan het XBOX platform uitgebreid tot wat het nu is. Dit is geen marketing, dit is gewoon hoe het werkt.

Jekon bij launch van de 2 consoles een Game pass Ultimate abbonnement afsluit waar je een Series X of Series S bij krijgt.Kost wel wat meer maar na 2 jaar is de X/S dan ook van jouw. Hier zijn ze wel mee gestopt naar een poosje, dit was natuurlijk een marketing strategie om meer consoles de wereld in te helpen.

Ook hebben ze Game Pass naar PC gebracht, waarom zouden ze dat doen als XBOX een ander platform is? Ze willen XBOX als platform aanbieden waar ze dat kunnen. en ik geef ze groot gelijk. waarom zou je je zelf limiteren tot 1 enkel device? Ze zeggen niet voor niets dat Game pass games toegankelijk zijn op apparaten waar game-pass beschikbaar is?
Die games zijn gewoon PS console exclusive. Dat ze in de Epic launcher of whatever voor launcher komen op de pc, maakt het verhaal niet anders en is verder ook niet relevant als de discussie ging tussen xbox en ps (als console). Die games komen dan niet voor de console uit en je kan ook niet roepen (jawel want pc is ook xbox).

Sorry maar dan probeer je hier wel heel erg jezelf veel onzin aan te praten.
Het is Exlusief tot het Xbox platform. Dus is het niet op Playstation dat is dan toch een exclusive? Als een game XBOX exclusive is dan komt deze ook echt niet op Steam of Epic Games Launcher. Dus dan is het wel degelijk een exclusive.

Ik ruik fanboyism.
Xbox noemt hun games nog gewoon "Xbox exclusives" en niet "Xbox platform exclusives" of iets heel anders. Recente releases als Forza 5 en Halo Infinite worden gewoon "Xbox exclusives" genoemd in hun marketing, en die games zijn gewoon via Steam te koop.

Ik zie geen fanboyism, ik zie eerder 2 mensen die hun eigen beredenering (wat deels klopt, sinds xbox ook een platform is) vooral als feiten proberen door te drukken, door te roepen dat PS games die ook een release hebben op PC je geen PS exclusives kan noemen, terwijl dit duidelijk "PS console exclusives" genoemd worden.

Daar kan je niet omheen gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 13:54]

In die zin klopt het ja. Ze komen indd uit voor enkel de Playstation 5 en niet voor Series X/S.

Maar doorgaans betekent Console Exclusive dat het enkel op DIE console speelbaar is en nergens anders. Althans, dat is hoe het altijd gebruikt werd, laat ik het dan zo zeggen.
Console Exclusive betekent dat het maar op 1 console speelbaar is. En niet op een andere console/fabrikant. Daar staat pc los van.
Ik laat het hierbij, ik weet al genoeg in hoe jij hierin staat |:( |:(
Ik wens je nog een fijne avond!

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

En als we dan kijken welke games er als PS5 titel afgelopen jaar na launch zijn uitgebracht van jou lijst:

- Returnal
- Sackboy
- Ratchet and Clank Rift Apart
- Spider-man Miles Morales

Maar ze hebben ook nog:
- Kena: Bridge of Spirits
- Oddworld

Ik wil niet zeggen dat Xbox het beter doet. Xbox heeft tot nu toe afgelopen jaar ook alleen nog maar Forza Horizon 5, Microsoft Flight Simulator, The Ascent, Twelve Minutes en sinds vandaag Halo Infinite. Maar ook Sony heeft afgelopen jaar sinds de launch van de PS5 nou niet echt must have system sellers gelanceerd. God of War, Horizon Forbidden West en Gran Turismo komen pas volgend jaar.

disclamer: Zelf game ik op een PS5 en PC
1. Je mist een aantal games

2. Volgensmij is elke Xbox game die je daar noemde ook speelbaar op PC. Dan is het geen exclusive meer.
Klopt.

Maar als we geruchten mogen geloven
Komt
Bloodborne
Uncharted
Ghost
God of War

Ook naar PC. En dat zullen er als het succesvol is vast meer zijn.

Je zou het dan eerder Xbox/PS console exclusieve moeten noemen.
God of War is uit 2018. Dan is t ongeveer 4 jaar na release date dat t ook op de pc uitkomt.
Strikt genomen geen exclusive nee, maar zo ervaar ik t toch wel.

Voor zover ik weet komt GoW: ragnarok niet ook direct voor PC uit.
En als oud PS gebruiker zag ik halo toch echt als een Microsoft/Xbox exclusive. Leuk voor de mensen op PC. Maar nutteloos voor mensen op PS.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 13:54]

Ok maar Bloodborne is al 6 jaar oud. De reden dat we iets geven om consoles is vanwege de exclusives die er op dat moment zijn. PC Bloodborne zou na 6 jaar geen afbreuk doen aan de exclusiviteitswaarde die het aan de PS4 heeft gegeven.
we? Als in Tweakers spelen alleen op PC en PS voor exclusive's? Er zijn mensen ook Tweakers(ook toen het minder mainstream was) die alleen een Console hebben.
Ik heb geen idee waar je het over hebt.

Wat ik bedoelde was dat mensen over het algemeen waarde zien in consoles omdat er exclusives zijn die je anders niet kan spelen. Bloodborne kwam 6 jaar geleden uit als exclusive en is vooralsnog alleen op de PS4 en 5 speelbaar. Zelfs als ie nu uitkomt op de PC heeft het spel z'n werk gedaan om consoles te verkopen. Vandaar dat als je spreekt over console verkopen, dat Bloodborne gewoon nog genoemd kan worden.
Consoles verkopen niet alleen vanwege exclusive's. Kan voor sommige een reden zijn ja maar niet altijd.

Een even op marktplaats een 2de handset console kopen en een paar exclusieve games er bij zal geen zoden aan de dijk zetten voor Sony/MS. Die verdienen voornamelijk aan controllers en games.
Volgensmij is elke Xbox game die je daar noemde ook speelbaar op PC. Dan is het geen exclusive meer.
Is maar hoe je er naar kijkt. Het is nog steeds een exclusieve console game aangezien als je geen PC hebt, je een XBOX moet hebben om hem te spelen... Microsoft adverteerd het iig gewoon nog als exclusief
Het maakt Micorosft niet meer uit op welke platform je hun games speelt, of dat nu Xbox One S, Xbox Series X, pc of je mobiel (cloud stream). Vroeger stond de spelcomputer = hardware centraal. Tegenwoordig is het 'xbox gaming' zelf wat centraal staat. Vandaar ook de backwards compatability.

Dus in die zin ga je geen exclusives voor de Xbox consoles meer zien, wel voor het xbox ecosysteem. Dat laatste houd dan in dat ze niet naar playstation/ninento/stadia/enz komen.

Overigens lijkt Sony ook deze kant op te schuiven met hun nieuwe Playstation for PC label.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 13:54]

Jawel, dan is het nogsteeds een exclusive. Immers niet op het playstation platform.

Microsoft ziet XBOX als een platform niet als Console.
Sterker nog... als Sony Game Pass zou onder steunen zou Playstation gebruikers ook toegang kunnen krijgen tot game pass games.

De games zijn exclusief voor het Xbox platform, PC hoort daar gewoon bij.
De games zijn exclusief voor het Xbox platform, PC hoort daar gewoon bij.
Nee. Dit is gewoon objectief niet waar.
Volgens mij begrijp jij het helemaal niet.

Microsoft heeft zelf gezegt, en hun marketing geeft dit ook aan, dat zij XBOX als platform zien en niet meer alleen als een console.

Nogmaals, als Playstation zichzelf openstelt voor Game Pass, kunnen daar game-pass games op uit komen. dat is hoe dat werkt.

XBOX is gewoon een applicatie op je PC, netzoals Steam dat is. In WIndows 11 is het zelfs zo dat je alles games koopt en installeert via de XBOX store en niet via de Windows store.

M.a.w. XBOX is het platform, PC en Xbox Console zijn het medium waarmee je toegang hebt tot het XBOX Console.

Waar denk je dat de naamgeving Xbox Series vandaan komt? dat is niet alleen omdat het super fancy klinkt hoor :)
Volgens mij begrijp jij het helemaal niet.

Microsoft heeft zelf gezegtd, en hun marketing geeft dit ook aan, dat zij XBOX als platform zien en niet meer alleen als een console.
Gaan we nu ineens marketing praat als de leidraad nemen? ALLES is en wil tegenwoordig een platform zijn. No frkn shit, dat had iedereen jaren geleden al door toen Microsoft zei "oke guys... het is cool. Voortaan, alles naar PC..."

Zelfs Nintendo zal op enig moment cross hardware gaan, omdat dit architectonisch nu makkelijker wordt (gok op streaming). De urgentie was er eerder niet zo. En vooral Nintendo = control freak.

Wat ik vooral niet snap aan jouw hele pleidooi. Als Microsoft games op PC uitbrengt dan zijn het exlcusives, maar als Sony dit doet dan ineens niet...?? Omdat de marketing afdeling van MSFT het een platform noemt.... Zijn we de weg nou helemaal kwijt ofzo?
Het is duidelijk dat het jou vooral gaat om de Xbox vs PS, dus houd het dan gewoon bij console exclusives om het gesprek een beetje makkelijk te houden.
Nogmaals, als Playstation zichzelf openstelt voor Game Pass, kunnen daar game-pass games op uit komen. dat is hoe dat werkt.
Dat is een grap mag ik hopen toch? Zoiets werd eerder ook al genoemd voor Switch. Weet niet welke idioot dat bedacht heeft. Wat voor godsmogen gaat Microsoft hiervoor betalen dan??

De hele reden dat MSFT de handdoek in de ring gooit en cross alles gaat is omdat ze installbase nodig hebben. Ook zijn minder goed in het verkopen van software als de andere twee. En dat is een slimme conclusie en de huidige MSFT aanpak is ook absoluut slim. Maar ze gaan niet 'even' toegang krijgen tot de installbase van Sony en Nintendo. LOL!
M.a.w. XBOX is het platform, PC en Xbox Console zijn het medium waarmee je toegang hebt tot het XBOX Console. platform dus...
Waar denk je dat de naamgeving Xbox Series vandaan komt? dat is niet alleen omdat het super fancy klinkt hoor :)
Het klinkt ook helemaal niet fancy, the naming conventions van Xbox zijn vooral heel rommelig.
Omdat de marketing afdeling van MSFT het een platform noemt.... Zijn we de weg nou helemaal kwijt ofzo?
Het hoofd van Xbox heeft het zo genoemd :) Phil Spencer.
Daarmee is "Xbox" niet enkel een Console, niet op de zelfde manier als Playstation en kan je dus ook niet spreken over "Console Exclusives" want ze zijn niet Exclusief tot de console.

Ook heeft hij het volgende aangegeven:
Microsoft has been recently working to leverage the branding of "Xbox" beyond the console hardware but as a general video game brand, reflected in the renaming of Microsoft Studios to Xbox Game Studios in 2019.[12][13] Phil Spencer had stated in June 2019 that for Microsoft, "The business isn’t how many consoles you sell. The business is how many players are playing the games that they buy, how they play." which journalists have taken as a route to de-emphasize console hardware and prioritize games, subscriptions and services for players.[14][15]

Later in February 2020, Spencer said that moving forward, the company does not see "traditional gaming companies" like Nintendo and Sony as their competitors but instead those that offer cloud computing services such as Amazon and Google. Spencer identified that Microsoft Azure is a major component of their plans going forward, which powers its xCloud game streaming service.[16]

Spencer also cited mobile gaming as a potential area, and where Microsoft was trying to position itself with its services should this become the more preferred form for gaming. Spencer said "I don't think it's 'hardware agnostic' as much as it's 'where you want to play'", in describing how Microsoft was strategizing the Xbox branding for the future.[17]
Het hoofd van Xbox heeft het zo genoemd :) Phil Spencer.
Ja ik weet wie Phil frkn Spencer is. Jij bent degene die 'marketing' in de mond neemt.
Als het om Phil gaat dan is het eerder PR btw, maar dat terzijde.
In beide gevallen is het gewoon branding, oftewel... lucht. Vrij holle woorden.
Microsoft wil overal zijn, jeeej newsflash.
Daarmee is "Xbox" niet enkel een Console, niet op de zelfde manier als Playstation en kan je dus ook niet spreken over "Console Exclusives" want ze zijn niet Exclusief tot de console.
Console exclusive betekent (in de volksmond) doodsimpel dat de game niet naar andere/concurrerende game consoles komt. Dus zoals voor jouw groene kamp Elder Scrolls 6 (waarschijnlijk) of Starfield.

Playstation is ook niet meer ENKEL de console. En Xbox games zijn ook binnen het PC 'eco systeem' niet 'platform exclusive' (kan je het nog volgen?). Ze staan namelijk ook gewoon op Steam.

Kortom, als jij voortaan elke keer een boekwerk aan discussie wil over hoe een exclusive precies genoemd moet worden. Voor het gemak gaan wij even verder met 'console exclusive'. Voor zover dit uberhaupt allemaal relevant is...
Ik wil niet zeggen dat Xbox het beter doet.
Waar gaan we dan heen met dit verhaal? Want dat was volgens mij het (best wel ridicule) vertrekpunt van onze beste @appollonius333 toch? Dat het minder is geworden tov Xbox? Twelve Minutes overigens is gewoon op Playstation, maar dat terzijde....

Misschien moet iedereen het allemaal even in perspectief plaatsen. Launches zijn bijna altijd ietwat karig. PS4?? Kwam moeizaam op gang. Xbone? Die is zelfs nooit vertrokken.

PS5 launch is prima. Ze vallen meteen in huis met de beste remake aller tijden en tot op de dag van vandaag nog steeds een van de beste uitziende (zo niet DE) games van de generatie tot dusver. Met het is wel weer typische Tweakers om Demons Souls Remake compleet te vergeten. Gelukkig wil iedereen wel graag op de hype train van Elding Ring (dat dan weer wel).

Niet zo zeuren allemaal.
En.... for fucks sake, probeer de plek van PC eens te begrijpen. Praat gewoon over console exclusives als dat allemaal zo belangrijk is, dan is het probleem in 1 klap opgelost

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 13:54]

Zo ik lees het inderdaad nu terug. Ik zie dat ik een mooie discussie heb aangewakkerd.

Waar het mij om ging was dat Playstation minder echte exclusives kreeg dan Xbox. Al was mijn reactie met 'vele malen' wel een beetje overtrokken.

Maar dat het zo'n discussie zou wezen had ik niet verwacht maar wel leuk om te zien.
Ik ben overigens zelf een PC gamer en vind het alleen maar leuk dat console exclusives ook naar de PC komen.
Waar het mij om ging was dat Playstation minder echte exclusives kreeg dan Xbox. Al was mijn reactie met 'vele malen' wel een beetje overtrokken.
Ja dat haalde ik er ook wel uit. Maar, zoals Ghost ook al aanhaalt, klopt er volgens mij geen bal van.

Ik speel cross PC, PS en Nintendo hardware dus kan in principe alle kanten op (behalve Apple Arcade, maar dat intereseert geen reet). Ik juich Sony's stappen naar PC enorm toe. PS games verdienen een groter publiek en je kunt met PC nog meer high end gaan. Nadeel is wel dat je met die specifieke SSD setup en vereisten een kleinere PC groep gaat aanspreken, want... zo gangbaar zijn ze nou ook weer niet.
Nouja ik heb mijn bronnen erbij gezet. Ik hoef geen gelijk te hebben hoor. Ieder heeft zo zijn mening en komt zo ook achter bepaalde feiten en die moeten we respecteren.
Het is ook helemaal niet erg als je er een keer naast zit, maar ga er dan niet meteen met gestrekt been in. Al helamaal als je gewoon geen idee hebt of je wel goed zit.

Moet je die berichten van @Indentical nou eens goed lezen. Die gast is gewoon helemaal de weg kwijt.
Hoe kun je het in godsnaam in je hoofd halen om het argument te maken -> Ja maar die PS games staan op Steam, dus dat telt niet. Terwijl een shitload van die Xbox games op dat lijstje ook op Steam staan! En Twelve Minutes is niet eens console exclusive.

En maar door ratelen over 'platform' en 'console', termen door elkaar halen. Terwijl FEIT is dat OOK op PC een behoorlijk aantal van die Xbox exclusives gewoon op Steam staan. Dus helemaal niet Micrososft Xbox Store Ding exclusive zijn. En niet zo gek, want Steam is gigantisch en Microsoft wil graag die installbase lenen. En die andere studios en publishers willen ook op Steam blijven. MSFT en Sony kunnen van alles de exclusiviteit afkopen, want dan is het gewoon niet meer rendabel.

Anyway, begin eerst eens met duidelijke terminologie en wees op zn minst consequent in de beoordeling ervan. Microsoft op PC dan is het exclusive want -> bla bla Phil Spencers PR verhaal.
PS is enkel en alleen de console -> ja want uh.. PS games op PC die tellen niet.
Oke 12 jaar oud, zijn we uitgespeeld?

Zon eindeloze discussie over de posities en het gebruik van PC door Xbox en PS. Hoe relevant is dit eigenlijk? Voor de fanboy discussie moet je dan maar gaan uitvogelen wat onderlinge exclusives zijn. Dan doet Ori ook ineens weer mee, want dat is geen console exclusive (Switch) maar wel een 'Xbox tov PS exclusive!' lets go baby. Zullen we dat voortaan gebruiken dan? -> tov exclusives. Ik vind het een goed idee.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 13:54]

Moet je die berichten van @Indentical nou eens goed lezen. Die gast is gewoon helemaal de weg kwijt.
Hoe kun je het in godsnaam in je hoofd halen om het argument te maken -> Ja maar die PS games staan op Steam, dus dat telt niet. Terwijl een shitload van die Xbox games op dat lijstje ook op Steam staan! En Twelve Minutes is niet eens console exclusive.
Omdat ik onder de veronderstelling was dat men met Console exclusive daadwerkelijk Console exclusive bedoelde en dat het daarmee ook niet op PC zou komen. Indien dat wel gebeurd zou het in dat opzicht dan ook geen console exclusive meer zijn.

Ik had zelf niet bedacht dat men bedoelde dat het dan Enkel of Op e Xbox Console uitgebracht werd of enkel op de Playstation Console uitgebracht werd en dat PC hier verder compleet los van staat.

Op deze manier heb ik de term altijd gebruikt zien worden, en heb ik verschillende mensen horen roepen dat wanneer het buiten consoles streeft het daarmee geen exlusive meer is.

Om dan te zeggen dat ik de weg kwijt ben is vrij karig.
Buiten dat is om alles wat een bedrijf zegt een "PR-Praatje" te noemen ook enorm kortzichtig. XBOX heeft duidelijk laten zien dat ze verder kijken dan enkel d console en dat ze XBOX als platform zijn gaan gebruiken en meer focus hebben gelegd op het uitbreiden hier van. Ze kijken niet zo strict naar hardware meer zoals Sony dat wel doet. Dit is gewoon een feit, en ja, de installbase is daar een reden voor uiteraard maar dat maakt het niet minder waar? Niet voor niets werken ze hard aan Xcloud terwijl sony na genoeg niets doet met Playstation Now wat voor geen meter werkt. Hoge latency, Framerate/pacing problemen na genoeg onbruikbaar.

Als ik gewoon meteen goed was uitgelegd wat men bedoelde met console exclusives was er niets aan de hand. In plaats daar van krijg ik "haha, Mooi PR praat. lol", In jouw woorden "Oke 12 jaar oud, zijn we uitgespeeld?"

Gezien mij dit nu helder is ga ik daar ook in mee, gaat verder ook hand in hand met mijn eerdere statement. buiten dat bedoelde ik meer dat ALS Xbox een exlusive krijgt dat het dan word behandeld als een exclusieve tot het platform, en beschikbaar wordt gesteld op de systemen waar Xbox, in welke vorm dan ook, aanwezig is. (Xcloud, gamepass, Xbox store etc).
De naam Xbox wordt blijkbaar niet eens meer gebruikt op de pc:

https://www.windowscentra...game-pass-pc-pc-game-pass

Ze gaan namelijk de naam veranderen van Xbox game pass naar pc game pass. De naam Xbox vervalt hiermee. De hele discussie was dus onzinnig.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Het heet ook Game Pass. Dat is hoe het overal wordt genoemd in de marketing.

Op de website van Xbox heb je al secties voor Game Pass, Het is ook anders dus dat is wel logisch. de PC varianten van de spellen zijn ook daadwerkelijk gemaakt voor de PC zoals je verwacht een PC game te zijn. Dus dna heb je een Gamepass subscriptie nodig die dan wel de juiste versie hebben.

OOk hebben ze voor de PC versie EA Play toegevoegd, dit heb je niet op de Xbox Console.
Zie hier de plans:
https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass#join

het lijkt er op dat je met Ultimate beiden hebt? beetje vaag tbh.
Of het is een dingetje van "Als je pC hebt heb je ook EA-Play voor het zelfde geld" en dat het verder gewoon het zelfde is en wel onderling te gebruiken zijn? staat er niet super duidelijk bij moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Indentical op 22 juli 2024 13:54]

Helemaal bovenaan de pagina die je doorstuurt zie ik toch echt Xbox game pass staan. Maar ze lijken nu dus wel een strategie te hebben om de naam Xbox weg te laten voor PC. Dus daar gaat het platform gedachten waar wij de hele tijd een discussie over hadden.

En als het al game pass heet, dan is het een beetje vreemd dat er dan een nieuwsbericht komt met het nieuws dat Microsoft de naam gaat rebranden, dat hiermee de naam Xbox voor pc vervalt.

@Indentical Kijk even het filmpje:

https://twitter.com/XboxG...xbox-from-pc-game-pass%2F

Kijk op 1:05. Mensen denken bij Xbox aan een console, dus we moeten rebranden naar Pc....

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Dus daar gaat het platform gedachten
Xbox Game Pass was eerder altijd enkel voor de Console-eigenaren nu dat het is uitgebreid naar PC willen ze de naam waarschijnlijk wat specifieker e duidelijker laten ogen. in de zin van Dit is Pc en Dit is Console.

Dit is het gevolg van gebruikers die een klacht in heb gediend dat het te verwarrend was en heeft Microsoft als gevolg daar van de juiste stap genomen om dit te verduidelijken. Functioneel gezien veranderd er niks aan wat voor heen werd aangeboden. Als ik die tweet uit het genoemde nieuws artikel goed interpreteer....

Ik denk niet dat daarmee hun strategie anders word.
Omdat ik onder de veronderstelling was dat men met Console exclusive daadwerkelijk Console exclusive bedoelde en dat het daarmee ook niet op PC zou komen. Indien dat wel gebeurd zou het in dat opzicht dan ook geen console exclusive meer zijn.
Nee console exclusive betekent dat het een exclusive is voor de consoles onderling.
Vanuit dat perspectief is Ori dus geen console exclusive, omdat die game zowel op Xbox als Switch is. Maar het is dus wel een TOV exclusive naar Sony en dat is het enige wat mensen hier interesseert. Want het is altijd bekvechten tussen PS en Xbox. PS fanboys blijven soms eindeloos in exclusives hangen en Xbots gooien in elk mogelijke discussie Game Pass als HET antwoord op alles...

En het is ook niet helemaal correct op te stellen dat het FEIT is dat Sony in hardware blijft hangen. Ja Sony is enorm succesvol in het verkopen van hardware en ze zetten met hun console ook op specifieke tech in. Maar geloof me, ze willen daar net als Xbox maar 1 ding. Software slijten. Waarom zou Sony als 1 van de eerste met streaming zijn begonnen? Dat was juist een goede oplossing om die complexe hardware van PS3 te omzeilen. Maar de tech was gewoon niet goed genoeg en het was denk ik ook nog wat vroeg.

Stadia komt techwise echt heel goed uit te startblokken, want de reacties daarop waren behoorlijk goed. Veel beter eigenlijk dan Xcloud. De specs (resolutie) waren ook beter. Maarrrr waar ontbreekt het daar aan? Juist... Software. Het is echt 1 van de meest waardeloze launches in de historie van gaming.
Moet je voorstellen dat Nintendo ineens de hele library op Stadia zou gooien en daarmee ineens cross TV, mobile en PC beschikbaar is. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen succes zou zijn.

Maar Nintendo, DAT is degene die juist moet aanhalen als degene die meestal blijft hangen in hun hardware. Ook daar weten we helemaal niet van waar ze mee bezig zijn btw. Dus ook dit kun je nooit als feit constateren. Maar doorgaans is Nintendo enorm koppig. Ze zijn ook degene die het meest aan hardware verdienen, maar zien soms gewoon niet wat de potentie is als ze hun console landschap doorbreken. Of.... Gewoon in Mario Kart minimaal jaarlijks, zo niet halfjaarlijks betaalde content stoppen.
Geldkraan -> open. Lets go.

Sony is echt niet gisteren begonnen met nadenenk over het doorbreken van hun console barriere. Er hangt bij Sony gewoon veel meer van af, omdat ze belachelijk veel software verkopen. En Nintendo is gewoon insane. Het is natuurlijk makkelijk overschakelen naar een game pass als je sowieso al niet zoveel software verkoopt. Als je 40 frkn miljoen Mario Karts moet financieren, dan is dat wel een patatje anders.

Maar goed, genoeg voor nu! Tijd voor weekend.
Nou eindelijk een keer iemand die het 'normaal' benaderd en openlijk zonder allemaal verwijten. Waar ik ook nog eens normaal op kan reageren.

Ja ik ben misschien iets teveel met een gestrekt been ingegaan, maar goed dat is ook hoe de ander op bepaalde reacties reageert die er zijn gemaakt. En wellicht ben ik iets voorstellig geweest en gedesinformeerd. Mijn standpunt was meer dat er vergeleken met het verleden wel minder leuke exclusives komen naar mijn mening dan bij Xbox. Zo miste ik Killzone, Socom, Uncharted (Wat nu recent is gestopt) en dat soort exclusives die ik veel speelde in het PS3 tijdperk. En nu ik die reactie van mij teruglees is dit inderdaad iets verkeerd verwoord en uit de mand gevallen dus excuses hiervoor, ik zal in het vervolg mijn reacties wat beter 'nalezen'.

Al moet ik @Indentical wel gelijk geven over dat Xbox steeds meer een platform is en ook wordt sinds de introductie van de Xbox one in 2013. Waar ik een paar maand terug nog een leuke discussie over had met een Microsoft Engineer, toen ik bezig was met Azure en Linux. Microsoft noemt het ook steeds meer een platform toegankelijk voor allen, zowel op telefoon, pc, tablet, xbox console you name it, omdat je dan op ieder apparaat een xbox game kan spelen.
Maar dit even ter zijde.

Al met al had ik zelf niet verwacht zo'n discussie aan te wenden en wellicht ben ik hier ook de boosdoener in. Maar goed de discussie werd op een gegeven moment door de bovenstaande heer ook op de persoon gespeeld door allemaal ridicule aannames te nemen en verwijten over 'persoonlijke' aantijgingen zoals 'fanboy'.

In ieder geval bedankt voor je openlijke reactie en ik hoop er hier een eind aan te breien.
En nog een goed weekend gewenst! :)
Maar goed de discussie werd op een gegeven moment door de bovenstaande heer ook op de persoon gespeeld door allemaal ridicule aannames te nemen en verwijten over 'persoonlijke' aantijgingen zoals 'fanboy'.
Ho even, Ik doe heel even snel een correctie.. en hier laat ik het dan ook bij. Maar eens met bovenstaande stelling ben ik het niet.

het enige wat ik zei is "ik ruik fanboyisme" niet dat hij een fanboy is.
Verder heb ik aangegeven dat hij het voor zo ver ik dat wist, niet begreep. Dat zijn naar mijn inziens geen verwijten. Was ook niet mijn Intentie.

[Reactie gewijzigd door Indentical op 22 juli 2024 13:54]

Oh ik had dit niet over jou hoor, maar bij mijn onderdeel :)
Want ik werd er ook van beschuldigd iemand fanboy te noemen....

Ik had namelijk ook zoiets geschreven maar dan in de trant van 'fanboy achtig'

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

AAHHH, je zei "Bovengenoemde persoon" en ik las dat als een stuk test in plaats van een comment. Je noemde mijn Username direct dus ik nam even de verkeerde afslag! Excuseer! Dan heb ik niks gezegt. :X
Ja en overigens.. Ik ben het ook niet oneens met dat hele 'platform' gedoe. Zoals ik al zei, iedereen wil tegenwoordig een platform zijn. Daarom is Epic er nu ook en heb je weet ik hoeveel launchers op PC.
Maar het ging mij meer om het perspectief dat omdat MSFT het een platform noemt zijn het wel exclsuives op TV, maar bij Sony ineens niet. En dat slaat nergens op. Vooral omdat MSFT niet enkel op 1 platform zit op PC.

En ik verwacht (en hoop) dat PS en Nintendo straks ook hun TV App hebben (zoals o.a. Stadia en Nvidia). Want ik kan niet wachten tot Nintendo cross platform gaat. Geeft zoveel mogelijkheden. Alleen hebben Sony en Nintendo een veel grotere financiele drempel om te doorbreken.

Dus ja.. we zullen het zien.
Waar het mij om ging was dat Playstation minder echte exclusives kreeg dan Xbox. Al was mijn reactie met 'vele malen' wel een beetje overtrokken.
En het was niet correct :-)
Nee zou ik ook zeggen, je reacties roken al 'fanboy' achtig dus ben ik er maar mee gekapt. :) want jij ging steeds meer naar een blauw kamp vs groen kamp vergelijking waarbij er niet neutraal is gekeken naar beide partijen.

Daarbij kwam je de discussie ook niet 'openlijk' in en kwam je naar mijn idee gelijk al met verwijten binnen.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Nee zou ik ook zeggen, je reacties roken al 'fanboy' achtig dus ben ik er maar mee gekapt. :) want jij ging steeds meer naar een blauw kamp vs groen kamp vergelijking waarbij er niet neutraal is gekeken naar beide partijen.
Ik heb beide consoles en ook alle exclusives van beide consoles. Ben namelijk een verzamelaar en ben heel goed op de hoogte van de exclusives en de hoeveelheid hiervan. Dit heeft niks met fanboy te maken. Beetje jammer dat je mij ook meermaals zo noemt. Ik ga jou toch ook geen naam geven over hoe ik over je denk? Beetje volwassenheid is wel gewenst.

Maar ik heb je er op aan gesproken dat je reactie niet klopt. Het is gewoon feitelijk onjuist. Jij komt met een statement die niet klopt. Dat heeft niks met verwijten te maken. Vervolgens bleef je doorgaan dat jouw punt klopte. Wat dus niet waar is. En vervolgens noem je mij een fanboy? Terwijl je zelf fout zit. Beetje vreemd toch?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Ho wacht nu doe jij aannames over dat ik jouw fanboy noem. Ik noemde het 'fanboy' achtig dus ertegenaan en daarbij zeg ik niet dat jij een fanboy bent. Overigens heb ik het woord fanboy maar 1x benoemd dus ik weet niet waar je 'meermaals' vandaan haalt.

Over volwassenheid gesproken mag jij jezelf er eerst even op beoordelen.

Maar goed jij neemt niks van een ander aan merk ik al en blijft bij wat jij het beste vindt. Merk ik ook op bij de andere reacties op andere reactanten. Daarbij heb ik de indruk dat je reacties niet goed leest en je eigen interpretatie eraan toevoegt wat de reactie ontkracht.
Hierbij sluit ik wederom deze discussie weer.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Maar goed jij neemt niks van een ander aan merk ik al en blijft bij wat jij het beste vindt.
Wel grappig dat je dit zegt want volgens mij heb je van heel veel mensen een reactie ontvangen dat je eigen statement niet klopt. En het lijkt er niet echt op dat jij hier iets van aanneemt. Want jouw statement is niet veranderd als ik je laatste reacties lees. Ook @VonDudenstein geeft aan dat er niks van klopt. Wel een beetje vreemd dat je mij er dan op aanspreekt dat ik niks van iemand aanneem. Beetje omgekeerde wereld vind je niet?
Ho wacht nu doe jij aannames over dat ik jouw fanboy noem. Ik noemde het 'fanboy' achtig dus ertegenaan en daarbij zeg ik niet dat jij een fanboy bent.
Nee, je zegt het alleen indirect.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Achja doe wat je ermee wilt, want je komt weer met verwijten en daar ben ik wel een beetje klaar mee zo langzamerhand.

Alhoewel ik wel even hierop wil reageren:
Nee, je zegt het alleen indirect.
je doet weer je eigen interpretatie want ik noem iemand niet snel fanboy op de persoon zelf, gezien dit niet juist is in deze discussie. Dus bij deze is dit ook niet indirect bedoeld en dus geen aannames hierin doen.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

je doet weer je eigen interpretatie want ik noem iemand niet snel fanboy op de persoon zelf, gezien dit niet juist is in deze discussie. Dus bij deze is dit ook niet indirect bedoeld en dus geen aannames hierin doen.
Misschien moet je even goed je eigen reacties lezen.

Als we je eerste reactie even ontleden:
Ik moet wel zeggen de exclusives vergeleken met Xbox zijn wel vele malen minder geworden. Alhoewel er wel veel zijn, vind ik het ook steeds magerder worden bij de PS. Zoals hierboven al is aangegeven is de Uncharted serie tijdelijk/definitief stop gezet en daarbij komt ook deze mooie shooter genaamd Killzone waar je niks meer over hoort. Ik had voor Killzone Shadowfall speciaal een PS4 gekocht, maar daarna ook weinig meer mee gedaan en ook de Uncharted series natuurlijk. Maar echt 'PS exclusives' mis ik. Want tegenwoordig brengen Xbox en PS ook hun exclusives uit op PC, zie Uncharted remasterd (ik gok dat die zo heet), Horizon Zero Dawn en ik gok dat er nog wel wat meer gaan komen...
Je geeft hier aan dat je de echte ps exclusives mist. Omdat playstation ook de games op pc uitbrengt. Echter brengt Playstation deze games pas jaren na de release op de console uit.

Je doet hier:

appollonius333 in 'nieuws: Pc-versie van Horizon Zero Dawn krijgt ondersteuni...

Zelf een aanname dat de nieuwe God of war ragnarok en horizon forbidden west naar pc komen. Maar dat klopt niet. Want alleen de oude God of war en horizon komen naar de pc.

Daar word je ook door franconl op gewezen:

appollonius333 in 'nieuws: Pc-versie van Horizon Zero Dawn krijgt ondersteuni...

Dus wellicht moet je zelf even je reacties nalopen voordat je mij beschuldigd van aannames.

Daarnaast had je bronnen gedeeld van nieuwsberichten van voordat de ps5 gereleased was. Lijkt mij niet echt een goede bron om nu te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:54]

Deze reactie is verwijderd!
Gezien de persoon hierboven constant een reactie uitlokt en ik me net ietsjes liet gaan.
Omdat er constant een reactie wordt uitgelokt en de discussie niet meer stopt en maar verwijten blijft maken.

Ik zal tevens verder ook niet meer reageren.

[Reactie gewijzigd door appollonius333 op 22 juli 2024 13:54]

Je mist er een paar:

- Deathloop
- Demon's souls
- destruction all stars
- bugsnax
- Astro's playroom
- Godfall

Het is zelfs de beste line up in het eerste jaar van een console in de geschiedenis van Playstation.
Kena en Detroit zijn toch ook op pc? Hoe zijn dat dan exclusives?

Of waren die timed exclusive? Zoals eigenlijk nu heel veel games niet meer echt exclusives zijn aangezien ze ook naar pc komen. Of er al zijn zoals Horizon etc.
Detroit become human heeft een pc release
Nouja forbidden west en de nieuwe god of war komen (begin) volgend jaar. Dat zijn niet de minste jongens ...
Nee inderdaad alleen die komen ook naar PC schijnt...
Ooit waarschijnlijk inderdaad, maar dat gaat nog wel even duren.
Ja ik gok het alleen God of War is al voor PC aangekondigd voor 14 januari 2022 als ik het goed heb.

https://www.polygon.com/2...pc-steam-epic-games-store

Forbidden west heb ik geen idee, maar het zou inderdaad apart zijn als ze die zouden schieten voor PC, dan heb je een half verhaal lijkt het. Deel 1 wel op PC maar Deel 2 niet...
Dat is de eerste god of war uit 2018, de tweede komt aankomend jaar voor ps5 ;)
HZD is standalone, pc heeft nu een paar moeten wachten, dat zal voor Forbidden West ook wel gaan gelden. Desalnieteplus een aanrader.
Het is juist toch mooi dat alle platformen zoveel mogelijk alle spellen krijgen. Dan kan iedereen spelen op het device dat zij het fijnste vinden!

Exclusives zouden eigenlijk verboden moeten worden, zorg dat alles overal speelbaar is.
Uncharted heeft genoeg ruimte voor spin-off. Ik zou het niet te snel zeggen.
Tijden veranderen en denk dat juist Sony begrijpt dat een exclusieve console vereisen voor hun multimedia content te verkopen.l tegen ze gaat werken. Het is achterhaald en ze verdienen veel meer als ze gewoon multi platform gaan. Er zijn zelfs geruchten dat Horizon Forbidden West vrijwel in 2022 ook voor de pc gaat uitkomen. Net zoals Ghost of Tushima welke in 2020 is verschenen.

Ik juich het alleen maar toe, ik speel de games om de games en niet om het Sony exclusive is.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 22 juli 2024 13:54]

Dat die shader precompilatie eruit is gehaald is wel een zegen, want dat duurde voorheen op mijn systeem bijna 20 minuten, en elke keer opnieuw na iedere NVidia driver update....
(en je kon het ook niet echt skippen, want als je het spel gewoon doorstartte mocht je alsnog 5 minuten wachten bij de start en elke fast travel)

Echt heel goed hoe goed ze de PC versie blijven ondersteunen, want ook met de patches tot nu toe was het spel al iets van 1.5 keer zo snel geworden op mijn GTX 970 PC (je kunt natuurlijk ook negatief zeggen: Het was niet echt af toen het gereleased werd).
Het was leuk om te spelen. Maar zoals bijna alle AAA games wordt je als "early player" altijd gestraft door: Gebrekkige QA, glitches, opstartproblemen en meer.

Het lijkt beter om gewoon te wachten op een aanbieding en een jaar of 2 voor de patches.
Heel goed hoe ze blijven ondersteunen of heel slecht in wat voor staat ze het in eerste instantie uitgebracht hebben?
laadtijden zijn inderdaad een stuk korter voor mij en mijn 3090 maakt geen herrie meer als ik hem beperk tot 60 FPS (4K ultra settings) wat hij voorheen wel deed dus das een vooruitgang

en de verwijderde shader compilatie (en optimalisatie) is een zegen zoals @SanderBos al zegt zelfs mijn ryzen 5800x had er moeite mee duurde 3 tot 5 minuten voordat dat klaar was voorheen nu als ik het spel inlaad onder de 1-2 minuut klaar

al met al erg tevreden over de update

[Reactie gewijzigd door atthias op 22 juli 2024 13:54]

Beter laat dan nooit maar ik heb het ondertussen natuurlijk al lang en breed uitgespeeld dus daar hebben we niets meer aan...

Als ze het bij de volgende versie nou vanaf het begin inbouwen dan hebben we er nog wat aan.
Horizon gaat niet goed om met upscaling. Lijkt er op dat Horizon niet alleen texture lod koppelt aan render resolutie, maar ook object lod. Hoe lager de render resolutie hoe lager de kwaliteit van object lod, dat is duidelijk te zien bij bepaalde planten en bomen.
Had dat spel dit niet allang? Ik heb pas nog aan de FSR slider staan slingeren nadat iemand mij erop wees dat mijn Nvidia kaart die ook kan gebruiken (is een 1080ti dus helaas geen DLSS). Ik weet niet meer zeker of het als FidelityFX of FSR of wat stond genoteerd, maar het was wel een naam die ik herkende, en geen Contrast Adaptive Sharpening. Weet overigens niet of Nvidia ook op Windows gebruik kan maken van FSR, maar in WINE schijnt dat wel te werken.

Edit: net een screenshot opgezocht van de instellingen, en het staat genoteerd als FidelityFX CAS. Dus inderdaad gewoon Contrast Adaptive Sharpening. In ieder geval mooi dat nu volwaardige FSR toegepast kan worden. Ik ben net met het spel begonnen, dus ik kan dan toch weer de hele rit lang van extra performance genieten.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 22 juli 2024 13:54]

"stotteringen" ?
Heb daar geen last van op een Red Devil Radeon RX 5700 XT.
1080p is voor mij voldoende, 4k of andere hogere resolutie kan ik toch niet spelen. Mijn monitor ondersteund niet hoger dan 1080p. En het plaatje ziet er heel goed uit. Ik denk niet dat ik wat mis als ik dit zo bekijk. AMD FSR Ultra kwaliteit heb ik net even aangezet, maar ik vind het niet mooi. Nee 1080p ziet er beter uit met alles ultra, dan met AMD FSR.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 22 juli 2024 13:54]

Ik ben benieuwd. Ik wilde hem binnenkort weer een keer gaan spelen. Mooi spel.
OMG yessss!! Awesome!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.