Niet beschikbaar
Specificaties Backplate (videokaart), Videokaart (zelfbouw kit), Waterblok (videokaart) - Bekijk alle specificaties

Alphacool Eiswolf 2 AIO - 360mm Radeon RX 6800/6800XT/6900 Reference Design with Backplate Review

m.z 5 november 2021, laatste update op 8 december 2021, 1.452 views Product gekocht

Heb deze Eiswolf 2 gekocht voor mijn 6900 XT. Prima en complete set, die uit te breiden is met de Alphacool EisBaer. Installatie vereist wat aandacht (met name GPUblock), stille pomp en goede koelprestaties.

Pluspunten

• Installatie
  • Uitbreidbaarheid
  • Koelprestaties zowel GPU, mem en VRM

Minpunten

• Residue (ook in de EisBear)
  • RGB-pomp niet uit de schakelen

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Na een ruim half jaar heb ik besloten om mijn 6900 XT te voorzien van een waterblock. Mijn doel was vooral om mijn kaart koeler te houden en de GPU/Hotspot te verlagen, maar ook om later de waterkoeler op mijn CPU (5900x) te vervangen met een Alphacool Eisbaer (mocht je gestresseerd zijn in de review: link). Tijdens schrijven van deze review zijn beide loops aan elkaar gekoppeld.

Op dit moment vindt ik custom loop net een stap te ver, maar begreep dat je het huidige block later kan omzetten naar GPX-A en aansluiten op een custom loop.

De bestelling is gedaan bij Aquatuning(NL) en ontving na enkele dagen mijn bestelling:

Installatie

Aanwezige hardware:
- AMD Ryzen 9 5900x
- 4x G. Skill Neo 16 GB
- Phanteks Vertical GPU-Bracket
- LG 34GN850 (3440x1440p)

Het verwijderen van de stock koeler ging vrij vlot. Bij de installatie van de waterblock heb meer tijd genomen. De instructie was duidelijk en stappen zijn prima te volgen. Van het plaatsen van de pads* tot bevestigen van de GPU-bracket. Hierbij is gebruik gemaakt van Alphacool Subzero Thermal Grease.

Een groot nadeel is het monteren van de GPU-block. Hierbij zou je ze gekruist kunnen aanschroeven, zoals aangegeven in de handleiding: "Hand-tighten the screws crosswise, one turn at a time.". Dit blijkt achteraf (19-11) toch anders te zijn. Namelijk zag dit eerder in Igor's review en Reddit-comment/chat terugkomen dat het beter is om eerst de middelste schroeven aan te draaien en dan pas de rest. Hiervan heb nieuwe testresultaten ter vergelijking, waaruit blijkt dat de hotspot vooral in AIDA64 (15 min test) stuk lager is gevallen.

De originele fans zijn aangesloten op de radiator, die weer aangesloten zijn op CPU/CPU-opt-fanheaders.

Wat me opviel is dat het waterblock geel water bevat en er rest op het block zit. Hiervan heb ik een melding gemaakt en kon dit eventueel zelf opnieuw bijvullen. Dit heb ik tijdig gedaan met gedemineraliseerd water, wat er origineel ook in zou zitten. Ik heb later Alphacool Apex Liquid gekocht waarmee ik de volledige loop (Eiswolf + Eisbaer) opnieuw heb gevuld.

*Viel me later op, maar mijn pads waren niet genummerd. Beetje vreemd, gezien ik later diverse reviewers wel pads zag hebben met nummers. Vooralsnog geen big isseu, maar een opmerking.

Configuratie

Ik heb in de BIOS de PWM omgezet naar DC. Heb in Windows 10 de Asus AI Suite 3 de fans getuned en de standaardbron CPU aangehouden. Ik heb later de fansspeeds aangepast naar eigen smaak.

Testresultaten

Tijdens deze Benchmarks en stesstesten gebruik gemaakt van AIDA64 Extreme, Superposition, Heaven en 3Dmark (Time Spy en Fire Strike stress test (normal)). Enkele testen heb ik opnieuw uitgevoerd, gezien een andere manier van monteren GPU-block/aanschroeven flinke invloed lijkt te hebben op de hotspot-temps.
Superposition

Superposition STOCKCOOLER vs AIO (07-11)

Superposition STOCKCOOLER (1125 UV + 15% PL) + roomtemp: 22,1c
3Dmark
Van 3Dmark benchmarks en stresstesten heb later aangeschaft, waarbij ik geen oude data heb. Dit is vooral gedaan om te beoordelen of de testresultaten en temperaturen vergelijkbaar zijn met andere testers (zie link onder afbeelding) die de zelfde kaart hebben voorzien van een (vergelijkbare) waterblock:
Fire Strike

Fire Stike Stresstest standard (3e testresultaat, AVG 55c) (vergelijkbare test(resultaten) + AVG temp 56c als: https://basic-tutorials.c...r-graphics-cards-in-test/)

Update 19-11-21 vanwege remount:

Fire Stike Stresstest standard + roomtemp 21c + AVG 53c)
Time Spy

Time Spy benchmark (vergelijkbare test(resultaten) + temp ~50c als: https://www.reddit.com/r/...e_6900xt_temps_never_get/)

Time Spy benchmark + AVG-temp 53c
Heaven Benchmark

Heaven Benchmark (3440x1440P)
AIDA64 Extreme

AIDA64 Extreme temps (20 min run) (vergelijkbare temps later ook in 15 min run: GPU 64/HOTSPOT80c

Update 19-11-21 vanwege remount:

AIDA64 Extreme temps (15 min run) (vergelijkbare temps later ook in 15 min run: GPU 64/HOTSPOT80c) roomtemp 22c

GAMEBECHMARKS

GRID (2019)
Project Wingman
HZD - 3440x1440P - FSR: OFF
HZD - 3440x1440P - FSR: ULTRA

Helaas was mijn eerste indruk matig. De GPU zat vol met rest, maar besloot om zelf eerst een poging te doen om de GPU schoon te maken.

Beetje sneu, maar heb de waterblock zeker 15x opnieuw geïnstalleerd en (1x) voorzien van nieuwe pads. Mijn idee was dat de GPU niet goed werd gekoeld door waterblock. Leermoment: gebruik vergelijkbare testmethodes, resultaten en andere manier van vastzetten GPU-block (zie hieronder), gezien er hogere temps worden gezien in game of in andere testen.

(update 19-11) Na enige pijn en moeite moet ik aangeven toch redelijk tevreden te zijn met deze loop. De installatie gaat over het algemeen redelijk goed, maar dit geldt niet voor monteren van de block op de GPU. Temperaturen kan best wijkend zijn, zoals verschillende testmethodes, maar ook uiteindelijk bij verschillende wijze van aanschroeven van de 6 springschroeven. Diverse eigenaren + reviewer(s) melden: schroef eerst de middelste aan, voordat je de overige (buitenste) schroeven aandraait. Namelijk geeft dit impact op de hotspot-temps. Vanwege dit zijn er ook nieuwe benchmarks en stresstesten uitgevoerd.

Over het algemeen is de kwaliteit is prima en bied goede koelprestaties indien "juiste" manier van montage. De pomp is volledige snelheid nauwelijks hoorbaar. Al geldt dit niet voor de fans, maar heb deze bewust tot 50%/70c gezet.

Helaas is de LED-verlichting niet te wijzigen/inschakelen aan de "bovenzijde" van het block. Deze zit gekoppeld aan en wordt gevoed door de pomp(header).

EDIT: 07-11-21 - Grid (2019) & Project Wingman Benchmarks stock vs AIO + stresstest + GRID (2019) stock vs AIO temps
EDIT: 07-11-21 - Toevoeging afbeeldingen, 1 verwijderd + aanvulling conclusie/minpunt
EDIT: 10-11-21 - Inhoudsopgave toegevoegd
EDIT: 13-11 13:25 - link review Eisbaer toegevoegd
EDIT: 19-11 17:54 - Feedbackverwerking, toevoeging van heading testen en toevoeging nieuwe testresultaten na remount (again? yes again :p)
EDIT: 08-12 Horizon Zero Dawn FSR: OFF vs Ultra

Heb jij ook een Alphacool Eiswolf 2 AIO - 360mm Radeon RX 6800/6800XT/6900 Reference Design with Backplate?

Gave review, dank je wel!

Ik heb toch altijd wel respect voor mensen die zelf zo'n custom koeler monteren. Ik wip zelf vrolijk een ander CPU in een moederbord, maar dit is toch een psychologische stap verder.

Toch een paar kanttekeningen:

De combinatie van:
met
De installatie ging prima, de kwaliteit is prima
Klinkt toch niet helemaal lekker.

Jammer dat het bij superposition eigenlijk niet zo veel veschil lijkt te maken. 1.3% is amper de moeite. Dan lijkt je conclusie:
bied goede prestaties.
toch ook wel wat overdreven.

Uiteindelijk kom je wat positiever over in je conclusie dan waar je testverslag aanleiding lijkt toe te geven.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 19 november 2021 11:23]

Fijn om te horen dat je het een goede review vindt.

Ik vond bij de eerste montages niet zo heel grappig, beetje beangstigend gemonteerd. Dus heb respect voor de mensen die een volledige customloop bouwen. Mijn huidige GPU/CPU-block kan altijd nog "her"gebruiken voor zoiets, maar een customloop gaat mij toch net een stap te ver.

Op basis van je kanttekeningen en nieuwe testresultaten heb de review aangepast. Ook hoop dat dit nu wat duidelijker is.

Mijn punt was vooral dat ik eerste remounts deed om betere temps te behalen, maar kwam later achter dat ik ook juiste testmethodes moest gebruiken. Grappig, gezien nu dit: ik heb gisteren resultaten ontvangen van een iemand van Reddit en viel me op dat de hotspot toch stuk hoger valt, waarbij ik het advies kreeg: schroef eerste de middelste schroeven aan. Dit heb ik dus gedaan en heb hierom enkele testen opnieuw uitgevoerd.

Daarnaast biedt de AIO geen wonderbaarlijk prestaties. Je zou ongeveer 2% winst behalen in stockprestaties, gezien de kaart automatisch +100mhz toepast. Naast 15% PL + 1125 UV is de kaart niet overgeklokt voor en na plaatsen van deze AIO.

Bedankt voor uw feedback!

[Reactie gewijzigd door m.z op 20 november 2021 09:58]